Informatika fanini o‘qitish
![Informatika fanini o‘qitish
Reja:
1. Natijalarini loyihalashtirishning nazariy asoslari. O‘quv
mashg‘ulotlarini loyihalashtirish.
2. Bilimlarni nazorat qilish va baholashning innovasion metodlarini
loyihalashtirish. Hamkorlikda, modulli o‘qitishni loyihalashtirish.
3. Informatikani kasbga yo‘naltirib muammoli o‘qitishni (keys)
loyihalashtirish. Informatika ta’limida o‘quvchilar bilish faoliyatini faollashtirishga
qaratilgan pedagogik texnologiyalarni loyihalashtirish.
4. Kompyuter va axborot texnologiyalar ta’lim jarayonini
loyihalashtirish. Informatikani zamonaviy vositalar asosida o‘qitishni
loyihalashtirish.
5. Informatika fanini o‘qitishda samarali qo‘llash mumkin bo‘lgan
o‘yinli texnologiyalar
6.](/data/documents/20de58ae-d283-4e75-a218-8ead9a97e1a7/page_1.png)
![Hozirgi vaqtda ta`lim muassasalarida o’qitishning zamonaviy shakl va
usullari keng qo’llanilmoqda. O`qitishning zamonaviy usullarini qo’llash ta`limda
yuqori samaradorlikka olib keladi. An`anaviy o’qitishda asosan o’qituvchiga
erkinlik beriladi (sub`ekt-ob`ekt), noan`anaviy o’qitishda esa o’quvchiga erkinlik
beriladi, o’qituvchi-o’quvchi munosabatlarini demokratlashtirish(sub`ekt-ob`ekt)
asosida dars jarayonlari tashkil etiladi. O`qitishning noan`anaviy usullaridan
samarali foydalanish o’qituvchining kasbiy malakasi hamda mahoratiga bog’liq.
Noan`anaviy o’qitish jarayonida o’qitishning tashkiliy shakllari(frontal, guruhlarda
ishlash, individual ishlash) yordamida o’qituvchi dars o’tishda quyidagi usullardan
foydalanishi mumkin: Aqliy hujum. Bu usulda o’qituvchi o’quvchilarga topshiriq
(savol) beradi, o’quvchilarning topshiriqlar borasida berilgan fikr-mulohazalari
jamlanadi. O`quvchilar hamkorlikda murakkab muommoni yechishga harakat
qiladilar. Uni hal etishuchun o’z shaxsiy g’oyalarini ilgari suradilar. Guruh (juft)
bo’lib ishlash. Darsda ishtirok etayotgan o’quvchilar guruhlarga (4 - 6 o’quvchi)
bo’linib yoki juft - juft bo’lib o’qituvchi bergan topshiriqlarni bajaradi. Bahs.
O`quv guruhi ikki komandaga bo’linadi. Tegishli mavzu bo’yicha bahs, munozara
yuritiladi, o’zaro fikr almashiniladi . Mehmon mashqlari. Bunda dars biron
mutaxassis ishtirokida o’tkaziladi. Mutaxassis taklif etish, kutib olish,
darsjarayonini tashkil etib, uni kuzatib qo’yish kabi barcha tashkiliy ishlarni
o’quvchilarning o’zlari bajaradilar. So’rovnoma o’tkazish. Fanni o’qitish
davomida har bir bo’lim, bob yakunlanganidan so’ng o’qituvchi so’rovnoma
o’tkazadi. Og’zaki va yozma mashqlar. Og’zaki mashqlar ta`lim oluvchilarning
nutq madaniyati va mantiqiy fikrlashini, ularning bilish imkoniyatlarini
rivojlantiradi. Yozma mashqlar orqali esa o’quvchilarda tegishli ko’nikma va
malakalar shakillantiriladi, chuqurlashtiriladi va mustahkamlanadi O`z-o’zini
attestatsiya qilish. Har bir ta`lim beruvchi va ta`lim oluvchi o’z faoliyatini nazorat
qilishga qaratilgan usuldir. Natijalarni tahlil qilish. Ta`lim beruvchi
ta`limoluvchilarga qo’ygan baholar natijasi va dars-mashg’ulotda qo’yilgan
maqsadga qay darajada erishganlik tahlil etiladi. Video materiallardan foydalanish.
Dars jarayonida multimedia tizimidan, video yozuvlardan, o’quv televideniyasi,](/data/documents/20de58ae-d283-4e75-a218-8ead9a97e1a7/page_2.png)
![axborotni displayda aksettiruvchi kompterlardan foydalanish. Tadqiqot. Ta`lim
oluvchilarning ayrim tadqiqotishlarini, ya`ni diplom va kurs loyihalari, bitiruv
ishlarini ilmiy asoslangan holda mustaqil bajarishlari, ularni yozish va qo’yilgan
maqsad va natijalarni tahlil qilishi. Improvizatsiya. Dars mashg’ulotlarida
o’quvchilarning nostandart vaziyatlarni mustaqil hal eta olishlari. Kuzatish va
ma`lumotlarni etkazish. Ta`lim oluvchilarning bir-birlarini kuzatishlari va
qo’yilgan muammo bo’yicha ma`lumotlarni etkazishi. O`yinlar. Ishbilarmonlik
yoki sahnalashtirilgan o’yinlar – muammoli vazifaning bir turi. Bunda matnli
material o’rniga o’quvchilar tomonidan rollar o’ynaladigan hayotiy vaziyat
sahnalashtiriladi. Loyihalash ishlari. Bu bilim va malakalarni tahlil qilish va
baholashni nazarda tutuvchi majmuaviy ta`lim usulidir. Loyiha usulida o’quvchilar
rejalashtirishda, tashkil etishda, tekshirishda, tahlil etishda va bajarilgan ishning
natijalarini baholashda ko’proq ishtirok etadilar. Kitob bilan ishlash. Ushbu usul
ta`lim oluvchilarning o’quv materialini mustaqil o’zlashtirishi, o’z-o’zini tekshirish
malakasini oshirishi, berilgan matnning mazmunini to’liq va ongli ravishda bayon
eta bilishi bilan bog’liq. Individual - amaliy usul. Ta`lim oluvchilar olgan bilimlari
asosida amaliy vazifalarni hal qiladilar, ya`ni nazariy bilimlarini amaliyotga tatbiq
etadilar. Ko’rgazmali materiallar (diagramma, karta, fotografiya, san`at asarlari,
plakatlar) bilan ishlash. Ta`lim oluvchilar mustaqil holda ko’rgazmali
materiallarbilan ishlashadi. Ularning o’zlari ham ko’rgazmali materiallarni
tayyorlaydi. Suhbat. Bu o’qitish va o’qishning muloqot, savol - javob usulidir.
Suhbat individual holda yoki butun guruh bo’yicha o’tkazilishi mumkin.
Vaziyatlarni o’rganish. Ta`lim muassasalarida vujudga keladigan standart
vaziyatlar o’rganiladi va ularni hal etish yo’llari ishlab chiqiladi. Boshqalarni
o’qitish. Bu usulda ta`lim oluvchilar qo’yilgan muammo bo’yichabir-birlari bilan
o’zaro axborot va ma`lumot almashadilar . Baholash. Bunda ta`lim oluvchilar
maqsadga qay darajada erishganinianiqlaydilar. Ta`lim oluvchilar ta`limberuvchi
orqali yoki o’zaro birbirlarini baholashadi. Baholashning quyidagiturlari mavjud:
tekshiruv, savol-javob, har xilsavollarni tanlash, to’g’ri va noto’g’ri shakldagi
javoblar, o’z-o’zini baholash,tengdoshining baholashi, ustozlarning fikrlari,](/data/documents/20de58ae-d283-4e75-a218-8ead9a97e1a7/page_3.png)
![harakatlar rejasi, har xil tavsiyalar, reyting, tadqimot, intervyu, testlar,
videokamera yoki inson kuzatishi, mikrotopshiriqlar, loyihalar orqali baholash va
h. k. Yuqorida sanab o’tilgan noan`anaviy o’qitish usullari shubhasiz,
ta`limmuassasalarida ta`lim samaradorligini oshirishga xizmat qiladi. O`qitishning
no’ananaviy modellarini shartli ravishda uchta turga ajratishmumkin: -
modellashtirish; -hamkorlikda o’rganish modeli; -o’rganishning tadqiqot modeli.
Bu modellar asosan o’quvchi shaxsiga qaratilgan bo’lib, ularni boshqacha
tarzdamarkazda o’quvchi turgan ta`lim modellari deb ham atashadi.
Modellashtirish - real hayotda va jamiyatda yuz berayotgan hodisa
vajarayonlarning ixchamlashtirilgan va soddalashtirilgan ko’rinishini(modelini)
auditoriya(sinfxona)da yaratish va ularda o’quvchilarning shaxsan qatnashishi
vafaoliyat evaziga ta`lim olishini ko’zda tutuvchi metod. Hamkorlikda o’rganish
modeli – o’quvchilarning mustaqil huruhlarda ishlashievaziga ta`lim olishini
ko’zda tutuvchi metod. O`rganishning tadqiqot modeli – o’quvchilarni muayyan
muammoni yechishga yo’naltirilgan, mustaqil tadqiqot olib borishini ko’zda
tutuvchi metod.
