logo

Интерфаол_таьлимнинг_авзалликлари_ва_камчиликлари

Загружено в:

11.11.2024

Скачано:

0

Размер:

3010 KB
 
Интерфаол методлар  Ўқитишнинг интерфаол усуллари  
2 Ноанъанавий  (и нтер фаол)  дарс машгулотлари  
3 1
3 3
Хамкорлик мулокоти ва икки ёклама алока;
4
3 5Ролли, ишбилармонлик ва дидактик уйин-дарслар;
Ноанъанавий дарс боскичлари ва тамойиллари;  
Кичик гурухларда ишлаш хусусиятлари хакида билим бериш.
Интерфаол метод ва уларнинг стратегияси             
6 •
Педагогик мулокот урнатиш учун 
замонавий, инновацион 
технологиялардан фойдаланиш 
эхтиёжи тугилди. Бу 
технологиялардан бири 
интерактив дарс усулларидир. 
Лотинчадан “интер”- узаро, “акт”- 
мулокот, якинликдир. Интерактив 
усуллардан фойдаланишдан 
максад шуки, дарсларни 
кизикарли, сермазмун, энг мухими 
самарали килиб утказишдир. Интерфаол машгулотлар  
Педагогик жараённи 
ташкил этишда хар 
бир талабанинг 
шахсий 
хусусиятларини 
хисобга олиш зарур.          Бунда талабанинг билими ортади, шахсияти ривожланади 
ва укув жараёнининг махсулдорлиги купаяди. Маълумки яхши 
узлаштириш учун шунчаки тинглаб, ёзиб утириш етарли эмас, 
балки шу материал устида фаол ишлаш, уйлаб куриш, мухокама 
килиб чикиш, ёрдамчи вазифалар бажариши керак. Хозирги 
пайтда биз педагогларнинг асосий вазифамиздан бири талабада 
мустакил шугулланиш малакасини хосил килишидир. Интерактив 
усуллардан фойдаланилганда, талабанинг барча психик 
жараёнлари идрок онг, диккат, хотира, сезги, акл, тасаввур, 
тафаккури ишга тушиб, муаммони ечиш учун излашга, 
кидиришга, фикрини ривожлантиришга йуналтирилади. Бунда 
материални узлаштиришга булган эхтиёж, майл ортиб боради ва 
натижа хам самарали булади. Интерактив усуллар амалий 
машгулот вактида утказиб, маъруза билимларини 
чукурлаштириш, кенгайтириш, аниклаштириш мустахкамлаш ва 
ривожлантириш учун мулжалланган.  Машгулотларни ташкил килиш усуллариМашгулотларни ташкил килиш усуллари
       Бу методлар буйича ишлаш учун 5 кишидан иборат гурухлар тузиб, 
ишончли вазиятни вужудга келтириб, ошкора мухокама килиш учун 
психологик кескинликни бартараф этиш керак .Интер фаол  усуллар
мия  ҳ ужуми можаро методи думалок стол Галереяни
  айланиш
академик 
мунозарауч боскичли 
интервьюмуаммоларни хал 
килиш методистол 
уртасидаги 
ручка қ ор бурон асалари галаси                                                        Афзалликлари:

Катнашчиларга уз 
гоялари ва фикрлари 
билан купрок 
уртоклашиши, уларнинг 
бир-биридан урганиши 
учун имкон беради. 

Кичик гурухларда 
катнашчилар катта 
гурухда айтишлари 
мумкин булган 
фикрлардан бошкача 
фикрларни айтишлари 
мумкин . 

Диккат марказини 
педагогдан 
катнашчиларга кучиради.

Катнашчиларни уз 
устларига купрок 
масъулият олишга 
мажбур килади.   Интер фаол  
маш ғ улот турлари Мия
 ҳужуми

Талабаларга педагогика тармо қ ларини санаб бериш 
топширилади. Жавоб берилаётганда – жавоблар 
изо ҳ ланмайди ёки  ў ринсиз деб рад этилмайди. 
Жавоблар тугагач талабалар  ўқ итувчи билан 
биргаликда жавобларни му ҳ окама  қ илишади. Ёки 
психологиядан тафаккур операцияларини санаб бериш 
топширилади. Гуру ҳ  аъзолари шу мавзу юзасидан 
гаплашиб, мияга нима келса, шуларнинг хаммасини 
дафтарга ёзиб олишади. Кейин  ҳ амма  ў з фикрини баён 
этади.  Ғ ояларни ёзиш учун бир кишини ажратиш 
кифоя  қ илади. Бу метод гуру ҳ ни   бирлашти - риб, якдил 
қ илади.  Можаро методи

