logo

Axloqiy idealning falsafiy bilimlar tizimida tutgan o’rni.

Загружено в:

16.08.2023

Скачано:

0

Размер:

922.2861328125 KB
Mavzu : A xloqiy ide alning f alsafi y           
bilimlar t izimida t ut gan o’rni.
                                                   RE J A :
  1. Axloqning pay do b’lishi v a shak llanishi
 
2. Axloqning jamiy at dagi o’rni
 
3.  Axloqiy  ideallik   
A xloqShunoslik  bir ne cha ming y illik  t arixga e ga 
bo’lgan qadimiy  f an. U bizda

  « I lmi ravish» , 

« I lmi axloq» , 

« A xloq ilmi» , 

« Odobnoma»  

singari nomlar bilan at ab k e lingan .  Ovro’pada esa 
«Etika» nomi bilan mashhur   Uni birinchi 
bo’lib y unon 
fay lasufi   A rast u  
ilmiy  
muomalaga 
k irit gan   A rast u f anlarni t asnif  
qilark an, ularni uch 
guruhga bo’ladi:
1-guruh:  nazariy,
2-guruh:  amaliy  va 
3-guruh  ijodiy    Shunday qilib, qadimgi yunonlar axloq 
haqidagi ta’limotni fan darajasiga 
ko’targanlar va «Etika» (ta ethika) deb 
ataganlar.1-guruh
f alsaf a, 
mat e mat ik a va 
fi zik ani 3-guruh
etika va siyosatni 3-guruh
san’at, 
hunarmandchilik 
va amaliy fanlar     Axloqni umumiy tushuncha sifatida olib, uni doira shaklida 
aks ettiradigan bo’lsak, doiraning eng kichik qismini odob, 
undan kattaroq qismini - xulq, eng qamrovli qismini axloq 
egallaydi.
                                                                                                                                              
