logo

Ming ichida qo’shish va ayirish usullari

Загружено в:

12.08.2023

Скачано:

0

Размер:

226.5 KB
Reja:
Kirish
1.   Uch  xonali  sonlarni  qo`shish  va  ayirish
2.   Ming  ichida  qo’shish  va  ayirishning  og’zaki  usullari
3.   Ming  ichida   qo’shish  va  ayirishning  yozma  usullari
4 .   Ming     ichida     qo’shish     va     ayirishni     o’rganishga     doir     bir     soatlik     dars
ishlanmasi
5.   Ming   ichida qo’shish   va   ayirishni   o’rganishga   doir       didaktik   o’yinlardan
foydalanish
Xulosa
Foydalanilgan  adabiyotlar Kirish
Matematikadan   boshlang`ich   ta`lim   darslarida   o`quvchilar   bilimiga
qo`yiladigan talablar ichida arifmetik amallar va ularni hisoblash usullari mavzuni
o`ta muhim mashqlardan ekanligi alohida ta`kidlangan
O`quvchilar   tartib   bilan   avval   matematik   amallar   nomlari,   belgilash,   amal
hadlari,   hatijalar   nomlari   bilan   tanishadilar.   I   sinfdan   boshlab     “+”,     “   –   “
belgilarini ishlatish, ular bilan hosil bo`ladigan matematik ifodalarni o`rganadilar.
Ayirish   I   sinfda   o`quvchilarga   hisoblashning   og`zaki   usullarining   puxta
ko`nikmalarining shakllahishida katta ahamiyat beriladi. Dastyrda keyingi  100  va
1000    ichida   arifmetik   amallarning,   jumladan   qo`shish   va   ayirishni   bajarish
o`rtasida o`zaro munosabatlarni nazarda tutilgan.
Hisoblashlarning   to`g`ri   bajarilishi   muhimdir.   Shuning   uchun   qo`shish   va
ayirishga   doir   mashqlarni   shakllantirish   uchun   mashqlar   ychishi   ularning   o`z
vaqtida   tushunishni   taminlash   zarur.   Hisoblash   ko`nikmalarini   shakllantirish
maqsadida   berilgan   mashqlar   qo`shimcha   ma`zmunga   ega   bo`lishi   ham   mumkin.
Masalan,     26   +  5     va     24   +  6     ifodalarni   taqqoslashda   o`quvchilar   ular   orasidagi
o`xshash     va   farqli   tomonlari   bilan   bizga   hisoblash   orqali   ifodalarning
munosabatlarini aniqlaydilar. Shu bilan birga   3 + 3 + 3 + 3   misollarni o`rganib
ko`paytirishga tayyorgarlik mashqlarini bajaradilar. Endi  1000  ichida qo`shish va
ayirish   amallarini   o`rganishga   doir   talablarni   ko`rib   chiqaylik,   ular   quyidagicha
belgilangan.   1000   ichida sonlarni qo`shish va   ayirishning   (og`zaki   va   yozma)
barcha hollari bilan bog`liq usullarni egallash.
Qo`shishning  asosiy  xossasi;    Ayirishda    0 – ning   xossasi    qo’shish    bilan
ayirishning     orasidagi     munosabat.   Ming     ichida     qo’shish     va     ayirish     jadvali
quyidagi  ko’rinishdagi  ayirish  va  qo’shishni  bajarish 
900-200 850-750 600-500
450-375 440-330 850-150 
640-240 770-130   440-240
Qo’shish  va  ayirishga  doir  misollarni  yechish  ming  ichida  sonlarni  xona
orqli   o’tib   og’zaki   va   yozma   qo’shish   hamda   ayirish   usullari   ming   ichida sonlarni    og’zaki    qo’shish    va   ayirishni    o’rganilgan   usullari    asosida    bajarish
1000     gacha     bo’lgan     sonlarni     qo’shish     va     ayirishni     ustun     shaklida     yozish
bilan  hisoblay  olish, 1000  ichida  sonlarni  o’qish,  yozish  va  taqqoslash  1000
ichida  qo`shish  va  ayirisdh  amallarini  og`zaki  va  yozna  to`g`ri  bajarish,  III
sinfda     1000     ichida     sonlarni     qo`shish     va     ayirishni     o`rganishda     o`quvchilar
oldin  yig`indini  songa  va  sonni  yig`indiga  qo`shishning  (530 + 200,  530 +  20
ko`rinidhdagi misollar)  turli  usullarni  qo`llab,  og`zaki  hisoblash  usullari  bilan
tanishadilar.   Boshqa   hollarda   ular   yig`indini   ayirish   (350 + 280,   270 + 530,
600 – 370   0ko`rinishdagi   miaollar)   usullaridan   foydalanadilar.   Bu   mashqlarni
bajarib   bolalar   1000   ichida   sonlarni   yozma   hisoblashlarga   o`rganishga   ham
katta  e`tabor  beriladi.  1000  ichida  sonlarni  to`g`ri  va  tez  yozma  qo`shish  va
ayiriush   malakalarini     avtomatizm     darajasiga     yetkazish     kerak.     Bunda
o`quvchilar   zarur   hollarda   bajarilayotgan   amallarni   tushuntirib   bera   oladigan
bo`lishlari  kerak.  Yozma  hisoblashlar  ustida  ish  olib  boorish  bilan  bir  vaqtda
bolalarning     arifmetik     anallar     haqidagi,     bu     amallar     tarkibiy     qismlaridan
birining     o`zgarishi     bilan     natijaning     o`zgarishi     haqidagi     bilimlari
chuqurlashtiriladi  va  umumlashtiriladi.
Amallarning  xossalari  bilan  tanishtirish   davom   ettiriladi.  Bu  bilimlardan
ratsional  hisoblash  usullarini  egallash  qo`shish  va  ayirishda  qo`llaniladi.  1000
ichida  sonlarni  qo`shish  va  ayirish  masalasi  har  doim  tajribali  o`1qituvchilar
va     olimlar     diqqat     markazida     bo`lib     kelmoqda.     Ayniqsa     keyingi     yillarda
Bikboyeva   N.U.,     Jumayev   M.,   Tojiyev Z.E., Mirzahmedov A.   kabi   metodist
olimlar   bu   sohada   katta   ishlarni   amalga   oshirmoqdalar.   Darslik   mazmunini
jamiyat  va  davlat  rivojlanishidan  orqada  qolmasligiga  erishmoqda.  
1.  Uch  xonali  sonlarni  qo`shish  va  ayirish
    Uch     xonali     sonlarni     qo`shish     va     ayirish,     ularni     bajarish     usullari
ma`nosida,     matmatikani     o`rganishning     mazkur     bosqichida     eng     qiyin     qismi
hisoblanadi. Qo`shish    va     ayirishning     100 + 60,   164  + 66,   168  – 108   ko`rinishdagi
(137 + 51,  142 – 39  ko`rinishdagi   kabi)   hollari  ming   ichida  sonlarning  hosil
bo`lishini    va   ularning   yuzlik   tarkibini   o`rganish   munosabati    bilan   qaraladi.
Masalan, o’qituvchi  doskaga  quyidagini  yozadi: 100 + 40,  100 - 40,  bu  yuzlik
Yuzlikka     4     ta     o’nlik     qo’shilyapti.   Qaysi     son   1   ta     yuzlik     4     ta     o’nlikdan
iborat ?  Demak,  100 + 40 = 140.
O’qituvchi     navbatdagi     misolni     yozadi:   150   -   50,     150     sonida     nechta
alohida   yuzlik   va   alohida   o’nlik   bor ?   (1   ta   yuzlik   va   5   ta   o’nlik)   5   ta
o’nlikni   ayiramiz   necha   son   hosil   bo’ladi ?               (150 - 50   = 100)     150 - 100
ham     xuddi     shunday     qaraladi.   So’ngra     bolalar   misollarning   to’rtliklarini
yechadilar: 
a) 102 + 87 b)     593+101   =   
87 + 102      193+501 = 
184 - 38 
184 - 108
hamda   qo’shish   va   ayirishning   ko’rsatilgan   hollarini   o’zlashtirishga    yordam
beradigan  turli  mashqlarni  bajaradilar  
a) Bo’sh  joylarda  (“darcha” larda)  qanday  sonlar  turishi  kerak. 
        128   = + 82
    136 =  99 +
b) Bo’sh  joylarda  qanday  sonlar  va  belgilar  turishi  kerak. 
         475 321 = 796                                               100 99 = 199
                     475 321=154                                       206 146 = 60
                     788 = 800                                                     162 = 517
                     179 = 107                                                     162 = 15
Shundan  keyin  bolalar  ming  ichida  sonlarni  qo`shish  va  ayirishni  o`rganishga
kirishadilar.   Buning   uchun dastavval   yuzliklardan   o`tib   qo`shishning   umumiy
usulini  o`zlashtirishlari  kerak  (birinchi  qo`shiluvchiga,  uni  yuzlikka  to`ldirish
uchun     nechta     o’nlik       qo`shish     kerakligini     aniqlaymiz,     so`ngra     ikkinchi qo`shiluvchida     yana     nechta     o’nlik     borligini     aniqlaymiz     va     ularni     100     ga
qo`shamiz).   So`ngra   bolalarni    turli   hollarda   umumiy   usulni    qo`llay   olishga
o`rgatish  kerak.  Ana  shu  asosda  mavzuni  o`rganishning  oxiriga  kelib  bolalar
ming  ichida  sonlarning  tarkibini  (100  dan  999  gacha)  o`zlashtirishlari  kerak.
