XVI asr birinchi yarmida XIX asrlarda markaziy Osiyoda fan
![X V I asr birinchi y armida X I X
asrlarda mark aziy Osiy oda fan
1. Shayboniylar davrida madaniy hayot va fanga e’tibor.
2. Xonliklar davrida ilm-fanning axvoli.
3. Chor Rossiyasi mustamlakachiligi davrida ilm-fan va axvoli.
4. XX asr boshlarida Turkiston jadidlarining ilm-fan taraqqiyotiga
qo‘shgan xissalari.
207-guruh Eshtemirov Behruz](/data/documents/5b371719-3593-47ee-af4e-f3cefb9709a7/page_1.png)
![1. Shayboniylar davrida madaniy hayot va fanga e’tibor .
Shayboniylar sulolasi (1500-1601yy)ning asoschisi Muhammad
Shayboniyxon (1451-1500-1510 yy) vafotidan keyin Shayboniylar davlati
o‘rnida tarqoq xokimliklar yuzaga kelgan edi. Tarqoq hokimliklarga
Abdullaxon II (1534-1556-1598 yy) xukmdorligi davrida barxam berilib,
markazlashgan davlat barpo etildi. Xonlik chegaralari Kashg‘ardan Orol
va Kaspiy dengiz soxillarigacha, Turkiston va Sayramdan Xurosonning
sharqiy qismigacha bo‘lgan yerlarni qamrab oldi. Bu davrda sug‘orish
inshootlari, madrasalar qurildi, ilm-fan va madaniy aloqalar rivoj topdi.
Mashxur Buxorodagi «Abdullaxon timi» (1577 y) usti yopiq savdo rastasi,
Buxorodagi Abdullaxon madrasasi (1588-1590 yy) va ko‘plab madaniy
qurilishlar Abdullaxon nomi bilan bog‘liq.](/data/documents/5b371719-3593-47ee-af4e-f3cefb9709a7/page_2.png)
![Abdullaxon bandi - 1583 yilda Nurota tog‘lari shimoliy yon bag‘rlaridagi Eski
oqchob qishlog‘i yaqinida qurdigan suv omboridir. To‘g‘onning uzunligi asosida 73
m, yuqorisi esa 85m, balandligi 14,5 m. Ustki qismi 4,5 m qilinib, zinapoya
shaklida qurilgan. To‘g‘on oldida xosil bo‘lgan suv ombornning uzunligi 1,5 km, eni
75- 125m. Abdullaxon bandida taxminan 1,2 mln. kubmetr suv to‘plangan.
Abdullaxon bandining to‘g‘oni slanes toshlaridan qurilib, tosh palaxsalari suvga
chidamli maxsus ganch qorishmasi - qir bilan biriktirilgan. Ko‘plab sug‘orish
tarmoqlarn qurilganligi o‘rta asrda qurilish-irrigatsiya bilimlari fanlarining
rivojlanganligidan dalolat beradi.
Sharqda, xususan O‘rta Osiyoda bozorlar, xammomlar, masjid va madrasalar,
minoralar qurilishi san’ati qadimdan yuksalgan. Chuqur bilim yuksak mahorat
talab qiladigan ark qurilishi tarixda alohida ahamiyatga ega. Arklar Xiva,
Samarqand, Termiz, Urganch, Qo‘qon, Toshkent, Buxoro va boshqa shaharlarda
mavjud bo‘lgan. O‘rta asrlarda u kuxandiz, kox va qasr terminlari bilan tilga
olingan. Buxoro arki - shaharning qadamiy qo‘rg‘oni, arxitektura va arxeologik
yodgorlik Ark milodning I asrida qurila boshlanib, asosan shaybonnylar sulolasi
(XVI asr) davrida ansambl xoliga kelgan. Ark balandligi 20 metrcha bo‘lgan tepalik
ustiga qurilgan. Maydoni 4 gektar Ark ko‘pburchakli shakldagi inshoat.](/data/documents/5b371719-3593-47ee-af4e-f3cefb9709a7/page_3.png)
![2. Xonliklar davrida ilm-fanning axvoli.
Bu davrga kelib O‘rta Osiyo o‘rta asrlarda jaxon miqyosida egallagan madaniy xayot
shoxsupasidan tushib, ilm-fandagi o‘rnini Yevropaga bo‘shatib bergan edi.
