logo

Alisher Navoiy lirik merosining o’rganilishi

Загружено в:

16.08.2023

Скачано:

0

Размер:

541.041015625 KB
Mav zu: A lisher 
Nav oiy  lirik  
merosining 
o’rganilishi
(1441-1501) Reja
•
1.  Hay ot  y o‘li .
•
2.  Lirik  merosi  haqida.
•
3.  X amsa  asari haqida. Alisher Navoiy
•
Alisher Navoiy 
(1441, 9 fevral-1501, 
3 yanvar) ulug‘ 
o‘zbek shoiri, 
mutafakkiri va 
davlat arbobi 
bo‘lgan. G‘arbda 
chig‘atoy 
adabiyotining buyuk 
vakili deb qaraladi, 
sharqda «nizomi 
millati va d-din» (din 
va millatning 
nizomi) unvoni bilan 
ulug‘lanadi. Hay ot  y o‘li
•
A sl ismi Ni zomi ddin Mir A li sher. 
U Hirot da t ug‘il ib, shu y erda 
umrining asosiy  qismini 
o‘t k azgan. Nav oiy ning ot asi 
G‘iy osiddin Bahodir t emuriy lar 
xonadoniga y aqin bo‘lgan. She’r 
zav qi v a ist e’dodi ert a 
uy g‘ongan. Bolal ik day oq 
Farididdi n A t t orning « Mant i qut -
t ay r»  asarini y od olgan, 
Sharafi ddin A li Yazdiy  nazariga 
t ushgan, Mav lono Lut fi y  y osh 
shoir ist e’dodiga y uqori baho 
bergan, K amol Turbat iy  e’t irofi ni  
qozongan.
•
Sayy id Hasan A rdasher, 
Pahlav on Muhammad k abi 
ust ozl ardan t a` lim olgan, 
A bdurahmon J omiy  bilan i jodiy  
hamk orlik da bo` l gan. Nav oiy  
1469 y i lgacha t emuriy lar 
orasidagi ichk i nizolar sababl i 
Hirot dan y i roqroqda y ashagan. •
Husay n Boy qaro X uroson t axt iga o` t irgach (1469), 
N av oiy  hay ot i v a ijodida y angi bosqich boshlanadi, 
muhrdorlik  (1469) mansabiga, v azirlik  (1472) v a 
Ast robod hok imligi (1487)ga t ay inlanadi. 1480—
1500 y illar mobay nida o` z mablag` lari hisobidan 
bir necha madrasa, 40 rabot  (safardagi 
y o` lov chilar t o` xt ab o` t ish joy i), 17 masjid, 10 
xonaqoh, 9 hammom, 9 k o` prik , 20 t a hov uz 
qurdiradi. Husay n Boy qaro A lisher N av oiy ga 
« muqarrabi hazrat i sult oniy »  (« sult on 
hazrat larining eng y aqin k ishisi» ) degan unv onni 
beradi. Unga k o` ra N av oiy  dav lat ning barcha 
ishlariga aralasha olardi.
•
Alisher N av oiy  t arjimai holi o` z dav rida X ondamir, 
Vosifi y, Husay n Boy qaro, Bobur k abi t arixchi v a 
dav lat  arboblarining asarlarida ak s et gan.
•
O` zbek  olimlari O. Sharafi ddinov, V.Mahmud, 
Oy bek , Ya. G` ulomov, I.Sult on. A .Zohidov, 
V.A bdullaev, A .Qay umov, S.G` aniev a v.b. 
N av oiy ning hay ot  y o` li haqida asarlar 
y arat ishgan. Lirik  merosi
•
Navoiy ijodi ixlosmandlari uning 
she`rlarini yig`ib, «Ilk devon» (1464-65) 
tuzgan edilar, so`ngra «Badoyiul-bidoya» 
(«Go`zallikning boshlanishi»), 
«Navodirun-nihoya» («Nodirliklar 
nihoyasi») nomli devonlar (1470-yillar) 
tartib berilgan. Lirik merosi umumiy 
hajmi 50000 misradan ortiq «Xazoyinul-
maoniy» nomli to`rt devon (1491—
