logo

O‘lkashunoslik faning shakllanishi va rivojlanishi tarixi

Загружено в:

10.08.2023

Скачано:

0

Размер:

1907.798828125 KB
O‘lkashunoslik faning 
shakllanishi va 
rivojlanishi tarixi.                                        REJA:

O'lkashunoslik turlari

T arixiy 
o'lkashunoslikning 
rivojlanishi

O’rta  Osiyo tarixini 
o'rganishda rus 
Sharqshunoslarining 
roli                 O'lkashunoslikning turlari
O'lkashunoslik uch turga 
bo'linadi: 

1) ilmiy, ya'ni davlat 
o'lkashunosligi; 

2) jamoat o'lkashunosligi; 

3) maktab o'lkashunosligi. 
O'lkashunoslikning har 
uchala turi o'zaro bir-biriga 
aloqador bo'lib, biri 
ikkinchisini to'ldiradi.                 Jamoat o'lkashunosligi 
qishloq, ovul, qo'rg'on, 
tuman, shahar, viloyat 
hududidagi tarixiy 
obidalarni saqlash va 
asrash ishlariga boshchilik 
qilish bilan birga joylarda 
istiqomat qilib turgan 
xalqlarning kelib 
chiqishlari (etnogenezi), 
urf-odatlarini o'rganadi 
hamda ilg'or 
mehnatkashlar, Mehnat 
qahramonlari xotirasini 
abadiylashtirish uchun 
haykallar, mangu olovlar, 
hurmat taxtalari tashkil 
qiladi. Maktab o'lkashunosligi esa 
maktablarda tarih inson 
vajamiyat fani o'qituvchilarining 
bevosita rahbarligida tashkil 
qilinadi. Maktab 
o'lkashunosligining a'zolari V-X 
(XI) sinflarning eng intizomli 
vaa'lochi o'quvchilaridan tuzilib, 
ular o'lka materiallarini tort 
guruhga bo'lingan holda 
to'playdilar. To'plangan 
arxeologik, etnografik, 
toponimik vaarxiv hujjatlari 
maktab o'lkashunoslik va tarix 
muzeylarida namoyish qilinadi.Davlat o'lkashunosligi 
bilan respublika tarixiy 
va  m adaniy 
yodgorliklarni muhofaza 
qilish hamda ulardan 
foydalanish qo'mitasi, 
muzeylar, respublika 
Fanlar akademiyasi 
qoshidagi tarih 
arxeologiya ilmiy-
tadqiqot institutlari 
shug'ullanadi.                 
Rus olimi M. V. Lomonosov o'z 
o'lkasini mukammal o'rganish 
maqsadida 1761 yili 30 savoldan 
iborat javob varaqasi tuzib, aholi 
o'rtasida tarqatgan edi. Ayni 
vaqtda bu bilan o'lkashunoslik 
faniga asos solingandi. O'lkani 
o'nganish masalasi O'rta Osiyo, 
shu jumladan O'zbekiston 
hududida Rossiyadan anchagina 
keyinroq, ya'mi XIX asrning 
ikkinchi yarmidan boshlanadi.                 
X1X asrning 30-yillarida 
Buxoro saroy tarixchisi 
Muhammad Y o qub yozgan 
«Gulshan ul- muluk» nomli 
asar o'sha davr tarixiy 
manbalaridan biri 
hisoblanadi. Bu asar fors-
tojik tilida yozilgan bo'lib, 
unda qadimgi zamonlardan 
to XIX asrning 30- 
yillarigacha bo'lgan Buxoro 
amirligidagi siyosiy voqealar 
bayoni beriladi.                 
XIX asrning 40-yillarida 
yozilgan yirik tarixiy 
manbalardan biri Muhammad 
Hakimxon to'raning 
«Muntaxab  ut  ta v orix» nomli 
asaridir. Asarda XVIII asrning 
70 millaridan to Qo'qon xoni 
Umarxonning vafoti (1822), 
undan so'ng taxtga o'tirgan 
Madalixongacha bo'lgan 
davrdagi Qo'qon xonligi 
tarixiga doir siyosiy voqealar 
tasvirlagan                 
Munis (1778—1829) ning otasi 
Avazbiy mirob Xiva xoni 
eltuzarga qadar ham, uning 
hukmronligi vaqti (1804—180 б) 
da ham saroy xizmatida bo'ladi. 
eltuzarxonninghukmronligi 
vaqtida Munis saroy xizmatiga 
kiradi va xonning topshirig'i bilan 
o'zining «Firdavs ul-iqbol» nomli 
mashhur tarixiy asarini 
yozadi. E ltuzarxonSHermuhamma
d Munisga bu asarni Firdavsiyning 
«SHohnoma» asaridan ustun qilib 
yaratishni xam uqtiradi. Munis 
asari o'zbek tilida yanatilgan                 
Muhammad Rizo Ogahiy (1809 — 18 б4) 
