logo

O’ZBEKISTON ZAMONAVIY BUYUK IPAK YO’LIDA TRANSPORT, LOGISTIKA VA HAMKORLIK ALOQALARI

Загружено в:

12.08.2023

Скачано:

0

Размер:

41.58984375 KB
MAVZU: O’ZBEKISTON  ZAMONAVIY BUYUK  IPAK  YO’LIDA:
TRANSPORT,  LOGISTIKA VA  HAMKORLIK ALOQALARI
MUNDARIJA
  KIRISH .  
  1-BOB.  O’ZBEKISTONDA     HOZIRGI   DAVRDA    BUYUK    IPAK    YO’LI
AN`ANALARININING   TIKLANISHI.
1.1.  Buyuk  ipak  yo’li:  tarixi
1.2. Z амо n а viy   Buyuk   ipak   yo’lining   tiklanishi   va   unda   O’zbekistonning
o’rni.
 
 2-BOB . MUSTAQIL  O’ZBEKISTON НИНГ    ZAMONAVIY BUYUK  IPAK
YO’LIDAGI  TRANSPORT V А  LOGISTIKA   А L О Q А L А R И .
2.1. Buyuk Ipak  yo’liga  ting  bo’lgan  Xitoy bilan  tuzilg Transport va  Logistika
aloqalari.
2.2.   Buyuk     Ipak     yo’lning     davomchsi     bo’lgan     Avg’oniston,   Pokiston,Va
Hindiston  temir  yo’lining  qurilish loyhasi.
3-B О B.     O’ZBEKISTONNING     ХО RIJIY     МАМ L АКАТ L А R     BILAN
IPAK YO’LIDA HAMKORLIGI.
3.1. Markaziy  osiyo davlatlari bilan ipak  yo’lni  tiklashda  Qirg’iziston,Tojikiston,
Avg’oniston va  Qozoqiston bilan  hamkorligi
3.2. Kavkaz va Eron davlatlari bilan ipak yo’lini   tiklashda  hamkorlik.
3.3.Yeropa davlatlari bilan  ipak yo’lini tiklashda O’zbekiston  bilan hamkorlik
XULOSA .
ADABIYOTLAR  RO’YXATI. Kirish
      Mavzusining   dolzarbligi . Ipak   yo ʻ li   o ʻ zi   o ʻ tgan   mamlakatlarning   siyosiy ,
iqtisodiy ,   madaniy   tuzilishining   shakllanishiga   katta   ta ʼ sir   ko ʻ rsatdi .   Bu   yerda   bir
necha   marta   bosqinchilik   va   o zaro   urushlar   bo lib   o tgan,   buyuk   davlatlar   vaʻ ʻ ʻ
kichik   davlatlar   vujudga   kelgan   va   parchalanib   ketgan,   sobiq   poytaxtlar   o rnini	
ʻ
yangilariga   bo shatib   bergan.	
ʻ   Bugungi   kunda   ko‘plab   mamlakatlar   xalqlari   o‘z
tarixining   ildizlarini   o‘rganishga,   ma’naviyatning   kelib   chiqishini,   jahon
madaniyatiga   milliy   daxldorligini   tushunishga   intilmoqda.   Bunday   imkoniyat
diplomatiya,   madaniyat,   ilm-fan,   savdo   va   turizm   sohalarida   chuqur   xalqaro
hamkorlikning   eng   muhim   kanali   sifatida   Buyuk   Ipak   yo‘lini   barcha   ko‘p
qirraliligi   bilan   qayta   tiklash   to‘g‘risidagi   qaror   bilan   ta’minlanadi.   U   1993   yilda
Indoneziyada   bo lib   o tgan   BMT   Bosh   Assambleyasida   qabul   qilingan.	
ʻ ʻ   Jahon
hamjamiyati bu jarayonga katta ahamiyat bermoqda 1
.
  Hozirda   YUNVTO   dunyoning   asosiy   mintaqalarida   5   ta   dastur,   jumladan,
“Buyuk ipak yo‘li” transkontinental loyihasini amalga oshirmoqda.
1998-yil 8-sentabrda Ozarbayjon poytaxtida bo lib o tgan Buyuk ipak yo lini qayta	
ʻ ʻ ʻ
tiklashga   bag ishlangan   xalqaro   konferensiyada   Respublikamiz   Prezidenti   Islom	
ʻ
Karimov   ishtirok   etdi.   Anjumanda   dunyoning   32   davlati   vakillari,   shuningdek,
BMT,   Yevropa   tiklanish   va   taraqqiyot   banki,   Jahon   banki   vakillari   ishtirok
etdi.   Boku   konferensiyasida   uning   ishtirokchilari   TRASEKA   loyihasini   amalga
oshirish bo‘yicha komissiya tuzish taklifini ma’qulladilar 2
.
  O‘zbekiston   “Buyuk   ipak   yo‘lidagi   turizm”   loyihasining   vatani
hisoblanadi.   1994 yildan buyon ushbu loyihaga 20 dan ortiq davlat qo'shildi.
Ipak yo'lini qayta tiklash loyihasi yangilarini yaratishni nazarda tutadi
Markaziy Osiyo davlatlarining, shu jumladan O‘zbekiston Respublikasining tashqi
siyosati uchun mintaqaviy va jahon bozorlarida raqobat uchun yangi imkoniyatlar
ochadigan,   iqtisodiy   farovonlikni   ta’minlaydigan,   aholi   turmush   darajasini
oshiradigan   institutsional   asos   sharoitlarini   aniqlash   va   optimallashtirish   zarur.
1
  Ortiqov A. TACIS-TRACECA: rivojlanish istiqbollari.   // Iqtisodiyot va statistika.   2019 yil. № 
2.
2
  Asqarov A.A.   O zbekiston tarixi (qadimdan milodiy 5-asrgacha) - T .;
ʻ   O'zbekiston, 2017 yil. aholini ichki siyosatda ommaboplik va jamoatchilik tomonidan qo'llab-quvvatlash
kafolati   sifatida,   shuningdek,   tashqi   siyosatda   samarali   ta'sir   vositalarini
ta'minlaydi.   Jahon   logistika   tizimlariga   alohida   mamlakatni   kiritish,   uning
hududida   transport   kommunikatsiyalarini   kengaytirish   bilan   tranzit   savdosining
yangi imkoniyatlari bilan bog'liq omillarning butun majmuasini ilmiy-siyosiy tahlil
qilish aniq amaliy ishlarni ishlab chiqishdan kam emas. bunday tahlilga asoslangan
tavsiyalar.
  O’zbekiston   siyosatshunosligi   uchun   hayotiy   manfaatlar   sohasi   bo'lgan
O’zbekiston   uchun   ushbu   chegara   mintaqasidagi   geostrategik   vaziyatning
evolyutsiyasi   jarayonida   Ipak   yo'li   transport   kommunikatsiyalarining   rolini
o'rganish ham juda dolzarb ko'rinadi.
  Tadqiqotning   metodologik   asosini   siyosiy   hodisalarni   bilishning   fanlararo
tamoyillari  va usullari  majmui tashkil  etadi, ular  bizni siyosat  va iqtisodni  o‘zaro
chambarchas   bog‘liqlikda   va   o‘zaro   bog‘liqlikda   ko‘rib   chiqishga   majbur
qiladi.   Tarixiy   va   qiyosiy   usullarning   sintezi   Ipak   yo‘li   doirasidagi   transport
yo‘laklarini   qayta   tiklash   loyihasida   ishtirok   etayotgan   ayrim   mamlakatlar
o‘rtasidagi   munosabatlar   dinamikasini   samarali   baholash,   hamkorlikda   mavjud
bo‘lgan   motivlarning   uzluksizligini   aniqlash   imkonini   berdi.   oldingi   davrlar   va
hozirgi bosqichda namoyon bo'ladi.
  Tarkibiy va funktsional tahlilning uslubiy vositalari, shuningdek, mintaqaviy
xalqaro   siyosiy   hamkorlikning   barqarorligini   alohida   ishtirokchi   mamlakatlarning
muvaffaqiyatli   rivojlanishi   uchun   nisbatan   teng   sharoitlarni   ta'minlash   bilan
bog'lash   imkonini   beradigan   tizim   usulining   imkoniyatlaridan   foydalanildi.
pirovardida,   umumiy   demokratik   asoslarni   mustahkamlash   asoslari   bo'yicha   o'z
iqtisodiyotlarining   asosiy   ko'rsatkichlarini   moslashtirish   va   siyosiy   hayotni   bir
xillashtirish.   Qisqa   muddatli   va   uzoq   muddatli   tendentsiyalar   doirasidagi   asosiy
hamkorlik   dasturlarining   muammoli   va   faktik   tahlili   strategik   tadqiqotlarning
siyosiy maktablari nazariyalaridan foydalanish bilan to'ldiriladi.
  Ushbu   tadqiqotni   o'tkazishda   globallashuv   va   o'zaro   bog'liqlik   nazariyasi
doirasida   qo'llaniladigan   kontseptual   apparat   va   tadqiqot   usullaridan   foydalanish muhim   rol   o'ynadi.   “Ipak   yo lini   qayta   tiklash”   loyihasining   kommunikatsionʻ
resurslari   va   uning   Markaziy   Osiyo,   Osiyo-Tinch   okeani   mintaqasi   va   Yevropa
davlatlarining   iqtisodiy,   siyosiy,   diplomatik,   gumanitar,   madaniy,   ilmiy
hamkorligiga   ta sir   darajasi   tahlil   qilinganda,   tahliliy   vositalari   global   boshqaruv	
ʼ
nazariyasi   va   mintaqaviy   ishonch   makonini   shakllantirish   konsepsiyalaridan
foydalanildi.
  Asarda   manba   sifatida   keng   doiradagi   hujjatli   materiallardan
foydalanilgan.   Rasmiy   manbalar   “Ipak   yo lini   qayta   tiklash”   loyihasining   siyosiy	
ʻ
tarkibiy qismini tahlil qilishda muhim ahamiyatga ega edi.   Ular orasida BMTning
tegishli   rezolyutsiyalari   va   deklaratsiyalari,   Yevropa   Ittifoqining   turli   institutlari,
xalqaro   iqtisodiy   va   moliyaviy   tashkilotlarning   hujjatlari,   hukumat   qarorlari   va
manfaatdor mamlakatlar parlament institutlarining bayonotlari, shuningdek, tashqi
ishlar   va   savdo   vazirliklarining   rasmiy   bayonotlari,   shu   jumladan,   Internetdagi
rasmiy   veb-saytlarda   joylashtirilgan.   Mintaqani   rivojlantirish   bo'yicha   BMT
hujjatlari asos bo'ldi
  Dissertatsiya   tadqiqotining   maqsadi   –   umuman   transport
kommunikatsiyalari   va   “Ipak   yo‘li”ni   qayta   tiklash   loyihasi,   xususan,   zamonaviy
xalqaro   munosabatlarning   yangi   tizimini   shakllantirishda   ham   mintaqaviy,   ham
Markaziy Osiyo, ham global miqyosdagi o‘rni va ahamiyatini aniqlashdan iborat.
