Boshlang’ich sinf matematika darslarida o’quvchilarni qiziqishini orttirish
Mavzu: Boshlang’ich sinf matematika darslarida o’quvchilarni qiziqishini orttirish Reja: I. Kirish……………………………………………………………… II. Asosiy qism.................................................................................. 1. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini matematika o‘qitish jarayonida boshlang’ich sinf o’quvchilari rivojlanishining nazariy asoslari .. 2. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini matematika o‘qitish jarayonida O’quvchilarni qiziqishini o‘stirish usullari 3. O’quvchilar rivojlanish qobiliyatlarini o’stirishda masalalarni yechish usullarini qo’llash metodikasi III. Xulosa……………………………………………………………… IV. Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati……………………………………
KIRISH 1.Masalaning kiritilishi. Hozirgi paytda maktablarda boshlang’ich sinflarda matematika o’qitishning asosiy vazifalaridan biri o’quvchilarni har tomonlama yetuk insonlar qilib tarbiyalash hisoblanadi. Bunda ularda matematika bo’yicha bilimlar berish bilan birga ularga o’rganilayotgan bilimlarni asosli va puxta bo’lishini ta‘minlash, ularni qo’llay olish ko’nikma va malakalarini shakllantirish muhim ahamiyatga ega. Ayniqsa matematika darslarida fikrlash qobiliyatlarini rivojlantirish hamda ularni kelgusida olingan bilimlarni ongli hayotiy faoliyatda muvaffaqiyatli qo’llashlari uchun zarur ko’nikma va malakalarni shakllantirish boshlanqich matematik ta‘limning asosiy vazifalariga aylanishi lozim. SHu nuqtai nazardan o’quv jarayonida matematik masalalar, jumladan hayotiy mazmunli,ularning to’plagan tajribasiga asoslangan masalalarni yechish usullariga va ularni qo’llashga o’rgatish o’ziga xos xususiyatlarga ega, ularni ta‘lim mazmuni va o’rganilayotgan tushunchalar mohiyatini ochib berishda foydalanish, o’zaro aloqadorlikda va o’quvchilar amaliy faoliyati tajribasi bilan qo’shgan holda o’qitish dolzarb masalalardan hisoblanadi. Bu usullarni ishlab chiqish va amalda qo’llash o’qitish sifat va samaradorligini oshirishga xizmat qiladi. Boshlang’ich ta‘limda matematika o’qitishning asosiy maqsadlaridan biri ham o’quvchilar intellektual tafakkurini shakllantirish asosida o’quvchilar qobiliyat va qiziqishlarini rivojlantirish hisoblanadi. Demak, boshlang’ich sinflarda arifmetik amallar tushunchasini mohiyatini va hisoblash usullarini etkazish uslubiyatini ishlab chiqish o’z ichiga o’quvchilarda umuman boshlang’ich matematika asosiy tushunchalarni shakllantirish va ularni amalda qo’llay olish ko’nikma va malakalarini rivojlantirishni oladi. Bunga sabab quyidagilar: 1. Boshlang’ich ta‘limda matematika o’qitish arifmetik amallar va tushunchalar mohiyatini ochish orqali, hayotiy mazmunli mashq va misollardan keng foydalanish va shu asosda mantiqiy biri-biriga bog’langan tushunchalar, ta‘riflar, qoidalar va xulosalarni keltirib chiqarish o’quvchilar matematik qobiliyatlarini rivojlantirigshga xizmat qiladi.. 2. Boshlang’ich ta‘limda matematika o’rganishda har bir amalning o’ziga xos xususiyatlarini o’zida aks ettiruvchi matnli mashqlar va ularni o’quvchilar ha1yotiy tajribasi bilan bog’lab taklif etish uzviylikka ega, bu esa o’quvchilarning fanga qidiqishlarini oshirish bilan birga fikrlash qobiliyatlarini rivojlanishi uchun asos bo’ladi. SHuningdek umumiy fikrlash usullari va ko’nikmalarni rivojlantirishga ta‘sir ko’rsatadi. 