Pedagogik dasturiy vositalar
Mavzu: Pedagogik dasturiy vositalar REJA: 1. Kirish 2. Asosiy qismi 1.Pedagogik dasturiy haqida tushincha 2.Pedagogik dasturiy vositalar va ularng yaratish texnologiyalari 3. Pedagogik dasturiy vositalar va ularni yaratuvchi dasturlar tasnifi 3.Xulosa. 4. Foydalanilgan adabiyotlar.
Kirish. Pedagogik dasturiy vositalar – kompyuter texnologiyalari yordamida o‘quv jarayonini qisman yoki to‘liq avtomatlashtirish uchun mo‘ljallangan didaktik vosita hisoblanadi. Ular ta’lim jarayonini samaradorligini oshirishning istiqbolli shakllaridan biri hisoblanib , zamonaviy texnologiyalarning o‘qitish vositasi sifatida ishlatiladi. Pedagogik dasturiy vositalar tarkibiga: o‘quv fani bo‘yicha aniq didaktik maqsadlarga erishishga yo‘naltirilgan dasturiy mahsulot (dasturlar majmuasi), texnik va metodik ta’minot, qo‘shimcha yordamchi vositalar kiradi. Pedagogik dasturiy vositalar – kompyuter texnologiyalari yordamida o‘quv jarayonini qisman yoki to‘liq avtomatlashtirish uchun mo‘ljallangan didaktik vosita hisoblanadi. Ular ta’lim jarayonini samaradorligini oshirishning istiqbolli shakllaridan biri hisoblanib, zamonaviy texnologiyalarning o‘qitish vositasi sifatida ishlatiladi. Pedagogik dasturiy vositalar tarkibiga: o‘quv fani bo‘yicha aniq didaktik maqsadlarga erishishga yo‘naltirilgan dasturiy mahsulot (dasturlar majmuasi), texnik va metodik ta’minot, qo‘shimcha yordamchi vositalar kiradi. Pedagogik dasturiy vositalarni quyidagilarga ajratish mumkin: Pedagogik dasturiy vositalarni quyidagilarga ajratish mumkin:
1.Dasturiy vosita tushunchasi. Pedagogik dasturiy vositalar. Pedagogik dasturiy vositalarning qo‗llanilishi. Pedagogik dasturiy vositalar tasnifi: Elektron darslik. Elektron qo‗llanma. Elektron ensiklopediya. Virtual laboratoriya. Pedagogik dasturiy 5 vositalar guruhlari: namoyish etuvchi dasturlar, nazorat qiluvchi dasturlar, o‗rgatuvchi dasturlar, modellashtiruvchi dasturlar Pedagogik dasturiy vositalar yaratuvchi dasturlar tasnifi. Matn muharrirlari. Grafik muharrirlar. Animator dasturlar. Web muharrirlar. Audio muharrirlar. Video muharrirlar. Ma‘lumotlar bazalarini boshqarish tizimlari. Buyurtmachi yoki ta‘lim muassasasi talablarini o‗rganish. Pedagogik dasturiy vositalarni loyihasini ishlab chiqish. Pedagogik dasturiy vositalar yaratishga qo yiladigan talablar Pedagogikʻ dasturiy vositalar yaratishga qo yiladigan talablar tasnifi: didaktik talablar; ʻ pedagogika-psixologik talablar; ekrandagi tasvirlarning rangiga qoyiladigan talablar; yorqinlik talabi; ekrandagi ma'lumotlarning tuzilishiga qoyiladigan talablar; ekrandagi ob'ektlarning ko'rinishiga qo'yiladigan talablar; foydalanuvchi oynasining qulayligi. Pedagogik dasturiy vositalar yaratishda texnik va ergonomik talablar Dasturning ommaviyligi; dastur ishining uzluksizligi; dastur hajmi; kompyuter imkoniyatlaridan unumli foydalanish; o'quvchi va kompyuteming muloqot usullari; o'quvchi uchun ortiqcha ma'lumotlarning berkitilishi; PDTning hissiy ta'sirchanligi; o'qituvchi va o'quvchi vaqtini tejash kabi talablami olish mumkin. 2-Modul. Pedagogik dasturiy vositalar va ularni yaratish texnologiyalari Elektron dasrlik va uning turlari Elektron darslikning 1-toifasi: o‗quv mat е rialini faqat v е rbal ko‗rinishida taqdim etadigan; elektron darslikning 2-toifasi: o‗quv mat е rialini v е rbal ikki o‗lchamli grafik shaklida taqdim etadigan; elektron darslikning 3-toifasi: ―multim е dia darsligi, ya'ni ma'lumot uch o‗lchamli grafik ‖ ko‗rinishda, ovozli, vid е o, animatsiya va qisman v е rbal shaklida taqdim etiladigan multim е diali el е ktron darslik; elektron darslikning 4-toifasi: mat е rial ovozli va uch o‗lchamli fazoviy ko‗inishda bo‗lib qolmasdan, taktik xususiyatli ma'lumotlar vositasida bayon qilinib, o‗rganuvchini ―ekran olamida st ‖ е r е o nusxasi tasvirlangan r е al olamga kirish va undagi ob' е ktlarga nisbatan xarakatlanish tasavvurini yaratadigan el е ktron darslik. WEB-texnologiyalari asosida elektron
