logo

Ossuriya davlatida nikoh diplomatiyasi

Загружено в:

10.08.2023

Скачано:

0

Размер:

1578.75390625 KB
Ossuriya davlatida 
nikoh diplomatiyasi Qadimgi Sharq davlatlarida bo‘lgani singari Ossuriya 
diplomatiyasida 
ham sulolaviy nikohlarga va hukmdor xonadonlar bilan 
qarindoshlik 
rishtalarini bog‘lashga katta ahamiyat berilgan.
Sargoniylar sulolasi vakillari alohida muhim sharoitlarda o‘z 
qizlarini 
ajnabiy hukmdorlar nikohiga berishgan holatlar kuzatiladi. Bu 
nikoh orqali 
ushbu davlatni Ossuriya bilan ittifoq doirasida ushlash 
zaruriyati, ularning 
neytralligini ta’minlashdan tashqari, faol qo‘llab-quvvatlashiga 
erishishni
maqsad qilib ko‘zlagan. Jumladan, mil.avv. VIII asrda Kichik 
Osiyoda Tabal 
davlatining mavqeyi oshib ketadi. Ossuriyaliklar o‘lpon 
to‘lashdan va vassal 
bo‘lishdan bosh torta boshlagan qonuniy hukmron sulolani 
taxtdan tushirish 
va uning o‘rniga “ishonchli odami”ni qo‘yish uchun nikoh 
diplomatiyasini 
ishga soladi.  Tabal hukmdori Xullining merosxo‘ri Ambaris 
nikohiga 
Sargonning qizi Axatabisha yuboriladi. Malika 
Tabal saroyida kattagina 
mavqega ega bo‘lgan. Lekin bu nikoh ko‘zlangan 
natijani bermadi. Kuyovi 
Rusa (Urartu hukmdori) va Mita (mushklar 
podshosi) bilan ittifoq tuzish 
harakatini boshlaganini razvedka orqali bilgan 
Sargon II Tabalni qo‘lga kiritib, 
uni Ossuriya viloyat boshliqlari boshqaruviga 
berib yuboradi. Mil.avv. VII asrning 70-yillarida Ossuriya uchun murakkab 
bo‘lgan 
siyosiy vaziyat Asarxaddonni harbiy vositalar bilan birgalikda, 
sulolaviy 
nikohlar bilan bog‘liq bo‘lgan diplomatik qadamlar tashlashni 
taqozo qilgan. 
Skiflarni midiyaliklar, mannilar, kimmeriylarning qudratli 
ittifoqiga 
qo‘shilishdan qaytarish va ularni o‘z tomoniga og‘dirib olish 
maqsadida u 
“skiflar podshosi” Partatuaga o‘z qizini “ittifoq, rost, tinch so‘z, 
do‘stlik so‘zi, 
sodiqlik qasami” uchun beradi. Hatto ushbu nikohning to‘g‘ri 
qadam ekanligi 
bilash uchun Shamash xudosining bashoratchisiga (orakuliga) 
murojaat qiladi. 
Keyingi voqealar rivoji ushbu qaror haqiqatda muvaffaqiyatli 
bo‘lganligini 
ko‘rsatib berdi. Chunki Asarxaddon davridan skiflar Ossuriya 
tomoniga o‘tib 
ketdi, Madiy (Partatuaning o‘g‘li) sodiq e’tiqod bilan o‘z tog‘asi 
Ashshurbanapalga xizmat qilgan. Ossuriyada, aksincha holatdagi, ya’ni Ossuriya saroyi boshqa 
mamlakatlardan malikalarni olish ham kuzatiladi. Hatto “ajnabiy” malikalar 
ossur saroyida muhim rol o‘ynash darajasigacha chiqa olgan. Masalan, 
Shamshi-Adad V Bobil malikasi Shammuramatga uylangan bo‘lib, u 
erivafotidan keyin o‘g‘li Adad-nerari III kichikligi uchun muayyan muddat 
regentsha sifatida mamlakatni idora etgan. Adad-nerari III davrida Bobil 
xudosi Nabu xudo sifatida ulug‘lanishi, unga atab ibodatxonalar bunyod 
