logo

Adler bo‘yicha shaxs tushunchasi

Загружено в:

27.11.2024

Скачано:

0

Размер:

40.4580078125 KB
Adler bo‘yicha shaxs tushunchasi
                                       MUNDARIJA:
KIRISH _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ __ _  5
I. BOB. Shaxs tushunchasi haqida umumiy tavsif
1.1.Shaxsga ijtimoiy psixologik ta‘rif_ _  _ _ _ _ _ _  _ 6-11
1.2.Shaxsning psixologik tuzilishi_ _ _ _ _ _ _ _ _ _  12-15
II. BOB. Chet el psixologiyasida shaxs nazariyalari_   16
2.1. Sobiq Sovet psixologiyasida shaxs rivojlanishi
nazariyalari_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  16-20
2.2. Chet el psixologiyasida shaxs nazariyalari_ _  21-25
2.3 Adler nazariyalarida shaxsga yondashuv_ _ _  25-28
XULOSA _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 29-31
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR _ _ _ _ _ _ _ _ _    31-32
1                                                             KIRISH
Mavzu   dolzarbligi . Shaxs   tushunchasiga   oid   umumiy   tushunchalar.   A.Adler
bo`yicha shaxs nazariyalari.
Shaxs tushunchasi keng va ko’p qirralidir. Mehnat qila olish ko’nikmasining
mavjudligi,   insonlar   bilan   birgalikda   faoliyat   munosabatni   amalga   oshirayotgan
kishi asta - sekin shaxsga aylanib boradi. Bevosita moddiy dunyoni, jamiyatni va
xususan   o’zini   o’rganish   va   faol   tarzda   qayta   o’zgartirish   jarayonining   sub'ektga
aylanmoqda.Shuning   uchun   ham   dastlab   individ   tushunchasining   mazmuniga
to’xtalish lozim.
A.V.Petrovskiy   tahriri   ostida   chiqqan   "Umumiy   psixologiya"   darsligida
"Individ"   tushunchasida   kishining   nasl-nasabi   ham   mujassamlashgandir.   Yangi
tug’ilgan   chaqaloqni,   katta   yoshdagi   odamni   ham,   mutafakkirni   ham,   aqli   zaif
ovsarni   ham,   yovvoiylik   bosqichidagi   qabilaning   vakilini   ham,   madaniyatli
mamlakatda yashayotgan yuksak bilimli kishini ham individ deb hisoblash lozim.
Individ   tushunchasi   professor   E.G’ozievning   "Umumiy   psixologiya"
darsligida   tavsiflanishicha,   individ   lotincha   ajralmas,   alohida   zot   ma'nolarini
anglatib, insonzotiga xoslik masalasini belgilab beradi. Shuningdek, katta yoshdagi
ruhiy   sog’lom   odamlar   ham,   chaqaloq   ham,   nutqi   yo’q   oddiy   malakalarni
o’zlashtira   olmaydigan   aqli   zaiflar   ham   individlar   deb   ataladi. ijtimoiy   qiziqish
darajasi   uning  ruhiy  salomatligi   ko'rsatkichidir.  Ijtimoiy  qiziqishlari   past   odamlar
egosentrikdir.
2 M.G.Davletshin   tahriri   ostida   chiqqan   "Psixologiyadan   qisqacha   izohli
lug’atda" individ bo’linmas, ayrim jins, shaxs  ma'nolarini anglatib, biologik turga
kiruvchi alohida tirik mavjudot sifatida ko’rsatib o’tiladi.
Tadqiqotning   metodologik   asosi. Tadqiqotimizning   metodologik   asosi   mavjud
bo‘lib   bu   A.A.Adlerning   va   chet   el   psixologlarning   shaxs   tushunchasiga   bog‘liq
qarashlari hisoblanadi.
Tadqiqot   obyekti.   Turli   davrlarda   chet   el   psixologlari   va   mamlakatimiz
psixologlarining shaxs tushunchasiga ta‘riflari.
Kurs  ishining vazifalari:
1. Shaxs tushunchasi
2. Shaxsning psixologik ta'rifi
3. Chet el psixologiyasida shaxs  nazariyalari
4.Adler nazariyalarida shaxsga yondashuv
Tadqiqot   predmeti:   O‘quvchi,   talabalarda   shaxs   xususiyatiga   bo‘lgan
qiziqishlarni,   ularning   qay   darajada   shaxs   tushunchasini   bilish   darajalarini
o‘rganish.
Mavzuning   ahamiyati:   O‘quvchi   yoshlarni   turli   materiallar   yordamida   shaxs
nazariyalariga qiziqtirish.
I.Bob. Shaxs tushunchasiga umumiy tavsif.
1.1 Shaxsga ijtimoiy psixologik tarif
3 Shaxs   — alohida individ, mohiyatan yaxlit ijtimoiy-axloqiy olam. U o zida insonʻ
mohiyatini, uning mavjudot sifatidagi qadriyatini mujassam  etadi. Shaxs ijtimoiy-
gumanitar   fanlarda   o z   yo nalishi,   tadqiqot   obyekti   va   maqsadi   nuqtai   nazaridan	
ʻ ʻ
turlicha talqin etiladi. U o ta murakkab, ziddiyatli, qarama-qarshi, o zini o zi inkor	
ʻ ʻ ʻ
etadigan mavjudot sifatida, biologik, fiziologik, ijtimoiy, ma naviy, ruhiy, axloqiy	
ʼ
va  estetik   aqlidrok,  tafakkur   obyekti   sifatida,  hatto,  falsafiy   va  mantiqiy,  yashash
huquqi va hayot mantig i jihatidan tadqiqot manbaiga aylanishi mumkin.	
ʻ
SHARQ   MUTAFAKKIRLARINING   SHAXS   XULQ-ATVORI   HAQIDAGI
QARASHLAR I.
ko ngilsiz hol bir odamning o zi nopisand bilgan kishiga nisbatan adovati mahsuli	
ʻ ʻ
hisoblanadi.   Kimki   pok   insonlar   va   Xudoning   mardlariga   ta na   qilsa   o z   botini	
ʼ ʻ
yuzidagi   pardani   olib   tashlagan   bo ladi.   O zining   bad   niyatini   oshkor   aylaydi.	
ʻ ʻ
Badnom va rasvo bo ladi.	
ʻ
Xulosa   qilib   aytadigan   bo lsak,  	
ʻ Jaloliddin   Rumiy   o zining   “	ʻ Ma naviy	ʼ
masnaviy” sida   insoniyatning   agressivlikka   moyilligi,   agressiv   reaksiyalar,
9agressiv xulq-atvor shakllari xususida qarashlarini bayon etadi.
Alisher   Navoiy   “Mahbub   ul-qulub”   asarida   insoniy   fazilatlar   va   ezguliklarni
madh   etib,   targ ibu-tashviq   etish   bilan   cheklanmay,   ayni   zamonda   odamlardagi	
ʻ
yomon, xunuk, insoniylikka xilof xislatlarni, insonlar uchun, jamiyat uchun zararli,
sharafli inson sha niga yarashiqsiz xulq-atvor va sifatlarni tanqid qiladi.
ʼ
Achchiq so zlilik, nodonlik, yomon qiliqlilik, yolg onchilik kabi illatlarga berilgan	
ʻ ʻ
kishilarni   qoralaydi.   Navoiy   ana   shu   yomon,   yaramas   xislatlardan,   illatlardan
odamlarni   xoli   ko rishni   istaydi.   Karamli,   muruvvatli,   sadoqatli,   yumshoq	
ʻ
ko ngilli, shirinsuhan, muloyim bo lish kabi bir talay fazilatlarni Navoiy ko klarga	
ʻ ʻ ʻ
ko tarib madh etadi.
ʻ
4 “ Achchiq  tillik”   eng   yomon  xususiyatlardan   biri   ekanligi   haqida   Alisher   Navoiy
shunday   yozadi:   “Achchiq   til   zaharli   nayzadek   sanchiladi.   Ko ngilda   tilʻ
nayzasining   jarohati   bitmas,   unga   hech   narsa   malham   bo la   olmaydi”.   Uning   bu	
ʻ
fikrida verbal agressiya, ya ni salbiy his-tuyg ularni og zaki tarzda ifodalash shakli	
ʼ ʻ ʻ
o z aksini topganligini ko rishimiz mumkindir.	
