logo

Undosh tovushlarning uslubiyati

Загружено в:

20.11.2024

Скачано:

0

Размер:

605.951171875 KB
1MUNDARIJA
KIRISH
Reja: 
1. Undosh tovushlarning uslubiyati
2.Jarangli va jarangsiz tovushlarning berilishi
3.Tovushlarni o’rgatishda  interfaol metodlardan foydalanish
4. 2- sinfda  tovushlarni o’rgatishda qo’llaniladigan zamonaviy texnologiyalar
XULOSA
FOYDALANILADIGAN ADABIYOTLAR 2KIRISH
"Jamiyat   hayotining   tanasi   iqtisodiyot   bo lsa, ʻ
uning   joni   va   ruhi   ma naviyatdir"	
ʼ
O'zbekiston   Respublikasi   Prezidenti
Shavkat   Mirziyoyev.
Mavzuning   dolzarbligi:   O‘zbеkiston Rеspublikasi mustaqillik sharofati
bilan taraqqiyot bosqichiga   ko‘tarildi.   Mustaqillik sharofati   bilangina bunday
kеng   miqyosli   ijtimoiy   loyihalarni   hal   etish   imkoniyati   paydo bo‘ldi.   Faxr   va
iftixor   tuyg‘ulari   bilan   aytishimiz   mumkinki,   yurtimizda   amalga oshirilayotgan
ulkan bunyodkorlik ishlari yuz yillarga tatigulik mazmun-mohiyat   kasb
etmoqda.
―Barcha   ezgu   niyatlarimizning   markazida   farzandlarimizni   ham
jismoniy,   ham   ma'naviy   jihatdan   sog‘lom   qilib   o‘stirish,   ularning   baxt-u
saodati,   farovon   kеlajagini   ko‘rish,   dunyoda   hеch   kimdan   kam   bo‘lmaydigan
avlodni   tarbiyalash orzusi   turadi .	
‖
Iqtisodiy,   siyosiy,   ijtimoiy,   madaniy   va   ma'naviy   sohalarda   amalga
oshirilayotgan   jarayonlar,   yangiliklar   ana   shu   niyatlarimizning   pirovad
natijasidir.
―Maktabga   e'tibor   ─   kеlajakka   e'tibor	
‖   dеgan   olijanob   shior   yurtimizda
kеng   tarqalib,   ustuvor   davlat   siyosati   va   umumxalq   harakati   sifatida   hayotda
o‘zining   amaliy   aksini   topmoqda.   Darhaqiqit,   kеcha,   bugun   va   ertangi   kun
istiqboli   va taraqqiyotida   o‘qituvchining   o‘rni   va roli bеqiyosdir. Har bir davrda
ta'lim-tarbiya   jamiyat   munosabatining   asosi   sanalgan.   Ta'lim   jarayonining
yadrosi   sanalgan   o‘qituvchi   zimmasiga   bugungi   kun   katta   talablar   qo‘ymoqda.
Ta'limda   hamma   narsa   tarbiyachining   faoliyatiga   asoslanishi   kеrak.   Shaxsning
rivojlanishi   va   shakllanishiga   shaxs   ta'sir   ko‘rsata   oladi,   xaraktеrini   faqat
xaraktеr   vositasida   yaratish,   vujudga   kеltirish   mumkin.   Bolalarni   shaxs   sifatida
shakllantirish masalasi   o‘qituvchi   uchun,   mashhur   muallim,   faylasuf   va   shoir 3Abdulla   Avloniy  aytganlaridek,  ―Yo  hayot,  yo  mamot,  yo  najot,  yo  halokat,  yo
sadoqat, yo falokat masalasidir .‖
―Shuni   unutmasligimiz   kеrakki,   kеlajagimiz   poydеvori   bilim
dargohlarida   yaratiladi,   boshqacha   aytganda,   xalqimizning   ertangi   kuni   qanday
bo‘lishi   farzandlarimizning   bugun   qanday   ta'lim   va   tarbiya   olishiga   bog‘liq.
Buning   uchun   har   qaysi   ota-ona,   ustoz   va   murabbiy   har   bir   bola   timsolida,
avvalo,   shaxsni   ko‘rishi   zarur.   Ana   shu   oddiy   talabdan   kеlib   chiqqan   holda,
farzandlarimizni   mustaqil   va   kеng   fikrlash   qobiliyatiga   ega   bo‘lgan,   ongli
yashaydigan   komil   insonlar   etib   voyaga   yеtkazish   –   ta'lim-tarbiya   sohasining
asosiy   maqsadi   bo‘lishi   lozim,   dеb   qabul   qilishimiz   kеrak.   Bu   esa
ta'limtarbiya ishini   uyg‘un holda   olib borishni   talab   etadi.
Ta'limni   tarbiyadan,   tarbiyani   esa   ta'limdan   ajratib   bo‘lmaydi   —   bu
sharqona qarash, sharqona hayot falsafasi.
Boshlang‘ich   sinflarda   ona   tili   ta'limi   bolalarning   tafakkur   qilish
faoliyatlarini   kеngaytirishga,   ularda   erkin   fikrlay   olish,   o‘zgalar   fikrini
anglash,   o‘z   fikrini   og‘zaki   va   yozma   ravishda   ravon   bayon   qila   olishga,
jamiyat   a'zolari   bilan   erkin   muloqotda   bo‘la   olish   ko‘nikma   va   malakalarini
rivojlantirishga   xizmat   qiladi.   Bu   o‘rinda   ona   tili   ta'limiga   o‘quv   fani   sifatida
emas,   balki   butun   ta'lim   tizimini   uyushtiruvchi   ta'lim   jarayoni   sifatida   qarash
lozimligini   alohida   ta'kidlash   joizdir.
Boshlang‘ich   ta'lim   davlat   qonunini   hayotga   tadbiq   etishda   muhim
bosqich   hisoblanadi.   ―Bolaning   jismoniy   va   psixologik   rivojlanishidagi   eng
asosiy   davr   –   bu   boshlang‘ich   sinf   davridir.   Hammamiz   bilamizki,   sobiq
tuzum   sharoitida   bu   masalaga,   afsuski,   yеtarlicha   ahamiyat   bеrilmas   edi.   Quyi
sinflarga   dars   bеrish, asosan,  o‘rta maxsus  ma'lumotga ega bo‘lgan muallimlarga
topshirib   qo‘yilgan   edi.   Boshlang‘ich   ta'limning   yosh   avlod   hayotidagi   roli   va
ahamiyatini   hisobga   olgan   holda,   bunday   nomaqbul   holatga   butunlay   barham
bеrildi   va   bu   vazifani   bugungi   kunda   oliy   ma'lumotli,   yuksak   profеssional
mahoratga   ega
bo‘lgan   pеdagogik   kadrlar  bajarmoqda. 4Boshlang‘ich   sinflarda   unoshlar   haqida   tushunchalarni   shakllantirish
ancha   murakkab   ish   hisoblanadi.   Ba‘zan   katta   yoshdagi   o‘qimishli   kishilarning
ayrimlari   ham   unli-undosh,   jarangli-jarangsiz,   bo‘g‘in   yoki   urg‘u
tushunchalarini   farqlayolmaydi.   O‘quvchilar   unli   tovushni   undosh   tovushdan
ongli   farqlashlari   uchun   u   tovushlarning   o‘ziga   xos   xususiyatlarini
o‘zlashtirishlari   talab   etiladi.   Tovush   murakkab   tushuncha   bo‘lganligi   uchun
boshlang‘ich   sinflarda   unga   ta'rif   bеrilmaydi.   Shunga   qaramay,   ―Bolalarda
tovush haqida to‘g‘ri ilmiy tasavvur amaliy   mashqlar   orqali   hosil   qilinadi.
Shunga   e'tibor   bеrish   kеrakki,   adabiy   tilning   fonеtikasini   o‘rganish
natijasida   o‘quvchilar   nutqidagi   har   xillik   yo‘qoladi.   Shuningdеk,   fonеtik
tushunchalarni   puxta   o‘zlashtirmagan   o‘quvchi   orfografik   (imloviy)
tushunchalarga   ham   ega bo‘lmaydi.
