logo

Ossuriya davlatida nikoh diplamatiyasi

Загружено в:

10.08.2023

Скачано:

0

Размер:

1185.5498046875 KB
Mavzu: Ossuriya davlatida 
nikoh diplamatiyasi. 
Qadimgi  Sharq davlatlarida  bo‘lgani  singari  Ossuriya  diplomatiyasida 

ham  sulolaviy  nikohlarga  va  hukmdor  xonadonlar  bilan  qarindoshlik 

ishtalarini bog‘lashga katta ahamiyat berilgan.

Sargoniylar  sulolasi  vakillari  alohida muhim  sharoitlarda  o‘z  qizlarini 

jnabiy  hukmdorlar  nikohiga  berishgan  holatlar  kuzatiladi.  Bu  nikoh  
orqali 

ushbu  davlatni  Ossuriya  bilan  ittifoq  doirasida  ushlash  zaruriyati,  
ularning 

neytralligini  ta’minlashdan  tashqari,  faol  qo‘llab-quvvatlashiga  erishishni

maqsad qilib ko‘zlagan. Jumladan, mil.avv. VIII asrda Kichik Osiyoda Tabal 

davlatining mavqeyi oshib ketadi. Ossuriyaliklar  o‘lpon to‘lashdan va vassal 

bo‘lishdan bosh torta boshlagan qonuniy hukmron sulolani taxtdan tushirish 

va  uning  o‘rniga  “ishonchli  odami”ni  qo‘yish  uchun  nikoh  
diplomatiyasini 

shga  soladi.  Tabal  hukmdori  Xullinin g  merosxo‘ri  Ambaris  nikohiga 

Sargonning  qizi  Axatabisha  yuboriladi.  Malika  Tabal  saroyida  kattagina 

mavqega ega bo‘lgan. Lekin bu nikoh ko‘zlangan natijani bermadi. Kuyovi 

Rusa  (Urartu  hukmdori)  va  Mita  (mushklar  podshosi)  bilan  ittifoq  tuzish 

harakatini  boshlaganini razvedka orqali bilgan Sargon II Tabalni qo‘lga 
kiritib, 

uni Ossuriya viloyat boshliqlari boshqaruviga berib yuboradi.  
Mil.avv.  VII  asrning  70-yillarida  Ossuriya  uchun  murakkab  bo‘lgan 

siyosiy  vaziyat  Asarxaddonni  harbiy  vositalar  bilan  birgalikda,  sulolaviy 

nikohlar bilan bog‘liq bo‘lgan diplomatik qadamlar tashlashni taqozo qilgan. 

Skiflarni  midiyaliklar,  mannilar,  kimmeriylarning  qudratli  ittifoqiga 

qo‘shilishdan  qaytarish  va  ularni  o‘z  tomoniga  og‘dirib  olish  maqsadida  u 

“ skiflar podshosi” Partatuaga o‘z qizini “ittifoq, rost, tinch so‘z, do‘stlik so‘zi, 

sodiqlik qasami” uchun beradi. Hatto ushbu nikohning t o‘g‘ri qadam ekanligi 

bilash uchun Shamash xudosining bashoratchisiga (orakuliga) murojaat qiladi. 

Keyingi  voqealar  rivoji  ushbu  qaror  haqiqatda  muvaffaqiyatli  bo‘lganligini 

ko‘rsatib berdi. Chunki Asarxaddon davridan skiflar Ossuriya tomoniga  o‘tib 

ketdi,  Madiy  (Partatuaning  o‘g‘li)  sodiq  e’tiqod  bilan  o‘z  tog‘asi 

Ashshurbanapalga xizmat qilgan.

Ossuriyada,  aksincha  holatdagi,  ya’ni  Ossuriya  saroyi  boshqa 

mamlakatlardan malikalarni olish ham kuzatiladi.  Hatto  “ajnabiy”  malikalar 

ossur  saroyida  muhim  rol  o‘ynash  darajasigacha  chiqa  olgan.  Masalan, 

Shamshi-Adad  V  Bobil  malikasi  Shammuramatga  uylangan  bo‘lib,  u  eri 
vafotidan  keyin  o‘g‘li  Adad-nerari  III  kichikligi  uchun  muayyan  muddat 

regentsha  sifatida  mamlakatni  idora  etgan.  Adad -nerari  III  davrida  Bobil 

xudosi  Nabu  xudo  sifatida  ulug‘lanishi,  unga  atab  ibodatxonalar  bunyod 

etilishi,  hatto  hukmdorning  o‘zi  undan  “o‘ziga  va  yaqinlariga  tinchlik”

so‘rashining  tag  zamirida  aftidan,  Shammuramat  ta’siri  yotsa  kerak.  Antik 

mualliflar  asarlarida  Ossuriya  davlatining  ichki  va  tashqi  yuksalishining 

ramziy  ifodachisi  bo‘lgan  Shammuramat  afsonaviy  Semiramida  timsoliga 

tenglashtiriladi.