Xorazmshohlar, Samoniylar, Temuriylar zamonida dunyo fanining boshini tebratgan
yurt iqtisodiy, siyosiy jihatdan madaniy qashshoqlik safida kolib ketishga majbur bo‘ldi.
Jaxolat, o‘zaro nizolar, axloqsizlik fan va madaniyat ustidan tabora g‘olib kela boshladi.
Dunyoviy fanlarga e’tibor davlat g‘amxo‘rligi darajasidan tushib qoldi-ki, fan va
madaniyat sohaqida tashqi dunyo bilan aloqalar o‘rnatish va jaxon ilmiy yutuqlarini
o‘lkaga ijobiy tatbiq qilish masalasi etibordan chetda qoldi.
Yuqorida tilga olingan salbiy xodisalar fan va madaniyat yuksalishiga qanchalik to‘siq
bo‘lmasin, tarixan baquvvat madaniyatga ega bo‘lgan xalq ma’naviy xayotini tamoman
to‘xtatib qola olmadi. Xonliklarning yirik shaharlaridagi ko‘p sonli madrasa va
masjidlar ilmu-xunar, axloq, ma’naviyat tarqatuvchi o‘choqlar edi.](/data/documents/5b371719-3593-47ee-af4e-f3cefb9709a7/page_4.png)
![Mavjud madrasa, maktab, machitu qiroatxonalar islom ta’limoti birinchi o‘rinda
turar edi. Ilm maskanlari bo‘lgan madrasalarda talabalar diniy axloqiy kitoblardan
tashqari til, adabiyot, matematika, mantiq tarix, geografiya, falakiyot kabi fanlarni
xam o‘rganishar edilar. Ammo bu fanlarga, ayniqsa tabiiy fanlarga etibor diniy
ta’limotni egallashga ruju qo‘yganiga nisbatan ancha sust edi.
O‘rta Osiyoda jumladan O‘zbekistonda tarixnafislik, xattotlik, shoirlik ziyolilarimiz
uchun qatiy xol xisoblangan, ular faqat bir soxa bilan shug‘ullanmaganlar.
Ayrim tarixchilar esa mustaqil ravishda xarakat qilib, mavzu va davrlarni erkin
tanlashgan, risolalar bitganlar. Har uchala xonlikda ham o‘z davrining yetuk
tarixchi, shoir va adiblari ijod qilishgan. Xususan, Xiva xonligi (1512-1920 yy.)da
tarixshunoslik maktabining asoschisi Abulg‘ozi Bahodirxon (1603-1664yy.) bo‘lib,
u “Shajarai turk”, “Shajarai tarokima” va “Money ul inson” nomli asarlarni yozib
qoldirgan. Aynan, IX bobdan iborat “Shajarai turk” asari Xorazmning 1512-1663
yillardagi ijtimoiy-siyosiy tarixiga bag‘ishlangan. Xuddi shuningdek, Xiva xonligida
Xorazm tarixini yaratish bo‘yicha salmoqli ishlarni amalga oshirgan tarixchilar
Shermuhammad Munis va Ogahiy Muhammad Rizo Ernazarbek o‘g‘li (1809-1874
yy.) dir. Munis Xiva xonligi tarixiga bag‘ishlangan asari “Firdavsul iqbol”ni yozadi.
Uning bu ishini jiyani Ogahiy davom ettirib, “Shohidi iqbol” nomli tarixiy asarida
xonlikning 1872 yilgacha bo‘lgan tarixini yoritib beradi.](/data/documents/5b371719-3593-47ee-af4e-f3cefb9709a7/page_5.png)
![3. Chor Rossiyasi mustamlakachiligi davrida ilm-fan va axvoli.
Ko‘rilayotgan davrda birinchi navbatda mustamlaka ma’muriyat tomonidan o‘lka boyliklarini
o‘zlashtirish maqsadida geologiya fani va tog‘-kon sanoati bilan bog‘liq sohalarga alohida e’tibor
qaratildi.
XVIII-XIX asr boshlarida rus sayyohlaridan iborat ekspedisiyalar tomonidan Turkiston xududini tadqiq
qilish boshlandi. Bu ekspedisiyalarning asosiy maqsadi Rossiya iqtisodi uchun zarur bo‘lgan maxalliy
moddiy boyliklarni o‘rganish bo‘lgan. XIX asrning ikkinchi yarmida O‘rta Osiyoni Rossiya bosib
olgandan sung rus olimlarining o‘lka tabiati va tabiiy boyliklarini o‘rganish ishlari kulami kengaytirildi.
