logo

JAMOADA SHAXSNI TARBIYALASHNING YETAKCHI TAMOYILLARI

Загружено в:

12.08.2023

Скачано:

0

Размер:

47.8798828125 KB
MAVZU: JAMOADA SHAXSNI TARBIYALASHNING YETAKCHI
TAMOYILLARI
REJA:
I. KIRISH.
II. ASOSIY QISIM.
1. Jamoa haqida tushuncha.
2. Jamoa faoliyatini tashkil etish shakllari.
3. Jamoaning shakillanish bosqichlari.
4. Jamoaning rivojlanish darajasini tarbiyaga bog‘liqligi.
5. Jamoaning shakillantrish va unda shaxsni tarbiyalash faoliyati.
III. XULOSA
IV. ADABIYOTLAR RO’YXATI KIRISH.
Bugungi kunda Kadrlar tayyorlash milliy dastur italablarini amalgam ‖
oshirish jarayonida yuqori malakali o‘qituvchilarni tayyorlash muhum muammo 
sifatida kun tartibiga qo‘yilmoqda.
Shunday ekan ushbu talablardan kelib chiqqan holda bilimdon, mustaqil 
fikrlovchi , ijodiy izlanuvchan , yuqori malakali , turli soha egalarini tayyorlash 
kasb – hunar ta‘limi oldiga qo‘yiladigan talablarga mutonosib insonlar qilib 
shakllantirish ular shaxsiga yangicha yondashish hozirgi ijtimoiy taraqqiyotning 
zaruriy talablaridan biridir. Ayniqsa mehnat va kasb ta‘limi sohasida bilim olgan 
bo‘lajak mehnat va kasb ta‘limi o‘qituvchilari mehnat faoliyatini, mahoratini 
oshirish oily ta‘limning asosiy vazifalaridan biridir. Bu muammoni hal 
qilishning birdan bir yo‘li mehnat va kasb ta‘limi o‘qituvchilari mahoratini, 
faoliyatini oshirish eng avvalo pedagogik shart- sharoitlar hamda oily ta‘lim 
muassasidagi barcha imkoniyatlardan kelib chiqib, o‘ziga xos xususiyatlarni 
hisobga olinganligini ham nazarda tutadi.
Mustaqil fikrlovchi erkin shaxsni shakllantirish ta'lim va kadrlar 
tayyorlash milliy modelining asosiy maqsadi. Ijtimoiy munosabatlar ko‘lamining 
kengayishi o‘sib kelayotgan avlodni o‘ta murakkab xususiyatga ega munosabatlar 
jarayoniga har tomonlama yetuk etib tayyorlash vazifasini qo‘ymoqda. Psixologik, 
intellektual va fiziologik jixatdan yetuk inson hayotiy qarama-qarshilik, xususan, 
turli buzg‘unchi g‘oyalar ta'siriga tushib qolish, nosog‘lom turmush kechirish va 
noqonuniy xatti-harakatlarni sodir etishdan o‘zini saqlab qola oladi. Shuningdek, 
shaxsning aqliy salohiyatga egaligi jamiyat ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishini 
ta'minlovchi asosiy omildir. O‘zbekiston Respublikasida, demokratik va huquqiy 
jamiyat barpo etilayotgan mavjud sharoitda yosh avlodning mustaqil va erkin
fikrlay olishi ro‘y berayotgan voqea-xodisalarga shaxsiy munosabtini bildirishga 
imkon beradi. Ijtimoiy borlikda kechayotgan o‘zgarishlarga nisbatan shaxsiy 
nuqtai nazarning shakllanishi shaxs faolligini ko‘rsatuvchi muhim jihatlardan 
biridir. qolaversa, mustaqil fikr egasi bo‘lgan shaxs o‘z imkoniyatlari, qobiliyatini  erkin namoyon eta oladi. Muvaffaqiyatli ravishda olib borilayotgan ta'limiy 
islohotlarning ham asosiy maqsadi erkin, mustaqil fikriga ega barkamol shaxs va 
malakali mutaxassisni tarbiyalab voyaga etkazishdan iboratdir. Bu xususida 
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti I.A.Karimov quyidagilarni e'tirof etadi: 
«Amalga oshirilayotgan islohotlarning asosiy maqsadi har bir fuqaroning shaxs 
sifatida shakllanishi uchun, o‘z qobiliyatini, o‘z talantini ishga solib hayotini 
yanada yaxshilashi, ma'nan boyitishi uchun barcha imkoniyatni yaratib berishdan 
iboratdir».Komil insonni shakllanirish masalasi barcha davrda, ham muhim 
ijtimoiy vazifa sifatida kun tartibiga qo‘yilgan. Xususan, zardushtiylik dinida 
komillikning asosi ezgu fikr, ezgu so‘z va ezgu amal (harakat)dan iborat ekanligi 
ta'kidlansa, islom ta'limoti g‘oyalariga ko‘ra yetuklikning bosh mezoni – ilmlilik, 
bilimli bo‘lishdi. Xozirgi kunda zamonaviy pedagogik jamoa bilan juda yahshi 
ishlashni bilishi va yahshi jamoa shakilantira olishi lozim. 1.Jamoa haqida tushuncha.
Jamoa (lotincha «kollektivus» so‘zining tarjimasi bo‘lib, yig‘ilma, omma, 
birgalikdagi majlis, birlashma, guruh) bir necha a'zo (kishi)lardan iborat bo‘lib, 
ijtimoiy ahamiyatga ega umumiy maqsad asosida tashkil topgan guruh demakdir. 
Zamonaviy talqinda «jamoa» tushunchasi ikki xil ma'noda ishlatiladi. Birinchidan, 
jamoa deganda bir necha kishilarning muayyan maqsad yo‘lida birlashuvidan 
iborat tashkiliy guruhi tushuniladi (masalan ishlab chiqarish jamoasi, zavod 
jamoasi, o‘quv yurti jamoasi, xo‘jalik jamosi va hokazo). Ikkinchidan, jamoa 
deganda yuqori darajada uyushtirilgan guruh tushuniladi. Chunonchi, o‘quvchilar 
jamoasi yuqori darajada uyushtirilgan birlashma hisoblanadi.
Jamoada va jamoa yordamida tarbiyalash - tarbiya tizimida muhim 
ahamiyatga ega bo‘lgan tamoyillardan biridir. Shaxsni shakllantirishda jamoaning 
etakchi rol o‘ynashi to‘g‘risidagi fikrlar pedagogika fanining ilk rivojlanish 
davrlaridayoq bildirilgan. Jamoada uning a'zolari o‘rtasidagi munosabatning 
alohida shakli yuzaga keladi, bu esa shaxsning jamoa bilan birgalikda rivojlanshini
ta'minlaydi. Lekin har qanday guruhni ham jamoa deb hisoblab bo‘lmaydi. Jamoa 
bir qator belgilarga egadirki, mazkur belgilar jamoani kishilarning etarli darajada 
uyushgan har qanday guruhdan ajratib turadi.
O‘quvchilar jamoasi o‘ziga xoslik kasb etuvchi muhim belgilarga egadir. 
quyida jamoa va uning xususiyatlari (belgilari) borasida so‘z yuritamiz.
Jamoa ijtimoiy jamiyatning bir qismi hisoblanadi, unda ijtimoiy hayot va 
kishilik munosabatlarining barcha me'yorlari o‘z ifodasini topadi. Zero, jamoa 
jamiyatdagi mavjud munosabatlar tizimida namoyon bo‘lar ekan, jamoa va 
ijtimoiy jamiyat maqsadi, intilishida o‘zaro birlik, uzviylik, aloqadorlik yuzaga 
keladi.
Shu bois jamoa hayotining aniq (yagona) maqsadga qaratilganligi va 
ijtimoiy-g‘oyaviy xususiyat kasb etishi uning etakchi belgisi sanaladi.
Har bir jamoa boshqa jamoalar bilan uzviy aloqadorlikda mavjud bo‘ladi. 
Muayyan jamoaning har bir a'zosi jamiyat ijtimoiy faoliyatini tashkil etish  jarayonida o‘z jaomasi bilan birgalikda ishtirok etadi. Jamoa a'zolarini intilishlarini
tushunish, jamoa oldiga qo‘yilgan maqsad mohiyatini chuqur his etish hamda 
uning shaxsni shakllantirishdagi o‘rni va rolini to‘g‘ri baholay olish jamoa 
a'zolarining umumiy va xususiy (shaxsiy) maqsad, qiziqishi, ehtiyoj va faoliyatlari 
o‘rtasidagi birlikni namoyon etadi hamda jamoaning bo‘linishga yo‘l 
qo‘ymaydi.Har bir jamoa o‘zini-o‘zi boshqarish organiga ega va umumiy 
jamoaning uzviy qismi sanaladi. Shuningdek, u maqsadning birligi va tashkil qilish
xususiyatlari orqali umummilliy jamoa bilan bog‘lanadi. Ijtimoiy jamiyat 
ehtiyojini qondirishga yo‘naltirilgan birgalikdagi faoliyat jamoaning navbatdagi 
muhim xususiyatidir. Jamoa faoliyatining ijtimoiy-g‘oyaviy yo‘nalishi ham
jamoaning faoliyati mazmunida o‘z aksini topishi muhim ahamiyatga egadir.Jamoa
xususiyatini aniqlashda kishilar guruhining yagona ijtimoiy tizimini o‘rnata 
olishdagi usuli, ya'ni, jamoani tashkil qilish usuli ham muhim 
hisoblandi.Pedagogik jihatdan maqsadga muvofiq tashkil etilgan jamoa, xususan, 
uning a'zolari o‘rtasida o‘zaro ruhiy yaqinlik, ishchanlik, bir-biri uchun 
g‘amxo‘rlik, o‘zaro yordam, jamoa manfaati uchun qayg‘urish, mazkur yo‘lda 
amaliy harakatlarni tashkil etish hamda javobgarlik hissi qaror topadi.Demak, 
jamoa o‘zida quyidagi xususiyatlarni namoyon etadi:
Birgalikdagi faoliyat umumjamiyat ishi uchun ma'suliyat hissini uyg‘ota 
borib, jamoa a'zolarini bir-biriga yaqinlashtiradi, a'zolarda jamoaga mansublik 
hissini paydo bo‘lishiga ko‘maklashadi, jamoa bilan munosabatda bo‘lish 
ehtiyojini oshiradi. Jamoa a'zolari orasida o‘zaro hissiy birlik (bir-birini yoqtirish 
hissi) yuzaga keladi. Ushbu munosabat ko‘pincha o‘z-o‘zidan paydo bo‘ladi 
hamda ular o‘qituvchiik ta'sir ko‘rsatish uchun qo‗l keladi. Jamoa a'zolari 
o‘rtasidagi ruhiy birlik mazmuni ular orasida hosil bo‘lgan ishchanlik faoliyatining
xarakteriga bevosita bog‘liqdir.
