logo

Abu Hafs Kabir Buxoriy

Загружено в:

16.08.2023

Скачано:

0

Размер:

2635.4853515625 KB
ABU HAFS KABIR 
BUXORIY     Re ja 

Abu Hafs Kabir hayot yo’li

Abu Hafs Kabir shogirdlari

Abu Hafs Kabir asarlari haqida 

Abu Hafs Kabir Buxoriyning 1255 yilligi 
xalqaro miqiyosida nishonlanishi      Abu Hafs Kabir hayot yo’li
‘’ Abu Hafs Kabir’’ nomi bilan tanilgan Ahmad ibn Hafs Buxriy 150 
hijriy (767 milodiy  yili buxoro shahrining Fagsodara mahhallasida 
tug;ililib , 216 hijriy (832 milodiy) yili o’sha yerda vafot etgan. 
Ahmad ibn Hafs ilm izlab Bog’dodga boradi. U yerda Imom 
Muhammad ibn  Hasan Shayboniy bilan uchrashadi va undan dars 
ola boslaydi. Hanfiy mazhabi fiqhini o’rganib, boshqa diniy ilmlarda 
ham kamolga yetganidan keyin Buxoroga qaytib keladi. U 
Buxoroning yetuk olimlari jumlasidan edi. Buxoro shu kishi tufayli 
“Qubbat-ul Islom” (“Islom dini gumbazi”) deb atalgan. Buxoro 
ahlining ilmli bo‘lishiga, Buxoroda ilm keng tarqalishiga ko‘p jihatdan 
shu kishi sabab bo‘lgan. Sam’oniyning aytishicha, Abu Hafs Kabir 
ko‘plab faqihlarni tarbiyalab yetishtirgan. Abu Hafs Kabir hanafiy 
mazhabi fiqhining Movarounnahrda tarqalishida qancha jonbozlik 
ko‘rsatgan bo‘lsa, uning o‘g‘li Abdullohning ham bu borada xizmati 
katta bo‘lgan. Shuning uchun ham Abdullohni “Abu Hafs Sag‘ir”, 
ya’ni “Kichik Abu Hafs” deb atashgan.      Narshaxiy aytishicha, hojilar 
karvonidan bir kishi Abu Hafs 
Kabirni yoniga kelib, masala 
so‘ragan ekan. Abu Hafs Kabir 
hayratlanib: «“O‘zing-ku 
Iroqdan kelyapsan, nima uchun 
Iroq olimlaridan so‘ramading?” 
debdi, U kishi: “Bu masalada 
Iroq olimlari bilan munozara 
qildim, lekin javob bera 
olishmadi va menga “Buxoroga 
borib, Abu Hafs Kabir yoki 
uning farzandlaridan so‘ra, ular 
javob bera oladi”, deb 
aytishdi», dedi.        Abu Hafs Kabr Muhammad ibn Hasandan qilgan rivoyatida: “Barcha 
narsalarni yaxshi va yomon tarzda taqdir qilingandir. Ahli sunnaning 
barcha faqihlari shunga ittifoq qilishgan. Qadar borasida 
tortishmanglar. Muhammad (a.s) sahobalari haqida faqat yaxshi  
gapirganlar. Yo’l topish maqsadida yulduzlarga qarashda zara yo’q” 
degan. Demak, Abu Hafs islom ilohiyatida mo’tadil yo’ni tanlab, turli 
adashgan aqidaviy oqimlarga qarshi raddiyalar bergan.      Abu Hafs buxorodagi ilmiy va diniy bilimlar rivojiga katta 
hissa qo’shgan madrassaga asos solgan. Bu o’z 
zamonasida mashxur madrasalardan sanalib, hozirgi 
“Poyi Kalon” mavzesida joylashgan. Narshaxiyning 
ma’lumotiga ko’ra, Abu Hafs  Kabir bomdod namozidan 
keyin talabalarga dars bergan.      Abu Hafs Kabir shogirdlariAbu Hafs Kabirning ilmda zabardast o‘nlab shogirdi 
bo‘lgan. Ulardan Abu Ja’far Rizvon ibn Salim Badakoriy 
Buxoroning Badakor qishlog‘idan edi. Yana shogirdlaridan 
Abul Hasan Muqotil ibn Said Baydariy, Abu Solih Toyyib ibn 
Muqotil Xunomatiy, Muhammad ibn Hotam Subizgukiy, 
Muhammad ibn Abdullo Abu Zahhok Fazl ibn Hasson 
Sutikaniy, Abu Usmon Said ibn Sulaymon Shargiy, bu 
kishining otasi Abu Said Sulaymon ibn Dovud Shargiy ham 
