logo

Fizika fanini o’qitishda prezentatsiya metodini qo’llash

Загружено в:

12.08.2023

Скачано:

0

Размер:

3920.8798828125 KB
Mavzu: Fizika fanini o’qitishda prezentatsiya metodini
qo’llash
MUNDARIJA
№ KIRISH
I
BOB  Zamonaviy texnologiya asosida  darsni tashkil etish
  1.1.   Innovatsion  texnologiyalarning   maqsadi.
  1.2. Innovatsion   texnologiyalarning   mazmuni va vazifalari.
II ASOSIY QISM.  FIZIKA  FANINI 
PREZENTATSIYA  METODIDAN  FOYDALANIB 
O’QITISH.
2.1. ,,Elektromagnit induksiya hodisasini’’ mavzusi bo’yicha 
dars ishlanmasining texnologik xaritasi , texnologik 
modeli.
2.2. Faradey tajribalarini   tushuntirishda  prezentatsiya   usuli 
yordamida tushuntirish.
2.3 Yangi  mavzuni   mustahkamlashda   prezentatsiya  
usulidan foydalanish.
III Xulosa
IV Adabiyotlar                                                            KIRISH
Respublikamizda   2020   yil   “Ilm-ma’rifat   va   raqamli   iqtisodiyotni
rivojlantirish”   yili deb e’lon qilinishi Ilm-ma’rifat,iqtisod sohasiga qaratilayotgan
katta e’tiborni qaratmoqda.
Ta’lim   texnologiyasi   tushunchasi   esa   lug‘aviy   jihatdan   (inglizcha   «an
educational   technology»)   ta’lim   (o‘qitish)   jarayonini   yuksak   mahorat,   san’at
darajasida   tashkil   etish   borasida   ma’lumotlar   beruvchi   fan   (yoki   ta’limot)
ma’nosini  anglatadi.     Ta’lim-tarbiya jarayonini to‘g‘ri tashkil  etish uchun barcha
mavjud   imkoniyatlarni   safarbar   etish   o‘qituvchilarning   birinchi   navbatdagi
vazifalaridan   biridir.       O‘qituvchi   va   o‘quvchi   o‘rtasidagi   muloqot   namunasining
o‘zgarishi  pedagogik texnologiya shartlaridan biridir. 
Ishning   maqsadi   va   vazifalari .     o‘quvchilarining   bilish   faoliyatini
Elaektromagnit       induksiya         mavzusi   bo‘yicha       belgilangan   maqsadlarga   mos
holda         tanlangan       o‘qitish       metodlari       yordamida     tashkil        etib ularning
o‘zlashtirish    darajalarini   oshirish. 
O‘quvchilarning bilimlarini oshirishda pedogogik texnologiyalarga     yo‘naltiril -  
gan ilmiy-metodik      samaradorlik     darajasi      aniqlash.
Kurs ishida olingan natijalar   quydagi hollarda qo‘llanilishi mumkin: 
. Kurs   ishining   tuzilishi   va   hajmi .     Ushbu   kurs   ishi       kirish,       ikkita       bob,
xulosalar    va    foydalanilgan      adabiyotlar       qismlardan      tashkil      topgan 
bo’lib, ___ bet     hajmda      kompyuterda    lotin    alifbosida    yozilgan.
         
     I   BOB.  Zamonaviy  texnologiya asosida  darsni tashkil etish.
       § 1.1.  Innovatsion    texnologiyalarning   maqsadi.    B ugungi     kunda   fanni   yangi   innovatsion   texnologiyalar bilan boyitilishi 
  talab   etilmokda.   Yangi       innovatsion     texnologiyalar   o‘quv   jarayonini
natijasini   kafolatlash   yuqori   samaradorlikka   erishish     kam     vaqt
sarflab    katta        xajmdagi      bilimlarni     egallash    imkonini      tug‘diradi.
Innovatsion  texnologiyalar  va  pedagogik   mahorat     bo‘lajak    pedagoklarda
o‘rgangan   ta’lim   va     tarbiyaviy      texnologiyalarni     to‘g‘ri   o‘z    o‘rnida
va   yuqori    samara bilan   qo‘llash malakasini  hosil  etishga qaratilgan bo‘lib u
o‘qituvchiga   nutq   malakasini   psixologik   xolatni   boshqarish   malakasini   o‘quv
jarayonini tashkil etish    yo‘l  yo‘riqlarni ko‘rsatadi.  Mavzuni o’tishdan avval
o’quvchilarning   darsga     tayyorligi   ,   ularning   bu   fanga   qiziqishlari       paydo
qilishimiz     kerak.    Ma’lumki       ta’lim  ikki    tomonlama  jarayon  bo’lib,
bunda     ham       o’qituvch     ham     o’quvchi       birgalikda       harakat             qilishi
kerak.  Avvalombor   dars    jarayonida  teskari alqoqani yo’lga qo’yish  lozim,
ya’ni   o’quvchi   o’tilayotgan     darsni   qay   darajada   o’zlashtirayotganini     bilib
borishimiz       kerak.         O’quvchilarning     yangi   mavzuni     qay     darajada
tushinayotganliklarini       bilishimiz     katta   ahamyatga   ega.     Dars     jarayonida
mavzu   tajribalarini   bajarib ko’rsatish orqali   ularning darsga         qiziqishlarini
oshirishimiz     mumkin       va       bu       tajribalar         o’quvchining           xotirasida
uzoq     vaqt   saqlanadi.       An’anaviy   darsni yangi     innovatsion       tehnologiya
almashtirishimizga    quydag   i sabablarni     ko’rsatishimiz    mumkin.  
  