etilishi, hatto hukmdorning o‘zi undan “o‘ziga va yaqinlariga tinchlik”
so‘rashining tag zamirida aftidan, Shammuramat ta’siri yotsa kerak. Antik 
mualliflar asarlarida Ossuriya davlatining ichki va tashqi yuksalishining 
ramziy ifodachisi bo‘lgan Shammuramat afsonaviy Semiramida timsoliga 
tenglashtiriladi.  Bir necha ossur hukmdorlarining siyosati va diplomatiyasida 
Sinaxxeribning Nakiya (ossurcha. Zakutu – “Toza”) deb ataluvchi rafiqasi 
muhim rol o‘ynagan. U “oromiy yoki falastinliklardan (yahudiy) kelib 
chiqqan” degan taxminlar mavjud. Ehtimol, u U Sinaxerribning kichik o‘g‘li 
Asarxaddonning taxtga chiqishida xizmati katta bo‘lgan bo‘lsa kerak. Hatto 
yodgorlik toshlarida birgalikda tasvirlanadi. Asarxaddon hukmronligining 
oxirlarida malika o‘z ta’siri bilan Ashshurbanapalni taxt merosxo‘ri etib 
tayinlashga erishadi. Xuddi shu ishni, ya’ni aka qolib ukani, ya’ni o‘z o‘g‘lini 
taxt merosxo‘ri deb e’lon qilinishni eri Sinaxxerib davrida ham amalga 
oshirgan edi. Bu safar ham Ashshurbanapalning akasi Shamashshumukinni 
(bobillik malikadan tug‘ilgan) Bobilga hukmdor qilib tayinlash orqali, 
Ossuriyada Ashshurbanapal oliy hokimiyatini o‘rnatadi.
Ossuriya hukmdorlari saroyiga qo‘shni mamlakatlar hukmdorlar qizlari 
kanizak sifatida ham olib kelingan holatlari uchraydi. Masalan, Yahudiya
podshosi Yezekiya ossuriyaliklarning Quddusning uzoq qamal qilishidan 
keyin Sinaxxeribga o‘z qizlarini, kanizaklarini va saroy qo‘shiqchilarini 
yuborishga majbur bo‘lgan. Sulolaviy nikohlar Ossuriya va yarim vassal hamda 
qaram davlatlar 
o‘rtasida do‘stona munosabatlarning saqlanishga 
xizmat qilish bilan birga 
ularning Ossuriyaga sodiqligi va tobeligini ham 
muayyan darajada 
ta’minlagan.
Garov olish, tutqunlikda ushlash. Ossuriya o‘z qudrat 
cho‘qqsiga 
chiqqan vaqtida uning tashqi siyosatida tinch 
munosabatlarni saqlash, tuzilgan 
shartnomalarga qat’iy amal qilish va o‘z hukmronligini 
ta’minlash kafolati 
sifatida tutqunlikda ushlash amaliyotidan keng 
foydalangan. Qaram mamlakatlarni tobelikda ushlab turish kafolati sifatida ba’zan 
ushbu mamlakatning oddiy aholisi tutqin sifatida garovga olib ketilgan 
holatlari kuzatilgan. Masalan, Adad-nerari II (mil.avv. 911-890-yy.) Alzi 
mamlakati (Armaniston tog‘ yonbag‘rilarida) aholisini ushbu hududni bosib 
olgach, tutqin sifatida olib ketgan. Xuddi shunday Ashshurnasirapal II 
Armaniston tog‘ yonbag‘ridagi Nirbu va Xabxu mamlakati aholisini asirlikka 
olib ketadi.
Lekin ko‘pincha hukmron sulola vakillarini garovga olib ketish 
kuzatilib, odatda, ularning ko‘pi harbiy harakatlar davrida g‘oliblar qo‘liga 
tushib qolgan. Uaush tog‘idagi urushda Sargon II Urartu hukmdori Rusa 
Ining 
250 ta qarindoshini asirga oladi. Asarxaddon Arzaniyani (Falastinning 
janubidagi shahar) bosib olgach, uning hukmdori va o‘g‘lini, Misrda 