Jamoaning rasmiy (ishchanlik) va norasmiy (hissiy) tuzilishini bir-biridan 
farlash lozim. Jamoaning rasmiy tuzilishi deganda jamoa faoliyatining turli 
ko‘rinishlarini amalga oshirish uchun zarur bo‘ladigan tashkiliy jihatlari ko‘zda  tutiladi. Mazkur jihat bir tomondan jamoa a'zolari o‘rtasida yuzaga kelgan 
ishchanlik munosabati mazmunini ifoda etsa, ikkinchi tomondan, rahbarlik 
vazifasini bajaruvchi shaxslar tomonidan jamoa a'zolarining xatti-harakatlari va 
intilishlarini muvofiqlashtirish yo‘lida tashkil etilayotgan boshqaruv faoliyati 
mohiyatini yoritishga xizmat qiladi.
Norasmiy tuzilma jamoaning barcha a'zolari o‘rtasidagi shaxslararo 
ma'naviy-psixologik munosabatlarning umumiy tizimi va mikroguruhni tashkil 
qiluvchi ayrim a'zolar o‘tasidagi tanlash munosabatlari mazmunini ifodalaydi. 
Jamoaning har bir a'zosi mavjud munosabatlar tizimida u yoki bu o‘rinni egallaydi.
O‘quvchining jamoadagi o‘rni uning shaxs sifatida shakllanishi va kamolotga 
erishishiga muhim ta'sir ko‘rsatadi. Kasb-hunar kollej yoki sinfdagi rasmiy va 
norasmiy tuzilmalar bir-biriga muvofiq bo‘lganda, jamoaning rasmiy etakchilari 
norasmiy munosabatlar tizimida ko‘zga ko‘ringan o‘rinni egallagan holdagina u 
 jamoaning o’ziga xos xususiyatlari
chinakam jamoa bo‘la oladi. Shuningdek, norasmiy guruhlar (mikroguruhlar) 
umumjamoa ijtimoiy manfatlari uchun kurashuvchi guruhlar bo‘lgandagina jamoa 
o‘zini chinakam jamoa tarzida namoyon etishi mumkin.
Yashash joylarida o‘zaro birikkan o‘quvchilar guruhlari qanchalik aail va 
inoq munosabat asosida tashkil topgan bo‘lmasin haqiqiy jamoa bo‘la olmaydi. 
Chinakam jamoa ijtimoiy ahamiyatga moyillik faoliyatini tashkil eta olishi, jamoa 
a'zolari o‘rtasida o‘zaro hamkorlik va ishchanlik xarakteridagi aloqa va 
munosabalarni qaror toptirishi lozim. Jamoaning majburiylik belgisi unga 
o‘qituvchiik rahbarlikning yo‘lga qo‘yilishidir.
Shunday qilib, jamoa bir necha (a'zo) kishidan iborat guruh bo‘lib, u ijtimoiy 
ahamiyatga ega bo‘lgan umumiy maqsad asosida tashkil topadi. Jamoa tomonidan 
amalga oshirilayotgan faoliyat uning oldiga qo‘yilgan maqsad mazmunini ifoda 
etadi. Jamoa a'zolari o‘rtasida qaror topgan o‘zaro birlik, shuningdek, ular o‘rtasida
tashkil etiluvchi munosabat jarayonidagi tenglik jamoaga rahbarlik qilish, jamoa 
a'zolarining guruh etakchilariga bo‘ysunishlari, shuningdek, ular tomonidan jamoa  oldidagi javobgarlik hissini anglashlari uchun zamin yaratadi.
Jamoa va uni shakllantirish o‘qituvchiik faoliyatining maqsadi hisoblanidi. 
Muhim tarbiyaviy ta'sir kuchiga ega bo‘lgan sub'ektlarning alohida namuna 
ko‘rsatishlari jamoani shakllantirishning muhim vositasi bo‘lib, ushbu vosita 
yordamida jamoaning barcha yoki muayyan a'zosini tarbiyalash ijobiy samaralar 
beradi.
Jamoa tomonidan hal etilishi ko‘zda tutilgan yetakchi tarbiyaviy vazifa 
shaxsni har tomonlama tarbiyalash, unda ijobiy sifatlarni tarbiyalash hamda 
mustahkam hayotiy pozitsiyani qaror toptirishdan iboratdir.
Umumiy o‘rta ta'lim hamda o‘rta maxsus kasb-hunar ta'limi muassasalarida 
jamoani shakllantirish mas'uliyatli vazifa sanaladi.
Kasb-hunar kollej jamoasi tarkibida eng barqaror bo‘g‘in-bu muayyan 
sinflar negizida shakllangan jamoalar sanaladi. Sinf jamoasi tarkibida o‘quvchilar 
tomonidan amalga oshiriluvchi asosiy faoliyat o‘qish faoliyati sanaladi. Aynan sinf
jamoasida shaxslararo aloqa va munosabatlar tarkib topadi. Shuningdek, sinflar 
jamoalari negizida kasb-hunar kollej jamoasi shakllanadi. Kasb-hunar kollej 
jamoasi ikki muhim bo‘g‘in o‘qituvchilar jamoasi hamda o‘quvchilar jamoasi 
asosida tarkib topadi. O‘quv yurtlari jamoasi tarkibida o‘quvchilar jamoasi asosiy 
qismni tashkil etadi. O‘uvchilar jamoasi - bu ijtimoiy ahvoli shuningdek, umumiy 
saylov organlari oldidagi umumiy javobgarlik, barcha a'zolarning huquq va 
burchlari tengligi asosidagi o‗zaro birlikka ega o‘quvchilar guruhidir.
O‘quvchilar jamoasi unga rahbarlikni olib boruvchi o‘qituvchilar hamda 
o‘quvchilardan iborat jamoaning murakkab birlashmasi bo‘lib, o‘zini-o‘zi nazorat 
qilish hamda o‘zini-o;zi boshqarish huquqi, shuningdek, o‘ziga xos psixologik 
muhit va an'analariga ega bo‘ladi.
2. Jamoa faoliyatini tashkil etish shaklari.
Jamoani shakllantirish muayyan qonuniyatlarga bo‘ysunadigan uzoq
muddatli murakkab jarayondir.
Maktablar tajribasida faoliyat odatda ommaviy, jamoa, guruh va individulal  shakllarda tashkil etiladn. Faoliyatni tashkil etishning ommaviy shakllari ham 
(ya`ni ularda o`quvchilarning muayyan guruhlari ishtirok etadi) o`z mohiyatiga 
ko`ra uni amalga oshirish jarayonida faoliyat maqsadga (masalan, ma`ruza, konsert
va hokazo) erishish uchun katnashchilariing o`zaro muomalasini nazarda tutmaydi.
Biroq, bundan oldingi holda bo`lgani kabi, bu shakllarda bevosita tengdoshlar 
bilan birgalikda qatnashish ba`zi hollarda ularning faoliyatidagi ishtirokini 
faollashtiradi, boshqa hollarda aksincha bo`ladi. Bu ko`p jihatdan o`quvchilarning 
faoliyat mazmuniga, munosabatiga (ijobiy, passiv yoki salbiy) bog`liq bo`ladi. 
Faoliyatni amalga oshirish jarayonida uning maqsadiga erishish uchun 
o`quvchilarning o`zaro muomalaga kirishishlarini nazarda tutuvchi faoliyat 
shakllari jamoa shakllari deyiladi, bu muomala jarayonida o`quvchilar o`rtasida 
jamoa aloqalar vujudga keladi. Bu shakllar obyektiv jihatdan o`zida muomala 
uchun muayyan shart-sharoitlarga ega bo`ladi. Ular o`quvchilarga ishning 
muvaffaqiyatli amalga oshirish uchun vazifalarni o`zaro taqsimlab chiqish 
imkonini beradi, katnashchilar o`rtasida aloqa ta`sirining paydo bo`lishiga olib 
keladi. Misol tariqasida o`quvchilarning bilish faoliyatini tashkil etishning jamoa 
shakllaridan biri-bilimlarning ijtimoiy ko`rigini qarab chiqamiz. U biror fan 
bo`yicha o`tkaziladi. Unda ikkita parallel sinf yoki bir sinfdan ikkita komanda 
ishtirok etishi mumkin. Ko`rikning dasturi ishlarning har-xil turlaridan (yozma, 
og`zaki, grafik masalalar yechish, topshiriq uchun topshiriqlarni bajarish va shu 
kabilar) tashkil topadi, ularni bajarish umuman olganda 40-60 daqiqadan 
oshmaydi. Ko`rik oxirida hay`at a`zolari har bir qatnashchiga va umuman 
komandadagi o`rtacha bahoni e`lon qiladi. Bu o`rinda bilish faoliyati bilan bog`liq 
bo`lgan muomala ko`rikka hozirlik ko`rish vaqtidayoq boshlanadi va uni o`tkazish 
jarayonida juda samarali davom etadi. Bunga sabab shuki, ko`rikka doir dastlabki 
topshiriqlar jamoadan tayyorgarlik rejasini muhokama etishni, vazifalarni 
taqsimlashpi yoki guruh bo`lib ishlashni talab qiladi. Ko`rik jarayonida muomala 
uning hamma qatnashchilar o`rtasida sodir bo`ladi, chunki ulardan har biri 
muayyan vazifaga ega bo`lib, o`z harakatlarini boshqa qatnashchilar bilan  muvofiqlashtirgandagina vazifani muvaffaqiyatli bajarishi mumkin. Jamoa 
muomalani tashkil etishning samarali shakllaridan biri guruhiy ishdir, bunda 
mazkur ish bolalarshing tarkib jihatidan uncha katta bo`lmagan (eng ko`pi bilan 
kishi 5 ta bo`lishi kerak) guruhlarida amalga oshiriladi. Bunday kichik guruhlarda 
barcha a`zolar bir-birlari bilan bevosita muomalada bo`ladilar va bir-birlariga 
bevosita biror ta`sir ko`rsatadilar.
3. Jamoani shakllanish bosqichlari.
Jamoaning vujudga kelish uchun to‘rt bosqich zarur. Jamoaning shakllanish 
bosqichlarida dastlab o‘qituvchi butun guruhga talab qo‘yadi hamda mazkur 
jarayonda jamoa faollarining shakllanishiga alohida e'tibor qaratadi. Navbatdagi 
bosqichda muayyan darajada shakllangan jamoa faollari (aktivi) jamoa a'zolari 
oldiga ma'lum talablarni qo‘yadi. Uchinchi bosqichda esa jamoa umumiy holda 
jamoaning har a'zosidan muayyan tarzdagi faoliyatni olib borishni talab qiladi. 
So‘nggi (to‘rtinchi) bosqichda esa jamoaning har bir a'zosi o‘z oldiga mustaqil 
ravishda jamoa manfaatlarini ifoda etuvchi talabni qo‘yish layoqatiga ega bo‘ladi. 
