logo

Ekstrimal vaziyatlarda bolalar bilan muloqat qilish.ppt

Загружено в:

16.01.2024

Скачано:

0

Размер:

3643 KB
Ekstrimal vaziyatlarda bolalar bilan 
muloqat qilish Qo'rqqanimda bolani qanday himoya qilishim mumkin
•
Qo'rquv-bu nostandart vaziyatga tabiiy 
reaktsiya. Ota-onalar uchun ham, bola uchun 
ham. Siz ham qo'rqasiz deyish odatiy 
holdir. Shunday qilib, siz buni birgalikda boshdan 
kechirayotganingizni aniq aytasiz.
•
Bunday paytlarda siz bolalarga o'z tajribalarini 
ochiqchasiga baham ko'rish va iloji boricha halol 
gaplashish imkoniyatini berishingiz kerak. Bolalar 
hissiy signallarni (yuz ifodasi, tana tili va 
boshqalar) yaxshi o'qiydilar. Shuning uchun siz 
xotirjam bo'lishga harakat qilishingiz va ular bilan 
tinchlantiruvchi ovozda gaplashishingiz kerak. Mak t abgacha y oshdagi bolalar uchun k unik malar:
•
Dunyo ko'plab tahdid va xavf-xatarlarga 
to'la. Hozirgi vaqtda favqulodda 
vaziyatlarga olib keladigan ko'plab 
baxtsiz hodisalar, falokatlar, ofatlar va 
terroristik harakatlar mavjud. Favqulodda 
vaziyat (favqulodda vaziyat) - bu ma'lum 
bir hududdagi baxtsiz hodisa, xavfli tabiiy 
hodisa, falokat, tabiiy yoki boshqa falokat 
natijasida vujudga kelgan vaziyat bo'lib, 
bu inson halokatiga, odamlarning 
sog'lig'iga yoki atrof-muhitga zarar 
etkazishiga, sezilarli moddiy 
yo'qotishlarga va odamlarning yashash 
sharoitlarining buzilishiga olib kelishi 
mumkin •
Favqulodda vaziyatlarda bo'lgan odamlar juda ko'p 
stress, ruhiy stressni boshdan kechirishadi. 
Jabrlanganlarga psixologik yordam ko'rsatishning 
ko'plab usullari mavjud. Ular ilmiy adabiyotlarda 
etarlicha batafsil tavsiflangan. Biroq, bunday usullar 
asosan kattalar uchun mo'ljallangan. Hozirgi vaqtda 
favqulodda vaziyatlarda bolalarga psixologik yordam 
ko'rsatish tizimi etarli darajada ishlab chiqilmagan. 
Bolalar nima bo'layotgani haqida hech narsani 
tushunmaydilar va shu bilan favqulodda vaziyatlardan 
hissiy stressni boshdan kechirmaydilar degan noto'g'ri 
tushuncha mavjud. Bola ". . .kattalar kabi kuchli his-
tuyg'ularni boshdan kechirishi mumkin (voqeani 
takrorlashdan qo'rqish, dunyoning adolat illyuziyasini 
yo'q qilish, nochorlik) Favqulodda vaziyatlarda bolalarga 
psixologik yordam •
Bolalar nima bo'layotgani haqida hech narsani tushunmaydilar 
va shu bilan favqulodda vaziyatlardan hissiy stressni boshdan 
kechirmaydilar degan noto'g'ri tushuncha mavjud. Bola 
". . .kattalar kabi kuchli his-tuyg'ularni boshdan kechirishi 
mumkin (voqeani takrorlashdan qo'rqish, dunyoning adolat 
illyuziyasini yo'q qilish, nochorlik)" [2]. Bolaning psixikasi 
kattalarnikidan farq qiladi. Bola oilasi, ayniqsa onasi bilan juda 
kuchli aloqaga ega. Favqulodda vaziyatda bola o'zi uchun 
yaqin yoki obro'li kattalarga e'tibor qaratadi, uning holatini 
"o'qiydi" va shu bilan o'z holatiga ta'sir qiladi. Hodisadan keyin 
uzoq vaqt tushkunlikka tushgan ota-onalar bolaning aqliy 
rivojlanishini kechiktiradilar. Ota-onalar va bolalar o'rtasida 
"simbiotik aloqa" mavjud. Ota-onalar bolani o'zidan 
uzoqlashtirmaydilar, chunki ular undan qo'rqishadi va bola, o'z 
navbatida, ota-onasiga yaqinroq bo'ladi. Shunday qilib, 
bolaning ijtimoiy doirasi keskin torayib boradi, bu uning aqliy 
rivojlanishiga to'sqinlik qiladi. Xulq-atvorning eski shakllariga 
regressiya mavjud va bolaning psixologik yoshi xronologik 
yoshga qaraganda ancha kichik bo'ladi.Favqulodda vaziyatlarda bolalarga psixologik yordam •
Muvaffaqiyatli psixologik yordam uchun siz 
bola bilan aloqada bo'lishingiz, u sizga 
ishonishiga ishonch hosil qilishingiz kerak va 
bunga erishish oson emas. N. V. Onishchenko 
o'z tadqiqotida o'yinchoqlar orqali bola bilan 
aloqa o'rnatish yaxshiroq ekanligi haqida 
yozadi [5]. Ularning yordami bilan siz 
jabrlanuvchining his-tuyg'ularini ishlab 
chiqishingiz va uning hissiy holatini 
aniqlashingiz mumkin. Plastilindan rasm 
chizish va modellashtirish bolani sodir 