    
  
An’anaviy ta’lim shaklining ijobiy va salbiy tomonlari
Ijobiy tomonlari Salbiy tomonlari
1.Sistematiklik xarakterga eg a  ekanligi 1. B ir xillikning ustunligi
2.Tartibga   solingan   manti q iy 2.Dars   va q tini   tejaml i bo g‘ lanishning mavjudligi ta q simlanganligi
3.O‘qituvchining   emotsional   ta’siri
do i miy 3.Dars   va q tida   yangi   mavzuni
o‘rganishda   y o‘ nalish   beriladi.   Bu
esa uy vazifaga yuklatiladi.
4. U mumiy   o‘qitishda   yalpi
harakatlarning o p timalligi 4.Talabalar   o‘zaro   mulo q otdan
maxrum 
5.   Mustaqillikning yo‘qligi
6   O‘quvchilar   passiv   xol a tni
egallashi
7.   O‘quvchi ning   nutkiy
faoliyatining kamligi 
8.O‘rta me’yoriy yondashish
9.   Individual   yondashuvning
yo‘ql i gi
     
XX   asrning   30   yillarida   fanga   pedagogik   texnika   tushunchasi   kirib   keldi.   Bu
tushunchaning kirib kelishiga 1932 yil  25 avgustda  qabul qilingan «Boshlang‘ich
va o‘rta maktablarning o‘quv dasturlari va ish tartibi» haqidagi hukumatning qarori
sabab bo‘ldi.
Shunday   qilib,   «pedagogika»   yunonchadan   «bolani   etaklash»   so‘zini   bildiradi.
Maktabda   mashg‘ulotlarni   o‘qituvchilar   –   «didiskala»lar   o‘tar   edi   («didasko»   -
men   o‘qiyman,   keyinroq   «didaktika»   -   o‘qitish   nazariyasi   paydo   bo‘ldi).
Muqqadam bilimning bu sohasi falsafa fani negizida amalga oshirilar edi. «Texnologiya»   materiallar   yoki   yarim   fabrikatlarni   olish,   ishlov   berish   va   qayta
ishlash usullarini ishlab chiquvchi va takomillashtiruvchi ilmiy fandir.
«Texnologiya» fani ham qadimgi yunonistonda paydo bo‘ldi va u ikkita so‘z
–   «texne»   -   san’at   va   «logos»   -   o‘rganish   –   dan   iborat.   Ushbu   davrda,   bu
hunarmandning predmetni tayyorlash san’atiga, ustozi rahbarligi ostida (mashqlar
tufayli) o‘zining tirishqoqligi va tabiiy iqtidori orqali erishishini anglatar edi.
«Texnologiya»   va   «Pedagogika»ning   fan   sifatida   bir   tarixiy   davrda
shakllanganligi,   bu   qonuniy   hodisadir.   Chunki   kengaytirilgan   va   ommaviy   ishlab
chiqarishni tashkil etish, ommaviy o‘qitishni taqozo etdi.
Keltirilgan   bu   ta’rifdan,   pedagogik   texnologiyaning   –   tizimlilik   va
samaradorlik   kabi   majburiy   belgilarini   alohida   ta’kidlash   mumkin.   Bunga
pedagogik texnologiyaning majburiy tashkil etuvchi belgilarining yana birisi qayta
takrorlanishni   qo‘shish   lozim   bo‘ladi.   Yuqoridagilarni   e’tiborga   olib,   pedagogik
texnologiyani   -   maqbullashtirilgan,   unifikatsiyalashtirilgan   va   qayta
takrorlanadigan o‘quv jarayonini yaratish va qo‘llash deb, xarakterlash mumkin.
Shunday   qilib,   oliy   ma’lumotli   mutaxassislar   tayyorlovchi   tizim,   ularda
ishlab-chiqarish,   texnika   texnologiyaning   uzluksiz   o‘zgarib   turuvchi   sharoitiga
zudlik bilan moslashuvchanlikni shakllantirishga yo‘naltirilishi zarur. Ular bilimlar
harakatlanuchanligi,   tanqidiy   fikrlash,   ijod   va   kasbiy   faoliyatida   epchillik   kabi
xususiyatlarga ega bo‘lishi lozim.
§  1.2.   Innovatsion  texnologiyalarning       mazmuni   va   vazifalari 
Ta’lim texnologiyalarini ishlab chiqishda quyidagi o‘ziga xos xusuiyatlarni 
xisobga olish kerak. 
   1.O‘quvchi sub’ektiga alo h ida e’tibor berish.
   2.Texnologik xususiyatga ega bulishi  
  3.Tizimlilik   (pedagogik   texnologiya)   tizimlilik   xususiyatiga   ega   bulishi   kerak,
ya’ni mantikiy bog’lanishlar va yaxlitlikning mavjud   b o’ lishi .    4. Boshqariluvlik xususiyati, ya’ni  diagnostika, rejalashtirishga qarab natijalarni
korrektivlash, ya’ni moslashtirish.
      5.   Samaralilik   xususiyati.   Natijalari   samarali,   optimal   kuch   va   mablag’   talab
etuvchi hamda standart ta’limga to‘g‘ri keluvchi bulishi lozim.
   6. Konspektuallik xususiyati.  Xar  bir pedagok texnologiya chukur g‘oyaga   ega
bulishi,  ilmiy asoslanishi lozim.
      SHaxsning   individualligiga   asoslanish   bu   shaxsni   aktivligini   oshirish,   uning
Yangi               xususiyatlarni,   kobiliyatlarni   kashf   etish   va   rivojlantirishdir.   Har   bir
shaxsning   tanlash   imkoniyatini   va   erkin   rivojlanish   imkonini   yaratishdir.   Ya’ni
«Rivojlantiruvchi   ta’limni»   ishga   tushishini   ta’minlashdir.     «Xotira   maktabidan»
fikrlash maktabiga o‘tish   va undan keyin   «rivojlanish maktabiga» o‘tish maqsad
qilib   qo’yiladi.Individual   ta’limni   rivojlantirish   natijasida   o‘z-o‘zidan   ta’lim   ko‘p
profilli, ko‘p darajali yoki differensiallshgan (tabaqalashgan) bo‘lib qoladi. Bunday
holda monitoring ishga tushirilishi shart.
   Agar avvallari bitta tanlab olingan troektoriyadan chetga   chiqqan o‘quvchilarni
troektoriyaga  solish     harakat  qilingan bo’lsa,  endilikda  har   bir   talaba  uchun     o‘z
trarektoriyasi   ishlab   chiqilishi     va   uning   rivojlanish   qadamlari   nazarat   qilib
borilishi lozim. Ya’ni xar bir o‘quvchining xar tomonlama   rivojlanishi o‘rganilib
so’ng   keyingi   rivojlanish   rejalari   tuziladi.         «Ta’lim   to‘g‘risida»gi     va   «Kadrlar
tayyorlash   milliy   dasturi»   qonunlari   asosida     12   yillik   majburiy   ta’limga   o’tiladi.
Ta’lim   tizimi   oldiga   yangi   yuksak   vazifalar   kuyildi.   Bunday   yuksak   vazifalarni
bajarish   uchun   metodika   pedagogik   texnologiyalar   bilan   boyitilishi   talab
etilyapdi.Bugungi kunda xar bir pedagogdan  yuqori samaradorlik talab etilmokda.
Ammo, ilm-fanning tez rivojlanishi   bilimlar hajmini   oshib borishi o‘qituvchidan
yangicha   yondashuvni   talab   etmokda.   Bugungi   kunda   pedagog   eski   metodlardan
foydalanib   yukori   samaradorlikka   erishishi   kiyin.   SHuning   uchun   xam   biz
talabalarni   yangi   pedagogik   texnologiyalar   bilan   tanishtirishimiz   ulararni   bu
boradagi   malakalar   bilan     kurollantirishimiz   zarur.   Bulajak   o‘qituvchilar   nafaqat
metodika   balki   pedagogik   texnologiyalar   bilan   tanishishi   va   ular   bemalol   qo‘llay
olish darajasiga etishlari talab etiladi.  Bugungi kunda pedagogik texnologiyalarga
juda   katta   talab   kuyilmokda.   Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi   yuqori   malakali kadrlarni   tayyorlashni   talab   etayotgan   bir   vaqtda   kafolatlargan   samarali   natijani
vujudga keltiruvchi yunalish juda katta   axamiyat kasb etadi. Fakat   kafolatlangan
samarali natijaga asoslangan ta’lim tizimigina malakali kadrlarni etkazish mumkin.