Memfisni 
bosib olgach Taxarkaning xotini va kanizaklarini, uning valiahd-o‘g‘li 
Ushanxuruni, boshqa o‘g‘il-qizlarini garov tariqasida asirlikka olib ketgan. 
Ashshurbanapal harbiy yurishlarida ham bu kabi holatlar qayd etiladi.  Qaram mamlakatlar hukmdorlarining sodiqlik va xayrxohligi 
ramzi 
sifatida Ossuriya hukmdori saroyiga o‘z o‘g‘illarini yuborishi 
tutqunlikning 
nisbatan eng keng tarqalgan shakli bo‘lgan. Ashshurbanapal 
hukmronligi 
davrida Tir hukmdori Vaal xuddi shu tarzda o‘g‘li Yaximilkini 
ossur hukmdori 
saroyiga yuborgan. Arvad hukmdori Yakinlu vafotidan keyin 
uning 10 nafar 
o‘g‘li Ashshurbanapal huzuriga kelgan, ular ichidan Azibaalani 
podsholik 
taxtiga o‘tqazib, qolgan aka-ukalariga “rangli kiyimlar, qo‘llariga 
bo‘lsa oltin 
uzuklar” tortiq qilib, faxriy tutqunlar va Arvadning bo‘g‘lusi taxt 
merosxo‘rlari 
sifatida o‘z saroyida qoldiradi. 
Tutqinlar Ossuriya saroyida “qul xizmatini qilishi uchun” 
garovda 
ushlab turilgan, ya’ni ular sodiq e’tiqod bilan Ossuriya 
hukmdoriga xizmat 
qilishi lozim bo‘lgan. Lekin ularning saroydagi mavqeyi turlicha 
bo‘lgan. 
Masalan, Sais hukmdori Nexo Ossuriya uchun manfaatli siyosiy 
figuralardan 
biriga aylana olgan. Ashshurbanapalga endi u hukmdorga 
ehtiyoj yo‘q edi, ulardan biron bir siyosiy maqsadni ham 
ko‘zlamadi. Shuning 
uchun ham, Xazailning o‘g‘li Uayate, Aribi va Kedar 
hukmdorlari Ammuladi 
va Abiyatelar qafaslarga itlarning zanjirida it va chiyabo‘rilar 
bilan birga 
qamalgan, qafaslar omma oldiga chiqarib qo‘yilgan. Yuqorida 
ham 
ta’kidlaganimizdek, Ashshurbanapal g‘alaba tantanalarini 
nishonlashga 
kirishish uchun iloha Ninlil ibodatxonasiga otlanganda, u 
mingan aravani otlar 
emas, balki tutqinlikka olingan Elam hukmdorlari – Tammaritu 
II, Pae, 
Ummanaldash va Aribi knyazi Uayatelar tortishgan. 
O‘z siyosiy maqsadlari yo‘lida yoki g‘olibligi ramzi sifatida 
tutqunlikda 
ushlash amaliyotidan qadimgi Sharqda boshqa davlatlar ham 
foydalangan. Boshpana berish. Odatda ossur hukmdorlari o‘z saroyida boshqa 
mamlakat hukmdorlari xonadonlari qochoqlariga bugungi kun 
tushunchasi 
bilan anglatganda “siyosiy boshpana” berishgan. Bunday 
shaxslar qaram 
mamlakatlar taxtining merosxo‘rligiga zaxira nomzodlar 
sifatida qaralgan. 
Mil.avv. 665- va 655-yillar oralig‘ida Elamdan Ossuriyaga Elam 
taxtini 
Urtakining kichik ukasi Teumman egallab olishii natijasida 
marhum podsho 
Urtakining 3 ta o‘g‘li va yana bir hukmdor Ummanaldash II 2 
nafar o‘g‘li, 60 
nafar qarindoshlari, a’yonlari va o‘z tarafdorlari bilan qochib 
kelgan. 
Teummanning qochoqlarni qaytarish talabiga rad javobini 
bergan 
Ashshurbanapal, ushbu talabdan urush boshlashga bahona 
sifatida foydalandi. 
Bu urushda g‘alaba qozongach, Madaktu taxtiga Urtakining 
o‘g‘illaridan 