Bir  necha  ossur  hukmdorlarining  siyosati  va  diplomatiyasida 

Sinaxxeribning  Nakiya  (ossurcha.  Zakutu  –  “Toza”)  deb  ataluvchi  rafiqasi 

muhim  rol  o‘ynagan.  U  “oromiy  yoki  falastinliklardan  (yahudiy)  kelib 

chiqqan” degan taxminlar mavjud. Ehtimol, u U Sinaxerribning kichik  o‘g‘li 

Asarxaddonning taxtga chiqishida xizmati katta bo‘lgan bo‘lsa kerak. Hatto 

yodgorlik  toshlarida  birgalikda  tasvirlanadi.  Asarxaddon  hukmronligining 

oxirlarida  malika  o‘z  ta’siri  bilan  Ashshurbanapalni  taxt  merosxo‘ri  etib 

tayinlashga erishadi. Xuddi shu ishni, ya’ni aka qolib ukani, ya’ni o‘z o‘g‘lini 

taxt  merosxo‘ri  deb  e’lon  qilinishni  eri  Sinaxxerib  davrida  ham  amalga 

oshirgan  edi.  Bu  safar  ham  Ashshurbanapalning  akasi  Shamashshumukinni 

(bobillik  malikadan  tug‘ilgan)  Bobilga  hukmdor  qilib  tayinlash  orqali, 

Ossuriyada Ashshurbanapal oliy hokimiyatini o‘rnatadi.  
Ossuriya hukmdorlari saroyiga qo‘shni mamlakatlar hukmdorlar qizlari 

kanizak  sifatida  ham  olib  kelingan  holatlari  uchraydi.  Masalan,  
Yahudiya

podshosi  Yezekiya  ossuriyaliklarning  Quddusning  uzoq  qamal  
qilishidan 

keyin  Sinaxxeribga  o‘z  qizlarini,  kanizaklarini  va  saroy  qo‘shiqchilarini 

yuborishga majbur bo‘lgan.

Sulolaviy  nikohlar  Ossuriya  va  yarim  vassal  hamda  qaram  davlatlar 

o‘rtasida  do‘stona  munosabatlarning  saqlanishga  xizmat  qilish  bilan  
birga 

ularning  Ossuriyaga  sodiqligi  va  tobeligini  ham  muayyan  darajada 

ta’minlagan.

Garov  olish,  tutqunlikda  ushlash.  Ossuriya  o‘z  qudrat  cho‘qqsiga 

chiqqan vaqtida uning tashqi siyosatida tinch munosabatlarni saqlash, 
tuzilgan 

shartnomalarga  qat’iy  amal  qilish  va  o‘z  hukmronligini  ta’minlash  
kafolati 

sifatida tutqunlikda ushlash amaliyotidan keng foydalangan.   
Qaram  mamlakatlarni  tobelikda  ushlab  turish  kafolati  sifatida  ba’zan 

ushbu  mamlakatning  oddiy  aholisi  tutqin  sifatida  garovga  olib  ketilgan 

holatlari  kuzatilgan.  Masalan,  Adad-nerari  II  (mil.avv.  911-890-yy.)  Alzi 

mamlakati (Armaniston tog‘  yonbag‘rilarida) aholisini ushbu hududni bosib 

olgach,  tutqin  sifatida  olib  ketgan.  Xuddi  shunday  Ashshurnasirapal  II 

Armaniston tog‘ yonbag‘ridagi Nirbu va Xabxu mamlakati aholisini asirlikka 

olib ketadi.