                                                                                               A X LOQ
  X ULQ  
                                                                                                      ODOB    ODOB - I NSON HAQI DA  YOQI MLI  
TA A SSUROT UYG’OTA DI GA N, LEK I N 
J A MOA , J A MI YAT VA  I NSONI YAT HAYOTI DA  
BURI LI SH YA SAY DI GA N DA RA J A DA  MUHI M 
A HA MI YATGA  EGA  BO’LMAY DI GA N, MI LLI Y  
URF -ODATLA RGA  A SOSLA NGA N CHI ROY LI  
X ATTI -HA RA KATLA RNI  O’Z I CHI GA  OLA DI .   X ULQ - OILA , J A MOA , MA HA LLA -KO’ Y  
MIQYOSIDA  A HA MIYATLI BO’LGA N , 
A MMO J A MIYAT VA  IN SON I YAT 
HAYOTIGA  SEZILA RLI TA’SIR 
KO’RSATMAY DI GA N  YOQI MLI IN SON I Y  
X ATTI-HA RA KATLA RN IN G MA J MUI   X ULQ - OILA , J A MOA, MAHA LLA-KO’ Y  
MI QYOSIDA A HAMIYATLI BO’LGA N , 
AMMO J A MI YAT VA IN SON IYAT 
HAYOTI GA  SEZILARLI TA’SIR 
KO’RSATMAY DIGAN  YOQI MLI  
IN SONI Y  X ATTI-HARAKATLARN IN G 
MA J MUI   Bu fi k rlarimizni misollar orqali t uShunt irishga harak at  
qilamiz. Dey lik , met roda y oshgina y igit , t alaba hamma 
qat ori o’t iribdi. N av bat dagi bek at dan bir k ek sa k ishi chiqib, 
uning ro’parasida t ik  t urib qoldi. A gar t alaba darhol: 
« O’t iring, ot axon!»  deb joy  bo’shat sa, u chiroy li a’mol qilgan 
bo’ladi v a bu a’moli bilan at rofdagilarda y axshi k ay fi y at  
uy g’ot adi; chet dan qarab t urganlar unga ich-ichidan 
minnat dorchilik  bildirib: « Barak a t opgur, odobli y igit cha 
ek an» , deb qo’y adilar. Ak sincha, t alaba y o t esk ari qarab 
olsa, y ok i o’zini mudraganga solib, qariy aga joy  
bo’shat masa, g’ashimiz k eladi, k o’nglimizdan: « Buncha 
beodob, surbet  ek an!»  degan fi k r o’t adi, xullas, u bizda 
y oqimsiz t aassurot  uy g’ot adi. Lek in, ay ni pay t da, t alabaning 
qariy aga  joy  bo’shat gani y ok i bo’shat magani 
oqibat ida v agondagi y o’lov chilar hay ot ida darhol 
biror-bir ijobiy mi, salbiy mi - muhim o’zgarish ro’y  
bermay di.   X ulqqa quy idagicha misol k elt irish mumk in: 
mahallamizdagi oila boshliqlaridan biri imk on boricha qo’ni-
qo’shnilarning barcha ma’rak alarida x izmat da t uradi, 
qo’lidan k elgan y ordamini hech k imdan ay amay di, 
ochiqk o’ngil, ochiqqo’l, doimo o’z bilimini oshirib borishga 
int iladi, t irishqoq, oila a’zolariga mehribon v a h.k . Unday  
odamni biz x ushxulq inson dey miz v a unga mahallamizning 
namunasi sifat ida qaray miz. Bordi-y u, ak sincha bo’lsa, u 
qo’ni-qo’shnilar bilan qo’pol muomala qilsa, t o’y -
ma’rak alarda janjal k o’t arsa, sal gapga o’dag’ay lab, musht  
o’qt alsa, ichib k elib, oilada xot in-bolalarini urib, haqorat lasa, 
uni badxulq dey miz. Uning badx ulqliligidan oilasi, t ev arak -
at rofdagi ba’zi shaxslar jabr k o’radi, mahalladagilarning 
t inchi buziladi, lek in x at t i-harak at lari jamiy at  ijt imoiy  
hay ot iga y ok i insoniy at  t arix iga biror-bir k o’zga 
t ashlanadigan t a’sir o’t k azmay di.   A xloqqa k e lsak , masala o’t a jiddiy  mohiy at  k asb e t adi: dey lik , 
bir t uman yoxud viloy at  prok urori o’zi mas’ul hududda doimo 
qonun ust uvorligini t a’minlash uchun int iladi, adolat  qaror 
t opishini k o’zlab ish y urit adi, lozim bo’lsa, hok imning 
noqonuniy f armoy ishlariga qarshi chiqib, ularning be k or 
qilinishiga e rishadi; oddiy  f uqaro nazdida naf aqat  o’z k asbini 
e’zozlovchi shaxs, balk i haqiqiy huquq posboni, adolat li t uzum 
t imsoli t arzida gavdalanadi; u-umrini millat , Vat an va inson 
manf aat iga bag’ishlagan y uk sak  axloq e gasi; u, o’zi 
yashay ot gan jamiy at  uchun namuna bo’laroq, o’sha 
jamiy at ning yanada t araqqiy t opishiga xizmat  qiladi. A gar 
mazk ur prok uror, ak sincha, qonun himoy achisi de gan nomi 
bo’lat urib, o’zi qonunni buzsa, shaxsiy   manf aat i y o’lida oqni qora, 
qorani oq de b t ursa, u ax loqsizlik  qilgan bo’ladi: oddiy  f uqaro nazdida 
birgina k ishi-prok uror-amaldor e mas, balk i but un jamiy at  adolat siz e k an, 
de gan t asav vur uy g’onadi. Bunday  t asavvurlarning munt azam k uchay ib 
borishi e sa ox ir-oqibat  o’sha jamiy at  y ok i t uzumni t anazzulga olib k e ladi.   Albat t a, har uchala axloqiy  hodisa v a 
ularning ziddi nisbiy lik k a ega. CHunonchi, 
hozirgina misol k elt irganimiz prok urorning 
axloqsizligi darajasi bilan o’z y ak k a 
huk mronligi y o’lida millionlab begunoh 
insonlarni o’limga mahk um et gan Lenin, 
St alin, Hit ler, Pol Pot  singari shaxslar 
axloqsizligi orasida farq bor: agar 
prok urorning axloqsizligi bir millat  y ok i 
mamlak at  uchun zarar qilsa, t ot alit ar t uzum 
huk mdorlari xat t i-harak at lari 
umumbashariy  miqy osdagi fojealarga olib 
k eladi.   Dunyoviy ideal bilan, aniqrog’i, ijtimoiy–axloqiy ideal 
bilan diniy ideal, bir qaraganda, o’xshashdek ko’rinsa–
da, aslida keskin farq qiladi. Chunonchi, musulmonlar 
uchun – Muhammad alayhissalom, nasroniylar uchun – 
hazrati Iso, yahudo dinidagilar uchun – hazrati Muso 
ideal hisoblanadi. Ular ideal sifatida hech qachon 
o’zgarmaydi, boqiy. Ijtimoiy–axloqiy ideallar esa 
o’zgarishi mumkin va ko’p hollarda o’zgarib turadi   Masalan, sho’rolar dav rida o’sha t uzum 
asoschisi Lenin – eng y uk sak  axloqiy  ideal 
sifat ida t alqin et ilardi v a k o’pchilik  
t omonidan Shunday  qabul qilinardi. Hozir 
esa « Kuch – adolat da!»  degan shiorni 
hay ot ining ma’nosi deb bilgan buy uk  
ajdodimiz A mir Temur k o’pchilik  t omonidan 
ijt imoiy –axloqiy  ideal, adolat li dav lat  
rahbarining namunav iy  t imsoli t arzida qabul 
qilinadi. Demak , muay y an t uzum 
t alablaridan v a jamiy at  rav naqidan k elib 
chiqqan holda, ijt imoiy –axloqiy  ideallar 
o’zgarishi mumk in   Et iboringgiz uchun rahmat !!!   Tayyorladi: To’rayev Islombek 
309-guruh

Mavzu : A xloqiy ide alning f alsafi y bilimlar t izimida t ut gan o’rni. RE J A : 1. Axloqning pay do b’lishi v a shak llanishi 2. Axloqning jamiy at dagi o’rni 3. Axloqiy ideallik

 A xloqShunoslik bir ne cha ming y illik t arixga e ga bo’lgan qadimiy f an. U bizda  « I lmi ravish» ,  « I lmi axloq» ,  « A xloq ilmi» ,  « Odobnoma»  singari nomlar bilan at ab k e lingan . Ovro’pada esa «Etika» nomi bilan mashhur

Uni birinchi bo’lib y unon fay lasufi A rast u ilmiy muomalaga k irit gan

A rast u f anlarni t asnif qilark an, ularni uch guruhga bo’ladi: 1-guruh: nazariy, 2-guruh: amaliy va 3-guruh ijodiy

Shunday qilib, qadimgi yunonlar axloq haqidagi ta’limotni fan darajasiga ko’targanlar va «Etika» (ta ethika) deb ataganlar.1-guruh f alsaf a, mat e mat ik a va fi zik ani 3-guruh etika va siyosatni 3-guruh san’at, hunarmandchilik va amaliy fanlar