ʻ ʻ
Navoiy   kishilarni   ochiq   chehrali   bo lishga   da vat   etadi   va   deydiki,   bunday	
ʻ ʼ
kishilarning   “ochiq   yuzidan   xaloyiqqa   xursandlik   va   shirin   so zidan   ulusg a	
ʻ ʻ
shodlik   yetishadi”.   Alisher   Navoiy   inson   xulq-atvoridagi   salbiy   jihatlarni
quyidagicha ifodalaydi:
“Yaxshilikka   mukofotni   qo pollik,   odob   bilan   qilingan   xushmuomala   evaziga	
ʻ
kekkayish, takabburlig dan o zgacha munosabatni ko rmaymiz. Birovga bir xizmat	
ʻ ʻ ʻ
qilsang,   undan   o n   zarb   yeyishga   tayyor   turmoq   kerak,   kimgaki   bir   tavoze	
ʻ ʼ
ko rsatsang, ming qo pollik va dilsiyohlikka xozir bo lib turmog ing lozim.	
ʻ ʻ ʻ ʻ
Har   qanday   xizmatkorlik   qilib,   uning   evaziga   jabr-jafo   ko rganing   holda,   sendan	
ʻ
yana   xizmat   kutadilar.   Har   qancha     vafodorlik   ko rsatib,   ko z   oldida   ranj-	
ʻ ʻ
mashaqqat tortsang, yana qulluq ta ma qiladilar. Do st sifatida joningni bermasang,	
ʼ ʻ
joningga   dushmanlik   qiladilar,   ularning   ko ngli   uchun   nohaq   qon   to kishga   rozi	
ʻ ʻ
bo lmasang, qoningning to qilishiga guvohlik beradilar. Doim istagan ishlarini o z	
ʻ ʻ ʻ
vaqtida qilsang-u, ammo bir gal kechiksang, so kib haqoratlaydilar”.	
ʻ
Alisher Navoiy “Mahbub ul-qulub”   asarida yaxshi  fazilatlar va yomon xislatlar
borasida fikr bildirar ekan, axloqsizlik sifatida e tirof etiluvchi agressiv xulq-atvor
ʼ
xususida   ham   to xtalib   o tib,   bu   xulq-atvor   shaklini   hayotiy   misollar   orqali	
ʻ ʻ
tushuntirishga harakat qiladi.
Bundan   tashqari,   Abu   Ali   Ibn   Sino   axloqlikning   asosini   yaxshilik   va   yomonlik
kabi ikki tushuncha bilan ta riflaydi. Ibn Sino inson kamolotining muhim axloqiy	
ʼ
5 jihatlarini   ham   tahlil   etadi   va   har   biriga   ta rif   beradi.   Masalan,   adolatni   ruhiyʼ
lazzatning bosh mezoni sanaydi. Inson qanoat, jasurlik, donolik bilan adolatga ega
bo ladi, yomon illatlardan o zini tiyib, yaxshilikni mustahkamlaydi, haqiqiy ruhiy	
ʻ ʻ
lazzat oladi, deydi olim.
Insondagi   ijobiy   axloqiy   xislatlarga   saxiylik,   chidamlilik,   kamtarlik,   sevgi-
muhabbat,   mo tadillik,   aqllilik,   ehtiyotkorlik,   qat iyatlilik,   sadoqat,   intilish,	
ʻ ʼ
uyatchanlik, ijrochilik va boshqalarni kiritadi.
Inson   hissiy   va   ma naviy   talablarni   ajratib   olish   imkoniyatiga   ega   ekan,   bu	
ʼ
imkoniyat   asta-syokin   inson   fe l-atvoriga   xos   xislatga   aylana   boradi.   Ibn   Sino	
ʼ
insonning shakllanishida uning atrofini o rab olgan tashqi muhit, odamlar alohida	
ʻ
muhim   rol   o ynaydi,   ana   shu   tashqi   muhit   va   odamlar   insonning   atrof-dunyoni	
ʻ
bilishgagina   emas,   balki   uning   xulqida   yaxshi   yoki   yomon   jihatlarning   tarkib
topishiga   ham   ta sir   etadi.   Shuning   uchun   ham   bolalarni   tarbiyalashda   ehtiyotkor	
ʼ
bo lish   kerakligini,   bola   yomon   odatlarga   o rganmasligi   uchun,   uni   yomon	
ʻ ʻ
odatlardan, yomon muhitdan uzoqroq saqlash zarurligini uqtiradi.
Ibn   Sinoning   tarbiyalash   masalalariga   keng   o rin   berilgan.   Chunki   inson   avvalo	
ʻ
oilada kamolga yetadi.
Shaxsning   shakllanish   omillari   ko p   va   xilma-xiddir.   Masalan,   genetik   (nasliy),	
ʻ
biologik-tabiiy,   madaniy,   ijtimoiy   hayot   tajribasi,   o z   turdoshlari   bilan	
ʻ
munosabatlar va boshqalar shaxsning genetik jihati uning nasliy asosi, ajdodlaridan
yetib   kelgan   fizionomiya,   fe l-atvor   bilan,   biofiziologik   jihati   esa   yashash   uchun	
ʼ
quvvat   olish,   ovqatlanish,   jinsiy   aloqaga   kirishish   va   nasl   qoldirish   singari
individual ehtiyoj bilan belgilanadi.
6 Shaxs,   mohiyatiga   ko ra,   madaniylashgan,   ong,   aql   orqali   faoliyatini   boshqarishʻ
imkoniyatiga   ega   bo lgan,   ijtimoiy-tarixiy   an ana,   turmush   tarzi   va   tajribaga
ʻ ʼ
asoslangan muayyan avlodlar vakili.
Shaxs   fenomeni   inson   olamining  butun   murakkabliklarini   o zida   mujassam   etadi.	
ʻ
Uni   har   tomonlama   o rganish   maqsadida   turli   davrlarda   tadqiqot   olib   borilgan.	
ʻ
Ayniqsa,  sharqda  u yuksak   axloqiyma naviy  me yorlar  orqali  tushunilgan  va  oliy	
ʼ ʼ
xilqat,   bebaho   qadriyat   deb   hisoblangan.   Inson   shaxs   sifatida   komillikka   intiladi,
hayot   mazmunini   boyitadi,   shu   asosda   kishilik   jamiyatining   go zal   va   farovon	
ʻ
bo lishiga ehtiyoj sezadi.	
ʻ
Shaxs tushunchasini anglashda turli xil yondashuvlar.
I.Psixoanalitik yondashuv
Zigmund   Freydning   psixoanalitik   nazariyasi   shaxs   sohasida   sezilarli   ta’sir
ko’rsatdi.   Freydning   fikriga   ko’ra,   shaxs   uchta   tuzilishdan   iborat:   id,   ego   va
superego.
Id  — tabiiy instinktlar va asosiy istaklarning manbai.   Ego  haqiqat bilan kurashish
va   instinktlarni   muvozanatlash   uchun   rivojlanadi.   Superego   ijtimoiy   me’yorlar,
axloqiy   qadriyatlar   va   ichki   vijdonni   ifodalaydi.   Freyd   shuningdek,   bolalik
shaxsiyat   rivojlanishida   katta   rol   o’ynaydi,   deb   ta’kidladi.   Psixoanalitik   nazariya
ongsiz   jarayonlar   va   ichki   ziddiyatlarga   e’tibor   qaratadi   va   shaxsiyat   qurilishini
tushuntirish uchun ishlatiladi.
II. Xulq-atvor yondashuvi
Xulq-atvor   nazariyalari   shaxsiyatni   o’rganish   va   atrof-muhit   omillari   nuqtai
nazaridan   tushuntiradi.   Shaxsning   muhiti   va   tajribasi   shaxsiyat   xususiyatlarini
belgilovchi   asosiy   omillardir.   Shaxs   shaxsning   mukofot   va   jazo   jarayonlari,
7 motivatsiya   va   o’rganish   orqali   rivojlanadi.   Xulq-atvor   nazariyalari   kuzatilishi
mumkin   bo’lgan   xatti-harakatlar   va   tashqi   ta’sirlarga   qaratilgan.   Masalan,   B.F.
Skinnerning   operant   konditsionerlik   nazariyasi   shaxsning   xulq-atvori   uning
oqibatlariga qarab shakllantirilishini taklif qiladi.
III.Gumanistik yondashuv
Gumanistik nazariyalar shaxsning potentsialini, shaxsiy  o’sish va amalga oshirish
zarurligini   ta’kidlaydi.   Karl   Rojers   va   Avraam   Maslou   gumanistik
nazariyalarning   yetakchi   namoyandalaridir.   Ushbu   nazariyalarga   ko’ra,   u   o’z-
o’zini   amalga   oshirish,   individual   o’sish   va   ijobiy   o’zini   o’zi   kontseptsiyaga
qaratadi.   Gumanistik   yondashuv   shaxsning   rivojlanishini   tushunishda   muhim   rol
o’ynaydi, shaxsning ichki motivatsiyasi va o’zini o’zi anglashiga urg’u beradi.