Boshlang‘ich   sinf   ona   tili   darslarida   fonеtik-grafik tushunchalar ustida 
ishlash jarayoni o‘quvchilarda imloviy malakalarni shakllantirishda asosiy davr 
hisoblanadi,   bu   davr   o‘quvchi   savodli   yozuvining   shakllanishida   muhim 
bosqich bo‘lib, fonеtik-grafik tushunchalar bilan bog‘liq mavzularni o‘rganish 
dolzarbligini   e‘tirof   etadi. 51.UNDOSH TOVUSHLARNING USLUBIYATI
Kichik   yoshdagi   o’quvchilarning   og’zaki   va   yozma   nutqni   egallashlarida
fonetikadan   olgan   bilimlarining   ahamiyati   katta:   a)   fonetik   bilimga   asoslangan
holda   boshlang’ich sinf o’quvchilari savod o’rganish davrida o’qishni va yozishni
bilib   oladilar;   b)   fonetik   bilim   so’zni   to’g’ri   talaffuz   qilish   (tovushlarni   to’g’ri
talaffuz   qilish,   urg’uli   bo’g’inni   ajratish,   orfoepik   me’yorga   rioya   qilish)   asosini
tashkil   etadi;   v)   fonetik   bilim   morfologik   va   so’z   yasalishiga   oid   bilimlar   bilan
birga   o’quvchilarda   qator   imloviy   malakalar   (jarangsiz   va   jarangli   undoshlarning
yozilishi) shakllantirish   uchun   zamin   bo’ladi;   g)   fonetik   bilim   gapni   ohangiga   ko’ra
to’g’ri   aytish,   logik   urg’u   va   gap   qurilishidagi   to’xtamlarga   rioya   qilish   uchun
zarur;   d)   so’zning   tovush   tomonini   bilish   uning   ma’nosini   tushunish   va   nutqda
ongli qo’llash uchun muhimdir; hózir va hozúr, átlas va atlás so’zlari maьnosidagi
farq   faqat   urg’u orqali   ajratiladi. So’zning   tovush tomonini   tasavvur   qilish so’zlarni
talaffuzda farqlash, ayrim so’zlarni to’g’ri talaffuz qilish va qo’llash uchun zarur.
O’qituvchi  boshlang’ich  sinflarda o’qitiladigan barcha fanlarga  oid darslarda
so’zni   aniq   va   to’g’ri   talaffuz   qilish   ustida   doimiy   ishlab   boradi,   shu   maqsadda
ko’pincha so’zni tovush tomondan tahlil qilishdan foydalanadi.
Maktab   dasturiga   muvofiq,   boshlang’ich   sinf   o’quvchilari   fonetik-grafik
ko’nikmalar tizimini hosil qiladilar: tovushlar va harflar, unli va undosh tovushlar,
jufti   bor jarangli   va jarangsiz undoshlar, jufti yo’q jarangli va jufti yo’q jarangsiz
undoshlar;   so’zni   bo’g’inlarga   bo’lish,   urg’uli   bo’g’inni   ajratish   ko’nikmalariga
ega bo’ladilar.
Bolalar   maktabga   kelgunga   qadar   ham   nutqning   tovush   qurilishini   amaliy
o’zlashtiradilar,   ammo   ular   maxsus   o’qigunlariga   qadar   so’zni   bo’g’inlarga
bo’lishni,   so’zdagi   tovushlarni   izchil   talaffuz   qilishni   bilmaydilar.   Boshlang’ich
sinf o’quvchilarida   so’zni   to’g’ri   talaffuz   qilish, bo’g’inlarga   bo’lish, undagi   har   bir
tovushni   tartibi   bilan   aniq   aytish   ko’nikmasini   shakllantirish   ustida   maqsadga
muvofiq   ishlash,   o’z   navbatida,   analiz,   sintez,   taqqoslash,   guruhlash   kabi   aqliy 6mashqlarni   bilib   olishga,   shuningdek,   tovushlarning   tabiati,   so’z   tarkibida   bir-
biriga ta’siri kabi ayrim elementar bilimlarni o’zlashtirishga imkon ber
Tovush   murakkab   tushuncha   bo’lgani   uchun   boshlang’ich   sinflarda   unga   ta’rif
berilmaydi.   SHunga   qaramay,   bolalarda   tovush   haqida   to’g’ri   ilmiy   tasavvur
amaliy   mashqlar   yordamida   hosil   qilinadi.   Bunda   yetakchi   usul   so’zdagi
tovushlarniig   talaffuzi   hamda   so’zning   leksik   ma’nosi   so’zdagi   tovushlarning
tarkibiga bog’liqligi ustida kuzatish hisoblanadi. Masalan,   aka, uka, opa, ona, ota,
kul, gul, qora, qara  kabi bir unli yoki bir undosh bilan farqlanadigan so’zlar har xil
lug’aviy ma’noni ifodalaydi.
So’zning tovush tarkibi ustida ishlash savod o’rgatish davridanoq boshlanadi.
Bolalar   bu   davrda   talaffuz   qilingan   yoki   eshitilgan   so’z   tovushlardan   tuzilishini
bilib   oladilar.   Ular   so’zni   tovush   tomonidan   tahlil   qilishga   o’rganadilar,   ya’ni
so’zni   bo’g’inlarga   bo’ladilar,   so’zdagi   tovushlarni   tartibi   bilan   aytadilar.   Bunda
tovush   tomondan   tahlilni   harf   tomondan   tahlil   bilan   aralashtirmaslikka   alohida
ahamiyat beriladi.
So’zning   tovush   tarkibini   to’g’ri   tasavvur   etish   undagi   harflarni   tushirib
qoldirmay yoki o’rnini almashtirmay yozish malakasini  shakllantirish uchun ham,
so’zni   to’g’ri   talaffuz   qilish   uchun   ham   katta   ahamiyatga   ega.   SHuning   uchun
savod   o’rgatishdan   so’ng   ham   so’zni   tovush   tomondan   tahlil   qilish   mashqlari
yordamida   so’zdagi   tovushlar   tarkibini   aniqlash   ko’nikmasini   takomillashtirish
ustida ishlab borish zarur.
Ma’lumki,   nutq   tovushlari   ikki   katta   guruhga   bo’linadi:   unli   tovushlar   va
undosh   tovushlar.   Buni   o’quvchilarga   tushuntirishda   ularning   quyidagi   belgilari
hisobga olinadi:
1) talaffuz qilinish usuli (unli tovush talaffuz qilinganda havo oqimi og’iz
bo’shlig’idan erkin ravishda o’tadi, undosh tovush talaffuz qilinganda, havo og’iz
bo’shlig’ida to’siqqa uchraydi);
2) ovoz   va   shovqinning   ishtiroki   (unli   tovushlar   faqat   ovozdan   iborat,
undosh tovushlar talaffuz qilinganda shovqin eshitiladi, ba’zan shovqin va qisman
ovoz 7eshitiladi);
3) bo’g’in   hosil   qilish   xususiyati   (unli   tovushlar   bo’g’in   hosil   qiladi,
undosh tovushlar bo’g’in hosil qilmaydi).
O’quvchilar   bu   belgilarni   yodlab   olishlariga   yo’l   qo’ymaslik,   aksincha,
1sinfdanoq   bolalarda   tovushni   talaffuz   qilganda,   ovoz   yoki   shovqin   eshitilganda
nutq   a’zolarining   vaziyatini   kuzatish   ko’nikmasini   o’stirib   borish   lozim.   Bunday
kuzatishlar   IV   sinfda   davom   ettiriladi   va   umumlashtiriladi.   Tovushlarni
o’zlashtirishga   bunday   yondashish,   unli   va   undosh   tovushlarni   puxta
o’zlashtirishga   imkon   berishi   bilan   birga,   o’quvchilarning   aqliy   qobiliyatini
o’stirish vazifasini ham bajaradi;   xususan, bolalar kuzatilgan hodisaning bir necha
belgilarini taqqoslashga, umumlashtirishga o’rganadilar.
O’zbek tili yozuvi tovush yozuvi hisoblanadi, chunki tovush yozuvda harflar
bilan ifodalanadi. 1-sinf o’quvchilari quyidagilarni bilib olishlari lozim:
a) tovushni   talaffuz   qilamiz   va   eshitamiz;
b) harfni   ko’ramiz,   o’qiymiz va   yozamiz;
v) harf   –   tovushning   yozuvda   ifodalanadigan  belgisi.
O’quvchilar   ko’pincha   tovush   bilan harfni   aralashtirib,   xatoga   yul   qo’yadilar.
Ularda   grafik   malakani   shakllantirish   uchun   quyidagilarni   o’rgatish   zarur:
1) bir   undosh   harf   yozuvda   ikki   undosh   tovushni   ifodalashi   mumkin
(masalan,   maktab   so’zidagi   b   harfi   p   tovushini,   maktabim   so’zidagi   b   harfi   b
tovushini ifodalaydi);
2) jo’ja,   jajji   so’zlaridagi   j   tovushi   (jarangli,   portlovchi)   ham,   jurnal,
vijdon   so’zlaridagi   j   tovushi   (jarangli,   sirg’aluvchi)   ham   bitta   j   harfi   bilan
ifodalanadi;
3) tong, keng   so’zlaridagi  uchinchi   jarangli  undosh  tovush   (ng)   ikki  harf
birikmasi  (ng)  bilan ifodalanadi;
4) sh,   ch   harf   birikmalari   ham   bir   tovushni   ifodalaydi   (shamol,   choy). 82.JARANGLI VA JARANGSIZ UNDOSHLARNING BERILISHI
A   a   harfi.   badan,   vazifa,   gap,   dasht,   jabr,   zarb,   kalla,   lab,   mana,   nam,   past,
rasm,   talaba,faraz,   xabar,   shabada,   g’azab,   harf   so’zlarida   old   qator   keng   unlini
ifodalash  uchun  yoziladi.   Bahor,vaqt,   davom,  zavq,   nahor,  savob,   tavfiq,  xaloyiq,
Qahhor   kabi   so’zlarda   o   eshitilsa   ham,   a   yoziladi.   Muomalo,   muhokama   kabi
so’zlarda i eshitilsa ham,  a  yoziladi.
