logo

Falastin arablarining XX asr 20-30 yillaridagi milliy-ozodlik kurashi

Загружено в:

23.11.2024

Скачано:

0

Размер:

115.6025390625 KB
Mavzu:  Falastin arablarining XX asr 20-30 yillaridagi
milliy-ozodlik kurashi
I Kirish
II Asosiy qism
1. Falastin muammosining kelib chiqishi 
1.2.Arab mustaqilligi   to'g'risidagi ingliz-arab kelishuvi 
2.   Majburiy Falastindagi tartibsizliklar (1929)
2.1.  23-avgustdagi voqealar
2.2.  Xevrondagi pogrom
2.3.Safeddagi pogrom
2.4.G'azodagi pogrom  
3.  Arab qo zg oloni (1936–1939)ʻ ʻ
3.1Qo'zg'olonning birinchi bosqichi (1936 yil aprel - noyabr)  
3.2Qo'zg'olonning ikkinchi bosqichi (1937 yil oktabr - 1939 yil sentyabr)  
3.3 Natijalar  
3.4"   Oq qog'oz 1939   "
III Xulosa
IV Foydalanilgan adabiyotlar
 
1 I KIRISH
Ikkinchi   jahon   urushi   tugaganidan   ko‘p   o‘tmay,   Birlashgan   Millatlar
Tashkilotida Falastin masalasi  ko‘tarildi.Biroq, xalqaro muammo sifatida Falastin
masalasining kelib chiqishi Birinchi jahon urushi oxirida sodir bo'lgan voqealarga
bog'liq.   Bu   voqealar   Millatlar   Ligasining   Falastinni   Liganing   mandat   tizimiga
muvofiq   Majburiy   Davlat   sifatida   Britaniya   hukmronligi   ostida   joylashtirishga
qaror qilishiga olib keldi. Asosan, mandat Falastin to'liq mustaqil davlat maqomiga
erishgunga   qadar   o'tish   davri   uchun   berilgan,   bu   maqom   Liga   paktida   shartli
ravishda   tan   olingan;   aslida   mandat   davridagi   tarixiy   taraqqiyot   Falastinning
mustaqil davlat sifatida shakllanishiga olib kelmadi.
Falastin   uchun   mandat   to'g'risidagi   qaror   Falastin   xalqining   xohish-istaklarini
inobatga   olmadi,   garchi   Kelishuvda   "Majburiylikni   tayinlashda   ushbu
jamoalarning   istaklari   muhim   bo'lishi   kerak"   deb   ta'minlangan.   Bu   qoida   alohida
ahamiyatga   ega   edi,   chunki   Millatlar   Ligasidan   mandat   olishdan   qariyb   besh   yil
oldin   Britaniya   hukumati   Sionistik   tashkilotga   Falastinda   yahudiy   xalqi   uchun
milliy uy yaratish bo yicha kafolatlar bergan edi, sionistlar yetakchilari buni talabʻ
qilishdi.   ,   "tarixiy   aloqa"   mavjudligiga   ishora   qilib,   ularning   ota-bobolari
"diasporada"   joylashishdan   ikki   ming   yil   oldin   Falastinda   yashagan.Mandat
davrida   Sionistik   tashkilot   Falastinda   yahudiy   xalqi   uchun   milliy   uy   yaratilishini
kafolatlash   uchun   barcha   sa'y-harakatlarini   amalga   oshirdi.   Ota-bobolari   qariyb
ikki   ming   yil   davomida   shu   zaminda   yashagan   Falastinning   tub   aholisi   bu
mandatni o'zlarining tabiiy va ajralmas huquqlarining buzilishi deb hisobladi. Ular,
shuningdek,   ittifoqchi   davlatlar   tomonidan   arab   rahbarlariga   urush   paytida
ko'rsatgan   yordami   uchun   berilgan   mustaqillik   kafolatlarini   buzish   sifatida
ko'rdilar.   Natijada,   Falastin   arablari   tomonidan   bu   mandatga   borgan   sari   kuchli
qarshilik   ko'rsatildi,   bu   Ikkinchi   Jahon   urushining   oxiriga   kelib   yahudiy   jamoasi
tomonidan zo'ravonlikka olib keldi.Mandat olganidan chorak asr o'tgach, Britaniya
2 Birlashgan  Millatlar  Tashkilotida  hozirda "Falastin  muammosi"  deb  nomlanuvchi
masalani   ko'tarib,   Majburiy   Davlatning   bir-biriga   qarama-qarshi   bo'lgan
majburiyatlarini   bajara   olmaganiga   ishora   qildi.   Birlashgan   Millatlar
Tashkilotining   o'zi   bor-yo'g'i   ikki   yoshga   to'lgan   bir   paytda,   Falastin   zo'ravonlik
to'lqini   ostida   qoldi.   Birlashgan   Millatlar   Tashkiloti   turli   muqobil   variantlarni
o'rganib   chiqib,   Falastinni   ikkita   mustaqil   davlatga   bo'lishni   taklif   qildi:   Arab
Falastin davlati va Yahudiy davlati; Ayni paytda Quddus xalqaro shahar maqomini
olishi kerak edi. Bo‘lish rejasi Falastinga tinchlik keltirmadi va zo‘ravonlik Yaqin
Sharqda   urushga   aylanib   ketdi   va   bu   faqat   Birlashgan   Millatlar   Tashkilotining
aralashuvi   tufayli   to‘xtatildi.   Bo'lish   rejasida   ko'zda   tutilgan   ikki   davlatdan   biri
Isroil davlati sifatida o'z mustaqilligini e'lon qildi va keyingi urushlar orqali butun
Falastinni bosib olib, o'z hududini kengaytirdi. Bo'lish rejasida ko'zda tutilgan arab
Falastin davlati dunyo xaritasida hech qachon paydo bo'lmagan va keyingi o'ttiz yil
davomida   Falastin   xalqi   o'z   huquqlari   uchun   kurashdi.Falastin   muammosi   tezda
arab   davlatlari   va   Isroil   o'rtasidagi   Yaqin   Sharq   mojarosiga   aylanib   ketdi.   1948
yildan   keyin   urush   va   vayronagarchilik   yuz   berdi   va   millionlab   falastinliklar
Falastinni   tark   etishga   majbur   bo'ldi   va   Birlashgan   Millatlar   Tashkiloti   dunyo
tinchligi   uchun   jiddiy   potentsial   xavf   manbaiga   aylangan   ushbu   muammoni   hal
qilish   yo'lida   davomli   qidiruvni   boshladi.Ushbu   izlanishda   Birlashgan   Millatlar
Tashkilotiga   a'zo   davlatlarning   aksariyati   Falastin   masalasi   Yaqin   Sharq
muammosining   markazida   qolayotganini   tan   oldi,   bu   esa   Birlashgan   Millatlar
Tashkiloti   kurashayotgan   tinchlikka   eng   katta   tahdiddir.   Jahon   hamjamiyati
tinchlikni   tiklash   uchun   Falastin   xalqining   o'z   taqdirini   o'zi   belgilashga   bo'lgan
tabiiy ajralmas huquqini kafolatlash zarurligini tobora ko'proq e'tirof etmoqda.1947
yilda Birlashgan Millatlar Tashkiloti Falastin muammosiga adolatli yechim topish
mas'uliyatini   o'z   zimmasiga   oldi,   ammo   muammo   haligacha   hal   etilmagan.   O'ttiz
yillik   kurash,   shuningdek,   siyosiy   va   huquqiy   tortishuvlar   asosiy   masalalarni
orqaga surdi va Falastin muammosining kelib chiqishi va tarixini qorong'ilashtirdi;
Ushbu tadqiqot ushbu masalani aniqlashtirishga harakat qiladi.
3 II Asosiy qism
1. Falastin muammosining kelib chiqishi.Usmonli imperiyasining qulashi
20-asr   boshlarida   Yevropa   diplomatiyasi   eng   ko p   “Sharq   masalasi”   bilanʻ
mashg ul   bo ldi   va   buyuk   davlatlar   parchalanib   borayotgan   Usmonli   imperiyasi	
ʻ ʻ
ustidan  nazorat  o rnatish   yoki   uni   ta sir  doiralariga  bo lish   uchun  har   tomonlama	
ʻ ʼ ʻ
harakat   qildilar.   “Sharq   masalasining   rivojlanishi   shu   tariqa   Yevropaga
bog’liq”   1
  va nihoyat, birinchi jahon urushida Turkiya mag’lubiyatga uchraganidan
so’ng bu masala nihoyat hal qilindi.Urush avjida, Usmonli imperiyasining qulashi
muqarrarligi   ayon   bo'lgach,   Antanta   davlatlari   o'zlari   da'vo   qilgan   hududlar
masalasi   bo'yicha   muzokaralarni   boshladilar.   1916   yilda   Angliya,   Frantsiya   va
Rossiya   o'rtasidagi,   keyinchalik   Italiya   ham   qo'shilgan   muzokaralar   Usmonli
imperiyasining   arab   hududlarini   Evropa   kuchlarining   ta'sir   doiralariga   bo'lish
to'g'risida   yashirin   Sayks-Pikot   bitimining   imzolanishi   bilan   yakunlandi   .
Falastinda   dunyoning   uchta   dinining   ziyoratgohlari   bo'lganligi   sababli,   dastlab
Falastin   uchun   xalqaro   rejim   nazarda   tutilgan,   ammo   keyinchalik   u   Angliya
nazoratiga o'tishi kerak edi.Yevropa davlatlari ta sir doiralarini o rnatishga intilgan	
ʼ ʻ
bo lsalar-da,   ular   haligacha   arab   hududlari   hukmdorlari   va   xalqlarining	
ʻ
suverenitetini   tan   oldilar,   Sayks-Pikot   kelishuvida   esa   “arab   davlati   mustaqilligi”
yoki   “arab   davlatlari   konfederatsiyasi”   alohida   e tirof   etildi.   Bu   mintaqadagi	
ʼ
ishlarning haqiqiy ahvolini tan olishni aks ettirdi, chunki yangi paydo bo'lgan arab
millatchiligi   milliy   ustunlikdagi   Usmonli   imperiyasi   uchun   asosiy   xavf   tug'dirdi.
Arab   millatchiligi   o zini   Yevropa   modelidagi   suveren,   mustaqil   milliy   davlatlar	
ʻ
shaklida   o rnatishga   intildi.   Angliyaning   bu   urushdagi   maqsadlari   arablarning	
ʻ
millatchilik   intilishlari   bilan   chambarchas   bog'liq   bo'lib,   bu   arab   xalqlariga   o'q
mamlakatlari   mag'lubiyatga   uchraganidan   keyin   suveren   mustaqillik   kafolatlarini
taqdim etishida o'z ifodasini topdi.
4 1.   Hurewitz,   J.   C.,   Diplomacy   in   the   Yaqin   va   O'rta   Sharq   (Princeton:   Van
Nostrand, 1956), jild. II, p. xvi.
1.2Arab mustaqilligi   to'g'risidagi ingliz-arab kelishuvi
Bu kafolatlar Buyuk Britaniyaning Misrdagi Oliy komissari  ser Genri Makmaxon
va   eng   muqaddas   islom   shaharlarining   qo'riqchisining   alohida   maqomiga   ega
bo'lgan   Makka   amiri   Sherif   Husayn   o'rtasidagi   1915-1916   yillardagi   1-
  yozuvda
keltirilgan   .   Shunday   qilib,   u   barcha   bu   xalqlar   ustidan   hukmronlik   qilishning
siyosiy   hokimiyatini   rasmiy   ravishda   amalga   oshirmagan   bo'lsa-da,   arab
xalqlarining   vakili   sifatida   harakat   qildi.Uzoq   yozishmalar   jarayonida   sherif   aniq
Falastinni   o'z   ichiga   olgan   ushbu   hududlarning   chegaralarini   batafsil   ko'rsatib,
"barcha   arab   davlatlarining   mustaqilligini"   talab   qildi.   MakMaxon   “Buyuk
Britaniya   Makka   sherifi   qidirayotgan   chegaralar   doirasidagi   barcha   hududlarda
arablarning   mustaqilligini   tan   olishga   va   qo‘llab-quvvatlashga   tayyor”,   deb
ishontirdi.Sovet hukumatining 1917 yil inqilobidan keyin Sayks-Pikot kelishuvini
oshkor qilishi, shuningdek, Britaniya siyosatiga oid ba'zi qarama-qarshi bayonotlar
(quyida   II   bo'limga   qarang)   tufayli   arablarning   shubhalarini   yo'qotish   uchun   arab
hududlarining   kelajagi   bo'yicha   yangi   kafolatlar   berildi.   Britaniya   hukumatining
maxsus   xabarida   (1918   yil   4   yanvarda)   qo'mondon   Devid  Jorj   Xogart   tomonidan
Sherif  Husaynga   shaxsan   etkazilgan,  "Antanta davlatlari   arab  irqiga o'zini   tiklash
uchun   to'liq   imkoniyat   berilishini   qat'iyan   yoqlaydi"   dunyoda   millat   sifatida...
Falastinga kelsak, u holda biz bir xalqning boshqa xalqqa bo'ysunishini qat'iyan rad
etamiz»     .General   Allenbi   qo'shinlari   Quddusni   bosib   olganidan   olti   oy   o'tgach,
"ilgari   Usmonli   imperiyasi   tasarrufida   bo'lgan   va   hozirgi   urush   paytida   ittifoqchi