Abu Hafs Kabirdan ta’lim olgan.      Abu Hafsning o ziga „Kabir ʻ
Buxoriy“	
 – „Buxoriylarning 
kattasi“ va „Hojatbaror imom“ 
degan unvonlar berilgan, o g li 	
ʻ ʻ
Abu Abdulloh (Abu Hafs Sag ir 	
ʻ
Buxoriy; 877 yil) ham otasi 
singari fiqh ilmida peshqadam 
bo lgan. Abu Hafsi Kabir 	
ʻ
Buxorodagi Darvozai nav 
qarshisidagi tepalikda dafn 
etilgan. Buxoroliklar u joyni 
muqaddas sanab, „Haqrah“ 
(„Haq yo l“) va Xoja Imom Abu 	
ʻ
Hafs deb ataganlar. Mustabid 
sovet tuzumi davrida uning qabri 
va atrofidagi me moriy 	
ʼ
yodgorliklar buzib tashlangan.       Abu Hafs Kabir asarlari haqida 
Imom Abu Hafs Kabir bir kecha-kunduzda Qur’on karimni 
ikki marta xatm qilar, odamlarga dars ham berar edi. 
Keksayib zaiflashgach, bir marta xatm qiladigan bo‘ldi. 
Yana ham zaiflashib qolgach, to dunyodan o‘tguniga qadar, 
bir kecha-kunduzda Kalomullohning yarmini o‘qiydigan 
bo‘ldi. Alloh taolo u zotni rahmati va rizosiga g‘arq etsin!
Olim fiqhning turli masalalariga doir ko‘p asarlar yozgan. 
Bulardan “Fatavoi Abu Hafs Kabir”, “Kitabul imon” ayniqsa 
mashhur bo‘lgan       Abdulkarim Sam’oniy aytishicha, Abu Amr Ahmad ibn Abu 
Bakr al-Xuzoiy al-Moxiy: “Men Abu Hafs Kabirning “Kitabul 
imon” kitoblaridan ta’lim olganman”, degan. Abu Hafs 
Kabirning fiqhga doir turli masalalar yoritilgan “Al-Ahvo’ val 
ixtilof” (“Havoiy gaplar va kelishmovchiliklar”), “Ar-Raddu 
alal lafziya” (“Yuzaki qarovchilarga raddiya”) kabi asarlari 
ham bor.      O sha davr ulamolari uning ilmu ʻ
fazlini baholab, uni “Muallimi 
islom”, ya ni islom dinining 	
ʼ
muallimi, uning sharofati bilan 
Buxoroni “Qubbat ul-islom”, 
ya ni islom dini gumbazi va u 	
ʼ
kishi yashaydigan mahalla 
darvozasini “Haq roh”, ya ni haq 	
ʼ
yo l deb atashgan.	
ʻ      Alloh taolo Imom Buxoriyga o tkir zakovat, kuchli yod olish ʻ
va barcha ishlarni yaxshilab qilish qobiliyatini bergan edi. 
Ushbu ilohiy ne matlarning alomatlari u kishini kichiklik 	
ʼ
chog laridanoq ko zga tashlana boshlagan edi. O n bir 	
ʻ ʻ ʻ
yoshlik bola bo la turib o z ustozlari Ad-Doxiliyning xatolarini 	
ʻ ʻ
tuzatishlari bunga dalildir.
Otasining darsxonasida Abu Hafs Ahmad ibn Hafsdan 
Sufyonning “Jome ” kitobini tinglar edi. Abu Hafs al-Kabir bir 	
ʼ
harfda xato qilgan edi, u qaytardi. Ikkinchi marta xato qilgan 
edi, yana qaytardi. Uchinchi marta xato qilgan edi, yana 
qaytardi. U bir muddat sukut saqlab turdi-da:
“ Bu kim?” dedi.
“ Muhammad ibn Ismoil ibn Ibrohim ibn Bardizba”, deyishdi.
“ Buning aytgani to g ri ekan. Eslab qolinglar! Albatta, u bir 
ʻ ʻ
kuni buyuk Odam bo ladi”, dedi Abu Hafs.	
ʻ      Fiqh ilmi o sha asrda o zining ʻ ʻ
rivojlanish pallasiga kirgan edi. 
Mazkur ilmni to la egallamay 	
ʻ
turib, diniy masalalarda hukm 
chiqarish mumkin emas edi. 
Shu davrga kelib kalom ilmi 
(teologiya) ham nihoyatda 
rivojlangan edi. 
Movarounnahrda juda katta 
kalomchilik maktabi yaratilib, 
uning asoschisi Abu Hafs Kabir 
Buxoriy hisoblanar edi.	
       Abu Hafs Kabir Buxoriyning 1255 yilligi xalqaro miqiyosida 