SHuninig   uchun   xam   pedagogik   texnologiyalarni     yanada   mukammallashtirish.
Yangi   texnologiyalarni         ishlash   talab   etilmokda.   Ayniksa   tarbiya   borasida
pedagogik   texnologiyalar   kam   ishlangan.   Ba’zi   texnologiyalarda   aniqlik
etishmaydi,     bu     esa   natijani   kafolatlashpedagogik   maxorat       xalakit   beradi.
Pedagogning   maxoratiga   xam   bugungi   kunda   talablar   oshib     bormokda.
Pedagogdan   nafakat   o‘z   psxikasini     va   nutk   madaniyatini   boshkarish,   balki
o‘quvchilarninig psixik   xolatini  boshkarish  talab etilmokda. Bu vazifani  bajarish
uchun esa Pedagok o‘quvchining psixikasini uta nozik jixatlarini o‘rganish va xar
bir o‘quvchining qalbiga yul topa olishi lozim. Buning uchun xar bir Pedagok  o‘z
ustida tinmay mehnat  qilishi  kerak.      H ar bir pedagogik davr o‘z o‘zgarishlari va
yangiliklarini   taqozo   etadi.   Yangi   pedagogik   texnologiyalarning     maqsadi   asosan
ta’lim   va   tarbiya     samarasini   oshorishga   karatilgan.   Ta’lim   –tarbiya   jarayonining
samarasini   oshirish   yangi   sifat   darajasiga   o‘tish   imkonini   beradi.       O‘zbekiston
Respublikasi   Oliy   majlisi   IX   sessiyasida   (1997   yil   29   avgust)   Kadrlar   tayyorlash
milliy   dasturi   va   «Ta’lim   to‘g‘risida»gi   Qonunning   qabul   qilinishi   fikrimizning
yaqqol   dalilidir.     Bu   muhim   hujjatlar   istiqboliy   xarakterga   ega   bo‘lib,   ularning
mamlakatimiz ta’lim  tizimini takomillashtirishda qanday ahamiyatga ega ekanligi
hammamizga   ma’lum.   O‘tgan   davr   ichida   ta’limni   isloh   qilish   bo‘yicha   amalga
oshirilgan   ishlar,   ularning   bajarilishi   bo‘yicha   dastlabki   yutuqlar         ekanligi
ta’kidlab           o‘tish       lozim.     O‘qituvchining   innovatsion   faoliyati   voqelikni
o‘zgartirishga,   uning   muammolari     va     usullarini         yechishni       aniqlashga
qaratilgandir.       O‘qituvchi         va     talaba     o‘rtasidagi   muloqot   namunasining
o‘zgarishi   innovatsion   faoliyat   shartlaridan   biridir.   Yangi   munosabatlar
an’analarda   bo‘lganidek,   qistovlar,   hukmga   bo‘ysunish   kabi   unsurlardan   holi
bo‘lishi   lozim.   Ular   tenglarning   hamkorligi,   o‘zaro   boshqarilishi,   o‘zaro   yordam
shaklida qurilgan bo‘lishi darkor. Ular munosabatlaridagi eng muhim xususiyati bu
o‘qituvchi va talabaning ijoddagi hamkorligidir.
Innovatsion faoliyat quyidagi asosiy funksiyalar bilan izohlanadi:
• kasbiy faoliyatning ongli tahlili; • me’yorlarga nisbatan tanqidiy yondashuv;
• kasbiy yangiliklarga nisbatan shaylik;
• dunyoga ijodiy yaratuvchilik munosabatida bo‘lish;
• o‘z imkoniyatlarini ro‘yobga chiqarish, o‘z turmush tarzi va intilishlarini kasbiy 
faoliyatida mujassam qilish.Demak, o‘qituvchi yangi pedagogik texnologiyalar, 
nazariyalar, konsepsiyalarning muallifi, ishlab chiqaruvchisi, tadqiqotchisi, 
foydalanuvchisi va targ‘ibotchisi sifatida namoyon bo‘ladi.
Hozirgi   jamiyat,   madaniyat   va   ta’lim   taraqqiyoti   sharoitida   o‘qituvchi
innovatsiya   faoliyatiga   bo‘lgan   zaruriyat   quyidagilar   bilan   o‘lchanadi:
•   ijtimoiy-iqtisodiy   yangilanish   ta’lim   tizimi,   metodologiya   va   o‘quv   jarayoni
texnologiyasining tubdan yangilashni talab qiladi. Bunday sharoitda o‘qituvchining
innovatsiya   faoliyati   pedagogik   yangiliklarni   yaratish,   o‘zlashtirish   va
foydalanishdan iborat bo‘ladi;
•   ta’lim   mazmunini   insonparvarlashtirish   doimo   o‘qitishning   yangi   tashkiliy
shakllarini,   texnologiyalarini   qidirishni   taqozo   qiladi;
•   pedagogik   yangilikni   o‘zlashtirish   va   uni   tatbiq   etishga   nisbatan   o‘qituvchining
munosabati xarakteri o‘zgarishi.
O‘qituvchining   innovatsion   faoliyati   tahlili   yangilik   kiritishning
samardorligini   belgilovchi   muayyan   me’yorlardan   foydalanishni   talab   qiladi.
Bunday   me’yorlarga   -   yangilik,   maqbullik   (optimalnost),   yuqori   natijalilik,
ommaviy   tajribalarda   innovatsiyani   ijodiy   qo‘llash   imkoniyatlari   kiradi.   Yangilik
pedagogik   yangilik   me’yori   sifatida   o‘zida   taklif   qilinadigan   yangini,   yangilik
darajasi   mohiyatini   aks   ettiradi.   Pedagog   olimlar   yangilikning   qo‘llanish
mashhurligi   darajasi   va   sohasiga   ko‘ra   farqlanadigan   mutloq,   chegaralangan
mutlaq, shartli, sub’ektiv darajalarini farqlaydilar. Maqbullik me’yori o‘qituvchi va
talabaning   natijaga   erishish   uchun   sarflangan   kuch   va   vositalarini   bildiradi.
Natijalilik   o‘qituvchi   faoliyatidagi   muayyan   muhim   ijobiy   natijalarni   bildiradi.
Pedagogik yangilik  o‘z  mohiyatiga  ko‘ra ommaviy  tajribalar   mulki   bo‘lib  qolishi
lozim.   Pedagogika   yangilik   dastlab   ayrim   o‘qituvchilarning   faoliyatiga   olib
kiriladi.   Keyingi   bosqichda   -   sinalgandan   va   ob’ektiv   baho   olgandan   so‘ng
pedagogik   yangilik   ommaviy   tatbiq   etishga   tavsiya   etiladi.   Oliy   maktabdagi innovatsiya   jarayonlari   xarakteri   kiritilgan   yangiliklar   xususiyatlari,
o‘qituvchilarning   kasbiy   imkoniyatlari,   yangilik   kiritish   tashabbuskorlari   va
ishtirokchilarining   innovatsion   faoliyatlari   xususiyatlari   bilan   belgilanadi.
Innovatsion   faoliyatda   eng   muhim   masalalardan   biri   o‘qituvchi   shaxsidir.
O‘qituvchi-novator   sermahsul   ijodiy   shaxs   bo‘lishi,   kreativlikni,   keng   qamrovli
qiziqish va mashg‘ullikni, ichki dunyosi boy, pedagogik yangiliklarga o‘ch bo‘lishi
lozim.   O‘qituvchini   innovatsion   faoliyatga   tayyorlash   ikki   yo‘nalishda   amalga
oshirilishi lozim:
•   yangilikni   idrok   qilishga   innovatsion   shaylikni   shakllantirish;
•   yangicha   harakat   qila   olishga   o‘rgatish.     Innovatsion   faoliyatni   tashkil   etishda
talabalarning   o‘quv-bilish   faoliyati   va   uni   boshqarish   alohida   ahamiyatga   ega.
Innovatsiya   jarayonlari,   ularning   funksiyalari,   rivojlanish   qonuniyatlari,
mexanizmlari   va   uni   amalga   oshirish   texnologiyalari,   boshqarish   tamoyillarining
pedagogik   asoslarini   o‘rganish   oliy   maktab   o‘quv   jarayonini   zamonaviy
pedagogika   va   psixologiya   fanlari   yutuqlari   asosida   jahon   standartlari   darajasida
tashkil etish imkonini beradi.  
Innovatsion   faoliyatni   tashkil   etishda   talabalarning   o‘quv-bilish   faoliyati   va   uni
