logo

Pedagogik dasturiy vositalar

Загружено в:

12.08.2023

Скачано:

0

Размер:

39.0947265625 KB
Mavzu: Pedagogik dasturiy vositalar
                                                         REJA: 
1. Kirish
2. Asosiy qismi
1.Pedagogik dasturiy haqida tushincha
2.Pedagogik  dasturiy  vositalar va ularng yaratish texnologiyalari
3. Pedagogik dasturiy vositalar va ularni yaratuvchi dasturlar tasnifi
3.Xulosa.
4. Foydalanilgan  adabiyotlar.                                                                     Kirish.
Pedagogik dasturiy vositalar   – kompyuter texnologiyalari yordamida o‘quv 
jarayonini qisman yoki to‘liq avtomatlashtirish uchun mo‘ljallangan didaktik 
vosita hisoblanadi. Ular ta’lim jarayonini samaradorligini oshirishning 
istiqbolli   shakllaridan biri hisoblanib , zamonaviy texnologiyalarning o‘qitish 
vositasi sifatida ishlatiladi. Pedagogik dasturiy vositalar tarkibiga: o‘quv fani 
bo‘yicha aniq didaktik maqsadlarga erishishga yo‘naltirilgan dasturiy mahsulot 
(dasturlar majmuasi), texnik va metodik ta’minot, qo‘shimcha yordamchi vositalar 
kiradi.
Pedagogik dasturiy vositalar   – kompyuter texnologiyalari yordamida o‘quv 
jarayonini qisman yoki to‘liq avtomatlashtirish uchun mo‘ljallangan didaktik 
vosita hisoblanadi. Ular ta’lim jarayonini samaradorligini oshirishning istiqbolli 
shakllaridan biri hisoblanib, zamonaviy texnologiyalarning o‘qitish vositasi 
sifatida ishlatiladi. Pedagogik dasturiy vositalar tarkibiga: o‘quv fani bo‘yicha aniq
didaktik maqsadlarga erishishga yo‘naltirilgan dasturiy mahsulot (dasturlar 
majmuasi), texnik va metodik ta’minot, qo‘shimcha yordamchi vositalar kiradi.
Pedagogik dasturiy vositalarni quyidagilarga ajratish mumkin:
Pedagogik dasturiy vositalarni quyidagilarga ajratish mumkin: 1.Dasturiy   vosita   tushunchasi.   Pedagogik   dasturiy   vositalar.   Pedagogik
dasturiy   vositalarning   qo‗llanilishi.   Pedagogik   dasturiy   vositalar   tasnifi:   Elektron
darslik.   Elektron   qo‗llanma.   Elektron   ensiklopediya.   Virtual   laboratoriya.
Pedagogik   dasturiy   5   vositalar   guruhlari:   namoyish   etuvchi   dasturlar,   nazorat
qiluvchi   dasturlar,   o‗rgatuvchi   dasturlar,   modellashtiruvchi   dasturlar   Pedagogik
dasturiy   vositalar   yaratuvchi   dasturlar   tasnifi.   Matn   muharrirlari.   Grafik
muharrirlar.   Animator   dasturlar.   Web   muharrirlar.   Audio   muharrirlar.   Video
muharrirlar. Ma‘lumotlar bazalarini boshqarish tizimlari. Buyurtmachi yoki ta‘lim
muassasasi   talablarini   o‗rganish.   Pedagogik   dasturiy   vositalarni   loyihasini   ishlab
chiqish.     Pedagogik   dasturiy   vositalar   yaratishga   qo yiladigan   talablar   Pedagogikʻ
dasturiy   vositalar   yaratishga   qo yiladigan   talablar   tasnifi:   didaktik   talablar;	
ʻ
pedagogika-psixologik   talablar;   ekrandagi   tasvirlarning   rangiga   qoyiladigan
talablar;   yorqinlik   talabi;   ekrandagi   ma'lumotlarning   tuzilishiga   qoyiladigan
talablar;   ekrandagi   ob'ektlarning   ko'rinishiga   qo'yiladigan   talablar;   foydalanuvchi
oynasining qulayligi.  Pedagogik dasturiy vositalar yaratishda texnik va ergonomik
talablar   Dasturning   ommaviyligi;   dastur   ishining   uzluksizligi;   dastur   hajmi;
kompyuter   imkoniyatlaridan   unumli   foydalanish;   o'quvchi   va   kompyuteming
muloqot   usullari;   o'quvchi   uchun   ortiqcha   ma'lumotlarning   berkitilishi;   PDTning
hissiy   ta'sirchanligi;   o'qituvchi   va   o'quvchi   vaqtini   tejash   kabi   talablami   olish
mumkin. 2-Modul. Pedagogik dasturiy vositalar va ularni yaratish texnologiyalari
Elektron dasrlik  va  uning turlari   Elektron darslikning  1-toifasi:   o‗quv mat е rialini
faqat   v е rbal   ko‗rinishida   taqdim   etadigan;   elektron   darslikning   2-toifasi:   o‗quv
mat е rialini   v е rbal   ikki   o‗lchamli   grafik   shaklida   taqdim   etadigan;   elektron
darslikning 3-toifasi:  ―multim е dia  darsligi, ya'ni  ma'lumot uch o‗lchamli grafik
‖
ko‗rinishda, ovozli, vid е o, animatsiya va qisman v е rbal shaklida taqdim etiladigan
multim е diali el е ktron darslik; elektron darslikning 4-toifasi: mat е rial ovozli va uch
o‗lchamli   fazoviy   ko‗inishda   bo‗lib   qolmasdan,   taktik   xususiyatli   ma'lumotlar
vositasida   bayon   qilinib,   o‗rganuvchini   ―ekran   olamida   st	
‖ е r е o   nusxasi
tasvirlangan   r е al   olamga   kirish   va   undagi   ob' е ktlarga   nisbatan   xarakatlanish
tasavvurini   yaratadigan   el е ktron   darslik.   WEB-texnologiyalari   asosida   elektron o‗quv   materiallarni   yaratish   texnologiyalari:   HTML   tilida   elektron   o‗quv
materiallarni   yaratish;   Dreamweaver   dasturida   elektron   o‗quv   materiallarni
yaratish.   Moodle   tizimining   interfaol   imkoniyatlari   Moodle   tizimining   interfaol
imkoniyatlaridan   foydalanib   elektron   o‗quv   materiallarni   yaratish;   ma‘ruza;
nazorat testlari; chat; forum; ma‘lumotlar bazasi; topshiriq; anketa-so‗rov. Moodle
tizimida   nazorat   testlari   yaratish   Moodle   tizimining   interfaol   imkoniyatlaridan
foydalanib   nazorat   testlari   yaratish;   Test   savollarini   kiritish   yo‗llari;   Test
savollarini   sozlash   parametrlari.   Multimediyali   elektron   darslik   yaratish
Multimediyali   elektron   darslik   loyihasini   ishlab   chiqish.   Flash   dasturida
Multimediyali   elektron   darslik   qobig‗ini   yaratish.   Multimediyali   elektron   darslik
qobig‗iga   ma‘lumotlarni   kiritish.     Flash   dasturida   taqdimot   yaratish   Flash
dasturida taqdimot yaratish uchun uning loyihasini ishlab chiqish. Flash dasturida
taqdimot   yaratish.   Taqdimot   boshqaruv   elementlarini   yaratib   olish.   Taqdimot
qobig‗iga   ma‘lumotlarni   kiritish.   .   Flash   dasturida   nazorat   testlari   yaratish   Flash
dasturida   nazorat   testi   yaratish   uchun   uning   loyihasini   ishlab   chiqish.   Flash
dasturida nazorat testi yaratish. Nazorat testi boshqaruv elementlarini yaratib olish.
