logo

AFSONA VA RIVOYATLAR

Загружено в:

16.08.2023

Скачано:

0

Размер:

1258.9091796875 KB
AFSONA VA RIVOYATLAR  
 

Afsonalar dunyodagi	 deyarli	 hamma	 xalqlar	 
og ’ zaki 	
 ijodining	 eng	 qadimgi ,	  aziz	 va	 
ommaviy	
 janrlaridandir .	  Ularda	 tarixiy	 
hayotda	
 ro ’ y	 bermagan	 bo ’ lsa - da ,	  ro ’ y	 
berishi	
 mumkin	 bo ’ lgan	 voqealar	 hikoya	 
qilinadi .  	
Badiiy 	 to ’ qima	 bu	 janr	 asarlarning	 
asosiy	
 xususiyati 	 hisoblanadi .	  Shuning	 
uchun	
 olimlar	 afsonalarning	 ayrimlarini	 
ertaklarga	
 tenglashtirganlar .	  Ayrim	 afsonalar	 
esa	
 miflarga	 o ’ xshab	 ketadi .	  Bunday	 
namunalarda	
 biror	 narsa - predmetning	 paydo	 
bo ’ lishi ,	
  rasm - rusum 	 yoki	 odatlarning	 
boshlanishi	
 haqida	 ma ’ lumot	 beriladi .                SHIROQ AFSONASI.
Bu afsonada jonajon qabila va ona er uchun 
o`zini qurbon qilgan Shiroq obrazi mehr 
bilan yaratilgan. Uning qabila manfaatlari 
uchun qurbon bo`lishi, o`z 
qabiladoshlariga sadoqati, vatanparvarligi 
va qahramonligi uni monumental obrazga 
aylantiradiki, buni yozma adabiyotda ham 
uchratish mumkin.
Chunonchi, Abu Rayxon Beruniyning 
«Hindiston» asarida keltirilgan Kanik 
Afsonasi ham xuddi shu Shiroqga 
o`xshaydi. Ya.Il’yasovning «So`g`diyona» 
kitobida ham Mirmuhsinning «Shiroq» 
dostoni va O`zbekiston san’at muzeyida 
saqlanayotgan haykaltaroshlikka oid 
materiallarda ham Shiroq afsonasi 
mazmunini ifodalangan.        SIYOVUSH AFSONASI  

Siyovush-xalq  qaxramoni.  Afsonalarda 
xikoya  qilinishicha,  Siyovush  Kaykovusning 
o`g`li  bo`lgan.  Nihoyat    darajada  go`zal  yigit 
bo`lib,  uni  o`gay  onasi  sevib  qoladi.  Lekin,  u 
o`gay  onasining  taklifini  rad  etadi.  Bunga 
chiday  olmagan  o`gay  ona  unga  tuhmat 
qiladi.  Siyovush  o`zining  pokligini  isbotlash 
uchun  ot  surib  alangadan  o`tadi,  so`ng 
Afrosiyob  poytaxtiga  boradi.  Afrosiyob  uni 
izzat-hurmat  bilan  kutib  oladi  va  unga  o`z 
qizini  beradi.  Lekin,  dushmanlar  Afrosiyob 
bilan  Siyovush  o`rtasiga  nifoq  soladilar, 
adovat  urug`ini  sochadilar.  Natijada 
Afrosiyob  Siyovushni  o`ldiradi. 
Siyovushning  o`g`li  Kayxisrav  o`z  bobosi 
Afrosiyobdan  otasi  uchun  qasos  oladi,  uni 
o`ldiradi. Afsona oxirida Kayxisrav xorazmiy 
shohlar sulolasiga asos solganligi so`zlanadi.         Mif 

“ mif... — koinot va hayotning paydo 
bo‘lishi, tabiat hodisalari, xudolar va 
afsonaviy qahramonlar haqida ibtidoiy 
zamon kishilari tushunchalari ning badiiy 
ifodasi” — deb belgilab qo‘yilgan. Shunday 
qilib, mif deganda, eng qadimgi afsona, 
rivoyat, hikoyalarni tushu nish mumkin. 
O‘rta Osiyoda yashaydigan xalqlarning 
o‘tmish hayoti bilan bog‘liq miflarnnig 
dastlabki namunalari “Avesto” kitobida 
uchraydi. Bu kitobda yaxshilik va yomonlik 
kuchlari Mitra, Anaxita, Kayumars, Yima 
( Jamshid), Gershasp (Elikbek) timsollarida 
namoyon bo‘lgan.        Mifologiyada 3 ta 
asosiy tushuncha 
muhim
hisoblanadi.
1. Totem. 2. Fetish. 3. Anima.        Tot em

