logo

Informatika fanini o‘qitish

Загружено в:

12.08.2023

Скачано:

0

Размер:

46.3310546875 KB
Informatika fanini o‘qitish
Reja:
1. Natijalarini   loyihalashtirishning   nazariy   asoslari.   O‘quv
mashg‘ulotlarini loyihalashtirish. 
2. Bilimlarni   nazorat   qilish   va   baholashning   innovasion   metodlarini
loyihalashtirish. Hamkorlikda, modulli o‘qitishni loyihalashtirish. 
3. Informatikani   kasbga   yo‘naltirib   muammoli   o‘qitishni   (keys)
loyihalashtirish. Informatika ta’limida o‘quvchilar bilish faoliyatini faollashtirishga
qaratilgan pedagogik texnologiyalarni loyihalashtirish.  
4. Kompyuter   va   axborot   texnologiyalar   ta’lim   jarayonini
loyihalashtirish.   Informatikani   zamonaviy   vositalar   asosida   o‘qitishni
loyihalashtirish. 
5. Informatika   fanini   o‘qitishda   samarali   qo‘llash   mumkin   bo‘lgan
o‘yinli texnologiyalar
6. Hozirgi   vaqtda   ta`lim   muassasalarida   o’qitishning   zamonaviy   shakl   va
usullari keng qo’llanilmoqda. O`qitishning zamonaviy usullarini qo’llash ta`limda
yuqori   samaradorlikka   olib   keladi.   An`anaviy   o’qitishda   asosan   o’qituvchiga
erkinlik   beriladi   (sub`ekt-ob`ekt),   noan`anaviy   o’qitishda   esa   o’quvchiga   erkinlik
beriladi,   o’qituvchi-o’quvchi   munosabatlarini   demokratlashtirish(sub`ekt-ob`ekt)
asosida   dars   jarayonlari   tashkil   etiladi.   O`qitishning   noan`anaviy   usullaridan
samarali   foydalanish   o’qituvchining   kasbiy   malakasi   hamda   mahoratiga   bog’liq.
Noan`anaviy o’qitish jarayonida o’qitishning tashkiliy shakllari(frontal, guruhlarda
ishlash, individual ishlash) yordamida o’qituvchi dars o’tishda quyidagi usullardan
foydalanishi  mumkin:  Aqliy hujum. Bu usulda o’qituvchi o’quvchilarga topshiriq
(savol)   beradi,   o’quvchilarning   topshiriqlar   borasida   berilgan   fikr-mulohazalari
jamlanadi.   O`quvchilar   hamkorlikda   murakkab   muommoni   yechishga   harakat
qiladilar.   Uni   hal   etishuchun   o’z  shaxsiy   g’oyalarini   ilgari   suradilar.  Guruh  (juft)
bo’lib   ishlash.   Darsda   ishtirok   etayotgan   o’quvchilar   guruhlarga   (4   -   6   o’quvchi)
bo’linib   yoki   juft   -   juft   bo’lib   o’qituvchi   bergan   topshiriqlarni   bajaradi.   Bahs.
O`quv guruhi ikki komandaga bo’linadi. Tegishli mavzu bo’yicha bahs, munozara
yuritiladi,   o’zaro   fikr   almashiniladi   .   Mehmon   mashqlari.   Bunda   dars   biron
mutaxassis   ishtirokida   o’tkaziladi.   Mutaxassis   taklif   etish,   kutib   olish,
darsjarayonini   tashkil   etib,   uni   kuzatib   qo’yish   kabi   barcha   tashkiliy   ishlarni
o’quvchilarning   o’zlari   bajaradilar.   So’rovnoma   o’tkazish.   Fanni   o’qitish
davomida   har   bir   bo’lim,   bob   yakunlanganidan   so’ng   o’qituvchi   so’rovnoma
o’tkazadi.   Og’zaki   va   yozma   mashqlar.   Og’zaki   mashqlar   ta`lim   oluvchilarning
nutq   madaniyati   va   mantiqiy   fikrlashini,   ularning   bilish   imkoniyatlarini
rivojlantiradi.   Yozma   mashqlar   orqali   esa   o’quvchilarda   tegishli   ko’nikma   va
malakalar   shakillantiriladi,   chuqurlashtiriladi   va   mustahkamlanadi   O`z-o’zini
attestatsiya qilish. Har bir ta`lim beruvchi va ta`lim oluvchi o’z faoliyatini nazorat
qilishga   qaratilgan   usuldir.   Natijalarni   tahlil   qilish.   Ta`lim   beruvchi
ta`limoluvchilarga   qo’ygan   baholar   natijasi   va   dars-mashg’ulotda   qo’yilgan
maqsadga qay darajada erishganlik tahlil etiladi. Video materiallardan foydalanish.
Dars   jarayonida   multimedia   tizimidan,   video   yozuvlardan,   o’quv   televideniyasi, axborotni   displayda   aksettiruvchi   kompterlardan   foydalanish.   Tadqiqot.   Ta`lim
oluvchilarning   ayrim   tadqiqotishlarini,   ya`ni   diplom   va   kurs   loyihalari,   bitiruv
ishlarini   ilmiy   asoslangan   holda   mustaqil   bajarishlari,   ularni   yozish   va   qo’yilgan
maqsad   va   natijalarni   tahlil   qilishi.   Improvizatsiya.   Dars   mashg’ulotlarida
o’quvchilarning   nostandart   vaziyatlarni   mustaqil   hal   eta   olishlari.   Kuzatish   va
ma`lumotlarni   etkazish.   Ta`lim   oluvchilarning   bir-birlarini   kuzatishlari   va
qo’yilgan   muammo   bo’yicha   ma`lumotlarni   etkazishi.   O`yinlar.   Ishbilarmonlik
yoki   sahnalashtirilgan   o’yinlar   –   muammoli   vazifaning   bir   turi.   Bunda   matnli
material   o’rniga   o’quvchilar   tomonidan   rollar   o’ynaladigan   hayotiy   vaziyat
sahnalashtiriladi.   Loyihalash   ishlari.   Bu   bilim   va   malakalarni   tahlil   qilish   va
baholashni nazarda tutuvchi majmuaviy ta`lim usulidir. Loyiha usulida o’quvchilar
rejalashtirishda,   tashkil   etishda,   tekshirishda,   tahlil   etishda   va   bajarilgan   ishning
natijalarini   baholashda   ko’proq   ishtirok   etadilar.   Kitob   bilan   ishlash.   Ushbu   usul
ta`lim oluvchilarning o’quv materialini mustaqil o’zlashtirishi, o’z-o’zini tekshirish
malakasini oshirishi, berilgan matnning mazmunini to’liq va ongli ravishda bayon
eta bilishi bilan bog’liq. Individual - amaliy usul. Ta`lim oluvchilar olgan bilimlari
asosida amaliy vazifalarni hal qiladilar, ya`ni nazariy bilimlarini amaliyotga tatbiq
etadilar.   Ko’rgazmali   materiallar   (diagramma,   karta,   fotografiya,   san`at   asarlari,
plakatlar)   bilan   ishlash.   Ta`lim   oluvchilar   mustaqil   holda   ko’rgazmali
materiallarbilan   ishlashadi.   Ularning   o’zlari   ham   ko’rgazmali   materiallarni
tayyorlaydi.   Suhbat.   Bu   o’qitish   va   o’qishning   muloqot,   savol   -   javob   usulidir.
Suhbat   individual   holda   yoki   butun   guruh   bo’yicha   o’tkazilishi   mumkin.
Vaziyatlarni   o’rganish.   Ta`lim   muassasalarida   vujudga   keladigan   standart
vaziyatlar   o’rganiladi   va   ularni   hal   etish   yo’llari   ishlab   chiqiladi.   Boshqalarni
o’qitish.   Bu   usulda   ta`lim   oluvchilar   qo’yilgan  muammo   bo’yichabir-birlari   bilan
o’zaro   axborot   va   ma`lumot   almashadilar   .   Baholash.   Bunda   ta`lim   oluvchilar
maqsadga   qay   darajada   erishganinianiqlaydilar.   Ta`lim   oluvchilar   ta`limberuvchi
orqali   yoki   o’zaro   birbirlarini   baholashadi.   Baholashning   quyidagiturlari   mavjud:
tekshiruv,   savol-javob,   har   xilsavollarni   tanlash,   to’g’ri   va   noto’g’ri   shakldagi
javoblar,   o’z-o’zini   baholash,tengdoshining   baholashi,   ustozlarning   fikrlari, harakatlar   rejasi,   har   xil   tavsiyalar,   reyting,   tadqimot,   intervyu,   testlar,
videokamera yoki  inson kuzatishi,  mikrotopshiriqlar, loyihalar  orqali  baholash  va
h.   k.   Yuqorida   sanab   o’tilgan   noan`anaviy   o’qitish   usullari   shubhasiz,
ta`limmuassasalarida ta`lim samaradorligini oshirishga xizmat qiladi. O`qitishning
no’ananaviy   modellarini   shartli   ravishda   uchta   turga   ajratishmumkin:   -
modellashtirish;   -hamkorlikda   o’rganish   modeli;   -o’rganishning   tadqiqot   modeli.
Bu   modellar   asosan   o’quvchi   shaxsiga   qaratilgan   bo’lib,   ularni   boshqacha
tarzdamarkazda   o’quvchi   turgan   ta`lim   modellari   deb   ham   atashadi.
Modellashtirish   -   real   hayotda   va   jamiyatda   yuz   berayotgan   hodisa
vajarayonlarning   ixchamlashtirilgan   va   soddalashtirilgan   ko’rinishini(modelini)
auditoriya(sinfxona)da   yaratish   va   ularda   o’quvchilarning   shaxsan   qatnashishi
vafaoliyat   evaziga   ta`lim   olishini   ko’zda   tutuvchi   metod.   Hamkorlikda   o’rganish
modeli   –   o’quvchilarning   mustaqil   huruhlarda   ishlashievaziga   ta`lim   olishini
ko’zda   tutuvchi   metod.   O`rganishning   tadqiqot   modeli   –   o’quvchilarni   muayyan
muammoni   yechishga   yo’naltirilgan,   mustaqil   tadqiqot   olib   borishini   ko’zda
tutuvchi metod. 
