logo

O`zbekiston SSSRning tashkil topishi

Загружено в:

19.11.2024

Скачано:

0

Размер:

30.734375 KB
Mavzu: O`zbekiston SSSRning tashkil topishi
 
                            Reja:
I. Kirish 
II. Asosiy qism 
1.O'zbekiston SSRning davlati va huquqi tarixi
2.O'zbekiston Konistinusiyasini ishlab chiqish
3.O zbekiston SSSR davrida Ichki ishlar organlari.ʻ
III. Xulosa
IV. Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
                KIRISH
Yurtmiz   istiqlolning   yigirma   to'qqiz   yilligini   keng   nishonlashga
tayyorgarlik   ko‘rayotgan   shu   kunlarda   mamlakatimizning   mustaqil
taraqqiyot   yo‘liga   yana   bir   bor   nazar   tashlaymiz.   Bugungi   yorug‘
kunlarga,   yutuq   va   marralarga   qanday   omillar   evaziga   erishganimizni
ko‘z   o‘ngimizdan   o‘tkazamiz.   Mamlakatimiz   uchun   hal   qiluvchi   bir
paytda   eng   to‘g‘ri   yo‘l   sifatida   tanlangan,   bugungi   kunda   o‘zining
yuksak   samaralarini   berayotgan   O‘zbekistonning   o‘ziga   xos   va   o‘ziga
mos   taraqqiyot   yo‘li   –   “o‘zbek   modeli”   ana   shunday   eng   muhim
omillardandir.
1927-yil 30-martda O‘zSSR birinchi Konstitutsiyasi qabul qilindi. Butun
Ittifoqda   bo‘lgani   singari   O‘zbekistonda   ham   mehnatkashlarning   eng
ommaviy   tashkiloti   –kasaba   uyushmalari   (profsoyuzlar)   ham   par-tiya
komitetlariga   to‘la-to‘kis   qaram   bo‘lib   qoldi.1925-yil   21-mart
O‘zbekiston   kasaba   uyush-   malariga   asos   solindi.   O‘zbekiston   kasaba
uyushmalari   respublika   soveti   (Uzsovprof)   Bu-   tunittifoq   Kasaba
uyushmalari   Markaziy   Sove-   ti   (VSSPS)   rahbarligida   ish   olib
borgan.1925-yilda   O‘zbekiston   leninchi   kommunis-   tik   yoshlar   ittifoqi
(O‘zLKSM)   tashkil   etildi.O‘zbekistondagi   dehqonlarni   g‘oyaviy   ji-
hatdan   birlashtirib   turgan   tashkilotlardan   biri   «Qo‘shchi»   ittifoqi
bo‘lgan. U 1920–1933-yil- larda faoliyat ko‘rsatgan.1925-yilda 200 000
kishini  o‘ziga birlashtir-  gan bu ittifoq  ham asta-sekin bolsheviklarning
qishloqdagi   zo‘ravonlik   siyosatining   asosiy   ta-   yanchiga
aylantirilgan.Barcha   tuzil malar   (tashkilotlar,   uyushmalar)   sovet
mafkurasini mustah kamlashga va uni ri  vojlantirishga xizmat qiligan.
Yurtimizda   80-yillar   oxirida   vujudga   kelgan   vaziyatni   chuqur
o‘rgangan   olimlar,   ekspert   va   tahlilchilar   aynan   ana   shu   iborani
qo‘llaydilar.   Darhaqiqat,   o‘sha   suronli   yillarda   O‘zbekistondagi   ahvol
juda   qaltis   edi.   O‘sha   paytda   respublikamiz   barcha   asosiy   iqtisodiy   va
ijtimoiy ko‘rsatkichlar bo‘yicha sobiq ittifoq respublikalari ichida oxirgi
o‘rinlarda   turar   edi.   Aholi   jon   boshiga   milliy   daromad   ishlab   chiqarish
ittifoqdagi   o‘rtacha   ko‘rsatkichdan   ancha   kam   edi.   Qishloq   xo‘jaligida paxta yakkahokimligi oqibatida oziq-ovqat masalasida o‘zgalarga qaram
edik. 
I.A,Karimov
II.Asosiy qism 
1.O'zbekiston   SSRning   davlati   va   huquqi   tarixi (O‘zbekiston
SSRning   davlati   va   huquqi   tarixini   yuz   bergan
siyosiyhuquqiy   o'zgarishlarga   ko ra   uchr   davrga,   ya'niʻ
1924-1936, 1937-1977 va 1978-1991-yillarga bo lib o'rganish	
ʻ
maqsadga   muvofiqdir.1924-yilga   kelib   Rossiya   bolsheviklar
kommunistik   partiyasining   Markaziy   Qo'mitasi   va   Sovet
Hukumati   bolshevistik   mustamlaka   tizimini   yanada
mustahkamlash   uchun   yangi   usulni   qo'llaganlar.   1920-yili
V.I.   Leninning   Turkiston   o'lkasini   milliy   respublikalarga
ajratib   yuborish   g'oyasi   amalga   oshiriladi.   Milliy   hududiy
“chegaralanish   tufayit   mavjud   davlatlar   o'rniga   yangi
respublikalar tashkil etildi. O'rta Osiyo hududi yangi usulda
yana   Rossiya   rahbarligida   birlashtirildi.   Natijada   O'rta
Osiyoda   O'zbekiston   SSR   va   uning   tarkibida   Tojikiston
ASSR, Turkmaniston SSR, RSFSR tarkibiga kiruvchi Qora-
qirg'iz   (Qirg'iziston)   avtonom   viloyati,   Qozog'iston   SSR   va
uning   tarkibida   Qoraqalpog'iston   avifom   viloyati   tashkil
etilgan.   O zbekistonni   tashkil   ?qilish!   Yufasidad   mizilgan	
ʻ
Muvaqqat   qo'mita   1924-yilning   5-dekabrid3-
O"Zbekistonning   tashkil   etilganligini   xalqqa   e'lon
qildi.TASSR,   BXSR   va   XXSR   Markaziy   Ijroiya   Qo'mita
sessiyalari   1924-yilning   18-noyabrida   o'z   hokimiyatlarini tugatish va vakolatlarini O'zbekiston inqilobiy hokimiyatiga
topshirish   to'g'risida   qaror   qabul   qiladi.1925-yilning
may.oyida   SSSR   sovetlarining   III   Qurultoyida   O'zbekiston
SSR   va   Turkmaniston/   SSR,   «txtiyoriy-majburiy»   “tarzda
SSSR   tarkibiga   kiritilgan.Muvaqqat   ishchi-dehqon
hukumati   —   oliy   qonunchilik,   ijro   va   farmoyish   beruvchi
organ   sifatida   tashkil   etilgan.   1925-yilda   Sovetlaming   1
Ta'sis   syezdi   Tojik   ASSRni   O'zbekiston   SSRga   qo'shish
to'g'risida   deklaratsiya   qabul   qildi.   Tojik   ASSR   ma'muriy
hududiy   bo yicha   5   ta   viloyatga   ega   bo lib,   o'zining   oliy   vaʻ ʻ
mahalliy   boshqaruv   organlariga   ega   edi.   1924-yil   26-
noyabrda   O'zSSR   revkomi   Tojikston   ASSR   mivaqqat
hukumati   —   revkomini   tuzish   to'g'risida   qaror
chiqardi.1926-yilning,   16-iyunda   €   O'zbekiston
“Sovetlarining   Markaziy   Ijroiya   Qo'mitaning   IW”   sessiyasi
respublikada   ma'muriy-hududiy   rayonlashtirish   o'tkazish
to'g'risida   qaror   qabul   qildi.   1926-yilning   oktabrida
O'zbekiston   Sovetlari   Markaziy   Ijroiya   Qo'mitasining   V
sessiyasi   ushbu   loyihani   tasdiqladi.Bunga   ko ra,	
ʻ
respublikada-tugatilgan   /7   ta   yiloyat   o'miga   10   ta   —
Qashqadaryo,Surxondaryo,   Xotazm,   Toshkent,   Andijon,
Qo'qon,   Xo'jand,   Buxoro,   O'rta   Zarafshon,   Samarqand
(poytaxt)   okruglari   tashkil   etildi.   Bundan   tashqari   oldingi
chegaralari   doirasida   O'zbekiston   Sovetlari   Markaziy
Ijroiya   Qo'mitasiga   bo'ysunadigan   Konimex   tumani
saqlanib qolindi.
2.O'zbekiston Konistinusiyasini ishlab chiqish. O zbekiston   Konstitutsiyasin   ishlab   chiqish   uchun   26ʻ