O o   harfi.   obod, ovoz, odob, ojiz, ozod, oy, olomon, ona, opa, oson, ota, oxur,
och, oq, og’ir, oh kabi so’zlardaorqa qator  keng unlini  ifodalash uchun qo’llanadi.
Lotin   yozuviga   asoslangan   o’zbek   alifbosida   boks,   gol,   domna,   azot,   kod,   lom,
morfema,   nota,   pochta,   rota,   sotka,   tonna,   fosfor,   xor,   shon kabi   so’zlarda
o’zbekcha  o’ harfi o’rniga ishlatiladi.
I   i   harfi   .   ish,   tiyin,   jiyron,   ziyrak,   kiyim,   muhim kabi   so’zlarda   old   qator   tor
unlini   ifodalash   uchun   yoziladi. Bir,   sira,   bilan kabi   so’zlarda   qisqa   eshitilsa   ham i
yoziladi.
U   u   harfi. Bur,   quv,   tuz kabi   so’zlarda   orqa   qator   tor   unlini   ifodalash   uchun
ishlatiladi.
Tovush, qovun      so’zlarida v dan	      keyin i ishlatilsa	      ham, u yoziladi.
O’o’   harfi.Lekin ,   kel,   tejamoq kabi   so’zlarda   old   qator   o’rta   keng   unlini   ifodalash
uchun qo’llanadi.
Diqqat!   a,   i,   u,   o   harflariso’z   ortasida, a   harfi   so’z   oxirida   qo’shaloq   kelish
mumkin :manfaat, tassurot, tabiiy, shuur, mudoffa.
Undoshlar   imlosi.
Bb   harfi.Odob,   kitob   so’zlarida   pkabi, qibla,   tobla   so’zlarida v tarzida   eshitilsa
ham f yoziladi. Vv   harfi   chetdan   kirgan   avtobus,   avtomat kabi   so’zlarda f tarzida
eshitilsa   ham, v   kabi   yoziladi.   Dd   harfi. Obod,   ozod kabi   so’zlardat   kabi   eshitilsa
hamdyoziladi. J   j   harfi.   Jo’ja,   jo’ra kabi   so’zlardatil   oldi   qorishiq   portlovchini
ifodalasa,chetdan   kirgan   jurnal,   gijja,ajdar kabi   so’zlarda   til   oldi   sirg’aluvchi
tovushni   ifodalash   uchun   qo’llanadi. Zz   harfi. Izsiz,   yuz   ko’rmas kabi   so’zlarda
s eshitilsa   ham z yoziladi.   N   n   harfi.   Manba,   tanbur kabi   so’zlardameshilsa
hamnyoziladi.   F   f   harfi.   Fayz,Fotima kabi   so’zlarda   ba’zan   p tarzida   aytilsa 9ham f yoziladi. Q   q   harfi. To’qson,   maqsad,   maqtov kabi   so’zlarda   x   eshitilsa   ham
q yoziladi.Tutuq belgisi ( ‘ ). Quyidagi vazifalarni bajaradi.
1. Lotin   yozuviga   asoslangan   o’zbek   alifbosida   ayirish   belgisi   o’rnida
ishlatiladi.Unlilardan   keyin   ularning   cho’ziqroq   talaffuz   qilinishi   ifodalasa,
undoshlardan   keyin   kelganda   ularning   oldingi   tovushlardan   ajratib   aytilishini
ko’rsatadi:  a’lo,me’yor, qat’iy, tal’at.
S   ,   h   harflari   yonma-yon   kelganda,   ularni   sh harfi   birikmasidanfarqlash
uchunham   qo’llanadi:   as’hob,   is’hoq.Mo’tabar,   mo’jiza   kabi   so’zlarda   o’ unlisi
cho’zib aytilsa hamtutuq belgisi qo’yilmaydi.
Undoshlar   talaffuzida   faol   ishtirok   etgan   a’zolar   ham   turlicha   harakat   qilishi
mumkin. Masalan : t,d  undoshlari talaffuzida tilning oldingi qismi faol   ishtirok etsa
b,   p   tovushlari   hosil   bo’lishida   lablar   ishtirok   etadi.Undosh   tovushlarning
talaffuzida   faol   ishtirok   etgan   a’zolar   shu   tovushning   hosil   bo’lish   o’rni
hisoblanadi.Shunga   ko’ra,   t,d   undoshlari   til   undoshlariga, b,p   undoshlari   esa   lab
undoshlariga kiradi.
Undosh tovushlar nutq a’zolarining biror yerida to’siqqa uchrab o’tishlari bilan
o’ziga   xos   xususiyatga   ega.   Undosh   tovushlar   tovush   paychalarining   harakati   va
holatiga,   hovo   oqimi   og’iz   bo’shlig’ining   qayerida   to’siqqa   uchrashiga,   faqat
shovqindan iboratligiga, talaffuz usullariga ko’ra bir-biridanfarqlanadi:
1. Ovoz   va   shovqinning   ishtirokiga  ko’ra;
2. Hosil   bo’lish o’rniga   ko’ra;
3. Hosil   bo’lish   usuliga  ko’ra;
I   .   Undoshlar   ovoz   va   shovqinning   ishtirokiga   ko’ra   ikkiga   bo’linadi:   a)
shovqinlilar; b) sonorlar.
Shovqinlilar   tarkibida   shovqinning   miqdori   ovozga   nisbatan   ko’proq   bo’lgan
yoki ovoz qatnashmagan tovushlar  b, v, g, d, j, z, k, p, r, s, t, f, x, ch, sh, q, g’, h
kabi   undoshlardir.
Shovqinli        undoshlar         ham         o’z         navbatida         ikkiga         bo’linadi:
1) jarangli undoshlar: b, v, g, d, z, y, j, g’.
2) Jarangsiz undoshlar: p, f, s, t, ch, k, q, x, h. 10Undoshlarni   janrangli   va   jarangsizga   ajratishda   quyidagi   sabablar   nazarda   tutiladi:
a) jarangli   undoshlarni   talaffuz   etganda,tovush   paychalari   qatnashib   taranglashadi.
b) Jarangsizlarni talaffuz etganda esa ovozdorlik sezilmaydi, chunki havo oqimi 
tovush paychalarini titratmaydi va tranglashtirmaydi; b) jarangli undoshlarni 
talaffuz etganda jaranglashish seziladi. Shovqinli undoshga ovoz qo’shiladi, lekin 
ovoz miqdori shovqinga nisbatan kam bo’ladi; c) jarangsiz undoshlar faqat 
shovqindan hosil bo’ladi vaovoz mutlaqo ishtirok etmaydi.
Sonor   undoshlar   tarkibida   ovoz   miqdori   shovqinga   qaraganda   ko’p   bo’ladi.
Shuning   uchun ham ular undoshlar ichida ovozliroq bo’ladi, unlilarga yaqin turadi.
Ammo   tarkibida   qisman   bo’lsa   ham,   shovqin   ishtirok   etgani   uchun   sonorlar
undoshlarga kiradi. O’zbek tilida sonorlarbeshta:  m,ng,n,l,r .
Boshqa      undoshlarning	      hammasi       shovqinlilar   hisoblanadi.
II. Hosil bo’lish o’rniga ko’ra undoshlar uch turga
bo’linadi.
1. Til   undoshlari.   To’rt   xil   bo’ladi:   a)   til   oldi:   d,j,z,l,n,r,s,t,ch,sh . b)   til   o’rta:   y.
c)   til   orqa:   k,g,ng.   d)   chuqur   til   orqa.
2. Lab undoshlari. Bevosita lablar ishtirokida hosil  qilinuvchi  tovushlar  bo’lib,
ularga b,v,m,p,f undoshlari kiradi. Bular ham o’z navbatida ikki turga bo’linadi. A)
lab-lab undoshlari:  b,p,m.  B) lab-tish undoshlari:  v,f.  Lab tish
undoshlari boshqa tillardan o’zlashgan so’zlar tarkibida keladi: vagon, vaqt, vafo,
fazo, farmon, telefonkabi.
