logo

Shaxsning o`quv va kasbiy motivatsiyalarini o`rganish

Загружено в:

27.11.2024

Скачано:

0

Размер:

43.099609375 KB
Shaxsning o`quv va kasbiy motivatsiyalarini o`rganish
MUNDARIJA
KIRISH……………………………………………...…................................ 3
I BOB.  Kasbiy motiv va motivasiya  …………………………………. 4
1.1  Motiv va motivatsiya haqida tushuncha …………………………………. 4
1.2   Pedagogik   faoliyatning   muhim
qismlari…………………. ......................... 9
II   BOB.   Shaxsning   o`quv   va   kasbiy   motivatsiyalarini
o`rganish   ……………………………………………………….. 15
  2.1   O’quv   faoliyati   motivasiyasining   xususiyatlarini
o’rganish ……………...  15
  2.2   Shaxsning   o`quv   va   kasbiy   motivatsiyalarini   o`rganishda   olimlarning
fikri ............ .................................................................................. 17
XULOSA............................................................................................. ............. 19
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YHATI…………… ………. 21
1 Kirish
Mavzuning   dolzarbligi:   Insonning   kasbiy   yaroqliligi   borasidagi   nazariy   va
eksperimental   tadqiqotlar     yo’nalishlarini   o’rganish   kasbiy   psixologik   tanlovning
mezonlarning   ajratish   imkonini   beradi.   Inson   va   kasbning   o’zaro   munosabati
borasidagi  tasavvurlar ularda jarayonnini ilmiy tashkil  qilish va ilmiy tushunchalar
tizimini  shakllantiradi. Insonining kasbiy xulq-avorini  tahlil qilish va uning kasbiy
tarjimai   holi   shuningdek   shaxsda   dastlabki   kasbiy   maqsadlarni   shakllanishida
kasbiy   hayotgacha   rivojlanishni   qamrab   oladi.   Mehnat   psixologiyasining
metodlarida amaliy foydalanishni o’rganish (gnostik, konstruktiv); kadrlarni tanlash
va kasbga yo’naltirish jarayoniga psixologik hamkorlik va shaxsning kasbiy o’zini
o’zi   anglash     tushunchalarining   mazmun   mohiyatini   anglab   yetish     ko’nikmasini
tarkib toptirishdan iborat. 
Kurs   ishining   maqsadi:   Ilmiy   adabiyotlarni   va   ilmiy   tadqiqot   ishlarni
tahliliy o’rganish asosida  kasbiy motivatsiya  turlari va jarayonlarini o’rganish.
Kurs ishining obyekti:  motivatsiya va uning asosiy xususiyatlari.
Kurs   ishining   predmeti:   kasbiy   motivatsiya   haqida   umumiy   tushuncha
kasbiy   motivatsiya   turlari,   kasbiy   motivatsiya   eksperimental   o’rganishdagi
tadqiqotlar.
Kurs ishi ning vazifalari:
1. kasbiy motivatsiya   ni eksperimental tadqiq qilish.
2. kasbiy motivatsiya   nazariyalarini o’rganish.
3. kasbiy motivatsiya   metodikalar bilan ishlash.
2 I BOB.  Kasbiy motiv va motivasiya
1.1  Motiv va motivatsiya haqida tushuncha
                                     Motivatsiya   — bu odamlar va boshqa hayvonlarning ma lum birʼ
vaqtda   xatti-harakatni   boshlashi,   davom   ettirishi   yoki   to xtatishi   sababi.	
ʻ
Motivatsion holatlar odatda agent ichida harakat qiluvchi, maqsadga yo naltirilgan	
ʻ
xatti-harakatlarga   moyillikni   yaratadigan   kuchlar   sifatida   tushuniladi.   Ko pincha	
ʻ
turli xil   ruhiy holatlar   bir-biri bilan raqobatlashadi  va faqat eng kuchli holat xatti-
harakatni belgilaydi. [1]
  Bu shuni anglatadiki, biz biror narsani amalga oshirmasdan
turib,   biror   narsa   qilishga   undashimiz   mumkin.   Motivatsiyani   ta minlovchi	
ʼ
paradigmatik ruhiy holat   — bu istak . Ammo boshqa turli holatlar, masalan, nima
qilish   kerakligi   yoki   niyatlari   haqidagi   e tiqodlar   ham   motivatsiyani   ta minlashi	
ʼ ʼ
mumkin.   Motivatsiya   „motiv“   so zidan   olingan   bo lib,   u   kishining   ehtiyojlari,	
ʻ ʻ
istaklari yoki undovlarini bildiradi. Maqsadga erishish uchun shaxslarni harakatga
undash   jarayonidir.   Ish   maqsadlari   kontekstida   odamlarning   xatti-harakatlarini
kuchaytiradigan   psixologik   elementlar   pulga   bo lgan   xohishni   o z   ichiga   olishi	
ʻ ʻ
mumkin.
Majoziy ko rinishda motivatsiya eshak uchun „sabzi“ dir. Motivatsiyadan tashqari,	
ʻ
eshakni   ko chirish   usullari   Rag batlantirish,   vaziyatni   ko rish   va   hayotni   tashkil
ʻ ʻ ʻ
etish, kerakli his-tuyg ular va holatlarni uyg otishdir.	
ʻ ʻ
Motiv   (psixologiyada)   —   inson   faoliyatida   muayyan   maqsadni   bajarishga   sabab
bo luvchi   omil,   vaj   motiv   shaxsni   harakatga   va   faoliyatga   undovchi,   ehtiyojning	
ʻ
yuksak shakli sifatida paydo bo luvchi ichki turtki hisoblanadi. Ehtiyoj va instinkt,	
ʻ
mayl   va   hissiyot,   ideal   va   boshqa   motivlar   jumlasiga   kiradi.   Hozirgi   zamon
psixologiyasida Motiv atamasi sub yektni faollashtiruvchi turli hodisa va holatlarni	
ʼ
ifodalash   uchun   qo llanadi.   Xatti-harakat   va   faoliyat   motivlarining   majmuasi	
ʻ
3 motivatsiya   deyiladi.   Motiv   ehtiyoj   negizida   vujudga   keladi   va   shakllanadi.
Ehtiyojning   barqarorlashuvi   motivatsiyaning   samarali   shakllanishini   ta minlaydi.ʼ
Harakat   faoliyatning   tarkibi   bo lganligi   tufayli   u   faoliyatning   maqsadi   va	
ʻ
Motivatsiya   orqali   boshqariladi.   Ba zan   "Motivatsiya"   tu-shunchasini   "emotsiya",
ʼ
"maqsad",  "ustanovka"  atamalari  bilan almashtirish hollari  uchraydi.   Goho turtki,
qo zg ovchi, undovchi tushunchalari bilan aynanlashtirilad	
ʻ ʻ i
Kasbiy   motiv   va   motivasiya   muammosi   xorij   psixologlari   tomonidan   keng
doirada   tadqiq   qilingan.   Jumladan,   kasbiy   motivlar   borasida   Ye.A.Klimov,
V.A.Kruteskiy,   A.N.Vasilkova,   E.Disi,   V.Vrum,   M.V.Dmitriy   va   boshqalarni
kiritishimiz   mumkin.   Shaxsning   ish   faoliyati   bilan   bog’liq   motivasiyalarni   3   guruhga
ajratish   mumkin;   birinchisi   -   mehnat   faoliyati   motivlari,   ikkinchisi   -   kasb   tanlash
motivlari   va   uchinchisi   -   ish   joyini   tanlash   motivlari.   Aniq   faoliyat   esa   barchasini
jamlangan   holda   izohlanadi,   ya’ni,   bunda   mehnat   faoliyati   motivlari,   kasb   tanlash
motivlarining shakllanishi, shuningdek, qolgan ikkita motiv orqali esa ish joyini tanlash
motivlari ham yuzaga keladi.
Mehnat   faoliyati   motivlari   xilma-xil   bo’lib,   ular   o’ziga   xos   omillar   bilan
belgilanadi.
Birinchi   guruh   omillariga   jamoaviy   xarakterning   uyg’onishi   bilan   bog’liqliklari
kiritilib, bunda jamoaga foyda tegishini anglash, boshqa insonlarga yordam berish
istagi, mehnat faoliyatida ijtimoiy ustanovkaning zarurligi va boshqalarga nisbatan
tobelikni   xohlamaslik   kabi   motivlar   hisoblanadi.
Ikkinchi   guruh   omillari   o’zi   va   oilasi   uchun   moddiy   mablag’ning   orttirilishi,
moddiy   va   ma’naviy   ehtiyojlarning   qondirilishi   uchun   pul   ishlab   topish
motivlaridir.
Uchinchi   guruhga   o’zini   o’zi   faollashtirish,   rivojlantirish,   o’zini   namoyon   qilish
ehtiyojlarining qondirilishi va boshqalar kiradi. Ma’lumki, insonlar tabiatdan biror-
bir faoliyat bilan shug’ullanmasdan turolmaydilar. Inson nafaqat iste’molchi balki
yaratuvchi  bo’lib, yaratish jarayonida u ijoddan ilhom  oladi. Bu guruhga mansub
motiv   jamiyat   tomonidan   ehtiyojlarning   qondirilishi   va   boshqalarning   hurmatini
4 qozonish bilan bog’liq. Maktab o’quvchilarining mehnat tarbiyasi  ham  shu motiv
bilan   bog’liq   ravishda   shakllantiriladi.
Mehnat   faoliyatining   umumiy   motivlari   yukorida   aytib   o’tilganidek,   aniq   kasblar
doirasida   amalga  oshadi.   Kasb   tanlash   anchagina   qiyin  va   motivasion   jarayondir.
Axir shaxsning to’g’ri kasb tanlashi ko’pincha insonning hayotdan qoniqishga ham
sabab   bo’ladi.
Insonning   qaysi   faoliyatini   tanlashi   ko’proq   tashqi   omillar   haqidagi   karorning
kabul   kilinishi   jarayoni   haqida   tuxtalishi   muhimdir.   Bu   asosan   tashki   xolat
baxolariga ,   o’zining   imkoniyat   va   kobiliyatlariga,   kasb   tanlashdagi   qiziqish   va
moyilliklariga   bog’liqdir.   Tashqi   holatini   baholash,   ijobiy   ta’sir   ko’rsatadigan
omillar, o’zida ishlab topiladigan pul mikdori, imtiyoz, taklif etilayotgan korxona,
muassasaning   yashash   joyiga   yakin   bo’lishi,   transpot   alokalarining   kulayligi,   ish
joyi   estetikasi   va   ishlab   chikarishning   zararli   tomonlari,   jamoadagi   psixologik
iklim,   maktov   va   tartibga   chakirish   kabilarni   kamrab   oladi.
O’z imkoniyatlarini baxolash soglomligi, ishga yarokliligi, kasbi bo’yicha muhim
sifatlarga egaligi, bilim darajasi, stresslarsiz ishga moyilligi, yuqori shovkinli ishda