kuchlar   tomonidan   bosib   olingan   hududlar"   haqidagi   yana   bir   deklaratsiyada   "...
oliy   hazratlari   hukumatining   istagi   va   xohishi,   kelajakda   hukumat   bu   sohalardan
boshqariladiganlar   roziligi   tamoyili   asosida   amalga   oshirilgan   va   bu   siyosat   oliy
hazratlari hukumatidan madad topgan va topadi”   .
5 1. Britaniya hukumati,   Ser Genri Makmaxon va Makka sherifi Husayn o'rtasidagi 
yozishmalar   , Parlament hujjatlari - Cmd. 5957 (1939).
2. Majburiy Falastindagi tartibsizliklar (1929)
1882   yildan   boshlab,   sionistik   harakatning   boshlanishi   bilan,   yahudiylarning
Falastinga ko'chishi "aliyah" deb nomlandi. 1939 yil oxiriga kelib, yahudiylarning
ulushi   20-yillarning   oxiri   va   30-yillarning   boshlarida   Germaniyada   natsistlarning
kuchayishi  tufayli 4 foizdan o'ttiz foizga oshdi. Bu davrda yahudiylarning chorak
qismi   Falastinga   kelgan,   turli   Yevropa   davlatlaridan   kelgan   yahudiylar   1920-
30-   yillarda yahudiylar boy arab yer egalaridan katta er uchastkalarini sotib olishni
kuchaytirgan.   qoida   tariqasida,   Falastindan   tashqarida   yashagan.   “Yahudiy
mehnati”   tamoyiliga   (ibroniycha:   đbœda   đbrí   -   avoda   ibroniycha)   muvofiq,
yahudiylar yerni o'zlari ishlashga intilishgan va yahudiy muhojirlarining soni ortib
borayotgani   ish   bilan   ta'minlanishi   kerak   bo'lganligi   sababli,   ko'plab   arablar
muqarrar   ravishda   o'z   mehnatini   yo'qotdilar.   ish   o'rinlari,   ular   orasida   ishsizlik
yuqori   edi.   Quddus   qal'asi   bog'ida   britaniyalik   eskortning   konserti.
Yahudiylar   va   arablar   yonma-yon   turishadi   1929   yil   Falastinda   Britaniya
mandati   o'rnatilgandan   so'ng,   mamlakatda   yashovchi   yahudiylar   soni   va
Quddusdagi   G'arbiy   devorga   (Yig'lama   devori)   sig'inuvchilar   soni   keskin   oshdi.
1928 yil sentyabr oyida Yom Kipur bayramida yahudiylar G'arbiy devorga ibodat
qiluvchilarga   qulaylik   yaratish   uchun   stullar,   shuningdek,   erkaklar   va   ayollar
bo'limlari   o'rtasida   to'siqlar   o'rnatdilar.   Arab   yetakchilari   buni   yahudiylarning
hududda   qurilishini   taqiqlagan   Usmonlilar   hukmronligi   davridagi   status-kvoning
buzilishi   ekanligini   aytishdi.   Pravoslav   yahudiylar   1929   yilda   Quddusdagi
G'arbiy devorda ibodat qilishdi.   Keyin devorga politsiya yuborilgan va bo‘laklar
vayron  qilingan.   Bu  voqeadan   so‘ng  Quddus  muftiysi  Amin  al-Husayniy  Falastin
arablari   va   butun   arab   dunyosi   o‘rtasida   yahudiylar   Al-Aqso   masjidini   egallab
olishmoqchi, degan ma’lumot tarqata boshladi.   Quddus muftiysi hazratlari. Hoji
Amin   al-Afandi-Husayniy   Shundan   so'ng   G'arbiy   devordagi   yahudiy   ibodat
qiluvchilarni   kaltaklash   va   toshbo'ron   qilish   boshlandi.   1929   yil   15   avgustda
6 yahudiylarning   Tesha   B'Av   ro'zasi   paytida   (Quddusning   birinchi   va   ikkinchi
ibodatxonalari   vayron   qilingani   xotirasiga   o'rnatilgan)   Beytarning   bir   necha   yuz
a'zosi.   Sionist   yoshlar   harakati   G'arbiy   devorga   yurish   uyushtirdi.   Devorga
yig‘ilganlar   “Devor   bizniki!”   deya   yahudiylarning   milliy   bayrog‘ini   ko‘tarib,
davlat madhiyasini kuylashdi. Rasmiylar marsh haqida oldindan xabardor qilingan
va har  qanday noxush  hodisalarning  oldini  olish  uchun politsiya eskortini  taqdim
etgan. 
Bir kun o'tib, 16 avgust, juma kuni Oliy musulmonlar kengashi arab rahbarlari Al-
Aqso   masjidida   qarshi   namoyish   uyushtirdilar.   Islomiy   ziyoratgohlarga   tahdid
haqidagi   va'zdan   so'ng,   arab   namoyishchilari   G'arbiy   devor   oldiga   borishdi   va   u
erda   yahudiylarni   kaltaklay   boshladilar,   Tavrot   varaqlari   va   ibodat   kitoblarini
yoqib yubordilar. 
O'sha   kuni   kechqurun   shaharda   yahudiy   o'smir   o'ldirilgan.
Keyingi kunlarda pogromlar boshqa shaharlarga ham tarqaldi.
2.1 23-avgustdagi voqealar
Keyingi   juma,   23   avgust   kuni   atrofdagi   qishloqlardan   minglab   arablar   Ma'bad
tog'ida ibodat qilish uchun Quddusga kelishdi. Quddus musulmonlari orasida Mea
Shearim yahudiy kvartalida ikki arab o‘ldirilgani haqida mish-mish tarqaldi.
  Quddus   muftiysi,   Gitlerning   bo‘lajak   ittifoqchisi   Amin   al-Husayniy   xutbasidan
so‘ng, eski  shaharning Nablus darvozasidan  pichoq va tayoqlar bilan qurollangan
arab   olomon   chiqib,   yahudiylar   yashaydigan   mahallalarga   oshiqdi.
19 Yahudiylar o'ldirildi va ko'plab ibodatxonalar talon-taroj qilindi 1
7 1. Millatlar   Ligasi   Doimiy   Mandatlar   Komissiyasining   17   (navbatdan   tashqari)
sessiyasi bayonnomasi, 1930 yil 3-21 iyun       
Britaniya   ma'muriyati   bunday   voqealarga   tayyor   emas   edi   va   dastlab
tartibsizliklarga deyarli qarshilik ko'rsatmadi. Bunga Majburiy Falastindagi 15 000
politsiyachining   aksariyati   arablar   bo'lganligi   ham   sabab   bo'lgan.   Boshqa
ma'lumotlarga ko'ra, o'sha paytda Falastindagi politsiya kuchi bor-yo'g'i 292 kishi,
armiya   esa   100   kishidan   oshmagan.   Xevrondagi   yahudiy   pogromi   1929   yil   24
avgustda   majburiy   Falastinda   1929   yilgi   arab   tartibsizliklari   paytida   bo'lib   o'tdi.
Rasmiylarning   iltimosiga   ko‘ra,   Falastin   arab   rahbarlari,   jumladan,   muftiy   al-
Husayniy va Quddus meri   Rag‘ib Nashashibi,   aholini “qon to‘kilmasin” va “rahm-
shafqat,   donolik   va   sabr-toqat”   bilan   qurollanishga   chaqirgan   deklaratsiya   e’lon
qildi.   Murojaatda   rahbariyat   “milliy   intilishlaringizni   tinch   yo l   bilan...   ro yobgaʻ ʻ
chiqarish   uchun   barcha   sa y-harakatlarni   amalga   oshirayotgani”	
ʼ
ta kidlangan	
ʼ   [2]
  . Pogrom   natijasida   Xevronda   yashovchi   67   yahudiy   o'ldirildi,
qolganlari   esa   shahardan   haydaldi   yoki   qochib   ketdi.
Xevrondagi yahudiylar jamoasi Bibliya davridan beri mavjud. Yigirmanchi asrning
boshlariga   kelib,   Xevron   mintaqaviy   markaz   sifatidagi   ahamiyatini   sezilarli
darajada   yo'qotdi   va   yahudiylar   jamoasi,   garchi   butunlay   yo'q   bo'lib   ketmagan
bo'lsa-da,   taxminan   etti   yuz   kishiga   kamaydi.   U   Birinchi   jahon   urushidan   keyin,
Britaniyaning   Falastindagi   mandatining   dastlabki   yillarida   tiklandi,   ammo
yahudiylar hali ham shahar aholisining ozgina qismini tashkil qiladi (1922 yilda -
jami 16 ming aholidan 430 kishi). 1929 yil - 18 ming aholidan 700 kishi). Asosan
sefard   yahudiylaridan   tashkil   topgan   jamoa   musulmon   qo shnilari   bilan   nisbatan	
ʻ
tinch-totuv yashagan. Arab aholisi va 1925 yilda tashkil etilgan Ashkenazi yeshiva
"Slobodka"   talabalari   o'rtasidagi   munosabatlar   yanada   keskinlashdi   va   arablar
1929 yil  15 avgustda yahudiylarning Av oyining to'qqizinchi  ro'zasini  nishonlash
uchun   ularga   "sionistlar"   sifatida   munosabatda   bo'lishdi.   yahudiy   ibodatxonalari
vayron qilingan yilligi munosabati bilan 
8 Beitar   yoshlar   guruhlari   yahudiylarning   G'arbiy   devorda   ibodat   qilish   huquqini
himoya qilish uchun namoyish qilishdi. Ertasi kuni musulmonlar namoyishida Oliy
Musulmonlar   Kengashi   tomonidan   tashkil   etilgan   ishtirokchilar   G'arbiy   devor
bo'ylab   tor   ko'cha   bo'ylab   yurishdi   va   uning   yonidan   topilgan   yahudiylarning
ibodat   buyumlarini   yo'q   qilishdi.   Oradan   bir   kun   o‘tib,   yahudiy   o‘smir   arablar
tomonidan   o‘ldirildi.   Quddus   bo'ylab   mish-mishlar   tarqaldi:   yahudiy   jamoasida
yaqinlashib   kelayotgan   pogrom   haqida   va   musulmon   jamoasida   yahudiylar
tomonidan   Ma'bad   tog'ining   yaqinlashib   kelayotgan   tahqirlanishi   haqida.
Anchadan   beri   pogrom   tashviqotini   olib   borayotgan   arab   matbuoti   buni   shu
kunlarda   sezilarli   darajada   kuchaytirdi.   20-avgust   kuni,   Quddusdagi
musulmonlarning   birinchi   norozilik   namoyishlaridan   so'ng,   Xagananing   vakillari
Xevrondagi   yahudiylar   jamoasi   rahbariyatiga   Xevron   yahudiylarini   evakuatsiya
qilish   yoki   ularni   himoya   qilish   taklifi   bilan   murojaat   qilishdi.   Biroq   arab
zodagonlari   bilan   yaxshi   munosabatda   bo‘lishiga   va   ularni   o‘zlari   himoya   qila
olishlariga   ishongan   jamoa   rahbarlari   bu   yordamdan   bosh   tortdilar.
23 avgust  kuni   kechqurun Xevrondagi   deyarli   butunlay arablardan  tashkil   topgan
kichik   politsiya   kuchlariga   qo'mondonlik   qilgan   Raymond   Kafferata   Quddusdagi
pogrom   haqida   bilib,   Xevronda   shunga   o'xshash   voqealarning   oldini   olishga
harakat qildi. U politsiya piketlarini uyushtirdi va vaziyatni yumshatish maqsadida
avtovokzalga yig‘ilgan arab olomoniga murojaat qildi. Shu bilan birga, shaharning
bosh ravvini Yakov Slonim ko'chada toshbo'ron qilingan holda unga yordam so'rab
murojaat   qildi.   Kafferata   unga   va   boshqa   yahudiylarga   uydan   chiqmaslikni
buyurdi. O'sha kuni kechqurun Slonimning o'g'li, bankir va shahar kengashi a'zosi
Eliezer Dan Slonim-Dvek o'z uyiga panoh topmoqchi bo'lgan barcha yahudiylarni
taklif qildi va shaharning ko'plab Ashkenazi aholisi bu taklifni qabul qildi. 
2.2. Xevrondagi pogrom  
24 avgust   shanba  kuni   Xevronda 67 yahudiy halok bo'ldi  va 58   kishi   yaralandi  . .
Omon   qolgan   yahudiylar   uylarini   tark   etishga   majbur   bo'ldilar   va   ularning   mol-
9 mulki   arab   aholisi   tomonidan   tortib   olindi   va   1967   yilda   Olti   kunlik
urush   oxirigacha ushlab turildi     .
2.3Safeddagi pogrom
  Safedda, turli manbalarga ko'ra, 18 dan 21 gacha odam halok bo'lgan, 80 ga yaqin
yahudiy yaralangan, shaharning asosiy  yahudiy ko'chasidagi  200 ta uy talon-taroj
qilingan va yoqib yuborilgan.
2.4G'azodagi pogrom  
G'azoning   kichik yahudiy jamoasi   arab olomonining hujumini ushlab turgan shahar
mehmonxonalaridan biriga panoh  topdi. Oxir-oqibat,  shaharning  yahudiy jamoasi
Britaniya   hukumati   tomonidan   evakuatsiya   qilindi.   Pogrom   tugaganidan   keyin
yahudiy aholining shaharga qaytishi rad etildi.
 
