logo

BLUM TAKSONOMIYASI ASOSIDA O’QUV IJODIY TOPSHIRIQLAR, KO’RGAZMALI VA TARQATMA MATERIALLAR TAYYORLASH

Загружено в:

12.08.2023

Скачано:

0

Размер:

54.8896484375 KB
BLUM TAKSONOMIYASI ASOSIDA
O’QUV IJODIY TOPSHIRIQLAR,
KO’RGAZMALI VA TARQATMA
MATERIALLAR TAYYORLASH
1 MAVZU: BLUM TAKSONOMIYASI ASOSIDA O’QUV IJODIY
TOPSHIRIQLAR, KO’RGAZMALI VA TARQATMA MATERIALLAR
TAYYORLASH
REJA: 
KIRISH………………………………………………………………………………3
I.BOB. Tarqatma materiallar, ko’rgazmali qurollar va ularning darslarda 
qo’llanilishi……………………………………………………………………….….4
II.BOB. Ona tili va adabiyoti darslarida vazifalar va maqsadlarni loyihalashda 
bloom taksonomiyasi ..................................................................................................9
III.BOB. Blum ta’lim maqsadlari taksonomiyasi...................................................22
XULOSA.....................................................................................................................30
ADABIYOTLAR RO’YXATI..................................................................................31
2 KIRISH
Ma’lumki, dars mashg’ulotlarida tarqatma materiallardan samarali foydalanish
juda muhim ahamiyatga ega hamda ularni tayyorlash pedagogdan sabr-toqat, kreativ
yondashuv va mahorat talab etadi. Tarqatma materiallar sifatida berilgan topshiriqlar
ta’lim   oluvchilarning   dars   jarayonida   individual,   juftlikda   yoki   guruh   bo’lib
hamkorlikda   ishlashiga,   berilgan   topshiriqlarni   hamjihatlikda   bajarishiga,   vaqtdan
unumli   foydalanishiga   imkon   beradi.   Shuningdek,   tarqatma   materiallar   yordamida
bir   vaqtning   o’zida   muhokama   qilinayotgan   savolni,   axborotni   ham   eshitish,   ham
ko’rish orqali qabul qilish shubhasiz ta’lim oluvchilarning puxta bilim olishlariga va
o’z   navbatida   ushbu   egallangan   bilim   ular   xotirasida   uzoq   vaqt   saqlanib   qolishiga
yordam beradi.  
Bugungi   kunda   dars   mashg’ulotlarida   tarqatma   materiallardan   foydalanish
tobora   keng   qo’llanilmoqda   va   buning   samarali   hamda   ijobiy   tomonlari   yaqqol
ko’zga tashlanmoqda.   Darsda ta’lim oluvchilarning bilim, malaka va ko’nikmalarini
birdek   shakllantirishda   pedagogdan   ulkan   mahorat   talab   etiladi.   Bunday   paytda
mavzuga   oid   ma’lumotlarni,   grammatik   qoidalarni,   berilgan   matnlarni   tarqatma
material sifatida yetkazib berish muhim rol o’ynaydi.  
3 I.BOB.   TARQATMA   MATERIALLAR,   KO’RGAZMALI   QUROLLAR
VA ULARNING DARSLARDA QO’LLANILISHI
Tarqatma   materiallar   -   bu   har   qanday   ko’rgazmali   vositalar   bo’lib,   bu
diagrammalar,   chizmalar,   jadvallar,   fotosuratlar,   taqdimot   slaydlari   va   boshqalar
bo’lishi   mumkin.   Tarqatma   materiallarni   tayyorlash   va   qo’llashda   quyidagi
qoidalarga alohida e’tibor qaratish maqsadga muvofiq:  
- matn shrifti 12 dan kichik bo’lmasligi;  
- sarlavhalarni bosh harf bilan yozishi;  
- bir   betda   80   tadan   ko’p   belgi   (harf,   qavs,   undov   belgisi   va   hokazo)
ishlatmaslik;  
- matnlar tushunarli, qisqa va oddiy bo’lishi;  
- varaq dizayni e’tiborni o’ziga tortishi; 
- tarqatish jarayonida me’yorni unutmaslik va shu kabilar. 
Tarqatma   materiallar   yordamida   o’tiladigan   mavzuning   asosiy   mazmunini
berish,   olingan   axborotni   dars   davomida   va   darsdan   tashqarida   ta’lim   oluvchilar
bilan   mustaqil   muhokama   qilish,   ular   diqqatini   mustaqil   fikrlash,   ijodiy   izlanishga
qaratish,   ularni   darsga   faol   jalb   qilish,   ularning   olgan   bilimlarini   nazorat   qilish   va
sinash mumkin.  Tarqatma materiallarni maqsadi, mazmuni jihatdan shartli ravishda:  
- axborot beruvchi;  
- topshiriq beruvchi;  
- bilimni nazorat qiluvchi turlarga ajratish mumkin.  
Dars jarayonida tarqatma materiallardan foydalanishda o’ziga xos kamchiliklar
ham   mavjud.   Tarqatma   materiallar   tayyorlash   pedagogdan   ko’p   kuch   va   vaqt,
mablag’   hamda   yuksak   mahorat   talab   qiladi.  Har   bir   ta’lim   oluvchiga   imkon   qadar
bitta   tarqatma   material   berilishi   maqsadga   muvofiq.   Bu   qo’shimcha   katta   moddiy
xarajatni   talab   qiladi.   Tarqatma   material   asosida   o’zaro   muhokama   cho’zilib,
mavzuning   boshqa   qismlariga,   savollariga   e’tibor   pasayishiga   olib   kelishi   mumkin.
4 Ayrim   kamchiliklariga   qaramay,   dars   mashg’ulotlarida   tarqatma   materiallardan
foydalanishning   afzalligi   ustun   va   tarqatma   materiallardan   barcha   metodlar   asosida
dars o’tishda keng foydalanish mumkin. 
Ayniqsa   chet   tillarini   o’qitishda   grammatik   qoidalar   ko’pchilik   ta’lim
oluvchilarda ba’zi tushunmovchiliklarni yoki savollarni keltirib chiqaradi.  
Bu   kabi   holatlarda   grammatik   qoida   tushuntirilgach,   ularni   mustahkamlash
sifatida tarqatma materiallardan o’z o’rnida samarali foydalanish ijobiy natija beradi.
Shuningdek,   tarqatma   materiallarning   muhim   ijobiy   tomonlaridan   yana   biri
shundaki,   u   bevosita   ta’lim   oluvchilarning   qo’lida   bo’lib,   berilgan   topshiriqni
bajarishga   bo’lgan   mas’uliyat   hissini   oshiradi,   darsda   imkon   qadar   faol   ishtirok
etishiga undaydi va uning tasavvur qilib, erkin fikrlashiga imkon yaratadi.   
Og ’ zaki   nazorat.   Ushbu   jarayonga   pedagogning   ta’lim   oluvchi   bilan   jonli
muloqoti,   uning   fikrlarini   nutq   shaklida   ifodalashga   mashq   qildirish,   bilimlarni
yanada   chuqurroq   tekshirish   maqsadida   pedagog   tomonidan   qo’shimcha   savollar
berish   imkoniyatlari   kiradi.   Pedagog   tomonidan   qo’yilgan   savolga   og’zaki   javob
berishga   tayyorlanish   doimo   ta’lim   oluvchining   faol   fikrlashi   bilan   bog’langan.
Og’zaki javob yaxshi tayyorlangan ta’lim oluvchiga o’zining iqtidorini, qo’shimcha
egallagan bilimlarini namoyish etishga ikmon beradi.  
Bevosita muloqot tufayli pedagogda savol-javob davomida ta’lim oluvchining
bilimlari to’g’risidagi barcha gumonlarni bartaraf etish imkoni bo’ladi. Shu bilan bir
vaqtda og’zaki nazoratda ularning bilimlarini baholashda ma’lum  darajada pedagog
shaxsiyatining   aks   etishi   namoyon   bo’ladi.   Shu   sababli   har   bir   pedagogda   ta’lim
oluvchilarning   o’zlashtirish   darajalarini   baholashda   doimo   xolis   va   shaxsiy
munosabat bir vaqtning o’zida ro’yobga chiqadi. 
Test.   Test   bu   biror-bir   faoliyatni   bajarish   uchun   ma’lum   darajadagi   bilimni
egallashga   qaratilgan   topshiriqlardir.   Tarqatma   materiallar   yordamida   o’tkazilgan
test nazoratlari va uning afzalliklariga quyidagilarni sanab o’tish mumkin:  
5 - yetarli   tarzda   tuzilgan   pedagogik   test   natijalari   nazorat   o’tkazayotgan
shaxsga bog’liq bo’lmagan xolis pedagogik o’lchov quroli hisoblanadi;  
- test   o’quv   mavzularining   barcha   asosiy   mazmunini   qamrab   olishi
mumkin;  
- o’qitish   natijalarini   test   usulida   o’lchash   barcha   tekshiriluvchilarga
baravar   qo’llanadigan   oldindan   ishlab   chiqilgan   mezon   asosida   aniq   va   ishonchli
baho beradi;  
- test   nazorati   texnologiyalashuvchan,   u   nisbatan   qisqa   vaqt   ichida
ma’lum   o’quv   mavzulari   o’zlashtirilishining   to’la   nazoratini   kam   kuch   va   vositalar
sarflab o’tkazish imkonini beradi;  
- test   nazorati   kompyuterlar   yordamida   oson   avtomatlashtiriladi.   Bu
pedagogik test o’tkazishning asosiy afzalliklaridan biridir.  