Mavzu  ustida  ishlashning  uzil - kesil  maqsadi  qo`shish  va  ayirishning  barcha
hollarni  yoddan  bilishdir.
Mavzuni     o`rganish     davomida     o`quvchilar     quyidagi     bosqichlardan
o`tishlari  kerak.
1. Yuzlikdan     o`tib     qo`shishning     umumiy     usulini   o`zlashtirish     va     undan
ming  ichida   sonlarni  qo`shishda  foydalana  olish.
2. Qo`shishni     jadval     hollarini     va     son     tarkibining     tegishli     mos     hollarini
yoddan  bilish.
3. Yuzlikdan  o`tib  ayirishning  100  ichida  ayirishdagiga  o`xshash  sonning
tarkibini   bilishga   asoslangan   umumiy   usulni   o`zlashtirish.   Masalan, 130 - bu
80 va  50,  80 tasi  kam  130 - bu  50. Demak 130 - 80 = 50.
4. Ayirish   natijalarini   yodda   saqlash   bolalarni   yuzlikdan   o`tib,   qo`shishni
umumiy     usulini     ongli     idrok     etishlariga     tayyorlash     uchun     ular     bilan
quyidagilarni  takrorlash  zarur:
1.   Mazkur     darsda     qo`shishga     doir     misollarda     ikkinchi     qo`shiluvchi     bo`lib
keladigan  sonning  tarkibini  takrorlash.  Aytaylik,  darsda  biror  songa  300  yoki
400  ni  qo`shish  kerak  bo`lsin,  ya`ni  ikkinchi  qo`shiluvchi  300  yoki  400  ni
qo`shish  kerak.
Sonlar     tarkibi     ustida     ishni     o`yin     (“Har     qaysi     dilda     nechta?”)     yoki
didaktik     mashq     (“Ikkinchi     sonni     ayt”)     ko`rinishida     o`tkazish     mumkin,
o`qituvchi     kerakli     usulni     o`zi     tanlaydi,     bolalar     300     va     400     sonlarining
yuzliklardan     tashkil     topgan     tarkibining     mumkin     bo`lgan     barcha     hollarini
aytishlari  kerak,  o`qituvchi  esa  ularni  doskada  bunday  ko`rinishda  yozadi:
     300                   300                        400                   400      100      200       200      100          200         200      300        100
2.     “1000     gacha     to`ldir”     o`yinini     albatta     o`tkazish     kerak,     chunki     sonni
mingacha     to`ldirish     malakasi     yuzlikdan     o`tib     qo`shish     usulining     asosini
tashkil  etadi.  Shuning  uchun  har  bir  bola  uni  ishonch  bilan  bajarishi  lozim.
Bu  ishni  quyidagicha  o`tkazish  qulay:  stolga  bolalar  kitobi  va  uning  oldiga
1000  so`mlik  pulning  kattalashtirilgan  modeli  qo`yiladi.  O`qituvchi  bolalarga
bunday  deydi:  “Qizcha  ana  shunday  kitobchani  sotib  olmoqchi  bo`ladi,  biroq
uning     faqat     700   so`mi     bor     edi.     Qizcha     bu     kitobchani     sotib     olish     uchun
qancha  pul  qo`shishi  kerak?”
Bolalar  javobni  300  raqami  yozilgan  kartochkani  ko`tarib,  ko`rsatadilar,
so`ngra     o`qituvchi     bunday     deydi:     “Agar     unda     500     so`m     bo`lsa,     qancha
qo`shish  kerak?, 300 so`m, 900 so`m, 400  so`m, 200 so`m,  800 so`m, 100 so`m,
600 so`m  bo`lsachi?”
  Bolalar  javobni  raqamli  kartochkani  ko`tarib  aytadilar.
3. Quyidagi misollarni  yeching:
90 + 10 + 10,        90 + 10 + 20,      80 + 20 + 10,       80 + 20 + 20   
Bolalar     misollarni     og`zaki     yechadilar,     har     bir     misolni     yechgandan     so`ng
o`qituvchi  90  ga,  80  ga  hammasi  bo`lib  qancha  qo`shilganini  so`raydi:  (80 +
20 = 100,   100 + 20 = 120.    80 ga  hammasi bo`lib,  40  qo`shildi  va  120  hosil
bo`ldi).
Ana     shunday     tayyorgarlik     ishidan     so`ng     o`qituvchi     yangi     materialni
tushuntirishga     kirishadi.     Doskada     ikki     qator     cho`ntaklari     bo`lgan
demonstratsion  nabor  polotnosi  ilib  qo`yiladi. Har  qaysi  qatorda  10  tadan  cho`ntak  bor.  O`qituvchi  bugun  qo`shishga
doir  misollar  yechishni   boshlashlarini  aytadi.   U   qo`liga  9  ta  doiracha  va   4
ta   kvadrat   oladi   va   “Hamma   figuralar   nechtaligini   topishingiz   kerak.   Buni
qanday   bilamiz?”   - deydi.   Bolalar   javob   beradilar:   “Doirachalarni   sanaymiz,
kvadratlarni   sanaymiz,   so`ngra   sonlarni   qo`shamiz.   Sanaydilar,   doirachalar   9
ta,  kvadratlar  4  ta.  O`qituvchi  yig`indini  nabor  polotnosi  yordamida  topishni
tavsiya     etadi.     Bolalar     yuqori     qatordagi     cho`ntaklarni     va     pastki     qatordagi
cho`ntaklarni  sanaydilar.
- Doirachalarni  yuqori  qatordagi  cho`ntaklarga  solamiz.  Yuqori  qatordagi  
cho`ntaklarning  hammasini  to`ldimi?  (yo`q)  nima  uchun?  (Doirachalar  
yetishmadi).  Nechta  cho`ntakni  to`ldirdik?  (9 ta),  kvadratlar  qolgan  bo`sh  
kataklarga  sig`adimi?  (yo`q).  Nechtasi  sig`adi  (1 tasi),  kvadratlarni  yuqori  
qatorning  bo`sh  cho`ntagiga  solamiz.  Figuralar  nechta  bo`ladi?  (10 ta),  bizda  
nechta  kvadrat  qoldi?  Ularni  pastki  qatordagi  cho`ntaklarga  solamiz  (soladi),  
hammasi  bo`lib  nechta  figura  bo`ldi?  (13 ta),  nima  uchun?  Dastlab  1 ta  
kvadrat  qo`shdik,  10 gacha  bitta yetmas  edi.  9  ga  to`rtni  qo`shganimizni  
doskaga  yozamiz,  o`qituvchi  avval  birinchi  satrni  yozadi.  9 + 4 =     biz  
qanday  qo`shdik?  9 ga  dastlab  nechani  qo`shdik?  Nima  uchun?  Buni  
yozamiz,  o`qituvchi  birinchi  satr  ostiga  ikkinchi  satrni  yozadi  va tushuntiradi. 
9 + 4 = 9 + 1 + 3
9 ga   (ikkinchi   satrga   9   ni yozadi)   4 ni   yozadi   qo`shish   (+ ni yozadi)   kerak,
biroq   biz   4   ni   bo`laklab   qo`shdik.   Dastlab   nechani   qo`shdik?   (1 ni   yozadi)
nima  uchun?  10  hosil  bo`lishi  uchun  (9 + 1 ni  ostiga  chizadi)  yana  nechani
qo`shishimiz     kerak       (+   ni     yozadi)     4     bu     1     va     yana     necha?     (strelkalarni
chizadi:     chapdagisini     1     raqamiga     qaratib,   o`ng     tomondagisini     ostiga     3     ni
yozadi)  so`ngra  hisoblanadi.  9  ga  1 ni  qo`shamiz,  10  hosil  bo`ladi.  10  ga  3
ni  qo`shamiz,  13  hosil  bo`ladi.  Bu  natija  (13 soni)  yuqorigi  satrga  yoziladi.
Masalan,   9   +   4     misolni     tasvirlab,   beradigan     rasmni     ko’rib     chiqishda
quyidagicha  muhokama  yuritiladi. 
- Qanday  sonlarni  qo’shish  kerak ?  (9  va  4  ni)
- 4  ni  qanday  oson  qo’shish  mumkin ? 
(bo’laklab) 
- 4  ni  qanday  qo’shish  qulay ?  1 ga  (chunki  bir  soni  9  ni  10  ga  to’ldiradi)
va  3  ga  9  ga  1  ni  qo’shsak  13  hosil  bo’ladi. 
Xuddi   shunday  usulda  4 + 5, 7 + 4  va   hokazo   ko’rinishdagi  hollar  ham
qaraladi. Keyingi  darslarda  usulni  mustahkamlashga  doir  mashqlar  bajariladi. 
Jadval     natijalarini     yodda     saqlash     asta     sekinlik     bilan     borishi     kerak.
Dastlab  teng  qo’shiluvchilar  bo’lgan  hollar  yod  olinadi.    60 + 60,  70 + 70,  80
+ 80,  90 + 90  bu  yerda  ana  shu  hollarning  natijalaridan  foydalanib,  60 + 50,
60 + 70,   70 + 80,   80 + 90   va   boshqa   miollarning   natijalarini   topish   usulini
ko’rsatish  foydalidir. (Bir  o’nlik  ortiq  yoki  kam  qo’shdik  va  bir  o’nlik  ortiq
yoki     kam     natijaga     ega     bo’lamiz).   Boshqa     hollarda     ham     asta   -   sekin     yod
olamiz   oxirida   yuzlikdan    o’tib   qo’shishning   barcha    hollari    jadvali    tuziladi.
