logo

Dunyo mamlakatlari saylov tizimlari va xalqaro kuzatuvda OAV roli

Загружено в:

12.08.2023

Скачано:

0

Размер:

488 KB
Dunyo mamlakatlari saylov tizimlari va xalqaro kuzatuvda OAV roli
MUNDARIJA
KIRISH ……………………………………………………………………. 3
I BOB. Saylov jarayonlarini yortishda OAVning roli
1.1 OAVda saylov kampaniyasini yoritishning huquqiy asoslari………… 6
1.2 OAVning siyosiy vazifalari va siyosiy tasiri ……………………………. 10
Birinchi bob bo’yicha xulosa………………………………………………. 13
II BOB.  Dunyo mamlakatlari saylov tizimi va xalqaro kuzatuvda OAV
roli. 
2.1 O’zbekiston fuqarolarni saylov huquqini taminlashda av xalqaro 
kuzatuvda AOVning roli………..……………………………………… …… 15
2.2   Saylov   jarayonida   belgilangan   mudatlarga   rioya   qiilmaslik   oqibatlari
Rossiya misolida…........................................................................................... 19
Ikkinchi bob bo’yicha xulosa………………………………………………… 22
XULOSA …………………………………………………………………. 24
ADABIYOTLAR …………………………………………………………. 25
                                                 
                                                    
1 KIRISH
         Ayni paytda saylovlar demokratiyaning namoyon bo’lish shakli sifatida 
mamlakatlar hayotida, xususan, davlat hokimyati institutlarining aksariyatini 
shakillantirishida muh rol o’ynaydi. Shuning uchun ham qonun chiqaruvchi jamoat
munosabatlarining ushbu sohani tartibga solishga katta e’tibor beradi.
            Jamoat va xususiy, davlat va mustaqil, bosma va eliktiron ommaviy 
axborot vositalari hamisha jamoatchilik fikrini shakilantirishda yetakchi o’rin 
tutadi. OAV saylovlarni o’tkazishda, va saylov oldi tashvi qotni olib borishda faol 
ishtirok etadi. Bu ko’pgina davlatlar Konstitutsiyasida e’lon qilingan va 
buzulmasligi shart bo’lgan so’z erkinligi kabi prinsipning amalga oshishi bilan 
bog’liq chunki u qonun ustuvorligining asosiy tamoyilaridan biridir.
             Saylov oldi tashviqot olib borishda OAVning ishtiroki qonun ustuvorligini 
taqazo etadi, chunki saylov oldi tashviqoti tartibini buzilishiga OAV tomonidan 
ruxsat berilsa yanada hafliroq bo’ladi chunki ular fuqarolarning yakuniy tanloviga 
ta’sir qiladi.
Saylovlarning o’tkazishning umumiy qoidalrini buzish har qanday jamiyatning 
barcha demokratik asoslariga putir yetkazadi. 
   Mavzuning dolzarblig i.   Saylovlar jarayonida OAV vakilari milliy va xalqaro 
kuzatuvchilar, ishonchli vakillar, saylov shtablarining vakillari bilan birgalikda 
saylov jarayonining oshkoraligi va shafofligini taminlab, aholini saylov natijalari 
bilan tanishtiradiladi. Demokratik tamoilga asoslangan dunyo standartlariga mos   
saylov tizimida OAV rolini aniqlash.   
Kurs   ishning   maqsadi .   OAV   keng   jamoatchilikni   saylov   jarayonlari
to’g’risida izchil va tizimli tarizda xabardor qilib borish bilan   birga   deputatlikka
nomzodlar   va   ularni   ko’rsatgan   siyosiy   partiyalarining   saylov   oldi   dasturlarini
eliktoratga   yetkazish   uchun   minbar   vazifasini   bajaradi .   Fuqarolik   jamiyati
instutlaridan   biri   sifatida   saylov   utkazish   jarayoni   ustidan   nazoratni   amalga
oshirishini davlatlar kesimida ko’rib chiqish.
Kurs   ishining   vazifasi.   Yuqorida   aytib   o‘tilgan   maqsaddan   kelibchiqib
2 quyidagilarni kurs ishimizning asosiy vazifasi etib belgiladik:
-   saylov   tizimi   va   xalqaro   kuzatuvda   OAV   roli   haqida   qisqacha   ma’lumot
berish
-  OAVning  imkoniyatlari  bilan tanishib chiqish.
-   rivojlangan   va   rivojlanayotgan   mamlakatlardagi   saylov   tizimining       o’ziga
xosligini yoritish   
Kurs   ishining   predmeti.   Saylov   tizimi   va   xalqaro   kuzatuvda   OAVrolini
o’ziga xos xususiyatlarini Ishning predmeti sifatida oldik.
Kurs ishining obyekti.   Saylov tizimi obyekti vazifasini bajaradi.
  Ilmiy   ishning   o ‘rganilish   darajasi .   Ixtisoslashgan   jurnalistika   Toshkent
22“O’zbekiston”2019. Topref. ru
Ishda quyidagi  metodlar  qo‘llanildi.
- analiz va sintez metodi
- qiyoslash metodi
- tasvirlash metodi
Ishning yangiligi . 1 OAVning siyosatdagi ahamyatini tahlil qilish;
2 zamonaviy saylov jarayonlarning mazmun mohiyatini va unda OAVning 
ishtirok etish imkoniyatlar aniqlash;
3   Saylov   jarayonida   oavning   samara   dorligini   tafsiflab   birishi;   bilan   bu   ish
yangi hisoblanadi. 
Ishning   nazariy   ahamiyati.   Sylov   tizimini   jarayonlarni   yoritish   uchun   oav
eng asosiy vosita hisoblanib bugungi kungacha qator ilmiy ishlar yozilgan. Chunki
demokratik   jamiyatda   saylovlar   oavda   yoritilmasa   davlat   va   fuqarolar,   xalqaro
kuzatuvchilar o‘rtasida tushunmovchilikni keltirib chiqarishi mumkin.
Ishning  amaliy  ahamiyati.     Rivojlangan  mamlakatlar  tajribasi  bugungi  kun
saylovlari   uchun   qolip   vazifasini   bajargan   holda   ham   O’zbekiston   ham   chet   el
saylovlari takomilashuviga katta hissa qo‘shmoqda. Shularni inobatga olgan holda
ishimizni ham shunday malumotlar tuplami vazifasini bajaradi degan umiddamiz.
Ishning tuzilishi.     Kurs ishi   25   sahifadan iborat bulib, kirish, 2 bob, Xulosa,
Foydalanilgan adabiyotl ar           
3                                                                                                              
4 I BOB Saylov jarayonlarini yoritishda OAVning roli
1.1 OAVda saylov kampaniyasini yoritishning huquiy asoslari. 
OAVda   keng   jamoatchilikni   saylovjarayonlari   to’g’risida   izchil   va   tizimli   tarizda
xabardor   qilib   boorish   bilan   birga   deputatlikka   nomzodlar   va   ularni   ko’rsatgan
siyosiy partiyalarining saylov oldi dasturlarini eliktoratga yetkazish uchun minbar
vazifasini bajaradi.  
Fuqarolik   jamiyati   institutlaridan   biri   sifatida   saylov   utkazish   jarayoni   ustidan
jamoatchilik nazoratini oshiradi.
            O’zbekiston   Respublikasining   “O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisiga
saylov   to’g’risida”gi   qonunining   saylov   tashkilotiga   oid   271-   moddasidaalohida
qayt etilgandek, saylov oldi tashviqoti oav shu bilan birga televideniyadan umumiy
foydalanishdagi   axborot-   telekommunikatsiya   tarmoqlari,   shu   jumladan,   internet
orqali amalga oshiriladi.
OAV saylov jarayonidagi asosiy faoliyat yunalishlari:
1. Manaviy -marifiy yunalish
2.Qonunchilik targ’boti
3. Axborot tarqatish yunalishi
4.Saylovoldi tashviqoti
5. Saylov jarayoni tahlili
6. Jamoatchilik nazorati yunalishi
        Hozirgi paytda dunyoda insoning saylov huquqlari va erkinliklarini taminlash,
erkin   va   demokratik   adolatli   saylovlarni   tashkil   etish   va   o’tkazish,   shuningdek,
ularni   OAVda   yoritish   bilan   bog’liq   30   dan   ziyod   xalqaro   narmativ-   huquqiy
xujjatlar mavjud.
