logo

Yuristlar jamoasi hamda jamiyatda ijobiy shaxsning Imijni shakllantirish yo’l-yo’riqlari

Yuklangan vaqt:

10.08.2023

Ko'chirishlar soni:

0

Hajmi:

202.9267578125 KB
YURISTLAR JAMOASI HAMDA 
JAMIYATDA IJOBIY SHAXSNING 
IMIJNI SHAKLLANTIRISH YO’L-
YO’RIQLARI  RE JA:
•
1. huquqshunosning shaxs sifatida shakllanishi :talab va mezonlar ?
•
2. Imij , shaxning imiji tushunchalari , ularning mohiyati ?
•
3. yurist imijining motivatsion xususiyatlari ?  •
Shaxni rivojlanishni – insonning umumiy rivojlansihing bir qismidir . Shaxs 
rivojlanishdan tashqari , jismoniy va ruhiy rivojlanish ham mavjud bo’lib bu 
tushunchlar bir- biiridan farq qiladi . Inson tug’ilganidan boshlab butun umri 
davomida shaxs sifatida rivojlanadi. Bu juda murakkkab jarayon bo’lib , ota-ona 
tarbiyasi , atrof-muhit kasbiy o’sish ehtiyoji , hayot qiyenchiliklari kabi tashqi omillar 
unga tas’sir ko’rsatadi . Biroq ichki omillar tasirisiz shaxsning rivojlanishi mumkun 
emas . Afsusuke , hayotni ko’zatishimiz bo’yicha , bu omillar insonning shaxs 
sifatidan shakllanishiga har doim ham ijobiy ta’sir ko’rsatavermaydi.
•
Rivojlanish jarayonida inson , xususan , bo’lajak bo’lajak yurist o’z ichki dunyosi 
anglash va uni amalda nomoyon etishi, hayotda asqotishi mumkun bo’lgan 
xususiyatlarni o’zida kashf etishi zarur .  SHAXSNI SHAKLLANISHINI HARAKATGA 
KELTIRUVCHI OMILLAR 
•
Insonda ikki xil , ya’ni poziitiv va negativ ichki kuchlar bor 
•
Insonning shhakllanishi oldindan bilib bo’lmaydiagn jarajon . Uni boshqarib bo’lmaydi . Bu 
jarayon inson taqdiriga va tug’ma xususiyatlarga bog’liq , degan fikrlar ham yo’q emas .
•
Holbuki ; eng asosiy harakatga keltiruvchi omil  - bu motivatsiya .insonda motiv ,sabab 
ehtiyoj bor ekan , zarur yo’nalishda harakat qilishda davom etadi , muntazam tarzda o’zini 
o’zi shakllantiradi.
•
Huquqshunos ham jamiyatda Yashar elan , har kuni turli insonlar bilan turli vaziyatlarda 
jamoat munosabatlariga kirishishiga majbur bo’ladi Bu esa uning shaxsiyatiga , ma’naviy 
qadriyatiga , ruhiy holatiga aql idrokiga ta’ sir qiladi va ularda o’z aksini topadi .  1 . TOPSHIRIQSHAXSIY O’SISH UCHUN MASHQ :
•
1. Bu hayotda nimada omadim chopgan ?
•
Guruh juftliklarga bo’linadi .Boshlovchi topshriq beradi va siz o’z hayotda nimada omadli 
ekanligingizni gaprib berishingiz kerak . Uchu daqiqadan so’ng rollaringizni almashtirasiz . Topshiriq 
bajarilgach, o’z tassurotlaringiz bilan o’rtoqlashasiz .
•
2 . Shaxsiy o’sish uchun mashq ?
•
“ Yakashanba oqshomi “sizzda faqat sizdan bir narsa talab qilinadi. O’zingiz , yaqinlaringiz va 
do’stlaringiz ni yakshanba  - bu sizning o’zingizga bag’ishlangan kun ekanligiga o’rgatishingiz lozim . 
Shu kuni siz alohida xonada xoli qolishingiz , sayer qilishingiz, kenoga borishingiz yoke xiyobonda 
sayr qilishingiz mumkun . Xullas nima istasangiz shuni qilasiz . Yagona shart  - hechkimning oldida 
hech qanday majburiyatingiz  yo’q . Nazariy jihatdan yakshanbani turmush o’rtogi’ingiz va 
farzandlaringizga bag’ishlashingiz mumkun .  IMIJ , SHAXSNING IMIJ TUSHUNCHALARI , 
ULARNING MOHIYATI
•
Bozor raqobati sharoitida to’g’ri tanlangan imij muvoffaqiyatning muhim 
