logo

Fuqarolarining malakali yuridik yordam olishlari - ularning konstitutsiyaviy huquqi

Загружено в:

28.11.2024

Скачано:

0

Размер:

2396.9482421875 KB
Fuqarolarining malakali yuridik yordam 
olishlari - ularning konst it ut siyaviy huquqi
Reja :
  1.  O’zbekiston  Respublikasida  inson  va  fuqarolar  Konstitutsiyaviy 
huquqlari,  erkinliklari  va  burchlarining    yuridik  xususiyatlari, 
kafolatlari va tizimi.
2. Inson va fuqarolarning shaxsiy huquq va erkinliklari.
3. Fuqarolarning  siyosiy huquqlari.
4. Fuqarolarning iqtisodiy va ijtimoiy sohalardagi  asosiy huquqlari.
5. O’zbekiston Respublikasida inson  huquqlari va erkinliklarining  
kafolatlari.   •
Huquq  va  burchlar  insonlarning    xulq-atvorini  tartibga  solish  vositasi  bo’lib,  jamiyat,  davlat  yoki  muayyan  ijtimoiy 
guruhlar tomonidan o’rnatiladi.
•
Ma`lumki,  huquqiy  normalar  kishilarning  yurish-turishlarini  tartibga  soladi,  ularga  muayyan  huquqlar,  erkinliklar 
beradi yoki ma`lum burchlarni  yuklaydi.
•
Huquq  –  shaxsga  tabiat,  jamiyat  ,  davlat  tomonidan  beriladigan  o’z  harakatining  turi  va  me`yorini  tanlab  olish 
imkoniyati  va  burch  esa  jamiyat  va  davlat  tomonidan  belgilangan  va  huquqiy  normalarda  o’z  aksini  topgan  talablarni  bajarish 
zaruratidir.
•
Yuridik  huquq  va  burchlar  jamiyatda    amal  qiluvchi    ijtimoiy    normalarning bir  qisminigina  tashkil  etadi.  Ular  davlat 
tomonidan o’rnatiladi. Huquq normalarida o’z aksini topadi va davlat hokimiyati tomonidan ta`minlanadi, qo’riqlanadi.
•
Davlat  tomonidan  o’rnatilgan  huquqiy  normalar  insonlarning  hatti-harakatlarini  belgilab,  ularga  huquq  va  erkinliklar 
beradi  va  burchlar  yuklaydi.  Huquqiy  davlatning  belgisi  bo’lmish  Konstitutsiya  va  qonunning  ustunligi  prinsipi  fuqaro 
huquqlari, erkinliklari va burchlarining asosiy qonunda aks etishini   taqozo etadi.
•
Huquq    shaxsga  tabiat  va  davlat  tomonidan    berilgan  o’z  ehtiyojini  qondirish  imkoniyati  hamda  uning  turmush 
jarayonida o’ziga berilgan huquqlardan  foydalanish imkoniyatlarini belgilovchi huquqiy normalardir.
•
Burchlar  esa  shu  jamiyatdagi  shaxslar  uchun  bajarilishi  majburiy  bo’lgan  yoki  biror-bir  harakat  qilishdan  voz 
kechishni belgilaydigan huquqiy normalardir.
•
O’zbekiston  Respublikasi  fuqarolarining  asosiy  huquqlari,  erkinliklari  deganda,  O’zbekiston    davlati  tomonidan 
o’rnatilib, uning Konstitutsiyasida qayd qilingan,har bir fuqaroga o’zining  hatti-harakatini tanlash, unga berilgan imtiyozlardan 
shaxsiy  hayotida  va  jamoat  ishlarida  qatnashish  uchun  foydalanish  imkoniyati  tushuniladi.  Asosiy  qonunda  ko’rsatilgan 
imkoniyatlar bir vaqtda huquq, ba`zi birida erkinlik deb atalishi   mumkin. •
Masalan, O’zbekiston   Respublikasi Konstitutsiyasining  37-moddasida har bir  shaxsga mehnat qilish , erkin kasb tanlash, 
adolatli mehnat sharoitlarida  ishlash va qonunda ko’rsatilgan tartibda ishsizlikdan himoyalanish huquqi qayd qilingan.
•
Bu  esa  bir      tarafdan  huquq  bo’lsa,  ikkinchi  tarafdan  erkin  kasb  tanlash,  adolatli  mehnat  sharoitlarida  ishlash  erkinligi  deb 
talqin etilishi    mumkin.
•
Fuqarolarning  burchi  –  bu  jamiyatning  ,  davlatning  fuqaro  oldiga    qo’ygan  talablaridir.  Bu  talablar  asosan  shu 
jamiyatning,  davlatning  oldida  turgan  vazifalari  bilan  bog’liq  bo’ladi.  Ijtimoiy  zaruratni  aks  ettiradi  (masalan,  Vatanni 
himoya  qilish,  Konstitutsiya  va  qonunarga  rioya  etish,    boshqa  kishilarning  huquqlari,  erkinliklari,  atrof  tabiiy  muhitga   
ehtiyotkorona munosabatda bo’lish va hokazo).
•
Demak,  asosiy  burch  (  majburiyat  deganda,  O’zbekiston  davlati      tomonidan      belgilanib,  Konstitutsiyada 
mustahkamlangan,  har  bir  fuqaro    bajarishi  zarur  bo’lgan,  bajarmaslik  esa  javobgarlikka  olib  keladigan  hatti-harakatlar  va 
yashash tarzi qoidalari   tushuniladi.
•
Konstitutsiyaviy  burchlarga  butun  O’zbekiston  Respublikasi  uchun  zarur  bo’lgan  eng  umumiy  talablar  kiradi  va 
ularning bajarilishi butun jamiyat manfaatlari uchun  mutlaqo zarurdir.
•
Inson  va  fuqarolarning  asosiy  huquqlari,  erkinliklari  va  burchlari  Konstitutsiyada  belgilab  qo’yilgan  bo’lib,  ular 
joriy  qonunchilik  normalarida,  ya`ni  Konstitutsiyaviy,  ma`muriy,  fuqarolik,  mehnat  va  boshqa  huquqiy  normalarda   
rivojlantirilgan, to’ldirilgan.