kishidan   iborat   kamissiya   tuzilgan!   Uning,   tarkibiga
Tojikiston   Muxtor   respublikasi   vakillari   ham   kiritildi.
Komissiya   O'z   ishida   “O'zbekistonning   tashkil   etilgan
vaqtidan   buyon   qabul   qilingan   K6nstitutsion   aktlardan
foydalandi.   «O'zbekiston   SSRni   tashkil   etish   to'g'risida»gi,
«O'zbekistonni SSSR tarkibiga qabul qilish to'g'risida»gi
deklaratsiyalar, Markaziy Ijroiya Qo'mita tomonidan 1925-
yilning   22-iyulida   qabul   qilingan   va   O zbekistonning   gerbi	
ʻ
va   bayrog'ini   belgilab   beruvchi   qarorlari   O'zbekistonning
1927:yilgi   Konstitutsiyasiga   asos   qilib   olindi.   Konstitutsion
komissiya Konstitutsiya, loyiqalini ishlabichiqdi va uni 1926-
yilning   iyun   oyida   Markaziy   Ijroiya”   Qo'mita   TV
sessiyaning   dastlabki   muhokamasiga   kiritdi.   IV   sessiya
loyihani   tasdiqladi   va   Sovetlar   2   syezdining   tasdig'iga
kiritishga   qaror   qildi.   1927-yilning   30-31-martida
O'zbekiston   SSR   sovetlarining   qurultoyi   O'zbekistonning
birinchi konstitutsiyasini qabul qilish to'g'risida qaror qabul
qildi.O'zbekiston   (SSRning   birinchi   kongtitutsiyasi   8.
bo'lim,   17   bob   va   114   moddadan   iborat   bo£lgan»   Birinchi
bo'lim   umumiy   holatlarga   bag'ishlangan.   Unda
Konstitutsiyaning   huquqiy   asoslari,   O'zbekistonda   tashkil
etilgan davlatning
mohiyati,   oliy   hokimiyat   organlarining   tizimi,
O'zbekistonning sobiq Sovet Ittifoqi tarkibiga kirishi hamda
ular   vakolatlarining   o zaro   belgilanganligi   mustahkam	
ʻ
langan.   Konstitutsiyaga   ko'ta   O zbekiston   tarkibiga	
ʻ
Tojikiston   Muxtor   Respublika   shaklida   kirgan.
Konstitutsiya   bo'yicha"   O'zbekiston   SSR   davlat hokimiyatining  Oliy   idorasi   O'zbekiston   Sovetlar  qurultoyi,
uning   qurultoylari   o'rtasidagi   davrda   Sovetlar   Markaziy
Ijroiya   Qo mitasi   va   uning   sessiyalari   orasida   Markaziyʻ
Ijroiya   Qo mitasi   Prezidiumi   etib   belgilangan.   Oliy
ʻ
boshqaruv   organi   Respublika   Xalq   Komissarlari   Sogeti
jihisoblanadi.   Mahalliy   hokimiyat   idoralari   okrug   va
tumanlarda   Sovetlar   qurultoyi,   qurultoylar   o'rtasidagi
davrda   Sovetlarning   Ijroiya   qo'mitalari   etib   belgilangan.
Shahar   va   qo'rg'onlarda   Sovetlar,   sessiyalar   o rtasidagi	
ʻ
davrda  ularning   ijroiya  qo'mitalari   va  qishloqlarda   qishloq
Sovetlaridan iborat holda aks ettirilgan.
Konstitutsiya   demokratik   qoidalarni,   siyosiy,   fuqaroviy,
shaxsiy   huquq   va   erkinliklarni   belgilSgan.   Jumladan,
kishilaring   teng   huquqliligi,   millati,   irqidan   qatyiy   nazar
cheklashlarga"   yo'l   qo'yilmasligi-siyosiy   boshpana   berish,
kichik   millatlarning   haqhuquqlari   himoya   qilinishi,   ularga
o'z   ona   tillarida   o'qish,   sudda   chiqish,   davlat   boshqaruvida
ishtirok   etishi   kabilar   kafolatlangan.   Shu   bilan   bir   qatorda
unda   fuqarolaming   majburiyatlari   —   mehnat   qilish
majburiyati,   qo'lda   qurol   bilan   vatanni   himoya   qilish   har
bir fuqaroning burchi ekanligi ham ta'kidlab o tilgan.	
ʻ
Konstitutsiyaga   /muvofiqk,(O'zbekiston/   o'z   suverenitetiga
ega Sovet Ittifoqining teng bequqti a'zosi ekanligi, o'z davlat
hokimiyatini   mustaqil   amalga   oshirishi,   O'zbekiston   Ittifoq
tarkibidan   erkin   chiqishi,   O zbekistonning   hududi   uning	
ʻ
roziligisiz   o'zgartirilishi   mumkin   emasligi
mustahkamlangan.   Uning   mustaqilligi   Sovet   Ittifoqi
konstitutsiyasi bilan belgilangan doirada bo'lishi ham ko'zda
tutilgan.Lekin   O zbekistonning   suveren   huquqlari	
ʻ yo g'risidagi   ushbu   normalar   faqat   qog'ozdagini   mayjudʻ
bo lib,   markaz   ushbu   huquqlarni   erkin   amalga   oshirishga
ʻ
hech   qachon   yo l   qo'ymagan.   Bu   huquqlarni   amalga	
ʻ
oshirishga   qaratilgan   har   qanday   harakatlar   «millatchilik»
va   «xalq   dushmani»   tamg'asi   bilan   bosilgan.
Konstitutsiyaning   uchinchi   bo'limi   O zbekistonning	
ʻ
markaziy   hokimiyatini   tashkil   qilish   masalasiga
bag'ishlangan. Unga ko'ra O'zbekiston markaziy hokimiyat
tizimi   /Butund'zbek,   soyetlarining.   qurultoyi,   O'zbekiston
Markaziy   Ijroiya   qo'mitasi,   Mafkaziy   Ijfotya   Qo'mita
Riyosati,   Xalq   Nozirlar   Kengashidan   iborat   bo'lgan.
Konstitutsiyada   ushbu   hokimiyat   organlarini   tashkil   qilish
tartibi,tuzilishi,   ularning   vakolatlari   mustahkam   lanadi.
Butuno‘zbek/   sovetlari   \yqurultoyining=ymutlaq   vakolatlari
jumlasiga   O'zbekiston   konstitutsiyasini   qabul   qilish,
to'ldirish   va   o'zgartirish;   Tojikiston   Muxtor
Respublikasining   Konstitutsiyasin   tasdiqlash   kirgan.
Konstitutsiyaning   to'rtinchi   bo'limi   Tojikiston   Muxtor
Respublikasining   vakolatlari,   oliy   davlat   hokimiyat
organlari tizimi, uning O zbekiston oliy hokimiyat organlari	
ʻ
ishida   ishtiroki,   O'zbekiston   qonunlarining   Tojikiston
hududida   amal   qilishi   masalalariga   bag'ishlanadi.Mahalliy
hokimiyat”   organlarining"   tizimi   ularning   tuzilishi,   tashkil
etish   tartibi,   vakolatlari   masalasi   Konstitutsiyaning
beshinchi   bo'limida   o'z   aksini   topgan.   Joylarda   hokimiyat
okrug   va   rayon   Sovetlarining   syezdlari   va   ularning   ijroiya
qo'mitalariga tegishli  bo'lgan.Ularning vakolatlariga yuqori
turuvchi   organlarning   qarorlarini   amalga   oshirish;   o ziga	
ʻ
biriktirilgan   hududning   madaniy   va   xo'jalik   holatini
ko'tarish; mahalliy ahamiyatdagi barch lmbsalalarni, ko'fib chiqish va
hal   etish;   mahalliy   budjetni   tuzish   ya'tasdiqlash;   hududda
qonuniylikni   ta'minlash,   davlat   tartibi   va   ijtimoiy
xavfsizlikni   himoya   qilish;   umumdavlat   ahamiyatiga   molik
masalalarni
o'z   tashabbusi   yoki   yuqori   turuvchi   organ   topshirig'i   bilan
muhokama qilish
kirgan.
Konstitutsiyaning..   oltinchi   bo'limi   sovetlarga   saylovlar
masalasiga   bag'ishlangan.   Uhingiy   alohida   moddalarida
“aktiv   va   passiv   saylov   huquqi,saylovlami   o tkazish,   saylovʻ