O'qituvchining vazifasi: – o'quvchi, talabalami mustaqil ijodiy faoliyatlarini
unumli bo'lishi uchun sharoit yaratish. Bu metodni iqtisodiy fanlarni o'rganishdagi
muhim ahamiyati shundaki, talabalar biznes-reja tuzishni, turli tanlovlarda
qatnashish uchun loyihalar ishlab chiqishni o'rganadilar. Nazariy va amaliy
mashg'ulotlami qanday tashkil etishning texnologik xaritasini ishlab chiqish, ya'ni
darsni qanday o'tkazishni mufassal rejasini ishlab chiqishni, umuman olganda, o'z
faoliyatlarini rejalashtirishni o'rganadilar. Shu bilan birga mazkur metodning o'ziga
xos xususiyatlari mavjudki, ularni, albatta, hisobga olish zarur. Birinchidan, bu
metodni mavzular, alohida predmetlar bo'yicha qo'llash juda qiyin. Chunki, bir
muammoning kelib chiqish sabablari nihoyatda xilma-xil. Ularni bir fan doirasida
hal qilish qiyin. Ikkinchidan, barcha talabalar ham loyiha tayyorlab, qo'yilgan
muammoni yecha olmaydi. Uchinchidan, bu metod o'qituvchidan chuqur bilim,
tajriba, o'z ustida tinimsiz ishlash, turli loyihalarda shaxsan qatnashishini talab
qiladi. Loyihalash metodini qo'llash uchun birinchi navbatda loyihalash ob’yektini](/data/documents/20de58ae-d283-4e75-a218-8ead9a97e1a7/page_4.png)
![aniqlaymiz. Qanday masala, muammo mavjudki, uni yechib loyihaning natijasini
qanday bo'lishini belgilaymiz. 1. Bu o'tilayotgan mavzu bo'yicha qo'yilgan savol
yoki yyechimini kutayotgan dolzarb masala bo'lishi mumkin. Loyiha talabalarning
o'z xohishlari, qiziqishlariga ko'ra tanlagan ilmiy izlanishlari bo'lishi mumkin yoki
o'qituvchi taklif qilishi mumkin. Har ikkala holda ham talabalar zarur axborotlarni
to'plashlari, ularni tahlil qilishlari zarur. Tahlil asosida qaror qabul qilib, loyiha
ishlab chiqishdan maqsad qo'yiladi va qanday natijaga erishilishi belgilanadi. 2.
Maqsadni aniqlagach, loyihaning mazmunini belgilaymiz. 3. Reja asosida amalga
oshirish uchun vazifalar belgilanadi, ya'ni faoliyat rejasi ishlab chiqiladi.
Loyihaning umumiy tavsifi oy- dinlashadi. Aniq faoliyatga asos yaratiladi.
Loyihani amalga oshirish uchun tuzilgan reja aniq bo'lishi, haddan tashqari
murakkab bo'lmasligi kerak. Umumiy rejadan tashqari haftalik va oylik rejalar
tuziladiki, uning asosida talaba bajaradigan ishlarni yanada oydinlashtiradi. 4.
Loyiha qatnashchilari belgilanadi. Loyiha qatnashchilari o'z qiziqishlari, fikr
doiralari bilan bir- birlariga yaqin, yordam beruvchi o'quvchi, talabalar bo'lib,
ularni loyihada qo'yilgan maqsad birlashtiradi. Ularni yoniga keyinchalik boshqa
qatnashchilar ham qo'shilishi mumkin. Lekin qatnashchilar haddan tashqari
ko'payib ketishi salbiy oqibatlarga olib keladi. Shuning uchun loyihada har bir
qatnashuvchining bajaradigan vazifasi aniq yozib qo'yiladi. 5. Loyihani amalga
oshirish muddatlari belgilanadi. Agarda u bosqichlarga bo'linsa, uni ham
muddatlari bilan ko'rsatiladi. 6. Loyihalash va uni amalga oshirishning bosqichlari:
1- bosqich. Loyihani ishlab chiqish. Unda loyihani amalga oshirish shakllari va
vositalari, bosqichma-bosqich natijalari ham ko'rsatiladi. 2- bosqich.Loyihada
belgilangan vazifalar bajariladi. Bu bosqichda talabalar mustaqil ravishda
individual va guruh bo'yicha qo'yilgan vazifalarni bajaradi lar. Material, axborot
to'playdilar. To'plangan ma'lumotlarni muhokama qiladilar. Jadvallar, grafiklar
ishlab chiqadilar. Namoyish etiladigan, illyustrativ materiallar tayyorlashadi. 3-
bosqich. Loyihaning barcha qatnashchilari tomonidan tayyorlangan ishlar bir butun
qilib birlashtiriladi. Avval loyihaning xoniaki varianti yozib chiqiladi. So'ngra
yakuniy variant tayyorlanadi. Rasmiy talablar asosida taxlanadi. 4-bosqich.](/data/documents/20de58ae-d283-4e75-a218-8ead9a97e1a7/page_5.png)
![Loyihaning so'nggi varianti ekspertga, taqrizga beriladi. Bunda matn aniq
asoslangan bo'lib, bajarilgan ishlarning mazmuni va erishilgan natijalarni
gavdalantirishi kerak. Matnda, albatta, jadvallar, grafiklar, chizma, dasturlar va
boshqa shunga o'xshash materiallar bo'lishi shart. 5-bosqich. Ish taqrizga beriladi.
Loyihaga ekspert xulosasi olinadi, tashqi taqriz natijasini elon qilingach,
tugallangan hisoblanadi. 6-bosqich. Loyiha taqdimoti. Taqdimot loyihada
bajarilishi belgilangan mezonlar asosida jyuri yoki komissiya a'zolari tomonidan
baholanadi. Jyuri a'zolari tarkibi loyiha ishlab chiqilayotganda aniqlanadi.
Tayyorlangan’ loyihani ko'rib chiqib, tanlanib, so'ngra tayyorlangan hisobot ko'rib
chiqiladi. Hay`at ishni baholashi uchun baholash mezonlari ishlab chiqiladi. Bu
mezonlar muammoni o'rganish darajasi, matnni aniq. tushunarli tarzda bayon
qilinishi, o'ziga xosligi, rasmiylashtirish sifati, ko'rgazmali, namoyish loyihalar
predmet va uning yo’nalishiga ko’ra bir-biridan farqlanadi. Loyihalarda pedagog
tomonidan ketma-ket amalga oshiriluvchi va tashhisning qo’yilishi bilan
yakunlanuvchi tahliliy faoliyat; oldindan ko’ra bilish va loyihalash kabi ijodiy
faoliyatlar namoyon bo’ladi. Tashhis, oldindan ko’ra bilish va loyihalash har
qanday pedagogik vazifani hal etishning ajralmas uchligi hisoblanadi. Loyihaning
maqsadi oldindan qog’ozda taqvim - reja, qisqacha yozma bayon sifatida aks
ettiriladi. Strategik, taktik va operativ vazifalarning samarali hal etilishi loyihalash
texnologiyasining sifatiga bog’liq. Pedagogik jarayonni loyihalashda pedagogning
faoliyati, pedagogik vositalarni qo’llash mazmuni va imkoniyatigina hisobga
olinmasligi kerak. U asosan alohida o’quvchi va o’quvchilar guruhi tomonidan
tashkil etiluvchi faoliyat mazmunini yoritishi zarur. Loyihalash ta’limning ijtimoiy,
pedagogik maqsadlarga tayangan holda, pedagogik jarayonni aks ettiruvchi
umumiy strategiya hisoblanadi. Loyihalashda o’quv rejasi, dasturlari, darslik,
metodik tavsiyalar va boshqa o’quv qo’llanmalar muhim manba bo’lib xizmat
qiladi.
Pedagogik maqsad pedagogik jarayonni tashkil etishga tayyorlanish
bosqichida pedagogik vazifa sifatida qabul qilinadi. Pedagogik faoliyatning
muvaffaqiyati turli vazifalar mohiyatining bir yo’la yoki birin-ketin anglanishiga](/data/documents/20de58ae-d283-4e75-a218-8ead9a97e1a7/page_6.png)
![bog’liq. Pedagogik faoliyat uchun umumiy bo’lgan vazifalarni belgilab olish
muhimdir. So’ngra pedagogik jarayonning ma’lum bosqichi mohiyatini aniq
ifodalaydigan bosqichli vazifalar (alohida olingan bosqich vazifalari)ni, nihoyat
xususiy (vaziyatli) pedagogik vazifalarni aniq belgilab olish maqsadga muvofiq:
Agar pedagogik vaziyat yetarli darajada to’g’ri anglanmasa, u holda pedagogik
vazifalarning hal etish yo’llari ham to’g’ri belgilanmaydi. Endigina kasbiy
faoliyatni boshlagan o’qituvchi tajribasizligidan pedagogik vaziyatnini to’g’ri
anglash, vazifalarni to’g’ri belgilash malakasiga ega bo’lmaydi. Shu sababli ular
o’zlaricha yo’l tutadilar va pedagogik vazifani darhol hal etmoqchi bo’ladilar,
natijada jiddiy xatoga yo’l qo’yiladi. Ammo, ayrim holatlarda tajribali pedagoglar
ham pedagogik vaziyatni to’g’ri anglashga e’tiborsiz qaraydilar. Natijada
pedagogik faoliyatda nomutanosibligi vujudga keladi: pedagog o’z faoliyatining
pedagogik maqsadlarni hal etilishini ta’minlay olish-olmasligini o’ylab o’tirmay,
o’quvchilarni faollashtiradi, ko’rgazmali qurollardan foydalanadi, bilimlarni
nazorat qiladi. Pedagogik faoliyatning yana bir nomutanosiblik tomoni shundaki,
ko’pchilik pedagoglar pedagogik vazifalarni ikkinchi darajali, funksional, o’tkinchi
vazifalarga almashtiradilar va faqat ulargagina o’z diqqatlarini qaratadilar.
Pedagogik vazifani anglash mavjud ma’lumotlarni tahlil qilish va tashhis qo’yish
uchun asos bo’lib xizmat qiladi. Ma’lumotlarning tahlili vaziyat o’rnini
aniqlashdan tashqari, butun pedagogik jarayonda tarbiyachi, tarbiyalanuvchi va
ular o’rtasidagi munosabat hamda ta’lim mazmuni, samarali vosita va pedagogik
shart sharoitlar kabi asosiy tarkibiy qismlarni aniqlashga yo’naltirilgan bo’lishi
lozim.
