logo

Shaxsda suisidal xulq omillari diagnostikasi va profilaktikasi

Загружено в:

10.08.2023

Скачано:

0

Размер:

2658.2177734375 KB
Mavzu: Shaxsda suisidal xulq omillari diagnostikasi 
va profilaktikasi   К ИРИШ
I BOB. O’smi rli k  dav ri ga xos bo’lgan sui sidal  xul q at v orning nazariy  met odol ogi k  t a hli l i
1.1.  Suisidga oi d hat t i-harak at l arni ng xususi y at l ari  
1.2.  Suisidal xulq-atvor muammosining xorijiy adabiyotlardagi  o’rganilganlik darajasi va zamonaviy tendensiyalar. 
1.3. S uisidal xulq-atvor muammo s ining o’zbek olimlari tomonidan  o’rganilganlik daraja s i
Birinchi bob bo’yicha xulosa
II BOB. O’smirlik suisidal xulq-atvorning psixodiagnostik mexanizmlari
2.1. Suisidal hatti-harakatlar  xavfi nuqtai nazaridan o’smirlikning psixologik xususiyatlari
2.2.  O’smirlarda suisidal hatti-harakatlarning oldini olish tizimidagi ijtimoiy faoliyatning mexanizmlari.
Ikkinchi bob bo’yicha xulosa
III BOB. O’smirlardagi suisidal xulq-atvorning emperik natijalar tahlili
3.1.  O’ s mirl a r  s uisid a l xulq- a tvorining p s ixodi a gno s tik n a tij a l a r  t a hlili  
3.2.  O’ s mirlardagi  s uisidal xulq-atvorni p s ixologik diagno s tika s i va korreksion modeli
Uchinchi bob bo’yicha xulosa Magi s t rlik   di ss ert a t siy a s i  mav zu s ining  a sos lanishi  v a 
uning dolzarbligi :   
XXI  asrda  turli  hayot  tarzlari  va  g’oyalar  raqobatga 
kirish ayotgan  bir  vaqtda   muvaffaqiyatga  erishish  uchun 
har  bir  davlat  o’zligini  saqlagan  holda  diniy  va  milliy 
qadriyatlarini  boshqalarga  anglatishni  asos  qilgan 
mafkuraga  ega  bo’lishi  kerak ,  o’zlikni  yo’qotish,  bebaho 
qadriyatlardan  voz  kechish  kishini  taraqqiyotdan  ajratib, 
uni  tobe,  mustaqil  fikri  mavjud  bo’lmagan   manqurtga 
aylantirib qo’yishi mumkin.  Shaxslarni  qiynab turgan global 
muammolar  sifatida  ochlik,  qashshoqlik,  ichimlik  suvi 
tanqisligi,  pandemik  kasalliklar  bilan  birga  ma’naviy 
xatarlar - gumanizm,  tolerantlik,  ijtimoiy  intellektning 
susaygani,  insonlar  bilan  o’zaro  munosabatda  hurmat, 
kengfe’llik,  kechirimlilik,  sabr-toqat,  oqibat 
tushunchalarining  yo’qola  boshlagani  va  suisid  holatlari 
ko’p duch kelishimiz sir emas.  Hayot davomida inson bir necha marta qiyin vaziyatlar, 
ishning o’zgarishi, jiddiy kasalliklar, oilaviy inqirozlar va 
boshqalar bilan  to’qnash kelmoqda. Mazkur 
kechinmalar emotsional stressni keltirib chiqarishi 
bilan birga insonning jismoniy va psixologik 
salomatligiga uzoq muddatli kumulyativ ta’sir 
o’tkazmoqda. Odamlarning hissiy zo’riqishlarni 
boshdan kechirishi, uzoq vaqt ruhiy siqilish, asabiylik 
holatida bo’lishi ularning har xil stress, bosimlarga 
beriluvchanligini oshirob yuboradi. Shuning uchun 
ham ayni kunlarda erishayotgan yutuqlarimiz bilan 
birga, odamlar orasida asabiy zo’riqish holatlarining 
ortishi, o’z joniga qasd qilish kabi noxush hodisalar 
kuzatilmoqda. Keyingi yillarda o’smirlar orasida o’z 
joniga qasd qilish holati hamda suitsidal  xulqqa 
moyillik kuchayib bormoqda.  •
Ma’lumki keyingi yillarda o’smirlar orasida o’z joniga qasd qilish xolatlari 
hamda  suisidal xulqga moyillik kuchayib bormoqda. Jahon s og’liqni saqlash 
tashkilotining ma’lumotiga ko’ra, so’nggi o’n  besh yil  ichida o’smirlar 
o’rtasida o’z joniga qasd qilish uch barobar ko’pay ib ketgan . O’smirlarni  
bunday xolatga tushishiga tashqi va ichki omillar sabab bo’l ib kelmoqd a .  