Pogromdan keyin Xevronning yahudiy mahallasi
10 3.   Arab qo zg oloni (1936–1939)ʻ ʻ
Falastinning yahudiy va arab aholisi o'rtasidagi ziddiyat   1920 yilda, 1920 yil        aprel   
oyida Quddusda   "   musulmon bayrami" (Nabi Muso   )   olomonni qo'zg'atib, yahudiy
mahallalari   bo'ylab   (namoyishli)   yurishdan   so'ng,   ikki   kunlik   pogromga   olib
kelganida boshlangan. , natijada 5 yahudiy   va 4 arab   .   216 yahudiy yaralangan va
mol-mulki   vayron   qilingan   [10]   [11]   [12]
  .   Keyinchalik   sud   mahkamadan   oldin
Falastindan   qochgan   Amin   al-Husayniy   pogrom   uchun   shaxsan   javobgar   deb
topildi   va   uni   10   yillik   qamoq   jazosiga   hukm   qildi.   Biroq,   keyinchalik   Falastin
bo yicha   Oliy   komissar   bo lgan	
ʻ ʻ        Gerbert   Samuel      al-Husayniyni   amnistiya   qildi   va
uni   Quddus   bosh   muftiysi   etib   tayinladi.   Al-Husayniy   hokimiyatining
mustahkamlanishi   yahudiylarga   qarshi   qo'zg'alish   bilan   birga   keldi   va   1921
yilda        Yaffa      ,   Tul-Karam   va   Hadera   hududidagi   yahudiy   aholi   punktlariga   hujum
qilgan terroristik guruhlarning paydo bo'lishiga yordam berdi   .
1929   yilda   "al-Husayniyning   yashirin   gijgijlashi   bilan"   arab   qo'zg'oloni
boshlandi,        yahudiylarning      birgalikdagi shaharlardagi pogromlari   bilan birga.
1929 yilgi qo zg olon natijasida Britaniya tergov komissiyasini tuzib, tartibsizliklar	
ʻ ʻ
yahudiylarning   immigratsiyasi   va   buning   natijasida   arab   aholisi   o rtasidagi	
ʻ
iqtisodiy   muammolar   sabab   bo lgan   degan   xulosaga   keldi.   Komissiya	
ʻ
yahudiylarning   immigratsiyasini   cheklashni,   arab   yerlarini   yahudiylar   tomonidan
sotib   olish   amaliyotiga   chek   qo yishni   va   mandat   hududida   ko pchilik   arablar	
ʻ ʻ
bo lgan qonun chiqaruvchi organni tashkil qilishni tavsiya qildi.	
ʻ
1930   yil   fevral   oyida   Arab   Falastin   Ijroiya   qo'mitasi   delegatsiyasi   Londonda
Britaniya   hukumatidan   Falastindagi   Britaniya   homiyligida   "ko'pchilikning   o'zini
o'zi   boshqarishini"   olishga   harakat   qildi.   Biroq,   Britaniya   hukumati   mandat
rejimini davom ettirishni va sionistik tashkilotlar oldidagi majburiyatlarini qisman
bo'lsa ham bajarishni talab qildi.
1933 yil   mart  oyida   Yaffada chaqirilgan nufuzli Falastin arablarining 500 kishilik
yig'ilishi   inglizlarni   yahudiylarning   immigratsiyasini   davom   ettirishda   qoraladi.
11 Yahudiylarga   er   sotgan   falastinlik   arablar   assambleya   tomonidan   boykot   qilish
bilan   tahdid qilindi .
1933   yil   13   oktyabrda   Falastin   Ijroiya   qo ' mitasi   Quddusda   bir   kunlik   umumiy   ish
tashlash   va   namoyish   uyushtirdi .   Namoyish   Britaniya   politsiyasi   tomonidan
shafqatsizlarcha tarqatildi.
1933 yil 26 oktyabrda   Yaffada arablar namoyishi bo'lib o'tdi; Uning davomida 27
namoyishchi va bir britaniyalik politsiyachi halok bo'ldi. Falastin Ijroiya qo'mitasi
bunga   javoban   yetti   kunlik   ish   tashlash   e'lon   qildi   va   yangi   namoyishlar
o'tkazdi   [1]
  .
12 Britaniyaning Falastindagi siyosatiga qarshi norozilik bildirgan arab delegatsiyasi
a’zolari. 1929 yil
1 Benni Morris (   Benni Morris   ). Solih qurbonlar. - Vintage kitoblari, 2001. - 784 b.
— ISBN 978-0-679-74475-7 . 125-127-betlar
3.1.Qo'zg'olonning birinchi bosqichi (1936 yil aprel - noyabr)  
1935-yil        25-noyabrda      5  arab   siyosiy   partiyasi   Falastin   Oliy  Komissariga   qo shmaʻ
norozilik bildirishdi va talab:
 Yahudiy immigratsiyasining tugashi
 Erni berishni tugatish
 Demokratik hukumatning tashkil topishi
Inglizlar   bunga   javoban   qonunchilik   kengashini   tuzishni   taklif   qilishdi,   unda
inglizlar   yakuniy   so'zni   aytadilar.   Bu   taklif   arablar   va   sionistlar   tomonidan   rad
etildi. Nihoyat, 1936 yilning aprelida, arablar umumiy ish tashlashni boshlaganda,
muzokaralar   to'xtab   qoldi. 1936- yilning   13- aprelida   bir   yahudiy   arablar   tomonidan
o ʻ ldirilgan   [1]
  . 15   aprel   oqshomida   o ' ldirilgan   Shayx   al - Qassam   tarafdorlaridan
iborat   bo ' lgan   qurolli   arab   to ' dasi   Tulkarim   sharqidagi   tepalik   hududida   yo ' l   o ' rab
oldi   .   Jangarilar   arab   haydovchilaridan   qurol   sotib   olish   uchun   "to'lov"   talab
qilishgan.   Ular   yahudiy   haydovchilarga   qarata   o't   ochishdi,   natijada   biri   voqea
joyida   halok   bo'ldi,   ikkinchisi   5   kundan   keyin   vafot   etdi,   uchinchisi   esa   tirik
qolishga muvaffaq bo'ldi.Ikki kundan so'ng,   17 aprel kuni "qasos" sifatida        "Irgun      "
yahudiy tashkiloti jangarilari   Petah Tikva chekkasidagi arab kulbasiga borib, unda
yashovchi   ikki   arabni   o'ldirishdi   .Yahudiy   haydovchilarga   qilingan   hujumdan
so‘ng,   17   aprel   kuni   Tel-Avivda   yahudiylarning   arab   va   Britaniyaga   qarshi
namoyishlari   bo‘lib   o‘tdi. 19   aprel   kuni   yahudiylar   Tel - Avivda   4   arabni
o ' ldirganligi   haqidagi   mish - mishlardan   qo ' zg ' algan   arab   olomon   Yaffada
yahudiylarga   qarshi   g ' alayonlarni   boshladi .
13 1.   S.   S.   Shchevelev.   Falastindagi   1936-1939   yillardagi   arab   qo'zg'oloni   paytida
majburiy   boshqaruv     //   Qora   dengiz   mintaqasi   xalqlarining   madaniyati.   -   1999.
-   11-son   . -   95-100-betlar  
Boshqa   ma'lumotlarga   ko'ra,   tartibsizliklar   Petah   Tikvada   Irgun   jangarilari
tomonidan   o'ldirilgan   ikki   arab   ishchisini   dafn   qilish   paytida   boshlangan.   Bu
tartibsizliklar paytida 6 (boshqa ma'lumotlarga ko'ra 9   [1]
  ) yahudiy halok bo'lgan, 2
arab   politsiya   tomonidan   o'ldirilgan.   Keyingi   ikki   kun   ichida   Tel-Aviv   va
Yaffadagi   yahudiy   va   arab   mahallalari   aholisi   o‘rtasida   to‘qnashuvlar   boshlandi.
Aholi   bir-biriga   hujum   qilib,   do‘konlar   va   turar-joy   binolarini   sindirib,   yoqib
yuborgan.   8   yahudiy   va   6   arab   o'ldirilgan   (arablar   politsiya   tomonidan
o'ldirilgan). Martin   Gilbertning   so'zlariga   ko'ra   ,   19   dan   22   aprelgacha   Yaffada   15
yahudiy   arablar   tomonidan   o'ldirilgan   va   4   arab   politsiya   tomonidan
o'ldirilgan   [2]
  . 19   aprel        kuni      Nablusda   shahar   aholisi   tomonidan   Milliy   qo‘mita
tuzildi .   Keyinchalik boshqa shaharlarda ham shunday qo'mitalar tuzila boshlandi.
Bunday qo mitalar  tarkibiga asosiy  arab siyosiy  partiyalarining mahalliy vakillariʻ
kirgan.   Butun   mamlakat   bo'ylab   ish   tashlashlar   to'lqini   tarqaldi   [3]
  . 25   aprel
kuni   Quddusda   asosiy   arab   siyosiy   partiyalari   vakillari   yig‘ildi.   Ular   qo'zg'olonga
rahbarlik   qilgan   Amin   al-Husayniy   boshchiligidagi   Oliy   Arab   Qo'mitasini   (OAK)
tuzdilar  .   Qo'mita  mandat  organlariga  sionistlarning  immigratsiyasini  zudlik  bilan
to'xtatish,   arablarning   yahudiylarga   er   sotishini   taqiqlash   va   umumiy   saylovlar
asosida   qonun   chiqaruvchi   assambleya   yaratish   talablarini   ilgari   surdi.   Bir   oy
muddatga   umumiy   ish   tashlash   e'lon   qilindi.   Agar   mandat   organlari   talablarni
bajarishdan   bosh   tortsa,   qo'mita   boshqa   usullar,   jumladan,   kuch   ishlatish   bilan
tahdid qilgan.
14 1   Soyalar armiyasi: Falastinning sionizm bilan hamkorligi, 1917–1948 
yillar,   2020-yil 8-iyulda Wayback Machine    arxivlangan    . 2008 yil 95-bet
2.   Benni Morris (   Benni Morris   ). Solih qurbonlar. - Vintage kitoblari, 2001. - 784 
b. — ISBN 978-0-679-74475-7 . 128-bet
3.  Benni Morris (   Benni Morris   ). Solih qurbonlar. - Vintage kitoblari, 2001. - 784 
b. — ISBN 978-0-679-74475-7 . 129-bet
1   may   kuni   Hayfada   bir   yahudiy   arablar   tomonidan   o'ldirilgan,   ikkinchisi   ertasi