Ma’lumotlarning tahlili pedagogik jarayon mohiyati, jamoa va alohida
o’quvchilar harakatlari holatini aniq vaziyatlarda rejali o’rganish kabi ilmiy
dalillarga ega bo’lishga yordam beradi. Ushbu dalillar amaliy faoliyat asosini
tashkil etadi. Mavjud dalillar pedagog faoliyat jarayonining yechishi va kutilgan
natijaning kafolatlanishini tashhislashga imkon beradi. Bizning nazarimizda
mazkur o’rinda ‘tashhis’ tushunchasining mohiyatini yoritib o’tish maqsadga
muvofiqdir.](/data/documents/20de58ae-d283-4e75-a218-8ead9a97e1a7/page_7.png)
![Tashhis (grekcha diagnostikos – tez anglab olish) dastlab tibbiyotda
qo’llanilgan tushuncha hisoblanib, kasallik mohiyati va bemor holati, uni har
tomonlama izchil o’rganilishi anglatuvchi vrach xulosasi sifatida e’tirof etib
kelingan. So’nggi yillarda ‘tashhis’ tushunchasi amaliy pedagogikada ham keng
qo’llanilmoqda. Pedagogik tashhis odatda pedagogik jarayonning psixologik,
sub’ektiv xususiyatlarini inobatga olish (psixodiagnostik tekshiruv) asosida
qo’yiladi. Psixodiagnostik tekshiruv o’quvchi shaxsi hamda uning faoliyatini yaxlit
yoki ma’lum jihatlarini alohida qamrab olishga asoslanadi. Malakali pedagogik
tashhisning zaruriyati o’qituvchidan o’quvchi shaxsini o’rganish metodlari va
maxsus metodikalarni, jamoa, shuningdek, yaxlit pedagogik jarayon
xususiyatlarini chuqur o’rganishni talab etadi. Tashhis qo’yish ta’lim (yoki tarbiya)
maqsad va vazifalarini hal etishning umumiy talabi hisoblanadi. U maqsadlarning
aniqligi, bir xilligi, ularni bajarish usullari, o’lchash va baho berish bilan
chambarchas bog’liq. Pedagogik tashhis asosini o’quvchi shaxsini har tomonlama
bilish, jamoa sifatida sinfning xususiyatlarini o’rganish, aniq pedagogik
vaziyatlarda ma’lumotlarni tahlil etish kabi holatlar tashkil etadiki, ular ta’lim
jarayonini loyihalashning keyingi muhim bosqichiga o’tish, ya’ni, pedagogik
jarayonni oldindan ko’ra bilish imkonini yaratadi. Bu holat pedagogik maqsadning
shakllanishiga olib keladi va maqsad asosida puxta o’ylangan pedagogik
vazifalarni belgilash imkonini beradi. Shaxsning rivojlanish darajasi ta’lim
maqsadlari bilan uyg’un bo’lgandagina pedagogik maqsadga erishmaslikning
oldini olishga erishiladi. Ya’ni, pedagogik maqsad pedagogik tizimning muhim
omili sifatida muammolarni muqarrar hal etadi. Pedagogik oldindan ko’ra bilish
ob’ekt haqidagi ma’lumotlarni oldindan o’rganish jarayoni sanaladi. Bunda ob’ekt
sifatida sinf, o’quvchi, bilim, munosabat va hokazolar tanlanadi. Oldindan ko’ra
bilish metodlari turli-tuman bo’lib, o’qituvchi ularni mukammal o’zlashtira olishi
kerak. Oldindan kora bilish metodlari sirasiga modellashtirish, faraz qilish,
sintezlash, dalillash, fikriy tajriba va boshqalar kiradi. Ushbu metodlar bir-birlari
bilan chambarchas bog’liqdir. Oldindan ko’ra bilish pedagogning u tomonidan
pedagogik vazifalarni fikran bajarishda qo’llaniladigan samarali usullarini faraz](/data/documents/20de58ae-d283-4e75-a218-8ead9a97e1a7/page_8.png)
![qilishida namoyon bo’ladi. Oldindan ko’ra bilish qobiliyati o’qituvchiga xos
bo’lgan muhim kasbiy fazilat hisoblanadi. Garchi erishish yo’llari murakkab
bo’lsada, pedagogik faoliyat maqsadi hali amalga oshmagan faoliyatning
modellashtirilgan natijasi va pedagogik jarayon miqdor va sifat o’zgarishlarining
loyihasi sifatida aks etadi.
Pedagogik oldindan ko’ra bilish maqsadga intiluvchanlik bilan bog’liq holda
pedagogik vazifalarni aniqlashtirishning va ularni pedagogik vazifalar tizimiga
yo’naltirishning so’nggi natijasi hisoblanadi. Bunda pedagogik tashhisda ifoda
etiluvchi ma’lumotlar, ya’ni, shaxs va jamoaning qo’shimcha imkoniyatlari va
tayyorgarligi hisobga olinishi kerak. Ilmiy jihatdan asoslangan oldindan ko’ra
bilish natija sifatida pedagogik vazifani, pedagog va o’quvchi faoliyatining
mazmunini, motivatsiya va qisqa muddatda hal etilishi zarur bo’lgan jihatlarni
sintez qiladi. Pedagogik vazifa pedagog tomonidan, avvalo, o’zi uchun
shakllantiriladi, so’ngra e’tibor o’quvchilarning imkoniyatlariga tayangan holda
pedagogik vazifaning hal etilishiga qaratiladi. Pedagogik loyihalashda pedagogik
vazifaning yaxlit holda mazmunan, tashkiliy-metodik, moddiy-texnik hamda
ijtimoiy-psixologik (hissiy, kommunikativ va h.o.) jihatdan hal etilishini
ta’minlash talab etiladi. O’quv dasturi yoki o’quvchi shaxsi ta’lim mazmunini
loyihalashning asosi bo’lib, bu vaziyatda o’qituvchi pedagogik faoliyat, maqsad va
sharoitlarga muvofiq holda o’quvchilarga nimani taqdim etish xususida mustaqil
qaror qabul qiladi. Qaror qabul qilish jarayonida quyidagilarni hisobga olish
maqsadga muvofiqdir: 1) o’quvchilar tavsiya etilayotgan ma’lumotdan nimani va
qanday hajmda o’zlashtirishlari zarurligi; 2) o’quvchilarning dastlabki tayyorgarlik
darajasi, ularning o’quv ma’lumotlarini qabul qilish imkoniyatlari; 3)
o’qituvchining shaxsiy, shuningdek, ta’lim muassasasining moddiytexnik bazasi.
Bu o’rinda o’quv ma’lumotlarini loyihalash texnologiyasi muhim o’rin tutadi.
O’quv materiali materiallar tizimidan (ya ni, o’quv materiali materiallar tizimi)‟
iborat bo’lib, u didaktik materialning moddiy yohud moddiylashgan modellarida
aks etadi hamda o’quv faoliyatida ishlatish uchun mo’ljallanadi. Modomiki, o’quv
faoliyati o’quv vazifalarini hal etish jarayoni sifatida qaralar ekan, tabiiyki, o’quv](/data/documents/20de58ae-d283-4e75-a218-8ead9a97e1a7/page_9.png)
![vazifasi o’quv materialining ma’lum qismlariga muvofiq tuzib chiqiladi. Shu bilan
birga o’quv materialini pedagogik jihatdan maqsadga erishishga yo’naltirilgan
tizim sifatida e’tirof etish mumkin. Demak, o’qituvchi faoliyatida o’quv vazifalari
tizimi o’quv materialini loyihalash va didaktik materialni shakllantirish sifatida aks
etadi. Tajribalar tahlilining ko’rsatishicha, pedagogik jarayonni loyihalash
murakkab jarayondir. Murakkablik pedagogik jarayonni loyihalashda asosan ikki
omil: cheklov va ko’rsatmalarni hisobga olish lozimligida ko’rinadi. Ta’lim
mazmuni ilmiylik va amaliy ahamiyat talablarini to’ldirishi, o’quv jarayoniga
ajratilgan vaqtga muvofiq tashkil etilishi, shuningdek, ta’lim mazmuni va uning
o’quvchilar tomonidan qabul qilinish darajasining o’zaro mosligi inobatga olinadi.
Shu bois vaziyatning murakkabligi, o’quv fani asoslarini o’zlashtirishdagi
qiyinchiliklarni bartaraf etish yo’llari avvaldan aniqlab olinishi shart. Odatda ijobiy
yakuniy natijalarga erishishga intilgan pedagog o’quv dasturida belgilangan
mazmun bo’yicha ish ko’radi. Shu asosida o’zining shaxsiy faoliyat dasturini
yaratadi. Demak, pedagog loyihalash texnologiyasini qo’llashda o’quvchilarning
ehtiyojlari, ta’lim jarayonining ma’lum bosqichida darsga tayyorlash imkoniyati,
o’quvchilarning o’z-o’zini rivojlantirish qobiliyatlarini o’stirishni asosiy masalalar
sifatida tan olsagina muvaffaqiyat qozonadi. O’qituvchi faoliyatida kelajakka
mo’ljallangan va tezkor loyihalash turli darslarda turlicha moslashtiriladi. Pedagog
loyihalashga kirishda xoh u dars, xoh u tarbiyaviy tadbir bo’lsin, har bir pedagogik
vazifaning yaxlit pedagogik jarayon tizimidagi o’rnini bilishi lozim. Malakali,
tizimli modellashtirish layoqatiga ega pedagoglar davomli texnologiyalarni yarata
oladilar. Ular muayyan sharoitga mos (lokal) modellashtirishni amalga oshira olish
layoqatiga ega pedagoglardan keskin farqlanadilar. Binobarin, ikkinchi guruh
pedagoglari faoliyatida yaxlit fan (yoki pedagogik jarayon) emas, balki dars (yoki
tarbiyaviy tadbir) texnologiyasi yetakchi o’rin tutadi. Agar pedagog faoliyati
o’quvchilarning talablarini qondirish, ya ni, yakuniy maqsadlarga qaratilsa, u‟
holda pedagog yaxlit pedagogik jarayonni yoki alohida dars va tarbiyaviy
tadbirlarni loyihalashda ham qiyinchilikka duch kelmaydi.](/data/documents/20de58ae-d283-4e75-a218-8ead9a97e1a7/page_10.png)
![Informatika darslarida bilim, malaka va ko nikmalarini nazorat qilish.ʻ
Ta`lim mazmunini takomillashtirish o qituvchining bilimi, pedagogik texnika va
ʻ
pedagogik texnologiyalarni ta`lim-tarbiya tizimiga qay darajada qo llay olish
ʻ
mahorati bilan uzviy bog’liq ekanligini avvalgi mavzularda ko rib o tdik.
