logo

O'quvchilar tafakkurini o'stirishda og'zaki yozma nutqning ahamiyati

Загружено в:

10.08.2023

Скачано:

0

Размер:

75.2734375 KB
O'quvchilar tafakkurini o'stirishda 
og'zaki yozma nutqning 
ahamiyati O’qish darslarida  o`quvchilarning 
og`zaki  nutq ini  o’stirish

Reja:

Nutq va uning turlari.

O’qish darslarida nutq o’stirishga yaratilgan 
imkoniyatlar.

O’qish darslarida og’zaki nutqni o’stirish yo’li va 
vositalari.

O’qish darslarida yozma nutqni o’stirish yo’llari.

Nutq o’stirishning ta’lim-tarbiyada tutgan o’rni.

Nutq o’stirishga qo’yilgan DTS talablari.

Nutq o’stirishda lug’at ustida ishlashning 
ahamiyati. Nutq va uning turlari.

Ma’lumki, nutq tafakkur bilan bog’liq, shuning uchun u tafakkur bilan uzviy 
bog’liq holda o’stiriladi. Darsda o’qilgan asarni o’quvchilar ongli tushunishi, 
asosiy mazmunini, g’oyasini anglab etishi uchun analiz, sintez, taqqoslash, 
umumlashtirish kabi logik priyomlar qo’llanadi. O’qilgan asarni analiz 
qilishda har xil ish usullaridan foydalaniladi. Bolalar hikoyadagi asosiy 
qatnashuvchi shaxslarni aytadilar, o’qituvchi rahbarligida asarning sxematik 
rejasini tuzadilar (tugun, kulminasiya, echim). Masalan, bolalar 
O’.Usmonovning “CHumchuq bola” hikoyasida qatnashuvchi shaxslar 
sifatida Boboxonni, chumchuq bolani, Tal’atni aytadilar; “Laqma it” 
ertagida qatnashuvchilarni: laqma it, echki, mushuk, xo’roz, olaqashqani 
aytadi. Qatnashuvchi shaxslarni o’quvchilar har xil tartibda aytishlari 
mumkin. Ammo, o’qituvchi ularni asarda qatnashgan tartibda aytishni 
so’raydi. Natijada o’qituvchi rahbarligida hikoyaning jadvali tuziladi. 
O’qituvchi bergan savoli yordamida bolalar Boboxon chumchuq bolani 
bug’doyzordan tutib olgani, uni qiynagani, ko’chada o’rtog’i Tal’atni ko’rib 
qolgani, Boboxonning ishidan Tal’atning xafa bo’lgani, chumchuq bolani 
qizil qalam va o’chirg’ichga almashib olgani va uchirib yuborgani 
(qutqargani), Boboxon esa uyalganidan dovdirab qolganini aytib beradilar. 
Hikoyaning mazmuni shunday aniqlanadi. SHunday qilib, hikoya mazmuni 
bilan birinchi tanishish o’quvchilardan ongli ishlashni, ya’ni voqealarni, 
qatnashuvchilar sostavini analiz qilishni talab qiladi. O’qish bilan bog’liq 
holda bajariladigan bunday logik ishlar asta-sekin murakkablasha boradi.  O’qish darslarida nutq o’stirishga 
yaratilgan imkoniyatlar

Ko’pincha boshang’ich sinf o’quvchilari 
qatnashuvchi shaxslar xatti-harakatini yaxshi 
tushunmasliklari, ba’zan noto’g’ri yoki yuzasi 
tushunishlari natijasida asar mazmunini anglab 
etmaydilar. SHuning uchun ham o’qituvchi savolni 
juda o’ylab tuzishi, u bolani fikrlashga, o’ylashga 
majbur etadigan, qatnashuvchi shaxslarning xatti-
harakati, voqealarning bog’lanishi yuzasidan 
muhokama yuritadigan, ularni o’zaro qiyoslashga, 
ijobiy va salbiy tomonlarini aniqlashga yordam 
beradigan bo’lishi lozim. O’quvchi asarda 
qatnashuvchilarning xatti-harakatini  qanchalik 
aniq ko’z oldigan keltira olsa, u hikoyaning asosiy 
mazmunini shunchalik chuqur tushunadi, 
shunchalik mustaqil qayta hikoya qilib beradi. O’qish darslarida nutq o’stirishga 
yaratilgan imkoniyatlar