Nazorat testi qobig‗iga savol va uning javoblarini kiritish hamda uning kalitlarini
belgilash. Flash dasturida interfaol manbalar yaratish Flash dasturida yaratiladigan
interfaol   manba   loyihasini   ishlab   chiqish.   Flash   dasturi   Actions   tili
imkoniyatlaridan foydalangan holda interfaol manba yaratish. 3-Modul. Pedagogik
dasturiy vositalar yaratishning qo‘shimcha imkoniyatlari . Flash dasturida ob’yekt
va   jarayonlarni   modellashtirish   Flash   dasturida   ob‘yekt   va   jarayonlarni
modellashtirish  uchun  uning  loyihasini   ishlab  chiqish.   Flash  dasturida  ob‘yekt   va
jarayonlar   modelini   yaratish.   Ob‘yekt   va   jarayonlarni   modellashtirish   boshqaruv
elementlarini   yaratib   olish.   iSpring   dasturida   manbalar   yaratish   iSpring   dasturida
manbalar   yaratish:   anketa-so‗rov   hosil   qilish;   turli   xil   nazorat   testlar   yaratish;
nazorat   testlarini   sozlash   va   nashr   qilish;   masofali   ta‘lim   uchun   o‗quv   kurslari
ishlab chiqish.   Ta’lim  yo’nalishida tuzilgan dasturiy vosita deb, shunday dasturiy
vositaga aytiladiki, ularda qandaydir predmetli soha aks ettiriladi, uni o’zlashtirish
uchun u yoki bu darajada texnologiya amalga oshiriladi.  Dasturiy   vosita   orqali   o’quv   axborotni   ekranda   har   xil   ko’rinishda   berish,
bilimlarni   o’zlashtirish   jarayonini   tashkillashtirish;   o’quv   yoki   amaliy   faoliyatida
bilim   va   ko’nikmalarni   o’zlashtirish,   o’qish   natijalarini   nazorat   qilishni   samarali
amalga   oshirish,   takrorlash,   o’quvchilarning   ijodiy   faoliyatini   faollashtirish,
ma’lum turdagi fikrlash ko’rinishlarini shakllantirish va rivojlantirish mumkin. 
Dasturiy vositalarni funktsional ji h atdan  q uyidagi tiplarga ajratish mumkin:
- Amaliy   dasturlar,   foydalanuvchini   kompyuter   bilan   o’quv   dialogini
tashkillashtirish   uchun   mo’ljallangan.   Ko’pincha   ularni   pedagogik
dasturiy   vositalar   deb   ham   aytiladi.   Pedagogik   dasturiy   vositalarning
funktsional   qo’llanilishi-o’quv   axborotni   taqdim   etish   va   ta’lim   olishga
yo’naltirishdir. Bunda ta’lim oluvchiga nisbatan individual yondashishni
ҳisobga   olish   kerak.   Odatda   pedagogik   dasturiy   vositalar   yangi
axborotlarni o’zlashtirishni nazarda tutadi;
- Test,   diagnostik   dasturlashning   maqsadi   ta’lim   oluvchining   xato
xarakatlarini   sababini   aniqlash,   uning   bilim,   malaka   va   ko’nikmasini
baholash,   uning   o’zlashtirish   darajasini   aniqlash   yoki   intellektual
rivojlanishini aniqlash;
- Instrumental   dasturiy   vositalar:   o’quv   yo’nalishida   tuzilgan   dasturiy
vositalarni   ishlab   chiqishga   qaratilgan,   o’quv   metodik   va   tashkillovchi
materialni   tayyorlash,   grafik   yoki   tovushli   imkoniyatlarni   yaratish   va
hakozo. 
Pedagogik   dasturiy   vositalar   o’quv   jarayonini   texnologik   ta’minlashni   amalga
oshiradi.   Ular   kompyuter   va   telekommunikatsiya   texnologiyalarini   ishlatishga
asoslangan.
Pedagogik dasturiy vositalarga quyidagilar kiradi:
- Instrumental   sistemalar-   ular   avtomatlashgan   vositalar   yoki   nazorat
qiluvchi   sistemalarni   ishlab   chiqish   uchun   mo’ljallangan   bo’lib,   o’quv
materialni   “qog’oz”   ko’rinishida   berilishidan   “monitorda”   berilishga
o’tkazidishiga mo’ljallangan; - Mualliflik dasturiy vositalar- o’quv yo’nalishida qo’llaniladigan dasturiy
vositalarni yaratishga mo’ljallangan;
- Kompyuterli modellashtirish sistemalari;
- Instrumental   dasturiy   vositalar-   o’quv   ma ’ lumotlarni   sistemalashtirish
b o’ yicha operatsiyalarni amalga oshirishni  ta ’ minlaydi. U ma ’ lumotlarni
q ayta ishlash sistemasini ishlatishga asoslangan.
  Bilimlarni   namoyon   qilish   vositasi   sifatida   o’quv   yo’nalishdagi   ekspert
sistemalar   foydalanuvchi   va   sistema   orasidagi   dialogini   tashkillashtirish   uchun
mo’ljallangan.   Foydalanuvchining   talabiga   ko’ra   o’zlashtiruvchi   uchun   qulay
ҳolatda   bo’lgan   ko’rinishda   u   yoki   bu   o’quv   masalani   yechishda   mulohazalar
ketma-ketligini namoyish qilish.
