MAXSUS FANLARNI O’QITISHDA ILMIY-TADQIQOT METODLARINI QO’LLASH VA O’QITISH
MAXSUS FANLARNI O’QITISHDA ILMIY-TADQIQOT METODLARINI QO’LLASH VA O’QITISH • 1. MAXSUS FANLARNI O’QITISH METODIKASI • 2.DAVLAT TA’LIM STANDARTI • 3. O’QUV REJA VA ISHCHI O’QUV REJA
Dars berish metodikasi (usluMetodika va raetodologiya byati)ning predm eti, bu dars berish (o'qitish) jarayonining o'zidir. O datda, metodika (uslubiyat) deganda ilmiy bilish faoliyatining shakllari va metodlari majmui haqidagi fan tushuniladi. Bu — nazariy jihatdan qo‘yilgan maqsadga yetish, haqiqatni, reallikni, faoliyatni nazariy yoki amaliy bilish, o'rganishning usullari yoki operatsiyalari majmuidir. 0 ‘qitish metodikasi tushunchasi: a) pedagogning o'qitish usullari va o'quvchining o'qish usullari ham da o'quvchining o'qituvchi bilan o'zaro bog'langanligini; b) o'qitishdan ko'zlangan maqsadga erishish bo'yicha hamkorlikda ishlashning o'ziga xosligi, ya’ni o ’qitish metodlari belgilangan maqsadga yetish uchun ta ’lim vazifalarini hal etishda o'qituvchi va o'quvchining hamkorlikdagi faoliyatidir.
Maxsus fanlarni o’qitish metodlariga bag’ishlangan bo’lib, u magistrant talabalarga tanlangan soha bo’yicha mutaxassislarni tayyorlashga oid chuqur nazariy bilimlar berishga yo’naltirilgan. Shu bilan birgalikda fanning mazmunida o’qitish usullariga oid umumiy ma’lumotlar, ta’lim jarayonining tashkiliy-pedagogik sharoitlariga ham e’tibor qaratilgan. Magistr o’zining kasbiy faoliyatida ilmiy tajriba va ishlab chikarishni boshqarishga oid bilim va ko’nikmalarni to’daqonli o’zlashtirgan bo’lishi bilan birga ilmiy-pedagogik izlanishlar olib borish kobiliyatlariga ham ega bo’lishi lozim. Magistr ilmiy-pedagogik yo’nalishda ish olib borishi uchun pedagogika, psixologiya fanlarini va mutaxassislik fanlarini o’qiitish metodikasini bilishi zarur. Magistr ilmiy-pedagogik ijodiyot metodologiyasini, o’qituvchi kasbiga oid pedagogik va kommunikativ kobiliyatlarni, pedagogik texnologiya va pedagogik mahoratni, ishchi o’quv dasturi va o’quv rejalari tuzishni, fan yuo’yicha talabalar bilimini baholashning reyting tizimini bilishi lozim
Oliy ta’lim muassasalaridagi ta’lim mazmunini belgilash va uning asosida ta’lim jarayonini tashkil etish davlat ta’lim standarti, o’quv rejasi, o’quv dasturi, metodik materiallar banki, ya’ni darslik yoki o’quv qo’llanmalarda ifodalanadi Oliy ta’lim muassasalari tomonidan ishlab chiqilgan DTSlarga uzluksiz ta’limni standartlashtirish bo‘yicha texnik qo‘mitaning “Ekspert xulosasi”, turdosh Oliy ta’lim muassasalari hamda kadrlar iste’molchilari bilan kelishilganligi to‘g‘risidagi “Kelishuv bayonnomasi” va “Kelishuv dalolatnomasi”, Fanlar akademiyasining tarmoq ilmiy tadqiqot institutlaridan olingan taqrizlar, Muvofiqlashtiruvchi kengash qoshidagi tegishli o‘quv-uslubiy birlashma bayonnomasidan ko‘chirma, Davlat test markazi ekspert xulosasi ilova qilinadi. DTS va o‘quv rejalar tayanch OTM rektori tomonidan imzolangan rasmiy xat bilan Oliy va o‘rta maxsus ta’lim vazirligining Rivojlantirish markaziga takdim etiladi. Xatga ta’lim yo‘nalishlari va mutaxassisliklarining amaldagi Klassifikatorga moslashtirilgan ro‘yxati ilova qilinadi. DTS - standaptlashtipish ob’ektiga nisbatan me’yoplap va talablapni belgilaydi hamda O‘zbekiston Respublikasining “Standaptlashtipish to‘g‘pisida”gi Qonuniga muvofiq tasdiqlanadi va quyidagilarni belgilab beradi: kadplap tayyoplash sifatiga, ta’lim mazmuniga nisbatan qo‘yiladigan talablapni; ta’lim oluvchilap tayyopgapligining zapup va etaplicha dapajasini hamda ta’lim muassasalapi bitipuvchilapiga nisbatan qo‘yiladigan malaka talablapini; o‘quv yuklamasining zapup hajmini; ta’lim muassasalapi faoliyatini va kadplap tayyoplash sifatini baholash taptibi va mexanizmini belgilaydi