omillaridan hisoblanadi . O’tkir “Imij tafakkuriga “ ega N.Makiavelli imijning ilk 
nazaryotchilaridan biri hisoblanadi . Bunday tafakkurning mohiyat  - shaxslararo 
aloqalarni boshqalarning munosabatlarini oldindan bashorat qilib yo’lga qo’yish .
•
Kundalik hayotda reputatsiya  va imij  tushunchalarini sinonim sifatida 
qo’llaymiz . Bu ikkala tushunchani alohida-alohida  ko’rib chiqamiz . Reputatsiya  - 
biror bir inson yoke narsaning fazilatlari va kamchiliklari haqida vujudga kelgan 
umumiy fikrlar . Reputatsiyaning muayyam inson , firma , tashkilot , sifatining 
qanday mezonlar bilan o’lchanishiga qarab ijobiy va salbiy tur;ari mavjud   •
Ijobiy reputatsiya – jamoatchilik tomonidan ko’rsatilyotgan juda katta ishonch bo’lib , 
inson yoke tashkilot haqida yaxshi fikrlar va baholar bilan ifodalanadi .
•
Salbiy reputatsiya  -ko’p zarar keltiradi va jismoniy shaxslarga  ish joyini yo’qotish , 
lavozimning pasayishida yuridik shaxslarda esa is’temolchilari , biznes sheriklari , 
sarmoyalarini yo’qotish foydaning tushib ketishida namoyon bo’ladi . 
•
Ishbilarmonlik  reputatsiyasi – bu hozirgi  zamonda har bir inson va korxonoga birdik 
zarur bo’lgan muhim narsa . Keskin raqobat sharoitida odamlar faqat eng yaxshi 
mahsulotlar va xizmatlardan foydalanishadi uzoq vaqt davomida sinalgan 
kompaniyalar bilan hamkorlik qilishadi .  IMIJ
•
IMIJ – inglizcha so’z bo’lib, rus va o’zbek tillarida kam ishlatilgan davrlarni bugun 
tassavur qilish qiyen . Tarjibada obraz , siymo , siyrat ma’nolarini beradi . Bu uchala so’z 
ham tabiatan berilgan o’z o’zidan  paydo bo’lgan qiyofaga nisbatan kengroq ma’noni 
anglatadi .bu ko’pincha suniy ravishda tuzilgan , obyektni ( xoh u inson , tashkilot yoke 
biror –bir  mahsulot bo’lsin ) to’g’ri qabul qilishga yo’naltirilgan butun bir tizimdir .
•
Brend – bu boshqalarning siz to’g’ringizdagi fikri , Brend har bir insonda bor va 
muvoffaqiyatli bo’lishi uchun boshqalar ko’zi uchun o’zimizga kerakli obrazni 
yaratishimiz kerak .Mutaxassislar shaxsiy brendni yaratish , uni takomillashtirish har xil 
masalan ijtimoiy tarmoqlardagi tajavuzlardan asrash va bu bilan o’z 
reputatsiyasinimqo’llab quvvatlashni oddiy misollar bilan bilan tushintirishgan . Axir 
sizning ishga joylashingiz , hamkorlar bilan bilan munosbatingiz bunga bevosita bog’liq/  INSON IMIJI 
•
Bu atrofdagilarning uning haqidagi fikri . Ushbu fikr faqat tashqi ko’rinishdan hosil bo’lmaydi . Ko’p 
kasblar uchun bu muhim tarkibiy qism bo’lib , u nafaqat turmush tarziga , balki shaxsning 
atrofdaagilar tomonidan qabul qilinadigan subyektiv siyratiga ham ta’sir ko’rsatadi . Har bir inson u 
yoke bu xislatlariga urg’u berib , o’zini yaxshi tomondan ko’rsatishni istaydi . Masalan biror-bir inson 
bilan tanishayotib unga yoqish uchun buni intuitive tarzda bajramiz.
•
Imiz bilan bog’liq turli holatlari ajratib ko’rsatish mumkun ;
•
AKS imij – insonning o’zi tog’risidagi tassavuri .
•
Joriy imiji – tashqi nazar uchun yaratilgan imij .
•
Istalgan Imij – biz intilgan obraz .
•
Korporativ imij  - tashkilot imiji , bunga .uning reputatsiyasi ham kiradi .  O’Z IMIJI USTIDA ISHLASHNING AHAMIYATI 