Ma’ruza.   Ma’ruza   o’qitishning   eng   keng   tarqalgan   shakli   bo’lib,   pedagogik
faoliyatda yetakchi o’rinni egallaydi. U pedagog mehnatining oliy shakli  darajasida
e’tirof   etiladi.   Munozara   shaklida   bayon   etiladigan   ma’ruza   eng   faol   pedagogik
texnologiya elementidir. Munozarali ma’ruzada tinglovchilarning faolligi juda yuqori
bo’lishiga   erishish   mumkin.   Ma’ruza   so’ngida   o’qituvchi   talabalarga   tarqatma
materiallar   yordamida   ma’ruza   mavzusi   doirasida   savollar   berishi,   test   o’tkazishi,
rasmli   yoki   diagrammali   ma’lumotlarni   qo’shimcha   ilova   sifatida   taqdim   etishi   va
shu kabi ko’plab imkoniyatlardan foydalanishi mumkin.   
Munozara.   Ko’pchilik   o’quv   predmetlari   va   ularning   mavzulari   ta’lim
standaritlari,   o’qitish   dasturlari,   o’quv   rejasi   va   ta’lim   muassasasining   o’ziga
xosligiga   bog’liq   ravishda   munozara   tarzidagi   o’quv   mashg’ulotlarini   taqozo   etadi.
Munozara   tarzida   olib   borilgan   o’quv   mashg’ulotlarida   tarqatma   materiallardan
samarali foydalanishni ijobiy natijaning ilk belgisi sifatida baholash mumkin. Bunda
ta’lim   oluvchilar   faolligi   ta’minlanadi,   shubhali   vaziyatlarga   o’rin   qoldirilmaydi
hamda   ularning   xohishlari   inobatga   olinadi.   Eng   muhimi,   bunday   sharoitda   o’quv
materiali   to’la-to’kis   o’zlashtiriladi.   Asoslar,   xulosalar,   hukmlar   va   tasavvurlar
6 mukammal ko’rinish va mazmunda bo’ladi. Ko’rsatma va ta’kidlarning ishonchliligi
yuqori darajada bo’ladi.  
Guruhlarga bo’linib ishlash.   Bu so’nggi yillarda Evropa mamlakatlarida keng
ommaviylik   tusini   olgan   o’qitish   metodidir.   Guruhlarga   berilgan   vazifalar
bosqichma-bosqich   navbatlanishi,   ya’ni   galma-gallanishi   lozim.   Shu   sababli   ushbu
jarayonda tarqatma materiallardan keng foydalanish ko’proq ko’zga tashlanadi.  
Ta’lim   yo’nalishi   va   pedagogik   maqsad   hamda   vazifalardan   kelib   chiqqan
holda   bunday   guruhlar   xususiy   holat   uchun   shakllantiriladi.   Guruh   bo’lib   ishlash
kengroq   joy   va   siljitiladigan   o’quv   mebellarini   talab   qiladi   hamda     pedagogning
nazorati barcha guruh uchun baravar bo’lishi lozimligi ham qiyinchilik tug’diradi.  
Muammoli   topshiriqlar.   Nazariya   va   amaliyotning   birligini   ta’minlash-eng
murakkab   pedagogik   vazifadir.   Aniq   vaziyat   va   qo’yilgan   masalaning   mohiyatidan
kelib   chiqqan   holda   muammoli   topshiriqlar   yordamida   yaxshi   natijaga   erishish
mumkin.   Faktlar   va   ma’ruza   materiallarini   o’zlashtirish,   topshiriqlar   hamda   mashq
va   masalalar   yechimida   muammoli   vaziyat   yaratilishi   qo’l   keladi.   Bunda   ham   kam
sonli   ishtirokchilardan   iborat   guruhlar   shakllantiriladi   va   tarqatma   materiallar
ko’pincha rasmli, jadvalli yoki matnli shaklda tarqatiladi. 
Tarqatma   materiallar   guruhlarga   alohida-alohida   bo’lib   beriladi.   Yakuniy
xulosalar   va   yechimlar   topilgach,   mavzular   guruhlar   orasida   ayirboshlanadi.
Echimlar va fikrlar xilma-xilligi yuzaga kelsa o’qituvchi bosh hakam tarzida so’nggi
va   hal   qiluvchi   so’zni   aytadi.   Tarqatma   materiallarning   ta’lim   oluvchilar   yosh
xususiyatlariga va bilim darajasiga mosligi bunda o’ta muhim omil hisoblanadi.   
Loyihaviy topshiriqlar.   Biror o’quv materialini atroflicha va chuqur o’rganish
uchun   bu   yondashuv   katta   samara   beradi.   O’rganish,   tahlil   qilish,   baholash,   xulosa
chiqarish va yakuniy qarorga kelish uchun uzoq muddatli loyihalangan reja zarur. Bu
tadbimi o’tkazish uchun bazaviy va boshlang’ich tayanch ma’lumotlar talab qilinadi.
Shu sababli loyihaviy topshiriqlar yuzasidan tarqatma materiallar tayyorlash jarayoni
7 ancha   murakkab   hisoblanadi.   Bunday   topshiriqlar   o’quv   ijodkorligini   oshiradi,
mustaqillik   sari   etaklaydi.   Loyihalar   mavzuning   tavsifini   beruvchi   kirish   qismi,
mavzuning   muxtasar   asosnomasi,   faktlar   va   argumentlarga   asoslangan   ma’lumotlar
yig’indisi hamda xulosa yoki yechimdan iborat bo’ladi.  
Rolli   o’yinlar.   Bunday   o’yinlar   muammoli   topshiriqlaming   bir   ko’rinishidir.
Sahnalashtirish   va   obrazli   chiqishlar   bunday   mashg’ulotlaming   asosiy   belgisidir.
Ishbilarmonlik,   bilimdonlik,   topqirlik,   quvnoqlik,   hozirjavoblik,   ijodkorlik,
ishchanlik va yaratuvchanlik kabi fazilatlami namoyish qilishga keng imkon beradi.
Ushbu   jarayonda   pedagog   tarqatma   materriallardan   foydalanishda   har   bir   taclim
oluvchining   salohiyatiga   mos   vazifa   topshirishi   juda   muhimdir.   Bu   kabi   dars
mashg’ulotlarida   ko’pincha   rasmli   tarqatma   materiallardan   keng   foydalaniladi.
Shuningdek,     sahnalashtirish   uchun   mos   keluvchi   matn   yoki   ertak,   dialog   kabilar
varaqlarga   yozilib,   qismlarga   ajratiladi   hamda   rolli   o’yinlar   uchun   vosita   sifatida
qo’llaniladi.   Bunda   ta’lim   oluvchilar   dars   mashg’ulotlarida   katta   ishtiyoq   bilan
qatnashadilar hamda o’zlarining bilim va qobiliyatlarini sinovdan o’tkazish imkoniga
ega bo’ladilar. 
8 II.BOB.   ONA   TILI   VA   ADABIYOTI   DARSLARIDA   VAZIFALAR   VA
MAQSADLARNI LOYIHALASHDA BLOOM TAKSONOMIYASI 
Zamonaviy   o’quv   jarayonida   nafaqat   bilimlarni   o’qituvchidan   talabaga
o’tkazish masalasi, balki muvaffaqiyat va martaba, samarali stsenariylarni yaratish va
amalga   oshirishga   qaratilgan   talabaning   g’ayratli,   tashabbuskor   shaxsini   tarbiyalash
ham   dolzarbdir.   uning   hayoti   va   kasbiy   yo’li.   Shu   sababli,   zamonaviy   ta’limga
qo’yiladigan   talablar   bilimlarni   bir   kishidan   ikkinchisiga   oddiy   tarzda   o’tkazishdan
uzoqdir. Hozirgi vaqtda talaba tayyor ma’lumotni emas, balki uni olish, tushunish va
qo’llash   usullarini   o’tkazishi   kerak,   buning   natijasida   u   o’zini   o’zi   rivojlantirish
uchun zarur bo’lgan bilimlarni olish usullarini o’zlashtiradi.
Jamiyatimiz   bugungi   kunda   o’zgaruvchan   sharoitlarga   tez  moslasha   oladigan,
muammolarni   hal   qila   oladigan,   qaror   qabul   qila   oladigan,   tanqidiy   fikrlaydigan,
g’oyalarni samarali bayon eta oladigan, guruh va jamoada ishlay oladigan ijodkor va
faol insonlarga muhtoj.