natijalarini tekshirish va bekor qilish, deputatlarni chaqirib
olish   masalalari   o z   aksin!   topgan.1925-yildan   boshlab	
ʻ
O'zbekiston   SSRda   yer-suv   islohoti   o'tkazilgan.   Qabul
qilingan   qator   hujjatlarga   muvofiq   barcha   fuqarolar   yer
bilan   (Farg'ona   viloyati   uchun   7   desyatina,   Toshkent   va
Samarqand viloyatlari uchun 10 desyatinadan)ta'minlanishi
lozifa  bo'lib,  yer-suv  daylat  fondini  tashkil  etgan.  Majburiy
kollektiviashtirish\   oqibatida   ‘kommiinistik~   partlyaning
ko'rsatmalari   bilan   yer   komissiyalari   orqali   ming-minglab
o'ziga   to'q   va   o rta   hol   dehqonlar   uch   yil   muddatgacha	
ʻ
ozodlikdan   mahrum   etilib,   ortiqcha   yer   va   xo'jalik   mehnat
vositalari   musodara   etilgan.   Umuman   islohotlar   natijasida
4801   boy   xo'jalik   tugatilgan,23036   xo'jalikdan!
ortiqchayerlar tortib olingang'yer fondiga 474393 desyatina
yer tushgan. Bularningjotrida 864 ta Jamoa xo'jaligi tashkil
etilgan.O'zbekistonda   bu   vaqtga   kelib   mamlakatni
industrlashtirish,   elektrlashtirish   sanoatini   rivojlantirish
ishlari   olib   borilgan.   Sovet   davlati   sanoat,   savdo,   qishloq xo'jaligidan   tobora   xususiy   ishlab   chiqarishni   siqib   chiqara
boshladi.   1928-yilga   kelib   sanoat   va   savdo   sohasida   davlat
to'liq   o'z   monopoliyasini   o'rnatdi.   O'zbekiston   (SSRning,
1927:yilgi   Konstitutsiyasi   asosida   huquqning   turli   sohalari
bo yicha)   qator"   ndmfativ-hiquqiy-hujjjatlar   qabulʻ
qilingan.   Jumladan,O'zbekiston   SSRning   Grajdanlik
Kodeksi   (1927-yil),   Grajdanlik-protsessual   kodeksi   (1927-
yil),   Nikoh,   oila,   vasiylik   va   grajdanlik   holatlarini   qayd
qilish haqidagi kodeks (1928-yil), Yer-suv kodeksi (1929-yil),
Jinoyat-protsessual   kodeksi   (1929-yil)   va
boshqalar.Butuno zbek   Sovetlarining   IV   qurultoyi   1931-	
ʻ
yilning   28-fevralida   O'zbekiston   SSR   Konbtinirsiyasini
yarigi   tahrirda   qabul   qildi.   U   Tojikiston   Muxtor
Respublikasining   O"zbekiston   hududidan   chiqishini   va
poytaxt   Samarqanddan   “Toshkentga   ko chirilganligini	
ʻ
huquqiy mustahkam ladi.
3.O zbekiston SSSR davrida Ichki ishlar organlari.	
ʻ
Ichki   ishlar   organlari.   O'rta   Osiyoda   milliy   davlat
chegaralanishi o'tkazilib,O'zbekiston SSR tashkil etilgandan
so'ng, 1925-yil 17-fevralda Sovetlarning 1syezdi qarori bilan
respublika   hukumati   tashkil   etildi.   Qarorda   hukumat
tarkibida   ichki   ishlar   xalq   kem   issarlari   tashkil   etilishi
belgilab qo'yildi.1925-yilning Y.-noyabrida O'zbekiston SSR
Markaziy   ijroiya   qo'mitasining   Rayosati   «O'zbekiston   SSR
Xalq   komissarlari   soveti   to'g'risida»gi   Nizomni   tasdiqladi.
Nizomning   4-bandiga   muvofiq,   hukumat   tarkibiga   Xalq
komissarlari   soveti   raisi,   uning   o'rinbosarlari,   Xalq
komissarlari sovetining a'zolari —butunittifoq xalq xo jaligi	
ʻ
soveti   raisi,   respublikaning   barcha   xalq komissarlari,Jumladan   ichki   ishl ar     xalq   komissari   ham
kirishi belgilangan.
Ichki   ishlar   Xalq   Kond   i3Safi   to'liq   FaviShda   fespublika
hukumatiga bo'ysungan.
Ichki   ishlar   xalq”   komissari   O'zbekiston   Markaziy   ijroiya
qo'mitasi va Xalq
komissarlari   soveti   qarorlari   hamda   ularning   faoliyatiga
tegishli SSSR Markaziy
ijroiya   qo'mitasi,   Xalq   komissarlari   soveti   qarorlari,   Ichki
ishlar xalq
komissarligining   farmoyishlari   asosida   faoliyatiko'rsatgan.
O'z vakolati doirasida
farmoyish, yo'riqobdma, sirkular va buyruqlar chiqargan.
Butuno zbek   sovetlarining   I!   qurultoyi   1927-yil   22-30-ʻ
martda bo'lib o'tib,
unda davlat apparatini ratsionallashtirish va soddalashtirish
to'g'risidagi qaror
qabul   qilindi.   Qurultoyning   mazkur   qarori   ijrosini
ta'minlash maqsadida,
O'zbekiston   SSR   Markaziy   ijroiya   qo'mitasining   1927-yil
16-maydagi qarori bilan O'zbekiston   SSR   IChki   ishlar   xalq   komissarligi   bekor
qilinib, uning o rniga Xalqʻ
komissarlari   kengashi   qoshida"   Matkaziy»ma'muriy
boshqarma tashkil etildi.
Qarorda   Markaziy   ma'muriy   boshqarmaning   vazifalari
sifatida qo'yidagilar
belgilangan:
1)   O zbekiston   SSR   hukumatining   ma'muriy   xarakterdagi	
ʻ
qarorlari va
farmoyishlarini hayotga tatbiq etish; 2) ma'muriy masalalar
bo'yicha qonunchilik
hujjatlarini   loyihasint”   tayyorlash;   3)   jamoat   tartibi   va
xavfsizligini qo'riqlash
masalalari bilan ( shug'ullarish; fa)ifuqdrolik” holatini qayd
etish organlarini
boshqarish;   5)   qamoqda”   saqlash   joylarini   boshqarish;   6)
respublika ichki ishlar
organlari rahbar xodimlarini tasdiqlash va boshqalar.
O'zbekiston   SSR   Markaziy   ijroiya   qo mitasining   qarori	
ʻ
bilan Ichki ishlar xalq
komissarligi   vazifalari   quyidagi   organlarga   taqsimlandi:
ma'muriy masalalar Xalq komissarlari   kengashi   qoshidagi   Markaziy   ma'muriy
boshqarmaga, yo"l qurilishi
masalalari   Xalq   k6missarlari   ken   gashijqoshidagi   Bosh
texnik qurilish qo'mitasiga,
mahalliy   xo jalik   Ishlari   sespublika   Davlat   planiningʻ
mahalliy xo'jalik seksiyasiga,
kommunal   va   turar-joy   maxsus   fondlarini   hisobga   olish
masalalari Moliya xalq
komissarligining   mahalliy   moliya   boshqarmasiga,   bolalar
mehnat koloniyalari
masalasi Maorif xalq komissarligiga, axloq tuzatish-mehnat
uylari va
qamoqxonalarni   boshqarish   vazifalari   okrug   sovetlari
ijroiya qo'mitalariga berildi.
O'zbekiston /SSR, Markaziy ma'muriy boshqarmasi qoshida
militsiya va
Jinoyat  qidiruv  borlishi  tashkil  etilgan.  “Unga  “7  ta  viloyat
(Toshkent, Farg'ona,
Samarqand,   Zarafshon,   Qashqadaryo,   Surxondaryo   va
Xorazm) bo'linmalari, bitta
tuman   va   shahar   (Toshkentning   eski   shahrida)   bo'linmasi,
13 ta tuman
bo linmalari   va   Samarqand   viloyatining   vokzal   oldi	
ʻ
bo'linmasi bo'ysungan. Ichki   ishlar”   xalq   komissarligi   vazifalarini   alohida   idoralar
o rtasidaʻ
taqsimlash   ma'mutiy-boshqaruv   apparati   xodimlari
sonining oshishiga olib kelgan.
