logo

Qadimgi Xitoy adabiyoti

Загружено в:

08.10.2024

Скачано:

0

Размер:

12400.4140625 KB
Qadimgi Xitoy 
adabiyoti Dunyodagi eng qadimgi 
adabiyotlardan biri Xitoy 
adabiyotidir. Ehtimol, xitoyliklar er 
yuzidagi eng qadimgi xalqdir. Xitoy 
madaniyati hali ham ushbu mintaqada 
besh ming yil oldin va ehtimol undan 
oldin shakllangan asl madaniyatning 
izini saqlab kelmoqda. .   –
- Xitoylarning ierogliflarida 
evropaliklarga qaraganda dunyoni 
boshqacha fikrlash, idrok etish usuli 
aks etgan. Bu xalqning 
madaniyatini, adabiyotini tushunish 
juda qiyin, Xitoy tilini o'rganish kabi 
qiyin. Ammo Xitoyning ko'plab 
yutuqlari jahon madaniyatining bir 
qismiga aylandi, uning buzilmas 
qadriyatlarini tashkil etdi.   Xitoy adabiyotining boshlanishi ming yillar 
davomida yo'qolgan. Insoniyatning birinchi 
kitoblaridan biri – "i ching" (yoki "Chjou i" , 
odatda rus tiliga "o'zgarishlar kitobi" deb 
tarjima qilinadi) eng qadimgi folbinlik 
amaliyoti bilan bog'liq. Bu Xitoy uchun G'arb 
uchun Injil bilan bir xil darajada 
muhimdir. Afsonada aytilishicha, kitobdagi 
hexagramlar (ba'zilari uzluksiz, boshqalari 
esa bo'sh joy bo'lgan oltita xususiyatli 
chizmalar) dengiz yuzasida suzib yurgan 
ulkan toshbaqaning qobig'iga mo " jizaviy 
tarzda qo'llanilgan.   Kitobning paydo bo'lish vaqtini tadqiqotchilar 
hayratlanarli narsani aniqlaydilar: miloddan 
avvalgi XXI asrdan boshlab , uni afsonaviy 
imperator Fu-si bilan bog'lash, miloddan 
avvalgi VI asrgacha , uni Konfutsiyning 
yaratuvchisi deb hisoblash. Qadimgi Xitoy 
madaniyatining taniqli rus tadqiqotchisi yu. K. 
Shutskiy "i ching" kitobi miloddan avvalgi VIII 
– VII asrlarda , miloddan avvalgi VI – V 
asrlarda esa asta-sekin mantikadan 
(yunon. Mantike - " folbinlik, folbinlik san'ati) 
falsafiy matnga. 64 "i ching" hexagramlari 
istisnosiz inson taqdirini shakllantiradigan 
barcha vaziyatlarni tasvirlash uchun 
mo'ljallangan.     Eng qadimgi Xitoy she'riyati (miloddan avvalgi 
XII – VII asrlar) "Shi Tszin" (qo'shiqlar kitobi) 
kitobiga kiritilgan. Unda turli xil qo'shiq janrlari 
mavjud. Mehnat qo'shig'ining yagona namunasi 
bor, totem (muqaddas hayvonga murojaat-
totem), dafn marosimlari, qo'shiqlar va 
boshqalar.folklorga xos takrorlanishlar, 
parallelizmlar, alliteratsiyalar va assonanslarni 
sezish oson.Bahor kechasi men 
yomg'irdan xursandman 
yaxshi yomg'ir u mavsumni 
biladi va o'z vaqtida keladi 
bahorda. Shamoldan keyin u 
tez orada ketmaydi, erni 
tiriklayin namlik bilan 
sug'oradi. Daryoda, 
transport vositalarida, 
hamma joyda chiroqlar 
zo'rg'a miltillaydi. . . Tong 
otganda men qoyil qolaman 
Chengdu gullari qanday 
chiroyli ed   Ushbu qo'shiqlarni ijro etishda 
sinkretizm saqlanib qolgan 
(yunon. Synkretismos - "ulanish") 
ibtidoiy san'at. Poetika bo'yicha 
birinchi Xitoy traktatida Shi Tszin 
(AVV.II asr ) ga katta muqaddima 
quyidagicha ko'rsatilgan: Shi 
[qo'shiqlar] ruhiy hayajon bilan 
tug'iladi. < ... > Tuyg'ular ichkarida 
paydo bo'ladi va so'zlarda 
shakllanadi. So'zlar etarli emas – 
xo'rsinish, xo'rsinish etarli emas – 
beixtiyor qo'llar raqs harakatlarini qila 
boshlaydi va oyoqlar oyoq osti 
qilinadi.   Tao ramzi-koinotning o'zaro qarama-
qarshi tamoyillarining 
birligi. Xitoyliklar uchun 
antropotsentrizm o'ziga xos emas 
(yunon. Antropos - "odam" va 
yunon. kentron markaz). Bu Xitoy 
adabiyotida dostonlar 
etishmasligining asosiy sabablaridan 
biridir. Go'zallik inson bilan, uning 
sub'ektiv hissiyotlari bilan bog'liq 
emas, tabiat va jamiyatning uyg'unligi 
sifatida qabul qilinadi. Shu asosda 
dunyoqarashning ikkita tizimi paydo 
bo'ldi: konfutsiylik (jamiyatga 
yo'naltirilgan) va Taoizm (tabiatga 
yo'naltirilgan)Символ Дао – единство взаимно
  противоположных начал миро-
  здания.                                                  
                                                                 
