logo

Oʼzbek xalq dostonlari va baxshilari

Загружено в:

16.11.2024

Скачано:

0

Размер:

653 KB
      
Shar of R ashidov nomidagi 
Samar qand davlat univer siteti 
fi lologiya fak ult et i 101-gur uh 
talabasi Ochilboyeva 
Y or qinoyning o’zbek  folk lor i 
fanidan t ayyorlagan taqdimoti
Mavzu:Tot emizm animizm, 
fet ishizm sehr magiyalar ining 
qiyosiy t ahlili  “ Inson  qachondan  beri  X udoga  ishonib 
keladi? ”,  “Din  qachon  paydo  boʼldi? ” 
k abi  savollar   doimo  olimlarni 
qiziqt irib,  oʼylant irib  kelgan.  Mazk ur 
izlanishlar  necha  asrlardan  ber i  davom 
et ib  kelayot gan  boʼlsa-da,  hali  hanuz  bu 
borada  bir   t oʼx t amga  kelinmagan. 
Umumiy maʼnoda,  bugungi k unda fanda 
dinlarning  shak llanishi  t arix iga  oid  ik k i 
x il qarash mavjud.         Birinchi  qarashga  koʼra  dinning  paydo 
boʼlishi  bevosit a  insoniyat ning  yaralishi 
bilan  bogʼliq.  X udo  ilk  insonlar ni  yaratishi 
bilan  ularga  Oʼzini  t anit di,  nat ijada  inson 
ilk  dinga  eʼt iqod  qila  boshladi.  Bunday 
qarash  fanda  “teologik  yondashuv”  deb 
nomlanadi.  Bugun  mavjud  boʼlgan  har 
qanday  din  oʼzining  t arix ini  insoniyat  
yaralishi  –  ilk  inson  bilan  bogʼlashini 
koʼr ishimiz  mumkin.  Jumladan,  islom 
dinida  –  Odam  va  Havvo,  yahudiylik  va 
x rist ianlikda –  А dam va Yeva.                •
Ibtidoiy  diniy  tasavvurlar  quyidagi  ibtidoiy  din 
shakllarida namoyon boʼlgan:
•
Totemizm.  Totem  soʼzi  –  Shimoliy  А merikada 
yashaydigan  Ojibva  qabilasi  tilida  «uning 
urugʼi»  maʼnosini  anglatadi.  Uning  mohiyati 
«odamlarning  hayvonot  yoki  oʼsimlikning 
muayyan  turlariga  qarindoshlik  aloqalari  bor», 
deb  eʼtqod  kilishidir.  Urugʼdosh  guruhlar 
oʼzlarini  umumiy  belgilari  va  totemlari  boʼlgan 
hayvon  va  oʼsimlikdan  kelib  chiqqan  deb  bilar 
edilar.  Totemlar  va  odamlar  orasidagi  aloqalar 
uzoq  oʼtmishga  tegishli  boʼlib,  uni  qadimgi 
rivoyatlar  tasdiqlaydi.  Masalan  А vstraliya 
А borigenlari  orasida  saqlanib  qolgan 
afsonalardagi tasavvurlar.         Totemizm  taʼsir ida  paydo  boʼlgan  ur f-
odat lar,  nor malar  asr lar   davomida 
qat ʼiy  ravishda  qoʼllanildi.  Tabu-
taʼqiqlash,  yaʼni  totemni  ozuqa 
sifat ida  isteʼmol  qilishni  t aʼqiqlash 
tizimi  paydo  boʼldi.  Faqatgina  baʼzi 
diniy  mar osimlar da  r uhoniylar   yok i 
qabila  boshliqlar iga  t ot emni  yeyish 
r uhsat   etilgan.  Totemizm  ur ugʼchilik  
jamoasi-ijt imoiy  jamoalarning  eng 
bir inchisida  diniy  koʼr inishlar ning 
tar ix iy asosi boʼlib qoldi.         А nimizm  ( lot in  t ilida  anima-r uh,  jon  maʼnolar ini 
anglat adi) .  А nimizm  r uhlar   mavjudligiga  ishonch, 
t abiat   kuchlar ini  r uhlant ir ish,  hayvonot ,  oʼsimlik 
va  jonsiz  jismlar da  r uh  ong  va  t abiiy  qudrat  
bor ligi  haqidagi  t aʼlimot ni  ilgar i  sur uvchi  ilk   din 
shaklidir.  U  t ot emizm  bilan  bir   vaqt da 
shakllangan.  А nimizm  t abiat ning  qudrat li 
kuchlar ini-osmon  va  yer,  quyosh  va  oy,  yomgʼir   va 
shamol  momaqoldir oq  va  chaqmoqlar ni 
ilohiylasht ir ib, ular da r uh mavjud deb bilar  edi.         Fet ishizm  ( fetish  soʼzi  frant suzcha  fetishe- 
but,  sanam,  tumor   maʼnosidagi  soʼzni 
anglat adi) .  U  t abiatdagi  jonsiz 
predmetlarga  sigʼinishdir.  Fetish  ham 
salbiy, ham ijobiy taʼsir  et ish k uchiga ega.         А fsungarlik maqsadga koʼra quyidagilarga boʼlinadi:
Zarar keltiruvchi;
Harbiy afsungarlik (qurol-aslahani sehrlash);
Sevgi afsungarligi («issiq», «sovuq» qilish)
Tibbiy afsungarlik (davolash maqsadida)
Ob-havo afsungarligi( yomgʼir chaqirish)
Sehrgarlik zamonaviy dinlar va turli xalqlar urf-
odatlarida saqlanib qolgan.         ETIBO RING IZ  
UCHUN 
R А HM А T!