Shu   sababli,   O'zbekiston   SSRning   1928-yil   20-oktabridagi
qarori bilan Markaziy
ma'muriy   boshqarma   bekor   qilinib,   Ichki   ishlar   xalq
komissarligi oldingi holatida
qayta tiklandi.
O'zbekiston   SSR   Ichki   ishlar   xalq   komissarligining   Jinoyat
qidiruv bo limlari	
ʻ
SSSR   Ichki   ishlar/Xalq   Komissarligi   Markaziy   jinoyat
qidiruv boshqarmasi bilan
hamkorlikda faoliyat yuritgan
Militsiyaning   tashkiliy   rivojlanishi,   tarkibi,   ish   faoliyati
shakl va usullari
sobiq   SSSR   Markaziy   ijroiya   qo mitasining   1934-yil   10-	
ʻ
iyuldagi qaroriga asosan
Umumittifoq   Ichki   ishlar   xalq   komissarligi   tuzilishi   bilan
bog'liq ravishda
o'zgargan.   Unga   davlat   xavfsizlik   organlari   va   militsiya
bo'ysundirilgan. Ichki ishlar   xalq   komissarligi,   zimmasiga   «inqilobiy»   tartib   va
davlat xavfsizligini
ta'minlash,   ijtimoiy   mulkni,   muhofaza   qilish,   fuqarolik
holati hujjatlarini yozish,
chegaralarni   qo'ritilash;”   axloq-mehnat   tuzatish
muassasalarini ta'minlash va
qo riqlash vazifalari yuklatilgan.ʻ
Respublikalarda   Ichki   ishlar   xalq   komissarliklari,   avtonom
respublikalar,
o'lkalar va viloyatlarda esa ichki ishlar xalq komissarliklari
boshqarmalari tashkil
etilgan. Umumittifoq. Ichki ishlar xalq komissarligi tuzilishi
bilan ichki ishlar
idoralari markaz temomidamboshqariladigan bo'lgan.
1935-yilning   Yagyabr-dekabr   oylarida   militsiyaning   butun
rahbarlar tarkibi
attestatsiyadan   o'tkazilishi,   xodimlar   uchun   maxsus
unvonlar va nishonlar ta'sis
etilishi,   rahbarlar   tarkibining   huquq   hamda   vazifalari   aniq
belgilanishi, xodimlarni
ishga tayinlash va bo shatish tartibi o'rnatilgan.	
ʻ IIXK   operativ   organlarida   rahbarlar   tarkibiga   unvonlar
ulaming maxsus
tayyorgarligi va Xizmat” attestatsiyasidagi malakasi hamda
ish stajiga qarab
berilgan.   Xizmatni   o tash   Uchtn   quyidagi   maxsus   unvonlarʻ
belgilangan: militsiya
serjanti,   militsiya   kichik   leytenanti,   militsiya   leytenanti,
militsiya katta leytenanti,
militsiya mayori, militsiya katta mayori, militsiya inspektori,
militsiya direktori va
militsiya bosh direktori.
Bu   maxsus   uhvorrlariva   ularni   berish   tartibi   SSSR
Markaziy ijroiya qo'mitasi
va   Xalq   komissarlari   soveti   tomonidan   1936-yil   3-iyulda
tasdiqlangan Ishchi-
dehqon   militsiyasi   rahbarlar   tarkibining   xizmatni   o'tash
to'g'risidagi Nizomida
rasman   mustahkamlab   qo yilgan.   Mazkur   nizomda	
ʻ
militsiyaning rahbar
lavozimlariga tayinlash tartibi ham belgilangan. Unga ko ra	
ʻ
rayon militsiyasi
boshliqlari   hamda   ularga   tenglashtirilgan   lavozimlar   va
undan yuqori mansablarga xodimlar   SSSR   ichki   ishlar   komissari   tomonidan,   boshqa
lavozimlarga respublika,
o'lka   hamda   viloyat   militsiya   boshlig'ining   “buyrug'iga
binoan tayinlangan.
1966-yil   23-lyundapsqaboly   ‘gilingany   “@Winoyatchilikka
qarshi_kurashni
kuchaytirish choralari to'g'risida»gi birgalikda qaror qabul
qilingan. Militsiya
xodimlari   davlat   va   Jamoat   manfaatlarini,   fuqarolarning
shaxsi va huquqlarini
Jinoiy   xurujlardan   himoya   qilish   chog ida   o z   burchiniʻ ʻ
bajarib, so'nggi chora
sifatida qurol ishlatishi mumkin bo lgan.	
ʻ
O zbekiston   SSR   Jamoat   tartibini   saqlash   vazirligi	
ʻ
tomonidan 1963yil
oktabrdagi   buyruqg'bilan   XMilirsiya   soqchilik-postlar
xizmati Nizomi» tasdiqlandi.
U   xizmatni   o'tashning   "tashkiliy   "shakllarini   Yar   taktik
usullarini, tashqi xizmat
kuchlarini   tashkil   etish   va   ularga   rahbarlik   qilish   bilan
shug'ullanuvchi mansabdor shaxslarning   vazifalarini,   shuningdek   militsiya   soqchilik   va
postlar naryadlarining
vazifalari va huquqlarini belgilab bergan.
Ushbu   проб   ko chalarda   jamoat   to'planadigan   joylarda,ʻ
temir yo'l
transportida, ommaviy tadbirlarni o'tkazish chog ida, tabiiy	
ʻ
ofat yuz berganda,
fuqarolar   mudofaasi   sharoitida   militsiyaning   Jamoat
tartibini saqlash xizmatini
tashkil   etish   tartibini   mustahkamlagan.   Barcha   militsiya
xodimlari soqchilik va
postda   xizmatni   o tash   chog'ida,   shuningdek   xizmatdan	
ʻ
tashqari vaqtda ham,
jinoyatlar   va   Jamoat   tartibini   buzishning   oldini   olish
bo yicha o'z burchini	
ʻ
bajarishda   unga   amal   qilishi   shart   bo'lgan,   Mazkur   nizom
faqat tashqi xizmat
xodimlarining emas, shu bilan" birga jinoyatiqidiruv, BXSS,
Davlat avtomobil
nazorati,   pasport   apparati   hamda   boshqa   bo linmalar	
ʻ
xodimlarining vazifalarini
ham tartibga solgan. Jamoat   tartibini   saqlash   yuzasidan   katta   shaharlarda
militsiyaning
motorlashtirilgan.   maxsus   qismlari   tuzilgan.   Bezorilikka
qarshi kurashda,
fuqarolarning salomatligiga xavf soladigan va ularing qadr-
qimmatini
haqoratlaydigan   Jinoiy),   hatakdrlarga!   chek!   qo'yishda
militsiya xodimlarining
huquqlari ken gaytifilgan.
SSSR   Oliy   Kengashi   Prezidiumining   «Jamoat   tartibini
saqlash idoralariga
dastlabki tergovni olib borish huquqini berish to'g'risida»gi
1963-yil 6-aprelda
chiqargan farmoni ichki ishlar idoralarida tergov apparatini
tuzishga asos bo lgan.ʻ
Farmonga   muvofiq   ittifoqdosh   respublikalarning   Jinoyat-
protsessual kodekslariga
tegishli   o'zgartishlar   fkiririldiyva   tergovi   idoralari   1963-yil
1-iyuldan rasmiy
ravishda o'z vazifalarini bajarishga kirishgan. Tergov   bo'linmalari   o'sha   vaqtda   militsiya   tekshirish
bo'linmalari tarkibida
tashkil   etilgan.   Lekin   ular   tekshirish   bo'limlaridan   va
prokuraturaning tergov
apparatidan   ham   farq   qilgan.   Xususan,   militsiya
tergovchilariga protsessual
mustaqillik,   Jinoiy   ishlar   yuzasidan   prokuror   ruxsati   va
tasdig'i talab qilinadigan
hollardan tashqari” barcha, hollarda o'zi qaror qabul qilish
huquqi berilgan.
Militsiya   tergovchisi   proKuratra   Yergovehisidan   farqli
ravishda ichki ishlar
idoralarida olib Borilayotgan Jinoiy ishlarni tergov qilishda
hamkorlikni tezroq
tashkil   qilgan   va   xizmat   imkoniyatlaridan   to'laroq
foydalana olgan.
 