kuni   vafot   etgan.   13-may   kuni   Quddusning   Eski   shahrida   ikki   keksa   yahudiy
o‘ldirilgan   .
May   oyining   o'rtalariga   kelib,   mandat   hokimiyati   Falastinda   qo'shin   to'play
boshladi.   Yo'l   to'siqlari   va   komendantlik   soatlari   o'rnatildi,   inglizlar   esa   keyingi
olti oy ichida yahudiy immigratsiyasini 4500 kishiga kamaytirishga va'da berishdi.
Bu   taklif   Oliy   attestatsiya   komissiyasini   qanoatlantirmadi.   Qishloqda   qurolli
qo zg olon ko tarildi. Britaniya va kamroq darajada yahudiy nishonlariga hujumlarʻ ʻ ʻ
boshlandi. 16-may   kuni   arab   qurolli   shaxslari   kinoteatrdan   chiqib   ketayotgan
yahudiylar   olomoniga   qarata   o‘q   uzib,   3   kishini   o‘ldirgan.Qo‘zg‘olonchilar   tor
ko‘chalari Britaniya kuchlari yetib borishi qiyin bo‘lgan Yaffani vaqtincha nazorat
ostiga   oldi.   Yaffadagi   politsiya   shtab-kvartirasiga   hujumlar   uyushtirildi.   Bunga
javoban inglizlar eski Yaffada 220 ga yaqin binolarni portlatib, uylar orasidan keng
yo‘laklar   yaratdilar.   Britaniya   Nablus   ustidan   nazoratni   tikladi.   1929   yilgi
pogromdan   keyin   u   erga   qaytishga   muvaffaq   bo ' lgan   barcha   yahudiylar   Xevrondan
evakuatsiya   qilinishi   kerak   edi   . Arab   rahbarlarining   qishloq   aholisi   o ʻ rtasida   olib
borgan   tashviqotiga   javoban   inglizlar   ularning   bir   qismini   mandat   hududidan
tashqariga   chiqarib   yubordilar .  1936-yil 12-iyun kuni Quddusda ikki arab jangarisi
Falastin   boshlig‘i   o‘rinbosari   Alan   Siegristning   hayotiga   suiqasd   qilishdi.   O'qdan
jarohat   olganiga   va   mashinasi   jarlikka   qulaganiga   qaramay,   Sigrist   tirik
qoldi   [1]
  .Yahudiylarni   o'ldirish   davom   etdi.   17   avgust   kuni   Yaffa   kasalxonasida
15 ikki   yahudiy   hamshira   o‘ldirilgan.   Arablar   yahudiy   bog'lari   va   plantatsiyalarini
vayron   qildilar,   taxminan   200   000   daraxtni   yo'q   qildilar.   Mergan   pistirmalari
tufayli yahudiy transporti ustunlar bo'ylab harakatlanishiga to'g'ri keldi va transport
vositalari   zirhlilana   boshladi.   1936   yil   may   oyining   o'rtalarida   va   ayniqsa   yoz
oxirlarida qo'zg'olon markazi qishloqqa ko'chib o'tdi, u erda 50-100 kishidan iborat
dehqon otryadlari yahudiy va ingliz nishonlariga hujum qildi.
1.   Metyu   Xyuz.   Quddusdagi   suiqasd:   Bahjat   Abu   G'arbiya   va   Sami   Al-
Ansoriyning Britaniya boshlig'i yordamchisi Alan Sigristni otib o'ldirishi 1936 yil
12 iyun   (inglizcha)   // Quddus har choragi. - 2010. - jild.  44 . - 5-13-betlar
Yahudiy avtobusi toshlar va granatalardan himoya qilish uchun maxsus panjaralar
bilan jihozlangan
Avvaliga   DAK   isyonchilar   bilan   aloqasi   yo'qligini   ta'kidlab,   zo'ravonlik
harakatlarini   qoraladi.   B.Morrisning   fikricha,   DAK   ma’lum   darajada   qishloq
otryadlarini   tuzish   va   moliyalashtirish   hamda   “shaharlarda   terrorchilik   faoliyati”
uchun   mas’ul   edi.   Biroq,   turli   xil   Falastin   arab   partiyalari   va   klanlari   o'rtasidagi
nizolar   tufayli,   ko'pchilik   isyonchi   bo'linmalar   ustidan   DAKning   to'liq   nazorati
hech qachon mavjud emas edi.DAK va isyonchilar o'z mablag'larining bir qismini
Angliya   bilan   dushmanlik   munosabatlarida   bo'lgan   Italiyadan
oldilar.   Italiya   va   Germaniya   matbuoti   inglizlarga   qarshi   qo'zg'olonni   qo'llab-
16 quvvatladi.   Al-Husayniy   natsistlardan   mablag'ning   bir   qismini   oldi   1936-yil   yozi
oxirida   arab   davlatlaridan   200   nafar   ko ngillilar   qo shinlari,ʻ ʻ   turk   armiyasining
sobiq   ofitseri   va   frantsuz   hukumatiga   qarshi   Suriya   qo zg oloni	
ʻ ʻ
rahbari,   suriyalik   ofitser   Favzi   al-Qovuqji   boshchiligida        Samariyaga      kirib   keldi.
Ko'pgina   yirik   arab   otryadlarining   qo'mondonlari   uni   qo'zg'olon   boshlig'i   deb   tan
oldilar.Yozning   oxiriga   kelib   chet   ellik   arab   ko‘ngillilari   Samariyaga   kirib
borganidan so‘ng, inglizlar uylarni portlatishdan jazo va jilovlash vositasi sifatida
foydalanib,   qishloqda   keng   ko‘lamli   harbiy   amaliyotlarga   o‘tdilar.   Uzoq   davom
etgan   ish   tashlash   va   jangovar   harakatlar   Falastin   arablarining   iqtisodiy   ahvoliga
og'ir   ta'sir   ko'rsatdi.   10-oktabr   kuni        Transiordaniya      ,   Yaman   ,   Saudiya
Arabistoni   va   Iroq   qirollari   DAKga   murojaat   bilan   murojaat   qilib,   ish   tashlashni
to‘xtatish   va   “adolatni   o‘rnatishini   e’lon   qilgan   do‘stimiz   Buyuk   Britaniyaning
yaxshi   niyatlariga   ishonishni   talab   qildi.   " 11-oktabr   kuni   DAK   “Falastinning
olijanob   arab   xalqini   tinchlanishga,   ish   tashlashlar   va   tartibsizliklarga   chek
qo yishni” so rab deklaratsiya e lon qildi. Shu bilan birga, DAK arab bo'linmalari	
ʻ ʻ ʼ
boshliqlariga maxfiy maktub yo'llab, ularning fidoyiligidan hayratda ekanligini va
Buyuk   Britaniyadan   kelishi   kerak   bo'lgan   qirollik   komissiyasi   ishi   davomida
barcha   harbiy   harakatlarni   vaqtincha   to'xtatishni   so'radi. Inglizlar   1936   yil   may
oyida   qo ' zg ' olon   tugagan   taqdirda   Falastin   arablarining   talablarini   o ' rganish   uchun
qirollik   komissiyasini   tuzishga   va ' da   berishdi .   DAK   qo zg olonni   to xtatishga	
ʻ ʻ ʻ
chaqirgan   bayonotidan   so ng   ingliz   armiyasi   qurollarini   tashlagan   arab	
ʻ
bo linmalari   a zolariga   qishloqlariga   qaytishga   ruxsat   berdi.   Al-Qavuqji	
ʻ ʼ
qo'mondonligi ostidagi xorijiy arab ko'ngillilariga Iordan daryosi orqali Falastinni
tark etishga ruxsat berildi     .
3.2.Qo'zg'olonning ikkinchi bosqichi (1937 yil oktabr - 1939 yil sentyabr)  
Arablar   Britaniya   komissiyasining   taklifiga   keskin   salbiy   munosabat
bildirishdi.   Hatto   Falastin   arablari   o'rtasidagi   mo''tadil   muxolifat   ham   dastlab
bo'linishga   rozi   bo'lib,   jamoatchilik   fikri   ta'sirida   uni   rad   etishga   majbur   bo'ldi.
Britaniyaning   Jalila   bo‘yicha   mintaqaviy   komissarining   so‘zlariga   ko‘ra,
“Jalilaning   arab   aholisi   bunday   loyiha   bilan   murosaga   kelishiga   umid   qilish
17 befoyda edi... [arab aholisi orasida] umumiy tuyg‘u shundaki, ular xiyonat qilingan
va ular o'z yurtlarini tashlab ketishga majbur bo'ladilar va o'sha paytdagi noma'lum
cho'lda   halok   bo'ladilar."   Bundan   tashqari,   arablar   yahudiylar   arab
apelsinzorlarining   78   foizini   o'z   ichiga   olgan   eng   yaxshi   erni   olishlariga
ishonishgan.
1937   yil   o'rtalarida   Britaniya   politsiyasi   bosh   inspektori   polkovnik   Roy
Spayserning   mashinasi   Quddusda   otib   tashlandi;   Spayserning   o'zi   tirik
qoldi   [40]
  .   26   sentyabr   kuni   Jalila   okrugi   komissari        Lyuis   Endryu      isyonchilar
tomonidan o'ldirildi   . Shu paytdan boshlab qo'zg'olon yangi kuch bilan boshlandi.
Benni   Morrisga   ko'ra,   DAK   qo'zg'olon   boshlash   qarorini   qabul   qilganmi   yoki   u
o'z-o'zidan   ko'tarilganmi,   buni   aniqlash   qiyin   .   DAK   o z   bayonotida   Britaniyaʻ
komissarining   o ldirilishini   qoraladi,   muftiy	
ʻ   al-Husayniy   esa   xalqni   vazminlikka
chaqirib,   zo ravonlikni   qoralab   murojaat   qildi.Biroq,   bu   bayonotlarga   qaramay,	
ʻ
1937   yil   1   oktyabrda   mandat   organlari   DAK   va   shaharning   Falastin   arab   milliy
qo'mitalari   faoliyatini   qonundan   tashqari   deb   e'lon   qildilar.   Al-Husayniy
musulmonlar   oliy   kengashi   rahbari   lavozimidan   chetlatildi.   200   ga   yaqin   arab-
falastinlik taniqli shaxslar hibsga olinib,   Seyshel orollariga   deportatsiya qilindi .   12
oktyabr   kuni   al-Husayniy   dengiz   orqali   yashirincha        Livanga      qochishga   muvaffaq
bo'ldi   .
                              
