logo

Tarbiyaviy texnalogiya turlari va ularning mazmuni

Yuklangan vaqt:

28.11.2024

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

20.724609375 KB
       Mavzu.  Tarbiyaviy texnalogiya turlari va ularning mazmuni
Reja. 
Kirish
1. Tarbiyaviy texnalogiya mohiyati
2. Tarbiyaviy texnalogiyaning muhim belgilari va uziga xos xususiyatlari
3. Tarbiya jarayonini texnalogiyalashtirish
Xulosa        Kirish
Tarbiya — tarbiyachi va tarbiyalanuvchi faoliyatlarini o‘z ichiga olgan ikki yoqlama 
jarayon. Tarbiyachilar — bilim va tarbiyaga ega bo‘lgan kishilar, tarbiyalanuvchilar 
— bilim va tajriba o‘rganuvchi yoshlardir. Ammo tarbiyalanuvchilar muayyan 
darajada aktiv faoliyat ko‘rsatmasalar tajriba va bilim o‘rgana olmaydilar.
Tarbiya jarayoni: maqsadga yo‘nalganlik;
 ko‘p omillik ;jo‘shqinlik; davomiylik; uzluksizlik;  komplekslilik;
— variantlilik;bikki tomonli xarakter; natijalarning olisligi.
Tarbiya vazifalari:
1. O‘z vatanining fuqarosini tarbiyalash. Tarbiyaning bu vazifalarini amalga 
oshirish quyidagilarni taqozo etadi:
— milliy vatanparvarlik, o‘z vataniga, tarixiga, madaniyatiga iftixor tuyg‘usi;
— millatlararo madaniy munosabatlar, siyosiy madaniyat.
   2. Shaxsning ma'naviyatini shakllantirish. Ma'naviyat — kishining ichki dunyosi 
bo‘lib, uning jamiyat va tabiatdagi «Men»i, obrazi, taqdiri va rolini ifoda etadi. 
Ma'naviyat darajasi — bu, ma'lum ma'noda, insoniylik mezonidir. Ma'naviyatni 
shakllantirish— bu uning shaxsiy harakatlari, intilishlari, refleksiyasi bilan kishining
ichki dunyosini vujudga keltirishdir.
  Individuallik tabiat tuhfasi bo‘lib, uni rivojlantirish zarur. Modomiki, inson 
jamiyatda yashar ekan, u jamiyatdagi axloq va huquq mezonlarini, ijtimoiy fikrlarni
hurmat qilishi lozim. Mehnatning aksariyat ko‘rinishlari uchun jamoa harakati 
zarur bo‘ladi. Shu tufayli jamoaviylik ruhida tarbiyalash dolzarb masala bo‘lib 
hisoblanadi. Ayni chog‘da individual tarbiya nihoyatda muhimdir, chunki bunga 
dastlab yetarlicha e'tibor berilmagan edi, hozir esa buni zamonaviy ijtimoiy-
iqtisodiy o‘zgarishlar talab etmoqda.
Tarbiyaviy texnalogiyaning mohiyati     Tarbiya texnologiyasi asosida tarbiyaviy jarayon yotadi. O‘quvchilar faoliyatni 
tashkil etuvchilar bo‘lib, ular tomonidan erishiladigan natijalarni rejalashtirish va 
unga erishish usullari, bu usullarni modellashtirish, ishlab chiqarilgan reja va 
modellarni ro‘yobga chiqarish, bu rejalarni amalga oshiruvchi shaxsning faoliyati 
va axloqini boshqarish kabilar hisoblanadi. Tarbiya — tarbiyachi va tarbiyalanuvchi
faoliyatlarini o‘z ichiga olgan ikki yoqlama jarayon. Ta‘lim maskanlari oldida turgan
yangi vazifalar va ehtiyojlar o’quvchi-talabalarga beriladigan ta‘lim va tarbiya 
sifatini oshirish, uni yanada rivojlantirish va yuqori bosqichga ko’tarishni talab 
qiladi. Har bir darsning muvaffaqiyati ko’p jihatdan mashg’ulotni to’g’ri tashkil 
etishga bog’liq. Maktablarimizda darsning boshlanish davrini – darsning tashkiliy 
daqiqalari deb ataladi.tarbiya tizimini va shu asosda ongni uzgartirmasdan turib 
ma'naviyatni rivojlantirib bulmaydi, va barkamol shaxsni tarbiyalab bulmaydi. 