O’qilgan asar mazmunini izchil ravishda qayta 
hikoyalash uning rejasini tuzishga yordam beradi. 
Reja tuzishda o’quvchi hikoyani tarkibiy qismlarga 
bo’ladi va har qaysi qismdagi asosiy fikrni aniqlaydi. 
Bularning hammasi analitik ish hisoblanadi. Keyin 
sintetik ishga o’tiladi, ya’ni bolalar hikoya qismlariga 
sarlavha topadilar. O’quvchilar o’qituvchi 
rahbarligida reja tuzish jarayonida o’qilgan 
hikoyaning har bir qismida bosh va ikkinchi darajali 
masala nimalardan iboratligi haqida, qanday qilib 
fikrni qisqa va aniq ifodalash haqida o’ylaydilar. 
Sarlavha topish ustida ishlash, o’quvchilar topgan 
sarlavhani jamoa bo’lib muhokama qilish, reja tuzish 
jarayonining o’zi bolaning fikrlash qobiliyatini 
faollashtirishi, unda o’z mulohazasini isbotlash, 
asoslash odatlarini tarbiyalashi lozim.   O’qish darslarida nutq o’stirishga 
yaratilgan imkoniyatlar

.  Asarni o’qish va tahlil qilish jarayonida tuzilgan 
reja doskaga yozilsa, hikoya mazmunini izchil 
qayta hikoya qilishga yordam beradi. Reja asosida 
hikoya qilishning vazifasi mazmunni berilgan 
izchillikda o’zlashtirishdir. Reja asosida qayta 
hikoyalash o’qituvchi savoligi javob berishga 
nisbatan asar mazmunini aytib berishning hiyla 
mustaqil formasidir. O’qilgan asar mazmunini 
o’zlashtirish ustida ishlashdagi keyingi bosqich, 
qisqartirib hikoyalash hisoblanadi. Qisqartirib 
hikoyalash uchun 2-3 qismga bo’linadigan, bu 
bo’limlar yaqqol ajralib turadigan, mazmuni sodda 
asarlar tanlanadi.   Qisqartirib hikoyalashga o’rgatish 
quyidagicha uyushtiriladi:  
1
o’qituvchi 
hikoyaning 
oldindan 
belgilab 
qo’yilgan 
birinchi qismini 
o’qiydi   2

O ’quvchilar 
bilan 
birgalikda 
eng muhim, 
asosiy fikr 
aniqlanadi.   O’qish darslarida nutq o’stirishga 
yaratilgan imkoniyatlar

Bunda o’quvchilar ba’zan asardagi so’zlardan 
foydalanadilar. Bu o’quvchilarga qiyinlik qilsa, 
bo’limdagi asosiy fikrni o’z so’zlari bilan aytib 
berishlari mumkin. Keyin o’quvchilar o’qituvchi 
bilan bu qismni qisqartirib hikoyalashda nimalar 
haqida gapirmaslik kerakligini, qaysilar ikkinchi 
darajali yoki kam ahamiyatli fikr ekanini 
aniqlaydilar. Asarning boshqa qismlari yuzasidan 
ham shunday ish olib boriladi va o’quvchilar 
asarni qisqartirib qayta hikoya qiladilar. O’qilgan 
asarni qisqartirib hikoya qilishga 3-sinfdan 
boshlab o’rgatiladi. Tanlab hikoyalash ham 
bolalarning tafakkuri va nutqini o’stirish 
vositalaridan biridir.   Tanlab hikoyalashda o’quvchi:  
  o’qigan matndan
  bir qismini,
uning chegarasini 
ongli ravishda 
ajratib 
so’zlab beradi   hikoyadan 
faqat bir
  voqeani
  aytib beradi   hikoya 
mazmunini faqat 
bir syujet 
yo’nalishida 
so’zlab beradi   Bolalar tanlab qayta hikoyalash malakasini
  hosil qilishga boshlang’ich sinf izohli 
o’qish darsida keng qo’llanadigan 
metodik usullar yordam beradi:
  hikoya qismiga 
chizilgan 
rasm asosida 
hikoyalash     hikoyadagi 
bir voqeani
  tasvirlovchi rasm 
asosida hikoyalash   tanlab qayta 
hikoyalashni talab 
etadigan savollarga
  javob berish.   O’qish darslarida nutq o’stirishga 
yaratilgan imkoniyatlar

