logo

FE’L YASOVCHI QO‘SHIMCHALAR.

Загружено в:

16.08.2023

Скачано:

0

Размер:

3577 KB
FE ’ L YASOVCHI QO‘SHIMCHALAR.  DARS MAQSADLARIGA QO‘YILADIGAN TALABLAR  TINGLAB TUSHUNISH, GAPIRISH, O‘QISH VA YOZISH
Maqsadlar :  O‘quvchilar   fe ’ l  yasovchi  qo‘shimchalar  haqida 
ma’lumotlarni bilib oladilar.
Fe’l yasovchi qo‘shimchalarining  amalda qo‘llash va  og‘zaki 
nutqda uning o‘rni  haqida ma’lumotga ega bo‘ladi
Fe’l  yasovchi  qo‘shimchalari  -la,  -illa,  -lash,  -
sira,-  lan  kabi      qo‘shimchalar  orqali  yasalish 
usullari ni  mashg‘ulotida   ta’limiy,  didaktik  o‘yin   va 
og‘zaki, yozma  mashqlar  yordamida bajaradi 
Baholash (o‘quvchilar natijalari) 
yozma  mashq lar, testlar, og‘zaki t opshiriq lar   « ASSISMENT	 » METODI
Testni bajaring.
1. Fe’l- so‘z turkumi qanday so‘roqlarga
 javob bo‘ladi ?
A )  Kim ?  Nima ?
B )  Qanday ?  Qanaqa ?
D )  Nima qildi ?  Nima qiladi ?
E )  Qancha ?  Nechta ?
2. Fe ’ l  - so‘z turkumi gapda qanday vazifani 
bajaradi?
A )  Ega
B )  Kesim
D ) Ikkinchi darajali bo‘lak
E )  Ega va kesim
3.Bo‘lishsiz fe’l qanday hosil qilinadi?
A) –ma qo‘shimchasi qo‘shiladi.
B) Qo‘shimcha qo‘shilmaydi.
S) –lar qo‘shimchasi qo‘shiladi.
D) Hosil qilinmaydi. Muammoli vaziyat
Shaxslarning harakatini aniqlang.
1.Shifokor haydaydi.
2.Bog‘bon  ta’lim tarbiya beradi.
3.Haydovchi davolaydi
4.O‘qituvchi parvarish qiladi.
  Amaliy ko‘nikma Amaliy ko‘nikma
Fe’l- so‘z turkumi harakatni anglatishni, 
gapda kesim vazifasini bajarishini bilish.  BAHOLASH
Hamma o‘quvchilar topshiriqni bajarib bo‘lganlaridan 
so‘ng o‘qituvchi to‘g‘ri javobni ko‘ rsatadi.
O‘quvchilar o‘zlarini baholaydilar.  HUSNIXAT DAQIQASI

Qo‘lingdan k e lsa yaxshilik  qil.

