Masofaviy ta`limni rivojlantirish istiqbollari
![Mavzu: Masofaviy
ta`limni rivojlantirish
istiqbollari](/data/documents/9f8ebc08-1cc4-4ef0-ad6b-cc0ae5de0f37/page_1.png)
![Reja:
* 1.Masofaviy ta’lim haqida tushuncha.
* 2 .Ta’limdagi zamonaviy texnologiyalar va
masofaviy ta’lim.
* 3.Masofaviy o‘qitishning metodologik
asoslari.
* 4. Masofaviy o‘qitish jarayonining o‘ziga
x osliklari.
* 5. Masofaviy o‘qitishning metod va vositalari.](/data/documents/9f8ebc08-1cc4-4ef0-ad6b-cc0ae5de0f37/page_2.png)
![Asosiy tushunchalar: masofaviy
ta’lim, sub‘ekt, ob‘ekt, o‘quv-
moddiy,finans-iqtisodiy, normativ-
huquqiy asoslar,marketing, internet,
uslubiy vositalar, darslikdagi,
elektron kutubhona, elektron darslik,
vidiokonferentsiya, veb-saytlar,
matnlar va b.](/data/documents/9f8ebc08-1cc4-4ef0-ad6b-cc0ae5de0f37/page_3.png)
![* Hozirgi zamon ta’lim tizimida masofaviy
o‘qitish ta’limning qulay turi
sifatida kirib keladi.
Masofaviy ta’lim ma‘lumot olishning
shunday shaklidirki unda kunduzgi va
sirtqi ta’lim bilan bir qatorda ma‘lumot
jarayonida ta’limning kompyuter va
telekommunikatsiya texnologiyalariga
asoslangan afzal an‘anaviy va innavatsion
metod, vosita va shakllaridan keng
foydalaniladi .](/data/documents/9f8ebc08-1cc4-4ef0-ad6b-cc0ae5de0f37/page_4.png)
![Masofaviy ta’limning
tarkibiy qisimlari
quydagilar:
O‘qituvchi
O`quvchi
Kommunikatsiya](/data/documents/9f8ebc08-1cc4-4ef0-ad6b-cc0ae5de0f37/page_5.png)
![Masofaviy ta’lim vositasida o‘quvchi uchun
qulay bo‘lgan joyda individual jadval asosida
mahsus imkoniyatlar,telefon,elektron aloqa
va boshqa ta’lim vositalari yordamida bir
maqsadga qaratilgan nazorat qilish mumkin
bo‘lgan ta’lim jarayoni tashkil etiladi .](/data/documents/9f8ebc08-1cc4-4ef0-ad6b-cc0ae5de0f37/page_6.png)
![Masofaviy ta’limda ma‘lum maqsad
asosida ta’lim sub‘ekti va
ob‘ektining ta’lim vositalari
yordamidagi o‘zaro ta‘siri amalga
oshadi.](/data/documents/9f8ebc08-1cc4-4ef0-ad6b-cc0ae5de0f37/page_7.png)
![* Masofadan o‘qitishning
uslubiy vositalari
quyidagilar:
* A) darslik,
* B) audio va vidiodarsliklar,
* V) veb-saytlar,
* G) elektron kutubhonalar,
* D) matnlar,
* Ye) elektron darsliklar.](/data/documents/9f8ebc08-1cc4-4ef0-ad6b-cc0ae5de0f37/page_8.png)
![* O‘qitishdagi axborot texnologiyalar bu o‘qitish faoliyatida
qo‘llaniladigan elektron vositalar va ularni ishlatish usullari
majmuidir.Elektron vositalar tarkibiga apparatli,dasturli va axborotli
komponentlar kiradi.Ularni qullash ko‘rsatmalari o‘qitishdagi axborot
texnologiyalarni metodik (uslubiy) ta‘minotida keltiriladi.
