logo

IX-XII asr o‘rta osiyo sivilizatsiyasi

Загружено в:

15.08.2023

Скачано:

0

Размер:

620.388671875 KB
Mavzu:  IX-XII asr o‘rta osiyo sivilizatsiyasi 
                                                                    Reja:
1.Ilk uyg'onish davri, uning vujudga kelish sharoitlari va 
omillari.
2.Ilm-fan ravnaqi, madaniyatrivoji.
3.O‘rta Osiyoning IX-XII –asr shaharlari. 
IX -X II asrlar O’rt a Osiy o xalqlari t arixida moddiy  v a ma’nav iy  
hay ot ning riv ojlanishida oldingi dav rlarga nisbat an k esk in y uk salish 
y illari bo’ldi.

Ma’mun ak ademiy asida Mov araunnahrlik  olimlar.  Xorun ar-Rashid 
tashabbusi bilan Bag’dodda ilmiy Markaz-Akademiya ( « Bay t  ul-X ik ma» )-
tashkil etilib, unga barcha musulmon o’lkalari, jumladan O’rta Osiyodan 
ham olim va fozillar to’plandi. Bu markazda Movaraunnahr va Xurosondan 
kelgan Muso Xorazmiy, Ahmad Farg’oniy, Marvoziy, Marvarudiy, Javhariy 
kabi olimlar Bag’dod akademiyasini jahonga mashhur bo’lishida katta 
hissa qo’shdilar. Movaraunnahrda arab halifaligini hukmronligini 
o’rnatilishi hamda islom dinining keng yoyilishining ijobiy tomonlaridan 
biri shuki, Bag’doddagi ilmiy akademiyadan o’rnak olib Xorazmda ham X 
asrda Ma’mun akademiyasi vujudga keldi va uning a’zolari bo’lmish o’z 
davrining olimu-donishmandlari o’z ijodlari bilan Movaraunnahrni donishi 
olamga yoydilar.  Markaziy Osiyoda ilk 
uyg'onish davri IX-XII asrlarga 
to'g'ri keladi va u o'zgacha 
shart-sharoitlarda kechdi. 
Uning ko'lami oqibatlari, 
jahon sivilizatsiyasiga ta'siri 
ham bo'lakchabo'lgan. IX-XII 
asrlarda Movarounnahr va 
Xurosonda sodir bo'lgan o'ta 
murakkab siyosiyvaziyatning 
rivoji ijtimoiy va iqtisodiy 
o'zgarishlar mamlakat 
madaniy hayotiga ham 
kuchlita'sir etdi.  
Ma'lumki, Movarunnahr istilo qilinib, xalifalikka qo'shib 
olingach, zabt etilgan o'zgamamlakatlar qatorida, bu o'lkada 
ham faqat islom dinigina emas, balki arab tili va uning 
imlosiham joriy etildi. Chunki, arab tili xalifalikning davlat tili 
edi. Shuningdek, Arab xalifaligidadavlat tili fan tili ham edi. 
Somoniylar, Qoraxoniylar, Saljuqiylar va Xorazmshohlar 
sulolalarihukmronlik qilgan IX-XII asrlarda Movarounnahr 
aholisi o'rtasida nisbatan tinchlik,osoyishtalik, totuvlik, 
yaqinlik va hamjixatlik vujudga keldi. Natijada o'lkada moddiy 
ishlabchiqarish, madaniy rivojlanish jarayoni ancha tezlashdi. 
Shaharlar hayoti yuksaldi, savdo-sotiq,hunarmandchilik o'sdi, 
aholi faolligi barqarorlashdi. San'at ayniqsa, devoriy tasvir 
ravnaqiyangi bosqichga ko'tarilgan edi. Xaykaltaroshlik, 
badiiy yog'och o'ymakorlik, ganchkorlik,taraqqiy etdi. 
Musiqachilar, bastakorlar ko'payib bordi, naychilar, o'yinchi-
raqqoslar,surnaychilarning oilaviy chiqishlari bo'lib turar 
edi.Bu davrlarda diniy e'tiqodlar o'zaro murosada bo'lganligi 
aholining hayotida va mamlakatosoyishtaligida muhim o'rin 
tutgan. Shu bilan birga tabiiy fanlarga, atrof-muhitni 
