logo

TRANSPORT GEOGRAFIYASI

Yuklangan vaqt:

10.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

9022.0791015625 KB
TRANSPORT 
GEOGRAFIYASI  Transport yo‘lovchilarni va yuklarni tashish bilan 
mamlakat bo‘ylab ham, jahon bo‘ylab ham geografik 
mehnat taqsimotining chuqurlashuviga imkon yaratadi. 
U mamlakatlararo iqtisodiy, madaniy aloqalarning 
yuksalishida muhim rol o‘ynaydi.  Yurtimiz jahon sivilizatsiyasining qadimiy davlatlaridan 
bo‘lganini tarix darslaridan yaxshi bilasiz. Bunda o‘sha 
vaqtda Yevropa bilan Osiyoni bog‘lab turuvchi – Buyuk 
Ipak yo‘li aynan bizning mamlakat hududidan o‘tganligi
alohida o‘rin tutadi.  O‘zbekiston  quruqlik   (temiryo‘l, avtomobil transporti), 
suv   (daryo),  havo, quvur  (neft va tabiiy gaz tashish) va 
elektron  (elektr uzatish liniyalari)  transporti ga ega.  Yuk va yo‘lovchi tashishda muayyan manzilga 
borgunicha transportning ikki, uch va hatto, to‘rt turidan 
foydalanishga to‘g‘ri keladi. Aytaylik, uzoq qishloqdan 
shahar, viloyat markaziga bormoqchi bo‘lsak,   temiryo‘l vokzali yoki aeroportgacha avtomobilda va, 
nihoyat, poyezd yoki samolyotda ko‘zlangan manzilga 
yetamiz.  O‘zbekistonda hozirgi zamon transportining (suv 
transportidan bo‘lak) barcha turlaridan keng ko‘lamda 
foydalanilmoqda (70-rasm).  Barcha transport turlari xizmat ko‘rsatish jarayonining 
o‘zaro aloqadorligi asosida transport majmuasini tashkil 
etadi.   Har bir transport turiga mos yuk ortish-tushirish 
maydoni, harakat yo‘nalishi, vokzal, aerodrom, bekat 
hamda aloqa vositalari bo‘ladi.  Temiryo‘l, avtomobil yo‘li qurishga ko‘plab mablag‘ va 
vaqt kerak bo‘ladi. Quvur transportiga esa minglab 
tonna quvur sarflanadi. Ammo suv, havo transporti 
yo‘nalishi (trassa)ni oz mablag‘ evaziga yo‘lga 
qo‘yiladi.  Transport turlari ishchi kuchini band qilishi  bo‘yicha 
ham keskin farqlanadi. Yuk quvur, suv, temiryo‘l 
transportlarida tashilganida sarf-xarajati avtomobil
yoki havo transportida tashilgan yuk sarf-xarajatidan 
ancha kam bo‘ladi.  Neft yoki yog‘och ortilgan ko‘plab vagonlarni bitta 
lokomotiv tortib borayotganini kuzatgandirsiz? O‘sha 
lokomotivni 2–3 kishigina boshqaradi.   Holbuki, 125 tonna yuk ko‘taradigan eng katta 
avtomobilni ham shuncha kishi boshqaradi.  Katta hajmli 100 minglab tonna yuklarni suv transporti 
(tanker)da tashilganda esa yo‘l xarajati yana ham arzon 
tushadi.   Suv transporti boshqa transportlardan sekin harakat-
lansa-da, olis masofani to‘xtovsiz bosib o‘tadi.Shu 
sababli tezligi katta, ammo stansiyalarda to‘xtab-to‘xtab 
harakatlanadigan poyezd bilan raqobatlasha oladi.  Yukni temiryo‘l va suv transportida bevosita egasiga 
yetkazish imkoniyati ancha cheklangan. Avtomobilda 
esa istalgan joyga yetkazib bersa bo‘ladi.  Transportning ishi  uning yuk tashish hajmiga qarab 
belgilanadi. Yuk tashish hajmi ma’lum vaqtda ma’lum 
masofaga tashilgan yuk miqdoridir. U tonna, kilometrda 
ifodalanadi (71-rasm).  Transport turlari  qanday yuk tashishiga, harakat 
tezligiga, shuningdek, qancha yuk ko‘tara olishiga ko‘ra 
guruhlanadi.  Transport sanoat bilan qishloq xo‘jaligining ishlab 
chiqarish aloqalarini, turli hududlar o‘rtasidagi mahsulot 
almashinishini hamda tashqi savdoni ta’minlaydi.   Yangi hududlarni o‘zlashtirishda daf ’atan transport 
yo‘llari o‘tkaziladi. Hozirgi zamon shaharlari hayotini 
transportsiz tasavvur qilib bo‘lmaydi. Transportning
mudofaa ahamiyati ham juda katta.   Transport iqtisodiyotning ana shunday zaruriy omili 
bo‘lish barobarida unga talay miqdorda elektr, yoqilg‘i, 
metall, yog‘och sarflanadi.  Foydalanilgan adabiyotlar:
•
P. Musayev, J. Musayev – Geogragfiya (O‘zbekiston 
ijtimoiy-iqtisodiy geografiyasi) – umumiy o‘rta ta’lim 
maktablarining 8-sinfi uchun darslik – “Sharq” 
nashriyoti – Toshkent – 2014,2019 / 
www.eduportal.uz

TRANSPORT GEOGRAFIYASI

Transport yo‘lovchilarni va yuklarni tashish bilan mamlakat bo‘ylab ham, jahon bo‘ylab ham geografik mehnat taqsimotining chuqurlashuviga imkon yaratadi. U mamlakatlararo iqtisodiy, madaniy aloqalarning yuksalishida muhim rol o‘ynaydi.

Yurtimiz jahon sivilizatsiyasining qadimiy davlatlaridan bo‘lganini tarix darslaridan yaxshi bilasiz. Bunda o‘sha vaqtda Yevropa bilan Osiyoni bog‘lab turuvchi – Buyuk Ipak yo‘li aynan bizning mamlakat hududidan o‘tganligi alohida o‘rin tutadi.

O‘zbekiston quruqlik (temiryo‘l, avtomobil transporti), suv (daryo), havo, quvur (neft va tabiiy gaz tashish) va elektron (elektr uzatish liniyalari) transporti ga ega.

Yuk va yo‘lovchi tashishda muayyan manzilga borgunicha transportning ikki, uch va hatto, to‘rt turidan foydalanishga to‘g‘ri keladi. Aytaylik, uzoq qishloqdan shahar, viloyat markaziga bormoqchi bo‘lsak,