Maktab ta'lim – tarbiya masalasi davlat va jamiyat nazoratida bo’lishi asosiy 
konunimizda bеlgilab qo`yilgan. Shu bilan birga , bu kеng jamoatchilik, butun 
xalqimizning ishtiroki va qo`llab – quvvatlashni talab qiladigan umummilliy 
masaladir. Tarbiya texnologiyasi asosida tarbiyaviy jarayon yotadi. O‘quvchilar 
faoliyatni tashkil etuvchilar bo‘lib, ular tomonidan erishiladigan natijalarni 
rejalashtirish va unga erishish usullari, bu usullarni modellashtirish, ishlab 
chiqarilgan reja va modellarni ro‘yobga chiqarish, bu rejalarni amalga oshiruvchi 
shaxsning faoliyati va axloqini boshqarish kabilar hisoblanadi.
   Tarbiya — tarbiyachi va tarbiyalanuvchi faoliyatlarini o‘z ichiga olgan ikki 
yoqlama jarayon.
Ammo hozirgi zamon ta’lim tizimida “tarbiya” so‘zidan chekinish holatlari seziladi, 
hatto qonun ham “Ta’lim to‘g‘risida” deb atalgan. Bolalar bog‘chasini 
“Maktabgacha ta’lim muassasasi” (maktabgacha ta’lim tashkiloti) deyishga ham 
asta-sekin ko‘nikdik, ammo MTM desa, ko‘z oldimizga baribir bolalar bog‘chasi 
keladi. Masalaga chuqurroq qarasak, bolalar uchun ilk yoshdan boshlab 
tarbiyaning jismoniy va axloqiy turlari muhim hisoblanadi. Guruh bo‘lib 
ishlashning texnologik jarayoni quyidagi elementlardan shaklanadi
O’qitish texnologiyasi pedagogik strategiya sifatida o’quvchi va o’qituvchilar 
faoliyatini faollashtirish va jadallashtirish vositalariga ega bo’ladi. Bunday  texnologiyalarga quyidagilarni keltirish mumkin: 1. Hamkorlik pedagogikasi. 2. 
Pedagogik jarayonda shaxsni kuzda tutishga asoslangan pedagogik texnologiya 
pedagogik tafakkurni shakllantirish negizini yaratish; pedagogik fikrlash 
qobiliyatini tarkib toptirish;  “Ta’limning metodik qonuniyatlari hamda 
tamoyillari”ga mos holda tegishli qarorlar qabul qilish;   Hozirgi zamon ta’lim 
(pedagogik va axborot) texnologiyalarini bilish hamda ularni amaliyotda qo‘llay 
olishdan iboratdir. “Ta’lim va tarbiya nazariyasi va metodikasi (sohalar bo‘yicha)” 
fanidan  bilim va ko‘nikmalarga qo‘yiladigan talablar “Ta’lim va tarbiya nazariyasi 
va metodikasi (sohalar bo‘yicha)” o‘quv fanini o‘rganish jarayonida quyidagi 
pedagogik tushunchalarni bilish va ko‘nikmalarga ega bo‘lish zarur: ta’lim-tarbiya 
ishlarini mustaqillik g‘oyalaridan foydalanilgan holda pedagogik qonuniyatlar va 
tamoyillarga uyg‘un holda o‘tkazish;  pedagogik faoliyatni rejalashtirishda, yaqin, 
o‘rta davrni va istiqbolni ko‘zlab maqsad, vazifalarni belgilash; amaliyotda o‘qitish 
hamda ma’naviy-axloqiy tarbiyalashning asosiy shakllarini qo‘llash; amaliyotda 
o‘qitish va ma’naviy-axloqiy tarbiyalashning qulay metod va vositalarini qo‘llash, 
ma’lum vaziyatlarda ulardan to‘g‘ri foydalana olish; ta’lim jarayonini zamonaviy 
pedagogik va axborot texnologiyalari shuningdek, Sharq va G‘arbning ilg‘or 