  Ushbu  maqsadni  amalga  oshirish  quyidagi  tadqiqot   vazifalarini   hal  qilishni
o'z ichiga oladi:
-so'nggi yillarda paydo bo'lgan va xalqaro munosabatlarning mintaqaviy darajasiga
ta'sir ko'rsatgan globallashuv jarayonining eng sezilarli ko'rinishlarini aniqlash;
-Markaziy   Osiyodagi   vaziyatni   yirik   davlatlarning   tashqi   siyosat   strategiyasiga
kiritish   va   jahon   siyosatining   eng   muhim   geostrategik   mintaqalaridan   biriga
aylantirish nuqtai nazaridan tahlil qilish;
-o'sib borayotgan global o'zaro bog'liqlik va jahon bozorlarining o'zaro bog'liqligi
sharoitida   transport-kommunikatsiya   tizimlarining   yangi   rolini   kvalifikatsiya
qilish,   shuningdek,   aloqa   tizimini   modernizatsiya   qilishning   siyosiy   jihatlarini
tavsiflash; -Ipak   yo‘lini   qayta   tiklash,   u   o‘tadigan   mamlakatlar   bilan   savdo   va   transport
hamkorligini   rag‘batlantirish   g‘oyasiga   jahon   hamjamiyatining   qiziqishi
sabablarini o‘rganish;
  Buyuk Ipak yo‘lining tiklanishi masalasi bugungi kunda juda dolzarb bo‘lib,
shuning uchun ko‘plab mualliflar bu masalaga katta e’tibor berishadi.   Buyuk Ipak
yo‘lining tiklanishi  O‘zbekiston hayotida muhim o‘rin tutadi, chunki  O‘zbekiston
dengiz   yoki   okean   bilan   o‘ralgan   emas.   O‘z   yuklaringizni   Buyuk   Ipak   yo‘li
bo‘ylab boshqa mamlakatlarga tashish dengizga qaraganda qulay va arzonroq.   Shu
bois     O‘zbekistonda   Buyuk   Ipak   yo‘lining   tiklanishiga   katta   ahamiyat
berilmoqda.   O‘zbekiston   ham   Yevropa-Kavkaz-Osiyo-TRASEKA   xalqaro
transport koridoriga qo‘shildi.
  Ushbu   mavzu   bo'yicha   Radkevich   BA,   Ozerova   N.G.,   Petrov   A.M.,
Rtveladze   E.V.   kabi   mualliflar   ishlagan.   ,   Petrov   L.M.   ,   Lubo-Lesnichenko   E.I.   ,
Grigoryev V.V.   va boshqalar.
Tadqiqot ob'ekti:   Buyuk Ipak yo'li va O'zbekistonning tiklanishdagi o'rni.
  Tarixiy   tahlil   predmeti:   zamonaviy   sharoitda   Buyuk   Ipak   yo‘lining
tiklanishida O‘zbekistonning o‘rni va roli.
  Tadqiqot   usullari:   tarixiy-qiyosiy,   muammoli-xronologik   va   retrospektiv
usullar   tadqiqot   usullari   sifatida   xizmat   qildi.   Ushbu   mavzuni   tayyorlashda
muammoni   yangi   tarixiy   tafakkurning   konseptual   pozitsiyalaridan   tushunishga
alohida e'tibor berildi.
  Tadqiqot   natijalarini   aprobatsiya   qilish.   Ishning   asosiy   qoidalari
O’zbekiston,   Rossiya   va   boshqa   mamlakatlardagi   O’zbekistonning   yetakchi
nashriyotlari va ilmiy jurnallarida chop etilgan monografiya va maqolalarda bayon
etilgan,   Diplomatikaning   zamonaviy   xalqaro   muammolari   instituti   Kengashining
kengaytirilgan   yig'ilishlarida   mualliflarning   nutqlarida   sinovdan   o'tgan.
O’zbekiston   Tashqi   ishlar   vazirligi   akademiyasi,   shuningdek,   xalqaro   transport
kommunikatsiyalarini rivojlantirish bo'yicha rus va xorijiy ekspertlar ishtirokidagi
forumlar davomida. Ish   tuzilishi.   Ish   kirish,   uch   bob,   xulosa   va   foydalanilgan   adabiyotlar
ro‘yxatidan iborat
1-BOB.   O’ZBEKISTONDA     HOZIRGI   DAVRDA     BUYUK     IPAK     YO’LI
AN`ANALARININING   TIKLANISHI.
1.1.  Buyuk  ipak  yo’li:  tarixi   Ta’kidlash joizki, O‘rta Osiyo va Qadimgi Sharq hududida Buyuk Ipak yo‘li
shakllanishidan   ancha   oldin   urush   va   tinchlik   maqsadlariga   xizmat   qilgan   yo‘llar
mavjud bo‘lgan.   Katta qo'shinlar va kichik otryadlar ular bo'ylab oldinga siljishdi,
qonli janglar avj oldi, ular bo'ylab joylashgan shaharlarga hujum qilindi;   Tinchlik
davrida   bu   yo'llar   siyosiy,   savdo   va   madaniy   hayotning   bog'lovchi   iplari   bo'lib
xizmat qilgan.   Ularning mana shu vazifasini xalqlar doimo qadrlab kelgan 3
.
  Eng   qadimgi   yo'llardan   biri   -   "lapis   lazuli"   -   miloddan   avvalgi   3-2   ming
yilliklarda shakllangan.   Pomir tog laridan boshlanib, Eron orqali G arbiy Osiyo vaʻ ʻ
Misrga   o tgan.	
ʻ   Pomirda   (Badaxshonda)   Amudaryoning   yuqori   mintaqasida   qazib
olingan yarim qimmatbaho tosh lapis lazuli (lapis lazuli) Shumer (Mesopotamiya)
va   Misr   kabi   qadimgi   Sharq   davlatlari   zargarlari   tomonidan   yuqori
baholangan.   Qabrlarni   qazish   jarayonida   ulardan   Badaxshon   lapis   lazulidan
yasalgan   buyumlar   topilgan.   Boshqa   yo'l   -   Ahamoniylarning   mashhur   "qirollik
yo'li" - VI - IV asrlarda bog'langan.   Miloddan avvalgi.   Kichik Osiyo Efes va Sardis
shaharlari   O'rta   er   dengizi   sohilida   Eron   poytaxtlaridan   biri   va   Suza   shahri
bilan.   Yana   bir   yo l   Erondan   Baqtriya,   So g diyona,   Toshkent   vohasi   va	
ʻ ʻ ʻ
Qozog iston hududi orqali Oltoyga olib borgan.	
ʻ
  Ipak   yo li   ming   yildan   ortiq   vaqt   mobaynida   Xitoy   va   O rta   yer   dengizi	
ʻ ʻ
o rtasidagi   materikning  bepoyon   hududidagi   madaniy   markazlarni   bog lab  turgan	
ʻ ʻ
karvon   yo llari   tizimidir.	
ʻ   Bu   atamaning   o zi   birinchi   marta   XIX   asrning   70-	ʻ
yillarida   nemis   geografi   va   geologi   V.Rixtofen   tomonidan   ilmiy   muomalaga
kiritilgan.   Uzoq Sharq va G'arb dunyolari o'rtasidagi aloqalarni belgilash uchun va
juda   muvaffaqiyatli   va   umumiy   qabul   qilingan   bo'lib   chiqdi.   2-asrdan
boshlab   AD   ipak   xitoy   savdogarlari   uzoq   mamlakatlarga   olib   boradigan   asosiy
tovarga aylandi.
  Shunday   qilib,   Buyuk   Ipak   yo‘li   G‘arb   va   Sharq   o‘rtasidagi   munosabatlar
ramzi   bo‘lgan.   U   insoniyat   tarixida   birinchi   marta   O rta   yer   dengizidan   Tinch	
ʻ
okeanigacha bo lgan bepoyon kengliklarda turli mamlakatlar va xalqlarni bog ladi,	
ʻ ʻ
ularning moddiy, badiiy va ma naviy madaniyatini bog ladi.	
ʼ ʻ   Ko'p asrlar davomida
3
  Axmetshin N.X.   Ipak yo'li sirlari.   M., 2022 yil bu   yo'lda   g'oyalar,   texnologiyalar,   hunarmandchilik   va   e'tiqodlar   almashinuvi
amalga oshirildi.
  BUYUK IPAK YO LI – II asrdan boshlab bog langan karvon savdo yo llariʻ ʻ ʻ
tizimi.   Miloddan   avvalgi.   15-asrgacha.   Evroosiyo   mamlakatlari   -   G'arbiy
Evropadan Xitoygacha.
  “Buyuk   ipak   yo‘li”   atamasi   tarix   faniga   19-asr   oxirida,   nemis   tarixchisi
K.Rixthofenning 1877-yilda “Xitoy” kitobi nashr  etilgandan so‘ng kirib keldi.   Bu
karvon savdo yo li kapitalizmdan oldingi davrda eng uzun (7 ming km dan ortiq)	
ʻ
bo lgan.	
ʻ   U turli tsivilizatsiya mamlakatlari va ijtimoiy-iqtisodiy tizimlar o'rtasidagi
bog'lovchi rolini o'ynadi.   Ipak yo li o z taraqqiyotida bir qancha bosqichlarni bosib	
ʻ ʻ
o tdi.	
ʻ   Karvon   aloqalarining   yagona   Trans-Evroosiyo   tizimi   2-asr   oxiridagina
shakllangan   bo lsa   ham.	
ʻ   Miloddan   avvalgi,   uning   ba'zi   segmentlari   ancha   oldin
paydo bo'lgan.
  Bu yo l tarixida uch qisqa davr bo lib, u deyarli to liq bir davlat tasarrufida	
ʻ ʻ ʻ
bo lgan:   VI   asrning   oxirgi   uchdan   birida   Turk   xoqonligi,   XIII   asrning   ikkinchi	
ʻ
choragida   Chingizxon   imperiyasi.   va   14-asrning   oxirgi   uchdan   birida   Temur
(Tamerlan)   imperiyasi.   Biroq   marshrutlarning   uzunligi   tufayli   ularni   yagona
boshqaruv   ostida   birlashtirish   nihoyatda   qiyin   edi.   Ko'pincha   bir   nechta   yirik
davlatlar o'rtasida "dunyoning bo'linishi" sodir bo'ldi.
