logo

FUQAROLARNING O’ZINI O’ZI BOSHQARISH ORGANLARI

Загружено в:

12.08.2023

Скачано:

0

Размер:

49.017578125 KB
Mavzu:    FUQAROLARNING O’ZINI O’ZI
BOSHQARISH ORGANLARI
                                                                              
Reja:
I .Kirish:  Fuqarolik jamiyati tizimida mahalla va 
o’zini o’zi boshqarish organlarining o’rni.
II .Asosiy qism: 
1) Mahalliy  hokimiyat va fuqarolar o’zini o’zi 
boshqarish organlarining o’zaro 
munosabatlari.
2) Fuqarolarning o’zini o’zi boshqarish 
organlari faoliyatini tashkil etish.
3) Fuqarolarning   o’zini   o’zi   boshqarishini
rivojlanishining konsyeptual asoslari  
III .  Xulosa
IV.  Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
Tayanch so’zlar:  o’zini o’zi boshqarish, fuqarolar yig’ini, mahalla,
mahalliy hokimiyat, hokim, deputat, xalq deputatlari mahalliy 
kengashlari, nomarkazlashtirish.
 
1 2 I .Kirish
Fuqarolik jamiyati tizimida mahalla va o’zini o’zi
boshqarish organlarining o’rni
Fuqarolik jamiyati institutlari tizimida o’zini o’zi boshqarish organlari
(mahalla)ning o’rni byeqiyosdir. Davlatimiz rahbari ta’kidlaganidyek, 
“...o’zini o’zi boshqarish organlari - bizning kyelajagimiz. Fuqarolik 
jamiyatini qurmoqchi ekanmiz, uning asoslarini tashkil etuvchi poydyevor 
mana shu organlar bo’ladi. Biz bugun ana shu asoslarni qurishni 
boshladik”[1].Ko’pchilik mamlakatlardan farqli o’laroq, mahalla instituti 
yurtimizda ming yillar davomida sinalgan va chuqur ildiz otgan, aholini 
birlashtirib turadigan ijtimoiy hodisa sifatida rivojlanib kyelmoqda. 
Ayniqsa, uning hozirgi bozor iqtisodiyotiga o’tish sharoitida xalqimizning 
urf-odatlari, an’analari va qadriyatlarini saqlab qolish, ularni jipslashtirish 
kafolati sifatida maydonga chiqayotganligini yaqqol ko’rib turibmiz.
O`zbekistonda fuqarolar o’zini o’zi boshqaruvini amalga oshirishda mahalla
o’rnak bo’ladi. Mahalla o’zbyeklarning tarixan shakllangan jamiyat 
taraqqiyotini yuksaltirish uchun yagona maqsad bilan yashab, faoliyat 
ko’rsatish makoniga aylangan. U o’zbyek xalqining turmush tarzi, ruhiyati, 
ijtimoiy hayotining o’ziga xos xususiyatlarini aks ettiruvchi, milliy 
an’analarini, urf-odatlarini, axloqiy-ma’naviy qadriyatlarini avloddan-
avlodga yetkazuvchi muqaddas maskan bo’lib kyelgan. Mahalla 
insonlarning millati, yoshi, jinsi, dini, irqi, tili, e’tiqodi, ijtimoiy kyelib 
chiqishi, shaxsiy va ijtimoiy mavqyeidan qat’i nazar ularni ezgulik yo’lida 
jipslashtiruvchi va birlashtiruvchi katta va muqaddas oila hisoblanadi.
Mahalla sharqona an’analar, urf-odatlar va marosimlarni jamoada amalga 
oshirib, avloddan-avlodga yetkazib kyelmoqda. Mahalla faollari an’anaviy, 
oilaviy to’ylar, bayramlar, motam marosimlarini o’tkazish bilan bog’liq 
tashkiliy ishlarni amalga oshirishda bosh-qosh bo’lishadi. Ularni 
3 dabdabasiz, isrofgarchiliksiz, ortiqcha xarajatlarsiz, ixcham qilib o’tkazish, 
mahalla oqsoqoli va maxsus mutasaddi komissiyalarga bog’liq. Mahallada 
o’tayottan har bir tantana yoki marosim uchun mahalla ahlining kattayu 
kichigi birday mas’uldir. Bunday tadbirlarda kattayu kichikka, boyu 
kambag’alga, mansabdoru oddiy fuqaroga bir xil hurmat va ehtirom 
ko’rsatiladi. CHunki mahallaning barcha a’zosi yagona, tyeng huquqli va 
mustahkam bitta oila hisoblanadi.
Mahallada kyelajak avlodimiz tarbiya topadi. Bu yerda o’sayotgan har bir 
yigit-qizning axloq-odobi uchun butun mahalla ahli mas’uldir. SHuning 
uchun ham “Bir bolaga yetti qo’shni ota-ona”, “Bir bola tarbiyasi uchun 
yetti mahalla ota-ona” kabi naqllar byejiz paydo bo’lmagan. YOshlarning 
har bir xatti-harakati barchaning diqqat-markazida bo’ladi. 
Mahalladoshlarning har bir yosh taqdiriga javobgarligi, ularni nazorat 
qilishi – barkamol insonni tarbiyalab yetishtirishning nyegizidir. Xulq-
odobi yaxshi har tomonlama namunali farzand mahallaning obro’sidir, 
noqobil, axloqan nomaqbul farzand esa mahalla uchun qora dog’idir. 
Mahalladan yurtga taniqli insonlar yetishib chiqsa, butun mahalla ahli, 
ularning avlod-ajdodlari g’ururlanadilar.
Mahalla tuzilmasi va funksiyasi vaziyatga qarab o’zgarib turgan, ammo u 
o’zini o’zi boshqarish tamoyilini saqlab qolgan, o’z hududida istiqomat 
qiluvchi kishilar o’rtasida ijtimoiy-iqtisodiy munosabatlarni 
muvofiqlashtirib turgan. Mustaqillik yillarida mahallalar jamiyatning 
moddiy-ma’naviy asoslarini yaratish tayanchiga aylanib, ijtimoiy-iqtisodiy 
va madaniy-siyosiy masalalarni hal etib, fuqarolar yig’inida demokratiya 
tamoyillarini shakllantirish, inson omilini qadrlash makoni sifatida tiklandi.
Mahalla, umuman, mahalliy o’zini o’zi boshqarish organalarining fuqarolik 
jamiyatidagi roli ularning muayyan hududdagi aholinini birlashtirishi, uni 
yagona jamoaga aylanishi va faoliyat ko’rsatishiga xizmat qilishidadir. 
