TRANSPORT LOGISTIKASIDA GRAFLAR TATBIQ ETISH
TRANSPORT LOGISTIKASIDA GRAFLAR TATBIQ ETISH MUNDARIJA KIRISH……………………………………………………………… 3 1-BOB LOGISTIKA VA TRANPORT LOGISTIKASI, UNING ASOSIY TUSHUNCHASI ………………………............................. 6 1 .1 Logistika haqida asosiy tushunchalar………………………………... 6 1.2 Transport logistikasi…………………………………………………. 13 1.3 Ttansport logistikasida mash’rutlarni tashkil etish…………………... 20 1.4 Graflar nazariyasi elemenlari (graf, orgraf, zanjir, mashrut, grafni hosil qilish) …………………………………………………………… 25 2-BOB TRANSPORT LOGISTIKASIDA GRAFLARNI TATBIQ ETISH……………………………………………………………….. 30 2.1 Grafni hosil qilish.…………………………………………………… 30 2.2 Graf mashrutlarni hosil qilish. ............................................................. 36 2.3 Eng qisqa mashrutni aniqlash……………………………………….. 41 2.4 Graflar ustida amallar bajarish dasturiy ta’minoti…………………... 50 Xulosa……………………………………………………………….. 55 Foydalanilgan adabiyotlar.………………..……………………….. 56 Ilovalar 1
Kirish Masalaning qo‘yilishi. Transport logistikasida graflar tatbiq etish va daromad olish masalalarini tadqiq qilish va graflar ustida amallarni bajarish uchun qulay interfeysga ega bo‘lgan dasturiy ta‘minot yaratish. Mavzuning dolzarbligi. Jamiyatning barcha sohalarida transport logistikasini optimallashtirish muhum masala hisoblanadi. Ayniqsa bugungi kunda rivojlanayorgan, shiddat bilan sanoatlashayotgan jamiyatda, tabiiy holda raqobatning kuchayishi ortidan transport logistikasini optimal rejalashtirish va optimal daromad olish eng dolzarb masalalardan biri bo‘lib qolmoqda. Transport logistikasini optimallashtirish masalalari nazariy jihatdan, ya’ni ularning matematik modellarini yaratish ularni yechish va hakozolar, birmuncha yaxshiroq o‘rganilgan bo‘lishiga qaramay amaliy jihatda o‘rganishga yetarlicha ishlar mavjud bo‘lib bulardan biri bu nazariy tomondan yaratilgan modellar uchun dasturiy ta’minot yaratish. Shuning uchun bu ishda transport logistikasini samarali rejalashtirish va daromad olish masalalari uchun dasturiy taminot yaratish masalasi qaraladi. Ishning maqsad va vazifalari. Bitiruv malakaviy ishning asosiy maqsad va vazifasi bu tranport logistikasida graflar nazariyasini qullagan holda logistik joylashuv va boshqa parametrlariga ko‘ra transport logistikasidan eng samarali foydalanish yullarini aniqlash. Ilmiy-tatqiqot usullari. Ushbu bitiruv malakaviy ishida transport logistikasida graflarni tatbiq etish orqali ransport logistikasidan eng samarali foydalanish yullarini aniqlash dasturlash masalasiga keladigan hollar uchun o‘rganilgan bo‘lib bu modelni yechish uchun yaratilgan dasturiy ta’minot graflar nazariyasiga asoslangan. Mavzuning o‘rganilish darajasi. T ransport logistikasida graflarni tatbiq etish ni optimallashtirish masalasi nazariy jihatdan ko‘plab olimlar tomonida yaxshi o‘rganilgan bo‘lib ular ushbu masalaning turli xil modellarini yaratish va ularni yechish kabi natijalarni olishgan. Bu kabi natijalar keltirilgan ko‘plab adabiyotlar 2
mavzuni tadqiq qilishda o‘rganilgan. Mavzuning o‘rganilishi boshlang‘ch darajada bo‘lib, bu mavzuni o‘rganish natijasida olingan natija ya’ni yaratilga dasturiy ta’minot sodda bo‘lib u faqat bir yo‘nalishga mo‘ljallangan hisob kitoblarni bajaradi. Bu dasturiy ta’minotni kelajakda yanada mukammallashtirish rejalashtirilgan. Tadqiqotning ilmiy yangiligi. Bitiruv malakaviy ishida olingan natijalar amaliy-uslubiy xarakterga ega bo‘lib, ishda graflar nazariyasi ustida amallarni bajarishning ga mo‘ljallangan dasturiy ta’minot yaratligan. Bu dasturiy ta’minot JAVA dasturlash tilida yaratilgan bo‘lib, u vizuallashgan qulay interfeysga ega. Tadqiqot predmeti va ob’yekti. Tadqiqotning predmeti “Jarayonlar tadqiqoti”, “Transport logistikasi”, “Graflar nazariyasi”, “Matematik dasturlash” , “Java dasturlash tili” va shu kabi fan sohalari bo‘lib, ob’ekti ishlab chiqarishni rejalshtirish masalalarining matematik modellaridan iborat. Tatqiqotnig ilmiy va amaliy ahamiyati. Ishda olingan natijalar va unda qo‘llanilgan usullardan turli iqtisodiy, ijtimoiy sohalarning ko‘pgina amaliy masalalari, jumladan, transport logistikasida graflar nazariyasi tatbig‘i va samarali daromad olish masalalarini tadqiq qilishda, “Jarayonlar