Saylovchilarni saylovga tayorgarlik ko’rish va uni o’tkazishga doir barcha tadbirlar
hususidagi axborot bilan taminlab boorish uchun saylov kamissiyalari OAVda:
- Fuqarolarni o’z faoliyatlari;
- Saylov   uchaskalarining   chegaralari,   uchastka   saylov   komissiyalarining
tarkibi 
- Xududiy   saylov   komissiyalari   tarkibi   ularning   joylashgan   manzili   va   ish
5 vaqti
- Nomzodlarni ruyxatga olinganligi xususidagi malumotlar 
- Uchrashuv   joyini   ko’rsatgan   xolda   nomzodlarning   saylovchilari   bilan
uchrashish jadvali;
- Saylovchilarning ruyxatlari;
- Saylovda ishtrok etayotgan siyosiy partiyalarning ruyxati bilan tanishtirish
- Deputatlika   nomzodlar   xususidagi   malumotlar,   ovoz   berish   va   saylov
yakunlarini yoritadilar.
Majburiy   axborot   materialari   mahalliy   ijro   organlar   tomonidan   tasis   etilgan
OAVda O’zbekiston Respublikasi  Markaziy saylov kamissiyasi  va uning xududiy
bulinmalari Markaziy saylov kommisiyasi va uning xududiy bo’limalari tomonida
saylov tadbirlarni amalga oshirish uchun ajratilgan mablag’ evaziga chop etiladi.
Markaziy   va   mahalliy   ijro   organlarining   davriy   bosma   nasherlari   saylov
kamisiyasining   xabarlari   saylovda   qatnashayotgan   nomzodlar   tog’risidagi
malumotlarni   o’z   sarlavhalarida   berib   borishga   majburlar.   OAV   zarur   xolatlarda
zudlik   bilan   tegishli   saylov   komissiyalariga   saylov   oldi   kampaniyasi   haqidagi
xabarni yoritishga imkon beradi. 
Shu   bilan   birgalikdaOAVsaylovga   tayorgarlikning   borishi   va   saylov   qanday
o’tganligini yoritib boradi.
Saylovchilarga   o’z   huquqlarini   qay   tartibda   amalga   oshirishlarini   tushuntirishga
ko’maklashib,   saylovlarning   mamlakatimiz   siyosiy   xayotidagi   ahamyati   haqida
saylovga   tayorgarlik   ko’rishva   uni   o’tkazish   bo’yicha   shakilangan
amaliyotimizning xususiyatlari  va xorijiy tajriba haqida keng ko’lamli axborot va
amaliyotlar beradi. 
           
  Shu   bilan   birga   O’zbekiston   Saylov   kodikisining   46-   moddasiga   ko’ra   tashviqot
olib borayotganda davlat OAVdan foydalanishda hajimga ko’ra bir xil bo’lgan efir
vaqtini va nashr maydonini bepul berish yo’li bilan teng sharoitlar taminlanadi.
Davlat   OAVda   haq   evaziga   ham   efir   vaqti   va   nashr   maydoni   ajratilishi   mumkin.
OAV tomonidan efir vaqti nashir maydoni ucun bilgilanadiga haq to’lash shartlari
6 hamda boshqa talablar barcha uchun teng va bir xil bo’lishi kerak. 
Ushbu qoida saylov huquqi to’g’risidagi xalqaro standartlarga to’liqmos keladi.
Jumladan,   Yevropada   xafsizlik   va   hamkorlik   kengashi   insoniylik   mezoni
bo’yoicha   konferensiyasi   Konpengagen   hujjati   7-   bandida   universal   saylov
standartlariga   qo’shimcha   tarizda   bilgilanganki,   qonun   va   davlat   saylovlarining
erkin hamda halol o’tkazilishni, saylov jarayonida ishtirok etuvchi  barcha siyosiy
partiya   va   nomzodlarga   OAVdan   to’siqsiz   foydalanish   imkoniyatini   taminlash
kerak.   O’zbekiston   Respublikasi   Markaziy   saylov   kommisiyasining   matboat
xizmati mustaqil bo’lib xisoblanadi va o’z faoliyatini oav bilan o’zaro   hamkorlik
qilish vazifalarini  hal qilishga qaratgan O’zbekiston Respublikasi Markaziy saylov
kommisiyasining   AOV     bilan   o’zaro     hamkorlikni   taminlash,   AOV   avvalam   bor
kamisiya   faoliyatini   xolisona   va   tezkor   ravishda   faoliyatini   har   tomonlama
ommaga   yetkazish   milliy   saylov   tizimi   haqida   jamoatchilikda   ijobiy   fekrini
uyg’otish uning asosiy vazifasi  hisoblanadi. Albatta jurnalistlar tomonidan saylov
jarayoni   hususida   to’liq   malumot   olishga   jamoatchilik   bilan   aloqalarni
mustahkamlash   bilan   shug’ilanuvchi   Markaziy   saylov   kommisiyasining   matboat
xizmati   shug’lilanadi.   Markaziy   saylov   kommisiyasi   majlislarida   OAV
vakilarining   qatnashishi   shuningdek   kommisiya   faoliyatida   oshkoralik   roya
etilishini taminlash;
- Markaziy   saylov   kommisiyasining   faoliyatini   saylov   va   referndumga
tayorgarlik   ko’rish   hamda   uni   o’tkazish   borasida   amalga   oshirilayotgan
ishlarni   yoritish   uchun   OAV   bilan   aloqa   o’rnatish   saylov   kampaniyasi
referndun   davrida   ush   bu   jarayoni   yoritadigan   jurnalistlarni   akredatsiyadan
o’tkazishni taminlash;
- Saylov   kamisiyasi   va   referndumni   yoritish   bo’yicha   Respublika   matbuot
markazini tashkil etish va uni ish rejasi bo’yicha tashkil etish;
- Saylov   oldi   tashviqoti   ishlarini   o’tkazish   bo’yicha   uslubiy   tafsiyalar   ishlab
chiqish va bu tadbirlaeni qonuniyligi ustidan nazoratni oshirishda Komisiya
azolariga komaklashish;
- Qoida   tariqasida   matbuot   markazi   boshlig’I   uning   o’rin   bosarlari   va
7 xodimlari   tarkibida   ish   olib   boradi   hamda   Markaziy   saylov   kommisiyasi
Matbuot   xizmati   bilan   o’zaro   hamkorlikda   faoliyat   ko’rsatadi.   Matbuot
markazi   huzurida   jamoatchilik   asosida   jurnalistlar   ekspertlar   va
mutaxasisislari tarkibida turli ishtimoiy guruhlar tashkil etishi mumkin.
- Telivideniya   va   radioning   axborot   dasturlarida   tarqatiladigan   axborot
haqiqatga   to’g’ri   kelishi,   Qonunchilik   palatasi   deputatligiga   nomzodlar,
siyosiy   partiyaning   huquqlari   va   qonuniy   manfaatlariga   zid   bo’lmasligi
kerakligi;
- Saylov oldi tashviqoti matiriallari ularni taqdim qilgan Qonunchilik palatasi
deputatligi nomzodlar siyosiy partiyasining tahrir qilishi mumkin emasligi;
- Saylov   tashviqoti   materiallarini   e’lon   qiladigan   davriy   matbuot   nashrining
taxririyatlari   biror-bir   Qonunchilik   palatasi   deputatligiga   nomzodga,siyosiy
partiyaga   ustunlik   berishga   haqli   emasligi(siyosiy   partiyaning   nashrlari
bundan mustasno)
                         Yuqoridagilar bilab birga, omaviy axborot vositalarining   taxririyatlari
ishonchli   bo’lmagan   ,   shuningdek,   Qonunchilik   palatasi   deputatligiga   nomzodlar
shani   va   qadir-qiymatiga   putur   yetkazadigan     malumotlarni   tarqatishdan   o’zlarini
teyishlari  lozim. O’z  o’rnida Qonunchilik palatasi  deputatligiga nomzod OAV da
e’lon   qilingan,   ishonchli   bo’lmagan   hamda   uning   va   qadir-   qiymatiga   putur
yetkazadigan malumotlarga padiya bildirishini talab qilishga haqli.