talab etilgan temp va xotirjam ritm bilan ishlay olish imkoniyati kabilarni uz ichiga
oladi.
Qiziqishlarga mos ravishda tanlangan ish joyini baholash, ayni   vaqtda ishlayotgan
muassasasi ,   korxonadagi   imkoniyat   to’siqlari,   ishni   boshqarish,   kasbiy   o’sish,
tashabbusning paydo bo’lishi muhim ahamiyatga ega. Ba’zan qiziqish bo’yicha ish
joyini   tanlash   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.
Ish   joyini   va   kasbni   tanlash   motivlari   E.S.Chuchunay   tomonidan   klassifikasiya
qilingan.   U   kasb   motivlarini   quyidagilarga   ajratadi:
1)   Dominant   (kasbga   qiziqishning   ustun   turishi),
2)   Vaziyat   bilan   bog’liq   (har   doim   insonni   qiziqtirib   kelgan   shart-sharoitlarni
ruyobga   chiqarish).
3)   Komformist.
4) Kasbiy motivasiyalar (o’ziga yaqin ijtimoiy olamning ya’ni yaqinlarini, do’st va
tanishlarining   maslaxatlari   bilan).
5 L.I.Bamburova musiqa ijrochilik kasbini tanlashga sabab bo’luvchi omillar sifatida
quyidagilarni   ajratib   ko’rsatadi:
Ijod   va   musiqa   ijro   etishga   bo’lgan   qiziqish.
Musiqadan   zavqlanishga   bo’lgan   ehtiyoj.
Musiqa   asarlarini   ijro   etishda   o’zi   tashabbus   ko’rsatishga   intilish.
Tinglovchilarning   qadriyatini   ko’tarish,   ularga   rohat   baxsh   etish   xohishi.
Albatta   yuqoridagilar   musiqa   ijrochilik   faoliyatining   to’liq   motivlari   emas.   Ular
faqatgina   musikachilik   faoliyatini   boshlashga   olib   keladi.
A.P.Vasilyev   tibbiyot   xodimi   kasbini   tanlashning   quyidagi   asosiy   motivlarini
keltirib   o’tadi:
1)   Insonlarni   davolash   istagi.
2)   Og’ir   kasalliklar,   qariya,   yosh   bolalarni   og’riqlardan   xalos   etish   istagi.
3)   O’z   yaqinlarining   sog’lig’i   haqida   qayg’urish   imkoniyati.
4)   Ilmiy   tibbiyot   muammolarini   hal   etish.
5)   O’z   sog’lig’i   haqida   kaygurish.
6)   Moddiy   qiziqishlar.
Motivlarning   mustaxkamlanishi   mehnat   faoliyatida   ishlovchilarning   ko’pgina
omillarini qondirilishiga bog’liq bo’ladi. G’arb psixologlaridan V.Vrum va E.Disi
mehnat faoliyati motivasiyasini tarkibiy qismlarini ajratadilar. Unga ko’ra insonlar
qanchalik   uz   ishidan   qoniqsa,   shunchalik   ular   o’z   ishlarini   bajarishga   kuchliroq
xarakat   qiladilar.   Ularni   faoliyat   jarayonida   ragbatlantirib   borilsa,   shunchalik
qattiqroq   ishlaydilar.   Bunday   yondashuvda   amalga   oshiriladigan   ragbatlantirish
ishchilar   faoliyatining   mahsuldorligiga   bog’liq.   Bunda   ular   faoliyat   ko’rsatadigan
firma, kompaniya va tashkilotlardan kuch oladilar. Bu turli qo’shimcha imtiyozlar
nafaqat   ta’lim   olish   uchun   intilish,   dam   olish,   korxona   tomonidan
tashkillashtiriladi.
So’rovnoma   natijalariga   muvofiq   ishdan   bo’shashning   turi   -   obyektiv,   obyektiv   -
subyektiv   va   subyektiv   ko’rinishlarga   ajratiladi.   Obyektiv   sabablarga   sog’liqning
yomonligi va jismoniy holati, turar joyini o’zgarishi, ta’lim olishni davom ettirish,
tug’ish   va   bolani   parvarishlash   kabilar   kiradi.   Obyektiv   -   subyektiv   sabablarga
6 mehnat shartnomasining shartlari, kasbiy o’sish, yuksalish imkonining yo’kligi va
boshqalarni   kiritishimiz   mumkin.   Subyektiv   sabablarga   jamoadagi   psixologik
iqlim,   shaxslararo   munosabatlar   va   boshqalar   kiradi.
Ishsizlarning ish qidirish motivasiyalari haligacha ham o’rganilmayotgan muammo
bo’lib   qolmoqda.   Shu   bilan   birga   ishsizlarning   axloqi,   yangi   ish   joyini   topish
bo’yicha faoliyati ko’p jihatdan   uning motivasion jabhalariga , ularning tuzilishiga
kam   hollarda   hayot   mazmunining   shart-sharoitlariga   bog’liq.   M.V.Dmitriy
ta’kidlaganidek,   ishsizlarning   motivasion   jabhalarini   o’ziga   xos   xususiyatlari   ish
izlashdagi faoliyatlari motivasion tuzilishlarining xamma ko’rsatkichlariga bog’liq
holda namoyon bo’ladi. Ular ijtimoiy o’zgarishlardan mustakil bo’lish uchun kayta
xarakat   kilishda   uz   imkoniyatlaridan   foydalanishga   turtki   beradi.   Passiv
ishsizlarning   motivasion   imkoniyatlarini   tuzilish   xususiyati   aloxida   motivlarning
xam   xarakatlanuvchanligi   bilan   tavsiflanadi.
Kasbiy   faoliyat   motivlari   tuzilishining   tavsifnomasi   uchun   B.N.Dadanov   taklif
qilgan   usullarni   qo’llash   mumkin.   U   istalgan   faoliyatning   sabablari   sifatida
quyidagi   omillarni   o’zida   aks   ettiradi,   deb   ko’rsatadi:
1   .Ayni   faoliyat   jarayonidan   rohatlanish.
2.Faoliyatning   to’g’ri   natijalari   (yaratiladigan   maxsulot   o’zlashtirilayotgan   bilim
va   xokazo).
3.Faoliyatni rag’batlatirish (maosh, mansabni oshirish, so’z vositasida va xokazo).
4.Bosh   tortish   xollarida   yoki   faoliyat   yaxshi   bajarilmaganda   beriladigan   jazodan
o’zini   olib   kochishga   intilish.
Bu   sabablar   salbiy   “valentlikka”   xam   ega   bo’lishi   mumkin.   Masalan,   faoliyatdan
uzoqlashib,   qiziqishlarini   so’ndirishi   mumkin.   Salbiy   valentlikni   maxsus   belgi
bilan   izoxlab,   ularni   quyidagicha   ifodalash   mumkin:
T-insonga   ish   jarayonining   mashaqqatli,   yoqimsiz   bo’lishi;
R-erishishi   kerak   bo’lgan   natijaga   intilishdan   uzoqlashish;
V-ishdan   bosh   tortish   uchun   rag’batlantirish-taklif   etish;
G-ayni   ish   faoliyati   uchun   jazo   belgilashi.
7 1.2  Pedagogik faoliyatning muhim qismlari
Pedagogik   oliy   o’quv   yurtlariga   kirish   va   pedagog   kasbini   tanlash   motivlari
(o’qituvchi,   bogcha   tarbiyachisi   va   b.)   turli   xil   bo’lib,   bunda   ulardan   bir   qanchasi
pedagogik faoliyat bilan bog’liq bo’ladi. Bu jihat anchadan beri pedagogik, jamoatchilik
va   oliy   o’quv   yurtlarini   o’ylantirib   keladi.   O’tkazilgan   ko’pgina   so’rovlar   bo’yicha
olingan   natijalarda   (pedagogik   oliy   o’quv   yurtiga   kirganlarning)   o’qituvchi   kasbiga
ijobiy   munosabat   bildirgan.   Taxminan   40   %   u   yoki   bu   narsa   yoki   predmetlarga
qiziqqani   tufayli   o’qituvchilik   faoliyatiga   qiziqmagan   xolda   13   %   dan   22   %   talabalar
esa   na   o’qituvchilik   faoliyatiga   va   na   kasbiy   fanga   ijobiy   munosabat   bildiradi.   Ularni
oliy   o’quv   yurtiga   kirishidan   maksad   ayni   vaktda   xarbiy   xizmatdan   qochish   yoki   oliy
ta’lim   nufuziga   ega   bo’lish   hisoblanadi.   Ko’pgina,   talabalarning   pedagogika   o’quv
yurtiga   kirish   sabablari   shu   dargoxning   ularning   turar   joyiga   yaqinligi   bo’ladi.   Bu
ko’rsatkich,   bunday   moyillik   ko’p   yillar   davomida   saqlanib   kelmoqda.
Ongli ravishda kasb tanlash insonning ijtimoiy mavqyei bilan bog’liq ravishda amalga
oshadi. Agar inson uchun asosiysi ijtimoiy nufuz xisoblansa, unda kasb xozirda mavjud
bo’lgan   qoidalar,   shuningdek,   jamiyatdagi   nufuzli   kasblardan   kelib   chiqib   tanlanadi.
Ko’pchilik   kasb   tanlayotganda   bu   kasb   ularga   qanchalik   moddiy   ragbat   keltirishiga
tayanadi.
Insonlar   orasida   qiziqishlari   tufayli   kasb   tanlovchilar   xam   bo’ladi   va   bu   qiziqish
kamdan-kam   xollarda   romantik   xarakter   kasb   etadi.
Kasb   mansabga   intilish   asosida,   xaqiqiy   tashqi   taassurotlar   zamirida,   ota-ona,
do’stlarining   maslaxatlari   orqali   yoki   omadga   bog’liq   xolda   tanlashi   mumkin.   Lekin
kasbdagi   romantika   odatda   tezda   yo’qoladi   va   uning   o’rnida   inson   xali   na   hissiy,   na
8 jismoniy   va   na   psixik   jihatdan   tayyor   bo’lmagan   “og’ir   ish   kunlari”   qoladi.   Tanlagan
kasbi   o’zi   uchun   qiyin   bo’lib,   ko’p   hollarda   turli   tusiqlarni   yuzaga   keltiradi   va   ayrim
xollarda   uz   kasbini   o’zgartirishiga   to’g’ri   keladi.
Bunday   hollarda   kasb   tanlash   ko’pgina   sharoitlarga   bog’liq   bo’lib   qoladi.   Lekin
xammasidan   oldin   kasb   tanlashga   e’tiborni   tortish   kerak.   Ko’pgina,   tanlangan
faoliyatlar   insonning   kobiliyat   va   moyiligiga   muvofik   bo’ladi.
A.K.Baymetov   pedagogik   faoliyat   motivlarini   o’rganib,   ulardan   3   ta   asosiylarini
birlashtiradi:
a)   muqarrarlik   motivi   (burchli);
b)   o’qitilayotgan   predmetlarning   qiziqarliligi   va   e’tiborni   tortish;
v)   bolalar   bilan   muloqotga   kirishish.
Bu   motivlarning   ustunlik   qilish   xarakteriga   ko’ra   mualliflar   4   guruhga   mansub
o’qituvchilarni   ajratadilar:

Burch xissining ustunligi bilan (43 %);

o’qitilayotgan fanlarga qiziqishning ustunligi (39 %);

bolalar bilan muloqotga kirishish ehtiyojining ustunligi (11 %);

o’zi xohishlarini ruyobga chiqarish motivi.
O’rganilgan   manbalarga   ko’ra   motivasiya   tiplari   o’qituvchilarning   o’quvchilarga
bo’lgan   pedagogik   talablarining   yo’nalishi   va   xarakteriga   ta’sir   ko’rsatadi.
O’qituvchining   turli   tomonli   motivasiyasi   o’quvchilarning   axloqiga   va   ularning
o’quv   materialini   o’zlashtirishga   talabning   uyg’unligi   bilan   tavsiflanadi.
O’qituvchilardagi majburiyat motivlarining ustunligi o’quvchilarga fakatgina   katta
9 talablar   kuyib   kolmasdan ,   balki,   katiy   intizomni   xam   talab   qiladi.   O’quv   faniga
bo’lgan   qiziqish   motivlari   ustun   turuvchi   o’qituvchilarda   o’quv   materialini
uzlashtirishga   bo’lgan   talab   kuzga   tashlanadi,   chunki   bunda   eng   ko’p   talab
o’quvchi   shaxsiga   qaratilgan   bo’ladi.
A.K.Baymetov   ta’kidlab   o’tganidek,   avtoritarlikka   moyillik   motivining   ustunligi
avtoritar o’qituvchilarda muloqot motivining ustunligi liberal  o’qituvchilar u yoki
bu   motivlardan   xech   birining   ustun   bo’lmasligi   demokratik   uslubli   xos
o’qituvchilarga   xos   jihat   hisoblanadi.
Pedagog   kasbini   o’zlashtirishda   kasbiy   bilimlarga   bo’lgan   ehtiyoj   oshadi.
V.N.Nikitenko va B.Fidlerlarning ma’lumotiga ko’ra 25-30 yoshli o’qituvchilarda
oliy o’quv yurtida o’qiyotgan chog’ida unchalik ahamiyat bermagan pedagogik va
psixologik   bilimlarni   egallashga   bo’lgan   ehtiyoj   uyg’onar   ekan   N.V.Jurinim
o’qituvchilarning   pedagogik   faoliyatidagi   turli   xil   omillarga   munosabatini
o’rgangan.   Tadqiqotlar   shuni   ko’rsatadiki,   o’qituvchilarning   uz   kasbi   va   ish
joyidan   qoniqishi   ba’zilarda   birinchi   navbatda   maktabning   moddiy   bazasiga
bog’liq   bo’ladi,   boshqalarida   esa   pedagogik   faoliyatda   yaxshi   natijalarga
erishishga,   uchinchi   xilida   ma’muriyat   bilan   uzaro   aloqa   o’rnatishga,   turtinchi
kishida   oylik   olish   bilan   bog’liq   bo’ladi.
O’quv faoliyati motivasiyasining xususiyatlarini o’rganishda 2 jihatni farqlab olish
lozim:
Birinchi jihat - o’quv faoliyatini tanlash motivasiyasi. Ikkinchisi nima uchun olim
aynan   shu   mavzuni   o’rganib   chikishga   qo’l   urgani   sababini   aniqlash.   Fan   bilan
shug’ullanish bir necha sabablarga bog’liqligi bilan belgilanadi. Ularga yangilikka
intilish   va   ularni   yaratish,   aniq   fanlarga   qiziqish   va   qandaydir   aniq   masalalarga
qiziqish, o’z kashfiyotlari bilan insoniyatga foyda keltirish, istagan yoki qandaydir
xalq   xo’jaligiga   doir   masalalarni   hal   etish   yoki   shunchaki   o’z   ishi   bilan   o’zidan
tarixda nom-nishon qoldirish; aniq bir ijtimoiy statusga intilish (ilmiy darajalariga
ega   bo’lish)   mashxurlikka   intilish   kabilar   bilan   belgilanadi.
Pedagogik   faoliyatning   muhim   qismlari   bo’lib,   uning   motivasiyasida   ko’rinadi.
Pedagogik faoliyat o’quv faoliyatidagi kabi motivasion oriyentasiyalarga ajratiladi.
10 Ular tashqi motivlar bo’lib, bunga o’z faoliyati natijasi  va jarayonini oriyentasiya
qilishni   misol   qilish   mumkin.   Aniq   ta’lim   muassasasidagi   ish   nufuzining   tashqi
motivlari,   mehnatga   haq   to’lashdagi   adekvatlik   motivlari,   ko’pincha   kasbiy   va
shaxsning   o’sish   motivlari   bilan   mos   o’zaro   bog’liq.
G.A.Myurrey   hokimiyatga   intilishning   asosiy   motivlarini   ularning   faoliyati   bilan
bog’lagan   holda   ajratadi.   Ehtiyojning   belgi   yoki   samaralari   quyidagi   istaklarda
namoyon   bo’ladi;
1.   O’z   ijtimoiy   olamini   boshqarish;
2.   Boshqalar   xulqiga   ta’sir   o’tkazish   va   o’z   maslaxatlari   bilan   yo’lga   solish,
buyurish,   o’z   so’ziga   ishontirish;
3.   O’z   e’tikodiga   yo’naltirish.
Motivasiyaning   barcha   omillarini   moddiy   va   nomoddiy   stimullarga   ajratish
mumkin. “Xayot fakat yeb ichishdan iborat emas”. Boshqa so’z bilan aytganda pul
bilan   xodimlarni   jalb   etishning   o’zi   yetarli   emas.   Korxonada   moddiy
rag’batlantirishdan   tashqari   xodimlar   jalb   qilinadiganlar   motivasiyasining
qo’shimcha,   nomoddiy   tizimi   ishlab   chiqilgan   bo’lishi   mumkin.
Bu   ularni   psixologik   tashqi   iqtisodiy   jihatlardan   muhim   ehtiyojlarni   kondirishga
mo’ljallangan   bo’lishi   kerak.   Tamoyilni   amalga   oshishi,   yuqori   natijalarga
erishgan   ishchilarning   rag’batlantirilishiga   qaratilgan   ijobiy   motivasiyalarning
ishlab chiqilishi bilan belgilanadi. Past ega bo’lgan ishchilarga beriladigan jazolar
tizimidan   joy   olgan   “Salbiy   motivasiyalarni”   aks   ettiradi.
Motivlarning   qaysi   biri   ustunlik   kilishi   ijobiymi   yoki   salbiymi?   degan   savolga
javobni   aniq   bir   korxonada   ishlash   va   xodimlar   bilan   munosabatga   kirishish
jarayoniga   bog’liq   xolda   xal   qilish   mumkin.
Shunday   ekan,   motivasiya   adekvat   bo’lishi,   korxona   xodimining   ish   natijalariga
mos   bo’lishi   kerak.   Agar   olinda   xatolarga,   xayot,   ish   natijalariga   va
tartibbuzarliklarga   jazo   ko’zda   tutiladigan   bo’lsa,   motivasiya   tizimi   samarali
bo’lmaydi.
Bundan   tashqari ,   motivasiyaning   tashqi   omillari   xodimlarni   o’z   natijalarini
baholashga o’rgatuvchi va korxona xodimlarining ishdagi muvaffaqiyati darajalari
11 bilan   bog’liq   ichki   motivasiya   omillarini   xam   ajratish   mumkin.
Agar rahbarning bahosi, rahbarlarning o’z natijalarini baholashni shakllantirsa, bu
yaxshi ko’rsatkich hisoblanadi. Bunda raxbarning tashqaridan beradigan bahosi va
xodimlarning   o’z-o’ziga   beradigan   baxosi   muvofiq   keladi.
V.A.Kruteskiy   o’spirinlarda   uchrash   mumkin   bo’lgan   motivlardan   quyidagilarni
alohida   ta’kidlab   o’tadi:
-   biror   o’quv   faniga   nisbatan   o’spirinning   qiziqishi;
-   Vatanga   foyda   keltirish   istagi;
-   shaxsiy   kobiliyatini   ro’kach   qilib   ko’rsatish;
-   oilaviy   an’analariga   rioya   qilishi;
-   do’stlari   va   o’rtoqlaridan   o’rnak   olganligi;
-   ish   joyining   va   o’quv   yurtining   uyga   yaqinligi;
-   moddiy   ta’minlanganlik;
- o’quv yurti ko’rinishining chiroyliligi yoki unga joylashishining osonligi singari
motivlardir.
Yukoridagi   fikrlardan   ko’rinadiki,   ilk   o’spirinlik   davrida   kasbiy   motivlarning