3Bo’g’iz   undoshlari: h
III. Hosil   bo’lish   usuliga   ko’ra   undoshlar   uch   turga   bo’linadi.   1.   Portlovchi
undoshlar   ikki   nutq   a’zosining   o’zaro   jipslashuvi   va   o’pkadan   chiqayotgan   havo
oqimining   ana   shu   a’zolariga   zarb   bilan   urilib,   portlab   o’tishidan   hosil   bo’ladi:
b,g,d,j,k,p,t,ch,q.   portlovchilar   ham   o’z   xususiyatiga   ko’ra   ikki   turga   bo’linadi:   sof
portlovchilar : b,g,d,k,p,t,q.  Qorishiq portlovchilar:  ch,j.
2. Sirg’aluvchi   undoshlar   ikki   nutq   a’zosi   o’zaro   yaqinlashuvi   va   havo
oqimining   ana shu ikki a’zo orasida ishqalanib-sirg’alib chiqishi bilan hosil   bo’ladi
va unga v, j,z,y,s,f,x,h,sh,g’ undoshlari kiradi.
Masalan,   havo   oqimining   ikki   lab   o’rtasidagi   yoki   pastki   lab   bilan   yuqori
tishlar   orasidagi   tor   oraliqdan   sirg’alib   o’tishi   v,   f   undoshlarini;Til   bilan   yuqori 11milk   o’rtasidagi   tor   oraliqdan   sirg’alib   o’tishi   j,z,s,sh undoshlarini;   Tilning   o’rta
qismi
bilan   qattiq   tanglay   o’rta   qismi   orasidagi   tor   oraliqdan   sirg’alib
o’tishi y undoshini;Tilning   o’rta   qismi   bilan   tanglayning   orqa   qismi   o’rtasidagitor
oraliqdan   sirg’alib   o’tishi g’,x undoshlarini;Bo’g’izdagi   un   paychalari   orasidagi   tor
oraliqdan sirg’alib o’tishihundoshini hosil qiladi.
3. Portlovchi-sirg’aluvchi undoshlar portlash va sirg’alish jarayoning bir vaqtda
yuz berishi natijasida vujudga keladi. Bularga  m,n,ng,r undoshlari kiradi.
Tarkibida yonma-yon   bir   xil   undoshlar   kelgan   so’zlar   qo’sh   undoshli   so’zlardir.
Ikki,chaqqon kabi   so’zlarda   undosh   qismlari   aniq   talaffuz   qilinadi   va   shunday
yoziladi.
Million,artillereya kabi   so’zlarda   kelgan   qo’sh   undoshlar   bir   undoshdek   talaffuz
etiladi, lekin qo’sh undosh bilan yoziladi.
Gramm,metal kabi   so’zlar   oxirida   kelgan   qo’sh   undoshlardan   biri   talaffuzda
tushirilib   qoldirilsa   ham   yozuvda   hamisha   ifodalanadi.   Bunday   undosh   bilan
tugagan so’zlarga qoshimchalar qo’shilganda qo’sh undoshning biri yozilmaydi.
Qatorundoshlarning   talaffuzi   va   imlosi.Bir   bo’g’inida   yonma-yon   ikki   xil
undosh   kelgan   so’zlar   qator   undoshli   so’zlardir.So’z   boshidagi   qator   undoshlar
o’rtasiga   yoki   oldiga   bir   qisqa   unli   qo’shib   talaffuz   qilinsa   ham   bu   qisqa   unli
yozilmaydi. Go’sht,do’st, bargkabi   so’z   oxirida   kelgan   qator   undoshlardan   biri
talaffuzda tushib qolsa ham yozuvda ifodalanadi.  Paxta nimcha  o’simlik so’zlarida
ham   yonma-yon   kelgan   ikki   undosh   bor,   lekin   bu   undoshlar   bir   bo’g’inda
bo’lmaganligi uchun qator kelgan undoshlar hisoblanmaydi.
Quyidagi so’zlarning ichidan   ng   harfi bitta tovushni ifodalaydiganlarini ajratib
oling va ular  ishtirokida gaplar  tuzing:bunga, tongga, so’nggi, arqonga, ko’nglim,
bongi,   jarangi,   ingliz,   arang   senga,   o’shanga.Tovushlar   va   harflar.   Tovushlar   va
harflarga   oid   asosiy   bilimlar   o‘quvchilarning   savod   o‘rgatish   jarayonida
o‘rgangan   amaliy   bilimlariga   asoslangan   holda,   1-,   2-sinflarda   bеriladi,   ularga
oid     ko‘nikma     va     malakalar     hosil   qilinadi.     Tovushlar     va     harflar,     unli     va 12undoshlar,   ularning   harfiy   ifodasi;   bo‘g‘in,   jarangli   va   jarangsiz   undosh
tovushlar   haqida   tushuncha   bеriladi.
Bolalar   shu bilimlar   asosida   aytilishi   va   yozilishida   farq   qiladigan   so‘zlar;
a   va   o,   u   va   i   tovushli   so‘zlarning   atilishi   va   yozilishi;   so‘z   oxirida   kеlgan
jarangli   b   va   d   undoshlarining   jarangsiz jufti   p va t   eshitilsa ham, b   va   d harfining
yozilishi;   ayrim   so‘zlar   oxirida   kеlgan   d   va   t   undoshlarining   talaffuzda   tushib
qolishi,   ammo   yozuvda   saqlanishi;   yonma-yon   kеlgan   ikki   bir   xil   undoshli
so‘zlarning aytilishi va yozilishini   bilib oladilar
 “Aytilishda   tushib   qoladigan   undoshlar”  
O‘quvchilarga   jarangli   va   jarangsiz   undosh   tovushlar   talaffuzini   kuzatishga 
asoslanib   tanishtiriladi. Bundajufti   bor   jarangli   va   jarangsiz   undoshlar  ajratiladi.
Kuzatishda   o‘quvchilar   faol   qatnashishi   va   ularga   jufti   bor   jarangli   undosh   bilan
jarangsiz   undoshlarni   ajratish   qanchalik   muhim   ekanini   yaqqol   ko'rsatish   uchun
faqat bitta undosh tovush bilan farqlanadigan   baqir — paqir, gul   -   kul, dil — til,
zina   —   sina,   joy   —   choy   kabi   so'zlardagi   tovushlarni   taqqoslash   maqsadga
muvofiq.
Bunda   o‘qituvchi   o'quvchUar   diqqatini   b~p,   v—f,   g~k,   d~t,   z~s,j—ch,   j—sh
tovushlari bid jarangli, ikkinchisi jarangsiz undoshdan iborat tovush juftlarini hosil
qilishiga   qaratadi,   ularning   talaffuzidagi   farqni   amaliy   tushuntiradi   (jarangli
undosh tovushlarda shovqin va qisman ovoz qatnashadi, jarangsiz undoshlarda esa
faqat shovqin eshitiladi).
O‘zbek   tilida   ikki   har   xil   undosh   yonma-yon   keladigan   so‘zlar   mavjud.  
Oxirida yonma-yon kelgan ikki undoshli rost, do’st, xursand, payvand, xo’rozqand 
kabi so‘zlardagi d, t undosh tovushlar ba‘zan aytilmaydi (talaffuz
qilinmaydi), ammo yoziladi.
Dasturga   ko‘ra,   o‘quvchilar   nutqida   ko‘p   qo‘llanadigan,   ularning   faol
lug‘atiga   aylangan   ayrim   so‘zlar   misolida   bunday   so‘zlarning   aytilishi   va
yozilishi haqida   o‘quvchilarda ko‘nikma hosil qilish ko‘zda tutiladi. 133.UNDOSHLARNI   O’QITISHDA   INTERFAOL   METODLARDAN
FOYDALANISH.
Dars ishlanma 
Mavzu:   Jarangli va jarangsiz tovushlar.
Ta‘limiy   maqsad:   So‘z   oxirida   aytilishida   tushib   qoladigan   d   va   t   undoshli
so‘zlarning to‘g‘ri aytilishi   va imlosi   haqida ko‘nikma hosil qilish.
Ta‘rbiyaviy   maqsad:   o‘quvchilarni   so‘zlarni   orfoepik   me‘yorlarga   amal   qilgan
holda   talaffuz   qilishga   o‘rgatish,   ularda   nutq   madaniyatini   shakllantirish.
Darsning borishi:
Oxirida   yonma-yon   kelgan   ikki   undoshli   so‘zlarning   to‘g‘ri   aytilishi   va
yozilishini   kuzatish.
I. Lug‘at   ustida   ishlash.
Lug‘at   ustida   ishlashda   so‘zlarning   izohi   o‘qituvchi   tomonidan   aytiladi,
o‘quvchilar   izohga   mos   so‘zni   topib   aytadilar.   Bi   mashq   ―Bir   so‘z   bilan
ayting deb nomlanishi mumkin.
— O’zbekistonning   markaziy   shahrining   nomi.   (Toshkent)
— Biror   o’simlikni   boshqa   o’simlik   tanasiga   ulab   o’tkazish   usuli.
