logo

Paranjini tashlash ozodlik qabilida

Загружено в:

10.08.2023

Скачано:

0

Размер:

216.8662109375 KB
PARANJINI TASHLASH  
OZODLIK QABILIDA  •
Hujum  -  paranjini  tashlash  va  ayollarni  ichkaridan  tashqariga  chiqarish  kam- 
•
paniyasi  tantanali  ravishda    1927-yilning  8-martida,  Xalqaro  xotin-qizlar  kunida    boshlandi.   
Shu kuni Toshkent,  Samarqand,  Qoqon va Andijonning eski shahar-  laridagi  namoyishlarda 
minglab  ayol  paranji va  chachvonini gulxanga  uloqtirdi 
•
va    «yangi  hayot»    boshlaganini  e’lon    qildi.    Bunday  yig'ilishlar  kelasi    oylarda  bu-  tun 
O'zbekiston  bo'ylab  o'tdi.  Ommaviy  paranji  tashlashlar  sahnalashtirilgan  xat-ti-harakat  bolib, 
ishtirokchilar uchun ham dahshatga, ham junbishga keltiruvchi 
•
voqeaga  aylanar,  chunki  ular  odat  va  din  orqali  belgilangan  hayo,  odob  chegaralaridan 
o‘tayotgandilar. Tayyorgarligiga bir necha oy ketgan Hujum kampaniya - si ulkan safarbarlik 
harakati bo'lib, ayollar borasidagi partiya siyosatida salmoqli o'zgarishni anglatardi.1926-
yilyozida Jenotdel o‘z aravasini mafkuraviy front otigabogladi va Ozbekistonda  ayollar  
o'rtasida  ishlarni  faollashtirish  kerakligini  urguladi50.  •
Markaziy    Qomitaning    bu    ishlarni    «jadallashtirish»    haqidagi    talabnomasiga    binoan 
Sredazbyuro  harakatga  tushdi.  Bir  qator  qurultoylar  davomida  partiyaning  «ayollar 
o‘rtasidagi  ishining»    maqsadlari  tobora  dadillashdi:    maqsad  endi  ayollarga  ta’lim  berishni   
cheklayotgan,  ularni  o‘z girdobida  saqlayotgan,  samarali mehnat  qilishdan man etayotgan 
qoloq  urf-odatlarga  qarshi  to‘laqonli  hujumga  aylandi51.  Jenotdel  faollarining  oktyabrdagi 
qurultoyida  kampaniya  shiori  sifatida  «hujum»  iborasi  qabul  qilindi.  Lekin  paranjini 
tashlashga  bolgan  u  rg  u  partiya  ichida  bahs-munozarani  qo'zgab,    1927-yil  boshiga  qadar 
«Hujum»  kampaniyasining  asosiy  qismiga  aylanmadi52  (Sredazbyuroning  rejasi  sifatida 
«Hujum»  butun  O  rta  Osiyoda  tatbiq  etilishi  kerak  edi.  Lekin  ayollari  orasida  paranji-
chachvon  urfda  bolmagani  uchun  kochmanchilar  maskanlarida  «Hujum»  qalin  va  erta 
nikohga  qarshi  kurash  bilan  almashtirildi)53.  Shu  tariqa  kampaniya  ayollarning  tobeligi  va 
ichkarida saqlanishida asosiy instrument deb qaralgan paranjiga hujumga aylanib ketdi.   •
Paranjini  tash lash  yuzni  ochishni  anglatardi;  bunda  yevropacha  kiyinish  shart  emasdi.   
Paranjisini  tashlagan  aksar  ayollar  boshini  romol  bilan  o'rab  olgandi.Ilk  paranji  tashlashlar 
juda  katta  jur’atni  talab  etar,  keng  tus  olishi  ham  amrimahol  edi.  Kampaniya  davom  etarkan, 
endi  «o‘z»  ayolini  ozodlikka  chiqarish  vazifasipartiyaning    erkak    a’zolari    boyniga    tushdi.   
«Hujum»    ko‘p  jihatdan    erkaklarning  ayollar  ustidan  hokimiyatini,  ba’zan  boshqa  erkaklar 
orqali, namoyish etish ama-liyotiga aylandi.  Asaka  qishlog'ida mahalliy madaniyat ishchilari  
ittifoqi  qaysiki  a’zosining    ayoli    paranjisini    tashlasa,    shuning  nomi    qizil    peshtaxtaga 
yozilishini,  aksincha,  paranjisini  tashlamaganlarning  erlari  ishdan    (partiya  a’zosi  bo‘lsa,  par	
 
tiya    safidan    ham)    haydalishiga  qaror  qildi54.    Uychi    qishlog'ining  kotibi    Buzruk-  xonov 
mahalliy o‘n besh imomdan  ayollar paranjisini tashlashi haqidagi fatvoni talab qildi. Imomlar 
bu  talabni  rad  etgach,  Buzrukxonov  ularning  bir  qanchasini  qamatib,    qishloqdagi    ayollarga 
ertangi yig'ilishga kelishni  buyurdi.  Qatnashmaganlarni esa militsiya bilan qorqitdi55.   •
Samarqandda targ‘ibot guruhi  paranjisini yechmagan   ayollarga  qoshimcha  soliq bilan  tahdid   qildi.  