* Masofaviy ta’lim bu o‘qitishning insonparvar shakli
bo‘lib,an‘anaviy,yangi pedagogik va axborot texnologiyalaridan
foydalanishga asoslanadi.Bunda texnik vositalar o‘quv materialini
mustaqil o‘zlashtirish, o‘qituvchi va o‘quvchi orasidagi muloqot uchun
hizmat qiladi. Shunga ko‘ra masofaviy o‘qitish kommunikatsiya va
axborotni qayta ishlashning yangi texnik vositalari va sirtqi ta’limning
asosiy usullariga tayanishi kerak. Bu o‘z navbatida masofaviy ta’lim
tizimini tashkil etish to‘g‘risida gapirishga imkoniyat beradi. Masofaviy
ta’lim tizimi apparatli,dasturli va uslubiy vositalarning murakkab
kompleksi bo‘lib,o‘z ichiga server va ishchi stansiyalar,sha x siy
kompyuterlar , kommunikatsiya vositalari, umum ti zi mli va tarmoqli
dasturlar ta‘minotiga, lokal va markazlashgan bilim va axborot
banklarini boshqaruv t izi mlari,o‘rgatuvchi dasturlari va shu dasturlarni
yaratish uchun instrumental vositalariga ega bo‘lgan audio va video
te x nikalarni oladi.](/data/documents/9f8ebc08-1cc4-4ef0-ad6b-cc0ae5de0f37/page_9.png)
![](/data/documents/9f8ebc08-1cc4-4ef0-ad6b-cc0ae5de0f37/page_10.png)
![Masofaviy o‘qitish tizimini
tashkil etishning asosiy
prin ts iplarini ko‘rib
chiqamiz.
* Ta’limning insonparvarlik printsipi. Bu printsip
uzluksiz intensiv o‘qitish tizimida hal etuvchi
ahamiyatga ega bo‘lib,masofaviy o‘qitish tizimida
uning ahamiyati yanada oshadi.Uning mohiyati
shundaki,bilim olish jarayoni o‘quvchi uchun
maksimal qulay qilib tashkil etiladi.Bunday o‘qitish
insonlarning ta’limga ehtiyojini qondirishga
qaratilgan.Masofaning uzoqligi,insonlarning sog‘ligi
yoki boshqa sotsial sabablar ham ularning bilim
olishga monelik qilmaydigan sharoit yaratadi.](/data/documents/9f8ebc08-1cc4-4ef0-ad6b-cc0ae5de0f37/page_11.png)
![* Masofaviy o‘qitish tizimida o‘quv jarayonini tashkil etishda
pedagokik yondoshuvlarning ustuvorlik printsipi.Masofaviy
ta’limda an‘anaviy ta’limdagi kabi ta’lim-tarbiya jarayonini
tashkil etishda pedagogik yondoshuv ustuvorligi
ta‘minlanadi.Tajriba shuni ko‘rsatadiki,tizimning pedagogik
tomoni ustuvor bo‘lganda sistemaning samaradorligi oshadi.
* Yangi axborot texnologiyalarini qullashning pedagogik nuqtai
nazardan maqsadga muvofiqlik printsipi.Bu printsip
masofaviy o‘qitish tizimini tashkil etish va loyihalashdagi har
bir qadamning samaradorligini pedagogik jihatdan
baholashni talab etadi. Shuning uchun birinchi o‘ringa
tehnikani kiritish emas, balki o‘quv kurslarini tegishli
ravishda mazmunan boyitish kerak, uni yangi axborot
tehnalogiyalar orqali o‘quvchiga yetkaziy yo‘llarini yetkazish
lozim.](/data/documents/9f8ebc08-1cc4-4ef0-ad6b-cc0ae5de0f37/page_12.png)
![* Ta’lim mazmunini tanlash printsipi: Masafoviy ta’lim
mazmuni davlat ta’lim standartlarining normativ
talablariga javob berishi kerak.SHuningdek,ta’lim
maz munini tanlash imkoniyatini yaratadigan
alternativ dasturlar yaratish lozim.
* Axborot havfsizligini tanlash printsipi:
* Ta’limning boshlang‘ich darajasi printsipi: Ta’lim
samaradorligini oshirish uchun ma‘lim bir
boshlang‘ich bilim va ko‘nikmalar zarur.
* O‘qitish tehnalogiyasini moslik printsipi.O‘qitish
texnologiyasi masovafiy o‘qitish modeliga adekvat
bo‘lishilozim.](/data/documents/9f8ebc08-1cc4-4ef0-ad6b-cc0ae5de0f37/page_13.png)
![Masofaviy o‘qitish
jarayonining o‘ziga
x osliklari .
* 1.Eguluvchanlik. O‘quvchi dars vaqti, hajmi va
boshqalarga nisbatan erkindir.
* 2.Modullik.
* 3.Parallellik. Ishlab chiqarishdan ajralmagan
holda.
* 4.O‘zaro ta‘sir etish.
* 6.3.Masofaviy ta’limning didaktik tizimi.](/data/documents/9f8ebc08-1cc4-4ef0-ad6b-cc0ae5de0f37/page_14.png)
![Pedagogik jihatdan qayta ishlangan o‘quv mazmuni o‘z
ichiga olgan masofaviy o‘qitish o‘qituvchi va o‘quvchi
qo‘lidagi o‘quv vositalari o‘quv mazmunini taqdim
etish, o‘quvchilarning o‘rganish faoliyatini tekshirish
va boshqarish vazifasini bajaradi.](/data/documents/9f8ebc08-1cc4-4ef0-ad6b-cc0ae5de0f37/page_15.png)
![Masofaviy o‘qitish tizimi
vositalari qo‘ydagilardan iborat
bo‘lishi mumkin:
* 1.Darsliklar (an‘anaviy darsliklar,elektron darsliklar,qo‘llanmalar,spravoch-
* niklar va boshqalar).