(Payvand) Ota-onaning o’g’il va qizi. (Farzand)
— Tana   qo’yib,   shoxlar   chiqarib   o’sadigan   o’simlik.   (Daraxt)
— Oziq-ovqat   mahsuloti.   (Go’sht)
— Insonning   yaqin   kishilaridan   biri.   (Do’st)
— Biror   harakatni   bajarish   uchun   astoydil   bel   bog’lash.   (Qasd)
— Odamning   shod   bo’lgandagi   holati.   (Xursand)
— Amir   Temur   poytaxt   qilgan   shahar   nomi.   (Samarqand)
— Bolalarning   sevimli   shirinligi   nomi.   (Xo’rozqand)
O‘quvchilar   aytgan   so‘zlarni   o‘qituvchi   doskaga yozib   boradi.
— Shu   so‘zlarning   oxirida   nechta   undosh   harf   yozilgan?
O‘qituvchi   muammo   mohiyatini   qisqacha   tushuntiradi:   o‘zbek   tilida   mana   shu
kabi   oxirida   ikkita   undosh   yonma-yon   kelgan   so‘zlarni   aytganimizda,   ba‘zan
so‘z   oxiridagi   d,   t   tovushlari   tushib   qoladi,   ammo   bu   so‘zlarni   yozganda,   asliga 14muvofiq,   ya‘ni   oxiridagi   undosh   harfni   tushirib   qoldirmay,   xursand,   Samarqand,
do’st, g’isht kabi yozamiz.
II. Aytilishda   tushib   qoladigan   undoshlarni   kuzatish.
1. So‘z   oxirida   d,   t   harflari   tushirib   qoldirilgan   so‘zlarni   yozdirish,   aytilishi
va yozilishni   qiyoslash.
131-mashq.   Nuqtalar   o‘rniga   d,   t   harflaridan   mosini   qo‘yib   ko‘chiring.
Xursan…   , balan…   , darax…   , pas…   ,   farzan…   , payvan…   , ros…   , do‘s…   .
2. O‘quvchilarga   qoidani   darslikdan   o‘qitish.
O‘quvchilarga   qoidani   tushuntirishda   Samarqand,   farzand,   do’st,   daraxt
so‘zlari bilan obod, ozod, hayot, iqtisod, ma’naviyat kabi so‘zlar qiyoslanadi, ya‘ni
qoida ketma-ket kelgan   undoshli so‘zlar uchun yozilganligi   eslatib o‘tiladi
III. Aytilishda   tushib   qoladigan   undoshlarning   aytilishi   va   yozilishi   haqidagi
ko‘nikmani   shakllantirish. Buning   uchun   darslikdagi   132-mashqdan
foydalaniladi.
Mashq   sharti   quyidagicha:   O‘qing.   Ajratib   ko‘rsatilgan   so‘zlarning   aytilishi   va  15yozilishidagi   farqni ayting.
Ona   shahrim   –   azim   Toshkent,
Go’zallikda tengsiz poytaxt.
Kelajagi buyuk shahar, 
Quchog’ida   yuz   ochar   baxt. 
Ko’chalari ravon, nurli, 
Binolari ko’rkam, baland.
Bo’lsam   deyman   bir   koriga   Yaraydigan 
komil farzand.
Abdurahmon   Akbar
1. O‘qituvchi   o‘quvchilarga   ―Men   she‘rni   o‘qib   beraman,   sizlar   aytilishida
tushib   qoladigan   d   va   t   undoshli   so‘zlarni   aniqlab   aytasiz   topshirig‘ini   berib,‖
yuqoridagi she‘rni ifodali o‘qiydi. O‘quvchilar Toshkent, poytaxt, payvand, baland
so‘zlarini aniqlaydilar   (zarur bo‘lsa, o‘qituvchi yordam beradi).
O‘quvchilar   133-mashqni   mustqil   bajaradilar.   O‘qituvchi   o‘quvchilar   javobini
umumlashtiradi,   mavzu haqidagi fikrlarni xulosalaydi.
Darsni   yakunlash.
Savol:   Darsda   nimalarni   bilib  oldingiz?
IV. Uyga vazifa.   134-mashq.   O‘rganilgan   mavzuga   mos   to‘rtta so‘z
yozish. 2- dars
Mavzu:   Aytilishda tushib   qoladigan   undoshlar
Maqsad:   So‘z   oxirida   aytilishida   tushib   qoladigan   d   va   t   undoshliso‘zlarning 
to‘g‘ri aytilishi   va imlosi   haqidagi ko‘nikmani o‘stirish.
Darsning   borishi.
I. Uy   vazifasini   tekshirish.
Mashq   parta   oralab   ko‘rib   chiqilgach,   bir   necha   o‘quvchi   yozib   kelgan
so‘zlarni o‘qiydi, qanday yozganini tushuntiradi.
II. So‘zlarning   aytilishi   va   yozilishini   taqqoslash   bilan   aytilishda   tushib
qoladigan undoshlarning   imlosi haqidagi ko‘nikmani   mustahkamlash. 161. Izohli   yozuv:   o‘qituvchi   quyidagi   so‘zlarni   to‘g‘ri   qilib   aytadi:   payvand,
farzand,   baland,   xursand,   Samarqand,   do’st,   mashinist,   juft,   g’isht,   go’sht.
O‘quvchilar   navbat   bilan   so‘zlarni   izohlab   doskaga   yozadilar,   qolgan
o‘quvchilar   daftarlariga   ko‘chirib   yozadilar.   Masalan,   payvand   so‘zida   ikki
bo‘g‘in   bor:   pay-vand,   so‘z   oxiridagi   d   undoshi   aytilishda   ba‘zan   eshitilmaydi,
ammo so‘z oxirida d harfi yoziladi. 172. 135-mashqni   birgalikda   bajarish.
135-mashq. Maqollarni   o‘qing.
Mehnatdan do‘st ortar. Boshingga qilich kelsa ham   rost   gapir. Rejasiz ish – olipsiz 
g‘isht. Baland tog‘da qor bo‘lar, mard kishida or bo‘lar.
Ikkita   maqolni   ko‘chiring.   Aytilishi   va   yozilishida   farq qiladigan so‘zlarning 
tagiga chizing.
3. 136-mashqni   mustaqil   bajarish.
4. O‘z   diktant   yoki   yoddan yozuv. 137- mashq.
III. Darsni   yakunlash.
IV. Uyga   vazifa.   138- mashq. 184. 2-SINFDA TOVUSHLARNI O’RGATISHDA QO’LLANILADIGAN
ZAMONAVIY TEXNOLIGIYALAR
Dars ishlanma
Mavzu: Undosh   tovushlar va  harflar
Dars   maqsadi:
Тa’limiy: O`quvchilarning undosh tovushlar va undosh harflar 
haqidagi   bilimlarini   aniqlash,   undosh   tovushlarni   hosil 
bo`lishi, ularni so`z tarkibida aniqlay olishini 
mustahkamlash.
Tarbiyaviy: O`quvchilarni   topqirlikka   o`rgatish,   tabiat   ne`matlarining 
foydasi haqida tushuncha hosil qilish, tabiatni asrashga, 
parvarishlashga o`rgatish.
Rivojlantiruvchi: O`quvchilarning undosh tovush va harflar haqidagi 
bilimlarini,   so`z   boyligini,   chiroyli   yozuv   malakalarini 
rivojlantirish.
Dars   turi: Mustahkamlovchi   dars.
Dars   jihozi: Undosh   harlarning   kesma   shakli,   narsalarning   rasmlari, 
ko`rgazmalar, proektor, 1-sinf darsligi muallif
E.Shodmonova,   T.G’afforova,   2014   yil,   ona   tilidan 
qo’llanma.
Dars   uslubi: Savol-javob,   suhbat,   o`tilgan   mavzuni   mustahkamlashda 
“So`z o`yini”dan foydalanish, tarmoqlash usulidan,
proektor   yordamida “So`z   tuz”   o`yinidan   foydalaniladi.
Darsning   borishi 19TASHKILIY  QISM:
Navbatchi   axborotini   tinglash.O’quvchilar   davomatini   aniqlash.   (3   daqiqa)
O`qituvchi: Hozir   qaysi   fasl?
Kuz   faslida   ob-havo   qanday   bo’ladi? 
Bugun ob-havo qanday?
Shu   kunning   yangiliklari   asosida   suhbat   tashkil   etish.
O`qituvchi: Hozirgi   kunda   qanday   yangiliklarning   guvohi   bo`lyapsiz   yoki 
eshitdingiz?
O`quvchi: Sport yangiliklari, poytaxtimizga tashrif buyurgan mehmonlar
haqidagi yangiliklari aytiladi.
O`qituvchi: Hozir   qaysi   dars?   (6  daqiqa)
O`quvchi: Ona   tili.