Kvadratlarni     olib   qo’yib,   endi     8   +   3   misolning     yechilishini     namoyish     qiladi.
So’ngra  shaxsiy  nabor  polotnosi  bilan   ishlashga  o’tiriladi. Bolalar  9  ta  qizil
doirachaga   2   ta   ko’k   doirachani   qo’shadilar. Misolni   yechilishini   tushuntirib,
8     ta     doirachaga     4     ta     kvadratni     qo’shadilar.   Ish     sinf     nabor     polotnosida
bajarilganidek  bajariladi. 
O’zlashtirilgan     materialni     dastlabki,   mustahkamlash     uchun     darslikdagi
rasmlardan     foydalaniladi.   Bolalar     rasmni     qarab     chiqadilar     va     76   +   42
misolning  yechilishini  tushuntiradilar. 
76 ga  42  ni  qo’shish  kerak. 42 ni  bo’laklarga  bo’lib, qo’shish  oson. 42  ni  24
va     18     ga     ajratdik,   chunki     24     soni     76     ni     100     ga     to’ldiradi.   76   ga     24   ni
qo’shamiz. 100  soni  hosil  bo’ladi. 100  ga  18  ni  qo’shsak, 118  hosil  bo’ladi. 
Demak: 76  ga   42  ni  qo’shsak,  118   hosil  bo’ladi. 
 90 + 20            80 + 30         70 + 40                 60 + 50                                  
90 + 30             80 + 40               70 + 50                    60 + 60
         90 + 40                    80 + 50               70 + 60          90 + 50                    80 + 60               70 + 70
         90 + 60                    80 + 70
         90 + 70                    80 + 80
Bu   misollardan   natijalarni   topishda   90   ga,   80   ga,   70   ga   va   boshqa
sonlarga    sonni     qanday    qo`shish    to`g`risidagi    tushuntirishni   takrorlash    kerak,
har     qaysi     ustunda     navbatdagi     natija     oldingisidan     qanday     hosil     qilinishini
qarab   chiqish  kerak,  satrlar   bo`yicha   natijalarni  taqqoslab,  ular   teng   ekanini
(90 + 20 = 110,   80 + 30 = 110,   70 + 40 = 110  va  hokazo)   ko`rsatish  kerak.
Bolalarning     diqqatini     har     qaysi     jadval     teng     qo`shiluvchilarni     nima     uchun
davom     ettirish     kerak     ekanligini     aniqlash     kerak.     (Qo`shiluvchilarning     nima
uchun   o`rinlarini   almashtirish   mumkin).   Buni   quyidagicha   bajarish   mumkin.
Bolalarga    masalan,     birida     7  ta    o’nlik    cho’plar    va     4    ta    o’nlik    cho’plar   va
ikkinchisida  4 ta  o’nlik  cho’plar   va  7 ta o’nlik  cho’plar  tasvirlangan  rasmlar
ko`rsatiladi. O’nlik  cho’plar     nechta?  (7 ta  va  4 ta).  Hamma  cho’plar   nechta?
(110   ta).     “Qanday     topdingiz?”     Qanday     sanaysiz?     (40   +   70)     40     ga     70     ni
qo`shish   qulaymi?   Qanday   sanash   oson?   Necha   hosil   bo`ladi?   Ikki     xonali
sonlarni     qo`shish     natijalari     bilan     tanishgach     va     ularni     yodlab     olgach,
bolalarni     ikki     xonali   sonni     uch     xonali     sondan     ayirish     o’rganiladi.     Uning
umumiy  usuli  bilan  tanishtiriladi.
Yangi   materialni   o`zlashtirishga   tayyorgarlik   ishi   sifatida   bolalar   bilan
quyidagilar  takrorlanadi.
1. Minglikdagi  sonning  (bir  berilgan)  ikki  qo`shiluvchidan  iborat  tarkibi  (700
- bu  400  va  yana  qancha?  Men  sonni  aytaman  siz  esa  men  aytgan  son  bilan
qo`shganda  1000  chiqadigan  sonni  ko`rsatasiz. 
2. 1000  dan  uch xonali  sonlarni  ayirish. Bu  misollar  “Jim”   o`yini,  “Javobini
top”  va boshqa  o`yinlarda  yechiladi.
3. 170 - 70   ko`rinishdagi   hollarda   ayirish.   Bu   misollar   yuztalik       va   o’ntalik
cho`plar     yordamida     o`tkaziladi.     Bolalar     bu     ko`rinishdagi     misollarni     yechar
ekan barcha   hollarda   (130 - 30, 180 -  80,   190 - 90   va   hokazo)    bir    xil    100 javob     chiqishini     ko`radilar.     Barcha     misollarda     javob     nima     uchun     100
chiqishini  anglash  foydalidir  (har  bir  sonda  1  ta  yuzlik  va  bir  nechta  o’nlik
bor,  biz  yuzliklarga  tegmay,  barcha  o’nliklarni  ayiramiz  demak,  1  ta  yuzlik
yoki  10  o’nlik  qoladi).
4. 150 - 50 - 20  ko`rinishdagi  misollarni  yechish.  Har  bir  shunday  misol  (150
- 50 - 20,  130 - 30 - 40,  170 - 70 - 50)  ni  yechgandan  so`ng  o`qituvchi  150  dan
(130  dan,  170  dan)  hammasi  bo`lib,  nechani  ayirdik deb so`raydi. Ming  ichida
uch     xonali     sondan     ikki     xonali     sonni     ayirishning     umumiy     usulini     birinchi
tushuntirish     ikki     qator     cho`ntaklari   bor   bo`lgan   demonstratsion   nabor
polotnosida  bajariladi.                 
O`qituvchi     tushuntirishlaridan     keyin     doskaga     11   -   8     misol     yoziladi     va
o`quvchiga     (zarur     hollarda     o`quvchilar     yordamida)     uni     nabor     polotnosida
kvadratchalar     yordamida     yechish     tavsiya     qilinadi.     So`ngra     bolalar     shaxsiy
polotno     bilan     ishlashga     o`tadilar.   Bunday     topshiriq     bajariladi.     Doskada
yozuvni  (o`quvchi  aytib  turadi)  o`qituvchi  bajaradi,  bolalr  og`zaki  ishlaydilar.
Dastlabki  mustahkamlash  uchun  avval   darslardagi  rasmlar  bo`yicha  ish  olib
boriladi.     Bolalar     rasm     bilan     tanishadilar     va   bunday     tushuntiradilar,     11     ta
bayroqchadan  dastlab  1  tasini  ayiramiz  10  ta  bayroqcha  qoladi.  Endi  yana  2
ta   bayroqchani   ayirishimiz   kerak,   chunki   3   bu   1   va   2   dir.   10   dan   2   ni
ayirsak  8  ta  bayroqcha  qoladi.  Demak,  11  dan  3  ni  ayirsak  8  qoladi  (hosil
bo`ladi).
Shundan     keyin     bolalar     boshqa     rasmga     qaraydilar     va     yuqoridagilarday
tushuntiradilar:  14 dan  5 ni  ayirish  kerak. Qanday  qilib  oson  ayirish  mumkin?
10   hosil     bo’lishi     uchun     avval     4   ni     ayirish     kerak,   endi     1   ni     ayirish     qoldi.
Chunki  5 - bu  4 va 1 dir. 14 dan  4 ni  ayiramiz  10 qoladi.  10 dan  1 ni  ayirsak,
9 qoladi. Demak, 14 dan  5 ni  ayirsak  9 qoladi.
O`qituvchi, bolalarga endi ular ayirishni   turlicha - o`zlariga     oson ko`ringan
usul   bilan   bajarishlari   mumkinligini     aytadi.   Bolalar   o`qituvchi   aytgan   rasmlarga
qarab chiqib   140 dan   60 ni ikki xil usulda ayiradilar, dastlab   40 ni keyin   20 ni
(rasmda shunday ko`rsatilgan)  va  140  sonining  tarkibini  eslaydilar  140 - bu  60 va  80  agar  140 dan  60 ni ayirsak,  80 qoladi.  140 dan  80 ni   ayirsak 60 qoladi.
Uch   xonali   sonlarni   qo`shish   jadvalidan  foydalanib   ayirishga   doir   misollar   tuzish
bo`yicha ham katta ish o`tkaziladi. 
        Ayirishga  doir  misol  tuzamiz. Bu  satrdagi  qo’shishga  doir  misolni  o’qing
(900+20), yig’indi  nimaga  teng?  (920)
So’ngra     o’qituvchi     bolalarga     qo’shish     jadvalidan     foydalanib     ayirishga
doir  misollarni  qanday  tuzish  mumkinligini  ko’rsatadi. Masalan, 900 + 20 = 920
ekanini     bilgan     holda     qo’shishga     doir     bitta     misol     (20   +   900   =   920)     va
ayirishga   doir   ikkita   misol   tuzish   mumkin (920 - 20 = 900;   920 - 900 = 20).
Qarab  chiqilgan  misollarning  to’rtligiga  kitobda  namuna  berilgan.
Bu   kabi      misollarni    ko’plab   bajarish   o’quvchilarga uch   xonali   sonlar ichida
qo’shish  va  ayirish  natijalarini  egallashga  imkon  beradi.         