2.   O’quv   va   axborot   madaniyatini   shakllantirish   uchun   qo’llaniladigan
dasturiy   vositalar   tekstlarni   tayyorlash,   elektron   jadvallar,   grafik   va   musiqali
redaktorlar yoki ularni kompleks ishlatilishdagi integrallashgan sistemalari asosida
tuziladi.
Boshqaruv   dasturiy   vositalarni   maqsadi   real   ob’ektlarning   xarakatlarini
boshqarishdir.
Dasturlashning   o’quv   sohasi   boshlang’ich   dasturlash   ko’nikmalariga
o’rgatish   va   algoritmik   hamda   dasturlash   shaklidagi   fikrlashning   asosiy
komponentlarini shakllantirishdir.
O’qituvchining   ba’zibir   funktsiyalarini   bajarishni   ta’minlaydigan   dasturiy
vositalarga odatda kompyuter ishlariga taaluqli bo’lgan komandalarni beradi, ya’ni
ishni   to’xtatilishi   ҳaqidagi,   tekshirishni   bajarganligi   haqidagi,   qo’shimcha
mahlumotlarni   olish   haqidagi,   ish   jarayonini   muhokamasi   haqidagi
ko’rsatmalardir.
Axborot-metodik   ta’minlash   jarayonini   avtomatlashtirishga   mo’ljallangan
dasturiy   vositalar   o’quv   dargohlar   sistemasida   ish   boshqaruvini   olib   borishga
mo’ljallangan.
Foydalanuvchining ishini qulayligini ta’minlaydigan servis dasturiy vositalar
o’qitish   natijalarini   nazorat   jarayonlarini   avtomatlashtirish,   tarmoq   bo’yicha dasturiy   vositalarni   yuklash   va   o’tkazish,   dars   jarayonini   boshqarishdan   iborat
bo’ladi.
Dasturiy   vositalarning   har   qanday   ko’rinishining   metodik   aҳamiyati   uning
o’qitish   jarayonida qo’llanilish   jarayonida metodik maqsadini aks ettiradi hamda
o’quv   jarayonini   yanada   sifatli   va   yuqori   darajaga   o’tkazuvchi   dasturiy
vositalarning imkoniyatlarini akslantiradi. 
Metodik y o’ nalishdagi dasturiy vositalarning turlariga  q uyidagilar kiradi:. 
O’rgatuvchi   dasturiy   vositalar.   Ularning   metodik   ahamiyati-   bilimlarning
yig’indisi  haqidagi  ma’lumotni  berish, o’quv va amaliy faoliyatning ko’nikma va
malakalarini  shakllakntirish va o’zlashtirishning   zaruriy darajasini  ta’minlashdan
iboratdir.
Trenajyor   sistemali   dasturiy   vositalar   ko’nikmalarni   qayta   ishlash,   o’quv
faoliyatining malakalarini qayta ishlash, o’z-o’zini tayyorlashni amalga oshirishga
mo’ljallangan.   Ular   odatda   oldin   o’ tilgan   materiallarni   takrorlash   va
musta h kamlash uchun ishlatiladi.
O’quv materialni egallash darajasini nazorat qilishga mo’ljalangan dasturlar-
dasturiy vositalarni nazorat qiladi.
Axborotni   izlovchi   dasturiy   tizimlar,   axborot-ma’lumotli   dasturiy   vositalar
foydalanuvchiga   zarur   bo’lgan   axborotlarni   tanlash   va   xulosalar   qilish
imkoniyatini   beradi.   Ularning   metodik   ahamiyati-axborotlarni   tizimlashning
ko’inkma va malakasini shakllantirishdir.
Imitatsion   dasturiy   vositalar   ba’zi   cheklangan   prametrlar   soni   yordamida
reallikni   asosiy   strukturali   va   funktsional   xarakteristikalarini   o’zlashtirish   uchun
ma’lum bir aspektini namoyon qiladi.
Ixtiyoriy   kompozitsiyali   modellashtiruvchi   dasturiy   vositalar   o’quvchilarga
ma’lum   bir   reallikni   modelashtirish   uchun   asosiy   elementlar   va   funktsiyalar
tiplarini   taqdim   etadi.   Ular   ob’ektning   ҳodisa   va   jarayonini   modelini   yaratish
uchun, ularni o’zlashtirish va tatbiq etish maqsadida qo’llaniladi.
Namoyish qiluvchi dasturiy vositalar o’quv materialini namoyish qilinishini
ta’minlaydi, o’zlashtirilayotgan ob’ektlarni vizuallashtirishni ta’minlaydi. Hordiq   chiqaruvchi   dasturiy   vositalar   o’quvchilarni   maktabdan,   sinfdan
tashqari faoliyatini tashkillashtirish, diqqatni, xotirani va hakozolarni rivojlantirish
uchun mo’ljallangan.
O’rgatish   maqsadidagi   dasturiy   vositalarni   ta’lim   jarayoniga   qo’llash
amaliyotining   analizi   shuni   ko’rsatadiki,   ular   “har   xil”   metodik   ahamiyatga   ega
bo’ladilar.   Shuning   uchun   kompleks   metodik   maqsadlarni   amalga   oshirishni
ta’minlaydigan o’quv ahamiyatga ega dasturiy vositalarni ishlab chiqish maqsadga
muvofiqdir.  Замонавий   информацион  технологияларнинг   етарлича   мукаммал
ишланганлиги туфайли маълумотларни алмашиш ва маълумотлар баъзасини
яратиш   имконини   енгиллаштиради.  
«IHTA   kursini   o’qitish   uslubiyatini   takomillashtirishdagi   muhim   yo’nalishlardan
biri   bu   yangi   o’quv   predmeti   bo’yicha   yaxlit   o’quv-uslubiy   majmua   (O’MK)ni
yaratish hisoblanadi. IHTA kursi bo’yicha O’MKning alohida xususiyati shundaki,
u   o’z   ichiga   faqat   darslik   va   uslubiy   qollanmalar,   oqish   uchun   kitoblar   tizimini
emas ,   shuningdek,   PDVlarni   qo’llash   boyicha   uslubiy   qo’llanmalarni   va   nihoyat,
PDVlarning o’zini ham qamrab oladi», deb yozadi A.A.Kuznetsov o’zining «O’rta
maktabda   informatikani   o’qitish   uslubiy   tizimining   rivojlanishi»   mavzusidagi
ma‘ruza   shaklidagi   doktorlik   dissertatsiyasida   O’quv-uslubiy   majmua   tarkibiga
tegishli   bo’lgan   PDVlarni   yaratishdagi   eng   muhim   masalalardan   biri   kompyuter
bilan   ishlayotgan   o’quvchining   o’zini   his   qilishi   masalasi.