O`qituvchi: Biz   o`tgan   ona   tili   darsimizda   qanday   mavzu   bilan   tanishganmiz, 
uyga vazifa nima?
O`quvchi: Unli   tovush   va   harflarni   mustahkamlash.Uyga   vazifa   23-mashq. 
Shartiga ko`ra so`zlar tuzib, yozish lozim.
O`qituvchi: 2-3-   o`quvchidan   uy   ishi   so`raladi,   muhokama   qilinadi.   Uyga 
berilgan vazifa baholanib, umumlashtiriladi.
O`qituvchi: Otilgan   mavzularni   biz   yodga   olaylik.   Unli   tovushlar   qanday 
aytiladi?
O`quvchi: Unli   tovushlar   hech   qanday   to`siqqa   uchramaydi,   cho`zib   talaffuz 
qilinadi. 20O`qituvchi: Unli   tovushlar   nechta   va  qaysilar?
O`quvchi: 6 ta:   a ,   o ,   e ,   i ,   u ,  o` .
O`qituvchi: Uchqur   so`zini   bo`g`in-tovush,   tovush-harf jihatidan   tahlil   qilinadi.
O`quvchi: Uch  – 1 bo`g`in, 2 ta tovush ( u ,  ch ), 2 ta harf ( u ,  ch ). 
qur   –   2   bo`g`in,   3   ta   tovush   ( q ,   u ,   r ),   3   ta   harf   ( q ,   u ,   r ).
O`qituvchi: a ,   u ,   o   unlilari   bilan   boshlanuvchi   so`zlar   topadi,   izohlaydi.
O`quvchilar   bilimlari   izohlanadi,  rag`batlantiriladi.Dam   olish   daqiqasi:   Bo`yin 
cho`zib qarag`ay, Yon 
atrofga qaragay.
Der   u:   barcha   daraxtdan, Baland 
akang qarag’ay.
O`qituvchi: O`zbek   tilida   unli   tovushdan   tashqari   yana   qanday   tovush   bor,   u 
qanday hosil bo`ladi?
O`quvchi: Undosh   tovush   to`siqqa   uchraydi,   cho`zilmaydi.   O`zbek   tilida   23   ta 
undosh harf bor.
Dars   maqsadi   e’lon   qilinadi.
YANGI   MAVZU   BAYONI:
O`qituvchi: Mana,   sizlar   bilan   bugun   undosh   tovushlarni   takrorlaymiz.   Sinf 
daftariga sana, mavzuni yozing. Lug`at diktanti ( kuz ,  qalam , 
kitob ,  shavla ,  burgut ,  bulbul ).
Undosh   harflarning   tagiga   chiziladi.   Sinf   taxtasidagi   so`zlar   bilan   tekshiriladi. 21DARSLIK   BILAN  ISHLASH:
O`quvchilarga   undoshlar   haqida,   ularning   yozilishini   o`rgatish.
O`quvchilar   o`qib,   undoshlar   tagiga   chizish   topshiriladi.   Nechta   undosh   borligi 
aniqlatiladi (15 xil undosh, 9 xil undosh ishtirok etmagan).
Sinf taxtasiga yozilgan she`r matnini daftarlariga ko`chiriladi.O’quvchilarga
chiroyli yozish qoidalari eslatiladi. Darsligimizning   17-betidagi   24-mashqda Ibrohim  Donishning
“ Yong`oq”   she`ri   berilgan.   (5   daqiqa)Quyidagi topishmoqning   javobini  toping:
Ikki yoni   tog`,  o`rtasida
sarig`  yog`.
(yong`oq)O`qituvchi: 22  “So`z   tuz!”   mashqi   proektor   orqali   beriladi.   O`quvchilarga   proektor   haqida
tushuncha   beriladi.   Mashq   shartini   tushuntiriladi.   O’quvchilar   har   bir   shakldan
oltitadan so’z tuzishlari kerak. (3 daqiqa)
Qatorlar   bo’yicha   tuzilgan   so’zlar   o’qitilib,rag’batlantiriladi.   (2   daqiqa).
25-mashq   asosida   rasmli   diktant   o`tkaziladi.   Darslikdagi   lug`atdan   tekshiriladi.
Sabzavotlarning foydasi,  vitaminlarga  boyligi, ularni  yetishtirishda  dehqonlarning
mehnati   haqida   suhbat   o`tkaziladi.   Daftarga   yozilgan   sabzavot   nomlaridagi
undoshlarning tagiga chizish topshiriladi.
O`qituvchi: Mehnat   haqida   qanday   maqollar   bilasiz?   (4  daqiqa)
1-o`quvchi: Mehnat   – baxt   keltirar.
2-o`quvchi: Mehnat,   mehnatning   tagi   rohat.
3-o`quvchi: Ishlagan   tishaydi,   ishlamagan   tishlamaydi.
O`qituvchi: Barakalla,   bolajonlar,   mehnat   insonni   ulug`laydi   sog`lom   qiladi, 
chiniqtiradi.
Dam   olish   daqiqasi.
“Zanjir”   o’yini:   Bunda   o’quvchilar   aytgan   birinchi   so’zning oxiridagi   harf   bilan 
ikkinchi so’zni aytishlari kerak. (5 daqiqa) 23O`qituvchi: O`tilgan   mavzuni   mustahkamlovchi   savollar,   topshiriqlar   beriladi. 
(5 daqiqa)Kesma harflar ichidan undosh tovushni ifodalovchi 
undosh harflarni ajratib ko`rsatish, o`kuz topshirig`I beriladi.
Undosh   tovushlarga   qoida  chiqariladi.
O`quvchi: Undosh   tovushlar   og`izda   to`siqqa   uchraydi,   qisqa   aytiladi,   ovoz  
va shovqindan hosil bo`ladi.
35-mashq uyga bajariladi. O`quvchilar undosh tovushni aniqlaydilar, harf
birikmalarini ajratib tagiga chizadilar ( sh ,  ch ,  ng ). (2 daqiqa)
O`qituvchi: Harf birikmalariga   nechta   katak   ajratiladi   (1   ta),   nima  uchun?
Mustahkamlovchi   topshiriqlar   beriladi.
O`qituvchi: Lug`at   diktantdagi   so`zlar   ishtirok   etgan   gaplar   tuzing.
O`quvchilar: Kuz   keldi. (4   daqiqa)
Qalam   bilan   chiroyli   rasm   chizdim.
Kitob-mening do`stim.
O`qituvchi: Mana   shu   tuzgan   gaplarimizda   undosh   tovushlar   ishtirok 
etganmi? 24O`quvchilar: Albatta,   har   bir   so`zimiz   unli   va   undosh   tovushlardan  tuzilgan. 25Bunda o`quvchilarning o`g`zaki nutqi, so`z     boyligi     o`sishi     ko`zda tutilgan.
Bilardim,   bildim,   bilmoqchiman .   (4  daqiqa)
O`quvchilar o`z bilimlarini belgilar qo`yish orqali aks ettiradilar. Har bir
o’quvchiga uchta shakl chizilgan qog’ozlar tarqatiladi.
Agar   dars   o’quvchiga yoqsa,birinchi   rasmga   kulib   turgan   shakl   chizadilar.
Agar   dars   yoqmasa,yig’lab   turgan   shaklni,darsga   befarq   bo’lsa   to’g'ri   chiziq 
chizadilar.
O`quvchilar   bilimlari   baholanib,   rag`batlantiriladi.   (2   daqiqa) 26XULOSA.
Boshlang‘ich  ta'lim   o‘quv  dasturiga muvofiq, boshlang‘ich  sinf   o‘quvchilari
fonеtik-grafik   ko‘nikmalar   komplеksini   egallaydilar:   tovushlar   va   harflar;   unli
va   undosh   tovushlar;   jufti   bor   jarangli   va   jarangsiz   undoshlar;   jufti   yo‘q
jarangli   va   jarangsiz   undoshlar;   so‘zni   bo‘g‘inlarga   bo‘lish;   urg‘uli   bo‘g‘inni
ajratish ko‘nikmalariga   ega bo‘ladilar.
O‘quvchilarga   jarangli   va   jarangsiz   undoshlar   ham   tovushlar   talaffuzini
kuzatishga   asoslanib   tanishtiriladi.   Bunda   jufti   bor   jarangli   va   jarangsiz
undoshlar   ajratiladi.   Kuzatishda   o‘quvchilar   faol   qatnashishi   va   ularga   jufti
bor   jarangli   undosh   bilan   jarangsiz   undoshlarni   ajratish   qanchalik   muhim
ekanligini   yaqqol ko‘rsatish   uchun.