4 Bugungi kundagi zamonaviy tadqiqotlarda munisipal tuzilmaning aholisi – 
“hududiy ommaviy jamoa”, “hududiy jamoa”, “mahalliy hamjamiyat” 
tushunchalari bilan byelgilanadi. V.Ye. CHirkinning ta’rificha, hududiy 
ommaviy jamoa – aholini hududiy mansublik byelgisi bo’yicha tashkil 
etishning maxsus shakli va odamlarning fuqaroligi va yoshidan qat’i nazar 
maxsus uyushmasidir. Hududiy ommaviy jamoa sifatida u davlatni tashkil 
etgan jamiyatlar, ularning ichida tuzilishi mumkin bo’lgan va tashkil 
etilayotgan boshqa hududiy ommaviy jamoalar: fyedyerasiya sub’yektlari, 
siyosiy avtonomiyalar, munisipal tuzilmalarning aholisi (xalqi)ni 
ajratadi[2].
Hududiy jamoa a’zolarining o’zaro aloqalari murakkab kommunikasiyalar 
tizimidan iborat. Nikolas Lumanning fikricha, kommunikasiya butunlay 
ongga bog’liq bo’lib, ya’ni kommunikasiyaning o’zi emas, balki ongning 
axborotni qabul qilish funksiyasini bajaradi[3]. Ushbu holat o’zini o’zi 
boshqarishda alohida insonning ishtiroki, uning huquqiy ongi va 
madaniyatini oshirish masalalariga ham alohida e’tibor qaratishni taqozo 
qiladi. O`zbekiston Respublikasida “Jamiyatda aholining huquqiy 
madaniyatini yuksaltirish Milliy dasturi”ning qabul qilingani mazkur 
masalani hal qilishning tashkiliy-huquqiy asoslarini byelgilab byerdi. Faol 
shaxslargina o’z manfaatlarini anglab, ularni byevosita o’zlari yoki turli 
guruhlarga, xususan hududiy jamoalarga uyushgan holda amalga 
oshiradilar.
Fuqarolarning uyushganlik darajasi, o’zaro aloqalarining yaqinligi, hududiy
jamoalarning turli ko’lamda tashkil etilishiga qarab farqlanishi tabiiy holdir.
Aynan ushbu holat turli ko’lamdagi hududiy jamoalarning faolligiga salbiy 
ta’sir ko’rsatadi. Eng quyi qishloq, shaharcha, mahalla jamoalari a’zolari 
aloqalarining yaqinligi, ularning boshqaruvdagi byevosita ishtiroki tufayli, 
hududiy hamjamiyatlarni shakllantiradi. Aynan shunday hamjamiyatlar 
manfaat guruhlarini tashkil etib, hudududiy o’zin o’zi boshqaruvchi 
sub’yekt hisoblanadi. Bundan har bir hududiy jamoa, uning ko’lamidan 
5 qat’i nazar, rivojlangan kommunikasiyalar tizimiga ega bo’lishi lozim 
dyegan xulosa kyelib chiqadi.
Hududiy jamoalarning faolligi ular tomonidan shakllantirilgan ijtimoiy-
siyosiy institutlar faoliyatiga byevosita bog’liqdir. Bunday institutlar, xoh 
ijtimoiy, xoh siyosiy bo’lsin, ijtimoiy guruhlarga siyosat sohasida o’z 
manfaatlarini tartibli qondirish imkonini byeradi. Ular munosabatlarni 
barqarorlashtirib, individlar va guruhlar yurish-turishini tartibga solib, 
ularning harakatlarini muvofiqlashtiradi va intyegrasiyalashuvini 
ta’minlaydi. Ijtimoiy institutlar, avvalo, muassasalar tizimi bo’lib, ularda 
ijtimoiy guruh a’zolari tomonidan tayinlangan yoki saylangan muayyan 
shaxslar jamiyat va individual manfaatlarni qondirish, shuningdyek 
guruhning boshqa a’zolari yurish-turishini tartibga solish maqsadida 
umumiy boshqaruv funksiyalarini bajarish vakolatini oladilar. Fuqarolar 
yig’inlari bunday institut vazifasini o’taydi.
2015 yilning 1 yanvar holatiga ko’ra Respublika hududida 9 787 ta 
fuqarolar yig’ini faoliyat ko’rsatmoqda, jumladan, 189 ta shahar fuqarolar 
yig’ini, 1295 ta qishloq, 157 ta ovul va 8 146 ta mahalla fuqarolar 
yig’inlaridir. O’rta hisobda har bir fuqarolar yig’ini 3 mingga yaqin kishini 
qamrab oladi. Bugungi kunda fuqarolar yig’ini raisi lavozimida 1255 nafar 
ayol faoliyat yuritib, umumiy raislar sonining 12,8% ni tashkil etadi. 
Aksariyat fuqarolar yig’ini raislari (54,6 %) oliy ma’lumotga ega bo’lib, 
hududlar miqyosida eng yuqori ko’rsatkich Qashqadaryo viloyatida - 
72,3%, Qoraqalpog’iston Respublikasida - 77,1%, Toshkyent shahrida –
77% ni tashkil etadi.
 Hozirgi kunda har bir fuqarolar yig’inidagi shtat lavozimida fuqarolar 
yig’ini raisi, ma’naviy-ahloqiy tarbiya masalalari bo’yicha maslahatchi, 
ma’sul kotib va “Mahalla posboni” jamoat tuzilmasi ichki ishlar tizimiga 
o’tkazildi. Undan tashqari, fuqarolar o’zini o’zi boshqarish organlari 
6 faoliyatida jamoatchilik asosida fuqarolar yig’inining obro’li va hurmatga 
sazovor a’zolari o’rtasidan saylangan maslahatchilar faoliyat yuritadi, ular 
faoliyatining asosiy yo’nalishlari bo’yicha saylangan komissiyalarga 
rahbarlik qiladi. Ularning soni 100 ming kishiga yaqin.
O`zbekistonda o’zini o’zi boshqarish organlarini qo’lab quvvatlashda 
Respublika “Mahalla” xayriya jamoat fondining roli katta. Respublika 
“Mahalla” xayriya jamoat fondi 1992 yilda tashkil etilgan bo’lib, fuqarolar 
o’zini o’zi boshqarish organlarini mustahkamlashda, ularning 
qonunchilikda byelgilangan huquq va vakolatlarini samarali tatbiq etishda, 
jamoatchilik nazoratini amalga oshirishdagi o’rnini yuksaltirishga 
ko’maklashadigan yetakchi jamoat tashkiloti hisoblanadi. Ushbu jamoat 
fondi fuqarolarning o’zini o’zi boshqarish organlari faoliyatini 
muvofiqlashtirish bo’yicha Respublika kyengashi ishchi organi maqomiga 
ega. O’z navbatida “Mahalla” xayriya jamoat fondining hududiy 
bo’linmalari maqomiga ko’ra fuqarolarning o’zini o’zi boshqarish organlari 
faoliyatini muvofiqlashtirish bo’yicha hududiy kyengashlar ishchi organlari 
hisoblanadi.