bo'layotgan voqealardan chalg'itishga yordam 
beradi va shu bilan uning psixologik stressini 
engillashtiradi. Haddan tashqari vaziyatda 
bolada befarqlik, ahmoqlik, vosita qo'zg'alishi, 
asabiy titroq, Tantrum, yig'lash, qo'rquv, tajovuz, 
aldanish va gallyutsinatsiyalar kabi alomatlar 
paydo bo'lishi mumkin.Favqulodda vaziyatlarda bolalarga psixologik yordam •
Agar bolada gallyutsinatsiyalar, aldanishlar bo'lsa, uni o'zidan 
himoya qilish kerak, chunki ko'pincha u atrofda nima 
bo'layotganini tushunmaydi. Unga zarar etkazishi mumkin 
bo'lgan narsalarni olib tashlash kerak. Tez yordam va ruhiy 
salomatlik xizmati kelguniga qadar uni hech qachon yolg'iz 
qoldirmaslik kerak. Bundan tashqari, vosita qo'zg'alishi va 
tajovuz bilan ham harakat qilish kerak, chunki bola o'zi va hatto 
atrofdagi odamlar uchun xavfli bo'lib qoladi. Stupor-portlash, 
zilzila va boshqalar kabi katta asabiy zarba natijasida yuzaga 
keladigan eng kuchli himoya reaktsiyalaridan biri. Bola bir 
necha soat davomida ahmoqlikda bo'lishi mumkin, bu esa 
jismoniy charchoqqa olib kelishi mumkin. Shuning uchun bolani 
bu holatdan imkon qadar tezroq olib tashlash kerak. Quloqqa 
kuchli his-tuyg'ularni keltirib chiqaradigan narsani aytish kerak 
(yaxshisi salbiy), bu uni his qilishga yordam beradi. Agar bolada 
asabiy titroq paydo bo'lsa, demak, tana kuchli asabiy taranglikni 
engillashtiradi. Siz uni to'xtata olmaysiz, aksincha, nima uchun 
bunday qilayotganingizni tushuntirishni unutmasdan, bolani 
yelkasidan ko'proq silkitib qo'ying. Ushbu alomatni boshdan 
kechirgandan so'ng, bolaga dam olish kerak yoki uxlash 
yaxshiroqdir.Favqulodda vaziyatlarda bolalarga psixologik yordam •
Favqulodda vaziyatlarda bolalarda Tantrum kabi alomat keng 
tarqalgan. Tantrum "o'zi uchun" emas, balki tomoshabinlar 
uchun paydo bo'ladi, shuning uchun tomoshabinlarni olib 
tashlash kerak. Bunday holatdan chiqish uchun bolani juda 
hayratda qoldirish kerak, masalan, uni suv bilan to'kib 
tashlang, unga baqiring va hokazo. Hech qanday holatda 
bolaning xohish-istaklarini qondirmang. Tantrumdan keyin 
bolani yotqizish kerak. Shunday qilib, ekstremal vaziyatda 
bolalarda paydo bo'ladigan alomatlar kattalardagi 
alomatlarga o'xshaydi, ammo bolalar tomonidan ko'proq 
boshdan kechiriladi. Voyaga etgan odamga, ehtimol, u yoki bu 
favqulodda vaziyatda nima qilish kerakligi haqida ma'lumot 
beriladi. U ota-onasiga bog'langan boladan farqli o'laroq, 
mustaqil ravishda harakat qilishi mumkin, shuning uchun 
bola, ayniqsa, yaqinini yo'qotganda qiyin kechadi. Voyaga 
etgan kishi, bolalardan farqli o'laroq, o'zini o'zi boshqarish 
usullaridan, masalan, nafas olish mashqlaridan foydalanishi 
mumkin, u psixolog bilan yaxshiroq aloqada bo'ladi, chunki u 
kimligini tushunadi. Bolaga psixolog nima uchun kerakligini 
tushunish qiyin, u unga ishonmaydi va o'zaro ta'sir qilishdan 
bosh tortishi mumkin, bu yordam berishda qiyinchiliklarni 
keltirib chiqaradi.Favqulodda vaziyatlarda bolalarga psixologik yordam •
Maktabgacha yoshdagi bolalar uchun etakchi faoliyat 
bu o'yin [3], shuning uchun o'yin terapiyasi, artterapiya, 
Kukloterapiya, ertak terapiyasi usullaridan foydalangan 
holda psixokorrektsiya ishlari samarali hisoblanadi. 
Bolalar bunday faoliyat bilan shug'ullanishga juda 
qiziqishadi, ular psixokorrektsion ta'sirlarni 
sezilmaydigan va sezilmaydigan tarzda kiritish mumkin 
bo'lgan jarayonga sho'ng'ishdan xursand bo'lishadi. 
Shuningdek, psixoterapiya jarayonida bepul o'yindan 
foydalanish mumkin. Har bir bola turli xil rollarni o'z 
zimmasiga oladi va shu bilan tuzatish ishlarini 
individuallashtirish darajasini oshiradi. Katta yoshdagi 
bolalar, shu jumladan o'spirinlar, etakchilarning 
yordamchilari bo'lishlari mumkin. Bu ham kuchli 
psixoterapevtik ta'sirga ega, chunki bola o'zini zarur his 
qiladi, mas'uliyatni his qiladi va faoliyatga faol jalb 
qilinadi.Favqulodda vaziyatlarda bolalarga psixologik yordam Etiboringiz uchun rahmat!