2. Ming  ichida  qo’shish  va  ayirishning  og’zaki  usullari
Nomerlashni    o’rganishda   o’quvchilar   xona   qo’shiluvchilaridan   uch   xonali
sonlar     hosil    qilish     bilan     va    sonlarni     xona    qo’shiluvchilariga    ajratish     bilan
bevosita  bog’liq  qo’shish  va  ayirishning  eng  sodda  hollari  bilan  tanishishadi.
Endi     ming     ichida     og’zaki     qo’shish     va     ayirishning     qolgan     hollarini     qarab
chiqish  kerak. Hisoblash   usullarini   ochib   berishning   nazariy   asosi   xuddi   yuz
ichidagi   sonlar   kabi   sonni   yig’indiga   qo’shish   va   yig’indini   songa   qo’shish
qoidalari, shuningdek, tegishli  ayirish  qoidalari  hisoblanadi. 
Masalan,  400   va   200   sonlarini   qo’shishda    o’quvchi    faqat    400 – bu   4 ta
yuzlik,   200   –   bu   2   ta     yuzlik     ekanini     tushunsa     va     ular     bilan     birliklar     kabi
amallar   bajarish   mumkinligini   tushunsa, u   faqat   4   va 2   sonlarini     osongina
qo’shib   qo’yishi   kerak.  Shu   asosda   ayirish 
(400-200;   4   yuz   -   2   yuz),   ko’paytirish   (400*2;   4   yuzni     2   ga     ko’paytirish)     va
bo’lish (400:2; 4 yuzni  2 ga  bo’lish)  hollari  ham  qarab  chiqilgan. 
Ushbu   700+20,     500+7,     400+5,     940-40,     900+30,     470-2,     358-60;   249-200
ko’rinishdagi    holler     nomerlangan    hollar    kabi     qaraladi,  chunki    yig’indi    yoki
ayirma  bu  hollarning  hammasida  3 xonali  sonlar  yuzlik, o’nlik  va  birliklardan
qanday  tashkil  bo’lishini  tushunish  asosida  bo’ladi.  Ushbu     570+20     va     570+200     ko’rinishdagi     hollarda     yig’indini     va
ayirmani  topish  va  bu  hollarni  bolalarga  tanish  bo’lgan  yuz  ichida  bajarishga
keltirilishi     mumkin.   (57   o’nl.+   2   o’nl.);   (57   o’nl.+   20   o’nl).   Bu     misollarni
yechishning  boshqa  usulini  ham  ko’rsatish  lozim.
  Avval     mazkur     misollarning     yechilishiga     asoslangan     sonni     yig’indiga
qo’shish     hamda     sonni     yig’indidan     ayirish     qoidalari     takrorlanadi.   “Yuzlik”
mavzusidagi  tanish  misollarni  bajarib  qoidalar  esga  tushuriladi. Masalan: 
1. Misollarni     eng     qulay     usul     bilan     yeching   (40+6)+20,     (40+6)+2,
(50+7)-40,  (50+7)-4    
2. Hisoblash   usullarini   mufassal   tushuntiring: 54+3, 37-2,   60+30,   40-20
va  h.k
Keyin     o’quvchilarga     570+20,     570+200     hollari     uchun     hisoblash     usullarini
mustaqil     aniqlash     taklif     qilinadi.   Tegishli     ko’rsatmali     qo’llanmalar   (masalan:
kvadratchalar   va   tasmalar) dan   foydalanib, o’quvchilar   bu   misollarni   qanday
yechish  kerakligini  qiynalmasdan  topishadi  va  yechilishini  mufassal  yozishadi:
570+200=(500+70)+200=(500+200)+70=770
570+20=(500+70)+20=500+(70+20)=590
Bolalar  bu  usullar  nimasi  bilan  o’xshash  va  nimasi  bilan  farq  qilishini, nima
uchun     birinchi     misolda     sonni     500   ga     qo’shildi,   ikkinchisida     esa     70   ga
qo’shilganini     tushuntirishlari     kerak   (yuzliklarni     yuzliklarga,   o’nliklarni
o’nliklarga  qo’shish  oson).
Keyingi     darsda     oldingi     ikkita     holga     mos     holda     570-200     va     570-20
ko’rinishidagi  ayirishda   doir  misollar   yechiladi. Bu  yerda  sonni  20 yoki   200
yig’indidan (500+70)  ayirish  qoidasi  qo’llaniladi. Bolalarning  o’zlari  hisoblash
usulini    belgilashadi     va    nima    uchun   birinchi     misolda     berilgan    son   birinchi
qo’shiluvchidan     ayirilishini     (500-200),   ikkinchi     misolda     esa     ikkinchi
qo’shiluvchidan  ayirilishini  (70-20)  tushuntirishadi.
570-200=(500+70)-200=(500-200)+70=370
570-20=(500+70)-20=500+(70-20)=550
Qo’shish  va  ayirishning  qolgan  hollari  yozma  ravishda  qarab  chiqiladi.  3. Ming  ichida  qo’shish  va  ayirishning  yozma  usullari
Ming     ichida     yozma     qo’shish     va     ayirishni     o’zlashtirish     bu     amallarni
istagan     kattalikdagi     sonlar     ustida     muvaffaqiyatli     bajarish     shartidir.   Agar
o’quvchilar   “Ming”   mavzusidagi   materialdan   yozma   qo’shish   va   ayirishning
to’liq     bilim     hamda     malakalarini     egallashsa,   u     holda     keyinchalik     ularni
mustaqil     ravishda     yangi     sharoitlarda   –   ko’p     xonali     sonlar     bilan     amallar
bajarishda  qo’llay  oladilar.
Yozma  qo’shish  va  ayirish  ketma-ket  o’rganiladi.
Yozma     qo’shishni   (ustun     qilib)     bajarishda     avval     ikki     xonali     sonlarni
qo’shish  bir  qator  qilib  bajariladi, keyin  “ustun”  shaklida  bajariladi.
Masalan, doskada   32+45   misoli   yozilgan   bo’lsin. Bu   sonlarning   yig’indisi
qanday   topiladi? O’quvchi   bunday   mulohaza   yuritadi: “32 ga   45 ni   qo’shish
kerak.     32   –   bu     30     bilan     2,     45     esa     40     bilan     5.     O’nliklarni     qo’shamiz
(30+40=70), keyin  birliklarni  qo’shamiz  (2+5=7),  umumiy  yig’indini  topamiz
(70+7=77),”  ya’ni  u  amalda  yig’indini  yig’indiga  qo’shish  amalini  bajaradi:
32+45=(30+2)+(40+5)=(30+40)+(2+5)=70+7=77
Mulohazalar  o’tkazgandan  so’ng  shu  misol  “ustun”  shaklida  yechiladi:        
 
                         32
                     +
                         45
                       -----
                         77
Amalni  ustun  shaklida  bajarib, bolalar  birliklarni  birliklarga, o’nliklarni  
o’nliklarga  qo’shish  qulay  ekani  haqida  bemalol  xulosa  chiqarishadi.
O’qituvchi  doskaga  yangi  543+124  misolini  yozadi  va  uni  ham  avvalgi  
misol  kabi  (32+45)  yechish  mumkinligini  tushuntiradi.
543+124= (500+40+3)+(100+20+4)= (500+100)+(40+20)+(3+4)=    
600+60+7=667 Bu     yerda     yuzliklarni     yuzliklar     bilan,   o’nliklari     o’nliklar     bilan,   birliklarni
birliklar  bilan  qo’shilganini  tushuntirib, o’qituvchi  bu  misolni  “ustun  shaklida”
yozishni     taklif     etadi.     “Avval     birinchi     qo’shiluvchini     yozamiz.   Unda     nechta
yuzlik    bor?     Nechta    o’nlik    bor?    Nechta     birlik    bor?    Uning    ostiga    ikkinchi
qo’shiluvchini     yozamiz.     Ikkinchi     qo’shiluvchini     birinchi     qo’shiluvchi     ostiga
qanday     yozamiz?     Albatta,   yuzliklarni     yuzliklar     ostiga,   o’nliklarni     o’nliklar
ostiga,   birliklarni     birliklar     ostiga     yozamiz.     Qanday     qo’shamiz?     Albatta,
birliklarni  birliklar  bilan, o’nliklarni  o’nliklar  bilan, yuzliklarni  yuzliklar  bilan
qo’shamiz.     3   birlikka     4   birlikni     qo’shamiz,   7   birlik     hosil     bo’ladi.   Chiziqcha
ostidagi  yig’indidagi  birliklar  o’rniga  7 ni  yozamiz. 4 ta  o’nlikka  2 ta  o’nlikni
qo’shamiz.     6   ta     o’nlik     hosil     bo’ladi.   Yig’indidagi     o’nliklar     o’rniga     6   ni
yozamiz.   5  ta    yuzlikka    1 ta   yuzlikni    qo’shamiz,     6 ta   yuzlik   hosil     bo’ladi.
Yig’indidagi  yuzliklar  o’rniga  6 ni  yozamiz: yig’indi  667 ga  teng.”
Bolalar     bunday     misollarning     ustun     shaklida     yozilishini     va     ularning
yechilishini  birlashtirishni  (562+416,  2 birl + 6 birl=8 birl;  
6 o’nl. + 1 o’nl=7 o’nl;  5 yuzl. + 4 yuzl=9 yuzl.  Yig’indi – 978)  o’zlashtirishadi,
yozma  qo’shish  birliklardan  boshlanishini  yozishadi.
Keyingi    darsda   bolalar    o’nlikdan    o’tmasdan    uch   xonali    sonlarni    ayirish
bilan  tanishadilar.