  Ipak yo'li bo'ylab nafaqat tovarlarning o'zi, balki ularning ishlab chiqarilishi
va   mavjudligi   haqidagi   ma'lumotlar   ham   tarqatilgan.   Dastlab,   ipak   faqat   Xitoyda
ishlab   chiqarilgan,   lekin   allaqachon   1-2-asrlarda.   AD   ipakchilik   Sharqiy
Turkistonga   5-asrda   kirib   kelgan.   -   Eronga.   6-asrda.   Vizantiya   imperatori
Yunonistonda   ipakchilikni   yo'lga   qo'yishga   muvaffaq   bo'ldi   va   afsonaga   ko'ra,
sayohatchi   rohiblarni   unga   yashirincha   ichi   bo'sh   tayoqda   ipak   qurti   tuxumlarini
olib   kelishga   ko'ndiradi.   Sharqdagi   savdogarlardan   birinchi   qog'oz   sotib   olgan
evropaliklar ham 13-asrdan bo'lgan.   uni o'zingiz qiling.
  Manbalar   va   arxeologik   ma'lumotlarga   ko'ra,   miloddan   avvalgi   birinchi
asrlarda   -   yangi   davrning   birinchi   asrlarida   G'arb   va   Sharq   uchta   asosiy
transkontinental   yo'llar   bilan   bog'langan:   Janubiy,   dengiz,   Misrdan   Hindistonga olib borilgan.   U Qizil dengizdagi Mios Hormos va Berenitsa portlaridan boshlanib,
Arabiston yarim orolini aylanib o tib Hindistonning g arbiy qirg og ida joylashganʻ ʻ ʻ ʻ
uchta asosiy portga olib bordi: Indus deltasidagi Barbarikon, Narmada daryosidagi
Barigaza   va   janubdagi   Mimirika   bandargohi.   yarim   orolning   -   Nildan
Suvayshgacha   bo'lgan   kanal   bo'ylab   kemalar   O'rta   er   dengiziga   va   undan   keyin
Rimga   chiqdi.   Kengligi   45   m   bo lgan   bu   kanal   fir avn   Nexo   davrida   (miloddan
ʻ ʼ
avvalgi 610-595) qurilgan va keyin Doro I buyrug i bilan qayta tiklangan. Yo llar	
ʻ ʻ
Hindiston   portlaridan   Hindiston   yarim   orolining   chuqur   qismiga   va   shimolga,
Baqtriyaga   o tib   ketgan.	
ʻ   Hindistondan   dengiz   yo'li   yarim   orolni   aylanib   o'tib,
Janubi-Sharqiy   Osiyo   mamlakatlariga   o'tdi.   Ikkinchi   yo l   –   Buyuk   Ipak   yo lining	
ʻ ʻ
o zi   Rimdan   boshlanib,   O rta   yer   dengizi   orqali   Suriyaning   Ieropol   shahriga,   u	
ʻ ʻ
yerdan   Mesopotamiya,   Shimoliy   Eron,   O rta   Osiyo   orqali   Sharqiy   Turkiston	
ʻ
vohalariga,   undan   keyin   esa   Xitoyga   olib   bordi.   Yo‘lning   Markaziy   Osiyo   qismi
Arey   shahridan   boshlandi.   Areiadan   yo l   shimolga   burilib   Antioxiya	
ʻ
Marg iyonaga,   bu   yerdan   janubi-g arbga   Baqtriyaga,   so ngra   ikki   yo nalishda   –	
ʻ ʻ ʻ ʻ
shimolga va sharqqa ketardi.   Shimoliy yo l Termiz (qadimgi Tarmita) hududidagi	
ʻ
Oks   (Amudaryo)ni   kesib   o tgan   va   keyin   u   ham   ikki   tomonga   ajralib   ketgan:	
ʻ
Termiz   va   Sho robdan,   Chushka-G uzor   va   Sherobod   daryosi   vodiysi   bo ylab	
ʻ ʻ ʻ
Qoraqamar o tish joylaridan Temir darvozalar G arbiy Hisorda, Darbant (Derbent)	
ʻ ʻ
qishlog idan 8 km shimoli-g arbda joylashgan	
ʻ ʻ 4
.
  G arbiy Hisor – qudratli tog  tizimi, jumladan, Ko gitang va Boysuntov kabi
ʻ ʻ ʻ
ko plab   kichik   va   katta   tizmalar,   Baqtriya   va   So g d   o rtasidagi,   ikki   qadimiy	
ʻ ʻ ʻ ʻ
dehqonchilik   vohasi   –   Surxondaryo   va   Qashqadaryo   o rtasidagi   tabiiy   chegara	
ʻ
bo lgan.	
ʻ   Qadim zamonlardan tog  dovonlari bo ylab karvon yo llari va so qmoqlar	ʻ ʻ ʻ ʻ
dovonlar   va   daryo   vodiylari   bo ylab   o tgan   bo lib,   savdo   karvonlari   va   harbiy
ʻ ʻ ʻ
tuzilmalarining   asosiy   va   mohiyatan   yagona   yo li   Osiyoning   markaziy	
ʻ
mintaqalaridan   Baqtriya   –   Toxariston   va   Hindistonga,   aksincha,   O zbekistondan	
ʻ
o tgan.   Hindiston   Baqtriya,   So'g'd,   Buxoro   va   Chochga.	
ʻ   Ushbu   eng   muhim
strategik   yo'l   bir   qator   muhim   nuqtalarda   kuchli   istehkomlar   bilan
4
  Babadyasanova T.I.   O‘zbekistonning qadimiy shaharlari orqali.   - M: Profizdat, 2018 yil. mustahkamlangan.   Ulardan   biri   Sherobodning   shimoliy   chekkasida,   XVIII   asr
boshlarida   joylashgan.   Hozirgi   Sherobod   nomi   bilan   atalgan   Qo ng irotʻ ʻ
qabilasidan   Sheralixon   qal a   qurdirgan.	
ʼ   Bu   yerda,   baland   lyossli   tepaliklarda,   ilk
Kushonlar   davridayoq   Nondaxona   tog   darasidan   tashqariga   chiqadigan   daryo	
ʻ
bo ylab   o tuvchi   yo lni   to liq   boshqaradigan   kuchli   istehkomga   ega   yirik	
ʻ ʻ ʻ ʻ
Kofirqal a   (kofirlar   qal asi)   aholi   punkti   bo lgan.   tekislikka.	
ʼ ʼ ʻ   Keyinchalik,
Kofirqal’adan   4   km   shimolda   qoyalar   shu   qadar   bir-biriga   yaqinlashadiki,   tor
yo‘lakda  faqat  daryo uchun joy va uning bo‘ylab tor  yo‘l  bor.   Daryoning sharqiy
tomonida,   baland   qoyada   qadimiy   istehkom   bor.   Uning   asosiy   xususiyati
shimoldan Sherobod daryosiga tik cho'zilgan qoyaning eng chekkasida joylashgan
kuchli   Nondahana   qal'asidir.   Nondahana   tog   darasidan   tekislikka	
ʻ
chiqqan.   Keyinchalik,   Kofirqal’adan   4   km   shimolda   qoyalar   shu   qadar   bir-biriga
yaqinlashadiki,   tor   yo‘lakda   faqat   daryo   uchun   joy   va   uning   bo‘ylab   tor   yo‘l
bor.   Daryoning   sharqiy   tomonida,   baland   qoyada   qadimiy   istehkom   bor.   Uning
asosiy   xususiyati   shimoldan   Sherobod   daryosiga   tik   cho'zilgan   qoyaning   eng
chekkasida   joylashgan   kuchli   Nondahana   qal'asidir.   Nondahana   tog   darasidan	
ʻ
tekislikka   chiqqan.   Keyinchalik,   Kofirqal’adan   4   km   shimolda   qoyalar   shu   qadar
bir-biriga yaqinlashadiki, tor yo‘lakda faqat daryo uchun joy va uning bo‘ylab tor
yo‘l   bor.   Daryoning   sharqiy   tomonida,   baland   qoyada   qadimiy   istehkom
bor.   Uning   asosiy   xususiyati   shimoldan   Sherobod   daryosiga   tik   cho'zilgan
qoyaning eng chekkasida joylashgan kuchli Nondahana qal'asidir.
  O'tish joyidan o'tib, Sherobod daryosi bo'ylab yo'l shimolga, so'ngra Derbent
qishlog'i   hududida   g'arbga   burilib   ketdi.   Bu   yerda,   qishloqdan   to rt   kilometr
ʻ
g arbda   butun   Sherobod   vodiysi   bo ylab   qoyali   tizmalar   o tgan,   uning   tepasida	
ʻ ʻ ʻ
Kushonlar davrida kengligi 6,5 m, uzunligi 2 km.ga yaqin bo lgan g ishtdan devor	
ʻ ʻ
qurilgan   bo lib,   janubiy  qismida   tugaydi.   kuchli   qal'a.	
ʻ   Bu   Kushon   podsholigining
chegara   devori   bo lib,   uni   Kangyuydan   ajratib   turardi.	
ʻ   Keyinchalik,   yo'l   Temir
darvozalarga yaqinlashdi - turli nomlar bilan qayta-qayta tilga olingan tog'li dovon:
Dar-iAxaniy, Babaal-Hadid., Temur-kapig, O'rta asr arab-fors yozma manbalarida
va turkiy runik yozuvlarda Temur-kahalga.   Temir   darvozadan   yo l   o rta   asrlarda   So g dning   Kendek   qishlog iʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
joylashgan   Aqrabotga   olib   borar,   so ngra   shimolga   burilib,   Uryadaryo   vodiysini	
ʻ
kesib   o tadi,   Qoraxoval   qishlog i   va   Qamdareaza   darasi   bo ylab   Kesh   viloyatiga	
ʻ ʻ ʻ
(zamonaviy   Shahrisabz   va   Kitob)   va   undan   keyin   qadimgi   Maroqandagacha.   Bu
Toxaristondan   Samarqandgacha   bo lgan   eng   qisqa   yo l   edi.	
ʻ ʻ   Maroqandadan   Och
dasht   orqali   Choch   viloyatiga   (hozirgi   Toshkent   vohasi),   Farg onaga   va   Terek-	
ʻ
Davon dovoni orqali Sharqiy Turkistonga borgan.
  Bu   yo lning   Tarmitadan   Surxondaryo   vodiysi   bo ylab   yana   bir   yo nalishi	
ʻ ʻ ʻ
komediyachilar   yashaydigan   tog li   o lkaga   borgan   bo lib,   u   bir   qator   olimlarning	
ʻ ʻ ʻ
taxminiga   ko ra,   Dushanbedan   shimoli-sharqda   joylashgan   Karategin   viloyatida	
ʻ
joylashgan.   Keyinchalik,   yo'l   Tosh   minorasi   deb   ataladigan   joyga   yaqinlashdi   va
undan savdogarlar to'xtash joyiga bordi.