Kompyuterli   mashg’ulotlarning   o’quvchi   organizmiga   ta‘sirini   o’rganishga
qaratilgan   qator   tadqiqotlar   olib   borilgan.   Ko’pgina   tadqiqotlarda   PDVlarga
qo’yiladigan   metodologik,   didaktik ,   psixologik,   texnik,fiziologik-gigienik   talablar
ko’rsatib   o’tilgan.
Bizning   tadqiqotimiz   PDVlarni   ta‘lim   jarayonida   qo’llash   bilan   mazkur
talablarning   qay   darajada   o’rinli   ekanligini   o’rganish   va   ularni   to’ldirishga   ham
qaratildi.
A.S.Lesnevskiy   PDVlarga   qo’yiladigan   talablarni   ishlab   chiqishda,   birinchidan,
didaktika   prinsiplari   mazmunidan ;   ikkinchidan,   kompyuterning   didaktik
funksiyalaridan; uchinchidan, dastur vositasi tuzilishidan kelib chiqib yondashgan. Tadqiqotlarda   kompyuterli   faoliyatning   o’sayotgan   organizmga   ta‘siri   va   bu
faoliyatni
o’quvchini   charchatmagan   holda   tashkil   qilishning   eng   maqbul   sharoitlari
o’rganilgan.
Tadqiqotlar   xulosasi   mashg’ulotlarni   kompyuter   yordamida   tashkil   qilish
mumkinligini, biroq bunda belgilangan gigienik talablarga amal qilish lozimligini
ko’rsatadi.
Pedagogik   dasturiy   vositalarga   qo’yiladigan   didaktik   talablarga   quyidagilar
kiradi:
ilmiylik,   tushunarli,   qat‘iy   va   tizimli   bayon   etilishi   bilan   birgalikda   (pedagogika,
psixologiya,   informatika , ergonomikaning asosiy tamoyillarini, zamonaviy fanning
fundamental   asoslarini   hisobga   olib,   o’quv   faoliyati   mazmunini   qurish
imkoniyatini   ta‘minlash),   uzluksizlik   va   yaxlitlik   (ilgari   o’rganilgan   bilimlarning
mantiqiy   oqibati   hamda   to’ldiruvchisi   hisoblanadi),   izchillik,   muammolilik,
ko’rgazmalilik,   faollashtirish   (o’qitish   mustaqilligi   hamda   faollilik   xususiyatining
mavjudligi),   o’qitish   natijalarini   o’zlashtirish   mustahkamliligi,   muloqotning
interfaolliligi,   o’qitish,   tarbiyalash ,rivojlantirish   va   amaliyotning   yaxlit
birligi.   Metodik   talablarga   quyidagilar   kiradi:   aniq   o’quv   fanining   o’ziga   xos
xususiyatlarini
hisobga   olish,   ma‘lum   bir   faning   o’ziga   xosligini   hisobga   olish,   axborotni
zamonaviy   metodlari   o’zaro   bog’liqliligi,   o’zaro   aloqadorliligi,   turli-tumanligi ,
amalga   oshirilishi.
Psixologik   talablarga   quyidagilar   kiradi:   idrok   etish   (verbal-mantiqiy,   sensor-
perseptiv),
tafakkur   (tushunchaviy-nazariy,   ko’rgazmali-amaliy),   diqqati   (qat‘iyliligi,
boshqaga   ko’chishi),   motivatsiya   (ishlashda   faol   shakllari,   yuqori   darajada
ko’rgazmalilik,   o’z   vaqtida   qayta   aloqa   yordamida   o’quvchilarning   yuqori
darajadagi   motivatsiyalarini   doimiy   ravishda   rag’batlantirish),   xotira,   tasavvuri,
yoshi   va   individual   psixologik   xususiyatlarini   hisobga   olish   (egallagan   bilim,
ko’nikma   va   malakalarini   hisobga   olib,   o’quv   fani   mazmuni   hamda   o’quv masalalari   murakkablik   darajasi   o’quvchilarning   yosh   imkoniyatlari   va
individual   xususiyatlariga   mos   kelishi ,   o’quv   materialini   o’zlashtirishda   ortiqcha
his-hayajonli,   asabiy,   aqliy   yuklamalardan   ta‘sirlanishdan   himoyalash)
kiradi.   Texnik   talablarga   quyidagilar   kiradi:   zamonaviy   universal   shaxsiy
kompyuterlar,   tashqi   qurilmalari,   test   o’tkaziladigan   manbalar   kiradi.
3.   Pedagogik   dasturiy   vositalar   –   kompyuter   texnologiyalari   yordamida   o`quv
jarayonini   qisman   yoki   to`liq   avtomatlashtirish   uchun   mo`ljallangan   didaktik
vosita   hisoblanadi.   Ular   ta`lim   jarayonini   samaradorligini   oshirishning   istiqbolli
shakllaridan   biri   hisoblanib,   zamonaviy   texnologiyalarning   o`qitish   vositasi
sifatida ishlatiladi. Pedagogik dasturiy vositalar tarkibiga: o`quv fani bo`yicha aniq
didaktik   maqsadlarga   erishishga   yo`naltirilgan   dasturiy   mahsulot   (dasturlar
majmuasi),   texnik   va   metodik   ta`minot,   qo`shimcha   yordamchi   vositalar   kiradi.
Pedagogik   dasturiy   vositalarni   quyidagilarga   ajratish   mumkin:      o`rgatuvchi
dasturlar   –   o`quvchilarning   bilim   darajasi   va   qiziqishlaridan   kelib   chiqib   yangi
bilimlarni o`zlashtirishga yo`naltiradi;      test dasturlari – egallangan bilim, malaka
va   ko`nikmalarni   tekshirish   yoki   baholash   maqsadlarida   qo`llaniladi;      mashq
qildirgichlar   -   avval   o`zlashtirilgan   o`quv   materialini   takrorlash   va
mustahkamlashga   xizmat   qiladi;      o`qituvchi   ishtirokidagi   virtual   o`quv   muhitini
shakllantiruvchi   dasturlar.   Xususan,   Pedagogik   dasturiy   vositalarni   yaratish
texnologiyasini   amalga   oshirish   maqsadida   ularning   an`anaviy   vositalardan
ustunligini   tasdiqlovchi   qator   ijobiy   omillar   mavjud.   Mazkur   omillar   didaktik,
psixologik, iqtisodiy, fiziologik guruhlarga ajratildi.Pedagogik dasturiy vositalarga
qo`yiladigan haqida gaplashamiz. Didaktik talablarga quyidagilar  kiradi: ilmiylik,
tushunarli,   qat`iy   va   tizimli   bayon   etilishi   bilan   birgalikda   (pedagogika,
psixologiya, informatika, ergonomikaning asosiy tamoyillarini, zamonaviy fanning
fundamental   asoslarini   hisobga   olib,   o`quv   faoliyati   mazmunini   qurish
imkoniyatini   ta`minlash),   uzluksizlik   va   yaxlitlik   (ilgari   o`rganilgan   bilimlarning
mantiqiy   oqibati   hamda   to`ldiruvchisi   hisoblanadi),   izchillik,   muammolilik,
ko`rgazmalilik,   faollashtirish   (o`qitish   mustaqilligi   hamda   faollilik   xususiyatining
mavjudligi),   o`qitish   natijalarini   o`zlashtirish   mustahkamliligi,   muloqotning interfaolliligi,   o`qitish,   tarbiyalash,   rivojlantirish   va   amaliyotning   yaxlit   birligi.