IV. Katta besh omil modeli
Katta besh omil modeli shaxsiyat xususiyatlarini tushuntirish uchun keng tarqalgan
nazariyadir.   Ushbu   model   beshta   asosiy   omilga   asoslanadi:   ochiqlik,   mas’uliyat,
ekstroversiya, hissiy barqarorlik va rozilik. Bu omillar shaxsiyat xususiyatlarining
umumiy   tuzilishini   tushuntirishda   muhim   rol   o’ynadi   va   ko’plab   shaxsiyat
shkalalarida qo’llaniladigan asosni ta’minlaydi.
1.2. Shaxsning psixologik tuzilishi .
Shaxsni   uning   fikrlari,   his-tuyg’ulari   va   xatti-harakatlarining   kombinatsiyasi
sifatida aniqlash  mumkin. Shaxs irsiy va atrof-muhit omillarining o’zaro ta’sirida
8 shakllanadi  va uning munosabati, qadriyatlari, e’tiqodlari va ijtimoiy o’zaro ta’sir
uslubi   kabi   elementlarni   o’z   ichiga   oladi.   Shaxsiyat   barqaror,   ammo   vaqt   o’tishi
bilan o’zgarishi mumkin.
Odamlar hayoti davomida boshdan kechirgan voqealar, munosabatlar, jarohatlar va
yutuqlar   shaxsiyatga   ta’sir   qilishi   mumkin.   Shaxs   shaxsning   o’ziga   xosligi   va
farqini   ochib   beradi.   Shaxsning   tuzilishi   to’g’risidagi   muammo   o’zining   tadqiqot
doirasi predmetidan tashqariga chiqadi. Shaxs tuzilishiga oid ilmiy tasavvurlarning
yaratilishi, ishlab chiqilishi yaxlit nazariyaning zaruriy sharti hisoblanib, insonning
ijtimoiy mohiyati qirralarini ochish imkoniga egadir.
Psixologiya   fanida   shaxsga   strukturaviy   yondashish   bo’yicha   eng   salmoqli   ilmiy
izlanishlar amalga oshirilganligi qonuniy holat bo’lib, shaxs tuzilishning xilma-xil
modeli   yaratilganligi   fikrimizning   yorqin   dalilidir.   B.G.Anan'evning   fikricha,
psixologik   hodisalarni   aql   (intellekt),   hissiyot   (emosiya)   va   irodaga   ajratish
jarayonini   inson   psixologiyasida   strukturaviy   yondashish   tajribasining   dastlabki
ko’rinishi   bo’lib,   uning   qaqchilligi   ko’pgina   psixologlar   tomonidan   tan   olingan.
L.S.Vigotskiyning   mulohazasiga   ko’ra,   insonning   psixik   funksiyalarini   yuksak,
madaniy   hamda   quyi,   tabiiy   turlarga   ajratish   mumkin.   Chunki   ularning   negizida
ta'lim   bilan   insonning   oliy   nerv   faoliyatida   birinchi   va   ikkinchi   signallar   tizimi
o’zaro ta'sirining ifodalanishi yotadi.
Shaxs   tuzilishining   modelini   ishlab   chiqishdagi   muhim   qiyinchilikni   eng   asosiy
sababi   har   xil   nuqtai   nazarlar   mavjudligida   namoyon   bo’ladi.   Ular   shaxsning
tuzilishiga ko’ra substansional va ideal, irsiy va psixologik tomonlarga ega bo’lib,
u   V.M.Banshikov   tadqiqotlarida   asoslaniladi. A.G.Kovalevning   fikricha,
temperament tabiiy xususiyatlarning muhimligini bildirib keladi.
B.D.Pariginning  fikricha, shaxsning statik tuzilishiga quyidagilar kiradi:
9  Umuminsoniy psixologik xususiyatlar
 Milliy,   kasbiy,   iqtisodiy,   siyosiy,   sinfiy       birlikka   aloqador   ijtimoiy   o’ziga
xos       xususiyatlar
 Shaxsning individual betakror xususiyatlari.
G.Olportning   fikricha, shaxs:  ichki  tizim, "dinamik qurilma",  "men", "qandaydir
metapsixologik   men",   o’zida   oldindan   maqsad   va   dizpozisiyani   va   aks   ettiruvchi
inson   tafakkuri   va   xulq-atvorida   mutanosib   ravishda   qaror   toptiruvchi   jonzotdir".
Xuddi shu boisdan  shaxsning sinfiy, tarixiy jihatdan yaqqol baholanishi ochilmay
qoladi, ijtimoiy tahlil o’rnini psixologik talqin egallaydi.
Psixologlardan   T.Parsond,   G.Mid   va   boshqalar   "shaxsning   rolli   tuzilishi   nomli
"konsepsiyani ishlab chiqib, odamning yaxlit sub'ektiv dunyosini uning psixologik
qiyofasini diqqat markazidan, idrok maydonidan chetda qoldiradilar.
K.K.Platonov  shaxs tuzilishini turli tomonlariga aloqador 4 tuzilmaga ajratadi :
1.   Shaxsning   axloqiy   munosabatga   yo’nalganlikni   birlashtiruvchi   ijtimoiy
shartlangan   osttuzilish.   Bu   osttuzilishga   aloqador   shaxsning   xislatlari   tabiiy
mayllarga bevosita bog’liq bo’lmay, tarbiyaviy yo’l bilan shakllantiriladi.
2.   Tajriba   osttuzilishi,   unga   ta'limiy   yo’l   bilan   egallagan   bilimlar,   malakalar,
ko’nikmalar,   odatlar   kiradi.   Ammo   bu   narsa   shaxs   qiyofasining   biologik
shartlangan   ta'siri   ostida   kechadi.   Ushbu   ost   tuzilish   orqali   shaxs   insoniyatning
tarixiy tajribasi bilan bog’liq bo’ladi.
3.   Shaxsning   individual   xususiyatlari   bilan   shartlangan   ba'zi   psixik   jarayonlar
kiritiladi.   Bunda   biologik   shartlangan   xususiyatlarining   ta'siri   aniqroq   ko’zga
tashlanadi.
10 4.   Biologik   shartlangan   osttuzilish   bo’lib,   biopsixik   xususiyatlarni   fazilatlar
temperament,   jinsiy   va   yosh   xususiyatlar,   shuningdek,   insonning   patologik
o’zgarish birlashtiradi. Bu ost tuzilish mashq orqali shakllantiriladi.
Tadqiqotchi   N.I.Raynvaldning   fikricha,   shaxsning   tuzilishi   va   uning   har   bir
qiyofasi (timsoli) uch mezon asosida tahlil qilinishi lozim:
1. Orientirovka darajasi va anglanganlik xususiyati;
2.   U   yoki   bu   ehtiyojiy   holatlarni   harakatlantirishning   xususiyati   hamda
tashkiliyligi;
3.   Insonning   emosional   irodaviy   bilishga   oid   sifatlarini   namoyon   bo’lishining
jadalligi, jiddiyligi va zo’riqishi va b.   N.I.Raynvaldning   izohlashicha, faollikning
regulyasiyasida   psixik   funksiyalarni   umumlashgan   guruhlashtirish   uch   o’lchovli
(mezonli)   tasnifi   aql   (intellekt),   hissiyot   (emosiya)   va   iroda   mohiyati   zimmasiga
tushishi,   shaxs   tuzilishini   temprament,   xarakter   va   qobiliyatlarga,   ikkinchi
tomondan   esa   ekstroversiya,   introversiya   omillariga   ajratilishiga   barham
beradi. N.I.Reynvaldning   ushbu yondashuvi   A.R.Luriyani   miya faoliyatining uch
blokli rolli tasnifiga bevosita mos tushadi, chunonchi aql (intellekt) ko’p qollarda
informasion   blok   orqali   amalga   oshadi,   iroda   (tashkililik)   programmalashtirish
bloki   bilan   bog’liq,   xilma-xil   emosional   holatlar   (hissiyot)   yuzaga   kelishining
negizida "energetik" blok yotadi.
II.Bob.Chet el psixologiyasida shaxs nazariyalari.
11 2.1. Sobiq Sovet psixologiyasida shaxs nazariyalari.  
Umumiy   psixologiya   fanida   shaxsning   shakllanishi   va   rivojlanishi   qonuniyatlari
hamda ularning mexanizmlari tadqiq etiladi.
Bu borada psixologlar tomonidan shaxsga nisbatan turlicha ta'rif berilgan va uning tuzilishini o’ziga xos 
tarzda tasavvur qilishgan. quyida mualliflar tomonidan keltirilgan ta'riflar tahlillarining keltirib 
o’tamiz. A.G.Kovalyovning  fikricha, shaxs - bu ijtimoiy munosabatlarning ham ob'ekti ham sub'ektidir. 