boshqarish alohida ahamiyatga ega. Innovatsiya jarayonlari, ularning funksiyalari,
rivojlanish   qonuniyatlari,   mexanizmlari   va   uni   amalga   oshirish   texnologiyalari,
boshqarish   tamoyillarining   pedagogik   asoslarini   o‘rganish   oliy   maktab   o‘quv
jarayonini   zamonaviy   pedagogika   va   psixologiya   fanlari   yutuqlari   asosida   jahon
standartlari darajasida tashkil etish imkonini beradi. 
Kurs   i sh i ning   maqsadi   va   vazifalari.     O‘quvchilarining   bilish   faoliyatini
“Elektr   va   magnetizm   ”   bo’limidan   “Elektromagnit   induksiya   hodisasi”   mavzusi
bo‘yicha   belgilangan   maqsadlarga   mos   xolda   tanlangan   o‘qitish   metodlari
yordamida tashkil etib ularning o‘zlashtirish darajalarini oshirish. 
- O‘quvchilarning   bilimlarini   oshirishda   pedogogik   texnologiyalardan
foydalanishning mavjud holatini o‘rganish;
- O‘quvchilarning   bilimlarini   oshirishda   pedogogik   texnologiyalarga
yo‘naltirilgan ilmiy-metodik samaradorlik darajasi aniqlash.
                  Fizika   fanini    Prezentatsiya   usuli    yordamida   tushuntirish.
Respublikamiz mustaqillikka erishgandan so’ng , malakali  mutaxasislar 
tayyorlashga       katta     e’tibor    berildi.
Yuqori    malakali   mutaxasis   kadrlar      tayyorlash    bevosita     ta’lim
 muassalarining   moddiy    texnik     va  axborot   bazasini    mustahkamlash
 elektro  o’quv    qo’llanmalar     va     ma’ruzalar    matnini    yuborish 
electron  kutubxonani  tashkil  etish   bilan   bog’liq.   Zamonaviy     bilimlar   sari
keng       yo’l     ochish         ta’lim         tizimini         takomillashtirishda       yangi   axborot
tehnologiyadan       foydalanish.     Hozirgi         kunning       talabi       Yangi   axborot
kommunikatsiya     tehnologiyalar   hozirgi    vaqtda    eng  dolzarb  mavzulardan
biri  bo’lib   har   bir    sohani    o’rganish    izlanish        va    tajriba    uchun   turli
usullaridan           foydalanish           zarur.   Shuning     uchun       bog’cha       yoshidan       to
mukammal    kasbni    egallaganga     qadar    yangi     axborot   kommunikatsiya
foydalanish   aniq muvaf-faqiyat   qozoniladi. 
Fizika    o’quvchilar    tomonidan    o’zlashtirilishi    qiyin    bo’lgan   fan . 
 Ta’lim    jarayonida     zamonaviy      AKTlardan    foydalangan    holda  
darslarni   tashkil   etish   uchun   ma’lum   bir    shart-sharoit    mavjud   
bo’lishi   kerak .
1 Axborot   resurslarni   bo’lishi  kerak , bo’lgan  shaxsiy   kompyuter, 
 video proyektor .
2.Maxsus   dasturiy    ta’minotlar    mavjud   bo’lishi    kerak.
Ta’lim  tizimida    multimedia   electron   o’quv   adabiyotlar    mazuzalar 
 virtual  laboratoriya   ishlari   har   xil    animatsion   va    boshqa
 ishlarni   yaratishda   kerak    bo’ladigan   dasturlar  maxsus   dasturlar deyiladi. 
Prezentatsiyaning ijobiy tomonlari . 1.U   qisqa , lo’nda   strukturaga   ega   o’quvchilarga   aniq   bilim   bo’yicha
 taklif  qilinayotgan   mavzuni    yaxshi   tushunadi.  Unda    darsliklar
 fizikadan     masalalar,    to’plamlar  va    uslubiy    ko’rsatmalardagi 
 ma’lumotlarni   bilan    foydalanish   tizimli   yig’ish    imkonini     beradi   
 va   u   o’quvchilarni    ko’p   ma’lumotlarni   tushunishga   imkon   beradi.
2. O’quvchilarni  fizik   jarayonlarni   o’rganishga    yordam   beradi .
o’quvchilarga   taklif   qilgan  mavzu   bo’yicha    materiallarni    taqdimot
 qilishda   berilishi  ularda  o’qishga   bo’lgan    qiziqishlarini    oshiradi .
 keyigi  mavzularni   o‘tishga   ruhlantiradi .
3.Slaydlarni   orqaga    oson  va    tez    qaytarib    o’quvchilarda     tug’ilgan 
savolga    tezkorlik   bilan   bilan   javob   berish   mumkin. 
4. Taqdimotga   kiritilgan   ma’lumatlani   oson   va   tez   taxrirlash   mumkin . 
Taqdimotni    tayyorlash    bosqichlari :
1 Kerakli   ma’lumotlar    yig’iladi .
2 Papka   ochib  shunda   saqlanadi .
3 Fayl   menyusida    ,, саздат ”   orqali    prezentatsiya    yasaladi. 
 Bunda   so’zlar   prezentatsiya   oynasida   paydo    bo’ladi. 
4 Dizayn  Prezentatsiya   vkladkasi 0   li  ixtiyoriy    prezentatsiya   turi  
  tanlanadi .   Ok   yoki   Enter    tugmalaridan  biri    bosiladi .
5. ,, Саздат     слайд ”  muloqot   oynasi  paydo   bo’lib ,  unda    slayd
  qanday   tilda   yozilishi   tanlanadi 
6. Sichqonchani  bir    marta   chap    tugmachasi    bosish    bilan   kerakli
 matn   yoziladi. 
7.So’ngra mavzu ,  uning  bayoni , tajribalar   virtual   laboratoriyalar
 joylashtiriladi.  Faradey  tajribalari  va    aniqlangan    kattaliklarning   fizik   ma’no    o’qituvchi   tomonidan    ketma-ket   oddiy    tushunchalardan   
tortib  to  murakkabgacha   hammasi   tushuntiriladi.
  Mavzuni  o’qitish texnologiyasi
Vaqti – 80  minut O’quvchilar soni: 2 0-25  nafar
O’quv mashg’ulotining 
shakli Ma’ruza:    “Elektromagnit   induksiya  hodisasi ” 
mavzusini   o’qitishda    prezentatsiya  usuli 
yordamida tushuntirish .
Ma’ruza
mashg’ulotlarining rejasi 1. Elektromagnit induksiya hodisasi.
2.   Induksion tokning yo’nalishi.
  3 “ Elektromagnit     induksiya   hadisasi   ”   mavzusini
o’qitishda  “ Prezentatsiya metodining ahamyati.
O’quv mashg’ulotining maqsadi:
         a) ta’limiy - o’quvchilar   diqqatini    Faradey    tajribalarini maqsadi 
    kabi   tushunchalarga   qaratish   orqali   ularda   bilim   va   ko’nikmalarni
shakllantirish;
b)  rivojlantiruvchi  -  taqqoslash, umumlashtirish, xulosa chiqarish
 usullarini qo’llash ko’nikmasini shaklllantirish;
        d)  tarbiyaviy - o’quvchilarning yoshi va shu mavzuga doir bilimlaridan 
foydalanib, o’rganilayotgan mavzuga qiziqish uyg’otish.
Pedagogik vazifalar :
O’qituvchi:
1. Elektr omagnit  
induksiya hodisasi  
haqida tushuncha 
beriladi. O’quv faoliyatining natijalari:
O’quvchi :
- Elektr  daftariga yozib oladi;
- Elektromagnit    induksiya    hodisasi 
mavzusi  bo’yicha   o’tilgan   maruzani    kitobdan  2. Induksion  
tokning hosil bo’lishi  
va  uning yo’nalishi  
topilishi  tushuntir ila di. 
Chizmasini chizadi
3. EYUK   ning   
topish   tushuntiradi. 
Chizmasini chizadi .
4. Elektr xavsizlik 
choralari  tushuntiradi. 
Chizmasini chizadi . kanspekt qiladi.   va chizmasini daftarga chizib 
oladilar.
EYUKning   qanday   kattaliklarga    bog’liqligi  
tushunib   yozib   oladilar
 Elektr xavsizlik choralarini yozib oladilar va 