Jamoaga qo‘yilayotgan talablar mazmunidagi farq jamoa rivojlanishi bosqichini 
aniqlovchi yorqin tashkiliy ko‘rsatkich sanaladi. Jamoaning amaliy faoliyati 
mazmuni, jamoa a'zolarining jamoa oldidagi javobgarligi, ular o‘rtasidagi ijodiy 
hamkorlik, shuningdek, ularning xulq-atvori axloqiy kamolot darajalarini 
ko‘rsatuvchi muhim belgilar sifatida namoyon bo‘ladi. Jamoani shakllantirishda 
uning hayotini belgilovchi ichki jarayonining mohiyatini inobatga olish zarur. 
Jamoa hayotining birinchi bosqichida jamoa faolining paydo bo‘lishi ushbu davr 
uchun xarakterli hodisadir. Jamoa faoli (aktivi) muayyan guruhning shunday 
a'zolaridirki, ular jamoa manfaatiga muvofiq tarzda harakat qiladilar, o‗qituvchi 
faoliyati va talabiga nisbatan xayrixohlik bilan munosabatda bo‘ladilar. Faollar 
o‘qituvchining yaqin yordamchilari sifatida ish olib boradilar. Jamoa 
rivojlanishining ikkinchi bosqichi. Ushbu bosqich jamoa faolining o‘qituvchi 
talabini qo‘llab-quvvatlash hamda o‘z navbatida uning o‘zi bu talablarni jamoa 
a'zolari zimmasiga qo‘yishi bilan tafsiflanadi. Endilikda o‘qituvchi jamoada paydo  bo‘lgan va u bilan bog‘liq muammo, masalalarni yolg‘iz o‘zi hal qilmaydi. Jamoa 
faoli bilan maxsus tarbiyaviy ish olib borish orqali bu ishga uni jalb etadi. Ushbu 
bosqichda jamoa hayotini tashkil qilish usuli murakkablashib boradi, ya'ni, jamoa 
o‘z-o‘zini boshqarishga o‘tadi. O‘quvchilar amaliy faoliyatining doimiy ravishda 
murakkablashib borishi mazkur davrining muhim xususiyati sanaladi. Ikkinchi 
bosqichda jamoaning muhim ishlarini o‘quvchilar tomonidan mustaqil
rejalashtirilishi, tadbirlarni o‘tkazishga tiyyorgarlik, uni o‘tkazish hamda faoliyat 
natijalarini muhokama qilish jamoa faoliyatining ijodiy xususyat kasb etishini 
ko‘rsatuvchi omillar sanaladi. Jamoaning ijobiy rivojlanishi uning a'zolarida motiv 
(raqbat)larning paydo bo‘lishi, ijodiy hamkorlik va o‘zaro yordam 
munosabatlarining tez sur'atlar bilan rivojlanishiga olib keladi. Jamoada mustaqil 
faoliyatning yuzaga kelshida jamoa faolining roli beqiyosdir. Ammo jamoa 
faolining jamoa a'zolari orasida hurmat qozona olishi, ularga namuna bo‘lishi, o‘z 
burchlarini aniq va puxta bajarishi hamda o‘z mavqelaridan noo‘rin 
foydalanmasliklari juda muhimdir. Bu o‘rinda A.S.Makarenkoning jamoa faoliga 
nisbatan ―jamoa vijdoni  deya bergan ta'rifini eslab o‘tish joizdir. Jamoa faoli ‖
birmuncha imtiyozlar (huquqlar)ga ega bo‘lsada, ayni paytda uning o‘ziga ham 
oshirilgan talablarning qo‘yilishi maqsadga muvofiqdir. Jamoaning rivojlanishi bu 
bosqichda to‘xtab qolishi mumkin emas, chunki faoliyat ko‘rsatayotgan kuch 
jamoaning bir qismigina xolos. Bordi-yu, jamoaning rivojlanishi ushbu bosqichda 
to‘xtatib qolinsa, jamoa faolining guruhning boshqa a'zolari bilan qarama-qarshi 
qo‘yish xavfli tug‘ilishi mumkin. Bu bosqichda jamoaning barcha a'zolarining 
alohida faollik ko‘rsatishga erishishlari zarur sanaladi. Jamoa rivojlanishining 
uchinchi bosqichi. Jamoa faliyatida bu bosqich anchagina sermahsul hisoblanadi. 
A.S.Makarenkoning aniqlashiga ko‘ra, bu davrda butun jamoa ―ayrim 
o‘zini 
chetga olib qoluvchi, injiq shaxs larga talab qo‘ya boshlaydi. Jamoa ishiga ushbu 	
‖
bosqichda faqat faolgina emas, balki uning butun a'zolari qiziqadi. Jamoa 
hayotidagi uchinchi bosqich, ijtimoiy fikr mavjudligi bilan ifodalanadi. O‘qituvchi  mazkur yo‘nalishda maqsadga muvofiq va izchil ish olib borgan sharoitdagina 
ijtimoiy fikrni shakllantirishga erishishi mumkin. Shu maqsadda u yoki bu tadbir 
rejasi, jamoaning birgalikdagi faoliyati va uning a'zolari xatti-harakati jamoa bo‘lib
muhokama qilinadi, turli mavzularda suhbatlar va ma'ruzalar uyushtiriladi, 
o‘quvchilar o‘rtasida samarali axborot vositalari yordamida ijtimoiy-g‘oyaviy, 
axloqiy, estetik, ekologik, huquqiy, iqtisodiy va hokazo bilimlarning targ‘iboti 
tashkil etiladi. O‘qituvchi jamoa a'zolarining birgalikdagi faoliyatini tashkil etar 
ekan, jamoa a'zolarining ijodiy tajribasiga hissa qo‘shish imkonini beradigan 
o‘zaro munosabatlarini shakllantirishga ta'sir ko‘rsatadigan shakl va metodlardan 
foydalanadi. Jamoaning har bir a'zosida, ijtimoiy ahamiyatli faoliyatni maqsadga 
muvofiq ravishda tashkil etish ko‘nikmasini hosil qila olishi jamoa a'zolari orasida 
barqaror insoniy munosabatlarning tarkib topishiga yordam beradi. Jamoada 
barqaror insoniy munosabatlarning yuzaga kelishining sababi — uning a'zolarini 
ijobiy, madaniy-ma'rifiy mazmunga ega bo‘lgan ishlarni tashkil etishda faol 
ishtirok etishlaridir. Jamoa rivojlanishining uchinchi bosqichda ko‘rsatib o‘tilgan 
xususiyatlar shundan dalolat beradiki, ushbu bosqichda jamoa faoligina emas, 
balki 
jamoaning har bir a'zosi bir-birlariga nisbatan axloqiy mazmundagi talablarni 
qo‘ya boshlaydilar. Jamoa rivojlanishining to‘rtinchi bosqichi. Bu bosqich uning 
barcha a'zolari jamoa oldida turgan vazifalar asosida o‘z-o‘zlariga talablar qo‘ya 
olishlari bilan tavsiflanadi. Shuni aytish joizki, har bir bosqich jamoa a'zolarining 
o‘ziga nisbatan muayyan talab qo‘yishi bilan tavsiflanadi, ammo qo‘yilgan har bir 
talab o‘ziga xos yo‘nalishi (masalan o‘yindan umuminsoniyat baxti yo‘lida 
kurashishiga intilish o‘rtasidagi farq) bilan ajralib turadi. To‘rtinchi bosqich jamoa 
a'zolarining o‘ziga nisbatan yuksak axloqiy talablar qo‘ya olishlari bilan 
ahamiyatlidir. Jamoaning hayoti va faoliyati mazmuni jamoa a'zolarining har biri 
uchun shaxsiy ehtiyojga aylanadi. Jamoadagi tarbiya jarayoni o‘z-o‘zini 
tarbiyalash jarayoniga aylanadi. Biroq bu holat jamoaning muayyan shaxsni 
yanada rivojlantirishdagi roli va o‘rnini pasaytirmaydi. To‘rtinchi bosqichda  amalga oshiriladigan vazifalar ancha murakkab va mas'uliyatlidir. Mazkur 
bosqichda jamoa oldiga istiqbolli, yuksak va murakkab talablarni qo‘yish uchun 
mutlaqo qulay sharoit yaratiladi. Bugungi kunda o‘qituvchi-olimlar (L.I.Nikova va 
boshqalar) bolalar jamoasining rivojlanish jarayonining mohiyatini tahlil qilar 
ekanlar, uni qo‘yidagi uch bosqichga bo‘ladilar: a) jamoani dastlabki jipslashtirish;
b) jamoani shakllantirish asosida uning har bir a'zosini individual rivojlantirish; v)
jamoaning umumiy faoliyatini yo‘lga qo‘yish. Jamoa hayotida muhim o‘rin 
tutuvchi har bir bosqichni ajratib ko‘rsatish yuqorida bayon etilgan fikrlarga zid 
emas, balki shaxsning rivojlanishida jamoaning etakchi ahamiyatini ta'kidlaydi. 
A.S.Makarenko jamoa a'zolari o‗rtasida yuzaga keluvchi munosabatlarining ichki 
xususiyatlariga katta ahamiyat bergan edi. Pedagog jamoada shakllangan eng 
muhim quyidagi belgilarni ajratib ko‘rsatgan edi: 1) major — doimiy tetiklik, 
o‘quvchilarning faoliyat (harakat)ga tayyorliklari; 2) o‘z jamoasining qadriyatlari 
mohiyatini tushunish, uning uchun g‘ururlanish asosida o‘z qadr-qimmatini 
anglash; 3) jamoa a'zolari o‘rtasidagi do‘stona birlik; 4) jamoaning har bir a'zosida 
qaror topgan do‘stona birlik; 5) tarbiyali, ishchan harakatga yo‘llovchi faollik; 6) 
hissiyotni boshqara olish hamda muloqot odobiga amal qilish ko‘nikmasi. Jamoani
shakllantirishda jamoa a'zolari va ularning faoliyatlariga qo‘yiladigan yagona 
talablar muhim ahamiyat kasb etadi. Yagona talab o‘quvchilarning dars 
jarayonidagi, tanaffus, sinfdan tashqari ishlar vaqtidagi, shuningdek, jamoat joylari
hamda oiladagi xulq-atvor qoidalarni o‘z ichiga oladi. Puxta o‘ylab qo‘yilgan 
talablar tizimining muntazam amalga oshirilishi maktabda muayyan tartibning 
o‘rnatilishini ta'minlaydi. O‘qituvchilar tomonidan qo‘yilgan talablar quyidagi 
sharoitlarda ijobiy natija beradi: 1. Qo‘yilayotgan talablar o‘quvchi shaxsini 
hurmat qilish tuyg‘usi bilan uyg‘unlashgan bo‘lishi kerak. 2. Talablar muayyan 
maktab yoki sinfdagi mavjud sharoitni hisobga olgan holda qo‘yilishi lozim. 3. 