3. Boshlang’ich ta‘limda matematika o’qitishda fikrlash qobiliyatlarini rivojlantirish arifmetika materiallari mazmuni, o’rganilayotgan asosiy tushunchalar va ularga doir masalalarni yechish ko’rgazmali tasavvurlar bilan birga mantiqiy fikrlashni, asoslash va amaliy qo’llanishni talab etadi. SHularni hisobga olib ushbu malakaviy bitiruv ishi boshlang’ich sinflar matematika darslarida bo’lish tushunchasini o’qitish uslublari o’rganishga va bu borada uslubiy tavsiyalar ishlab chiqishga bag’ishlangan. 2. Mavzuning dolzarbligi. Boshlang’ich sinflar matematika darslarida boshlang’ich sinf o’quvchilarini hayotiy masalalar yechish jarayonida fikrlash qobiliyatlarini rivojlantirish uchun keng imkoniyatlar mavjud. Bu shu bilan asoslanadiki, birinchidan, boshlang’ich sinflar matematika darslarida ko’pigan tushunchalarni hayoti tajribaga asoslanib o’qitishga asoslanadi, ikkinchidan, tushunchalar, qoidalar va ularni kuzatishlar,mashq va misollar asosida ko’rgazmali chiqarilishi usullari, amallar va ularning xossalarini bayon etishda ularning qo’llanilishi, uchinchidan, matnli va syujetli mashq va misollar va ularni yechishda o’quvchilarda fikrlash
ko’nikmalarini gakllantirish bilan birga algebraik va geometrik tushunchalar, boshqa amallar bilan o’zaro aloqadorligidan foydalanish talab etiladi. SHuning uchun o’quvchilarini hayotiy masalalar yechish jarayonida fikrlash qobiliyat-larini rivojlantirish samarali usullarini ishlab chiqish va ularni zamonaviy pedagogik texnologiyalar asosida qo’llash usullarini o’rganish dolzarb vazifa hisoblanadi. 3. Ishning maqsad va vazifalari. Ishning maqsadi - boshlang’ich sinflarda matematika o’qitish uslubiyati nazariyasi va amaliyotiga asoslanib o’quvchilarini hayotiy masalalar yechish jarayonida fikrlash qobiliyatlarini rivojlantirishning o’ziga xos xususiyatlari va ularni shakllantirishning samarali usullarini o’rganish asosida o’qitish amaliyotida qo’llash uslubiyatini ishlab chiqish. Ishning asosiy vazifalari quyidagilardan iborat: 1. Boshlang’ich sinflar matematika darslarida o’quvchilarini hayotiy masalalar yechish jarayonida fikrlash qobiliyatlarini rivojlantirish bo’yicha ilmiy, uslubiy adabiyotlar va manbalarni o’rganish asosida arifmetik amallar tushunchasi va mohiyatini tushunish hamda hisoblash usullarini o’rgatish, qoidalarni o’rganishning turli bosqichlarida o’quvchilarni hisoblash hamda mantiqiy fikrlash usullariga o’rgatish uslubiyatini ishlab chiqish; 2. Boshlang’ich sinflar matematika darslarida arifmetik amallar va ularning xossalarini o’rganish jarayonida mashqlar va misollardan foydalanish asosida o’quvchilarini fikrlash qobiliyatlarini rivojlantirish tarkib toptirish ko’nikmalarini tarkib toptirish texnologiyalariga doir tasavvurlarni yaratish; 3. O’quvchilarga turli fikrlash ko’nikmalarini o’rgatish asosida ularda turli o’quv vositalaridan samarali foydalanish yordamida ularda arifmetik qonuniyatlarni chuqur va puxta egallashlariga imkon beruvchi tafakkurini o’stirish usullarini sistemalashtirish va ularni amalda qo’llash uslubiyatini ishlab chiqish.
Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini matematika o‘qitish jarayonida fikrlash qobiliyatlarini o‘stirishning nazariy asoslari Matematik masalalar yechish matematika o’qitishning muhim tarkibiy qismidir. Masalalar yechmasdan matematikani o’zlashtirishni tasavvur ham etib bo’lmaydi. Matematikada masalalar yechishning nazariyasini amaliyotga tadbiq qilishning muhim yo’lidir. Masalalar yechishning boshlang’ich sinflarda o’rganiladigan u yoki bu nazariy materiallarni o’zlashtirish jarayonida muhim rolni va o’quvchilarni fikrlash qobilyatlarini o’stiradi muhim rol o’ynaydi. Masalalar amaliy ishlar sistemasi asosida tuziladi. Bu degan so’z har bir yangi tushunchani tarkib toptirish har doim bu tushuncha ahamiyatini tushuntirishga yordam beradigan uning qo’llanishini talab qiladigan u yoki bu masalani yechish bilan amalga oshadi. Arifmetik amallarning mazmunini amallar orasidagi bog’lanishlarni amal komponentlari bilan natijalar orasidagi ochib berishda, har xil miqdorlar orasidagi bog’lanishlar bilan tanishishda mos sodda masalalardan foydalaniladi. Sodda masalalar o’quvchilarda murakkab masalalarni yechish uchun zarur, bo’ladigan bilimlar malakalar va ko’nikmalarni tarkib toptirish uchun asos bo’lib xizmat qiladi. Masalalar bolalarning fikrlash qobiliyatlarini rivojlantirishning foydali vositasi bo’lib odatda o’z ichiga ayrim bilimlarni oladi. Bu bilimlarni qidirish masala yechuvchidan analiz va sintezga mustaqil murojaat qilish faktlarni taqqoslash, umumlashtirish va hokazolarni talab qiladi. Bilishning bu usullarini o’rgatish matematika o’qitishning muhim maqsadlaridan biri hisoblanadi. Masalalarni yechishda predmetga bo’lgan qiziqish rivojlanadi, umuman mustaqillik erkinlik, talabchanlik, mehnatsevarlik, maqsadga intilishlik rivojlanadi.O’quvchilarga tarbiya berishda ham hayotiy masalalar fikr doiralarni kengaytirishga yordam beradi. Masalalar ustida ishla ekan sistemali ravishda va rejali asosda o’quvchilarning xususiy malakalarini takomillashtirishga olib keladi. Masala ustida ishlash uning mazmunini o’zlashtirishdan boshlanadi. O’quvchilar hali o’qish malakasiga ega bo’lmagan dastlabki vaqtlarda ularni o’qituvchi o’qib beradigan masala matnini tinglashga shartning muhim elementlarini tovush chiqarib ajratishga o’rganish kerak shundan keyin masala shartini yaxshiroq o’zlashtirish maqsadida, har bir o’quvchi masala matniini tinglashga va masalani mustaqil o’qib chiqishi zarur. Buning uchun ularga masalani oldin ovoz chiqarmay o’qishni so’ngra esa tovush chiqarib ifodali o’qishni taklif qilish kerak. Boshlang’ich sinflarda masalalarni o’rganish yangi tushunchalarni shakllantirish, sodda masalarni yechishdan murakkablarni yechishga o’tish yordamida amalga oshiriladi. Bunda qo’shish, ayirish, ko’paytirish va bo’lishga doir har xil sodda masalalar ya‘ni bir xil qo’shiluvchilarning yig’indisini topishga karrali va teng bo’laklarga bo’lishlarga doir sonni bir nyecha kattalashtirish va kichiklashtirishga oid masalalar sonlarni taqqoslashga amallarning noma‘lum konponentlarni topishga doir sodda masalalar shuningdek turli murakkab masalalar shu jumladan keltirib yechiladigan masalalar, ikki ko’paytuvchining yig’indisini topishga doir va unga teskari masalalar yig’indisini so’ngra ko’paytirish bo’lishga keltiradigan va boshqa masalalarni ko’rib chiqamiz. Agar berilgan masala o’zining murakkabligi bilan sinfda yechilgan masalalarga mos yoki o’xshasa u holda o’quvchilar taklif qilingan masalaning yechilishi yo’lini mustaqil topishga o’rgatish kerak. SHu maqsadda o’quvchilar masalalar yechishga yaqinlashishning eng sodda umumiy usullarini egallashlari lozim. O’quvchilar o’qituvchi rahbarligida masala shartini qisqa va yaqqol yozib olishlari, yechish yo’llari topishni osonlashtirish maqsadida shartini chizma yoki rasm bilan" tasvirlay