chizmasini daftarga chizib oladil ar
O’qitish uslubi va 
texnikasi Vizual ma’ruza, blits-so’rov, bayon qilish, 
“Prezentats   iya metodi, “FSMU”, klaster, aqliy 
hujum,  BBB.
O’qitish vositalari Ma’ruzalar matni, kompyuter, proektor, turli fizik 
asboblar va plakatlar. 
O’qitish shakli Jamoa, guruh va juftlikda ishlash.
O’qitish shart-sharoiti Proektor, kompyuter bilan jihozlangan auditoriya.
M ashg’ulotining texnologik xaritasi 
Bosqichlar,
vaqti Faoliyat mazmuni
o’qituvchi o’quvchi
1-bosqich.
Kirish ( 5  min). 1.1. Mavzu,   reja,   uning   maqsadi   va
o’ quv   mashg’ulotlaridan   kutilayotgan
natijalar ma’lum qilinadi  1.1. Eshitadi, 
yozib
oladi.
2 -bosqich.
O’tilgan
mavzuni
takrorlash
( 15 minut) O’quvchilarning   e’tiborini   mavzuga
tegishli asosiy tushunchalarga qaratish
va   bir   nechta   savollar   bilan   murojaat
qilish mumkin. O’ylab ko’radi 
va savollarga 
javob beradi.  3-bosqich.
Yangi mavzuni
bayon qilish
(40 minut)         Yuqoridagi   reja   asosida   yangi
mavzuni bayon qiladi. Unda:
1.Prezentatsiya   metodini   qo’l-lash 
tushuntiriladi.  Induksion    tokning   
hosil bo’lishi    shu    metodi orqali 
tushuntiriladi . 
Elektromagnit induksiya hodisasi
  va   EYUK     formulasini   yozib   uning
qandy   kattaliklar-ga   bog’liqligi
o’rtaniladi.
1.   Lens   qonuni   haqida     ma’lumot
beriladi.   Chizmasini   chizadi   va
qonundan   kelib   chiqadigan   formulani
yozadi.
      4. Elektr   xavsizlik   choralarini
tushuntiradi   (misollar   asosida).
Chizmasini   chizadi   va   formulasini
keltirib chiqaradi.  3.1.   Eshitadi.
Daftariga yozib
oladi. 
3.2.
Formulalarni
ma’nosini
tushu-nishga
harakat qiladi.
3.3   Ta’riflarni
yozib   oladi,
eslab qoladi.
3.4.
Topshiriqlar-ni
bajaradi   va
chizmalarni
daftariga
chizadi.
4-bosqich.
Yangi mavzuni
mustahkamlash
(1 5  min.) 3.1. Mavzuga yakun yasaydi va 
o’quvchilar e’tiborini asosiy 
masalalarga qaratadi. 
3.2. Mustaqil ish uchun vazifa: 
mavzuga doir  4 ta  yengil masalani 
o’quvchilar bilan birgalikda yechadi.  4.1.   Eshitadi,
savollarga
javob beradi;
4 2.   Mustaqil
vazifani   yozib
oladi va bajara-
di,   baholarni
eshitadi.  Prezentatsiya uchun avvalambor kerakli ma’lumotlar  yig’iladi.
O’quvchilarni    yangi    mavzu   bilan   tanishtiriladi.    Elektromagnit 
 induksiya   hodisasining    kashf    etilishi   , g’altakda   induksion  tokning 
hosil  bo’lishini  virtual  laboratoriya  asosida  tushuntiriladi. 
Elektro magnit induksiya hodisasi va   Faradey tajribalari yordamida EYUK
ning  hosil   bo’lishini  galvonometr yordamida  ko’rsatiladi.   Doimiy           magnitni     g’altak   ichida   harakatlanishi   natijasida         harakatlanishi
natijasida g’altakda tok hosil bo’lishini namayish qilinadi. G’altak   ichida   magnit   harakatmaanganligi  natijasida   g’altakda
 Tok   hosil   bo’lmasligi   tajribada ko’rsatiladi Endigi       tajribada       g’altakning       g’altak       ichida         harakatlanishidagi   jarayon
ko’rsatib beriladi. Demak   g’altak     ichiga   magnitni   kiritib   ,chiqarayotganimizda     g’altakning   ichida
tok hosi  bo’lishini galvonometr yordamida bilib oldik , endigi navbat EYUK ning
qanday kattaliklarga bo’liqligi o’rgatiladi Bu   formuladan   bilishimiz   mumkinki    EYUK   magnit   oqimining
 o’zgarish   tezligiga   bog’liq  ekan  agar   magnit   harakatlanmasa   EYUK 
 ham   hosil    bo’lmas   ekan .   K-esa    proporsionallik    koeffitsiyenti
 bo’lib  uning    qiymati   formulada   qatnashayotga   kattaliklarning 
 qanday    birlikda   olinishiga   bog’liq.
Yangi    mavzuni    mustahkamlashda   ham   prezentatsiya   usulidan 
Foydalanishimiz   mumkin.
 Buni  test   misolida   ko’ramiz.
Bu     jarayonda   avval    test   savoli    doskada     ko’rsatiladi   so’ng
  o’quvchilarning    har   biri   javobni    keyngi    slyadda   ko’rishadi.   Baxs 
jarayonni    to’xtatish     maqsadida    o’qituvchi    javobni   keying    slydda
 ko’rsatadi,      jarayon    xuddi     shu    ketma-ketlikda    bajariladi.
1.Induksion tok nima? a)vaqt     birligi   ichida   birlik   yuzadan   oqib    o’tgan    zaryad
 miqdoriga   aytiladi
b)berk       konturda       faqat       o’tkazgich       konturi       orqali     o’tayorgan     magnit
induksiya         oqimi     o’zgargandagina       hosil       bo’ladigan     va       magnit   oqim
o’zgarib     turgan    vaqt     davomidagina     mavjud    bo’ladigan     tok
d)g’altak    atrofida    magnit    harakatlanmagan   vaqtda
 hosil    bo’ladigan    tok.
   To’g’ri       javob       berk     konturda       faqat                       o’tkazgich             konturi orqali
o’tayorgan     magnit      induksiya    oqimi       o’zgargandagina   hosil bo’ladigan
va            magnit         oqim         o’zgarib       turgan    vaqt              davomidagina          mavjud
bo’ladigan     tok
2. Induksion  maydon kuchlanishi  qanday kattalikka bog’liq?
a)g’altak o’ramlar soni va  g’altakni kesib o’tayotgan 
kuch chiziqlarinig o’zgarmasligiga 
b)g’altak o’ramlar soniga va  g’altakni kesib o’tayotgan 
 magnit maydon  kuch chiziqlarining  o’zgarish tezligiga.
d)zaryadlarning ishorasiga.
To’g’ri       javob         g’altak                   o’ramlar             soniga       va           g’altakni           kesib
o’tayotgan   magnit   maydon   kuch      chiziqlarining     o’zgarish    tezligiga.
3. Faradey tajribasinig  maqsadi nima?
a) Elektr maydon  yordamida o’tkazgichda elektr
 toki hosil bo’lishini 
b) magnit maydon yordamida o’tkazgichda elektr toki
 hosil qilishni  
d)magnit g’altak ichida harakatsiz turgan vaqtda  g’altakda
 tok hosil bo’lishini   
To’g’ri   javob       magnit    maydon        yordamida       o’tkazgichda     elektr        
toki    hosil   qilishni
4.Magnit        oqiminig        birligi         nima?
a)Tl(tesla) b)Vt (volt)
d)Wb(veber)
To’g’ri    javob.     Magnit    oqiminig    SI da birligi       Wb   (veber)
5.EYUK    ning    SI    birligi    nima?
a)Wb(veber)
b)Tl(tesla)
d)Vt(volt)
 Tajribalarni    mustahkamlash    maqsadida    quydagi     savollar      beriladi .
 Bu   quydagi   tartibda   amalga  oshiriladi:
 1 .oval shaklidagi savolga javob beriladi .
  2. aylana ichidagi savolga javob beriladi va ikkalasi
  bir-biriga bog’lanadi.
3.to’rtburchak va hokazo tartibda  bajariladi. 
   Qanday mantiqiy tuzilishli diagramma .                                                                           
         