1970-yilga   qadayfaqan   respublika   ichki"ishlar   vazirligi,
viloyat va shahar
boshqarmalari   tarkibida   tergov   apparati   tashkil   etilgan.
Tergovchilar shahar va rayon   ichki   ishlar   bo'limlari   huzurida   tergov   ishlarini   olib
borishgan. 1970-yildan
boshlab   shahar   va   rayon   bo limlari   tarkibida   ham   tergovʻ
bo limlari va guruhlari	
ʻ
tashkil   etilgan.   1972-yilda   transport   ichki   ishlar
boshqarmasida ham tergov
apparati tuzilgan.
Mazkur davrda O'zBekiston SSRning huquqiy tizimida ham
katta o'zgarishlar
ro'y   bergan.   Turli,   s6halarga”   id   hiiquq   maribalari,
kodekslar ishlab chiqilgan.
Jumladan,   Jinoyat   kodeksi   (1959-y.),   Jinoyat-protsessual
kodeksi (1959-y.),
Grajdanlik   kodeksi   (1963-y.),   Grajdanlik-protsessual
kodeksi (1963-y.), Nikoh va
oila   kodeksi   (1969-y.),   Yer   kodeksi   (1970-y.),   Mehnat
qonunlari kodeksi (1971-
y.),   Suv   kodeksi   (1972-y.)   va   boshqa   normativ-huquqiy
hujjatlar qabul qilingan.
1977-yil   7-oktabrda   SSSRning   yangi   Konstitutsiyasi,   uning
asosida esa
ittifoqdosh va avtondiri, fespulblikalarning Kohstitutsiyalari
ishlab chiqilgan va qabul qilingan.
O'zbekiston   SSRning   yangi   Konstitutsiyasi   1978-yil   19-
aprelda respublika
Oliy Sovetining navbatdan tashqari to'qqizinchi chaqiriq VI
sessiyasida qabul
qilindi.   Konstitutsiyada   davlat   hokimiyati,   boshqaruv,   sud
va prokuratura idoralari
tizimi   saqlanib   qolgani   holda,   ulaming   vakolatlari   va
faoliyatlarining asosiy
yo'nalishlarida   ba'zi   otzganishlari   qilingan.   jPugarolarning
huquq va erkinliklari
ma'lum darajada kengaytiradi 
Konstitutsiya   mazmunidan   kelib   chiqib,   uning   asosida
«O'zbekiston SSR
Oliy Sovetiga saylovlar haqida» (1978-y.), «O'zbekiston SSR
Ministrlar Soveti
haqida»   (1978-y.),   «O zbekiston   SSR   Xalq   deputatlariʻ
mahalliy Sovetlariga
saylovlar   haqida»   (1979-y.),   «O zbekiston   SSR   Xalq	
ʻ
deputatlari oblast Soveti haqida»   (1980-y.)   «Hayvonot   dunyosini   muhofaza   qilish   va
foydalanish haqida»
qonunlar   va   boshqa   normativhiquqiy   hujjatlar   qabul
qilingan.
Sovet   hokimiyati   davri   haqida   ta'kidlash   lozimki,
O'zbekiston SSR boshqa
ittifoqdosh   respublikalar   kabi   mustaqil   deb   e'lon   qilingan
bo lib, amalda tomʻ
ma'nodagi mustaqil davlat bo'lmagan. Uning konstitutsiyasi,
qonunlari, davlat
 