nishonlanishi 
Mustaqillik yillarida sho ro davrida bir muddat unutgan ʻ
ko plab ulug  ajdodlarimizni yaqindan tanidik. 	
ʻ ʻ
Mamlakatimizda Imom Buxoriy, Hakim Termiziy, Imom 
Termiziy, Imom Moturidiy, Burhoniddin Marg inoniy, 	
ʻ
Abduxoliq G ijduvoniy, Bahouddin Naqshband va 	
ʻ
boshqalarning tavallud to ylari xalqaro miqyosda 	
ʻ
nishonlandi.
Ammo hali hayoti va ijodi o rganilmagan, xalqqa to la 	
ʻ ʻ
yetkazilmagan buyuk allomalarimiz   yana qancha!	
‒
Shulardan biri   Abu Hafs Kabir Buxoriy.	
‒              Buxorodan uzoq islom shaharlari, xususan, o sha davrda ʻ
islomiy ilm va madaniyat poytaxti hisoblanmish Bag dodga 	
ʻ
borib, hanafiy mazhabining asoschisi, ilohiyotchi, faqih, 
muhaddis Abu Hanifaning taniqli shogirdi Imom 
Muhammad ibn Hasan ash-Shayboniyga shogird tushgan. 
Qaytganida uni buxoroliklar bayram qilib kutib olib, 
ommaga xizmat qilishini so raganlar, masjidni bezab, o rin 	
ʻ ʻ
tayyorlashgan, toki Iroqdan olib kelgan ilm va ma rifatga 	
ʼ
bo lgan chanqoqlarini qondirsinlar.	
ʻ       Imom A zamning nevara shogirdlari Abu Hafs Kabir islom ʼ
huquqshunosligi asoslarini yaratgan yirik olim bo lgan. 	
ʻ
Narshaxiyning yozishicha, uning sharofati bilan Buxoro 
“Qubbat ul-islom” – “Islom dinining gumbazi” unvonini 
olgan. Abu Hafsning o ziga “Kabir Buxoriy” – 	
ʻ
“Buxoriylarning kattasi” va “Imomi hojatbaror” – “Hojatlarni 
chiqaruvchi imom”, “Hazrati imom” degan unvonlar 
berilgan. Abu Hafs Kabirning “Fatovoyi Abu Hafs” (Abu 
Hafsning fatvolari) islom olamida ma lum va mashhur bo lib, 	
ʼ ʻ
barcha faqihlar hazratning fatvolariga suyanib ish yuritgan.      Avliyo va ulamolar tarixiga doir qaysi bir kitobni 
varaqlamaylik, albatta ularda Abu Hafs Kabir va bu ulug  ʻ
zotning farzandi, ta limoti davomchisi Abu Hafs Sag ir 	
ʼ ʻ
to g risidagi ma lumotlar qayd qilinadi. Buxoro ulamolari 	
ʻ ʻ ʼ
haqida gap borganda, albatta dastlab Abu Hafs Kabirning 
muborak nomlari tilga olinadi.
Sharq ayolining madaniy-ma rifiy sohadagi g ayratiga ham 	
ʼ ʻ
tarixdan ko plab misollar topish mumkin. Jumladan, buyuk 	
ʻ
faqih Abu Hafs al-Kabir al-Buxoriyning ayoli unga o z 	
ʻ
maslahatlari bilan ko mak berar edi. Bunday dono o gitlardan 	
ʻ ʻ
hayratda qolgan buyuk imom bir kuni ayoliga shunday degan 
ekan: “Ya ayyatuha al-mar a, ramayti bisahmin nofiz” (Ey 	
ʼ
ayol, teshib o tadigan yoy otding). Ya ni ayollari ham fiqh va 	
ʻ ʼ
hadis ilmida o z zamonasining yaktosi bo lganligidan kishilar 
ʻ ʻ
biror masala so rab kelsalar kamondan o q qanday tez otilib 	
ʻ ʻ
chiqqaniday hozirjavob bo lganlar.	
ʻ      Bugun buyuklarimiz bilan faxrlanishimizning o zi yetarli ʻ
emas. Ularning merosini o zlashtirib, hayotimizga joriy 	
ʻ
etishimiz   zarur. Islom olamida turli-turli g oyaparastliklar 	
‒ ʻ
ko payib, hatto, zalolatga boshlovchi har xil oqimlar paydo 	
ʻ
bo lgan bugungi murakkab mafkuraviy vaziyatda Abu Hafs 
ʻ
Kabir Buxoriy ta limoti bizni to g ri yo lga boshlashi   tayin.	
ʼ ʻ ʻ ʻ ‒       E’tiboringiz uchun rahmat