Samarqand    atrofidagi  Kokmasjid  mahallasida    mufti    Fayzullaning    qizi    qarshilik  korsatgan   
ayollarning  paranjisiga  yopishib,  zo'rlab  yechtirdi56.  Ba’zi  erkaklar  paranjini  tashlashni  fahsh-  ga   
ijozat  deb  bilgan.  Axkochi  qishlog‘idagi  toyga  o'zaro  yordam jamiyati  koti bi Umarali Mirzaxonov 
Andijondan o‘zi bilan to‘rt paranjisiz ayolni olib kelgan. Mirzaxonov va uning dostlari bu ayollar bilan 
«aysh-ishrat bazmi»ni uyushtirgan. Natijada qishloqdagilarda paranjisini tashlagan ayollar «ichib, aysh-
ishrat  qilishga  majbur»    degan    noto‘g‘ri    tasaw  ur    shakllanganini    qayd    etgan    OGPUning    gazabi 
qaynagan.    Kosonsoyda  rayon  ispolkomi  rahbari  faol  ayolni  eridan  ajratib,  oziga  oynash 
tutgan57.Boshqa  kampaniyalardan  farqli  olaroq,    «Hujum»    aholining  ommaviy,  ba’zan  qonli   
chiqishlariga  sabab  bo‘ldi.  Aksar  ayol  hayo-iboni  deb  yoki  atrofdagilari- ning  salbiy munosabati  
deb  paranjisini  tashlashni xohlamagan.  Ayrim  erkaklar uchun paranjiga hujum ularning axloqiy tizim 
 (tartib)  haqidagi tasawuriga hu- jumni anglatardi. Ayollar ham, erkaklar ham «Hujum» kampaniyasiga 
qarshi  undan    o'zini    chetga    tortish  yo    unga  ko‘z  yumish    orqali  kurashishdi.    Ba’zi joylarda  erkaklar 
masjid va kochalarda namoyish o‘tkazishdi.  Chustdagi namoyishlardan biri qonli toqnashuvga aylanib 
ketdi. Xaloyiq militsionerni o'ldirib, shahar sovet kengashi binosini taladi58.   •
Iyulda  Qoqon  atrofidagi  bir  qishloqda  o'tgan  yigilish-  da  targ'ibotchi  bilan  uni  qoriqlayotgan  militsioner 
tumtaraqay  qochishiga  tog‘riYagona  arxiv  ishidan  olingan  hujumga  nisbatan  bu  munosabatlar  voqea 
borasida  tasawur  berish  uchun  bu  yerda  keltirildi.  Ko'plab  shunga  o'xshash  voqealar  quyidagi  manbada 
batafsil yoritilgan: Douglas Northrop. Veiled Empire: Gender and Power in Stalinist Central Asia. - Ithaca, 
2004.58  РГАСПИ ,  ф . 62, on. 2,  д . 883,  л . 31 - 32; bu voqea quyidagi manbada batafsil yoritilgan: Douglas 
Northrop. Veiled Empire: Gender and Power in Stalinist Central Asia. - Ithaca, 2004.  - P. 139 -  163), lekin 
muallif uning ahamiyatini, partiyani va OGPU keltirib chiqargan xavotir darajasini bo'rttirib yuborgan.