Xiva xoni  Olloqulixon (1825 — 1842) ning 
topshirig'i bilan asarni davom ettirib, 
1827 yillargacha bo'lgan voqealarni 
yozadi. So'ngra u 182 б—1842  yillardagi 
voqealar yoritilgan «Riyoz ud-davla», 
1842 — 1845 yillardagi tarixiy voqealar 
yoritilgan «Zubdat ut-tavorix», 184 б—
1855  yillardagi voqealar yoritilgan 
«Jomi'ul-voqeoti sultoniy», 185 б—18б5 
yillardagi voqealar yoritilgan «Gulshan 
davlat» nomli asarlarni yozadi. Ogahiy 
«SHohidi iqbol» nomli beshinchi asarini 
Xiva xoni Muhammad Rahimxon davri 
(18 б5 —1910) ga bag'ishlaydi.                 
XIX asrning ikkinchi yarmida 
o'rta Osiyo CHor askarlari 
tarafidan bosib olingach, bu 
erga rus olimlari kelib 
ko'plab tadqiqot ishlarini 
olib bordilar. SHunday 
murakkab vaog'ir sharoitda 
ham o'lkashunoslar o'z fikr 
va mulohazalarini erkin 
bayon etishga harakat 
qilganlar. O'rta Osiyoga 
kelgan olimlar o'lkadagi 
ilg'or mahalliy ziyolilarning 
namoyandalari bilan yaqin 
aloqada bo'lardilar.                 
Mashhur rus zoologi, zoogeografi 
va   sayyohi, darvinizmning e'tiqodli 
tarafdorlaridan bo'lgan N.A. 
Severtsov (1827 — 1886) 
Turkistonning ko'p joylarini fizik-
geografik jihatdan o'rganishda, 
jumladan, Pomir tizma tog'larining 
orografiyasini o'rganishda ko'p 
mehnat va kuch sarf qildi. N. A. 
Severtsov sayohati vaqtida 
zoologiya, botanika, mineralogiya 
vapaleontologiyaga oid juda 
qimmatli kollektsiyalar to'pladi.                 
Mashhur rus geografi P. P. 
Semyonov-Tyan’shanskiy (1827—
1914) O'rta Osiyo, ayniqsa 
Tyanshan’ tizma tog'larining 
geografik o'rganilishiga asos soldi. 
Uning to'plagan ma'lumotlari 
asosida Tyanshanda Al’p 
muzliklari mavjudligi masalasi 
ijobiy hal qilindi, nemis geografi 
Gumbol’dtning Tyanshandagi 
vulqon hodisalari haqidagi fikrlari 
rad qilindi. Tyanshanni tekshirish 
rus geografiya fanining eng muhim 
xizmatlaridan biridir.                 
Rus tabiatshunosi va sayyohi A. P. 
Fedchenko (1844—1873) Turkiston 
tabiatini o'rganishda katta rol’ 
o'ynadi. U Farg'ona vodiysi bilan 
Oloyni birinchi marta tekshirib 
chiqdi; Oloy orqasidagi tizma 
tog'lar va uning eng baland 
cho'qqioini ochish sharafi ham 
unga nasib bo'lgan, u Zarafshon 
vodiysi bilan Qizilqumni ham 
tekshirib chiqqan»:                 
Mahalliy arxeologlardan V. L. 
Vyatkinning (1869 — 1932) 
ishlari diqqatga sazovordir. Bu 
olim 1908 yilda Samarqanddagi 
mashhur Ulug'bek 
rasadxonasining qoldiqlarini 
ochdi, Samarqand 
yodgorliklarini o'rganish va 
saqlash bilan shug'ullandi, 
qadimgi Afrosiyob qo'rg'oni va 
uning atroflarini tadqiq qildi.                 
V. Bartol’dning «Ulug'bek va uning 
zamoni», «Turkistonning sug'orish 
tarixiga doir» nomli asarlari va 
boshqa ko'p kitob, maqola, 
tadqiqot va mulohazalari g'oyat 
qimmatli va o'z axamiyatini 
yo'qotmagan asarlardir. V. V. 
Bartol’dda katta tashkilotchilik 
qobiliyati ham bor edi. 
Darhaqiqat, O'rta Osiyoning tarixi 
va arxeologiyasini o'rganish 
sohasidagi biron kattaroq tadbir V. 
V. Bartol’d ishtirokisiz bo'lmagan.                 Foydalanilgan adabiyotlar.
1.Karimov I.A. Vatan sajdagox kabi 
muqaddasdir. Toshkent «O'zbekiston 1996
2.ArsixovskiyAB.«Arxeololgiyaasoslari» 
Toshkent«O'qituvchi» 1970yil
3.NabievA. «Tarixiy o'lkashunoslik» 
Toshkent«O'qituvchi» !996 yil.
4.Sa'diev A. «XIX asrda Turkistonda tarix fani» 
Toshkent 1960 yil5.G'ulomovYA.G. 
«O'zbekistonda arxeologiya» Toshkent 1956 yil.