1498)ga jamlangan. Navoiy 
she`riyatining mavzular doirasi keng, 
janrlar ko`lami (16) xilma-xil. G`azallari 
«oshiqona, orifona, rindona» 
(Shayxzoda) sifatlar bilan o`rganiladi. 
G`azallarida insoniy muhabbat, ilohiy 
ishq bilan uyg`un holda ulug`lanib, 
«majoz - haqiqat ko`prigi» aqidasiga 
amal qilingan. Alisher Navoiy 
she`riyatidagi zohiriy ma`no yangiliklari 
bilan birga botiniy sifatlarni ham 
o`rgangandagina ularni idrok etishga 
erishish mumkin.   •
«Nazmul-javohir» (1485) Hazrat Alining «Nasrul-laoliy» asarining 
turkiy nazmga solingani bo`lib, 266 ruboiydan iborat bu asarda 
axloqiy-ta`limiy qarashlar o`z aksini topgan.
•
O`R FA ShIda (3-fond) Navoiyga mansub 24 asarning 254 
qo`lyozmasi saqlanadi, undan ko`pchiligi devonlarning nusxalari. 
Navoiy devonlari prof. H.Sulaymon tomonidan yig`ilib, tasnif 
etilgan. «Ilk devon» Sankt-Peterburgdagi Saltikov-Shedrin 
kutubxonasida (inv.564) saqlanadi. «Navodirun-nihoya» O`R FA 
ShI (inv.1995) dagi nusxalari nihoyatda nodir bo`lib, ular Navoiy 
davrida Hirotda Sulton Ali Mashhadiy (1487), Abdujamil kotib 
(1487-88) tomonidan ko`chirilgan. X amsa
•
Alisher Navoiy ijodining yuksak 
cho`qqisi «Xamsa» asari (1483-85)dir, 
shoir birinchilardan bo`lib, turkiy tilda 
to`liq «Xamsa» yaratdi va turkiy tilda 
shunday ko`lamdor asar yozish 
mumkinligini isbotlab berdi.
•
«Xamsa» tarkibiga «Hayratul-abror», 
«Farhod va Shirin», «Layli va Majnun», 
«Sab`ai sayyor», «Saddi Iskandariy» 
kabi dostonlar kiradi.
•
«Hayratul-abror»da hamd, munojot, 
na`t, hayrat boblaridan keyin shoirning 
Yaratganga, borliqqa, tabiatga, insonga 
bo`lgan falsafiy, ijtimoiy-siyosiy, 
iqtisodiy, ilmiy, ma`rifiy, axloqiy va 
estetik munosabati aks ettirilgan. 
Podshoh bilan ulusning insonlik nuqtai 
nazaridan ayirmasiz, farqsizligini, 
podshohning hunar, axloq, adl, insof, 
mantiq, taqvo yo`lida ulusdan o`ta 
olmaganini anglatish bilan o`zining 
adolatli shoh haqidagi qarashlarini 
anglatadi. •
«Farhod va Shirin»da qahramonlar sevgi 
sarguzashtlari orqali insonning tarix va 
kelajak oldidagi vazifasini belgilaydi, insonlik 
faqat muhabbatda emas, balki o`sha sharafli 
nomning himoyasi orqali ekanini uqdiradi. 
Sharq tarixidagi Xusrav va Shirin voqeasini 
badiiy jihatdan qayta ishlab, Farhod orqali 
o`zining komil inson haqidagi qarashlarini 
ifoda qilgan. Navoiy dostoni orqali Firdavsiy, 
Nizomiy, Dehlaviy an`analari yangilangan 
bo`lsa, undan keyin bu syujet turk mumtoz 
adabiyotining o`zak muammolarini hal 
etishda asosiy o`rin tutdi va bu yo`nalishda 
Ahmad rizvon, Jaliliy, Harimiy, Bafqiy, Urfi 
Sheroziy, Lamiiy, Nizoriy v.b. dostonlari 
yaratildi.  •
«Layli va Majnun» dostonida arab 
ertaklari orqali ma`lum syujet o`zining 