O’zaro   tenglik   tamoilini   taminlash   maqsadida   saylov   kampaniyasi   paytida
muassislari   (Kuzatuv   kengashlari   va   boshqa   organlarning   azolari)   tegishliligi
bo’yicha   siyosiy   partiyalar,   Qonunchilik   palatasi   deputatligiga   nomzodlar   va
ularning   ishonchli   vakillari   bo’lgan   kampaniyalar,   tashkilotlarning   xayriya
faoliyati   ommaviy axborot vositalarida yori tilmaydi. 
2-   qoida.   OAV   saylov   oldi   tashviqotida   ishtirok   etish   uchun   barcha   ro’yxatdan
o’tgan nomzodlar uchun teng imkoniyatlarni yaratib berishlari lozim. 
             Nomzodlarni  ro’y xatdan o’tkazish  mudati  tugagan kunidan boshlab  saylov
oldi  tashviqoti  tugaguncha nomzodlar  o’z dasturlarini  bosma va eliktron OAVda,
chiqish   qilish   huququqiga   egalar.   Nomzodlarning   yoki   siyosiy   partiyalarning
8 OAVda chiqishlarning ketma ketligi Markaziy saylov kommisiyasi tomonidan qua
tashlash yuli bilab yoki alifbo tartibida amalga oshiriladi. Ularga Markaziy saylov
kommisiyasi  av OAVda bilgilangan tartibda telivedinda va radio eferlarda hamda
bosma OAVda bepul bush joy ajratiladi. Shuni ham takidlash kerakki, saylov oldi
tashviqoti   uchin   ajratilgan   bepul   efer   vabosma   maydonida   boshqa   deputatlikka
nomzod, siyosiy partiya foydalanishi mumkin emas.
Xususan, Germaniya qonunchiligida saylov jarayonida
Shevetsiya   qoninchiliga   ko’ra   OAV   saylov   jarayonini   yoritishda   holislik
OAVlarning   ishtirokini   bevosita   shart   ekanligi   to’g’risida   qonunchilik   normalari
mavjud   emas.   Lekin,   nomzodlar   tomonidan   tashviqot   materiallarini   radio   va
televidinyada joylashtirishni tartibga soluvchi muayyan qoidalar mustahkamlangan
tamoyiliga qatiy amal qilishi lozim. 
  Buyub   Britaniyaning   siyosiy   tizimi   Buyuk   Britaniya   va   Shimoliy   Irlandiya
birlashgan   quroligi   Konititutsion   monarxiya     davlat   parlamint   tomonidan
boshqariladi. Parlamint 2 palatadan iborat 
Aqsh jurnalistikaning revoji ham saylov bilan bog’liq bo’lgan 
2016- yildagi perzident saylovida  jurnalistlarni no holislikda ayiblagan 
Usha yili O’zbekistondagi saylovda
1.2       AOVning siyosiy vazifalari va siyosiy tasiri
                        Ba’zi olimlarning fekriga ko’ra siyosat  dastlab o’zaro munosabatlarning
aniq tarixiy shakilarida  siyosatning  turli  sub’ektlari  shaxslar,  ijtimoiy guruhlar  va
jamiatdatda   hokimyatning   o’rnatilishi   bo’yicha   o’z   mafaatlarni   ifodalovchi
muloqotda namoyon bo’ladigan   aloqa tamoilini o’z ichiga oladi. 
         Siyosiy habarlarni  ishlab  chiqish, qabul  qilish,  amalga oshirishda  o’zaro tasit
bo’lmasa jamiatda to’g’ri idrok bo’lmaydi.
Siyosiy   faoliyatning   barcha   bosqichlarida   fekir   mulohazalarning   mavjudligi
qarorni   hukumron   elita   uchun   foidali   qarorsifatida   emas   balki   jamoat   manfaati
sifatida ko’rishga imkon beradi.
                      Shubhasiz,   siyosiy   hukumat   hozirda   OAVda   ijtimoiy   sohani   tartibga
solishda asosiy vositalardan biri sifatida foydalanilmoqda.
9   Tatqiqotchilar   axborot   muhitini   boshqarish   jamiatni   boshqarishning   kaliti   deb
hisoblashlari   bejiz   emas.   Hokimyat   qarorlari   va   xatti-harakatlar   to’grisidagi
malumotlarni   aholiga   yetkazish   uchun   hokimyat   organlarining   o’zlari   ommaviy
axborot vositalarini tashkil etish tashabusi bilan chiqishadi. Hokimyat esa muayyan
ommaviy   axborot   vositalarini   qo’llab-quvatlash   uchun   bevosita   moliyaviy
zahiradan   foydalanishi   mumkin   ommaviy   axborot   vositalariga   nisbatan
hokimyatning asosiy vazifalaridan biri mavjud siyosiy rejimini saqlab qolish ichun
ulardan foydalanishadir.
                           Boshqacha qilib aytganda, hukumat axborot tarqatishda monopoliyaga
davo   qiladi.   Bu   holat   ob’ektiv   ravishda   rivojlanadi,   chunki   u   hukumat   imjdjini
shakillantirishda eng muhim samarali vositadir. 
Taxmin   qilish   mumkinki,   hokimyat   aholining   siyosiy   yo’nalishidan   manfaatdor,
tabbiyki,  hukumatning   o’zi   uchun  foydali   bo’lgan   yo’nalishda.   Likin  ayni   paytda
OAVga   o’z   tasiridan   foydalanib,   voqealarni   har   tomonlama   ,   puyuralistik
yoritishga   intilmayapti,   balki   voqealarni   o’zlari   buyurgan   yo’nalshda   efirga
uzatishdan mafaatdor. 
           G. S. Melnkning so’zlariga ko’ra hukumat nafaqat jamiyatga balki ommaviy
axborot vositalari yordamida uni turli maqsadli guruhlarga ajratadi. Shunday qilib
muayyan   jamiyat   uchun   eng   muhim   guruhlarga   ta’sir   I   butun   jamiyatga   tasirini
sizilarli   darajada   oshiradi.     Shunday   qilib   ommaviy   axborot   vositalarini   siyosiy
jarayondagi   ishtiroki   hokimyatning   o’zlarining   aloqa   vositalarida   foydalanish
ihtiyojlari bilan bog’liq. 
Axborot texnaloyiyalari va texnalogiyalarning ruvojlanishi bilan ommaviy axborot
vositalari   urush   maqsadlariga   erishish   vositasiga   aylanib   bormoqda,   bu   esa
rasmiylar   tomonidan   faol   qo’llaniladi.   Ular   siyosiy   maqsadlarga   erishish   uchun
foydalanishmoqda, buning natijasida ko’plab qudratli davlatlar o’q uzmasdan yo’q
bo’lib ketadi va dunyoning siyosiy manzarasi o’zgaradi.
       OAVning siyosiy jarayondagi ishtiroki muammosining ikki jihati bilan bogliq
holda ularning funksiyalari haqida savol tug’iladi.
  L.N.   Fedotova.I.D.   Fomicheva   va   boshqa   olimlar   jurnalistikaning   funksiyalari
10 haqida   emas,   balki   OAVning   (komunikatsiyalar)   funksiyalari   haqida   gapirishni
avzal ko’rdilar. 
                    L.N.   Fedotova   ommaviy   axborot   vositalarning   quydagi   funksiyalarini
ta’kidlaydi:
xabardor qilish; 
tarbiya; 
xulq- atvorni tashkil etish;
stressdan xalos bo’lish; 
aloqa.
I.D.     Fomicheva   ommaviy   axborot   vositalatining       funksiyalari   orasida
kommunikatv.   kongnitiv,   qiymatga   yo’naltirilgan   ijtimoiy   tashkiliy   funksiyalarni
ko’rib  chiqadi.   Unimg  bu   funksiyalari   ommaviy   axborot   vositalarining  “kongnitv
qiymatga   yunal   terilgan,   kommunikativ   ijtimoiy-   tashkiliy   (o’zgaruvchan)
faoliyatni   axborot   bilan   taminlashda   ishtirok   etish   vas   hu   sababli   ulardan
foydalanadigan   sub’ektlar   uchun   tegishli   bo’lgan   funktsiyalarga   ega   bo’lishi
asoslari bilan ajralib turadi. 