O’qitish   haqidagi   konstruktivistik   g’oyalar   talabaga   yo’naltirilgan
o’qituvchidan   darslarni   talabalar   o’rtasida   bilim,   g’oyalar   va   ko’nikmalarni
rivojlantirishga   yordam   beradigan   vazifalarga   muvofiq   tashkil   qilishni   talab   qiladi
[1].   Bunday   topshiriqlar   shunday   tuzilganki,   o’quvchilarga   o’rganilayotgan   mavzu
bo’yicha o’z bilimlarini ko’rsatish, ma’lum taxminlarga shubha qilish, to’g’ri e’tiqod
qilish   va   yangi   tushunchalarni   shakllantirish   imkoniyati   beriladi.   O’qituvchi
faoliyatining   muhim   jihati   -   bu   individual   talabalar   mavzuni   qanday   tushunishlarini
tushunish,   ularning   tushunchalarini   yaxshilash   yoki   qayta   tiklash   uchun   talabalar
bilan   ishlash   zarurligini   anglash,   shuningdek,   individual   talabalar   mavzuni   idrok
etishlarini tushunish istagi. o’ziga xos yo’l.
50-60-yillarda.   20-asrda   amerikalik   psixolog   Benjamin   Blum   o quv   toifalariʻ
taksonomiyasini   va   o quv   maqsadlari   tasnifini   ishlab   chiqdi.	
ʻ   [3],   unga   ko’ra   o’quv
jarayoni bilim darajasidan boshlanadi: faktlarni, sanalarni va boshqalarni eslab qolish
va takrorlash. Bundan tashqari, olingan ma’lumotni tushunish - o’zlashtirish mavjud:
uni ilgari olingan ma’lumotlar bilan bog’lash, umumlashtirish, parafrazlash. Muayyan
9 vaziyatlarda yangi  g’oyalarni qo’llash va ishlatish talabaga muammolarni hal  qilish,
olingan   ma’lumotlarni   tanlash   va   o’zgartirish   imkonini   beradi.   Tahlilda   g’oyalarni
sintez qilish (rejalashtirish, bashorat qilish) uchun zarur bo’lgan taqqoslash, tekshirish
mavjud.   Va   nihoyat,   baholash   darajasida   talaba   o’rganilayotgan   materialga   tanqidiy
munosabatda   bo’lishi   va   fikrning   qiymatini   baholash   uchun   dalillarni   tortishi
mumkin. 
Kognitiv sohadagi pedagogik maqsadlar taksonomiyasi (Blum bo’yicha)
Ta’lim
maqsadlari
darajalari Talabalarning   ushbu   darajaga   erishganligini   ko’rsatadigan
o’ziga xos harakatlari
1. Bilim Atamalar, aniq faktlar, usul va tartiblar, asosiy tushunchalar,
qoidalar va tamoyillarni takrorlaydi
Topshiriqlardagi   kalit   so’zlar   :   belgilash,   tavsiflash,   nomlash,
belgilash, tan olish, takrorlash, ergashish  .
2.
Tushunish Faktlar,   qoidalar,   tamoyillarni   tushuntiradi;   og’zaki
materialni   matematik   ifodalarga   aylantiradi;   mavjud   ma’lumotlar
asosida kelajakdagi ta’sirlarni taxminiy tavsiflaydi.
Ushbu   darajadagi   vazifalardagi   kalit   so’zlar:
umumlashtirish,   o’zgartirish,   himoya   qilish,   izohlash,   izohlash,
misollar keltirish.
3. Ilova Qonunlar,   nazariyalarni   aniq   amaliy   vaziyatlarda   qo’llaydi;
yangi vaziyatlarda tushuncha va tamoyillardan foydalanadi.
Ushbu   darajadagi   vazifalardagi   kalit   so’zlar:   qurish,   qayta
yaratish, loyihalash, modellashtirish, bashorat qilish.
4. Tahlil Butunning   qismlarini   ajratib   turadi;   ular   orasidagi
munosabatni   ochib   beradi;   butunni   tashkil   etish   tamoyillarini
belgilaydi;   fikrlash   mantiqidagi   xato   va   kamchiliklarni   ko’radi;
10 faktlar   va   oqibatlarni   ajrata   oladi;   ma’lumotlarning   ahamiyatini
baholaydi.
Quyidagi   vazifalar:   solishtirish,   farqlash,   ajratish,   ajratib
ko’rsatish, tanlash, ajratish, ma’lumotlarni qismlarga ajratish.
5. Sintez Insho,   nutq,   ma’ruza,   referat   yozadi;   eksperiment   yoki
boshqa harakatlar rejasini taklif qiladi; vazifalar rejalarini tuzadi.
U umumlashtirish ko’nikmalarini shakllantirishga qaratilgan
,   yangi   narsalarni   yaratish   uchun   g’oyalarni   birlashtirish,
guruhlash, umumlashtirish, qayta qurish.
6.
Baholash Yozma   matn   tuzish   mantiqini   baholaydi;   xulosalarning
mavjud ma’lumotlarga muvofiqligini baholaydi; muayyan faoliyat
mahsulining ahamiyatini baholaydi.
Ushbu   fikrlash   darajasini   shakllantirish   vazifalari   quyidagi
so’zlarni   o’z   ichiga   oladi:   baholash,   tanqid   qilish,   hukm   qilish,
asoslash, e’tiroz bildirish, qo’llab-quvvatlash  .
Vazifalarni   qurishda   Ilyushin   L.S.   tomonidan   taklif   qilingan   "Vazifa
konstruktori"   jadvalidan   foydalanish   mumkin.   [4]   Ushbu   konstruktorda   maqsadga
ma’lum   savollar,   topshiriqlar,   mashqlar   orqali   erishiladi,   ular   quyidagi   so’zlar   bilan
boshlanishi mumkin - asosiy qismlarni nomlang ... ("Kirish" jadval ustuniga qarang).
Xuddi   shunday,   ushbu   jadvalning   qolgan   ustunlari   Bloomning   o’quv   maqsadlari
taksonomiyasiga   asoslanadi.   Shunday   qilib,   jadvaldan   foydalanib,   biz   vazifa
formulalari   to’plamidan   ("tugallanmagan   jumlalar"   shaklida)   foydalanib,   murakkab
vazifalarni  tezda   loyihalash  imkoniyatiga  egamiz.   Jadvalning  har  bir   qatoridan  bitta
vazifani tanlab, topshiriqni ishlab chiquvchi uning didaktik mazmunining to’liqligini
ta’minlaydi.
Tanishuv Tushunish Ilova Tahlil Sintez Baho
1.   Asosiy 8. 15.   ... 22. 29.   Yangi 36. Daraja...
11 qismlarni
nomlang   .
.. Sabablarini
tushuntiring
... haqidagi
ma’lumotla
rni   grafik
tarzda
ko’rsatish Xususiyatla
rni
oching... (boshqa)
variantni  taklif
qiling ... va
asoslang...
2. Hamma
narsani
guruhlash.
.. 9.   Kerakli
qadamlarni
belgilang… 16.   Yo’lni
taklif
qiling… 23.
Tuzilishini
…   nuqtai
nazaridan
tahlil
qiling. 30.…ni yoqish
(o’chirish)
rejasini   ishlab
chiqish. 37.
Yechimlarn
ing   qaysi
biri   ...
uchun
optimal
ekanligini
aniqlang.
3.
Yaratish
bilan
bog’liq
tushuncha
lar
ro’yxati ... 10.
O’zingiznin
g
fikringizcha
,   ...
o’rtasidagi
aloqalarni
ko’rsating. 17.   ...
ko’rsatadig
an   chizma
(diagramm
a) chizing. 24.   ...
jihatidan   ...
xarakterlov
chi   asosiy
xususiyatla
r   ro’yxatini
tuzing. 31.
G’ayrioddiy
usulni
toping ... 38. ... uchun
muhimligini
baholang.
5
Muayyan
joydagi
pozitsiya
xop... 11.
Rivojlanish
prognozini
tuzing ... 18. ... va ...
ni
solishtiring
,   keyin
esa   ...
asoslang. 25.
Tasniflash
…
asosida… 32.   O’yinni
o’ylab
topingki... 39. Mumkin
bo’lgan
baholash
mezonlarini
aniqlang ...
5.
Shaklda 12. Izoh
pozitsiyasi   . 19.   ...
ekanligini 26.
Matndan 33.   Yangi
(sizning) 40.
Tanqidiy
12 ayting
matn... .. tasdiqlovch
i   tajriba
o’tkazing
(loyihalang
). (model,
diagramma
va
boshqalar)
nimani   ...
toping. tasnifingizni
taklif qiling ... fikr
bildiring
hukmlar
6.   Eslab
qoling   va
yozing ... 13. ... degan
fikrni
boshqacha
ayting
(qayta
shakllantirin
g). 20.
Taqdimot
qiling... 27.
Nuqtalarni
solishtiring
…   va…
haqida… 34. Yozing
mumkin
(ko’pchilik
ehtimol)
stsenariy
rivojlanish... 41.
Imkoniyatla
rni
baholang ...
Uchun…
7.
O’zingiz
o’qing... 14.   Nimaga
(qanday,
qayerda)   ...
misol
keltiring. 21.   ...
bo’yicha
ma’lumotla
r   asosida
hisoblang. 28.   Asosiy
tamoyillarn
i   ochib
bering ... 35.   ...
fikringizni
(tushunishingi
zni)   ...
shaklida
ayting. 42.   Davlat
ekspertizasi
ni
o’tkazish ...