Metodik   talablarga   quyidagilar   kiradi:   aniq   o`quv   fanining   o`ziga   xos
xususiyatlarini   hisobga   olish,   ma`lum   bir   faning   o`ziga   xosligini   hisobga   olish,
axborotni   zamonaviy   metodlari   o`zaro   bog`liqliligi,   o`zaro   aloqadorliligi,
turlitumanligi,   amalga   oshirilishi.   Psixologik   talablarga   idrok   etish   (verbal-
mantiqiy,   sensor-perseptiv),   tafakkur   (tushunchaviy-nazariy,   ko`rgazmali-amaliy),
diqqati   (qat`iyliligi,   boshqaga   ko`chishi),   motivasiya   (ishlashda   faol   shakllari,
yuqori darajada ko`rgazmalilik, o`z vaqtida qayta aloqa yordamida o`quvchilarning
yuqori   darajadagi   motivasiyalarini   doimiy   ravishda   rag`batlantirish),   xotira,
tasavvuri,   yoshi   va   individual   psixologik   xususiyatlarini   hisobga   olish   (egallagan
bilim,   ko`nikma   va   malakalarini   hisobga   olib,   o`quv   fani   mazmuni   hamda   o`quv
masalalari  murakkablik darajasi  o`quvchilarning yosh imkoniyatlari  va  individual
xususiyatlariga   mos   kelishi,   o`quv   materialini   o`zlashtirishda   ortiqcha   his-
hayajonli, asabiy,  aqliy yuklamalardan ta`sirlanishdan himoyalash)  kiradi. Texnik
talablarga shaxsiy kompyuterlar va ularning tashqi qurilmalari, test o`tkaziladigan
manbalar   kiradi.   Tarmoq   talablariga   «mijoz-server»   arxitekturasi,   Internet-
navigatorlar, tarmoq operasion tizimlari, telekommunikasiya, boshqaruv vositalari
(o`qitish   jarayonini   individual   va   jamoaviy   ishlari,   tashqi   qayta   aloqa)   kiradi.
Estetik   talablarga   quyidagilar   kiradi:   tartiblilik   va   ifodalilik   (elementlari,
joylashishi,   o`lchami,   rangi),   bezashning   funksional   vazifasi   va   ergonomik
talablarga   mosligi.   Maxsus   talablarga   quyidagilar   kiradi:   interfaollik,   maqsadga
yo`nalganlik,   mustaqillik   va   moslashuvchanlik,   audiolashtirish,   ko`rgazmalilik,
kirish   nazorati,   intellektual   rivojlanish,   differensiasiyalash(tabaqalashtirish),
kreativlik, ochiqlik, qayta aloqa, funksionalilik, ishonchlilik. Ergonomik talablarga
quyidagilar   kiradi:   do`stonalik,   foydalanuvchiga   moslashish,   ekran   shakllarini
tashkil   etish.   Metodik   talablar   pedagogik   dasturiy   vositalar   asosida   o`qitishga
mo`ljallangan   o`quv   fanining   o`ziga   xos   xususiyatlarini,   uning   qonuniyatlarini,
izlanish   metodlari,   axborotga   ishlov   berishning   zamonaviy   usullarini   joriy   qilish
imkoniyatlarini   hisobga   olishni   ko`zda   tutadi.   Fanlardan   yaratiladigan   pedagogik
dasturiy   vositalar   quyidagi   metodik   talablarga   javob   berishi   kerak:   1.   Pedagogik dasturiy   vositalar   –   o`quv   materialini   taqdim   etishning   tushunchali,   obrazli   va
harakatli   komponentlarining   o`zaro   bog`liqligiga   tayangan   holda   qurilishi.   2.
Pedagogik dasturiy vositalar  o`quv materialini  yuqori tartibli  tuzilma ko`rinishida
ta`minlashi.   Fanlararo   mantiqiy   o`zaro   bog`liqlikning   hisobga   olinishi.   3.
Pedagogik   dasturiy   vositalarda   ta`lim   oluvchiga   o`quv   materialini   bosqichma-
bosqich   o`zlashtirganligini   turli   xildagi   nazoratlarni   amalga   oshirish   asosida
aniqlash   imkoniyatlarining   yaratilishini   ko’rishimiz   mumkin.   Bundan   tashqari,
pedagogik   va   axborot   texnologiyalarining   ta’lim   jarayoniga   joriy   etilishi   ta’lim
vositalarining   yangi   avlodi   va   ta’limning   so‘nggi   turlari   ko‘rinishida   o‘z
mohiyatiga   ega   bo‘lishi   bilan   ahamiyatlidir.   Bugungi   kunda   ta’lim   jarayonida
foydalanilayotgan   an’anaviy   o‘qitish   usullariga   qo‘shimcha   o‘quv   vositalari   deb
hisoblangan   barcha   multimedia   o‘quv   uslubiy   elektron   mahsulotlar   shular
jumlasidandir. O‘quv-uslubiy elektron mahsulotlarning imkoniyatlari va kiritilgan
ma’lumotlar   asosida   turlarga   ajratish   mumkin.   1.   O‘quv   darslikning   elektron
versiyasi.   Namunaviy   dasturga   muvofiq   fanning   to‘liq   kursini   qamrab   olgan
ma’lumotlarning   elektron   variant   holdagi   mahsulot   (ma’ruzalar,   matnlar   va
boshqalar).   2.   Elektron   darslik.   O‘quv   darslik   elektron   versiyasining
takomillashtirilgan   holatidir.   Elektron   darslik   matni,   gipermatn,   giperizoh,   grafik,
diagramma, rasm, chizma va ularning animatsiyalaridan iborat (elektron darslik va
elektron   darslik   versiyasi   professor   o‘qituvchilarning   o‘quv   mashg‘ulotlarni
o‘tkazishda   va   talabani   darsdan   tashqari   mustaqil   ta’lim   olish   uchun   imkoniyat
beradi).   3.   O‘quv   uslubiy   elektron   qo‘llanma.   O‘quv   fanini   qisman   qamragan
bo‘lib, matn, rasm, gipermatn, chizma va animatsiyalardan iborat. 4. O‘quv uslubiy
elektron ko‘rgazma. Ma’lum bir fan uchun kompyuterlashtirilgan, yaxshi dizaynga
ega   bo‘lgan   miniplakatlar   to‘plami.   2D   grafik   o‘lchamida   tayyorlanadi   (dars
jarayonida   multimedia   proyektor   orqali   namoyish   etiladi).   5.   O‘quv   uslubiy
kompyuter   dasturi.   Ma’lum   fanning   mavzusi   keng   yoritiladi.   Ushbu   dastur
algoritmlashtirilgan   bloklardan   iborat.   Har   bir   blok   o‘zining   mazmuniga,   matni,
grafikasi,   animatsiya,   o‘quv   va   nazorat   qismidan   iborat   bo‘lgan   dastur.   6.