A.N.Leont'ev  ushbu masalaga boshqacharoq yondashadi va unga shunday ta'rif beradi: shaxs faoliyat 
sub'ektidir .
K.K.Platonovning   talqiniga   binoan   jamiyatda   o’z   rolini   anglovchi,   jamiyatning
qishga   layoqatli,   yaroqli   a'zosi   shaxs   deyiladi.   Bu   muammo   mohiyatini   chuqurro
ochishga   harakat   qilgan   S.L.Rubinshteyn   ta'rificha,   shaxs   -   bu   tashqi   ta'sirlar
yo’nalishini o’zgartiruvchi, ichki shart-sharoitlar majmuasidir.
Psixologiya   fanida   bir-biriga   yaqin,   lekin   o’zaro   farqlanib   turuvchi   tushunchalar
qo’llanib   kelinadi,   chunonchi   odam,   shaxs,   individuallik.   Ularning   mohiyatini
aniqroq   izohlab   berish,   har   birining   psixologik   tabiatini   tahlil   qilish   maqsadga
muvofiq.
1.Odam   sut   emizuvchilar   sinfiga   dahldorligi   biologik   jonzot   ekanligi   odamning
o’ziga   xos   xususiyatidir.Ijtimoiy   jonzot   sifatida   odam   ong   bilan   qurollanganligi
tufayli   borliqni   ongli   aks   ettirish   qobiliyatidan   tashqari   o’z   qiziqishlari   va
ehtiyojlariga mutanosib tarzda uni o’zgartirish imkoniga ham egadir.
2.Shaxs   mehnat   tufayli   hayvonot   olamidan   ajralib   chiqqan.   Jamiyatda
rivojlanuvchi   til   yordami   bilan   boshqa   kishilar   bilan   (muloqot)   muomalaga
kirishuvchi   odam   shaxsga   aylanadi.   Ijtimoiy   mohiyati   shaxsning   asosiy   tavsifi
hisoblanadi.
12 3.Individuallik - har qanday insonning betakror, o’ziga xos xususiyatlarga egadir.
Shaxsning   o’ziga   xos   qirralarining   mujassamlashuvi   individuallikni   vujudga
keltiradi.   Individuallik   shaxsning   intellektual,   emosional   va   irodaviy   sohalarida
namoyon bo’ladi.
S.L.Rubinshteyn  bo’yicha shaxs tuzilishi quyidagi ko’rinishga ega:
1.Yo’nalganlik   -   ehtiyojlar,   qiziqishlar,   ideallar,   e'tiqodlar   faoliyat   va   xulqning
ustuvor motivlari hamda dunyoqarashlarda ifodalanadi.
2.Bilimlar, ko’nikmalar, malakalar -  hayot va faoliyat jarayonida egallanadi.
3.Individual   tipologik   xususiyatlar   -   temperament,   xarakter,   qobiliyatlarda   aks
etadi.
K.K.Platonov  ta'limotiga ko’ra shaxs tuzilishi quyidagicha shaklga ega:
1.Yo’nalganlik   osttuzilishi   -   shaxsning   ahloqiy   qiyofasi   va   munosabatlarini
birlashtiradi. Unda harakatchanlik, barqarorlik jadallik ko’lami (hajmi) darajalarini
farqlash lozim.
2.Ijtimoiy   tajriba   osttuzilishi   -   ta'lim   natijasida   shaxsiy   tajribada   egallangan
bilimlar, ko’nikmalar, malakalar va odatlarni qamrab oladi.
3.Psixologik   aks   ettirish   shakllari   osttuzilishi   -   ijtimoiy   turmush   jarayonida
shakllanuvchi bilish jarayonlarining individual xususiyatlari.
4.Biologik   shartlanganlik   osttuzilishi   -   miya   morfologik   va   fiziologik
xususiyatlariga   muayyan   darajada   bog’liq   bo’lgan   patologik   o’zgarishlarni,
shaxsning yosh, jins xususiyatlarini va uning tipologik holatlarini birlashtiradi.
A.G.Kovalyov  talqiniga binoan shaxs quyidagi tuzilishga ega:
13 1.Yo’nalganlik   -   voqelikka   nisbatan   inson   munosabatini   aniqlaydi,   unga   o’zaro
ta'sir   etuvchi   har   xil   xususiyatli   g’oyaviy   va   amaliy   ustanovkalar,   qiziqishlar,
ehtiyojlar   kiradi.   Ustuvor   yo’nalganlik   shaxsning   barcha   psixik   faoliyatini
belgilaydi.
2.Imkoniyatlar   -   faoliyatning   muvafaqqiyatli   amalga   oshirishini   ta'minlovchi
tizim, o’zaro ta'sir etuvchi va o’zaro bog’liq bo’lgan turlicha qobiliyatlar.
3.Xarakter  - ijtimoiy muhitda shaxsning xulq-atvor uslubini aniqlaydi. Odamning
ruhiy hayoti shakli va mazmuni unda namoyon bo’ladi. Xarakter tizimi irodaviy va
ma'naviy sharoitlarga ajraladi.
4.Mashqlar   to’plami   -   hayot   va   faoliyat,   harakat   va   xulq-atvorni   tuzatish
(korreksiyalash), o’zini-o’zi nazorat qilish, o’zini-o’zi boshqarishni ta'minlaydi.
Shaxs   o’zining   faoliyati   tufayli   tevarak-atrofdagi   olam   bilan   faol   munosabatda
bo’ladi.   Shaxsning   faolligi   deganda   odamning   atrofdagi   tashqi   muhitga
ko’rsatadigan ta'siri tushuniladi. Tashqi muhit bilan faqat odamlar emas, hayvonlar
ham   o’zaro   munosabatda   bo’ladilar.   Shaxsning   faolligi   uning   turli   qiziqishlarida,
ehtiyojlarida namoyon bo’ladi.
XX   asr   boshlarida   avstriyalik   psixolog   Z.Freyd   shaxs   faolligini   quyidagicha
tushuntiradi.   Odam   o’zining   avlodlaridan   nasliy   yo’l   bilan   o’tgan   instinktiv
mayllarining   namoyon   bo’lishi   tufayli   faoldir,   instinktiv   mayllar   asosan   jinsiy
instinktlar   shaklida   namoyon   bo’ladi   Z.Freyd   shaxsning   faolligini   jinsiy   mayllar
bilan bog’laydi. Shaxsning faolligini hozirgi zamon ilmiy psixologiyasi to’g’ri hal
qilib   beradi.   Inson   shaxsiy   faolligining   asosiy   manbai   uning   ehtiyojlar,   deb
tushuntiradi.
14 Har bir odam bilim bilan birga malaka va odatlarni egallaydi.  Malakalar  bir necha
xil   bo’ladi   (yozish,   o’qish,   yurish,   musiqa   chalish,   sport   va   hokazo).   Maqsadni
ko’zlab   biror   nima   bajarish   malakaga   bog’liqdir .   Malaka   -   deb   avval   ongli
bajarilib, keyinchalik avtomatlashgan xatti-harakatlarga aytiladi. Istalgan malakani
qayta-qayta takrorlash natijasida hosil qilish mumkin.
Malakalar   sodda   va   murakkab   bo’lishi   mumkin.   Masalan,   mashina   haydash,
musiqa   chalish,   kasbegallash   murakkab   malaka,   mix   qoqish,   o’tin   arralash-sodda
malaka hisoblanadi.  Odat  kishi qalbiga o’rnashib, uning ehtiyojiga aylanib qolgan
harakatlardir. Masalan, ertalab turib yuvinish, ovqatlanish, ozoda yurish kabilar.
Odatlar  ijobiy va salbiy  bo’ladi. Salbiy odatlarga yolg’on gapirish, ichish, chekish
kabilar   kiradi.   Malaka   va   odatlarning   nerv-fiziologik   asoslarini   shartli
refleksninghosil   bo’lish   mexanizmi   tashkil   qiladi.   Bu   shartli   refleks   oddiy   emas,
balki   dinamik   stereotip   tarzidagi,   ya'ni   takrorlash   natijasida   mustahkamlangan
shartli reflekslar majmuasidan iborat.
Yangi hosil qilinadigan malakalar ilgari hosil qilingan malakalarga bog’liq bo’ladi.
Ilgarigi malakalar yangisiga ijobiy ta'sir qilsa, malakalarning kuchayishi kuzatiladi.
Masalan,   chet   tillaridan   birortasini   o’rgangan   odam   boshqa   bir   chet   tilini
o’rganishda qiynalmaydi. Agar ilgarigi malaka yangisini hosil qilishga salbiy ta'sir
qilsa   malakalar   interferensiyasi   deyiladi.   Masalan,   bir   sohada   ishlagan   odam
butunlay boshqa sohaga o’tsa qiynaladi.