pedagogik tajribalaridan foydalangan holda tashkil etish; o‘z oldiga qo‘ygan 
vazifalarni to‘g‘ri bajarilishini tashkil etish; shaxs faoliyati va xulqini rag‘batlantirib 
borish; pedagogik vaziyatlar, ta’lim va tarbiya natijalarini tahlil eta olish, jamoani 
o‘rganish; o‘zlashtirmaslik sabablarini, kamchiliklarni aniqlash va ularni bartaraf 
etish uchun samarali tadbirlarni belgilash;  o‘z bilimini oshirib borish, amaliyotda 
pedagogika fanidagi yutuqlar,  ilg‘or tajribalardan foydalanish, qulay pedagogik 
tadqiqotlar o‘tkazish, pedagogik faoliyatda yuzakichilik va bir qolipda ishlashga 
yo‘l qo‘ymay, ishga 
       2 texnalogiyaning muhum belgilari va uziga xos xususyatlari
Pedagogik texnologiya o'zida quyidagi o'ziga xos xususiyatlami namoyon etadi: 1) 
Pedagogik texnologiya pedagogik jarayonnni takomillashtirish, optimallashtirishga
bo‟lgan ijtimoiy ehtiyojni qondirish omili sanaladi. 2).Pedagogik texnologiya 
didaktik, tarbiyaviy xarakterdagi ta‟lim-tarbiya jarayonini samarali, mahoratli  tarzda tashkil etishga oid nazariy va amaliy bilimlar majmui, metodologik fan 
sifatida namoyon bo‟ladi. 3).Pedagogik texnologiya ta‟lim-tarbiya jarayonining 
umumiy mohiyatini aks ettiruvchi yaxlit jarayondir. 4). Pedagogik texnologiya 
yo‟naltiruvchanlik vazifasini bajaradi, ya'ni, u shaxsni rivojlantirish, tarbiyalash, 
shakllantirish uchun xizmat qiladi. 5). Pedagogik texnologiya - shaxsiylik 
xususiyatiga ega bo‟lib, muayyan texnologiyalarni ta‟lim-tarbiya jarayonida 
qo‟llashga nisbatan yagona, qatiiy, me‟yoriy (standart) talablar qo‟yilmaydi.6). 
Har bir pedagog u faoliyat olib yuritayotgan ta‟lim-tarbiya muhitining 
xususiyatlari, mavjud ichki va tashqi shart-sharoitlarini inobatga olgan holda 
muayyan texnologik yondashuvni amalga oshirish imkoniyatiga ega. 7). Pedagogik 
texnologiya o'zida ta‟lim, tarbiya va shaxs taraqqiyoti (kamolot) birligini ifoda 
etadi
   Ta‟lim-tarbiya jarayoniga pedagogik texnologiyani tatbiq etish yuqorida qayd 
etilgan dolzarb muammoni ijobiy hal etishga xizmat qiladi. Ta‟lim tizimini 
texnologiyalashtirish g‟oyasi o‟tgan asrning boshlarida G'arbiy Yevropa, AQSHda 
ta‟lim tizimini isloh qilish, ta‟lim samaradorligini oshirish, shaxsning 
ijtimoiylashuvini ta‟minlash uchun muayyan shart-sharoitni yaratish borasidagi 
ijtimoiy harakat yuzaga kelgan davrda ilk bora o‟rtaga tashlandi. Mazkur g‟oya 
30-yillarda ta‟lim jarayoniga „„pedagogik texnika” (“ta‟lim texnikasi”) 
tushunchasining olib kirilishi bilan asoslandi. Bu davrlarda yaratilgan maxsus 
adabiyotlarda “pedagogik texnika” (yoki “ta‟lim texnikasi”) tushunchasi “o‟quv 
mashg‟ulotlarini aniq va samarali tashkil etishga ко‟maklashuvchi usul va 
vositalar yig‟indisi” tarzida talqin etildi hamda o'quv jarayoniga o‟quv va 
laboratoriya jihozlarining olib kirilishi, ulardan samarali, unumli foydalanish, 