shakllanishi bir qator tashqi va ichki omillarga bog’liq. Shuningdek, kasb tanlashga
bo’lgan   intilish   ishtiyoqlar   negizida   kasbiy   motiv   va   motivasiya   shakllanadi.
Aynan   xorij   psixologlari   kasbiy   motivlar   tarkibini   ishlab   chiqishda   kasb
tanlashgacha   bo’lgan   va   kasb   tanlab   bo’lgandan   keyingi   jihatlarini   ko’rsatib
o’tadilar.
Ta'lim   tizimini   takomillashtirish,   uning   sifat   darajasi   va   samaradorligini   oshirish
bir   qator   omillar   bilan   chambarchas   bog‘liq   ekanligi   ta'lim   jarayonida   yaqqol
namoyon   bo‘lmoqda.   Respublikamizda   yuqori   malakali   kadrlar   tayyorlash
maqsadida   amalga   oshirilayotgan   chora-tadbirlar,   ishlab   chiqilgan   qonun   va
farmoyishlar   ana   shu   faktorlarni   o‘zida   mujassam   etganligini   alohida   ta'kidlab
o‘tish joiz. Bunda umumiy ta'lim  maktablarida dars berish sifatini  oshirish asosiy
mazmunni   tashkil   etadi.   O‘quvchilar   jamoasini   o‘rganib   chiqish,   ularning
qiziqishlari,   intilish   va   xohishlarini,   istaklarini   inobatga   olgan   holda   darslarni
tashkil   etish   yoki   o‘quvchilarning   o‘quv–biluv   faoliyatini   maqsadli   yo‘naltirish
12 bilan   o‘quv   materiallarini   o‘zlashtirishning   ta'minlanishini   bugungi   kun   maktab
amaliyoti   ko‘rsatmoqda.   Ma'lumki,   darslarni   tashkil   etish   va   dars   davomida
o‘quvchilarning   faolligini   ta'minlash   uchun   avvalo   o‘quvchilardagi   o‘quv–biluv
motivlarini   inobatga   olish   yoki   ularning   fanga   bo‘lgan   motivlarini   shakllantirish
zarur.   Bunga   asosiy   sabab   o‘quvchilardagi   o‘quv   –   biluv   motivlari,   umuman,
motivlar   faoliyatning   tayanch   asosini   tashkil   etishidadir.   Motivlar   –   didaktik
jarayonining   asosiy   harakatlantiruvchi   kuchidir.   Harakatlantiruvchi   motivlarni
o‘rganish,   to‘g‘ri   qo‘llash   va   uni   to‘g‘ri   yo‘naltira   olish   pedagogik   faoliyat
mazmunining   asosiy   mohiyatini   belgilaydi.   Motiv   va   uning   nazariy   mazmun   va
mohiyati   yuzasidan   ko‘plab   ilmiy   tadqiqotlar   olib   borilgan.   Ilmiy   adabiyotlarda
motivga   turli   ta'riflar   keltirilgan   bo‘lib,   ular   quyidagicha:   Motiv   –   1)   insonni
o‘qishga  yoki  muayyan harakatlarni  bajarishga  undovchi  turli  sabablar  yig‘indisi;
2)  o‘quvchining ma'lum  ehtiyojlarini  qondirish bilan bog‘liq faoliyatga  moyilligi.
Motiv – insonni o‘qishga yoki biror harakatlarni bajarishga undovchi turli sabablar
yig‘indisi.   Salbiy   motiv   –   bu   majburlab   o‘qitish,   lekin   bunda   o‘quvchining
o‘qishga nisbatan qarshiligi hamma harakatlarimizni yo‘qqa chiqaradi. Motiv – bu
ma'lum   ehtiyojlarni  qondirish  bilan  bog‘liq  faoliyatga   moyillik.  Motivlar  ta'limda
samaradorlikka   erishishning   zarur   shartidir.   Psixologlarning   asarlarida   shunday
holatlar   ham   mavjudki ,   ularda   xulq   motivatsiyasi   muammolari   shaxsning   muhim
xususiyatlarini tahlil qilish negizidan kelib chiqib qaraladi. Ushbu holat T. Olport
asarlarida yaqqol ko‘zga tashlanadi. Uningcha, eng muhim jihat bu inson xulqining
o‘zgarish   sabablarini   ochishdir.   Shuning   bilan   birga   mazkur   vaziyatga   olib
keluvchi motivlar  omillarini tekshirishlari ham alohida ahamiyatga ega ekanligini
anglab yetish qiyin emas. 
13 II   BOB.   Shaxsning   o`quv   va   kasbiy   motivatsiyalarini
o`rganish
  2.1  O’quv faoliyati motivasiyasining xususiyatlarini o’rganish  
O‘quv   faoliyati   motivlari   deganda   o‘quv   faolligi   namoyon   bo‘lishiga   sabab
bo‘luvchi   barcha   omillar:   ehtiyojlar,   maqsadlar,   ustanovkalar,   burch   hissi,
qiziqishlar   va   boshqalar   tushuniladi.   G.Rozenfeld   o‘qish   motivatsiyasining
quyidagi omillarini ajratgan. 1. Ta'lim olish uchun o‘qish, faoliyatdan qoniqmaslik
yoki o‘rganilayotgan fanga qiziqmaslik. 2. Ma'lum qiziqishlarsiz o‘qish. 3. Ijtimoiy
identifikatsiya   uchun   o‘qish.   4.   Muvaffaqqiyatga   erishish   yoki
muvafaqqiyatsizlikdan   qochish   uchun   o‘qish.   5.   Majburlab   yoki   qo‘rqqanidan
o‘qish.   6.   Umum   qabul   qilingan   me'yorlarga   yoki   axloqiy   majburiyatlarga
asoslangan   o‘qish.   7.   Hayotda   maqsadga   erishish   uchun   ta'lim   olish.   8.   Ijtimoiy
maqsadlarga,   talablarga   va   qadriyatlarga   asoslangan   ta'lim.   E.   Torndayk   o‘quv
jarayonini   u yoki   bu qo‘zg‘atuvchiga  (stimulga)   javob reaksiyasining  holati   bilan
bog‘liqligini,   ya'ni   ushbu   reaksiya   hamda   vaziyat   o‘rtasidagi   ma'lum   aloqani
o‘rnatish   bilan   izohlanishini   aytib   o‘tadi.   Torndayk   kishi   o‘zi   xohlagan
reaksiyaning   takrorlanishiga   nisbatan   ro‘yxushlikning   hamda   o‘zi   xohlagan
reaksiyaga nisbatan bo‘lgan moyillikning ta'sirini o‘rganishga harakat qiladi. U bir
14 xil   sharoitda   yuzaga   kelgan   jazolash   omillari   rag‘batlantirish   omillaridan   ancha
samarasiz   va   kuchsizdir,   degan   xulosaga   keladi.   Keyingi   tadqiqotlarida   esa,
rag‘batlantirish,   umuman,   jalb   etish   barcha   aloqalarni   saqlash   va   kuchaytirish
salohiyatiga,   jazolash   esa   tez-tez   (lekin   har   doim   ham   emas)   aloqalarni
muayyandan   noaniqlikka   o‘zgartirish   xususiyatiga   egaligini   ta'kidlab   o‘tadi.
Torndayk   bolaning   ijobiy   o‘quv   motivatsiyasini   uni   jazolash   orqali   hosil   qilib
bo‘lmasligini,   bunday   chora-tadbirlar   bolada   faqatgina   salbiy   motivatsiyani
vujudga   keltirishini   e'tirof   etgan.   O‘z   tadqiqotlaridan   kelib   chiqib,   Torndayk   real
inson turli rejadagi o‘z ehtiyojlari hamda talablari orqali amalga oshiradigan, uzoq
vaqt   davom   etadigan   jarayon   hisoblangan   o‘quv   faoliyatiga   aloqador   bo‘lgan
umumiy   ko‘rinishdagi   xulosalarga   keladi   va   bu   xulosalar,   motivlashtirish   nuqtai
nazaridan   qaralganda,   mustahkamlashning   alohida   bitta   tizimiga   sig‘maydi.
J.Bruner   o‘qish   motivlari   masalasiga   Torndaykdan   boshqacharoq   yondashadi.   U
o‘zining “O‘quv jarayoni” nomli kitobida o‘quvchining real, yetarli darajada uzoq
davom   etadigan   o‘qish   jarayoni   tufayli   tug‘iladigan   amaliy   va   nazariy
muammolarini   e'tirof   etgan.   J.   Bruner   faqat   o‘qishni   motivatsiyalash,   ya'ni   har
doim   ham   o‘qish   jarayoniga   undovchi ,   anglangan   omillar   haqidagina   emas,   shu