O'qituvchining vazifasi: – o'quvchi, talabalami mustaqil ijodiy faoliyatlarini
unumli bo'lishi uchun sharoit yaratish. Bu metodni iqtisodiy fanlarni o'rganishdagi
muhim   ahamiyati   shundaki,   talabalar   biznes-reja   tuzishni,   turli   tanlovlarda
qatnashish   uchun   loyihalar   ishlab   chiqishni   o'rganadilar.   Nazariy   va   amaliy
mashg'ulotlami qanday tashkil etishning texnologik xaritasini ishlab chiqish, ya'ni
darsni qanday o'tkazishni mufassal rejasini ishlab chiqishni, umuman olganda, o'z
faoliyatlarini rejalashtirishni o'rganadilar. Shu bilan birga mazkur metodning o'ziga
xos   xususiyatlari   mavjudki,   ularni,   albatta,   hisobga   olish   zarur.   Birinchidan,   bu
metodni   mavzular,   alohida   predmetlar   bo'yicha   qo'llash   juda   qiyin.   Chunki,   bir
muammoning kelib chiqish sabablari nihoyatda xilma-xil. Ularni bir fan doirasida
hal   qilish   qiyin.   Ikkinchidan,   barcha   talabalar   ham   loyiha   tayyorlab,   qo'yilgan
muammoni   yecha   olmaydi.   Uchinchidan,   bu   metod   o'qituvchidan   chuqur   bilim,
tajriba,   o'z   ustida   tinimsiz   ishlash,   turli   loyihalarda   shaxsan   qatnashishini   talab
qiladi. Loyihalash metodini qo'llash uchun birinchi navbatda loyihalash ob’yektini aniqlaymiz.  Qanday  masala,  muammo  mavjudki,  uni   yechib  loyihaning  natijasini
qanday   bo'lishini   belgilaymiz.   1.   Bu   o'tilayotgan   mavzu   bo'yicha   qo'yilgan   savol
yoki yyechimini kutayotgan dolzarb masala bo'lishi mumkin. Loyiha talabalarning
o'z xohishlari, qiziqishlariga ko'ra tanlagan ilmiy izlanishlari bo'lishi mumkin yoki
o'qituvchi taklif qilishi mumkin. Har ikkala holda ham talabalar zarur axborotlarni
to'plashlari,   ularni   tahlil   qilishlari   zarur.   Tahlil   asosida   qaror   qabul   qilib,   loyiha
ishlab   chiqishdan   maqsad   qo'yiladi   va   qanday   natijaga   erishilishi   belgilanadi.   2.
Maqsadni  aniqlagach, loyihaning mazmunini belgilaymiz. 3. Reja asosida amalga
oshirish   uchun   vazifalar   belgilanadi,   ya'ni   faoliyat   rejasi   ishlab   chiqiladi.
Loyihaning   umumiy   tavsifi   oy-   dinlashadi.   Aniq   faoliyatga   asos   yaratiladi.
Loyihani   amalga   oshirish   uchun   tuzilgan   reja   aniq   bo'lishi,   haddan   tashqari
murakkab   bo'lmasligi   kerak.   Umumiy   rejadan   tashqari   haftalik   va   oylik   rejalar
tuziladiki,   uning   asosida   talaba   bajaradigan   ishlarni   yanada   oydinlashtiradi.   4.
Loyiha   qatnashchilari   belgilanadi.   Loyiha   qatnashchilari   o'z   qiziqishlari,   fikr
doiralari   bilan   bir-   birlariga   yaqin,   yordam   beruvchi   o'quvchi,   talabalar   bo'lib,
ularni   loyihada   qo'yilgan   maqsad   birlashtiradi.   Ularni   yoniga   keyinchalik   boshqa
qatnashchilar   ham   qo'shilishi   mumkin.   Lekin   qatnashchilar   haddan   tashqari
ko'payib   ketishi   salbiy   oqibatlarga   olib   keladi.   Shuning   uchun   loyihada   har   bir
qatnashuvchining   bajaradigan   vazifasi   aniq   yozib   qo'yiladi.   5.   Loyihani   amalga
oshirish   muddatlari   belgilanadi.   Agarda   u   bosqichlarga   bo'linsa,   uni   ham
muddatlari bilan ko'rsatiladi. 6. Loyihalash va uni amalga oshirishning bosqichlari:
1-   bosqich.   Loyihani   ishlab   chiqish.   Unda   loyihani   amalga   oshirish   shakllari   va
vositalari,   bosqichma-bosqich   natijalari   ham   ko'rsatiladi.   2-   bosqich.Loyihada
belgilangan   vazifalar   bajariladi.   Bu   bosqichda   talabalar   mustaqil   ravishda
individual   va   guruh   bo'yicha   qo'yilgan   vazifalarni   bajaradi   lar.   Material,   axborot
to'playdilar.   To'plangan   ma'lumotlarni   muhokama   qiladilar.   Jadvallar,   grafiklar
ishlab   chiqadilar.   Namoyish   etiladigan,   illyustrativ   materiallar   tayyorlashadi.   3-
bosqich. Loyihaning barcha qatnashchilari tomonidan tayyorlangan ishlar bir butun
qilib   birlashtiriladi.   Avval   loyihaning   xoniaki   varianti   yozib   chiqiladi.   So'ngra
yakuniy   variant   tayyorlanadi.   Rasmiy   talablar   asosida   taxlanadi.   4-bosqich. Loyihaning   so'nggi   varianti   ekspertga,   taqrizga   beriladi.   Bunda   matn   aniq
asoslangan   bo'lib,   bajarilgan   ishlarning   mazmuni   va   erishilgan   natijalarni
gavdalantirishi   kerak.   Matnda,   albatta,   jadvallar,   grafiklar,   chizma,   dasturlar   va
boshqa shunga o'xshash materiallar bo'lishi shart. 5-bosqich. Ish taqrizga beriladi.
Loyihaga   ekspert   xulosasi   olinadi,   tashqi   taqriz   natijasini   elon   qilingach,
tugallangan   hisoblanadi.   6-bosqich.   Loyiha   taqdimoti.   Taqdimot   loyihada
bajarilishi   belgilangan   mezonlar   asosida   jyuri   yoki   komissiya   a'zolari   tomonidan
baholanadi.   Jyuri   a'zolari   tarkibi   loyiha   ishlab   chiqilayotganda   aniqlanadi.
Tayyorlangan’ loyihani ko'rib chiqib, tanlanib, so'ngra tayyorlangan hisobot ko'rib
chiqiladi.   Hay`at   ishni   baholashi   uchun   baholash   mezonlari   ishlab   chiqiladi.   Bu
mezonlar   muammoni   o'rganish   darajasi,   matnni   aniq.   tushunarli   tarzda   bayon
qilinishi,   o'ziga   xosligi,   rasmiylashtirish   sifati,   ko'rgazmali,   namoyish   loyihalar
predmet   va   uning   yo’nalishiga   ko’ra   bir-biridan   farqlanadi.   Loyihalarda   pedagog
tomonidan   ketma-ket   amalga   oshiriluvchi   va   tashhisning   qo’yilishi   bilan
yakunlanuvchi   tahliliy   faoliyat;   oldindan   ko’ra   bilish   va   loyihalash   kabi   ijodiy
faoliyatlar   namoyon   bo’ladi.   Tashhis,   oldindan   ko’ra   bilish   va   loyihalash   har
qanday pedagogik vazifani hal etishning ajralmas uchligi hisoblanadi. Loyihaning
maqsadi   oldindan   qog’ozda   taqvim   -   reja,   qisqacha   yozma   bayon   sifatida   aks
ettiriladi. Strategik, taktik va operativ vazifalarning samarali hal etilishi loyihalash
texnologiyasining sifatiga bog’liq. Pedagogik jarayonni loyihalashda pedagogning
faoliyati,   pedagogik   vositalarni   qo’llash   mazmuni   va   imkoniyatigina   hisobga
olinmasligi   kerak.   U   asosan   alohida   o’quvchi   va   o’quvchilar   guruhi   tomonidan
tashkil etiluvchi faoliyat mazmunini yoritishi zarur. Loyihalash ta’limning ijtimoiy,
pedagogik   maqsadlarga   tayangan   holda,   pedagogik   jarayonni   aks   ettiruvchi
umumiy   strategiya   hisoblanadi.   Loyihalashda   o’quv   rejasi,   dasturlari,   darslik,
metodik   tavsiyalar   va   boshqa   o’quv   qo’llanmalar   muhim   manba   bo’lib   xizmat
qiladi. 
Pedagogik   maqsad   pedagogik   jarayonni   tashkil   etishga   tayyorlanish
bosqichida   pedagogik   vazifa   sifatida   qabul   qilinadi.   Pedagogik   faoliyatning
muvaffaqiyati   turli   vazifalar   mohiyatining   bir   yo’la   yoki   birin-ketin   anglanishiga bog’liq.   Pedagogik   faoliyat   uchun   umumiy   bo’lgan   vazifalarni   belgilab   olish
muhimdir.   So’ngra   pedagogik   jarayonning   ma’lum   bosqichi   mohiyatini   aniq
ifodalaydigan   bosqichli   vazifalar   (alohida   olingan   bosqich   vazifalari)ni,   nihoyat
xususiy   (vaziyatli)   pedagogik   vazifalarni   aniq   belgilab   olish   maqsadga   muvofiq:
Agar   pedagogik   vaziyat   yetarli   darajada   to’g’ri   anglanmasa,   u   holda   pedagogik
vazifalarning   hal   etish   yo’llari   ham   to’g’ri   belgilanmaydi.   Endigina   kasbiy
faoliyatni   boshlagan   o’qituvchi   tajribasizligidan   pedagogik   vaziyatnini   to’g’ri
anglash,   vazifalarni   to’g’ri   belgilash   malakasiga   ega   bo’lmaydi.   Shu   sababli   ular
o’zlaricha   yo’l   tutadilar   va   pedagogik   vazifani   darhol   hal   etmoqchi   bo’ladilar,
natijada jiddiy xatoga yo’l qo’yiladi. Ammo, ayrim holatlarda tajribali pedagoglar
ham   pedagogik   vaziyatni   to’g’ri   anglashga   e’tiborsiz   qaraydilar.   Natijada
pedagogik   faoliyatda   nomutanosibligi   vujudga   keladi:   pedagog   o’z   faoliyatining
pedagogik   maqsadlarni   hal   etilishini   ta’minlay   olish-olmasligini   o’ylab   o’tirmay,
o’quvchilarni   faollashtiradi,   ko’rgazmali   qurollardan   foydalanadi,   bilimlarni
nazorat   qiladi.   Pedagogik   faoliyatning   yana   bir   nomutanosiblik   tomoni   shundaki,
ko’pchilik pedagoglar pedagogik vazifalarni ikkinchi darajali, funksional, o’tkinchi
vazifalarga   almashtiradilar   va   faqat   ulargagina   o’z   diqqatlarini   qaratadilar.
