O’QUVCHI YOSH XUSUSIYATLARINI INOBATGA OLIB O’QUV-IJODIY TOPSHIRIQLAR, KO’RGAZMALI VA TARQATMALI VOSITALAR YARATISH
O’QUVCHI YOSH XUSUSIYATLARINI INOBATGA OLIB O’QUV- IJODIY TOPSHIRIQLAR, KO’RGAZMALI VA TARQATMALI VOSITALAR YARATISH 1
MAVZU: O’QUVCHI YOSH XUSUSIYATLARINI INOBATGA OLIB O’QUV-IJODIY TOPSHIRIQLAR, KO’RGAZMALI VA TARQATMALI VOSITALAR YARATISH MUNDARIJA: KIRISH...........................................................................................................3 Vizual o'quv qo'llanmalari...........................................................................4 Ko'rinish printsipi........................................................... .............................5 Ko'rgazmali qurollarning turlari.................................................................7 O'qitishning texnik vositalari.....................................................................17 Kompyuter yordamida dizayn...................................................................23 XULOSA......................................................................................................28 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR…………………………………30 2
Kirish Zamonaviy ta'limda ko'rgazmali qurollar va texnik o'qitish vositalari katta o'rin tutadi. Bu mavzu pedagogika ta’lim muassasalaridagi rassomlik va grafika fakultetlarida tasviriy san’at yo‘nalishi bo‘yicha talabalarning badiiy ijodiy qobiliyatlarini rivojlantirish bilan bog‘liq. Tadqiqot maqsadi: talabalarga maxsus fanlarni o'qitish jarayonida faollashtirish usullarini nazariy asoslash va ishlab chiqish, ko'rgazmali qurollardan foydalanish bo'yicha tavsiya etilgan metodikaning samaradorligini eksperimental tekshirish, talabalarni maxsus jihozlar va ko'rgazmali materiallarni loyihalashga jalb qilish. yordamlar. O‘quv predmeti oliy pedagogika o‘quv yurtlarining badiiy-grafik fakultetlarida talabalarni chizmachilikka maxsus tayyorlash jarayonidir. Tadqiqot ob'ekti - chizmachilik va muhandislik grafikasi bo'yicha o'quv jarayonini faollashtirishga turli ko'rgazmali qurollar va maxsus jihozlardan kompleks foydalanishning ta'siri. Vazifalar: 1. Tadqiqot muammosi bo‘yicha nazariy materiallarni, maxsus fanlarni o‘qitishda foydalaniladigan o‘quv jihozlari va ko‘rgazmali qurollarga oid ilmiy- metodik maqolalarni ko‘rib chiqish, o‘rganish va umumlashtirish. 2. Maxsus fanlarni o`qitish jarayoni samaradorligini ta`minlovchi ko`rgazmali qurollar turlarini ko`rib chiqing. 3. Texnik va dasturiy ta'lim vositalarining turlarini ko'rib chiqing. Tadqiqot usullari: 1. Axborot va didaktik. 2. Tasviriy san’at ustaxonalari va maktab o‘quv xonalari uchun turli o‘quv qurollaridan kompleks foydalanish va ularni loyihalash asosida o‘quvchilarni maxsus tayyorlash jarayonini modellashtirish. 3
Vizual o'quv qo'llanmalari Vizualizatsiyadan foydalanish o‘quvchilarning o‘rganilayotgan fanga bo‘lgan qiziqishini oshiradi, bilim olish jarayonini osonlashtiradi, o‘zlashtirishning mustahkamlanishiga va o‘qitishda rasmiyatchilikka barham berishga yordam beradi. Ko'rgazmali qurollardan foydalanmasdan o'quvchilarning fazoviy tasavvurlarini muvaffaqiyatli rivojlantirish qiyin. SHuning uchun ko’rgazmali qurollardan foydalanib, o’quvchilarni geometrik shakllar va turli jismlarning konstruksiyalari haqida aniq tasavvurlar bilan qurollantirish, bu shakllarni tahlil qilish va sintez qilishga o’rgatish mumkin. Ko'rgazmali qurollardan keng foydalanish va to'g'ri