  Savdogarlar   to xtagach,   Buyuk   Ipak   yo li   shimol   va   janub   tomondan   keng	
ʻ ʻ
Takla-Makan cho llarini aylanib o tgan.	
ʻ ʻ   Yo lning janubiy qismi Yarkend, Xo tan,	ʻ ʻ
Niy,   Miran   vohalaridan,   Dunxuan   viloyatida   esa   ilgari   Qizil,   Kucha,   Turfon
vohalarini kesib o tgan shimoliy qismi bilan bog langan.	
ʻ ʻ   Keyinchalik, yo'l Buyuk
Xitoy   devori   bo'ylab   sharqqa   borib,   Samoviy   imperiyaning   poytaxti   Chang'anga
yaqinlashdi.   Yozma   manbalarda   aniq   ko‘rsatma   bo‘lmasa-da,   Buyuk   Ipak   yo‘li
Koreya va Yaponiyagacha davom etgan va bu davlatning qadimiy poytaxti Narada
tugagan degan taxmin mavjud.
  Bu yo lning yana bir O rta Osiyo tarmog i boshqa yo nalishga ega bo lgan:	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
Antioxiya   Marg iyonadan   –   qadimgi   Marvdan   Qoraqum   qumlari   orqali   o tib,	
ʻ ʻ
Oxusni   kesib   o tgan,   so ng   Buxoroga,   u   yerdan   Maroqanda,   Choch,   Farg ona   va
ʻ ʻ ʻ
undan keyin vohalarga borgan. Sharqiy Turkiston.
  Nihoyat,   Buyuk   Ipak   yo‘lining   uchinchi   yo‘li   –   Cho‘l   yo‘li   O‘rta   Osiyo
shimolidan o‘tdi.   Bu bizning eramizning birinchi asrlarida Bosfor qirolligi va Rim
imperiyasi   hukmronligi   ostida   bo'lgan   Shimoliy   Qora   dengiz   mintaqasi
shaharlarida   boshlangan.   Bu   mintaqaning   asosiy   shaharlari:   Tira,   Olbiya,
Xersones,  Pantikapaeum, Fanagoriyalar  O'rta  er  dengizi, skif  va  sarmat  qabilalari
mamlakatlari va, ehtimol, uzoqroq hududlar bilan jonli savdo aloqalarida bo'lgan.   Qoradengiz va O rta Osiyo o rtasidagi savdo va madaniy aloqalarda sarmatʻ ʻ
qabilalari,   ayniqsa,   Orol   dengizi   va   Qora   dengiz   oralig idagi   ulkan   hududni	
ʻ
egallagan   aorlar   va   alanlar   katta   rol   o ynagan.Dasht   yo li,   ehtimol,	
ʻ ʻ
yuqoridagilardan   o tgan   bo lsa   kerak.   -   zikr   etilgan   shaharlar   Donning   quyi	
ʻ ʻ
oqimida   joylashgan   yirik   qadimiy   Tanais   shahri   orqali   janubiy   rus   dashtlarini,
Quyi   Volga   bo'yi,   Orolbo'yi   bo'ylab   o'tgan,   so'ngra   janubiy   Qozog'iston   orqali
Oltoy  va   Sharqiy   Turkistonga   o'tgan.   Ehtimol,  Buyuk   Ipak   yo‘lining  asosiy   yo‘li
bilan bog‘langan.   Bu yo lning Shimoliy Orol dengizidan Xorazm orqali o tadigan	
ʻ ʻ
tarmoqlaridan biri So g diyonaga, keyinroq janubga o tgan.	
ʻ ʻ ʻ
  Buyuk   Ipak   yo lining   shimoliy   yo lidan   o tish   qiyinroq   edi,   chunki   u   ko p
ʻ ʻ ʻ ʻ
o nlab   kilometrlar   davomida   shahar   va   aholi   punktlari   bo lmagan   suvsiz	
ʻ ʻ
dashtlardan o tgan, u yerda hech kimning hokimiyatini tan olmagan turli qabilalar	
ʻ
savdo   karvonlariga   bostirib   kirgan.   janubiy   yo'llar   -   bu   Parfiya   yoki   Kushon
davlatlarining nazorati ostida edi.
  Buyuk Ipak yo‘li nafaqat savdo karvonlari, balki etnik migratsiya yo‘li ham
bo‘lgan.   Miloddan   avvalgi   1-ming   yillikdan   boshlab   Sharqdan   G'arbga
ko'chmanchi   qabilalarning   son-sanoqsiz   oqimlari:   skiflar,   sarmatlar,   xunlar,
avarlar, bolgarlar, majyarlar, pecheneglar va "ularning soni yo'q".
  Buyuk   Ipak   yo lining   uchta   asosiy   yo lidan   tashqari,   bu   uch   yo lning	
ʻ ʻ ʻ
hammasi   bir-biri   bilan   bog langan   boshqa   yo llar   ham   bo lgan.	
ʻ ʻ ʻ   Xullas,
Hindistonning   g arbiy   sohilidagi   dengiz   portlaridan   bir   qancha   yo llar   shimolga	
ʻ ʻ
olib bordi  va Xaybar  dovoni  orqali  Baqtriyaga olib bordi  va  u yerda  Buyuk Ipak
yo lining asosiy yo li bilan tutashdi.	
ʻ ʻ   So'g'd poytaxti - qadimgi Marakanda Kavkaz
ipak   yo'li   boshlandi,   u   Xorazmga   borib,   Kaspiy   dengizi   etagini   kesib   o'tdi,
Shimoliy  Kavkaz   dashtlarini   kesib   o'tdi   va  keyin  Darvin  yo'li   deb  ataladigan  yo'l
bo'ylab   tizma   dovonlariga   yaqinlashdi:   Kluxor.   va   Marux   va   Tsxumi   shahriga
tushdilar.   Bu yerdan savdo karvonlari Qora dengiz orqali Vizantiya imperiyasining
poytaxti   Konstantinopol   shahriga   o tgan.	
ʻ   Kavkaz   ipak   yo li   6-asrning   2-yarmida	ʻ
alohida ahamiyatga ega bo ldi.	
ʻ   reklama,   Quyi   Volga   bo yidan   Kaspiy   dengizining   g arbiy   qirg og i   bo ylab   Kaspiyʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
Temir darvozalari – Darband janubidan qadimgi Albaniya va Parfiyagacha bo lgan	
ʻ
muhim   yo l   Buyuk   ipak   yo lining   shimoliy   va   asosiy   yo nalishlarini	
ʻ ʻ ʻ
bog lagan.	
ʻ   Aynan shu yo'l bo'ylab Hindiston va Misr tovarlari Shimoliy Kavkaz va
janubiy rus dashtlariga etib kelgan.   Ehtimol, shuning uchun Misr tumorlari bu erda
juda ko'p miqdorda topilgan.   Taxminlarga ko'ra, bu tumorlar Misrning Iskandariya
va Naucratis shaharlarida qilingan.
  Eng   qadimgi   yo'llardan   biri   -   "lapis   lazuli"   -   miloddan   avvalgi   3-2   ming
yilliklarda shakllangan.   Pomir tog laridan boshlanib, Eron orqali G arbiy Osiyo va	
ʻ ʻ
Misrga   o tgan.	
ʻ   Pomirda   (Badaxshonda)   Amudaryoning   yuqori   mintaqasida   qazib
olingan yarim qimmatbaho tosh lapis lazuli (lapis - azure) Shumer (Mesopotamiya)
va   Misr   kabi   qadimgi   Sharq   davlatlari   zargarlari   tomonidan   yuqori
baholangan.   Qabrlarni   qazish   jarayonida   ulardan   Badaxshon   lapis   lazulidan
yasalgan   buyumlar   topilgan.   Boshqa   yo'l   -   Ahamoniylarning   mashhur   "qirollik
yo'li" - VI-IV asrlarda bog'langan.   Miloddan avvalgi.   Kichik Osiyo shaharlari Efes
va Sardis, O'rta er dengizi sohilida, Eron poytaxtlaridan biri va Susa shahri.   Yana
bir   yo l   Erondan   Baqtriya,   So g diyona,   Toshkent   vohasi   va   Qozog iston   hududi	
ʻ ʻ ʻ ʻ
orqali Oltoyga olib borgan.
  Iskandar   Zulqarnayn   so‘nggi   Ahamoniylar   shohi   Doro   qo‘shinini   mag‘lub
etdi.   Miloddan   avvalgi   329   yil   bahorida   O'rta   Osiyo   chegarasida   paydo
bo'ldi.   Kuchli qarshiliklarga qaramay, Aleksandr Makedonskiy bu yerda o z o zini	
ʻ ʻ
o rnatadi.Zamonaviy   arxeologiya   ma lumotlariga   ko ra,   miloddan   avvalgi   3	
ʻ ʼ ʻ
ming.   "lapis lazuli yo'li" faoliyat ko'rsatgan, bu yo'lda yarim qimmatbaho tosh lapis
lazuli   Pomir   etaklaridan   (zamonaviy   Tojikiston   hududidagi   Badaxshon
viloyatidan) g'arb va janubga juda uzoq masofalarga, mamlakatlarga olib kelingan.
Yaqin   Mesopotamiya   (Ur,   Lagash)   va   Hindiston   (Harappa,   Mohenjo-
Daro).   Miloddan avvalgi 2 ming yillikning oxiridan.   "jade path" ishlay boshladi
Miloddan avvalgi 1 ming yillik o'rtalarida.   bu ikki karvon yo li qo shila boshladi:	
ʻ ʻ
Badaxshon lapis lazuli Xitoyga yo l topadi, Xitoy ipakidan tikilgan kiyimlar Fors	
ʻ
va   Hind   vodiysida   yoyiladi.   Biroq,   savdo   uzoq   vositachilar   zanjiri   orqali   o'tdi, shuning uchun xitoylar va O'rta er dengizi xalqlari bir-birining mavjudligi haqida
tasavvurga ega emas edilar.
Buyuk   Ipak   yo li   faoliyatining   boshlanishi   miloddan   avvalgi   2-asrning   ikkinchiʻ
yarmiga   to g ri   keladi,   diplomat   va   razvedkachi   Chjan   Tszyan   birinchi   marta	
ʻ ʻ
xitoyliklar   uchun   G arbiy   hududni   –   O rta   Osiyo   mamlakatlarini   kashf	
ʻ ʻ
etgan.   Shunday   qilib,   ikkita   buyuk   yo'l   bir   butunga   bog'landi.   Ulardan   biri
G arbdan   O rta   er   dengizi   bo yidagi   mamlakatlardan   O rta   Osiyoga   yurish   qilib,	
ʻ ʻ ʻ ʻ
Iskandar   Zulqarnayn   va   salavkiylar   sarkardasi   Demodamusning   Jaksart   —
Sirdaryogacha   bo lgan   yurishlari   paytida   ellinlar   va   makedoniyaliklar   tomonidan	
ʻ
o rganilib, o tgan.	
