logo

Pedagogik mahoratining asosiy kompanetlarini órganish

Загружено в:

10.08.2023

Скачано:

0

Размер:

62.572265625 KB
P E DAG O G I K   M A H O R AT I N I N G   A S O S I Y  
KO M PA N E T L A R I N I   Ó R G A N I S H P E D AG O G I K   M A H O R AT
Pedagogik faoliyatning mazmuni.
Pedagogik faoliyatning asosiy komponentlari.
Pedagogik faoliyatning insonparvarlikka yo‘naliganligi.
O‘qituvchilik mahorat.
Pedagogik faoliyatda qobiliyat.
Pedagogik mahoratning mezonlari va prinsiplari. P E D AG O G I K   F AO L I YAT N I N G   M A Z M U N I  
Boshqa barcha faoliyatlar kabi pedagogik faoliyat 
ham o‘zining xususiyatlari bilan ajralib turuvchi 
maqsad, vazifa, obyekt, subyektdan va 
komponetlardan iborat.
•
Pedagogik faoliyatning maqsadi o‘ziga xos 
xususiyatga ega bo‘lib, jamiyat tomonidan 
belgilanadi, va asosan yosh avlod shaxsini har 
tomonlama rivojlantirishga qaratilgan. Ushbu 
faoliyat, avlodlarning o‘zaro ijtimoiy bog‘liq 
aloqalarini amalga oshirishga yoshlarni tayyorlash, 
insonning tabiiy imkoniyatlaridan jamiyat 
tajribalarini egallashda foydalanishdan iborat  P E D AG O G I K   F AO L I YAT N I N G   M A Z M U N I  
•
Shunday qilib, pedagogik faoliyatning maqsadi 
ijtimoiy jihatdan standart tarzda belgilab berilgan 
bo‘lsada, lekin aniq pedagogik holatda vazifalar 
nostandart tarzda kelib chiqadi. Demak, 
o‘qituvchidan aniq holatdan kelib chiqib, 
maqsadni ko‘ra bilish orqali ijtimoiy xolatga 
bog‘langan holda ijodiy yondashuvni talab etadi.  P E D AG O G I K   F AO L I YAT N I N G   M A Z M U N I  
•
O‘qituvchi faoliyati boshqalar faoliyatini boshqarish demakdir. 
Boshqacha qilib aytganda, o‘qituvchi faoliyati o‘quvchilar 
faoliyati asosida quriladigan faoliyatdir. Misol uchun olganda, 
murakkab, ziddiyatli bir holatda pedagog baqirmaslikka, u yoki 
bu shaxsni ajratib ko‘rsatmaslikka harakat qilishi kerak, balki 
tarbiyalanuvchilar o‘zlari mazkur sharoitdan to‘g‘ri xulosa 
chiqarishi uchun imkoniyat bermog‘i lozim (tikilib turishi, jim 
turishi, keskin gapirishi). Albatta, bunday yechim 
tarbiyalanuvchilarning yuqori darajada ongliligidan dalolat 
bermasada, ular tarbiyachi maqsadi sari borganligini bildiradi. 
Shunday qilib, pedagogik faoliyat maqsadining o‘ziga xos 
tomoni shundaki, u pedagog va o‘quvchi maqsadi ham bo‘lib 
qolishi kerak.  P E D AG O G I K   F AO L I YAT N I N G   M A Z M U N I  
•
Boshqa odamlarning (faoliyatini boshqarish shu 
jihatdan ham murakkabki, tarbiya maqsadi 
tarbiyalanuvchining kelajagini loyihalashtiradi. 
Albatta, bu maqsad o‘qituvchi uchun yaqin va 
tushunarli, chunki u: «Sen bilishing, uddalashing, 
bajarishing kerak», deb talab etadi. Lekin bola shu 
birgina kun tashvishi bilan yashaydi, bugungi kun 
muammosini hal etib boradi. Kelajak uning uchun 
juda ham uzoq. Bunday qarama-qarshilikni tarbiya 
fojiasining asosi deyish mumkin. P E DAG O G I K   FAO L I YAT N I N G   A S O S I Y  
K O M P O N E N T L A R I    
Pedagogik faoliyat obyektining uziga xos tomonlari quyidagicha:
•
Inson tabiatning o‘lik materiali emas, balki takrorlanmas 
individual sifatlari, faqat o‘ziga xos munosabati va bo‘layotgan 
voqealarni o‘zicha tushunadigan, aktiv faoliyat ko‘rsatuvchi 
mavjudotdir. U o‘zining maqsadi, motivlari, xulqi bilan ajralib 
turadigan pedagogik jarayonning ishtirokchisidir. Shunday qilib, 