Lekin  ko‘pincha  hukmron  sulola  vakillarini  garovga  olib  ketish 

kuzatilib,  odatda,  ularning  ko‘pi  harbiy  harakatlar  davrida  g‘oliblar  qo‘liga 

ushib qolgan. Uaush tog‘idagi urushda Sargon II Urartu hukmdori Rusa Ining 

250  ta  qarindoshini  asirga  oladi.  Asarxaddon  Arzaniyani  (Falastinning 

anubidagi shahar) bosib olgach, uning hukmdori va o‘g‘lini, Misrda Memfisni 

bosib  olgach  Taxarkaning  xotini  va  kanizaklarini,  uning  valiahd-o‘g‘li 

Ushanxuruni,  boshqa  o‘g‘il-qizlarini  garov  tariqasida  asirlikka  olib  ketgan. 

Ashshurbanapal harbiy yurishlarida ham bu kabi holatlar qayd etiladi.  
munosabat umuman boshqacha bo‘lgan. Ashshurbanapalga endi u hukmdorga 

ehtiyoj yo‘q edi, ulardan biron bir siyosiy maqsadni ham ko‘zlamadi. Shuning 

uchun ham,  Xazailning o‘g‘li Uayate, Aribi va Kedar hukmdorlari Ammuladi 

va  Abiyatelar  qafaslarga  itlarning  zanjirida  it  va  chiyabo‘rilar  bilan  birga 

qamalgan,  qafaslar  omma  oldiga  chiqarib  qo‘yilgan.  Yuqorida  ham 

ta’kidlaganimizdek,  Ashshurbanapal  g‘alaba  tantanalarini  nishonlashga 

kirishish uchun iloha Ninlil ibodatxonasiga otlanganda, u mingan aravani otlar 

emas,  balki  tutqinlikka  olingan  Elam  hukmdorlari  –  Tammaritu  II,  Pae, 

Ummanaldash va Aribi knyazi Uayatelar tortishgan. 

O‘z siyosiy maqsadlari yo‘lida yoki g‘olibligi ramzi sifatida tutqunlikda 

ushlash amaliyotidan qadimgi Sharqda boshqa davlatlar ham foydalangan.

Boshpana  berish.  Odatda  ossur  hukmdorlari  o‘z  saroyida  boshqa 

mamlakat  hukmdorlari  xonadonlari  qochoqlariga  bugungi  kun  tushunchasi 

bilan  anglatganda  “siyosiy  boshpana”  berishgan.  Bunday  shaxslar  qaram 

mamlakatlar taxtining merosxo‘rligiga zaxira nomzodlar sifatida qaralgan.   
Mil.avv. 665- va 655-yillar oralig‘ida Elamdan Ossuriyaga  Elam taxtini 

Urtakining kichik ukasi Teumman egallab olishii natijasida marhum podsho 

Urtakining 3 ta o‘g‘li va yana bir hukmdor Ummanaldash II 2 nafar  o‘g‘li, 60 

nafar  qarindoshlari,  a’yonlari  va  o‘z  tarafdorlari  bilan  qochib  kelgan. 

Teummanning  qochoqlarni  qaytarish  talabiga  rad  javobini  bergan 

Ashshurbanapal, ushbu talabdan urush boshlashga bahona sifatida 
foydalandi. 

Bu  urushda  g‘alaba  qozongach,  Madaktu  taxtiga  Urtakining  o‘g‘illaridan 

Ummanigashani, Xidalu taxtiga Tammarituni o‘tqazdi.

Ta’kidlash kerakki, ossuriyaliklarga shunday qochoq hukmdor xonadoni 

vakillaridan  o‘zlarining  siyosiy  o‘yinlari  va  diplomatiyasida  foydalanish 

uchun manfaatdor bo‘lgan. Buni boshqa davlat hukmdorlari ham yaxshigina 

tushunib  yetgan.  Shuning  uchun  ham,  ular  ko‘pincha  shartnoma 

tuzilayotganda  unga  ossuriyaliklar  maxsus  tarzda  Ossuriya  
dushmanlariga 

boshpana bermaslik, ularni boshqa davlatlarga qochib  o‘tishi uchun yordam 

ko‘rsatmaslik bandini qo‘shishgan.  Bunday bandni Ashshur-nerari V ning Bit

Agusi hukmdori Matiilu bilan tuzgan shartnomasida uchratish mumkin.

Shartnomalarda  aks  etsada,  ammo  hamma  payt  ham  bu  shartlar 

bajarilavermagan.  Bobildagi  akalarining  isyonini  bostirgach,  akalari 
“ noma’lum tomonga” qochib ketadi. Aftidan ular Urartuga yoki Ossuriyaga 

qo‘shni  bo‘lgan  Shupriyaga  qochib  ketgan.  Lekin  ular  ortiga  qaytarib 

yuborilmagan bo’lsa kerak. Chunki manbalarda bunday qaydlar kelmagan.