Pedagogik vazifani   anglash  mavjud  ma’lumotlarni  tahlil  qilish  va  tashhis  qo’yish
uchun   asos   bo’lib   xizmat   qiladi.   Ma’lumotlarning   tahlili   vaziyat   o’rnini
aniqlashdan   tashqari,   butun   pedagogik   jarayonda   tarbiyachi,   tarbiyalanuvchi   va
ular   o’rtasidagi   munosabat   hamda   ta’lim   mazmuni,   samarali   vosita   va   pedagogik
shart   sharoitlar   kabi   asosiy   tarkibiy   qismlarni   aniqlashga   yo’naltirilgan   bo’lishi
lozim. 
Ma’lumotlarning   tahlili   pedagogik   jarayon   mohiyati,   jamoa   va   alohida
o’quvchilar   harakatlari   holatini   aniq   vaziyatlarda   rejali   o’rganish   kabi   ilmiy
dalillarga   ega   bo’lishga   yordam   beradi.   Ushbu   dalillar   amaliy   faoliyat   asosini
tashkil   etadi.   Mavjud   dalillar   pedagog   faoliyat   jarayonining   yechishi   va   kutilgan
natijaning   kafolatlanishini   tashhislashga   imkon   beradi.   Bizning   nazarimizda
mazkur   o’rinda   ‘tashhis’   tushunchasining   mohiyatini   yoritib   o’tish   maqsadga
muvofiqdir.  Tashhis   (grekcha   diagnostikos   –   tez   anglab   olish)   dastlab   tibbiyotda
qo’llanilgan   tushuncha   hisoblanib,   kasallik   mohiyati   va   bemor   holati,   uni   har
tomonlama   izchil   o’rganilishi   anglatuvchi   vrach   xulosasi   sifatida   e’tirof   etib
kelingan.   So’nggi   yillarda   ‘tashhis’   tushunchasi   amaliy   pedagogikada   ham   keng
qo’llanilmoqda.   Pedagogik   tashhis   odatda   pedagogik   jarayonning   psixologik,
sub’ektiv   xususiyatlarini   inobatga   olish   (psixodiagnostik   tekshiruv)   asosida
qo’yiladi. Psixodiagnostik tekshiruv o’quvchi shaxsi hamda uning faoliyatini yaxlit
yoki   ma’lum   jihatlarini   alohida   qamrab   olishga   asoslanadi.   Malakali   pedagogik
tashhisning   zaruriyati   o’qituvchidan   o’quvchi   shaxsini   o’rganish   metodlari   va
maxsus   metodikalarni,   jamoa,   shuningdek,   yaxlit   pedagogik   jarayon
xususiyatlarini chuqur o’rganishni talab etadi. Tashhis qo’yish ta’lim (yoki tarbiya)
maqsad va vazifalarini hal etishning umumiy talabi hisoblanadi. U maqsadlarning
aniqligi,   bir   xilligi,   ularni   bajarish   usullari,   o’lchash   va   baho   berish   bilan
chambarchas bog’liq. Pedagogik tashhis asosini  o’quvchi shaxsini har tomonlama
bilish,   jamoa   sifatida   sinfning   xususiyatlarini   o’rganish,   aniq   pedagogik
vaziyatlarda   ma’lumotlarni   tahlil   etish   kabi   holatlar   tashkil   etadiki,   ular   ta’lim
jarayonini   loyihalashning   keyingi   muhim   bosqichiga   o’tish,   ya’ni,   pedagogik
jarayonni oldindan ko’ra bilish imkonini yaratadi. Bu holat pedagogik maqsadning
shakllanishiga   olib   keladi   va   maqsad   asosida   puxta   o’ylangan   pedagogik
vazifalarni   belgilash   imkonini   beradi.   Shaxsning   rivojlanish   darajasi   ta’lim
maqsadlari   bilan   uyg’un   bo’lgandagina   pedagogik   maqsadga   erishmaslikning
oldini   olishga   erishiladi.   Ya’ni,   pedagogik   maqsad   pedagogik   tizimning   muhim
omili   sifatida   muammolarni   muqarrar   hal   etadi.   Pedagogik   oldindan   ko’ra   bilish
ob’ekt haqidagi ma’lumotlarni oldindan o’rganish jarayoni sanaladi. Bunda ob’ekt
sifatida   sinf,   o’quvchi,   bilim,   munosabat   va   hokazolar   tanlanadi.   Oldindan   ko’ra
bilish  metodlari   turli-tuman  bo’lib,  o’qituvchi   ularni  mukammal   o’zlashtira  olishi
kerak.   Oldindan   kora   bilish   metodlari   sirasiga   modellashtirish,   faraz   qilish,
sintezlash,   dalillash,   fikriy   tajriba   va   boshqalar   kiradi.   Ushbu   metodlar   bir-birlari
bilan   chambarchas   bog’liqdir.   Oldindan   ko’ra   bilish   pedagogning   u   tomonidan
pedagogik   vazifalarni   fikran   bajarishda   qo’llaniladigan   samarali   usullarini   faraz qilishida   namoyon   bo’ladi.   Oldindan   ko’ra   bilish   qobiliyati   o’qituvchiga   xos
bo’lgan   muhim   kasbiy   fazilat   hisoblanadi.   Garchi   erishish   yo’llari   murakkab
bo’lsada,   pedagogik   faoliyat   maqsadi   hali   amalga   oshmagan   faoliyatning
modellashtirilgan   natijasi   va   pedagogik   jarayon   miqdor   va   sifat   o’zgarishlarining
loyihasi sifatida aks etadi. 
Pedagogik oldindan ko’ra bilish maqsadga intiluvchanlik bilan bog’liq holda
pedagogik   vazifalarni   aniqlashtirishning   va   ularni   pedagogik   vazifalar   tizimiga
yo’naltirishning   so’nggi   natijasi   hisoblanadi.   Bunda   pedagogik   tashhisda   ifoda
etiluvchi   ma’lumotlar,   ya’ni,   shaxs   va   jamoaning   qo’shimcha   imkoniyatlari   va
tayyorgarligi   hisobga   olinishi   kerak.   Ilmiy   jihatdan   asoslangan   oldindan   ko’ra
bilish   natija   sifatida   pedagogik   vazifani,   pedagog   va   o’quvchi   faoliyatining
mazmunini,   motivatsiya   va   qisqa   muddatda   hal   etilishi   zarur   bo’lgan   jihatlarni
sintez   qiladi.   Pedagogik   vazifa   pedagog   tomonidan,   avvalo,   o’zi   uchun
shakllantiriladi,   so’ngra   e’tibor   o’quvchilarning   imkoniyatlariga   tayangan   holda
pedagogik   vazifaning   hal   etilishiga   qaratiladi.   Pedagogik   loyihalashda   pedagogik
vazifaning   yaxlit   holda   mazmunan,   tashkiliy-metodik,   moddiy-texnik   hamda
ijtimoiy-psixologik   (hissiy,   kommunikativ   va   h.o.)   jihatdan   hal   etilishini
ta’minlash   talab   etiladi.   O’quv   dasturi   yoki   o’quvchi   shaxsi   ta’lim   mazmunini
loyihalashning asosi bo’lib, bu vaziyatda o’qituvchi pedagogik faoliyat, maqsad va
sharoitlarga   muvofiq   holda   o’quvchilarga   nimani   taqdim   etish   xususida   mustaqil
qaror   qabul   qiladi.   Qaror   qabul   qilish   jarayonida   quyidagilarni   hisobga   olish
maqsadga   muvofiqdir:   1)  o’quvchilar  tavsiya  etilayotgan  ma’lumotdan  nimani   va
qanday hajmda o’zlashtirishlari zarurligi; 2) o’quvchilarning dastlabki tayyorgarlik
darajasi,   ularning   o’quv   ma’lumotlarini   qabul   qilish   imkoniyatlari;   3)
o’qituvchining   shaxsiy,   shuningdek,   ta’lim   muassasasining   moddiytexnik   bazasi.
Bu   o’rinda   o’quv   ma’lumotlarini   loyihalash   texnologiyasi   muhim   o’rin   tutadi.
O’quv   materiali   materiallar   tizimidan   (ya ni,   o’quv   materiali   materiallar   tizimi)‟
iborat   bo’lib,   u   didaktik   materialning   moddiy   yohud   moddiylashgan   modellarida
aks etadi hamda o’quv faoliyatida ishlatish uchun mo’ljallanadi. Modomiki, o’quv
faoliyati o’quv vazifalarini hal etish jarayoni sifatida qaralar ekan, tabiiyki, o’quv vazifasi o’quv materialining ma’lum qismlariga muvofiq tuzib chiqiladi. Shu bilan
birga   o’quv   materialini   pedagogik   jihatdan   maqsadga   erishishga   yo’naltirilgan
tizim sifatida e’tirof etish mumkin. Demak, o’qituvchi faoliyatida o’quv vazifalari
tizimi o’quv materialini loyihalash va didaktik materialni shakllantirish sifatida aks
etadi.   Tajribalar   tahlilining   ko’rsatishicha,   pedagogik   jarayonni   loyihalash
murakkab   jarayondir.   Murakkablik   pedagogik   jarayonni   loyihalashda   asosan   ikki
omil:   cheklov   va   ko’rsatmalarni   hisobga   olish   lozimligida   ko’rinadi.   Ta’lim
mazmuni   ilmiylik   va   amaliy   ahamiyat   talablarini   to’ldirishi,   o’quv   jarayoniga
ajratilgan   vaqtga   muvofiq   tashkil   etilishi,   shuningdek,   ta’lim   mazmuni   va   uning
o’quvchilar tomonidan qabul qilinish darajasining o’zaro mosligi inobatga olinadi.