Jamoaga nisbatan qo‘yilayotgan talablar aniq bo‘lishi lozim. 4. O‘quvchilarning 
tashqi qiyofasi, kiyinishi, yurish-turishi hamda muomalasiga nisbatan 
qo‘yilayotgan talablar, ularda ma'naviy madaniyatni shakllantirishga xizmat qilishi shart. O‘quvchi qo‘yilayotgan talablar hajmi va tizimini bilibgina qolmasdan, talab
qo‘yish metodikasini ham o‘zlashtira olgan bo‘lishi kerak. O quvchilar jamoasiga ‖
nisbatan talablarni qo‘yish metodikasi bolalarni talablar mazmuni bilan 
tanishtirish, talablarning ahamiyatini tushuntirish, tajriba orttirish hamda 
o‘quvchilar faoliyat, shuningdek, qo‘yilayotgan talablarning bajarilish qolatini 
muntazam suratda nazorat qilib turishdan iborat. O‘quvchilarni talablar bilan 
tanishtirish ko‘pincha umumiy majlislarda amalga oshiriladi, bunda ta'lim 
muassasasining direktori yoki o‘quv ishlari bo‗yicha direktr o‗rinbosari istiqbol 
rejalari va ularni amalga oshirish jarayonidagi talablar mazmuni bilan o‘uvchilarni 
tanishtiradi. Batafsil tanishtirish ayrim hollarda amalda ko‘rsatish, keyinroq sinflar 
bo‘yicha sinf majlislari yoki maxsus suxbatlarni uyushtirish asosida amalga 
oshiriladi. Xulq-atvorni tarkib toptirishga yo‘naltirilgan talablar bilan tanishtirish 
mazkur talablar ustida mashq qildirish bilan qo‘shib olib borilishi kerak. 
Xulqatvorni tarbiyalash ongni tarbiyalashga qaraganda ancha murakkab ish.
O‘quvchilar talablar mohiyatini yaxshi anglashlari mumkin, biroq aksariyat 
hollarda ularga rioya qilmaydilar. Shu bois muntazam ravishda mashq qildirish 
madaniy xulq-atvorni odatga aylantiradi. Talablarning qo‘yilishi jarayonida ularga 
o‘quvchilarning amal qilishi ustidan nazorat o‘rnatish lozim. Nazorat qilib borish 
turli shakllar yordamida amalga oshiriladi, chunonchi, xulq-atvor jurnalini yuritish,
sinfdagi navbatchilik uchun stendda baholarni qayd etib borish va boshqalar. 
Qo‘yilayotgan talablarning bajarilishi yuzasidan olib borilayotgan nazorat 
muntazam ravishda, izchil olib borilishi va haqqoniy bo‗lishi zarur. Olib borilgan 
nazorat natijalaridan o‘quvchilarni ogoh etib borish maqsadga muvofiq 
hisoblanadi. Jamoani uyushtirish va jipslashtirish unda faol (aktiv)ni tarbiyalash 
bilan chambarchas bog‘liq. har bir o‘qituvchining jamoani shakllantirish 
borasidagi 
harakti jamoaning tayanch yadrosini tanlashdan boshlanadi. Jamoa faolini 
shakllantirish jamoaning u yoki bu faoliyatiga nisbatan ehtiyoji mazmunidan kelib 
chiqadi. Ishonchli, ishchan jamoa faolini yaratish uchun o‘qituvchi o‘quvchilar  faoliyatini ularning jamoa ishlaridagi ishtiroki, xulq-atvorini kuzatib borishi har bir
o‘quvchining ijtimoiy faoliyatni tashkil etish layoqatini aniqlash zarur. Jamoa 
faolini shakllantirishda o‘quvchilarning jamoadagi obro‘sini ham inobatga olish 
lozim. Jamoa faoli tarkibini bolalarning o‘zlari, albatta, o‘qituvchi ishtirokida va 
rahbarligida tanlasa maqsadga muvofiq bo‘ladi. O‘qituvchi jamoa faoli bilan 
maslahatlashish asosida tarbiyaviy faoliyatni tashkil etadi. Jamoa faolining har bir 
a'zosi zimmasiga muayyan vazifani yuklash, ularning ma'lum davrda ana shu 
vazifalar yuzasidan hisobot berib borishlariga erishish maqsadga muvofiq. 
O‘qituvchi aynan faolga oshirilgan talab qo‘yadi. O‘quvchilar jamoasida faol
rahbarligida o‘z-o‘zini boshqarish jamoa a'zolaridan ayrimlarining boshqasi 
ustidan ustun kelishiga olib kelmasligi kerak. Shu bois o‘qituvchi faolni maqsadga 
muvofiq faoliyat yuritishini nazorat qilib borishi lozim. O‘quvchilar jamoasini 
shakllantirishda an'analar muhim o‘rin tutadi. Jamoa an'analari jamoa a'zolari 
tomonidan birdek qo‘llab-quvvatlanuvchi barqarorlashgan odatlar bo‘lib, ularning 
mazmunida munosabatlar xususiyati hamda jamoaning ijtimoiy fikri yorqin 
ifodalanadi. Jamoa an'analari shartli ravishda ikkiga bo‗linadi: a) kundalik faoliyat
an'analari; b) bayram an'analari. Kundalik faoliyat an'analari o‘quvchilarning 
o‘quv faoliyati (o‘zaro yordam turlari), va mehnat faoliyati (ko‘chatlar o‘tkazish, 
hasharlar uyushtirish va boshqalar)ni o‘z ichiga oladi. 
O‘quvchilar jamoasiga muayyan sanalarga bag‘ishlab haddan ziyod ortiqcha 
tadbirni uyushtirish talabini qo‘ymasligi zarur. Tadbirlarni tashkil etish va 
o‘tkazishda o‘qituvchilar jamoasi yoki o‘qituvchi tomonidan ushbu jarayonda 
o‘quvchilar jamoasi bilan birgalikda ish olib borish, ularni an'analarni davom 
ettirishga o‘rgatish masalasiga alohida e'tibor qaratishlari pedagogik jihatdan ijobiy
natijalarni beradi. Yuqorida bildirilgan fikrlardan quyidagi xulosalarga kelish 
mumkin. 1. Jamoa bir necha a'zo (kishi)lardan tashkil topgan muayyan guruh 
bo‘lib, u ijtimoiy ahamiyatga ega bo‘lgan umumiy maqsad asosida birlashadi 
hamda mazkur maqsadni amalga oshirish uchun yo‘naltirilgan faoliyatni tashkil 
etadi. 2. Jamoa o‘zida bir necha xususiyat (belgi)larni namoyon etadi. 3. Jamoani  shakllantirish muayyan qonuniyatlarga bo‘ysunadigan uzoq muddatli, murakkab 
jarayon bo‘lib, u ko‘pchilik tadqiqotchilarning e'tirof etishlariga ko‘ra to‘rt 
bosqichdan iborat bo‘ladi. 4. Jamoani shakllantirish o‘ziga xos metodika asosida 
amalga oshriladi. Ushbu metodika doirasida jamoaga nisbatan talablarning 
qo‘yilishi, jamoa faoli (aktivi)ni tarbiyalash masalasi alohida ahamiyatga egadir. 5.
Jamoaning mustahkam bo‘lishi, uning a'zolari o‘rtasida o‘zaro yordam hamda 
hamkorlikning qaror topishida jamoa an'analari muhim ahamiyat kasb etadi. 
4. Jamoaning rivojlanish darajasini tarbiyaga bog‘liqligi.
Tarbiya usullarini tanlashda ularni jamoaning rivojlanish darajasiga mosligi 
muvaffaqiyatning muhim sharti hisoblanadi. Shuning uchun har bir o`qituvchi 
tarbiyaviy ishni sinfdagi jamoa muvaffaqiyatning munosabatlarini rivojlanishi 
darajasini aniqlashdan boshlaydi. o`qituvchining esa yangi sinf bilan kun marta ish
boshlanishiga to`g`ri keladi: o`z mehnat faoliyatining dastlabki yilida, sinfni 
navbatdagi bitirib chiqish mavsumidan keyin, ba`zan esa maktabda vujudga kelgan
vaziyat taqozosi bilan.
Tarbiya jarayoni o`z-o`zini tarbiyalash jarayoniga o`tganda yuksak darajaga 
erishiladi. Ayrim o`quvchilar va umuman jamoa o`z faoliyatini mustaqil 
rejalashtiradi va umuman jamoani tashkil etadi, o`ziga va bir-biriga talablar 
qo`yadi va o`z-o`zini nazorat qiladi.
Sinf rahbari va o`quvchilar jamoasi o`z niyatlari va ishlarida birgadirlar. 
Jamoani shakllantirish yuzasidan olib boriladigan barcha ishlar juda qiziqarli 
bo`lib, bu ish sinf rahbarining asosiy ishi bo`lib hisoblanadi. O`quvchilarni inoq 
jamoaga birlashtirgan mohir sinf rahbari qo`lida tarbiyalangan odam baxtlidir. 
Ulayayotgan kishi, shaxsning hayotdagi mavqeini shakllantirishda, uning hayot 
yo`lini belgilashda o`z vazifasini anglash siif rahbarining bolalar jamoasini barpo 
etish yuzasidan olib boradigan faol va qat`iy faoliyatning zarur sharti hisoblanadi. 
Jamoaning rivojlanish darajasini aniqlashda o`quvchilarning faqat sinfdan tashqari 
faoliyatida namoyon bo`ladigan munosabatlarini tahlil etish bilangina cheklanib 
bo`lmaydi. Sinf rahbarinnng o`ziga xos xususiyati shundan iboratki, u oddiy  bolalar jamoasini emas, balki o`quvchilar jamoasini shakllantiradi. 
O`quvchilarning asosiy vazifasi o`qishdan iborat. Shuning uchun sinf rahbari 
dastavval: bolalarning o`qishga qanday munosabatda ekanliklarini, o`zlarini darsda
qanday tutishlarini, uy vazifalarini sidqidildan bajarishlari yoki bajarmasliklarini 
aniqlaydi. Va nihoyat, eng muhimi ularning o`qishdagi mo`ljallari nimalardan 
iborat, bu mo`ljallar ijtimoiy mohiyatga molik yoki molik emasligi hisoblanadi. 
Jamoaning rivojlanish darajasini aniqlashning eng ishonchli usuli – o`quvchilarni 
ular bilan darsda, darsdan tashqarida, maktabda, maktabdan tashqarida o`zaro faol 
hamkorlik qilish darajasida kuzatishdan iboratdir. O`qituvchi jamoaning kuchli va 
zaif tamoyillarini aniqlash uchun pedagogik vaziyatlar vujudga keltirishni 
qo`llaydi. Lekin bunda shuni esda tutish kerakki, o`quvchi kamchiliklarini hamma 
o`rtasida yorqin namoyish uni ma`naviy halok etishi, qalbini jarohatlashi mumkin.