ʻ ʻ
O qituvchining kasbiy faoliyati samarasi talabalar tomonidan egallangan bilim,
ʻ
ko nikma va malakalarda o z ifodasini topadi. Talabaning mustaqil faoliyati uning
ʻ ʻ
erkin fikri asosida mantiqiy tafakkurning qay darajada rivojlangani bilan bog’liq.
Bunda: ‘o quv-bilish jarayonidagi mustaqillik’, ‘ta`lim-tarbiya jarayonidagi
ʻ
faollik’, ‘ijodiy qobiliyatning rivojlanganlik darajasi’ talaba bilimini nazorat qilish
va baholash texnologiyasining asosiy mezoni hisoblanadi. Bu ko rsatkich talabani
ʻ
bo lajak o qituvchi sifatiga xos bo lgan shaxsiy va kasbiy xislatlarini ham o z
ʻ ʻ ʻ ʻ
ichiga qamrab olishi lozim. Demak, talaba shaxs sifatida va bo lajak o qituvchi
ʻ ʻ
sifatida qay darajada shakllangan hamda uning shaxsiy va kasbiy xususiyatlarida
o‘zaro uyg’unlik bormi, degan savolga javob talaba faoliyatiga qo yilgan baho
ʻ
hisoblanadi. Talabalar bilimini nazorat qilish va baholash aksariyat hollarda ta`lim
jarayoniga xos qaytar aloqa vositasi sifatida qaraladi. Bunda bo lajak
ʻ
mutaxassisning shaxsiy va kasbiy xislatlari qay darajada shakllanib
kelayotganligiga e`tibor berilmaydi. Bu xususiyatlarning nazardan chetda qolishi
raqobatbardosh kadrlar tayyorlashga bo lgan e`tiborsizlikka olib keladi. Talabalar
ʻ
bilimini nazorat qilish joriy, oraliq va yakuniy turlarga bo linadi. Nazoratning joriy
ʻ
turi barcha o zlashtirilishi lozim bo lgan bilimlarni undan avval o zlashtirilgan
ʻ ʻ ʻ
bilimlar darajasini prognoz qilish bilan bog’liq bo ladi. O quvchi yoki talaba
ʻ ʻ
dastur talablari asosida har bir mavzuni o z vaqtida o zlashtirib bora olishi yoki
ʻ ʻ
o zlashtira olmasligi joriy nazoratda ma`lum bo ladi. Joriy nazoratning afzalligi
ʻ ʻ
ham aynan mana shu joyda ko rinadi. Demak, joriy nazoratning asosiy vazifasi
ʻ
o zlashtirilgan bilim, ko nikma va malaka asosida navbatdagi o zlashtirilishi lozim
ʻ ʻ ʻ
bo lgan bilimlarni ilmiy-uslubiy jihatdan aniqlab borish hisoblanadi. Ta`limning
ʻ
tizimiylik va izchillik qoidasiga muvofiq, oraliq nazoratda yirik mavzular, boblar
yoki modullashtirilgan mavzular to plamiga oid bilimlar baholanib boriladi. Har
ʻ
ikkala nazorat turida talabalarning erkin fikr mustaqilligi va faolligiga alohida](/data/documents/20de58ae-d283-4e75-a218-8ead9a97e1a7/page_11.png)
![e`tibor beriladi. Bu jarayonda har bir talaba o zini o zi nazorat qilish imkoniyatigaʻ ʻ
ham ega bo ladi. Dasturda belgilangan soatlar (ya`ni rejadagi barcha mavzular)
ʻ
to liq bajarilib bo lingach, yakunny nazorat qabul qilinadi.
ʻ ʻ
Baholash – ta`lim jarayonining ma`lum bosqichida, o quv mvqsadlariga
ʻ
erishganlikdarajasini oldindan belgilab qo yilgan mezonlar asosida belgilash,
ʻ
o lchash, tahlil qilishjarayonidir. O quv maqsadlarisohalari Kognitiv
ʻ ʻ
o quvMaqsadlari Psixomotorik o quvmaqsadlari Affektiv o quvmaqsadlari
ʻ ʻ ʻ
Nazariy bilim, aqliymahorat vako nikmalarsohasi Hatti-xarakatlar bilanbog’liq
ʻ
ko nikmalarsohasi O zini tutishi va hulqbilan bog’liqko nikmalar sohasi -nazariy
ʻ ʻ ʻ
bilimlarni eslash; -nazariy materialnitushunish; -nazariy materialni tahlilqilish; -
nazariy bilim natijalarinibaholay olish. -material bilan ishlash; -asboblarni
qo llash; -asbob-uskunalarniishlata bilish. -kasbga qiziqtirish; -mehnat qilishga
ʻ
intilish; -o rganishga tayyorlik; -mas`uliyatni anglaganholda faoliyatko rsatish.
ʻ ʻ
Besh ballik baholash. Afzalligi - ta`lim oluvchi rag’batlantiriladi; - baholashning
nisbiyligi; - ta`lim oluvchining faoliyatini - yozma nutqda xatolarnitezkor nazorat
qilish to g’rilash imkoniyatiningimkoniyatini beradi; kamayishi; - ta`lim
ʻ
beruvchining vaqti tejaladi; - baholashning sub`ektivligi. - ta`lim oluvchining
yakuniy bilimibaholarning soniga qarab emas,sifatiga qarab baholanadi; - baholash
qulay bo ladi; - rasmiylashtirish hujjatlari kam bo ladi.
ʻ ʻ
Informatika o qitishda shaxsga yo naltirilgan, hamkorlikda, jamoada va
ʻ ʻ
muammoli o qitish texnologiyalari. Shaxsga yo naltirilgan ta`limning asosiy
ʻ ʻ
tamoyili ta`lim markazida talaba (o quvchi) qo yiladi. Ta`lim samaradorligini
ʻ ʻ
oshirishda shaxsga yo naltirilgan ta`lim muhim hisoblanib u quyidagilarga
ʻ
asoslanadi: - shaxsning xususiyatlariga; - uning oldingi tajribalariga; - aqliy
xususiyatlariga; - ta`lim jarayoniga mos taxnologiyalarni tanlashga. Hamkorlikda
ta`lim olish metodi ta`lim samaradorligini oshirish usullaridan biri bo lib, uning
ʻ
asosiy g’oyasi turli o quv holatlarida talaba (o quvchi)larning faol o quv
ʻ ʻ ʻ
faoliyatlari uchun sharoit yaratish ya`ni talabalar uchun ma`lumotlarning axborot
banki, nazorat-sinov banki, masofadan turib ta`lim olish, mustaqil ishlarni to g’ri
ʻ
tashkillashtirish kabi muammolarning echilishida qo l keladi. Hamkorlikda
ʻ](/data/documents/20de58ae-d283-4e75-a218-8ead9a97e1a7/page_12.png)
![o rganish modeli – o quvchilarning mustaqil huruhlarda ishlashi evaziga ta`limʻ ʻ
olishini ko zda tutuvchi metod. Talabani mustaqil ishlashga o rgatish birinchi
ʻ ʻ
navbatda dars mashg’ulotlarida etakchi va tajribali o qituvchilarning ma`ruzalarini
ʻ
tinglash, konspektlar yozish va ularni to ldirish, ilmiy va ilmiy-uslubiy
ʻ
jurnallardagi maqolalarni o rganish, darslik va adabiyotlar bilan ishlashga, elektron
ʻ
manbalardan foydalanishga o rganishdan boshlanadi. O quv materialining samarali
ʻ ʻ
o zlashtirilishi amaliy, seminar va laboratoriya mashg’ulotlarida va talabalarning
ʻ
jamoa bo lib ta`lim olishlarida davom ettiriladi.
ʻ
Muammoli ta`limning asosiy maqsadi. “Kadrlar tayyorlash milliy
dasturi”ning talablari asosida bilim oluvchilarning mustaqilligi va faolligini
oshirish, tafakkurini rivojlantirish, o zlashtirilgan bilimlarning amaliyotga tatbiq
ʻ
etilishini kuchaytirishdan iboratdir. Pedagogik-psixologik adabiyotlarda muammoli
ta`limning ilmiy-nazariy asoslari haqida gap borganda, uni ta`limning metodi,
printsipi yoki alohida tizim deb hisoblash holatlari uchraydi. Muammoli ta`limni
qanday nomlashdan qat`iy nazar uning asosiy hususiyati – bilim oluvchining aqliy
faolligini oshirish, mustaqil, ilmiy, ijodiy izlanish, o zi uchun yangi bilim,
ʻ
ko nikma va malakalarni kashf etishdan iboratdir. Demak, muayyan mavzuni
ʻ
muammo shaklida olib chiqish yo li bilan egallanadigan bilim, ko nikma va
ʻ ʻ
malakalar yig’indisiga muammoli ta`lim deyiladi. Respublikamizda zamonaviy
pedagogik texnologiyalarning ta`lim jarayoniga tatbiq etilishi muammoli ta`limni
hozirgi sharoitda dolzarb pedagogik masalaga aylantirdi. Muammoli ta`lim
o zining maxsus tushunchalariga ega bo lib, ularning mohiyatini bilmasdan turib,
ʻ ʻ
mashg’ulotlarni muammoli tarzda tashkil etib bo lmaydi. Muammoli ta`lim
ʻ
quyidagi asosiy tushunchalarga ega: - Muammo - Muammoli savol - Muammoli
vazifa - Muammoli topshiriq - Muammoli vaziyat Muammoli ta`limning asosiy
tushunchalariga izoh berishdan oldin, tayyor bilimlarni o qituvchi tamonidan
ʻ
berilishi yoki o quvchining mustaqil egallashini izohliko rgazmali metodi natijasi
ʻ ʻ
sifatida aniq tasavvurlar hosil qiladigan, ongda saqlanadigan, zarur bo lganda
ʻ
qayta tiklanishini aniqlaydigan axborot shaklidagi savolni tushunish o rinlidir.