material mazmunini ko'rsatmali qurollar yordamida tushuntirish kabi holatlar 
ta'lim samaradorligini oshirishga yordam beruvchi yetakchi omillardir, deya 
baholandi. XX asming 50-yillarida ta‟lim jarayonida texnik vositalami qo‟llash 
“ta‟lim texnologiyasi” yo'nalishini belgilab beruvchi omil deya e‟tirof etildi, asosiy 
e‟tibor magistrlar auditoriyasini kengavtirish texnik vositalardan foydalanish 
evaziga amalga oshirilishi, texnik vositalarning imkoniyatlarini yanada 
takomillashtirish, ulaming axborot sig‟imini kengaytirish, axborotlarm uzatish 
xizmatini sifatli tashkil etish, ta‟lim olishni individuallashtirish kabi masalalarga  qaratildi. Bu borada olib borilgan tadqiqotlarning ob‟ekti, tayanch nuqtasi sifatida 
texnik vositalar imkoniyatlari, ulami takomillashtirish jarayoni qabul qilindi, 
shuningdek, o‟quv jarayonini “texnologiyalashtirish”ning tashkiliy jihatlarini 
o‟rganishga alohida urg‟u berildi. 60-yillarning boshlarida ta‟limni dasturlash 
asosida ta‟lim jarayonini tashkil etish “texnologiya” tushunchasining mohiyatini 
ochib beruvchi omil sifatida ko‟rila boshlandi  Ta‟lim texnologiyalari umumiy 
asoslarining negizi bo‟lgan qonuniyatlardan xabardor bo‟lish uchun “qonuniyat” 
tushunchasining mohiyatini yetarli darajada anglab olish talab qilinadi. Shunga 
ko‟ra pedagogikada har qanday fanning qonuniyatlarini yoritishda tizimli tarkibiy 
yondashuv uning metodologik asosi bo‟lib xizmat qiladi. Binobarin, tizimli-tarkibiy
yondashuv pedagogik-texnologik tizimda kechadigan ketma-ket doimiy 
takrorlanib turuvchi, muhim, zarur, barqaror aloqalarini yoritish imkonini beradi 
[Shukruna B.2008.-B.332.]. “Pedagogik texnologiya” fani tomonidan 
o‟rganiladigan yaxlit pedagogik jarayon qonuniyatlarining namoyon bo‟lishi 
uchun quyidagi omillar o‟rtasidagi aloqalarni tahlil qilish zarur: 1) pedagogik 
jarayon. bilan keng ko‟lamli ijtimoiy jarayonlar va shart-sharoitlar o‟rtasidagi; 2) 
pedagogik jarayonning tarkibiy qismlari o'rtasidagi (ichki aloqadorlik); 3) o‟qitish, 
ta‟lim, tarbiya va shaxs rivoji o‟rtasidagi; 4) tarbiya va o‟z-o‟zini tarbiyalash 
jarayonlari o‟rtasidagi; 5) pedagogik rahbarlik va ta‟lim oluvchilarning mustaqil 
faoliyati o‟rtasidagi; 6) barcha tarbiya sub‟ektlariga tarbiyaviy ta'sir ko‟rsatish 
jarayoni o‟rtasidagi; 7) pedagogik topshiriq, ta‟lim (tarbiya) mazmuni, metodlari, 
vositalari va pedagogik jarayonning tashkiliy shakllari o‟rtasidagi. Yuqorida 
ko‟rsatilgan omillar o‟rtasidagi aloqalarni tahlil qilish natijasida pedagogik 
texnologaasoslarini o‟qitishning qonuniyatlari aniqlanadi.
        3.  Tarbiya jarayonini texnalogiyalashtirish
Tarbiya jarayonini texnologiyalashtirish – aniq maqsad va ijtimoiy g‘oyaga 
asoslanib, talabalarda ma’naviy-axloqiy sifatlarni shakllantirishga yo‘naltirilgan 
pedagogik faoliyatning tashkiliy-texnik jihatdan uyushtirilishi.