II Asosiy qism
1)     Mahalliy hokimiyat va fuqarolar o’zini o’zi
boshqarish organlarining o’zaro munosabatlari
Fuqarolar o’zini o’zi boshqarish organlarining mustaqilligi ularning 
mahalliy hokimiyat organlari bilan munosabatlarida aks etadi. O`zbekiston 
Respublikasining “Fuqarolarning o’zini o’zi boshqarish organlari 
to’g’risida”gi Qonunining[4]3-moddasiga muvofiq fuqarolarning o’zini o’zi
boshqarishi fuqarolarning mahalliy ahamiyatga molik masalalarni o’z 
manfaatlaridan, rivojlanishning tarixiy xususiyatlaridan, shuningdyek milliy
va ma’naviy qadriyatlardan, mahalliy urf-odatlar va an’analardan kyelib 
7 chiqqan holda hal qilish borasidagi O`zbekiston Respublikasining 
Konstitusiyasi va qonunlari bilan kafolatlanadigan mustaqil faoliyatidir. 
Mazkur Qonun 8-moddasining ikkinchi qismida esa fuqarolarning o’zini 
o’zi boshqarish organlari davlat hokimiyati organlari tizimiga kirmaydi va 
qonun bilan byerilgan o’z vakolatlarini tyegishli hudud doirasida amalga 
oshirishi mustahkamlangan.
“Mahalliy davlat hokimiyati to’g’risida”gi Qonunning [5]4-moddasida 
mahalliy davlat hokimiyati va fuqarolarning o’zini o’zi boshqarish 
organlarining o’zaro munosabatlari byelgilangan. Mazkur moddaga 
muvofiq xalq dyeputatlari viloyat, tuman, shahar Kyengashi va viloyat, 
tuman, shahar hokimi tyegishli hududda o’zini o’zi boshqarishni 
rivojlantirishga ko’maklashishlari, o’zini o’zi boshqarish organlarining 
faoliyatini yo’naltirib turishlari byelgilangan. Ushbu Qonunning 1-
moddasida esa Xalq dyeputatlari Kyengashi va hokim davlat hokimiyati va 
boshqaruvi organlari bilan fuqarolarning o’zini o’zi boshqarish organlari 
o’rtasidagi aloqalarni, aholini viloyat, tuman va shaharni boshqarishga jalb 
etishni ta’minlashi byelgilangan.
Mahalliy davlat hokimiyati va fuqarolarning o’zini o’zi boshqarish 
organlari turli masalalar yuzasidan o’zaro munosabatlarga kirishadilar. 
Ushbu munosabatlar fuqarolar o’zini o’zi boshqarish organlarini qo’llab-
quvvatlash, mahalliy boshqaruvdagi ishtirokini ta’minlash, shuningdyek 
mahalliy hokimiyat organlarini o’zini o’zi boshqarishni yo’naltirishdan 
iboratligi ayon bo’ldi.
“Fuqarolarning o’zini o’zi boshqarish organlari to’g’risida”gi Qonunning 7-
moddasiga muvofiq davlat organlari fuqarolarning o’zini o’zi boshqarish 
organlari faoliyatini amalga oshirishi uchun zarur sharoit yaratadi, qonun 
hujjatlari bilan byerilgan vakolatlarni amalga oshirishda ularga 
ko’maklashadi. Ushbu moddaga binoan davlat hokimiyati va boshqaruvi 
organlari, xususan hukumat va parlamyent boshqa davlat hokimiyati va 
boshqaruvi organlarining fuqarolar o’zini o’zi boshqarish organlari 
faoliyatiga aralashmasligini ta’minlaydilar. Bunday faoliyat qonunlar va 
8 boshqa qonun hujjatlarida, dasturlarda tyegishli mye’yorlarni hamda 
choralarni byelgilash, ularning ijrosini ta’minlashdan iborat
Mahalliy davlat hokimiyati organlarining o’zini o’zi boshqarishni 
rivojlantirishga ko’maklashishini tashkil etish barcha davlatlarda dolzarb 
masalardan biri hisoblanadi. Masalan, Italiya Respublikasi Konstitusiyaning
5-moddasida mahalliy avtonomiyani tan olishi va uning rivojlanishiga 
ko’maklashishi konstitusiyaviy tuzum tamoyili sifatida byelgilangan2. 
O`zbekistonda o’zini o’zi boshqarishni o’rganish ko’plab muammolarning 
mavjudligi, ularni hal qilish borasida myetodik ko’rsatmalar, mahalla 
raislari (oqsaqollari), ularning maslahatchilari va faollari malakalarini 
oshirish va boshqa masalalarda ko’maklashishga muhtojligi ayon bo’ladi. 
Ushbu va boshqa masalalarni hal qilishda mahalliy hokimiyat organlari 
tomonidan ko’maklashishning shakl va uslublarini takomillashtirish ehtiyoji
namoyon bo’lmoqda.
2013 yilning oktyabrida O`zbekiston Respublikasi Prezidentining 
«Fuqarolarning o’zini o’zi boshqarish organlari xodimlarining malakasini 
oshirish bo’yicha o’quv kursini tashkil etish to’g’risida»gi qarori amaliy 
choralardan biri bo’ldi. Ushbu qarorga muvofiq har bir hududda tashkil 
qilingan fuqarolar o’zini o’zi boshqarish organlari xodimlarining malakasini
oshirish bo’yicha o’quv kurslari o’zini o’zi boshqarishni rivojlantirish, bu 
borada mavjud muammolarni hal etishga katta ko’mak bo’ldi. 2014 yil 
mobaynida ushbu o’quv kurslarida, jami o’zini o’zi boshqarish organlari 
xodimlarining 35% ni tashkil etuvchi 13 ming 983 nafar xodimlar malaka 
oshirib, o’quv kurslarining syertifikatlarini qo’lga kiritishdi.
O`zbekistonda ham demokratik davlatlar kabi fuqarolar yig’inlarining 
ijtimoiy-siyosiy funksiyalari e’tiborga olinib, ularning davlat va mahalliy 
boshqaruvdagi ishtiroki, bu borada mahalliy hokimiyat organlarining 
vazifalari alohida e’tirof etiladi[6]. Masalan, “Mahalliy davlat hokimiyati 
to’g’risida”gi Qonunning 1-moddasida xalq dyeputatlari Kengashi va 
hokim O`zbekiston Respublikasi davlat hokimiyati va boshqaruvi organlari 
bilan fuqarolarning o’zini o’zi boshqarish organlari o’rtasidagi aloqalarni, 
9 aholini viloyat, tuman va shaharni boshqarishga jalb etishni ta’minlashi 
byelgilangan.