anglash,mavjudotni kengroq bilishga intilish kuchayadi.     IX -X II  asrlarda adabiy ot , 
me’morchilik  v a din rav naqi. 
O’rt a Osiy olik  buy uk  
islomshunos mut afak k irlar.
Buxoroda  qurilgan  Ismoil  Somoniy 
qabri  ustiga  pishiq  g’isht  bilan 
qurilgan  go’zal  maqbara.  Bu  bino 
to’rtburchak  shaklida  bo’lib,  tomi 
gumbaz  qilib  yopilgan. 
To’rtburchakdan  nayzali  ravotlar 
yordami  bilan  sakkiz  qirrali  shaklga 
o’tilgan.  Shu  bilan  birga  bu  bino 
to’rt fasadlidir. Uning to’rtala tomoni 
ham  bir  xil,  old  tomonidek 
bezatilgan.  Oddiy  qilib  aytganda, 
binoning  oldi,  yoni  va  orqa  tomoni 
yo’q  
IX-X asr me’morchiligining rivojlanish yo’llarining saklanib qolganligini ko’plab masjidlar 
misolida ham kuzatish mumkin. Yozma manbalarda qayd qilinishicha, somoniylar davridagi 
ko’pgina masjidlar o’z vaqtida arablargacha bo’lgan ibodatxonalarning masjidga 
moslashtirish asosida qurilgan. Ular bir xonali bo’lib, masjidning tomlari ustunga tayanib 
turgan. Masjidlarning tomi odatda gumbaz shaklida bo’lgan. Masjidlarda, ayniqsa, 
mehroblari shaklli, yozuvli qilib qirqilgan g’ishtlar, o’yma ganchlar va hatto tilla suvlar bilan 
bezatilgan Bu davrga oid masjidlar to’g’risida so’z yuritilganda, Buxorodagi Mag’oki Attoron, 
Poykand masjidi, Termizdagi Chorustun, Shahristondagi Childuxtaron masjidlarini qayd 
qilish mumkin. Bu yodgorliklar O’rta Osiyoda diniy me’morchilikning rivojlanish yo’llarini 
kuzatish imkoniyatini berdi. Narshaxiyning yozishicha, amir Nasr ibn Ahmad Buxoro 
Registonida o’zi uchun katga saroy qurdirgan va uning qurilishiga kagga mablag’ sarflagan. 
Bu saroy g’oyat go’zal bo’lgan. Saroyning oldida esa devonlar uchun binolar qurilgan. Amir 
va hokimlar saroyi Nishopur, Marv, Samarqand va boshqa shaharlarda ham bo’lgan. Bu 
saroylar o’zlarining kattaligi va go’zalligi bilan ajralib turgan. Ko’p hollarda bunday saroylar 
kushmanzara joylarda, bog’lar ichida bunyod etilgan.  Arablar bosqini natijasida jiddiy 
putur yetgan o’lkamiz madaniyati 
yillar o’tib, bir munchatiklandi va 
yangi sharoitda ilm-fan rivojlandi, 
madaniy-ma’rifiy sohalarda jiddiy 
ijobiyo’zgarishlar yuz berdi. Arab 
xalifaligi ham IX asr boshlariga 
kelib ilm-fan, ma'rifat 
ahamiyatiniyaxshiroq tushundi. 
Xalifalikning yangi poytaxti 
Bog'dodda 832 yili "Boytul-
xikma"("Donishmandlar uyi") 
tashkil etilib, uning ehtiyoji uchun 
qayta mablag' ajratildi                                                 Foydalangan adabiyotlar:

1. A.S.Sagdullayev. O\bekiston tarixi. VneshinVestprom. 
Toshkent. 2019-yil, 445455 b.

2. R.Murtazayev. O\bekiston tarixi. Toshkent 2001-yil, 154-158 b.

3. B.J. Eshov, A.A.Odilov. O\bekiston tarixi. Toshkent, 2014-yil, 
267 - 292 b.

4. A.R.Muhammadjonov O\bekiston tarixi (IV- XVI asr 
boshlarigacha) G^afur G^ulom nomidagi nashriyoti, Toshkent, 
2004 -yil , 133-140 b.

