logo

Masofaviy ta`limni rivojlantirish istiqbollari

Загружено в:

15.08.2023

Скачано:

0

Размер:

543.048828125 KB
Mavzu:  Masofaviy 
ta`limni rivojlantirish 
istiqbollari Reja:
* 1.Masofaviy ta’lim haqida tushuncha.
* 2 .Ta’limdagi zamonaviy texnologiyalar va 
masofaviy ta’lim.    
* 3.Masofaviy o‘qitishning metodologik 
asoslari.
* 4. Masofaviy o‘qitish jarayonining o‘ziga 
x osliklari.
* 5. Masofaviy o‘qitishning metod va vositalari. Asosiy  tushunchalar:  masofaviy 
ta’lim,  sub‘ekt,    ob‘ekt,  o‘quv- 
moddiy,finans-iqtisodiy,  normativ-
huquqiy  asoslar,marketing,  internet, 
uslubiy  vositalar,  darslikdagi, 
elektron kutubhona, elektron darslik, 
vidiokonferentsiya,  veb-saytlar, 
matnlar  va  b.
  * Hozirgi  zamon  ta’lim  tizimida  masofaviy 
o‘qitish  ta’limning  qulay  turi                       
sifatida  kirib  keladi.
Masofaviy  ta’lim  ma‘lumot  olishning 
shunday  shaklidirki  unda  kunduzgi  va 
sirtqi  ta’lim  bilan  bir  qatorda  ma‘lumot 
jarayonida  ta’limning  kompyuter  va 
telekommunikatsiya  texnologiyalariga 
asoslangan afzal an‘anaviy va innavatsion 
metod,  vosita  va  shakllaridan  keng 
foydalaniladi . Masofaviy ta’limning 
tarkibiy qisimlari 
quydagilar:
O‘qituvchi  
O`quvchi
Kommunikatsiya    Masofaviy  ta’lim  vositasida  o‘quvchi  uchun 
qulay  bo‘lgan  joyda individual jadval asosida 
mahsus  imkoniyatlar,telefon,elektron  aloqa 
va  boshqa  ta’lim  vositalari  yordamida  bir 
maqsadga  qaratilgan  nazorat  qilish  mumkin 
bo‘lgan  ta’lim  jarayoni  tashkil  etiladi . Masofaviy  ta’limda  ma‘lum  maqsad 
asosida  ta’lim  sub‘ekti  va 
ob‘ektining  ta’lim  vositalari 
yordamidagi  o‘zaro    ta‘siri  amalga 
oshadi. * Masofadan o‘qitishning 
uslubiy vositalari 
quyidagilar:
* A) darslik, 
* B) audio va vidiodarsliklar,
* V) veb-saytlar,
* G) elektron kutubhonalar,
* D) matnlar,
* Ye) elektron darsliklar. *   O‘qitishdagi  axborot  texnologiyalar  bu  o‘qitish  faoliyatida 
qo‘llaniladigan  elektron  vositalar  va  ularni  ishlatish  usullari 
majmuidir.Elektron  vositalar  tarkibiga  apparatli,dasturli  va  axborotli 
komponentlar  kiradi.Ularni  qullash  ko‘rsatmalari  o‘qitishdagi  axborot 
texnologiyalarni metodik (uslubiy) ta‘minotida keltiriladi.
*           Masofaviy  ta’lim  bu  o‘qitishning  insonparvar  shakli 
bo‘lib,an‘anaviy,yangi  pedagogik  va  axborot  texnologiyalaridan 
foydalanishga  asoslanadi.Bunda  texnik  vositalar  o‘quv  materialini 
mustaqil  o‘zlashtirish,  o‘qituvchi  va  o‘quvchi  orasidagi  muloqot  uchun 
hizmat  qiladi.  Shunga  ko‘ra  masofaviy  o‘qitish  kommunikatsiya  va 
axborotni  qayta  ishlashning  yangi  texnik  vositalari  va  sirtqi  ta’limning 
asosiy  usullariga  tayanishi  kerak.  Bu  o‘z  navbatida  masofaviy  ta’lim 
tizimini tashkil etish to‘g‘risida gapirishga imkoniyat beradi. Masofaviy 
ta’lim  tizimi  apparatli,dasturli  va  uslubiy  vositalarning  murakkab 
kompleksi  bo‘lib,o‘z  ichiga  server  va  ishchi  stansiyalar,sha x siy 
kompyuterlar ,   kommunikatsiya  vositalari,  umum  ti zi mli  va  tarmoqli 
dasturlar  ta‘minotiga,  lokal  va  markazlashgan  bilim  va  axborot 
banklarini boshqaruv t izi mlari,o‘rgatuvchi  dasturlari  va  shu  dasturlarni 
yaratish  uchun  instrumental  vositalariga  ega  bo‘lgan  audio  va  video 
te x nikalarni oladi.   Masofaviy o‘qitish tizimini 
tashkil etishning asosiy 
prin ts iplarini ko‘rib 
chiqamiz.
* Ta’limning insonparvarlik printsipi.  Bu printsip  
uzluksiz intensiv o‘qitish tizimida hal etuvchi 
ahamiyatga ega bo‘lib,masofaviy o‘qitish tizimida 
uning ahamiyati yanada oshadi.Uning mohiyati 
shundaki,bilim olish jarayoni o‘quvchi uchun 
maksimal qulay qilib tashkil etiladi.Bunday o‘qitish 
insonlarning ta’limga ehtiyojini qondirishga 
qaratilgan.Masofaning uzoqligi,insonlarning sog‘ligi 
yoki boshqa sotsial sabablar ham ularning bilim 