Savol berish asosiy ko’nikma hisoblanadi   , chunki u yaxshi shakllantirilganda
samarali   o’qitish   vositasiga   aylanadi   va   o’quvchilarning   bilim   olishini   qo’llab-
quvvatlaydi, kuchaytiradi va kengaytiradi. O’quvchilarni tushunishga erishish uchun
o’qituvchilar foydalanadigan asosan ikki turdagi savollar mavjud deb ishoniladi: past
darajadagi savollar va yuqori tartibli savollar. "Past  tartibli" savollar  ba’zan "yopiq"
yoki   "harf"   deb   ataladi.   Ular   faqat   yod   olishga   qaratilgan   bo’lib,   ularga   berilgan
javoblar "to’g’ri" yoki "noto’g’ri" deb hisoblanadi. Yuqori tartibli savollar talabaning
istalgan usulda axborotni qo’llash, qayta tashkil etish, kengaytirish, baholash va tahlil
qilish   qobiliyatiga   qaratilgan   [1].   Har   ikki   turdagi   savollar   samarali   pedagogika
13 doirasida   amalga   oshiriladi;   berilgan   savolning   turi   va   shakli   maqsadiga   qarab
farqlanadi. Bundan tashqari, savollar talabalarning o’quv ehtiyojlariga mos keladigan
tarzda   tuzilishi   kerak   .   Savollarni   turli   qobiliyatlarga   va   turli   o’quvchilarga   ko’ra
farqlash   mumkin.   Talabalarning   o’rganishini   har   tomonlama   qo’llab-quvvatlash
uchun   turli   so’roq   usullaridan   foydalanish   mumkin,   masalan,   undash,   sinovdan
o’tkazish va yo’nalishni o’zgartirish.
Rag’batlantiruvchi: Dastlabki javobni olish va uni to’g’rilashga yordam berish
uchun   rag’batlantiruvchi   savollar   kerak   bo’ladi,   masalan,   savolning   so’zlashuvini
soddalashtirish,   o’tilgan   materialga,   maslahatlarga   qaytish,   to’g’rini   qisman   qabul
qilish va to’liqroq javob berishga undash.
Test:   Test   savollari   o’quvchilarga   to’liqroq   javob   berishga,   o’z   fikrlarini   aniq
ifodalashga,   g’oyalarini   rivojlantirishga   yordam   beradigan   tarzda   tuzilgan.   Bundan
tashqari,   bunday   savollar   talabani   muammolarni   hal   qilish   jarayonida   boshqaradi,
masalan: "Bizga misol keltira olasizmi?".
Qayta   yo’naltirish:   Boshqa   talabalarga   savol-yo’naltirish,   masalan:   "Kimdir
yordam bera oladimi?".
Ta’limni   rivojlantirish   uchun   dialogik   yondashuvda   savollarning   ahamiyati
quyidagilarda aniqlanadi:
talabalarni   konstruktiv   va   mazmunli   mulohazalar   va   bayonotlarga
rag’batlantirish;
o’quvchilarning   o’qishga   haqiqiy   qiziqish   va   ijobiy   his-tuyg’ularini
rivojlantirish; tadqiqotga qiziqish va rag’batlantirish;
bilimlarni shakllantirish va og’zakilashtirishga ko’maklashish;
ijodiy fikrlashni qo’llab-quvvatlash;
tanqidiy fikrlashni rivojlantirish;
bir-biridan   o’rganish,   boshqa   talabalarning   g’oyalarini   hurmat   qilish   va
qadrlash qobiliyatini rivojlantirish;
suhbat   va   mulohaza   yuritish   orqali   fikrlash   va   harakatni   chuqurlashtirish   va
jamlash;
14 o’rganishga   to’sqinlik   qilishi   mumkin   bo’lgan   muayyan   qiyinchiliklar   yoki
tushunmovchiliklarni aniqlash.
                    Ushbu   jadvallarni   topshiriqlarni   tuzish   uchun   mos   yozuvlar   vositasi
sifatida ishlatib, biz topshiriqlarni loyihalashga  harakat qilamiz .
Vazifani kompilyatsiya qilish algoritmi quyidagicha ifodalanishi mumkin:
fe’l   shartning  tavsiyasi
Har   bir   vazifa   fe’l   bilan   boshlanadi.   Buning   sababi,   B.Blum   o’z
taksonomiyasida   har   qanday   turdagi   faoliyatning   muayyan   harakatlar   bilan
bog’liqligidan kelib chiqqan.
O’quv   topshirig’i   matnida   o’quv   faoliyati   usulining   ko’rsatmasi   mavjud   ,
masalan:
- tizim sifatida tavsiflash;
- tasniflash va tasniflash asosini ko’rsatish;
- tizim elementlari sifatida solishtirish;
- tushunchaning ta’rifini taklif qilish.
BILIM:  Masalan  , esda tuting va etishmayotgan so’zlarni yozing. ... "g" va "w"
harfini yozadi ...
fe’l   shartni   taklif
Esingizda bo’lsin   ... "w" va "sh" harfini yozing ...   yozing
Misol:
Noto’g’ri: matnni o’qing va kalit so’zlarni aniqlang.
O’ngda: Matnni o’qib, kalit so’zlarni aniqlang va ularni yozing.
TUSHUNMA (tartibga solish)
Buni klaster sifatida tasavvur qiling...
ILOVA
So’zni qanday yozish kerak -  c ... novka  .
Fe’l   holati   Nima qilishim kerak.
"W" va "w" dan foydalanib, buvingizga otkritka yozing.
Rivojlanish   vazifalarini   qo’llashda   quyidagi   muhim   qoidalarni   yodda   tutish
kerak.
15 Yangi   turdagi   topshiriqni   faqat   uni   qanday   hal   qilish   kerakligini   tushuntirib,
ko’rsatgandan so’ng joriy etish mumkin.
Noto’g’ri javoblar uchun talabani  tanbeh qilmang. Muvaffaqiyatsizlikning har
bir   holati   muayyan   aqliy   operatsiyalarni   qo’llashning   to’g’riligi   va   samaradorligi
nuqtai nazaridan tahlil qilinishi va tushuntirilishi kerak.
Vazifa   faqat   talaba   uni   muvaffaqiyatli   bajargan   taqdirdagina   baho   bilan
baholanishi kerak (topshiriqlarning bajarilishini baholashda sherning ulushi bilimlarni
baholashga   emas,   balki   umumiy   aqliy   qobiliyatlarning   shakllanish   darajasi
diagnostikasiga tegishli. "mavzu bo’yicha baholash" doirasidan tashqariga chiqadi).
Talabalar uchun ish daftarining orqa tomoniga vazifalarni ishlab chiqish uchun
echimlarni yozish eng qulaydir. Diktantlarni bajarishda muqarrar bo’lgan tuzatishlar  ,
chizilganlar   daftarlarni   bezatmaydi.   Shu   bilan   birga,   yechimlarni   bir   joyga   jamlash,
barcha   variantlarni   o’z-o’zini   baholash   yigitlarga   turli   ko’nikmalarni   egallash
darajasini ko’rsatadi va ularning o’sish dinamikasini namoyish etadi.
Har   bir   darajadagi   vazifalar   uchun   fe’llar   ro’yxati,   shuningdek,   o’quvchida
aniqlanishi kerak bo’lgan savollar va aqliy operatsiyalar beriladi.
"Bilim" darajasi
Fe’llar: eslash, tan olish, qabul qilish, aniqlash, bog’lash, tuzilish, eslash, qayd
etish, takrorlash va hokazo.  Savollar: Nima? Qachon? JSSV? Qayerda?  Bilim: aniq
ma’lumotlarni bilish;  terminologiyani  bilish;  individual  faktlarni  bilish;  ma’lumotlar
bilan   ishlash   imkonini   beruvchi   vositalarni   bilish;   amaliy   bilim;   tendentsiyalar   va
xususiyatlarni bilish; tasnif va toifalarni bilish; mezonlarni bilish; usullarini bilish.
"Tushunish" darajasi
Fe’llar:   tarjima   qilish,   o’zgartirish,   o’z   so’zlari   bilan   ifodalash,   tasvirlash,
tayyorlash,   o’qish,   taqdim   etish,   o’zgartirish,   qayta   yozish,   qayta   shakllantirish
Tushunish: ko’chirish; talqin qilish; ekstrapolyatsiya; sub’ektlararo aloqa.
"Ilova" darajasi
Fe’llar:   Qo’llash,   umumlashtirish,   bog’lanishlar   o’rnatish,   tanlash,   ishlab
chiqish, tartibga solish, foydalanish, yo’naltirish, o’zgartirish, qayta qurish, tasniflash
16 .     Savollar:   qaysi?   JSSV?   bu   nima?   Ilova:   muayyan   hayotiy   vaziyatlarni   hal   qilish
uchun bilimlardan foydalaning)  .
"Tahlil" darajasi
Elementlarning ta’rifi; Aloqalarni o’rnatish; Tashkilot tamoyillarini aniqlash...