•
Konstitutsiyaviy  huquq    fanida  fuqarolarning  Konstitutsiyada  o’z  aksini      topgan  huquqlari,  erkinliklari  va 
burchlari asosiy huquqlar, erkinliklar va burchlar deb nomlanadi, boshqa qonunarda, farmonlarda, kodekslarda ko’rsatilgan 
huquqlar, erkinliklar va burchlar esa asosiy emas deb ko’rsatiladi.  •
Fuqarolarning  Konstitutsiyaviy  huquqlari,  erkinliklari  va  burchlari            asosiy  deb  atalishining  ikki  sababi  bor:    birinchidan,  ular 
fuqarolarning  muhim  manfaatlarini  ifoda  etadi  va  ayni    paytda  davlatning  oliy  manfaatlarini    ham  ko’zda  tutadi,  ikkinchidan, 
fuqarolarning   Konstitutsiyaviy huquqlari, erkinliklari oddiy, joriy  qonunarda emas,  balki Konstitutsiya  normalarida mustahkamlab 
qo’yilgan  bo’ladi  va  fuqarolarning  boshqa  huquqlari  shu  asosiy  huquqlar    asosida    yaratiladi  va  ularga  mos  bo’lishi 
kerak.Konstitutsiyaviy  huquq  fani  fuqarolarning  barcha  huquqlari,  erkinliklari      va  burchlarini  emas,  balki  faqat  Konstitutsiyada 
ko’rsatilgan asosiy huquqlari, erkinliklari va burchlarini o’rganadi.Biror-bir huquq tarmog’i normalari fuqarolarning asosiy  qonunda 
ko’rsatilgan huquqlari, erkinliklari va burchlariga  qarshi yoki   ularni o’zgartirishga qaratilgan bo’lishi mumkin emas.Fuqarolarning  
O’zbekiston  Respublikasi  Konstitutsiyasida  mustahkamlangan  asosiy  huquqlari,  erkinliklari  va    burchlari          ma`lum  xususiyatlarga 
ega. Ular quyidagilardan iborat:
• 1. Inson va fuqarolarning asosiy huquqlari, erkinliklari va burchlari O’zbekiston  Respublikasining   joriy     qonunari yoki 
boshqa  normativ-huquqiy  hujjatlarida  yoki  ulardan  kelib  chiqadigan  huquqiy  munosabatlarda  emas,  balki  bevosita  O’zbekiston 
Respublikasi  Konstitutsiyasida  mustahkamlangan.  Shuning  uchun  ham  bu  huquqlar,  erkinliklar  va  burchlar  asosiy  yoki 
Konstitutsiyaviy huquqlar va tadbirlar deyiladi.
•
2.  Inson  va  fuqarolarning  asosiy      huquqlari,  erkinliklari  va  burchlari        birinchi  navbatda,  bevosita  shaxs  va  fuqaro  bilan 
davlat    o’rtasidagi  muhim  aloqalarni  ifodalaydi.  Bunda  davlat  bir    vaqtning  o’zida  ham  fuqarolarning  asosiy  huquqlari,  erkinliklari 
va  burchlarini  ta`sis  etuvchi,  ham  bu  huquqlar,    erkinliklar  va  burchlarning  ta`minlanishini  kafolatlovchi,  ularning  bajarilishini 
nazorat  qiluvchi organ bo’lib  maydonga chiqadi.
•
3.  Inson  va  fuqarolarning    asosiy  huquqlari,  erkinliklari  va  burchlari      qanday  amalga    oshirilishidan      qat`i  nazar,  doimo 
mavdjud  bo’lib,  amaldagi  huquqiy  normalarda  o’z  ifodasini  topadi.  Ular    tugatilmaydi  yoki  yangidan  paydo  bo’lmaydi.  Fuqaro 
O’zbekiston  Respublikasi  fuqaroligidan  chiqmaguncha  bu  huquq  va  burchlardan  voz  kecholmaydi,  undan  foydalanaveradi.  Bu 
huquq    va  kuchlar      faqat      davlat  tomonidan  Konstitutsiyaning      o’zgartirilishi    natijasida  yangi      huquqiy    aktlar    yordamida       
yangilanishi mumkin. •
4.  Konstitutsiyada  ko’rsatilgan  asosiy  huquqlar,  erkinliklar    va  burchlar  barcha  fuqarolarga  bir  xilda  taalluqlidir,  ular  tenglik  asosida  beriladi, 
ularning  mazmuni  ham,  hajmi  ham  bir  xilda  tushuniladi.  Fuqarolarning      O’zbekistonda  bir  xil  huquq  va  erkinliklarga  ega  bo’lish  qoidasi  Inson 
huquqlari  umumjahon  deklaratsiyasi  moddalariga  to’la  mos  keladi.O’z  navbatida,  fuqarolarning  davlat  bilan  huquqiy    aloqalari  mazmuni  va  hajmi 
xilma-xil  shakllarda  ham  bo’ladi.  Bir  fuqaro  o’ziga      berilgan  huquqlardan  qisman  foydalansa,  ikkinchi    fuqaro  o’z  huquqlaridan  to’laligicha 
foydalanishi mumkin, bu fuqarolarning ixtiyoridir.
•
5.Fuqarolarning  huquqlari  ,  erkinliklari  va      burchlari  realdir.  Ularning  amalga      oshirilishi  faqatgina  fuqarolarning      shaxsiy  harakatlaridan 
emas,  balki  O’zbekiston  davlati  va  jamiyati  tomonidan  ta`minlanadi.  Bu  huquq  va  erkinliklarni  ta`minlashda  faqat  Konstitutsiyaviy  huquq 
normalarigina  emas,  balki   boshqa huquq tarmoqlarining normalaridan ham foydalaniladi.