1867 yilda Turkiston-xarbiy topografiya bo‘limi tashkil qilindi. Bu bo‘lim o‘lkaning topografik xaritasini
tuzish bilan shug‘ullandi. Bu ishlar natijasida O‘rta Osiyoning bosh xaritasi tuzildi. 1867 yilda
Toshkentda meterologiya stansiyasi ochildi: bu stansiya o‘lka iqlimini o‘rganish va iqlim xaritasini
tuzish bilan shug‘ullandi. 1868 yilda Turkiston statistika qo‘mitasi tashkil qilindi. 1887 yil 1 yanvarda
viloyat statistika qo‘mitalari tuzildi.](/data/documents/5b371719-3593-47ee-af4e-f3cefb9709a7/page_6.png)
![Turkistondagi birinchi ilmiy muassasa-Toshkent astronomiya va
fizika observartoriyasi (hozirgi O‘zbekiston FA Astronomiya
instituti) 1873 yilda tashkil qilindi. Bu observatoriya o‘lkadagi
mingga yaqin joyning koordinatalarini aniqlash uchun
ekspedisiyalar uyushtirdi. Faqat XX asrning 30-yillariga kelib sof
ilmiy masalalar bilan shug‘ullana boshlandi.
O‘lka ilm-fanini rivojlantirish maqsadida XIX asrning ikkinchi
yarmida va XX asrning boshlarida Toshkentda quyidagi ilmiy-
tajribaviy muassasa va korxonalar tuzildi: Turkiston o‘lkasi yer
ishlari va davlat mulki boshqarmasi va uning qoshidagi
gidrometrik qism, Turkiston qishloq xo‘jaligi tajriba stansiyasi
(1897), hozirgi R.R.Shreder nomidagi Bog‘dorchilik, tokchilik va
vinochilik ilmiy ishlab chiqarish korporatsiyasi), etnomologiya
stansiyasi, 1895 yil Rossiya Geografiya jamiyatining Turkiston
bo‘limi tashkil etildi. XX asr boshida Toshkent, Samarqand, Jizzax
va Qo‘qonda seysmik stansiyalar tuzildi.](/data/documents/5b371719-3593-47ee-af4e-f3cefb9709a7/page_7.png)
![4. XX asr boshlarida Turkiston jadidlarining ilm-fan taraqqiyotiga qo‘shgan xissalari.
XIX asrning oxirlarida taraqqiyparvar o‘zbek ziyolilari keng xalq ommasining savodli
qilishga, ularni jaxolat uyqusidan o‘yg‘otishga intilib jadid maktablarini ochdilar. Birinchi
bo‘lib 1893 yilda Buxoroda, so‘ng 1898 yili Qo‘qonda Saloxiddin domla tomonidan, o‘sha
yili To‘qmoqda, 1899 yili eski Toshkentda Mannon qori, Andijonda Shamsiddin domla
tomonidan jadid maktablari ochilgan. 1900 yili Buxoroda Jo‘raboy qori tomonidan yangi
usuldagi jadid maktab ochildi. 1903 yili M. Bexbudiy o‘z mablag‘i xisobidan Jomboyda
maktab ochdi. Jadid Xoji Muin va Abdul Qodir Shakuriylar bu maktabda saboq berdilar.
1908 yili bunday maktablarni Mirza Abdulvoxid xam tashkil qildi. Muftiy domulla Ikrom
bu yangi usuldagi maktablarni diniy jamoat tomonidan qabul qilinishiga erishdi. 1911
yilda jadid maktablari Turkistonda 63 ta bo‘lib, ularda 4106 ta bola o‘qigan. Toshkentning
o‘zida 24 ta bunday maktablarda 1740 ta bola o‘qigan. 1917 yil boshlaridan o‘lkada 100 ga
yaqin jadid maktablarida 5 mingdan ziyod o‘quvchi bo‘lgan.](/data/documents/5b371719-3593-47ee-af4e-f3cefb9709a7/page_8.png)
![O‘zbek jadidlari Turkiston xalq maorifiga jiddiy e’tibor berganlar. Bu
soxada taniqli mudarris va ma’rifatparvar Munavvar Qorining xizmati
kattadir. Munavvar qori 1909 yili maslakdosh do‘stlari Abdulla Avloniy,
Ubaydulla Asadullaxo‘jaev, Toshpo‘latbek Norbo‘tabekov va boshqalar
bilan xamkorlikda toshkentlik bir boyning raisligida «Jamiyati xayriya»ni
tashkil qildi. Munavvar qori va uning safdoshlari jamiyat orqali qashshoq
va kasalmand kishilar, o‘quvchilarga yordam ko‘rsatish bilan cheklanmay.