“O’smirlik davriga xos bo’lgan suisidal xulq”ning psixologik 
diagnostikasining ahamiyatli jihatlari shundaki, inqirozli vaziyatlarda 
shaxsda kelib chiqadigan turli sohadagi buzilishlarni yanada chuqurroq 
o’rgani b , tahlil qili b , oldini olish chora - tadbirlarini ishlab chiqi b  va  uni 
amaliyotga tadbiq etishdir. Chunki, inqirozli vaziyatlarda n  kelib chiqadigan 
turli darajadagi psixologik buzilishlar oqibatida shaxsning ruhiy 
muvozanatiga zarar yet kaz adi .  Oxir-oqibatda esa bunday holat inson 
tomonidan og’riqli qabul qilinib, ruhiy azoblar iskanjasida qoladi. Ruhiy 
iztiroblarni, qayg’uni ko’tara olmaslik natijasida ba’zan o’z joniga qasd qilish 
kabi suisidal xulq-atvor yaqqol namoyon bo’la boshlaydi. JSST ma’lumotiga ko’ra songgi 15 yil ichida o’smirlar 
orasida o’z joniga qasd qilish  uch barobar ko’payib 
ketgan. O’smirlarni bunday holatga tushushiga  tashqi 
va ichki omillar sabab bo’lib kelmoqda. “O’smirlik 
davriga xos bo’lgan suitsidal xulq”ning psixologik 
diagnostikasining ahamyatli jihatlari shundaki, 
inqirozli vaziyatlarda shaxsda kelib chiqadigan turli 
turli sohadagi buzulishlarni yanada chuqurroq 
o’rganib, tahlil qilib, oldini olish chora-tadbirlarini 
ishlab chiqib va uni amaliyotga tatbiq qilishdir.   Tadqiqot  oby ek t i:  sifatida  Samarqand  tuman 11-umumiy  o’rta ta’lim 
maktabning yuqori sinf  o’quvchilari, jami 104 nafar 13 – 15 yoshli o’cmirlar jalb  
etilgan .
Tadqiqot  predmet i:  o’smirlik davriga xos suisidal xulqni bartaraf etishning 
pedagogik-psixologik xususiyatlari diagnostikasi.
Tadqiqot  maqsadi:  o’smirlarning psixologik hususiyatlarini o’rganish, “suisidal” 
xulq – atvorni psixologik muammo sifatida tahlil qilishdan iborat.
Tadqiqot ning v azifalari:
1.  T adqiqot mavzu s iga oid adabiyotlarni to’plash, tizimlashtirish va tahlil qilish;
2. O ’z joniga qa s d qilish va o’z joniga qa s d qilish harakati  tushunchalarini 
o’rganish;
3. T adqiqot metodlarini tanlash va ekcperimental modelni yaratish;
4. O ’ s mirlardagi  s uisidal xulqga moyillik shax s  xarakter aksentuasiya s i tiplarini 
aniqlash;
5. X arakter aksentuasiya s i bo’yicha  s uisidal xulq-atvor xu s u s iyatlari namoyon 
bo’lishida o’ s mir qiz va o’g’il bolalarda jin s iy tafovutlarni aniqlash. Tadqi qot  i shining ilm iy  y angiligi:
 
1. T adqiqot mavzusiga oid adabiyotlar to’plandi, tizimlashtirildi va tahlil qilindi;
2. O ’smirlardagi suisidal xulqga moyillik shaxs xarakter aksentuasiyasi tiplarida 
aniqlangan.
3. X arakter aksentuasiyasi bo’yicha suisidal xulq-atvor xususiyatlari   namoyon 
bo’lishida o’smir qiz va o’g’il bolalarda tafovut aniqlandi.
Tadqi qot ning  asosiy  masalalari v a  farazi :  taxminimizcha, suisidal xulqga 
moyillik namoyon bo’lishi shaxs xarakter aksentuasiyasi tiplarida namoyon bo’lishi 
mumkin hamda suisidal xulq-atvorga moyillikda jinsiy tafovut         kuzatilishi 
mumkin.
Tadqi qot  m av zusi  bo’y icha adabi y ot lar sharhi.  XX acrning boshlarida Rossiyalik 
tadqiqotchilar N.K.Krupskaya, B.A.Rovich, A.G.Traxtenberg, M.Y.Fenomenovlar 
bolalarning o’z joniga qasd qilishlariga qarshi kurashda davlat, jamoat, oila, 
maktabning birgalikdagi faoliyatining asosiy profilaktik g’oyasi nuqtai nazaridan 
yondashgan holda tadqiqotlar olib borishgan. V.G.Xlopin tendensiyalarni 
rivojlantirishda maktab muammolarining rolini o’rganib chiqgan, o’z joniga qasd 
qilish harakatini I.E.Maysel, P.A.Sorokinlar, o’z joniga qasd qilishning oldini olishda 
maktablarning yuqori salohiyatini G.I.Gordon, I.P.O s trovskiylar o’rganib 
chiqishgan. XX acrning 70-yillarida bir guruh olimlar tomonidan butun ittifoq 
ilmiy-uslubiy suisidologik markaz tashkil etilgan bo’lib, suisidal holatlar kelib 
chiqishining sabablarini o’rganishga nisbatan jiddiy yondashuvlar davri 
boshlangan.  I nqirozli vaziyatlarda n  kelib 
chiqadigan turli darajadagi 
psixologik buzilishlar oqibatida 
shaxsning ruhiy muvozanatiga 
zarar yet kaz adi .  Oxir-oqibatda 
esa bunday holat inson 
tomonidan og’riqli qabul qilinib, 
ruhiy azoblar iskanjasida qoladi. 