Shu   bois   vaziyatning   murakkabligi,   o’quv   fani   asoslarini   o’zlashtirishdagi
qiyinchiliklarni bartaraf etish yo’llari avvaldan aniqlab olinishi shart. Odatda ijobiy
yakuniy   natijalarga   erishishga   intilgan   pedagog   o’quv   dasturida   belgilangan
mazmun   bo’yicha   ish   ko’radi.   Shu   asosida   o’zining   shaxsiy   faoliyat   dasturini
yaratadi.   Demak,   pedagog   loyihalash   texnologiyasini   qo’llashda   o’quvchilarning
ehtiyojlari,   ta’lim   jarayonining   ma’lum   bosqichida   darsga   tayyorlash   imkoniyati,
o’quvchilarning o’z-o’zini rivojlantirish qobiliyatlarini o’stirishni asosiy masalalar
sifatida   tan   olsagina   muvaffaqiyat   qozonadi.   O’qituvchi   faoliyatida   kelajakka
mo’ljallangan va tezkor loyihalash turli darslarda turlicha moslashtiriladi. Pedagog
loyihalashga kirishda xoh u dars, xoh u tarbiyaviy tadbir bo’lsin, har bir pedagogik
vazifaning   yaxlit   pedagogik   jarayon   tizimidagi   o’rnini   bilishi   lozim.   Malakali,
tizimli modellashtirish layoqatiga ega pedagoglar davomli texnologiyalarni yarata
oladilar. Ular muayyan sharoitga mos (lokal) modellashtirishni amalga oshira olish
layoqatiga   ega   pedagoglardan   keskin   farqlanadilar.   Binobarin,   ikkinchi   guruh
pedagoglari faoliyatida yaxlit fan (yoki pedagogik jarayon) emas, balki dars (yoki
tarbiyaviy   tadbir)   texnologiyasi   yetakchi   o’rin   tutadi.   Agar   pedagog   faoliyati
o’quvchilarning   talablarini   qondirish,   ya ni,   yakuniy   maqsadlarga   qaratilsa,   u‟
holda   pedagog   yaxlit   pedagogik   jarayonni   yoki   alohida   dars   va   tarbiyaviy
tadbirlarni loyihalashda ham qiyinchilikka duch kelmaydi. Informatika   darslarida   bilim,   malaka   va   ko nikmalarini   nazorat   qilish.ʻ
Ta`lim   mazmunini   takomillashtirish   o qituvchining   bilimi,   pedagogik   texnika   va	
ʻ
pedagogik   texnologiyalarni   ta`lim-tarbiya   tizimiga   qay   darajada   qo llay   olish	
ʻ
mahorati   bilan   uzviy   bog’liq   ekanligini   avvalgi   mavzularda   ko rib   o tdik.
ʻ ʻ
O qituvchining   kasbiy   faoliyati   samarasi   talabalar   tomonidan   egallangan   bilim,	
ʻ
ko nikma va malakalarda o z ifodasini topadi. Talabaning mustaqil faoliyati uning
ʻ ʻ
erkin  fikri  asosida   mantiqiy  tafakkurning  qay  darajada  rivojlangani   bilan  bog’liq.
Bunda:   ‘o quv-bilish   jarayonidagi   mustaqillik’,   ‘ta`lim-tarbiya   jarayonidagi	
ʻ
faollik’, ‘ijodiy qobiliyatning rivojlanganlik darajasi’ talaba bilimini nazorat qilish
va baholash texnologiyasining asosiy mezoni hisoblanadi. Bu ko rsatkich talabani	
ʻ
bo lajak   o qituvchi   sifatiga   xos   bo lgan   shaxsiy   va   kasbiy   xislatlarini   ham   o z	
ʻ ʻ ʻ ʻ
ichiga   qamrab   olishi   lozim.   Demak,   talaba   shaxs   sifatida   va   bo lajak   o qituvchi	
ʻ ʻ
sifatida   qay   darajada   shakllangan   hamda   uning   shaxsiy   va   kasbiy   xususiyatlarida
o‘zaro   uyg’unlik   bormi,   degan   savolga   javob   talaba   faoliyatiga   qo yilgan   baho	
ʻ
hisoblanadi. Talabalar bilimini nazorat qilish va baholash aksariyat hollarda ta`lim
jarayoniga   xos   qaytar   aloqa   vositasi   sifatida   qaraladi.   Bunda   bo lajak	
ʻ
mutaxassisning   shaxsiy   va   kasbiy   xislatlari   qay   darajada   shakllanib
kelayotganligiga   e`tibor   berilmaydi.   Bu   xususiyatlarning   nazardan   chetda   qolishi
raqobatbardosh kadrlar tayyorlashga bo lgan e`tiborsizlikka olib keladi. Talabalar	
ʻ
bilimini nazorat qilish joriy, oraliq va yakuniy turlarga bo linadi. Nazoratning joriy	
ʻ
turi   barcha   o zlashtirilishi   lozim   bo lgan   bilimlarni   undan   avval   o zlashtirilgan	
ʻ ʻ ʻ
bilimlar   darajasini   prognoz   qilish   bilan   bog’liq   bo ladi.   O quvchi   yoki   talaba	
ʻ ʻ
dastur   talablari   asosida   har   bir   mavzuni   o z   vaqtida   o zlashtirib   bora   olishi   yoki	
ʻ ʻ
o zlashtira   olmasligi   joriy   nazoratda   ma`lum   bo ladi.   Joriy   nazoratning   afzalligi	
ʻ ʻ
ham   aynan   mana   shu   joyda   ko rinadi.   Demak,   joriy   nazoratning   asosiy   vazifasi	
ʻ
o zlashtirilgan bilim, ko nikma va malaka asosida navbatdagi o zlashtirilishi lozim	
ʻ ʻ ʻ
bo lgan   bilimlarni   ilmiy-uslubiy   jihatdan   aniqlab   borish   hisoblanadi.   Ta`limning
ʻ
tizimiylik  va  izchillik  qoidasiga  muvofiq, oraliq nazoratda  yirik  mavzular, boblar
yoki   modullashtirilgan   mavzular   to plamiga   oid   bilimlar   baholanib   boriladi.   Har	
ʻ
ikkala   nazorat   turida   talabalarning   erkin   fikr   mustaqilligi   va   faolligiga   alohida e`tibor beriladi. Bu jarayonda har bir talaba o zini o zi nazorat qilish imkoniyatigaʻ ʻ
ham   ega   bo ladi.   Dasturda   belgilangan   soatlar   (ya`ni   rejadagi   barcha   mavzular)	
ʻ
to liq bajarilib bo lingach, yakunny nazorat qabul qilinadi.	
ʻ ʻ
Baholash   –   ta`lim   jarayonining   ma`lum   bosqichida,   o quv   mvqsadlariga	
ʻ
erishganlikdarajasini   oldindan   belgilab   qo yilgan   mezonlar   asosida   belgilash,	
ʻ
o lchash,   tahlil   qilishjarayonidir.   O quv   maqsadlarisohalari   Kognitiv	
ʻ ʻ
o quvMaqsadlari   Psixomotorik   o quvmaqsadlari   Affektiv   o quvmaqsadlari
ʻ ʻ ʻ
Nazariy   bilim,   aqliymahorat   vako nikmalarsohasi   Hatti-xarakatlar   bilanbog’liq	
ʻ
ko nikmalarsohasi   O zini   tutishi   va   hulqbilan   bog’liqko nikmalar   sohasi   -nazariy	
ʻ ʻ ʻ
bilimlarni   eslash;   -nazariy   materialnitushunish;   -nazariy   materialni   tahlilqilish;   -
nazariy   bilim   natijalarinibaholay   olish.   -material   bilan   ishlash;   -asboblarni
qo llash;   -asbob-uskunalarniishlata   bilish.   -kasbga   qiziqtirish;   -mehnat   qilishga
ʻ
intilish;   -o rganishga   tayyorlik;   -mas`uliyatni   anglaganholda   faoliyatko rsatish.	
ʻ ʻ
Besh   ballik   baholash.   Afzalligi   -   ta`lim   oluvchi   rag’batlantiriladi;   -   baholashning
nisbiyligi; - ta`lim oluvchining faoliyatini - yozma nutqda xatolarnitezkor nazorat
qilish   to g’rilash   imkoniyatiningimkoniyatini   beradi;   kamayishi;   -   ta`lim
ʻ
beruvchining   vaqti   tejaladi;   -   baholashning   sub`ektivligi.   -   ta`lim   oluvchining
yakuniy bilimibaholarning soniga qarab emas,sifatiga qarab baholanadi; - baholash
qulay bo ladi; - rasmiylashtirish hujjatlari kam bo ladi.
ʻ ʻ
Informatika   o qitishda   shaxsga   yo naltirilgan,   hamkorlikda,   jamoada   va	
ʻ ʻ
muammoli   o qitish   texnologiyalari.   Shaxsga   yo naltirilgan   ta`limning   asosiy	
ʻ ʻ
tamoyili   ta`lim   markazida   talaba   (o quvchi)   qo yiladi.   Ta`lim   samaradorligini	
ʻ ʻ
oshirishda   shaxsga   yo naltirilgan   ta`lim   muhim   hisoblanib   u   quyidagilarga	
ʻ
asoslanadi:   -   shaxsning   xususiyatlariga;   -   uning   oldingi   tajribalariga;   -   aqliy
xususiyatlariga;   -   ta`lim   jarayoniga   mos   taxnologiyalarni   tanlashga.   Hamkorlikda
ta`lim   olish   metodi   ta`lim   samaradorligini   oshirish   usullaridan   biri   bo lib,   uning	
ʻ
asosiy   g’oyasi   turli   o quv   holatlarida   talaba   (o quvchi)larning   faol   o quv	
ʻ ʻ ʻ
faoliyatlari   uchun   sharoit   yaratish   ya`ni   talabalar   uchun   ma`lumotlarning   axborot
banki,  nazorat-sinov   banki,  masofadan  turib  ta`lim  olish,   mustaqil   ishlarni   to g’ri	
ʻ
tashkillashtirish   kabi   muammolarning   echilishida   qo l   keladi.   Hamkorlikda	
ʻ o rganish   modeli   –   o quvchilarning   mustaqil   huruhlarda   ishlashi   evaziga   ta`limʻ ʻ
olishini   ko zda   tutuvchi   metod.   Talabani   mustaqil   ishlashga   o rgatish   birinchi	
ʻ ʻ
navbatda dars mashg’ulotlarida etakchi va tajribali o qituvchilarning ma`ruzalarini	
ʻ
tinglash,   konspektlar   yozish   va   ularni   to ldirish,   ilmiy   va   ilmiy-uslubiy	
ʻ
jurnallardagi maqolalarni o rganish, darslik va adabiyotlar bilan ishlashga, elektron	
ʻ
manbalardan foydalanishga o rganishdan boshlanadi. O quv materialining samarali	
ʻ ʻ
o zlashtirilishi   amaliy,   seminar   va   laboratoriya   mashg’ulotlarida   va   talabalarning	
ʻ
jamoa bo lib ta`lim olishlarida davom ettiriladi. 	