   679
-                         9 birlikdan  4 birlikni  ayiramiz,  5 birlik  chiqadi.
   434                  
   -----                 4 ni  chiziqcha  ostida  ayirmada  birliklar  o’rniga  yozamiz.  7
o’nlikdan     3   o’nlikni     ayiramiz,     4   o’nlik     chiqadi.   Ayirmada     o’nliklar     o’rniga
(xonasiga)     4   ni     yozamiz,     6   yuzlikdan     4     yuzlikni     ayiramiz,     2   yuzlik     hosil
bo’ladi.     Ayirmada     yuzliklar     o’rniga     2   ni     yozamiz.     Ayirma     245   ga     teng
bo’ladi. 
Uch   xonali   sonni   ikki   xonali   songa   qo’shishga   katta   ahamiyat   beriladi.
Masalan,   52+931.     Bu     yerda     bolalarni     sonlarni     to’g’ri     yozishga     o’rgatish
muhimdir.
Ikkita  yozuv  bo’lishi  mumkin.               52                                 52
           +                   va            +
931  931
                 ------                           -------
Noto’g’ri  yozuvdagi  xatoni  juda  sinchiklab  aniqlash  muhimdir. (Bu  yerda
yuzliklar   o’nliklar   ostiga   yozilgan. Aslida   o’nliklar   o’nliklar   ostiga   yozilishi
kerak  va  h.k) 
Ushbu     427+133,     363+245,     263+434     ko’rinishdagi     misollarni     yechishda
nima     uchun     yozma     qo’shishni     og’zaki     hisoblashganidek,yuqori     xonalardan
emas,   balki     bir     xona     birliklaridan     boshlash     kerak:     O’quvchilar     misollardan
birini     yechishsin.   (457+243),   bunda     qo’shishni     yuzliklardan     boshlab,   bunday
ketma-ketlikdagi     hisoblashlar     noto’g’riligiga     o’zlari     ishonch     hosil     qilishadi,
chunki  yuzliklar  raqami  va  o’nliklar  raqamini  tuzatishga  to’g’ri  keladi. 
O’nlikdan     o’tib     qo’shishga     doir     misollarni     yechishdan     oldin     natijani
yanada  yaxshiroq  birliklarda  ifodalash  talab  qilingan.  
8   birl   +   6   birl.,     6   o’nl   +   7   o’nl     va     shu     kabi     ko’rinishdagi     tayyorgarlik
mashqlarini  kiritish  foydali. 
Xuddi     avvalgi     bosqichlardagidek     misollar     avval     mufassal     tushuntirilib
yechiladi.
268                 
+                8 birlikka  9 birlik  qo’shilsa,  17 birlik  chiqadi  yoki  
319
-----           1 o’nlik  va  7 birlik  chiqadi.  7 birlikni  birliklar  ostiga,  1 o’nlikni
esa     o’nliklarga     qo’shamiz.     6   o’nlikka     1   o’nlikni     qo’shamiz,     7   o’nlik     hosil
bo’ladi.  bizda  yana  bitta  o’nlik  bor, uni  ham  qo’shsak,  8 o’nlik  chiqadi.  8 ni
o’nliklar    ostiga   yozamiz.    2 yuzlik   va   yana   3 yuzlik   5 yuzlik   bo’ladi.   5 ni
yuzliklar  ostiga  yozamiz. Yig’indi – 587.
Ikkinchi, uchinchi  darsdan  so’ng  tushuntirishni  qisqartirish  mumkin:
523            3 + 2 = 5,  yozamiz  5;  2 + 8 = 10, 0 ni  yozamiz,  1 ni         
+
382               yuzliklarga  qo’shamiz.  5 + 3 = 8,    8 + 1 = 9,    9 ni  
----- yozamiz.   Hammasi   905. Lekin   xatoga   yo’l   qo’yilsa,   birinchi   darslardagidek,
mufassal  tushuntirishni  talab  qilish  lozim. 
254 + 346   va   489 + 395   ko’rinishdagi    qo’shish   hollarini    ham    ko’rsatish
lozim: 4 + 6 = 10,  0 ni  yozamiz,  1 ni  o’nliklarga  qo’shamiz.  5 + 4 = 9,  9 + 1 =
10,    0  ni     yozamiz,    1  ni     yuzliklarga    qo’shamiz.    2  +  3  =  5,    5  +  1  =  6,      6  ni
yuzliklar  ostiga  yozamiz. Hammasi  600. 489 + 395.   9 + 5 = 14,  4 ni  yozamiz,
1   ni     o’nliklarga     qo’shamiz.     8   +   9   =   17,     17   +   1   =   18,     8   ni     yozamiz,     1   ni
yuzliklarga   qo’shamiz.     4 + 3 = 7,   7 + 1 = 8,   8 ni   yuzliklar   ostiga   yozamiz,
884  hosil  bo’ladi.
Yozma     qo’shishni     bajarishda     o’quvchilarning     mulohazalarini
o’zlashtirishdan   tashqari   mazkur   mavzuni   o’rgatishning   hamma   bosqichlarida
tez   va   to’g’ri   hisoblash   ko’nikmalarini   hosil   qilishga   erishish   kerak.   Bunga
quyidagicha  turli  xil  mashqlar  yordam  beradi: 
1) Misollarni  yeching.
  142                 32                    305                     218
   +                     +                      +                        +
       275               399                   615                      208
      ------             ------                 ------                    ------
2) Quyidagi     misollarni     qarab     chiqing;     ular     orasidan     to’g’ri     va     noto’g’ri
yechilganlarini  ko’rsating, xatoni  tushuntiring, to’g’ri  yeching:
   367              303              429              178                 23
+                   +                  +                  +                  +
   113               253             571               245               447
  ------            ------            ------            ------              ------
   470               506            1000              323               667
3) Quyidagi  misollarda  tashlab  ketilgan  raqamlarni  o’rniga  yozing:
    464                524               408             467               496
 +                    +                  +                  +                   +
    326                239               203             282               504
  ------               ------             ------           ------             ------
   7 . 0                7 . .               6 . 1            . 49               . 0 .
380-247,   904-723   ko’rinishdagi   uch   xonali   sonlarni   ayirishda   o’quvchilar
misol     qo’shishdagidek     ustun     shaklida     yozilsa,   soddaroq     va     tezroq     ayirish mumkinligini     tushunishadi.   Dastlabki     paytlaeda     ayirish     mufassal     tushuntirib
bajariladi.
     380
-                 Dastlab  bir  xona  birliklarini  boshqa  xona  birliklariga    
247
   ------        ajratish esga olinadi: 1 o’nl. = 10 birl;  1 yuzl. =  10 o’nl.
Birliklarni     ayiramiz:   0   dan     7   birlikni     ayirib     bo’lmaydi,   8   o’nlikdan     bitta
o’nlikni     olamiz.   Buni     esdan     chiqarmaslik     uchun     8   raqami     ustiga     nuqta
qo’yamiz.  1 ta o’nl. = 10 birl.    10 bir. – 7 birl=3 birl. (Bitta  o’nlikda  10 ta  birlik
bor.   10 birlikdan   7 birlikni   ayiramiz – 3 birlik   qoladi. Javobni   birliklar   ostiga
yozamiz.)
O’nliklarni     ayiramiz:   8   raqami     ustida     nuqta     turibdi.   1   ta     o’nlikni     qarzga
olgan     edik.     7   o’nl.   –   4   o’nl   =   3   o’nl.     3   ta     o’nlikni     bildiruvchi     3   raqamini
o’nliklar  ostiga  yozamiz.
 Yuzliklarni  ayiramiz: 3 yuzl. – 2 yuzl = 1 yuzl.  Javob: 133
  904           “1 ta  yuzlik =10 ta  o’nlik, 1 ta  o’nlik=10  birlik  ekanini”
-                             
  247             eslaymiz. Birliklarni  ayiramiz: 4 birl. – 3 birl=1 birl. 1 ni
------
birliklar     ostiga     yozamiz.     O’nliklarni     ayiramiz:   0   dan     4   ta     o’nlikni     ayirib
bo’lmaydi. 9 ta  yuzlikdan  1 ta  yuzlikni  olib  turamiz, buni  esdan  chiqarmaslik
uchun  9 raqami  ustiga  nuqta  qo’yamiz. 
1   yuzl.   =10   o’nl.     10   o’nl.   –   4   o’nl=6   o’nl.     6   ni     o’nliklar     ostiga     yozamiz.
Yuzliklarni  ayiramiz: 9 raqami  ustida  nuqta  turibdi, demak, 8 ta  yuzlik  qolgan.
8 yuzl – 7 yuzl=1 yuzl.  1 ni  yuzliklar  ostiga  yozamiz.  Javob: 161.
Mashq   tariqasidagi   bunday   misollarning   bir   nechtasini   bajargandan   so’ng
831-369  ko’rinishdagi  misollar  kiritiladi, bularda  qo’shni  yuqori  xonadan  bitta
yoki  ikkita  birlik  “qarz”  olishga  to’g’ri  keladi. Tayyorgarlik  mashqlari  sifatida
quyidagi   kabi   misollarni   kiritish   foydalidir: 1 o’nl.   6 birl. – 7 birl.,   1 yuzl.   5
o’nl.   –   8   o’nl.     va     h.k.   Shuningdek,   turli     mashqlar     yordamida     har     xil     xona
birliklari     orasidagi     munosabatni     va     yuqori     xona     birligini     qo’shni     xonalar
birliklariga  maydalashni  takrorlash  kerak.   831        O’quvchi  bu  misolni  yechar  ekan, 1 ta  yuzlikda  10 ta        
-         
  369        o’nlik, 1 ta  o’nlikda  esa  10 ta  birlik  borligini  eslaydi.