Ruhiy iztiroblarni, qayg’uni 
ko’tara olmaslik natijasida ba’zan 
o’z joniga qasd qilish kabi suisidal 
xulq-atvor yaqqol namoyon bo’la 
boshlaydi.   Bu davrda asosan Dyurkgeym E., Rodjers K., A ss adjioli R., Erikson M., Ambrumova A.G., Kann A., Kovalyov V.V., 
Lichko A.I. larning olib borgan ishlari taxsinga sazovordir. A.G.Ambrumova, E.Grollman, A.A.Frolova, 
A.Ye.Lichko, Yu.G.Kasperovich, A.M.Sisoyev, M.Ya.Fenomenovlarning tadqiqotlarida emosional vazifalarga 
nisbatan past tolerantlik, qat’iylik, noadekvat fikrlash, kommunikativ nomutanosiblik, o’z imkoniyatlarini 
noto’g’ri baholash, shaxsning psixologik muhofazasi, hayot qadrining pasayishi va yo’qolishi, perfeksionizm, 
kognitiv rigidlik va shunga o’xshash suisidal xulq-atvor motivlari o’rganilgan. Suisid muammosi Mustaqil 
davlatlar hamdo’stlik mamlakatlarida ham taxlil qilinib o’rganilgan. U quyidagi yo’nalishlardagi fanlar 
vakillarining disserta t siya tadqiqotlari predmeti bo’lgan: psixologiya A.G.Ambrumova, Yu.G.Kasperovich, 
A.A.Luchina, G.V.Ctarshenbaum; tibbiyot G.G.Kosheleva, G.M.Valitova, S.V.Vaulin, M.I.Chernobalskiy; ijtimoiy 
S.V.Shamkova, G.C.Galstyan; huquqshunoslik O.R.Soy, M.Yu.Puchina; pedagogika fani N.Yu.Kostyunina, 
K.M.Kiy, S.V.Knijnikova; falsafa S.S.Avanesov, Z.T.Gadinskaya, M.P.Dutkin; iqtisodiyot va demografiya 
M.V.Morev; biologiya K.S.Gyulazizova. Suisidal xulq muamosini o’rganish, uning oldini olish borasida 
respublikamizda ham bir qator ilmiy izlanishlar olib borilgan. Jumladan, A. S .Axunjanova, N.Sog’inov, 
E.Usmonov, M . Topvoldiyev, Z.A . Ergasheva, D.A.Asadov, N.D Xodjayeva, G.A.Giyosov, K.A.Masumxonovlar o’z 
tadqiqotlarida O’zbekistonda suisid muammosining umumiy tavsifi, xotin-qizlar o’rtasidagi o’z joniga qasd 
qilish holatlarining ijtimoiy-psixologik sabablarini tahlil etishib, o’smir qizlarda o’z joniga suiqasd qilish 
muammolariga alohida e’tibor  qaratganlar. 1999 yilda JSST o’z joniga qasd qilishning oldini olish bo’yicha 
butun dunyo bo’ylab SUPRE dasturini ishga tushir gan . 2001 yilda JSSTning  "O’z joniga qasd qilish xulq-
atvorining oldini    olish har bir insonning     ishi" deb nomlangan strategiya loyihasi e’lon qil gan , unda o’z joniga 
qasd qilish va o’z joniga qasd qilish harakatlarining oldini olish bo’yicha harakatlarning asosiy yo’nalishlari va 
chora-tadbirlari belgilan gan .  O’zbekiston Respublikasida o’z joniga qasd qilish xizmati bugungi kunda ish 
uchun zarur bo’lgan mutaxassislikdagi klinik psixologlar va maslahatchilarni jalb qiladigan professional, 
psixiatrik xizmat larni yo’lga qo’ygan . O’z  joniga qasd qilish holatlariga somatik yordam  shoshilinch tibbiy 
yordam xizmatlari, respublika ilmiy markazi va hududiy shoshilinch tibbiy yordam markazlari tomonidan 
amalga oshiril ib kelinmoqda . Umuman olganda, o’z joniga qasd qilish xizmati tuzilmasi Sog’liqni saqlash 
vazirligi va viloyatlar sog’liqni saqlash boshqarmalarining asosiy mustaqil suisidologlari, o’z joniga qasd qilish 
masalalari bo’yicha respublika  tashkiliy-metodik markazi, “Ishonch telefonlari” va psixiatriya muassasalarining 
“Ijtimoiy-psixologik yordam xonalari”, shuningdek, hududiy shoshilinch tibbiy yordam markazlari tarkibidagi 
stasionar markazlar  ishlab kelmoqda .  Tadqiqot  mav zusi bo’y icha adabiy ot lar sharhi.  XX assrning boshlarida 
Rossiyalik tadqiqotchilar N.K.Krupskaya, B.A.Rovich, A.G.Traxtenberg, 
M.Y.Fenomenovlar bolalarning o’z joniga qasd qilishlariga qarshi kurashda 
davlat, jamoat, oila, maktabning birgalikdagi faoliyatining asosiy profilaktik 
g’oyasi nuqtai nazaridan yondashgan holda tadqiqotlar olib borishgan .  XX 
asrning 70-yillarida bir guruh olimlar tomonidan butun ittifoq ilmiy-uslubiy 
suisidologik markaz tashkil etilgan bo’lib, suisidal holatlar kelib chiqishining 
sabablarini o’rganishga nisbatan jiddiy yondashuvlar davri boshlangan.  