•
356    XI    BOBkelgan59.  Lekin  hujumning  bor  og'irligi  paranjisini  tashlagan  ayollar  boshiga  tushdi. 
«Hujum» boshlanishi  bilan paranjisini tashlagan ayollar zo'ravonlik qurboniga aylandi. Ularni fohisha deb 
tahqirlashdi;  jamoat  joylarida  tanbeh  berildi;  kaltaklandi,  zorlandi  va  o‘ldirildi.  Aniq  raqamlarni  keltirish 
qiyin, lekin kampaniya davom etgan uch yil mobaynida yuzlarcha ayol  о  ldirildi, undan-da ortig‘i zo rlandi, 
jabrlandi.  Natijada  paranjini  tashlash  xavfli  tus  oldi,  qo'rquv  sabab  ayollarning kopi  qayta  paranjiga 
kirdi.    Tursunoy  Saidazimova  va    Nurxon   Yo‘ldoshxo‘jayeva  kabi    yosh    aktrisalar    ham    «oilaga    isnod   
keltirgani  uchun»  qarindoshlari  tomo- nidan oldirilgan. Ular yangi hayotning qurbonlariga aylandilar.  •
Hamma    ayollar  ham    qorqmagan.    Zo'ravonlik  faol    ayollar  va  yangi  paranjini  tashlaganlar 
shijoatiniyanada oshirdi. Jenotdel talabi bilan Ozbekiston hukumati ayollarga  nisbatan  zoravonlik  
uchun jazolarni  kuchaytirdi.  1928-yil  oktyabrida davlat paranjisini  tashlagan  ayolni  oldirishni  
terroristik  akt    deb    belgilab    qoydi.  Ba’zi    qotillarning    «ko‘rgazma»    sud  jarayoni    matbuotda   
keng yoritildi.  1930-yil- ga  kelib  okrug  sudlari  ayollarga  qarshi  jinoyatchilarga  tezroq  hukm  
chiqarish  boyicha    «sotsialistik    raqobat»ga    kirishdi60.    Sovet    davlati    ozini    paranji    tashla gan   
ayollarning    va    yangi    hayotning    himoyachisi    sifatida    taqdim    etdi.    Jenotdel  esa    paranjini   
taqiqlaydigan    qonun    ishlab    chiqishni    talab    qildi.    Bu    masala    ikki  yil    muhokama    qilingach,   
1929-yil    aprelida,    O'zbekiston    sovetlarining    Uchinchi  kongressi  arafasida,  Samarqandning 
markaziy  kochasida  ayollar  shunday  qonun  talabida    namoyish    o'tkazdi.    Komsomol    vakili   
sifatida  Saodat  Shamshiyeva  ta- lab-istakni  Kongressdagi  nutqida  keltirdi.  Lekin  bu  amalga  
oshmadi.    Kongress  ayollarni  sovet  tashkilotlari  va  ishga  jalb  qilmasdan  ozodlikka  chiqarib 
bolmaydi  degan    fikrda  yuqoridagi    talablarni  qollab-quwatlamadi.    Paranjini  tashlash    ixti-  yoriy 
bo'lishi  kerak  edi,  qonun  bilan  belgilangan  harakat  shaklida  emas61.Shu  zayl  «Hujum» 
kampaniyasi o'zbek madaniyati va o'zligi borasidagi bahslar maydoniga  aylandi.   •
Ayollarning  jamiyatdagi    orni    haqida    inqilob    davridan    beri  tortishib  kelingan,  jadidlar  ham  bu 
masalada  faol  edilar.    Lekin  partiya  «Hujum»  orqali  ayol  yopinchig'ining  manosini,  umuman 
olganda,  ayol  masalasini  «o‘zini-  ki»  qilib  oldi.  Jadidlar  nazdida,  ayol  yopinchig'i  ta  lim  va  millat 
masalasiga bog'liq edi.  1924-yil Toshkentda yig'ilgan Yangi hayot dostlari  (6-bobni qarang)  ulamo 
larni  tanqid  qilgan,  lekin  asosan  ayollarning  ta’limi  va  jamiyatdagi  o  rn  i  masalasi-59  РГАСПИ ,  ф . 
62, on. 4, d, 112,  л . 14. 60 Qarang:  Договор  по  выполнению  социалистического  соревнования  
по  раскрепощению  женшин между Окрсудом Хорезма и вызвавшего Окрсуда Кашка-дарьи // 
УзР  МДА,  904-фонд,  1-руйхат,  313-иш,  23- в   ( июнь   1930).61  Kamp.    New Woman.    207    -    210;   
qonun    bo'yicha    keng    muhokamalar    uchun    qarang:    Northrop.    Veiled  Empire.    -    P.285  -  301; 
Алимова  Д.А.  Женский  вопрос  в  Средней  Азии:    история  изучения  и  современне  проблемы.  - 
Ташкент,    1989.  -  С.21  -  24.  Shubhasiz,  sovetlar  qonunchilikdan  ham  foydalangan;  kopxotinlilik, 
bolalar nikohi va qalin - bularning bari Ozbekistonda qonunan taqiqlangan.