ʻ ʻ   Sharqdan, Xan imperiyasidan Markaziy Osiyoga olib boradigan
yana   biri   Chjan   Jian   tomonidan   o'rganilib,   shimoldan   janubga   Davan,   Kangyu,
So'g'd, Baqtriya orqali o'tgan.
  Buyuk   Ipak   yo'lining   dastlabki   kashfiyoti   mashhur   xitoylik   sayohatchi,
diplomat, saroy qo'riqchisi ofitseri - Chjan Jian nomi bilan bog'liq.   Chjan Jianning
ekspeditsiyalari Xan sulolasi hukmdori Vudi tomonidan jihozlangan.   Uning davlati
chegaralari   Xiongnu   (xunlar)   tomonidan   doimo   hujumga   uchragan.   Ularning
bosqinlari   176-206   yillarda   boshlangan.   Miloddan   avvalgi   221   yilda   Qin   Shi-
Xuangdi.   bu ko'chmanchi qabilalardan himoya qilish uchun Buyuk Xitoy devorini
quradi.
  Osmon   o‘g‘li   Vu-Di   asirga   olingan   xunlardan   yue-chih   xalqini   mag‘lub
etganliklarini   bilib   oladi.   Ikkinchisi   g'arbga   -   Taklamakan   orqali   qochib,   u   erda
joylashdi.   Vu-Di   Xiongnularga   qarshi   kurashish   uchun   Yue-Chjada   ittifoqchilar
topishga   qaror   qildi.   Yue-chji   bilan   harbiy   shartnoma   tuzish   uchun   u   miloddan
avvalgi   138   yilda   yo'lga   chiqadi.   100   kishilik   karvon   bilan   Chjanqyan.   Hozirgi
Gansu   provinsiyasi   hududida   Xiongnularning   ko'plab   tuzoqlaridan   qochishga
muvaffaq bo'lgach, u asirga tushadi.   U 10 yil davomida asirlikda qoldi, lekin shu
bilan birga o'z mavqeining belgisini (yoqoqning dumini) saqlab qolishga muvaffaq
bo'ldi,   qochib   qutuldi   va   o'z   missiyasini   davom   ettirdi.   Nihoyat,   u   yangi
hukmdorlar   sulolasiga   asos   solgan,   o'z   davlatini   yaratgan   va   Xiongnulardan   o'ch
olishni istamagan Yue-chih (Kushon) oldiga borishga muvaffaq bo'ldi.   Chjan Jian yil   davomida   bu   hududdagi   yue-chzhalar   va   boshqa   qabilalar   haqida   ma'lumot
to'plagan.   Xitoyga   qaytib,   u   yana   qo'lga   olindi,   yana   qochib   ketdi   va   nihoyat,   13
yildan   so'ng,   u   Vu-Di   shahriga   etib   keldi   va   unga   olgan   ma'lumotlarini   taqdim
etdi.   Uning   Buxoro,   Farg‘ona,   Samarqand,   Balx,   Fors   va   Rimdagi   saltanatlar
to‘g‘risida   to‘plagan   bu   harbiy,   siyosiy,   geografik,   iqtisodiy   ma’lumotlari   unga
Xan   saroyida   vakolat   bergan.   Lekin,   eng   muhimi,   Vu   Dini   “qonli   terlagan”
farg‘ona   otlari   haqidagi   xabar   qiziqtirdi.   Xitoyliklarning   harbiy   ambitsiyalari
uchun bu otlarning topilishi  bebaho edi.   Bular katta, baland bo'yli, kuchli tuyog'li
otlar   edi   -   zirh   kiygan   chavandozni   orqalarida   ko'tarishga   qodir   haqiqiy   jangovar
otlar.   Bungacha   xitoyliklar   faqat   mahalliy   ot   zotlarini   bilishgan   -   kichik   va   past
bo'yli,   tuyog'i   yomon   (va   ular   hali   ham   otlarni   qanday   oyoqqa   kiyishni
bilishmagan), zamonaviy Prjevalskiy otini eslatadi.  
  Uning   Buxoro,   Farg‘ona,   Samarqand,   Balx,   Fors   va   Rimdagi   saltanatlar
to‘g‘risida   to‘plagan   bu   harbiy,   siyosiy,   geografik,   iqtisodiy   ma’lumotlari   unga
Xan   saroyida   vakolat   bergan.   Lekin,   eng   muhimi,   Vu   Dini   “qonli   terlagan”
farg‘ona   otlari   haqidagi   xabar   qiziqtirdi.   Xitoyliklarning   harbiy   ambitsiyalari
uchun bu otlarning topilishi  bebaho edi.   Bular katta, baland bo'yli, kuchli tuyog'li
otlar   edi   -   zirh   kiygan   chavandozni   orqalarida   ko'tarishga   qodir   haqiqiy   jangovar
otlar.   Bungacha   xitoyliklar   faqat   mahalliy   ot   zotlarini   bilishgan   -   kichik   va   past
bo'yli,   tuyog'i   yomon   (va   ular   hali   ham   otlarni   qanday   oyoqqa   kiyishni
bilishmagan),   zamonaviy   Prjevalskiy   otini   eslatadi.   Uning   Buxoro,   Farg‘ona,
Samarqand,   Balx,   Fors   va   Rimdagi   saltanatlar   to‘g‘risida   to‘plagan   bu   harbiy,
siyosiy,   geografik,   iqtisodiy   ma’lumotlari   unga   Xan   saroyida   vakolat
bergan.   Lekin,   eng   muhimi,   Vu   Dini   “qonli   terlagan”   farg‘ona   otlari   haqidagi
xabar   qiziqtirdi.   Xitoyliklarning   harbiy   ambitsiyalari   uchun   bu   otlarning   topilishi
bebaho   edi.   Bular   katta,   baland   bo'yli,   kuchli   tuyog'li   otlar   edi   -   zirh   kiygan
chavandozni   orqalarida   ko'tarishga   qodir   haqiqiy   jangovar   otlar.   Bungacha
xitoyliklar   faqat   mahalliy   ot   zotlarini   bilishgan   -   kichik   va   past   bo'yli,   tuyog'i
yomon (va ular hali ham otlarni qanday oyoqqa kiyishni bilishmagan), zamonaviy
Prjevalskiy   otini   eslatadi.   Fors   va   Rim   haqida   unga   Xan   saroyida   hokimiyat berdi.   Lekin, eng muhimi, Vu Dini “qonli terlagan” farg‘ona otlari haqidagi xabar
qiziqtirdi.   Xitoyliklarning harbiy ambitsiyalari uchun bu otlarning topilishi bebaho
edi.   Bular  katta,  baland  bo'yli, kuchli   tuyog'li  otlar  edi  -  zirh kiygan  chavandozni
orqalarida   ko'tarishga   qodir   haqiqiy   jangovar   otlar.   Bungacha   xitoyliklar   faqat
mahalliy ot zotlarini bilishgan - kichik va past  bo'yli, tuyog'i yomon (va ular hali
ham   otlarni   qanday   oyoqqa   kiyishni   bilishmagan),   zamonaviy   Prjevalskiy   otini
eslatadi.   Fors   va   Rim   haqida   unga   Xan   saroyida   hokimiyat   berdi.   Lekin,   eng
muhimi,   Vu   Dini   “qonli   terlagan”   farg‘ona   otlari   haqidagi   xabar
qiziqtirdi.   Xitoyliklarning harbiy ambitsiyalari uchun bu otlarning topilishi bebaho
edi.   Bular  katta,  baland  bo'yli, kuchli   tuyog'li  otlar  edi  -  zirh kiygan  chavandozni
orqalarida   ko'tarishga   qodir   haqiqiy   jangovar   otlar.   Bungacha   xitoyliklar   faqat
mahalliy ot zotlarini bilishgan - kichik va past  bo'yli, tuyog'i yomon (va ular hali
ham   otlarni   qanday   oyoqqa   kiyishni   bilishmagan),   zamonaviy   Prjevalskiy   otini
eslatadi.   yaxshi   tuyog'li   baland   bo'yli   kuchli   otlar   zirh   kiygan   otliqni   orqalarida
olib yurishga qodir haqiqiy jangovar otlardir.   Bungacha xitoyliklar faqat mahalliy
ot zotlarini bilishgan - kichik va past bo'yli, tuyog'i yomon (va ular hali ham otlarni
qanday oyoqqa kiyishni bilishmagan), zamonaviy Prjevalskiy otini eslatadi.   yaxshi
tuyog'li baland bo'yli kuchli otlar zirh kiygan otliqni orqalarida olib yurishga qodir
haqiqiy jangovar otlardir.   Bungacha xitoyliklar faqat mahalliy ot zotlarini bilishgan
-   kichik   va   past   bo'yli,   tuyog'i   yomon   (va   ular   hali   ham   otlarni   qanday   oyoqqa
kiyishni bilishmagan), zamonaviy Prjevalskiy otini eslatadi.
Vu-Dining   bu  g'ayrioddiy   Farg'ona   otlariga  kirishga   urinishlari   bilan  Ipak   yo'lida
savdo boshlanadi.   Xitoyliklar bu otlarni sotib ololmadilar.   Keyin Vu-Di Qo‘qonni
qamal   qilish   uchun   Farg‘ona   vodiysiga   katta   qo‘shin   yuboradi.   Qo‘qon   aholisi
otlar   bilan   birga   shahar   devorlari   ortiga   yashirinib,   otlarni   va   shaharni   yoqib
yuborishga   va’da   berishdi,  ammo   mohir   xitoylik  diplomatlar   qo‘qonliklarni   qonli
ter   to‘kkan   bir   necha   o‘nlab   otlarni   tovon   puli   va   tovon   puli   shaklida   berishga
ko‘ndirishdi.   Vu-Di   armiyasi   orqaga   chekindi.   Vu-Di   o'z   mulkini   G'arbga
kengaytirishga   kirishdi.   U   Sichuan   va   Turkiston   mamlakatlari   orqali   Baqtriyaga
savdo   yo llarini   davom   ettirishni   rejalashtirgan.ʻ   Xunlar   ustidan   g'alaba qozongandan   so'ng,   Xitoy   hukumati   shimoli-g'arbiy   mamlakatlar   bilan   aloqa
o'rnatish   uchun   Tsyuan   (vino   manbai)   provinsiyasini   tashkil   etdi.   Shu   maqsadda
Ansi,   Gyaochi   va   boshqa   mamlakatlarga   yangi   elchilar   yuborildi.   Vataniga
qaytgan   xitoy   elchilari   o zlari   bilan   O rta   Osiyodan,   eng   avvalo,   ot   olibʻ ʻ
kelishgan.   Sovg'a  sifatida ular  o'zlari   bilan tovarlarning eng  qulayi  bo'lgan  ipakni
olib   ketishgan,   chunki   ish   haqi   va   soliqlar   ipakda   to'langan,   bundan   tashqari,
hukumat metall pullarni mamlakat tashqarisiga olib chiqishni xohlamagan. 1.1. Z амо n а viy   Buyuk   ipak   yo’lining   tiklanishi   va   unda   O’zbekistonning
o’rni.