foydalanish o'quvchilarning o'rganilayotgan masala bo'yicha tushunchalarini kengaytiradi va chuqurlashtiradi, materialni taqdim etish vaqtini qisqartiradi. Biroq, o'qitishda vizualizatsiyaga katta ahamiyat berib, uni ortiqcha baholamaslik va o'qitishning boshqa tamoyillarini e'tiborsiz qoldirmaslik kerak. Darsni ko‘rgazmali qurollar bilan haddan tashqari yuklashda o‘quvchilarni darsning asosiy maqsadidan chalg‘itishi, o‘rganilayotgan masalalarning umumiy qonuniyatlarini o‘tkazib yuborishi, asosiyni ikkinchi darajalidan ajratmasligi mumkin. Treningda vizual va mavhum, aniq va umumlashtirilgan nisbatlarning to'g'ri nisbati ta'minlanishi kerak. Ko‘rgazmali qurollar o‘quv rejasi mavzulariga ko‘ra shunday tanlanishi kerakki, darsning tegishli bo‘limlarini o‘tkazishda, materialni mustahkamlash va takrorlashda kerakli ko‘rgazmalilikni ta’minlash kerak. Ko‘rgazmali qurollardan foydalanish usuli ular materialni o‘rganishda qaysi bosqichda qo‘llanilishiga bog‘liq. Xuddi shu ko'rgazmali qurol yoki ko'rgazmali qurollar va texnik vositalar to'plami o'qituvchi yangi materialni tushuntirganda, bilimlarni mustahkamlash va uni tekshirishda turli usullarda qo'llaniladi. Shunday qilib, masalan, grafika o'quv dasturining turli mavzulari bo'yicha yangi materialni tushuntirishda filmlar va filmlar tabiat va modellarga organik qo'shimcha hisoblanadi. Xulosa qilib aytganda, bu ko‘rgazmali qurollar o‘quvchilar uchun bilim manbai hisoblanadi. Takrorlash va umumlashtirishda ba'zi film lentalari va 4
filmlardan foydalanish tavsiya etiladi. Yordamchi vositalarni tanlash tasodifiy bo'lmasligi kerak, lekin kurs davomida diqqat bilan o'ylangan. Har bir qo'llanma umumiy darslar zanjirida o'z o'rniga ega bo'lishi kerak. Darsning mazmuni va tarbiyaviy maqsadiga qarab, o'quv materialini yaxshiroq o'zlashtirishga yordam beradigan turli xil ko'rgazmali qurollardan foydalanish kerak. Shuning uchun ko'rgazmali qurollardan foydalanishning to'g'ri metodikasini ta'minlash kerak. Ko'rinish printsipi "Muhandislik grafikasi" fanining o'ziga xosligi shundaki, unda o'rganilayotgan materialning foydalanish imkoniyatining didaktik printsipi ko'rishning didaktik printsipi bilan uzviy bog'liqdir. Sezgi idrok mehnat tarbiyasida katta rol o'ynaydi, lekin bilimning faqat boshlang'ich bosqichini ifodalaydi. Keyingi bosqich - mavhum fikrlash. Idrok faol fikrlash bilan birga bo'lishi va boshqarilishi kerak, u kognitiv vazifalarni belgilaydi, kuzatishlar rejasini beradi va natijalarini hisobot qiladi. Ko'rgazmali qurollarning quyidagi turlari qo'llaniladi: mahsulotlar va maketlarni ko'rsatish; ob'ektlar, jarayonlarning tasviri va doskadagi eskiz; tasvir holati. Ko‘rgazmali qurollar o‘qituvchi tomonidan o‘quv materialini taqdim etishda, o‘quvchilarning bilim olish va ko‘nikma va malakalarni shakllantirishdagi mustaqil faoliyati jarayonida, materialning o‘zlashtirilishini nazorat qilishda hamda o‘qituvchi va o‘quvchilarning boshqa faoliyatida qo‘llaniladi. Sinfda vizualizatsiyadan asossiz, o'zboshimchalik bilan va ortiqcha foydalanish ham salbiy ta'sir ko'rsatishi mumkin. Ko'rgazmali qurollarning barcha turlarini u bilan ishlaydigan o'qituvchiga qo'yiladigan talablarga javob beradigan tizimga keltiradigan umumiy qabul qilingan tasnif mavjud emas. Muhandis-o'qituvchilar mustaqil ravishda o'quv qurollari majmualarini, shu jumladan sinfda ko'rgazmali qurollarni ishlab chiqishlari va ularni boshqa o'quv qurollari bilan optimallashtirishlari kerak. 5