Quddus bosh muftiysi   Amin al-Husayniy   .
Keyinchalik,   1939   yil   sentyabrgacha   qo'zg'olon   markazlashtirilgan   rahbarliksiz
davom   etdi.   Unda   asosan   qishloq   joylarda   faoliyat   yurituvchi   ko'p   sonli   mayda
18 tarqoq   arab   otryadlari   ishtirok   etdi.   1938   yilning   yoziga   kelib   ,   bunday   birliklar
"yuzlab" edi va ularning o'rtacha hajmi 8-15 kishi edi. 1938 yil o'rtalarida arablar
tomonidan   qo'zg'olonda   jami   2500   dan   7500   gacha,   qo'zg'olonda   esa   yana   6-15
ming kishi qatnashgan. Qo'zg'olonning ikkinchi bosqichining eng yuqori cho'qqisi
1938   yilning   yozi   va   kuziga   to'g'ri   keldi.   1938   yilning   yoziga   kelib
qo zg olonchilar   qishloqlarning   ko p   qismini   nazorat   qilib,   shaharlarni   qismanʻ ʻ ʻ
nazorat qilishdi   [1]
1.   Benni Morris (   Benni Morris   ). Solih qurbonlar. - Vintage kitoblari, 2001. - 784
b. — ISBN 978-0-679-74475-7 . 196-bet
1938-yil   oktabrda   ular   hatto   5   kun   davomida   Quddusning   eski   shahrini   ham   o z	
ʻ
nazoratiga olishga muvaffaq bo lishdi	
ʻ   [45]
  .   Britaniya armiyasi  mahalliy arablardan
“inson qalqoni” sifatida foydalanib, shaharni  qaytarib olishga muvaffaq bo'ldi.Al-
Husayniyning Suriyadagi  qo'zg'olonga rahbarlikni  tashkil  etishga urinishlari  to'liq
muvaffaqiyat bilan yakunlanmadi. Damashqda u va boshqa qochgan DAK a'zolari
bilan   Falastindagi   Milliy   Jihod   Markaziy   Qo'mitasini   tuzdilar.   Qo mita   bir   necha	
ʻ
bor   qo zg olon   bosh   qo mondoni   tayinlagan,   biroq   mahalliy   qo mondonlar	
ʻ ʻ ʻ ʻ
ko pincha   qo mitaga   e tibor   bermagan.   1938-yilning   o rtalarida   qo mita	
ʻ ʻ ʼ ʻ ʻ
qo zg olonchilarning   asosiy   rahbarlaridan   iborat   kengash   tuzdi,   biroq   bu
ʻ ʻ
qo mitaning   qo zg olonni   nazorat   qilishi   samarali   bo lmadi.1939   yil   boshida
ʻ ʻ ʻ ʻ
Britaniya   armiyasining   shafqatsiz   harakatlari   natijasida   ko'plab   isyonchi   guruhlar
yo'q  qilindi,  boshqalari   mandatdan  tashqari   Transiordaniyaga  haydab   yuborildi,  u
erda a'zolari   arab legioni   tomonidan o'ldirildi  yoki   asirga olindi   . Bu  vaqtga  kelib
qo'zg'olon   tashkilotchilik   qoldiqlarini   yo'qotdi.   Benni   Morrisga   ko'ra,
isyonchilarning o'zlari ingliz yoki yahudiy kuchlariga qaraganda ko'proq arablarni
o'ldirgan.   Hudud   yoki   o'ljalarni   nazorat   qilish   uchun   qo'zg'olonchilar   guruhlari
o'rtasida to'qnashuvlar  bo'lib o'tdi va arab aholisi  isyonchilarning ulardan "tovon"
olishga   urinishlariga   tobora   ko'proq   salbiy   munosabatda   bo'ldi.   Ko'pgina   qishloq
aholisi   isyonchi   kuchlarni   moliyalashtirish   yoki   ularga   boshpana   berishdan   bosh
19 tortdi.   Ayrim   arab   qishloqlarida   qo zg olonchilarga   qarshi   o zini-o zi   himoyaʻ ʻ ʻ ʻ
qilish   guruhlari   tuzildi   [1]
  .   Al-Husayniy   boshchiligidagi   Damashq   qo mitasining	
ʻ
isyonchilarning   tovlamachiliklarini   to xtatish   va   turli   guruhlarni   yarashtirishga	
ʻ
urinishlari   besamar   ketdi.Nashashibilar   oilasi   boshchiligidagi   mo''tadil
britaniyaparast   arab-falastin   muxolifati   va   asosan   al-Husayniylar   oilasini   qo'llab-
quvvatlagan   isyonchilar   o'rtasida   qarama-qarshiliklar   keskin   kuchaydi.
Urushayotgan   arab   guruhlari   o'rtasida   shiddatli   qarama-qarshilik   boshlandi,
raqiblarning o'ldirilishi bilan birga.
1.Benni Morris (   Benni Morris   ). Solih qurbonlar. - Vintage kitoblari, 2001. - 784 b.
— ISBN 978-0-679-74475-7 . 151-154-betlar
Taxminlarga   ko'ra,   30   minggacha   falastinlik   arablar   (asosan   shahar   elitasi)   1936-
1939   yillar   oralig'ida   tovlamachilik   va   ichki   qotilliklardan   qutulish   uchun
Mandator Territorydan qochib ketishgan.
Nashashibilar   oilasi   boshchiligidagi   muxolifat   guruhi   1937   yil   dekabr   oyidan
yashirincha   yahudiy   agentligidan   yordam   va   moliyaviy   yordam   so'ragan   va
qo'zg'olonning qolgan yillari davomida uni olgan. 
Arab-Falastin   muxolifati   rahbarligida   qishloqlarda   1938   yilga   kelib   uch   ming
ishtirokchini tashkil etgan “tinchlik otryadlari” tashkil etildi. 
Shu bilan birga, arablar Yishuv yahudiylariga inglizlarga qarshi birgalikda kurash
va mandat hokimiyatlari bilan to'liq tanaffus qilishni taklif qilishga harakat qilishdi
- bu taklifni G'asan Kanafani ta'kidlaganidek, sionistlar qat'iyan rad etishdi. 
1939-yil   may   oyiga   kelib   qo zg olon   deyarli   butunlay   bostirildi,   sentabrga   kelib	
ʻ ʻ
esa butunlay to xtadi. Falastin arab "tinchlik qo'shinlari" ham inglizlar tomonidan	
ʻ
tarqatib yuborildi va ularning qurollari musodara qilindi.
3.3 Natijalar  
20 ming ingliz askari qo shimcha yordam ko rsatganiga qaramay, qo zg olon ikki	
ʻ ʻ ʻ ʻ
yarim  yildan  ortiq  davom   etdi,  bu  davrda  besh  mingdan  ortiq  arab,  400  ga  yaqin
20 yahudiy   va   200   nafar   ingliz   halok   bo ldi,   15   mingga   yaqin   arab   yaralandi.   Isroilʻ
diplomati   J.Etingerning   fikricha,   “arab   terroristlari   yahudiylardan   ko ra   ko proq	
ʻ ʻ
arablarni o ldirdi”. 	
ʻ
Yana   bir   isroillik   tarixchi   Yuval   Arnon-Ohana   4500   ga   yaqin   arabni   "o'z
qabiladoshlari"   o'ldirganligini   taxmin   qiladi.   Tarixchi   va   siyosatshunos   Kennet
Shtaynning   yozishicha,   qo zg olon   paytida   494   arab   boshqa   arablar   tomonidan	
ʻ ʻ
o ldirilgan	
ʻ   .Qo'zg'olon   o'z   maqsadlariga   erisha   olmadi,   ammo   zamonaviy   arab-
falastin   tarixchilarining   ta'kidlashicha,   bu   "Falastin   arablarining   o'z-o'zini
anglashining tug'ilishi" bo'lgan. 
Qo'zg'olonning   yana   bir   natijasi   Falastinda   ikkita   iqtisodiy   tizim   -   yahudiy   va
arablarning   paydo   bo'lishi   edi:   agar   ilgari   yahudiylarning   Tel-Aviv   shahri   qo'shni
Yafa dengiz portidan foydalangan bo'lsa, qo'zg'olondan keyin Tel-Avivda o'z porti
qurilgan.   Inglizlar   tomonidan   qo zg olonning   bostirilishi   va   Falastin   arab	
ʻ ʻ
elitasining mandatdan chiqarib yuborilishi 1948-yilda   yahudiy   Yishuv   [16]
  bilan hal
qiluvchi urush   arafasida Falastin arab jamiyatini ancha zaiflashtirdi.
3.4"   Oq qog'oz 1939   "
Ikkinchi Jahon urushi tez yaqinlashib kelayotgani sababli, qo'zg'olonni zudlik bilan
to'xtatish   kerak   edi   -   bu   kuchlarni   jalb   qilish   edi   va   o'q   mamlakatlari   islom
mamlakatlarida   Britaniyaga   qarshi   tashviqotda   Falastindagi   vaziyatdan
foydalanishdi. 
1939   yil   17   mayda   Britaniya   hukumati   tomonidan   Oq   kitob   nashr   etildi   .   U
Falastinga   yahudiy   immigratsiyasining   yakuniy   kvotasini   belgiladi:   keyingi   besh
yil   ichida   75   ming   kishi.   Keyingi   immigratsiya   faqat   arablarning   roziligi   bilan
amalga oshirilishi kerak edi. 
O'n   yil   o'tgach,   arab-yahudiy   munosabatlari   imkon   bersa,   Falastin   mustaqillikka
erishadi.   Shuningdek,   yahudiylarning   yer   sotib   olishiga   qattiq   cheklovlar   kiritildi
va ayrim hududlarda bu butunlay taqiqlandi.
21 Falastin arablariga katta imtiyozlar berilganiga qaramay, DAK Oq kitobni rad etdi. 
Sionistik   tashkilotlar   faqat   Millatlar   Ligasi   Kengashi   tomonidan   o'zgartirilishi
mumkin   bo'lgan   mandat   shartlariga   zid   ravishda   uni   bekor   va   bekor   deb   e'lon
qildilar.   Britaniya   parlamentida   Oq   kitobning   qabul   qilinishi   deyarli
muvaffaqiyatsizlikka   uchradi   va   Millatlar   Ligasi   Kengashining   Mandatlar
komissiyasi   uni haqiqiy emas deb topdi   [1]
  .
1. Benni Morris (   Benni Morris   ). Solih qurbonlar. - Vintage kitoblari, 2001. - 784 b.
— ISBN 978-0-679-74475-7 . 155-160-betlar
Aslini olganda   Falastinda sionizmga qarshi birinchi norozilik namoyishlari 1920-
yil 27-fevralda, Balfur deklaratsiyasi   “yahudiylarning milliy uyini” yaratish uchun
asos sifatida   e’lon qilinganidan keyin boshlandi.
4   aprel   kuni   Muso   payg'ambar   (   Musoning   arabcha   nomi)   sharafiga   o'tkazilgan
bayramlar   yahudiylarga   qarshi   pogromlarga   olib   keldi.   Shu   kuni   Amin   al-
Husayniy   va   Orif   al-Orif   tomonidan   qo'zg'atilgan   olomon   Quddusning   yahudiylar
kvartaliga   qarab   harakat   qildi   .   Shaharda   joylashgan   Britaniya   qo'shinlari
tartibsizliklar boshlanishidan bir necha kun oldin olib chiqildi.
Yahudiy   aholisi   o'zini   himoya   qilishni   tashkil   qildi,   ammo   o'zini-o'zi   mudofaa
rahbariyati   arablar   sionistlarga   hech   qanday   aloqasi   bo'lmagan   Eski
shahar   yahudiylariga   emas,   balki   yangi   kvartallarga   hujum   qilishiga   ishonishdi.
Shuning   uchun   yahudiylar   kvartalida   faqat   bir   nechta   postlar   qoldi   va
pogromchilarni to'xtatib bo'lmadi.
Quddusdagi pogromlar   4 kun davom etdi va natijada besh kishi halok bo'ldi va 200
ga   yaqin   yahudiy   yaralandi.   Ko'pgina   yahudiy   oilalarining   mol-mulki   talon-taroj
qilindi,   bir   nechta   ibodatxonalar   yoqib   yuborildi.   Shuningdek,   4   arab   halok   bo'ldi
va   53   kishi   yaralandi,   asosan   tartibni   tiklash   uchun   kelgan   ingliz   qo'shinlarining
o'qlaridan.
22 Jaliladaarablar   Metula   ,   kibbutzim        AyeletHa   Shahar      ,   Dgania
Bet   va   Menaxemiyaga   hujum   qilishdi   .   Tel   Xayni   himoya   qilish   paytida   8   kishi,
jumladan   Jozef Trumpeldor   halok bo'ldi .
Shu   bilan   birga,   Britaniya   hukumati   Zeev   Jabotinskiy   va   uning   tashkilotining
boshqa   a'zolarini   qurolli   yashirin   tashkilot   tuzishda   ayblab,   qamoqqa   hukm   qildi.
Jabotinskiy   15   yillik   qamoq   jazosiga   hukm   qilingan,   biroq   uch   oydan   keyin
ozodlikka chiqarilgan.
III Xulosa
Mandat   organlari   tartibsizliklar   uchun   aybdor   emas,   aksincha,   hokimiyat
tomonlarni yarashtirish uchun ko'p harakat qildi;
Garchi   g'alayonni   arablar   boshlagan   bo'lsa-da,   keskinlikning   asl   sababi
yahudiylarning   vataniga   qaytarilishi   va   yahudiylarning   erlarni   qo'lga
kiritishidir.
Yahudiylarning   yerlarni   sotib   olishi   arab   dehqonlarini   ulardan   quvib
chiqarishga   olib   keldi;   “yersiz”   arablar   sinfining   paydo   bo'lish   xavfi   mavjud.
Yerning narxi keskin oshdi. 
Muhim yer maydonlarini qo'lga kiritgan   Yahudiy milliy jamg'armasi   a rablarga
bu yerlarni ijaraga olishga yoki hatto ularda ishlashga ruxsat bermaydi.
Arab   ishchilari   va   hunarmandlari   o'rtasida   ishsizlik   ortib   bormoqda,   chunki
yahudiy  korxonalarining  katta   qismi   printsipial   ravishda   ularni   ishga   olishdan
bosh tortmoqda.
Arablar   biz   ko'rgan   narsaning   mutlaqo   aksini   ko'rishadi.   Va   ular   buni   to'g'ri
ko'rishlari  muhim  emas.    Ular  immigratsiyani  ulkan miqyosda ko'rishadi.  ular
yahudiylarning   iqtisodiy   jihatdan   qanday   mustahkamlanib   borayotganini
ko'rishadi.Ular   eng   yaxshi   erlar   bizning   qo'limizga   o'tayotganini   va   Angliya
23 o'zini   sionizm   bilan   tanishtiradi.   Arablar   ular   noqulaylikka   qarshi
kurashayotganini his qiladilar. 
Ularning   qo‘rquvi   yerni   yo‘qotish   emas,   balki   boshqalar   yahudiy   xalqining
vataniga aylantirmoqchi bo‘lgan arab xalqining vatanini yo‘qotishdir.
IV Foydalanilgan adabiyotlar
1. The World: A Third World Guide 1995–96   Bissio, Robert 
Remo:   .   Montevideo :   Instituto del Tercer Mundo , 1995 —   443   bet
2. Krassov, Oleg . Land Law in Middle Eastern Countries . Norma, 2022 — 
239-244 bet.    
3. Tahhan, Zena Al   „51 years on: How Israel devoured the rest of Palestine“  
4. Tahhan, Zena   „The Naksa: How Israel occupied the whole of Palestine in 
1967“ .   www.aljazeera.com . 2018-yil 28-dekabrda asl nusxadan   arxivlangan .
5. „State of Palestine Population (2023) - 
Worldometer“   (en).   www.worldometers.info
6. Shahin (2005), p. 
7. Ember,   Melvin;   Peregrine,   Peter   Neal,   redaktorlarEncyclopedia   of
Prehistory. 8: South and Southwest Asia (1). Springer. 2001. səh. 103
8. Ahron Bregman.   Israeli wars. A history since 1947
9. Benni  Morris  (   Benni  Morris   ). Solih  qurbonlar.  -  Vintage   kitoblari,  2001.  -
784 b
10. Metyu   Xyuz.   Quddusdagi   suiqasd:   Bahjat   Abu   G'arbiya   va   Sami   Al-
Ansoriyning   Britaniya   boshlig'i   yordamchisi   Alan   Sigristni   otib   o'ldirishi
1936 yil 12 iyun   (inglizcha)   // Quddus har choragi. - 2010. - jild.  44 .
24 25

