logo

O’lkamizda ilk o’rta asrlar davrishaharlari me’moriy obidalari

Загружено в:

10.08.2023

Скачано:

0

Размер:

175.36328125 KB
O’lkamizda ilk o’rta asrlar 
davrishaharlari me’moriy obidalari. “ Arxeologiya” suzi lotin tilidan olingan bulib “arxeos” 
qadimgi, “logos”- fan ya`ni qadimgi fan degan ma`noni 
bilidiradi. Arxeologiya o`lkashunoslikning va tarix 
fanlarining asosiy manbalaridan biridir.
Arxeologiya – tarix fanining mustaqil yo`nalishi bo`lib, 
o`zining tadqiqot obyekti, shuningdek, ularni ochib 
o`rganishda maxsus uslublardan foydalaniladi. Ya`ni 
zamonaviy tushunchada arxeologiya ibtidoiy, antik, 
o`rta asrlarga oid yodgorliklarni o`rganish va qayta 
tiklash ishlarini olib borish tushuniladi.
Arxeologiya va tarixni bir-biridan ajratib bo`lmaydi, 
ikkala fanning ham maqsadi bir xil, ya`ni insoniyat 
tarixini o`rganishdan iborat. Mazkur sohada faoliyat 
yuritayotgan kishilar tarixchi va arxeolog deb yuritiladi.    Xuddi shunga o`xshash iborani yunon yozuvchisi Diodor Sitsiliyskiy 
(mil. avv. 80-29 yy.) ham qayd etgan. Ya`ni Troya urushigacha bolgan 
davr ellinlar nazarida “Ellinlar arxeologiyasi” hisoblangan. Diodor 
Sitsiliyskiyning zamondoshi Dionisiy Galikarnasskiy Rim tarixini Puni 
urushigacha bo`lgan davrini “Rim arxeologiyasi” deb atagan. 
“Arxeologiya” atamasini shuningek Strabon va boshqa yunon 
muarrixlari ham ishlatib, ularning nazarida bu atama nafaqat qadimgi, 
balki ibtidoiy davrni ham qamrab olgan.
Rim imperiyasining lotin mualliflari “qadimiyat” – a n t i q u i t a t e s - 
atamasini qo`llaganlar. O`rta asrlarda “arxeologiya” atamasi 
“qadimiyat” atamasi tomonidan siqib chiqarilib, ancha vaqtgacha (XIX 
asrgacha) yodga olinmaydi.
Rim imperiyasida shuningdek “a n t i q u a r i e u s” – antikvariy, ya`ni 
qadimiyatga qiziquvchi atamasi ham qo`llanilgan. O`rta asrlarda 
antikvariylar jumlasiga turli qadimiy qo`lyozmalarni yig`uvchi kishilar 
kirgan bo`lsa, Uyg`onish davriga kelib asosan klassik madaniyat 
namunalarini yig`uvchilarni, ya`ni antik davr madaniyatiga 
qiziquvchilarni shunday ataganlar .  Arxeologiya o`zining uzoq rivojlanish tarixiga ega. Rivojlanish 
tarixi bevosita insoniyat jamiyatining umumiy tarzda rivojlanib, 
ilm va fanning rivojlanish jarayonidagi o`zgarishlarni arxeologik 
topilmalar misolida ko`rish mumkin.
Arxeologiya – yosh ijtimoiy fanlardan biri bo`lsa-da, uning 
ildizlari uzoq tarixga borib taqaladi. Yozma manbalardan 
ma`lumki, mil. avv. VI asrda Bobil podshosi Navonid (Nabunaid, 
Nabonagid, mil. avv. 555-538 yy.) saroy va ibodatxonalarning 
asos qismida qazuv ishlarini olib borgan. Ayni paytda Britaniya 
muzeyida Nabonid tomonidan topilgan yozuvli taxtacha 
saqlanmoqda.
“Arxeologiya” atamasi yozma manbalarda ilk marta yunon 
faylasufi Platon (mil. avv. 427-347 yy.) ning “Katta Gippiy bilan 
suhbat” asarida tilga olinadi. Arxeologiya ikkita qdimgi yunon 
so`zidan iborat bo`lib, “arxeos” – qadimgi, “logos” – fan degan 
ma`nolarni anglatadi .  Yozma tarix bulgincha utgan bir necha yuz ming yillik tarixini xamda 
yozma tarix keyingi davr xayotini tula o`rganish zaruriyati usha davr 
xalqlaridan kolgan byuumlarni tekshirib kurishni takaza etadi. 
Bunday yodgorlik buyumlarni tekshiruvchi fan arxeologiya bulib u 
tarixchilikning muhim bir tarmogini tashkil etadi. Arxeologiya 
ibtidoiy odamlar yashagan makonlarni sinfiy jamiyatdan kolgan 
shaxar, kishlok va mozorlar kazib yurib, tarixni asraydi. Arxeologlar 
kazilma usuli bilan ish kuradilar. Arxe-ologiya fani xali boshka 
fanlarga karaganda yosh bulishiga karamay dunyoda katta e`tibor 
kozongan va xammani kiziktirgan fan.
Urta Osiyoda tarixchilik uzok vaktni uz ichiga oladi. Muxam-mad 
Narshaxiyning “Buxoro tarixi” (balemiyning tarix tobore tarjimasi) 
kabi asarlari yozilganiga ming yildan oshgan bulsada ulardan xozir 
xam foydalaniladi.
Tarix ma`lumotlariga karaganda tarixchilik Urta Osiyoda ju-da xam 
qadimdan boshlangan. Urta Osiyoda arxeologiya juda xam yosh 
fan. Bir gurux progresiv rus ziyolilari- arxeologiya xavaskorlari xozirgi tarix 
muzeyni tashkil kilib xar joyda tuplangan arxe-ologik yodgorliklarini bu 
yerga tuplashga kirishdilar.
Rus sharkshunosi N. I. Veselovskiy, V. B. Girgorev, I. Kala-ur, V. V. Vartold 
va boshkalar shuningdek uzbek arxeologlaridan Akrampolvon Askarov va 