Ummanigashani, Xidalu taxtiga Tammarituni o‘tqazdi.  Ta’kidlash kerakki, ossur iyalik lar ga shunday qochoq 
hukmdor  x onadoni 
vakillar idan o‘zlar ining siyosiy o‘yinlar i va diplomatiyasida 
foydalanish 
uchun manfaat dor  bo‘lgan. Buni boshqa davlat  hukmdor lar i 
ham yax shigina 
t ushunib yet gan. Shuning uchun ham, ular  ko‘pincha 
shar t noma 
t uzilayot ganda unga ossur iyaliklar  max sus t ar zda Ossur iya 
dushmanlariga 
boshpana ber maslik , ular ni boshqa davlat lar ga qochib 
o‘t ishi uchun yor dam 
ko‘r sat maslik  bandini qo‘shishgan. Bunday bandni Ashshur -
nerar i V ning Bit -
Agusi huk mdor i Mat iilu bilan t uzgan shar t nomasida 
uchrat ish mumk in. Huk mr on x onadonga mansub bo‘lgan k ishilar dan t ashqari o‘sha 
payt lar da u yoki bu mamlakat dan qullar, erkin kishilar, majburiyat ga 
t ort ilganlar, jinoyat chilar  yoki qo‘shni mamlakat lar hududidagi 
aybdor lar  
qochib ket ishi odat iy holga aylangan edi. Bunday vaziyat larda davlat lar 
o‘rt asida ziddiyat lar  kelib chiqqan. Shupr iya t og‘li mamlakat i bilan 
Ossuriyaning ziddiyat i ana shunday “oddiy” kishilar uchun sodir bo‘lgan. 
Ossuriya huk mdor lari Sargon II va Asarx addon, shuningdek Urart u 
podshosi 
R usa I bir necha mar t a Shupriya hukmdoriga qochoqlarni qayt arish 
t alabi bilan 
nomalar  yuborgan. Lekin ular  “buyruqlarga” va “yax shi maslahat larga” 
quloq 
solishmagan va qochoqlar ni “o‘zlarida” olib qolishgan, ular ga “dalalar, 
bog‘lar 
va uylar ” bergan. Bundan ranjigan Asar x addon ox ir-oqibat  mil.avv. 673-
yilda 
Shupr iyaga bost irib k iradi. Mamlakat dagi barcha qochoqlar ni ayovsiz 
jismoniy jazolab, o‘z mamlakat lariga qayt ar ib yuboradi. Shupriya shu 
t ar iqa 
nodo‘st ona munosabat  t ufayli qat t iq jazolandi. Hat t o uning hukmdori 
Asarx addonga x at  yozib, unda uning achinar li ahvoli, boshqalarga, ya’ni 
ossuriyalik qochoqlar ni qayt ar mayot ganlar ga “namuna” bo‘lish 
kerak ligini 
ayt ib o‘t adi.  Qochoqlar ni qabul qilmaslik  holat lar i ham k uzat iladi. 
Jumladan, Sar gon 
II hukmr onligi davr ida Elam hukmdor i Shut ur -nax x unt ye 
ossur iyalik 
t omonidan Bobil t ax t idan ag‘dar ilgan Mar dukaplaiddinga 
boshpana ber ishdan 
bosh t or t adi. Misr  fi r ’avni Shabak a bo‘lsa ossur iyaliklar ga 
ular  izlab yur gan 
Ashdoddagi qo‘zg‘olon boshlig‘i Iamanini t ut ib beradi.
Ossur iya hududiga boshqa davlat  aholisining kir ib 
kelishlar iga ham 
ba’zan r ux sat  ber ilgan. Ashshur banapal Elamda 
qur g‘oqchilik yillar ida u yer ga 
don yuboradi, lek in bu bilan ahvolni o‘nglab bo‘lmasligini 
bilib, Ossur iya 
huk mdori ochlikk a uchragan elamlik lar ga t o yomg‘ir yog‘ib, 
yangi hosil yig‘ib 
olingunga qadar  Ossur iya hududiga kir ib kelishiga va undan 
keyin ket ishiga 
r ux sat  beradi. Eʼtiboringiz uchun 
rahmat