S uisidal xulq-atvor motivatsiyasi muayyan ijtimoiy psixologik omillar bilan 
determina siya lashgan holda shakllanadi va rivojlanadi. Muayyan ilmiy 
tadqiqotlarda o’smirning o’ziga xos ijtimoiy-psixologik tabiatiga daxldor bir 
qator omillar ni  aytib o’tish mumkin. Olib borilgan nazariy-ilmiy tahlillar mavzu 
doirasidagi muammolar, xususan, suidsidning ijtimoiy-psixologik muammo 
sifatida tadqiq qilinishiga bag’ishlangan ishlarning bugungi kunda taqchilligi 
va shu bilan birga dolzarbligini ko’rsat ib kelmoqda .  Tadqiqot da qo’llanilgan met odik aning t av sifi :  Belgilangan  vazifalarni hal qilish 
uchun,  ilmiy ishning mazmun mohiyatini ochib berish uchun  bir qator usullar ya’ni 
metodlardan foydala ndik .  Jumladan e mpirik usullar olingan natijalarning 
ishonchliligi va xulosalarning asosliligi: kuzatish, suhbat, sinov, aniqlash va 
shakllantirish tajribalar, empirik sifat va miqdoriy tahlil usullari ma’lumotlardan 
ishlanadi. Shu bilan birga Z.Korolyova tomonidan ishlab chiqilgan “Shaxsning 
suisidga moyilligini aniqlash” metodikasi, G.Y.Ayzenkning “Temperamentni 
aniqlash” testi, G.Shmishekning “Shaxsdagi xarakter aksentu at siyasini aniklash” 
testi – savolnomasi  hamda  matematik statistik metodlar.
Tadqiqot   nat ijalarining  nazariy  v a amaliy  ahamiy at i:  Ko’pgina tadqiqotlar shuni 
ko’rsatadiki, o’z joniga qasd qilish harakati psixofiziologik, axloqiy, psixologik, 
ijtimoiy, ekologik  hamda  ijtimoiy- madaniy omillarning turli xil ta’sirchanligi 
natijasidir. O’z joniga qasd qilishlar sonining ko’payishini faqat ijtimoiy-iqtisodiy 
qiyinchiliklar bilan izohlashga urinishlar har doim ham o’zini oqlamaydi. Hayot 
shuni ko’rsatadiki, o’z joniga qasd qilishning yuqori darajasi iqtisodiy rivojlangan 
mamlakatlarda, past darajasi esa iqtisodiy rivojlanish darajasi nisbatan past bo’lgan 
mamlakatlarda kuzatil moqda .
Ish t uzilm asining t av sifi :  disserta t siya ishi kirish qismi, uch bob, yettita paragraf, xulosa, tavsiya, 
adabiyotlar ro’yxati hamda ilovadan iborat. So’nggi  paytlarda  o’z  joniga  qasd  qilishlar  soni  ko’paymoqda.  Tahlilchilarning  so’zlariga  qaraganda,  asosan, 
15 yoshdan 29 yoshgacha bo’lgan shaxslar o’z joniga qasd qilar ekan. Shuningdek, 70 dan oshgan qariyalar 
ham bu dunyodan o’z jonlariga qasd qilgan xolda ketishga moyil bo’lishar ekan. Erkaklar ayollarga nisbatan 
uch  barobar  ko’p  o’z  joniga  qasd  qilishadi.  Har  to’rtdan  bitta  o’z  joniga  qasd  qilish  holati  qashshoq  va 
rivojlanish  yo’liga  o’tgan  mamlakatlar  hissasiga  to’g’ri  keladi.  So’ngi  45  yilda  o’z  joniga  qasd  qiluvchilar  soni 
jahonda 60% ga oshgani aytiladi [ 55 ]. O’z joniga qasd qilgan odamlar odatda qattiq ruhiy og’riq va stressni  
boshdan  kechiradilar  va  o’zlarining  muammolariga  dosh  berolmaydilar.   Ular  ko’pincha  ruhiy  kasalliklarga 
chalinadi,  ayniqsa  og’ir  depressiya  va  kelajakka  umidsiz  qarashadi.  O’z  joniga  qasd  qilish  muammosining 
dolzarbligi,  birinchi  navbatda,  ko’plab  mamlakatlarda  o’lim,  tug’ilish  darajasidan  yuqori  bo’lganligi  va  o’z 
joniga  qasd  qilish  o’limning  asosiy  sabablaridan  biri  sifatida  qaralishi,  ikkinchidan,  jamiyatdagi  hozirgi 
beqarorlik bilan bog’liq bo’lib qolmoqda, uchinchidan, ushbu muhim ijtimoiy muammoni hal qilib bo’lmaydi. 