Shunday vaziyatlarni vujudga keltirish kerakki, ular salbiy tomonlarni emas, 
har bir bolada odatdagi sharoitda boshqalardan yashiringan ijobiy tomonlarini ham 
ochib bersin. Sinf rahbari jamoa rivojlanishining aniqlangan darajasiga qarab 
tarbiya usullarini tanlaydi. Bunda o`quvchilarning yosh xususiyatlarini hisobga 
olish qo`shimcha shart hisoblanadi. Bu xaqda gapirmasa ham bo`lardi, chunki bu 
shart pedagogik tamoyillardan biridir. Shu bilan birga ishni endi boshlagan 
o`qituvchi, ayniqsa sinf rahbari tarbiya usullarini emas, balki shakllarini tanlashda 
o`z tarbiyalanuvchilari yoshini hisobga olishi muhimdir. Bunda bir hil usullar 
talablar, topshiriqlar va hokazolar turlicha izohlanadi. Ta`lim jarayonida jamoa 
munosabatlarini rivojlantirish istiqbollari sinf rahbarining katta e`tibor berishini 
talab etadi. Jamoa faoliyatida ko`proq muomala qilishga bo`lgan ehtiyoj yotadi. 
Darslarda bu ehtiyoj kam qondiriladi.
Agar darsdagi muomalaga bo`lgan ehtiyoj to`g`ri tushunilsa, uning negizida 
o`quvchilarning o`zaro yordami, darslarga birgalikda foydali tayyorgarlik ko`rish, 
kiziqishlar buyicha mashg`ulotlar tashkil etiladi. Ta`lim jarayonidagi jamoatchilik 
tuyg`usi ana shu, ya`ni birgalikdagi mehnat bolalarda katta qoniqish hosil qilish 
ijobiy kechinmadan boshlanadi. Shu tariqa o`zaro yordam tashkil etish sinfdagi  jamoa munosabatlarini shakllantirishning yo`llaridan biridir.
O`qituvchi yana o`quvchilarni yosh xususiyatlarini, sinf jamoasining 
xususiyatlarini, uning shakllanganlik darajasini hisobga oladi, o`sha talablarida 
jamoa fikrining qo`llab quvvatlanishiga tayanadi. Jamoa rivojlanishining har 
qanday darajasida sinf rahbari muayyan usullardan foydalanib, jamoatchilik fikrini 
shakllantirish to`g`risida maxsus g`amxo`rlik qiladi. O`quvchilar jamoasini 
shakllantirish jarayonini past darajadan yuqori darajaga boradigan vaqt davomidagi
harakat, ijtimoiy talablar avval shaxsan sinf rahbaridan, o`qituvchidan faqat yakka 
bolalar, keyinchalik ko`pchilik bolalar idrok etadigan va nihoyat, barcha uchun va 
har bir bola uchun hayot qonuni bo`lib qoladigan tarzda jo`n tushunib bo`lmaydi. 
Hatto uyushgan jamoada ham jamoatchilik xususiyatlari zaif rivojlangan ayrim 
o`quvchilar bo`ladi. Sinf rahbari jamoa va har bir alohida o`quvchining tarbiyasi 
uchun ma`suldir. Shuning uchun uning jamoa tarzidagi va yakka tartibdagi 
shakllarini qo`shib olib borishi tarbiyaviy ishdagi o`ziga xos xususiyatlaridan 
biridir. Jamoaning shaxsga nisbatan yuksak talabchanligi kuzatiladi.
5. Jamoaning shakllantirish va unda shaxsni tarbiyalash faoliyati
Jamoa va jamoa orqali tarbiyalash tarbiya tizimida muhim ahamiyatga ega 
bo‘lgan tamoyillardan biridir. Shaxsni shakllantirishda jamoaning yetakchi rol 
o‘ynashi to‘g‘risida fikrlar pedagogika fanining ilk rivojlanish davridayoq 
bildirilgan. Jamoada uning a‘zolari o‘rtasidagi munosabatning alohida shakli 
yuzaga keladi. Bu esa shaxsning jamoa bilan birgalikda rivojlanishini ta‘minlaydi. 
Lekin har qanday guruhni ham jamoa deb hisoblab bo‘lmaydi. Jamoa bir qator 
belgilarga egadirki, mazkur belgilar jamoani kishilarning yetarli darajada uyushgan
har qanday guruhlaridan ajratib turadi.
Jamoa ijtimoiy jamiyatning bir qismi hisoblanadi, unda ijtimoiy hayot va 
kishilik munosabatlarining barcha me‘yorlari o‘z ifodasini topadi. Zero, jamoa 
jamiyatdagi mavjud munosabatlar tizimida namoyon bo‘lar ekan, jamoa va 
ijtimoiy jamiyat maqsadi, intilishida o‘zaro birlik uzviy maqsadga muvofiq tashkil 
etadi.  Shu bois jamoa hayotining bir yagona maqsadga qaratilganligi va ijtimoiy 
g‘oyaviy yoo‘nalganligi uning yetakchi belgisi hisoblanadi.
Har bir jamoa boshqa bir jamoa bilan uzviy bog‘liq bo‘ladi. Uning har bir 
a‘zosi jamiyat ijtimoiy faoliyatini tashkil etish jarayonida o‘z jamoasi bilan 
birgalikda ishtirok etadi. Jamoani tushunish, uni his etish hamda shaxsni 
shakllantirishdagi o‘rni va rolini to‘g‘ri baholay olish umumiy va xususiy 
maqsadning qiziqishi, ehtiyoj va faoliyatning birligini namoyon etadi hamda 
bo‘linishiga yo‘l qo‘ymaydi.
Har bir jamoa o‘z-o‘zini boshqarish organiga ega va umummilliy jamoaning 
uzviy qismi sanaladi. Shuningdek, u maqsadning birligi va tashkil qilish 
xususiyatlari orqali umummilliy jamoa bilan bog‘lanadi. Ijtimoiy jamiyatning 
ehtiyojini qondirishga yo‘naltirilgan jamoa navbatidagi muhim xususiyatidir. 
Jamoa faoliyatining ijtimoiy-g‘oyaviy yo‘nalishi ham jamoaning faoliyati 
mazmunida o‘z aksini topishi muhim ahamiyatga egadir.
Jamoa xususiyatini aniqlashda kishilar guruhning yagona ijtimoiy tizimini 
o‘rnata olishdagi usuli, ya‘ni jamoani tashkil qilish usuli ham muhim hisoblanadi.
Pedagogik jihatdan maqsadga maqsadga muvofiq tashkil etilgan jamoa 
faoliyati natijasida jamoa a‘zolari o‘rtasidagi ishchanlik, bir-biri uchun 
g‘amxo‘rlik, o‘zaro yordam, jamoa manfaati uchun javobgarligi hissi qaror topadi.
Birgalikdagi faoliyat umumjamiyat ishi uchun mas‘uliyat hissini uyg‘ota 
borib, jamoa a‘zolarini bir-biriga yaqinlashtiradi, jamoaga mansublik hissini paydo
bo‘lishini uyg‘otadi, jamoa bilan munosabatda bo‘lishi ehtiyojini oshiradi. Jamoa 
a‘zolari o‘rtasida o‘zaro guruhiy yaqinlik, hissiy birlik yuzaga keladi. Ushbu 
munosabat ko‘pincha o‘z-o‘zidan paydo bo‘ladi hamda ular pedagogik ta‘sir 
ko‘rsatish uchun qo‘l keladi. Ruhiy va hissiy birlik jamoa a‘zolarining birgalikdagi
faoliyati mazmuniga ular orasidagi hosil bo‘lgan ishchilik faoliyatining xarakteriga
bevosita bog‘liqdir.
Jamoaning rasmiy (ishchanlik) va norasmiy (hissiy) tuzilishini bir-biridan 
farqlash lozim. Jamoaning rasmiy tuzilishi deganda jamoa faoliyatining turli  ko‘rinishlarini amalga oshirish uchun zarur bo‘ladigan tashkiliy jihatlari ko‘zda 
tutiladi. Mazkur tuzilma bir tomondan jamoa a‘zolari qo‘shilgan ishchanlik 
munosabatlarini ifoda etsa, ikkinchi tomondan rahbarlik vazifasini bajaruvchi 
tarbiyachilar hamda jamoa a‘zolari o‘rtasidagi mavjud boshqarish munosabatlari 
mazmunini ifoda etadi.
Norasmiy tuzilma jamoaning barcha a‘zolari o‘rtasidagi shaxslararo 
ma‘naviy psixologik munosabatlarning umumiy tizimi va mikroguruhini tashkil 
etuvchi ayrim a‘zolar o‘rtasidagi tanlash munosabatlari mazmunini ifodalaydi. 
Jamoaning har bir a‘zosi mavjud munosabatlar tizimida u yoki bu o‘rinni 
egallaydi. Tarbiyalanuvchi shaxsning jamoadagi o‘rni uning shakllanish jarayoniga
ta‘sir ko‘rsatadi. Maktab yoki sinfdagi rasmiy va norasmiy tuzilmalar bir-biriga 
muvofiq bo‘lganda, jamoaning rasmiy va norasmiy yetakchilari norasmiy 
munosabatlari tizimda ko‘zga ko‘ringan o‘rnini egallagan holdagina chinakam 
jamoa bo‘la oladi. Shuningdek, norasmiy guruhlar (ijroguruhlar) umumjamoa 
ijtimoiy manfaatlari uchun kurashuvchi guruhlar bo‘lgandagina jamoa o‘zini 
chinakam jamoa tarzida namoyon etishi mumkin.
Yashash joylarida o‘zaro birikkan bolalar guruhlari qanchalik ahil va inoq 
munosabatlar zaminidan tashkil topgan bo‘lmasin haqiqiy jamoa bo‘la olmaydi. 
Chinakam jamoa ijtimoiy ahamiyatga moyillik faoliyatini tashkil eta olish, jamoa 
a‘zolar o‘rtasida ijtimoiy ahamiyatli faoliyat, maqsad, ishchanlik xarakteridagi 
aloqa va munosabatlarini o‘rnata olishi lozim. Jamoaning majburiylik belgisi unga 
pedagogik rahbarlikning bo‘lishidir.
Shunday qilib, jamoa – kishilarning shunday muayyan guruhi bo‘lib, u 
ijtimoiy ahamiyatga ega bo‘lgan maqsad hamda mazkur maqsadni amalga oshirish 
uchun yo‘naltirilgan kuchni tashkil etadi. Ushbu guruh a‘zolari o‘zaro birlik, 
a‘zolarning munosabatlar jarayonidagi tengligi asosida unga rahbarlik qilish va 
birbiriga bo‘ysunishi, shuningdek, jamoa oldidagi javobgarligi asosida muayyan 
faoliyatni olib boradilar.
Jamoa va uni shakllantirish pedagogik faoliyatning maqsadi hisoblanadi.  Ayni ko‘rsatish, uni ko‘rsatish vositasi bo‘lib, uning yordamida jamoaning barcha 
yoki har bir a‘zosining tarbiyalash yaxshi samaralar beradi.