Ossuriya davlatida nikoh diplomatiyasi

Qadimgi Sharq davlatlarida bo‘lgani singari Ossuriya diplomatiyasida ham sulolaviy nikohlarga va hukmdor xonadonlar bilan qarindoshlik rishtalarini bog‘lashga katta ahamiyat berilgan. Sargoniylar sulolasi vakillari alohida muhim sharoitlarda o‘z qizlarini ajnabiy hukmdorlar nikohiga berishgan holatlar kuzatiladi. Bu nikoh orqali ushbu davlatni Ossuriya bilan ittifoq doirasida ushlash zaruriyati, ularning neytralligini ta’minlashdan tashqari, faol qo‘llab-quvvatlashiga erishishni maqsad qilib ko‘zlagan. Jumladan, mil.avv. VIII asrda Kichik Osiyoda Tabal davlatining mavqeyi oshib ketadi. Ossuriyaliklar o‘lpon to‘lashdan va vassal bo‘lishdan bosh torta boshlagan qonuniy hukmron sulolani taxtdan tushirish va uning o‘rniga “ishonchli odami”ni qo‘yish uchun nikoh diplomatiyasini ishga soladi.

Tabal hukmdori Xullining merosxo‘ri Ambaris nikohiga Sargonning qizi Axatabisha yuboriladi. Malika Tabal saroyida kattagina mavqega ega bo‘lgan. Lekin bu nikoh ko‘zlangan natijani bermadi. Kuyovi Rusa (Urartu hukmdori) va Mita (mushklar podshosi) bilan ittifoq tuzish harakatini boshlaganini razvedka orqali bilgan Sargon II Tabalni qo‘lga kiritib, uni Ossuriya viloyat boshliqlari boshqaruviga berib yuboradi.

Mil.avv. VII asrning 70-yillarida Ossuriya uchun murakkab bo‘lgan siyosiy vaziyat Asarxaddonni harbiy vositalar bilan birgalikda, sulolaviy nikohlar bilan bog‘liq bo‘lgan diplomatik qadamlar tashlashni taqozo qilgan. Skiflarni midiyaliklar, mannilar, kimmeriylarning qudratli ittifoqiga qo‘shilishdan qaytarish va ularni o‘z tomoniga og‘dirib olish maqsadida u “skiflar podshosi” Partatuaga o‘z qizini “ittifoq, rost, tinch so‘z, do‘stlik so‘zi, sodiqlik qasami” uchun beradi. Hatto ushbu nikohning to‘g‘ri qadam ekanligi bilash uchun Shamash xudosining bashoratchisiga (orakuliga) murojaat qiladi. Keyingi voqealar rivoji ushbu qaror haqiqatda muvaffaqiyatli bo‘lganligini ko‘rsatib berdi. Chunki Asarxaddon davridan skiflar Ossuriya tomoniga o‘tib ketdi, Madiy (Partatuaning o‘g‘li) sodiq e’tiqod bilan o‘z tog‘asi Ashshurbanapalga xizmat qilgan.