HOZIRGI O‘ZBEK SHE’RIYATIDA MURABBA’ JANRI AN’ANALARI VA UNING YANGILANISH HOLATI (A.ORIPOV, M.YUSUFLAR IJODI MISOLIDA)”


HOZIRGI O‘ZBEK SHE’RIYATIDA MURABBA’ JANRI AN’ANALARI VA UNING YANGILANISH HOLATI (A.Oripov, M.Yusuflar ijodi misolida) Reja: Kirish: Mavzuning dozarbligi, maqsadi, vazifasi. I bob: O‘zbek mumtoz adabiyotida murabba’ she’r janri va u bo‘yicha qilingan ishlar tahlili. 1. Murabba’ janri genezisi. 2. Murabba’ janrining XX asrgacha taraqqiyot yo‘li. 3. Murabba’ janri poetikasi. II bob. XX asr o‘zbek adabiyotida murabba’. 1. Hozirgi o‘zbek she’riyatida murabba’ janri rivoji. 2. Murabba’ janrining yangilanish an’analari va o‘ziga xos xususiyatlari. Abdulla Oripov, Mu h ammad Yusuf. Xulosa Adabiyotlar.
KIRISH Mavzuning dolzarbligi: Murabba’ janri va bu janrda ijod qilgan shoirlarning ikki ming yillik tarixi, taraqqiyoti, poetikasi haqida filologiya fanlari nomzodi A.Xudoyberdiyev “O‘zbek poeziyasida murabba’” mavzusidagi nomzodlik dissertasiyasida ilmiy asoslab bergan. Biroq, hozirgi o‘zbek adabiyotida keyingi bir asrlik davr, jumladan, mustaqillik yillarida ijod qilgan shoirlar, Cho‘lpon, Fitrat, Oybek, G’.G’ulom, H.Olimjon, Uyg’un, Habibiy, Charxiy, Sobir Abdulla, Akmal Po‘lat, Vosit Sa’dulla, Abdulla Oripov, Omon Matjon, Muhammad Yusuf ijodida barmoq vaznida yozilgan murabba’lar alohida ilmiy tadqiqot obyekti bo‘lmadi. To‘g’ri, ularning ijodi haqida, asarlarining g’oyaviy mazmuni to‘g’risidagi tadqiqotlarda u yoki bu tarzda ma’lumot berilgan bo‘lsa-da, murabba’ janri alohida o‘rganilmadi. Ana shu nuqtai nazardan A.Oripov va M.Yusuf murabba’larini o‘rganish bugungi kundagi dolzarb vazifalardan hisoblanadi. Tadqiqotning yangiligi: Yuqoridagi dolzarb vazifadan kelib chiqqan holda, men A.Oripov va Muhammad Yusuf ijodlarida murabba’ janrining o‘rni va ahamiyati haqida fikr yuritishni lozim topdim. Chunki bu janr xalq qo‘shiqlari, laparlari, aytishuvlariga yaqin, sho‘x, o‘ynoqi. Muhammad Yusuf o‘zining oltmishga yaqin murabba’lari bilan xalq qalbidan joy oldi. Ularning barchasi qo‘shiqqa aylandi. Ana shularning mazmun mohiyatini ilmiy asosda tahlil qilishimiz kerak edi. To‘g’ri A.Oripov, Muhammad Yusuf ijodlariga oid dissertasiyada (M.Davronova), bir qator ilmiy maqolalarda u yoki bu tarzda fikrlar bildirilgan, biroq, aynan shu janr monografik tarzda o‘rganilmagan. Maqsad va vazifa: 1. Abdulla Oripov va Muhammad Yusufning murabba’ janridagi she’rlarini alohida holda o‘rganib, uning mazmun mundarijasini, mavzularini aniqlab, tahlil qilish. 2