Ахлокий тарбия мавзуси буйича муаммоли 
вазият куринишидаги топширик берилади. 
Шу топширикни тахлил килиб, тез карор 
кабул килиш зарур. Ёки психологиядан 
диккат мавзуси буйича турли муаммоли 
вазиятлар берилиши мумкин. Бу метод 
талабаларга тез фикрлашни ва фавкулодда 
вазиятларда ишлашни ургатади  Думалок стол 
методи  

Топшири қ  ёзиб  ўқ йилган  қ о ғ оз вара ғ и давра 
б ў йлаб  ў тказилади.  Ҳ ар бир талаба  ў зининг 
жавоб вариантини ёзиб  ў	
қ яди ва вара қ ни 
бошка талабага узатади. Жавоблар тугагач, 
му ҳ окама б ў лади. Нот ў	
ғ ри жавоблар 
учирилади, т ў	
ғ ри жавоблар сонига  қ араб 
талабалар ба ҳ оланади. 

Масалан:  1 Педагогиканинг асосий 
категорияларини к ў рсатинг. 2 Педагог 
ма ҳ оратларини айтиб беринг. Ёки 1 Шахс 
компонентларини белгилаб беринг. 2 
Леонгард буйича характер хусусиятларини 
санаб беринг ва  ҳ . к. Уч боскичли 
интервью:  

Гурух 3 га булинади педагог – талаба - эксперт. 
Хар бир гурух шу ролларни эгаллайди. “Педагог” 
гурухи мавзу буйича савол ва топшириклар 
бериши, “талаба” гурухи жавоб бериши, “Эксперт” 
гурухи уларни бахолаши зарур.  Эксперт 3 булимга 
булиб бахолайди:

Нималар тугри килинди. 

Нималар нотугри килинди. 

К андай килиш керак эди. 

Бу метод талабаларга сураб-суриштириш, 
педагогик мулокот олиб бориш, билим ва 
малакаларни текшириш ва бахолашни ургатади.   Ручка стол 
уртасида  

Гурухга топширик берилади. Хар бир талаба уз 
жавоб вариантини варак когозга ёзиб, уни 
кушнисига узатади, уз ручкасини столнинг 
уртасига суриб куяди. Жавобни билмайдиган 
талаба когозни кейингисига узатиб ручкани узида 
олиб колади. Жавоб вариантлари ёзилган когоз 
укитувчига берилади ва биргаликда мухокама 
килинади. Бу методда укитувчи машгулотга ким 
тайёр, ким тайёр эмаслигини куриб туради. 

Масалан:  Тарбия усулларини белгилаб беринг. Ёки 
темперамент турлари ва уларнинг асосий 
хусусиятларини курсатинг.  Галереяни 
айланиш

Кичик гурухларга 1 та муаммо таклиф 
этилади.  X ар 1 гуру x  10 мин давомида уз 
фикрларини ёзадида, жавоб ёзилган 
варакларни 2 чи гуру x  билан 
алмаштиради. Кейинги гуру x  олдинги 
гуру x нинг жавобларини бахолаши ва 
жавоб тулик булмаса, уз жавоби билан 
тулдириши керак. 

Масалан: Кадрлар тайёрлаш миллий 
дастури ва унинг боскичлари. Жавоблар 
ёзиб булингач, вараклар доскага осиб 
куйилади ва биргаликда мухокама 
килинади. Академик 
мунозара  

Гуру x  2 командага булинади, хар бирига 
вазиятга оид топширик берилади, 
масалан: “педагог - талаба мулокоти”. 
Бунда 1чи гуру x  мулокотнинг салбий 
томонларини тахлил килади - яъни 
“прокурорлар”. 2 чи гурух  вазиятнинг 
ижобий томонларини изохлаб беради. 
Вазиятга оид топширик ёки ролли уйинни 
мухокама килиш учун талабалар шу мавзу 
юзасидан чукур билимга эга булиши 
керак.  “ Қ ор б ў рон” 
методи  