                        
     Ele
ktr
om
agn
it 
ind
uks
iyaI
nd
uks
iya  1- Konturni 
kesadigan 
B-
o’zgartiriladi
1-Kontur yuzi 
S-
o’zgartiriladi
-o’zgaradi 2-Doimiy 
magnit 
konturga 
nisbatan 
xarakatlantirila
di 
2-Tokli g’altak 
konturga 
nisbatan 
xarakatlantirila
di
1-Kontur 
diametri 
o’zgartiraladi    
  
sharo-itida 
doimiy 2-magnit 
 yoki tokli g’altat 
harakatlantirilad
i2-G’altakdagi 
tok qo’shiladi , 
uziladi  2-Tokli 
g’altak 
zanjiridagi 
R 
o’zgartirila
di            XULOSA
Kurs     ishida   qo‘yilgan   maqsad   va   vazifalarning   bajarilishini       umumlashtirib
quyidagi      xulosalarga     kelish     mumkin: 
Bu       mavzuni     turli     xil     usu l larda     o’quvchilarga     yetkazish     mumkin. 
Meni     fikrimcha     o’quvchilarga     dars     berishda,     o’quvchilarning
  f anga    bo’lgan     qiziqishlarini     oshirishimiz    uchun     ular     bilan     ko’proq
 “savol-javob”    va    “o’yin”     usulidan     foydalanish     kerakligini     bildim. 
Bu     usullarning     quyidagicha     xususiyatlari     mavjud:
- O’quvchilar    bir-biri   bilan  fikr   almashiniladi   va   bu   fikrlarini  tez   
va    teran    shakillanishiga     yordam      beradi.
- Darsga     bo’lgan   qiziqishlarining   oshishiga   olib   keldi.   Bu
-  qiziqishlar   o’z   navbatida   fanga   bo’lgan   muhabbatning   ortishiga
-  sabab   bo’ladi.
- O’quvchilar   o’rtasidagi  savol-javob (raqobat)   natijasida
-  dars   samarasini   oshirishiga   olib    keladi.
- “O’yin”   usulida    o’quvchilarning   dars   davomida   so’z    boyligi
-  va   nutq   jarayon  i shakillanib   boradi.
- O’quvchilar   bilmagan    savolariga   keyingi    darsga   javob    
topishlariga
-  bo’lgan  qiziqishlari   ortadi.
- Uyga   berilgan   topshiriq   hamda   vazifalarni   to’g’ri   va  mustahkam
-  bajarishga  intiladilar. 
- Tajribada   ko’rsatishning   ahamyati   haqida    Konfutsiy   ko’rganimni 
unutaman,    eshitganimni    esimdan    chiqaraman,   tajribada     bajarib 
ko’rganimni    tushunib    yetaman    degan   edi.    Haqiqatdan  ham 
-  Insonning   xotirasi    ma’lumotlarni   sezgi     a’zolari    yordamida
-  qabul    qiladi .  Inson    atrof    muhitdan      oladigan      axborotlarining
-  80%   ini   ko’zi   orqali  qabul   qiladi . Shuni   hisobga   olib
-  o’quvchilarning     ko’rish    qobilyatlarida    keng    foydalanishimiz
-  kerak bunda Prezentatsiya  usulidan   foydalanish   katta   natijalar
-  berishini   butun   bajargan   ishlari   davomida   bilib   oldim,   va
-  keyingi   dars   berish    jarayonida   ham  keng   foydalanishi   o’z
- oldimga    maqsad   qilib   qo’ydim FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. ,,Fizika o’qitish uslubi asoslari’’ Toshkent -“O’zbekiston” – 2006 .  
2. ”Fizikani o’qitish uslubiyati” fanidan o’quv-uslubiy majmua.
3. www.google.uz      Ilg’or pedogogik texnologiya. 
4. www.google.uz          Informatika va axborot texnologiya
5. U zoqova   G .S.,     Tursunov .   Q.   S h .,     Qurbonov   M .   F izika   o’qitishning
nazariy    asoslari.–T., O’zbekiston, 2008.
6. S. G. Kalashnikov. Elektr. Toshkent: "O‘qituvchi", 1973 y.
7. O.Q.Quvondiqov,   X.O.Shakarov,   R.M.Rajabov.   Elektr   va   magnetizm.
O’quv uslubiy majmua. SamDU. 2013.