deganda,  biz  dunyodagi  turli  xalqlar  hozirgi  
paytgacha  o‘zlariga  homiy  deb  bilgan 
hayvonlarni  tushunamiz.   Jumladan,  burgut, 
sher,  yo‘lbars,  bo‘ri,  ilon  (ajdar),   humo  kabi 
hayvonlar  va  qushlar  ko‘p  xalqlarda  alohida  
e’zozlanadi.  O‘zbek  xalqi  hozirgi  paytda  ham 
yo‘lbars,  ilon,   bo‘ri,  ayiq,  tuya,  ot,  qo‘y, 
qaldirg‘och,  burgut,  baliq  kabi   qushlar  va 
hayvonlarga  hamisha  hurmat  bilan 
qaraydilar.   Ularning  yashash  joylarini 
sababsiz  buzish,  o‘zlarini  biron   ehtiyoj 
sezilmagan  paytda  bezovta  qilish,  o‘ldirish 
gunoh   hisoblangan.  Ayni  paytda,  safardagi 
odamning  bo‘rini,   burgutni,  oq  tuyani 
uchratishi  yaxshilik  belgisi  hisoblangan.  
Hatto bu mavjudotlarni tushda ko‘rishni ham 
yaxshilikka   yo‘yganlar.  Ma’lum  bo‘ladiki, 
totemizm  belgisi  o‘zbek   xalqining  maishiy 
hayotida shu paytgacha o‘z ta’siriga ega.        Fet ish
insonlar tomonidan alohida e’tibor 
bilan qaraladigan narsa, predmetlar 
tushunchasini anglatadi.   Xususan, 
turkiy xalqlarda quyosh, oy, yer, 
ayrim yulduz lar,   suv, tuproq, yoy, 
qilich, qalam kabilarga asrlar 
davomida   alohida hurmat bildirilgan. 
Masalan , yigit kishining pichoq  
yo‘qotishi, yoyining sinishi yomonlik 
belgisi bo‘lib kelgan,   ayni paytda 
tuproq, suv bilan doimiy ra vishda 
yaqin bo‘lish   baxt hisoblangan.        Anima

inson  tomonidan  totem  va  fetishga  ishonch   bilan 
qarash  ma’nosini  anglatadi.  Tushga  ishonish  oddiy  
hayotda  ro‘y  berayotgan  voqealardan  kelajak  haqida  
tasavvur  hosil  qilishga  urinish  odatlari  animizm  ta’siri 
bilan   bog‘liqdir.  To‘g‘ri,  aksari  paytlarda  odamlar 
irimlarni  xush   ko‘rmaydilar,  lekin  tarixiy  jihatdan 
shakllangan  urf-odatlarimiz,   rasm-rusumlarimizda 
totemizm,  fetishizm,  animizm   belgilari  aniq  sezilib 
turadi. Bunday voqea-hodisalarga bo‘lgan munosabat 
badiiy  adabi  yotimizda  ham  o‘z   ifodasini  topgan.  G‘. 
G‘ulomning  “ Shum  bola ”   qissasidagio‘choq  olldida 
ro‘y  bergan  hodisani,  O‘lmas     Umarbekov,   O‘tkir 
Hoshimov  asarlaridagi  ayrim  lavhalarni  eslasak  
kifoyadir.        ETIBORINGIZ UCHUN RAHMAT

AFSONA VA RIVOYATLAR

    Afsonalar dunyodagi  deyarli  hamma  xalqlar   og ’ zaki   ijodining  eng  qadimgi ,   aziz  va   ommaviy  janrlaridandir .   Ularda  tarixiy   hayotda  ro ’ y  bermagan  bo ’ lsa - da ,   ro ’ y   berishi  mumkin  bo ’ lgan  voqealar  hikoya   qilinadi .   Badiiy   to ’ qima  bu  janr  asarlarning   asosiy  xususiyati   hisoblanadi .   Shuning   uchun  olimlar  afsonalarning  ayrimlarini   ertaklarga  tenglashtirganlar .   Ayrim  afsonalar   esa  miflarga  o ’ xshab  ketadi .   Bunday   namunalarda  biror  narsa - predmetning  paydo   bo ’ lishi ,   rasm - rusum   yoki  odatlarning   boshlanishi  haqida  ma ’ lumot  beriladi .

SHIROQ AFSONASI. Bu afsonada jonajon qabila va ona er uchun o`zini qurbon qilgan Shiroq obrazi mehr bilan yaratilgan. Uning qabila manfaatlari uchun qurbon bo`lishi, o`z qabiladoshlariga sadoqati, vatanparvarligi va qahramonligi uni monumental obrazga aylantiradiki, buni yozma adabiyotda ham uchratish mumkin. Chunonchi, Abu Rayxon Beruniyning «Hindiston» asarida keltirilgan Kanik Afsonasi ham xuddi shu Shiroqga o`xshaydi. Ya.Il’yasovning «So`g`diyona» kitobida ham Mirmuhsinning «Shiroq» dostoni va O`zbekiston san’at muzeyida saqlanayotgan haykaltaroshlikka oid materiallarda ham Shiroq afsonasi mazmunini ifodalangan.

SIYOVUSH AFSONASI  Siyovush-xalq qaxramoni. Afsonalarda xikoya qilinishicha, Siyovush Kaykovusning o`g`li bo`lgan. Nihoyat darajada go`zal yigit bo`lib, uni o`gay onasi sevib qoladi. Lekin, u o`gay onasining taklifini rad etadi. Bunga chiday olmagan o`gay ona unga tuhmat qiladi. Siyovush o`zining pokligini isbotlash uchun ot surib alangadan o`tadi, so`ng Afrosiyob poytaxtiga boradi. Afrosiyob uni izzat-hurmat bilan kutib oladi va unga o`z qizini beradi. Lekin, dushmanlar Afrosiyob bilan Siyovush o`rtasiga nifoq soladilar, adovat urug`ini sochadilar. Natijada Afrosiyob Siyovushni o`ldiradi. Siyovushning o`g`li Kayxisrav o`z bobosi Afrosiyobdan otasi uchun qasos oladi, uni o`ldiradi. Afsona oxirida Kayxisrav xorazmiy shohlar sulolasiga asos solganligi so`zlanadi.