Jamoaning yetakchi tarbiyaviy vazifasi shaxsni har tomonlama tarbiyalash, 
unda ijobiy sifatlarni hosil qilish, mustahkam hayotiy pozisiyani qaror taptirishdan 
iboratdir. ( 18 )
O‘quvchilar jamoasi pedagogik – tarbiyachilar va bolalardan iborat 
jamoaning murakkab birlashmasi, o‘z-o‘zini nazorat, o‘z-o‘zini boshqarish 
jarayonini tashkil etuvchi mustaqil tizim, shuningdek, o‘zining psixologik 
muhitiga, an‘analariga ega guruh hisoblanadi.
Demak, yuksak darajada uyushtirilgan jamoa o‘zida bir necha xususiyatlarni 
namoyon etadi. Ular quyidagilardir:
1. Ijtimoiy ahamiyatga ega yagona maqsadning mavjudligi.
2. Birgalikdagi umumiy faoliyatning tashkil etilishi.
3. Majburiy mas‘uliyatli munosabatning yo‘lga qo‘yilishi.
4. Saylangan umumiy rahbar organga egalik.
Jamoani shakllantirish muayyan qonuniyatlarga bo‘ysunadigan uzoq 
muddatli, murakkab jarayondir. Jamoaning vujudga kelishi uchun 4 bosqich zarur. 
Jamoaning shakllanish bosqichlari dastlab pedagog butun guruhga talab qo‘yadi, 
so‘ngra jamoa faollari jamoa a‘zolariga talab qo‘yadi, so‘ngra butun jamoa alohida
shaxsdan muayyan tartibda olib borishni talab qiladi va nihoyat, shaxs o‘z-o‘ziga 
talab qo‘yadi. Ushbu jarayonni sxema tarzda quyidagicha bayon etish mumkin. 
Yosh avlodni hayotga va mehnatga tarbiyalashda, ularda oliy axloqiy sifatlarni 
shakllantirishda jamoa ruhida tarbiyalash alohida o‘rinni egallaydi. O‘quvchi 
maktab davrida jamoa bo‘lib o‘qiydi, hamjihatlikda ishlaydi, demak, 
jamoatchilikning dastlabki tamoyillari bilan tanishadi va ularni o‘rganib boradi. 
Quyida, asosan, jamoatchilik tushunchasiga doir ayrim masalalar ustida fikr 
yuritamiz.
«Jamoatchilik» so‘zi lotin tilidan olingan bo‘lib, jamoaviy, umumiylik, 
birlik degan ma‘noni bildiradi. Jamoatchilik tushunchasi dastavval jamoa bo‘lib  ishlash, xalq uchun mehnat qilish, shaxsiy manfaatni umum manfaatiga 
bo‘ysundirish, bir-biriga beg‘araz, o‘rtoqlarcha yordam berish degan tamoyilni 
anglatadi. Jamoatchilikni shaxsning asosiy xususiyati deb qarash lozim. Chunki 
jamoa hissi, bir tomondan, shaxsni rivojlantirishga ta‘sir ko‘rsatadi, ikkinchi 
tomondan, shaxsning tarbiyalanishida o‘zaro dialektik munosabatni vujudga 
keltiradi. Shaxsni shakllantirishning vositalaridan biri jamoatchilikdir. 
Jamoatchilik shaxsni shakllantirishning mohiyatini ochishda, jamoa va shaxsning 
o‘zaro munosabat va aloqasini anglashda muhimdir. Shaxsning rivojlanish 
faoliyatida jamoatchilikning tutgan o‘rni va ahamiyati katta ekanligini va uning 
mazmuni hamda xususiyatini ifodalash ma‘quldir. Bu ilgari shaxsni qanday 
tushunganliklarini va hozir psixologlar, pedagog va faylaso‘flar qanday 
tushunayotganliklarini aniqlash uchun zarurdir.
Jamoatchilik tushunchasini tor ma‘noda va keng ma‘noda anglash mumkin. 
Tor ma‘noda jamoa ma‘lum guruh kishilar yig‘indisi, sinf jamoasi va boshqalardir.
Jamoatchilikni keng ma‘noda tushunish bu, dastavval, uning obyektiv asoslarini 
bilishdir. Shaxsning asosiy xususiyati jamoa bo‘lib, u obyektiv asosda shakllanadi. 
Bu esa, dastavval, jamiyat taraqqiyoti va hayot sharoitiga bog‘liqdir.
Jamoatchilik nazariyasining bu obyektiv qonuniyligini, albatta, hisobga olish 
zarur. Jamoatchilik bunday tarixiy taraqqiyotni kuzatish hozirgi jamiyatda 
jamoatchilikning mohiyati nimadan iborat ekanligini, shuningdek, jamoatchilik 
mohiyati nima bilan xarakterli ekanligini bilish taqozo etadi. Bizning 
qarashimizcha, jamoatchilik shaxsning asosiy xususiyatigina emas, balki butun 
g‘oyasi hamdir. Ayrim olimlar jamoatchilikni nazariy jihatdan inkor etadilar yoki 
bu ikkiyuzlamachilik, yolg‘onchilik, munofiqlik qiladilar.
Jamoatchilikning rivojlanish dialektikasi, bir tomondan, obyektiv asosni 
ko‘zlasa, ikkinchi tomondan, jamoaning rivojlanishi, nazariy psixologiyasi sifatida 
obyektiv moddiy asoslarni aks ettiradi. Jamoatchilik masalasiga nazariy va ijtimoiy
nuqtai nazardan qarash, har bir shaxsda jamoatchilikni shakllantirishning obyektiv 
asoslarini ifodalash zarurdir. Shuni e‘tirof etish kerakki, jamoa va shaxsni shakllantirishning obyektiv 
asosi va psixologiyasi bo‘lishiga qaramay, jamoani shakllantirishda jiddiy xatolik 
va kamchiliklar mavjuddir. Yana shuni ta‘kidlash lozimki, mamlakatimizda 
mehnatkashlar uchun moddiy, ma‘naviy va ideologik sharoitlarning 
yaratilganligiga qaramay, ayrim kishilarda jamoa manfaatlariga, 
umummanfaatlariga nisbatan shaxsiy manfaat va qiziqishlarni ustun qo‘yish hollari
kuzatiladi. Ayrim yoshlar jamoatchilik so‘zini biladilar va bu haqda ko‘p 
gapiradilar-u, amalda buning aksini qiladilar. Yuqoridagi fikrlar shuni ko‘rsatadiki,
shaxsning jamoatchilik xususiyatlarini shakllantirish nazariy va amaliy jihatdan 
juda qiyin jarayondir. Mehnatkashlarda jamoatchilikni shakllantirish ular ongiga 
eskilik sarqitlaridan to‘la xalos etishning muhim vositasidir.
Jamoatchilikda shaxsiy va jamoa manfaati o‘rtasidagi o‘zaro munosabatlar 
asosiy masala bo‘lib hisoblanadi. Jamoatchilik manfaati shaxsiy qiziqishni ham 
ko‘zlaydi, shaxsiy manfaat, o‘z navbatida, umummanfaatni ham ko‘zlaydi.
Xulosa qilib aytish mumkinki, jamoatchilik o‘zining mohiyati bilan o‘zining 
igoizm va individualizm ideologiyasiga qarama-qarshidir. Egoizm va 
individualizm ham uning obyektiv va ideologik asoslariga egadir. Agar jamoatchi 
ma‘lum guruh, jamiyatni va uning manfaatini o‘zida ifoda etsa, individualchi bir 
kishininggina manfaat va qiziqishini ifoda etadi. Bu yuqorida keltirilgan 
jamoatchilikning shakllantirish jarayoni, ruhiy tabiatini ma‘lum darajada ochish 
maqsadga muvofiqligini taqozo etadi.
Bizning fikrimizcha, jamoatchilik kishilarda irodaviy, aqliy va hissiyot 
jarayonidir. Jamoa hissiyot bo‘lib, kishilarning bir-biriga va atroflariga bo‘lgan 
munosabatlarida hamda ichki kechinmalarida namoyon bo‘ladi. Biz jamoa hissi 
haqida gapirganimizda, kishilarning ichki his-tuyg‘ularini, o‘z jamoasining yutuq 
va kamchiligi to‘g‘risidagi ichki kechinmalarini tushunamiz. Shaxsdagi aqliy 
jarayon bilan uzviy bog‘liq bo‘ladi. Shuning uchun ham, kishilardagi jamoa hissini
shakllantirishda hal qiluvchi ahamiyatga egadir. Yoshlarda jamoatchilikni 
shakllantirish bilan bir vaqtda, ularning aqliga, hissiyotiga ta‘sir ko‘rsatiladi. Har qanday hissiyot tushunchasining natijasidir. Tushunish bilan bilib olish 
natijasida yoqimli va yoqimsiz hissiyotlar paydo bo‘ladi. Demak, jamoatchilik 
mazmunini tushunish va bilish orqali kishilarda yoqimli, go‘zal va ijobiy 
tuyg‘uhissiyotlar yuzaga keladi. Bu, o‘z navbatida, kishilarga jamoani to‘g‘ri 
tushunish 
va baholashga imkon beradi.
Jamoatchilik insonga xos bo‘lib, ichki kechinma natijasida go‘zallikka baho 
berish natijasi bo‘lsa, individualizm yakka kishiga xos bo‘lib, ichki kechinma 
asosida go‘zallikka baho berish demakdir. Shunday qilib, bu ikki qarama-qarshi 
ideologiyani boshqa kishilardagi jamoatchilikni baholab qolmay, balki kishilar 
xulqiga imkoniyatlar ham yaratadi, uning xulqiga individualizmga qarshi hissini 
uyg‘otadi. 
Demak, kishilarda jamoatchilikni shakllantirish dialektik jarayon bo‘lib, shu 
shakllantirish bilan bir vaqtda individualizmga qarshi kurashiladi. Bu kurashda 
yoshlarning ongi, psixikasi individuallikni e‘tirof etadi. Bu psixikaning dialektik 
taraqqiyoti hisoblanadi. Kishi o‘zida jamoa hissi paydo bo‘lishi bilan 
individualizmni inkor etadi. Individualizm inkor etish jarayoni psixik va amaliy 
tajribada ma‘lum darajada qiyinchilikni vujudga keltiradi. Bu qiyinchilik bilan 
kurashish, so‘zsiz irodaviy jarayonga bog‘liqdir. Shuning uchun ham 
jamoatchilikni shakllantirishda irodaviy jarayon birinchi darajali ahamiyatga 
egadir.
Individualizm xususiy mulkchilik va raqobat negizi, jamoatchilik esa 
ijtimoiy mulkchilik negizida vujudga keladi. Ammo jamoatchilikning 
individualizm ustidan to‘la g‘alabasi uchun siyosiy tuzum o‘zgarishi shart. 