Shaxs   shug’ullanayotgan   ishi   bilan   uzoh   vaqt   shug’ullanmasa   malakalar   so’nishi
hodisasi kuzatiladi. Bu malakalarning   diavtomatizasiyasi   deyiladi. Malakalarning
hosil bo’lish negizi va mustahkamlanishi odamning yoshiga bog’liq, masalan tilga
4-5   yoshda   tez   o’rganiladi.   hunar   egallash   12-13   yoshda   tez   o’rganiladi.
15 Malakalarning   mustahkamligi   qiziqishlarga,   shaxsning   individual   xususiyatlariga
bog’liq. M-n, xoleriklarda malaka tez, melanxoliklarda sekinhosil bo’ladi.
2.2. Chet el psixologiyasida shaxs nazariyalari.
Jahon psixologiyasida shaxs nazariyalari
Jahon psixologiya fanida shaxsning kamoloti uning rivojlanishi  to’g’risida xilma-
xil nazariyalar yaratilgan bo’lib, tadqiqotchilar inson shaxsini o’rganishda turlicha
pozisiyada   turadilar   va   muammo   mohiyatini   yoritishda   o’ziga   xos   yondashuvga
egadirlar.   Mazkur   nazariyalar   qatoriga   biogenetik,   sosiogenetik,   psixogenetik,
kognitiv,   psixoanalitik,   bixevioristik   kabilarni   kiritish   mumkin.Ularni   quyidagi
tizimda yaqqol ko’rish imkoniyatini beradi.
Biogenetik nazariyaning negizida yetilish bosh omil sifatida qabul qilingan bo’lib,
qolgan jarayonlarning taraqqiyotini ixtiyoriy xususiyat kasb etib, ular bilan o’zaro
aloqa   tan   olinadi,   xolos.   Mazkur   nazariyaga   binoan,   taraqqiyotning   bosh   omili
biologik   determinantlarga   (aniqlov-chilarga)   qaratiladi   va   ularning   mohiyatida
ijtimoiy-psixologik xususiyatlar keltirib chiqariladi.
Taraqqiyot   jarayonining   o’zi   biologik   etilishning   universal   bosqichi   sifatida
sharhlanadi va talqin qilinadi. Biogenetik qonunni   F.Myuller va Gekkellar   kashf
qilishgan,   biogenetik   qonuniyat   fanning   taraqqiyoti   nazariyani   tashkil   qilganda
hamda antidarvinchilarga qarshi  kurashda muayyan darajada tarixiy rol o’ynagan.
Biroq   fanning   individual   va   tarixiy   taraqqiyoti   munosabatlarini   tushuntirishda
16 qo’pol   xatoliklarga   yo’l   qo’yilgan.   Jumladan,   biologik   qonunga   ko’ra   shaxs
psixologiyasining   individual   taraqqiyoti   (ontogenez)   butun   insoniyatni   tarixiy
taraqqiyotining (filogenez)  asosiy  bosqichlarini  qisqacha  takrorlaydi, degan g’oya
edi.
Biogenetik   nazariya ning   yirik   namoyondalaridan   bo’lmish   amerikalik   psixolog
S.Xoll   psixologik   taraqqiyotning   bosh   qonuni   deb   "rekapitulasiya   qonuni"ni
(filogenezni   qisqacha   takrorlanishini)   hisoblaydi.   Uning   fikricha,   ontogenezdagi
individual   taraqqiyot   filogenezning   muhim   bosqichlarini   takrorlaydi.   Biogenetik
konsepsiyaning   boshqa   bir   turi   nemis   "konstitusion   psixologiyasi"   (inson   tana
tuzilishiga asoslangan nazariya) namoyondalari tomonidan ishlab chiqilgan
.   E.Krechmer   shaxs tipologiyasi negizida bir qancha biologik omillarni (masalan
tana   tuzilishining   tipi   va   boshqalarni)   kiritib,   insonning   jismoniy   tipi   bilan
psixologik xususiyati o’rtasida uzviy bog’liqlik mavjud deb taxmin qiladi.
E.Krechmer   odamlarni ikkita katta guruhga ajratadi va uning bir boshida sikloid
toifasiga   xos   (tez   qo’zg’aluvchi,   his-tuyg’usi   o’ta   barqaror),   ikkinchi   uchida
shizoid   toifasiga   (odamovi,   munosabatga   qiyin   kirishuvchi,   his-tuyg’usi
cheklangan) xos odamlar turishini aytadi. Bu taxminni u shaxs rivojlanishi davriga
ko’chirishga   harakat   qiladi,   natijada   o’smirlarda   sikloid   xususiyatlari   (o’ta
qo’zg’aluvchanlik,   tajovuzkorlik,   affektiv   tabiatlilik,   ilk   o’spirinlarda   esa
shizoidlik xususiyatlari) bo’ladi degan xulosa chiqaradi.
Biogenetik   nazariyaning   namoyondalari   amerikalik   psixologlar   A.Gezell,   S.Xoll
taraqqiyotning   biologik   modeliga   asoslanib   ish   ko’radilar   va   bu   jarayonda
muvozanat,   integrasiya   va   yangilanish   sikllari   o’zaro   o’rin   almashinib   turadi,
degan xulosaga keladilar.
17 Psixologiya   tarixida   biologizmning   eng   yaqqol   ko’rinishi   Zigmund   Freydni
shaxsning  barcha xatti-harakatlari  (xulqi)  ongsiz  biologik mayllar  yoki  instinktlar
bilan shartlangan, ayniqsa, birinchi navbatda u jinsiy maylga (libidoga) bog’liqdir.
Biologik   nazariyaga   qarama-qarshi   bo’lgan   nazariya   sosiogenetik   nazariya
hisoblanadi.   Sosiogenetik   yondashuvga   binoan   shaxsda   ro’y   beradigan
o’zgarishlar   jamiyatning   tuzilishi   ijtimoiylashish   usullari   va   uni   qurshab   turgan
odamlar  bilan  o’zaro  munosabati   vositalaridan kelib  chiqqan  holda tushuntiriladi.
Ijtimoiylashuv   nazariyasiga   ko’ra   inson   biologik   tur   sifatida   tug’ilib,   hayotning
ijtimoiy shart-sharoitlarining bevosita ta'siri ostida shaxsga aylanadi.
G’arbiy Evropaning eng muhim nufuzli nazariyalaridan biri bu rollar nazariyasidir.
Ushbu   nazariyaning   mohiyatiga   binoan   jamiyat   o’zining   har   bir   a'zosiga   status
(haq-huquq) deb nomlangan xatti-harakat (xulq)ning barqaror usullari majmuasini
taklif   qiladi.   Inson   ijtimoiy   muhitda   bajarishi   shart   bo’lgan   maxsus   rollari
shaxsning xulq-atvor xususiyatlarida o’zgalar bilan munosabat muloqot o’rnatishda
sezilarli iz qoldiradi.
AQShda keng tarqalgan nazariyalardan yana biri bu individual tajriba va bilimlarni
egallash   (mustaqil   o’zlashtirish)   nazariyasidir.   Mazkur   nazariyaga   binoan
shaxsning hayoti va uning voqelikka nisbatan munosabati ko’pincha ko’nikmalarni
egallash,  bilimlarni   o’zlashtirishdan   iborat   bo’lib,  uning samarasi   qo’zg’atuvchini
uzluksiz   ravishda   mustahkamlab   borilishining   mahsulidir.   Bu   nazariyaning
tarafdorlari  E.Torndayk va B.Skinnerlar  hisoblanadi.
K.Levin   tomonidan   tavsiya   qilingan   "fazoviy   zarurat   maydoni"   nazariyasi
psixologiya   fani   uchun   (o’z   davrida)   muhim   ahamiyatni   kasb   etadi.   K.Levinning
nazariyasiga   ko’ra,   individning   xulqi   (xatti-harakati)   psixologik   kuch   vazifasini
18 o’tovchi   ishtiyoq   (intilish)   maqsadlar   bilan   boshqarilib   turiladi,   va   ular   fazoviy
zarurat maydonining ko’lami va tayanch nuqtasiga yo’naltirilgan bo’ladi.
Psixologiyada   psixogenetik   yondashish   ham   mavjud   bo’lib,   u   biogenetik,
sosiogenetik   omillarning   qiymatini   kamsitmaydi,   balki   psixik   jarayonlar
taraqqiyotini birinchi darajali ahamiyatga ega, deb hisoblaydi. Ushbu yondashuvni
uchta   mustaqil   yo’nalishga   ajratib   tahlil   qilish   mumkin,   chunki   ularning   har   biri
o’z mohiyati, mahsuli va jarayon sifatida kechishi bilan o’zaro tafovutlanadi.