  G arbiy   o lkalarda   ipakdan   tashqari   qurol-aslaha   ham   katta   talabga   egaʻ ʻ
edi.   Ikkala marshrutni nazorat qilish, ya'ni.   "jannat tog'lari" (Tyan-Shan) va "piyoz
tog'lari"   (Pomir)   orqali   o'tadigan   "janubiy   yo'l",   shuningdek,   boshidan   "shimoliy
yo'l".   60-lar   Xitoy   qo'lida.   Hatto   g'arbiy   erlarga   komendant   tayinlangan,   uning
vazifalariga qo'shnilarni hushyorlik bilan kuzatish kiradi.
  Antik davrda Buyuk Ipak yo li bo ylab aloqalar 1—2-asrlar bo yida ayniqsa	
ʻ ʻ ʻ
katta   taraqqiyotga   erishdi.   105-115   yillarda.   Vu-Di   Parfiya   bilan   aloqa
o'rnatdi.   Parfiyaliklar   xitoy   ipaklarini   bajonidil   sotib   oldilar.   Rimliklar   ham   uning
mavjudligini   parfiyaliklardan   bilishgan.   Tarixchi   Florusning   ta'rifiga   ko'ra,
rimliklar   ko'rgan   birinchi   ipak   -   bu   miloddan   avvalgi   53   yilda   Mark   Licinius
Krassni   qattiq   mag'lubiyatga   uchratgan   parfiyaliklarning   oltin   bilan   tikilgan
bayroqlari.
Xan   imperiyasi   agressiv   ekspansionistik   siyosat   olib   bordi   va   o'ziga   tegishli
bo'lgan   Xuanxe   daryosi   va   Yantszi   o'rtasidagi   kichik   hududdan   tashqariga
chiqishga intildi.   Bu tendentsiya  ayniqsa  imperator  Vu-di  (miloddan avvalgi  140-
86   yillar)   davrida   kuchaydi,   u   g'arbiy   hududlarga   ko'proq   e'tibor   qaratdi,   u   erda
xitoylar   kuchli   harbiy   kuch   -   Hunlar   bilan   to'qnash   keldi.   Shanyuey   Mod
boshchiligida   xunlar   yuechjilarni   mag lub   etib,   ularning   ko pchiligini   So g d   va	
ʻ ʻ ʻ ʻ
Baqtriyaga   qochishga   majbur   qiladilar.   Xunlarga   qarshi   ittifoqchi   qidirayotgan
xitoyliklar   e tiborini   yuechjilarga   qaratdi   va   ular   bilan   diplomatik   aloqalar	
ʼ
o rnatish   va   harbiy   ittifoq   tuzish   uchun   Chjan   Szyan   boshchiligidagi   Xitoy	
ʻ
missiyasi   yuborildi.   Uzoq   yillar   hunlar   asirida   bo‘lgan   Chjan   Jian   O‘rta   Osiyoga
kirib   borishga   muvaffaq   bo‘ldi   va   u   yerda   tegishli   muzokaralar   olib   bordi.   Chjan
Jianning   128   yoki   126   yillarda   G'arbiy   hududni   kashf   etishi   Miloddan
avvalgi.   munosabatlarning   turli   shakllari,   jumladan,   diplomatik   munosabatlar
o‘rnatilishiga   olib   keldi.   Xitoy   bilan   birinchi   aloqa   o'rnatgan   davlat   Davan-
Farg'ona   bo'ldi.   Qolaversa,   davlatlar   o‘rtasidagi   harbiy   to‘qnashuvlarning   asosiy sabablaridan   biri   Farg‘onaning   “samoviy   otlari”   edi.   Shizi   ma lumotlariga   ko ra,ʼ ʻ
Vu-di Davan hukmdoriga 100 lan oltin va bir oltin ot bilan maxsus elchi yuborib,
bu sovg alar evaziga Davan argamaklarini jo natishni iltimos qilgan.	
ʻ ʻ   Ammo Davan
hukmdori   Xitoy   elchisining   iltimosini   rad   etib,   otlardan   voz   kechishni   istamay,
uzoqda   bo lganligi   sababli   Xitoy   Davanga   o z   qo shinlarini   jo nata   olmaydi,   deb	
ʻ ʻ ʻ ʻ
hisoblaydi.   Bu   elchini   g'azablantirdi   va   u   qo'pollik   bilan   javob   berdi.   Zamonaviy
tilda   janjal   kelib   chiqdi   va   elchi   o'ldirildi   (o'sha   paytda   diplomatik   immunitet
tushunchasi   yo'qligi   aniq),   va   uning   mol-mulki   Davan   hukmdori   foydasiga
musodara   qilindi.   Bunga   javoban   Xitoy   imperatori   qo mondon   Li   Kuan-li	
ʻ
boshchiligida Farg onaga 100 mingga yaqin qo shin yuboradi.	
ʻ ʻ   Xitoy-Davan urushi
boshlanib,   4   yil   davom   etgan   va   Davanning   mag'lubiyati   bilan   yakunlangan.   Li
Guan-li   buyrug'i   bilan   qatl   etilgan   sobiq   egasi   Muguaning   o'rniga   Motsay
oqsoqollaridan  biri  ekilgan   va  xitoylar  3000  ta  ot  olib,  qaytib  ketishgan.   1  yildan
so'ng   Davan   oqsoqollari   Motsayni   xitoyparastligi   uchun   o'ldirdi   va   uning   kenja
o'g'li Chanfenni taxtga o'tirdi, u Xitoy bilan tinchlik shartnomasi tuzdi (bu Xitoy va
Markaziy   Osiyo   davlatlaridan   biri   o'rtasidagi   birinchi   shartnoma   edi)   o‘g‘lini
garovga   oldi   va   har   yili   Xitoyga   bir   juft   “samoviy   zotli”   ot   jo‘natishni   o‘z
zimmasiga   oldi.   Bunga   javoban   imperator   saroyi   Davan   bilan   tinch-totuv
munosabatlarni   mustahkamlash   maqsadida   bu   yerga   hadyalar   bilan   elchi
yubordi.   Xitoy elchisi qaytib ketayotib Davandan jo‘nab ketayotib, o‘zi bilan uzum
va   Mu-su   o‘simligining   urug‘larini   olib   ketgan,   keyinchalik   Xitoy   imperatori
tomonidan   katta   maydonda   saroyda   yetishtirilgan.   Shunday   qilib,   Xitoy   birinchi
marta uzum va beda kabi muhim qishloq xo'jaligi ekinlari bilan tanishdi.
  Davan-Xitoy   urushi   tugagandan   so'ng   Xitoyning   g'arbiy   mintaqadagi
diplomatik   faolligi   tez   sur'atlar   bilan   o'sib   bormoqda.   “Xan   oqsoqollari   tarixi”ga
ko‘ra,   imperator   Vu-di   davrida   O‘rta   Osiyoning   turli   davlatlariga   har   yili   kamida
10 ta elchixona yuborilgan.
  II   asr   oxirida.   Miloddan   avvalgi   111-105   yillar   oralig'ida   Miloddan
avvalgi.   Xitoy   imperator   Vu-di   tashabbusi   bilan   birinchi   marta   Parfiya   qirolligi
bilan   diplomatik   aloqalar   o'rnatdi,   xitoy   manbalarida   Ansi   deb   ataladi.   Xitoy elchisini   sharqiy   chegarada   20   ming   otliq   askari   bilan   harbiy   boshliqlar   tantanali
ravishda   kutib   oldilar   va   Parfiya   davlati   poytaxtiga   kuzatib   qo‘ydilar.   Qaytishda
Xitoy   elchixonasi   Xitoy   imperatoriga   sovg'a   sifatida   tuyaqush   va   sehrgarlarning
tuxumlarini   va   Lichanni   (Misrdagi   Iskandariya)   olib   kelgan   Parfiya   elchisi   bilan
yo'lga chiqdi.
  Bu   elchiliklar   va   G arbiy   hududning   ochilishi   natijasida   Buyuk   ipak   yo liʻ ʻ
vujudga   keldi.   Xan   Xitoyi   va   O rta   Osiyodagi   Kangyu   davlati   o rtasidagi	
ʻ ʻ
diplomatik aloqalar biroz boshqacha rivojlandi.   Muhim harbiy kuchga ega bo'lgan
Kanju   Xitoydan   mustaqil   siyosat   olib   bordi,   diplomatik   munosabatlarda
xitoyliklarning ustunligini tan olmadi.   Shunday qilib, "Xan oqsoqollari uyi tarixi"
ga ko'ra, Xitoy elchilari Kanju hukmdori bilan qabullarda usunlardan pastroq joyni
egallagan   va   kechki   ovqat   ularga   usun   shahzodalari   va   oqsoqollariga   qaraganda
kechroq   berilgan.   Biroq,   G'arbiy   hududda   erishilgan   shon-shuhratni   yuqori
baholagan   Xitoy,   har   qanday   holatda   ham,   bunday   vaziyatga   chidab,   bu   erda   o'z
mavqeini   saqlab   qolishga   harakat   qildi.   Xitoyni   suveren   sifatida   tan   olmaslik,
masalan, Usun,
Xitoyliklar   bu   Kangjuning   Xitoy   bilan   savdo-sotiqini   rivojlantirishga   yordam
beradigan   ayyor   bahona   deb   hisoblardi.   Chjan   Tszyan   Baqtriyaga   borganida
yuechjilar Xinnularga qarshi Xitoy bilan harbiy ittifoq tuzish to g risidagi taklifni	
ʻ ʻ
aftidan rad etgan bo lsalar ham, ular o rtasidagi diplomatik munosabatlar rivojlanib	
ʻ ʻ
bordi.
  Bu   munosabatlarning   eng   muhim   yutuqlaridan   biri   buddizmning   Xitoyga
kirib   borishi   bo‘lib,   bunga   Yuechjilarning   Xitoydagi   elchixonalari   va   Xitoyning
Baqtriyadagi   elchixonalari   yordam   berdi.   u   imperiyaga   shimoldan   hujum   qilgan
Xiongnu   ko chmanchilariga   qarshi   kurashda   ularni   Xitoy   Xan   imperiyasining	
ʻ
ittifoqchisi   bo lishga   ishontirish   uchun   yuechji   ko chmanchilari   oldiga   xavfli	
ʻ ʻ
diplomatik   missiyaga   boradi.   Chjan   Tsyan   Markaziy   Osiyoga   -   So'g'd   va
Baqtriyaga   (hozirgi   O'zbekiston,   Tojikiston   va   Afg'oniston   hududlarida)   tashrif
buyurgan birinchi xitoylik bo'ldi.   U yerda xitoylik tovarlarga qanchalik talab katta
ekanligini   bilib   oldi   va   xitoyliklar   hech   qanday   tasavvurga   ega   bo‘lmagan   ko‘p narsalarni ko‘rdi.   Miloddan avvalgi 126-yilda Xitoyga qaytib, u imperatorga Xitoy
va   O rta   Osiyo   davlatlari   o rtasidagi   to g ridan-to g ri   savdoning   afzalliklariʻ ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
haqida ma ruza taqdim etadi.	