bilan birga, o‘quvchining motivlari haqida ham fikr yuritadi. Garchi uning fikrlari
umumiy   xarakterda   bo‘lsa   ham,   ulardagi   ayrim   yo‘nalishlar   diqqatga   sazovordir.
Bu,   birinchi   navbatda,   o‘qish   jarayonida   bilish   xarakteridagi   motivlarning
ahamiyati va yangi narsani bilishdan paydo bo‘ladigan ichki qanoat hissi, himoya
masalalarining   qo‘yilishidir.   Shuni   e'tirof   etish   kerakki,   ushbu   ichki   qanoat   hissi
keyinchalik   bilim   olishga   yo‘naltirilgan   ijobiy   motivatsiya   bilan   uyg‘unlashib
ketadi.   E.   Deki   ichki   motivlarni   tug‘ma,   inson   tug‘ilishiga   xos   bo‘lgan   motivlar
deb   ta'riflaydi.   Uning   fikricha,   hamma   insonlar   o‘zini-o‘zi   baholashga   nisbatan
differensiallashmagan   zaruriyat   bilan   tug‘iladilar.   O‘quvchi   imkoniyatlarini
aniqlash   va   ularni   yuzaga   chiqarishdagi   samaradorlik   o‘qituvchining   ustaligiga,
uning vaqtida yordamga kelishi, o‘quvchi bilan hamkorlik munosabatini o‘rnatish
mahoratiga   bog‘liq.   D.N.Uznadze   boshlang‘ich   ta'limning   bosh   vazifasi   bolaning
ichki kuchlari va imkoniyatlari rivojlanishi uchun sharoit yaratib berishdan iborat,
15 deb   hisoblaydi.   Tahsildagi   asosiy   narsa   ta'lim   berilayotgan   predmetdan   ko‘ra
ko‘proq   ushbu   jarayonda   faollashadigan   kuchlarning   rivojlanishiga   bog‘liq.
Motivlar   ehtiyojga   undaydigan   stimulga   asosan   tashqi   va   ichki   motivlarga
ajratiladi.   Shaxsning   axloqiyligi,   yo‘nalganligiga   bog‘liq   ravishda:   shaxsiy   va
jamoa  motivlari,  g‘oyaviy  va   axloqiy   motivlarni   ajratish   mumkin.  Shunday   qilib,
ko‘p   hollarda   motivlar   faoliyatga   undovchi   kuch   sifatida   baholanadi.   Motivlarni
tasniflashda   keng   tarqalgan   yo‘nalish   bu   -   vaqtni   hisobga   olishdir.   Unga   ko‘ra:
vaziyatli   va   doimiy   namoyon   bo‘luvchi   motivlarni,   qisqa   muddatli   va   barqaror
motivlarni   ajratish   mumkin.   Motivning   tuzilishiga   ko‘ra:   dastlabki   –   mavhum
maqsad mavjud motivlar , ikkinchi – aniq maqsad mavjud motivlarga ajratilgan. 
2.2 Shaxsning o`quv va kasbiy motivatsiyalarini o`rganishda
olimlarning fikri
                I.A.Vasilev   va   M.Sh.Magomed-Eminovning   kitobida:   umumlashtirilgan
barqaror   motivlar   (muvafaqqiyatsizlikdan   qochish   va   muvafaqqiyatga   intilish
motivlari),   aniq   barqaror   motivlar(aniq   kasbiy   faoliyatdagi   faollik),   umumiy
beqaror   motivlar   va   aniq   beqaror   motivlarga   (aniq   qisqa   muddatli   maqsadlari
mavjud)   ajratilgan.   Respublikamizda   hozirgi   kunda   o‘qish   faoliyatidagi   motivlar
muammolarini  o‘rganishga qaratilgan tadqiqot  ishlarini olib borilmoqda. Masalan
M.G.Davletshin,   E.   G’oziev,   G‘.B.Shoumarov,   V.A.Tokareva   R.I.Sunnatova,
A.A.Fayzullaev,   A.K.Saitova,   E.Z.Usmonova,   M.Rasulova,   F.I.Haydarov   kabi
psixolog olimlar ta'lim jarayonida o‘qish motivlarini o‘rganishga oid ko‘plab ilmiy
tadqiqot   ishlarini   olib   bormoqdalar.   E.   G’oziev   o‘z   tadqiqotlarida   mustaqil
tafakkurning   rivojlanishi,   bilish   jarayonining   qiziqarli   tashkil   etilishi   o‘quvchilar
faoliyatida   yangi   muvaffaqiyatlarga   erishishning   ijodiy   manbai   ekanligini   aytib
o‘tadi.   Olim   o’quv   faoliyatini   boshqarishning   diagnostik   metodini   ishlab   chiqib,
psixologiya   fanining   kam   o’rganilgan   sohalaridan   biri   bo’lgan   o’qish   faoliyatini
boshqarish muammosining nazariy va amaliy, emperik tomonlarini yoritib berdi.38
V.Karimova motiv motivatsiyaga nisbatan aniqroq, torroq tushuncha hisoblanib, u
16 shaxsdagi   u   yoki   bu   xulq-atvorga   nisbatan   turgan   moyillik,   hozirlikni   tushuntirib
beruvchi   sababni   nazarda   tutadi.   V.A.Tokarevaning   tadqiqotlarida   o‘quvchilar
o‘quv faoliyati motivlarini o‘rganishga katta e'tibor beriladi. Uning fikricha, o‘qish
motivlari   o‘zgarishi   uchun   yasama   vaziyat   va   sharoitlar   zarur   emas,   bularning
barchasi   kundalik   hayotda   va   ta'lim   jarayonida   shakllanadi.   A.A.Fayzullaev
motivatsion jarayonni bosqichma-bosqich tahlil qiladi. Bu bosqichlar quyidagilar:
1-   qo‘zg‘alishning   anglanishi;   2   –   motivning   qabul   qilinishi;   3   –   motivning
hayotga   tatbiq   qilinishi;   4   –   motivning   mustahkamlanishi;   5   -   qo‘zg‘alishning
faollashuvi.   Birinchi   bosqich   qo‘zg‘alishning   paydo   bo‘lishi   va   anglanishi.
Qo‘zg‘alishning   to‘liq   anglanishi   qo‘zg‘atishni   qanday   predmet   chaqirganligini
anglash   bilan   hamda   mazkur   harakatni   amalga   oshirish   usullari   va   natijasini
tushunib   yetish   bilan   belgilanadi.   Ikkinchi   bosqich   motivning   qabul   qilinishi.
Muallif   buni   qo‘zg‘alishning   ichki   jihatdan   qabul   qilinishi   bilan   tushuntiradi.   Bu
bosqichda odam o‘zining axloqiy prinsiplari, qadriyatlari va boshqalarni tahlil qilib
ko‘rib,   paydo   bo‘lgan   ehtiyoj,   mayl   va   uning   hayoti   uchun   naqadar   muhimligi ,
ularni qondirish kerakmi - yo‘qligi to‘g‘risida qaror qabul qiladi. Uchinchi bosqich
bu   motivning   amalga   oshirilish   bosqichi   bo‘lib,   bu   jarayon   davomida   konkret
vaziyatlarga   va   motivning   bajarilishiga   bog‘liq   holda   motivning   psixologik
mazmuni   o‘zgarishi   mumkin.   To‘rtinchi   bosqich   motivning   mustahkamlanishi
hisoblanib,   bu   bosqich   natijasida   motiv   xarakter   belgisiga   aylanadi.   So‘nggi
bosqich   potensial   qo‘zg‘alishning   faollashuvi   bo‘lib,   bu   holatda   xarakterning
ma'lum   belgisi   anglangan   va   anglanmagan   holda   yuzaga   chiqadi.   E.Z.Usmonova
o‘zining   tadqiqot   ishlarida   ikki   asosiy   motivatsiya   toifasini   ko‘rsatib   o‘tgan:
muvaffaqiyatga erishish  motivatsiyasi  tashqi  motivatsiyaga,  bilish motivatsiyasini
esa ichki motivatsiyaga mansub, deydi. Biz tadqiqotimizda maktab o‘quvchilarida
yetakchi   hisoblanmish   o‘qish   faoliyati   motivlarini   o‘rganishga   harakat   qildik.
Xulosa   qilib   shuni   aytishimiz   mumkinki,   psixologlar   tomonidan   olib   borilgan
tadqiqotlar   natijasiga   ko‘ra   o‘quv   motivlari   ehtiyojlar   nuqtai   nazaridan   tahlil
qilingan.   Demak,   har   qanday   motivlarning   asosida   shaxsning   ehtiyojlari   yotadi,
17 ya'ni   shaxsda   avval   u   yoki   bu   ehtiyojlar   bo‘ladi   va   aynan   ularning   tabiat   va
zaruriyatiga bog‘liq tarzda xulq motivlari namoyon bo‘ladi.
XULOSA
     