Shar of R ashidov nomidagi Samar qand davlat univer siteti fi lologiya fak ult et i 101-gur uh talabasi Ochilboyeva Y or qinoyning o’zbek folk lor i fanidan t ayyorlagan taqdimoti Mavzu:Tot emizm animizm, fet ishizm sehr magiyalar ining qiyosiy t ahlili

“ Inson qachondan beri X udoga ishonib keladi? ”, “Din qachon paydo boʼldi? ” k abi savollar doimo olimlarni qiziqt irib, oʼylant irib kelgan. Mazk ur izlanishlar necha asrlardan ber i davom et ib kelayot gan boʼlsa-da, hali hanuz bu borada bir t oʼx t amga kelinmagan. Umumiy maʼnoda, bugungi k unda fanda dinlarning shak llanishi t arix iga oid ik k i x il qarash mavjud.

Birinchi qarashga koʼra dinning paydo boʼlishi bevosit a insoniyat ning yaralishi bilan bogʼliq. X udo ilk insonlar ni yaratishi bilan ularga Oʼzini t anit di, nat ijada inson ilk dinga eʼt iqod qila boshladi. Bunday qarash fanda “teologik yondashuv” deb nomlanadi. Bugun mavjud boʼlgan har qanday din oʼzining t arix ini insoniyat yaralishi – ilk inson bilan bogʼlashini koʼr ishimiz mumkin. Jumladan, islom dinida – Odam va Havvo, yahudiylik va x rist ianlikda – А dam va Yeva.

• Ibtidoiy diniy tasavvurlar quyidagi ibtidoiy din shakllarida namoyon boʼlgan: • Totemizm. Totem soʼzi – Shimoliy А merikada yashaydigan Ojibva qabilasi tilida «uning urugʼi» maʼnosini anglatadi. Uning mohiyati «odamlarning hayvonot yoki oʼsimlikning muayyan turlariga qarindoshlik aloqalari bor», deb eʼtqod kilishidir. Urugʼdosh guruhlar oʼzlarini umumiy belgilari va totemlari boʼlgan hayvon va oʼsimlikdan kelib chiqqan deb bilar edilar. Totemlar va odamlar orasidagi aloqalar uzoq oʼtmishga tegishli boʼlib, uni qadimgi rivoyatlar tasdiqlaydi. Masalan А vstraliya А borigenlari orasida saqlanib qolgan afsonalardagi tasavvurlar.