NIMADA ?
•
Biz o’zimiznihar kuni vitrinaga qo’yamiz :sotuvchilar , hamkasblar , ish beruvchilar , dugonalar , do’stlar , 
sevgilimiz oldida . Bu savdo sotiq ning bahosi – baxt , shaxsiy muvoffaqiyat , xotirjamlik va qulaylik . 
O’zni taqdim eta bilish kundalik muloqatda , kasbiy faoliyatda , intim vaziyatlarda muhim rol 
o’ynaydi .Amerikaning besh nafar prezidenti (Kennedidan tortiq Kartergacha)imijini yaratgan 
imijmeyker Lilian Braunning fikriga ko’ra kasbiy bilim , ko’nikmalaringiz sizni ish va xizmat o’sishingizni 
ta’minlab bera olmaydi 
•
Qanchalik g’alati eshitilmasin , tasavvur mexanizmi  shundayki odamlar kitobga – muqovasiga , 
mahsulotga , -o’ramiga , insonga esa tashqi ko’rinishiga qarab baho beradilar . Siz buni istaysizma – 
yo’qmi sizdan taralyotgan signallar boshqa odamlar tomonidan muayyam tarzda qabul qilinadi va siz 
bunga qarshilik qilolmaysiz . Istalgan kishi siz bilan birinchi bor uchrashar ekan , siz haqingizda axborot 
yig’a boshlaydi ; kiyenish usulubingiz o’zingizni tutishingiz , xati harakatingiz , ovozingiz , nutqingiz .  •
Frederik. X. Vents o’zining “A JOYIB KO’NIKMALARGA O’RGATISH “kitobida tabassum ham inson imijiga 
ta’sir ko’rsatadi , deb ta’kidlaydi  .
•
1. tabassum bizni jozibador qiladi .
•
2.Tabassum bizni kayfiyatimizni ko’taradi 
•
3.Tabassum stressni yengadi .
•
4. Tabassum immun tizimimizni mustahkamlaydi .
•
5. Tabassum muvoffaqiyatli inson siymosini yaratadi .
•
Birinchidan , insonning tashqi ko’riinishi ,yuz ifodasi , nigohi, qomati , hati-harakati , qadam tashlashiga 
qarab uning bo’layotgan voqealarga munosabati haqida fikr yuritish mumkun . Yaxshi yaratilmagan imij 
insonga haqiqiy fazilatlarini , o’z imkonyatlarini namoyon etishda xalaqit beradi .  YURIST IMIJINING MOTIVATSION XUSUSIYATLARI.
•
Sizga yoqsa yoqmasa –da   xati- harakatlarimizga munosabat imijimizni belgilab beradi .shuni 
sedan tutingki, siz bilan muloqatga (yakkama – yakka , guruda yoke onlayn )kirishgan har bir 
inson sizni  o’z tasavvurlari , fikrlari , kamchiliklariga asoslanib qabul qiladi .Imijingiz atrofdagilar 
siz too’g’ringizda qanday fikrdaligiga , shuningdek ularda qanday his – tuyg’ular uyg’otishingizga 
qarab ham belgilanadi .
•
Sog’lik ,Ijod, o’zlikni namoyon qilishning tobora yuqori darajalariga intilish insonga hos xususiyat.
•
Nevrozlarni – rivojlanish yo’liga qo’yilgan to’siqlar , deb qabul qilish mumkun . Sinergetik 
jamiyatning bosqichma-bosqich rivojlanishi tabiy va zaruriy jarayon bu shunday jamiyatke , unda 
har bir a’zo shaxsiy rivojlanishning  yuqori darajasiga bir- birining erkinligi cheklanmasdan erishi 
mumkun .  MASLOUNING EHTIYOJLAR PIRAMIDASI 
•
Fiziologik ehtiyojlar .
•
Xavfsizlikka ehtiyoj 
•
Egalik va muhabbatga ehtiyoj 
•
Hurmat va e’tirofga  ehtiyoj 
•
O”zlikni namoyon  qilishga ehtiyoj 
•
Piramidadan ko’rib turganimizdek , inson e’tirof va o’zliginin namayon qilishga 
oliy maqsad sifatida qaraydi .Rivojlanishning ushbu bosqichida o’z imijini ustida 
ishlashda amalga oshiriladi .Bundan kelib chiqadiki , imijning rivojlanishi 
majburiy hodisa emas , balki rivojlanishning tabiy jarayonidir .