Multimediali   o‘quv-uslubiy   kompyuter   dasturi   va   ensiklopediyalar   Ushbu   o‘quv kompyuter dasturi matn, gipermatnlar, giperizohlar, grafik, diagrammalar, rasmlar,
chizmalar,   harakat,   ovoz,   videotasmalar,   fotorasmlarni   o‘z   ichiga   qamrab   olgan
mahsulot   bo‘lib.   3D   grafik   o‘lchamida   tayyorlanadi.   7.   Kompyuterlashtirilgan
videofilmlar.   Ushbu   mahsulotda   sensorika   ishlatiladi.   Kompyuterlashtirilgan
videofilmlar   skanerdan,   raqamli   videokamera   va   fotoapparatlardan   matnlar,
rasmlar,   harakatlar   kiritiladi.   Undan   tashqari,   videomagnitofondan   raqamli
o‘zgartirgich orqali videofilmlar joylashtiriladi va tahrirlar kiritish imkonini beradi.
8.   Kompyuterlashtirilgan   laboratoriya   ishlari.   Berilgan   mavzu   bo‘yicha
laboratoriya   tajribalarini   namoyish   qilish,   harakatlanishi,   asboblarning
ko‘rsatkichlari,  vaqt  o‘lchash-larini   va  boshqa   jarayonlarni   bog‘lovchi   kompyuter
dasturi.   3D   grafik   o‘lchamida   tayyorlanadi   (Laboratoriya   asbob-uskunalari
yetishmaydigan   joylarda   ishlatish   imkoniyatini   beradi).   9.   Ma’lumotlar   banki.
Katta   hajmdagi   axborotni   o‘z   ichiga   qamrab   olgan   va   ularni   turli   ko‘rinishda
(jadval,   diagramma,   gistogramma,   matn,   rasm   va   hokazo)   bera   oladigan,   o‘quv
jarayonida   bilim   oluvchilar   tomonidan   o‘z   ustida   mustaqil   ishlashi   va   o‘z
bilimlarini   nazorat   qilishi   uchun   qo‘llaniladigan,   doimiy   ravishda   to‘ldirib
boriladigan,   keng   doirada   foydalanishga   mo‘ljallangan,   tegishli   vakolatli   davlat
tashkilotida   qayd   etilgan   sohalar   bo‘yicha   ma’lumotlar   bazasi.   O‘quv   uslubiy
elektron   mahsulotlar   muassasalarning   kutubxonalarida,   kompyuter   sinflarida
saqlash   va   foydalanish   mumkin.   O‘quv   uslubiy   elektron   mahsulotlarning   asosiy
xususiyatlari   O‘quv   uslubiy   elektron   mahsulotlar   quyidagi   xususiyatlarga   ega
bo‘lishi kerak: • ta’limning yuqori sifat darajasida o‘quv mashg‘ulotlarini o‘tishni
ta’minlash;   •   mustaqil   ta’lim   olish   va   o‘zini   —   o‘zi   mustaqil   nazorat   qilish
imkonini   yuzaga   keltirish;   •   axborotni   mustaqil   o‘rganishning   turli   uslublarini
qo‘llash; • tajriba-tadqiqot ko‘nikmalarini hosil qilish; • bilim oluvchilarning ijodiy
qobiliyatlarini rivojlantirishga qaratilganligi; • o‘qitishga noan’anaviy yondashish,
o‘quv   materialini   o‘rganishning   vaqtini   tejash   (talabalarga   masofaviy   o‘qish
imkoniyatini   berish).   O‘quv   uslubiy   elektron   mahsulotlarni   yaratish   bosqichlari
O‘quv uslubiy elektron mahsulotlarni yaratish texnologiyasi katta mehnat hajmiga
ega   bo‘lib,   uni   yaratishda   tajribali   professor-o‘qituvchilar   va   dasturni   tuzuvchi mutaxassis hamkorligida tayyorlanadi. Elektron adabiyotni ishlab chiqish quyidagi
keltirilgan   bosqichlar   olib   borilishi   maqsadga   muvofiq:   •   ta’lim   muassasalarida
fanlar   bo‘yicha   Respublikada   yaratilgan   elektron   mahsulotlarning   monitoringi
o‘tkaziladi;   •   yetakchi   professor-o‘qituvchi,   dasturchi   (programmist),   dizaynerlar
jalb etiladi. • professor-o‘qituvchilar  fan bo‘yicha adabiyot, grafik, chizma,  rasm,
test,   mashg‘ulot,   so‘rov,   qiziqarli   mashg‘ulot   va   hokazolar   yig‘iladi   va   ularga
asosan   o‘quv-uslubiy   elektron   mahsulotga   ssenariy   tuziladi.   •   O‘quv   uslubiy
elektron   mahsulotni   tuzilmasi   ishlab   chiqiladi.   •   Bo‘limlar,   boblar   va   mavzular
bo‘yicha   mazmunini   hamda   ketma-ketligi   ishlab   chiqiladi.   •   Dizayner   tomonidan
elektron   mahsulotga   estetik   shakl   yaratiladi.   •   Dasturchi   o‘quv-uslubiy   elektron
mahsulotlarning   alohida   bloklarning   algoritmini   tayyorlaydi   va   berilgan   ssenariy,
shakllar bo‘yicha tayyor elektron mahsulot yaratadi                                                            Xulosa.