boshkalar yodgorliklarni tarix nuktai na-zaridan o`rganish ishiga 
tashabuschi buldilar, Urta Osiyoning chul-lari toglari va kishlok 
yerlaridagi ba`zi yodgorliklar xakidagi turli afsona va xabarlani 
matbuotda e`lon kilish odat bula bordi. V. L. Vyatkin qadimgi vositalarni 
o`rganish asosida rasadxonani urnini anikladi. 1908-1909 yillarda bu joy 
arxeologik yul bilan kazilgan va rasadxonaning gildirak shaklidagi binosini 
kursi binoning buzilgan gisht va nakishlarini xamda rasadxonani 
sekstantidan bir qismi topildi. Bu tarix fani uchun katta yangilik buldi.
Urta Osiyoning Amudaryo etaklarida S. P. Tolstov Kadimgi Xorazm 
madaniyatini kashf etdi. Bu fan uchun yangilik edi. Olim qadimgi Xorazm 
alfbosini aniklashga muvofik buldi. Shaxarlar va kishloklardan topilgan 
narsalar bundagi madaniyatni porlok bulganidan dalolat beradi.  Bulardan u davr odamlari kupgina ov bilan kun kurgani ma`lum 
buldi. Gorning bir yerida 8-9 yoshli bir bolaning toshga aylanib 
kolgan kalla suyagi xam topildi.
1946 yilda Samarqand viloyati Urgut rayonidagi Omonkuton gorida 
usha davrning makoni va tosh kurollari topildi. 1955 yilda Toshkent 
yakinidagi Shoimkupirik degan joyda ashel davri kullari bilan birga 
muste davri kurolari kup topildi. 1954 yilda Fargona vodiysining 
kayrokum chulida xam bir necha yerdan muste davrning ashell davri 
tosh kurolari topildi. Bunday kurollar respublikamizning yana bir 
necha yeridan topildi. Keyingi yillarda bir necha yangi yodgorliklar 
topilib tekshirilishi tufayli Uzbekis-tonda muste davri juda yaxi 
urganildi. Muste makonlari Sur-xondaryo viloyati Boysun rayonidagi 
Teshiktosh, Samarqand viloyati Omonkuton rayonida, Toshkent 
oblastining Chirchik vodiysiga utishda, Fargona vodiysidagi 
Kapchugay va Sux atroflarida topib tekshirildi. Bular urta osiyo 
topilgan muste odamining suyaklari va kurollari bulib ularning ilmix 
axamiyati nixoyatda kattadir.  Urta Osiyoning Amudaryo etaklarida S. P. Tolstov Kadimgi Xorazm 
madaniyatini kashf etdi. Bu fan uchun yangilik edi. Olim qadimgi Xorazm 
alfbosini aniklashga muvofik buldi. Shaxarlar va kishloklardan topilgan 
narsalar bundagi madaniyatni porlok bulganidan dalolat beradi.
A. Yakubovskiy Urta Osiyoning urta asrlardagi eng muhim shaxarini ijtimoiy 
topagrafiyasini anikladi. Urta Osiyo arxeologiyasini o`rganishda 
Masson, Shishkin, Gulomov asarlari katta axamiyatga ega. Smirnov doimiy 
kazshlar utkazib Volga Bulgoriyasini tekshirdi. Ibtidoiy jamoa davri 
odamzotning paydo bulishidan to mulkiy jamiyat vujuda kelishidan bulgan 
davrni uz ichiga oladi. Ibtidoiy kishilik jamiyati uch davrga bulinadi: tosh, 
bronza va temir asrlari bulgan. O`zbekiston teritoriyasidagi Far-gona 
vodiysida Xaydorkon kishlogi yakinida arxeolog Islomov Sel- ungur gorini 
topdi. Ushbu topilma munosabati bilan qadimgi tosh davri odamni urta osiyo 
teritoriyasida yashagan degan ishonch bildi-rildi. Topilgan suyaklarga 
karaganda bu odam gor ayigi, gor koplo-ni, oxu, eshak kabi xayvonlarni 
ovlagan. Janubiy Turkmanistonda Toshkent oblastining bustonlik rayonida va 
Fargonada kayrkum chulida Ashel davridan tortib muste va undan keyingi 
davrlarda yashagan odamlarda juda kup kurollar topilgan bulib xozirgi res-
publika tarix muzeyida saqlanmokda.  Respublikamizda mezolit davri yodgorliklari Boysun rayonidagi 
Machay gorida Toshkent yakinadagi Kushilish degan joyda topilgan. 
Mezolit davrida Machay goridan topilgan madniy katlam chamasi 
40 sm keladi.
Neolit (yangi tosh) utish asosan toshni silliklash va teshishi usularini 
rasm kilishda boshlanadi. Bu davrda odamlarning katta 
yutuklaridan biri sopol idishlarni yasashdan buldi. O`zbekistonda 
boysun toglaridagi Machay, A.Temur gorlarida, Chimboy atrofida va 
Korakalpagistondagi Jonboskal`a atrofida neolit davri madaniya-ti 
koldiklari topilgan.
Professor S. P. Tolstov boshlik xorazm arxeologiya ekspe-ditsiyasi 
1937 yilda kidirish ishlari olib bordi. Janubiy Korakalpogistondagi 
Kizilkum ichida kolib ketgan qadimgi obod yerlarda goyatda kup va 
axamiyatli yerlarni topib tekshirdi. Bu yodgorliklar ichida eng 
qadimgisi Kaltaminor bulib unda ungi davrlarning yodgrorliklari 
xam yaxshi saqlangan. Kizil kum saxro-sidagi kumtepaliklar orasida 
Jonboskal`a bor. 1940 yilda usha joy kazilgan. Prof: S. P. •
Etiboringiz uchun rahmat