tadqiqoti”, “Transport logistikasi tadqiqoti”, “Transport logistikasida graflar nazariyasi tatbig‘ini matematik modellashtirish” va shu kabi fanlarning amaliy mashg‘ulotlari o‘quv jarayonlarida dasturiy vosita sifatida foydalanish mumkin. Ishning tuzilishi. Ushbu ish kirish, ikki bob, xulosa, foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati va ilovalardan iborat. I bob to‘rtta paragrafdan iborat bo‘lib, unda adabyotlardan foydalanilgan holda, bitiruv malakaviy ishiga qo‘yilgan “T ransport logistikasida graflar nazariyasi tatbig‘i” masalasi ni tavfislash va natija olish uchun zarur bo‘lgan asosiy tushunchalar, ta’riflar, tasdiqlar va matematik modellar keltirilgan. II bob to‘rtta paragrafdan iborat bo‘lib, transport logistikasida graflar nazariyasi tatbig‘ini tashkil etishda samarali reja va daromad olish masalalarining matematik modellari haqida so‘z yuritilgan, ikkinchi paragrafda bu modellardan foydalanilgan holda graflar ustida amallarni bajarishga asoslangan JAVA 3
dasturlash tilida qulay interfeysga ega bo‘lgan dasturiy ta’minotning funksional sxemasi keltirilgan hamda turli masalalarni yechish orqali dasturiy ta’minotdan foydalanuvchilar uchun ko‘rsatmalar berilgan . Uchinchi paragrafda dasturiy ta’minotning to‘gri ishlashini tekshirish uchun bir nechta mavjud standartlashgan dasturiy ta’minotlar bilan taqqoslashlar o‘tkazilgan. Olingan natijalarning qisqacha mazmuni. Bitiruv malakaviy ishida transport logistikasida graflar nazariyasi tatbig‘i masalalari va ularni yechish uchun olingan matematik modellar bilan tanishib chiqildi hamda bu modellardan foydalanilgan holda graflar ustida amallarni bajarishga asoslangan dasturiy ta’minot yaratildi. Bu dasturiy ta’minotdan foydalanib, graflar ustida ko‘plab amallarni bajarish mumkin bo‘lib, bu masalalarni transport logistikasida qo‘llash va samarali daromad olish masalalarining asosiy matematik modellaridan biri hisoblanadi. Ushbu yaratilgan dasturiy ta’minot graflar nazariyasiga asoslangan. Dasturiy ta’minot yordamida olingan yechimi transport logistikasidan foydalanishni optimal rejalashtirish va optimal daromad olishning yechimi bo‘ladi, ya’ni maqsad funksiyasining maksimumi optimal daromad olishga va shu funksiyani maksimumga erishtiruvchi o‘zgaruvchilarning qiymati optimal rejalarga mos keladi. 4
I BOB. LOGISTIKA VA TRANPORT LOGISTIKASI, UNING ASOSIY TUSHUNCHASI 1.1 Logistika haqida asosiy tushunchalar Logistika tushunchasi juda qadimiy tarixga ega bo‘lib, birinchi marta harbiy fan sifatida vujudga kelgan. IX asrda Vizantiyada bu tushunchaga qo‘shinni barcha kerakli narsalar bilan bilan o‘z vaqtida aniq ta’minlash jangning muvaffaqiyatini belgilovchi omil deb qaralgan. Vizantiya imperiyasida «logist» mansabi joriy etilgan boiib ular oziq-ovqat taqsimoti bilan shug‘ullanganlar. Ispan huquqshunosi va iqtisodchisi Polo de Ondegardoning 1572-yilda xabar berishicha ink Imperiyasi chinovniklari tomonidan ink saroyi uchun zarur bo‘lgan oziq-ovqat miqdorining hisobi olib borilgan. Bunda ularni qayerdan tashib keltirilishi, yetkazib kelish vaqti va tashish masofalarining hisoblari olib borilgan. XIX asrda fransuz olimi A.G. Jomini logistikani armiya va front orqasini boshqarish, tashishni rejalashtirish va tashkil etish bo‘yicha fan deb talqin etadi. 1850-yilda Sankt-Peterburgda chop etilgan «Harbiy ensiklopedik leksion»da logistika deb uzoqda va dushman yaqinida qo‘shinni ko‘chirishni boshqarish, qo‘shinni orqadan ta’minlashni tashkil etish san'ati deb tushuncha berilgan. Ikkinchi Jahon urushi davrida Amerika armiyasida logistik yondoshuv keng qo‘llanilgan. AQSh Ovrupoda jang qilganiga qaramay qo‘shinning ta’minoti juda yaxshi yo‘lga qo‘yilgan edi. Katta ingliz-rus lug‘atida hozir ham logistika tushunchasi harbiy ma’noda keltirilgan bo‘lib 1) front orqasi ta’minoti, 2) moddiytexnik ta’minot, 3) front orqasidagi ishlami bajarish va tashkil etish ma’nosida qo‘llaniladi. Respublikamizda va chet ellarda chop etilayotgan iqtisodiyotga oid adabiyotlarda logistika tushunchasi keng ma’noda qo‘llanilmoqda. Bugungi kunda iqtisodiy tizimdagi odamlar, moliyaviy, energetik va boshqa oqimlarni boshqarishlarga logistika fanining predmeti deb qaralyapti. Hozirda bank 5