IKKINCHI TARTIBLI CHIZIQLAR HAQIDA MA’LUMOT
REJA: KIRISH I BOB IKKINCHI TARTIBLI CHIZIQLAR HAQIDA MA’LUMOT 1.1- § Ellips va uning tenglamasi 1.2-§ Giperbola va uning tenglamasi 1.3-§ Parabola va uning umumiy tenglamasi II BOB IKKINCHI TARTIBLI CHIZIQLARNING URINMASI. MAXSUS YO‘NALISHI 2 . 1- § Ikkinchi tartibli chiziqlarning o‘zaro vaziyati. Urinma tenglamalari 2 . 2- § Maxsus yo‘nalishlar XULOSA FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
KIRISH “Ilm insonlarning madori, hayoti, porloq kelajagi, rahbari, najotiga aylangan”. Abdulla Avloniy. Kurs ishining dolzarbligi: Davlatimiz istiqboli, bozor iqtisodiyoti qonunlariga asoslangan jamiyat qurish sohasidagi ishlarning sa ma radorligi yuqori malakali, yuksak ma’naviyatli, rivojlangan mamlakatlar darajasida, raqobatbardosh mutaxassislar tayyorlash, barkamol avlodni shakllantirish muammosi bilan uzviy bog‘liq. Prezidentimiz I.A.Karimov tashabbusi bilan ishlab chiqilib, Oliy Majlisning IX sessiyasida qabul qilingan “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi”, “Ta’lim to‘g‘risidagi qonun”, Vazirlar Mahkamasining umumiy o‘rta ta’lim, akademik litseylar va kasb- hunar kollejlarini tashkil etish haqidagi va boshqa qarorlari shu maqsadlarni ro‘yobga chiqarishga qaratilgan. “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi”ni ro‘yobga chiqarishning birinchi bosqichida (1997-2001 yillar) – “o‘quv-uslubiy majmualarning hamda ta’lim jarayonini didaktik va axborot ta’minotining yangi avlodini ishlab chiqish va joriy etish”; ikkinchi bosqich (2001-2005 yillar)da – “ta’lim muassasalarining moddiy-texnika va axborot bazasini musta hka mlashni davom ettirish, o‘quv- tarbiya jarayonini yuqori sifatli o‘quv adabiyotlari va ilg‘or pedagogik texnologiyalar bilan ta’minlash”; uchinchi bosqichi (2005 va undan keyingi yillar)da – “ta’lim muassasalarining resurs, kadrlar va axborot bazalarini yanada mustahkamlash, o‘quv-tarbiya jarayoni yangi o‘quv-uslubiy majmualar, ilg‘or pedagogik texnologiyalar bilan to‘liq ta’minlanishi” dolzarb vazifalar qatorida belgilangan. Milliy dasturni ro‘yobga chiqarishning yuqori sifat ko‘rsatkichini ta’minlash, ta’lim mazmunini Davlat ta’lim standartlaridagi talabal a rni amalga oshirildi. Barcha o‘quv fanlari bo‘yicha Davlat ta’lim standartlarini o‘quv jarayonida qo‘llab va o‘quv yili yakunida o‘quvchilar
tomonidan o‘zlashtirilgan bilimlar shu standartlarga mosligini aniqlash bo‘yicha maktab, tuman, shahar, respublika darajasida monitoring ishlari olib borilmoqda. Shunday ekan hozirgi, biz yosh avlod “Talim to‘g‘risida”gi qonunimizning mazmunini har birimiz bilishimiz shart va zarurdir. Kurs ishining maqsadi: Geometriyaning eng muh i m tushunchalaridanligi . Kurs ishining ob’ekti: Barcha oliy o‘quv yurtlarining Fizika Matematika Fakultetlarini Matematika yo‘nalishlarida Matematika jarayoni. Kurs ishining predmeti: Geometriyaning qay darajada kengligi. Kurs ishining vazifalari: : Mavzuga doir ma’lumotlarni yig‘ish va rejani shakllantirish. : Geometriya f а nini chuqur o‘rganish . : Elementar Matematikani yaxshi o‘zlashtirilganligi. : Geometriyaning xossalarini isbotlash. : Ikkinchi tur egri chiziqli integralni isbotlash. : Geometriyani hisoblashda asosiy formulalar . : Kurs ishini jihozlab, uni himoyaga tayyor qilish.
I BOB IKKINCHI TARTIBLI CHIZIQLAR HAQIDA MA’LUMOT. 1 .1-§ Ellips va uning tenglamasi ( Aylana va uning tenglamasi ) Tekislikda ikkita tayin nuqtalarni olaylik. Tekislikning bu nuqtalargacha bo‘lgan masofalari yig‘indisi o‘zgarmas songa teng bo‘ladigan nuqtalari to‘plami (nuqtalarning geometrik o‘rni) ellips deyiladi. Endi ellipsning tenglamasini keltirib chiqaramiz. Ta’rifda keltirilgan tayin nuqtalardan birini , ikkinchisini orqali belgilaymiz. Tekislikda Dekart koordinatalar sistemasini quyidagicha quramiz: va nuqtalardan o‘tuvchi to‘g‘ri chiziqni abssissa o‘qi ( o‘qi), kesmaning o‘rtasidan o‘tuvchi hamda abtsissa o‘qiga perpendikulyar bo‘lgan to‘g‘ri chiziqni ordinata o‘qi ( o‘qi) deb olamiz. (2-chizma) 2 - chizma Aytaylik, va nuqtalar orasidagi masofa ga teng bo‘lsin. U holda bu nuqtalarning koordinatalari mos ravishda va bo‘ladi: .
Odatda, va nuqtalar ellipsning fokuslari deyiladi. Ellipsda ixtiyoriy nuqtani olaylik. Unda ellips ta’rifiga binoan va masofalar yig‘indisi o‘zgarmas songa teng bo‘ladi. Bu o‘zgarmas sonni deylik . Demak, . (3) Ikki nuqta orasidagi masofa formulasidan foydalanib topamiz: Unda (3) ga ko‘ra bo‘ladi. Bu tenglikni quyidagicha yozib, uning ikki tomonini kvadratga ko‘tarsak, unda bo‘ladi. Bunda esa ya’ni bo‘lishi kelib chiqadi. Keyingi tenglikning ikki tomonini kvadratga ko‘tarish natijasida