ABU HAFS KABIR BUXORIY

Re ja  Abu Hafs Kabir hayot yo’li  Abu Hafs Kabir shogirdlari  Abu Hafs Kabir asarlari haqida  Abu Hafs Kabir Buxoriyning 1255 yilligi xalqaro miqiyosida nishonlanishi

Abu Hafs Kabir hayot yo’li ‘’ Abu Hafs Kabir’’ nomi bilan tanilgan Ahmad ibn Hafs Buxriy 150 hijriy (767 milodiy yili buxoro shahrining Fagsodara mahhallasida tug;ililib , 216 hijriy (832 milodiy) yili o’sha yerda vafot etgan. Ahmad ibn Hafs ilm izlab Bog’dodga boradi. U yerda Imom Muhammad ibn Hasan Shayboniy bilan uchrashadi va undan dars ola boslaydi. Hanfiy mazhabi fiqhini o’rganib, boshqa diniy ilmlarda ham kamolga yetganidan keyin Buxoroga qaytib keladi. U Buxoroning yetuk olimlari jumlasidan edi. Buxoro shu kishi tufayli “Qubbat-ul Islom” (“Islom dini gumbazi”) deb atalgan. Buxoro ahlining ilmli bo‘lishiga, Buxoroda ilm keng tarqalishiga ko‘p jihatdan shu kishi sabab bo‘lgan. Sam’oniyning aytishicha, Abu Hafs Kabir ko‘plab faqihlarni tarbiyalab yetishtirgan. Abu Hafs Kabir hanafiy mazhabi fiqhining Movarounnahrda tarqalishida qancha jonbozlik ko‘rsatgan bo‘lsa, uning o‘g‘li Abdullohning ham bu borada xizmati katta bo‘lgan. Shuning uchun ham Abdullohni “Abu Hafs Sag‘ir”, ya’ni “Kichik Abu Hafs” deb atashgan.

Narshaxiy aytishicha, hojilar karvonidan bir kishi Abu Hafs Kabirni yoniga kelib, masala so‘ragan ekan. Abu Hafs Kabir hayratlanib: «“O‘zing-ku Iroqdan kelyapsan, nima uchun Iroq olimlaridan so‘ramading?” debdi, U kishi: “Bu masalada Iroq olimlari bilan munozara qildim, lekin javob bera olishmadi va menga “Buxoroga borib, Abu Hafs Kabir yoki uning farzandlaridan so‘ra, ular javob bera oladi”, deb aytishdi», dedi.

Abu Hafs Kabr Muhammad ibn Hasandan qilgan rivoyatida: “Barcha narsalarni yaxshi va yomon tarzda taqdir qilingandir. Ahli sunnaning barcha faqihlari shunga ittifoq qilishgan. Qadar borasida tortishmanglar. Muhammad (a.s) sahobalari haqida faqat yaxshi gapirganlar. Yo’l topish maqsadida yulduzlarga qarashda zara yo’q” degan. Demak, Abu Hafs islom ilohiyatida mo’tadil yo’ni tanlab, turli adashgan aqidaviy oqimlarga qarshi raddiyalar bergan.