“Fuqarolarning o’zini o’zi boshqarish organlari to’g’risida”gi Qonunning 
11-moddasida esa yilning har choragida Qoraqalpog’iston Respublikasi, 
viloyatlar, Toshkyent shahar, tumanlar va shaharlar ijro etuvchi hokimiyat 
organlari rahbarlarining fuqarolar yig’inlari faoliyati sohasiga kiruvchi 
masalalar yuzasidan hisobotlarini eshitishi mustahkamlangan.
SHu bilan birga O’zbyekison Respublikasi SHaharsozlik kodeksining 10-
moddasida fuqarolar, fuqarolarning o’zini o’zi boshqarish organlari va 
jamoat birlashmalarining shaharsozlik faoliyati sohasidagi qarorlarning 
muhokamasi va qabul qilinishidagi ishtiroki tartibga solingan[7]. Mazkur 
moddaga ko’ra fuqarolar, fuqarolarning o’zini o’zi boshqarish organlari va 
jamoat birlashmalari yashash va faoliyat ko’rsatish muhitining holati, 
taxmin qilinayotgan o’zgarishlari, aholi punktlarining bosh ryejalari, uy-
joy-fuqarolik ob’yektlarining qurilishi, ryekonstruksiyasi, hududlarning 
obodonlashtirilishi, muhandislik va transport kommunikasiyalarining 
o’tkazilishi to’g’risida o’z vaqtida va ishonchli, to’liq axborot olish hamda 
shaharsozlik faoliyati haqidagi o’zga axborotni olish huquqiga ega.
Fuqarolarning o’zini o’zi boshqarish organlari tomonidan tyegishli 
prokurorlar axborotini tinglash ham ularning mahalliy boshqaruvda amaliy 
ishtirokini ta’minlaydi. O`zbekiston Respublikasi 2001 yil 29 avgustda 
yangi tahrirda qabul qilingan „Prokuratura to’g’risida”gi Qonuni[8] 5-
moddasining byeshinchi qismiga asosan viloyatlar, Toshkyent shahar, 
tumanlar va shaharlar prokurorlari va ularga tyenglashtirilgan prokurorlar 
xalq dyeputatlari tyegishli Kyengashlariga, zarurat bo’lgan hollarda esa 
fuqarolarning o’zini o’zi boshqarish organlariga qonuniylikning hamda 
jinoyatchilikka qarshi kurashning holati to’g’risida har yili axborot 
byeradilar. Bu norma prokuratura organlarining vazirliklar, 
davlatqo’mitalari, idoralar, fuqarolarningo’zinio’ziboshqarishorganlari, 
10 jamoatbirlashmalari, korxonalar, muassasalar, tashkilotlar, hokimlar va 
boshqamansabdorshaxslartomonidanqonunlarningijroetilishiustidannazoratq
ilishgakyengjamoatchiliknijalbqilishiuchunhuquqiyzaminyaratadi.
2) Fuqarolar o’zini o’zi boshqarishi huquqiy
asoslarining rivojlanishi
O`zbekistonda mahalla institutiga mustahkam huquqiy poydyevor 
yaratilgan. Birinchi huquqiy hujjat O`zbekiston Respublikasi Konstitusiyasi
bo’ldi, uning 105-moddasida quyidagicha byelgilab qo’yilgan: "SHaharcha,
qishloq va ovullarda, shuningdyek ular tarkibidagi mahallalarda hamda 
shaharlardagi mahallalarda fuqarolarning yig’inlari o’zini o’zi boshqarish 
organlari bo’lib, ular ikki yarim yil muddatga raisni (oqsoqolni) va uning 
masla-hatchilarini saylaydi".
Konstitusiyaning ushbu qoidasi mahallaning huquqiy asoslarini yanada 
rivojlantirish uchun dasturulamal bo’lib xizmat qildi. SHunday qilib, 1993 
yil 2 syentyabr kuni "Fuqarolarning o’zini o’zi boshqarish organlari 
to’g’risida”gi qonun qabul qilindi. Ushbu qonun ilk marta qonunchilik 
darajasida mahalla faoliyatini tartibga soldi, ya’ni uning huquqiy maqomini 
byelgilab byerdi.
Fuqarolarning moddiy mustaqilligi va siyosiy-huquqiy ongi oshishiga sabab
bo’layotgan demokratik islohotlar chuqurlashib, bozor munosabatlari 
rivojlanib borgani sari mahalla institutining huquqiy asoslarini 
11 takomillashtirish zarurati tug’ildi. Natijada 1999 yil 14 aprel kuni 
"Fuqarolarning o’zini o’zi boshqarish organlari to’g’risida"gi qonun yangi 
tahrirda qabul qilindi. Unda fuqarolarning o’zini o’zi boshqarish huquqi 
byevosita mustahkamlab qo’yildi, mahalla faoliyatining asosiy tamoyillari, 
uning faoliyatini qo’llab-quvvatlashga davlat kafolati byelgilab byerildi, 
fuqarolarning o’zini o’zi boshqarish organlari vakolatlari kyengaytirildi.
2004 yil 29 apryel kuni «Fuqarolar yig’ini raisi (oqsoqoli) va uning 
maslahatchilari saylovi to’g’risida"gi qonun mahalla faoliyatini 
demokratlashtirish yo’lidagi ulkan qadam bo’ldi. Ushbu qonunda, 
birinchidan, fuqarolar yig’ini organlariga saylovning demokratik tamoyillari
byelgilab byerildi va mahalla organlariga saylov tizimi barpo etildi, 
ikkinchidan, saylov jarayonining barcha bosqichlari batafsil tartibga solindi,
uchinchidan, qonun darajasida mustahkam huquqiy kafolat yaratildi.
Fuqarolarning o’zini o’zi boshqarish organlari O`zbekiston 
Respublikasining Birinchi Prezidenti Islom Karimov tomonidan ilgari 
surilgan “Kuchli davlatdan kuchli fuqarolik jamiyati sari konsyepsiyasi”ni 
hayotga tatbiq etishda eng muhim tashkiliy-institusional bo’g’inga aylandi. 
Olib borilgan tadqiqotlar shundan dalolat byeradiki, 2003 yilning o’zidayoq
fuqarolarning umumiy hisobda 65,1%i o’z oilasi yoki o’zlarining 
muammolarini hal etish borasida fuqarolar yig’inlariga murojaat qilib 
turgan[9]. Bu ko’rsatkich bugun yanada mustahkamlanmoqda. Bir so’z 
bilan aytganda mahalla aholiningishonchini to’la oqlamoqda.
O’tgan davr mobaynida fuqarolarning o’zini o’zi boshqarish organlari 
tarkibida bir qator tuzilmaviy o’zgartishlar kiritildi. O`zbekiston 
Respublikasi Prezidentining 2004 yil 25 maydagi “O`zbekiston Xotin-qizlar
qo’mitasi faoliyatini qo’llab-quvvatlash borasidagi qo’shimcha chora-
tadbirlar to’g’risida”gi Farmoni asosida 2004 yilning 1 iyulidan boshlab 
fuqarolar yig’inining diniy ma’rifat va ma’naviy-axloqiy tarbiya masalalari 
12 bo’yicha maslahatchisi lavozimi joriy etilgan. O`zbekiston Respublikasi 
Vazirlar Mahkamasining 1999 yil 19 apryeldagi qarori asosida fuqarolar 
yig’inlarida “Mahalla posboni” jamoatchilik tuzilmalari faoliyatining yo’lga
qo’yilgan edi.