organlari   tizimi,   fiiqarolarning   huquqva   burchlari   va
boshqalar holatlar SSSRda
amalda   bo lgan   siyosiy-huquqiy   qurilmalarga   albatta   mos	
ʻ
bo lishi kerak edi.	
ʻ
O'zbekiston xorijiy davlatlar bilan to'g'ridan-to'g'ri siyosiy,
iqtisodiy va madaniy
aloqalar o rnatish vakolatiga ega bo lmasdan, uning taqdiri	
ʻ ʻ
markazning qo'lida
bo'lgan. 1985-yilda   boshlangan   qayta   qurish,   demokratiya   va
oshkoralik uchun
harakatlar   SSSRfing   “tarqab   ketishiga   ya   ittifoqdosh
respublikalarning
mustaqillikka erishishiga olib keldi.
XULOSA
O zbekiston   SSRda   bolsheviklar   partiyasi   tomonidan   XX   asrningʻ
20-yillar  oxiri  – 30-yillar  boshida  amalga  oshirilgan  „madaniy inqilob“
o zbek   milliy   madaniyatiga   qattiq   zarba   berdi.   Markaz   tomonidan	
ʻ
o zbek xalqining urf-odatlari va asriy qadriyatlari zararli deb hisoblanib,
ʻ
ular   man   etildi.   Shuningdek,   sovet   davrida   Islom   dini   va   uning
qadriyatlari   oyoqosti   qilindi.   O zbek   tili   ikkinchi   darajali   tilga,   rus   tili	
ʻ
esa davlat va asosiy muomala tiliga aylantirildi.
Biroq   bunday   holatlarga   qaramasdan,   sovet   davrida   mamlakatda
madaniyat   sohasida   katta   yutuqlarga   ham   erishildi.   Savodsizlikni
tugatish   ishlari   olib   borildi,   pedagogik   va   ilmiy   kadrlar   tayyorlash
maqsadida   yangi   maktablar,   texnikumlar   va   institutlar   ochildi.
Mafkuraviy   tazyiqlarga   qaramay,   Oybek,   G afur   G ulom,   Hamid	
ʻ ʻ
Olimjon,   Zulfiya,   Abdulla   Qahhor,   Maqsud   Shayxzoda,   Mirtemir   kabi
yozuvchi   va   shoirlar,   Habib   Abdullayev,   Ibrohim   Mo minov,   Obid	
ʻ
Sodiqov,   Yahyo   G ulomov   kabi   olimlar,   Olim   Xo jayev,   Razzoq	
ʻ ʻ
Hamroyev,   Shukur   Burhonov,   Lutfixonim   Sarimsoqova,   Halima
Nosirova, Tamaraxonim kabi san atkorlar yetishib chiqdi.	
ʼ Jamiyatning   siyosiy   hayotini   erkinlashtirish   avvalo,   aholining
siyosiy   faolligini   kuchaytirishni,   hokimiyat   vakolatlarini   nodavlat   va
jamoat   tashkilotlariga,   fuqarolarni   o’zini-o’zi   boshqarish   organlariga
bosqichma-bosqich   o’tkaza   borishni   taqozo   etadi.   Iqtisodiyot   sohasini
yanada   erkinlashtirish   vazifasi   xo’jalik   yurituvchi   sub’ektlarning
iqtisodiy   erkinliklarini   kengaytirish,   mulkdorlarning   mavqei   va
huquqlarini   mustahkamlashni   o’z   ichiga   qamrab   oladi.   Jamiyat
ma’naviyatini   yanada   yuksaltirish   masalasida   o’z   haq-   huquqlarini
taniydigan   mustaqil   fikrlay   oladigan,   iymon-irodasi,   ehtiqodi
mustahkam,   shaxsiy   manfaatlarini   mamlakat   va   xalq   manfaatlari   bilan
uyg’unlashtiradigan, erkin, har jihatdan barkamol insonlarni tarbiyalash
muhim ahamiyat kasb etmoqda. 
.
FOYDALANILGAN ADABYOTLAR  O’zbekiston   Respublikasining   Konstitutsiyasi.   -T.:
«O’zbekiston», 2012
 Karimov   I.A.   Xalq   farovonligi   -   faoliyatimiz   mezoni.   T.7.  -T.:
«O’zbekiston»,1999,
 Karimov   I.A.   Tarixiy   xotirasiz   -   kelajak   yo’q.   T.7.   -T.:
«O’zbekiston», 1999, 
 Karimov I.A. o’zgarish va yangilanish - hayot talabi. T.8. -T.:
«O’zbekiston», 2000, 
 Qamariddin   Usmonov.   O`zbekiston   tarixi   “milliy   istiqlol
davri”Toshkent 2007-yil
1.   Boboyev   X.BWa   Odilqoriyev   X.   T.   Umumiy   tahriri   ostida.
“Davlat va huquq
nazariyasi”. “Iqtisodiyot va huquq dunyosi”, 2000. 34-bet.
2.   “O'zbekiston   Respublikasi   konstitutsiyaviy   huquqi”.
Mualliflar jamoasi.
Toshkent, “Moliya”, 2002. 72-73 bet.
3. Odilqoriyev X.T-va G'oyibnazarov Sh.G". hammuallifligida.
“Siyosiy
madaniyat”.   Toshkert   I   V.AKAderhi   yasi   nashryoti,   2004   42-
43 ber.
4.   Odiqoriyev   X.T)Konseftutsiya   va   fuqorolik   jamiyati.   ~   T.,
2002. 75-bet. Islom Karimov Konstitutsiya
 