Shunday qilib, jamoatchilik kishilarning umumiy maqsad yo‘lida birgalikda qilgan
mehnat va kurash jarayonidagi birlashuvi, jipslashuvi, o‘rtoqlarcha o‘zaro yordami 
va birodarligi demakdir.
Lekin ayrim kishilarda eski individualistik axloq ko‘rinishlari hamon 
mavjud bo‘lib kelmoqda. Bunday kishilar umumxalq mulkiga o‘z shaxsiy  mulkidek munosabatda bo‘lmaydilar, xalq boyligini oshirish uchun 
qayg‘urmaydilar. Kuchi bilan yaratilgan texnika, qurilish materiallari qarovsiz 
tashlab yuborilsa, qishloq xo‘jaligi mahsulotlari ochiqda qolib nobud bo‘lsa va 
boshqa shu kabi zararlar keltirilsa, tashvishlanmaydilar. Bunday kishilarda egoizm 
va individualizm ko‘rinishlari bizning turmushimizga mutlaqo begona bir narsadir.
Kishilarda bir necha asrlar davomida shakllangan munosabatlar va odatlarni 
albatta, birdan yo‘q qilish uchun kishilarni tizimli ravishda jamoa ruhida tarbiyalab
borish, ulardagi individualistik ko‘rinishlarga qarshi kurashish, ularda o‘rtoqlarcha 
o‘zaro yordam munosabatlarini shakllantirish zarurdir. Individualistik sarqitlarni 
tugatishda va jamoa ruhida tarbiyalashda asosiy masala barcha kishilarda 
onglilikni 
yangi jamiyatimiz qurilishi talablari darajasiga ko‘tarishdan iboratdir. 
Yuqoridagilarga asoslanib yoshlarni jamoa ruhida tarbiyalashning asosiy omillari 
sifatida quyidagilarni ko‘rsatish mumkin:
1. eng ilg‘or korxona jamoalarining ish tajribasidan, ahillik, hamjihatlik, 
jamoa va o‘rtoqlarcha o‘zaro yordamlashishda ibratli oilalar, ota-onalar hayotidan 
misollar keltirish;
2. kishilarning hayotida jamoa bo‘lib, bir-birlari bilan do‘stona 
birodarlarcha munosabatda bo‘lib yashashlari, mehnat va ijod qilishlari, hayot va 
turmushlarining doimo go‘zal va xushchaqchaq o‘tishiga katta yo‘l ochib berishini 
har tomonlama misollar asosida tushuntirish. Aksincha, kishilar o‘z hayotida 
jamoaga va uning qo‘ygan talablariga to‘g‘ri baho bermay hayot kechirsalar, 
turmushi ko‘ngilsiz, shirasiz va ma‘naviy boyliksiz o‘tishini uqtirish.
Jamoatchilikning bu xususiyatlari va tamoyillari falsafiy va pedagogik 
jihatdan keng va teran sharhlab beradi. Ayniqsa, bu tizimda pedagog olim to‘g‘ri 
ko‘rsatganidek, jamiyat va shaxs munosabatlari muhim ahamiyatga ega. Uning 
uqtirishicha, odam va shaxs boshqa-boshqa tushunchalardir. Odam – tirik 
organizm, gavda, jismdir. Ya‘ni, u tabiat farzandi sifatida barcha jonli mavjudotlar 
kabi tabiat qonunlari bo‘yicha o‘sadi, yashaydi, ulg‘ayadi. Bu jihatdan oadmning  to‘rt muchasi sog‘ bo‘lsa, Imom Zaynuddir G‘azzoliy «Kimiyoi saodat» asarida 
aytganidek u hayvonot bilan teng mavjudotdir.
Odamning shaxsligi esa, uning o‘zga odamlarga, jamiyatga, vataniga, butun 
insoniyatga munosabati bilan bog‘liqdir. Demak, odam biologik tushuncha, shaxs 
ijtimoiy tushuncha. Insonlarning tabiiy ehtiyojlari qoralab, faqat ijtimoiy 
mexanizmga aylantirilishi, tabiatni ham siyosiylashtirish, mafkuraviy shaqatsiz 
tayziq insonni qadrsizlantirishi ham sho‘rolar jamiyati misolida ko‘rib turibmiz.
Jamoaning umumiy manfaati bilan bolaning shaxsiy manfaati birlashib, 
uyg‘unlashib ketadi va shu holda bola shaxsiy manfaatiga nisbatan jamoaning 
maqsadi va manfaati muhimroq ekanligiga, bir kishi hammasi (o‘z jamoasidagi 
hamma odamlarni) o‘ylashi, hamma (butun jamoa) esa, shu jamoadagi har bir 
odamni o‘ylashi, g‘amxo‘rlik qilishi zarurligini tushunish bolaning ongini o‘stiradi.
Yanada muhimrog‘i, jamoa a‘zolarining o‘zaro hurmati do‘stlikka aylanadi. 
Endi bola yoki o‘smir do‘stlarisiz hayot juda zerikarli, mazmunsiz o‘tishini 
anglaydi. Chin do‘stlar davrasining tug‘ilishi va shakllanishi buyuk fransuz adibi 
Aleksand Dyumaning «Uch mushketyor» asarida juda qiziqarli tarixiy voqyealar 
va ayrim shaxslar do‘stlarining boshlaridan o‘tgan ajoyib-g‘aroyib voqyealar 
asosida, goh quvnoq, goh ma‘yus, goh mayin, goh shiddatli bo‘yoqlar va 
ohanglarda tasvirlab berilgan.
«Jamoatchilik (birdamlik) axloqning asosiy tamoyili sifatida, - deb yozadi 
Ashurmat Axmedov, - individ (yakka odam)larning bir-biriga bo‘lgan 
munosabatini, shaxsga va jamoaga bo‘lgan munosabatini va, o‘z navbatida, 
jamiyatning shaxsga bo‘lgan munosabatini ifoda etadi. Jamoatchilik o‘zining 
axloqiy qiymatiga ham ega, ya‘ni shaxs, individ jamoa oldidagi o‘z burchini 
anglashi, jamoaning manfaati uchun ongli ravishda xizmat qilish, o‘zaro yordam 
va hamkorlikka asoslanishi, o‘ziga talabchan bo‘lishi va jamoaga ishonishi kerak».
Alisher Navoiy, Jomiy, Yan Amos Komenskiy, N.G.Chernishevskiy, 
A.S.Makarenkoning pedagogik merosini yaxshi bilgan olim Ashurmat Axmedov 
bu yerda jamoatchilikning ilmiy ta‘rifini bergan. Bu ta‘rifda aytilgan har bir  tamoyil haqida keng va teran fikrlarni aytish mu Xulosa
«Ta‘lim to‘g‘risida qonun» va ―Kadrlar tayyorlash milliy dastur i ‖
talablarini amalgam oshirish jarayonida yuqori malakali o‘qituvchilarni 
tayyorlash muhum muammo sifatida kun tartibiga qo‘yilmoqda.
Shunday ekan ushbu talablardan kelib chiqqan holda bilimdon, mustaqil 
fikrlovchi , ijodiy izlanuvchan , yuqori malakali , turli soha egalarini tayyorlash 
kasb – hunar ta‘limi oldiga qo‘yiladigan talablarga mutonosib insonlar qilib 
shakllantirish ular shaxsiga yangicha yondashish hozirgi ijtimoiy taraqqiyotning 
zaruriy talablaridan biridir. Ayniqsa mehnat va kasb ta‘limi sohasida bilim olgan 
bo‘lajak mehnat va kasb ta‘limi o‘qituvchilari mehnat faoliyatini, mahoratini 
oshirish oily ta‘limning asosiy vazifalaridan biridir. Bu muammoni hal 
qilishning birdan bir yo‘li mehnat va kasb ta‘limi o‘qituvchilari mahoratini, 
faoliyatini oshirish eng avvalo pedagogik shart- sharoitlar hamda oily ta‘lim 
muassasidagi barcha imkoniyatlardan kelib chiqib, o‘ziga xos xususiyatlarni 
hisobga olinganligini ham nazarda tutadi. 
Hammamizga ma‘lumki mehnat va kasb ta‘limi o‘qituvchisining kasbiy 
mahorati eng avvalo talabalarni o‘qitish, bilim berish, ko‘nikma va malakalarni 
hosil qilish ta‘lim beruvchilar saviyasi bilan belgilana Foydalanilgan adabiyotlar.
1. I.A.Karimov. Barkamol avlod orzusi. «O‘zbekiston milliy ensiklopediyasi  ‖
Davlat ilmiy nashriyoti. Toshkent., 2000.-245 b.
2. S.Ya. Bato‘shev. Professionalnaya pedagogika. ―Professionalnaya 
obrazovaniye . Moskva. 1997. 511 s.	
‖
3. Olimov Q.T.,Uzoqova L.P. va boshqalar. Maxsus fanlarni o‘qitish 
metodikasi. Kasb-hunar kollejlari o‘qituvchilari uchun metodik qo‘llanma.-
Toshkent: Fan, 2004. – 119 b.
4. R.Mavlonova, O.To‘rayeva, K.Xoliqberdiyev, «Pedagogika» «O‘qituvchi» -
2001 .
5. Ilg‘or pedagogik texnologiya: Nazariya va amaliyot ―Ma‘naviyat asoslari  	
‖
darsi asosida ishlangan uslubiy qo‘llanma. ―Abu Ali ibn Sino . Toshkent. 2001.	
‖
6. Bo‘ri Ziyomuhammadov, Shoira Abdullayeva. Pedagogika. ―O‘zbekiston 
milliy ensiklopediyasi  Davlat ilmiy nashriyoti. Toshkent. 2000.- 127 b.	
‖
7. A.Nishonov, B. Haydarov va boshqalar. Baholash metodlari. Toshkent. 
Osiyo taraqqiyot banki. 2003. - 156 b.
8. N.X.Avliyoqulov. Zamonaviy o‘qitish texnologiyalari. "Muallif" 2001.
9. Pedagogika nazariyasi .Maro‗zalar matini.To‗zuvchilar:prof. Xasanboev J, 
P.f.n. Usmonboeva M. T .TDPU 2001y.
10. Pedagogika kursi Tursonov Z. Nishonaliev I. T. «Uqituvchi» 1997 y.
11. Ismoilva Z.K. Pedagogikadan amaliy mashg‗ulotlar . T Fan. 2001.
12. Didaktika o‗quv qo‗llanmasi. Rasulova . YO .T 2001y
13. ―Mustaqillik  izohli ilmiy ommabop lug‗at. T. 2000y 	
‖
14. Kaykovus ―Qobusnoma , T. 1991 y.	
‖
15. YUsuf Xos Xojib. "Qutadg‗u bilig" 1990 y.
16. Ma‘rupov, Nurmuhammedov. ―Qalb quyosh murabbiy . T. 1987	
‖
17. YU.K.Babanskiy. Hozirgi zamon umumiy ta‘lim maktablarida o‗qitish 
metodlari. T.1990
18. Zunnunov A., va boshqalar - «Pedagogika tarixi» oliy o‗quv yurtlari  uchun Darslik. – Toshkent, «SHarq» matbaa konserni, 2000 yil.