         Ma’lumki shaxs muommosi o’tmish davrdan boshlab ko’p bahslarga
sabab bo’lib kelmoqda va shaxsga oid bir necha nazariyalar yaratilgan . Xulosa
o’rnida   shuni   aytish   joizki   ,   jahon   va   hamdo’stlik   mamlakatlari   psixologlari
tomonidan   bir   qator   ilmiy-metodologik   asosga   ega   bo’lgan   shaxsning
rivojlanishi   nazariyalari   ishlab   chiqilgan   .   Ularning   aksariyati   ontogenezda
shaxsning   shakllanishi   qonuniyatlarini   ochishga   muayyan   hiss   bo’lib   ,   xizmat
qiladi   ,     amaliy   va   nazariy   muommolarni   yechishga   keng   ko’lamda
qo’llaniladi . Umumiy psixologiya fanida shaxsning shakllanishi va rivojlanishi
qonuniyatlari   hamda   mexanizmlarini   tadqiq   etiladi   .   Shaxs   o’zini   anglashga
qodir   ,   ijtimoiy   munosabatlarning   subyekti   ,   o’zini   o’zi   anglash   imkoniyatiga
ega bo’lgan ongli mavjudot sifatida e’tirof  etiladi . Shu bois insonlar jamoasi ,
ijtimoiy tarixiy jarayonlarning ta’sirida kamolga yetadi .
18         Shaxsning   shakllanishida   unga   maqsadga   yo‘naltirilgan   tarzda   ta’sir
o‘tkazish,   tarbiya   yetakchi   rol   o‘ynaydi.   Tarbiya   shaxsni   rivojlantirishning
jamiyat tomonidan qo‘yilgan maqsadlarda muvofiq tarzda yo‘naltirib boradi va
uyushtiradi.   Har   bir   inson   intilish   va   erishishiga   mujassamlashuvchi   o‘zining
hayot   uslubini   ishlab   chiqadi.   Ularning   shakllanishi   bolalikdan   boshlanib,
nomukammallik,   ishonchsizlik,   kattalar   olamida   bo‘lishga   ojizlik   kompleksi
sifatida   shakllanib   boshlaydi.   Hayot   maqsadi   bundan   himoyalanish,
qondirilmagan   bugungi   hayot   bilan   yorqin,   mukammal   kelajak   o‘rtasidagi
ko‘prik vazifasini bajaradi. 
    Ins о n   sha х sining   psi х ik   riv о jlanishi   va   uning   shakllanishi   murakkab
tadqiq о t   jarayonidir.   Z е r о ,   uning   o’ziga   хо s   х ususiyatlari   va   q о nuniyatlarini
as о sli   ilmiy   bilish,   o’quvchi   sha х siga   p е dag о gik   jihatdan   ta’sir   ko’rsatashning
zarur shartidir. 
      Ins о n - bi о s о tsial mavjud о tdir. Uning birligi, bir t о m о ndan, kishining
psi х ik,   tug’ma   ravishda   tashkil   t о pgan   х ususiyatlari   (masalan,   ko’rish   yoki
eshitish 
s е zgilarining,   shuningd е k,   о liy   n е rv   tuzilishining   o’ziga   хо s
х ususiyatlari),   ikkinshi   t о m о ndan   esa   fa о liyatning   о ngli   sub’ е kti   va   ijtim о iy
taraqqiyotning   fa о l   ishtir о kshisi   sifatida   uning   х ulq-atv о r   (masalan,   a х l о qiy
о datlar)  х ususiyatlarida nam о yon bo’ladi. 
        Shunday   qilib,   biz   ch е t   el   psi хо l о giyasida   sha х s   riv о jlanishining
yo’nalishlari   va   nazariyalarini   qisqacha   sharhlab   o’tdik.   Qilingan   tahlillardan
ko’rinib   turibdiki,   Е vr о pa   mamlakatlari   va   AQSH   psi хо l о glari   о rasida   bu
s о hada   bitta   umumiy   nazariya   hali   ishlab   chiqilmagan,   Buning   b о sh   sababi
sha х sning tuzilishi, uni shakllanish q о nuniyatlari, uning kam о l о tida  о b’ е ktiv va
sub’ е ktiv   ta’sirlarning   r о li,   mikr о   va   makr о muhitning   ta’siri,   riv о jlanishning
tayanch   manbalari   bo’yicha   umumiylikning   yo’qligi,   aniq   m е t о d о l о giyaga   va
ilmiy platf о rmaga as о slanmaganlikdir
 