ʼ
Chjan   Tsyan   Xinnularga   qarshi   kurashda   Baqtriyani   nazorat   qilgan   yuechjilardan
harbiy   yordam   ololmasa   ham,   u   to plagan   ma lumotlar   nihoyatda   muhim   deb	
ʻ ʼ
e tirof   etilgan.	
ʼ   Miloddan   avvalgi   123-119   yillarda   Xitoy   qo'shinlari   mustaqil
ravishda   Xiongnu   ustidan   g'alaba   qozonib,   Xitoydan   g'arbga   yo'lni
ta'minladilar.   Bu   2-asrning   oxiridan.   Miloddan   avvalgi.   Buyuk   Ipak   yo‘lining
qadimgi   dunyoning   barcha   buyuk   sivilizatsiyalarini   –   Xitoy,   Hindiston,   Yaqin
Sharq   va   Yevropani   bog‘laydigan   o‘tish   yo‘li   sifatida   faoliyat   yuritishi   haqida
gapirish   mumkin.   Karvon   yo'llarining   bu   ulkan   tizimi   bir   yarim   ming   yildan
ko'proq vaqt davomida mavjud bo'lgan - boshqa uzoq masofali quruqlikdagi savdo
yo'llariga   qaraganda   ancha   uzoqroq   (masalan,   "Varangiyaliklardan   yunonlarga"
yo'l).
  Ipak   yo lining   yo nalishlari   o zgargan   bo lsa-da,   Sharq   va   G arbni	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
bog lovchi ikkita asosiy yo nalishni ajratib ko rsatish mumkin:	
ʻ ʻ ʻ
-   janubiy   yo'l   -   Xitoy   shimolidan   O'rta   Osiyo   orqali   Yaqin   Sharq   va   Shimoliy
Hindistonga;
- shimoliy yo'l - Xitoyning shimolidan Pomir va Orol dengizi orqali Quyi Volga va
Qora dengiz havzasigacha.
Janubiy   va   shimoliy   yo'llar   o'rtasida   bir   nechta   tutashtiruvchi   va   oraliq   yo'llar
mavjud edi.   Vaqt o'tishi bilan aloqa tarmog'i tobora zichlashdi, jumladan, ko'proq
va ko'proq filiallar.   Asosiy yo'llar shimoliy yoki janubiy yo'lga o'tdi.
Ipak   yo'li   bo'ylab   nafaqat   tovarlarning   o'zi,   balki   ularning   ishlab   chiqarilishi   va
mavjudligi   haqidagi   ma'lumotlar   ham   tarqatilgan.   Dastlab,   ipak   faqat   Xitoyda
ishlab   chiqarilgan,   lekin   allaqachon   1-2-asrlarda.   AD   ipakchilik   Sharqiy
Turkistonga   5-asrda   kirib   kelgan.   -   Eronga.   6-asrda.   Vizantiya   imperatori
Yunonistonda   ipakchilikni   yo'lga   qo'yishga   muvaffaq   bo'ldi   va   afsonaga   ko'ra,
sayohatchi   rohiblarni   unga   yashirincha   ichi   bo'sh   tayoqda   ipak   qurti   tuxumlarini
olib kelishga ko'ndiradi. I   bob   xulosa
  Buyuk   ipak   yo ‘ li   va   Sharq   mamlakatlari   faoliyati   davomida   ko ‘ plab   yangi
tovarlar   bilan   tanishdik .   Xitoy   sayyohi   Chjan   Tsyan   O rta   Osiyodan   qaytgach,ʻ
Farg ona argamaklari — Xitoyda misli ko rilmagan baland otlar haqida ma lumot	
ʻ ʻ ʼ
olib   keladi.   Ipak   yo li   rivojlanishining   dastlabki   bosqichida   xitoyliklar   O rta	
ʻ ʻ
Osiyodan   otlardan   tashqari   beda   urug lari   (otlar   uchun   yem   o t)   va   uzum	
ʻ ʻ
madaniyati   (ilgari   Xitoyda   na   uzum,   na   uzum   sharobi   ma lum   bo lmagan)	
ʼ ʻ
olgan.   .   Keyinchalik   xitoyliklar   karvon   savdosi   hisobiga   yana   bir   qancha   qishloq
xo jaligi ekinlarini – loviya, piyoz, bodring, sabzi va boshqalarni o zlashtirdilar.	
ʻ ʻ
  Rossiyada   ipak   qurtlarini   ko'paytirishga   birinchi   urinishlar   Tsar   Mixail
Fedorovich (1596-1645) davrida amalga oshirildi.   Keyinchalik qirol farmoni bilan
Moskva   yaqinida,   Izmailovo   qishlog'ida   tut   plantatsiyalari   (ipak   qurti   uchun   em-
xashak o'simliklari) ekilgan.   Pyotr I mavjud plantatsiyalarni yo'q qilishni taqiqladi
va   Astraxan   va   Axtubada   yangilarini   yaratishni   buyurdi.   Ketrin   II   va   Pol   I
sudlarida ipakchilik bilan shug'ullanishga urinishlar qilingan.
  Hujjatlar   asosidagi   butun   tarixdan   oldingi   va   haqiqiy   ipakchilik   tarixi
afsonalar,   taxminlar   va   murakkab   Buyuk   Ipak   yo‘lidagi   qiyinchiliklar   va
sarguzashtlarning   romantik   ta’riflari   bilan   birga   keladi   –   Xitoyni   G‘arbiy   Osiyo
bilan Markaziy Osiyo orqali bog‘laydigan savdo karvon yo‘li shunday nomlangan.
va undan keyin Evropaga. FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI
I.   _   O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining materiallari
1.   Karimov   I.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   I.   Karimovning   BMT   Bosh
Assambleyasida so’zlagan nutqi.   // Xalq so'zi.   - Toshkent, 2000 yil, 12 sentyabr.
2. Karimov I. Tenglar orasida teng: 2-mart O‘zbekiston Respublikasi BMTga a’zo
bo‘lgan kun.   // Xalq so'zi.   - Toshkent, 1999 yil, 2 mart.
3. Karimov I. O’zbekiston XXI asr bo’sag’asida.   Xavfsizlikka tahdidlar, taraqqiyot
shartlari va kafolatlari.   Toshkent, 1997 yil.
II   .   Ilmiy monografiyalar, maqolalar
1.   Ortiqov   A.   TACIS-TRACECA:   rivojlanish   istiqbollari.   //   Iqtisodiyot   va
statistika.   2019 yil. № 2.
2.   Asqarov   A.A.   O zbekiston   tarixi   (qadimdan   milodiy   5-asrgacha)   -ʻ
T .;   O'zbekiston, 2017 yil.
3. Axmetshin N.X.   Ipak yo'li sirlari.   M., 2022 yil
4.   Babadyasanova   T.I.   O‘zbekistonning   qadimiy   shaharlari   orqali.   -   M:   Profizdat,
2018 yil.
5.   Berezikov   E.   O‘zbekiston   afsonalari   va   sirlari.   T.:   Ed.   adabiyot   va   san'at.   G.
Gulyama, 2021 yil.
6. Bichurin N.Ya.   O rta Osiyoda qadimda yashagan xalqlar haqidagi ma lumotlar	
ʻ ʼ
to plami – M: 1950.t.	
ʻ   1-3.
7. Sharqiy Turkiston antik va ilk o‘rta asrlarda M: Nauka.   1988 yil
8. «O‘zbekiston biznes hamkori» gazetasi 1999 yil 9 sentyabr
9. «Xalq so‘zi» gazetasi 1999 yil 21, 22, 23 sentyabr.
10. Grigoryev V.V.   Sharqiy yoki Xitoy Turkistoni.   -- Sankt-Peterburg: 1873 yil. 11. Buyuk Ipak yo‘lining yo‘llari.   /Tuz.   Qusanboyev B.M.   -- T.: Akula.   1996 yil.
12. Zelinskiy A.N.   Pomir va Buyuk Ipak yo'li NAA.   1976 yil №5

MAVZU: O’ZBEKISTON ZAMONAVIY BUYUK IPAK YO’LIDA: TRANSPORT, LOGISTIKA VA HAMKORLIK ALOQALARI MUNDARIJA KIRISH . 1-BOB. O’ZBEKISTONDA HOZIRGI DAVRDA BUYUK IPAK YO’LI AN`ANALARININING TIKLANISHI. 1.1. Buyuk ipak yo’li: tarixi 1.2. Z амо n а viy Buyuk ipak yo’lining tiklanishi va unda O’zbekistonning o’rni. 2-BOB . MUSTAQIL O’ZBEKISTON НИНГ ZAMONAVIY BUYUK IPAK YO’LIDAGI TRANSPORT V А LOGISTIKA А L О Q А L А R И . 2.1. Buyuk Ipak yo’liga ting bo’lgan Xitoy bilan tuzilg Transport va Logistika aloqalari. 2.2. Buyuk Ipak yo’lning davomchsi bo’lgan Avg’oniston, Pokiston,Va Hindiston temir yo’lining qurilish loyhasi. 3-B О B. O’ZBEKISTONNING ХО RIJIY МАМ L АКАТ L А R BILAN IPAK YO’LIDA HAMKORLIGI. 3.1. Markaziy osiyo davlatlari bilan ipak yo’lni tiklashda Qirg’iziston,Tojikiston, Avg’oniston va Qozoqiston bilan hamkorligi 3.2. Kavkaz va Eron davlatlari bilan ipak yo’lini tiklashda hamkorlik. 3.3.Yeropa davlatlari bilan ipak yo’lini tiklashda O’zbekiston bilan hamkorlik XULOSA . ADABIYOTLAR RO’YXATI.