1) talabalarda tarbiyaviy tadbirlarning o‘tkazilishiga nisbatan salbiy munosabat 
shakllanadi; 2) talabalarda mustaqil fikrlash, ijodkorlikqobiliyatining tarbiyalanishi uchun 
imkoniyat yaratilmaydi;
3) talabalarda tarbiyaviy tadbirlarning o‘tkazilishi ularning shaxs sifatida kamol 
topishlarini ta’minlashga yo‘naltirilganligi haqida emas, balki sinfning ta’lim 
muassasasi jamoasi oldida “soxta obro‘” orttirishi uchun xizmat qiluvchi vosita 
ekanligi to‘g‘risidagi xulosaning shakllanishi uchun sharoit yuzaga keladi. Ta’lim 
muassasalarida tashkil etiluvchi ma’naviy-ma’rifiy tadbirlarni tashkil etishga 
texnologik yondashuv quyidagi holatlarda namoyon bo‘ladi: tadbir mavzusi va 
g‘oyasini talabalar tomonidan bildirilgan shaxsiy tashabbuslar, ularning xohish-
istaklariga ko‘ra belgilash; tadbir ssenariysini ishlab chiqishda talabalarning 
mustaqil faoliyat yuritishlari uchun shart-sharoitlarni yaratish; tadbir mazmunida 
o‘z ifodasini topgan rollarning majburiy tarzda emas, balki talabalarning layoqati, 
qobiliyati, shuningdek, qiziqishlarini inobatga olish asosida taqsimlanishiga 
erishish; tadbirning tashkil etilishi va o‘tkazilishida pedagogning roli buyruq 
berishdan iborat bo‘lmay, aksincha, talabalarga yo‘l-yo‘riq ko‘rsatish, ularning 
faoliyatini yo‘naltirib turish hamda zarur o‘rinlarda maslahat berish sifatida aks 
etishiga erishish; ltadbir maqsadining natijalanganligini guruh talabalarining faol 
ishtirokiga tayangan holda muhokama qilish Talabalar o‘rtasida ma’naviy-ma’rifiy 
tadbirlarni tashkil etishga texnologik yondashuv mohiyati talabalar mustaqilligini 
ta’minlashda quyidagi omillarning mavjudligiga e’tiborni qaratishni ham taqozo 
etadi: talabalarda tarbiyaviy tadbirlarning o‘tkazilishiga nisbatan ichki ehtiyoj, 
qiziqish va rag‘batning mavjudligi;talabalarning tarbiyaviy tadbirlarni mustaqil 
tashkil etish borasida muayyan tajribalarga ega ekanliklari;
tadbir g‘oyasining talabalar ichki ehtiyojlariga mos kelishi. “Ta‟lim texnologiyasi” 
tushunchasi “ta‟lim metodikasi” tushunchasiga nisbatan kengdir. Ta‟lim metodi - 
o'quv jarayonining majmuaviy vazifalarini yechishga yo‟naltirilgan pedagog va 
o'quvchilaming birgalikdagi faoliyati usuli. Ta‟lim texnologiyasi - ta‟lim maqsadiga
erishish jarayonining umumiy mazmuni, ya‟ni, avvaldan loyihalashtirilgan ta‟lim 
jarayonini yaxlit tizim asosida, bosqichma-bosqich amalga oshirish, aniq maqsadga
erishish yo‟lida muayyan metod, usul va vositalar tizimini ishlab chiqish, ulardan 
samarali, unumli foydalanish hamda ta‟lim jarayonini yuqori darajada boshqarish 
sifatida qaralib kelingan. Lug‟aviy jihatdan “ta‟lim texnologiyasi” tushunchasi (ing. “An educational technology”) - ta‟lim jarayonini yuksak mahorat, san‟at 
darajasida tashkil etishga doir ma‟lumotlar beruvchi fan, ta‟limot ma‟nosini 
anglatadi. Pedagogik texnologiya masalalarini tadqiq etishda ham umumiy 
ilmivpedagogik tadqiqot metodlari faol qo‟llaniladi
Xulosa
Xulosa qilib shuni aytish lozimki, zamonaviy taraqqiyot o‟tgan asrning boshlarida 
jamiyat hayotining barcha sohalarida texnologiyalarning qo‟llanilishiga zamin 
yaratdi. Mazkur holat bilan bog‟liq ravishda ta‟lim muassasalari, aniqrog‟i, oliy 
o‟quv yurtlarida “Pedagogik texnologiya” o'quv fanini о‟qitishga bo‟lgan ehtiyoj 
yuzaga keldi. Ta‟lim texnologiyasi o‟quv faoliyatini samarali, muvaffaqiyatli tashkil
etishga, ulaming pedagog bilan o‟zaro hamkorlikda o‟quv materiallarini puxta 