19 Foydalanilgan a dabiyotlar
1. Bruner D.S. Psixologiya poznaniya. –M., 1977.
2. Brushlinskiy A.V. Psixologiya mo’shleniya i kibernetika.-M., 1970.
3. Vo’gotskiy L.S. Sobr. soch. T.3.- M., 1983.
4. Davo’dov V.V. Vido’ obobhyeniya v obuchenii.-M., 1972.
5. Galperin P.Ya.  K psixologii  tvorcheskogo  mo’shleniya //Vopr. psix.-
1982, -№5.-S.80.84.
6. Psixologiya mo’shleniya.-M.,1965.
7. Solso R. Kognitivnaya psixologiya.-M.: 2002.
8. Tixomirov O.K. Psixologiya mo’shleniya. –M., 1984.
9. Xrestomatiya po obhyey psixologii.-M., MGU, 1981.
10. /oziyev E./. Tafakkur psixologiyasi.-T.: “O’qituvchi”, 1990.
  
20 209-guruh   talabasi   Nurmaxmadova   Dilnoza   Erkinjonovna   “Shaxsning
o`quv va kasbiy motivatsiyalarini o`rganish”    mavzusidagi
“ EKSPERIMENTAL  PSIXOLOGIYA “  fanidan yozgan kurs ishiga
TAQRIZ
_____________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
21 __________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
_____                                     
Talaba:__________________________________________ning 
kurs ishi_____ball bilan baholandi.
Ilmiy rahbar:                                                          __________________
22

Shaxsning o`quv va kasbiy motivatsiyalarini o`rganish MUNDARIJA KIRISH……………………………………………...…................................ 3 I BOB. Kasbiy motiv va motivasiya …………………………………. 4 1.1 Motiv va motivatsiya haqida tushuncha …………………………………. 4 1.2 Pedagogik faoliyatning muhim qismlari…………………. ......................... 9 II BOB. Shaxsning o`quv va kasbiy motivatsiyalarini o`rganish ……………………………………………………….. 15 2.1 O’quv faoliyati motivasiyasining xususiyatlarini o’rganish ……………... 15 2.2 Shaxsning o`quv va kasbiy motivatsiyalarini o`rganishda olimlarning fikri ............ .................................................................................. 17 XULOSA............................................................................................. ............. 19 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YHATI…………… ………. 21 1

Kirish Mavzuning dolzarbligi: Insonning kasbiy yaroqliligi borasidagi nazariy va eksperimental tadqiqotlar yo’nalishlarini o’rganish kasbiy psixologik tanlovning mezonlarning ajratish imkonini beradi. Inson va kasbning o’zaro munosabati borasidagi tasavvurlar ularda jarayonnini ilmiy tashkil qilish va ilmiy tushunchalar tizimini shakllantiradi. Insonining kasbiy xulq-avorini tahlil qilish va uning kasbiy tarjimai holi shuningdek shaxsda dastlabki kasbiy maqsadlarni shakllanishida kasbiy hayotgacha rivojlanishni qamrab oladi. Mehnat psixologiyasining metodlarida amaliy foydalanishni o’rganish (gnostik, konstruktiv); kadrlarni tanlash va kasbga yo’naltirish jarayoniga psixologik hamkorlik va shaxsning kasbiy o’zini o’zi anglash tushunchalarining mazmun mohiyatini anglab yetish ko’nikmasini tarkib toptirishdan iborat. Kurs ishining maqsadi: Ilmiy adabiyotlarni va ilmiy tadqiqot ishlarni tahliliy o’rganish asosida kasbiy motivatsiya turlari va jarayonlarini o’rganish. Kurs ishining obyekti: motivatsiya va uning asosiy xususiyatlari. Kurs ishining predmeti: kasbiy motivatsiya haqida umumiy tushuncha kasbiy motivatsiya turlari, kasbiy motivatsiya eksperimental o’rganishdagi tadqiqotlar. Kurs ishi ning vazifalari: 1. kasbiy motivatsiya ni eksperimental tadqiq qilish. 2. kasbiy motivatsiya nazariyalarini o’rganish. 3. kasbiy motivatsiya metodikalar bilan ishlash. 2