O’quvchi tanlab hikoya 
qilishga 
tayyorlanganda 
o’qilgan matnni tahlil 
qiladi. Bunday tahlil 
bolalar tafakkurini, ular 
nutqidagi mustaqillikni  
o’stiradi va o’qilgan 
matn mazmunini 
o’zlashtirishga yordam 
beradi. Hikoyani o’qish bilan bog’liq holda o’tkaziladigan 
ijodiy ishlar ham o’quvchilar nutqini,
  tafakkurini o’stiradi. Bular:  
  ijodiy qayta 
hikoyalash      inssenirovka 
qilish   o’qilgan asarga
rasm chizish;
  hikoyani 
davom ettirish   O’qish darslarida og’zaki nutqni o’stirish 
yo’li va vositalari

1.Ijodiy qayta hikoyalashda o’qilgan hikoyaning sharoitini, yo 
formasini o’zgartirib hikoya qilinadi, yoki hikoyani yangi 
epizodlar bilan to’ldirib hikoya qilinadi.

2.Inssenirovka yoki sahnalashtirishda o’quvchilar o’qilgan 
hikoyani sahnabop qilib o’zgartiradilar. Buning uchun ular 
hikoyaga ssenariy haqida, kostyum, qatnashuvchilarning imo-
ishorasi haqida o’ylaydilar, monologik nutqni dialogik nutqqa 
aylantiradilar (bu tilni o’rgatish nuqtai nazaridan eng muhim 
ish hisoblanadi).

3.O’qilgan hikoyaga rasm chizishda o’quvchi rassomlar 
tomonidan chizilgan rasmlardan o’qilgan asarning mazmuniga 
mos rasm tanlaydi yoki o’zi rasm chizadi. Agar o’quvchi 
rasmni yaxshi chiza olmasa, o’zi chizmoqchi bo’lgan rasmni 
og’zaki tasvirlab beradi, ya’ni so’z bilan rasm chizadi. 

4.O’qilgan hikoyani davom ettirish usuli maktab tajribasida 
keng qo’llanadi. Bu usul hikoyaning mazmuni uni davom 
ettirishga imkon beradigan asarlarda qo’llanadi.  Adabiyotlar r o` yхati:

Yu.K.Babanskiy “Hozirgi zamon 
umumta’lim maktablarida o`qitish 
metodlari” Toshkent-“O`qituvchi” 
1990y.

Maxmudov M. “Maktabda 
muammoli ta’limni tashkil qilish” 
Toshkent-“O`qituvchi” 1981y.

O'quvchilar tafakkurini o'stirishda og'zaki yozma nutqning ahamiyati

O’qish darslarida o`quvchilarning og`zaki nutq ini o’stirish  Reja:  Nutq va uning turlari.  O’qish darslarida nutq o’stirishga yaratilgan imkoniyatlar.  O’qish darslarida og’zaki nutqni o’stirish yo’li va vositalari.  O’qish darslarida yozma nutqni o’stirish yo’llari.  Nutq o’stirishning ta’lim-tarbiyada tutgan o’rni.  Nutq o’stirishga qo’yilgan DTS talablari.  Nutq o’stirishda lug’at ustida ishlashning ahamiyati.