•
Fuqarolar  huquqlari,  erkinliklari  va  burchlarining  real  amalga  oshirilishining    turli  yo’llari  mavjud:  birinchidan,    davlat  o’z  Konstitutsiyasida 
o’zining  butun  organlari,  mansabdor  shaxslariga  fuqarolarning  Konstitutsiya    va  qonunarda  mustahkamlangan  huquqlari  va  erkinliklarini 
ta`minlashni  buyuradi;  ikkinchidan,  davlat  ushbu  huquq,  erkinliklar  va  burchlarni  ta`minlashni  muhofaza  qilish  uchun    maxsus  organlar  to’zadi 
(ichki    ishlar  organlari,  prokuratura  va  sud    organlari);  uchinchidan  ,  fuqarolarning  huquqlari,  erkinliklarini  muhofaza  qilishda  jamoat  uyushmalari 
(  kasaba  uyushmalari,  yoshlar  uyushmalari,  xotin-qizlar  birlashmalari  va  boshqalar)    ham  ishtirok    etadilar.    To’rtinchidan  ,  Konstitutsiyaning  X 
bobida ( «inson huquqlari va erkinliklarining  kafolatlari ») moddama-modda kafolatlarning turlari ko’rsatilgan.
•
Fuqarolarning huquqlari  va  erkinliklari  daxlsizdir,  sud  qarorisiz  fuqarolarni ulardan  mahrum etishga yoki  cheklab  qo’yishga  hech   kim   haqli 
emas.
•
6.Fuqarolarning huquqlari,erkinliklari va burchlari o’zaro bog’liqdir. Konstitutsiyaning 19-moddasida : «O’zbekiston Respublikasi fuqarosi va 
davlat bir-biriga nisbatan bo’lgan huquqlari va burchlari bilan o’zaro bog’liqdirlar», 47- moddasida esa «Barcha  fuqarolar Konstitutsiyada belgilab 
qo’yilgan  burchlarini  bajaradilar»  deyilgan.  Bu  Konstitutsiyaviy  qoidalar  shuni  bildiradiki,  jamiyat  va  davlat  oldida  hech  qanday  burchlarni  ado 
etmasdan, faqat huquq va erkinliklardan foydalanib hayot kechirishi mumkin emas. •
Har  bir  fuqaro    huquq  va  erkinliklardan  foydalanar  ekan,  boshqa  fuqarolarning,  davlat  va  jamiyatning  qonuniy  manfaatlari,  huquqlari, 
erkinliklariga  putur yetkazmasliklari shart.(20-modda).
• Davlat  ham,  o’z  navbatida,  qonunar  asosida  fuqarolarning  huquq  va  erkinliklarini  muhofaza    qilish,  ularni    amalga  oshirish  uchun 
shart-sharoitlar yaratishi lozim.
•     Fuqarolarning  asosiy  huquqlari,  erkinliklari  va  burchlari  o’zining  mazmuni  va  xarakteriga  qarab  har  xil  bo’ladi.  Ular  davlat  bilan 
fuqarolarning  asosiy  munosabatlari  va  aloqalari  negizini  bildiradi  va  shu  ma`noda    ular  bir  butunlikni,  ya`ni  ajralmas  birlikni  tashkil  qiladi. 
Shuning uchun ham har bir huquq, erkinlik va burchni faqat alohida-alohida emas, balki ma`lum tizimga solib   bir-biri bilan ichki bog’liqlikda 
ko’rib chiqish  kerak.
• Fuqarolarning asosiy huquqlari, erkinliklari va burchlari tizimi tarkibiy qismlarining aloqalari ma`lum yo’nalishlarda bo’ladi. 
Ulardan asosiylari quyidagilar:
• 1.Ba`zi  bir  Konstitutsiyaviy  huquqlar,  erkinliklar  va  burchlarning amalga  oshirilishi boshqa huquqlar va erkinliklarning amal  qilishi 
uchun  asos  bo’ladi.  Masalan,  O’zbekiston  fuqarosining  mehnat  qilish  huquqining  amalga  oshirilishi,  uning  dam  olish  huquqini      ,  ijtimoiy 
ta`minot huquqini amalga   oshirishga bog’liq bo’ladi.
• 2.  Ba`zi  huquq  va  burchlarning    amalga  oshishi,  boshqa  bir  burchlar  va  huquqlarning  to’xtatilishiga  olib  keladi.  Masalan, 
fuqarolarning vaqtinchalik va doimiy  mehnat qobiliyatini yo’qotish, ijtimoiy ta`minot huquqidan foydalanish imkoniyatini  keltirib chiqaradi.
• 3.  Fuqarolarning  ba`zi  bir  huquqdan  to’g’ri  foydalanmasligi  yoki  Konstitutsiyaviy    burchini  bajarmasligi  ularning  boshqa 
Konstitutsiyaviy    huquqlaridan  foydalanishga  ta`sir  qilishi    mumkin.  Masalan,  mehnat    qilish      huquqining  bo’zilishi,  ishdan  qonunsiz 
bo’shatilishi, fuqarolarning dam olish va moddiy ta`minot huquqining bo’zilishiga olib   kelishi  mumkin.
•
Yuridik fanda fuqarolarning asosiy huquqlari, erkinliklari   va burchlarini uch guruhga bo’lish qabul qilingan :
1) Ijtimoiy-i q tisodiy huquqlar:
2) Siyosiy huquqlar:
3) Shaxsiy huquqlar.   •
Fuqarolarning  asosiy  huquqlari ,  erkinliklari  va  burchlarini  guruxlarga  ajratishda  asosan ,  ikki  talab  h isobga  olinishi        
kerak .  Birinchidan ,  unda  insonning  hayoti  va  faoliyati  sohasidagi  muxhm  tomonlari ,  ikkinchidan ,  guruhlarga 
bo ’ lishda  faqat  huquq  va  erkinliklarni  h isobga  olish  bilan  cheklanmasdan  albatta  Konstitutsiyaviy     burchlarni  h am 
qo ’ yish kerak .  Chunki Konstitutsiyaviy huquqlar, erkinliklar va burchlarning birligi shaxsning huquqiy holati  prinsipi 
hisoblanadi. 