pedagogik faoliyatning obyekti bir vaqtning o‘zida shu 
faoliyatning subyekti ham hisoblanib, turli pedagogik ta’sirlarga 
turlicha munosabatda bo‘ladi, balki o‘sha ta’sirlarni o‘z ichki 
dunyosi, qarashlari orqali galvirdan o‘tkazadi.  P E DAG O G I K   FAO L I YAT N I N G   A S O S I Y  
K O M P O N E N T L A R I  
Bolaga pedagoglar bilan bir vaqtda uni o‘rab turgan atrof-muhit, 
stixiyali ta’sir, turli yo‘nalishdagi ko‘p qirrali vositalar ham doimo ta’sir 
qilib turadi. Shuning uchun ham pedagogik mehnat barcha ta’sirlarni 
korrektirovka qilib (o‘zgartirib, tuzatib, yangilab) turishni hatto 
tarbiyalanuvchi hatti-harakatini, faoliyatini maqsadli yo‘naltirib 
turishni, ya’ni tarbiya, o‘z-o‘zini tarbiyalash, qayta tarbiyalashni tashkil 
etib turishi talab etiladi. 
Umuman olganda, hozirgi zamon pedagogikasi, hamkorlik 
pedagogikasi ta’lim muassasalarida munosabatlarni 
demokratlashtirishga yo‘naltirilgan bo‘lib, bolani pedagogik 
jarayonning ishtirokchisi, yordamchisiga aylantirib, uning faoliyatini 
faollashtirishga qaratilgan bo‘lishi kerak.  P E DAG O G I K   FAO L I YAT N I N G   A S O S I Y  
K O M P O N E N T L A R I  
Subyekt: - Tarbiyalanuvchiga ta’sir etuvchilar – pedagog, ota-onalar, jamoa.
Tarbiyalanuvchiga ta’sir qiluvchi asosiy vosita – o‘qituvchi shaxsi, uning bilimi va tajribasi. 
O‘quvchilar o‘qituvchi shaxsini qabul qilmasa, uning bilimi, xatti-harakatiga tanqidiy qarasa, 
u holda uning ta’siri yaxshi natija bermaydi.
Agar pedagog shaxsga ahloqiy jihatdan ijobiy ta’sir ko‘rsata olsa, haqiqiy tarbiyachi bo‘la 
oladi, bunga faqat ahloqiy jihatdan o‘z-o‘zini doimiy takomillashtirib borsagina erishish 
mumkin.
Tarbiyaning asosiy vositalari-tarbiyalanuvchi ishtirok etadigan turli ko‘rinishdagi faoliyatlar: 
mehnat, muomala, o‘yin, o‘qish.
•
Bu masalada ayrim pedagoglar subyekt sifatida jamoa faoliyati ko‘rinishidagi ishlab 
chiqarish mehnati bolalar hayotini tashkil etishini o‘qitish jarayoni deb tushunsa, boshqa 
birovlari jamoa ijodiy ishlar orqali jamoani mustahkamlash zarur deb hisoblashadi.  P E DAG O G I K   FAO L I YAT N I N G   A S O S I Y  
K O M P O N E N T L A R I  
O‘quvchi, tarbiyachi faoliyatidagi eng asosiy masalalardan biridir bu, 
o‘quvchi, tarbiyalanuvchi obyektini, tarbiya maqsadini amalga oshirishda 
faol ishtirokchiga, ya’ni o‘zaro ta’sir tizimini yuzaga keltiruvchi subyektga 
aylantirish bo‘lib qolmog‘i lozim. Bu jarayon, asosan, shaxs kelajak hayotini 
ijtimoiylashtirish, uning shaxsiy ehtiyojlarini jamiyat ehtiyoji bilan bog‘lay 
olish, uning mohiyatini anglab yetish orqali amalga oshirish mumkin.
•
Haqiqiy o‘qituvchi pedagogik faoliyatning asosiy komponentlari 
(maqsad, vosita, obyekt, subyekt)ni tushuna borib boshqarishni bilishi, 
maqsadlarni aniqlay olishi, subyektni faollashtirishning zarur vositalarini 
tanlab olishi kerak. Lekin qanday qilib? Qaysi o‘ziga xos shaxsiy 
qobiliyatlar, ichki imkoniyatlar hisobiga? O‘z shaxsining nimasiga tayanib 
aytilganlarni amalga oshiradi?  P E DAG O G I K   FAO L I YAT N I N G   A S O S I Y  
K O M P O N E N T L A R I  
Biz bu yerda pedagogik mahoratni shaxsiy faoliyat nuqtai na-zaridan 
tushunishga harakat qilamiz hamda uni kasbiy faoliyatni tashkil etishni 
yuqori saviyada amalga oshirilishini ta’minlaydigan shaxsiy kompleks 