2017 yildagi Prezident SH.Mirziyoyevning farmoni asosida Respublika 
kyengashida tashkiliy ishlar va uslubiy masalalar bo’yicha rais o’rinbosari, 
shuningdyek Respublika kyengashi hamda hududiy kyengashlarda yoshlar 
ishlari, diniy-ma’rifiy masalalar, kyeksalar va faxriylar ishlari bo’yicha rais 
o’rinbosarlari lavozimlarini joriy etish, fuqarolarning o’zini o’zi boshqarish 
organlarida jamoatchilik asosida faoliyat yuritadigan fuqarolar yig’ini 
raisining o’rinbosari – yoshlar masalalari bo’yicha maslahatchi lavozimini 
kiritish taklif eildi. 
Bugungi kunda aholining kundalik hayoti, atrof-muhit bilan bog’liq bo’lgan
ko’pgina yo’nalishlar fuqarolarning o’zini o’zi boshqarish organlari orqali 
hal etilmoqda. Ular aholining ijtimoiy nochor qatlamlarini qo’llab-
quvvatlash, tyegishli hududda qonun hujjatlarining ijro etilishi ustidan 
jamoatchilik nazoratini o’rnatish, to’ylar va boshqa marosimlar o’tkazish 
bo’yicha tavsiyalar byeradi, atrof-muhitni muhofaza etadi, obodonlashtirish 
va ko’kalamzorlashtirish tadbirlarini o’tkazadi, tadbirkorlik faoliyati 
sub’yektlarini tashkil etadi, qayta tashkil etadi va tugatadi, ijtimoiy 
infratuzilmani rivojlantiradi, guzarlar barpo etadi, kommunal to’lovlarni 
to’lanishiga ko’maklashadi, kam ta’minlangan yoshlarning nikoh tuzishida 
va to’y tadbirlarini o’tkazishida moddiy yordam ko’rsatadi, oilaviy 
tadbirkorlik sub’yektlarini bankdan kryedit olishiga kafil bo’ladi va h.k[10].
Darhaqiqat, olib borilgan islohotlar natijasida fuqarolarning o’zini o’zi 
boshqarish organlari faoliyat qamrovi kyengaydi. Buni fuqarolarning o’zini 
o’zi boshqarish organlarida fuqarolar yig’ini faoliyatining asosiy 
yo’nalishlari bo’yicha komissiyalar misolidan ham ko’rish mumkin. 2013 
13 yilda yangi tahrirda qabul qilingan “Fuqarolarning o’zini o’zi boshqarish 
organlari to’g’risida”gi qonunga ko’ra fuqarolar yig’inlaridagi asosiy 
yo’nalishlar bo’yicha komissiyalar ro’yxati quyidagilardir:
-  yarashtirish komissiyasi;
-  ma’rifat va ma’naviyat masalalari bo’yicha komissiya;
-  ijtimoiy qo’llab-quvvatlash bo’yicha komissiya;
-  xotin-qizlar bilan ishlash bo’yicha komissiya;
-  voyaga yetmaganlar, yoshlar va sport masalalari bo’yicha komissiya;
-  tadbirkorlik faoliyati va oilaviy biznyesni rivojlantirish masalari bo’yicha 
komissiya;
-  ekologiya va tabiatni muhofaza qilish, obodonlashtirish va 
ko’kalamzorlashtirish bo’yicha komissiya;
-  jamoatchilik nazorati va istye’molchilarning huquqlarini himoya qilish 
bo’yicha komissiya.
Tyegishli hududdagi muammolarning dolzarbligiga qarab, fuqarolar yig’ini 
tomonidan fuqarolar yig’ini faoliyatining asosiy yo’nalishlari bo’yicha 
boshqa komissiyalari ham tuzilishi mumkin[11].
Xususan, milliy davlatchiligimiz tarixida ilk bor shaharcha, qishloq, ovul va
mahalla fuqarolar yig’inlari o’zini o’zi boshqarishning hududiy birliklari 
sifatida O`zbekiston Respublikasi Konstitusiyasining 105-moddasida 
mustahkamlab qo’yildi. YUzdan ortiq normativ-huquqiy hujjatlarda 
fuqarolar o’zini o’zi boshqarish organlarining jamiyat hayotining muayyan 
sohasidagi ishtiroki o’z aksini topdi. 
Birgina so’nggi byesh yilda yangi tahrirdagi “Fuqarolarning o’zini o’zi 
boshqarish organlari to’g’risida”gi hamda “Fuqarolar yig’ini raisi (oqsoqoli)
va uning maslahatchilari saylovi to’g’risida”gi O`zbekiston 
Respublikasining qonunlari, mahallalar hamda ulardagi jamoatchilik 
tuzilmalari faoliyatiga oid 20 ga yaqin nizom qabul qilinib, ijtimoiy hayotga
tatbiq etildi. SHuningdyek, tizimda faoliyat ko’rsatayotgan xodimlarning 
14 malakasini oshirish bo’yicha o’quv kurslari hamda “Mahalla” ma’rifiy 
tyelyeradiokanali tashkil etildi.
Hozirgi kunda yurtimizda 10 mingga yaqin fuqarolar yig’inlari tomonidan 
ilgari mahalliy davlat hokimiyati organlariga taalluqli bo’lgan 30 dan ziyod 
ijtimoiy-iqtisodiy ahamiyatga molik vazifalar muvaffaqiyatli bajarib 
kyelinmoqda. 
Fuqarolar o’zini o’zi boshqarish organlarining moddiy-tyexnika bazasini 
mustahkamlash maqsadida oxirgi byesh yil mobaynida fuqarolar 
yig’inlarining 1600 ga yaqin xizmat binolari joriy, 367 tasi kapital 
ta’mirlandi va 350 dan ziyodi ryekonstruksiya qilindi, namunaviy loyihalar 
asosida 216 ta bino yangidan qurilib, foydalanishga topshirildi. 
3)       Fuqarolarning o’zini o’zi boshqarishini
rivojlanishining konseptual asoslari
O`zbekiston Respublikasi Prezidenti SH.O.Mirziyoyevning 2017 yilda 
“Mahalla institutini yanada takomillashtirish chora-tadbirlari to’g’risida”gi 
Farmoniga e’lon qilindi.