Axborot   asrida   insoniyat   tarixida   sanoat   va   fan   olamida   olamshumul
yutuqlar   qo’lga   kiritildi.   Dunyoda   axborot   eng   qimmat   narsaga   aylandi.
Kompyuter   ixtiro qilinishi insonlar bajaradigan yumushlarni yengillashishiga olib
keldi.   Fan,   ta’lim   sohalarida   o’qitish   o’rganishning   zamonaviy   vositalari   joriy
qilindi.   Anashu   vositalarni   biri   va   deyarli   eng   ko’p   qo’llaniladigani   bu   elektron
darsliklardir. 
Hozirda   deyarli   barcha   sohaga   barcha   sohaning   elektron   qo’llanmalari
mavjud. Lekin hammasini  ham foydali deya olmaymiz. Ma’lumot undan insonlar
foydalangandagina   foydali   bo’lishi   mumkin.   Shunday   ekan   elektron   darsliklar
tayyorlashda ham anashu jihatga e’tibor qaratish zarur bo’ladi.
Elektron   dasrliklar   yatuvchi   dasturlarning   nomlari   har   xil,   lekin   ularni
boshqarilish   tamoyillari   deyarli   bir   xil   bo’ladi.   Ularning   ba’zilari   qo’shimcha
imkoniyatlari mavjudligi va ularda darslik tayyorlash qulayligi bilan farqlanadi. 
Dastlab   elektron   darsliklar   o’ta   sodda   ko’rinishga   ega   bo’lgan   bo’lsa
endilikda turli  inson  ruhiyatiga ta’sir  etadigan tasviriy vositalar  bilan boyimoqda.
Bunday vositalarga turli  animatsiya va video fayllarni  kitish mumkin. Dastlab bu
imkoniyatlar   mavjud   bo’lmagan.   Vaqt   o’tishi   bilan   Flash,   3D   Max   dasturlarini
ishlab   chiqilishi   elektron   darsliklar   tayyorlashni   yanada   mazmundorroq   va
foydalanuvchiga   mazmuni   tushinarliroq   bo’lishiga   olib   keldi.   Bularning   barchasi
axborotlarni elektron usulda tezkor almashish va o’zlashtirish imkonini beradi.
Elektron   darsliklar   iqtisodiy   tejamkorlikka   olib   keladi.   Buning   uchun
tayyorlangan   ma’lumotlar   foydalanuvchiga   kerakli   bo’lishligi   ahamiyatlidir.
Dunyoda   axborot   ko’payib   keganidan   keraklilarini   tanlab   olish   muammo   bo’lib
bormoqda.   Ana   shu   holatlardan   qochish   maqsadida   ko’plab   nufuzli   muassalar
o’zlarining   elektron   darsliklarini   imkon   qadar   asosiy   va   talaba   o’zlashtirishi
muhim bo’lgan ma’lumotlar bilan boyitmoqda.

Mavzu: Pedagogik dasturiy vositalar REJA: 1. Kirish 2. Asosiy qismi 1.Pedagogik dasturiy haqida tushincha 2.Pedagogik dasturiy vositalar va ularng yaratish texnologiyalari 3. Pedagogik dasturiy vositalar va ularni yaratuvchi dasturlar tasnifi 3.Xulosa. 4. Foydalanilgan adabiyotlar.

Kirish. Pedagogik dasturiy vositalar – kompyuter texnologiyalari yordamida o‘quv jarayonini qisman yoki to‘liq avtomatlashtirish uchun mo‘ljallangan didaktik vosita hisoblanadi. Ular ta’lim jarayonini samaradorligini oshirishning istiqbolli shakllaridan biri hisoblanib , zamonaviy texnologiyalarning o‘qitish vositasi sifatida ishlatiladi. Pedagogik dasturiy vositalar tarkibiga: o‘quv fani bo‘yicha aniq didaktik maqsadlarga erishishga yo‘naltirilgan dasturiy mahsulot (dasturlar majmuasi), texnik va metodik ta’minot, qo‘shimcha yordamchi vositalar kiradi. Pedagogik dasturiy vositalar – kompyuter texnologiyalari yordamida o‘quv jarayonini qisman yoki to‘liq avtomatlashtirish uchun mo‘ljallangan didaktik vosita hisoblanadi. Ular ta’lim jarayonini samaradorligini oshirishning istiqbolli shakllaridan biri hisoblanib, zamonaviy texnologiyalarning o‘qitish vositasi sifatida ishlatiladi. Pedagogik dasturiy vositalar tarkibiga: o‘quv fani bo‘yicha aniq didaktik maqsadlarga erishishga yo‘naltirilgan dasturiy mahsulot (dasturlar majmuasi), texnik va metodik ta’minot, qo‘shimcha yordamchi vositalar kiradi. Pedagogik dasturiy vositalarni quyidagilarga ajratish mumkin: Pedagogik dasturiy vositalarni quyidagilarga ajratish mumkin:

1.Dasturiy vosita tushunchasi. Pedagogik dasturiy vositalar. Pedagogik dasturiy vositalarning qo‗llanilishi. Pedagogik dasturiy vositalar tasnifi: Elektron darslik. Elektron qo‗llanma. Elektron ensiklopediya. Virtual laboratoriya. Pedagogik dasturiy 5 vositalar guruhlari: namoyish etuvchi dasturlar, nazorat qiluvchi dasturlar, o‗rgatuvchi dasturlar, modellashtiruvchi dasturlar Pedagogik dasturiy vositalar yaratuvchi dasturlar tasnifi. Matn muharrirlari. Grafik muharrirlar. Animator dasturlar. Web muharrirlar. Audio muharrirlar. Video muharrirlar. Ma‘lumotlar bazalarini boshqarish tizimlari. Buyurtmachi yoki ta‘lim muassasasi talablarini o‗rganish. Pedagogik dasturiy vositalarni loyihasini ishlab chiqish. Pedagogik dasturiy vositalar yaratishga qo yiladigan talablar Pedagogikʻ dasturiy vositalar yaratishga qo yiladigan talablar tasnifi: didaktik talablar; ʻ pedagogika-psixologik talablar; ekrandagi tasvirlarning rangiga qoyiladigan talablar; yorqinlik talabi; ekrandagi ma'lumotlarning tuzilishiga qoyiladigan talablar; ekrandagi ob'ektlarning ko'rinishiga qo'yiladigan talablar; foydalanuvchi oynasining qulayligi. Pedagogik dasturiy vositalar yaratishda texnik va ergonomik talablar Dasturning ommaviyligi; dastur ishining uzluksizligi; dastur hajmi; kompyuter imkoniyatlaridan unumli foydalanish; o'quvchi va kompyuteming muloqot usullari; o'quvchi uchun ortiqcha ma'lumotlarning berkitilishi; PDTning hissiy ta'sirchanligi; o'qituvchi va o'quvchi vaqtini tejash kabi talablami olish mumkin. 