Xorijga, xususan, Rossiya va Turkiyadagi oliy o‘quv yurtlariga talabalar
yuborish bilan xam shug‘ullanadilar. Bundan tashqari o‘zbek jadidlari
matbuotga aloxida e’tibor bilan qaraganlar. O‘zbek jadidlari bir qancha
gazetalar chiqarishdi. Ularning orasida Ismoil Obidov muxarrir bo‘lgan
«Taraqqiy» gazetasi aloxida o‘rin tutadi. Bu gazeta o‘lkadagi ijtimoiy-
siyosiy tafakkurni rivojlantirishda katta rol o‘ynadi. Jadidlar «Shuxrat»,
«Xurshid» gazetalarini xam chiqarganlar. Lekin bu gazetalar chorizm
tomonidan tez orada yopib qo‘yilgan. Keyinchalik esa jadidlar tomonidan
«Sadoi Turkiston», «Samarqand», «Oyna», «Turon», «Buxoroi sharif»,
«Sadoi Farg‘ona» va boshqa gazeta va jurnallarini nashr ettira boshladilar.](/data/documents/5b371719-3593-47ee-af4e-f3cefb9709a7/page_9.png)
![E’ T IBORINGIZ
UCHUN
RA HMAT](/data/documents/5b371719-3593-47ee-af4e-f3cefb9709a7/page_10.png)
X V I asr birinchi y armida X I X asrlarda mark aziy Osiy oda fan 1. Shayboniylar davrida madaniy hayot va fanga e’tibor. 2. Xonliklar davrida ilm-fanning axvoli. 3. Chor Rossiyasi mustamlakachiligi davrida ilm-fan va axvoli. 4. XX asr boshlarida Turkiston jadidlarining ilm-fan taraqqiyotiga qo‘shgan xissalari. 207-guruh Eshtemirov Behruz
1. Shayboniylar davrida madaniy hayot va fanga e’tibor . Shayboniylar sulolasi (1500-1601yy)ning asoschisi Muhammad Shayboniyxon (1451-1500-1510 yy) vafotidan keyin Shayboniylar davlati o‘rnida tarqoq xokimliklar yuzaga kelgan edi. Tarqoq hokimliklarga Abdullaxon II (1534-1556-1598 yy) xukmdorligi davrida barxam berilib, markazlashgan davlat barpo etildi. Xonlik chegaralari Kashg‘ardan Orol va Kaspiy dengiz soxillarigacha, Turkiston va Sayramdan Xurosonning sharqiy qismigacha bo‘lgan yerlarni qamrab oldi. Bu davrda sug‘orish inshootlari, madrasalar qurildi, ilm-fan va madaniy aloqalar rivoj topdi. Mashxur Buxorodagi «Abdullaxon timi» (1577 y) usti yopiq savdo rastasi, Buxorodagi Abdullaxon madrasasi (1588-1590 yy) va ko‘plab madaniy qurilishlar Abdullaxon nomi bilan bog‘liq.
Abdullaxon bandi - 1583 yilda Nurota tog‘lari shimoliy yon bag‘rlaridagi Eski oqchob qishlog‘i yaqinida qurdigan suv omboridir. To‘g‘onning uzunligi asosida 73 m, yuqorisi esa 85m, balandligi 14,5 m. Ustki qismi 4,5 m qilinib, zinapoya shaklida qurilgan. To‘g‘on oldida xosil bo‘lgan suv ombornning uzunligi 1,5 km, eni 75- 125m. Abdullaxon bandida taxminan 1,2 mln. kubmetr suv to‘plangan. Abdullaxon bandining to‘g‘oni slanes toshlaridan qurilib, tosh palaxsalari suvga chidamli maxsus ganch qorishmasi - qir bilan biriktirilgan. Ko‘plab sug‘orish tarmoqlarn qurilganligi o‘rta asrda qurilish-irrigatsiya bilimlari fanlarining rivojlanganligidan dalolat beradi. Sharqda, xususan O‘rta Osiyoda bozorlar, xammomlar, masjid va madrasalar, minoralar qurilishi san’ati qadimdan yuksalgan. Chuqur bilim yuksak mahorat talab qiladigan ark qurilishi tarixda alohida ahamiyatga ega. Arklar Xiva, Samarqand, Termiz, Urganch, Qo‘qon, Toshkent, Buxoro va boshqa shaharlarda mavjud bo‘lgan. O‘rta asrlarda u kuxandiz, kox va qasr terminlari bilan tilga olingan. Buxoro arki - shaharning qadamiy qo‘rg‘oni, arxitektura va arxeologik yodgorlik Ark milodning I asrida qurila boshlanib, asosan shaybonnylar sulolasi (XVI asr) davrida ansambl xoliga kelgan. Ark balandligi 20 metrcha bo‘lgan tepalik ustiga qurilgan. Maydoni 4 gektar Ark ko‘pburchakli shakldagi inshoat.