olishga monelik qilmaydigan sharoit yaratadi. * Masofaviy o‘qitish tizimida o‘quv jarayonini tashkil etishda 
pedagokik yondoshuvlarning ustuvorlik printsipi.Masofaviy 
ta’limda an‘anaviy ta’limdagi kabi ta’lim-tarbiya jarayonini 
tashkil etishda pedagogik yondoshuv ustuvorligi 
ta‘minlanadi.Tajriba shuni ko‘rsatadiki,tizimning pedagogik 
tomoni ustuvor bo‘lganda sistemaning samaradorligi oshadi.
* Yangi axborot texnologiyalarini qullashning pedagogik nuqtai 
nazardan maqsadga muvofiqlik printsipi.Bu printsip 
masofaviy o‘qitish tizimini tashkil etish va loyihalashdagi har 
bir qadamning samaradorligini pedagogik jihatdan 
baholashni talab etadi. Shuning uchun birinchi o‘ringa 
tehnikani kiritish emas, balki o‘quv kurslarini tegishli 
ravishda mazmunan boyitish kerak, uni yangi axborot 
tehnalogiyalar orqali o‘quvchiga yetkaziy yo‘llarini yetkazish 
lozim.  *   Ta’lim mazmunini tanlash printsipi: Masafoviy ta’lim 
mazmuni davlat ta’lim standartlarining normativ 
talablariga javob berishi kerak.SHuningdek,ta’lim 
maz munini tanlash imkoniyatini yaratadigan 
alternativ dasturlar yaratish lozim. 
* Axborot havfsizligini tanlash printsipi: 
* Ta’limning boshlang‘ich darajasi printsipi: Ta’lim 
samaradorligini oshirish uchun ma‘lim bir 
boshlang‘ich bilim va ko‘nikmalar zarur.
* O‘qitish tehnalogiyasini moslik printsipi.O‘qitish 
texnologiyasi masovafiy o‘qitish modeliga adekvat 
bo‘lishilozim. Masofaviy o‘qitish 
jarayonining o‘ziga 
x osliklari .
* 1.Eguluvchanlik. O‘quvchi dars vaqti, hajmi va 
boshqalarga nisbatan erkindir.
* 2.Modullik.
* 3.Parallellik. Ishlab chiqarishdan ajralmagan 
holda.
* 4.O‘zaro ta‘sir etish.
* 6.3.Masofaviy  ta’limning didaktik tizimi.   Pedagogik jihatdan qayta ishlangan o‘quv mazmuni o‘z 
ichiga  olgan    masofaviy  o‘qitish  o‘qituvchi  va  o‘quvchi 
qo‘lidagi  o‘quv  vositalari  o‘quv  mazmunini  taqdim 
etish,  o‘quvchilarning  o‘rganish  faoliyatini  tekshirish 
va boshqarish vazifasini bajaradi.  Masofaviy o‘qitish tizimi 
vositalari qo‘ydagilardan iborat 
bo‘lishi mumkin:
*   1.Darsliklar  (an‘anaviy darsliklar,elektron darsliklar,qo‘llanmalar,spravoch-
* niklar va boshqalar).
*           2.(Kompyuter) tarmoqdagi o‘quv-metodik qo‘llanmalar;
*           3.Odatdagi va multimediya variantlaridagi kompyuterli o‘qituv tizimlari;
*           4.Audio va o‘quv axborot materiallari;
*           5.Video o‘quv-axborot materiallari;
*           6.Masofaviy labaratoriya praktikumlari;
*           7.Masofaviy trenajyorlar;
*           8.Masofaviy axborot va bilimlar bazasi;
*           9.Masofaviy elektron kutubhonalar;
*          10.O‘rgatuvchi ekspert tizimlariga asoslangan o‘qitish vositalari;
*          11.Geoaxborotli tizimlarga asoslangan o‘qitish vositalari;
*          12.Virtual reallikka asoslangan o‘qitish vositalari. ADABIY O TLA R
* 1. Karimov I.A. Barkamol avlod - O‘zbekiston taraqqiyotining poydevori. – T.:  Sharq, 1998. B. 
4-19. 
* 2. O‘zbekiston Respublikasining «Ta‘lim to‘g‘risida»gi Qonuni. Barkamol avlod – O‘zbekiston 
taraqqiyotining poydevori.  – T.: 1998. B. 20-29.
* 3. Kadrlar tayyorlash milliy dasturi. Barkamol avlod – O‘zbekiston taraqqiyotining poydevori. – 
T.: Sharq, 1998. B. 31-61.
* 4. Azizxo‘jaeva.N.N.Pedagogik texnologiya va pedagogik mahorat.–T.:2003.-174 b.
* 5. Barkamol avlod orzusi. – T.: O‘zbekiston. 2000. - 245 b.
* 6. Beruniy. Qadimiy xalqlardan qolgan yodgorliklar Tanlangan asarlar. 1-jild. – Toshkent: 1968. 
106-107 b.
* 7. Bespalko V.P. Slagaeme  pedagogicheskoy texnologii. –Moskva: Pedagogika, 1989. - 190 b.
* 8.Bob Kizlik.Lesson Planning,Lesson Plan Formats and Lesson Plan Ideas.. www ADPRIMA.  
com
* 9. Bugatov V.M. Pedagogicheskie tainstva didakticheskix igr. Ucheb.-metodicheskoe posobie. 2-e 
izd.. – M.: Flinta, 2003. -152 s. 
* 10. Gromkova M.T Pedagogika  obrazovaniya  vzroslx (uchebnoe posobie) – M.: TOO.  Intl.Tex. 
1995 g.  - 96 s.