Mavzu: Fizika fanini o’qitishda prezentatsiya metodini qo’llash MUNDARIJA № KIRISH I BOB Zamonaviy texnologiya asosida darsni tashkil etish 1.1. Innovatsion texnologiyalarning maqsadi. 1.2. Innovatsion texnologiyalarning mazmuni va vazifalari. II ASOSIY QISM. FIZIKA FANINI PREZENTATSIYA METODIDAN FOYDALANIB O’QITISH. 2.1. ,,Elektromagnit induksiya hodisasini’’ mavzusi bo’yicha dars ishlanmasining texnologik xaritasi , texnologik modeli. 2.2. Faradey tajribalarini tushuntirishda prezentatsiya usuli yordamida tushuntirish. 2.3 Yangi mavzuni mustahkamlashda prezentatsiya usulidan foydalanish. III Xulosa IV Adabiyotlar

KIRISH Respublikamizda 2020 yil “Ilm-ma’rifat va raqamli iqtisodiyotni rivojlantirish” yili deb e’lon qilinishi Ilm-ma’rifat,iqtisod sohasiga qaratilayotgan katta e’tiborni qaratmoqda. Ta’lim texnologiyasi tushunchasi esa lug‘aviy jihatdan (inglizcha «an educational technology») ta’lim (o‘qitish) jarayonini yuksak mahorat, san’at darajasida tashkil etish borasida ma’lumotlar beruvchi fan (yoki ta’limot) ma’nosini anglatadi. Ta’lim-tarbiya jarayonini to‘g‘ri tashkil etish uchun barcha mavjud imkoniyatlarni safarbar etish o‘qituvchilarning birinchi navbatdagi vazifalaridan biridir. O‘qituvchi va o‘quvchi o‘rtasidagi muloqot namunasining o‘zgarishi pedagogik texnologiya shartlaridan biridir. Ishning maqsadi va vazifalari . o‘quvchilarining bilish faoliyatini Elaektromagnit induksiya mavzusi bo‘yicha belgilangan maqsadlarga mos holda tanlangan o‘qitish metodlari yordamida tashkil etib ularning o‘zlashtirish darajalarini oshirish. O‘quvchilarning bilimlarini oshirishda pedogogik texnologiyalarga yo‘naltiril - gan ilmiy-metodik samaradorlik darajasi aniqlash. Kurs ishida olingan natijalar quydagi hollarda qo‘llanilishi mumkin: . Kurs ishining tuzilishi va hajmi . Ushbu kurs ishi kirish, ikkita bob, xulosalar va foydalanilgan adabiyotlar qismlardan tashkil topgan bo’lib, ___ bet hajmda kompyuterda lotin alifbosida yozilgan. I BOB. Zamonaviy texnologiya asosida darsni tashkil etish. § 1.1. Innovatsion texnologiyalarning maqsadi.