                                          Antik davrning buyuk mutafakkiri kun 
Fu-tsu (ya'ni" kun o'qituvchisi"; uning 
ismining lotinlashtirilgan tovushi 
Konfutsiy: miloddan avvalgi 552/551 – 
479 ) 3000 ga yaqin o'quvchiga ega 
edi (ulardan 70 nafari taniqli), ammo 
ularni og'zaki ravishda 
o'rgatgan. Konfutsiy shogirdlarining 
bir necha avlodlari tomonidan 
yozilgan Konfutsiy kanoni yoki o'n 
uchta Kanon ( "Shi San ching") deb 
nomlangan asarlar to'plami bizga etib 
keldi.   –
- "Shi san ching" eng keng mavzudagi asarlarni o'z 
ichiga oladi (filos. , RELIG. - axloqiy. , ritual-
didaktik. , tarixchi. , badiiy. , filologik. va 
boshqalar): Chjou i (Chjou o'zgarishi, yoki I ching 
o'zgarish kanoni, o'zgarish kitobi), shu ching 
(hujjatli yozuvlar kanoni, tarix kitobi), Shi ching 
(she'rlar kanoni, "Qo'shiqlar kitobi"), "Chjou li" 
("Chjou odob-axloq qoidalari (davr)"), "va li" 
("namunali marosimlar va odob-axloq qoidalari"), 
"Li Ji" ("odob-axloq qoidalari to'g'risida 
eslatmalar", "marosim yozuvlari"), " (chun Qiu) Zuo 
Chjuan " ("(bahor va kuz yilnomalari) Tsuoning 
sharhlari bilan"), "(chun tsyu) Gunyan Chjuan " 
("(bahor va kuz yilnomalari) Gunyan sharhlari 
bilan")," (chun tsyu) Gulyan Chjuan "("(Bahor va 
kuz yilnomalari) Gulyan sharhlari bilan"), "Lun yu" 
("hukmlar va suhbatlar"), "Xiao Jing" ("farzandlik 
taqvosi kanoni"), "er ya" ("klassikaga yaqinlashish" 
- Xitoyning birinchi izohli lug'ati, miloddan av  Konfutsiy kanoniga Taoizm adabiyoti 
qarshi. Jamiyatga emas, balki tabiatga 
yo'naltirilgan ushbu ta'limotning o'ziga xos 
xususiyatlarini aniqlagan asar – "Tao te 
ching" ( "Tao [yo'l] va de [yaxshi kuch] 
haqidagi kitob", ko'pincha bu asar 
yaratuvchining ko'rsatmasi bilan nomlanadi – 
"Lao - Tzu" ) – 5000 ta ieroglifni va 81 bobni 
o'z ichiga oladi. Bu Lao - Tzu ta'limotining 
asoschisiga tegishli (miloddan avvalgi VI-V 
asrlar ), garchi keyinchalik yozilgan bo'lsa 
ham.   Taoist kanonik matnlarining 
to'liq to'plami Dao Tszan 
(Taoist yozuvlari xazinasi ) 
asrlar davomida shakllangan 
va birinchi marta 1019 yilda 
4565 jildlik hajmda nashr 
etilgan. Konfutsiyning 
harakatlarning to'g'riligiga 
e'tiboridan farqli o'laroq, 
taoistlar harakatsizlik, tabiat 
bilan birlashish 
tushunchasini 
rivojlantiradilar. Biroq, bu 
dangasalikni maqtash emas:" 
Tao hech narsa qilmaydi, 
lekin hech narsa 
bajarilmaydi"   Qanday yashash kerak. Axloqiy hikoyaning sahnasi. IV asr 
milodiy
IV asr Xitoy axloqi: 
shoshilmasdan yashang, 
ishlang, tabiatni tinglang.   Kechki sovuq tuman tekislikdagi daraxtlarni 
qopladi, qorong'u to'lqinlarning shamoli ko'tariladi 
oqim. Ranglar so'ndi, shu kungacha yorqin, 
kechqurun sovuq yangi bo'ldi. Barabanlar urildi va 
shoshilinch ravishda qal'a xandaqida qush 
qo'chqori o'chirildi. Kechasi sayohat paytida o'z 
fikrlarimni yozib oldim qayiqda baland ustun bilan 
sokin kechada men suzaman. Dunyo porlab, oy 
porlaydi, g'alaba qozonadi va Buyuk Daryo ustida 
havo shaffof va yorqin. Agar adabiyot menga 
ozgina bo'lsa ham yordam bergan bo'lsa: men uni 
abadiy non quvish xizmatidan ozod qildim. Endi 
mening pozitsiyam tashvishimga o'xshayd