O‘lkashunoslik faning shakllanishi va rivojlanishi tarixi.

REJA:  O'lkashunoslik turlari  T arixiy o'lkashunoslikning rivojlanishi  O’rta Osiyo tarixini o'rganishda rus Sharqshunoslarining roli

O'lkashunoslikning turlari O'lkashunoslik uch turga bo'linadi:  1) ilmiy, ya'ni davlat o'lkashunosligi;  2) jamoat o'lkashunosligi;  3) maktab o'lkashunosligi. O'lkashunoslikning har uchala turi o'zaro bir-biriga aloqador bo'lib, biri ikkinchisini to'ldiradi.

Jamoat o'lkashunosligi qishloq, ovul, qo'rg'on, tuman, shahar, viloyat hududidagi tarixiy obidalarni saqlash va asrash ishlariga boshchilik qilish bilan birga joylarda istiqomat qilib turgan xalqlarning kelib chiqishlari (etnogenezi), urf-odatlarini o'rganadi hamda ilg'or mehnatkashlar, Mehnat qahramonlari xotirasini abadiylashtirish uchun haykallar, mangu olovlar, hurmat taxtalari tashkil qiladi. Maktab o'lkashunosligi esa maktablarda tarih inson vajamiyat fani o'qituvchilarining bevosita rahbarligida tashkil qilinadi. Maktab o'lkashunosligining a'zolari V-X (XI) sinflarning eng intizomli vaa'lochi o'quvchilaridan tuzilib, ular o'lka materiallarini tort guruhga bo'lingan holda to'playdilar. To'plangan arxeologik, etnografik, toponimik vaarxiv hujjatlari maktab o'lkashunoslik va tarix muzeylarida namoyish qilinadi.Davlat o'lkashunosligi bilan respublika tarixiy va m adaniy yodgorliklarni muhofaza qilish hamda ulardan foydalanish qo'mitasi, muzeylar, respublika Fanlar akademiyasi qoshidagi tarih arxeologiya ilmiy- tadqiqot institutlari shug'ullanadi.

 Rus olimi M. V. Lomonosov o'z o'lkasini mukammal o'rganish maqsadida 1761 yili 30 savoldan iborat javob varaqasi tuzib, aholi o'rtasida tarqatgan edi. Ayni vaqtda bu bilan o'lkashunoslik faniga asos solingandi. O'lkani o'nganish masalasi O'rta Osiyo, shu jumladan O'zbekiston hududida Rossiyadan anchagina keyinroq, ya'mi XIX asrning ikkinchi yarmidan boshlanadi.