•
HUJUM    357ga  ahamiyat    qaratgan.    «Hujum»    kampaniyasi  boshlangan  kunda    Hamza  paranji 
tanqidini davrning antiklerikalizm  ruhida, lekin ekspluatatsiya lisonini qoshgan holda izohlagan edi:  •
Bugun  8-martHay,  hay,  paranji  degan  yot  narsa,  qo  ling  iflos,  ozbek  xotin-qizlariga  yaqin  kelma, 
o'zingni  chetga  tort!O  n    uch    asrdan    beri    bechora    xotinlarni    nafsi    ammorang    uchun    em    qilib 
kelgan  mulla,  bu  englik  kafanlarni  bu  kun  bogchalab  yelkangga  ort! [...]Ha, domulla!Hayrat  
barmog‘ini  tishlayu bir bog‘  poxolga oxshagan  soqolingni  tutam- la!  Sallangni  bosibroq  kiygil-
da,    bir    oz    kallani    xamla.    «Nega    xotinlar  paranjini  tashlaydilar»    deb  xafa  bo'lsang,  burningni 
tishla-yu ko'zingni namla!  [...]Ey mutaassib pes,Sandalda o'tirib ko'knorni ez!Taryakdan tanovul et-
da,  ko‘k  choyni  damla,Oxiratga  safar  qilish  uchun  kamarni  bog‘la!Lekin  senga  bir  nasihatim 
bor:Keltirgan paranji-chimmatlaringni ozing bilan birga olib ket, u bilan qabringga borib yot!Paranji 
va  chimmat!Tezroq  kelgan  joyingga  qayt,Makkaga  safar  qil,Joyingni  saqar  qil!62Hujum   
kampaniyasi    ayol    yopinchigini    uzil-kesil    «sotsializmni    qurish»  mavzusiga    aylantirdi.    Faol   
o‘zbek  ayollari    hujumni  jamiyatda    ayolning  o'rni    ha-  qidagi    awalgi    bahslardan    uzoqlashtirdi.   
Bashorat    Jalolning    yozishicha,    «ba’zi  yoshlarimiz    xotin-singillarini    inqilobdan    keyin    ochgan,   
lekin  ota-onalaridan meros bu paranji  masalasini jiddiy savol  ostiga qoymagan»63.   •
Jenotdelning  yev-  ropalik    faollari    masalani    undan    ham    keskin    qoygan:    «Sharqda   
madaniyatning 62  х,амза    Х,акимзода    Ниёзий.    Бу    кун    -    8    март    //    Янги    Фаргона.   
08.03.1927;  Х,амза.  Тула  асарлар туплами. Т.2. - Б.199 - 200; qisman Marianna Kampning 
tarjimasiga asoslangan. New Woman. - P.174 - 175.63 Башорат Жалол.  8  инчи мартга бир  
совго // Янги  йул.  1927.  №3. - Б.11.  Sobira Xoldorova Hujum harakati boshlanishidan ham 
awalroq  «Yangi  yo‘l»  ayollar  jurnalining  fevral  sonida  «ayollarni  ozod  qilish  ma-  salasi»  tor 
millatchi  aksilinqilobiy  ziyolilar  goyalariga  emas,  balki  lenincha  asosga  qo'yilishi  kerakligini 
ta’kidla- gan. C.X. Хотин-к;излар озодлигининг ленинча куйилиши // Янги йул. 1927. №2. 
-  Б.З  -  5.358    XI    BOByuksalishi    xotin-qizlarni...    bungacha    davom    qilib    kelgan    tanbal   
beharakat    tur-  mushlaridan    chiqarib,    jamoat    va    mahsulot    ishlariga    jalb    qilishga    va   
shunday  qilib    ularni    sa’y-harakat    qizg‘in    ishga,    tekis  huquqliq  grajdanlar  qatorida  butun 
vazifalarni bajarash  ishiga savuq  qila boshladi»64.  Hujum kampaniyasi boshlan- gan  kunda  
chop    etilgan    «Qizil    0  ‘zbekiston»    gazetasining    bosh    sahifasida    e’lon  qilinganidek    (8-
rasmga qarang), hujum yangi hayot va yorqin kelajakning kirib kelayotganini anglatardi.  •
Ayolni  ozod  etish  endi  partiyaning  ezilgan  Sharq  ayoliga  tuhfasiga  aylandi  va  islomga  qarshi 
kurashi bilan uzil-kesil bog'landi. «Qizil O'zbekiston» sahifasidagi paranjisini uloqtirgan, lekin 
boshi romol bilan oralgan ayol yangi hayotga xos maktab,  artel,  kooperativ  do‘kon,  Jenotdel 
  va    sovet    tashkilotlari    -    barcha    zarur  muassasalarga  ega  shahar  boylab  porloq  kelajakka 
intilmoqda. «Yangi yo‘l» ayol lar  jurnali   «Yoqolsin  eski   churuk  turmush!  Yashasin  yangi  
turmush!  Yashasin mehnat xizmatchilari!  Bitsin yolqovlar!  Din, xurofot tarqatg‘uvchi mullo, 
eshonlarga  o‘lim!    Ishchi-mehnatkash  sinifga  ong-bilim!»  kabi  shiorlar  bilan  to'la  edi65. 