I BOB. Kasbiy motiv va motivasiya 1.1 Motiv va motivatsiya haqida tushuncha Motivatsiya — bu odamlar va boshqa hayvonlarning ma lum birʼ vaqtda xatti-harakatni boshlashi, davom ettirishi yoki to xtatishi sababi. ʻ Motivatsion holatlar odatda agent ichida harakat qiluvchi, maqsadga yo naltirilgan ʻ xatti-harakatlarga moyillikni yaratadigan kuchlar sifatida tushuniladi. Ko pincha ʻ turli xil ruhiy holatlar bir-biri bilan raqobatlashadi va faqat eng kuchli holat xatti- harakatni belgilaydi. [1] Bu shuni anglatadiki, biz biror narsani amalga oshirmasdan turib, biror narsa qilishga undashimiz mumkin. Motivatsiyani ta minlovchi ʼ paradigmatik ruhiy holat — bu istak . Ammo boshqa turli holatlar, masalan, nima qilish kerakligi yoki niyatlari haqidagi e tiqodlar ham motivatsiyani ta minlashi ʼ ʼ mumkin. Motivatsiya „motiv“ so zidan olingan bo lib, u kishining ehtiyojlari, ʻ ʻ istaklari yoki undovlarini bildiradi. Maqsadga erishish uchun shaxslarni harakatga undash jarayonidir. Ish maqsadlari kontekstida odamlarning xatti-harakatlarini kuchaytiradigan psixologik elementlar pulga bo lgan xohishni o z ichiga olishi ʻ ʻ mumkin. Majoziy ko rinishda motivatsiya eshak uchun „sabzi“ dir. Motivatsiyadan tashqari, ʻ eshakni ko chirish usullari Rag batlantirish, vaziyatni ko rish va hayotni tashkil ʻ ʻ ʻ etish, kerakli his-tuyg ular va holatlarni uyg otishdir. ʻ ʻ Motiv (psixologiyada) — inson faoliyatida muayyan maqsadni bajarishga sabab bo luvchi omil, vaj motiv shaxsni harakatga va faoliyatga undovchi, ehtiyojning ʻ yuksak shakli sifatida paydo bo luvchi ichki turtki hisoblanadi. Ehtiyoj va instinkt, ʻ mayl va hissiyot, ideal va boshqa motivlar jumlasiga kiradi. Hozirgi zamon psixologiyasida Motiv atamasi sub yektni faollashtiruvchi turli hodisa va holatlarni ʼ ifodalash uchun qo llanadi. Xatti-harakat va faoliyat motivlarining majmuasi ʻ 3

motivatsiya deyiladi. Motiv ehtiyoj negizida vujudga keladi va shakllanadi. Ehtiyojning barqarorlashuvi motivatsiyaning samarali shakllanishini ta minlaydi.ʼ Harakat faoliyatning tarkibi bo lganligi tufayli u faoliyatning maqsadi va ʻ Motivatsiya orqali boshqariladi. Ba zan "Motivatsiya" tu-shunchasini "emotsiya", ʼ "maqsad", "ustanovka" atamalari bilan almashtirish hollari uchraydi. Goho turtki, qo zg ovchi, undovchi tushunchalari bilan aynanlashtirilad ʻ ʻ i Kasbiy motiv va motivasiya muammosi xorij psixologlari tomonidan keng doirada tadqiq qilingan. Jumladan, kasbiy motivlar borasida Ye.A.Klimov, V.A.Kruteskiy, A.N.Vasilkova, E.Disi, V.Vrum, M.V.Dmitriy va boshqalarni kiritishimiz mumkin. Shaxsning ish faoliyati bilan bog’liq motivasiyalarni 3 guruhga ajratish mumkin; birinchisi - mehnat faoliyati motivlari, ikkinchisi - kasb tanlash motivlari va uchinchisi - ish joyini tanlash motivlari. Aniq faoliyat esa barchasini jamlangan holda izohlanadi, ya’ni, bunda mehnat faoliyati motivlari, kasb tanlash motivlarining shakllanishi, shuningdek, qolgan ikkita motiv orqali esa ish joyini tanlash motivlari ham yuzaga keladi. Mehnat faoliyati motivlari xilma-xil bo’lib, ular o’ziga xos omillar bilan belgilanadi. Birinchi guruh omillariga jamoaviy xarakterning uyg’onishi bilan bog’liqliklari kiritilib, bunda jamoaga foyda tegishini anglash, boshqa insonlarga yordam berish istagi, mehnat faoliyatida ijtimoiy ustanovkaning zarurligi va boshqalarga nisbatan tobelikni xohlamaslik kabi motivlar hisoblanadi. Ikkinchi guruh omillari o’zi va oilasi uchun moddiy mablag’ning orttirilishi, moddiy va ma’naviy ehtiyojlarning qondirilishi uchun pul ishlab topish motivlaridir. Uchinchi guruhga o’zini o’zi faollashtirish, rivojlantirish, o’zini namoyon qilish ehtiyojlarining qondirilishi va boshqalar kiradi. Ma’lumki, insonlar tabiatdan biror- bir faoliyat bilan shug’ullanmasdan turolmaydilar. Inson nafaqat iste’molchi balki yaratuvchi bo’lib, yaratish jarayonida u ijoddan ilhom oladi. Bu guruhga mansub motiv jamiyat tomonidan ehtiyojlarning qondirilishi va boshqalarning hurmatini 4

qozonish bilan bog’liq. Maktab o’quvchilarining mehnat tarbiyasi ham shu motiv bilan bog’liq ravishda shakllantiriladi. Mehnat faoliyatining umumiy motivlari yukorida aytib o’tilganidek, aniq kasblar doirasida amalga oshadi. Kasb tanlash anchagina qiyin va motivasion jarayondir. Axir shaxsning to’g’ri kasb tanlashi ko’pincha insonning hayotdan qoniqishga ham sabab bo’ladi. Insonning qaysi faoliyatini tanlashi ko’proq tashqi omillar haqidagi karorning kabul kilinishi jarayoni haqida tuxtalishi muhimdir. Bu asosan tashki xolat baxolariga , o’zining imkoniyat va kobiliyatlariga, kasb tanlashdagi qiziqish va moyilliklariga bog’liqdir. Tashqi holatini baholash, ijobiy ta’sir ko’rsatadigan omillar, o’zida ishlab topiladigan pul mikdori, imtiyoz, taklif etilayotgan korxona, muassasaning yashash joyiga yakin bo’lishi, transpot alokalarining kulayligi, ish joyi estetikasi va ishlab chikarishning zararli tomonlari, jamoadagi psixologik iklim, maktov va tartibga chakirish kabilarni kamrab oladi. O’z imkoniyatlarini baxolash soglomligi, ishga yarokliligi, kasbi bo’yicha muhim sifatlarga egaligi, bilim darajasi, stresslarsiz ishga moyilligi, yuqori shovkinli ishda talab etilgan temp va xotirjam ritm bilan ishlay olish imkoniyati kabilarni uz ichiga oladi. Qiziqishlarga mos ravishda tanlangan ish joyini baholash, ayni vaqtda ishlayotgan muassasasi , korxonadagi imkoniyat to’siqlari, ishni boshqarish, kasbiy o’sish, tashabbusning paydo bo’lishi muhim ahamiyatga ega. Ba’zan qiziqish bo’yicha ish joyini tanlash muhim ahamiyat kasb etadi. Ish joyini va kasbni tanlash motivlari E.S.Chuchunay tomonidan klassifikasiya qilingan. U kasb motivlarini quyidagilarga ajratadi: 1) Dominant (kasbga qiziqishning ustun turishi), 2) Vaziyat bilan bog’liq (har doim insonni qiziqtirib kelgan shart-sharoitlarni ruyobga chiqarish). 3) Komformist. 4) Kasbiy motivasiyalar (o’ziga yaqin ijtimoiy olamning ya’ni yaqinlarini, do’st va tanishlarining maslaxatlari bilan). 5