Mavzu: Masofaviy ta`limni rivojlantirish istiqbollari

Reja: * 1.Masofaviy ta’lim haqida tushuncha. * 2 .Ta’limdagi zamonaviy texnologiyalar va masofaviy ta’lim. * 3.Masofaviy o‘qitishning metodologik asoslari. * 4. Masofaviy o‘qitish jarayonining o‘ziga x osliklari. * 5. Masofaviy o‘qitishning metod va vositalari.

Asosiy tushunchalar: masofaviy ta’lim, sub‘ekt, ob‘ekt, o‘quv- moddiy,finans-iqtisodiy, normativ- huquqiy asoslar,marketing, internet, uslubiy vositalar, darslikdagi, elektron kutubhona, elektron darslik, vidiokonferentsiya, veb-saytlar, matnlar va b.  

* Hozirgi zamon ta’lim tizimida masofaviy o‘qitish ta’limning qulay turi sifatida kirib keladi. Masofaviy ta’lim ma‘lumot olishning shunday shaklidirki unda kunduzgi va sirtqi ta’lim bilan bir qatorda ma‘lumot jarayonida ta’limning kompyuter va telekommunikatsiya texnologiyalariga asoslangan afzal an‘anaviy va innavatsion metod, vosita va shakllaridan keng foydalaniladi .

Masofaviy ta’limning tarkibiy qisimlari quydagilar: O‘qituvchi O`quvchi Kommunikatsiya