•
O’zbekiston  fuqarolarining  asosiy  huquqlari,  erkinliklari  va  burchlarini  ilmiy    asoslangan  tartibda  tasniflash 
O’zbekiston  Respublikasining  Konstitutsiyasida  o’z  aksini      topgan.  Unga  asosan,  O’zbekistonda  inson  va 
fuqarolarning     Konstitutsiyaviy huquqlari, erkinliklari va burchlarini  quyidagicha tasniflash mumkin:
1) shaxsiy huquq va erkinliklar ( VII  bob);
2) Fuqarolarning  siyosiy sohadagi huquqlari ( IX  bob);
3) Fu q arolarning burchlari  (XI  bob).
•
O’zbekiston  Respublikasi  fu q arolarining  Konstitutsiyaviy  huquqlari,  erkinliklari  va  burchlari    tizimining      asosini 
tashkil  q iluvchi  fu q arolarning        shaxsiy  huquq  va  erkinliklari  Konstitutsiyaning      VII   bobida  q onunan   
musta h kamlangan  b o ’lib,  Respublikadagi  butun  huquq  tarmo q lari  uchun  asosiy  manba  h isoblanadi.  Fu q arolarning 
mazkur  huquqlari    va  erkinliklari  xalqaro  huquqiy  h ujjatlarga,  chunonchi  inson  huquqlari  umumja h on 
deklara ts iyasiga,  i q tisodiy,  ijtimoiy    va  madaniy  huquqlar  t o ’g’risidagi  p aktga  h amda  fuqaro lik  va  siyosiy  huquqlar   
t o ’g’risidagi xalqaro  p aktga t o ’la    mos  keladi  va  ana  shu  h ujjatlardan kelib chi q adi.
• Shaxsni, uning  h ayotini ijtimoiy xavfli tajovo’zlardan mu h ofaza  q ilish davlatning vazifalaridan  h isoblanadi. •
O’zbekiston  Respublikasi  Konstitutsiyasining  24-monddasida  «Yashash  huquqi  har  bir  insonning  o’zviy  huquqidir.  Inson 
hayotiga suyiqasd qilish eng og’ir jinoyatdir»,- deb yozib qo’yilgan.
•
Haqiqatan ham, yashash huquqi insonning tabiiy huquqidir, har bir inson  jinsi, irqi, millati , tili,  dini, ijtimoiy kelib 
chiqishi, fikrlash, shaxsiy va ijtimoiy ahvolidan, yoshi, jismoniy kuchi sog’ligidan qat`i nazar yashash huquqiga ega.
•
Insonning yashashdan maqsadi yagona  bo’lib, tinchlik va osoyishtalikda, farofon hayot  kechirishdir. O’z navbatida, 
inson bu maqsadga erishish uchun o’z oldiga qo’yilgan talablarni  ham sidqidildan bajarishi lozim.
•
Insonning      yashash    huquqi      Konstitutsiya  va  boshqa  turli  qonunar  bilan  muhofaza  qilinadi.  Bu  sohada  jinoyat 
kodeksi muhim o’rin egallab, u maxsus vositalar orqali inson hayotini jinoiy tajovo’zlardan himoya qiladi. 
•
Shaxs  yashash  huquqining  muhim  kafolatlaridan  biri,  respublika  qonunchiligida  afv  etish  institutining  tashkil 
etilganligidir.  O’lim  jazosiga  hukm  qilingan  har  bir  kimsa,  kim  bo’lishidan  qat`i  nazar,  respublika  prezidentiga  o’zining  afv 
etilishini  so’rab  murojaat  etish  huquqiga  ega.O’lim  jazosiga  hukm  qilinganlar  afv  etilgudek  bo’lsa,  o’lim  jazosi    25  yil 
ozodlikdan mahrum qilish jazosi bilan  almashtiriladi.
• O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining 25-moddasida har bir   insonga erkinlik va shaxsiy daxlsizlik huquqi  
berilgan. Hech kim qonunga  asoslanmagan holda hibsga yoki qamoqda saqlanishi mumkin emas.
• Har bir shaxs tug’ilishi bilan shaxsiy daxlsizlikka ega bo’lib, erkin hayot kechiradi, ya`ni bu har bir kishi erkin ravishda , 
o’z  ixtiyori  bo’yicha  harakat  qilishi  mumkin,  faqat  shaxsning  harakatlari  qonunga  zid  bo’lmasligi  kerak.  Hech  kim  insonga   
qonunsiz ta`sir o’tkazish, uni ba`zi xarakatlarni qilishga majburlash yoki uning huquqlarini cheklashi mumkin emas.
•
Shaxsiy  daxlsizlik  va  erkinlik  huquqi  O’zbekiston  huquq  tizimining  turli  sohalari  bilan,  shu  jumladan  jinoyat  huquqi 
bilan muhofaza qilinadi,  unda bu huquqlarga tajovo’z qilganlik uchun javobgarlik o’rnatilib turli jazo choralari belgilangan. •
Fuqarolarning huquqlarini muhofaza etishda prokuratura, sud va ichki ishlar organlarining o’rni beqiyosdir. Masalan, amaldagi qonunarga 
binoan shaxsni hibsga olish va uni ushlab turish haqidagi masalani prokuror hal qiladi.
• O’zbekiston  Konstitutsiyasining  26-moddasida:  «Jinoyat  sodir  etilganlikda  ayblanayotgan  har  bir  shaxsning  ishi  sudda  qonuniy  tartibda, 
oshkora ko’rib chiqilib, aybi aniqlanmaguncha u aybdor hisoblanmaydi» –deb ko’rstilgan.
• Aybsizlik  prezumpsiyasi    deganda-yuridik  fanda  aybi  qonunda  belgilangan  tartibda  va  tegishli  organlar    tomonidan    tasdiqlanmaguncha 
shaxsning  aybsiz  hisoblanishi  tushuniladi.  O’zbekiston  mustaqil  bo’lib,  o’z  Konstitutsiyasini  qabul  qilgach,  aybsizlik  prezumpsiyasi  odil 
sudlovning  asosiy  prinsipi  bo’lib  qoldi.  Bu  prinsipga  amal  qilinganda  ,  jazo  tayinlashdan  avval  jinoyatni  aynan  shu  shaxs  sodir  etganligini 
aniqlashga majbur.