ʻ
Axborot shaklidagi savol: tayyor javobi bo lgan, xotiradagi bilimlarga tayanib
ʻ](/data/documents/20de58ae-d283-4e75-a218-8ead9a97e1a7/page_13.png)
![yyechimi topiladigan holat bo lib, “nima, kim, qachon, qayerda, qanday, qancha,ʻ
qaysi, ...?” kabi so roqlar asosida javobi aniqlanadi. Muammoli ta`limning
ʻ
dastlabki tushunchasi muammo hisoblanadi. Muammo yunoncha “problem”
so zidan olingan bo lib, vazifa, topshiriq degan ma`noni anglatadi. Tayyor javobi
ʻ ʻ
bo lmagan, o rganish, tadqiq etishni talab qiladigan nazariy yoki amaliy masala
ʻ ʻ
muammo hisoblanadi. Inson hayoti va faoliyati jarayonida cheksiz muammolarga
duch keladi. Shaxsiy muammolar, ijtimoiy muammolar, turmush muammolari,
ta`lim-tarbiya muammolari va boshqalar. Bularning har biri o ziga xos yyechim
ʻ
yo llariga ega. Ta`limiy muammolar bilim oluvchidan aqliy operatsiyalarni
ʻ
bajarishni talab etadi. Bu operatsiyalar muammoli holatning xususiyatidan kelib
chiqib, bir-biridan farq qiladi. Muammoli savolda bajariladigan aqliy operatsiya
muammoli vazifanikidan, muammoli topshiriqda bajariladiganlari muammoli
vaziyatnikidan o ziga xos xususiyatlari bilan ajralib turadi. Muammoli ta`limning
ʻ
keyingi asosiy tushunchasi muammoli savol sanaladi. Muammoli savol axborot
shaklidagi savoldan farqli o laroq tafakkur qilish yo li bilan izlangan noma`lumni
ʻ ʻ
topishni ta`minlaydigan so roq bo lib alohida holda, muammoli vaziyat va
ʻ ʻ
vazifalarning tarkibida bo lishi mumkin. Muammoli savolga fikr yuritish orqali
ʻ
javob topiladi. “Nima uchun, nima sababdan, buni qanday tushunsa bo ladi,
ʻ
bundan qanday xulosa chiqarish mumkin...? “kabi so roqlar muammoli savol
ʻ
paydo bo lishini ta`minlaydi.
ʻ
Pedagogika fanining predmeti, maqsad va vazifalari mavzusi yuzasidan
quyidagi savolni muammoli deb tavsiya etish mumkin: - Pedagogika faniga
turlicha ta`riflar berilgan. “Pedagogika tarbiya haqidagi fandir” - degan ta`rif ko p
ʻ
uchraydi. Siz shu qoidaga qo shilasizmi yoki qo shilmaysizmi? Siz qanday ta`rifni
ʻ ʻ
pedagogika fani uchun eng ma`qul deb sanaysiz? O zingizga yoqqan ta`rifni
ʻ
izohlab bering. Bir nechta yechimini kutayotgan muammoli savolning bir-biriga
bog’liq holda qo yilishi muammoli vazifani keltirib chiqaradi. Muammoli vazifa
ʻ
sharti aniq bo lgan, kimdir tamonidan hosil qilingan, javobini topish doirasi
ʻ
cheklangan didaktik tushunchasidir. Muammoli vazifaning mazmuni bilim
oluvchiga aniq bo lgan masalaning noanig’i bilan ziddiyatlashuvidan iboratdir.
ʻ](/data/documents/20de58ae-d283-4e75-a218-8ead9a97e1a7/page_14.png)
![Noaniq topilishi zarur bo lib, izlanishni, fikrlashni, mantiqiy hulosalar chiqarishniʻ
ta`minlaydi. Muammoli vazifa albatta vazifa beruvchi tomonidan hosil qilinadi.
Pedagogika fanining ta`lim metodlari mavzusi yuzasidan talabalar uchun
o qituvchi tomonidan quyidagi muammoli vazifalar belgilanishi mumkin: - Ilg’or
ʻ
o qituvchining darsiga kirib, uni tahlil qiling. Ta`limning qanday metodlaridan
ʻ
foydalandi?
Bu metodlar fanning va mavzuning mazmuniga qanday darajada mosligini
izohlang. - Sizningcha qanday metodlardan foydalanilganda dars yanada samarali
bo lishi mumkin edi? Bu vazifalarning yechimini topish uchun talaba birinchi
ʻ
o rinda mavzu yuzasidan mavjud bilimlarni mufassal egallashi, ta`lim metodlarini
ʻ
bilishi va bir biridan farqlay olishi zarur. Shu asosda o qituvchining yutuq va
ʻ
kamchiligini tahlil qila oladi. Muammoli savol va vazifalar birgalikda muammoli
topshiriqning tarkibida kelishi mumkin. Muammoli topshiriq - o qituvchi, ta`lim
ʻ
beruvchi, kitob muallifi tomonidan muammoli savol va vazifa shaklida bilim
oluvchini muammoli vaziyatga tushiradigan o quv topshirig’idir. Muammoli
ʻ
topshiriqda muammoli savol va vazifalarning elementlari mavjud bo ladi. Shuning
ʻ
uchun ham muammoli vaziyatga olib kiradi. Muammoli vaziyat - sub`ektning
psixologik holati bo lib, muammo bilan duch kelganda aqliy qiyinchilikning paydo
ʻ
bo lishi zudlik bilan hal qilishga halaqit beradigan yangi bilim va harakat usullarini
ʻ
izlash, ularni topib, hosil bo lgan qiyinchiliklarni bartaraf etishni ta`minlaydi.
ʻ
Muammoli holat shaxsni yangi bilimlar olishga da`vat etadi Ma`lumki, muammoli
vaziyat hosil qilgandagina o quvchilarni fikrlashga, munosabat bildirishga hamda
ʻ
xulosalar chiqarishga harakat qiladilar. Dars jarayonida o quvchilar berilgan o quv
ʻ ʻ
materialini eslabgina qolmay, balki uni boshqa materiallar bilan taqqoslash,
umumlashtirish, tahlil qilish, xulosa chiqarishga yo naltirilmog’i kerak bo ladi. Bu
ʻ ʻ
jarayonda o qituvchining vazifasi ma`lum muammoli vaziyatni tashkil qilar ekan,
ʻ
eng avvalo, o quvchiga qo yilayotgan muammoni to g’ri anglatish, unda
ʻ ʻ ʻ
muammoni yyechishga qiziqish uyg’otish zarurdir. Muammoli ta`limning mohiyati
o qituvchi tomonidan o quv mashg’ulotida muammoli vaziyatlarni yuzaga
ʻ ʻ
keltirish, muammoli savol, topshiriq va vazifalarni bajartirish orqali yangi](/data/documents/20de58ae-d283-4e75-a218-8ead9a97e1a7/page_15.png)
![bilimlarni egallash bo yicha ularning o quv faoliyatini boshqarib borilishidir.ʻ ʻ
Muammoli o quv mashg’ulotlarini tashkil etishda o qituvchi hech qachon
ʻ ʻ
o quvchilarga tayyor javoblarni berishi kerak emas, balki ularga bilimlarni
ʻ
egallashga yo l ko rsatishi, ayrim voqea, axborot va hodisalar misolida mustaqil
ʻ ʻ
ravishda uning yechimi ustida ishlash ko nikmalarini shakllantirishga qaratishi
ʻ
lozim. O qituvchining faoliyati o quv materiallarini bayon etishdan, o quvchilarni
ʻ ʻ ʻ
mavzuga qiziqtirish orqali mustaqil va ijodiy ishlashni tashkil qilish, ularning
bilim, ko nikma va malakalarini ob`ektiv baholash va rag’batlantirib borishdan
ʻ
iborat bo ladi.
ʻ
Zamonaviy pedagogik texnologiyalarning zarur shartlaridan biri ta`lim
jarayonida o qituvchi, o quvchilarning mustaqil bilim olishlarini ta`minlovchi,
ʻ ʻ
yo naltiruvchi, maslahat beruvchi, tafakkurini rivojlantirishning to g’ri yo llarini
ʻ ʻ ʻ
ko rsatuvchi, hamkorlik qiluvchi shaxs sanaladi. Bunga muammoli ta`lim orqali
ʻ
erishish eng ma`qul yo l hisoblanadi. Muammoli ta`lim mustaqil, ijodiy va faol
ʻ
o zlashtirishni ta`minlash bilan birga, keng qamrovli fikr yuritishga, avvaliga o zi
ʻ ʻ
uchun yangi bilimlarni kashf etishga va keyinchalik ilmni, fanni rivojlantiradigan
kashfiyotlar qilishga zamin hozirlaydi. 2. Informatika o qitishda didaktik o yin
ʻ ʻ
texnologiyalari.