Bunday  «yorqin  kelajak»da  islomga  o‘rin  yo‘q  edi.Partiya  ochiq-oydin  yopinchiq  va  ayol 
ozodligi  masalasini  islomga  va  ulamo-  larga  qarshi  kurashga  bogladi.  «Ruhoniylar  bilan 
kurash»ga  shaylanayotgan  par
 tiya    o‘z    mujdasini    targ'ib    etishda    ulamolarning  har    qanday 
yordamini  rad  etdi. Ayollarni paranjidan ozod etish,  aslida,  ayollarni  islomdan  ozod etishga 
  aylandi.  Musulmon    jamiyatida    aynan    din    ayollarning    xor-zor    bolib    yashayotganiga    sa- 
babchi  deb  hisoblanardi.  Ateist  mualliflar  islom  an’anasidagi  goyoki  ayollarni xo'rlovchi 
turli norma va qarashlarga alohida u rg u berib yoritdi.   •
Ularning  fikri-  cha,  nikoh,  aslida,  kelin  oldi-sotdisi  (chunki  Qur’onda  ayolga    mahrberish  buyu- 
rilgan)    bo'lgan.    Mualliflar  merosdagi  notenglikni  yoki    ayolning  maqomi  fiqhda  erkaknikidan 
pastroq  ekanini  alohida  urgulardi66.  Eng  dadil  dalillar  Muhammad  paygambar  va  uning  rafiqalari 
turmushidan  keltirilgan.    Fitratning  «Xudosizlar»  jurnaliga  yozgan    maqolasida    (7-bobni    qarang)   
paygambar    0  ‘zbekistondagi    har  qaysi    boshqa    eshondan    farqli    bo‘lmagan    obrazdek  aks   
ettirilgan.    X.Obidovning  fikricha,  Muhammad  va  uning  ayollari  bilan  bog'liq  holat  tillarda  doston 
bo'lgan  Buxoro    amirinikidan    sira  farq  qilmagan67.    Lekin    islomni    ayollarga  nisbatan    no-
64 ЕленаРилозкуво  [ ЭленаГлазкова ].  Очилганузбекхотин - щзларигакумакга // Янгийул . 1927.№7. 
-  Б .5.65  Янги  й ^ л .    1927.  №10.  -  Б .31.66  Кх ,.    ' Абидаф ,  Д 1 н  ва  азад !- йи  занан ,  транс .   
Н . Эркайиф .    -  Душанбе ,    1930.  -  С .22  -  24;  Алиъуллин .  Хотин-к;излар  уртасида.  -  Б.19  -  20; 
Рашидхон.  Ислом  ва  хотин-цизлар  //  Худосизлар.    1928.  №6.  -  Б.8    -  13  (asosan  quyidagi  tatar 
yozuvchisining  fikrlarini  ozbekchaga  tarjimasi:  Х,ади  Келдибек.  Ислам  х;ам  кх;атш-  щзлар.  - 
Казан,  1928.67  Фитрат.  Зайд  ва  Зайнаб  //  Худосизлар.    1928.  №4.  -  Б.28  -  33;  №5.  -  Б.22  -  26; 
'Абидаф. Дш ва азад!- йи занан.  - С.23  -  24.  Bu  iddaolar G'arb aksilislomiy diskursining asosi 
bo'lgan, lekin kamdan-kam  hollarda  musulmon jamiyatining o'zida ishlatilgan.  •
«Yangi  turmush    -  yoruq  dunyoga».  Qizil  0  ‘zbekiston.  07.03.1927360    XI    BOBhaqlik  bilan  uzil-kesil  boglagan 
rejissyor  Oleg  Frelix  boldi.  Eshonning  ishqiy  sar-  guzashtlari    haqidagi    1931-yilda    olingan    «Avliyo    qizi»    filmida   
sufiylarning    zikri  jinsiy  zoravonlik  bilan  tenglashtirilgan  epizod  mavjud68.Ayol  ozodligi  masalasining  partiya 
tomonidan o‘zlashtirib olingani jadidlarni noqulay ahvolga qo'ydi. Ayolni ozodlikka chiqarishni jadidlar ham xohlagan, 
lekin  ular  bu  ishda  partiya  qo'llayotgan    usullardan  norozi  edi.    Garchi  Hamza  eng  shi-  joatli  tarafdor  bo‘lsa-da, 