5. R.Shamsutddinov, Sh.Karimov. Vatan tarixi. Sharq nashriyoti. 
Toshkent. 2010-yil. 220-265 b.

6. Q. Usmonov, M. Sodiqov, S.Burxonova. 0 'ZbekistOn Tarixi 
Toshkent «Iqtisod-Moliya» 2006 - yil. 134-144 b.

Mavzu: IX-XII asr o‘rta osiyo sivilizatsiyasi Reja: 1.Ilk uyg'onish davri, uning vujudga kelish sharoitlari va omillari. 2.Ilm-fan ravnaqi, madaniyatrivoji. 3.O‘rta Osiyoning IX-XII –asr shaharlari.

 IX -X II asrlar O’rt a Osiy o xalqlari t arixida moddiy v a ma’nav iy hay ot ning riv ojlanishida oldingi dav rlarga nisbat an k esk in y uk salish y illari bo’ldi.  Ma’mun ak ademiy asida Mov araunnahrlik olimlar.  Xorun ar-Rashid tashabbusi bilan Bag’dodda ilmiy Markaz-Akademiya ( « Bay t ul-X ik ma» )- tashkil etilib, unga barcha musulmon o’lkalari, jumladan O’rta Osiyodan ham olim va fozillar to’plandi. Bu markazda Movaraunnahr va Xurosondan kelgan Muso Xorazmiy, Ahmad Farg’oniy, Marvoziy, Marvarudiy, Javhariy kabi olimlar Bag’dod akademiyasini jahonga mashhur bo’lishida katta hissa qo’shdilar. Movaraunnahrda arab halifaligini hukmronligini o’rnatilishi hamda islom dinining keng yoyilishining ijobiy tomonlaridan biri shuki, Bag’doddagi ilmiy akademiyadan o’rnak olib Xorazmda ham X asrda Ma’mun akademiyasi vujudga keldi va uning a’zolari bo’lmish o’z davrining olimu-donishmandlari o’z ijodlari bilan Movaraunnahrni donishi olamga yoydilar. 

Markaziy Osiyoda ilk uyg'onish davri IX-XII asrlarga to'g'ri keladi va u o'zgacha shart-sharoitlarda kechdi. Uning ko'lami oqibatlari, jahon sivilizatsiyasiga ta'siri ham bo'lakchabo'lgan. IX-XII asrlarda Movarounnahr va Xurosonda sodir bo'lgan o'ta murakkab siyosiyvaziyatning rivoji ijtimoiy va iqtisodiy o'zgarishlar mamlakat madaniy hayotiga ham kuchlita'sir etdi.

 Ma'lumki, Movarunnahr istilo qilinib, xalifalikka qo'shib olingach, zabt etilgan o'zgamamlakatlar qatorida, bu o'lkada ham faqat islom dinigina emas, balki arab tili va uning imlosiham joriy etildi. Chunki, arab tili xalifalikning davlat tili edi. Shuningdek, Arab xalifaligidadavlat tili fan tili ham edi. Somoniylar, Qoraxoniylar, Saljuqiylar va Xorazmshohlar sulolalarihukmronlik qilgan IX-XII asrlarda Movarounnahr aholisi o'rtasida nisbatan tinchlik,osoyishtalik, totuvlik, yaqinlik va hamjixatlik vujudga keldi. Natijada o'lkada moddiy ishlabchiqarish, madaniy rivojlanish jarayoni ancha tezlashdi. Shaharlar hayoti yuksaldi, savdo-sotiq,hunarmandchilik o'sdi, aholi faolligi barqarorlashdi. San'at ayniqsa, devoriy tasvir ravnaqiyangi bosqichga ko'tarilgan edi. Xaykaltaroshlik, badiiy yog'och o'ymakorlik, ganchkorlik,taraqqiy etdi. Musiqachilar, bastakorlar ko'payib bordi, naychilar, o'yinchi- raqqoslar,surnaychilarning oilaviy chiqishlari bo'lib turar edi.Bu davrlarda diniy e'tiqodlar o'zaro murosada bo'lganligi aholining hayotida va mamlakatosoyishtaligida muhim o'rin tutgan. Shu bilan birga tabiiy fanlarga, atrof-muhitni anglash,mavjudotni kengroq bilishga intilish kuchayadi.