Qadimgi Xitoy adabiyoti

Dunyodagi eng qadimgi adabiyotlardan biri Xitoy adabiyotidir. Ehtimol, xitoyliklar er yuzidagi eng qadimgi xalqdir. Xitoy madaniyati hali ham ushbu mintaqada besh ming yil oldin va ehtimol undan oldin shakllangan asl madaniyatning izini saqlab kelmoqda. .

– - Xitoylarning ierogliflarida evropaliklarga qaraganda dunyoni boshqacha fikrlash, idrok etish usuli aks etgan. Bu xalqning madaniyatini, adabiyotini tushunish juda qiyin, Xitoy tilini o'rganish kabi qiyin. Ammo Xitoyning ko'plab yutuqlari jahon madaniyatining bir qismiga aylandi, uning buzilmas qadriyatlarini tashkil etdi.

Xitoy adabiyotining boshlanishi ming yillar davomida yo'qolgan. Insoniyatning birinchi kitoblaridan biri – "i ching" (yoki "Chjou i" , odatda rus tiliga "o'zgarishlar kitobi" deb tarjima qilinadi) eng qadimgi folbinlik amaliyoti bilan bog'liq. Bu Xitoy uchun G'arb uchun Injil bilan bir xil darajada muhimdir. Afsonada aytilishicha, kitobdagi hexagramlar (ba'zilari uzluksiz, boshqalari esa bo'sh joy bo'lgan oltita xususiyatli chizmalar) dengiz yuzasida suzib yurgan ulkan toshbaqaning qobig'iga mo " jizaviy tarzda qo'llanilgan.

Kitobning paydo bo'lish vaqtini tadqiqotchilar hayratlanarli narsani aniqlaydilar: miloddan avvalgi XXI asrdan boshlab , uni afsonaviy imperator Fu-si bilan bog'lash, miloddan avvalgi VI asrgacha , uni Konfutsiyning yaratuvchisi deb hisoblash. Qadimgi Xitoy madaniyatining taniqli rus tadqiqotchisi yu. K. Shutskiy "i ching" kitobi miloddan avvalgi VIII – VII asrlarda , miloddan avvalgi VI – V asrlarda esa asta-sekin mantikadan (yunon. Mantike - " folbinlik, folbinlik san'ati) falsafiy matnga. 64 "i ching" hexagramlari istisnosiz inson taqdirini shakllantiradigan barcha vaziyatlarni tasvirlash uchun mo'ljallangan.