Didaktik o yinli mashg’ulotlar. Ta`lim jarayonida didaktik o yinli
ʻ ʻ
texnologiyalar didaktik o yinli dars shaklida qo llaniladi. Ushbu darslarda
ʻ ʻ
talabalarning bilim olish jarayoni o yin faoliyati orqali uyg’unlashtiriladi. Shu
ʻ
sababli talabalarning ta`lim olish faoliyati o yin faoliyati bilan uyg’unlashgan
ʻ
darslar didaktik o yinli darslar deb ataladi. Inson hayotida o yin faoliyati orqali
ʻ ʻ
quyidagi vazifalar amalga oshiriladi: - o yin faoliyati orqali shaxsning o qishga,
ʻ ʻ
mehnatga bo lgan qiziqishi ortadi; - o yin davomida shaxsning muloqotga
ʻ ʻ
kirishishi ya`ni, kommunikativ – muloqot madaniyatini egallashi uchun yordam
beriladi; - shaxsning o z iqtidori, qiziqishi, bilimi va o zligini namoyon etishiga
ʻ ʻ
imkon yaratiladi; - hayotda va o yin jarayonida yuz beradigan turli qiyinchiliklarni
ʻ
engish va mo ljalni to g’ri olish ko nikmalarining tarkib topishiga yordam beradi; -
ʻ ʻ ʻ
o yin jarayonida ijtimoiy normalarga mos xulq-atvorni egallash, kamchiliklarga
ʻ](/data/documents/20de58ae-d283-4e75-a218-8ead9a97e1a7/page_16.png)
![barham berish imkoniyati yaratiladi; - shaxsning ijobiy fazilatlarini
shakllantirishga zamin tayyorlaydi; - insoniyat uchun ahamiyatli bo lganʻ
qadriyatlar tizimi, ayniqsa, ijtimoiy, ma`naviymadaniy, milliy va umuminsoniy
qadriyatlarni o rganishga e`tibor qaratiladi; - o yin ishtirokchilarida jamoaviy
ʻ ʻ
muloqot madaniyatini rivojlantirish ko zda tutiladi. Didaktik o yinli
ʻ ʻ
mashg’ulotlarni talabalarning bilim olish va o yin faoliyatining uyg’unligiga qarab:
ʻ
syujetli-rolli o yinlar, ijodiy o yinlar, ishbilarmonlar o yini, konferentsiyalar,
ʻ ʻ ʻ
o yin-mashqlarga ajratish mumkin.
ʻ
“Muammoli vaziyat” metodi - ta’lim oluvchilarda muammoli vaziyatlarning
sabab va oqibatlarini tahlil qilish hamda ularning yechimini toppish bo yicha
ʻ
ko nikmalarini shakllantirishga qaratilgan metoddir. “Muammoli vaziyat” metodi
ʻ
uchun tanlangan muammoning murakkabligi ta’lim oluvchilarning bilim
darajalariga mos kelishi kerak. Ular qo yilgan muammoning yechimini topishga
ʻ
qodir bo lishlari kerak, aks holda yechimni topaolmagach, ta’lim oluvchilarning
ʻ
qiziqishlari so nishiga, o zlariga bo lgan ishonchlarining yo qolishiga olib keladi.
ʻ ʻ ʻ ʻ
‘Muammoli vaziyat’ metodi qo llanilganda ta’lim oluvchilar mustaqil fikr
ʻ
yuritishni, muammoning sabab va oqibatlarini tahlil qilishni, uning yechimini
topishni o rganadilar. Quyida “Muammoli vaziyat” metodining tuzilmasi
ʻ
keltirilgan. “Muammoli vaziyat” metodining afzalliklari: ta’lim oluvchilarda
mustaqil fikrlash qobiliyatlarini shakllantiradi; ta’lim oluvchilar muammoning
sabab, oqibat va yechimlarni topishni o rganadilar; ta’lim oluvchilarning bilim va
ʻ
qobiliyatlarini baholash uchun yaxshi imkoniyat yaratiladi; ta’lim oluvchilar fikr
va natijalarni tahlil qilishni o rganadilar. “Muammoli vaziyat” metodining
ʻ
kamchiliklari: ta’lim oluvchilarda yuqori motivatsiya talab etiladi; qo yilgan
ʻ
muammo ta’lim oluvchilarning bilim darajasiga mos kelishi kerak; ko p vaqt talab
ʻ
etiladi. Guruhlarning muammoli vaziyatning yechimini ishlab chiqishi; Muammoli
vaziyat tasnifini keltirish; Guruhlarga bo lish; Guruhlarning muammoli
ʻ
vaziyatning kelib chiqish sabablarini aniqlashi; Guruhlarning muammoli
vaziyatning oqibatlari to g’risida fikryuritishi; To g’ri yechimlarni tanlash.
ʻ ʻ](/data/documents/20de58ae-d283-4e75-a218-8ead9a97e1a7/page_17.png)
![Pedagogik innovatsiya quyidagi tamoyillarga asoslanadi: - ta`lim-
tarbiyaning yagona tizimdan iborat ekanligi, undagi uzluksiz ta`lim tizimi va
tarkibining yaxlitligi, birligi hamda bir-biri bilan uzviy bog’langanligi; - ta`lim-
tarbiya jarayonini olib borishda optimal variantlarni topishga erishish; -
zamonaviylik, ya’ni ta`lim-tarbiya uslubiyatini zamonaviy fan-texnika yutuqlari
bilan boyitib borish; - ilmiylik, ya’ni ta`lim-tarbiya tizimini muntazam ravishda
rivojlantirib borish maqsadida uzluksiz ilmiy izlanishlar va tadqiqotlar olib borish;
- moddiy-texnika bazani zamon talabi asosida yaratish, pedagogik jarayonda
axborotlashtirish muhitiga e`tibor berish; - axborot texnologiyalari va
texnikalaridan foydalanish samaradorligini oshiruvchi elektron darslik va o quvʻ
qo llanmalarini ishlab chiqish, shuningdek masofaviy ta`lim va “Internet” dan
ʻ
foydalanish imkoniyatlarini kengaytirish; - talabalar bilimini baholashni
avtomatlashtirish hamda bilim monitoringini muntazam ravishda nazorat qilib
borish va shu kabilar. Pedagogik innovatsiyani rivojlantirish mexanizmlari: - ta`lim
muassasasida ijodiy muhit yaratish, bu boradagi tadbirkorlik va tashabbuskorlikni
qo llab-quvvatlash; - ta`lim innovatsiyalari bo yicha olib borilayotgan
ʻ ʻ
izlanishlarga shart sharoitlar yaratish va ularning ommaviy tatbig’iga
ko maklashish; - ilmiy – izlanuvchanlikni rag’batlantirish, tanlovlar o tkazish
ʻ ʻ
hamda ularni iqtisodiy jihatdan qo llab-quvvatlash; - istiqbolli ishlanmalarni,
ʻ
samarali ta`lim uslublari, shakllari, yo llarini uzluksiz ta`lim tizimiga kiritishga
ʻ
ko maklashish, yangiliklarni muvofiqlashtirish, to plash va shu kabilar. Pedagogik
ʻ ʻ
innovatsiyalarni hayotga tadbiq etishning tashkiliy asoslari: - pedagogik
innovatsiyalarni yig’ishda innovatsiyalar bo yicha aniq ma`lumotlar bazasini
ʻ
tashkil qilish va ta`lim-tarbiya sohasining me`yoriy hujjatlari bo yicha ma`lumotlar
ʻ
omborini yaratiladi; - pedagogik innovatsiyani tanlashda quyidagtlarga e`tibor
beriladi: pedagogik innovatsiyaning pedagogik samaradorligini muntazam ravishda
o rganib, tahlil qilib borish; - pedagogik innovatsiya bo yicha tajriba-sinov
ʻ ʻ
ishlarini tahlil qilib borish, umumlashtirish.
Ommalashtirishlar bo yicha tavsiyalar tayyorlash; - pedagogik innovatsiyani
ʻ
joriy qilishda uni joriy etish jarayonini muntazam ravishda kuzatib borish,](/data/documents/20de58ae-d283-4e75-a218-8ead9a97e1a7/page_18.png)
![pedagogik innovatsiyaning rivojlanish mexanizmlariga alohida e`tibor berish va
shu kabilar. Pedagogik innovatsiyadan foydalanishga uslubiy tavsiyalar: - ta`lim-
tarbiya sohasidagi davlat me`yoriy hujjatlariga e`tibor berish; - pedagogik
innovatsiya sohasidagi ma`lumotlarni to plash, saqlash, qayta ishlash va uzatishgaʻ
tayyorlash orqali axborot holiga keltirish; - pedagogik innovatsiyaning joriy etilishi
bo yicha axborot tizimini yaratish; - pedagogik innovatsiya bo yicha kompyuter
ʻ ʻ
tarmog’ida saytlar ochish va undan foydalanish ko lamini kengaytirish va h.k.