• Jinoyat sodir qilgan  shaxsning aybdorligini isbotlash majburiyati  tergovchi, surishtiruvchi, prokuror va sudga yuklatilgan Konstitutsiyada 
ayblanuvchiga o’zini himoya qilish huquqi ham ko’rsatilgan. Qoidaga ko’ra shaxsning bu huquqi advokatlar orqali amalga oshiriladi.
• O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi qiynoq, zo’rlik  va boshqacha inson qadr –qiymatini kamsituvchi harakatlarni taqiqlaydi.
•
O’zbekiston Konstitutsiyasining 27-moddasida har bir insonga o’z sha`ni va obro’siga qilingan tajovo’zlardan, shaxsiy hayotga aralishdan 
himoyalanishi va turar joy daxlsizligi huquqiga egaligi mustahkamlangan.
•
Shaxsning sha`ni va qadr-qimmati bu insonga tegishli xususiyatdir, bu xususiyat katta ijtimoiy ahamiyatga ega bo’lib, uning bo’zilmasligi 
qonun bilan  qo’riqlanadi. Insonning turar joy daxlsizligi huquqi, mulk shaklidan qat`i nazar hamma joylarga, hamma binolarga tegishlidir. Uy-
joyga  ruxsatsiz  kirishga  faqat  qonun  bilan  ko’rsatilgan  hollarda  va  belgilangan  tartibda  yo’l  qo’yiladi.  Jinoyat    prosessual  qonuni  esa  uyni   
ko’zdan kechirish va tintuv o’tkazish shartlari va asoslarini belgilab beradi. Turar joyga u yerda yashovchilarning erkiga qarshi, zo’rlik ishlatib, 
noqonuniy kirish hollarida jinoiy javobgarlik kelib chiqadi va jazo qo’llanishi mumkin.
•
O’zbeksiton  Respublikasi  Konstitutsiyasining  28-moddasi  Respublika  hududida  fuqarorlarninng  bir  joydan  ikinchi  joyga  ko’chish,  kelish 
va  undan  chiqish  huquqini  mustahkamlaydi.  Bu  huquqqa  muvofiq,  shaxs  o’z    xohishi  bilan  O’zbekiston  Respublikasi  hududida  bir  joydan 
ikkinchi joyga ko’chish, undan chiqib ketishi va qayta kelishi mumkin. 
•
O’zbekiston Respublikasi fuqarolarining chet elga ketish qoidalari maxsus huquqiy hujjatlar bilan tartibga solinadi.  •
Konstitutsiyaning 29-moddasi har bir shaxsga fikrlash, so’z va e`tiqod erkinligi, istagan axborotni izlash, olish va uni tarqatish huquqini beradi, 
lekin bunday erkinlik amaldagi Konstitutsiyaviy to’zumga  qarshi qaratilgan axborot va qonun bilan belgilangan boshqa cheklashlarga qat`iy rioya 
etilgan  holda  amalga  oshirilishi  kerak.  Chunki  Respublika  Konstitutsiyaviy  to’zumiga  qarshi  qaratilgan  axborot  va  boshqa  ma`lumotlar  davlat, 
jamiyat va fuqarolar uchun jiddiy xavf tug’dirib, jamiyatning osoiyishta va tinch rivojlanishiga salbiy ta`sir ko’rsatadi.Fuqarolarga fikrlash, so’z va 
e`tiqod  erkinligi,  barcha  ma`lumotlarni  qidirish,  olish,  tarqatish  huquqi  ularga  davlat  idoralariga,  jamoat  birlashmalariga,    korxona,  tashkilot, 
muassasalarga  taklif,  ariza  yoki  shikoyat  bilan  murojaat  qilish  yo’li  bilan  jamoat  va  davlat  ishlarini  boshqarishda  faol  qatnashish  imkonini 
beradi.Davlat  manfaatiga  daxldor    yoki  boshqa  sirlarni  saqlash  niyatida  so’z  erkinligi  va  ularni  bayon  qilish  huquqi  cheklangan.  Bunday 
cheklanishning  shart  ekanligi  davlat  sirlarini  oshkor  qilishning,  siyosiy  va  iqtisodiy  mustaqillikka,  davlatning  mudofaa  qudratiga,  davlat  va 
jamiyatning  o’ta  muhim  manfaatlariga  zarar  yetkazishi    mumkinligi  bilan  asoslanadi.Davlat  sirlarini  saqlash  bunday  sirlarga  ega  bo’lgan  barcha 
davlat  idorlari,  korxonalari,  birlashmalar  hamda  mansabdor  shaxslar  va  O’zbekiston  Respublikasi  fuqarolarning  majburiyatidir.Shunday  qilib, 
O’zbekiston  Respublikasi  fuqarolari  ma`lumotlarni  qidirish,  olish  va  tarqatish  kabi  o’z  huquqidan  foydalanyotgan  paytda  jamiyatga  va  boshqa 
shaxslarning  manfaatlariga  zarar  yetkazmasliklari  kerak.Respublika  Konstitutsiyasining  32-moddasi  Respublika  xalqining  hammasi  uchun  vijdon 
erkinligini  kafolatlaydi.  Buning  ma`nosi  shuki,  O’zbeksitonda  yashaydigan  har  bir  inson  xohlagan  dinga  e`tiqod  qilish  yoki  qaysi  dinga  e`tiqod 
qilmaslik  huquqiga  ega.  Diniy  qarashlarni  majburan  singdirishga  yo’l  qo’yilmaydi.Dinlar  va  diniy  tashkilotlar  davlatdan  ajralgandir.  Bir    din  yoki 
diniy  e`tiqod  uchun  ikkiinchi    bir  din  yoki  e`tiqodga nisbatan  biror-bir darajada imtiyoz  yoki  cheklash belgilashga   yo’l  qo’yilmaydi. Davlat  diniy 
tashkilotlar    zimmasiga  davlatning  qandaydir  vazifalarni  bajarishni  yuklamaydi,  diniy  tashkilotlarning  qonunarga    zid  bo’lmagan  faoliyatiga 