Maqsad  har  bir  odamga  ushbu  muammoning  qanchalik  jiddiy  ekanligini  anglash  va  ushbu  og’ish  turini 
aniqlash  uchun  boshlang’ich  ko’nikmalarga  ega  bo’lish,  bu  muammoni  psixologik  nuqtai  nazaridan  ma’lum 
darajada tushunishga erishish zarurligini tushuntirishdir. O’z joniga qasd qilish hodisasini tan olish va oldini 
olish  uchun  jamoatchilik  e’tiborini  jalb  qilish  ham  muhimdir .   O’z-o’zini  o’ldirish    jamiyat  hayotida  yashashni 
ijtimoiy  tarzda  rad  etishning  oxirgi  belgisidir.  Suisid  barcha  davlatlarda  global  ijtimoiy-psixologik 
muammoga aylanib kelmoqda. Ayniqsa, uning bolalar va o’smirlar orasida ko’p uchrayotgani jamoatchilikni 
qattiq  xavotirga  solmoqda.  Suisidal  xulq-atvor  va  suisid  tushunchalari  orasida  ma’lum  bir  tafovut  bor.  Ya’ni, 
suisidal  hulq-atvor  kengroq  tushunchaga  ega  bo’lib,  o’z  joniga  qasd  qilish  harakatlari,  ko’rinishlarini 
ifodalaydi .  Bunday holatning paydo bo’lishi, ko’pincha, insonning jazavaga tushishi, emosional tuyg’ularning 
yo’qolishi,  irodasizlik  kabilarni  o’z  ichiga  oladi.  Fan  o’z  joniga  qasd  qilishni  o’z  hayotidan  mahrum  qilish 
niyatini o’z ichiga olgan aniq yoki yashirin shaklda sodir bo’lgan harakatlar deb talqin qiladi.  O’z joniga qasd qilish xatti-harakatining sabablarini tushuntirib beradigan yagona nazariya mavjud emas. 
O’z joniga qasd qilish hissi har qanday yoshdagi, jinsdagi va jamiyatdagi mavqeidagi odamda paydo bo’lishi 
mumkin.  Jumladan q uyidagilarni ajratib ko’rsati shimiz  mumkin:
- Haqiqiy o’z joniga qasd qilish xatti-harakati o’z hayotini tugatishga qaratilgan qasddan qilingan harakatlar. 
Undan oldin shaxsda ko’pincha uzoq muddatli depressiv holati, umidsizlik hissi yuzaga keladi. Qaror qabul 
qilinganda, joy, usul puxta tanlanadi (qoida tariqasida, 100% o’lim holati bilan), tayyorgarlik ishlari 
(narsalarni tarqatish, o’z joniga qasd qilish to’g’risidagi yozuvlarni yozish, dushmanlar bilan tinchlik o’rnatish 
va boshqalar) amalga oshiriladi
- O’z joniga qasd qilishning ta’sirchan xulq-atvori bu "so’nggi tomchi" bo’lib, xizmat qilishi mumkin bo’lgan 
o’tkir travmatik voqea fonida, hissiyotlarning eng yuqori cho’qqisida sodir bo’ladi. Bunday holatda o’z joniga 
qasd qilish harakatlari reaktiv ravishda, "qisqa tutashuv" turi bo’yicha amalga oshiriladi. O’z joniga qasd 
qilishning ta’sirchan urinishlari, haqiqatdan farqli o’laroq, ko’pincha odamlar huzurida sodir etiladi; o’z joniga 
qasd qilishga urinishni ta’minlash uchun hech qanday choralar ko’rilmaydi.
- Namoyishkorona o’z joniga qasd qilish harakati o’lish istagi bilan bog’liq emas. Bu yaqinlarini e’tiborini jalb 
qilish, ba’zi sabablarga ko’ra gapirish mumkin bo’lmagan ba’zi ehtiyojlarni qondirish usulidir. O’z joniga qasd 
qilish bo’yicha namoyishkorona hatti-harakatlar ko’pincha ma’lum bir aloqa usuli sifatida ishlatiladi, agar 
xohlagan narsaga erishishning boshqa usullari yo’q bo’lsa. Ushbu hatti-harakatlar ko’pincha 
namoyishkorona yoki manipulyasiya deb nomlanadi. Bunday hatti-harakatlarni hech qachon shantaj, 
manipulyasiya deb baholamaslik kerak, siz o’z joniga qasd qilish bilan tahdid qilayotgan odamni 
qo’zg’atmasligingiz, unga qarshi chiqmasligingiz kerak.