ʻ
Pedagogik innovatsiyalarni joriy etishda bo lajak o qituvchilarda shakllanadigan
ʻ ʻ
innovatsion xislatlar: - talabaning ijodkorligi xislati, bunga talaba o zining
ʻ
intellektual qobiliyati hamda muntazam ravishda o z ustida ishlashi orqali erishadi;
ʻ
- talabaning kompyuter savodxonligi va axborot madaniyati yuksakligi hislati; -
talabaning yangilikni joriy etishdagi faoliyatni oxirigacha yetkaza olish hislati; -
talabaning innovatsion faoliyatda ilg’or bo lish xislati; - talaba shaxsining g’ayrat-
ʻ
shijoatlik xislati; - yetakchi kasbiy pedagogik mahoratga ega bo la olishlik
ʻ
mahorati. Bu qayd etilgan pedagogik innovatsiyani ishlab chiqish joriy etishning
zaruriy ketma-ketligini amalga oshirish orqali ta`lim tizimida sezilarli sifat
o zgarishlariga va yuqori samaradorlikka erishiladi. Albatta bu zaruriy ketma-
ʻ
ketlikni amalga oshirish borasida keng miqyosda katta ilmiy tadqiqot ishlari olib
borilishi mumkin. Ta`lim jarayoniga pedagogik innovatsiyalarni ishlab chiqish va
qo llash yaqin o ttiz yillik tarixga ega. Bu davrda rivojlangan xorijiy davlatlarda
ʻ ʻ
yangi pedagogik texnologiyalar, yangi axborot texnologiyalari ishlab chiqildi. Bu
borada respublikamizda ham sezilarli ishlar olib borilmoqda. Shuningdek, oliy
ta’lim muassasalarida ham yuqorida qayd etilgan pedagogik innovatsiyalarni ishlab
chiqish joriy etishning zaruriy ketma-ketligi bo yicha diqqatga sazovor ishlar
ʻ
qilinmoqda. Jumladan, oliy ta’lim muassasalarida “Innovatsion uslublarni yaratish
va joriy etish markazi” tashkil etilgan. Uning tarkibida quyidagi bo limlar mavjud:
ʻ
- innovatsion uslublar ishlab chiqish, “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi” asosidagi
ilg’or pedpgogik texnologiyalarni va ijodkor o qituvchilar ish tajribalarini
ʻ
o rganish, ularni to plash va ommalashtirish bo limi; - iqtidorli talabalar bilan
ʻ ʻ ʻ
ishlash bo limi; - pedagogik innovatsiyalar asosidagi o quv-uslubiy qo llanmalarni
ʻ ʻ ʻ](/data/documents/20de58ae-d283-4e75-a218-8ead9a97e1a7/page_19.png)
![tayyorlash va nashr qildirish bo limi va shu kabilar. Demak, pedagogikʻ
innovatsiyalar keng qamrovli, ko p qirrali, murakkab va ijodiy tashkiliy-pedagogik
ʻ
faoliyat bo lib, uning yordamida ta`lim-tarbiya jarayonining istiqbolli va samarali
ʻ
uslubiyatini yaratish mumkin hamda “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi” da qayd
etilgan raqobatbardosh zamonaviy mutaxassislarni tayyorlashni kafolatlaydi.
Maqsad: Ta`lim texnologiyalari va uning tashkil
etuvchilarito g’risidagima`lumotlarni tushunish. *Vazifalar: - bo lajak
ʻ ʻ
o qituvchilarda ta`lim texnologiyalari va uningtashkil etuvchilari haqidagi
ʻ
ko nikmalarini shakllantirish; - muammolarni maqsad, vazifa va fanning mazmuni
ʻ
bo yichaumumlashtirish; - bilimlarni tekshirish va mustaxkamlash. *Mazmun:
ʻ
talabalarning egallashi lozim bo lgan bilim. O qituvchi 2. Darsni tashkil etish
ʻ ʻ
bosqichi: Uslub: Og’zaki bayon qilish. Shakl: ma`ruza mashg’uloti, kichik
guruhlar va jamoadaishlash. Vosita: tarqatma va taqdimot materiallari. Usul:
tayyor yozma materiallar. Nazorat: og’zaki nazorat, savol-javoblar, kuzatish.
Baholash: rag’batlantirish, reyting tizimi asosida baholash. O qituvchi 3. Mustaqil
ʻ
ishlash bosqichi: - munozara, aqliy hujum,mikroguruhda ishlash va boshqa
metodlar orqali nazorattopshiriqlarini yechishga yo naltiriladi. - talabalar nazorat
ʻ
topshiriqlarini hal qilish to g’risidagifikrlarini o zaro muhokama qilishadi. - o zi va
ʻ ʻ ʻ
mikroguruh uchun yagona javobni tanlaydi. Talaba 4. Natijalarni eshitish va tahlil
qilish bosqichi: - talabalar va mikroguruh fikri tinglanadi, ulargaaniqlashtiruvchi
savollar beriladi. - mikroguruhlarning javoblari to g’risida talabalar
ʻ
fikrianiqlanadi. - javoblar tahlil etiladi. O qituvchi -Talaba 5. Yakuniy va baholash
ʻ
bosqichi: - talabalarning berganjavoblaridan ko pchilik fikriga mos kelgani alohida
ʻ
ajratibolinadi; - talabalarning nazorat topshiriqlarini yechishdagi faolligi,intilishlari
hisobga olingan holda amaldagi reyting tizimiorqali baholanadi;](/data/documents/20de58ae-d283-4e75-a218-8ead9a97e1a7/page_20.png)
![Xulosa
Hozirgi rivojlanib borayotgan bu zamonda malakali pedagoglarga bo`lgan
talab ortib bormoqda. Malakali pedagog endi qanday bo`ladi degan savol tug`iladi.
Malakali pedagog o`z fanini puxta egallagan fikrlash ko`lami keng o`quvchi bilan
shug`illanishni biluvchi, yangiliklardan boxabar, dars o`tish sistemasini to`g`ri
tashkillashtirgan, Xushmuomula bolishi kerak.
O`qituvchilarning faoliyati uchun eng muhim narsa-muomalaning
qonuniyatlari, uning rivojlanishi to`g`risidagi psixologik bilimlar, ko`nikmalar va
qobiliyatlarni egallashdir.
Izlanishlarning ko`rsatishicha p е dagogning o`quvchilarga nisbatan bo`lgan
ijobiy munosabati, ularga tiniq, bosiq anda murojaat qilishi o`quvchilarda
erkinlikni his qilishda yordam b е radi. o`quvchilarga noto`g`ri munosabatda bo`lish
ularda ishonchsizlik kam gap bo`lishga, o`quvchilarni laganbardorlik kabi yomon
fazilatlar shakllanishiga olib k е ladi. O`quvchilar tomondan yaxshi ko`ringan,
hurmat qozongan o`qituvchining gapi, b е gona, yomon ko`ringan o`qituvchining
gap-so`zlariga qaraganda, o`quvchi toomndan umuman boshqacha qabul qilinadi.
Pedagog o`zida yana bitta xislatni aks ettirmog`i kerak. Bu o`quvchi
talabaning psixikasini yaxshi bilgan xolatda o`sha talaba o`quvchi bilan ish
yuritmog`I kerak.](/data/documents/20de58ae-d283-4e75-a218-8ead9a97e1a7/page_21.png)
![Foydalanilgan adabiyotlar
1. Google tizimi
2. Moodle tizimi
3. Ziyonet Ta`lim tarmog`i](/data/documents/20de58ae-d283-4e75-a218-8ead9a97e1a7/page_22.png)
Informatika fanini o‘qitish Reja: 1. Natijalarini loyihalashtirishning nazariy asoslari. O‘quv mashg‘ulotlarini loyihalashtirish. 2. Bilimlarni nazorat qilish va baholashning innovasion metodlarini loyihalashtirish. Hamkorlikda, modulli o‘qitishni loyihalashtirish. 3. Informatikani kasbga yo‘naltirib muammoli o‘qitishni (keys) loyihalashtirish. Informatika ta’limida o‘quvchilar bilish faoliyatini faollashtirishga qaratilgan pedagogik texnologiyalarni loyihalashtirish. 4. Kompyuter va axborot texnologiyalar ta’lim jarayonini loyihalashtirish. Informatikani zamonaviy vositalar asosida o‘qitishni loyihalashtirish. 5. Informatika fanini o‘qitishda samarali qo‘llash mumkin bo‘lgan o‘yinli texnologiyalar 6.