2-Modul. Pedagogik dasturiy vositalar va ularni yaratish texnologiyalari Elektron dasrlik va uning turlari Elektron darslikning 1-toifasi: o‗quv mat е rialini faqat v е rbal ko‗rinishida taqdim etadigan; elektron darslikning 2-toifasi: o‗quv mat е rialini v е rbal ikki o‗lchamli grafik shaklida taqdim etadigan; elektron darslikning 3-toifasi: ―multim е dia darsligi, ya'ni ma'lumot uch o‗lchamli grafik ‖ ko‗rinishda, ovozli, vid е o, animatsiya va qisman v е rbal shaklida taqdim etiladigan multim е diali el е ktron darslik; elektron darslikning 4-toifasi: mat е rial ovozli va uch o‗lchamli fazoviy ko‗inishda bo‗lib qolmasdan, taktik xususiyatli ma'lumotlar vositasida bayon qilinib, o‗rganuvchini ―ekran olamida st ‖ е r е o nusxasi tasvirlangan r е al olamga kirish va undagi ob' е ktlarga nisbatan xarakatlanish tasavvurini yaratadigan el е ktron darslik. WEB-texnologiyalari asosida elektron

o‗quv materiallarni yaratish texnologiyalari: HTML tilida elektron o‗quv materiallarni yaratish; Dreamweaver dasturida elektron o‗quv materiallarni yaratish. Moodle tizimining interfaol imkoniyatlari Moodle tizimining interfaol imkoniyatlaridan foydalanib elektron o‗quv materiallarni yaratish; ma‘ruza; nazorat testlari; chat; forum; ma‘lumotlar bazasi; topshiriq; anketa-so‗rov. Moodle tizimida nazorat testlari yaratish Moodle tizimining interfaol imkoniyatlaridan foydalanib nazorat testlari yaratish; Test savollarini kiritish yo‗llari; Test savollarini sozlash parametrlari. Multimediyali elektron darslik yaratish Multimediyali elektron darslik loyihasini ishlab chiqish. Flash dasturida Multimediyali elektron darslik qobig‗ini yaratish. Multimediyali elektron darslik qobig‗iga ma‘lumotlarni kiritish. Flash dasturida taqdimot yaratish Flash dasturida taqdimot yaratish uchun uning loyihasini ishlab chiqish. Flash dasturida taqdimot yaratish. Taqdimot boshqaruv elementlarini yaratib olish. Taqdimot qobig‗iga ma‘lumotlarni kiritish. . Flash dasturida nazorat testlari yaratish Flash dasturida nazorat testi yaratish uchun uning loyihasini ishlab chiqish. Flash dasturida nazorat testi yaratish. Nazorat testi boshqaruv elementlarini yaratib olish. Nazorat testi qobig‗iga savol va uning javoblarini kiritish hamda uning kalitlarini belgilash. Flash dasturida interfaol manbalar yaratish Flash dasturida yaratiladigan interfaol manba loyihasini ishlab chiqish. Flash dasturi Actions tili imkoniyatlaridan foydalangan holda interfaol manba yaratish. 3-Modul. Pedagogik dasturiy vositalar yaratishning qo‘shimcha imkoniyatlari . Flash dasturida ob’yekt va jarayonlarni modellashtirish Flash dasturida ob‘yekt va jarayonlarni modellashtirish uchun uning loyihasini ishlab chiqish. Flash dasturida ob‘yekt va jarayonlar modelini yaratish. Ob‘yekt va jarayonlarni modellashtirish boshqaruv elementlarini yaratib olish. iSpring dasturida manbalar yaratish iSpring dasturida manbalar yaratish: anketa-so‗rov hosil qilish; turli xil nazorat testlar yaratish; nazorat testlarini sozlash va nashr qilish; masofali ta‘lim uchun o‗quv kurslari ishlab chiqish. Ta’lim yo’nalishida tuzilgan dasturiy vosita deb, shunday dasturiy vositaga aytiladiki, ularda qandaydir predmetli soha aks ettiriladi, uni o’zlashtirish uchun u yoki bu darajada texnologiya amalga oshiriladi.

Dasturiy vosita orqali o’quv axborotni ekranda har xil ko’rinishda berish, bilimlarni o’zlashtirish jarayonini tashkillashtirish; o’quv yoki amaliy faoliyatida bilim va ko’nikmalarni o’zlashtirish, o’qish natijalarini nazorat qilishni samarali amalga oshirish, takrorlash, o’quvchilarning ijodiy faoliyatini faollashtirish, ma’lum turdagi fikrlash ko’rinishlarini shakllantirish va rivojlantirish mumkin. Dasturiy vositalarni funktsional ji h atdan q uyidagi tiplarga ajratish mumkin: - Amaliy dasturlar, foydalanuvchini kompyuter bilan o’quv dialogini tashkillashtirish uchun mo’ljallangan. Ko’pincha ularni pedagogik dasturiy vositalar deb ham aytiladi. Pedagogik dasturiy vositalarning funktsional qo’llanilishi-o’quv axborotni taqdim etish va ta’lim olishga yo’naltirishdir. Bunda ta’lim oluvchiga nisbatan individual yondashishni ҳisobga olish kerak. Odatda pedagogik dasturiy vositalar yangi axborotlarni o’zlashtirishni nazarda tutadi; - Test, diagnostik dasturlashning maqsadi ta’lim oluvchining xato xarakatlarini sababini aniqlash, uning bilim, malaka va ko’nikmasini baholash, uning o’zlashtirish darajasini aniqlash yoki intellektual rivojlanishini aniqlash; - Instrumental dasturiy vositalar: o’quv yo’nalishida tuzilgan dasturiy vositalarni ishlab chiqishga qaratilgan, o’quv metodik va tashkillovchi materialni tayyorlash, grafik yoki tovushli imkoniyatlarni yaratish va hakozo. Pedagogik dasturiy vositalar o’quv jarayonini texnologik ta’minlashni amalga oshiradi. Ular kompyuter va telekommunikatsiya texnologiyalarini ishlatishga asoslangan. Pedagogik dasturiy vositalarga quyidagilar kiradi: - Instrumental sistemalar- ular avtomatlashgan vositalar yoki nazorat qiluvchi sistemalarni ishlab chiqish uchun mo’ljallangan bo’lib, o’quv materialni “qog’oz” ko’rinishida berilishidan “monitorda” berilishga o’tkazidishiga mo’ljallangan;