tugal shaklini topdi, unda ishq falsafasi 
betakror uslubda ifoda qilindi. Keyinroq 
yaratilajak Fuzuliy, Andalib, Sayqaliy 
dostonlari uchun ma`naviy zamin bo`ldi. 
«Xamsa» tarkibidagi «Sab`ai sayyor» va 
«Saddi Iskandariy»da shohlik bilan 
bog`liq masalalarni birinchi o`ringa olib 
chiqdi. Bu dostonlar xamsanavislik 
an`anasida o`zining ijtimoiy-siyosiy 
xarakteri va originalligi bilan ajralib 
turadi. «Xamsa»ga ustoz Abdurahmon 
Jomiy (1414—1492) yuqori baho berdi.   •
O`R FA ShI qo`lyozmalar fondida 15-20 
asrlarda ko`chirilgan 166 qo`lyozma 
saqlanadi. Ulardan 84 tasida beshlikning 
hamma dostonlari berilgan.
•
«Xamsa» haqida xorijiy olimlar A.Vamberi, 
J.Malokolin, F.Richard, L.Vari, Y.Ekman, 
E.Partele; rus tadqiqotchilari I.Krachkovskiy, 
V.Bartold, E.Bertels, Konrad, B.Jirmunskiy, 
A.Yakubovskiy, A.Semyonov; turk olimlari 
F.Ko`prulu, A.S.Levend, K. Eraslon; ozar 
olimlari H. Arasli, G. Aliev; o`zbek olimlari 
Fitrat, I.Sulton, V.Zohidov, A.Qayumov, 
T.Jalolov, S.Nazrullaeva, A.Abdug`afurov, 
M.Hakimov, S.Hasanov v.b. ishlari ma`lum.
•
O`zMUda «Xamsa»ni tadqiq etish borasida 
B.Qosimov, B.Akrom, H.Boltaboev, A.Erkinov, 
D.Farmonova tadqiqot ishlari olib 
bormoqdalar. Tasav v ufi y  asarlari
•
Navoiyning tasavvufiy qarashlari deyarli barcha 
asarlarining ruhiga singgan bo`lsa-da, maxsus 
«Lisonut-tayr» dostoni(1499)da, «Nasoyimul-
muhabbat» manqabasi]]"(1495-96)da, «Tarixi anbiyo 
va hukamo»(1485-8), «Arbain», «Munojot» singari 
asarlarida aks etgan.
•
«Lisonut-tayr»da borliq va ilohiyot haqaidagi 
qarashlarini, inson, tabiat va hayot haqidagi fikrlarini 
qushlar tili va sarguzashtlari orqali bayon qilgan.
•
O`zbekiston mustaqillikka erishganidan so`ng Navoiy 
asarlarini diniy va so`fiylik jihatidan o`rganish 
kengaydi, ular ob’ektiv va ilmiy bahosini olmoqda. 
«Arbain», «Munojot» kabi asarlari chop etildi. 
Jomiyning «Nafahotul-uns min hazarotil-quds» 
tazkirasini tarjima qilib va to`ldirib, so`z yuritilgan 
618ta shayxlar sonini 770 taga yetkazdi. N asriy  asarlari
•
Navoiy merosining salmoqli qismi nasriy 
asarlardan iborat. Ular ijtimoiy-siyosiy, 
axloqiy-ta`limiy va ilmiy-falsafiy yo`nalishdadir.
•
«Mahbubul-qulub»(1500-01) Navoiyning 
so`nggi yirik asari bo`lib, unda ulug` 
mutafakkir adibning hayoti davomidagi 
kuzatishlari, to`plagan boy tajribasi o`z yuqori 
darajasida aksini topgan. Uch qismdan iborat 
bu asarda «Soriun-nosning af 'ol va ahvolining 
kayfiyati» (1), axloqiy muammolar (2), 
«mutafarriqa favoyid va amsol surati» (3) 
masalalari ifodalangan.  •
Xamsatul-mutahayyirin»(«Besh hayrat»,1494) 
asarida ustozi va do`sti Abdurahmon Jomiy, 
uning hayoti lavhalari, tariqati, yozishmalari, 
asarlari haqida hayratomuz hikoyalar 