Hozirgi vaqtda ta`lim muassasalarida o’qitishning zamonaviy shakl va usullari keng qo’llanilmoqda. O`qitishning zamonaviy usullarini qo’llash ta`limda yuqori samaradorlikka olib keladi. An`anaviy o’qitishda asosan o’qituvchiga erkinlik beriladi (sub`ekt-ob`ekt), noan`anaviy o’qitishda esa o’quvchiga erkinlik beriladi, o’qituvchi-o’quvchi munosabatlarini demokratlashtirish(sub`ekt-ob`ekt) asosida dars jarayonlari tashkil etiladi. O`qitishning noan`anaviy usullaridan samarali foydalanish o’qituvchining kasbiy malakasi hamda mahoratiga bog’liq. Noan`anaviy o’qitish jarayonida o’qitishning tashkiliy shakllari(frontal, guruhlarda ishlash, individual ishlash) yordamida o’qituvchi dars o’tishda quyidagi usullardan foydalanishi mumkin: Aqliy hujum. Bu usulda o’qituvchi o’quvchilarga topshiriq (savol) beradi, o’quvchilarning topshiriqlar borasida berilgan fikr-mulohazalari jamlanadi. O`quvchilar hamkorlikda murakkab muommoni yechishga harakat qiladilar. Uni hal etishuchun o’z shaxsiy g’oyalarini ilgari suradilar. Guruh (juft) bo’lib ishlash. Darsda ishtirok etayotgan o’quvchilar guruhlarga (4 - 6 o’quvchi) bo’linib yoki juft - juft bo’lib o’qituvchi bergan topshiriqlarni bajaradi. Bahs. O`quv guruhi ikki komandaga bo’linadi. Tegishli mavzu bo’yicha bahs, munozara yuritiladi, o’zaro fikr almashiniladi . Mehmon mashqlari. Bunda dars biron mutaxassis ishtirokida o’tkaziladi. Mutaxassis taklif etish, kutib olish, darsjarayonini tashkil etib, uni kuzatib qo’yish kabi barcha tashkiliy ishlarni o’quvchilarning o’zlari bajaradilar. So’rovnoma o’tkazish. Fanni o’qitish davomida har bir bo’lim, bob yakunlanganidan so’ng o’qituvchi so’rovnoma o’tkazadi. Og’zaki va yozma mashqlar. Og’zaki mashqlar ta`lim oluvchilarning nutq madaniyati va mantiqiy fikrlashini, ularning bilish imkoniyatlarini rivojlantiradi. Yozma mashqlar orqali esa o’quvchilarda tegishli ko’nikma va malakalar shakillantiriladi, chuqurlashtiriladi va mustahkamlanadi O`z-o’zini attestatsiya qilish. Har bir ta`lim beruvchi va ta`lim oluvchi o’z faoliyatini nazorat qilishga qaratilgan usuldir. Natijalarni tahlil qilish. Ta`lim beruvchi ta`limoluvchilarga qo’ygan baholar natijasi va dars-mashg’ulotda qo’yilgan maqsadga qay darajada erishganlik tahlil etiladi. Video materiallardan foydalanish. Dars jarayonida multimedia tizimidan, video yozuvlardan, o’quv televideniyasi,
axborotni displayda aksettiruvchi kompterlardan foydalanish. Tadqiqot. Ta`lim oluvchilarning ayrim tadqiqotishlarini, ya`ni diplom va kurs loyihalari, bitiruv ishlarini ilmiy asoslangan holda mustaqil bajarishlari, ularni yozish va qo’yilgan maqsad va natijalarni tahlil qilishi. Improvizatsiya. Dars mashg’ulotlarida o’quvchilarning nostandart vaziyatlarni mustaqil hal eta olishlari. Kuzatish va ma`lumotlarni etkazish. Ta`lim oluvchilarning bir-birlarini kuzatishlari va qo’yilgan muammo bo’yicha ma`lumotlarni etkazishi. O`yinlar. Ishbilarmonlik yoki sahnalashtirilgan o’yinlar – muammoli vazifaning bir turi. Bunda matnli material o’rniga o’quvchilar tomonidan rollar o’ynaladigan hayotiy vaziyat sahnalashtiriladi. Loyihalash ishlari. Bu bilim va malakalarni tahlil qilish va baholashni nazarda tutuvchi majmuaviy ta`lim usulidir. Loyiha usulida o’quvchilar rejalashtirishda, tashkil etishda, tekshirishda, tahlil etishda va bajarilgan ishning natijalarini baholashda ko’proq ishtirok etadilar. Kitob bilan ishlash. Ushbu usul ta`lim oluvchilarning o’quv materialini mustaqil o’zlashtirishi, o’z-o’zini tekshirish malakasini oshirishi, berilgan matnning mazmunini to’liq va ongli ravishda bayon eta bilishi bilan bog’liq. Individual - amaliy usul. Ta`lim oluvchilar olgan bilimlari asosida amaliy vazifalarni hal qiladilar, ya`ni nazariy bilimlarini amaliyotga tatbiq etadilar. Ko’rgazmali materiallar (diagramma, karta, fotografiya, san`at asarlari, plakatlar) bilan ishlash. Ta`lim oluvchilar mustaqil holda ko’rgazmali materiallarbilan ishlashadi. Ularning o’zlari ham ko’rgazmali materiallarni tayyorlaydi. Suhbat. Bu o’qitish va o’qishning muloqot, savol - javob usulidir. Suhbat individual holda yoki butun guruh bo’yicha o’tkazilishi mumkin. Vaziyatlarni o’rganish. Ta`lim muassasalarida vujudga keladigan standart vaziyatlar o’rganiladi va ularni hal etish yo’llari ishlab chiqiladi. Boshqalarni o’qitish. Bu usulda ta`lim oluvchilar qo’yilgan muammo bo’yichabir-birlari bilan o’zaro axborot va ma`lumot almashadilar . Baholash. Bunda ta`lim oluvchilar maqsadga qay darajada erishganinianiqlaydilar. Ta`lim oluvchilar ta`limberuvchi orqali yoki o’zaro birbirlarini baholashadi. Baholashning quyidagiturlari mavjud: tekshiruv, savol-javob, har xilsavollarni tanlash, to’g’ri va noto’g’ri shakldagi javoblar, o’z-o’zini baholash,tengdoshining baholashi, ustozlarning fikrlari,
harakatlar rejasi, har xil tavsiyalar, reyting, tadqimot, intervyu, testlar, videokamera yoki inson kuzatishi, mikrotopshiriqlar, loyihalar orqali baholash va h. k. Yuqorida sanab o’tilgan noan`anaviy o’qitish usullari shubhasiz, ta`limmuassasalarida ta`lim samaradorligini oshirishga xizmat qiladi. O`qitishning no’ananaviy modellarini shartli ravishda uchta turga ajratishmumkin: - modellashtirish; -hamkorlikda o’rganish modeli; -o’rganishning tadqiqot modeli. Bu modellar asosan o’quvchi shaxsiga qaratilgan bo’lib, ularni boshqacha tarzdamarkazda o’quvchi turgan ta`lim modellari deb ham atashadi. Modellashtirish - real hayotda va jamiyatda yuz berayotgan hodisa vajarayonlarning ixchamlashtirilgan va soddalashtirilgan ko’rinishini(modelini) auditoriya(sinfxona)da yaratish va ularda o’quvchilarning shaxsan qatnashishi vafaoliyat evaziga ta`lim olishini ko’zda tutuvchi metod. Hamkorlikda o’rganish modeli – o’quvchilarning mustaqil huruhlarda ishlashievaziga ta`lim olishini ko’zda tutuvchi metod. O`rganishning tadqiqot modeli – o’quvchilarni muayyan muammoni yechishga yo’naltirilgan, mustaqil tadqiqot olib borishini ko’zda tutuvchi metod. O'qituvchining vazifasi: – o'quvchi, talabalami mustaqil ijodiy faoliyatlarini unumli bo'lishi uchun sharoit yaratish. Bu metodni iqtisodiy fanlarni o'rganishdagi muhim ahamiyati shundaki, talabalar biznes-reja tuzishni, turli tanlovlarda qatnashish uchun loyihalar ishlab chiqishni o'rganadilar. Nazariy va amaliy mashg'ulotlami qanday tashkil etishning texnologik xaritasini ishlab chiqish, ya'ni darsni qanday o'tkazishni mufassal rejasini ishlab chiqishni, umuman olganda, o'z faoliyatlarini rejalashtirishni o'rganadilar. Shu bilan birga mazkur metodning o'ziga xos xususiyatlari mavjudki, ularni, albatta, hisobga olish zarur. Birinchidan, bu metodni mavzular, alohida predmetlar bo'yicha qo'llash juda qiyin. Chunki, bir muammoning kelib chiqish sabablari nihoyatda xilma-xil. Ularni bir fan doirasida hal qilish qiyin. Ikkinchidan, barcha talabalar ham loyiha tayyorlab, qo'yilgan muammoni yecha olmaydi. Uchinchidan, bu metod o'qituvchidan chuqur bilim, tajriba, o'z ustida tinimsiz ishlash, turli loyihalarda shaxsan qatnashishini talab qiladi. Loyihalash metodini qo'llash uchun birinchi navbatda loyihalash ob’yektini
aniqlaymiz. Qanday masala, muammo mavjudki, uni yechib loyihaning natijasini qanday bo'lishini belgilaymiz. 1. Bu o'tilayotgan mavzu bo'yicha qo'yilgan savol yoki yyechimini kutayotgan dolzarb masala bo'lishi mumkin. Loyiha talabalarning o'z xohishlari, qiziqishlariga ko'ra tanlagan ilmiy izlanishlari bo'lishi mumkin yoki o'qituvchi taklif qilishi mumkin. Har ikkala holda ham talabalar zarur axborotlarni to'plashlari, ularni tahlil qilishlari zarur. Tahlil asosida qaror qabul qilib, loyiha ishlab chiqishdan maqsad qo'yiladi va qanday natijaga erishilishi belgilanadi. 2. Maqsadni aniqlagach, loyihaning mazmunini belgilaymiz. 3. Reja asosida amalga oshirish uchun vazifalar belgilanadi, ya'ni faoliyat rejasi ishlab chiqiladi. Loyihaning umumiy tavsifi oy- dinlashadi. Aniq faoliyatga asos yaratiladi. Loyihani amalga oshirish uchun tuzilgan reja aniq bo'lishi, haddan tashqari murakkab bo'lmasligi kerak. Umumiy rejadan tashqari haftalik va oylik rejalar tuziladiki, uning asosida talaba bajaradigan ishlarni yanada oydinlashtiradi. 4. Loyiha qatnashchilari belgilanadi. Loyiha qatnashchilari o'z qiziqishlari, fikr doiralari bilan bir- birlariga yaqin, yordam beruvchi o'quvchi, talabalar bo'lib, ularni loyihada qo'yilgan maqsad birlashtiradi. Ularni yoniga keyinchalik boshqa qatnashchilar ham qo'shilishi mumkin. Lekin qatnashchilar haddan tashqari ko'payib ketishi salbiy oqibatlarga olib keladi. Shuning uchun loyihada har bir qatnashuvchining bajaradigan vazifasi aniq yozib qo'yiladi. 5. Loyihani amalga oshirish muddatlari belgilanadi. Agarda u bosqichlarga bo'linsa, uni ham muddatlari bilan ko'rsatiladi. 6. Loyihalash va uni amalga oshirishning bosqichlari: 1- bosqich. Loyihani ishlab chiqish. Unda loyihani amalga oshirish shakllari va vositalari, bosqichma-bosqich natijalari ham ko'rsatiladi. 2- bosqich.Loyihada belgilangan vazifalar bajariladi. Bu bosqichda talabalar mustaqil ravishda individual va guruh bo'yicha qo'yilgan vazifalarni bajaradi lar. Material, axborot to'playdilar. To'plangan ma'lumotlarni muhokama qiladilar. Jadvallar, grafiklar ishlab chiqadilar. Namoyish etiladigan, illyustrativ materiallar tayyorlashadi. 3- bosqich. Loyihaning barcha qatnashchilari tomonidan tayyorlangan ishlar bir butun qilib birlashtiriladi. Avval loyihaning xoniaki varianti yozib chiqiladi. So'ngra yakuniy variant tayyorlanadi. Rasmiy talablar asosida taxlanadi. 4-bosqich.