------ 
So’ngra     u     quyidagicha     mulohaza     yuritadi:   1   dan     9   ni     ayirib     bo’lmaydi.
Qo’shni  xonadagi  3 ta  o’nlikdan  1 tasini  “qarz”  olaman (3 raqami  ustiga  nuqta
qo’yadi). 1 o’nl.  1 birl.=11 birl.   
11 birl.-9 birl.=2 birl., javobni  birliklar  ostiga  yozaman. O’nliklarni  ayiraman: 2
ta     o’nlik     qolgan     edi.     2   ta     o’nlikdan     6   ta     o’nlikni     ayirib     bo’lmaydi.     8   ta
yuzlikdan     1   ta     yuzlikni     olaman.(8   raqami     ustiga     nuqta     qo’yadi).   1   yuzl.     2
o’nl.=12 o’nl.  12 o’nl.-6 o’nl.=6 o’nl., javobni  o’nliklar  ostiga  yozaman.
Yuzliklarni     ayiraman:   7   ta     yuzlik     qolgan,     7   yuzl.-3   yuzl.=4   yuzl.,   javobni
yuzliklar  ostiga  yozaman.  Javob: ayirma  462.
800   -   358,     700   -   206,     1000   -   427     ko’rinishdagi     misollar     qiyin     hollar
hisoblanadi. Bunda  qiyinchiliklar  xona  birliklarini  bir  necha  marta  maydalash
tufayli     kelib     chiqadi   (1000-456   –   birliklar,   o’nliklar     va     yuzliklar     bo’lmagani
uchun  minglikni  olib, uni  yuzliklarga  maydalaymiz, 10 ta  yuzlik  hosil  bo’ladi;
10 ta   yuzlikdan   bittasini    olamiz – nuqta   qo’yamiz   va   9 ta   yuzlik   qolganini
eslab     qolamiz;     1   ta     yuzlikni     o’nliklarga     maydalaymiz,   10   ta     o’nlikni     hosil
qilamiz  va  h.k).
    800            O’quvchining  mulohazasi:”1 ta  yuzlikda  10 ta o’nlik, 
-
    358       1 ta  o’nlikda  10 ta  birlik  borligini  eslayman.  Birliklarni
   ------
ayiraman: 0 dan  8 ni  ayirish  mumkin  emas. O’nliklarning  birliklari  yo’q.   8 ta
yuzlikdan  1 ta  yuzlikni  olaman (8 raqami  ustiga  nuqta  qo’yaman).  1 yuzl.=10
o’nlik.   Endi   menda   0   o’rniga   10 ta   o’nlik   bor. 10 ta   o’nlikdan 1 ta   o’nlikni
olaman (0 ustiga  nuqta  qo’yaman)  
1   ta     o’nlik   =   10   ta     birlik;     10   birl.-8   birl.   =   2   birl.   Javobni     birliklar     ostiga
yozaman.  O’nliklarni  ayiraman. Bizda  9 ta  o’nlik  qoldi.   9 ta   o’nl.-5 ta   o’nl.=4 ta   o’nl.   Javobni   o’nliklar   ostiga   yozaman.   Yuzliklarni
ayiraman:     7   ta     yuzlik     qolgan     edi.     7   yuzl.-3   yuzl=4   yuzl.     Javobni     yuzliklar
ostiga  yozaman.  Ayirma – 442.”
Bunday     ko’rinishdagi     dastlabki     misollarni     yechishda     yuzliklar,   o’nliklarni
“qarzga  olishni”  0 ustiga  nuqta  qo’yish  foydalidir: 
        10  10                          10
       1 0 0 0                         9 0 0
   -                                -
         3 5 6                          7 0 2
       --------                        -------
6 4 4                          1 9 8
Keyinroq  bolalar  yuzliklar, o’nliklarni  “qarzga  olishni”  10  sonini  0 tepasiga
yozmasdan  eslab  qolishga  o’rganib  ketadilar: 
              1000                      700
- -
189                         43
              ------                      ------
811   657
Yozma   ayirishni   o’rganishning   har   bir   bosqichida   hisoblash   malakalarini
hosil  qilish  uchun  bunday  mashqlardan  yetarlicha  berish  kerak. Bu  mashqlarni
bajarish     jarayonida     o’quvchilarning     mulohazalari     iloji     boricha     qisqa,
hisoblashlar  esa  tez  bajarilishi  kerak.  Mashqlarga  misollar  keltiramiz:
1) Misollarning  yechilishini  tushuntiring.
  265              724                  902                600
-                   -                      -                     -
    51              603                  384                249
 ------             ------               ------              ------
2) Misollarni  ustun  shaklida  yozing  va  yeching:
      813-15,         700-208,         301-196
3) Misollarni  yeching  va  natijani  qo’shish  bilan  tekshiring:
           560-237,       808-49,           300-124
4) Misollarni  yeching  va  natijani  ayirish  bilan  tekshiring:
           717-98,         403-285,         500-269 5) Noto’g’ri   yechilgan   misollarning   yechilishini   tuhuntiring   va   ularni   to’g’ri
yeching:
   407          398            635             542             603             821
  -               -                 -                 -                  -                  -
    156          212            204              26              245             348
   ------        ------          ------          ------            ------           ------
    251          600            401             702             303             583
 6) Tushurib  qoldirilgan  raqamlarni  yozing:
             4 * 8                        7 0 3
           +                              -
             * 6 *                        2 4 *
           --------                      -------
            6 4 1                         5 4 8
7) Nuqtalar  o’rniga  qanday  belgi  qo’yish  kerak?
      400-247 …301-140;                904-541 … 525-159.
Bu  paytga  kelib  yozma  hisoblashlar  bilan  yechiladigan  tenglamalarni  va
2-3 amalli  misollarni  yechish  ham  kiritiladi.    
4 . Ming  ichida  qo’shish  va  ayirishni  o’rganishga  doir  bir  soatlik
dars  ishlanmasi
II sinfda matematikadan mustahkamlash darslari.
I  Mavzu:   Yozma  qo`shish  va  ayirish  usullari   mavzusiga  doir  misol   va  masalalar
yechish.
II Maqsad:
1. O`quvchilarning metodik nutqini o`stirish;
2. Matematika faniga qiziqishni orttirish;
3. O`quvchilarni axloqiy tarbiyalash;
4.   O`quvchilarga   sonlarni   ustun   qilib   qo`shish   va   ayirishga   oid   ko`nikma   va
malakalarini rivojlantirish.
III Darslar turi:  Noananaviy dars.
IV. Dars metodi:  Savol, javob, suhbat va hikoya.
V. Dars jihozi:  Ko`rgazmali qurollar.
Darsning   borishi:   O`qituvchi   o`quvchilar   bilan   salomlashib   o`tilgan   mavzuni
takrorlab oladi. O`qituvchi - Bolalar biz o`tgan darsda misollarni ustun qilib, qo`shish va ayirishni
o`rgangan edik, yana takrorlab olamiz.
Birliklarni   -   birliklarga   qo`shib,   birliklar   tagiga   yozamiz,   so`ngra   o`nliklarni
o`nliklarga qo`shib, o`nliklar tagiga yozamiz.
Endi   -   bolajonlar   bugun   sinifimizga   hammamiz   sevib   o`qiydigan   “Bo`g`irsoq”
ertagidagi  bo`g`irsoq  tashrif   buyurgan. Kelinglar  uni   sinfga  taklif   qilamiz.  Sinfga
bo`g`irsoq kirib keladi.
        Bo`g`irsoq:
          Aziz o`quvchilarim
          Mening mehribonlarim
          Sizlarga olib keldim
          Eng chiroyli beshlarim
Darsni qoyil qilar kim
          Yoki bilmay qolar kim
          Bizga ayting bolalar
          “5” ni yana kim olar.
Shunda   o`quvchilar   ko`rgazmali   tarzda   chizilgan   masalani   birgalikda   og`zaki
yechadilar.
369 - masala. Bochkadagi paxta yog`i necha litr?
      20   -   litr O`shancha litr
ikkala
bidondagidan
                                                                              48 - litr ortiq
Yechish:  20 + 20 = 40                                40 + 48 = 88
                       20                                                      40                     +                                                        +  
                       20                                                      48
                  40                                             88
Javob:   Bochkadagi   paxta   yog`i     88     litr.   Bo`g`irsoq,   borakallo   bolajonlar   menga
katta yordam berdingiz endi yo`limda davom etsam bo`ladi.
O`qituvchi   -   bo`g`irsoq   yana   dumalab-dumalab   qarasaki,   oldidan   tulkilar   chiqib
qolibdi.
Tulkilar   -   bo`g`irsoq-   bo`g`irsoq   biz   seni   yeymiz.   Bo`g`irsoq   -   meni   yemanglar
sizlarga qo`shiq aytib beraman.
Tulkilar   -   bizlarga   qo`shig`ing   kerak   emas,   agar   370   misolni   yechb   bersang   seni
yemaymiz debdi.
Bo`g`irsoq   -   men   qo`rqmeyman   chunki   meni   ko`p   do`stlarim   bor,   ular   menga
yordam berishadi, yordam berasizlarmi? - Ha!
2.   O`quvchi   -   pochtaga   jo`natish   uchun   100   ta   konvert   bor   edi?   52   ta   konvert
jo`natildi. Pochtada nechta konvert qoldi?