matbuotda  unga  qarshi  chiqish  kuzatilmagan.  Tanqidga  uchragan  jadidlar  ayollar  masalasidan  o'zini  himoya  qilishda 
foydalanishi  mum-  kin  edi.  Cho‘lpon  ayol  yopinchig‘i  mavzusida  «Zamona  xotini»  dramasini  yozgan.  U    yana   
Moskvadagi    o‘zbek    drama    studiyasidagi    o'zining    shogirdi    bo'lmish,    ya-  qinlari  tomonidan  o'ldirilgan  Tursunoy 
Saidazimova  janozasida  qatnashib,    unga  marsiya  bag'ishlagan69.  Hamza  ham  Tursunoyga  bag'ishlab  marsiya 
yozgan70.«Hujum»ni    faqatgina    mafkuraviy    front    kontekstida    anglash    mumkin.    Eski  maktablarga  qarshi   
kampaniya  kabi    «Hujum»    ham    awal    respublikaning  «ilgor»  hududlarida  boshlanib,  undan  keyingina  boshqa 
hududlarga  yoyilishi  kerak  edi.  Shuningdek,  partiya  azolari  boyniga  alohida  mas’uliyat  yuklangandi,  aynan    ular 
namuna  sifatida  o‘z  xonadonidagi  xotin-qizlar  paranjisini  tashlattirishi  zarur  edi.  Xuddi    lotin    alifbosiga  o‘tish 
jarayoniga oxshab    partiya    amalda  mavjud   (jadidlar  boshlagan)   madaniy loyihani  o‘zlashtirib   olib,  loyihaga o'ziga   
mos    ma’noni  yukladi.    Masjid    va    ziyoratgohlarni    yopish    kampaniyasidek    «Hujum»    ozbek    jamiyatida 
hokimiyatning  mavjud  munosabatlari  ustiga  qoplandi.    Lekin    «Hujum»ni  tadqiq  etgan    olimlar  ozgina  chetga  og‘ib 
ketganga oxshaydi.  Sovet davlati haqida  tadqiqot qilib,  faqatgina yoki  asosan  rus tilidagi  hujjatlar orqali   •
HUJUM    361birini  ham  inkor  etmasdi.  Inqilob  va  ocharchilikni  boshidan  kechirgan,    15  yildan  ortiq  ixtilof  va  qonli  fuqarolar 
urushi  girdobida  yashagan  tarqoq  jamiyatni  yaxlit  «ozbekmusulmon  jamiyati»  deb  atab  bolmasa  kerak.  Ozbek  jamiyati 
kelajakha-  qidagi    turli    tasawurlar    ortasidagi    raqobat  va    ixtiloflarga  tola    edi.    «Mafkuraviy  front»ning  ochilishi  bilan  sodir 
bolgan  narsa  shu  boldiki,  partiya  awal  o'zgarish-  lar    ma’nosini    o'zlashtirib,    monopollashtirdi    va  bu    monopoliyaga    qarshi   
bolgan- larni  awal  nazariy,  songra  jismonan  chetlashtirdi.  Lekin  partiya  mafkuraviy frontni  qandaydir  «yaxlit  musulmon  
o‘zbek    madaniyatiga»    qarshi    emas,    oziga  raqobatchi  va  muqobil    modernizatsiyaparvar  elitaga    qarshi    ochgandi.    Zamona- 
viylik  hamda  o'zgarish  borasidagi  ikki  raqobatchi  tasawurining  toqnashuvi edi  bu;  ikki  tomon  ham  qoloqlikka  barham  
berish  istagida yurar,  ikkisida ham amaldagi  urf-odat,  an’ana  va  madaniyatga  ortiq  toqat  qolmagandi.  «Hujum»ni sovet-
o‘zbek  toqnashuvi  deb  qarash  uni  barcha  sotsiologik  ma’nodan  mahrum etadi,  chunki bunday qarash  mazkur kampaniya  
mahalliy  darajada    qanday  olib  borilgani  yoki  Buzrukxonov,  Saidov  kabilarning  undagi  manfaati  haqida  tasawur  bermaydi. 