Mintaqaviy   ommavi   yax   borit   vositalari   asosa   mahaliy   raxboarlarga   bo’lgan
bo’lgan mumosabatga tasir qiladi mahaliy ommaviy axborot vositalari esa rahbarni
baholashga kamroq tasir qiladi.
O’tkazilgan tatqiqot bo’yicha hamon matbouatdagi nashirlar birinchi o’rini egalab
turibdi.   Tatqiqotlar   shuni   ko’rsatadiki   nomzod   haqidab   birornasa   o’qish   istagi
dearli   barcha   saylovchilarga   xosdir   pirnsipal   tarizda   ovoz   berishga   tayyor
bo’lmaganlar   bundan   mustasno.   Shunday   qilib   matbuot   saylov   kommisiyasi
haqidagi   malumot   manbalari   orasida   yetakchi   hisoblanadi.     Saylovchilar   uchun
ahamyati   bo’yicha   2-   o’rinda   telivedinya   turadi   teledasturlar   teledebatlar   va
telereportajlarga ustunlik beradi.
                       Telivizorning inson ongiga tasiri mavjudlikefekti deb atalgan narsa bilan
bog’liq tomoshabin ekranda ko’rgan narsasinin haqiqatdan ko’rgandek idrok etadi,
o’zini   shunchaki   tomoshabin   ems,   balki   ekranda   bo’layotgan   voqeaga   sherik   deb
hisqiladi. 
11           Tevediniyaning   o’ziga   xos   xususiyatlari   siyosatning   shahslantirish   jarayonini
bilgilaudi   bu   nomzodning   potinsial   saylovchining   mehrini   uyg’ata   oladigan
xarakter xususiyatlari, qobiliyatlari, tashqi korinish rolini sezilarli darajada oshiradi
vas hu bilan birga uning partiyaviy mansubligi rolini yumshatadi, telvezion tasver
yaratish   uchun   cheksiz   imkoniyatlarga   ega   so’ngi   paytda   saylov   oldi   poygasida
kenga foydalanilmoqda. Ayrim vijdonsiz saylovchilar siyosiy bo’lmagan  gazetalar
sifatida   keng   tarqalib   ,   o’z   nomzodini   o’z   vaqtida   samarali   targ’ib   qiladigan
shunday gazetani oldindan “sotib oladilar” maxsus tekin saylovoldi gazitalar kenga
tarqaladi .
Saylovolidi  tashviqoptida  OAVdan foydalanish  turli  shakilarga eaga  bo’lib ularni
ham mavzu ham mazmunuga kora tasniflash mumkin mavzuga keladigan bo’lsak
ular quydagilarni o’z ichiga oladi: 
-saylov kommisiyalari;
-mahaliy hokimyat organlari;
-nomzodlar saylov birlashmalari va buloklari va boshqalar.
OAVdan foydalanish shakilari orasida:
-axborotlashtirish (nashir qilish va xabar berish)
-   saylov   oldi   tashviqotni   olib   boorish   uchun   bosmam   maydon   efir   vaqtini   (pulik
yoki bepul tag’dim etish). 
              Ishtirok   etuvchi   barcha   siyosiy   partiya   va   nomzodlarga   OAVdan   tusiqsiz
foydalanish imkoniyatini taminlash kerak.
                              I.BOB bo’chayicha xulosa 
Xulosa qilib aytganda, saylovlar mamlakatlarming xalqaro maydonda va jahon
hamjamiyati   nazarida   obru   etiborini   bilgilab   mamlakatning   demokiratik
islohatlarining xalqaro andoza talablarga to’la hamohang ekanligini yana bir bor
sinovdan   o’tkaziladi.   Ishonchimiz   komilki,   komilki   OAV   bu   boradagi
zamonaviy   imkoniyatlardan     fodalanib     perzident   saylovi   umu   insomiy
prinsiplar utishiga munosib xisa qoshadi .
12       
13   II BOB Dunyo mamlakatlari saylov tizimi va xalqaro kuzatuvda
OAVning roli
                     2.1 O’zbekistonda fuqarolarning saylov huquqini 
                       taminlashda va xalqaro kuzatuvdaOAVning roli. 
Fuqarolar   saylovga   tayorgarlikning     borishini   va   soylovda   qanday   o’tayotganligi
salov   kommissiyalarining   ishini,     ularning,   qarorlarini,   saylov   okruglari,
uchaskalari  tuzilganligi haqida saylov kamisiyasining tarkibi , ularning joylashgan
o’rni   ishvaqti   oav   orqali   habardor   bo’ladilar   saylovda   ishrirok   etayotgan     siyosiy
partiyaning     ro’yxati   bilan   tanishish   imkoniga   ega   bo’ladilar   ,nomzodlar
to’g’risidagi     shuningdek   ovoz   berish   va   saylov   yakunidagi   malumotlarni     OAV
orqali bilib oladilar.  
OAV   ning   saylov   jarayonidagi   yana   bir   muhim   ishtiroki   ularning   saylovga
tayorgarlik   ko’rish   va   uni   otkazish   bian   bog’liq.   Saylov   kodekisining   8,35-
moddalariga   asoslangan   OAVning   vakillari   saylovga   tayorgarlik   ko’rish   va   uni
o’tkazish   doir   barcha   tadbirlarni   yoritiush,   shu   jumladan   ovozlarni   sanabchiqish
jarayonida hozir bo’lish huquqiga ega. 
OAV vakillarining vakolatlari  markaziy saylov komissiyasi  viloyat  tuman Shahar
saylov   komissiyalari   tomonidan   berilgan   hujat   bilan   tasdiqlangan   bo’lishi   kerak
boshqa davlatning OAV vakillarini Markaziy saylov kamissiyasi  ning 2019- yil 5
oktiyabirdagi   qarori   bilan   saylov   kampaniyasi   davrida   OAV   vakillarini
akkredatsyadan otkazish tartibi to’grisidaNizom tasdiqlangan ю  
       OAV vakillari saylov kampaniyasining  boshlanganliga  rasman elon qilingan
kundan   boshlab     qoida   tariqasida,saylovga   kamida   15   kun   qolganga   qadar   MSK,
viloyat   tuman   Shahar   saylovkamisiyalariga   ularni   akkredatsiyadan   o’tkazish
to’g’risida murojaat qilshlari mumkin .
Jumladan   yevropa   hamkorlik   kengashining   isoniylik   mizoni   bo’yichakanfirinsiya
Kampingagen   hujjati   7-   moddasida   davlatlar   ommaviy   axborotot   vositalaridan
moniyliksiz   foydalana   olishi   uchun   saylov   jarayonida   ishtirok   etishni   xohlovchi
barcha   siyosiy   guruhlar   va   alohida   shaxslarga   kamsitilmaslik   asosida   qandaydir
yuridik yoki mamuriy to’siqlar o’rnatmaslikni taminlashlari kerakligi bilgilangan.
14 2002   yilda   Vinitsiya   komissiyasi   tomonidan   qabul   qilingan   saylovlarga   nisbatan
raxbariy   prinsiplarning2.3   bandiga   mofiq,   barcha   partiya   va   nomzodlarga   teng
imkoniyatlar    kafolatlangan bo’lishi  kerak, bu eas    davlat  hokimyati  organlaridan
OAVda, xususan  davlatga tegishli OAVda partiya va nomzodlarni yoritishga xolis
munosabatda bo’lishni nazarda tutadi.
Saylovga   oid   huquqiy   targ’ibot   vositasi   sifatida   OAVning   aholining   saylov
qonunchiligia  oid bilimlarini oshirishga qaratilgan maqolalar, tok-shovlar ijtimoiy
ro’liklar, ko’rsatuvlar va eshtirishlar  tashkil  qiladilar  OAV shu jumladan   hamma
foydalanadigan   teli   kommunikatsiya   tarmoqlarida   deputatlikka   nomzodlar   va
siyosiy   partiyalarni   yoritish   jarayonining   mohiyatini   olibv   boorish   O’zbekiston
Respublikasi   Perizdenti   Administratsiyasi   huzuridagi   Axborot   va   ommaviy
kommunikatsiyalar agintligi tomonidan amalga oshiriladi.