19. www.ziyonet.uz
20. www.arxiv.uz
21. www.ziyouz.com

MAVZU: JAMOADA SHAXSNI TARBIYALASHNING YETAKCHI TAMOYILLARI REJA: I. KIRISH. II. ASOSIY QISIM. 1. Jamoa haqida tushuncha. 2. Jamoa faoliyatini tashkil etish shakllari. 3. Jamoaning shakillanish bosqichlari. 4. Jamoaning rivojlanish darajasini tarbiyaga bog‘liqligi. 5. Jamoaning shakillantrish va unda shaxsni tarbiyalash faoliyati. III. XULOSA IV. ADABIYOTLAR RO’YXATI

KIRISH. Bugungi kunda Kadrlar tayyorlash milliy dastur italablarini amalgam ‖ oshirish jarayonida yuqori malakali o‘qituvchilarni tayyorlash muhum muammo sifatida kun tartibiga qo‘yilmoqda. Shunday ekan ushbu talablardan kelib chiqqan holda bilimdon, mustaqil fikrlovchi , ijodiy izlanuvchan , yuqori malakali , turli soha egalarini tayyorlash kasb – hunar ta‘limi oldiga qo‘yiladigan talablarga mutonosib insonlar qilib shakllantirish ular shaxsiga yangicha yondashish hozirgi ijtimoiy taraqqiyotning zaruriy talablaridan biridir. Ayniqsa mehnat va kasb ta‘limi sohasida bilim olgan bo‘lajak mehnat va kasb ta‘limi o‘qituvchilari mehnat faoliyatini, mahoratini oshirish oily ta‘limning asosiy vazifalaridan biridir. Bu muammoni hal qilishning birdan bir yo‘li mehnat va kasb ta‘limi o‘qituvchilari mahoratini, faoliyatini oshirish eng avvalo pedagogik shart- sharoitlar hamda oily ta‘lim muassasidagi barcha imkoniyatlardan kelib chiqib, o‘ziga xos xususiyatlarni hisobga olinganligini ham nazarda tutadi. Mustaqil fikrlovchi erkin shaxsni shakllantirish ta'lim va kadrlar tayyorlash milliy modelining asosiy maqsadi. Ijtimoiy munosabatlar ko‘lamining kengayishi o‘sib kelayotgan avlodni o‘ta murakkab xususiyatga ega munosabatlar jarayoniga har tomonlama yetuk etib tayyorlash vazifasini qo‘ymoqda. Psixologik, intellektual va fiziologik jixatdan yetuk inson hayotiy qarama-qarshilik, xususan, turli buzg‘unchi g‘oyalar ta'siriga tushib qolish, nosog‘lom turmush kechirish va noqonuniy xatti-harakatlarni sodir etishdan o‘zini saqlab qola oladi. Shuningdek, shaxsning aqliy salohiyatga egaligi jamiyat ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishini ta'minlovchi asosiy omildir. O‘zbekiston Respublikasida, demokratik va huquqiy jamiyat barpo etilayotgan mavjud sharoitda yosh avlodning mustaqil va erkin fikrlay olishi ro‘y berayotgan voqea-xodisalarga shaxsiy munosabtini bildirishga imkon beradi. Ijtimoiy borlikda kechayotgan o‘zgarishlarga nisbatan shaxsiy nuqtai nazarning shakllanishi shaxs faolligini ko‘rsatuvchi muhim jihatlardan biridir. qolaversa, mustaqil fikr egasi bo‘lgan shaxs o‘z imkoniyatlari, qobiliyatini

erkin namoyon eta oladi. Muvaffaqiyatli ravishda olib borilayotgan ta'limiy islohotlarning ham asosiy maqsadi erkin, mustaqil fikriga ega barkamol shaxs va malakali mutaxassisni tarbiyalab voyaga etkazishdan iboratdir. Bu xususida O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti I.A.Karimov quyidagilarni e'tirof etadi: «Amalga oshirilayotgan islohotlarning asosiy maqsadi har bir fuqaroning shaxs sifatida shakllanishi uchun, o‘z qobiliyatini, o‘z talantini ishga solib hayotini yanada yaxshilashi, ma'nan boyitishi uchun barcha imkoniyatni yaratib berishdan iboratdir».Komil insonni shakllanirish masalasi barcha davrda, ham muhim ijtimoiy vazifa sifatida kun tartibiga qo‘yilgan. Xususan, zardushtiylik dinida komillikning asosi ezgu fikr, ezgu so‘z va ezgu amal (harakat)dan iborat ekanligi ta'kidlansa, islom ta'limoti g‘oyalariga ko‘ra yetuklikning bosh mezoni – ilmlilik, bilimli bo‘lishdi. Xozirgi kunda zamonaviy pedagogik jamoa bilan juda yahshi ishlashni bilishi va yahshi jamoa shakilantira olishi lozim.

1.Jamoa haqida tushuncha. Jamoa (lotincha «kollektivus» so‘zining tarjimasi bo‘lib, yig‘ilma, omma, birgalikdagi majlis, birlashma, guruh) bir necha a'zo (kishi)lardan iborat bo‘lib, ijtimoiy ahamiyatga ega umumiy maqsad asosida tashkil topgan guruh demakdir. Zamonaviy talqinda «jamoa» tushunchasi ikki xil ma'noda ishlatiladi. Birinchidan, jamoa deganda bir necha kishilarning muayyan maqsad yo‘lida birlashuvidan iborat tashkiliy guruhi tushuniladi (masalan ishlab chiqarish jamoasi, zavod jamoasi, o‘quv yurti jamoasi, xo‘jalik jamosi va hokazo). Ikkinchidan, jamoa deganda yuqori darajada uyushtirilgan guruh tushuniladi. Chunonchi, o‘quvchilar jamoasi yuqori darajada uyushtirilgan birlashma hisoblanadi. Jamoada va jamoa yordamida tarbiyalash - tarbiya tizimida muhim ahamiyatga ega bo‘lgan tamoyillardan biridir. Shaxsni shakllantirishda jamoaning etakchi rol o‘ynashi to‘g‘risidagi fikrlar pedagogika fanining ilk rivojlanish davrlaridayoq bildirilgan. Jamoada uning a'zolari o‘rtasidagi munosabatning alohida shakli yuzaga keladi, bu esa shaxsning jamoa bilan birgalikda rivojlanshini ta'minlaydi. Lekin har qanday guruhni ham jamoa deb hisoblab bo‘lmaydi. Jamoa bir qator belgilarga egadirki, mazkur belgilar jamoani kishilarning etarli darajada uyushgan har qanday guruhdan ajratib turadi. O‘quvchilar jamoasi o‘ziga xoslik kasb etuvchi muhim belgilarga egadir. quyida jamoa va uning xususiyatlari (belgilari) borasida so‘z yuritamiz. Jamoa ijtimoiy jamiyatning bir qismi hisoblanadi, unda ijtimoiy hayot va kishilik munosabatlarining barcha me'yorlari o‘z ifodasini topadi. Zero, jamoa jamiyatdagi mavjud munosabatlar tizimida namoyon bo‘lar ekan, jamoa va ijtimoiy jamiyat maqsadi, intilishida o‘zaro birlik, uzviylik, aloqadorlik yuzaga keladi. Shu bois jamoa hayotining aniq (yagona) maqsadga qaratilganligi va ijtimoiy-g‘oyaviy xususiyat kasb etishi uning etakchi belgisi sanaladi. Har bir jamoa boshqa jamoalar bilan uzviy aloqadorlikda mavjud bo‘ladi. Muayyan jamoaning har bir a'zosi jamiyat ijtimoiy faoliyatini tashkil etish

jarayonida o‘z jaomasi bilan birgalikda ishtirok etadi. Jamoa a'zolarini intilishlarini tushunish, jamoa oldiga qo‘yilgan maqsad mohiyatini chuqur his etish hamda uning shaxsni shakllantirishdagi o‘rni va rolini to‘g‘ri baholay olish jamoa a'zolarining umumiy va xususiy (shaxsiy) maqsad, qiziqishi, ehtiyoj va faoliyatlari o‘rtasidagi birlikni namoyon etadi hamda jamoaning bo‘linishga yo‘l qo‘ymaydi.Har bir jamoa o‘zini-o‘zi boshqarish organiga ega va umumiy jamoaning uzviy qismi sanaladi. Shuningdek, u maqsadning birligi va tashkil qilish xususiyatlari orqali umummilliy jamoa bilan bog‘lanadi. Ijtimoiy jamiyat ehtiyojini qondirishga yo‘naltirilgan birgalikdagi faoliyat jamoaning navbatdagi muhim xususiyatidir. Jamoa faoliyatining ijtimoiy-g‘oyaviy yo‘nalishi ham jamoaning faoliyati mazmunida o‘z aksini topishi muhim ahamiyatga egadir.Jamoa xususiyatini aniqlashda kishilar guruhining yagona ijtimoiy tizimini o‘rnata olishdagi usuli, ya'ni, jamoani tashkil qilish usuli ham muhim hisoblandi.Pedagogik jihatdan maqsadga muvofiq tashkil etilgan jamoa, xususan, uning a'zolari o‘rtasida o‘zaro ruhiy yaqinlik, ishchanlik, bir-biri uchun g‘amxo‘rlik, o‘zaro yordam, jamoa manfaati uchun qayg‘urish, mazkur yo‘lda amaliy harakatlarni tashkil etish hamda javobgarlik hissi qaror topadi.Demak, jamoa o‘zida quyidagi xususiyatlarni namoyon etadi: Birgalikdagi faoliyat umumjamiyat ishi uchun ma'suliyat hissini uyg‘ota borib, jamoa a'zolarini bir-biriga yaqinlashtiradi, a'zolarda jamoaga mansublik hissini paydo bo‘lishiga ko‘maklashadi, jamoa bilan munosabatda bo‘lish ehtiyojini oshiradi. Jamoa a'zolari orasida o‘zaro hissiy birlik (bir-birini yoqtirish hissi) yuzaga keladi. Ushbu munosabat ko‘pincha o‘z-o‘zidan paydo bo‘ladi hamda ular o‘qituvchiik ta'sir ko‘rsatish uchun qo‗l keladi. Jamoa a'zolari o‘rtasidagi ruhiy birlik mazmuni ular orasida hosil bo‘lgan ishchanlik faoliyatining xarakteriga bevosita bog‘liqdir. Jamoaning rasmiy (ishchanlik) va norasmiy (hissiy) tuzilishini bir-biridan farlash lozim. Jamoaning rasmiy tuzilishi deganda jamoa faoliyatining turli ko‘rinishlarini amalga oshirish uchun zarur bo‘ladigan tashkiliy jihatlari ko‘zda