Mavzu: Falastin arablarining XX asr 20-30 yillaridagi milliy-ozodlik kurashi I Kirish II Asosiy qism 1. Falastin muammosining kelib chiqishi 1.2.Arab mustaqilligi to'g'risidagi ingliz-arab kelishuvi 2. Majburiy Falastindagi tartibsizliklar (1929) 2.1. 23-avgustdagi voqealar 2.2. Xevrondagi pogrom 2.3.Safeddagi pogrom 2.4.G'azodagi pogrom 3. Arab qo zg oloni (1936–1939)ʻ ʻ 3.1Qo'zg'olonning birinchi bosqichi (1936 yil aprel - noyabr) 3.2Qo'zg'olonning ikkinchi bosqichi (1937 yil oktabr - 1939 yil sentyabr) 3.3 Natijalar 3.4" Oq qog'oz 1939 " III Xulosa IV Foydalanilgan adabiyotlar 1

I KIRISH Ikkinchi jahon urushi tugaganidan ko‘p o‘tmay, Birlashgan Millatlar Tashkilotida Falastin masalasi ko‘tarildi.Biroq, xalqaro muammo sifatida Falastin masalasining kelib chiqishi Birinchi jahon urushi oxirida sodir bo'lgan voqealarga bog'liq. Bu voqealar Millatlar Ligasining Falastinni Liganing mandat tizimiga muvofiq Majburiy Davlat sifatida Britaniya hukmronligi ostida joylashtirishga qaror qilishiga olib keldi. Asosan, mandat Falastin to'liq mustaqil davlat maqomiga erishgunga qadar o'tish davri uchun berilgan, bu maqom Liga paktida shartli ravishda tan olingan; aslida mandat davridagi tarixiy taraqqiyot Falastinning mustaqil davlat sifatida shakllanishiga olib kelmadi. Falastin uchun mandat to'g'risidagi qaror Falastin xalqining xohish-istaklarini inobatga olmadi, garchi Kelishuvda "Majburiylikni tayinlashda ushbu jamoalarning istaklari muhim bo'lishi kerak" deb ta'minlangan. Bu qoida alohida ahamiyatga ega edi, chunki Millatlar Ligasidan mandat olishdan qariyb besh yil oldin Britaniya hukumati Sionistik tashkilotga Falastinda yahudiy xalqi uchun milliy uy yaratish bo yicha kafolatlar bergan edi, sionistlar yetakchilari buni talabʻ qilishdi. , "tarixiy aloqa" mavjudligiga ishora qilib, ularning ota-bobolari "diasporada" joylashishdan ikki ming yil oldin Falastinda yashagan.Mandat davrida Sionistik tashkilot Falastinda yahudiy xalqi uchun milliy uy yaratilishini kafolatlash uchun barcha sa'y-harakatlarini amalga oshirdi. Ota-bobolari qariyb ikki ming yil davomida shu zaminda yashagan Falastinning tub aholisi bu mandatni o'zlarining tabiiy va ajralmas huquqlarining buzilishi deb hisobladi. Ular, shuningdek, ittifoqchi davlatlar tomonidan arab rahbarlariga urush paytida ko'rsatgan yordami uchun berilgan mustaqillik kafolatlarini buzish sifatida ko'rdilar. Natijada, Falastin arablari tomonidan bu mandatga borgan sari kuchli qarshilik ko'rsatildi, bu Ikkinchi Jahon urushining oxiriga kelib yahudiy jamoasi tomonidan zo'ravonlikka olib keldi.Mandat olganidan chorak asr o'tgach, Britaniya 2