Икки гурух талабалари бир муаммо 
ёки вазиятни мухокама килиб энг 
куп микдорда тугри жавоблар олиш 
кузда тутилади.   Хар бир тугри 
жавоб юмалокланган кор 
куринишида уша гуру x га балл 
тарикасида ёзиб куйилади. Энг куп 
балл олган гуру x   аъло бахоланади. Критик вазиятни та ҳ лил  қ илиш  

Бирор бир ташвишли 
муаммоли вазият 
му ҳ окама  қ илиниши 
к ў зда тутилади. Бунда 
нимани бошкача килиш 
керак эди, нима учун бу 
хатога йул куйилди, 
хатони такрорламаслик 
ёки тузатиш учун 
нималар килиш лозим, 
деган масалалар к ў риб 
чи қ илади. Жавоб 
вариантлари иложи 
борича к ў п б ў лиши 
керак. “ Аквариум” 
методи  

ГуруГуру
xx
дан 5 киши танлаб олинади. Улар аудиториянинг дан 5 киши танлаб олинади. Улар аудиториянинг 
уртасидан жой оладилар – гуёки “балик”, колганлар кузатувчи уртасидан жой оладилар – гуёки “балик”, колганлар кузатувчи 
булишади. Кичик гурубулишади. Кичик гуру
xx
га бир вазият таклиф этилади. Улар га бир вазият таклиф этилади. Улар 
буни биргаликда мухокама килишлари, кузатувчилар уларнинг буни биргаликда мухокама килишлари, кузатувчилар уларнинг 
тугри ёки нотугри жавобларини ёзиб боришлари керак. Аввал тугри ёки нотугри жавобларини ёзиб боришлари керак. Аввал 
“баликлар” версияси берилади, кейин кузатувчилар уз “баликлар” версияси берилади, кейин кузатувчилар уз 
версияларини таклиф этадилар. Энг яхши версия муаллифи уз версияларини таклиф этадилар. Энг яхши версия муаллифи уз 
версиясини таклиф этмаган талаба урнига кичик гуруверсиясини таклиф этмаган талаба урнига кичик гуру
xx
га га 
утади. Буни “Нима, качон, каерда” деган уйин сингари утади. Буни “Нима, качон, каерда” деган уйин сингари 
xx
ам ам 
утказиш мумкин, укитувчи олдиндан тайёрлаб куйилган утказиш мумкин, укитувчи олдиндан тайёрлаб куйилган 
саволларни беради, талабалар буларни 1мин давомида саволларни беради, талабалар буларни 1мин давомида 
мухокама килиб, жавоб беришади. Жавоблар канаотланарли мухокама килиб, жавоб беришади. Жавоблар канаотланарли 
булмаса, столга бошка талабалар утиришади. Талабаларда булмаса, столга бошка талабалар утиришади. Талабаларда 
мунозара олиб бориш малакаси ривожланади.мунозара олиб бориш малакаси ривожланади. 
“ Қ ора яшик”  конкурси 

Ў китувчи топшириш вариантлари ёзиб 
қў йилган карточкаларни тайёрлайди. 
Талабалар таваккалига карточкалардан 
олади. Саволларга жавоблар ёзма 
шаклда берилади. 

“ Ким к ў про қ ? Ким тезро қ ” конкурси. 

Бир  қ анча саволларга истаган талаба 
бир минут ичида жавоб беради. Эксперт 
т ўғ ри жавобларни санаб боради. Бу 
конкурс “Энг заиф  x ал қ а”  ў йинига 
ў хшаб  ў тади. 

Масалан: 1.  Қў зи ожизлар билан 
шу ғ улланадиган педагогика тармо ғ и 
қ андай номланади?   2. Психологияга 
стресс тушунчасини киритган олим ким?  Интерфаол метод ва уларнинг 
стратегияси  

Педагогик технология ахборотларни ўзлаштириш, 
улардан амалда фойдаланиш, улардаги янги 
маъно-мазмунларни  амда ахборотлар орасидаги ҳ
турли бо ли ликларни очиш ор али янги 	
ғ қ қ
ахборотлар яратишга ўргатиш жараёнидан иборат.

Педагогик технология – таълим методлари, 
усуллари, йўллари  амда тарбиявий воситалар 	
ҳ
йи индиси; у педагогик жараённинг ташкилий-	
ғ
услубий воситалари мажмуидир.

Демак, Педагогик технология инсонга (таълим-
тарбия олувчига) олдиндан белгиланган ма сад 	
қ
бўйича таъсир кўрсатиш фаолиятидан иборат.