Fuqarolarning o’zini o’zi boshqarish organlari faoliyati samaradorligini 
oshirish, mahalla institutini aholiga eng yaqin va xalqchil tuzilmaga 
aylantirish, fuqarolar yig’inlarining mushtarak manfaatlarini ifoda etadigan 
uyushmaga birlashish huquqlarini ro’yobga chiqarish, ularning moddiy-
tyexnika bazasini mustahkamlash hamda davlat organlari va fuqarolik 
jamiyati institutlari bilan o’zaro hamkorligini yanada rivojlantirish 
maqsadida: 
Quyidagilar mahalla institutini yanada takomillashtirishning ustuvor 
yo’nalishlari etib byelgilansin: 
15 fuqarolar o’zini o’zi boshqarish organlarining jamiyatdagi o’rni va rolini 
kuchaytirish, ularni joylarda xalqning chinakam maslakdoshi va 
ko’makdoshiga aylantirish;
jamiyatimizda o’zaro hurmat, myehr-oqibat va hamjihatlik muhitini 
shakllantirishda, milliy va umuminsoniy qadriyatlarni asrab-avaylash 
hamda rivojlantirishda mahallalarning ahamiyati va nufuzini yanada 
oshirish; 
yoshlarni ma’naviy boy va jismonan sog’lom etib tarbiyalash, ularning 
bandligini ta’minlash, yosh avlodni mafkuraviy tahdidlardan himoya qilish, 
aholining ehtiyojmand qatlamlarini, kyeksa avlod vakillarini ijtimoiy 
qo’llab-quvvatlash borasida fuqarolar o’zini o’zi boshqarish organlarining 
davlat va nodavlat tashkilotlari bilan o’zaro hamkorligini mustahkamlash; 
jamoat tartibi va xavfsizligini ta’minlashda, huquqbuzarliklarning barvaqt 
oldini olishda, fuqarolarda qonunga hurmat hissini kuchaytirishda 
mahallalarning byevosita ishtirokini kyengaytirish; 
fuqarolarning o’zini o’zi boshqarish organlari huquq va qonuniy 
manfaatlarini himoya qilishning hamda ular faoliyatini 
muvofiqlashtirishning samarali myexanizmlarini joriy etish, mahalla 
tizimida yagona huquqni qo’llash amaliyotini ta’minlash.
16 III  Xulosa
Fuqarolarning o’zini o’zi boshqarish organlari zimmasiga yuklatilgan 
vazifalarning samarali ijrosini ta’minlash maqsadida mahalla fuqarolar 
yig’ini Kyengashi tarkibiga fuqarolar yig’ini raisining o’rinbosarlarini 
(fuqarolar yig’ini raisining kyeksalar va faxriylar ishlari hamda yoshlar 
masalalari bo’yicha maslahatchilarini), hududdagi profilaktika 
inspyektorlarini, ta’lim muassasalari va qishloq vrachlik punktlari (oilaviy 
poliklinikalar) rahbarlarini kiritish va ularning o’z faoliyati yuzasidan 
yilning har choragida fuqarolar yig’ini (fuqarolar vakillarining yig’ilishi)ga 
hisobot taqdim qilishlari amaliѐPtini joriy etish byelgilab qo’yildi.
Qayd etilgan asosiy vazifalar va yangi normalarni hayotga tatbiq etish 
uchun Farmon bilan kyengashlar faoliyatini yanada takomillashtirish hamda
fuqarolarning o’zini o’zi boshqarish organlarini qo’llab-quvvatlash borasida
37 ta aniq tadbirlarni amalga oshirishni nazarda tutadigan Komplyeks 
chora-tadbirlar dasturi tasdiqlandi.
Darhaqiqat, O`zbekistondagi hayotiy islohotlarning nazariy jihatlari 
O`zbekiston Respublikasi Birinchi Prezidenti Islom Karimovning Birinchi 
chaqiriq Oliy Majlisining XIV (1999), Ikkinchi chaqiriq Oliy Majlisining I 
syessiyalaridagi (2000) va Oliy Majlis palatalarining qo’shma majlisidagi 
(2005) ma’ruzalarida yaxlit konsyepsiya shaklida bayon qilingan bo’lsa, 
ularni ro’yobga chiqarish masalalari aniq dasturlar asosida amalga 
oshirilgan. Mazkur konsyepsiyalar g’oyalari o’zbyek xalqi madaniyati bilan
17 umum e’tirof etilgan qadriyatlar uyg’unligini ta’minlashga zarur nazariy 
asos bo’lgan.
Davlat va jamiyat qurilishi sohasida erkinlashtirish, fuqarolik jamiyatini 
shakllantirish yuzasidan dasturlar turkumi alohida bandda ma’qullandi[12]. 
Bular: “Jamiyat hayotining barcha tomonlarini isloh qilishning ishlab turgan
qonunchilik-mye’yoriy bazasini takomillashtirish va yangilarini 
shakllantirish dasturi”, “Davlat organlarining funksiyalarini fuqarolarning 
o’zini o’zi boshqarish organlariga va hukumatga qarashli bo’lmagan jamoat 
tashkilotlariga bosqichma-bosqich byerish konsyepsiyasi”, "Kuchli 
davlatdan - kuchli fuqarolik jamiyati sari" konsyepsiyasini amalga oshirish 
chora-tadbirlari, “Sud-huquq sohasini isloh qilishni chuqurlashtirish”, 
“Erkin va mustaqil ommaviy axborot vositalarini rivojlantirish” 
dasturlaridir.
Byelgilangan dasturlarning barchasi O`zbekistonda davlat va jamiyat 
qurilishini erkinlashtirish uchun qulay zamin yaratadi. Lyekin 
libyeralizmning g’arbcha talqini tarafdorlari ushbu dasturlarda xususiy 
mulkdorlar manfaatlarini himoya qilish to’g’risida hyech qanday tadbirlar 
byelgilanmaganligini aytishlari mumkin. Xususiy mulkchilik O`zbekistonda
ham demokratik huquqiy davlatning asosiy omili sifatida e’tirof etilib, uni 
yanada rivojlantirish chora-tadbirlari alohida iqtisodiy sohadagi islohotlar 
dasturlarida byelgilangan. SHuning uchun ham ko’pchilik o’zbyek 
olimlarining erkinlashtirishga oid fikrlarida xususiy mulkchilikni 
rivojlantirish g’oyalariga alohida e’tibor byerilmaydi.
Davlat va jamiyat qurilishi sohasida erkinlashtirish, fuqarolik jamiyatini 
shakllantirish yuzasidan dasturlar turkumi alohida bandda ma’qullandi[13]. 
Bular: “Jamiyat hayotining barcha tomonlarini isloh qilishning ishlab turgan
qonunchilik-mye’yoriy bazasini takomillashtirish va yangilarini 
shakllantirish dasturi”, “Davlat organlarining funksiyalarini fuqarolarning 
o’zini o’zi boshqarish organlariga va hukumatga qarashli bo’lmagan jamoat 
tashkilotlariga bosqichma-bosqich byerish konsyepsiyasi”, "Kuchli 
davlatdan - kuchli fuqarolik jamiyati sari" konsyepsiyasini amalga oshirish 
chora-tadbirlari, “Sud-huquq sohasini isloh qilishni chuqurlashtirish”, 
18 “Erkin va mustaqil ommaviy axborot vositalarini rivojlantirish” 
dasturlaridir.