* 2.(Kompyuter) tarmoqdagi o‘quv-metodik qo‘llanmalar;
* 3.Odatdagi va multimediya variantlaridagi kompyuterli o‘qituv tizimlari;
* 4.Audio va o‘quv axborot materiallari;
* 5.Video o‘quv-axborot materiallari;
* 6.Masofaviy labaratoriya praktikumlari;
* 7.Masofaviy trenajyorlar;
* 8.Masofaviy axborot va bilimlar bazasi;
* 9.Masofaviy elektron kutubhonalar;
* 10.O‘rgatuvchi ekspert tizimlariga asoslangan o‘qitish vositalari;
* 11.Geoaxborotli tizimlarga asoslangan o‘qitish vositalari;
* 12.Virtual reallikka asoslangan o‘qitish vositalari.](/data/documents/9f8ebc08-1cc4-4ef0-ad6b-cc0ae5de0f37/page_16.png)
![ADABIY O TLA R
* 1. Karimov I.A. Barkamol avlod - O‘zbekiston taraqqiyotining poydevori. – T.: Sharq, 1998. B.
4-19.
* 2. O‘zbekiston Respublikasining «Ta‘lim to‘g‘risida»gi Qonuni. Barkamol avlod – O‘zbekiston
taraqqiyotining poydevori. – T.: 1998. B. 20-29.
* 3. Kadrlar tayyorlash milliy dasturi. Barkamol avlod – O‘zbekiston taraqqiyotining poydevori. –
T.: Sharq, 1998. B. 31-61.
* 4. Azizxo‘jaeva.N.N.Pedagogik texnologiya va pedagogik mahorat.–T.:2003.-174 b.
* 5. Barkamol avlod orzusi. – T.: O‘zbekiston. 2000. - 245 b.
* 6. Beruniy. Qadimiy xalqlardan qolgan yodgorliklar Tanlangan asarlar. 1-jild. – Toshkent: 1968.
106-107 b.
* 7. Bespalko V.P. Slagaeme pedagogicheskoy texnologii. –Moskva: Pedagogika, 1989. - 190 b.
* 8.Bob Kizlik.Lesson Planning,Lesson Plan Formats and Lesson Plan Ideas.. www ADPRIMA.
com
* 9. Bugatov V.M. Pedagogicheskie tainstva didakticheskix igr. Ucheb.-metodicheskoe posobie. 2-e
izd.. – M.: Flinta, 2003. -152 s.
* 10. Gromkova M.T Pedagogika obrazovaniya vzroslx (uchebnoe posobie) – M.: TOO. Intl.Tex.
1995 g. - 96 s.](/data/documents/9f8ebc08-1cc4-4ef0-ad6b-cc0ae5de0f37/page_17.png)
Mavzu: Masofaviy ta`limni rivojlantirish istiqbollari
Reja: * 1.Masofaviy ta’lim haqida tushuncha. * 2 .Ta’limdagi zamonaviy texnologiyalar va masofaviy ta’lim. * 3.Masofaviy o‘qitishning metodologik asoslari. * 4. Masofaviy o‘qitish jarayonining o‘ziga x osliklari. * 5. Masofaviy o‘qitishning metod va vositalari.
Asosiy tushunchalar: masofaviy ta’lim, sub‘ekt, ob‘ekt, o‘quv- moddiy,finans-iqtisodiy, normativ- huquqiy asoslar,marketing, internet, uslubiy vositalar, darslikdagi, elektron kutubhona, elektron darslik, vidiokonferentsiya, veb-saytlar, matnlar va b.
* Hozirgi zamon ta’lim tizimida masofaviy o‘qitish ta’limning qulay turi sifatida kirib keladi. Masofaviy ta’lim ma‘lumot olishning shunday shaklidirki unda kunduzgi va sirtqi ta’lim bilan bir qatorda ma‘lumot jarayonida ta’limning kompyuter va telekommunikatsiya texnologiyalariga asoslangan afzal an‘anaviy va innavatsion metod, vosita va shakllaridan keng foydalaniladi .
Masofaviy ta’limning tarkibiy qisimlari quydagilar: O‘qituvchi O`quvchi Kommunikatsiya