              Yuqoridagilarning   barchasi   shuni   ko’rastadiki,   saylov   jarayonining   barcha
bosqichlari ochiq va oshkora, barcha partiyalar va nomzotlar uchun teng va adolatli
o’tkazilishi uchun zarur qonunchilik bazasi yaratilgan. 
Saylov   jarayonida   ommaviy   axborot   vositalarining   ishtirok   etishi   fuqorolarning
so’z   va   axborot   erkinligini,   o’z   fikrini   erkin   bildirish,   axborot   olish   huquqlarini
ta’minlashga,   saylov   qonunchiligi   ustidan   jamoatchilik   nazoratini   amalga
oshirishga, pirovardida esa chinakam demokratik fuqorolik jamyiati barpo etishga
xizmat qiladi. 
Kuzatuvchilarninig huquqlari:
Saylov komissiyalarining majlislarida hozir bo’lish; 
Nomzodlar   ko’rsatishga   bag’ishlangan   yig’ilishlarda       bilan   uchrashuvlarida
ishtirok etish;
Saylov   uchaskasida   hozir   bo’lish   tayorgarlik   ishlarining   borishini   yashirin   ovoz
berish   kabinalarining   yoki   xonalarining   joylashtirilishini   va   savlov   qutilarining
muhrlanishini,   fuqarolarning   ro’yxatga   olinishini,   saylov   bulitenlarining   ularga
berilishini kuzatish;
Saylov kuni ovoz berish jarayonini kuzatish;
15 Mudatidan   oldin   ovoz   berishni   o’tkazish   vaqti   va   joyi   haqida   xabardor   bo’lish
hamda ushbu jarayoni kuzatish;
Saylovchilarning turgan joyida uning ruxsati bilan ovoz berish jarayonini kuzatish;
Ovozlarni   sanab   chiqilayotganda   va   saylov   komissiyasining   bayonnomasi
tuzilayotganda   hozir   bo’lish   saylov   natijalari   to’g’risidagi   xujjatlarning   tegishli
saylov komissiyasi tomonidan tasdiqlangan ko’chirma nusxalarini so’rash va olish;
saylov   jarayoni   va   ovoz   berishning   yashirinligini   buzmasdan   foto,   vedio,   audio
yozuvlarini amalga oshirish (qamoqda saqlash va ozodlikda maxrum etish joylari,
harbiy qisimlar, davolash muassasalari bundan mustasno);
okrug   saylov   komissiyasi   tomonidan   uchaska   saylov   komissiyalaridan   ovozlarni
sanab   chiqish   natijalari   to’g’risidagi   bayonnomalarni   qabul   qilib   olish   hamda
okrug bo’yicha saylov natijalarini aniqlash jarayonida hozir bo’lish;
  agar   saylov   uchaskasida   saylov   qonunchiligi   talablari   buzilishiga   yo’l   qo’yilgan
deb   hisoblash   uchun   asoslar   bo’lsa,   o’z   kuzatuvlari   to’g’risida   ushbu   uchaska
saylov   komissiyasi   azolariga   ularning   ishiga   aralashmagan   holda   ma’lum   qilish,
shuningdek yuqori turuvchi saylov komissiyalariga xabar berish;
Saylov   to’g’risisdagi   qonunchilik   hujjatlari   haqida   hamda   saylovga   tayyorgarlik
ko’rish va uning o’tkazilishi bo’yicha o’z fikrini bayon qilish huquqiga ega.
Kuzatuvchi   saylov   komissiyalarining   qarorlari   ustidan   ushbu   qarorlar   qabul
qilishganidan   keyin   o’n   kun   ichida   yuqori   turuvchi   saylov   komissiyasiga   yoki
sudga   shikoyat   qilish   mumkin.   Kuzatuvchi   shikoyatini   ko’rib   chiqishda   bevosita
ishtirok etishi mumkin.
Kuzatuvchilarning majburiyatlari: 
Xorijiy   davlatlar   va   xalqaro   tashkilotlarning   kuzatuvchilarini   akkredatsiya   qilish
tartibi 
Saylov kompaniyasi boshlanganligi e’lon qilinganidan so’ng MSK xorijiy davlatlar
saylov organlari va xalqaro tashkilotlarga Tashqi ishlar vazirligi orqali taklifnoma
yuboriladi. 
Tashqi   ishlar   vazirligi   o’z   tashabbusiga   ko’ra   yoki   davlat   hokimyati   organlari,
vazirlar,   idoralar,   ilmiy   tadqiqot   institutlari,   boshqa   tashkilotlar   va   muassasalar
16 takliflariga ko’ra saylovlarga xorijiy (xalqaro) kuzatuvchilarni taklif etadi.
Xorijiy   davlatlar   va   xalqaro   tashkilotlar   ham   saylovlarda   xorijiy   xalqaro
kuzatuvchi   sifatida   ishtirok   etish   uchun   taklif   etilgan,   shuningdek   bunday   istakni
izhor   etgan   xorijiy   davlatlar,   xalqaro   tashkilotlar   o’z   kuzatuvchilarining   ro’yxati,
shaxsni   tasdiqlovchi   hujjatlari   nusxalari   elektron   foto   suratlari   (ipeg   formatda,
kamida   100kv,   600x600px)   hamda   anketalarni   Tashqi   ishlar   vazirligiga   taqdim
qiladi.
Xorijiy davlatlar, xalqaro tashkilotlar tegishli hujjatlarni kamida o’n besh kun oldin
taqdim etishi lozim. 
Tashqi ishlar vazirligi tegishli xorijiy davlatlar, xalqaro tashkilotlar kuzatuvchilarni
hujjatlarini   ilova   qilgan   holda   MSK   ga   taqdimnoma   kiritadi.   MSK   besh   kunlik
muddatda   xorijiy   (xalqaro)   kuzatuvchilarni   akkredatsiya   qilish   to’g’risida   qaror
qabul qiladi.
Akkredatsiya   qilingan   xorijiy   kuzatuvchilarning   ro’yxati   MSk   ning   rasmiy   web
saytida e’lon qilinadi. 
Quyidagi hollarda xalqaro kuzatuvchilarni akkredatsiya qilish rad etilishi mumkin:
Akkradatsiya   qilish   uchun   taqdim   etilgan   hujjatlar   O’zbekiston   Respublikasi
saylovlarida   xorijiy   davlatlar   va   xalqaro   tashkilotlardan   qatnashadigan
kuzatuvchilar to’g’risidagi nizom talablariga javob bermasa;
Hujjatlar belgilangan muddatdan kech taqdim qilinsa;
Xorijiy   xalqaro  kuzatuvchilarning  yoki   uning  nomzodini   ko’rsatgan   tashkilotning
faoliyati   milliy   qonunchilikka   zid   bo’lsa   yoki   O’zbekiston   Respublikasining
suverentiti xavfsizligi va milliy manfaatlariga xavf solsa 
MSK akkredatsiya qilingan xorijiy xalqaro kuzatuvchiga saylovlarga tayyorgarlik
ko’rish   va   uni   o’tkazish   davrida   o’z   faoliyatini   amalga   oshirish   uchun   asos
hisoblanadigan muddat beriladi.
Xorijiy xalqaro kuzatuvchilarning vakolat muddati ularga mandat berilgan kundan
boshlanadi va saylov yakunlarini rasman e’lon qilgan kuni tugaydi.
MSK tomonidan takroriy ovoz berish yoki saylov o’tkazish to’g’risida qaror qabul
qilingan taqdirda xorijiy kuzatuvchilar muddati tegishli tartibda o’zgartiriladi.