xususiyatlar yig‘indisi degan tushuncha nuqtai nazaridan yondashishga 
harakat qilamiz. Bunday muhim xususiyatlarga faoliyatning insonparvarlik 
yo‘nalishi, o‘z kasbiy bilimi, pedagogik qobiliyati va pedagogik texnika 
kiradi. Bu tarifda biz uchun eng muhimi quyidagilardir.
•
Birinchidan: pedagogik mahorat – shaxs tuzilishida bu o‘z-o‘zini tashkil 
etuvchi tizim bo‘lib, bu o‘rinda sistema bunyod etuvchi omil bo‘lib 
insonparvarlik yo‘nalishi hisoblanadi. Chunki uning faoliyati pedagogik 
jarayonni, ijtimoiy tuzum talabi darajasida yo‘lga qo‘yishga qaratilgan  P E DAG O G I K   FAO L I YAT N I N G   A S O S I Y  
K O M P O N E N T L A R I  
Ikkinchidan: pedagog kasbiy mahoratining asosi bo‘lib, uning 
chuqur, tushunib, anglab etadigan pedagogik bilim muhim 
hisoblanadi. Yo‘naltirilgan kasbiy bilim, yaxlit o‘z – o‘zini tashkil 
etuvchi yuqori kasbiy faoliyat asosini tashkil etadi.  
Uchinchidan: pedagogik qobiliyat, pedagogik mahoratning 
tezroq takomillashuvini ta’minlaydigan omildir. 
To‘rtinchidan: bilim va qobiliyatga tayanadigan texnika, barcha 
vositalarni maqsad bilan mustahkam bog‘lashga yordam beradi 
va bu bilan pedagogik faoliyat strukturasini kengaytiradi.  P E DAG O G I K   FAO L I YAT N I N G   A S O S I Y  
K O M P O N E N T L A R I    
•
Shunday qilib, pedagogik mahorat tizimida 
yuqoridagi barcha elementlar bir-biri bilan o‘zaro 
bog‘liq holda, uning tashqi ta’sir yordamida 
o‘sishigina emas, balki o‘z-o‘zini rivojlantirishga 
ham asos bo‘la oladi. Muvaffaqiyatning muhim 
sharti qobiliyat yaxlitlik beruvchi vosita: 
yo‘naltiruvchanlik va natijaning o‘zaro bog‘liqligini 
ta’minlovchi pedagogik texnika hisoblanadi.  P E DAG O G I K   FAO L I YAT N I N G   A S O S I Y  
K O M P O N E N T L A R I    
•
O‘qituvchi shaxsining insonparvarlik 
yo‘naltirilganligi tarbiyachining butun faoliyati 
pedagogik dramalardan iborat (turli fikrlar 
to‘qnashuvi, o‘z nuqtai nazari to‘g‘riligini isbotlash 
uchun kurash). Mahorat qanchalik yuqori bo‘lsa, 
ziddiyatlar shunchalik aniq ko‘rinadi, chunki 
ijodkor o‘qituvchi tomonidan tavsiya etilayotgan 
yangicha tizim, yeskicha qarovchilar tomonidan 
qarshilikka uchraydi. Shaxsning yo‘naltirilganligini 
nima tashkil etadi? Oliy maqsad, qiziqishlar, 
qimmatli fikrlar.  P E DAG O G I K   FAO L I YAT N I N G   A S O S I Y  
K O M P O N E N T L A R I    
Ana shu masalani aniqlash mavzu mohiyatini tashkil etadi. Har bir o‘qituvchi 
shaxsining pedagogik yo‘naltirilganligi ko‘p qirrali hisoblanadi. Uning 
qimmatli yo‘nalishida quyidagilar alohida ko‘zga tashlanadi:
1. Uz-o‘ziga ishonch, ya’ni, «mening misolimda, bilimdon, talabchan, haqiqiy 
o‘qituvchini ko‘rishsin».
2. Pedagogik ta’sir vositalariga ega bo‘lishi.
3. O‘quvchilarga, bolalar jamoasiga tayanish.
•
4. Pedagogik faoliyat maqsadiga – insonparvarlik strategiyasiga, 
vositalarni ijodiy o‘zgartirib faoliyat obyektiga yo‘naltirilgan bo‘lishi kerak.  P E DAG O G I K   FAO L I YAT N I N G   A S O S I Y  
K O M P O N E N T L A R I    
Agar o‘qituvchi ishiga va o‘quvchilarga mehr-muhabbatni uzviy bog‘lay olsa, u 
haqiqiy yetuk o‘qituvchidir. Kelajak oldidagi javobgarlikni his etish, ongli intilish 
bilan bolalarga bo‘lgan ulkan muhabbatni uzviy tarzda bog‘lay olgandagina 
pedagogik mahorat shakllana boradi. Pedagog faoliyatining yuksak vazifasi-