2. Shoirlar ijodidagi murabba’ janrining o‘ziga xos badiiy xususiyatlarini ochib berish. 3. Abdulla Oripov va Muhammad Yusufning bu janr imkoniyatlaridan foydalanib, o‘z fikr g’oyalarini yangicha bayon qilganligini aniqlash. Nazariy va amaliy ahamiyati 1. Abdulla Oripov va Muhammad Yusuf ijodi misolida o‘zbek she’riyatida murabba’ janrini bugungi kundagi o‘rnini belgilab berish. Nafaqat o‘zbek adabiyotida, balki turkiy xalqlar adabiyotidagi (ozarbayjon, turkman, qozoq, qirg’iz) bu janrning hozirgi o‘rniga baho berish va buning sabablarini o‘rganish. Metodologik asosi: Turkiy xalqlar she’riyatida o‘ziga xos o‘ringa ega bo‘lgan murabba’ janrining va bugungi kunda bu janrda yaratilgan badiiy asarlarning insonparvarlik ruhidagi tarbiyaviy ahamiyatini kitobxonlarga, o‘quvchilarga yetkazish, tushuntirish. Bu jarayonni Abdulla Oripov hamda Muhammad Yusuf va boshqa shoirlar ijodi bilan bog’lab, tahlil qilish. Komil insonni tarbiyalashga e’tiborni qaratish. Ishning joriylanishi (aprobasiyasi). Amaliy tilshunoslik, o‘zbek tili va adabiyot o‘qitish metodikasi kafedrasi ish rejasiga kiritilgan. Ishning tuzilishi va hajmi. Kirish, ikki bob, xulosa va adabiyotlar ro‘yxatidan iborat. Ish __ sahifadan tashkil topgan. 3
I BOB O‘ZBEK MUMTOZ ADABIYOTIDA MURABBA’ ShE’R JANRI VA U BO‘YICHA QILINGAN ISHLAR TAHLILI O‘rta asrlar adabiyotining poetikasi va janr tarkibini o‘rganish ishiga e’tibor asosan Ulug’ Oktyabr inqilobidan so‘ng, aniqrog’i 20-yillardan boshlab kuchaya bordi. She’riy shakllar nazariyasi xususan, A.Fitrat, A.Sad’iy, A.N.Samoylovich, O.Sharofiddinov, S.Ayniy, V.Zohidov, V.Abdullayev, H.Zarifov, Izzat Sulton, H.Yoqubov, A.Hayitmetov, N.Mallayev, A.Qayumov, R.Majidiy, B.Valixo‘jayev, R.Orzibekov, A.Abdug’afurov, Yo.Isxoqov, I.Haqqulov, A.Nosirov, L.Zohidov va boshqa olimlarimizning asarlarida kengroq tadqiq etildi. 1) Shu xildagi tadqiqot klassik murabba’ shakli va uning o‘zbek adabiyotidagi an’analari borasida ham yuzaga keldi. A.Qayumov “Qadimiyat obidalari” asarida, A.Hayitmetov “Barhayot chashma” kitobiga kirgan “Qadimgi turkiy she’riyat haqida” maqolasida, G’.Karimov “Muqimiy”, N.Shukurov “Uslublar va janrlar”, V.Mo‘minova “O‘zbek demokratik adabiyotida lirika” monografiyalarida, R.Orzibekov, “O‘zbek klassik adabiyotida murabba’” risolasida bu shaklning o‘rta asrlar adabiyotidagi, shuningdek, o‘zbek adabiyotidagi o‘rniga g’oyaviy-badiiy qimmati haqida so‘z yuritganlar. Ularda bu shakl poeziyasi, poetikasi va taraqqiyotini chuqur o‘rganishga ko‘maklashuvchi, tayanch nuqtasi bo‘lib xizmat qiluvchi fikrlar bor albatta. Ammo murabba’ yaxlit bir ilmiy-tadqiqot ishning mavzusi bo‘lgan emas. Shu sababli ham bu she’riy shaklni monografik aspektda tadqiq etish adabiyotshunoslik oldidagi muhim vazifalardan biridir. Ma’lumki, to‘rtlik shakli trkiy tildagi og’zaki she’riyat orqali ozarbayjon, turkman, uyg’ur adabiyotida yetakchi she’riy shakllardan bo‘lib, keldi. U o‘zbek xalq og’zaki ijodida, yozma adabiyotimizning to‘ng’ich namoyandalaridan sanalmish Ahmad Yassaviy ijodida ham hokim formalardan biri sifatida 4