17 Kuzatuvchilarning huquqlari va faoliyatlaring kafolatlari O’zbekiston Respublikasi
saylovlarida   xorijiy   davlatlar   va   xalqaro   tashkilotlardan   qatnashadigan
kuzatuvchilar   to’g’risidagi   nizomga   muvofiq   xorijiy   kuzatuvchilar   vakolatlari
doirasida quyidagi huquqlarga ega:
Saloy komissiyalarining majlislarida hozir bo’lish;
Nomzodlar   ko’rsatishda   bag’ishlangan   yig’lishlarda   nomzodlarning   saylovcilar
bilan uchrashuvlarida ishtirok etish;
Saylov uchastkasida hozir bo’lish, tayyorgarlik ishlarining borishini, yashirin ovoz
berish   kabinalari   yoki   xonalarining   joylashtirilishini   va   saylov   qutilarining
muhrlanishi,   fuqorolarning   ro’yxatga   olinishi,   saylov   bulletenlarining   ularga
berilishini kuzatish:
Saylov kuni ovoz berish jarayonini kuzatish:
Muddatidan oldin berishni  o’tkazish  vaqti va joyi haqida xabardor  bo’lish hamda
ushbu jarayonni kuzatish; 
Saylovchilarni turgan joyida uning ruxsati bilan ovoz berish jarayonini kuzatish:
Ovozlar   sanab   chiqiliyotganda   va   saylov   komissiyasining   bayonnomasi
tuzilayotganda hozir bo’lish:
Saylov natijalari  to’g’risidagi  hujjatlarning tegishli  saylov  komissiyasi  tomonidan
tasdiqlangan ko’chirma nusxalarini so’rash va olish: 
  Xorijiy   (xalqaro)   kuzatuvchilar   O’zbekiston   respublikasi   hududida   bo’lishi
vaqtida   O’zbekiston   himoyasi   ostida   bo’ladilar   va   ularning   qonun   hujjatlarida
bilgilangan huquq va erkinliklari taminlanadi. 
  Saylov   kamisiyalari   xorijiy   xalqaro   kuza   tuvchilarni   mandate   va   shaxsini
tasdiqlovchi   xujatiga   asosan   ro’yxatga   olgandan   kiyin   unga   o’z   vakolarlaarini
to’laqonli hamda to’siqlarsiz amalga oshirilishi uchun sharoit yaratib beradi. 
          2.2.  Saylov jarayonida bilgilangan   mudatlarga rioya qilmaslik   
                                           oqibatlari Rossiya misolida
              Saylov harakatlarining bilgilangan mudatlarga roya qilnaslik butun saylov
jara   yonini   buzilishi   va   natijalarning   haqiqiy   emasligiga   olib   kilishi   mumkin.
Natijada,   saylov   qonunchiligi   saylov   jarayonining   vaqt   parametrlarini,   qoida
18 tariqasida,   uni   tashkil   etuvchi   munosabatlarining   paydo   bo’lisi   o’zgarishi   yoki
tugashini   aniq   sanalar   bilan   bevosita   bog’lab   har   tomonlama   batafsil   tartibga
solinadi.
            Saylov to’g’risidagi qonun hujjatlarini buzganligi uchun yuridik
javobgarlik choralarini qo’llash huquqbuzarlarga shaxsiy yoki mulkiy xarakterdagi
muayan huquqiy cheklovlarni qo’llash tushiniladi. Yuridik javobgarlik choralari  
qonun hujjatlati bilan tartibga solinadigan jazo choralari bo’lib ular ilmiy 
adabiyotlarda ananaviy tarizda jazo deb ataladi.
               Har bir saylov oldi tashviqoti jarayonida saylovga oid nizolar keltirib 
chiqaradi. Ular ham mamuriy ham sud tartibida hal etiladi. Davlat ayiblovchisi 
birinchi va kasatsiya stansiyalarida ko’psud muhokamalarida ishtirok etadi.
Senatda berilgan vakolatlarini amalga oshirish uchun Art “Prokrotura to’grisida “gi
qonunning 26-28 -moddalariga asosan so’ngi bir yarim yil davomida 4000 dan 
ortiq saylov qonunchiligi buzulish holatlari aniqlanib ularga chek qo’yildi. 
Prokratura tashabbusi bilan 800 dan ortiq qonunga xilof qonun hujjatlari bekor 
qilindi.
             Qonuniy jihatdan saylov oldi tashviqoti vakolatli organ yoki mansabdor 
shaxs tomonidan saylov sanasini belgilash to’g’risidagi qaror rasmiy e’ lon 
qilingan paytdan e’tiboran boshlanadi.
              Saylovni qat’iy belgilangan muddatlarda tayinlash vakolatli organlar va 
mansabdor shaxslarning burchidir. Ushbu muddatni hisoblash saylangan organlar 
va mansabdor shaxslarning vakolatlari tugatilgan paytdan boshlanadi. Ularning 
vakolat muddatini uzaytirishga yo’l quyilmaydi. Senatning birinchi qismiga 
binoan. “Saylov huquqlarining asosiy kafolatlari va Rossiya Federatsiyasi 
fuqorolarning referendumda ishtirok etish huquqi to’g’risida “ Federal qonunning 
8- moddasi davlat hokimyati va boshqaruv organlarining mahalliy o’zini o’zi 
boshqarish organlarining belgilangan vakolat muddati. Bir marta saylangan vakolat
muddati besh yildan oshmasligi kerak.
         Bunday organlar va mansabdor shaxslarning vakolat muddatini direktiv 
tartibda uzaytirishga urinishlarga prokurorlar qat’iy chek quyishi shart, chunki bu 
19 fuqorolarning davlat organlarini shakllantirishda bevosita ishtirok etish huquqini 
buzadi. Tegishli organlar va mansabdor shaxslarga qat’iy belgilangan muddatga 
vakolatlar faqat aholining xohish- irodasi natijasida berilishi mumkin. Shu sababli, 
Tula viloyatida mintaqaviy dummaning vakolat muddatlarini uzaytirish 
to’g’risisdagi qonun sud tomonidan haqiqiy emas deb toplidi.
         Prokroturalar barcha hollarda federatsiya tasis subektlarining saylangan 
organlari yoki saylangan deputatlar vakolatlarini uzaytirish to’g’risidagi normativ 
hujjatlarga e’tiroz bildirishi shart. Agar bunday akt hali qabul qilinmagan bo’lsa-
da, davlat organini uni muhokama qilishga tayyorlanayotgan bo’lsa saylangan 
organlar va mansabdor shaxslarning vakolat muddatlarini o’zgartirish 
tashabbuskori bo’lgan mansabdor shaxslarga ogohlantirish e’lon qilishdan kengroq
foydalanishi lozim.
          Shu bilan birga, hech kim, asosan, kelajakda saylanadigan organlar va 
mansabdor shaxslarning vakolat muddatlarini uzaytirishga qaratilgan hujjatlarni 
qabul qilish mumkinligi bilan bahslashmaydi. Barcha hollarda bu aktlar faqat 
saylangan hokimyat yoki mansabdor shaxsning vakolat muddati tugagandan keyin 
qo’llanilishi kerak.
          Rossiya Federatsiya subektlarining davlat hokimyatining qonun chiqaruvchi 
vakillik va ijro etuvchi organlarining  tashkil etilishi umumiy tamoyillari 
to’g’risida “Federal  qonun ushbu masala bo’yicha bir qator yangiliklarni o’z 
ichiga oladi. Xususan, Federatsiya subektining qonun chiqaruvchi vakili yoki oliy 
mansabdor shaxsning vakolatlari  birinchisining o’z o’zin tarqatib yuborish, 
ikkinchisining istifoga chiqish munosabati bilan vakilatlari tugatilagan taqdirda 
muddatidan oldin saylovni tayinlash bilan bog’liq vaziyat. 
O’z iltimosiga ko’ra, shuningdek hokimyat vakillik organlarini o’zi tomonidan 
qonunga xilof huquqiy hujjatni bekor qilish to’g’risidagi sud qarorini bajarishdan 
bosh tortgan taqdirda hokimyat vakillik organlarining tarqatib yuborish, davlat 
hokimyati vakillik organlarining qonunga xilof ravishdagi qonun hujjatlarini bekor
qilish to’g’risisdagi qarorni bajarishdan bosh tortgan taqdirda vakillik organi 
tomonidan Federatsiya qonun doirasida ish ko’radi.