Bunday  qarash,  shuningdek,  sovet-ozbek  chegarasi  boylab  emas,  balki  to‘laligicha  gender  chegaralari  boylab  o‘tgan 
zoravonliklar sababini ham tushun- tirib berolmaydi.Hujum kampaniyasi  sinf kategoriyalarining  o'rnini  gender kategoriyalari  
ol-  ganini  ham  anglatmaydi.    Gender  kategoriyasini  sovetlar  na  anglagan,    na  undan  amalda    foydalangan.    Paranjiga    hujum   
koproq  ayollarga  mustaqil  iroda  berish uchun emas, ularni mehnat munosabatlariga tortish va qoloqlik belgisi hisoblan- mish 
an’analarni  yoqqa  chiqarish  uchungina  amalga  oshirilgan.  Kampaniya  maq-  sadi  gender  munosabatlarini  qayta  ko‘rib  chiqish 
bolmagan.  Ayollarni  ozod  etish  muhaqqaq  shahvoniy  yoki  gender  inqilobi  tushunchalariga  ham  bog'liq    emasdi.  «Hujum»   
sovetlarning    Olrta    Osiyo    jamiyatiga    kirib    borishining    asosiy    vositasi    ham    bolmagan,    balki    O'rta    Osiyodagi    madaniy   
o‘zgarishlar jarayoni  ustidan partiya  rahbarligini  ornatish  uchun  amalga  oshirilgan  turkum  tashabbuslardan 
•
birigina  edi.  •
Yer    islohoti  yoki    paxta    monokulturasini    tatbiq    etish    kabi    iqtisodiy  tashabbuslar  partiya  uchun    «Hujum»dan   
ancha  muhimroq  hisoblangan;    Hujum  kampaniyasi  davomida  ko'tarilgan  barcha  yondosh  mavzular  (mahalliy 
kadrlarga  ishonchsizlik,  do‘st  va  dushmanga  ajratish,  o‘lka  qoloqligi)  boshqa  siyosiy  tashab buslar  doirasida  ham 
kuzatilgan.Bu yerda aks etgan qoloqlikka  qarshi sovet hujumi haqidagi hikoya bizni osha davrdagi  Ozbekistondagi  
kuchlar    balansini    qayta    korib    chiqishga    undashi    ke	
 rak.    Partiya  va  OGPU  hujjatlari  mahalliy  kadrlarning  o‘zi 
islom  ta’siridan  qutula  olmasligi  yoki  buni  istamasligi  haqidagi  xavotirlarga  tola.    Sredazbyuro  targ‘ibot  bolimi 
rahbari  Is’hoq  Xonsuvarov  yopiq  yigllishlarning  birida  aytganidek,  parti-362    XI    BOBya  a’zolari  aksildiniy 
targ'ibotdan  o'zlarini  olib  qochib,    «ba’zilari  hatto  bu  ishdan  qo'rqadilar...    Bir  necha  eshoni  bo‘la  turib  bitta  ham 
kommunisti  mavjud  bo'lma-  gan    mahallalar  ko‘p.    Na    OGPU,    na    militsiya    ularga    yordam    bera    oladi;    qorquv 
sababini  tushunsa  bo'ladi»72.  Partiya  safidagi  mafkuraviy  e’tiqod  zaifligini  mat- buotda tanqid  qilish  oddiy hoi  
edi.  «Aksariyat kommunistlarimizning ozi  eski- cha hayot tarzidan  qutulmagan.  Ular o‘z singillarini nikohlab,  o‘t 
ustidan    sakra-  tib    to  y  qilib    beryapti»,    -    deyiladi  mana    shunday  odatiy  shikoyatlardan    birida73.  Tarixchilar   
bunday    gaplarni    boricha    qabul    qilib,    ulardan    0  ‘rta    Osiyoda    sovet  hokimiyatining  zaifligi    haqida  xulosa 
chiqarmoqda74.  To‘g‘ri, partiya rahbariyati va  OGPU  mahalliy kadrlar haqida juda  ham yuqori  fikrda bolmagan,  
lekin  bu ishonchsizlikdan mahalliy kadrlar faollikka qodir bo'lmagan degan xulosa chiqarish noto‘g‘ri. «Hujum»ning 
aksar  tadbirlarini  o'zbeklarning  o‘zi  amalga  oshirgan.  Maktablarni  yopib,  ularning  mol-mulkini  musodara  qilgan 
«uchliklar»  ham  toliq  mahalliy  aholi  vakillaridan  iborat  bo'lgan.  Bu  «uchlik»  bilan  birga  yurgan  doktor-  largina   
asosan  yevropalik  bo'lgan.

PARANJINI TASHLASH OZODLIK QABILIDA

• Hujum - paranjini tashlash va ayollarni ichkaridan tashqariga chiqarish kam- • paniyasi tantanali ravishda 1927-yilning 8-martida, Xalqaro xotin-qizlar kunida boshlandi. Shu kuni Toshkent, Samarqand, Qoqon va Andijonning eski shahar- laridagi namoyishlarda minglab ayol paranji va chachvonini gulxanga uloqtirdi • va «yangi hayot» boshlaganini e’lon qildi. Bunday yig'ilishlar kelasi oylarda bu- tun O'zbekiston bo'ylab o'tdi. Ommaviy paranji tashlashlar sahnalashtirilgan xat-ti-harakat bolib, ishtirokchilar uchun ham dahshatga, ham junbishga keltiruvchi • voqeaga aylanar, chunki ular odat va din orqali belgilangan hayo, odob chegaralaridan o‘tayotgandilar. Tayyorgarligiga bir necha oy ketgan Hujum kampaniya - si ulkan safarbarlik harakati bo'lib, ayollar borasidagi partiya siyosatida salmoqli o'zgarishni anglatardi.1926- yilyozida Jenotdel o‘z aravasini mafkuraviy front otigabogladi va Ozbekistonda ayollar o'rtasida ishlarni faollashtirish kerakligini urguladi50.