aralashmaydi.O’zbekistonda  xalq  hokimiyatinig amalga oshrilishi har bir O’zbekiston fuqarosiga mamlakatning  ijtimoiy, siyosiy hayotida amaliy 
va huquqiy ishtirok etish imkonini beradi. O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining  VIII  bobida siyosiy huquqlar to’g’risida gap ketganda, bu 
huquqlar  asosan  O’zbekiston  fuqarolariga  tegishli  ekanligini  alohida  uqtirish  lozim.  Chunki  faqat  O’zbekiston  Respublikasi  fuqarolarigina 
Konstitutsiyada ko’rsatilganidek, jamiyat va davlat ishlarini boshqarishda bevosita hamda o’z vakillari orqali ishtirok etish (32-modda), o’z ijtimoiy 
faolliklarini  O’zbekiston    Respublikasi  qonunariga  muvofiq  mitinglar,  yig’ilishlar  va  namoyishlar  shaklida  amalga  oshirish  (33-modda),kasaba 
uyushmalariga  siyosiy  partiyalarga  va  boshqa  jamoat  birlashmalariga  uyushish,  ommaviy  harakatlarda  ishtirok  etish  (34-modda)  huquqlaridan 
foydalanishlari  mumkin.  Konstitutsiyaning  «Shaxsiy  huquqlar  va  erkinliklar»  deb  nomlangan  VII   bobida  ko’rsatilgan  huquqlar  va  erkinliklar  esa 
nafaqat O’zbeksiton fuqarolariga, balki O’zbeksitonda yashovchi barcha insonlarga tegishlidir. •
O’zbeksiton  Konstitutsiyasining  fuqarolarga  beradigan  siyosiy  sohadagi  huquqlardan  biri  "J«miyat  va  davlat  ishlarini  boshqarishda 
bevosita hamda o’z vakillari orqali ishtirok etish»dir (32 modda) bunday ishtirok etish ikki yo’l bilan amalga oshiriladi:
1) Bevosita  ishtirok  etish.  Bu  referendum  o’tkazishda,  davlat  organlarini  saylovlar    yo’li  bilan    tashkil  etishda,  fuqarolarning  o’zini-o’zi 
boshqarish organlari faoliyatida ishtirok etish bilan amalga oshiriladi. 
•
2).Fuqarolar  o’zlari  saylab  qo’ygan  vakillari,  davlat  organlari,  Respublika  Prezidenti  orqali  jamiyat  va  davlat  ishlarini  amalga 
oshirishda qatnashadilar.
• Yuridik adabiyotlarda fuqarolarning jamiyat va davlat ishlarini boshqarishda ishtirok etishni, usullariga qarab vakillik demokratiyasi 
va bevosita demokratiya deb atashadi.
• O’zbeksiton  fuqarolari  davlat  hokimyatini  o’zlari  saylab  qo’ygan  vakillari  orqali,  vakillik  organlari  bo’lgan  xalq  deputatlari   
Kengashlari  hamda  fuqarolarning  o’zini-o’zi  boshqarish  organlari  orqali  amalga  oshiradilar.  Konstitutsiyaga  ko’ra,  O’zbeksiton  xalqi 
nomidan faqat u saylagan Respublika Oliy Majlisi va Respublika Prezidenti ish olib borishi mumkin.
• O’zbekiston  Respublikasi  Konstitutsiyasida  fuqarolarga  o’z  xohish-  irodasini  bildirish,  tenglik  va    erkinlik  asosida,  vakillik 
organlariga  saylash  va  saylanish  huquqi  belgilab  qo’yilgan.  O’zbekiston  Prezidenti  saylovi,  hokimiyatning  vakillik  organlariga  saylovlar, 
ko’ppartiyaviylik,  umumiy,  teng,  to’gridan-to’gri  saylov  huquqi  asosida  yashirin  ovoz  berish  yo’li  bilan  o’tkaziladi.  Bundan  tashqari, 
fuqarolar  saylov  jarayonida  saylov  o’tkazuvchi  organlarni  shakllantirishda  ishtirok  etish,  nomzodlar  ko’rstaish,  nomzodlarning  ishonchli 
vakili,  tashviqotchisi  bo’lish,  saylovlarning  qonunarga  asosan  o’tishini  nazorat  qilish  maqsadida  komissiyalarda  ishtirok  etish  singari 
huquqlarga ham egadir.
•
Ular  mahalliy  o’zini–o’zi  boshqarish  organlari  faoliyatida  qatnashish  hamda  referendumlarda  davlat  va  jamiyatning  muhim 
masalalarini  muhokama  qilish  orqali  jamiyat  va  davlat  ishlarini  boshqarishda  faol    ishtirok  etadilar.  O’zbekiston  Respublikasi  Oliy 
Kengashining  1991  yil  18  noyabrda  qabul  qilingan  «O’zbeksiton  Respublikasining  referendumi  to’grisida»gi  qonuniga  asosan,  referendum 
davlat  hayoti  va  ijtimoiy  hayotning  eng  muhim  masalalari,  Respublika  qonunari  va  o’zga  qarorlarini  qabul  qilish,  ularni  o’zgartirish, 
jamoatchilik fikrini aniqlash maqsadida umumxalq ovoz berishi bo’lib, xalq hokimyatini bevosita amalga oshirish vositasidir.   •
O’zbekiston  Respublikasi  Konstitutsiyasining  57-moddasiga  asosan,  Konstitutsiyaviy  to’zumni  zo’rlik  bilan  o’zgartirishni 
maqsad  qilib  qo’yuvchi,  respublikaning    suvereniteti,  yaxlitligi  va  xavfsizligiga,  fuqarolarning  Konstitutsiyaviy  huquq  va 
erkinliklariga qarshi chiquvchi, urushni, ijtimoiy, milliy , irqiy, diniy adovatni targ’ib qiluvchi va faoliyati boshqacha tarzda 
qonunning bo’zilishiga olib keluvchi jamoat birlashmalarini to’zish taqiqlanadi.