Kirish Mavzusining dolzarbligi . Ipak yo ʻ li o ʻ zi o ʻ tgan mamlakatlarning siyosiy , iqtisodiy , madaniy tuzilishining shakllanishiga katta ta ʼ sir ko ʻ rsatdi . Bu yerda bir necha marta bosqinchilik va o zaro urushlar bo lib o tgan, buyuk davlatlar vaʻ ʻ ʻ kichik davlatlar vujudga kelgan va parchalanib ketgan, sobiq poytaxtlar o rnini ʻ yangilariga bo shatib bergan. ʻ Bugungi kunda ko‘plab mamlakatlar xalqlari o‘z tarixining ildizlarini o‘rganishga, ma’naviyatning kelib chiqishini, jahon madaniyatiga milliy daxldorligini tushunishga intilmoqda. Bunday imkoniyat diplomatiya, madaniyat, ilm-fan, savdo va turizm sohalarida chuqur xalqaro hamkorlikning eng muhim kanali sifatida Buyuk Ipak yo‘lini barcha ko‘p qirraliligi bilan qayta tiklash to‘g‘risidagi qaror bilan ta’minlanadi. U 1993 yilda Indoneziyada bo lib o tgan BMT Bosh Assambleyasida qabul qilingan. ʻ ʻ Jahon hamjamiyati bu jarayonga katta ahamiyat bermoqda 1 . Hozirda YUNVTO dunyoning asosiy mintaqalarida 5 ta dastur, jumladan, “Buyuk ipak yo‘li” transkontinental loyihasini amalga oshirmoqda. 1998-yil 8-sentabrda Ozarbayjon poytaxtida bo lib o tgan Buyuk ipak yo lini qayta ʻ ʻ ʻ tiklashga bag ishlangan xalqaro konferensiyada Respublikamiz Prezidenti Islom ʻ Karimov ishtirok etdi. Anjumanda dunyoning 32 davlati vakillari, shuningdek, BMT, Yevropa tiklanish va taraqqiyot banki, Jahon banki vakillari ishtirok etdi. Boku konferensiyasida uning ishtirokchilari TRASEKA loyihasini amalga oshirish bo‘yicha komissiya tuzish taklifini ma’qulladilar 2 . O‘zbekiston “Buyuk ipak yo‘lidagi turizm” loyihasining vatani hisoblanadi. 1994 yildan buyon ushbu loyihaga 20 dan ortiq davlat qo'shildi. Ipak yo'lini qayta tiklash loyihasi yangilarini yaratishni nazarda tutadi Markaziy Osiyo davlatlarining, shu jumladan O‘zbekiston Respublikasining tashqi siyosati uchun mintaqaviy va jahon bozorlarida raqobat uchun yangi imkoniyatlar ochadigan, iqtisodiy farovonlikni ta’minlaydigan, aholi turmush darajasini oshiradigan institutsional asos sharoitlarini aniqlash va optimallashtirish zarur. 1 Ortiqov A. TACIS-TRACECA: rivojlanish istiqbollari. // Iqtisodiyot va statistika. 2019 yil. № 2. 2 Asqarov A.A. O zbekiston tarixi (qadimdan milodiy 5-asrgacha) - T .; ʻ O'zbekiston, 2017 yil.

aholini ichki siyosatda ommaboplik va jamoatchilik tomonidan qo'llab-quvvatlash kafolati sifatida, shuningdek, tashqi siyosatda samarali ta'sir vositalarini ta'minlaydi. Jahon logistika tizimlariga alohida mamlakatni kiritish, uning hududida transport kommunikatsiyalarini kengaytirish bilan tranzit savdosining yangi imkoniyatlari bilan bog'liq omillarning butun majmuasini ilmiy-siyosiy tahlil qilish aniq amaliy ishlarni ishlab chiqishdan kam emas. bunday tahlilga asoslangan tavsiyalar. O’zbekiston siyosatshunosligi uchun hayotiy manfaatlar sohasi bo'lgan O’zbekiston uchun ushbu chegara mintaqasidagi geostrategik vaziyatning evolyutsiyasi jarayonida Ipak yo'li transport kommunikatsiyalarining rolini o'rganish ham juda dolzarb ko'rinadi. Tadqiqotning metodologik asosini siyosiy hodisalarni bilishning fanlararo tamoyillari va usullari majmui tashkil etadi, ular bizni siyosat va iqtisodni o‘zaro chambarchas bog‘liqlikda va o‘zaro bog‘liqlikda ko‘rib chiqishga majbur qiladi. Tarixiy va qiyosiy usullarning sintezi Ipak yo‘li doirasidagi transport yo‘laklarini qayta tiklash loyihasida ishtirok etayotgan ayrim mamlakatlar o‘rtasidagi munosabatlar dinamikasini samarali baholash, hamkorlikda mavjud bo‘lgan motivlarning uzluksizligini aniqlash imkonini berdi. oldingi davrlar va hozirgi bosqichda namoyon bo'ladi. Tarkibiy va funktsional tahlilning uslubiy vositalari, shuningdek, mintaqaviy xalqaro siyosiy hamkorlikning barqarorligini alohida ishtirokchi mamlakatlarning muvaffaqiyatli rivojlanishi uchun nisbatan teng sharoitlarni ta'minlash bilan bog'lash imkonini beradigan tizim usulining imkoniyatlaridan foydalanildi. pirovardida, umumiy demokratik asoslarni mustahkamlash asoslari bo'yicha o'z iqtisodiyotlarining asosiy ko'rsatkichlarini moslashtirish va siyosiy hayotni bir xillashtirish. Qisqa muddatli va uzoq muddatli tendentsiyalar doirasidagi asosiy hamkorlik dasturlarining muammoli va faktik tahlili strategik tadqiqotlarning siyosiy maktablari nazariyalaridan foydalanish bilan to'ldiriladi. Ushbu tadqiqotni o'tkazishda globallashuv va o'zaro bog'liqlik nazariyasi doirasida qo'llaniladigan kontseptual apparat va tadqiqot usullaridan foydalanish

muhim rol o'ynadi. “Ipak yo lini qayta tiklash” loyihasining kommunikatsionʻ resurslari va uning Markaziy Osiyo, Osiyo-Tinch okeani mintaqasi va Yevropa davlatlarining iqtisodiy, siyosiy, diplomatik, gumanitar, madaniy, ilmiy hamkorligiga ta sir darajasi tahlil qilinganda, tahliliy vositalari global boshqaruv ʼ nazariyasi va mintaqaviy ishonch makonini shakllantirish konsepsiyalaridan foydalanildi. Asarda manba sifatida keng doiradagi hujjatli materiallardan foydalanilgan. Rasmiy manbalar “Ipak yo lini qayta tiklash” loyihasining siyosiy ʻ tarkibiy qismini tahlil qilishda muhim ahamiyatga ega edi. Ular orasida BMTning tegishli rezolyutsiyalari va deklaratsiyalari, Yevropa Ittifoqining turli institutlari, xalqaro iqtisodiy va moliyaviy tashkilotlarning hujjatlari, hukumat qarorlari va manfaatdor mamlakatlar parlament institutlarining bayonotlari, shuningdek, tashqi ishlar va savdo vazirliklarining rasmiy bayonotlari, shu jumladan, Internetdagi rasmiy veb-saytlarda joylashtirilgan. Mintaqani rivojlantirish bo'yicha BMT hujjatlari asos bo'ldi Dissertatsiya tadqiqotining maqsadi – umuman transport kommunikatsiyalari va “Ipak yo‘li”ni qayta tiklash loyihasi, xususan, zamonaviy xalqaro munosabatlarning yangi tizimini shakllantirishda ham mintaqaviy, ham Markaziy Osiyo, ham global miqyosdagi o‘rni va ahamiyatini aniqlashdan iborat. Ushbu maqsadni amalga oshirish quyidagi tadqiqot vazifalarini hal qilishni o'z ichiga oladi: -so'nggi yillarda paydo bo'lgan va xalqaro munosabatlarning mintaqaviy darajasiga ta'sir ko'rsatgan globallashuv jarayonining eng sezilarli ko'rinishlarini aniqlash; -Markaziy Osiyodagi vaziyatni yirik davlatlarning tashqi siyosat strategiyasiga kiritish va jahon siyosatining eng muhim geostrategik mintaqalaridan biriga aylantirish nuqtai nazaridan tahlil qilish; -o'sib borayotgan global o'zaro bog'liqlik va jahon bozorlarining o'zaro bog'liqligi sharoitida transport-kommunikatsiya tizimlarining yangi rolini kvalifikatsiya qilish, shuningdek, aloqa tizimini modernizatsiya qilishning siyosiy jihatlarini tavsiflash;

-Ipak yo‘lini qayta tiklash, u o‘tadigan mamlakatlar bilan savdo va transport hamkorligini rag‘batlantirish g‘oyasiga jahon hamjamiyatining qiziqishi sabablarini o‘rganish; Buyuk Ipak yo‘lining tiklanishi masalasi bugungi kunda juda dolzarb bo‘lib, shuning uchun ko‘plab mualliflar bu masalaga katta e’tibor berishadi. Buyuk Ipak yo‘lining tiklanishi O‘zbekiston hayotida muhim o‘rin tutadi, chunki O‘zbekiston dengiz yoki okean bilan o‘ralgan emas. O‘z yuklaringizni Buyuk Ipak yo‘li bo‘ylab boshqa mamlakatlarga tashish dengizga qaraganda qulay va arzonroq. Shu bois O‘zbekistonda Buyuk Ipak yo‘lining tiklanishiga katta ahamiyat berilmoqda. O‘zbekiston ham Yevropa-Kavkaz-Osiyo-TRASEKA xalqaro transport koridoriga qo‘shildi. Ushbu mavzu bo'yicha Radkevich BA, Ozerova N.G., Petrov A.M., Rtveladze E.V. kabi mualliflar ishlagan. , Petrov L.M. , Lubo-Lesnichenko E.I. , Grigoryev V.V. va boshqalar. Tadqiqot ob'ekti: Buyuk Ipak yo'li va O'zbekistonning tiklanishdagi o'rni. Tarixiy tahlil predmeti: zamonaviy sharoitda Buyuk Ipak yo‘lining tiklanishida O‘zbekistonning o‘rni va roli. Tadqiqot usullari: tarixiy-qiyosiy, muammoli-xronologik va retrospektiv usullar tadqiqot usullari sifatida xizmat qildi. Ushbu mavzuni tayyorlashda muammoni yangi tarixiy tafakkurning konseptual pozitsiyalaridan tushunishga alohida e'tibor berildi. Tadqiqot natijalarini aprobatsiya qilish. Ishning asosiy qoidalari O’zbekiston, Rossiya va boshqa mamlakatlardagi O’zbekistonning yetakchi nashriyotlari va ilmiy jurnallarida chop etilgan monografiya va maqolalarda bayon etilgan, Diplomatikaning zamonaviy xalqaro muammolari instituti Kengashining kengaytirilgan yig'ilishlarida mualliflarning nutqlarida sinovdan o'tgan. O’zbekiston Tashqi ishlar vazirligi akademiyasi, shuningdek, xalqaro transport kommunikatsiyalarini rivojlantirish bo'yicha rus va xorijiy ekspertlar ishtirokidagi forumlar davomida.