5. Saidov A. va Tojixonov U. hammuallifligida.
to'g'risida”. Toshkent, “Akademiya”, 2001. 52-bet.
6.   Sharifxodjayev   M.   Formirovaniye   otkritogo   grajdanskogo
obshestva v Uzbe
kistane. — T., 2002 101-bet
7.   Rukavishnikov   (   V.9   Q.oliticheskly   y   kulturi   1   sotsialniye
izmenentya.
Mujdunarodniye omosheniye. — M., 1998.82-bet.
8.   Ochilov   B.   ET   Konstitutsiya   Respubliki   Uzbekistan   1
Vseobshaya deklaratsiya
prav   cheloveka   kak   osnova   zashiti   prav   lichnosti   //   Pravo.
2001. - №3.

Mavzu: O`zbekiston SSSRning tashkil topishi Reja: I. Kirish II. Asosiy qism 1.O'zbekiston SSRning davlati va huquqi tarixi 2.O'zbekiston Konistinusiyasini ishlab chiqish 3.O zbekiston SSSR davrida Ichki ishlar organlari.ʻ III. Xulosa IV. Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati

KIRISH Yurtmiz istiqlolning yigirma to'qqiz yilligini keng nishonlashga tayyorgarlik ko‘rayotgan shu kunlarda mamlakatimizning mustaqil taraqqiyot yo‘liga yana bir bor nazar tashlaymiz. Bugungi yorug‘ kunlarga, yutuq va marralarga qanday omillar evaziga erishganimizni ko‘z o‘ngimizdan o‘tkazamiz. Mamlakatimiz uchun hal qiluvchi bir paytda eng to‘g‘ri yo‘l sifatida tanlangan, bugungi kunda o‘zining yuksak samaralarini berayotgan O‘zbekistonning o‘ziga xos va o‘ziga mos taraqqiyot yo‘li – “o‘zbek modeli” ana shunday eng muhim omillardandir. 1927-yil 30-martda O‘zSSR birinchi Konstitutsiyasi qabul qilindi. Butun Ittifoqda bo‘lgani singari O‘zbekistonda ham mehnatkashlarning eng ommaviy tashkiloti –kasaba uyushmalari (profsoyuzlar) ham par-tiya komitetlariga to‘la-to‘kis qaram bo‘lib qoldi.1925-yil 21-mart O‘zbekiston kasaba uyush- malariga asos solindi. O‘zbekiston kasaba uyushmalari respublika soveti (Uzsovprof) Bu- tunittifoq Kasaba uyushmalari Markaziy Sove- ti (VSSPS) rahbarligida ish olib borgan.1925-yilda O‘zbekiston leninchi kommunis- tik yoshlar ittifoqi (O‘zLKSM) tashkil etildi.O‘zbekistondagi dehqonlarni g‘oyaviy ji- hatdan birlashtirib turgan tashkilotlardan biri «Qo‘shchi» ittifoqi bo‘lgan. U 1920–1933-yil- larda faoliyat ko‘rsatgan.1925-yilda 200 000 kishini o‘ziga birlashtir- gan bu ittifoq ham asta-sekin bolsheviklarning qishloqdagi zo‘ravonlik siyosatining asosiy ta- yanchiga aylantirilgan.Barcha tuzil malar (tashkilotlar, uyushmalar) sovet mafkurasini mustah kamlashga va uni ri vojlantirishga xizmat qiligan. Yurtimizda 80-yillar oxirida vujudga kelgan vaziyatni chuqur o‘rgangan olimlar, ekspert va tahlilchilar aynan ana shu iborani qo‘llaydilar. Darhaqiqat, o‘sha suronli yillarda O‘zbekistondagi ahvol juda qaltis edi. O‘sha paytda respublikamiz barcha asosiy iqtisodiy va ijtimoiy ko‘rsatkichlar bo‘yicha sobiq ittifoq respublikalari ichida oxirgi o‘rinlarda turar edi. Aholi jon boshiga milliy daromad ishlab chiqarish ittifoqdagi o‘rtacha ko‘rsatkichdan ancha kam edi. Qishloq xo‘jaligida