•
O’zbekiston Konstitutsiyasining 35-moddasi har bir shaxsga bevosita o’zi va boshqalar bilan birgalikda vakolatli 
davlat organlariga, muassasalariga yoki xalq vakillariga ariza, taklif va shikoyatlar bilan murojaat qilish huquqini beradi.
•
Takliflar  –fuqarolarning  davlat  organlari,    jamoat  birlashmalari,  korxonalar,  muassasalar  va  tashkilotlarning 
faoliyatini  yaxshilashga  qaratilgan  murojaatlaridir.  Bu  organlar,  birlashmalar  va  tashkilotlar  fuqarolarning  taklifini  har 
tomonlama ko’rib chiqish natijalari to’g’risida unga ma`lumot berishi shart.
•
Arizalar  fuqarolarning  huquqlari  va  qonuniy  manfaatlarini  ro’yobga  chiqarish  to’g’risida  iltimos  bayon  etilgan 
murojaatlaridir.  Ular  tegishli  organlar  va  tashkilotlar  tomonidan  har   tomonlama,  xolisona  va  o’z vaqtida  ko’rib chiqilishi, 
ularning ijrosi ta`minlanishi va ijro natijasi ariza beruvchi fuqarolarga xabar qilinishi shart.
•
Shikoyatlar-davlat  organlaring,  jamoat  birlashmalarining,  mulkchilik  shaklidan  qat`i  nazar,  barcha  korxonalar, 
muassasalar,  mansabdor  shaxslarning    hatti-harakatlari  yoxud  qarorlari  tufayli  fuqarolarning  bo’zilgan  huquqlari  va 
qonuniy  manfaatlarni  tiklash  talab  qilingan  murojaatlaridir.  Mansabdor  shaxsning    hatti-harakati  yoki  qarori  ustidan 
shikoyat,  bo’ysunuv  tartibiga  qarab,  yuqori  turuvchi  organ  yoki  mansabdor  shaxsga  yoxud  sudga  beriladi.  Fuqarolarning 
shikoyatlarini  hatti-harakatlari  va  qarorlari  ustidan  shikoyat  qilinayotgan  organlar  yoki  mansabdor  shaxslarnig  o’zlariga 
jo’natish ta`qiqlanadi.
•
Fuqarolarning  murojaatlari    yakka  tartibda  yoki  jamoa  bo’lib  ifodalangan  bo’lishi  hamda  og’zaki  yoki  yozma 
shakldagi taklif , ariza yoxud shikoyat ko’rinishida bo’lishi mumkin.    • Shaxslarning  Konstitutsiyada  mustahkamlangan  mulkdor  bo’lish  huquqi  O’zbeksiton  Respublikasining 
«Mulkchilik  to’g’risida»gi,  «Korxonalar  to’g’risida»gi,  «Ishbilarmonlik  to’g’risida»gi  va  boshqa  qonunarida  o’z 
aksini  topgan.Sobik  Ittifoqdagi  qonunarda  fuqarolar  mulkining  ob`yekti  faqatgina  shaxsiy  mulk  bo’lishi  mumkin  edi. 
Ishbilarmonlik bilan shug’ullanish va xususiy mulk egasi bo’lishga  yo’l qo’yilmas edi.  O’zbekiston Respublikasining 
«Mulkchilik  to’g’risida»gi  qonuni  fuqarolarning  xususiy  mulkka  ega  bo’lish  huquqini  mustahkamladi.Fuqarolarning 
mulki  ijtimoiy  ishlab  chiqarishda  qatnashishdan,  o’z  xo’jalagini  yuritishdan  olingan  daromadlar,  kredit  tashkilotlari, 
aksiyalar va boshqa qimmatbaxo qogozlarga sarflangan mablag’lardan keladigan daromadlar, merosxo’rlik yo’li bilan 
va  qonunda  yo’l  qo’yiladigan  boshqa  asoslarda  mulkka  egalik  qilishdan  olinadigan  daromadlardan  vujudga 
keladi.Mulk  egasi  o’ziga  tegishli  mulkka  egalik  qilish,  undan  foydalanish  va  uni  tasarruf  etish  huquqini  o’z  xohishi 
bilan  amalga  oshiradi,  mulkdan  xohlagan  xo’jalik  faoliyatini  amalga  oshirishda  foydalanish  mumkin.  Davlat  esa,  o’z 
navbatida,  bu  huquqni  qonun  bilan  tartibga  solib,  o’z  idoralari  orqali  nazorat  qilib  turadi,  ularning  shakllaridan  qat`i 
nazar,  teng  huquqliligini  ta`minlab  beradi.Fuqarolar  mulki  vasiyat    bo’yicha  ham,  qonun  bo’yicha  ham  merosxo’rga 
qoldrilishi, berilishi mumkin.O’zbekiston  Respublikasi Konstitutsiyasining 37-moddasiga  ko’ra, har bir shaxs mehnat 
qilish,  erkin  kasb  tanlash,  adolatli  mehnat  sharoitlarida  ishlash  va  qonunda  ko’rsatilgan  tartibda  ishsizlikdan 
himoyalanish  huquqiga  egadir.  Har  bir  shaxs  o’z  manfaatlari  va  ehtiyojlariga  ko’ra  qanday    faoliyat  bilan 
shug’ullanishi, qanday kasb va mutaxassislikni tanlashni o’zi hal etadi. Mehnat kodeksiga binoan, ishga  qabul qilishni 
asossiz  rad  etish  taqiqlangan.Konstitutsiyada  ko’rsatilgan  adolatli  mehnat  sharoitlarida  ishlash  huquqi  fuqarolar 
mehnat  qilishi  huquqining  tarkibiy  qismidir.  Mehnat  sharoitlari  bevosita  korxonaning  o’zida  va    ma`muriyat  bilan 
o’rtasidagi kelishuvga ko’ra qonun asosida belgilanishi mumkin. Adabiyotlar:
•
1. O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi T.2003.
•
2. I.A.Karimov «O’zbekiston: milliy istiqlol, iqtisod, siyosat, mafkura». T .96.
•
3. I.A.Karimov «Vatan sajdagoh kabi muqaddasdir».
•
  T .96.