- Yashirin yoki bilvosita o’z joniga qasd qilish harakati - bu o’z joniga qasd qilish yoki aniq o’z joniga qasd 
qilish sabablari bo’lmagan xavfli hatti-harakatlarda namoyon bo’ladi. Bunga ekstremal sport turlari, spirtli 
ichimliklar, nikotin, giyohvand moddalar, va boshqalarni suiste’mol qilish kiradi. Shu bilan birga, odam 
bunday hatti-harakatlar uning hayoti uchun xavfli ekanligini tushunadi, lekin shunga o’xshash yo’l tutishni 
davom ettiradi - Xulq–atvor ning  o’zgari b turishi  yosh  bilan  bog’liq  ekan ligi ni  Amerikalik psixolog A.Gezell 
o’smir lik davri ga alohida e’tibor qaratib, o’ziga xos xususiyatlarni sharhlab ular ni  quyidagi larga 
bo’lib chiqganligini ko’rishimiz mumkin :
10-yosh da  o’smirlar  bu davrda  hayotni tez idrok etuvchi, ishonuvchan  bo’lishadi , tashqi 
qiyofa siga  e’tiborsiz bo’l ishadi shu  bois bu “oltin yosh” hisoblanadi.
11-yosh da o’smir organizmi da qayta qurish yuz beradi, negativlikni namoyon qiladi, kayfiyati  tez-
tez o’zgari b turadi , ota-onalariga nisbatan norozilik  hissi paydo bo’ladi .
12-yosh da  tez jazavaga tush adi , o’smir lar da oilasiga nisbatan avtonomlik va tengdoshlariga 
ta’siri orti b boradi .
13-yosh da  o’zining ichki dunyosiga e’tiborlilik  oshib , introvertlikka xos bo’ladi, ular o’zini o’zi 
tanqid qilishga va tanqidlarga nisbatan ta’sirlanuvchan  bo’lishadi , ota-onalarga tanqidiy 
munosabat bildiruvchi, do’st larni  tanlovchi  bo’lishadi .
14-yosh da  introversiya-ekstroversiyaga almashinadi  hamda  shijoatli, xushmuomala, o’ziga 
ishonch i  uyg’onadi,  boshqalarga e’tibori ort ib boshqalar  o’rtasidagi farq lar ni ajrata boshlaydi.
15-yosh da o’smirlarda  mustaqillik ort ib bora di, bu esa ularning oila va maktab bilan bog’liq 
zo’riqishlar  uchrab turadi . Ularni guruhli harakat qilishga  hamda  guruhlarga moslashishga 
intilish ort ib boradi .
16-yosh da o’smirlardan  o’spirinlar ga o’tib , ularda muvozanatlashuv, hayotdan quvonish, ichki 
mustaqillik ka erishish , emosional barqarorlik ka , muomalaga moyillik ka , kelajakka 
intiluvchanlik lari  ortadi  Suisidal  xulq-atvor  muammosining  xorijiy    adabiyotlardagi  o’rganilganlik  darajasi  va  zamonaviy  
tendensiyalari
         Qadimgi  nemislarnin g diniy qarashlariga ko’ra, erlari vafotidan keyin o’z joniga qasd qilgan 
ayollar  kabi  erkaklar  ham  jannatga  tushishgan.  Ko’pgina  xalqlar  uchun  o’z  joniga  qasd  qilish 
taslim bo’lish yoki qullik qilishdan afzal hisoblangan. Hindiston, Xitoy, Yaponiyada nisbatan  keng 
tarqalgan va ba’zi hollarda  ijtimoiy resept  xarakteriga ega bo’lgan. Aksincha, Sparta va Afinada o’z 
joniga qasd qilish jasadlari nafrat alomatlari bilan yoqib yuborilgan. Yunon falsafasida o’z joniga 
qasd  qilish  muammosi  ilk  marotaba  nazariy  asoslanib,  ilmiy  talqin   qilingan .
                O’rta  asrlarda  Avstriya,  Prusiya,  Fransiya  va  boshqa  ba’zi  mamlakatlarda  dinning  bosimi 
ostida  o’z  joniga  qasd  qilish  jinoyat  sifatida  tasniflana  boshla ngan .  Rossiyada  u  Pravoslav 
cherkovining  qarashlari  asosida  salbiy  baholan gan .  O’z  joniga  qasd  qilishni  ruhoniylar 
ko’mmagan,  ularni  qabristonlarga  ko’mishga  ruxsat  ber ishma gan.
                XVIII  asr  ingliz  faylasufi,  yangi  zamon  vakili  D.Yum  suisidni  o’zining  «O’z  joniga  qasd  qilish 
haqida»  nomli  asarida  bayon  etgan.  Uning  fikricha,  o’z  joniga  qasd  qilish  bunday  ko’rinishda 
xristianlik  qonunlariga  qarama-qarshi  emas.  Chunki  muvozanat  umumiy  tushuncha  va  alohida 
hodisalar  dunyodagi  muvozanatga  hech  qanday  ta’sir  ko’rsatmaydi.  Nemis  faylasufi  Emmanuel 
Kant  o’z joniga qasd qilish insoniyat uchun haqorat ekanligini ta’kidla gan        S uisid muammosi  Z.Freyd  tomonidan Vena psixoanalitik jamiyati yig’ilishida 
“Bolalar suisidi” mavzusida ilk bor uyushtirilgan bahs-munozarada ko’tarilgan. 