paxta yakkahokimligi oqibatida oziq-ovqat masalasida o‘zgalarga qaram edik. I.A,Karimov II.Asosiy qism 1.O'zbekiston SSRning davlati va huquqi tarixi (O‘zbekiston SSRning davlati va huquqi tarixini yuz bergan siyosiyhuquqiy o'zgarishlarga ko ra uchr davrga, ya'niʻ 1924-1936, 1937-1977 va 1978-1991-yillarga bo lib o'rganish ʻ maqsadga muvofiqdir.1924-yilga kelib Rossiya bolsheviklar kommunistik partiyasining Markaziy Qo'mitasi va Sovet Hukumati bolshevistik mustamlaka tizimini yanada mustahkamlash uchun yangi usulni qo'llaganlar. 1920-yili V.I. Leninning Turkiston o'lkasini milliy respublikalarga ajratib yuborish g'oyasi amalga oshiriladi. Milliy hududiy “chegaralanish tufayit mavjud davlatlar o'rniga yangi respublikalar tashkil etildi. O'rta Osiyo hududi yangi usulda yana Rossiya rahbarligida birlashtirildi. Natijada O'rta Osiyoda O'zbekiston SSR va uning tarkibida Tojikiston ASSR, Turkmaniston SSR, RSFSR tarkibiga kiruvchi Qora- qirg'iz (Qirg'iziston) avtonom viloyati, Qozog'iston SSR va uning tarkibida Qoraqalpog'iston avifom viloyati tashkil etilgan. O zbekistonni tashkil ?qilish! Yufasidad mizilgan ʻ Muvaqqat qo'mita 1924-yilning 5-dekabrid3- O"Zbekistonning tashkil etilganligini xalqqa e'lon qildi.TASSR, BXSR va XXSR Markaziy Ijroiya Qo'mita sessiyalari 1924-yilning 18-noyabrida o'z hokimiyatlarini

tugatish va vakolatlarini O'zbekiston inqilobiy hokimiyatiga topshirish to'g'risida qaror qabul qiladi.1925-yilning may.oyida SSSR sovetlarining III Qurultoyida O'zbekiston SSR va Turkmaniston/ SSR, «txtiyoriy-majburiy» “tarzda SSSR tarkibiga kiritilgan.Muvaqqat ishchi-dehqon hukumati — oliy qonunchilik, ijro va farmoyish beruvchi organ sifatida tashkil etilgan. 1925-yilda Sovetlaming 1 Ta'sis syezdi Tojik ASSRni O'zbekiston SSRga qo'shish to'g'risida deklaratsiya qabul qildi. Tojik ASSR ma'muriy hududiy bo yicha 5 ta viloyatga ega bo lib, o'zining oliy vaʻ ʻ mahalliy boshqaruv organlariga ega edi. 1924-yil 26- noyabrda O'zSSR revkomi Tojikston ASSR mivaqqat hukumati — revkomini tuzish to'g'risida qaror chiqardi.1926-yilning, 16-iyunda € O'zbekiston “Sovetlarining Markaziy Ijroiya Qo'mitaning IW” sessiyasi respublikada ma'muriy-hududiy rayonlashtirish o'tkazish to'g'risida qaror qabul qildi. 1926-yilning oktabrida O'zbekiston Sovetlari Markaziy Ijroiya Qo'mitasining V sessiyasi ushbu loyihani tasdiqladi.Bunga ko ra, ʻ respublikada-tugatilgan /7 ta yiloyat o'miga 10 ta — Qashqadaryo,Surxondaryo, Xotazm, Toshkent, Andijon, Qo'qon, Xo'jand, Buxoro, O'rta Zarafshon, Samarqand (poytaxt) okruglari tashkil etildi. Bundan tashqari oldingi chegaralari doirasida O'zbekiston Sovetlari Markaziy Ijroiya Qo'mitasiga bo'ysunadigan Konimex tumani saqlanib qolindi. 2.O'zbekiston Konistinusiyasini ishlab chiqish.

O zbekiston Konstitutsiyasin ishlab chiqish uchun 26ʻ kishidan iborat kamissiya tuzilgan! Uning, tarkibiga Tojikiston Muxtor respublikasi vakillari ham kiritildi. Komissiya O'z ishida “O'zbekistonning tashkil etilgan vaqtidan buyon qabul qilingan K6nstitutsion aktlardan foydalandi. «O'zbekiston SSRni tashkil etish to'g'risida»gi, «O'zbekistonni SSSR tarkibiga qabul qilish to'g'risida»gi deklaratsiyalar, Markaziy Ijroiya Qo'mita tomonidan 1925- yilning 22-iyulida qabul qilingan va O zbekistonning gerbi ʻ va bayrog'ini belgilab beruvchi qarorlari O'zbekistonning 1927:yilgi Konstitutsiyasiga asos qilib olindi. Konstitutsion komissiya Konstitutsiya, loyiqalini ishlabichiqdi va uni 1926- yilning iyun oyida Markaziy Ijroiya” Qo'mita TV sessiyaning dastlabki muhokamasiga kiritdi. IV sessiya loyihani tasdiqladi va Sovetlar 2 syezdining tasdig'iga kiritishga qaror qildi. 1927-yilning 30-31-martida O'zbekiston SSR sovetlarining qurultoyi O'zbekistonning birinchi konstitutsiyasini qabul qilish to'g'risida qaror qabul qildi.O'zbekiston (SSRning birinchi kongtitutsiyasi 8. bo'lim, 17 bob va 114 moddadan iborat bo£lgan» Birinchi bo'lim umumiy holatlarga bag'ishlangan. Unda Konstitutsiyaning huquqiy asoslari, O'zbekistonda tashkil etilgan davlatning mohiyati, oliy hokimiyat organlarining tizimi, O'zbekistonning sobiq Sovet Ittifoqi tarkibiga kirishi hamda ular vakolatlarining o zaro belgilanganligi mustahkam ʻ langan. Konstitutsiyaga ko'ta O zbekiston tarkibiga ʻ Tojikiston Muxtor Respublika shaklida kirgan. Konstitutsiya bo'yicha" O'zbekiston SSR davlat