Psixologiyaning   irrasional   (aqliy   bilish   jarayonlaridan   tashqari)   tarkibiy   qismlari
bo’lishi   emosiya,   mayl   va   shu   kabilar   yordamida   shaxs   xulqini   tahlil   qiluvchi
nazariya   psixodinamika   deyiladi.   Mazkur   nazariyaning   yirik   namoyondalaridan
biri   amerikalik   psixolog   E.Eriksondir.   U   shaxs   rivojini   8   ta   davrga   ajratadi   va
ularning har qaysisi o’ziga xos betakror xususiyatga egaligini ta'kidlaydi.
Kognitiv  yo’nalishning asoschilari qatoriga  J.Piaje, J.Kelli va  boshqalarni kiritish
mumkin.
J.Piajening   intellekt   nazariyasi   ikkita   muhim   jihatga   ajratilgan   bo’lib,   u   intellekt
funksiyalari  va intellekt  davrlari  ta'limotini  o’z  ichiga qamrab  oladi.  Intellektning
asosiy   funksiyalari   uyushqoqlik  (tartiblilik)  va  adaptasiya  (moslashish,  ko’nikish)
dan iborat bo’lib, intellektning funksional invariantligi deb yuritiladi.
Sobiq   sovet   psixologiyasida   shaxsning   rivojlanishi   muammosi   L.S.Vigotskiy,
P.P.Blonskiy,   S.L.Rubinshteyn,   A.N.Leontev,   B.G.Ananev,   L.I.Bojovich
singari yirik psixologlarning asarlarida o’z aksini topa boshlagan. Keyinchalik bu
masala bilan shu?ullanuvchilar safi kengayib bordi. Xuddi shu boisdan shaxsning
tuzilishi,   ilmiy   manbai,   rivojlanishning   o’ziga   xosligi   bo’yicha   yondashuvda
muayyan darajada tafovutga ega. Hozirgi davrda shaxsning rivojlanishi yuzasidan
mulohaza yuritilganda olimlarning ilmiy qarashlarini muayyan guruhlarga ajratish
19 va undan so’ng ularning mohiyatini ochish maqsadga muvofiq. Ontogenezda shaxs
taraqqiyotini   bir   necha   bosqichlarga   ajratish   va   ularning   har   biriga   alohida   ilmiy
psixologik   ta'rif   berish   nuqtai-nazaridan   yondashishni   quyidagi   nazariya   va
yo’nalishlarini ko’rsatib berish mumkin.
2.3. A.Adler nazariyalarida shaxsga yondashuv.
Individual shaxs nazariyasi.
Alfred   Adlerning   (1870-1937)   individual   psixologiyasida   bir   nechta   asosiy
tamoyillar mavjud bo'lib, ular asosida u shaxsni tavsiflaydi:
1) shaxs yagona, o'ziga xos va yaxlit
2) inson hayoti - mukammallikka intilish;
3) shaxs ijodiy va o'zini o'zi belgilaydigan shaxsdir;
4) shaxsning ijtimoiy mansubligi.
Adlerning   so'zlariga   ko'ra,   odamlar   bolaligida   boshdan   kechirgan   o'zlarining
pastlik tuyg'usini qoplashga harakat qiladilar va pastlikni
boshdan kechiradilar, ular butun umri davomida ustunlik uchun kurashadilar. Har
bir inson o'ziga xos turmush tarzini rivojlantiradi, uning doirasida u ustunlik yoki
mukammallikka   qaratilgan   xayoliy   maqsadlarga   erishishga   intiladi.   Bu   bilan
bog'liq   bo'lgan   "fikrli   finalizm"   tushunchasi   -   inson   xatti-harakati   kelajakka
nisbatan o'z oldiga qo'ygan maqsadlariga bo'ysundirilganligi haqidagi g'oya.
20 Adlerning   fikriga   ko'ra,   turmush   tarzi,   ayniqsa,   shaxsning   munosabatlarida   va
uning   uchta   asosiy   hayotiy   vazifasini:   mehnat,   do'stlik   va   sevgini   hal   qilishga
qaratilgan   xatti-harakatlarida   aniq   namoyon   bo'ladi.   Ijtimoiy   qiziqishni   ifodalash
darajasini va ushbu uchta vazifaga nisbatan faollik darajasini baholashga asoslanib,
Adler  turmush tarzi bilan birga keladigan munosabat turlarini ajratdi:
Menejer   (o'ziga   ishonch,   talabchanlik,   ahamiyatsiz   ijtimoiy   qiziqish,   tashqi
dunyodan ustunlikni o'rnatish);
Qochish   (faollik   va   ijtimoiy   qiziqishning   etishmasligi,   zerikishdan   qo'rqish,
hayotiy muammolarni hal qilishdan qochish);
Ijtimoiy   foydali   (yuqori   darajadagi   ijtimoiy   qiziqishning   yuqori   faollik,
boshqalarga   g'amxo'rlik   va   muloqotga   qiziqish,   hamkorlik   muhimligini   anglash,
shaxsiy   jasorat   va   boshqalarning   farovonligiga   hissa   qo'shishga   tayyorlik   bilan
uyg'unligi).
Adlerning   fikricha,   hayot   tarzi   shaxsning   ijodiy   kuchi   tufayli   yaratilgan,   ammo
unga   tug'ilish   tartibi   ma'lum   bir   ta'sir   ko'rsatadi:   birinchi   tug'ilgan,   yagona   bola,
o'rta yoki oxirgi bola. Shuningdek, individual psixologiyada asosiy e'tibor ijtimoiy
manfaat deb ataladigan narsaga, ya'ni shaxsning ideal jamiyatni yaratishda ishtirok
etishga bo'lgan ichki moyilligiga qaratiladi.
Alfred Adlerning   butun nazariyasining markaziy kontseptsiyasi  ijodiy "men" dir.
Bu   kontseptsiya   inson   hayotining   faol   tamoyilini   o'zida   mujassam   etgan;   nima
ma'no   beradi;   hayot   tarzi   kimning   ta'siri   ostida   shakllanadi.   Bu   yaratuvchi   kuch
inson   hayotining   maqsadiga   javob   beradi   va   ijtimoiy   manfaatdorlikning
rivojlanishiga hissa qo'shadi.
21 Keling,   mavzu   bo'yicha   konflikt   strategiyasini   tanlashning   psixologik   sabablarini
ko'rib chiqaylik:
- qarama-qarshilik;
— hamkorlik;
- chiqish strategiyalari.
Mojaro   sub'ekti   tomonidan   qarama-qarshilik   strategiyasini   tanlash   quyidagi
psixologik sabablarga asoslanadi:
- boshqa odamlar uchun o'zining shaxsiy ahamiyatini anglash;
- boshqa odamlarni o'z fikriga bo'ysundirish istagi.
Konflikt   sub'ekti   tomonidan   murosaga   kelish   strategiyasini   tanlash   quyidagi
psixologik sabablarga asoslanadi:
- sherikni o'zingizga jalb qilish istagi;
- boshqa odamlar va rahbariyatning fikrlari bilan hisoblashish odati;
Shaxs ichidagi nizolarning quyidagi turlari mavjud:
- yaqinlashish - yaqinlashish;
- qochish - qochish;
- ikki tomonlama yondashuv - qochish.
Quyida   sanab   o'tilgan   shaxslararo   ziddiyat   turlariga   olib   keladigan   mezonlar
keltirilgan.   Yaxshi   maoshli   ish   tufayli   siz   yoqtirmaydigan   shaharga   ko'chib
o'tishingiz kerak bo'lgan vaziyat, yaqinlashish-qochish turidagi shaxsiy ziddiyatga
olib   kelishi   mumkin.   Xodim   boshqa   shaharga   ko'chib   o'tishga   rozi   bo'lish   yoki
22 ushbu   tashkilotni   tark   etish   to'g'risida   qaror   qabul   qilishi   kerak   bo'lgan   vaziyat,
shaxs ichidagi qochish va qochish mojarosiga olib kelishi mumkin.
Xodim   ikki   marta   zararga   va   o'z   manfaati   uchun   faoliyat   turini   o'zgartiradigan
vaziyat   ikki   tomonlama   yaqinlashish   -   qochish   tipidagi   shaxsiy   ichki   ziddiyatga
olib kelishi mumkin.
Raqobat uslubi  - odam faol va nizoni o'z yo'li bilan hal qilish uchun borishni afzal
ko'radi. U boshqalar bilan hamkorlik qilishdan manfaatdor emas va o'zining kuchli
irodali   fazilatlaridan   foydalanib,   maqsadiga   erishadi.   U   birinchi   navbatda   o'z
manfaatlarini   boshqalarning   manfaatlariga   zarar   etkazadigan   holda   qondirishga
harakat qiladi, ularni o'ziga kerak bo'lgan yechimni qabul qilishga majbur qiladi.