"Sintez" darajasi
Fe’llar:   ishlab   chiqarish,   ishlab   chiqish,   birlashtirish,   tartibga   solish,   sintez
qilish,   tasniflash,   isbotlash,   ishlab   chiqish,   shakllantirish,   o’zgartirish     Savollar:
vaziyatni   qanday   yaxshilash   mumkin?   bu   nima   oldingi?   qanday   qaror   qabul
qilishimiz   mumkin?     Sintez:   o’z   ishingizni   yaratish;   harakat   rejasini   ishlab   chiqish;
yaxlit kompleksdan mavhum ulanishlarni tanlash ...
"Baholash" darajasi
Fe’llar:   sabab,   bahslash,   mustahkamlash,   solishtirish,   standartlashtirish,
baholash va hokazo.Baholash  : tashqi tanqid; ichki tanqid... 
Bloom   bo’yicha   "   Murakkab   gaplar   "   mavzusidagi   topshiriqlarga   misol
keltirishga harakat qilaman - yangi mavzuni tushuntirish. Shunday qilib, Bloomning
fikriga   ko’ra,   birinchi   darajali   vazifa   (bilim   uchun)   quyidagicha   bo’ladi:   "
Darslikdagi   tushunchasini   o’qib,   murakkab   jumlaning   xususiyatlarini   aniqlang   ."
Ikkinchi   darajali   vazifa   (tushunish   uchun)   "   Matndan   murakkab   jumlani   toping   va
uning murakkabligini isbotlang   ". Uchinchi darajali vazifa (qo’llash uchun) "   Ushbu
murakkab   jumlani   oddiyga   aylantiring   (o’zgartiring)   ".   Tahlil   vazifasi   -   "   Ushbu
jumlalarni solishtiring va o’xshashlik va farqlarni aniqlang  ." Sintez vazifasi - "  Gap
turini aniqlash uchun o’z algoritmingizni ishlab chiqing  ." Baholash vazifasi -  "Bizga
murakkab jumlalar nima uchun kerak  ?" (kichik insho).
Mavzu:   Shart   ergash   gapli   murakkab   gap.   B.Blum   taksonomiyasi   bo’yicha
dars maqsadlarini  belgilash :
Bilim:   NGN   haqidagi   ma’lumotlarni   ergash   gapli   ergash   gaplar   bilan   eslab
qolish; shart bandlari bilan NGN ning strukturaviy va semantik xususiyatlari haqida
bilib oling  .
17 Tushunish:   tinish   belgilarini   to’g’ri   qo’yamiz;   SPPni   qiymatlar   bo’yicha
taqsimlang  .
Ilova:   bosh   va   ergash   gaplarni   to’g’ri   intonatsiya   qilamiz,   bog’lovchilardan
to’g’ri foydalanamiz.  
Tahlil:  biz grafik diagrammalarni tuzamiz, raqamlarni plastinkaga kiritamiz.
Sintez:  darsda o’rganilgan qimmatli fikrlarni yig’ish va ifodalash  .
Baholash:  baholash varaqalari uchun taxminlarni bahslash  .
  Ona   adabiyoti   darslarida   funktsional   o’qish   savodxonligi   matnni   tushunish
darajalarini hisobga olgan holda maxsus savol va topshiriqlar yordamida tekshiriladi.
Ushbu   darajalarga   mos   keladigan   ko’nikmalar,   savollar   va   vazifalarning   tavsifi
jadvalda keltirilgan.
Matnni
tushunish
darajasi Tushunish
darajasi Tekshirilgan
ko’nikmalar ro’yxati Savol turlari Test
topshiriqlarining
turlari
Umumiy
tushuncha TANISH
TUSHUNMA
ILOVA 1) matnning mavzusi
va   asosiy   g’oyasini
aniqlash;   2)   matn
sarlavhasida   mavzu
yoki   asosiy   fikrni
aniqlash; 3) ikki yoki
undan   ortiq
matndagi   farqlarni
topish/matnlar
mazmunini
solishtirish; 4) asosiy
ma’lumotni
ikkilamchidan
farqlash Matnning
mavzusi   nima?
Sarlavha   nimani
aks   ettiradi:
mavzu   yoki
matnning   asosiy
g’oyasi?   Ushbu
matnlarni   nima
birlashtiradi?
Qanday
muammolar
haqida...
Qanday   voqea..
Nima
o’zgarishlar...? javoblar   tanlovi
bilan;
muvofiqlikni
o’rnatish;
ortiqcha
narsalarni
chiqarib
tashlash;
ma’lumotlarni
guruhlash;
ketma-ketlikni
aniqlash;
analogiya
uchun;   yopiq
yoki ochiq qisqa
18 Qahramonni
nima   qildi...?
Muallif   kimni
chaqiradi.../hiso
blaydi...? javobli savollar
Ma’lumot
ni   oshkor
qilish TANISH
ILOVANI
TUSHUNISH 1)   matnni   tezda
ko’rish ; 2) matnning
semantik   tuzilishini
aniqlash   va   kerakli
ma’lumotlarni
tanlash   ;   3)   so’roqda
ifodalangan   kerakli
ma’lumotlarni toping Siz   muallifning
fikriga
qo’shilasizmi?
Javobingizni
asoslang.   Bunga
rozimisiz...
Javobingizni
tushuntiring. javoblar   tanlovi
bilan;
muvofiqlikni
o’rnatish;
ortiqcha
narsalarni
chiqarib
tashlash;
ma’lumotlarni
guruhlash;
ketma-ketlikni
aniqlash;
analogiya
uchun;   yopiq
yoki ochiq qisqa
javobli savollar
Matnni
talqin
qilish ILOVA
TAHLIL
SINTEZ 1)   matndagi
ma’lumotlarni
boshqa   manbalar   /
shaxsiy   tajriba
ma’lumotlari   bilan
bog’lash;   2)   matn
mazmuni   bo’yicha
xulosalar   chiqarish;
3) Match   ....
Bunday
vaziyatda   nima
qilgan
bo’lardingiz?
Matnda   gapni
tasdiqlovchi
dalil/argumentni
toping...   Matn ochiq   batafsil
javoblar   bilan
savollar;
analogiya uchun
topshiriqlar,
asosli  javoblarni
talab   qiluvchi
topshiriqlar;
muhim
19 fikrlarni/bayonlarni
tasdiqlovchi
dalillarni   topish;   4)
matn   sarlavhasini
tushuntiring sarlavhasini
qanday
tushunasiz?
Matnga   yana
qanday   nom
berish mumkin? xususiyatlarni
ajratib
ko’rsatish uchun
topshiriqlar;
ob’ektni
taqqoslash
Matn
mazmuni
yuzasidan
fikr
yuritish TAHLIL
SINTEZNI
BAHOLASH 1)   ob’ektiv   va
sub’ektiv   axborotni
farqlay   oladi;   2)
matn   ma’lumotlarini
haqiqat
faktlari/hodisalari
bilan   bog’lash;   3)
o’z   nuqtai
nazaringizni
asoslang Muallif   /
qahramonning
pozitsiyasiga
munosabatingiz
ni   bildiring.
Muallif   o’z
xarakteriga
qanday
munosabatda?
Fikringizni
asoslang.   Bu
parchada   sizni
ko’proq   nima
hayratda
qoldirdi? Nega? ochiq   javoblar
bilan   bepul
topshiriqlar;   o’z
fikrini
shakllantirish va
isbotlashni   talab
qiladigan
savollar;   xatolar
bo’lgan matnlar;
voqealarni qayta
qurish   uchun
topshiriqlar
Matnni
topshirish
shakli
haqida
fikr
yuritish TAHLIL
SINTEZNI
BAHOLASH 1)   so’z   bilan
ifodalangan   kinoya,
hazil,  turli   xil   ma’no
tuslarini aniqlash Muallif/
qahramonda
hazil   tuyg’usi
bormi?  Matndan
misollar
keltiring.
  Fe’llar,   savollar   va   daraja   maqsadlaridan   foydalanib,   siz   o’quvchilar   bilimini
baholash uchun vazifalar, mashqlar va ehtimol testlarni ishlab chiqishingiz mumkin.
20 Har   bir   toifadagi   vazifalar   turli   darajadagi   o’zlashtirish   darajasidagi   savollar   yoki
vazifalar   sifatida   ko’rib   chiqilishi   mumkin.   Yuqoridagi   taksonomiyalardan
foydalanishning   eng   oddiy   varianti   o’qituvchi   tomonidan   o’rganilayotgan   mavzu
bo’yicha   bilimlarni   tekshirish   uchun   turli   darajadagi   savol   va   topshiriqlarni   tanlashi
va topshiriqlarning muvaffaqiyatini tahlil qilishi bo’lishi mumkin.