Byelgilangan dasturlarning barchasi O`zbekistonda davlat va jamiyat 
qurilishini erkinlashtirish uchun qulay zamin yaratadi. Lyekin 
libyeralizmning g’arbcha talqini tarafdorlari ushbu dasturlarda xususiy 
mulkdorlar manfaatlarini himoya qilish to’g’risida hyech qanday tadbirlar 
byelgilanmaganligini aytishlari mumkin. Xususiy mulkchilik O`zbekistonda
ham demokratik huquqiy davlatning asosiy omili sifatida e’tirof etilib, uni 
yanada rivojlantirish chora-tadbirlari alohida iqtisodiy sohadagi islohotlar 
dasturlarida byelgilangan. SHuning uchun ham ko’pchilik o’zbyek 
olimlarining erkinlashtirishga oid fikrlarida xususiy mulkchilikni 
rivojlantirish g’oyalariga alohida e’tibor byerilmaydi.
IV Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
[1]Каримов И.А. Ватан равнақи учун ҳар биримиз масъулдирмиз. Т. 9. 
Т.: “Ўзбѐкистон”. Б. 317-318.
[2]Чиркин В.Е. Публичная власть. – М.: Юристъ, 2005. С. 28.
[3]Луман Н. Общ	
ѐство как социальная сист	ѐма. П	ѐр. с н	ѐм./ 
А.Антоновский. М.: Издат	
ѐльство «Логос», 2004. С. 110.
[4]Ўзб	
ѐкистон Р	ѐспубликаси қонун ҳужжатлари тўплами, 2013 й., 17-
сон, 219-модда.
[5]Ўзб	
ѐкистон Р	ѐспубликасининг 1993 йил 2 с	ѐнтябрда қабул 
қилинган "Маҳаллий давлат ҳокимияти тўғрисида"ги 913-Х II -сонли 
Қонуни // Ўзб	
ѐкистон Р	ѐспубликаси Олий К	ѐнгашининг 
19 Ахборотномаси, 1993 йил,  N  9, 320-модда; Ўзбѐкистон Р	ѐспубликаси 
Олий Мажлисининг Ахборотномаси, 1997 йил, № 9, 241-модда.
2Конституция Итальянской Р	
ѐспублики //  http :// www . italia -
ru . it / node /4657
[6] Қаранг: Маликова Г.Р., Исмоилова Г.С. “Фуқароларнинг ўзини ўзи 
бошқариш органлари тўғрисида”ги Ўзб	
ѐкистон Р	ѐспубликаси 
Қонунига шарҳ. – Т.: Ўзб	
ѐкистон, 2009. Б. 27.
[7]Ўзб	
ѐкистон Р	ѐспубликасининг 2002 йил 4 апр	ѐлда қабул қилинган 
қонуни билан тасдиқланган Ўзб	
ѐкистон Р	ѐспубликасининг 
Шаҳарсозлик код	
ѐкси // Ўзб	ѐкистон Р	ѐспубликаси Олий Мажлисининг
Ахборотномаси, 2002 йил,  N  4-5, 63-модда.
[8]Ўзб	
ѐкистон Р	ѐспубликасининг 1992 йил 9 д	ѐкабрда қабул қилинган 
"Прокуратура тўғрисида"ги Қонунининг 2001 йил 29 августда қабул 
қилинган Ўзб	
ѐкистон Р	ѐспубликаси қонуни билан тасдиқланган 
таҳрири // Ўзб	
ѐкистон Р	ѐспубликаси Олий Мажлисининг 
Ахборотномаси, 2001 йил,  N  9-10, 168-модда.
[9] Отамирза	
ѐв О. Маҳалла жамоатчилик фикри кўзгусида // Маҳалла, 
2003, 15 октябрь.
[10] “Фуқароларнинг ўзини ўзи бошқариш органлари тўғрисида”ги 
Ўзб	
ѐкистон Р	ѐспубликаси қонуни // Ўзб	ѐкистон қонун ҳужжатлари 
тўплами. 2013, 17 (569)-сон. –Б. 9-10.
[11] “Фуқароларнинг ўзини ўзи бошқариш органлари тўғрисида”ги 
Ўзб	
ѐкистон Р	ѐспубликаси қонуни // Ўзб	ѐкистон қонун ҳужжатлари 
тўплами. 2013, 17 (569)-сон. –Б. 17.
[12]Вазирлар Маҳкамасининг1999 йил 10 июндаги 296-сон қарорига 1-
илова.
[13]Вазирлар Маҳкамасининг1999 йил 10 июндаги 296-сон қарорига 1-
илова.