Yechimi:                100 - 52 = 48
                              100
                              -
                                            52
  48
Bo`g`irsoq   -   borakallo!   Bolajonlarim   mushkulimni   oson   qildingiz   endi   yo`limda
davom etsam bo`ladi.
O`qituvchi   -     Bo`g`irsoq,   o`t   -   o`lanlar,   tog`u   -   toshlar   osha   dumalab   -dumalab
ketayotgan ekan oldidan bo`rilar chiqib qolibdi.
Bo`rilar - bo`g`irsoq- bo`g`irsoq biz seni yeymiz. 
Bo`g`irsoq   -   iltimos   meni   yemanglar   sizlarga   chiroyli   qo`shiqlarimdan   aytib
beraman debdi.
                                    
                                       Men bo`g`irsoq - bo`g`irsoq 
Supradagi un - urvoq
Supurishib  oldilar Qaymoqqa ko`p qordilar
Pishirdilar  tovada
Sovutdilar havoda.
5. Ming  ichida qo’shish  va  ayirishni  o’rganishga  doir  didaktik
o’yinlardan  foydalanish.
Zinama - zina  o’yni.
                    Didaktik    topshiriq:  o’quvchilar    amallarni    tartib    bilan     to’g’ri    va   tez
hisoblashni  mustahkamlash.  
O’yin  topshirig’i: topshiriqlarni  pog’pnama-pog’ona  bajarishda  kim  g’olibligini
aniqlash. 
O’yin     bayoni:   o’quvchilarning     bilim     soirasini     kengaytirish     va     fikrlarini
charxlashda     sonlar     tartibi     sonlar     ustida     arifmetik     amallar     bajarishga     oid
tushunchalarni     mustahkamlash     o’quvchilar     sonlar     ketma-ketligi,   ularni
taqqoslash usullarini puxta egallaydilar.
500 + 500
                                 616+214 770+330
                 440+280 450+250
350+150 600+300
Quyidagi topshiriqlar bilan o`quvchilar bilimini mustahkamlash mumkin.
1 - topshiriq: Zinaga ko`tarilish qismida qanday misollar bor ekan?
2 - topshiriq: Zinadan pastga tushayotganda esa qanday misollarni ko`rayapmiz?
“Jim”  o`yini
Didaktik   topshiriq:   o`quvchilarning   og`zaki   hisoblashga   doir   malaka   va
ko`nikmalarini mustahkamlash.
O`yin   topshirig`i:   O`quvchilarning     fikrlash     qobiliyati   va   tasavvurini
shakllantirish.
O`yin bayoni:  Bu o`yin uchun quyidagi  jihozlar  tayyorlanadi. Magnitli doska,  turli  shaklda  berilgan  misollar yozilgan  ko`rgazmalar,  raqamli
kartochkalar.
O`qituvchi o`yinning sharti bilan o`quvchilarni tanishtiradi. Magnit doskaga   turli
shaklda misollar yozilgan rasm yopishtirib qo`yiladi.
So`ngra o`quvchi qaysi misolni 
ko`rsatsa, o`sh misolning 
javobini raqamli kartochka 
orqali ko`rsatish lozim, bunda
 oddiydan murakkabga qarab ish 
tutilsa maqsadga muvofiq bo`ladi.
Mana bu  shaklga yaxshilab ahamiyat  bering,  
250     hosil     qilish     uchun     200,     400,     225,     150,     190     sonlariga   qaysi     sonlarni
qo`shsak hosil  bo`ladi.  Javobni  raqamli  kartochkalar  yordamida  ko`rsatishingiz
kerak    deb    tushuntiriladi.    Bo`sh     katakchalar     o`rniga   shunday     son     qo`yingki,
undan     1000     hosil     bo`lsin,   deb     aytiladi.   O`quvchilar     tez     fikrlab,     javobini
raqamli     kartochkalar     orqali     ko`rsatishlari     kerak.     Bu     o`yin     o`quvchilarning
mantiqiy   fikrlash   qobiliyatini,   hozirjavobligini,   topqirligini o`stirishga   yordam
beradi.     O`qituvchi     o`quvchilarning     raqamli     kartochkalar   orqali   to`g`ri     javob
berganliklarini,     kim   xatolikka   yo`l     qo`yganliklarini     o`z     vaqtida     baholab,
rag`batlantirib borisi kerak.  
                         150
   250                                     400
700 550
                       600                          21
0
6
5
0
35
0 4
0
570
0-
+75
0         + 
270  + 300 +
        +          + 250
750  + =1000 Qanday  o`yinlar  o`quvchilarning  og`zaki  hisoblashi  va  qiziqishining  oshishiga
katta  yordam  beradi. Xulosa  
Boshlang’ich   sinflarda   o’quvchilarning   matematikadan     og’zaki     va   yozma
hisoblash   usullarini   shakllantirish   eng   muhim     bosqichlardan     hisoblanadi.
O’quvchilarning     ichida     qo’shish     va     ayirish     amallarining     hadlari,     nomlari,
natijasi     va     ular     orasidagi     bog’lanishlarni     yuqori     darajada     o’zlashtirish
imkoniyati     paydo     bo’ladi.   O’rganilgan   og’zaki   hisoblash   usullari   puxta
ko’nikmalarga  ega  bo’linadi. 
Dasturga   muvofiq   ming     ichida     arifmetik     amallarni     o’rganishda     yozma
hisoblashlar     muhim     o’rin     tutadi.   Ayniqsa     qo’shish     va     ayirishga     doir
mashqlarni  o’rganishda  o’quvchilar  yo’l  qo’yishi  mumkin  bo`lgan xatolarning
oldini   olish   masalasi   va   tez   hisoblashni   oqrganish   boshlang`ich   sinf
muammolaridan biri ekanligini hisobga olgan holda biz bu muammoni tahlil qildik
va anch muvoffaqiyatlarga erishdik.
Jumladan,   pedagogik   tajriba   o`tkazish   natijasida   ming   ichida   qo`shish   va
ayirtish   amallarini   o`rganish   bosqichlari   tizimini,   darsni   tashkil   qilish   usullarini
didaktik materiallar tayyorlash kabi muhim metodik tavsiyalar ishlab chiqdik.
Bu   tavsiyalardan   yosh   o`qituvchilar   o`z   ish   faoliyatlarida   foydalansalar