Biz   ―2-   sinflarda   undoshlar   ustida   ishlash   mavzusidagi   kurs   ishimiz
mavzusi   ustida   ishlash   va   uni   shakllantirish   jarayonida   quyidagi   xulosalarga
kеldik:
— Boshlang‘ich   sinflar   ona   tili   ta'limida   fonеtik   va   grafik   tushunchalar   ustida
ishlash   nihoyatda   murakkab   ish   hisoblanadi.   Chunki   hatto   katta   yoshdagi
kishilarning   hali   ko‘pchiligi   unli   -   undosh,   tovush   -   harf,   jarangli   -   jarangsiz,
til   - yozuv   tushunchaliring   farqiga   bormaydi.
Ba‘zan   ―lotin   yozuvi‖   bilan   ―lotin   tili   tushunchasini   farqlay   olmaslik
holatlari   uchrab   turadi.   Baholanki,   lotin   tili   hozirda o‘lik til hisoblanadi.
— Ona   tili   ta'limida   undoshlar   bilan   bog‘liq   fonеtik-grafik   tushuncha   orqali
o‘quvchilarda imloviy   hamda grafik malaka   shakllantiriladi.
— Jarangli   va   jarangsiz   undoshlar   bilan   bog‘liq   fonеtik   tushunchalar   ustida
ishlashning   muayyan   bosqichlari,   usullari   ham   uslubiy   qo‘llnmalarda   aniq
bеrilmagan.
— Undoshlar   bilan   bog‘liq   fonеtik   tushunchalar   ustida   ishlash   ta'limda   muhim
ahamiyat   kasb   etadi,   aynan   o‘quvchining   savodxonligi   mana   shu   tushunchalarni
o‘zlashtirib borish bilan belgilanadi.
— Fonеtik   tushunchalarni   nazorat   qilishda   o‘qituvchi   muntazam   ravishda
o‘quvchilar     egallagan     tushunchalarni     tеkshirib     turishi,     o‘quvchilar     ko‘nikma 27va   malakalarini   tahlil   vositasida   aniqlab   borishi,   o‘quvchilarning   kamchilik   va
nuqsonlarini   bartaraf etib borishi yaxshi samara bеradi.
— Ona   tili   ta'limida   jarangli   va   jarangsiz   undoshlar   bilan   bog‘liq   fonеtik
tushuncha   orqali   imloviy   malaka   shakllantiriladi.   Shuning   uchun
mashg‘ulotlarda olingan   yozma   ishlarning   sifatiga   qarab,   ularning   imloviy
jihatini   tahlil   qilib,   o‘quvchilarning   fonеtik   tushunchalarni   o‘zlashtirish   darajasi
qanday   ekanligini aniqlash mumkin.
— Jarangli   va   jarangsiz   undoshlar   bilan   bog‘liq   fonеtik   tushunchalarni   nazorat
qilishda turli   ta'limiy   vositalar   va o‘yinlardan foydalanish lozim. 28FOYDALANILGAN   ADABIYOTLAR   RO‘YXATI.
Asosiy   adabiyotlar
1. Kosimova K.   “Boshlang`ich   sinflarda   ona   tili   о`qitish   metodikasi”.- T.,1985
2. B.   Ma’qulova,   T.   Adashboyev.   Kitobim   -   oftobim   (1   -sinf   uchun   sinfdan
tashqari o'qish kitobi). — Т.: “O'qituvchi", 1999.
3. B.   Ma’qulova,   S.   Sa’diyeva.   Sinfdan   tashqari   o'qish   mashg'ulotlaii   (1-sinf
o'qituvchilari uchun metodik qo'llanma). — Т.: ,” ‘qituvchi",1997.
4. B.   Ma’qulova,   S.   Matchon.   Kitobim-oftobim   (2-sinf   uchun   sinfdan   tashqari
o'qish kitobi). — Т.: „O'qituvchi", 2000.
5. В. Ma’qulova, D. Nasriddinova. Kitobim — oftobim (1-sinfdan tashqari o ‘qish
kitobi). — Т.: „0'qituvchi" NMIU, 2008.
8   .   Boshlang'ich   maktab   darsliklarini   yaratish   mezonlari   /   Tuzuvchilar:   Q.  
Abdullayeva, M. Ochilov, K. Nazarov, S. Fuzailov, N. Bikboyeva. —Т.: 1994.
9. J.   G‘.  Yo'ldoshev,	  S.   A.   Usmonov.	  Pedagogik	  texnologiya	  asoslari.—	  Т.:
„O'qituvchi",   2004.
10. Y.   Abdullayev. Eski   maktabda   xat-savod   o'rgatish.   -   Т. o‘qituvchi",   1960.
11. K.   Qosimova.   Boshlang'ich   sinflarda   imlosi   qiyin   so'zlarni   o'rgatish.   —   Т.: 
1964.
12. К. Qosimova, S. Fuzailov, A. N e’matova. Ona tili (2-sinf uchun darslik).   —  
Т.: Cho'lpon, 2005.
13. K.   Qosimova,   A.   Ne’matova.   2-sinfda   ona   tili   darslari.   —   Т.:Cho'lpon,   2004.
14. M.   Xudoyberganova,   M.   Muxtorova.   3-sinfda   ona   tili   darslari.   —Т.:   ,,0 
‘qituvchi", 2005.
15. M.   Umarova,   Sh.   Hakimova.   O'qish   kitobi   (3-sinf   uchun   darslik).—   Т.: 
Cho'lpon, 2008.
16. M.   Umarova,   Sh.   Hakimova.   O'qish   darslari   (3-sinf   o'qituvchilariuchun  
metodik qo'llanma). — Т.: Cho'lpon, 2008.
17. M.   Xudoyberganova.   Bayonlar   to'plami.   —   Toshkent:   1995.
18. M.   G'ulomov.   Yozuv   daftari.   -   T:   „Ma’naviyat",  2008. 2919. M.   G'ulomov.   Chiroyli   yozuv   malakasini   shakllantirish.—T.:   „O'qituvchi", 
1992.
20. R. Ikromova, X. G'ulomova, Sh. Yo'ldosheva, D. Shodmonqulova.Ona tili (4- 
sinf uchun darslik). - Т.: „O'qituvchi", 2007.
21. R.   Safarova   va   boshq.   Savod   o'rgatish   darslari   (Alifbeni   o'qitish   bo'yicha  
metodik qo'llanma). - Т.: „Ma’naviyat", 2003.
Siyosiy   adabiyotlar
1. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017-yil   30-sentabrdagi   PQ-3305-son
“O‘zbekiston   Respublikasi   Maktabgacha   ta’lim   vazirligi   faoliyatini   tashkil   etish
to‘g‘risida”gi qarori.
2. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2016-yil   29-dekabrdagi   PQ-2707-son
“2017-2021-yillarda   maktabgacha   ta’lim   tizimini   yanada   takomillashtirish   chora-
tadbirlari to‘g‘risida”gi  qarori.       
Qo’shimcha   adabiyotlar
22. R.   Safarova   va   boshq. Alifbe.   -   T   .:   „Ma’naviyat",  2008.
23. R.   Safarova,   M.   Inoyatova.   Uyg'unlik   kitobi.   //„Boshi.   ta’l".jumali. —
Toshkent, 2004. - № 5. 18-19-betlar.
24. R. Safarova. Nutqiy ko'nikmalarni tekshirish asoslari. //„Boshi.ta’l". jurnali.   - 
Toshkent, 1997. - N° 5. 10—11-betlar.
25. S.Matchonov,   A.   Shojalilov,   X.   G'ulomova,   Sh.   Sariyev,   Z.Dolimov.O'qish 
kitobi (4-sinf uchun darslik). — Т.: „Yangiyul polygraph service", 2007.
26. S.   Matchonov   va   boshq.   4-sinfda   o'qish   darslari.   —   Т.: „Yangiyul poligraph 
service", 2007.