ʻ
Muammoli   ta`limning   asosiy   maqsadi.   “Kadrlar   tayyorlash   milliy
dasturi”ning   talablari   asosida   bilim   oluvchilarning   mustaqilligi   va   faolligini
oshirish,   tafakkurini   rivojlantirish,   o zlashtirilgan   bilimlarning   amaliyotga   tatbiq	
ʻ
etilishini kuchaytirishdan iboratdir. Pedagogik-psixologik adabiyotlarda muammoli
ta`limning   ilmiy-nazariy   asoslari   haqida   gap   borganda,   uni   ta`limning   metodi,
printsipi   yoki   alohida   tizim   deb   hisoblash   holatlari   uchraydi.   Muammoli   ta`limni
qanday nomlashdan qat`iy nazar uning asosiy hususiyati – bilim oluvchining aqliy
faolligini   oshirish,   mustaqil,   ilmiy,   ijodiy   izlanish,   o zi   uchun   yangi   bilim,	
ʻ
ko nikma   va   malakalarni   kashf   etishdan   iboratdir.   Demak,   muayyan   mavzuni	
ʻ
muammo   shaklida   olib   chiqish   yo li   bilan   egallanadigan   bilim,   ko nikma   va	
ʻ ʻ
malakalar   yig’indisiga   muammoli   ta`lim   deyiladi.   Respublikamizda   zamonaviy
pedagogik   texnologiyalarning   ta`lim   jarayoniga   tatbiq   etilishi   muammoli   ta`limni
hozirgi   sharoitda   dolzarb   pedagogik   masalaga   aylantirdi.   Muammoli   ta`lim
o zining maxsus  tushunchalariga  ega bo lib, ularning mohiyatini  bilmasdan  turib,	
ʻ ʻ
mashg’ulotlarni   muammoli   tarzda   tashkil   etib   bo lmaydi.   Muammoli   ta`lim	
ʻ
quyidagi   asosiy   tushunchalarga   ega:   -   Muammo   -   Muammoli   savol   -   Muammoli
vazifa   -   Muammoli   topshiriq   -   Muammoli   vaziyat   Muammoli   ta`limning   asosiy
tushunchalariga   izoh   berishdan   oldin,   tayyor   bilimlarni   o qituvchi   tamonidan	
ʻ
berilishi  yoki  o quvchining mustaqil  egallashini  izohliko rgazmali  metodi  natijasi	
ʻ ʻ
sifatida   aniq   tasavvurlar   hosil   qiladigan,   ongda   saqlanadigan,   zarur   bo lganda	
ʻ
qayta   tiklanishini   aniqlaydigan   axborot   shaklidagi   savolni   tushunish   o rinlidir.
ʻ
Axborot   shaklidagi   savol:   tayyor   javobi   bo lgan,   xotiradagi   bilimlarga   tayanib	
ʻ yyechimi   topiladigan   holat   bo lib,  “nima,   kim,  qachon,   qayerda,   qanday,   qancha,ʻ
qaysi,   ...?”   kabi   so roqlar   asosida   javobi   aniqlanadi.   Muammoli   ta`limning	
ʻ
dastlabki   tushunchasi   muammo   hisoblanadi.   Muammo   yunoncha   “problem”
so zidan olingan bo lib, vazifa, topshiriq degan ma`noni  anglatadi. Tayyor javobi	
ʻ ʻ
bo lmagan,   o rganish,   tadqiq   etishni   talab   qiladigan   nazariy   yoki   amaliy   masala
ʻ ʻ
muammo hisoblanadi. Inson hayoti va faoliyati jarayonida cheksiz muammolarga
duch   keladi.   Shaxsiy   muammolar,   ijtimoiy   muammolar,   turmush   muammolari,
ta`lim-tarbiya   muammolari   va   boshqalar.   Bularning   har   biri   o ziga   xos   yyechim	
ʻ
yo llariga   ega.   Ta`limiy   muammolar   bilim   oluvchidan   aqliy   operatsiyalarni	
ʻ
bajarishni   talab   etadi.   Bu   operatsiyalar   muammoli   holatning   xususiyatidan   kelib
chiqib,   bir-biridan   farq   qiladi.   Muammoli   savolda   bajariladigan   aqliy   operatsiya
muammoli   vazifanikidan,   muammoli   topshiriqda   bajariladiganlari   muammoli
vaziyatnikidan o ziga xos xususiyatlari  bilan ajralib turadi. Muammoli  ta`limning	
ʻ
keyingi   asosiy   tushunchasi   muammoli   savol   sanaladi.   Muammoli   savol   axborot
shaklidagi savoldan farqli o laroq tafakkur qilish yo li bilan izlangan noma`lumni	
ʻ ʻ
topishni   ta`minlaydigan   so roq   bo lib   alohida   holda,   muammoli   vaziyat   va
ʻ ʻ
vazifalarning   tarkibida   bo lishi   mumkin.   Muammoli   savolga   fikr   yuritish   orqali	
ʻ
javob   topiladi.   “Nima   uchun,   nima   sababdan,   buni   qanday   tushunsa   bo ladi,	
ʻ
bundan   qanday   xulosa   chiqarish   mumkin...?   “kabi   so roqlar   muammoli   savol	
ʻ
paydo bo lishini ta`minlaydi.	
ʻ
  Pedagogika   fanining   predmeti,   maqsad   va   vazifalari   mavzusi   yuzasidan
quyidagi   savolni   muammoli   deb   tavsiya   etish   mumkin:   -   Pedagogika   faniga
turlicha ta`riflar berilgan. “Pedagogika tarbiya haqidagi fandir” - degan ta`rif ko p	
ʻ
uchraydi. Siz shu qoidaga qo shilasizmi yoki qo shilmaysizmi? Siz qanday ta`rifni	
ʻ ʻ
pedagogika   fani   uchun   eng   ma`qul   deb   sanaysiz?   O zingizga   yoqqan   ta`rifni	
ʻ
izohlab   bering.   Bir   nechta   yechimini   kutayotgan   muammoli   savolning   bir-biriga
bog’liq   holda   qo yilishi   muammoli   vazifani   keltirib   chiqaradi.   Muammoli   vazifa	
ʻ
sharti   aniq   bo lgan,   kimdir   tamonidan   hosil   qilingan,   javobini   topish   doirasi	
ʻ
cheklangan   didaktik   tushunchasidir.   Muammoli   vazifaning   mazmuni   bilim
oluvchiga   aniq   bo lgan   masalaning   noanig’i   bilan   ziddiyatlashuvidan   iboratdir.	
ʻ Noaniq topilishi zarur bo lib, izlanishni, fikrlashni, mantiqiy hulosalar chiqarishniʻ
ta`minlaydi.   Muammoli   vazifa   albatta   vazifa   beruvchi   tomonidan   hosil   qilinadi.
Pedagogika   fanining   ta`lim   metodlari   mavzusi   yuzasidan   talabalar   uchun
o qituvchi  tomonidan quyidagi  muammoli  vazifalar  belgilanishi  mumkin:  - Ilg’or	
ʻ
o qituvchining   darsiga   kirib,   uni   tahlil   qiling.   Ta`limning   qanday   metodlaridan
ʻ
foydalandi? 
Bu   metodlar   fanning   va   mavzuning   mazmuniga   qanday   darajada   mosligini
izohlang. - Sizningcha qanday metodlardan foydalanilganda dars yanada samarali
bo lishi   mumkin   edi?   Bu   vazifalarning   yechimini   topish   uchun   talaba   birinchi
ʻ
o rinda mavzu yuzasidan mavjud bilimlarni mufassal egallashi, ta`lim metodlarini
ʻ
bilishi   va   bir   biridan   farqlay   olishi   zarur.   Shu   asosda   o qituvchining   yutuq   va	
ʻ
kamchiligini  tahlil  qila oladi. Muammoli  savol  va  vazifalar  birgalikda muammoli
topshiriqning   tarkibida   kelishi   mumkin.   Muammoli   topshiriq   -   o qituvchi,   ta`lim	
ʻ
beruvchi,   kitob   muallifi   tomonidan   muammoli   savol   va   vazifa   shaklida   bilim
oluvchini   muammoli   vaziyatga   tushiradigan   o quv   topshirig’idir.   Muammoli	
ʻ
topshiriqda muammoli savol va vazifalarning elementlari mavjud bo ladi. Shuning	
ʻ
uchun   ham   muammoli   vaziyatga   olib   kiradi.   Muammoli   vaziyat   -   sub`ektning
psixologik holati bo lib, muammo bilan duch kelganda aqliy qiyinchilikning paydo	
ʻ
bo lishi zudlik bilan hal qilishga halaqit beradigan yangi bilim va harakat usullarini	
ʻ
izlash,   ularni   topib,   hosil   bo lgan   qiyinchiliklarni   bartaraf   etishni   ta`minlaydi.	
ʻ
Muammoli holat shaxsni yangi bilimlar olishga da`vat etadi Ma`lumki, muammoli
vaziyat   hosil  qilgandagina  o quvchilarni   fikrlashga,  munosabat  bildirishga  hamda	
ʻ
xulosalar chiqarishga harakat qiladilar. Dars jarayonida o quvchilar berilgan o quv	
ʻ ʻ
materialini   eslabgina   qolmay,   balki   uni   boshqa   materiallar   bilan   taqqoslash,
umumlashtirish, tahlil qilish, xulosa chiqarishga yo naltirilmog’i kerak bo ladi. Bu	
ʻ ʻ
jarayonda o qituvchining vazifasi  ma`lum muammoli vaziyatni  tashkil  qilar ekan,	
ʻ
eng   avvalo,   o quvchiga   qo yilayotgan   muammoni   to g’ri   anglatish,   unda	
ʻ ʻ ʻ
muammoni yyechishga qiziqish uyg’otish zarurdir. Muammoli ta`limning mohiyati
o qituvchi   tomonidan   o quv   mashg’ulotida   muammoli   vaziyatlarni   yuzaga	
ʻ ʻ
keltirish,   muammoli   savol,   topshiriq   va   vazifalarni   bajartirish   orqali   yangi bilimlarni   egallash   bo yicha   ularning   o quv   faoliyatini   boshqarib   borilishidir.ʻ ʻ
Muammoli   o quv   mashg’ulotlarini   tashkil   etishda   o qituvchi   hech   qachon	
ʻ ʻ
o quvchilarga   tayyor   javoblarni   berishi   kerak   emas,   balki   ularga   bilimlarni	
ʻ
egallashga   yo l   ko rsatishi,   ayrim   voqea,   axborot   va   hodisalar   misolida   mustaqil	
ʻ ʻ
ravishda   uning   yechimi   ustida   ishlash   ko nikmalarini   shakllantirishga   qaratishi	
ʻ
lozim. O qituvchining faoliyati o quv materiallarini bayon etishdan, o quvchilarni	
ʻ ʻ ʻ
mavzuga   qiziqtirish   orqali   mustaqil   va   ijodiy   ishlashni   tashkil   qilish,   ularning
bilim,   ko nikma   va   malakalarini   ob`ektiv   baholash   va   rag’batlantirib   borishdan
ʻ
iborat bo ladi.