Педагогик технология жараёнида ў итувчи 	
қ
ра барлигида таълим олувчи муста ил равишда 	
ҳ қ
билим олади, ўзлаштиради, ўрганади ва 
ривожланади. Ахборотларни ўзлаштириш жараёнида 
қуйидаги билиш жараёнлари иштирок этади:

Э тиёж (биологик, моддий ва маънавий)ҳ

Мотив (ички ва таш и)	
қ

Мотивация (муваффа иятга эришиш ва 	
қ
муваффа иятсизликдан  очиш)	
қ қ

Фаолият ва фаоллик (муло от, ўйин, ў иш ва 	
қ қ
ме нат)	
ҳ

Ди ат (и тиёрий, и тиёрсиз, и тиёрийдан кейинги)
қ қ ҳ ҳ ҳ

Сезги (кўриш, эшитиш,  ид билиш, таъм билиш, 	
ҳ
тери-туюш).

Идрок ва тасаввур (шаклларни, рангларни, 
белгиларни,  аракатни, масофани, ва тни кўриш ва 	
ҳ қ
эшитиш).

Хотира (механик, образли,  аракат,  ис а ва узо  	
ҳ қ қ қ
муддатли, и тиёрий ва и тиёрсиз, тезкор).	
ҳ ҳ

Тафаккур (анализ, синтез,  иёслаш, 	
қ
мав умлаштириш, умумлаштириш, 	
ҳ
классификациялаш, системалаштириш).

Ҳ аёл, ижодкорлик (янги тимсоллари  осил  илиш ва 	
ҳ қ
яратишдан иборат жараён)

Интерфаол методлар

Ўқитишнинг интерфаол усуллари 2 Ноанъанавий (и нтер фаол) дарс машгулотлари 3 1 3 3 Хамкорлик мулокоти ва икки ёклама алока; 4 3 5Ролли, ишбилармонлик ва дидактик уйин-дарслар; Ноанъанавий дарс боскичлари ва тамойиллари; Кичик гурухларда ишлаш хусусиятлари хакида билим бериш. Интерфаол метод ва уларнинг стратегияси 6

• Педагогик мулокот урнатиш учун замонавий, инновацион технологиялардан фойдаланиш эхтиёжи тугилди. Бу технологиялардан бири интерактив дарс усулларидир. Лотинчадан “интер”- узаро, “акт”- мулокот, якинликдир. Интерактив усуллардан фойдаланишдан максад шуки, дарсларни кизикарли, сермазмун, энг мухими самарали килиб утказишдир. Интерфаол машгулотлар Педагогик жараённи ташкил этишда хар бир талабанинг шахсий хусусиятларини хисобга олиш зарур.

Бунда талабанинг билими ортади, шахсияти ривожланади ва укув жараёнининг махсулдорлиги купаяди. Маълумки яхши узлаштириш учун шунчаки тинглаб, ёзиб утириш етарли эмас, балки шу материал устида фаол ишлаш, уйлаб куриш, мухокама килиб чикиш, ёрдамчи вазифалар бажариши керак. Хозирги пайтда биз педагогларнинг асосий вазифамиздан бири талабада мустакил шугулланиш малакасини хосил килишидир. Интерактив усуллардан фойдаланилганда, талабанинг барча психик жараёнлари идрок онг, диккат, хотира, сезги, акл, тасаввур, тафаккури ишга тушиб, муаммони ечиш учун излашга, кидиришга, фикрини ривожлантиришга йуналтирилади. Бунда материални узлаштиришга булган эхтиёж, майл ортиб боради ва натижа хам самарали булади. Интерактив усуллар амалий машгулот вактида утказиб, маъруза билимларини чукурлаштириш, кенгайтириш, аниклаштириш мустахкамлаш ва ривожлантириш учун мулжалланган.

Машгулотларни ташкил килиш усуллариМашгулотларни ташкил килиш усуллари Бу методлар буйича ишлаш учун 5 кишидан иборат гурухлар тузиб, ишончли вазиятни вужудга келтириб, ошкора мухокама килиш учун психологик кескинликни бартараф этиш керак .Интер фаол усуллар мия ҳ ужуми можаро методи думалок стол Галереяни айланиш академик мунозарауч боскичли интервьюмуаммоларни хал килиш методистол уртасидаги ручка қ ор бурон асалари галаси