Ona   tili   darslarida   yuqori   darajadagi   fikrlash   qobiliyatlarini   shakllantirishni
ta’minlash   uchun   o’qituvchi   amaliy   tavsiyalarga   amal   qilishi   kerak:   o’quvchiga
qanday   fikrlash   qobiliyatlari   kerakligini   tushunish;   unga   savol   berishga   o’rgating;
hodisalarning sabablarini  aniqlashga  o’rgatish;  argumentlash  san’atiga o’rgatish, o’z
faoliyati   natijalarini   baholashga   o’rgatish.   Bolalarni   nafaqat   o’qitish,   balki   ularning
tafakkurini,   ijodkorligini   rivojlantirish,   g’oyalar   hosil   qilish   va   mantiqiy   aloqalarni
o’rnatishga   bo’lgan   dolzarb   ehtiyoj   o’qituvchidan   o’z   darsiga   zamonaviy   qarashni
taqozo etadi, kelgusi bir necha darslarga puxta va puxta tayyorgarlik ko’rishni taqozo
etadi.   Benjamin   Bloom   taksonomiyasi   zamonaviy   ta’limda   yuqori   saviyali   fikrlash
muhimligini   tushunadigan   zamonaviy   o’qituvchiga   amaliy   yordam   berishga
qaratilgan 
21 III.BOB. BLUM TA’LIM MAQSADLARI TAKSONOMIYASI
Tajriba  darajalarini   tashkil  etishning  eng   keng  tarqalgan  usullaridan  biri  bu
Bloomning ta’lim maqsadlari taksonomiyasiga muvofiqdir.   (Bloom va boshq., 1994;
Gronlund,  1991;   Krathwohl   va boshq.,  1956.)  Bloom taksonomiyasi   (1-3-jadvallar)
har   bir   o’lchanadigan   talaba   natijasiga   erishish   uchun   zarur   bo’lgan   tajriba
darajasini   ifodalash   uchun   ko’p   bosqichli   shkaladan   foydalanadi.   Talabalarning
o’lchanadigan   natijalarini   shu   tarzda   tashkil   qilish   bizga   dars   uchun   mos   sinfda
baholash usullarini tanlash imkonini beradi.
Uchta taksonomiya mavjud.   Ma’lum o’lchanadigan o’quvchi natijalari uchun
uchtadan   qaysi   biri   ishlatilishi   o’lchanadigan   talaba   natijasi   bog’liq   bo’lgan   asl
maqsadga bog’liq.   Bilimga asoslangan maqsadlar, malakaga asoslangan maqsadlar
va   affektiv   maqsadlar   (affektiv:   qadriyatlar,   munosabatlar   va   qiziqishlar)
mavjud;   shunga   ko’ra,   har   biri   uchun   taksonomiya   mavjud.   Har   bir   taksonomiya
doirasida   tajriba   darajalari   murakkablik   ortib   borishi   tartibida   keltirilgan.   Yuqori
darajadagi   tajribani   talab   qiladigan   o’lchanadigan   o’quvchilar   natijalari   sinfni
baholashning yanada murakkab usullarini talab qiladi.
Kurs   maqsadi   -   "talaba   to’g’ri   tish   gigienasini   tushunadi"   -   bilimga
asoslangan   maqsadning   namunasidir.   Bu   bilimga   asoslangan,   chunki   u   talabadan
ma’lum   faktlar   va   tushunchalarni   o’rganishni   talab   qiladi.   Ushbu   kurs   uchun
ko’nikmalarga   asoslangan   maqsadga   misol   sifatida   "talaba   tishlarini   to’g’ri
tishlash"   bo’lishi   mumkin.   Bu   ko’nikmaga   asoslangan   maqsaddir,   chunki   u
talabadan   biror   narsa   qilishni   o’rganishni   talab   qiladi.   Nihoyat,   ushbu   kursning
ta’sirchan   maqsadi   "talaba   og’iz   bo’shlig’ining   to’g’ri   gigienasiga   g’amxo’rlik
qilishi"   bo’lishi   mumkin.   Bu   affektiv   maqsaddir,   chunki   u   talabaning   qadriyatlari,
munosabati yoki qiziqishlariga dars ta’sir etishini talab qiladi.   
22 1-jadval:   Blumning   bilimga   asoslangan   maqsadlar   uchun   ta’lim   maqsadlari
taksonomiyasi
Mutaxassislik
darajasi Darajaning tavsifi   Talabalarning   o’lchanadigan
natijalariga misol
1. Bilim Atamalar,   g’oyalar,
protseduralar,   nazariyalar   va
boshqalarni   eslash   yoki   tan
olish. Bahorning   birinchi   kuni
qachon?
2. Tushunish Tarjima   qiling,   sharhlang,
ekstrapolyatsiya   qiling,   lekin
to’liq   oqibatlarni   ko’rmang
yoki   boshqa   vaziyatlarga
o’tkazmang,   so’zma-so’z
tarjimaga yaqinroq. Yozgi   kun   to’yi   nimani
anglatadi?
3. Ilova Muayyan   aniq   vaziyatlarga
abstraktsiyalarni,   umumiy
tamoyillarni   yoki   usullarni
qo’llang. O’qning   egilishi   boshqa
bo’lgan ma’lum hududlarda
Yer   fasllari   qanday   bo’lar
edi?
4. Tahlil Murakkab fikrni uning tarkibiy
qismlariga   ajratish   va   qismlar
o’rtasidagi   tashkiliy   va
munosabatlarni
tushunish.   Gipoteza va haqiqat
o’rtasidagi,   shuningdek,
tegishli   va   begona Nima   uchun   janubiy
yarimsharda   fasllar
almashinadi?
23 1-jadval:   Blumning   bilimga   asoslangan   maqsadlar   uchun   ta’lim   maqsadlari
taksonomiyasi
Mutaxassislik
darajasi Darajaning tavsifi   Talabalarning   o’lchanadigan
natijalariga misol
o’zgaruvchilar   o’rtasidagi
farqni   tushunishni   o’z   ichiga
oladi.
5. Sintez Murakkab   g’oyalarni   yangi,
yaxlit   va   mazmunli   shaklga
aylantirish   uchun   bir   nechta
manbalardan   olingan   g’oyalar
va   tushunchalarni   ijodiy,   aqliy
qurish. Yilning   eng   uzun   kuni   iyun
oyida   bo’lsa,   nima   uchun
shimoliy   yarim   sharda
avgust   oyida   eng   issiq
bo’ladi?
6. Baholash Tashqi dalillar yoki kuzatishlar
yoki   ma’lumotli
ratsionalizatsiyalar   bilan
tasdiqlangan   o’z-o’zidan
tanlangan   mezonlardan
foydalangan   holda   g’oyalar
yoki   usullar   haqida   hukm
chiqarish. Yangi   kashf   etilgan
sayyorada   fasllarni
bashorat   qilish   uchun
muhim   o’zgaruvchilar   nima
bo’lishi mumkin?
24   2-jadval:   Blumning   ko’nikmaga   asoslangan   maqsadlar   uchun   ta’lim   maqsadlari
taksonomiyasi
Mutaxassislik
darajasi Darajaning tavsifi   Talabalarning   o’lchanadigan
natijalariga misol
Idrok Harakatlarni
boshqarish   uchun
hissiy   signallardan
foydalanadi Siz   ko’rgan   rangli   namunalarning
ba’zilari  spektrlarini   olishdan   oldin
suyultirish   kerak   bo’ladi.   Faqat
kuzatishdan   foydalanib,   qanday
eritmalarni   suyultirish   kerakligini
qanday hal qilasiz?
O rnatishʻ Vazifa   yoki   maqsadni
bajarish   uchun
harakat   qilishga
tayyorligini ko’rsatadi Pigmentlar   namunasining   yutilish
spektrlarini qanday olish kerakligini
tasvirlab bering?
Yo’naltirilgan
javob Vazifa   yoki   maqsadni
bajarish   uchun   zarur
qadamlarni biladi Oddiy   va   tartibsiz   shaklga   ega
bo’lgan   namunali   metallar
guruhining zichligini aniqlang.
Mexanizm Vazifa   yoki   maqsadni
bir   oz   ishonchli,
malakali   va   odatiy
tarzda bajaradi Quyida   tasvirlangan   protseduradan
foydalanib,   noma’lum   rudangizdagi
mis   miqdorini   aniqlang.   Uning
o’rtacha   qiymati   va   standart   og’ish
haqida xabar bering.
Murakkab
ochiq javob Vazifa   yoki   maqsadni
ishonchli,   malakali   va Noma’lum kuchsiz kislota uchun Ka
ni   aniqlash   uchun   titrlashdan
25   2-jadval:   Blumning   ko’nikmaga   asoslangan   maqsadlar   uchun   ta’lim   maqsadlari
taksonomiyasi
Mutaxassislik
darajasi Darajaning tavsifi   Talabalarning   o’lchanadigan
natijalariga misol
odatiy tarzda bajaradi foydalaning.
Moslashuv Yuqoridagi   kabi   vazifa
yoki   maqsadni
bajaradi,   lekin   yangi
yoki   muammoli
vaziyatlarni   hisobga
olish   uchun
harakatlarni
o’zgartirishi mumkin Siz   bir   qator   noma’lum   kislotalar
ustida   titrlash   o’tkazyapsiz   va
natijada   paydo   bo’lgan   egri
chiziqlar   bilan   turli   muammolarni
topasiz, masalan, bitta kislota uchun
atigi   3,0   ml   asos,   boshqasida   75,0
ml kerak bo’ladi.   Barcha noma’lum
kislotalar   uchun   haqiqiy
ma’lumotlarni   olish   uchun   nima
qilishingiz mumkin?