Foydalanilgan   internet   saytlar  ro’yxati:
1. www.pedagog.uz        
2. www.ziyonet.uz
3. www.edu.uz

1MUNDARIJA KIRISH Reja: 1. Undosh tovushlarning uslubiyati 2.Jarangli va jarangsiz tovushlarning berilishi 3.Tovushlarni o’rgatishda interfaol metodlardan foydalanish 4. 2- sinfda tovushlarni o’rgatishda qo’llaniladigan zamonaviy texnologiyalar XULOSA FOYDALANILADIGAN ADABIYOTLAR

2KIRISH "Jamiyat hayotining tanasi iqtisodiyot bo lsa, ʻ uning joni va ruhi ma naviyatdir" ʼ O'zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyev. Mavzuning dolzarbligi: O‘zbеkiston Rеspublikasi mustaqillik sharofati bilan taraqqiyot bosqichiga ko‘tarildi. Mustaqillik sharofati bilangina bunday kеng miqyosli ijtimoiy loyihalarni hal etish imkoniyati paydo bo‘ldi. Faxr va iftixor tuyg‘ulari bilan aytishimiz mumkinki, yurtimizda amalga oshirilayotgan ulkan bunyodkorlik ishlari yuz yillarga tatigulik mazmun-mohiyat kasb etmoqda. ―Barcha ezgu niyatlarimizning markazida farzandlarimizni ham jismoniy, ham ma'naviy jihatdan sog‘lom qilib o‘stirish, ularning baxt-u saodati, farovon kеlajagini ko‘rish, dunyoda hеch kimdan kam bo‘lmaydigan avlodni tarbiyalash orzusi turadi . ‖ Iqtisodiy, siyosiy, ijtimoiy, madaniy va ma'naviy sohalarda amalga oshirilayotgan jarayonlar, yangiliklar ana shu niyatlarimizning pirovad natijasidir. ―Maktabga e'tibor ─ kеlajakka e'tibor ‖ dеgan olijanob shior yurtimizda kеng tarqalib, ustuvor davlat siyosati va umumxalq harakati sifatida hayotda o‘zining amaliy aksini topmoqda. Darhaqiqit, kеcha, bugun va ertangi kun istiqboli va taraqqiyotida o‘qituvchining o‘rni va roli bеqiyosdir. Har bir davrda ta'lim-tarbiya jamiyat munosabatining asosi sanalgan. Ta'lim jarayonining yadrosi sanalgan o‘qituvchi zimmasiga bugungi kun katta talablar qo‘ymoqda. Ta'limda hamma narsa tarbiyachining faoliyatiga asoslanishi kеrak. Shaxsning rivojlanishi va shakllanishiga shaxs ta'sir ko‘rsata oladi, xaraktеrini faqat xaraktеr vositasida yaratish, vujudga kеltirish mumkin. Bolalarni shaxs sifatida shakllantirish masalasi o‘qituvchi uchun, mashhur muallim, faylasuf va shoir

3Abdulla Avloniy aytganlaridek, ―Yo hayot, yo mamot, yo najot, yo halokat, yo sadoqat, yo falokat masalasidir .‖ ―Shuni unutmasligimiz kеrakki, kеlajagimiz poydеvori bilim dargohlarida yaratiladi, boshqacha aytganda, xalqimizning ertangi kuni qanday bo‘lishi farzandlarimizning bugun qanday ta'lim va tarbiya olishiga bog‘liq. Buning uchun har qaysi ota-ona, ustoz va murabbiy har bir bola timsolida, avvalo, shaxsni ko‘rishi zarur. Ana shu oddiy talabdan kеlib chiqqan holda, farzandlarimizni mustaqil va kеng fikrlash qobiliyatiga ega bo‘lgan, ongli yashaydigan komil insonlar etib voyaga yеtkazish – ta'lim-tarbiya sohasining asosiy maqsadi bo‘lishi lozim, dеb qabul qilishimiz kеrak. Bu esa ta'limtarbiya ishini uyg‘un holda olib borishni talab etadi. Ta'limni tarbiyadan, tarbiyani esa ta'limdan ajratib bo‘lmaydi — bu sharqona qarash, sharqona hayot falsafasi. Boshlang‘ich sinflarda ona tili ta'limi bolalarning tafakkur qilish faoliyatlarini kеngaytirishga, ularda erkin fikrlay olish, o‘zgalar fikrini anglash, o‘z fikrini og‘zaki va yozma ravishda ravon bayon qila olishga, jamiyat a'zolari bilan erkin muloqotda bo‘la olish ko‘nikma va malakalarini rivojlantirishga xizmat qiladi. Bu o‘rinda ona tili ta'limiga o‘quv fani sifatida emas, balki butun ta'lim tizimini uyushtiruvchi ta'lim jarayoni sifatida qarash lozimligini alohida ta'kidlash joizdir. Boshlang‘ich ta'lim davlat qonunini hayotga tadbiq etishda muhim bosqich hisoblanadi. ―Bolaning jismoniy va psixologik rivojlanishidagi eng asosiy davr – bu boshlang‘ich sinf davridir. Hammamiz bilamizki, sobiq tuzum sharoitida bu masalaga, afsuski, yеtarlicha ahamiyat bеrilmas edi. Quyi sinflarga dars bеrish, asosan, o‘rta maxsus ma'lumotga ega bo‘lgan muallimlarga topshirib qo‘yilgan edi. Boshlang‘ich ta'limning yosh avlod hayotidagi roli va ahamiyatini hisobga olgan holda, bunday nomaqbul holatga butunlay barham bеrildi va bu vazifani bugungi kunda oliy ma'lumotli, yuksak profеssional mahoratga ega bo‘lgan pеdagogik kadrlar bajarmoqda.

4Boshlang‘ich sinflarda unoshlar haqida tushunchalarni shakllantirish ancha murakkab ish hisoblanadi. Ba‘zan katta yoshdagi o‘qimishli kishilarning ayrimlari ham unli-undosh, jarangli-jarangsiz, bo‘g‘in yoki urg‘u tushunchalarini farqlayolmaydi. O‘quvchilar unli tovushni undosh tovushdan ongli farqlashlari uchun u tovushlarning o‘ziga xos xususiyatlarini o‘zlashtirishlari talab etiladi. Tovush murakkab tushuncha bo‘lganligi uchun boshlang‘ich sinflarda unga ta'rif bеrilmaydi. Shunga qaramay, ―Bolalarda tovush haqida to‘g‘ri ilmiy tasavvur amaliy mashqlar orqali hosil qilinadi. Shunga e'tibor bеrish kеrakki, adabiy tilning fonеtikasini o‘rganish natijasida o‘quvchilar nutqidagi har xillik yo‘qoladi. Shuningdеk, fonеtik tushunchalarni puxta o‘zlashtirmagan o‘quvchi orfografik (imloviy) tushunchalarga ham ega bo‘lmaydi. Boshlang‘ich sinf ona tili darslarida fonеtik-grafik tushunchalar ustida ishlash jarayoni o‘quvchilarda imloviy malakalarni shakllantirishda asosiy davr hisoblanadi, bu davr o‘quvchi savodli yozuvining shakllanishida muhim bosqich bo‘lib, fonеtik-grafik tushunchalar bilan bog‘liq mavzularni o‘rganish dolzarbligini e‘tirof etadi.

51.UNDOSH TOVUSHLARNING USLUBIYATI Kichik yoshdagi o’quvchilarning og’zaki va yozma nutqni egallashlarida fonetikadan olgan bilimlarining ahamiyati katta: a) fonetik bilimga asoslangan holda boshlang’ich sinf o’quvchilari savod o’rganish davrida o’qishni va yozishni bilib oladilar; b) fonetik bilim so’zni to’g’ri talaffuz qilish (tovushlarni to’g’ri talaffuz qilish, urg’uli bo’g’inni ajratish, orfoepik me’yorga rioya qilish) asosini tashkil etadi; v) fonetik bilim morfologik va so’z yasalishiga oid bilimlar bilan birga o’quvchilarda qator imloviy malakalar (jarangsiz va jarangli undoshlarning yozilishi) shakllantirish uchun zamin bo’ladi; g) fonetik bilim gapni ohangiga ko’ra to’g’ri aytish, logik urg’u va gap qurilishidagi to’xtamlarga rioya qilish uchun zarur; d) so’zning tovush tomonini bilish uning ma’nosini tushunish va nutqda ongli qo’llash uchun muhimdir; hózir va hozúr, átlas va atlás so’zlari maьnosidagi farq faqat urg’u orqali ajratiladi. So’zning tovush tomonini tasavvur qilish so’zlarni talaffuzda farqlash, ayrim so’zlarni to’g’ri talaffuz qilish va qo’llash uchun zarur. O’qituvchi boshlang’ich sinflarda o’qitiladigan barcha fanlarga oid darslarda so’zni aniq va to’g’ri talaffuz qilish ustida doimiy ishlab boradi, shu maqsadda ko’pincha so’zni tovush tomondan tahlil qilishdan foydalanadi. Maktab dasturiga muvofiq, boshlang’ich sinf o’quvchilari fonetik-grafik ko’nikmalar tizimini hosil qiladilar: tovushlar va harflar, unli va undosh tovushlar, jufti bor jarangli va jarangsiz undoshlar, jufti yo’q jarangli va jufti yo’q jarangsiz undoshlar; so’zni bo’g’inlarga bo’lish, urg’uli bo’g’inni ajratish ko’nikmalariga ega bo’ladilar. Bolalar maktabga kelgunga qadar ham nutqning tovush qurilishini amaliy o’zlashtiradilar, ammo ular maxsus o’qigunlariga qadar so’zni bo’g’inlarga bo’lishni, so’zdagi tovushlarni izchil talaffuz qilishni bilmaydilar. Boshlang’ich sinf o’quvchilarida so’zni to’g’ri talaffuz qilish, bo’g’inlarga bo’lish, undagi har bir tovushni tartibi bilan aniq aytish ko’nikmasini shakllantirish ustida maqsadga muvofiq ishlash, o’z navbatida, analiz, sintez, taqqoslash, guruhlash kabi aqliy