O’lkamizda ilk o’rta asrlar davrishaharlari me’moriy obidalari.

“ Arxeologiya” suzi lotin tilidan olingan bulib “arxeos” qadimgi, “logos”- fan ya`ni qadimgi fan degan ma`noni bilidiradi. Arxeologiya o`lkashunoslikning va tarix fanlarining asosiy manbalaridan biridir. Arxeologiya – tarix fanining mustaqil yo`nalishi bo`lib, o`zining tadqiqot obyekti, shuningdek, ularni ochib o`rganishda maxsus uslublardan foydalaniladi. Ya`ni zamonaviy tushunchada arxeologiya ibtidoiy, antik, o`rta asrlarga oid yodgorliklarni o`rganish va qayta tiklash ishlarini olib borish tushuniladi. Arxeologiya va tarixni bir-biridan ajratib bo`lmaydi, ikkala fanning ham maqsadi bir xil, ya`ni insoniyat tarixini o`rganishdan iborat. Mazkur sohada faoliyat yuritayotgan kishilar tarixchi va arxeolog deb yuritiladi.

  Xuddi shunga o`xshash iborani yunon yozuvchisi Diodor Sitsiliyskiy (mil. avv. 80-29 yy.) ham qayd etgan. Ya`ni Troya urushigacha bolgan davr ellinlar nazarida “Ellinlar arxeologiyasi” hisoblangan. Diodor Sitsiliyskiyning zamondoshi Dionisiy Galikarnasskiy Rim tarixini Puni urushigacha bo`lgan davrini “Rim arxeologiyasi” deb atagan. “Arxeologiya” atamasini shuningek Strabon va boshqa yunon muarrixlari ham ishlatib, ularning nazarida bu atama nafaqat qadimgi, balki ibtidoiy davrni ham qamrab olgan. Rim imperiyasining lotin mualliflari “qadimiyat” – a n t i q u i t a t e s - atamasini qo`llaganlar. O`rta asrlarda “arxeologiya” atamasi “qadimiyat” atamasi tomonidan siqib chiqarilib, ancha vaqtgacha (XIX asrgacha) yodga olinmaydi. Rim imperiyasida shuningdek “a n t i q u a r i e u s” – antikvariy, ya`ni qadimiyatga qiziquvchi atamasi ham qo`llanilgan. O`rta asrlarda antikvariylar jumlasiga turli qadimiy qo`lyozmalarni yig`uvchi kishilar kirgan bo`lsa, Uyg`onish davriga kelib asosan klassik madaniyat namunalarini yig`uvchilarni, ya`ni antik davr madaniyatiga qiziquvchilarni shunday ataganlar .