Tashkilot O’rganilganlarni   o’z
ichiga   olgan   yangi
vazifalar   yoki
maqsadlarni yaratadi Alyuminiy   substrat   bilan   qoplama
va   qirqish   tajribangizni
eslang.   Boshqa   metall   substratni
tanlang   va   4   xil   metall   naqshini
yaratish   uchun   plastinka,   niqob   va
o’ymak   uchun   jarayonni
loyihalashtiring.
26  3-jadval: Blumning ta’sirchan maqsadlar uchun ta’lim maqsadlari taksonomiyasi
Mutaxassislik
darajasi Darajaning tavsifi   Talabalarning   o’lchanadigan
natijalariga misol
Qabul qilish Faoliyatda   ishtirok   etish
istagini namoyish etadi Men   sinfda   o’qiyotganimda
o’qituvchiga diqqatli bo’laman,
eslatma   yozaman   va   hokazo.
Buning   o’rniga   gazeta
o’qimayman.
Javob berish Ob’ektlar, hodisalar yoki
faoliyatga   qiziqish
ko’rsatadi,   ularni   izlash
yoki   zavqlanish   uchun
izlash Men uy vazifasini bajaraman va
sinf   muhokamalarida
qatnashaman.
Qadrlash Maqsadlar,   hodisalar
yoki   faoliyat   uchun
minnatdorchilik
(qadriyat)ni ichki qiladi Men   sinfim   bilan   bog’liq
mashhur   ommaviy   axborot
vositalarida   ma’lumot
qidiraman.
Tashkilot Turli   qadriyatlarni
solishtirishni   boshlaydi
va   ular   o’rtasidagi
ziddiyatlarni   ichki   izchil
qadriyatlar   tizimini
shakllantirish   uchun   hal
qiladi Sinfimda   o’rgangan   ba’zi
g’oyalarim   avvalgi
e’tiqodlarimdan   farq
qiladi.   Buni   qanday   hal
qilaman?
27  3-jadval: Blumning ta’sirchan maqsadlar uchun ta’lim maqsadlari taksonomiyasi
Mutaxassislik
darajasi Darajaning tavsifi   Talabalarning   o’lchanadigan
natijalariga misol
Qiymat   yoki
qiymat
majmuasi
bo’yicha
xarakterlash "Uzoq muddatli, izchil va
bashorat   qilinadigan"
qiymat   tizimini   qabul
qiladi Men   oilamni   ta’tilga   olib,
sinfimdagi ba’zi joylarni ziyorat
qilishga qaror qildim.
Har bir o’lchanadigan talaba natijasi uchun zarur bo’lgan tajriba darajasini
aniqlash   uchun   birinchi   navbatda   ushbu   uchta   keng   toifadan   (bilimga   asoslangan,
ko’nikmaga   asoslangan   va   ta’sirchan)   qaysi   kursning   tegishli   maqsadiga   tegishli
ekanligini   aniqlang.   Keyin,   tegishli   Bloom   taksonomiyasidan   foydalanib,   turli
darajadagi   tajribalarning   tavsiflarini   ko’rib   chiqing.   Qaysi   tavsif   talabaning
o’lchanadigan   natijalariga   eng   mos   kelishini   aniqlang.   Uchta   jadvalda   keltirilgan
misollardan   ko’rinib   turibdiki,   o’quvchilarning   o’lchanadigan   natijalarini
ifodalashning   turli   usullari   mavjud,   masalan,   talabalar   haqidagi   bayonotlar   (2-
rasm),   talabalarga   beriladigan   savollar   (1   va   2-jadvallar)   yoki   talaba   nuqtai
nazaridan   bayonotlar   (3-jadval).   Siz   o’lchanadigan   o’quvchilar   natijalarini
ifodalashning   qo’shimcha   usullarini   topishingiz   mumkin;   2-rasmda   va   1-3-
jadvallarda keltirilganlar faqat misollardir.
Bloom   taksonomiyasi   o’quvchilarimiz   tushunchalarni   tushunish   va   ulardan
foydalanish,   muayyan   ko’nikmalarni   namoyish   etish   hamda   ularning   qadriyatlari,
munosabatlari   va   manfaatlariga   ta’sir   qilish   darajasini   tavsiflashning   qulay
usulidir.   Biz   o’quvchilarimiz   erishmoqchi   bo’lgan   talaba   malakasi   darajasini
aniqlashimiz  juda muhim,  chunki  bu kurs  uchun qaysi  sinfda baholash usullari  eng
mos   kelishini   aniqlaydi.   Kollejga   kirish   kurslarida   qo’llaniladigan   sinfni
baholashning eng keng tarqalgan shakli - ko’p tanlovli testlar - bilim va tushunishni
baholash uchun juda mos bo’lishi mumkin bo’lsa-da (1 va 2 darajalar, 1-jadval), bu
28 turdagi   baholash   ko’pincha   biz   xohlaganimizda   kam   bo’ladi.   talabalarimizning
bilimini sintez va baholashning yuqori darajalarida baholash (5 va 6-bosqich).4
Ko’p   tanlovli   testlar   ham   kamdan-kam   hollarda   ko’nikmalarga   asoslangan
maqsadlarga   erishish   haqida   ma’lumot   beradi.   Xuddi   shunday,   an’anaviy   kursni
baholash,   odatda   ta’sirchan   baholash   uchun   ishlatiladigan   usul,   odatda,
o’quvchilarning qadriyatlari, munosabatlari va qiziqishlaridagi o’zgarishlar haqida
foydali ma’lumot bermaydi.
Shunday   qilib,   tez-tez   qo’llaniladigan   baholash   usullari,   ehtimol,   baho
qo’yish   uchun   vosita   bo’lsa-da,   ko’pincha   bizga   (yoki   bizning   talabalarimizga)
talabalar bizning kurs maqsadlarimizga erishayaptimi yoki yo’qligini aniqlash uchun
foydali   fikr-mulohazalarni   taqdim   etmaydi.   Odatda,   bu   avvalo   rasmiylashtirilgan
maqsadlarga   ega   bo’lmaslik,   ushbu   maqsadlarni   o’lchash   mumkin   bo’lgan
natijalarga aylantirmaslik va ularga erishish uchun zarur bo’lgan tajriba darajasini
hisobga   olgan   holda   talaba   kutilayotgan   natijalarni   o’lchashga   qodir   baholash
usullaridan   foydalanmaslik   bilan   bog’liq.   Kurslarni   ishlab   chiqishning   CIA
modelidan foydalanib, biz o’quv rejamiz, o’qitish usullari va sinfni baholash usullari
kurs maqsadlariga to’g’ri kelishini ta’minlashimiz mumkin.
Esda   tutingki,   Bloom   taksonomiyasi   faqat   kurs   maqsadlari   aniqlangandan
keyin   qo’llanilishi   shart   emas.   Darhaqiqat,   Bloom   taksonomiyasi   va   uning   turli
toifalari   bilan   bog’liq   so’zlar   maqsadlarni   aniqlash   jarayonining   o’zida   yordam
berishi mumkin.   Shunday qilib, Bloom taksonomiyasidan kurs maqsadlarini birinchi
bo’lib   belgilash   va   keyin   aniqlashtirish   uchun   iterativ   tarzda   foydalanish
mumkin.   Bloom   taksonomiyasi,   nihoyat,   ushbu   maqsadlarni   o’lchash   uchun   qaysi
sinfni baholash usullari eng mos kelishini aniqlash uchun ishlatilishi mumkin.
29 XULOSA
Xulosa qilib aytish mumkinki, tarqatma materiallarni maruza darsi, seminar va
amaliy   mashg’ulotlar   jarayonida   barcha   metodlar   bilan   birga   qo’llab,   dars
samaradorligini   oshirish   imkoniyati   mavjud.   Ushbu   imkoniyatdan   qanday
foydalanish   har   bir   pedagogning   pedagogik   mahoratiga   bog’liq.   Shuni   unutmaslik
kerakki, tarqatma materiallardan doimiy ravishda, haddan ortiq ko’p yoki doimiy bir
xillik   ta’lim   oluvchilarning   zerikishiga,   darsga   bo’lgan   qiziqishini   kamaytirishiga
olib   kelishi   mumkin,   Shuning   uchun   tarqatma   materiallardan   o’z   o’rnida   va
meyorida   foydalanish,   ta’lim   oluvchilarning   qiziqishlari   va   fikrlarini   inobatga   olish
muhim ahamiyatga ega.  
Bugungi   axborot   va   bilimlar   doirasi   tez   sur’atlar   bilan   tobora   kengayib
borayotgan   davrda   barcha   ma’lumotlarni   dars   mashg’ulotlari   paytida   birgina
tarqatma   materiallar,   darsliklar,   ko’rgazmali   vositalar   yoki   shu   kabilar   orqali
yetkazib   berish   qiyin.   Zamonaviy   axborot   kommunikatsiya   texnologiyalari
imkoniyatlaridan   keng   va   unumli   foydalanib,   dars   mashg’ulotlarini   tizimli   va
mukammal   reja   asosida   chet   el   tajribalariga   tayangan   holda   olib   borish   pedagoglar
uchun dolzarb vazifalardan biridir.   