insonparvarlik yo‘naltirilganligi, uning aniq maqsadlarini belgilashga yordam 
beradi.
Birinchi kurs talabasi san’at muzeyiga bolalarni olib borib, u yerda gapirishga 
qiynaladi. Usta o‘qituvchi ekskursiya jarayonida juda ko‘p narsani ko‘radi. O‘z-
o‘zini anglashga, san’atni tushunishga, bu kasbga mehr qo‘yishga, yaxshilik va 
yomonlikni farqlay olish, shu kasb egalarini hurmat qilishga, tabiatni 
e’zozlashga, eng muhimi, o‘quvchini yanada yuksaklikka olib chiqishga yordam 
beradi.  P E DAG O G I K   FAO L I YAT N I N G   A S O S I Y  
K O M P O N E N T L A R I    
O‘qituvchining insonparvarlik yo‘naltirilganligi, uning hayotiy aktiv 
pozisiyasida ham ko‘rinadi. Bir misol: uzum tergani IX sinf o‘quvchilari ertaga 
ham boqqa ishga chiqish kerak edi. Lekin bolalar ishga chiqishni, uzum 
terishni xohlamayapti. Chunki kechagi va oldingi kun terilgan uzumlar olib 
ketilmasdan oftobda chirib yotgan edi. Lekin o‘qituvchi qat’iy qilib, «Sizlarning 
ishinglar uzum terib berish, qolgani sizning ishingiz emas» deb majbur qildi.
Albatta, o‘qituvchi bolalar to‘g‘ri gapirayotganligini bilib tursada, ularning 
fikrini quvvatlamadi. Buning o‘rniga u befarqligi, e’tiborsizligi tufayli shunday 
bo‘layotganini rosmona gapirib, bu masalani tegishli rahbarlar oldiga 
qo‘yishini aytishi kerak, o‘quvchilar bilan birga qanday qilib hosilni saqlab 
qolish to‘g‘risida ham o‘ylashi kerak edi.  P E DAG O G I K   FAO L I YAT N I N G   A S O S I Y  
K O M P O N E N T L A R I    
Kasbiy bilim mazmuni, u dars berayotgan predmet, uning 
metodikasi, pedagogika va psixologiya fanlarini tashkil etadi. 
Kasbiy pedagogik bilimning muhim o‘ziga xos tomoni, o‘zi 
o‘rganayotgan fanlarni – umumlashtirishni, birlashtirish, ya’ni 
uning kompleksligini ta’minlashdan iborat.  Bunday 
umumlashtirish birlashtirishning asosini – pedagogik 
masalalarni yechish, pedagogik holatlarni tahlil etish, shaxsni 
shakllantirish qonunlarini anglash asosida vositalarni tanlash 
demakdir. Har bir pedagogik masalani yechish o‘qituvchining 
butun bilimlar sistemasining mohiyatini oshiradi, muhimligini 
ko‘rsatadi. Mohir o‘qituvchining kasbiy bilimlaridagi komplekslik, 
umumlashtirish bilan birga shaxsiy qarashlari nuqtai nazaridan 
ham muhim o‘rin tutadi.  Pedagogik kasbiy bilim asosida uning xatti-harakati va tutishlarining asosiy 
prinsiplari va qoidalari, ya’ni pedagogik ongi shakllanadi. Bu prinsiplar, 
qoidalarni har bir pedagog o‘zining tajribasi asosida yaratadi, lekin ularni 
tushunib yetish, qonuniyatlarini ko‘ra bilish faqat doimiy izlanish, o‘rganishni 
talab etadi. Bu esa ilmiy bilimlarni egallash orqali amalga oshiriladi. 
O‘qituvchining ta’lim berishidagi qiyinchiligi kasbiy yaroqlikni egallashning 
murakkabligi shundaki, kasbiy bilim, birdaniga bir necha darajada, sohada 
shakllanadi:
a) metodologik (falsafa qonunlarini bilish, tarbiya maqsadini belgilash 
zaruriyatini anglab yetish) soxasida;
b) nazariy (pedagogika, psixologiya qonunlarini, prinsip qoidalarini faoliyat 
formalarini bilish) bilimlar sohasida;
d) metodik (o‘quv – tarbiya jarayonini modellashtirish, konstruksiyalash 
darajasini o‘zlashtirish) bilimlarni o‘zlashtirishda;
•
e) texnologik (aniq sharoitda ta’lim va tarbiyaning amaliy vazifalarini yechish 
darajasini o‘zlashtirish) sohasida shakllanadi.  E T I B O R IN G IZ  U C H U N  R A X M AT