Z.Freyd suisid o’limga bo’lgan haddan ortiq ishtiyoq tufayli hayotni inkor etish ifodasi 
bo’lishi mumkin degan farazni ilgari surgan. Keyinchalik Freyd mazkur qarashni 
odamda o’limga intilish instinkti mavjudligi to’g’risidagi farazga almashtiradi. “Anduh 
va melanxoliya” asarida u suisidga oid nazariyaga katta hissa qo’shgan fikrlarini 
bildirib o’tgan .
       Alfred Adler hayotiy muammolarni hal etishga intilish odamlarni o’z 
kamchi liklarini yengib o’tishga undaydi deb hisoblagan. Suisid, Adler fikriga ko’ra, 
suisidentni qurshab turgan odamlarga nisbatan yashirin isyondir. Demakki, suisident 
shu usul bilan odamlarda o’ziga nisbatan e’tibor va hamdardlikni uyg’otishni istaydi. 
Bunday odamning qarashi mutlaq xudbinona dir . Zotan u shu yo’l bilan 
atrofdagilarda pushaymonlik hamda aybdorlik hissini uyg’otmoqchi bo’lad I.
        O’z joniga qasd qilish kayfiyati birinchi bo’lib E.Grollmanning "O’z joniga qasd 
qilish: oldini olish, aralashuv" asarida qayd etilgan  bo’lib, u  o’z joniga qasd qilish 
g’oyasining aniq ta’rifini berma gan , u uni o’tkinchi holat deb ta’rifla gan . 
E.Shneydmanning fikriga ko’ra, o’z joniga qasd qilish demokratik va jamiyatning 
barcha qatlamlariga xosdir. Boshqa tomondan, o’z joniga qasd qilish hodisasi 
"tarqalishi har ikki davlat va ularning alohida mintaqalarining ijtimoiy-iqtisodiy, 
madaniy, tarixiy va etnik sharoitlari bilan bog’liq  bo’lgan ba’zi bir qonuniyatlarga 
bo’ysunadigan statistik barqaror ijtimoiy hodisa"  deb ta’riflagan             Suisidal  xulq-at v or  muammosining  o’zbek   olimlari  t omonidan  o’rganilganlik   darajasi
O’zbekistonda  o’z  joniga  qasd  qilish  muammo larining  ijtimoiy-psixologik  jihatlarini  ilk  bor  ilmiy 
ravishda  tadqiq  etishni  boshlagan  olimlar  guruhi  a’zolariga  psixologiya  fanlari  doktorlari, 
professorlar  M.G.Davletshin,  G’.B.Shoumarov,  psixologiya  fanlari  nomzodlari,  dosentlar 
S.A.Axundjanova,  N.A.Sog’inov,  Z.R.Qodirova,  E.Sh.Usmanov,  B.M.Umarov,  F.S.Ismailova, 
Z.F.Kamaletdinova, tibbiyot fanlari nomzodi N.M.Xodjayeva va psixolog N.Z.Ismoilovalardi r .  Shu bilan 
birga  E.Sh.Usmanov,  G.B.Shoumarov,  B.M.Umarov,  N.A.Sog ’ inov,  U.D.Kodirov  va  boshqalarning  ilmiy 
ishlarida  ayollar  o’z-o’zini  yoqib  yuborishning  ijtimoiy-psixologik  xususiyatlari,  bolalar  o’rtasida 
suisidal  xulq  omillari,  sabablari  va  turlarining  ijtimoiy-psixologik  va  yosh  xususiyatlari  aniqlangan. 
Ayni  vaqtda  mutaxassislarning  aksariyati  fan  doktorlari  bo’lib,  nafaqat  respublikamiz da ,  balki  uning 
hududlaridan  tashqarida  ham  ilmiy  faoliyatlarini  davom  ettir ib  kelmoqdalar.  Suisidning  yuzaga 
kelishiga  asos  bo’lishi  mumkin  bo’lgan  omillar,  suisid  sabablari,  ularning  turlari,  vositalari, 
ko’rinishlari  aniqlani b ,  suisidni  tadqiq  etish  metodikalari  yaratildi   hamda  ularning  oldini  olish  va 
bartaraf  etishga  oid  amaliy  tavsiyalar  ishlab  chiqildi.  Bu  borada  alohida  e’tirofga  loyiq  tadbirlar 
amalga              oshirilgan  bo’lsa-da,  mazkur  muammo  batamom  hal  etilgani  yo’q. 
                Shu  bilan  birga  suisidal  holatlarni  oldini  olish  maqsadida  O’zbekiston  Respublikasining  Jinoyat 
Kodeksi  Maxsus  qism,  birinchi  bo’lim,  shaxsga  qarshi  jinoyatlar  I  bobida  “ Hayotga  qarshi  jinoyatlar ”  
103-modda si da  “ O’zini o’zi o’ldirish darajasiga yetkazish shaxsni qo’rqitish, unga  shavqatsiz  muomala 
qilish yoki uning sha’ni va qadr-qimmatini  muntazam  ravishda kamsitish natijasida  o’zini o’zi o’ldirish 
darajasiga  yoki  o’zini  o’zi  o’ldirishiga  suiqasd  qilish  darajasiga  yetkazish ” ,   jarayonida  3  yildan  7 
yilgacha  ozodlikdan  mahrum  qilish  jazo si  qo’llaniladi .