ʻ
  Zamonaviy   pedagogik   texnologiyalarning   zarur   shartlaridan   biri   ta`lim
jarayonida   o qituvchi,   o quvchilarning   mustaqil   bilim   olishlarini   ta`minlovchi,	
ʻ ʻ
yo naltiruvchi,   maslahat   beruvchi,   tafakkurini   rivojlantirishning   to g’ri   yo llarini	
ʻ ʻ ʻ
ko rsatuvchi,   hamkorlik   qiluvchi   shaxs   sanaladi.   Bunga   muammoli   ta`lim   orqali
ʻ
erishish   eng   ma`qul   yo l   hisoblanadi.   Muammoli   ta`lim   mustaqil,   ijodiy   va   faol	
ʻ
o zlashtirishni ta`minlash bilan birga, keng qamrovli fikr yuritishga, avvaliga o zi	
ʻ ʻ
uchun yangi  bilimlarni  kashf  etishga va keyinchalik ilmni, fanni rivojlantiradigan
kashfiyotlar   qilishga   zamin   hozirlaydi.   2.   Informatika   o qitishda   didaktik   o yin	
ʻ ʻ
texnologiyalari. 
Didaktik   o yinli   mashg’ulotlar.   Ta`lim   jarayonida   didaktik   o yinli	
ʻ ʻ
texnologiyalar   didaktik   o yinli   dars   shaklida   qo llaniladi.   Ushbu   darslarda	
ʻ ʻ
talabalarning   bilim   olish   jarayoni   o yin   faoliyati   orqali   uyg’unlashtiriladi.   Shu	
ʻ
sababli   talabalarning   ta`lim   olish   faoliyati   o yin   faoliyati   bilan   uyg’unlashgan	
ʻ
darslar   didaktik   o yinli   darslar   deb   ataladi.   Inson   hayotida   o yin   faoliyati   orqali	
ʻ ʻ
quyidagi   vazifalar   amalga   oshiriladi:   -   o yin   faoliyati   orqali   shaxsning   o qishga,	
ʻ ʻ
mehnatga   bo lgan   qiziqishi   ortadi;   -   o yin   davomida   shaxsning   muloqotga	
ʻ ʻ
kirishishi   ya`ni,   kommunikativ   –   muloqot   madaniyatini   egallashi   uchun   yordam
beriladi;   -   shaxsning   o z   iqtidori,   qiziqishi,   bilimi   va   o zligini   namoyon   etishiga	
ʻ ʻ
imkon yaratiladi; - hayotda va o yin jarayonida yuz beradigan turli qiyinchiliklarni	
ʻ
engish va mo ljalni to g’ri olish ko nikmalarining tarkib topishiga yordam beradi; -	
ʻ ʻ ʻ
o yin   jarayonida   ijtimoiy   normalarga   mos   xulq-atvorni   egallash,   kamchiliklarga	
ʻ barham   berish   imkoniyati   yaratiladi;   -   shaxsning   ijobiy   fazilatlarini
shakllantirishga   zamin   tayyorlaydi;   -   insoniyat   uchun   ahamiyatli   bo lganʻ
qadriyatlar   tizimi,   ayniqsa,   ijtimoiy,   ma`naviymadaniy,   milliy   va   umuminsoniy
qadriyatlarni   o rganishga   e`tibor   qaratiladi;   -   o yin   ishtirokchilarida   jamoaviy	
ʻ ʻ
muloqot   madaniyatini   rivojlantirish   ko zda   tutiladi.   Didaktik   o yinli	
ʻ ʻ
mashg’ulotlarni talabalarning bilim olish va o yin faoliyatining uyg’unligiga qarab:
ʻ
syujetli-rolli   o yinlar,   ijodiy   o yinlar,   ishbilarmonlar   o yini,   konferentsiyalar,	
ʻ ʻ ʻ
o yin-mashqlarga ajratish mumkin.	
ʻ
“Muammoli vaziyat” metodi - ta’lim oluvchilarda muammoli vaziyatlarning
sabab   va   oqibatlarini   tahlil   qilish   hamda   ularning   yechimini   toppish   bo yicha	
ʻ
ko nikmalarini   shakllantirishga   qaratilgan   metoddir.   “Muammoli   vaziyat”   metodi	
ʻ
uchun   tanlangan   muammoning   murakkabligi   ta’lim   oluvchilarning   bilim
darajalariga   mos   kelishi   kerak.   Ular   qo yilgan   muammoning   yechimini   topishga	
ʻ
qodir   bo lishlari   kerak,   aks   holda   yechimni   topaolmagach,   ta’lim   oluvchilarning	
ʻ
qiziqishlari  so nishiga, o zlariga bo lgan  ishonchlarining yo qolishiga  olib keladi.	
ʻ ʻ ʻ ʻ
‘Muammoli   vaziyat’   metodi   qo llanilganda   ta’lim   oluvchilar   mustaqil   fikr	
ʻ
yuritishni,   muammoning   sabab   va   oqibatlarini   tahlil   qilishni,   uning   yechimini
topishni   o rganadilar.   Quyida   “Muammoli   vaziyat”   metodining   tuzilmasi	
ʻ
keltirilgan.   “Muammoli   vaziyat”   metodining   afzalliklari:   ta’lim   oluvchilarda
mustaqil   fikrlash   qobiliyatlarini   shakllantiradi;   ta’lim   oluvchilar   muammoning
sabab, oqibat va yechimlarni topishni o rganadilar; ta’lim oluvchilarning bilim va	
ʻ
qobiliyatlarini   baholash   uchun   yaxshi   imkoniyat   yaratiladi;   ta’lim   oluvchilar   fikr
va   natijalarni   tahlil   qilishni   o rganadilar.   “Muammoli   vaziyat”   metodining	
ʻ
kamchiliklari:   ta’lim   oluvchilarda   yuqori   motivatsiya   talab   etiladi;   qo yilgan	
ʻ
muammo ta’lim oluvchilarning bilim darajasiga mos kelishi kerak; ko p vaqt talab	
ʻ
etiladi. Guruhlarning muammoli vaziyatning yechimini ishlab chiqishi; Muammoli
vaziyat   tasnifini   keltirish;   Guruhlarga   bo lish;   Guruhlarning   muammoli	
ʻ
vaziyatning   kelib   chiqish   sabablarini   aniqlashi;   Guruhlarning   muammoli
vaziyatning oqibatlari to g’risida fikryuritishi; To g’ri yechimlarni tanlash.	
ʻ ʻ Pedagogik   innovatsiya   quyidagi   tamoyillarga   asoslanadi:   -   ta`lim-
tarbiyaning   yagona   tizimdan   iborat   ekanligi,   undagi   uzluksiz   ta`lim   tizimi   va
tarkibining   yaxlitligi,   birligi   hamda   bir-biri   bilan   uzviy   bog’langanligi;   -   ta`lim-
tarbiya   jarayonini   olib   borishda   optimal   variantlarni   topishga   erishish;   -
zamonaviylik,   ya’ni   ta`lim-tarbiya   uslubiyatini   zamonaviy   fan-texnika   yutuqlari
bilan   boyitib   borish;   -   ilmiylik,   ya’ni   ta`lim-tarbiya   tizimini   muntazam   ravishda
rivojlantirib borish maqsadida uzluksiz ilmiy izlanishlar va tadqiqotlar olib borish;
-   moddiy-texnika   bazani   zamon   talabi   asosida   yaratish,   pedagogik   jarayonda
axborotlashtirish   muhitiga   e`tibor   berish;   -   axborot   texnologiyalari   va
texnikalaridan   foydalanish   samaradorligini   oshiruvchi   elektron   darslik   va   o quvʻ
qo llanmalarini   ishlab   chiqish,   shuningdek   masofaviy   ta`lim   va   “Internet”   dan	
ʻ
foydalanish   imkoniyatlarini   kengaytirish;   -   talabalar   bilimini   baholashni
avtomatlashtirish   hamda   bilim   monitoringini   muntazam   ravishda   nazorat   qilib
borish va shu kabilar. Pedagogik innovatsiyani rivojlantirish mexanizmlari: - ta`lim
muassasasida ijodiy muhit yaratish, bu boradagi tadbirkorlik va tashabbuskorlikni
qo llab-quvvatlash;   -   ta`lim   innovatsiyalari   bo yicha   olib   borilayotgan
ʻ ʻ
izlanishlarga   shart   sharoitlar   yaratish   va   ularning   ommaviy   tatbig’iga
ko maklashish;   -   ilmiy   –   izlanuvchanlikni   rag’batlantirish,   tanlovlar   o tkazish
ʻ ʻ
hamda   ularni   iqtisodiy   jihatdan   qo llab-quvvatlash;   -   istiqbolli   ishlanmalarni,	
ʻ
samarali   ta`lim   uslublari,   shakllari,   yo llarini   uzluksiz   ta`lim   tizimiga   kiritishga	
ʻ
ko maklashish, yangiliklarni muvofiqlashtirish, to plash va shu kabilar. Pedagogik	
ʻ ʻ
innovatsiyalarni   hayotga   tadbiq   etishning   tashkiliy   asoslari:   -   pedagogik
innovatsiyalarni   yig’ishda   innovatsiyalar   bo yicha   aniq   ma`lumotlar   bazasini	
ʻ
tashkil qilish va ta`lim-tarbiya sohasining me`yoriy hujjatlari bo yicha ma`lumotlar	
ʻ
omborini   yaratiladi;   -   pedagogik   innovatsiyani   tanlashda   quyidagtlarga   e`tibor
beriladi: pedagogik innovatsiyaning pedagogik samaradorligini muntazam ravishda
o rganib,   tahlil   qilib   borish;   -   pedagogik   innovatsiya   bo yicha   tajriba-sinov	
ʻ ʻ
ishlarini tahlil qilib borish, umumlashtirish. 
Ommalashtirishlar bo yicha tavsiyalar tayyorlash; - pedagogik innovatsiyani	
ʻ
joriy   qilishda   uni   joriy   etish   jarayonini   muntazam   ravishda   kuzatib   borish, pedagogik   innovatsiyaning   rivojlanish   mexanizmlariga   alohida   e`tibor   berish   va
shu   kabilar.   Pedagogik   innovatsiyadan   foydalanishga   uslubiy   tavsiyalar:   -   ta`lim-
tarbiya   sohasidagi   davlat   me`yoriy   hujjatlariga   e`tibor   berish;   -   pedagogik
innovatsiya sohasidagi ma`lumotlarni to plash, saqlash, qayta ishlash va uzatishgaʻ
tayyorlash orqali axborot holiga keltirish; - pedagogik innovatsiyaning joriy etilishi
bo yicha   axborot   tizimini   yaratish;   -   pedagogik   innovatsiya   bo yicha   kompyuter	
ʻ ʻ
tarmog’ida   saytlar   ochish   va   undan   foydalanish   ko lamini   kengaytirish   va   h.k.	