Birlashgan Millatlar Tashkilotida hozirda "Falastin muammosi" deb nomlanuvchi masalani ko'tarib, Majburiy Davlatning bir-biriga qarama-qarshi bo'lgan majburiyatlarini bajara olmaganiga ishora qildi. Birlashgan Millatlar Tashkilotining o'zi bor-yo'g'i ikki yoshga to'lgan bir paytda, Falastin zo'ravonlik to'lqini ostida qoldi. Birlashgan Millatlar Tashkiloti turli muqobil variantlarni o'rganib chiqib, Falastinni ikkita mustaqil davlatga bo'lishni taklif qildi: Arab Falastin davlati va Yahudiy davlati; Ayni paytda Quddus xalqaro shahar maqomini olishi kerak edi. Bo‘lish rejasi Falastinga tinchlik keltirmadi va zo‘ravonlik Yaqin Sharqda urushga aylanib ketdi va bu faqat Birlashgan Millatlar Tashkilotining aralashuvi tufayli to‘xtatildi. Bo'lish rejasida ko'zda tutilgan ikki davlatdan biri Isroil davlati sifatida o'z mustaqilligini e'lon qildi va keyingi urushlar orqali butun Falastinni bosib olib, o'z hududini kengaytirdi. Bo'lish rejasida ko'zda tutilgan arab Falastin davlati dunyo xaritasida hech qachon paydo bo'lmagan va keyingi o'ttiz yil davomida Falastin xalqi o'z huquqlari uchun kurashdi.Falastin muammosi tezda arab davlatlari va Isroil o'rtasidagi Yaqin Sharq mojarosiga aylanib ketdi. 1948 yildan keyin urush va vayronagarchilik yuz berdi va millionlab falastinliklar Falastinni tark etishga majbur bo'ldi va Birlashgan Millatlar Tashkiloti dunyo tinchligi uchun jiddiy potentsial xavf manbaiga aylangan ushbu muammoni hal qilish yo'lida davomli qidiruvni boshladi.Ushbu izlanishda Birlashgan Millatlar Tashkilotiga a'zo davlatlarning aksariyati Falastin masalasi Yaqin Sharq muammosining markazida qolayotganini tan oldi, bu esa Birlashgan Millatlar Tashkiloti kurashayotgan tinchlikka eng katta tahdiddir. Jahon hamjamiyati tinchlikni tiklash uchun Falastin xalqining o'z taqdirini o'zi belgilashga bo'lgan tabiiy ajralmas huquqini kafolatlash zarurligini tobora ko'proq e'tirof etmoqda.1947 yilda Birlashgan Millatlar Tashkiloti Falastin muammosiga adolatli yechim topish mas'uliyatini o'z zimmasiga oldi, ammo muammo haligacha hal etilmagan. O'ttiz yillik kurash, shuningdek, siyosiy va huquqiy tortishuvlar asosiy masalalarni orqaga surdi va Falastin muammosining kelib chiqishi va tarixini qorong'ilashtirdi; Ushbu tadqiqot ushbu masalani aniqlashtirishga harakat qiladi. 3