Hukmron  xonadonga  mansub  bo‘lgan  kishilardan  tashqari  o‘sha 

paytlarda  u  yoki  bu  mamlakatdan  qullar,  erkin  kishilar,  majburiyatga 

tortilganlar,  jinoyatchilar  yoki  q o‘shni  mamlakatlar  hududidagi  aybdorlar 

qochib  ketishi  odatiy  holga  aylangan  edi.  Bunday  vaziyatlarda  davlatlar 

o‘rtasida  ziddiyatlar  kelib  chiqqan.  Shupriya  tog‘li  mamlakati  bilan 

Ossuriyaning  ziddiyati  ana  shunday  “oddiy”  kishilar  uchun  sodir  bo‘lgan. 

Ossuriya hukmdorlari Sargon II va Asarxaddon, shuningdek Urartu podshosi 

Rusa I bir necha marta Shupriya hukmdoriga qochoqlarni qaytarish talabi bilan 

nomalar yuborgan. Lekin ular “buyruqlarga” va “yaxshi maslahatlarga” quloq 

solishmagan va qochoqlarni “o‘zlarida” olib qolishgan, ularga “dalalar, bog‘lar 

va uylar” bergan. Bundan ranjigan Asarxaddon oxir-oqibat mil.avv. 673-yilda 

Shupriyaga  bostirib  kiradi.  Mamlakatdagi  barcha  qochoqlarni  ayovsiz 

jismoniy jazolab,  o‘z mamlakatlariga qaytarib yuboradi. Shupriya shu tariqa 

nodo‘stona  munosabat  tufayli  qattiq  jazolandi.  Hatto  uning  hukmdori 

Asarxaddonga  xat  yozib,  unda  uning  achinarli  ahvoli,  boshqalarga,  ya’ni 

ossuriyalik  qochoqlarni  qaytarmayotganlarga  “namuna”  bo‘lish  kerakligini 

aytib o‘tadi.  
Qochoqlarni qabul qilmaslik holatlari ham kuzatiladi. Jumladan, 
Sargon 

II  hukmronligi  davrida  Elam  hukmdori  Shutur-naxxuntye  
ossuriyalik 

tomonidan Bobil taxtidan ag‘darilgan Mardukaplaiddinga boshpana 
berishdan 

bosh tortadi.  Misr fir’avni Shabaka bo‘lsa ossuriyaliklarga ular izlab 
yurgan 

Ashdoddagi qo‘zg‘olon boshlig‘i Iamanini tutib beradi.

Ossuriya  hududiga  boshqa  davlat  aholisining  kirib  kelishlariga  ham 

ba’zan ruxsat berilgan. Ashshurbanapal Elamda qurg‘oqchilik yillarida  
u yerga 

don  yuboradi,  lekin  bu  bilan  ahvolni  o‘nglab  bo‘lmasligini  bilib,  
Ossuriya 

hukmdori ochlikka uchragan elamliklarga to yomg‘ir yog‘ib,  yangi 
hosil yig‘ib 

olingunga qadar Ossuriya hududiga kirib kelishiga va undan keyin 
ketishiga 

ruxsat beradi.

Mavzu: Ossuriya davlatida nikoh diplamatiyasi.

 Qadimgi Sharq davlatlarida bo‘lgani singari Ossuriya diplomatiyasida  ham sulolaviy nikohlarga va hukmdor xonadonlar bilan qarindoshlik  ishtalarini bog‘lashga katta ahamiyat berilgan.  Sargoniylar sulolasi vakillari alohida muhim sharoitlarda o‘z qizlarini  jnabiy hukmdorlar nikohiga berishgan holatlar kuzatiladi. Bu nikoh orqali  ushbu davlatni Ossuriya bilan ittifoq doirasida ushlash zaruriyati, ularning  neytralligini ta’minlashdan tashqari, faol qo‘llab-quvvatlashiga erishishni  maqsad qilib ko‘zlagan. Jumladan, mil.avv. VIII asrda Kichik Osiyoda Tabal  davlatining mavqeyi oshib ketadi. Ossuriyaliklar o‘lpon to‘lashdan va vassal  bo‘lishdan bosh torta boshlagan qonuniy hukmron sulolani taxtdan tushirish  va uning o‘rniga “ishonchli odami”ni qo‘yish uchun nikoh diplomatiyasini  shga soladi. Tabal hukmdori Xullinin g merosxo‘ri Ambaris nikohiga  Sargonning qizi Axatabisha yuboriladi. Malika Tabal saroyida kattagina  mavqega ega bo‘lgan. Lekin bu nikoh ko‘zlangan natijani bermadi. Kuyovi  Rusa (Urartu hukmdori) va Mita (mushklar podshosi) bilan ittifoq tuzish  harakatini boshlaganini razvedka orqali bilgan Sargon II Tabalni qo‘lga kiritib,  uni Ossuriya viloyat boshliqlari boshqaruviga berib yuboradi.