2. Xonliklar davrida ilm-fanning axvoli. Bu davrga kelib O‘rta Osiyo o‘rta asrlarda jaxon miqyosida egallagan madaniy xayot shoxsupasidan tushib, ilm-fandagi o‘rnini Yevropaga bo‘shatib bergan edi. Xorazmshohlar, Samoniylar, Temuriylar zamonida dunyo fanining boshini tebratgan yurt iqtisodiy, siyosiy jihatdan madaniy qashshoqlik safida kolib ketishga majbur bo‘ldi. Jaxolat, o‘zaro nizolar, axloqsizlik fan va madaniyat ustidan tabora g‘olib kela boshladi. Dunyoviy fanlarga e’tibor davlat g‘amxo‘rligi darajasidan tushib qoldi-ki, fan va madaniyat sohaqida tashqi dunyo bilan aloqalar o‘rnatish va jaxon ilmiy yutuqlarini o‘lkaga ijobiy tatbiq qilish masalasi etibordan chetda qoldi. Yuqorida tilga olingan salbiy xodisalar fan va madaniyat yuksalishiga qanchalik to‘siq bo‘lmasin, tarixan baquvvat madaniyatga ega bo‘lgan xalq ma’naviy xayotini tamoman to‘xtatib qola olmadi. Xonliklarning yirik shaharlaridagi ko‘p sonli madrasa va masjidlar ilmu-xunar, axloq, ma’naviyat tarqatuvchi o‘choqlar edi.
Mavjud madrasa, maktab, machitu qiroatxonalar islom ta’limoti birinchi o‘rinda turar edi. Ilm maskanlari bo‘lgan madrasalarda talabalar diniy axloqiy kitoblardan tashqari til, adabiyot, matematika, mantiq tarix, geografiya, falakiyot kabi fanlarni xam o‘rganishar edilar. Ammo bu fanlarga, ayniqsa tabiiy fanlarga etibor diniy ta’limotni egallashga ruju qo‘yganiga nisbatan ancha sust edi. O‘rta Osiyoda jumladan O‘zbekistonda tarixnafislik, xattotlik, shoirlik ziyolilarimiz uchun qatiy xol xisoblangan, ular faqat bir soxa bilan shug‘ullanmaganlar. Ayrim tarixchilar esa mustaqil ravishda xarakat qilib, mavzu va davrlarni erkin tanlashgan, risolalar bitganlar. Har uchala xonlikda ham o‘z davrining yetuk tarixchi, shoir va adiblari ijod qilishgan. Xususan, Xiva xonligi (1512-1920 yy.)da tarixshunoslik maktabining asoschisi Abulg‘ozi Bahodirxon (1603-1664yy.) bo‘lib, u “Shajarai turk”, “Shajarai tarokima” va “Money ul inson” nomli asarlarni yozib qoldirgan. Aynan, IX bobdan iborat “Shajarai turk” asari Xorazmning 1512-1663 yillardagi ijtimoiy-siyosiy tarixiga bag‘ishlangan. Xuddi shuningdek, Xiva xonligida Xorazm tarixini yaratish bo‘yicha salmoqli ishlarni amalga oshirgan tarixchilar Shermuhammad Munis va Ogahiy Muhammad Rizo Ernazarbek o‘g‘li (1809-1874 yy.) dir. Munis Xiva xonligi tarixiga bag‘ishlangan asari “Firdavsul iqbol”ni yozadi. Uning bu ishini jiyani Ogahiy davom ettirib, “Shohidi iqbol” nomli tarixiy asarida xonlikning 1872 yilgacha bo‘lgan tarixini yoritib beradi.