20 Bunday hollarda yangi saylov tayinlanadi, sanab o’tilgan organlar va mansabdor 
shaxslarning vakolatlari  tugaganidan keyin olti oydan kechiktirmay saylangan 
mansabdor shaxs tomonidan talablarni qasddan bajarmaslikfaktlari yuzasidan 
majburiy tugatishga bog’liq bo’lgan organlarni keng xabardor qilish imkoniyatini 
beradi.  
Vakolatli organlar va mansabdor shaxslar saylov sanasini belgilash buyicha o’z 
majburiyatlarini bajarmagan taqdirda nima qilish kerak?
          Ayrim prokurorlar taqdimnomalar kiritish, ogohlantirishlar berish orqali 
ushbu organlarning yoki mansabdor shxslarning bunday hollarda saylov kunini 
tayinlash to’g’risida mustaqil qaror qabul qilish huquqiga ega bo’lgan saylov 
komissiyalarining ushbu saylovlariga jalb etish orqali harakat qilishdan bosh 
tortishga undash orqali ta’sir o’tkazishga harakat qiladi (Asosiy kafolatlar 
to’g’risisdagi qnunning 10- moddasi ) bu yordam beradi, lekin har doim emas.
Shuni bilish kerakki, sud faqat saylov sanasini belgilash to’g’risidagi masalani 
belgilashga haqli va saylanadigan organlarning tuzulishini, ularning turlarini va 
tarkibini mustaqil ravishda belgilashga hech qanday vakolatli emas. 
                                                   II BOB buyicha xulosa 
       Xulosa qilib aytganda:         
                Saylovlar   mamlakarimizning   xalqaro   maydonda   va   jahon   hamjamiyati
nazarida   obro’etiborini,   yurtimizda   amalga   oshirilayotgan   demokratik
islohatlarning   xalqaro   andozalar   va   talablariga   tula   hamohang   ekanligini
kuzatuvuchilar   takidlashgan   va   ularni   saylov   jorayon   boshlanishida
akkredatsiyadan   o’tgan   oavning   vakillar   haq   huquqlari   himoya   qilinadi.   Ular
O’zbekiston   himoyasida   bo’ladilar.   Saylov   huquqlari   va   majburiyatlarining   vaqt
o’tishi   bilan   amalga   oshirilishi   saylov   huquqiy   munosabatlarining   aniqligi   va
barqarorligini ta’minlash uchun ularning paydo bo’lishi o’zgarishi yoki to’xtatilishi
vaqtlarini   umumiy   vaqt   davomida   belgilasg   zaruriyatini   keltirib   chiqaradi.   Shu
maqsadda   kategoriya   atamasi   qo’llaniladi.   Aksariyat   saylov   qonunlarida   saylov
jarayonlarining turli tafsilotlarini belgilovchi juda kup atamalar mavjud.
21 Rossiya Federatsiyasida saylov jarayoni qonun bilan belgilangan muayyan saylov
tartib- qoidalari  va saylov harakatlaridan iborat  bo’lgan bosqichlar  to’plamini o’z
ichiga   oladi.   Saylov   jarayonining   bosqichlari   bu   saylovlarni   tashkil   etish   va
o’tkazish   bosqichlari   uning   doirasida   qonunlarda   shuningdek,   RFSR   ning
huquqlarini amalga oshirishni ta’minlaydigan saylov jarayonlari.
Saylov sanalari Rossiya fuqorolarining saylov huquqlarini amalga oshirishda juda
muhim   rol   o’ynaydi.     Saylovga   tayyorgarlik   ko’rish   va   uni   o’tkazishda   barcha
ishtirokchilarning   saylov   harakatlarining   asosiy   boshlang’ich   elementlaridan   biri
hisoblanadi va ularni o’tkazish ketma – ketligini oldindan belgilaydi.
22                                                           Xulosa
             Xulosa qilb umumiy aytganda : 
 “So’nggi yillarda demokrati talablarga javob beradigan zamonaviy saylov tizimini
yaratish, fuqorolar va siyosiy partiyalarning saylov jarayonlarida erkin va faol ishtirokini
ta’minlash,   saylov   huquqlari   to’liq   ro’yobga   chiqishining   ishonchli   kafolatlari
mamlakatimizda amalga oshirilayotgan modernizatsiya qilish siyosatning muhim ustuvor
yo’nalishlaridan   biriga   aylangan”.   Sir     emaski   saylov   yaqinlashgani   sari   aholining
axborot   va     yangiliklarga   qiziqishi     yanada   kuchayadi.   Bu   boradagi   ehtiyojini   to’liq
ta’minlash   uchun,   o’z   navbatida   OAV   ning   ham   faolligi   ortib   boraveradi.   Akkredatsiya
qilingan xorijiy kuzatuvchilarning ro'yxati MSKning rasmiy web saytida e’lon qilinadi.
 OAV vakillariga saylovchilarga ta’sir o’tkazish qonunga xilof tarzda tashviqot materiali
yoki   adabiyotlarini   tarqatish   saylovchi   saylov   byulletingga   o’z   belgisini   quyayotgan
paytida ovoz berish kabinasida yoki xonasida bo’lish man etiladi. Saylov harakatlarining
belgilangan muddatlariga rioya qilmaslik butun saylov jarayonini buzishi va natijalarning
haqiqiy emasligiga olib kelishi mumkin. 
Zamonaviy   siyosatni   OAV   siz   tasavur   etib   bo’lmadi.   .                 Hozirgi   paytda   dunyoda
insoning   saylov   huquqlari   va   erkinliklarini   taminlash,   erkin   va   demokratik   adolatli
saylovlarni tashkil etish va o’tkazish, shuningdek, ularni OAVda yoritish bilan bog’liq 30
dan ziyod xalqaro narnativ huquqiy hujjatlat mavjud.  Fuqarolar saylovga tayorgarlikning
borishini   va   soylov   oldi   tashviqoti   qayday   o’tayotganligi,   salov   kommissiyalarining
ishini,   ularning,   qarorlarini,   saylov   okruglari,   uchaskalari   tuzilganligi   haqida   saylov
kamisiyasining   tarkibi,   ularning   joylashgan   o’rni   ishvaqti   OAV   orqali   habardor
bo’ladilar.   saylovda   ishrirok   etayotgan   siyosiy   partiyaning   ro’yxati   bilan   tanishish
imkoniga   ega   bo’ladilarnomzodlar   to’g’risidagi   shuningdek   ovoz   berish   va   saylov
yakunidagi malumotlarni OAV orqali bilib oladilar.    Xususan, Germaniya va Shevetsiya
qoninchiliga   ko’ra   OAV   saylov   jarayonini   yoritishda   holislik   OAVlarning   ishtirokini
bevosita shart ekanligi to’g’risida qonunchilik normalari mavjud emas. Lekin, nomzodlar
tomonidan tashviqot materiallarini radio va televidinyada joylashtirishni tartibga soluvchi
muayyan qoidalar mustahkamlangan tamoyiliga qatiy amal qilishi lozim.
 Zamonaviy siyosatni OAV siz tasavur etib bo’lmaydi
23                                 Foydalaniladigan adabiyotlar ro’yxati 
1.Annikova   V.A   Hokimiyat   munosabatlari   munosabatlari   tizimida   axborot
siyosati: mintaqaviy aspekt: Diessertatsiya avtoreferati. dis. samimiy. Polit. Fanlar.