maqsadga muvofiq bo`ladi deb o`ylaymiz.  Foydalanilgan adabiyotlar ro`yxati
1.   Bigbayeva   N.   U.   “Boshlang’ich   sinflarda   matematika   o’qitish   metodikasi”.
Toshkent, “O’qituvchi”, 1996 yil
2.   Jumayev   M.   E.,   Tadjieva   Z.   G’.       Boshlang’ich   sinflarda   matematika   o’qitish
metodikasi.   Toshkent.   2005 yil
3.   Jumayev   M.E.,   Tadjiyeva   Z.G’.   “Boshlang’ich   sinflarda   matematikadan
fakultativ darslarni tashkil etish metodikasi” Toshkent, “TDPU” 2005 yil
4. Jumayev M.E. Bolalarda matematik tushunchlarni rivojlantirish nazariyasi      va
netodikasi  (KHK uchun)     Toshkent.    “Ilm-Ziyo” 2005 yil
5. Jumayev M.E. Boshlang’ich matematika nazariyasi va netodikasi  (KHK uchun)
Toshkent, “Arnoprint” 2005 yil
6.   Toshmurodov   B.   “Boshlang’ich   sinflarda   matematika   o’qitishni
takomillashtirish ” Toshkent “O’qituvchi”, 2000 yil
7.   Jumayev   M.   E.   “Matematika   o’qitish   metodikasidan   praktikum”   Toshkent
“O’qituvchi” 2004 yil
8. Omonov B.    Qiziqarli matematika.   Toshkent    “O’qituvchi”, 1994 yil
9.   Mavlonova   R.   A.   Raxmonqulova   N.X.   “Boshlang’ich   ta’limning
integratsiyalashgan pedagogikasi” Toshkent “Ilm ziyo”, 2009 yil
10. Yo’ldoshev J. G’. Usmonov S. A. “Pedagogik texnologiya asoslari” Toshkent
“O’qituvchi”, 2004 yil
11. Jo’rayev R. Zunnunov A. “Ta’lim jarayonida o’quv fanlarini integratsiyalash”
Toshkent “Sharq”, 2005 yil
12.   Suvonqulov   A.   K.   Hamzayev   H.   X.   “Boshlang’ich   sinflarda   matematika
o’qitish metodikasidan amaliy mashg’ulotlar” Jizzax- 2006 yil
13.   Suvonqulov   A.   K.   Hamzayev   H.   X.   “Boshlang’ich   sinflarda   matematika
darslarida didaktik o’yinlar” Jizzax-2007 yil
14. Ibragimov X. I. va boshqalar “Pedagogik- psixologiya” Toshkent “O’zbekiston
faylasuflar milliy jamiyati nashriyoti”, 2009 yil
15.   Bikbayeva   N.U.   Yangabayeva   E.   Matematika.   Darslik   3-sinf     Toshkent.
“O’qituvchi” 2008 yil

Reja: Kirish 1. Uch xonali sonlarni qo`shish va ayirish 2. Ming ichida qo’shish va ayirishning og’zaki usullari 3. Ming ichida qo’shish va ayirishning yozma usullari 4 . Ming ichida qo’shish va ayirishni o’rganishga doir bir soatlik dars ishlanmasi 5. Ming ichida qo’shish va ayirishni o’rganishga doir didaktik o’yinlardan foydalanish Xulosa Foydalanilgan adabiyotlar

Kirish Matematikadan boshlang`ich ta`lim darslarida o`quvchilar bilimiga qo`yiladigan talablar ichida arifmetik amallar va ularni hisoblash usullari mavzuni o`ta muhim mashqlardan ekanligi alohida ta`kidlangan O`quvchilar tartib bilan avval matematik amallar nomlari, belgilash, amal hadlari, hatijalar nomlari bilan tanishadilar. I sinfdan boshlab “+”, “ – “ belgilarini ishlatish, ular bilan hosil bo`ladigan matematik ifodalarni o`rganadilar. Ayirish I sinfda o`quvchilarga hisoblashning og`zaki usullarining puxta ko`nikmalarining shakllahishida katta ahamiyat beriladi. Dastyrda keyingi 100 va 1000 ichida arifmetik amallarning, jumladan qo`shish va ayirishni bajarish o`rtasida o`zaro munosabatlarni nazarda tutilgan. Hisoblashlarning to`g`ri bajarilishi muhimdir. Shuning uchun qo`shish va ayirishga doir mashqlarni shakllantirish uchun mashqlar ychishi ularning o`z vaqtida tushunishni taminlash zarur. Hisoblash ko`nikmalarini shakllantirish maqsadida berilgan mashqlar qo`shimcha ma`zmunga ega bo`lishi ham mumkin. Masalan, 26 + 5 va 24 + 6 ifodalarni taqqoslashda o`quvchilar ular orasidagi o`xshash va farqli tomonlari bilan bizga hisoblash orqali ifodalarning munosabatlarini aniqlaydilar. Shu bilan birga 3 + 3 + 3 + 3 misollarni o`rganib ko`paytirishga tayyorgarlik mashqlarini bajaradilar. Endi 1000 ichida qo`shish va ayirish amallarini o`rganishga doir talablarni ko`rib chiqaylik, ular quyidagicha belgilangan. 1000 ichida sonlarni qo`shish va ayirishning (og`zaki va yozma) barcha hollari bilan bog`liq usullarni egallash. Qo`shishning asosiy xossasi; Ayirishda 0 – ning xossasi qo’shish bilan ayirishning orasidagi munosabat. Ming ichida qo’shish va ayirish jadvali quyidagi ko’rinishdagi ayirish va qo’shishni bajarish 900-200 850-750 600-500 450-375 440-330 850-150 640-240 770-130 440-240 Qo’shish va ayirishga doir misollarni yechish ming ichida sonlarni xona orqli o’tib og’zaki va yozma qo’shish hamda ayirish usullari ming ichida

sonlarni og’zaki qo’shish va ayirishni o’rganilgan usullari asosida bajarish 1000 gacha bo’lgan sonlarni qo’shish va ayirishni ustun shaklida yozish bilan hisoblay olish, 1000 ichida sonlarni o’qish, yozish va taqqoslash 1000 ichida qo`shish va ayirisdh amallarini og`zaki va yozna to`g`ri bajarish, III sinfda 1000 ichida sonlarni qo`shish va ayirishni o`rganishda o`quvchilar oldin yig`indini songa va sonni yig`indiga qo`shishning (530 + 200, 530 + 20 ko`rinidhdagi misollar) turli usullarni qo`llab, og`zaki hisoblash usullari bilan tanishadilar. Boshqa hollarda ular yig`indini ayirish (350 + 280, 270 + 530, 600 – 370 0ko`rinishdagi miaollar) usullaridan foydalanadilar. Bu mashqlarni bajarib bolalar 1000 ichida sonlarni yozma hisoblashlarga o`rganishga ham katta e`tabor beriladi. 1000 ichida sonlarni to`g`ri va tez yozma qo`shish va ayiriush malakalarini avtomatizm darajasiga yetkazish kerak. Bunda o`quvchilar zarur hollarda bajarilayotgan amallarni tushuntirib bera oladigan bo`lishlari kerak. Yozma hisoblashlar ustida ish olib boorish bilan bir vaqtda bolalarning arifmetik anallar haqidagi, bu amallar tarkibiy qismlaridan birining o`zgarishi bilan natijaning o`zgarishi haqidagi bilimlari chuqurlashtiriladi va umumlashtiriladi. Amallarning xossalari bilan tanishtirish davom ettiriladi. Bu bilimlardan ratsional hisoblash usullarini egallash qo`shish va ayirishda qo`llaniladi. 1000 ichida sonlarni qo`shish va ayirish masalasi har doim tajribali o`1qituvchilar va olimlar diqqat markazida bo`lib kelmoqda. Ayniqsa keyingi yillarda Bikboyeva N.U., Jumayev M., Tojiyev Z.E., Mirzahmedov A. kabi metodist olimlar bu sohada katta ishlarni amalga oshirmoqdalar. Darslik mazmunini jamiyat va davlat rivojlanishidan orqada qolmasligiga erishmoqda. 1. Uch xonali sonlarni qo`shish va ayirish Uch xonali sonlarni qo`shish va ayirish, ularni bajarish usullari ma`nosida, matmatikani o`rganishning mazkur bosqichida eng qiyin qismi hisoblanadi.

Qo`shish va ayirishning 100 + 60, 164 + 66, 168 – 108 ko`rinishdagi (137 + 51, 142 – 39 ko`rinishdagi kabi) hollari ming ichida sonlarning hosil bo`lishini va ularning yuzlik tarkibini o`rganish munosabati bilan qaraladi. Masalan, o’qituvchi doskaga quyidagini yozadi: 100 + 40, 100 - 40, bu yuzlik Yuzlikka 4 ta o’nlik qo’shilyapti. Qaysi son 1 ta yuzlik 4 ta o’nlikdan iborat ? Demak, 100 + 40 = 140. O’qituvchi navbatdagi misolni yozadi: 150 - 50, 150 sonida nechta alohida yuzlik va alohida o’nlik bor ? (1 ta yuzlik va 5 ta o’nlik) 5 ta o’nlikni ayiramiz necha son hosil bo’ladi ? (150 - 50 = 100) 150 - 100 ham xuddi shunday qaraladi. So’ngra bolalar misollarning to’rtliklarini yechadilar: a) 102 + 87 b) 593+101 = 87 + 102 193+501 = 184 - 38 184 - 108 hamda qo’shish va ayirishning ko’rsatilgan hollarini o’zlashtirishga yordam beradigan turli mashqlarni bajaradilar a) Bo’sh joylarda (“darcha” larda) qanday sonlar turishi kerak. 128 = + 82 136 = 99 + b) Bo’sh joylarda qanday sonlar va belgilar turishi kerak. 475 321 = 796 100 99 = 199 475 321=154 206 146 = 60 788 = 800 162 = 517 179 = 107 162 = 15 Shundan keyin bolalar ming ichida sonlarni qo`shish va ayirishni o`rganishga kirishadilar. Buning uchun dastavval yuzliklardan o`tib qo`shishning umumiy usulini o`zlashtirishlari kerak (birinchi qo`shiluvchiga, uni yuzlikka to`ldirish uchun nechta o’nlik qo`shish kerakligini aniqlaymiz, so`ngra ikkinchi

qo`shiluvchida yana nechta o’nlik borligini aniqlaymiz va ularni 100 ga qo`shamiz). So`ngra bolalarni turli hollarda umumiy usulni qo`llay olishga o`rgatish kerak. Ana shu asosda mavzuni o`rganishning oxiriga kelib bolalar ming ichida sonlarning tarkibini (100 dan 999 gacha) o`zlashtirishlari kerak. Mavzu ustida ishlashning uzil - kesil maqsadi qo`shish va ayirishning barcha hollarni yoddan bilishdir. Mavzuni o`rganish davomida o`quvchilar quyidagi bosqichlardan o`tishlari kerak. 1. Yuzlikdan o`tib qo`shishning umumiy usulini o`zlashtirish va undan ming ichida sonlarni qo`shishda foydalana olish. 2. Qo`shishni jadval hollarini va son tarkibining tegishli mos hollarini yoddan bilish. 3. Yuzlikdan o`tib ayirishning 100 ichida ayirishdagiga o`xshash sonning tarkibini bilishga asoslangan umumiy usulni o`zlashtirish. Masalan, 130 - bu 80 va 50, 80 tasi kam 130 - bu 50. Demak 130 - 80 = 50. 4. Ayirish natijalarini yodda saqlash bolalarni yuzlikdan o`tib, qo`shishni umumiy usulini ongli idrok etishlariga tayyorlash uchun ular bilan quyidagilarni takrorlash zarur: 1. Mazkur darsda qo`shishga doir misollarda ikkinchi qo`shiluvchi bo`lib keladigan sonning tarkibini takrorlash. Aytaylik, darsda biror songa 300 yoki 400 ni qo`shish kerak bo`lsin, ya`ni ikkinchi qo`shiluvchi 300 yoki 400 ni qo`shish kerak. Sonlar tarkibi ustida ishni o`yin (“Har qaysi dilda nechta?”) yoki didaktik mashq (“Ikkinchi sonni ayt”) ko`rinishida o`tkazish mumkin, o`qituvchi kerakli usulni o`zi tanlaydi, bolalar 300 va 400 sonlarining yuzliklardan tashkil topgan tarkibining mumkin bo`lgan barcha hollarini aytishlari kerak, o`qituvchi esa ularni doskada bunday ko`rinishda yozadi: 300 300 400 400