YURISTLAR JAMOASI HAMDA JAMIYATDA IJOBIY SHAXSNING IMIJNI SHAKLLANTIRISH YO’L- YO’RIQLARI

RE JA: • 1. huquqshunosning shaxs sifatida shakllanishi :talab va mezonlar ? • 2. Imij , shaxning imiji tushunchalari , ularning mohiyati ? • 3. yurist imijining motivatsion xususiyatlari ?

• Shaxni rivojlanishni – insonning umumiy rivojlansihing bir qismidir . Shaxs rivojlanishdan tashqari , jismoniy va ruhiy rivojlanish ham mavjud bo’lib bu tushunchlar bir- biiridan farq qiladi . Inson tug’ilganidan boshlab butun umri davomida shaxs sifatida rivojlanadi. Bu juda murakkkab jarayon bo’lib , ota-ona tarbiyasi , atrof-muhit kasbiy o’sish ehtiyoji , hayot qiyenchiliklari kabi tashqi omillar unga tas’sir ko’rsatadi . Biroq ichki omillar tasirisiz shaxsning rivojlanishi mumkun emas . Afsusuke , hayotni ko’zatishimiz bo’yicha , bu omillar insonning shaxs sifatidan shakllanishiga har doim ham ijobiy ta’sir ko’rsatavermaydi. • Rivojlanish jarayonida inson , xususan , bo’lajak bo’lajak yurist o’z ichki dunyosi anglash va uni amalda nomoyon etishi, hayotda asqotishi mumkun bo’lgan xususiyatlarni o’zida kashf etishi zarur .

SHAXSNI SHAKLLANISHINI HARAKATGA KELTIRUVCHI OMILLAR • Insonda ikki xil , ya’ni poziitiv va negativ ichki kuchlar bor • Insonning shhakllanishi oldindan bilib bo’lmaydiagn jarajon . Uni boshqarib bo’lmaydi . Bu jarayon inson taqdiriga va tug’ma xususiyatlarga bog’liq , degan fikrlar ham yo’q emas . • Holbuki ; eng asosiy harakatga keltiruvchi omil - bu motivatsiya .insonda motiv ,sabab ehtiyoj bor ekan , zarur yo’nalishda harakat qilishda davom etadi , muntazam tarzda o’zini o’zi shakllantiradi. • Huquqshunos ham jamiyatda Yashar elan , har kuni turli insonlar bilan turli vaziyatlarda jamoat munosabatlariga kirishishiga majbur bo’ladi Bu esa uning shaxsiyatiga , ma’naviy qadriyatiga , ruhiy holatiga aql idrokiga ta’ sir qiladi va ularda o’z aksini topadi .

1 . TOPSHIRIQSHAXSIY O’SISH UCHUN MASHQ : • 1. Bu hayotda nimada omadim chopgan ? • Guruh juftliklarga bo’linadi .Boshlovchi topshriq beradi va siz o’z hayotda nimada omadli ekanligingizni gaprib berishingiz kerak . Uchu daqiqadan so’ng rollaringizni almashtirasiz . Topshiriq bajarilgach, o’z tassurotlaringiz bilan o’rtoqlashasiz . • 2 . Shaxsiy o’sish uchun mashq ? • “ Yakashanba oqshomi “sizzda faqat sizdan bir narsa talab qilinadi. O’zingiz , yaqinlaringiz va do’stlaringiz ni yakshanba - bu sizning o’zingizga bag’ishlangan kun ekanligiga o’rgatishingiz lozim . Shu kuni siz alohida xonada xoli qolishingiz , sayer qilishingiz, kenoga borishingiz yoke xiyobonda sayr qilishingiz mumkun . Xullas nima istasangiz shuni qilasiz . Yagona shart - hechkimning oldida hech qanday majburiyatingiz yo’q . Nazariy jihatdan yakshanbani turmush o’rtogi’ingiz va farzandlaringizga bag’ishlashingiz mumkun .