keltiriladi.
•
«Holoti Sayyid Hasan Ardasher» (1488-89), 
«Holoti Rahlavon Muhammad»(1493) asarlari 
manoqib-holot yo`nalishida bo`lib, ularda 
shoirga ustozlik qilgan buyuk shaxslar hayoti, 
faoliyati yoritilgan.
•
«Munshaot» (1498-99) Navoiyning maktublari 
to`plami (jami 88 ta xat) bo`lib, ular sog`inchlik 
xatlari, navro`z tabriklari, ta`ziyanomalar, 
siyosiy o`gitlar, sulhnomalar va boshqa 
yo`nalishlardadir. Ular Husayn Boyqaro, 
Badiuzzamon va boshqa tarixiy shaxslarga 
bitilgan. Ilmiy -fi lologik  merosi
•
«Majolisun-nafois» (1490-91; 1497-98) tazkirasi turk 
tilidagi yozilgan dastlabki tazkira bo`lib, unda shoir 
sakkiz majlis doirasida 459 shoir va adib haqida 
ma`lumot bergan. Birinchi va ikkinchi majlisda tazkira 
tartib berilganda hayot bo`lmagan shoirlar, uchinchi 
majlisda shoirning zamondoshlari, to`rtinchi majlisda 
beshinchi majlisda Xuroson, oltinchisida 
Movaraunnahr, Kichik Osiyo va Eron, yettinchi va 
sakkizinchi majlislarda temuriylar sulolasiga mansub 
ijodkor shoh va shahzodalar haqidagi ma`lumotlar 
jamlangan. Asar Fahriy Hirotiy(1521-22), Muhammad 
Qazviniy(1522-23), Shoh Ali Abdulali (1598) 
tomonidan uch marta fors tiliga tarjima qilingan.  •
Navoiy «Muhokamatul-lug`atayn» asarini o`z 
zamonidagi turkiy lahjalar, ziyolilar nutqi, badiiy va 
ilmiy asarlarning leksik-grammatik xususiyatlarini 
forsiy til xususitlari bilan qiyoslashga bag`ishladi. Jonli 
xalq tilida qo`llanilgan ko`plab so`zlarni asarga kiritib, 
adabiy tilda qo`llanilishiga sababchi bo`ldi. O`zigacha 
ishlatilgan so`zlarni yangi ma`no qatlamlarini ochdi. 
O`zbek tili grammatikasini Mahmud Koshg`ariydan 
so`ng ilmiy asosga soldi. O`zbek tilining badiiy va 
estetik imkoniyatlari kengayishiga sababchi bo`ldi. 
Fors va turk tillarida yaratilgan eng yirik va e`tiborli 
asarlarga murojaat qildi, shoir va olimlarni til istiqloli 
uchun kurashga chorladi. 
•
Aruz nazariyasiga bag`ishlangan «Mezonul-
avzon»(1492) asarida arab va fors aruzi qoidalarini 
turkiy tilda aniq va ravon tushuntirdi. Turk yozma va 
og`zaki she`riyati namunalarining vazn xususiyatlarini 
o`rgandi. Turkiy aruz tabiatini yoritish bilan birga turk 
she`riyati murakkab aruz tizimini boyitganini anglatdi. 
Bahrlar va doiralar haqidagi tasavvurni kengaytirdi. 
To`qqizta yangi vazn va she`riy shaklni aniqladi. 
Turklik tarixida ilk bor milliy vazn haqidagi 
qarashlarni ilgari surdi.  •
Navoiyning ilmiy-filologik merosini muntazam tadqiq 
qilish 20 asrning 20-yillaridan yo`lga qo`yildi. Bu 
yo`nalishda Fitrat, Oybek, A.Sa`diy, O.Sharafiddinov, 
A.Hayitmetov, I.Sulton, H.Qudratullaev kabi 
adabiyotshunos va A.K.Borovkov, O.Usmonov, 
A.Rustamov kabi tilshunos olimlarning ishlari 
e`tiborli.