o‗quv materiallarni yaratish texnologiyalari: HTML tilida elektron o‗quv materiallarni yaratish; Dreamweaver dasturida elektron o‗quv materiallarni yaratish. Moodle tizimining interfaol imkoniyatlari Moodle tizimining interfaol imkoniyatlaridan foydalanib elektron o‗quv materiallarni yaratish; ma‘ruza; nazorat testlari; chat; forum; ma‘lumotlar bazasi; topshiriq; anketa-so‗rov. Moodle tizimida nazorat testlari yaratish Moodle tizimining interfaol imkoniyatlaridan foydalanib nazorat testlari yaratish; Test savollarini kiritish yo‗llari; Test savollarini sozlash parametrlari. Multimediyali elektron darslik yaratish Multimediyali elektron darslik loyihasini ishlab chiqish. Flash dasturida Multimediyali elektron darslik qobig‗ini yaratish. Multimediyali elektron darslik qobig‗iga ma‘lumotlarni kiritish. Flash dasturida taqdimot yaratish Flash dasturida taqdimot yaratish uchun uning loyihasini ishlab chiqish. Flash dasturida taqdimot yaratish. Taqdimot boshqaruv elementlarini yaratib olish. Taqdimot qobig‗iga ma‘lumotlarni kiritish. . Flash dasturida nazorat testlari yaratish Flash dasturida nazorat testi yaratish uchun uning loyihasini ishlab chiqish. Flash dasturida nazorat testi yaratish. Nazorat testi boshqaruv elementlarini yaratib olish. Nazorat testi qobig‗iga savol va uning javoblarini kiritish hamda uning kalitlarini belgilash. Flash dasturida interfaol manbalar yaratish Flash dasturida yaratiladigan interfaol manba loyihasini ishlab chiqish. Flash dasturi Actions tili imkoniyatlaridan foydalangan holda interfaol manba yaratish. 3-Modul. Pedagogik dasturiy vositalar yaratishning qo‘shimcha imkoniyatlari . Flash dasturida ob’yekt va jarayonlarni modellashtirish Flash dasturida ob‘yekt va jarayonlarni modellashtirish uchun uning loyihasini ishlab chiqish. Flash dasturida ob‘yekt va jarayonlar modelini yaratish. Ob‘yekt va jarayonlarni modellashtirish boshqaruv elementlarini yaratib olish. iSpring dasturida manbalar yaratish iSpring dasturida manbalar yaratish: anketa-so‗rov hosil qilish; turli xil nazorat testlar yaratish; nazorat testlarini sozlash va nashr qilish; masofali ta‘lim uchun o‗quv kurslari ishlab chiqish. Ta’lim yo’nalishida tuzilgan dasturiy vosita deb, shunday dasturiy vositaga aytiladiki, ularda qandaydir predmetli soha aks ettiriladi, uni o’zlashtirish uchun u yoki bu darajada texnologiya amalga oshiriladi.
Dasturiy vosita orqali o’quv axborotni ekranda har xil ko’rinishda berish, bilimlarni o’zlashtirish jarayonini tashkillashtirish; o’quv yoki amaliy faoliyatida bilim va ko’nikmalarni o’zlashtirish, o’qish natijalarini nazorat qilishni samarali amalga oshirish, takrorlash, o’quvchilarning ijodiy faoliyatini faollashtirish, ma’lum turdagi fikrlash ko’rinishlarini shakllantirish va rivojlantirish mumkin. Dasturiy vositalarni funktsional ji h atdan q uyidagi tiplarga ajratish mumkin: - Amaliy dasturlar, foydalanuvchini kompyuter bilan o’quv dialogini tashkillashtirish uchun mo’ljallangan. Ko’pincha ularni pedagogik dasturiy vositalar deb ham aytiladi. Pedagogik dasturiy vositalarning funktsional qo’llanilishi-o’quv axborotni taqdim etish va ta’lim olishga yo’naltirishdir. Bunda ta’lim oluvchiga nisbatan individual yondashishni ҳisobga olish kerak. Odatda pedagogik dasturiy vositalar yangi axborotlarni o’zlashtirishni nazarda tutadi; - Test, diagnostik dasturlashning maqsadi ta’lim oluvchining xato xarakatlarini sababini aniqlash, uning bilim, malaka va ko’nikmasini baholash, uning o’zlashtirish darajasini aniqlash yoki intellektual rivojlanishini aniqlash; - Instrumental dasturiy vositalar: o’quv yo’nalishida tuzilgan dasturiy vositalarni ishlab chiqishga qaratilgan, o’quv metodik va tashkillovchi materialni tayyorlash, grafik yoki tovushli imkoniyatlarni yaratish va hakozo. Pedagogik dasturiy vositalar o’quv jarayonini texnologik ta’minlashni amalga oshiradi. Ular kompyuter va telekommunikatsiya texnologiyalarini ishlatishga asoslangan. Pedagogik dasturiy vositalarga quyidagilar kiradi: - Instrumental sistemalar- ular avtomatlashgan vositalar yoki nazorat qiluvchi sistemalarni ishlab chiqish uchun mo’ljallangan bo’lib, o’quv materialni “qog’oz” ko’rinishida berilishidan “monitorda” berilishga o’tkazidishiga mo’ljallangan;