 Mil.avv. VII asrning 70-yillarida Ossuriya uchun murakkab bo‘lgan  siyosiy vaziyat Asarxaddonni harbiy vositalar bilan birgalikda, sulolaviy  nikohlar bilan bog‘liq bo‘lgan diplomatik qadamlar tashlashni taqozo qilgan.  Skiflarni midiyaliklar, mannilar, kimmeriylarning qudratli ittifoqiga  qo‘shilishdan qaytarish va ularni o‘z tomoniga og‘dirib olish maqsadida u  “ skiflar podshosi” Partatuaga o‘z qizini “ittifoq, rost, tinch so‘z, do‘stlik so‘zi,  sodiqlik qasami” uchun beradi. Hatto ushbu nikohning t o‘g‘ri qadam ekanligi  bilash uchun Shamash xudosining bashoratchisiga (orakuliga) murojaat qiladi.  Keyingi voqealar rivoji ushbu qaror haqiqatda muvaffaqiyatli bo‘lganligini  ko‘rsatib berdi. Chunki Asarxaddon davridan skiflar Ossuriya tomoniga o‘tib  ketdi, Madiy (Partatuaning o‘g‘li) sodiq e’tiqod bilan o‘z tog‘asi  Ashshurbanapalga xizmat qilgan.  Ossuriyada, aksincha holatdagi, ya’ni Ossuriya saroyi boshqa  mamlakatlardan malikalarni olish ham kuzatiladi. Hatto “ajnabiy” malikalar  ossur saroyida muhim rol o‘ynash darajasigacha chiqa olgan. Masalan,  Shamshi-Adad V Bobil malikasi Shammuramatga uylangan bo‘lib, u eri

 vafotidan keyin o‘g‘li Adad-nerari III kichikligi uchun muayyan muddat  regentsha sifatida mamlakatni idora etgan. Adad -nerari III davrida Bobil  xudosi Nabu xudo sifatida ulug‘lanishi, unga atab ibodatxonalar bunyod  etilishi, hatto hukmdorning o‘zi undan “o‘ziga va yaqinlariga tinchlik”  so‘rashining tag zamirida aftidan, Shammuramat ta’siri yotsa kerak. Antik  mualliflar asarlarida Ossuriya davlatining ichki va tashqi yuksalishining  ramziy ifodachisi bo‘lgan Shammuramat afsonaviy Semiramida timsoliga  tenglashtiriladi.  Bir necha ossur hukmdorlarining siyosati va diplomatiyasida  Sinaxxeribning Nakiya (ossurcha. Zakutu – “Toza”) deb ataluvchi rafiqasi  muhim rol o‘ynagan. U “oromiy yoki falastinliklardan (yahudiy) kelib  chiqqan” degan taxminlar mavjud. Ehtimol, u U Sinaxerribning kichik o‘g‘li  Asarxaddonning taxtga chiqishida xizmati katta bo‘lgan bo‘lsa kerak. Hatto  yodgorlik toshlarida birgalikda tasvirlanadi. Asarxaddon hukmronligining  oxirlarida malika o‘z ta’siri bilan Ashshurbanapalni taxt merosxo‘ri etib  tayinlashga erishadi. Xuddi shu ishni, ya’ni aka qolib ukani, ya’ni o‘z o‘g‘lini  taxt merosxo‘ri deb e’lon qilinishni eri Sinaxxerib davrida ham amalga  oshirgan edi. Bu safar ham Ashshurbanapalning akasi Shamashshumukinni  (bobillik malikadan tug‘ilgan) Bobilga hukmdor qilib tayinlash orqali,  Ossuriyada Ashshurbanapal oliy hokimiyatini o‘rnatadi.