o‟zlashtirishi uchun zarur sharoitlami yaratishga xizmat qiladi. “Pedagogik 
texnologiya” o'quv fani ham o‟zining texnologik yondashuv, texnologik  madaniyat, pedagogik jarayon, loyihalash, pedagogik jarayonni loyihalash, modul, 
ta‟lim maqsadi, tarbiya maqsadi, texnologik tizim, shaxsga yo‟naltirilgan ta‟lim, 
pedagogik tashxis, interfaol metod, texnologik pasport, texnologik xarita hamda 
pedagogik mahorat elementlari kabi asosiy kategoriyalariga ega. Suhbat, anketa, 
intervyu, pedagogik tahlil, pedagogik kuzatish, modellashtirish, bolalar ijodini 
o‟rganish, test (predmetli va psixologik testlar), ta‟lim muassasasi hujjatlarini 
o‟rganish, pedagogik tajriba, ekspert baholash, matematik-statistik tahlil kabi 
ilmiy-pedagogik metodlar pedagogik texnologiya masalalarini o'rganishga yordam 
beradi. Barcha o‟quv fanlari singari “Pedagogik texnologiya” fani ham Pedagogika 
nazariyasi, Pedagogika tarixi, Xususiy metodika (xususiy fanlami o‟qitish), Ta‟lim 
menejmenti, Kreativ pedagogika, Hamkorlik pedagogikasi, Pedagogik innovatsiya, 
Falsafa, Etika (Axloqshunoslik), Sotsiologiya hamda Psixologiya fanlari kabi o‟quv 
fanlari bilan o‟zaro aloqadorlik va bog'liqlikda o‟rganiladil

Mavzu. Tarbiyaviy texnalogiya turlari va ularning mazmuni Reja. Kirish 1. Tarbiyaviy texnalogiya mohiyati 2. Tarbiyaviy texnalogiyaning muhim belgilari va uziga xos xususiyatlari 3. Tarbiya jarayonini texnalogiyalashtirish Xulosa

Kirish Tarbiya — tarbiyachi va tarbiyalanuvchi faoliyatlarini o‘z ichiga olgan ikki yoqlama jarayon. Tarbiyachilar — bilim va tarbiyaga ega bo‘lgan kishilar, tarbiyalanuvchilar — bilim va tajriba o‘rganuvchi yoshlardir. Ammo tarbiyalanuvchilar muayyan darajada aktiv faoliyat ko‘rsatmasalar tajriba va bilim o‘rgana olmaydilar. Tarbiya jarayoni: maqsadga yo‘nalganlik; ko‘p omillik ;jo‘shqinlik; davomiylik; uzluksizlik; komplekslilik; — variantlilik;bikki tomonli xarakter; natijalarning olisligi. Tarbiya vazifalari: 1. O‘z vatanining fuqarosini tarbiyalash. Tarbiyaning bu vazifalarini amalga oshirish quyidagilarni taqozo etadi: — milliy vatanparvarlik, o‘z vataniga, tarixiga, madaniyatiga iftixor tuyg‘usi; — millatlararo madaniy munosabatlar, siyosiy madaniyat. 2. Shaxsning ma'naviyatini shakllantirish. Ma'naviyat — kishining ichki dunyosi bo‘lib, uning jamiyat va tabiatdagi «Men»i, obrazi, taqdiri va rolini ifoda etadi. Ma'naviyat darajasi — bu, ma'lum ma'noda, insoniylik mezonidir. Ma'naviyatni shakllantirish— bu uning shaxsiy harakatlari, intilishlari, refleksiyasi bilan kishining ichki dunyosini vujudga keltirishdir. Individuallik tabiat tuhfasi bo‘lib, uni rivojlantirish zarur. Modomiki, inson jamiyatda yashar ekan, u jamiyatdagi axloq va huquq mezonlarini, ijtimoiy fikrlarni hurmat qilishi lozim. Mehnatning aksariyat ko‘rinishlari uchun jamoa harakati zarur bo‘ladi. Shu tufayli jamoaviylik ruhida tarbiyalash dolzarb masala bo‘lib hisoblanadi. Ayni chog‘da individual tarbiya nihoyatda muhimdir, chunki bunga dastlab yetarlicha e'tibor berilmagan edi, hozir esa buni zamonaviy ijtimoiy- iqtisodiy o‘zgarishlar talab etmoqda. Tarbiyaviy texnalogiyaning mohiyati