Qochish   uslubi   shaxsning   o'z   huquqlarini   himoya   qilmasligini,   yechim   ishlab
chiqishda   hech   kim   bilan   hamkorlik   qilmasligini,   muammoni   hal   qilishdan
qochishini anglatadi.
Uyg'un   uslub   -   bu   o'z   manfaatlarini   himoya   qilishga   urinmasdan,   boshqa   odam
bilan   birgalikda   harakat   qilishdir.   Qochishdan   farqli   o'laroq,   bu   uslub   vaziyatda
ishtirok etishni va boshqasi xohlagan narsani qilishga rozi bo'lishni o'z ichiga oladi.
Bu yon berish, rozilik va o'z manfaatlarini qurbon qilish uslubi.
Bu   har   ikki   tomon   manfaatlarini   qondirishning   yaxshi   usuli   bo'lib,   bu   mojaro
sabablarini tushunish va uni hal qilishning yangi muqobillarini birgalikda izlashni
talab qiladi. Boshqa uslublar orasida hamkorlik eng qiyin, ammo qiyin va muhim
ziddiyatli vaziyatlarda eng samarali uslubdir.
23                                                     XULOSA
Shuni   ta`kidlab   o`tish   kerakki,   mukammallikka   intilishning   amalga   oshirilishi
shakli   insonning   hayot   tarzini   belgilaydi,   ya'ni.   hayotiy   maqsadlarga   erishishning
individual   usuli.   Hayotning   maqsadi   himoyachi   bo'lib,   bugungi   kun   va   istiqbolli
kelajak o'rtasida ko'prik bo'lib xizmat qiladi. Bolalikda shakllangan hayot maqsadi
to'liq   amalga   oshirilmaydi.   Hayotiy   maqsad   insonning   xarakter   xususiyatlarini
belgilaydi.
Adlerning   fikriga   ko'ra,   uchta   konstruktiv   hayot   maqsadi   mavjud:   ish,   do'stlik   va
sevgi.
Inson   hayotidagi   ijtimoiy   qiziqish   va   ijtimoiy   faollikka   yo'naltirilganligining
jiddiyligiga qarab, shaxsning quyidagi turlari ajratiladi:
-   boshqaruv   tipi   o'ziga   ishongan   va   ijtimoiy   qiziqishlari   kam   bo'lgan   dadil
odamlarga   xosdir.   Ular   o'z   muammolari   bilan   asosan   g'ayriijtimoiy,   dushmanona
munosabatda bo'lishadi;
- oluvchi tip tashqi dunyoga parazit munosabat bilan ajralib turadi, u past ijtimoiy
qiziqish va o'rtacha faollikka ega;
-  qochish   turi  muvaffaqiyatga  intilishdan  ko'ra  muvaffaqiyatsizlikdan  qo'rqadigan
odamlarga xosdir. U past ijtimoiy qiziqish va o'rtacha faollikka ega.
- ijtimoiy foydali tip yuqori ijtimoiy qiziqish va faollik bilan ajralib turadi, etuklik
timsoli hisoblanadi.
Ushbu   turdagi   odamlar   boshqalarga   g'amxo'rlik   qiladi   va   ular   bilan   muloqot
qilishdan manfaatdor.Inson hayoti - bu shaxsiy muhim maqsadlar yo'lida o'sish va
24 rivojlanish   sari   uzluksiz   harakat.   Insonning   xulq-atvori   nafaqat   irsiyat   va
muhitning,   balki   insoni   o'z   hayotining   me'moriga   aylantiradigan   ijodiy   kuchning
ta'siri natijasidir.
Shaxsni   jamiyatdan   tashqarida,   uning   xulq-atvorini   esa   ijtimoiy   kontekstdan
tashqarida   idrok   etib   bo'lmaydi.   Har   bir   insonda   tabiiy   jamiyat   yoki   ijtimoiy
manfaatdorlik  hissi   mavjud,  ya'ni.  hamkorlikning  o'zaro  ijtimoiy  munosabatlariga
kirishga   tug'ma   intilish.Insonning   xulq-atvori   uning   o'zi   va   atrofidagi   dunyo
haqidagi g'oyalari bilan belgilanadi, ya'ni. "appersepsiya sxemasi".
Har bir inson bolaligida ota-onasiga bog'liq bo'lsa, o'zini past his qiladi. Bu tuyg‘u
insonni  boshqalardan ustunlik uchun kurashishga, yuksaklikka  intilishga undaydi.
Bunday  impulslar  besh   yoshdan   boshlab  inson   hayotida  asosiy   harakatlantiruvchi
kuchdir.
Bolalikda   kamchilik   kompleksining   rivojlanishiga   organlarning   pastligi,   ota-
onalarning   haddan   tashqari   baholanishi   yoki   rad   etilishi   ham   yordam
beradi.Haddan tashqari  pastlik  hissi  insonda  pastlik  kompleksining  shakllanishiga
olib keladi, ya'ni. o'zining zaifligi va etishmovchiligini bo'rttirilgan his qilish.
Shaxs tushunchasi murakkab va ko’p qirrali bo’lib, inson fikrlari, his-tuyg’ulari va
xatti-harakatlarining   birikmasidir.   Shaxs   irsiy   va   atrof-muhit   omillari   ta’sirida
shakllanadi va shaxsning o’ziga xosligini ifodalaydi.
Psixoanalitik,   xulq-atvor   va   gumanistik   yondashuvlar   shaxsning   yetakchi
nazariyalaridir.   Ushbu   nazariyalar   shaxsiyat   tuzilishini   tushunish   va   tushuntirish
uchun turli nuqtai nazarlarni taklif qiladi.
Katta   besh   omil   modeli   keng   tan   olingan   shaxsiyat   modelidir.   Shaxsiyat
nazariyalari odamlarga o’zini  va boshqalarni  tushunishga  yordam  beradi va inson
25 xatti-harakatlarining   xilma-xilligini   tushuntirish   uchun   muhim   vositadir.   Shaxs
tushunchasi psixologiyaning muhim yo’nalishi bo’lib, doimo o’rganilib, rivojlanib
borilmoqda.
Kamchilik   kompleksi   uning   giperkompensatsiyasiga   bo'lgan   xohishni   keltirib
chiqaradi va natijada ustunlik majmuasini (pastlik tuyg'usini engish uchun sog'lom
istakning bo'rttirilishi) keltirib chiqaradi.
Umumjahon   insoniy   fazilat   bo'lgan   ustunlikka   intilish   ham   konstruktiv   (masalan,
jamoat   rahbari),  ham   buzg'unchi  (masalan,   to'da  rahbari)  yo'nalishiga  ega  bo'lishi
mumkin.   Agar   birinchisi   boshqa   odamlarning   farovonligi   bilan   bog'liq   bo'lsa,
ikkinchisi xudbindir va boshqa odamlar hisobidan amalga oshiriladi.
26                                 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR:
 Vohidov M., Maktabgacha tarbiya psixologiyasi, T., 1970;
 Davletshin M., Krbiliyat va uning diagnostikasi, T., 1979;
 Tokareva V., Talaba shaxsining axloqiy rivojlanish psixologiyasi, T., 1989;
 G oziyev E., Psixologiya fani XXI ayerda, T., 2002;ʻ
 G oziyev E., Psixologiya, T., 2003;
ʻ
 Qodirov B., Layoqat psixologiyasi, T., 1989;
 Shoumarov G ., Oila psixologiyasi, T., 2000;	
ʻ
 Karimova V., Ijtimoiy psixologiya, T., 1994.
 Ergash G oziyev.[1]	
ʻ
 O zME. Birinchi jild. Toshkent, 2000-yil.	