20 21

Mavzu: FUQAROLARNING O’ZINI O’ZI BOSHQARISH ORGANLARI Reja: I .Kirish: Fuqarolik jamiyati tizimida mahalla va o’zini o’zi boshqarish organlarining o’rni. II .Asosiy qism: 1) Mahalliy hokimiyat va fuqarolar o’zini o’zi boshqarish organlarining o’zaro munosabatlari. 2) Fuqarolarning o’zini o’zi boshqarish organlari faoliyatini tashkil etish. 3) Fuqarolarning o’zini o’zi boshqarishini rivojlanishining konsyeptual asoslari III . Xulosa IV. Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati Tayanch so’zlar: o’zini o’zi boshqarish, fuqarolar yig’ini, mahalla, mahalliy hokimiyat, hokim, deputat, xalq deputatlari mahalliy kengashlari, nomarkazlashtirish. 1

2

I .Kirish Fuqarolik jamiyati tizimida mahalla va o’zini o’zi boshqarish organlarining o’rni Fuqarolik jamiyati institutlari tizimida o’zini o’zi boshqarish organlari (mahalla)ning o’rni byeqiyosdir. Davlatimiz rahbari ta’kidlaganidyek, “...o’zini o’zi boshqarish organlari - bizning kyelajagimiz. Fuqarolik jamiyatini qurmoqchi ekanmiz, uning asoslarini tashkil etuvchi poydyevor mana shu organlar bo’ladi. Biz bugun ana shu asoslarni qurishni boshladik”[1].Ko’pchilik mamlakatlardan farqli o’laroq, mahalla instituti yurtimizda ming yillar davomida sinalgan va chuqur ildiz otgan, aholini birlashtirib turadigan ijtimoiy hodisa sifatida rivojlanib kyelmoqda. Ayniqsa, uning hozirgi bozor iqtisodiyotiga o’tish sharoitida xalqimizning urf-odatlari, an’analari va qadriyatlarini saqlab qolish, ularni jipslashtirish kafolati sifatida maydonga chiqayotganligini yaqqol ko’rib turibmiz. O`zbekistonda fuqarolar o’zini o’zi boshqaruvini amalga oshirishda mahalla o’rnak bo’ladi. Mahalla o’zbyeklarning tarixan shakllangan jamiyat taraqqiyotini yuksaltirish uchun yagona maqsad bilan yashab, faoliyat ko’rsatish makoniga aylangan. U o’zbyek xalqining turmush tarzi, ruhiyati, ijtimoiy hayotining o’ziga xos xususiyatlarini aks ettiruvchi, milliy an’analarini, urf-odatlarini, axloqiy-ma’naviy qadriyatlarini avloddan- avlodga yetkazuvchi muqaddas maskan bo’lib kyelgan. Mahalla insonlarning millati, yoshi, jinsi, dini, irqi, tili, e’tiqodi, ijtimoiy kyelib chiqishi, shaxsiy va ijtimoiy mavqyeidan qat’i nazar ularni ezgulik yo’lida jipslashtiruvchi va birlashtiruvchi katta va muqaddas oila hisoblanadi. Mahalla sharqona an’analar, urf-odatlar va marosimlarni jamoada amalga oshirib, avloddan-avlodga yetkazib kyelmoqda. Mahalla faollari an’anaviy, oilaviy to’ylar, bayramlar, motam marosimlarini o’tkazish bilan bog’liq tashkiliy ishlarni amalga oshirishda bosh-qosh bo’lishadi. Ularni 3

dabdabasiz, isrofgarchiliksiz, ortiqcha xarajatlarsiz, ixcham qilib o’tkazish, mahalla oqsoqoli va maxsus mutasaddi komissiyalarga bog’liq. Mahallada o’tayottan har bir tantana yoki marosim uchun mahalla ahlining kattayu kichigi birday mas’uldir. Bunday tadbirlarda kattayu kichikka, boyu kambag’alga, mansabdoru oddiy fuqaroga bir xil hurmat va ehtirom ko’rsatiladi. CHunki mahallaning barcha a’zosi yagona, tyeng huquqli va mustahkam bitta oila hisoblanadi. Mahallada kyelajak avlodimiz tarbiya topadi. Bu yerda o’sayotgan har bir yigit-qizning axloq-odobi uchun butun mahalla ahli mas’uldir. SHuning uchun ham “Bir bolaga yetti qo’shni ota-ona”, “Bir bola tarbiyasi uchun yetti mahalla ota-ona” kabi naqllar byejiz paydo bo’lmagan. YOshlarning har bir xatti-harakati barchaning diqqat-markazida bo’ladi. Mahalladoshlarning har bir yosh taqdiriga javobgarligi, ularni nazorat qilishi – barkamol insonni tarbiyalab yetishtirishning nyegizidir. Xulq- odobi yaxshi har tomonlama namunali farzand mahallaning obro’sidir, noqobil, axloqan nomaqbul farzand esa mahalla uchun qora dog’idir. Mahalladan yurtga taniqli insonlar yetishib chiqsa, butun mahalla ahli, ularning avlod-ajdodlari g’ururlanadilar. Mahalla tuzilmasi va funksiyasi vaziyatga qarab o’zgarib turgan, ammo u o’zini o’zi boshqarish tamoyilini saqlab qolgan, o’z hududida istiqomat qiluvchi kishilar o’rtasida ijtimoiy-iqtisodiy munosabatlarni muvofiqlashtirib turgan. Mustaqillik yillarida mahallalar jamiyatning moddiy-ma’naviy asoslarini yaratish tayanchiga aylanib, ijtimoiy-iqtisodiy va madaniy-siyosiy masalalarni hal etib, fuqarolar yig’inida demokratiya tamoyillarini shakllantirish, inson omilini qadrlash makoni sifatida tiklandi. Mahalla, umuman, mahalliy o’zini o’zi boshqarish organalarining fuqarolik jamiyatidagi roli ularning muayyan hududdagi aholinini birlashtirishi, uni yagona jamoaga aylanishi va faoliyat ko’rsatishiga xizmat qilishidadir. 4

Bugungi kundagi zamonaviy tadqiqotlarda munisipal tuzilmaning aholisi – “hududiy ommaviy jamoa”, “hududiy jamoa”, “mahalliy hamjamiyat” tushunchalari bilan byelgilanadi. V.Ye. CHirkinning ta’rificha, hududiy ommaviy jamoa – aholini hududiy mansublik byelgisi bo’yicha tashkil etishning maxsus shakli va odamlarning fuqaroligi va yoshidan qat’i nazar maxsus uyushmasidir. Hududiy ommaviy jamoa sifatida u davlatni tashkil etgan jamiyatlar, ularning ichida tuzilishi mumkin bo’lgan va tashkil etilayotgan boshqa hududiy ommaviy jamoalar: fyedyerasiya sub’yektlari, siyosiy avtonomiyalar, munisipal tuzilmalarning aholisi (xalqi)ni ajratadi[2]. Hududiy jamoa a’zolarining o’zaro aloqalari murakkab kommunikasiyalar tizimidan iborat. Nikolas Lumanning fikricha, kommunikasiya butunlay ongga bog’liq bo’lib, ya’ni kommunikasiyaning o’zi emas, balki ongning axborotni qabul qilish funksiyasini bajaradi[3]. Ushbu holat o’zini o’zi boshqarishda alohida insonning ishtiroki, uning huquqiy ongi va madaniyatini oshirish masalalariga ham alohida e’tibor qaratishni taqozo qiladi. O`zbekiston Respublikasida “Jamiyatda aholining huquqiy madaniyatini yuksaltirish Milliy dasturi”ning qabul qilingani mazkur masalani hal qilishning tashkiliy-huquqiy asoslarini byelgilab byerdi. Faol shaxslargina o’z manfaatlarini anglab, ularni byevosita o’zlari yoki turli guruhlarga, xususan hududiy jamoalarga uyushgan holda amalga oshiradilar. Fuqarolarning uyushganlik darajasi, o’zaro aloqalarining yaqinligi, hududiy jamoalarning turli ko’lamda tashkil etilishiga qarab farqlanishi tabiiy holdir. Aynan ushbu holat turli ko’lamdagi hududiy jamoalarning faolligiga salbiy ta’sir ko’rsatadi. Eng quyi qishloq, shaharcha, mahalla jamoalari a’zolari aloqalarining yaqinligi, ularning boshqaruvdagi byevosita ishtiroki tufayli, hududiy hamjamiyatlarni shakllantiradi. Aynan shunday hamjamiyatlar manfaat guruhlarini tashkil etib, hudududiy o’zin o’zi boshqaruvchi sub’yekt hisoblanadi. Bundan har bir hududiy jamoa, uning ko’lamidan 5