olishlari kerak. O’quvchilar yechilayotgan masalada nima ma‘lum nima noma‘lumligini masala shartidan nima kelib chiqishini qanday arfimetik amallar yordamida qanday tartibda masala savoliga javob topish mumkinligini aniq va ravshan tushuntirishga o’rganishlari kerak. O’quvchilar har bir amalni nega tanlaganliklarini anglay olishlari masala bo’yicha ifoda yoki tenglama tuzib olishlari uni yecha olishlari, savolga javob berib, yechimning to’g’riligini tekshirib olishlari lozim. O’n ichida bajariladigan sodda masalalar yechishini o’qitish metodikasi bo’yicha mashq qildirish sodda masalalarni yechishda ko’rgazmali qo’llanmalarni qo’llashda ba‘zi o’quv va malakalarini egalashadi. 2-sinfda masalalar ustida ishlash asosiy o’rinni egallaydi. Bu erda qo’shish va ayirishdan tashqari ko’paytirishga va bo’lishga bir xil qo’shiluvchilarni yig’indisini topishga teng bo’laklarga bo’lishga, sonni bir nyecha martta orttirish va kamaytirishga sonlarni qisqa taqqoslashga amallarning noma‘lum konpanentini topishga doir har xil sodda masalalar shuningdek har xil ko’rinishdagi murakkab masalalar keltirish usuli bilan yechiladigan masalalar ikkita ko’paytmaning yig’indisini topishga doir va bunga teskari masalalar yig’indisini songa ko’paytirish va bo’lishga keltiriladigan masalalar ko’rib chiqiladi. Har xil turdagi masalalar yechishini amallar ma‘nosini ochib berish, u yoki bu tushuncha u yoki bu munosabatlarning shakillanishidan tashqari o’quvchilar bilim doiralarining kengayishiga ba‘zi kattaliklar va ular orasidagi bog’lanishlar bilan chuqurroq tanishtirishga hizmat qiladi. O’quvchilar masalani yechishiga zarur malakalarni egallashlari uchun turli hayotiy hollarda berilgan va izlanayotganlar orasidagi ma‘lum bog’lanishlarni tushungan holda topishga o’rgatish kerak. SHunday qilib masalalar yechishni ustida ishlaganda o’quvchi faqat u yoki bir xil masalani haqidagini o’ylamasdan balki masala yechish malakasini shakllantiruvchi xususiy malakalarni rejali va muntazam ravishda ishlab chiqilishi borasida g’amxo’rlik qilishi kerak. CHunki masala yechishning umumiy murakkab malakasi shu xususuy malakalardan tashkil topadi. Masala ustida ishlash uning mazmunini o’zlashtirishdan boshlanadi. Masala mazmunini yaxshi tushunish uchun o’quvchilarni har biriga uning matnini eshittiribgina qolmay, balki uni mustaqil o’qib chiqishlari ham kerak.Agar masala sharti bosh qotiradigan bo’lsa o’quvchilarga masala mazmunini mustaqil o’yiab ko’rishlari uchun bir-uch minut vaqt berish maqsadiga muvofiqdir. Masala matni ustida ishlaganda o’quvchilarning diqqat e‘tiborini awalo masala matnidagi har bir so’z va har bir son mazmuniga qaratish lozim, masalada tasvirlanayotgan manzarani joyni tasavvur qilishiga yordam berish kerak, masala matn ustida og’zaki ishlagandan keyin masala mazmuni matematik atamalar tiliga o’tkazish va uning matematik tuzilishini qisqa yozuv (sxema, chizma, jadval) shakllarida ifodalash kerak. O’quvchilarda ikkinchi sinfda birinchi sinfdagi kabi yangi masalalar bilan tanishtirishda yoki murakkab masalarni yechishda to’la pridmet ko’rsatmalikda sekin -asta to’liq bo’lmagan ko’rsatmalikka o’tiladi. Masala sharti murakkab berilganlar orasidagi bog’lanishlarni tahlil qilish qiyin bo’lganda shunigdek yangi tipdagi masalalarni yechishda qisqa yozishdan foydalanish maqsadga muvofiqdir. Sodda masalani yechishda amal tanlash masalasiga to’xtalib o’tamiz. Bu malaka 1-sinfda shakllantirib boriladi, o’quvchilarning 2-yilda shakllantirish yana davom ettiriladi. Sodda masalalarni arifmetik, arifmetik ham algebrik usul bilan yechish mumkin. Sodda masala arifmetik usul bilan yechilganda ifoda tuzib uning qiymati topiladi. Masalan: Ahmad bir kuni kitobning 15 betini o’qidi, 2-kuni esa birinchi kuniga qaraganda ikki marta ko’p o’qidi. Ahmad ikkinchi kuni kitobning nyecha betini o’qidi. Masalani yechilishini bunday yozish mumkin: 15-2=30 (bet). Javob: Ahmad ikkinchi kuni 30 bet kitob o’qigan. Masala yechimini tekshirish to’g’ri yoki notug’riligini aniqlashdan iboratdir. Boshlang’ich sinflarda tekshirishning quyidagi