ʻ
                                                  Samarqand-2024
27

Adler bo‘yicha shaxs tushunchasi MUNDARIJA: KIRISH _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ __ _ 5 I. BOB. Shaxs tushunchasi haqida umumiy tavsif 1.1.Shaxsga ijtimoiy psixologik ta‘rif_ _ _ _ _ _ _ _ _ 6-11 1.2.Shaxsning psixologik tuzilishi_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 12-15 II. BOB. Chet el psixologiyasida shaxs nazariyalari_ 16 2.1. Sobiq Sovet psixologiyasida shaxs rivojlanishi nazariyalari_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 16-20 2.2. Chet el psixologiyasida shaxs nazariyalari_ _ 21-25 2.3 Adler nazariyalarida shaxsga yondashuv_ _ _ 25-28 XULOSA _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 29-31 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR _ _ _ _ _ _ _ _ _ 31-32 1

KIRISH Mavzu dolzarbligi . Shaxs tushunchasiga oid umumiy tushunchalar. A.Adler bo`yicha shaxs nazariyalari. Shaxs tushunchasi keng va ko’p qirralidir. Mehnat qila olish ko’nikmasining mavjudligi, insonlar bilan birgalikda faoliyat munosabatni amalga oshirayotgan kishi asta - sekin shaxsga aylanib boradi. Bevosita moddiy dunyoni, jamiyatni va xususan o’zini o’rganish va faol tarzda qayta o’zgartirish jarayonining sub'ektga aylanmoqda.Shuning uchun ham dastlab individ tushunchasining mazmuniga to’xtalish lozim. A.V.Petrovskiy tahriri ostida chiqqan "Umumiy psixologiya" darsligida "Individ" tushunchasida kishining nasl-nasabi ham mujassamlashgandir. Yangi tug’ilgan chaqaloqni, katta yoshdagi odamni ham, mutafakkirni ham, aqli zaif ovsarni ham, yovvoiylik bosqichidagi qabilaning vakilini ham, madaniyatli mamlakatda yashayotgan yuksak bilimli kishini ham individ deb hisoblash lozim. Individ tushunchasi professor E.G’ozievning "Umumiy psixologiya" darsligida tavsiflanishicha, individ lotincha ajralmas, alohida zot ma'nolarini anglatib, insonzotiga xoslik masalasini belgilab beradi. Shuningdek, katta yoshdagi ruhiy sog’lom odamlar ham, chaqaloq ham, nutqi yo’q oddiy malakalarni o’zlashtira olmaydigan aqli zaiflar ham individlar deb ataladi. ijtimoiy qiziqish darajasi uning ruhiy salomatligi ko'rsatkichidir. Ijtimoiy qiziqishlari past odamlar egosentrikdir. 2

M.G.Davletshin tahriri ostida chiqqan "Psixologiyadan qisqacha izohli lug’atda" individ bo’linmas, ayrim jins, shaxs ma'nolarini anglatib, biologik turga kiruvchi alohida tirik mavjudot sifatida ko’rsatib o’tiladi. Tadqiqotning metodologik asosi. Tadqiqotimizning metodologik asosi mavjud bo‘lib bu A.A.Adlerning va chet el psixologlarning shaxs tushunchasiga bog‘liq qarashlari hisoblanadi. Tadqiqot obyekti. Turli davrlarda chet el psixologlari va mamlakatimiz psixologlarining shaxs tushunchasiga ta‘riflari. Kurs ishining vazifalari: 1. Shaxs tushunchasi 2. Shaxsning psixologik ta'rifi 3. Chet el psixologiyasida shaxs nazariyalari 4.Adler nazariyalarida shaxsga yondashuv Tadqiqot predmeti: O‘quvchi, talabalarda shaxs xususiyatiga bo‘lgan qiziqishlarni, ularning qay darajada shaxs tushunchasini bilish darajalarini o‘rganish. Mavzuning ahamiyati: O‘quvchi yoshlarni turli materiallar yordamida shaxs nazariyalariga qiziqtirish. I.Bob. Shaxs tushunchasiga umumiy tavsif. 1.1 Shaxsga ijtimoiy psixologik tarif 3

Shaxs — alohida individ, mohiyatan yaxlit ijtimoiy-axloqiy olam. U o zida insonʻ mohiyatini, uning mavjudot sifatidagi qadriyatini mujassam etadi. Shaxs ijtimoiy- gumanitar fanlarda o z yo nalishi, tadqiqot obyekti va maqsadi nuqtai nazaridan ʻ ʻ turlicha talqin etiladi. U o ta murakkab, ziddiyatli, qarama-qarshi, o zini o zi inkor ʻ ʻ ʻ etadigan mavjudot sifatida, biologik, fiziologik, ijtimoiy, ma naviy, ruhiy, axloqiy ʼ va estetik aqlidrok, tafakkur obyekti sifatida, hatto, falsafiy va mantiqiy, yashash huquqi va hayot mantig i jihatidan tadqiqot manbaiga aylanishi mumkin. ʻ SHARQ MUTAFAKKIRLARINING SHAXS XULQ-ATVORI HAQIDAGI QARASHLAR I. ko ngilsiz hol bir odamning o zi nopisand bilgan kishiga nisbatan adovati mahsuli ʻ ʻ hisoblanadi. Kimki pok insonlar va Xudoning mardlariga ta na qilsa o z botini ʼ ʻ yuzidagi pardani olib tashlagan bo ladi. O zining bad niyatini oshkor aylaydi. ʻ ʻ Badnom va rasvo bo ladi. ʻ Xulosa qilib aytadigan bo lsak, ʻ Jaloliddin Rumiy o zining “ ʻ Ma naviy ʼ masnaviy” sida insoniyatning agressivlikka moyilligi, agressiv reaksiyalar, 9agressiv xulq-atvor shakllari xususida qarashlarini bayon etadi. Alisher Navoiy “Mahbub ul-qulub” asarida insoniy fazilatlar va ezguliklarni madh etib, targ ibu-tashviq etish bilan cheklanmay, ayni zamonda odamlardagi ʻ yomon, xunuk, insoniylikka xilof xislatlarni, insonlar uchun, jamiyat uchun zararli, sharafli inson sha niga yarashiqsiz xulq-atvor va sifatlarni tanqid qiladi. ʼ Achchiq so zlilik, nodonlik, yomon qiliqlilik, yolg onchilik kabi illatlarga berilgan ʻ ʻ kishilarni qoralaydi. Navoiy ana shu yomon, yaramas xislatlardan, illatlardan odamlarni xoli ko rishni istaydi. Karamli, muruvvatli, sadoqatli, yumshoq ʻ ko ngilli, shirinsuhan, muloyim bo lish kabi bir talay fazilatlarni Navoiy ko klarga ʻ ʻ ʻ ko tarib madh etadi. ʻ 4

“ Achchiq tillik” eng yomon xususiyatlardan biri ekanligi haqida Alisher Navoiy shunday yozadi: “Achchiq til zaharli nayzadek sanchiladi. Ko ngilda tilʻ nayzasining jarohati bitmas, unga hech narsa malham bo la olmaydi”. Uning bu ʻ fikrida verbal agressiya, ya ni salbiy his-tuyg ularni og zaki tarzda ifodalash shakli ʼ ʻ ʻ o z aksini topganligini ko rishimiz mumkindir. ʻ ʻ Navoiy kishilarni ochiq chehrali bo lishga da vat etadi va deydiki, bunday ʻ ʼ kishilarning “ochiq yuzidan xaloyiqqa xursandlik va shirin so zidan ulusg a ʻ ʻ shodlik yetishadi”. Alisher Navoiy inson xulq-atvoridagi salbiy jihatlarni quyidagicha ifodalaydi: “Yaxshilikka mukofotni qo pollik, odob bilan qilingan xushmuomala evaziga ʻ kekkayish, takabburlig dan o zgacha munosabatni ko rmaymiz. Birovga bir xizmat ʻ ʻ ʻ qilsang, undan o n zarb yeyishga tayyor turmoq kerak, kimgaki bir tavoze ʻ ʼ ko rsatsang, ming qo pollik va dilsiyohlikka xozir bo lib turmog ing lozim. ʻ ʻ ʻ ʻ Har qanday xizmatkorlik qilib, uning evaziga jabr-jafo ko rganing holda, sendan ʻ yana xizmat kutadilar. Har qancha vafodorlik ko rsatib, ko z oldida ranj- ʻ ʻ mashaqqat tortsang, yana qulluq ta ma qiladilar. Do st sifatida joningni bermasang, ʼ ʻ joningga dushmanlik qiladilar, ularning ko ngli uchun nohaq qon to kishga rozi ʻ ʻ bo lmasang, qoningning to qilishiga guvohlik beradilar. Doim istagan ishlarini o z ʻ ʻ ʻ vaqtida qilsang-u, ammo bir gal kechiksang, so kib haqoratlaydilar”. ʻ Alisher Navoiy “Mahbub ul-qulub” asarida yaxshi fazilatlar va yomon xislatlar borasida fikr bildirar ekan, axloqsizlik sifatida e tirof etiluvchi agressiv xulq-atvor ʼ xususida ham to xtalib o tib, bu xulq-atvor shaklini hayotiy misollar orqali ʻ ʻ tushuntirishga harakat qiladi. Bundan tashqari, Abu Ali Ibn Sino axloqlikning asosini yaxshilik va yomonlik kabi ikki tushuncha bilan ta riflaydi. Ibn Sino inson kamolotining muhim axloqiy ʼ 5