Ekstrimal vaziyatlarda bolalar bilan muloqat qilish

Qo'rqqanimda bolani qanday himoya qilishim mumkin • Qo'rquv-bu nostandart vaziyatga tabiiy reaktsiya. Ota-onalar uchun ham, bola uchun ham. Siz ham qo'rqasiz deyish odatiy holdir. Shunday qilib, siz buni birgalikda boshdan kechirayotganingizni aniq aytasiz. • Bunday paytlarda siz bolalarga o'z tajribalarini ochiqchasiga baham ko'rish va iloji boricha halol gaplashish imkoniyatini berishingiz kerak. Bolalar hissiy signallarni (yuz ifodasi, tana tili va boshqalar) yaxshi o'qiydilar. Shuning uchun siz xotirjam bo'lishga harakat qilishingiz va ular bilan tinchlantiruvchi ovozda gaplashishingiz kerak.

Mak t abgacha y oshdagi bolalar uchun k unik malar: • Dunyo ko'plab tahdid va xavf-xatarlarga to'la. Hozirgi vaqtda favqulodda vaziyatlarga olib keladigan ko'plab baxtsiz hodisalar, falokatlar, ofatlar va terroristik harakatlar mavjud. Favqulodda vaziyat (favqulodda vaziyat) - bu ma'lum bir hududdagi baxtsiz hodisa, xavfli tabiiy hodisa, falokat, tabiiy yoki boshqa falokat natijasida vujudga kelgan vaziyat bo'lib, bu inson halokatiga, odamlarning sog'lig'iga yoki atrof-muhitga zarar etkazishiga, sezilarli moddiy yo'qotishlarga va odamlarning yashash sharoitlarining buzilishiga olib kelishi mumkin

• Favqulodda vaziyatlarda bo'lgan odamlar juda ko'p stress, ruhiy stressni boshdan kechirishadi. Jabrlanganlarga psixologik yordam ko'rsatishning ko'plab usullari mavjud. Ular ilmiy adabiyotlarda etarlicha batafsil tavsiflangan. Biroq, bunday usullar asosan kattalar uchun mo'ljallangan. Hozirgi vaqtda favqulodda vaziyatlarda bolalarga psixologik yordam ko'rsatish tizimi etarli darajada ishlab chiqilmagan. Bolalar nima bo'layotgani haqida hech narsani tushunmaydilar va shu bilan favqulodda vaziyatlardan hissiy stressni boshdan kechirmaydilar degan noto'g'ri tushuncha mavjud. Bola ". . .kattalar kabi kuchli his- tuyg'ularni boshdan kechirishi mumkin (voqeani takrorlashdan qo'rqish, dunyoning adolat illyuziyasini yo'q qilish, nochorlik) Favqulodda vaziyatlarda bolalarga psixologik yordam

• Bolalar nima bo'layotgani haqida hech narsani tushunmaydilar va shu bilan favqulodda vaziyatlardan hissiy stressni boshdan kechirmaydilar degan noto'g'ri tushuncha mavjud. Bola ". . .kattalar kabi kuchli his-tuyg'ularni boshdan kechirishi mumkin (voqeani takrorlashdan qo'rqish, dunyoning adolat illyuziyasini yo'q qilish, nochorlik)" [2]. Bolaning psixikasi kattalarnikidan farq qiladi. Bola oilasi, ayniqsa onasi bilan juda kuchli aloqaga ega. Favqulodda vaziyatda bola o'zi uchun yaqin yoki obro'li kattalarga e'tibor qaratadi, uning holatini "o'qiydi" va shu bilan o'z holatiga ta'sir qiladi. Hodisadan keyin uzoq vaqt tushkunlikka tushgan ota-onalar bolaning aqliy rivojlanishini kechiktiradilar. Ota-onalar va bolalar o'rtasida "simbiotik aloqa" mavjud. Ota-onalar bolani o'zidan uzoqlashtirmaydilar, chunki ular undan qo'rqishadi va bola, o'z navbatida, ota-onasiga yaqinroq bo'ladi. Shunday qilib, bolaning ijtimoiy doirasi keskin torayib boradi, bu uning aqliy rivojlanishiga to'sqinlik qiladi. Xulq-atvorning eski shakllariga regressiya mavjud va bolaning psixologik yoshi xronologik yoshga qaraganda ancha kichik bo'ladi.Favqulodda vaziyatlarda bolalarga psixologik yordam