Nutq va uning turlari.  Ma’lumki, nutq tafakkur bilan bog’liq, shuning uchun u tafakkur bilan uzviy bog’liq holda o’stiriladi. Darsda o’qilgan asarni o’quvchilar ongli tushunishi, asosiy mazmunini, g’oyasini anglab etishi uchun analiz, sintez, taqqoslash, umumlashtirish kabi logik priyomlar qo’llanadi. O’qilgan asarni analiz qilishda har xil ish usullaridan foydalaniladi. Bolalar hikoyadagi asosiy qatnashuvchi shaxslarni aytadilar, o’qituvchi rahbarligida asarning sxematik rejasini tuzadilar (tugun, kulminasiya, echim). Masalan, bolalar O’.Usmonovning “CHumchuq bola” hikoyasida qatnashuvchi shaxslar sifatida Boboxonni, chumchuq bolani, Tal’atni aytadilar; “Laqma it” ertagida qatnashuvchilarni: laqma it, echki, mushuk, xo’roz, olaqashqani aytadi. Qatnashuvchi shaxslarni o’quvchilar har xil tartibda aytishlari mumkin. Ammo, o’qituvchi ularni asarda qatnashgan tartibda aytishni so’raydi. Natijada o’qituvchi rahbarligida hikoyaning jadvali tuziladi. O’qituvchi bergan savoli yordamida bolalar Boboxon chumchuq bolani bug’doyzordan tutib olgani, uni qiynagani, ko’chada o’rtog’i Tal’atni ko’rib qolgani, Boboxonning ishidan Tal’atning xafa bo’lgani, chumchuq bolani qizil qalam va o’chirg’ichga almashib olgani va uchirib yuborgani (qutqargani), Boboxon esa uyalganidan dovdirab qolganini aytib beradilar. Hikoyaning mazmuni shunday aniqlanadi. SHunday qilib, hikoya mazmuni bilan birinchi tanishish o’quvchilardan ongli ishlashni, ya’ni voqealarni, qatnashuvchilar sostavini analiz qilishni talab qiladi. O’qish bilan bog’liq holda bajariladigan bunday logik ishlar asta-sekin murakkablasha boradi.

O’qish darslarida nutq o’stirishga yaratilgan imkoniyatlar  Ko’pincha boshang’ich sinf o’quvchilari qatnashuvchi shaxslar xatti-harakatini yaxshi tushunmasliklari, ba’zan noto’g’ri yoki yuzasi tushunishlari natijasida asar mazmunini anglab etmaydilar. SHuning uchun ham o’qituvchi savolni juda o’ylab tuzishi, u bolani fikrlashga, o’ylashga majbur etadigan, qatnashuvchi shaxslarning xatti- harakati, voqealarning bog’lanishi yuzasidan muhokama yuritadigan, ularni o’zaro qiyoslashga, ijobiy va salbiy tomonlarini aniqlashga yordam beradigan bo’lishi lozim. O’quvchi asarda qatnashuvchilarning xatti-harakatini qanchalik aniq ko’z oldigan keltira olsa, u hikoyaning asosiy mazmunini shunchalik chuqur tushunadi, shunchalik mustaqil qayta hikoya qilib beradi.

O’qish darslarida nutq o’stirishga yaratilgan imkoniyatlar  O’qilgan asar mazmunini izchil ravishda qayta hikoyalash uning rejasini tuzishga yordam beradi. Reja tuzishda o’quvchi hikoyani tarkibiy qismlarga bo’ladi va har qaysi qismdagi asosiy fikrni aniqlaydi. Bularning hammasi analitik ish hisoblanadi. Keyin sintetik ishga o’tiladi, ya’ni bolalar hikoya qismlariga sarlavha topadilar. O’quvchilar o’qituvchi rahbarligida reja tuzish jarayonida o’qilgan hikoyaning har bir qismida bosh va ikkinchi darajali masala nimalardan iboratligi haqida, qanday qilib fikrni qisqa va aniq ifodalash haqida o’ylaydilar. Sarlavha topish ustida ishlash, o’quvchilar topgan sarlavhani jamoa bo’lib muhokama qilish, reja tuzish jarayonining o’zi bolaning fikrlash qobiliyatini faollashtirishi, unda o’z mulohazasini isbotlash, asoslash odatlarini tarbiyalashi lozim.