Tarbiya texnologiyasi asosida tarbiyaviy jarayon yotadi. O‘quvchilar faoliyatni tashkil etuvchilar bo‘lib, ular tomonidan erishiladigan natijalarni rejalashtirish va unga erishish usullari, bu usullarni modellashtirish, ishlab chiqarilgan reja va modellarni ro‘yobga chiqarish, bu rejalarni amalga oshiruvchi shaxsning faoliyati va axloqini boshqarish kabilar hisoblanadi. Tarbiya — tarbiyachi va tarbiyalanuvchi faoliyatlarini o‘z ichiga olgan ikki yoqlama jarayon. Ta‘lim maskanlari oldida turgan yangi vazifalar va ehtiyojlar o’quvchi-talabalarga beriladigan ta‘lim va tarbiya sifatini oshirish, uni yanada rivojlantirish va yuqori bosqichga ko’tarishni talab qiladi. Har bir darsning muvaffaqiyati ko’p jihatdan mashg’ulotni to’g’ri tashkil etishga bog’liq. Maktablarimizda darsning boshlanish davrini – darsning tashkiliy daqiqalari deb ataladi.tarbiya tizimini va shu asosda ongni uzgartirmasdan turib ma'naviyatni rivojlantirib bulmaydi, va barkamol shaxsni tarbiyalab bulmaydi. Maktab ta'lim – tarbiya masalasi davlat va jamiyat nazoratida bo’lishi asosiy konunimizda bеlgilab qo`yilgan. Shu bilan birga , bu kеng jamoatchilik, butun xalqimizning ishtiroki va qo`llab – quvvatlashni talab qiladigan umummilliy masaladir. Tarbiya texnologiyasi asosida tarbiyaviy jarayon yotadi. O‘quvchilar faoliyatni tashkil etuvchilar bo‘lib, ular tomonidan erishiladigan natijalarni rejalashtirish va unga erishish usullari, bu usullarni modellashtirish, ishlab chiqarilgan reja va modellarni ro‘yobga chiqarish, bu rejalarni amalga oshiruvchi shaxsning faoliyati va axloqini boshqarish kabilar hisoblanadi. Tarbiya — tarbiyachi va tarbiyalanuvchi faoliyatlarini o‘z ichiga olgan ikki yoqlama jarayon. Ammo hozirgi zamon ta’lim tizimida “tarbiya” so‘zidan chekinish holatlari seziladi, hatto qonun ham “Ta’lim to‘g‘risida” deb atalgan. Bolalar bog‘chasini “Maktabgacha ta’lim muassasasi” (maktabgacha ta’lim tashkiloti) deyishga ham asta-sekin ko‘nikdik, ammo MTM desa, ko‘z oldimizga baribir bolalar bog‘chasi keladi. Masalaga chuqurroq qarasak, bolalar uchun ilk yoshdan boshlab tarbiyaning jismoniy va axloqiy turlari muhim hisoblanadi. Guruh bo‘lib ishlashning texnologik jarayoni quyidagi elementlardan shaklanadi O’qitish texnologiyasi pedagogik strategiya sifatida o’quvchi va o’qituvchilar faoliyatini faollashtirish va jadallashtirish vositalariga ega bo’ladi. Bunday

texnologiyalarga quyidagilarni keltirish mumkin: 1. Hamkorlik pedagogikasi. 2. Pedagogik jarayonda shaxsni kuzda tutishga asoslangan pedagogik texnologiya pedagogik tafakkurni shakllantirish negizini yaratish; pedagogik fikrlash qobiliyatini tarkib toptirish; “Ta’limning metodik qonuniyatlari hamda tamoyillari”ga mos holda tegishli qarorlar qabul qilish; Hozirgi zamon ta’lim (pedagogik va axborot) texnologiyalarini bilish hamda ularni amaliyotda qo‘llay olishdan iboratdir. “Ta’lim va tarbiya nazariyasi va metodikasi (sohalar bo‘yicha)” fanidan bilim va ko‘nikmalarga qo‘yiladigan talablar “Ta’lim va tarbiya nazariyasi va metodikasi (sohalar bo‘yicha)” o‘quv fanini o‘rganish jarayonida quyidagi pedagogik tushunchalarni bilish va ko‘nikmalarga ega bo‘lish zarur: ta’lim-tarbiya ishlarini mustaqillik g‘oyalaridan foydalanilgan holda pedagogik qonuniyatlar va tamoyillarga uyg‘un holda o‘tkazish; pedagogik faoliyatni rejalashtirishda, yaqin, o‘rta davrni va istiqbolni ko‘zlab maqsad, vazifalarni belgilash; amaliyotda o‘qitish hamda ma’naviy-axloqiy tarbiyalashning asosiy shakllarini qo‘llash; amaliyotda o‘qitish va ma’naviy-axloqiy tarbiyalashning qulay metod va vositalarini qo‘llash, ma’lum vaziyatlarda ulardan to‘g‘ri foydalana olish; ta’lim jarayonini zamonaviy pedagogik va axborot texnologiyalari shuningdek, Sharq va G‘arbning ilg‘or