Mav zu: A lisher Nav oiy lirik merosining o’rganilishi (1441-1501)

Reja • 1. Hay ot y o‘li . • 2. Lirik merosi haqida. • 3. X amsa asari haqida.

Alisher Navoiy • Alisher Navoiy (1441, 9 fevral-1501, 3 yanvar) ulug‘ o‘zbek shoiri, mutafakkiri va davlat arbobi bo‘lgan. G‘arbda chig‘atoy adabiyotining buyuk vakili deb qaraladi, sharqda «nizomi millati va d-din» (din va millatning nizomi) unvoni bilan ulug‘lanadi.

Hay ot y o‘li • A sl ismi Ni zomi ddin Mir A li sher. U Hirot da t ug‘il ib, shu y erda umrining asosiy qismini o‘t k azgan. Nav oiy ning ot asi G‘iy osiddin Bahodir t emuriy lar xonadoniga y aqin bo‘lgan. She’r zav qi v a ist e’dodi ert a uy g‘ongan. Bolal ik day oq Farididdi n A t t orning « Mant i qut - t ay r» asarini y od olgan, Sharafi ddin A li Yazdiy nazariga t ushgan, Mav lono Lut fi y y osh shoir ist e’dodiga y uqori baho bergan, K amol Turbat iy e’t irofi ni qozongan. • Sayy id Hasan A rdasher, Pahlav on Muhammad k abi ust ozl ardan t a` lim olgan, A bdurahmon J omiy bilan i jodiy hamk orlik da bo` l gan. Nav oiy 1469 y i lgacha t emuriy lar orasidagi ichk i nizolar sababl i Hirot dan y i roqroqda y ashagan.

• Husay n Boy qaro X uroson t axt iga o` t irgach (1469), N av oiy hay ot i v a ijodida y angi bosqich boshlanadi, muhrdorlik (1469) mansabiga, v azirlik (1472) v a Ast robod hok imligi (1487)ga t ay inlanadi. 1480— 1500 y illar mobay nida o` z mablag` lari hisobidan bir necha madrasa, 40 rabot (safardagi y o` lov chilar t o` xt ab o` t ish joy i), 17 masjid, 10 xonaqoh, 9 hammom, 9 k o` prik , 20 t a hov uz qurdiradi. Husay n Boy qaro A lisher N av oiy ga « muqarrabi hazrat i sult oniy » (« sult on hazrat larining eng y aqin k ishisi» ) degan unv onni beradi. Unga k o` ra N av oiy dav lat ning barcha ishlariga aralasha olardi. • Alisher N av oiy t arjimai holi o` z dav rida X ondamir, Vosifi y, Husay n Boy qaro, Bobur k abi t arixchi v a dav lat arboblarining asarlarida ak s et gan. • O` zbek olimlari O. Sharafi ddinov, V.Mahmud, Oy bek , Ya. G` ulomov, I.Sult on. A .Zohidov, V.A bdullaev, A .Qay umov, S.G` aniev a v.b. N av oiy ning hay ot y o` li haqida asarlar y arat ishgan.