K e lmasa yomonlik  qilma.  FE ’ L YASOVCHI QO‘SHIMCHALAR 
 
Salom-  odobning  boshi.  Odob - salomlashishdan    
boshlanadi 
 
salom-salom lash , bosh- bosh lan  FE ’ L YASOVCHI QO‘SHIMCHALAR 
 So‘z  ko‘rki  –  maqol .    Ko‘z  qo‘rqoq,  qo‘l 
botir .   Askardek    biyron    s o‘zla ,  So‘zlaganda 
mazmunni   ko‘zla . (Quddus Muhammadiy) 
   ko‘z – ko‘z la , so‘z – so‘z la    FE ’ L YASOVCHI QO‘SHIMCHALAR 
So‘z asosiga  –la, -lan, -sira, –illa 
(-ulla),-lash  yasovchi   
qo‘shimchalarini qo‘shish bilan 
fe’l hosil qilinadi .  A jratib  ko‘rsatilgan  so‘zlarni  bir-biri  bilan  qiyosla b,  
bu  so‘zlardagi  asos  va  yasovchi  qo‘shimchalarni 
tegishlicha belgila sh kerak .MUSTAQIL ISH  FE ’ L YASOVCHI QO‘SHIMCHALAR 
 Buyuk bobolarning ulug`vor ishlari bilan  faxrlan.
Sizga muhtojlik sezgan kishilarga 
yordamlashing.
Agar joningni Vatanga fido qilolmasang, o‘zingni 
vatanparvar  hisoblama
Yagona yaxshi maqsad  yo‘lida  birlashing .  305-MASHQ
                                                 Bahor 
so‘zi
To glar bag‘ri-adirlarda
Lolaman, lovullayman.
Ko‘piraman, guvullayman,
Sho‘x    soyday 
shovullayman. Uyg‘onaman, ko‘z ochaman,
Go‘zal sirli tong  bo‘lib.
To vlanaman kamalakday,
Turfa-turfa rang bo‘lib.
                                   Rauf To lib  “ JADVALGA JOYLASHTIR ” O‘YINI
 lash lan la illa ulla
ta’riflashgan
So‘zlar:  ta’riflashgan,  vaqillaydi,  tanlanadi,  saqlashdi, 
tozalaydi,  shovullagan,  boshlamoqchi,  ovqatlanishdi, 
lovullamoq, vishillamo.  305-MASHQ
 
Lovullayman,  qarsilla, 
guvullayman,  uyg‘onaman , 
ochaman, tovlanaman  ”  ZAFARGA  YETAKLOVCHI  ZINAPOYA”   
MASHQI
 
Arra, taq , viz  , so‘z, vaq , toza,  chap , dasta.Namuna :     oqla shaqilla
      Uy ga  vazifa :  
307-mashq   Keyingi darsda ko‘rishguncha…

FE ’ L YASOVCHI QO‘SHIMCHALAR.

DARS MAQSADLARIGA QO‘YILADIGAN TALABLAR

TINGLAB TUSHUNISH, GAPIRISH, O‘QISH VA YOZISH Maqsadlar : O‘quvchilar fe ’ l yasovchi qo‘shimchalar haqida ma’lumotlarni bilib oladilar. Fe’l yasovchi qo‘shimchalarining amalda qo‘llash va og‘zaki nutqda uning o‘rni haqida ma’lumotga ega bo‘ladi Fe’l yasovchi qo‘shimchalari -la, -illa, -lash, - sira,- lan kabi qo‘shimchalar orqali yasalish usullari ni mashg‘ulotida ta’limiy, didaktik o‘yin va og‘zaki, yozma mashqlar yordamida bajaradi Baholash (o‘quvchilar natijalari) yozma mashq lar, testlar, og‘zaki t opshiriq lar

« ASSISMENT » METODI Testni bajaring. 1. Fe’l- so‘z turkumi qanday so‘roqlarga javob bo‘ladi ? A ) Kim ? Nima ? B ) Qanday ? Qanaqa ? D ) Nima qildi ? Nima qiladi ? E ) Qancha ? Nechta ? 2. Fe ’ l - so‘z turkumi gapda qanday vazifani bajaradi? A ) Ega B ) Kesim D ) Ikkinchi darajali bo‘lak E ) Ega va kesim 3.Bo‘lishsiz fe’l qanday hosil qilinadi? A) –ma qo‘shimchasi qo‘shiladi. B) Qo‘shimcha qo‘shilmaydi. S) –lar qo‘shimchasi qo‘shiladi. D) Hosil qilinmaydi. Muammoli vaziyat Shaxslarning harakatini aniqlang. 1.Shifokor haydaydi. 2.Bog‘bon ta’lim tarbiya beradi. 3.Haydovchi davolaydi 4.O‘qituvchi parvarish qiladi. Amaliy ko‘nikma Amaliy ko‘nikma Fe’l- so‘z turkumi harakatni anglatishni, gapda kesim vazifasini bajarishini bilish.

BAHOLASH Hamma o‘quvchilar topshiriqni bajarib bo‘lganlaridan so‘ng o‘qituvchi to‘g‘ri javobni ko‘ rsatadi. O‘quvchilar o‘zlarini baholaydilar.