pedagogik tajribalaridan foydalangan holda tashkil etish; o‘z oldiga qo‘ygan vazifalarni to‘g‘ri bajarilishini tashkil etish; shaxs faoliyati va xulqini rag‘batlantirib borish; pedagogik vaziyatlar, ta’lim va tarbiya natijalarini tahlil eta olish, jamoani o‘rganish; o‘zlashtirmaslik sabablarini, kamchiliklarni aniqlash va ularni bartaraf etish uchun samarali tadbirlarni belgilash; o‘z bilimini oshirib borish, amaliyotda pedagogika fanidagi yutuqlar, ilg‘or tajribalardan foydalanish, qulay pedagogik tadqiqotlar o‘tkazish, pedagogik faoliyatda yuzakichilik va bir qolipda ishlashga yo‘l qo‘ymay, ishga 2 texnalogiyaning muhum belgilari va uziga xos xususyatlari Pedagogik texnologiya o'zida quyidagi o'ziga xos xususiyatlami namoyon etadi: 1) Pedagogik texnologiya pedagogik jarayonnni takomillashtirish, optimallashtirishga bo‟lgan ijtimoiy ehtiyojni qondirish omili sanaladi. 2).Pedagogik texnologiya didaktik, tarbiyaviy xarakterdagi ta‟lim-tarbiya jarayonini samarali, mahoratli

tarzda tashkil etishga oid nazariy va amaliy bilimlar majmui, metodologik fan sifatida namoyon bo‟ladi. 3).Pedagogik texnologiya ta‟lim-tarbiya jarayonining umumiy mohiyatini aks ettiruvchi yaxlit jarayondir. 4). Pedagogik texnologiya yo‟naltiruvchanlik vazifasini bajaradi, ya'ni, u shaxsni rivojlantirish, tarbiyalash, shakllantirish uchun xizmat qiladi. 5). Pedagogik texnologiya - shaxsiylik xususiyatiga ega bo‟lib, muayyan texnologiyalarni ta‟lim-tarbiya jarayonida qo‟llashga nisbatan yagona, qatiiy, me‟yoriy (standart) talablar qo‟yilmaydi.6). Har bir pedagog u faoliyat olib yuritayotgan ta‟lim-tarbiya muhitining xususiyatlari, mavjud ichki va tashqi shart-sharoitlarini inobatga olgan holda muayyan texnologik yondashuvni amalga oshirish imkoniyatiga ega. 7). Pedagogik texnologiya o'zida ta‟lim, tarbiya va shaxs taraqqiyoti (kamolot) birligini ifoda etadi Ta‟lim-tarbiya jarayoniga pedagogik texnologiyani tatbiq etish yuqorida qayd etilgan dolzarb muammoni ijobiy hal etishga xizmat qiladi. Ta‟lim tizimini texnologiyalashtirish g‟oyasi o‟tgan asrning boshlarida G'arbiy Yevropa, AQSHda ta‟lim tizimini isloh qilish, ta‟lim samaradorligini oshirish, shaxsning ijtimoiylashuvini ta‟minlash uchun muayyan shart-sharoitni yaratish borasidagi ijtimoiy harakat yuzaga kelgan davrda ilk bora o‟rtaga tashlandi. Mazkur g‟oya 30-yillarda ta‟lim jarayoniga „„pedagogik texnika” (“ta‟lim texnikasi”) tushunchasining olib kirilishi bilan asoslandi. Bu davrlarda yaratilgan maxsus adabiyotlarda “pedagogik texnika” (yoki “ta‟lim texnikasi”) tushunchasi “o‟quv mashg‟ulotlarini aniq va samarali tashkil etishga ко‟maklashuvchi usul va vositalar yig‟indisi” tarzida talqin etildi hamda o'quv jarayoniga o‟quv va laboratoriya jihozlarining olib kirilishi, ulardan samarali, unumli foydalanish, material mazmunini ko'rsatmali qurollar yordamida tushuntirish kabi holatlar ta'lim samaradorligini oshirishga yordam beruvchi yetakchi omillardir, deya baholandi. XX asming 50-yillarida ta‟lim jarayonida texnik vositalami qo‟llash “ta‟lim texnologiyasi” yo'nalishini belgilab beruvchi omil deya e‟tirof etildi, asosiy e‟tibor magistrlar auditoriyasini kengavtirish texnik vositalardan foydalanish evaziga amalga oshirilishi, texnik vositalarning imkoniyatlarini yanada takomillashtirish, ulaming axborot sig‟imini kengaytirish, axborotlarm uzatish xizmatini sifatli tashkil etish, ta‟lim olishni individuallashtirish kabi masalalarga