P E DAG O G I K M A H O R AT I N I N G A S O S I Y KO M PA N E T L A R I N I Ó R G A N I S H

P E D AG O G I K M A H O R AT Pedagogik faoliyatning mazmuni. Pedagogik faoliyatning asosiy komponentlari. Pedagogik faoliyatning insonparvarlikka yo‘naliganligi. O‘qituvchilik mahorat. Pedagogik faoliyatda qobiliyat. Pedagogik mahoratning mezonlari va prinsiplari.

P E D AG O G I K F AO L I YAT N I N G M A Z M U N I Boshqa barcha faoliyatlar kabi pedagogik faoliyat ham o‘zining xususiyatlari bilan ajralib turuvchi maqsad, vazifa, obyekt, subyektdan va komponetlardan iborat. • Pedagogik faoliyatning maqsadi o‘ziga xos xususiyatga ega bo‘lib, jamiyat tomonidan belgilanadi, va asosan yosh avlod shaxsini har tomonlama rivojlantirishga qaratilgan. Ushbu faoliyat, avlodlarning o‘zaro ijtimoiy bog‘liq aloqalarini amalga oshirishga yoshlarni tayyorlash, insonning tabiiy imkoniyatlaridan jamiyat tajribalarini egallashda foydalanishdan iborat

P E D AG O G I K F AO L I YAT N I N G M A Z M U N I • Shunday qilib, pedagogik faoliyatning maqsadi ijtimoiy jihatdan standart tarzda belgilab berilgan bo‘lsada, lekin aniq pedagogik holatda vazifalar nostandart tarzda kelib chiqadi. Demak, o‘qituvchidan aniq holatdan kelib chiqib, maqsadni ko‘ra bilish orqali ijtimoiy xolatga bog‘langan holda ijodiy yondashuvni talab etadi.

P E D AG O G I K F AO L I YAT N I N G M A Z M U N I • O‘qituvchi faoliyati boshqalar faoliyatini boshqarish demakdir. Boshqacha qilib aytganda, o‘qituvchi faoliyati o‘quvchilar faoliyati asosida quriladigan faoliyatdir. Misol uchun olganda, murakkab, ziddiyatli bir holatda pedagog baqirmaslikka, u yoki bu shaxsni ajratib ko‘rsatmaslikka harakat qilishi kerak, balki tarbiyalanuvchilar o‘zlari mazkur sharoitdan to‘g‘ri xulosa chiqarishi uchun imkoniyat bermog‘i lozim (tikilib turishi, jim turishi, keskin gapirishi). Albatta, bunday yechim tarbiyalanuvchilarning yuqori darajada ongliligidan dalolat bermasada, ular tarbiyachi maqsadi sari borganligini bildiradi. Shunday qilib, pedagogik faoliyat maqsadining o‘ziga xos tomoni shundaki, u pedagog va o‘quvchi maqsadi ham bo‘lib qolishi kerak.