ʻ
Pedagogik   innovatsiyalarni   joriy   etishda   bo lajak   o qituvchilarda   shakllanadigan	
ʻ ʻ
innovatsion   xislatlar:   -   talabaning   ijodkorligi   xislati,   bunga   talaba   o zining	
ʻ
intellektual qobiliyati hamda muntazam ravishda o z ustida ishlashi orqali erishadi;	
ʻ
-   talabaning   kompyuter   savodxonligi   va   axborot   madaniyati   yuksakligi   hislati;   -
talabaning   yangilikni   joriy   etishdagi   faoliyatni   oxirigacha   yetkaza   olish   hislati;   -
talabaning innovatsion faoliyatda ilg’or bo lish xislati; - talaba shaxsining g’ayrat-	
ʻ
shijoatlik   xislati;   -   yetakchi   kasbiy   pedagogik   mahoratga   ega   bo la   olishlik	
ʻ
mahorati.   Bu   qayd   etilgan   pedagogik   innovatsiyani   ishlab   chiqish   joriy   etishning
zaruriy   ketma-ketligini   amalga   oshirish   orqali   ta`lim   tizimida   sezilarli   sifat
o zgarishlariga   va   yuqori   samaradorlikka   erishiladi.   Albatta   bu   zaruriy   ketma-	
ʻ
ketlikni   amalga   oshirish   borasida   keng   miqyosda   katta   ilmiy   tadqiqot   ishlari   olib
borilishi  mumkin. Ta`lim jarayoniga pedagogik innovatsiyalarni ishlab chiqish va
qo llash   yaqin   o ttiz   yillik   tarixga   ega.   Bu   davrda   rivojlangan   xorijiy   davlatlarda
ʻ ʻ
yangi  pedagogik texnologiyalar, yangi  axborot  texnologiyalari  ishlab  chiqildi. Bu
borada   respublikamizda   ham   sezilarli   ishlar   olib   borilmoqda.   Shuningdek,   oliy
ta’lim muassasalarida ham yuqorida qayd etilgan pedagogik innovatsiyalarni ishlab
chiqish   joriy   etishning   zaruriy   ketma-ketligi   bo yicha   diqqatga   sazovor   ishlar	
ʻ
qilinmoqda. Jumladan, oliy ta’lim muassasalarida “Innovatsion uslublarni yaratish
va joriy etish markazi” tashkil etilgan. Uning tarkibida quyidagi bo limlar mavjud:	
ʻ
- innovatsion uslublar ishlab chiqish, “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi” asosidagi
ilg’or   pedpgogik   texnologiyalarni   va   ijodkor   o qituvchilar   ish   tajribalarini	
ʻ
o rganish,   ularni   to plash   va   ommalashtirish   bo limi;   -   iqtidorli   talabalar   bilan	
ʻ ʻ ʻ
ishlash bo limi; - pedagogik innovatsiyalar asosidagi o quv-uslubiy qo llanmalarni	
ʻ ʻ ʻ tayyorlash   va   nashr   qildirish   bo limi   va   shu   kabilar.   Demak,   pedagogikʻ
innovatsiyalar keng qamrovli, ko p qirrali, murakkab va ijodiy tashkiliy-pedagogik	
ʻ
faoliyat bo lib, uning yordamida ta`lim-tarbiya jarayonining istiqbolli va samarali	
ʻ
uslubiyatini   yaratish   mumkin   hamda   “Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi”   da   qayd
etilgan   raqobatbardosh   zamonaviy   mutaxassislarni   tayyorlashni   kafolatlaydi.
Maqsad:   Ta`lim   texnologiyalari   va   uning   tashkil
etuvchilarito g’risidagima`lumotlarni   tushunish.   *Vazifalar:   -   bo lajak
ʻ ʻ
o qituvchilarda   ta`lim   texnologiyalari   va   uningtashkil   etuvchilari   haqidagi	
ʻ
ko nikmalarini shakllantirish; - muammolarni maqsad, vazifa va fanning mazmuni
ʻ
bo yichaumumlashtirish;   -   bilimlarni   tekshirish   va   mustaxkamlash.   *Mazmun:
ʻ
talabalarning   egallashi   lozim   bo lgan   bilim.   O qituvchi   2.   Darsni   tashkil   etish	
ʻ ʻ
bosqichi:   Uslub:   Og’zaki   bayon   qilish.   Shakl:   ma`ruza   mashg’uloti,   kichik
guruhlar   va   jamoadaishlash.   Vosita:   tarqatma   va   taqdimot   materiallari.   Usul:
tayyor   yozma   materiallar.   Nazorat:   og’zaki   nazorat,   savol-javoblar,   kuzatish.
Baholash: rag’batlantirish, reyting tizimi asosida baholash. O qituvchi 3. Mustaqil	
ʻ
ishlash   bosqichi:   -   munozara,   aqliy   hujum,mikroguruhda   ishlash   va   boshqa
metodlar   orqali   nazorattopshiriqlarini   yechishga   yo naltiriladi.   -   talabalar   nazorat	
ʻ
topshiriqlarini hal qilish to g’risidagifikrlarini o zaro muhokama qilishadi. - o zi va	
ʻ ʻ ʻ
mikroguruh uchun yagona javobni tanlaydi. Talaba 4. Natijalarni eshitish va tahlil
qilish   bosqichi:   -   talabalar   va   mikroguruh   fikri   tinglanadi,   ulargaaniqlashtiruvchi
savollar   beriladi.   -   mikroguruhlarning   javoblari   to g’risida   talabalar	
ʻ
fikrianiqlanadi. - javoblar tahlil etiladi. O qituvchi -Talaba 5. Yakuniy va baholash	
ʻ
bosqichi: - talabalarning berganjavoblaridan ko pchilik fikriga mos kelgani alohida	
ʻ
ajratibolinadi; - talabalarning nazorat topshiriqlarini yechishdagi faolligi,intilishlari
hisobga olingan holda amaldagi reyting tizimiorqali baholanadi;  Xulosa
Hozirgi   rivojlanib   borayotgan   bu   zamonda   malakali   pedagoglarga   bo`lgan
talab ortib bormoqda. Malakali pedagog endi qanday bo`ladi degan savol tug`iladi.
Malakali pedagog o`z fanini puxta egallagan fikrlash ko`lami keng o`quvchi bilan
shug`illanishni   biluvchi,   yangiliklardan   boxabar,   dars   o`tish   sistemasini   to`g`ri
tashkillashtirgan, Xushmuomula bolishi kerak.
O`qituvchilarning   faoliyati   uchun   eng   muhim   narsa-muomalaning
qonuniyatlari,   uning   rivojlanishi   to`g`risidagi   psixologik   bilimlar,   ko`nikmalar   va
qobiliyatlarni egallashdir. 
Izlanishlarning   ko`rsatishicha   p е dagogning   o`quvchilarga   nisbatan   bo`lgan
ijobiy   munosabati,   ularga   tiniq,   bosiq   anda   murojaat   qilishi   o`quvchilarda
erkinlikni his qilishda yordam b е radi. o`quvchilarga noto`g`ri munosabatda bo`lish
ularda ishonchsizlik  kam gap bo`lishga, o`quvchilarni laganbardorlik kabi  yomon
fazilatlar   shakllanishiga   olib   k е ladi.   O`quvchilar   tomondan   yaxshi   ko`ringan,
hurmat   qozongan   o`qituvchining   gapi,   b е gona,   yomon   ko`ringan   o`qituvchining
gap-so`zlariga qaraganda, o`quvchi toomndan umuman boshqacha qabul qilinadi.
Pedagog   o`zida   yana   bitta   xislatni   aks   ettirmog`i   kerak.   Bu   o`quvchi
talabaning   psixikasini   yaxshi   bilgan   xolatda   o`sha   talaba   o`quvchi   bilan   ish
yuritmog`I kerak. Foydalanilgan adabiyotlar
1. Google tizimi
2. Moodle tizimi
3. Ziyonet Ta`lim tarmog`i

Informatika fanini o‘qitish Reja: 1. Natijalarini loyihalashtirishning nazariy asoslari. O‘quv mashg‘ulotlarini loyihalashtirish. 2. Bilimlarni nazorat qilish va baholashning innovasion metodlarini loyihalashtirish. Hamkorlikda, modulli o‘qitishni loyihalashtirish. 3. Informatikani kasbga yo‘naltirib muammoli o‘qitishni (keys) loyihalashtirish. Informatika ta’limida o‘quvchilar bilish faoliyatini faollashtirishga qaratilgan pedagogik texnologiyalarni loyihalashtirish. 4. Kompyuter va axborot texnologiyalar ta’lim jarayonini loyihalashtirish. Informatikani zamonaviy vositalar asosida o‘qitishni loyihalashtirish. 5. Informatika fanini o‘qitishda samarali qo‘llash mumkin bo‘lgan o‘yinli texnologiyalar 6.