• Markaziy Qomitaning bu ishlarni «jadallashtirish» haqidagi talabnomasiga binoan Sredazbyuro harakatga tushdi. Bir qator qurultoylar davomida partiyaning «ayollar o‘rtasidagi ishining» maqsadlari tobora dadillashdi: maqsad endi ayollarga ta’lim berishni cheklayotgan, ularni o‘z girdobida saqlayotgan, samarali mehnat qilishdan man etayotgan qoloq urf-odatlarga qarshi to‘laqonli hujumga aylandi51. Jenotdel faollarining oktyabrdagi qurultoyida kampaniya shiori sifatida «hujum» iborasi qabul qilindi. Lekin paranjini tashlashga bolgan u rg u partiya ichida bahs-munozarani qo'zgab, 1927-yil boshiga qadar «Hujum» kampaniyasining asosiy qismiga aylanmadi52 (Sredazbyuroning rejasi sifatida «Hujum» butun O rta Osiyoda tatbiq etilishi kerak edi. Lekin ayollari orasida paranji- chachvon urfda bolmagani uchun kochmanchilar maskanlarida «Hujum» qalin va erta nikohga qarshi kurash bilan almashtirildi)53. Shu tariqa kampaniya ayollarning tobeligi va ichkarida saqlanishida asosiy instrument deb qaralgan paranjiga hujumga aylanib ketdi.

• Paranjini tash lash yuzni ochishni anglatardi; bunda yevropacha kiyinish shart emasdi. Paranjisini tashlagan aksar ayollar boshini romol bilan o'rab olgandi.Ilk paranji tashlashlar juda katta jur’atni talab etar, keng tus olishi ham amrimahol edi. Kampaniya davom etarkan, endi «o‘z» ayolini ozodlikka chiqarish vazifasipartiyaning erkak a’zolari boyniga tushdi. «Hujum» ko‘p jihatdan erkaklarning ayollar ustidan hokimiyatini, ba’zan boshqa erkaklar orqali, namoyish etish ama-liyotiga aylandi. Asaka qishlog'ida mahalliy madaniyat ishchilari ittifoqi qaysiki a’zosining ayoli paranjisini tashlasa, shuning nomi qizil peshtaxtaga yozilishini, aksincha, paranjisini tashlamaganlarning erlari ishdan (partiya a’zosi bo‘lsa, par tiya safidan ham) haydalishiga qaror qildi54. Uychi qishlog'ining kotibi Buzruk- xonov mahalliy o‘n besh imomdan ayollar paranjisini tashlashi haqidagi fatvoni talab qildi. Imomlar bu talabni rad etgach, Buzrukxonov ularning bir qanchasini qamatib, qishloqdagi ayollarga ertangi yig'ilishga kelishni buyurdi. Qatnashmaganlarni esa militsiya bilan qorqitdi55.

• Samarqandda targ‘ibot guruhi paranjisini yechmagan ayollarga qoshimcha soliq bilan tahdid qildi. Samarqand atrofidagi Kokmasjid mahallasida mufti Fayzullaning qizi qarshilik korsatgan ayollarning paranjisiga yopishib, zo'rlab yechtirdi56. Ba’zi erkaklar paranjini tashlashni fahsh- ga ijozat deb bilgan. Axkochi qishlog‘idagi toyga o'zaro yordam jamiyati koti bi Umarali Mirzaxonov Andijondan o‘zi bilan to‘rt paranjisiz ayolni olib kelgan. Mirzaxonov va uning dostlari bu ayollar bilan «aysh-ishrat bazmi»ni uyushtirgan. Natijada qishloqdagilarda paranjisini tashlagan ayollar «ichib, aysh- ishrat qilishga majbur» degan noto‘g‘ri tasaw ur shakllanganini qayd etgan OGPUning gazabi qaynagan. Kosonsoyda rayon ispolkomi rahbari faol ayolni eridan ajratib, oziga oynash tutgan57.Boshqa kampaniyalardan farqli olaroq, «Hujum» aholining ommaviy, ba’zan qonli chiqishlariga sabab bo‘ldi. Aksar ayol hayo-iboni deb yoki atrofdagilari- ning salbiy munosabati deb paranjisini tashlashni xohlamagan. Ayrim erkaklar uchun paranjiga hujum ularning axloqiy tizim (tartib) haqidagi tasawuriga hu- jumni anglatardi. Ayollar ham, erkaklar ham «Hujum» kampaniyasiga qarshi undan o'zini chetga tortish yo unga ko‘z yumish orqali kurashishdi. Ba’zi joylarda erkaklar masjid va kochalarda namoyish o‘tkazishdi. Chustdagi namoyishlardan biri qonli toqnashuvga aylanib ketdi. Xaloyiq militsionerni o'ldirib, shahar sovet kengashi binosini taladi58.