30 ADABIYOTLAR RO’YXATI
1. Diana Xelper, Tanqidiy fikrlash psixologiyasi.
2. Gronlund,   NE   (1991).   Ta’lim   maqsadlarini   qanday   yozish   va   ulardan
foydalanish   (4-nashr).   Nyu-York:   Macmillan   Publishing   Co.     Krathwohl,
DR,   Bloom,   BS,   &   Masia,   BB   (1964).   Ta’lim   maqsadlari   taksonomiyasi,
ta’lim   maqsadlari   tasnifi,   II   qo’llanma:   Ta’sir   doirasi   .   Nyu-York:   David
McKay Co., Inc.
3. Omonov   H.T.   va   boshq.   Pedagogik   texnologiyalar   va   pedagogik   mahorat.
Toshkent: Iqtisod-moliya, 2009. 
4. O’qituvchilar   uchun   qo’llanma.   Uchinchi   (asosiy)   daraja.   3-nashr   -
"Nazarboyev intellektual maktablari" DAK, 2012 yil.
5. Sarsenbayeva   R.M.,   Talabalar   mustaqil   talimini   tashkil   etish   metodikasi.
O’quvuslubiy qo’llanma. -Toshkent, TMI.-108-b.  
6. Tojiboyeva   D.   Maxsus   fanlarni   o’qitish   metodikasi.   O’quv   qo’llanma.   -
Toshkent:  Fan va texnologiya, 2007. -541-b. 
7. Zagashev,   I.O.,   Zair-Bek,   S.I.,   Mushtavinskaya,   I.V.   Biz   bolalarni   tanqidiy
fikrlashga o’rgatamiz. - Sankt-Peterburg, 2003 yil.
31

BLUM TAKSONOMIYASI ASOSIDA O’QUV IJODIY TOPSHIRIQLAR, KO’RGAZMALI VA TARQATMA MATERIALLAR TAYYORLASH 1

MAVZU: BLUM TAKSONOMIYASI ASOSIDA O’QUV IJODIY TOPSHIRIQLAR, KO’RGAZMALI VA TARQATMA MATERIALLAR TAYYORLASH REJA: KIRISH………………………………………………………………………………3 I.BOB. Tarqatma materiallar, ko’rgazmali qurollar va ularning darslarda qo’llanilishi……………………………………………………………………….….4 II.BOB. Ona tili va adabiyoti darslarida vazifalar va maqsadlarni loyihalashda bloom taksonomiyasi ..................................................................................................9 III.BOB. Blum ta’lim maqsadlari taksonomiyasi...................................................22 XULOSA.....................................................................................................................30 ADABIYOTLAR RO’YXATI..................................................................................31 2

KIRISH Ma’lumki, dars mashg’ulotlarida tarqatma materiallardan samarali foydalanish juda muhim ahamiyatga ega hamda ularni tayyorlash pedagogdan sabr-toqat, kreativ yondashuv va mahorat talab etadi. Tarqatma materiallar sifatida berilgan topshiriqlar ta’lim oluvchilarning dars jarayonida individual, juftlikda yoki guruh bo’lib hamkorlikda ishlashiga, berilgan topshiriqlarni hamjihatlikda bajarishiga, vaqtdan unumli foydalanishiga imkon beradi. Shuningdek, tarqatma materiallar yordamida bir vaqtning o’zida muhokama qilinayotgan savolni, axborotni ham eshitish, ham ko’rish orqali qabul qilish shubhasiz ta’lim oluvchilarning puxta bilim olishlariga va o’z navbatida ushbu egallangan bilim ular xotirasida uzoq vaqt saqlanib qolishiga yordam beradi. Bugungi kunda dars mashg’ulotlarida tarqatma materiallardan foydalanish tobora keng qo’llanilmoqda va buning samarali hamda ijobiy tomonlari yaqqol ko’zga tashlanmoqda. Darsda ta’lim oluvchilarning bilim, malaka va ko’nikmalarini birdek shakllantirishda pedagogdan ulkan mahorat talab etiladi. Bunday paytda mavzuga oid ma’lumotlarni, grammatik qoidalarni, berilgan matnlarni tarqatma material sifatida yetkazib berish muhim rol o’ynaydi. 3

I.BOB. TARQATMA MATERIALLAR, KO’RGAZMALI QUROLLAR VA ULARNING DARSLARDA QO’LLANILISHI Tarqatma materiallar - bu har qanday ko’rgazmali vositalar bo’lib, bu diagrammalar, chizmalar, jadvallar, fotosuratlar, taqdimot slaydlari va boshqalar bo’lishi mumkin. Tarqatma materiallarni tayyorlash va qo’llashda quyidagi qoidalarga alohida e’tibor qaratish maqsadga muvofiq: - matn shrifti 12 dan kichik bo’lmasligi; - sarlavhalarni bosh harf bilan yozishi; - bir betda 80 tadan ko’p belgi (harf, qavs, undov belgisi va hokazo) ishlatmaslik; - matnlar tushunarli, qisqa va oddiy bo’lishi; - varaq dizayni e’tiborni o’ziga tortishi; - tarqatish jarayonida me’yorni unutmaslik va shu kabilar. Tarqatma materiallar yordamida o’tiladigan mavzuning asosiy mazmunini berish, olingan axborotni dars davomida va darsdan tashqarida ta’lim oluvchilar bilan mustaqil muhokama qilish, ular diqqatini mustaqil fikrlash, ijodiy izlanishga qaratish, ularni darsga faol jalb qilish, ularning olgan bilimlarini nazorat qilish va sinash mumkin. Tarqatma materiallarni maqsadi, mazmuni jihatdan shartli ravishda: - axborot beruvchi; - topshiriq beruvchi; - bilimni nazorat qiluvchi turlarga ajratish mumkin. Dars jarayonida tarqatma materiallardan foydalanishda o’ziga xos kamchiliklar ham mavjud. Tarqatma materiallar tayyorlash pedagogdan ko’p kuch va vaqt, mablag’ hamda yuksak mahorat talab qiladi. Har bir ta’lim oluvchiga imkon qadar bitta tarqatma material berilishi maqsadga muvofiq. Bu qo’shimcha katta moddiy xarajatni talab qiladi. Tarqatma material asosida o’zaro muhokama cho’zilib, mavzuning boshqa qismlariga, savollariga e’tibor pasayishiga olib kelishi mumkin. 4

Ayrim kamchiliklariga qaramay, dars mashg’ulotlarida tarqatma materiallardan foydalanishning afzalligi ustun va tarqatma materiallardan barcha metodlar asosida dars o’tishda keng foydalanish mumkin. Ayniqsa chet tillarini o’qitishda grammatik qoidalar ko’pchilik ta’lim oluvchilarda ba’zi tushunmovchiliklarni yoki savollarni keltirib chiqaradi. Bu kabi holatlarda grammatik qoida tushuntirilgach, ularni mustahkamlash sifatida tarqatma materiallardan o’z o’rnida samarali foydalanish ijobiy natija beradi. Shuningdek, tarqatma materiallarning muhim ijobiy tomonlaridan yana biri shundaki, u bevosita ta’lim oluvchilarning qo’lida bo’lib, berilgan topshiriqni bajarishga bo’lgan mas’uliyat hissini oshiradi, darsda imkon qadar faol ishtirok etishiga undaydi va uning tasavvur qilib, erkin fikrlashiga imkon yaratadi. Og ’ zaki nazorat. Ushbu jarayonga pedagogning ta’lim oluvchi bilan jonli muloqoti, uning fikrlarini nutq shaklida ifodalashga mashq qildirish, bilimlarni yanada chuqurroq tekshirish maqsadida pedagog tomonidan qo’shimcha savollar berish imkoniyatlari kiradi. Pedagog tomonidan qo’yilgan savolga og’zaki javob berishga tayyorlanish doimo ta’lim oluvchining faol fikrlashi bilan bog’langan. Og’zaki javob yaxshi tayyorlangan ta’lim oluvchiga o’zining iqtidorini, qo’shimcha egallagan bilimlarini namoyish etishga ikmon beradi. Bevosita muloqot tufayli pedagogda savol-javob davomida ta’lim oluvchining bilimlari to’g’risidagi barcha gumonlarni bartaraf etish imkoni bo’ladi. Shu bilan bir vaqtda og’zaki nazoratda ularning bilimlarini baholashda ma’lum darajada pedagog shaxsiyatining aks etishi namoyon bo’ladi. Shu sababli har bir pedagogda ta’lim oluvchilarning o’zlashtirish darajalarini baholashda doimo xolis va shaxsiy munosabat bir vaqtning o’zida ro’yobga chiqadi. Test. Test bu biror-bir faoliyatni bajarish uchun ma’lum darajadagi bilimni egallashga qaratilgan topshiriqlardir. Tarqatma materiallar yordamida o’tkazilgan test nazoratlari va uning afzalliklariga quyidagilarni sanab o’tish mumkin: 5