Hozirgi vaqtda ta`lim muassasalarida o’qitishning zamonaviy shakl va usullari keng qo’llanilmoqda. O`qitishning zamonaviy usullarini qo’llash ta`limda yuqori samaradorlikka olib keladi. An`anaviy o’qitishda asosan o’qituvchiga erkinlik beriladi (sub`ekt-ob`ekt), noan`anaviy o’qitishda esa o’quvchiga erkinlik beriladi, o’qituvchi-o’quvchi munosabatlarini demokratlashtirish(sub`ekt-ob`ekt) asosida dars jarayonlari tashkil etiladi. O`qitishning noan`anaviy usullaridan samarali foydalanish o’qituvchining kasbiy malakasi hamda mahoratiga bog’liq. Noan`anaviy o’qitish jarayonida o’qitishning tashkiliy shakllari(frontal, guruhlarda ishlash, individual ishlash) yordamida o’qituvchi dars o’tishda quyidagi usullardan foydalanishi mumkin: Aqliy hujum. Bu usulda o’qituvchi o’quvchilarga topshiriq (savol) beradi, o’quvchilarning topshiriqlar borasida berilgan fikr-mulohazalari jamlanadi. O`quvchilar hamkorlikda murakkab muommoni yechishga harakat qiladilar. Uni hal etishuchun o’z shaxsiy g’oyalarini ilgari suradilar. Guruh (juft) bo’lib ishlash. Darsda ishtirok etayotgan o’quvchilar guruhlarga (4 - 6 o’quvchi) bo’linib yoki juft - juft bo’lib o’qituvchi bergan topshiriqlarni bajaradi. Bahs. O`quv guruhi ikki komandaga bo’linadi. Tegishli mavzu bo’yicha bahs, munozara yuritiladi, o’zaro fikr almashiniladi . Mehmon mashqlari. Bunda dars biron mutaxassis ishtirokida o’tkaziladi. Mutaxassis taklif etish, kutib olish, darsjarayonini tashkil etib, uni kuzatib qo’yish kabi barcha tashkiliy ishlarni o’quvchilarning o’zlari bajaradilar. So’rovnoma o’tkazish. Fanni o’qitish davomida har bir bo’lim, bob yakunlanganidan so’ng o’qituvchi so’rovnoma o’tkazadi. Og’zaki va yozma mashqlar. Og’zaki mashqlar ta`lim oluvchilarning nutq madaniyati va mantiqiy fikrlashini, ularning bilish imkoniyatlarini rivojlantiradi. Yozma mashqlar orqali esa o’quvchilarda tegishli ko’nikma va malakalar shakillantiriladi, chuqurlashtiriladi va mustahkamlanadi O`z-o’zini attestatsiya qilish. Har bir ta`lim beruvchi va ta`lim oluvchi o’z faoliyatini nazorat qilishga qaratilgan usuldir. Natijalarni tahlil qilish. Ta`lim beruvchi ta`limoluvchilarga qo’ygan baholar natijasi va dars-mashg’ulotda qo’yilgan maqsadga qay darajada erishganlik tahlil etiladi. Video materiallardan foydalanish. Dars jarayonida multimedia tizimidan, video yozuvlardan, o’quv televideniyasi,

axborotni displayda aksettiruvchi kompterlardan foydalanish. Tadqiqot. Ta`lim oluvchilarning ayrim tadqiqotishlarini, ya`ni diplom va kurs loyihalari, bitiruv ishlarini ilmiy asoslangan holda mustaqil bajarishlari, ularni yozish va qo’yilgan maqsad va natijalarni tahlil qilishi. Improvizatsiya. Dars mashg’ulotlarida o’quvchilarning nostandart vaziyatlarni mustaqil hal eta olishlari. Kuzatish va ma`lumotlarni etkazish. Ta`lim oluvchilarning bir-birlarini kuzatishlari va qo’yilgan muammo bo’yicha ma`lumotlarni etkazishi. O`yinlar. Ishbilarmonlik yoki sahnalashtirilgan o’yinlar – muammoli vazifaning bir turi. Bunda matnli material o’rniga o’quvchilar tomonidan rollar o’ynaladigan hayotiy vaziyat sahnalashtiriladi. Loyihalash ishlari. Bu bilim va malakalarni tahlil qilish va baholashni nazarda tutuvchi majmuaviy ta`lim usulidir. Loyiha usulida o’quvchilar rejalashtirishda, tashkil etishda, tekshirishda, tahlil etishda va bajarilgan ishning natijalarini baholashda ko’proq ishtirok etadilar. Kitob bilan ishlash. Ushbu usul ta`lim oluvchilarning o’quv materialini mustaqil o’zlashtirishi, o’z-o’zini tekshirish malakasini oshirishi, berilgan matnning mazmunini to’liq va ongli ravishda bayon eta bilishi bilan bog’liq. Individual - amaliy usul. Ta`lim oluvchilar olgan bilimlari asosida amaliy vazifalarni hal qiladilar, ya`ni nazariy bilimlarini amaliyotga tatbiq etadilar. Ko’rgazmali materiallar (diagramma, karta, fotografiya, san`at asarlari, plakatlar) bilan ishlash. Ta`lim oluvchilar mustaqil holda ko’rgazmali materiallarbilan ishlashadi. Ularning o’zlari ham ko’rgazmali materiallarni tayyorlaydi. Suhbat. Bu o’qitish va o’qishning muloqot, savol - javob usulidir. Suhbat individual holda yoki butun guruh bo’yicha o’tkazilishi mumkin. Vaziyatlarni o’rganish. Ta`lim muassasalarida vujudga keladigan standart vaziyatlar o’rganiladi va ularni hal etish yo’llari ishlab chiqiladi. Boshqalarni o’qitish. Bu usulda ta`lim oluvchilar qo’yilgan muammo bo’yichabir-birlari bilan o’zaro axborot va ma`lumot almashadilar . Baholash. Bunda ta`lim oluvchilar maqsadga qay darajada erishganinianiqlaydilar. Ta`lim oluvchilar ta`limberuvchi orqali yoki o’zaro birbirlarini baholashadi. Baholashning quyidagiturlari mavjud: tekshiruv, savol-javob, har xilsavollarni tanlash, to’g’ri va noto’g’ri shakldagi javoblar, o’z-o’zini baholash,tengdoshining baholashi, ustozlarning fikrlari,

harakatlar rejasi, har xil tavsiyalar, reyting, tadqimot, intervyu, testlar, videokamera yoki inson kuzatishi, mikrotopshiriqlar, loyihalar orqali baholash va h. k. Yuqorida sanab o’tilgan noan`anaviy o’qitish usullari shubhasiz, ta`limmuassasalarida ta`lim samaradorligini oshirishga xizmat qiladi. O`qitishning no’ananaviy modellarini shartli ravishda uchta turga ajratishmumkin: - modellashtirish; -hamkorlikda o’rganish modeli; -o’rganishning tadqiqot modeli. Bu modellar asosan o’quvchi shaxsiga qaratilgan bo’lib, ularni boshqacha tarzdamarkazda o’quvchi turgan ta`lim modellari deb ham atashadi. Modellashtirish - real hayotda va jamiyatda yuz berayotgan hodisa vajarayonlarning ixchamlashtirilgan va soddalashtirilgan ko’rinishini(modelini) auditoriya(sinfxona)da yaratish va ularda o’quvchilarning shaxsan qatnashishi vafaoliyat evaziga ta`lim olishini ko’zda tutuvchi metod. Hamkorlikda o’rganish modeli – o’quvchilarning mustaqil huruhlarda ishlashievaziga ta`lim olishini ko’zda tutuvchi metod. O`rganishning tadqiqot modeli – o’quvchilarni muayyan muammoni yechishga yo’naltirilgan, mustaqil tadqiqot olib borishini ko’zda tutuvchi metod. O'qituvchining vazifasi: – o'quvchi, talabalami mustaqil ijodiy faoliyatlarini unumli bo'lishi uchun sharoit yaratish. Bu metodni iqtisodiy fanlarni o'rganishdagi muhim ahamiyati shundaki, talabalar biznes-reja tuzishni, turli tanlovlarda qatnashish uchun loyihalar ishlab chiqishni o'rganadilar. Nazariy va amaliy mashg'ulotlami qanday tashkil etishning texnologik xaritasini ishlab chiqish, ya'ni darsni qanday o'tkazishni mufassal rejasini ishlab chiqishni, umuman olganda, o'z faoliyatlarini rejalashtirishni o'rganadilar. Shu bilan birga mazkur metodning o'ziga xos xususiyatlari mavjudki, ularni, albatta, hisobga olish zarur. Birinchidan, bu metodni mavzular, alohida predmetlar bo'yicha qo'llash juda qiyin. Chunki, bir muammoning kelib chiqish sabablari nihoyatda xilma-xil. Ularni bir fan doirasida hal qilish qiyin. Ikkinchidan, barcha talabalar ham loyiha tayyorlab, qo'yilgan muammoni yecha olmaydi. Uchinchidan, bu metod o'qituvchidan chuqur bilim, tajriba, o'z ustida tinimsiz ishlash, turli loyihalarda shaxsan qatnashishini talab qiladi. Loyihalash metodini qo'llash uchun birinchi navbatda loyihalash ob’yektini

aniqlaymiz. Qanday masala, muammo mavjudki, uni yechib loyihaning natijasini qanday bo'lishini belgilaymiz. 1. Bu o'tilayotgan mavzu bo'yicha qo'yilgan savol yoki yyechimini kutayotgan dolzarb masala bo'lishi mumkin. Loyiha talabalarning o'z xohishlari, qiziqishlariga ko'ra tanlagan ilmiy izlanishlari bo'lishi mumkin yoki o'qituvchi taklif qilishi mumkin. Har ikkala holda ham talabalar zarur axborotlarni to'plashlari, ularni tahlil qilishlari zarur. Tahlil asosida qaror qabul qilib, loyiha ishlab chiqishdan maqsad qo'yiladi va qanday natijaga erishilishi belgilanadi. 2. Maqsadni aniqlagach, loyihaning mazmunini belgilaymiz. 3. Reja asosida amalga oshirish uchun vazifalar belgilanadi, ya'ni faoliyat rejasi ishlab chiqiladi. Loyihaning umumiy tavsifi oy- dinlashadi. Aniq faoliyatga asos yaratiladi. Loyihani amalga oshirish uchun tuzilgan reja aniq bo'lishi, haddan tashqari murakkab bo'lmasligi kerak. Umumiy rejadan tashqari haftalik va oylik rejalar tuziladiki, uning asosida talaba bajaradigan ishlarni yanada oydinlashtiradi. 4. Loyiha qatnashchilari belgilanadi. Loyiha qatnashchilari o'z qiziqishlari, fikr doiralari bilan bir- birlariga yaqin, yordam beruvchi o'quvchi, talabalar bo'lib, ularni loyihada qo'yilgan maqsad birlashtiradi. Ularni yoniga keyinchalik boshqa qatnashchilar ham qo'shilishi mumkin. Lekin qatnashchilar haddan tashqari ko'payib ketishi salbiy oqibatlarga olib keladi. Shuning uchun loyihada har bir qatnashuvchining bajaradigan vazifasi aniq yozib qo'yiladi. 5. Loyihani amalga oshirish muddatlari belgilanadi. Agarda u bosqichlarga bo'linsa, uni ham muddatlari bilan ko'rsatiladi. 6. Loyihalash va uni amalga oshirishning bosqichlari: 1- bosqich. Loyihani ishlab chiqish. Unda loyihani amalga oshirish shakllari va vositalari, bosqichma-bosqich natijalari ham ko'rsatiladi. 2- bosqich.Loyihada belgilangan vazifalar bajariladi. Bu bosqichda talabalar mustaqil ravishda individual va guruh bo'yicha qo'yilgan vazifalarni bajaradi lar. Material, axborot to'playdilar. To'plangan ma'lumotlarni muhokama qiladilar. Jadvallar, grafiklar ishlab chiqadilar. Namoyish etiladigan, illyustrativ materiallar tayyorlashadi. 3- bosqich. Loyihaning barcha qatnashchilari tomonidan tayyorlangan ishlar bir butun qilib birlashtiriladi. Avval loyihaning xoniaki varianti yozib chiqiladi. So'ngra yakuniy variant tayyorlanadi. Rasmiy talablar asosida taxlanadi. 4-bosqich.