II Asosiy qism 1. Falastin muammosining kelib chiqishi.Usmonli imperiyasining qulashi 20-asr boshlarida Yevropa diplomatiyasi eng ko p “Sharq masalasi” bilanʻ mashg ul bo ldi va buyuk davlatlar parchalanib borayotgan Usmonli imperiyasi ʻ ʻ ustidan nazorat o rnatish yoki uni ta sir doiralariga bo lish uchun har tomonlama ʻ ʼ ʻ harakat qildilar. “Sharq masalasining rivojlanishi shu tariqa Yevropaga bog’liq” 1 va nihoyat, birinchi jahon urushida Turkiya mag’lubiyatga uchraganidan so’ng bu masala nihoyat hal qilindi.Urush avjida, Usmonli imperiyasining qulashi muqarrarligi ayon bo'lgach, Antanta davlatlari o'zlari da'vo qilgan hududlar masalasi bo'yicha muzokaralarni boshladilar. 1916 yilda Angliya, Frantsiya va Rossiya o'rtasidagi, keyinchalik Italiya ham qo'shilgan muzokaralar Usmonli imperiyasining arab hududlarini Evropa kuchlarining ta'sir doiralariga bo'lish to'g'risida yashirin Sayks-Pikot bitimining imzolanishi bilan yakunlandi . Falastinda dunyoning uchta dinining ziyoratgohlari bo'lganligi sababli, dastlab Falastin uchun xalqaro rejim nazarda tutilgan, ammo keyinchalik u Angliya nazoratiga o'tishi kerak edi.Yevropa davlatlari ta sir doiralarini o rnatishga intilgan ʼ ʻ bo lsalar-da, ular haligacha arab hududlari hukmdorlari va xalqlarining ʻ suverenitetini tan oldilar, Sayks-Pikot kelishuvida esa “arab davlati mustaqilligi” yoki “arab davlatlari konfederatsiyasi” alohida e tirof etildi. Bu mintaqadagi ʼ ishlarning haqiqiy ahvolini tan olishni aks ettirdi, chunki yangi paydo bo'lgan arab millatchiligi milliy ustunlikdagi Usmonli imperiyasi uchun asosiy xavf tug'dirdi. Arab millatchiligi o zini Yevropa modelidagi suveren, mustaqil milliy davlatlar ʻ shaklida o rnatishga intildi. Angliyaning bu urushdagi maqsadlari arablarning ʻ millatchilik intilishlari bilan chambarchas bog'liq bo'lib, bu arab xalqlariga o'q mamlakatlari mag'lubiyatga uchraganidan keyin suveren mustaqillik kafolatlarini taqdim etishida o'z ifodasini topdi. 4

1. Hurewitz, J. C., Diplomacy in the Yaqin va O'rta Sharq (Princeton: Van Nostrand, 1956), jild. II, p. xvi. 1.2Arab mustaqilligi to'g'risidagi ingliz-arab kelishuvi Bu kafolatlar Buyuk Britaniyaning Misrdagi Oliy komissari ser Genri Makmaxon va eng muqaddas islom shaharlarining qo'riqchisining alohida maqomiga ega bo'lgan Makka amiri Sherif Husayn o'rtasidagi 1915-1916 yillardagi 1- yozuvda keltirilgan . Shunday qilib, u barcha bu xalqlar ustidan hukmronlik qilishning siyosiy hokimiyatini rasmiy ravishda amalga oshirmagan bo'lsa-da, arab xalqlarining vakili sifatida harakat qildi.Uzoq yozishmalar jarayonida sherif aniq Falastinni o'z ichiga olgan ushbu hududlarning chegaralarini batafsil ko'rsatib, "barcha arab davlatlarining mustaqilligini" talab qildi. MakMaxon “Buyuk Britaniya Makka sherifi qidirayotgan chegaralar doirasidagi barcha hududlarda arablarning mustaqilligini tan olishga va qo‘llab-quvvatlashga tayyor”, deb ishontirdi.Sovet hukumatining 1917 yil inqilobidan keyin Sayks-Pikot kelishuvini oshkor qilishi, shuningdek, Britaniya siyosatiga oid ba'zi qarama-qarshi bayonotlar (quyida II bo'limga qarang) tufayli arablarning shubhalarini yo'qotish uchun arab hududlarining kelajagi bo'yicha yangi kafolatlar berildi. Britaniya hukumatining maxsus xabarida (1918 yil 4 yanvarda) qo'mondon Devid Jorj Xogart tomonidan Sherif Husaynga shaxsan etkazilgan, "Antanta davlatlari arab irqiga o'zini tiklash uchun to'liq imkoniyat berilishini qat'iyan yoqlaydi" dunyoda millat sifatida... Falastinga kelsak, u holda biz bir xalqning boshqa xalqqa bo'ysunishini qat'iyan rad etamiz» .General Allenbi qo'shinlari Quddusni bosib olganidan olti oy o'tgach, "ilgari Usmonli imperiyasi tasarrufida bo'lgan va hozirgi urush paytida ittifoqchi kuchlar tomonidan bosib olingan hududlar" haqidagi yana bir deklaratsiyada "... oliy hazratlari hukumatining istagi va xohishi, kelajakda hukumat bu sohalardan boshqariladiganlar roziligi tamoyili asosida amalga oshirilgan va bu siyosat oliy hazratlari hukumatidan madad topgan va topadi” . 5