– M., 2001-12b
2.Vershinin   M.N.   Axborot   jamiyatidagi   siyosiymutloq.   –   Sankt-Petrkburg.2001.-
253p
3.   Gerchiyiv.M.   N   siyosiy   aloqa:   nazariy   tushunchalar,   modellar,   revojlanish
vekitorlari- M.: Prometey 2004-327b  
4. Dobroxotov R.A. Axborot jamiyatining siyosat// Siyosat.tatqiqot- 2004.-3 son .-
   S.154 161 b   
5. 1993- yil Rossiya Federatsiyasi Kos. M.: Yurist 2000- yil
 10.12. 1948- yildagi inson huquqlari umumumjahon deklaratsiyasi// 
6. “Rossiyskaya gazeta” kutubxonasi.  Shaxsning huquqlari va erkinliklari: xalqaro
hujjatlar.1998-yil 19-son
 7. Topref. Ru 
 8. Ixtisoslashgan jurnalistika Toshkint 2017
24

Dunyo mamlakatlari saylov tizimlari va xalqaro kuzatuvda OAV roli MUNDARIJA KIRISH ……………………………………………………………………. 3 I BOB. Saylov jarayonlarini yortishda OAVning roli 1.1 OAVda saylov kampaniyasini yoritishning huquqiy asoslari………… 6 1.2 OAVning siyosiy vazifalari va siyosiy tasiri ……………………………. 10 Birinchi bob bo’yicha xulosa………………………………………………. 13 II BOB. Dunyo mamlakatlari saylov tizimi va xalqaro kuzatuvda OAV roli. 2.1 O’zbekiston fuqarolarni saylov huquqini taminlashda av xalqaro kuzatuvda AOVning roli………..……………………………………… …… 15 2.2 Saylov jarayonida belgilangan mudatlarga rioya qiilmaslik oqibatlari Rossiya misolida…........................................................................................... 19 Ikkinchi bob bo’yicha xulosa………………………………………………… 22 XULOSA …………………………………………………………………. 24 ADABIYOTLAR …………………………………………………………. 25 1

KIRISH Ayni paytda saylovlar demokratiyaning namoyon bo’lish shakli sifatida mamlakatlar hayotida, xususan, davlat hokimyati institutlarining aksariyatini shakillantirishida muh rol o’ynaydi. Shuning uchun ham qonun chiqaruvchi jamoat munosabatlarining ushbu sohani tartibga solishga katta e’tibor beradi. Jamoat va xususiy, davlat va mustaqil, bosma va eliktiron ommaviy axborot vositalari hamisha jamoatchilik fikrini shakilantirishda yetakchi o’rin tutadi. OAV saylovlarni o’tkazishda, va saylov oldi tashvi qotni olib borishda faol ishtirok etadi. Bu ko’pgina davlatlar Konstitutsiyasida e’lon qilingan va buzulmasligi shart bo’lgan so’z erkinligi kabi prinsipning amalga oshishi bilan bog’liq chunki u qonun ustuvorligining asosiy tamoyilaridan biridir. Saylov oldi tashviqot olib borishda OAVning ishtiroki qonun ustuvorligini taqazo etadi, chunki saylov oldi tashviqoti tartibini buzilishiga OAV tomonidan ruxsat berilsa yanada hafliroq bo’ladi chunki ular fuqarolarning yakuniy tanloviga ta’sir qiladi. Saylovlarning o’tkazishning umumiy qoidalrini buzish har qanday jamiyatning barcha demokratik asoslariga putir yetkazadi. Mavzuning dolzarblig i. Saylovlar jarayonida OAV vakilari milliy va xalqaro kuzatuvchilar, ishonchli vakillar, saylov shtablarining vakillari bilan birgalikda saylov jarayonining oshkoraligi va shafofligini taminlab, aholini saylov natijalari bilan tanishtiradiladi. Demokratik tamoilga asoslangan dunyo standartlariga mos saylov tizimida OAV rolini aniqlash. Kurs ishning maqsadi . OAV keng jamoatchilikni saylov jarayonlari to’g’risida izchil va tizimli tarizda xabardor qilib borish bilan birga deputatlikka nomzodlar va ularni ko’rsatgan siyosiy partiyalarining saylov oldi dasturlarini eliktoratga yetkazish uchun minbar vazifasini bajaradi . Fuqarolik jamiyati instutlaridan biri sifatida saylov utkazish jarayoni ustidan nazoratni amalga oshirishini davlatlar kesimida ko’rib chiqish. Kurs ishining vazifasi. Yuqorida aytib o‘tilgan maqsaddan kelibchiqib 2

quyidagilarni kurs ishimizning asosiy vazifasi etib belgiladik: - saylov tizimi va xalqaro kuzatuvda OAV roli haqida qisqacha ma’lumot berish - OAVning imkoniyatlari bilan tanishib chiqish. - rivojlangan va rivojlanayotgan mamlakatlardagi saylov tizimining o’ziga xosligini yoritish Kurs ishining predmeti. Saylov tizimi va xalqaro kuzatuvda OAVrolini o’ziga xos xususiyatlarini Ishning predmeti sifatida oldik. Kurs ishining obyekti. Saylov tizimi obyekti vazifasini bajaradi. Ilmiy ishning o ‘rganilish darajasi . Ixtisoslashgan jurnalistika Toshkent 22“O’zbekiston”2019. Topref. ru Ishda quyidagi metodlar qo‘llanildi. - analiz va sintez metodi - qiyoslash metodi - tasvirlash metodi Ishning yangiligi . 1 OAVning siyosatdagi ahamyatini tahlil qilish; 2 zamonaviy saylov jarayonlarning mazmun mohiyatini va unda OAVning ishtirok etish imkoniyatlar aniqlash; 3 Saylov jarayonida oavning samara dorligini tafsiflab birishi; bilan bu ish yangi hisoblanadi. Ishning nazariy ahamiyati. Sylov tizimini jarayonlarni yoritish uchun oav eng asosiy vosita hisoblanib bugungi kungacha qator ilmiy ishlar yozilgan. Chunki demokratik jamiyatda saylovlar oavda yoritilmasa davlat va fuqarolar, xalqaro kuzatuvchilar o‘rtasida tushunmovchilikni keltirib chiqarishi mumkin. Ishning amaliy ahamiyati. Rivojlangan mamlakatlar tajribasi bugungi kun saylovlari uchun qolip vazifasini bajargan holda ham O’zbekiston ham chet el saylovlari takomilashuviga katta hissa qo‘shmoqda. Shularni inobatga olgan holda ishimizni ham shunday malumotlar tuplami vazifasini bajaradi degan umiddamiz. Ishning tuzilishi. Kurs ishi 25 sahifadan iborat bulib, kirish, 2 bob, Xulosa, Foydalanilgan adabiyotl ar 3

4

I BOB Saylov jarayonlarini yoritishda OAVning roli 1.1 OAVda saylov kampaniyasini yoritishning huquiy asoslari. OAVda keng jamoatchilikni saylovjarayonlari to’g’risida izchil va tizimli tarizda xabardor qilib boorish bilan birga deputatlikka nomzodlar va ularni ko’rsatgan siyosiy partiyalarining saylov oldi dasturlarini eliktoratga yetkazish uchun minbar vazifasini bajaradi. Fuqarolik jamiyati institutlaridan biri sifatida saylov utkazish jarayoni ustidan jamoatchilik nazoratini oshiradi. O’zbekiston Respublikasining “O’zbekiston Respublikasi Oliy Majlisiga saylov to’g’risida”gi qonunining saylov tashkilotiga oid 271- moddasidaalohida qayt etilgandek, saylov oldi tashviqoti oav shu bilan birga televideniyadan umumiy foydalanishdagi axborot- telekommunikatsiya tarmoqlari, shu jumladan, internet orqali amalga oshiriladi. OAV saylov jarayonidagi asosiy faoliyat yunalishlari: 1. Manaviy -marifiy yunalish 2.Qonunchilik targ’boti 3. Axborot tarqatish yunalishi 4.Saylovoldi tashviqoti 5. Saylov jarayoni tahlili 6. Jamoatchilik nazorati yunalishi Hozirgi paytda dunyoda insoning saylov huquqlari va erkinliklarini taminlash, erkin va demokratik adolatli saylovlarni tashkil etish va o’tkazish, shuningdek, ularni OAVda yoritish bilan bog’liq 30 dan ziyod xalqaro narmativ- huquqiy xujjatlar mavjud. Saylovchilarni saylovga tayorgarlik ko’rish va uni o’tkazishga doir barcha tadbirlar hususidagi axborot bilan taminlab boorish uchun saylov kamissiyalari OAVda: - Fuqarolarni o’z faoliyatlari; - Saylov uchaskalarining chegaralari, uchastka saylov komissiyalarining tarkibi - Xududiy saylov komissiyalari tarkibi ularning joylashgan manzili va ish 5