•
4. R.Qayumov « O’zbekiston Respublikasining Konstitutsiyaviy  huquqi» T. 
«Adolat» 1996.
•
5. Sh.Urazayev «Mustaqil O’zbekiston Konstitutsiyasi» T.95.
•
6 .X.Odilqoriev,A.Saidov,U.Tadjixanov, «O’zbekiston Respublikasining 
Konstitutsiyaviy  huquqi «. T.2001. 
•
7.  www.ziyonet.uz

Fuqarolarining malakali yuridik yordam olishlari - ularning konst it ut siyaviy huquqi Reja : 1. O’zbekiston Respublikasida inson va fuqarolar Konstitutsiyaviy huquqlari, erkinliklari va burchlarining yuridik xususiyatlari, kafolatlari va tizimi. 2. Inson va fuqarolarning shaxsiy huquq va erkinliklari. 3. Fuqarolarning siyosiy huquqlari. 4. Fuqarolarning iqtisodiy va ijtimoiy sohalardagi asosiy huquqlari. 5. O’zbekiston Respublikasida inson huquqlari va erkinliklarining kafolatlari.

• Huquq va burchlar insonlarning xulq-atvorini tartibga solish vositasi bo’lib, jamiyat, davlat yoki muayyan ijtimoiy guruhlar tomonidan o’rnatiladi. • Ma`lumki, huquqiy normalar kishilarning yurish-turishlarini tartibga soladi, ularga muayyan huquqlar, erkinliklar beradi yoki ma`lum burchlarni yuklaydi. • Huquq – shaxsga tabiat, jamiyat , davlat tomonidan beriladigan o’z harakatining turi va me`yorini tanlab olish imkoniyati va burch esa jamiyat va davlat tomonidan belgilangan va huquqiy normalarda o’z aksini topgan talablarni bajarish zaruratidir. • Yuridik huquq va burchlar jamiyatda amal qiluvchi ijtimoiy normalarning bir qisminigina tashkil etadi. Ular davlat tomonidan o’rnatiladi. Huquq normalarida o’z aksini topadi va davlat hokimiyati tomonidan ta`minlanadi, qo’riqlanadi. • Davlat tomonidan o’rnatilgan huquqiy normalar insonlarning hatti-harakatlarini belgilab, ularga huquq va erkinliklar beradi va burchlar yuklaydi. Huquqiy davlatning belgisi bo’lmish Konstitutsiya va qonunning ustunligi prinsipi fuqaro huquqlari, erkinliklari va burchlarining asosiy qonunda aks etishini taqozo etadi. • Huquq shaxsga tabiat va davlat tomonidan berilgan o’z ehtiyojini qondirish imkoniyati hamda uning turmush jarayonida o’ziga berilgan huquqlardan foydalanish imkoniyatlarini belgilovchi huquqiy normalardir. • Burchlar esa shu jamiyatdagi shaxslar uchun bajarilishi majburiy bo’lgan yoki biror-bir harakat qilishdan voz kechishni belgilaydigan huquqiy normalardir. • O’zbekiston Respublikasi fuqarolarining asosiy huquqlari, erkinliklari deganda, O’zbekiston davlati tomonidan o’rnatilib, uning Konstitutsiyasida qayd qilingan,har bir fuqaroga o’zining hatti-harakatini tanlash, unga berilgan imtiyozlardan shaxsiy hayotida va jamoat ishlarida qatnashish uchun foydalanish imkoniyati tushuniladi. Asosiy qonunda ko’rsatilgan imkoniyatlar bir vaqtda huquq, ba`zi birida erkinlik deb atalishi mumkin.

• Masalan, O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining 37-moddasida har bir shaxsga mehnat qilish , erkin kasb tanlash, adolatli mehnat sharoitlarida ishlash va qonunda ko’rsatilgan tartibda ishsizlikdan himoyalanish huquqi qayd qilingan. • Bu esa bir tarafdan huquq bo’lsa, ikkinchi tarafdan erkin kasb tanlash, adolatli mehnat sharoitlarida ishlash erkinligi deb talqin etilishi mumkin. • Fuqarolarning burchi – bu jamiyatning , davlatning fuqaro oldiga qo’ygan talablaridir. Bu talablar asosan shu jamiyatning, davlatning oldida turgan vazifalari bilan bog’liq bo’ladi. Ijtimoiy zaruratni aks ettiradi (masalan, Vatanni himoya qilish, Konstitutsiya va qonunarga rioya etish, boshqa kishilarning huquqlari, erkinliklari, atrof tabiiy muhitga ehtiyotkorona munosabatda bo’lish va hokazo). • Demak, asosiy burch ( majburiyat deganda, O’zbekiston davlati tomonidan belgilanib, Konstitutsiyada mustahkamlangan, har bir fuqaro bajarishi zarur bo’lgan, bajarmaslik esa javobgarlikka olib keladigan hatti-harakatlar va yashash tarzi qoidalari tushuniladi. • Konstitutsiyaviy burchlarga butun O’zbekiston Respublikasi uchun zarur bo’lgan eng umumiy talablar kiradi va ularning bajarilishi butun jamiyat manfaatlari uchun mutlaqo zarurdir. • Inson va fuqarolarning asosiy huquqlari, erkinliklari va burchlari Konstitutsiyada belgilab qo’yilgan bo’lib, ular joriy qonunchilik normalarida, ya`ni Konstitutsiyaviy, ma`muriy, fuqarolik, mehnat va boshqa huquqiy normalarda rivojlantirilgan, to’ldirilgan. • Konstitutsiyaviy huquq fanida fuqarolarning Konstitutsiyada o’z aksini topgan huquqlari, erkinliklari va burchlari asosiy huquqlar, erkinliklar va burchlar deb nomlanadi, boshqa qonunarda, farmonlarda, kodekslarda ko’rsatilgan huquqlar, erkinliklar va burchlar esa asosiy emas deb ko’rsatiladi.