B ugungi kunda fanni yangi innovatsion texnologiyalar bilan boyitilishi talab etilmokda. Yangi innovatsion texnologiyalar o‘quv jarayonini natijasini kafolatlash yuqori samaradorlikka erishish kam vaqt sarflab katta xajmdagi bilimlarni egallash imkonini tug‘diradi. Innovatsion texnologiyalar va pedagogik mahorat bo‘lajak pedagoklarda o‘rgangan ta’lim va tarbiyaviy texnologiyalarni to‘g‘ri o‘z o‘rnida va yuqori samara bilan qo‘llash malakasini hosil etishga qaratilgan bo‘lib u o‘qituvchiga nutq malakasini psixologik xolatni boshqarish malakasini o‘quv jarayonini tashkil etish yo‘l yo‘riqlarni ko‘rsatadi. Mavzuni o’tishdan avval o’quvchilarning darsga tayyorligi , ularning bu fanga qiziqishlari paydo qilishimiz kerak. Ma’lumki ta’lim ikki tomonlama jarayon bo’lib, bunda ham o’qituvch ham o’quvchi birgalikda harakat qilishi kerak. Avvalombor dars jarayonida teskari alqoqani yo’lga qo’yish lozim, ya’ni o’quvchi o’tilayotgan darsni qay darajada o’zlashtirayotganini bilib borishimiz kerak. O’quvchilarning yangi mavzuni qay darajada tushinayotganliklarini bilishimiz katta ahamyatga ega. Dars jarayonida mavzu tajribalarini bajarib ko’rsatish orqali ularning darsga qiziqishlarini oshirishimiz mumkin va bu tajribalar o’quvchining xotirasida uzoq vaqt saqlanadi. An’anaviy darsni yangi innovatsion tehnologiya almashtirishimizga quydag i sabablarni ko’rsatishimiz mumkin. An’anaviy ta’lim shaklining ijobiy va salbiy tomonlari Ijobiy tomonlari Salbiy tomonlari 1.Sistematiklik xarakterga eg a ekanligi 1. B ir xillikning ustunligi 2.Tartibga solingan manti q iy 2.Dars va q tini tejaml i

bo g‘ lanishning mavjudligi ta q simlanganligi 3.O‘qituvchining emotsional ta’siri do i miy 3.Dars va q tida yangi mavzuni o‘rganishda y o‘ nalish beriladi. Bu esa uy vazifaga yuklatiladi. 4. U mumiy o‘qitishda yalpi harakatlarning o p timalligi 4.Talabalar o‘zaro mulo q otdan maxrum 5. Mustaqillikning yo‘qligi 6 O‘quvchilar passiv xol a tni egallashi 7. O‘quvchi ning nutkiy faoliyatining kamligi 8.O‘rta me’yoriy yondashish 9. Individual yondashuvning yo‘ql i gi XX asrning 30 yillarida fanga pedagogik texnika tushunchasi kirib keldi. Bu tushunchaning kirib kelishiga 1932 yil 25 avgustda qabul qilingan «Boshlang‘ich va o‘rta maktablarning o‘quv dasturlari va ish tartibi» haqidagi hukumatning qarori sabab bo‘ldi. Shunday qilib, «pedagogika» yunonchadan «bolani etaklash» so‘zini bildiradi. Maktabda mashg‘ulotlarni o‘qituvchilar – «didiskala»lar o‘tar edi («didasko» - men o‘qiyman, keyinroq «didaktika» - o‘qitish nazariyasi paydo bo‘ldi). Muqqadam bilimning bu sohasi falsafa fani negizida amalga oshirilar edi.

«Texnologiya» materiallar yoki yarim fabrikatlarni olish, ishlov berish va qayta ishlash usullarini ishlab chiquvchi va takomillashtiruvchi ilmiy fandir. «Texnologiya» fani ham qadimgi yunonistonda paydo bo‘ldi va u ikkita so‘z – «texne» - san’at va «logos» - o‘rganish – dan iborat. Ushbu davrda, bu hunarmandning predmetni tayyorlash san’atiga, ustozi rahbarligi ostida (mashqlar tufayli) o‘zining tirishqoqligi va tabiiy iqtidori orqali erishishini anglatar edi. «Texnologiya» va «Pedagogika»ning fan sifatida bir tarixiy davrda shakllanganligi, bu qonuniy hodisadir. Chunki kengaytirilgan va ommaviy ishlab chiqarishni tashkil etish, ommaviy o‘qitishni taqozo etdi. Keltirilgan bu ta’rifdan, pedagogik texnologiyaning – tizimlilik va samaradorlik kabi majburiy belgilarini alohida ta’kidlash mumkin. Bunga pedagogik texnologiyaning majburiy tashkil etuvchi belgilarining yana birisi qayta takrorlanishni qo‘shish lozim bo‘ladi. Yuqoridagilarni e’tiborga olib, pedagogik texnologiyani - maqbullashtirilgan, unifikatsiyalashtirilgan va qayta takrorlanadigan o‘quv jarayonini yaratish va qo‘llash deb, xarakterlash mumkin. Shunday qilib, oliy ma’lumotli mutaxassislar tayyorlovchi tizim, ularda ishlab-chiqarish, texnika texnologiyaning uzluksiz o‘zgarib turuvchi sharoitiga zudlik bilan moslashuvchanlikni shakllantirishga yo‘naltirilishi zarur. Ular bilimlar harakatlanuchanligi, tanqidiy fikrlash, ijod va kasbiy faoliyatida epchillik kabi xususiyatlarga ega bo‘lishi lozim. § 1.2. Innovatsion texnologiyalarning mazmuni va vazifalari Ta’lim texnologiyalarini ishlab chiqishda quyidagi o‘ziga xos xusuiyatlarni xisobga olish kerak. 1.O‘quvchi sub’ektiga alo h ida e’tibor berish. 2.Texnologik xususiyatga ega bulishi 3.Tizimlilik (pedagogik texnologiya) tizimlilik xususiyatiga ega bulishi kerak, ya’ni mantikiy bog’lanishlar va yaxlitlikning mavjud b o’ lishi .