                Bundan  tashqari  O’zbekiston  Respublikasining  2010  yil  29  sentabrdagi  “Voyaga  yetmaganlar  o’rtasida 
nazoratsizlik va huquqbuzarliklarning profilaktikasi to’g’risida”gi O’RQ-263-sonli qonuni  bilan ham himoyalangan. II   –  BOB .  2.1. Suisidal  xat t i-harak at lar  xav fi   nuqt ai  nazaridan  o’smirlik ning  psixologik  
xususiy at lari
O’smirlik  davri  shaxsning  10-11  yoshlardan  14-15  yoshlargacha  bo’lgan  davrni  tashkil  etadi.  Hozirgi 
o’smirlar    jismoniy  aqliy  va  siyosiy  jihatdan  bir  muncha  ustunlikka  ega.  Ularda  jin s iy  yetilish, 
ijtimoiylashuv jarayoni, psixik o’sish oldinroq namoyon bo’l ib kelmoqda . O’smirlar o’rtasida o’z joniga 
qasd  qilishning  so’nggi  nuqtasi    hisoblanadigan  o’zini  o’zi  yemiruvchi  axloqning  bir  qator  o’zaro  bir-
biriga  o’tuvchi  shakllari  mavjud   bo’lib,  u larga  quyidagilar ni  kiritishimiz  mumkin :
          - O’z  joniga  qasd  qiluvchi  axloq –bu  o’zini  hayotdan  mahrum  qilish  to’g’risidagi  tasavvurlar  bilan 
belgilanadigan  va  yo’naltiriladigan  ruhiy  aktlarning  har  qanday  ichki  yoki  tashqi  shakllaridir.  O’z 
joniga qasd qiluvchi axloq ikkita asosiy: ichki va tashqi shaklda namoyon bo’ladi. Ichki shakllarga o’z 
joniga  qasd  qilishda  bo’lganidagi  fikrlar;  o’z  joniga  qasd  qilish  harakatlari;  tashqi  shakllarga-o’z 
joniga  qasd  qiluvchi  ko’rinishlar;  o’z  joniga  suiqasd  qilishga  urinishlar  kiradi
            - O’z  joniga  qasd  qilish  borasidagi  fikrlar   me’yorida  deyarli  hamma  odamlarda  biron-bir  ziddiyat 
yoki ruhiy shikastlovchi hodisa hal bo’lmasligini anglaganda paydo bo’ladi, lekin ular o’z joniga qasd 
qilish  an’analariga  o’tmaydi.  O’z  joniga  qasd  qilish  an’analariga-faol  va  jiddiy  mulohazalar,  o’z  joniga 
qasd qilish rejasini ishlab chiqish, o’zini o’zi o’ldirishni sodir qilish usullari, vaqti, uni sodir qilish joyini 
belgilash lar ni  kiritish imiz  mumkin
            - O’smirlarning  ekspressiv-emosional  xususiyatlari ni  bilish    ularni  tarbiyalashda  muhim  ahamiyat  
kasb  etadi .  O’smirlar  bilan  individual  munosabatda  ularning  qanchalik  emosionalligi ni ,  hissiyotga 
beriluvchanligini, affektga moyil yoki moyil emasligini, o’z hissiyotini tuta olmasligini va shuningdek, 
unda  qanday  hislar  ustun  ekanligini  bilish  juda  muhimdir. Shu bilan birga o’smirlarda suisid qilishga moyil bo’la di gan bir necha 
sabablar mavjud bo’lib, ularga quyidagilarni kiritish imiz  mumkin:
- shaxsiy hayotidagi muammolar;
- oilasidagi, ota-onasi bilan muammolari;
- tengdoshlari, ta’lim muassasasidagi o’qishi bilan bog’liq 
muammolar;
- hayotidagi muayyan muvaffaqiyatsizliklar, pul bilan bog’liq 
muammolar;
- yolg’izlik hissi;
- yashashni istamaslik, o’z muammolari bilan kurashish, 
jazolanmaslik xohishi;
- hayotda o’z o’rnini topa olmaslik;
- yaqin kishisining o’limi;
- videofilmlar, turli slaydlar ta’siri;
- sevgi-muhabbat bilan bog’liq hislar;
- xo’rlanish O’smirlarda suisidal xulq-atvorning asosiy sabablari ga 
quyidagilarni kiritishimiz mumkin :
-32% – xafalik;
-30% – norozilik;
-38% – yolg’izlik, uyat, o’zidan qoniqmaslik .
Quyidagi  o’smirlar larda suisidal xavf yuqori bo’ladi:
-depressiv o’smirlar;
-spirtli ichimlik va narkotikka ro’ju qo’ygan o’smirlar;
-suisidga uringan yoki oila a’zolaridan kimdir suisidga qo’l 
urganda guvoh bo’lgan o’smirlar;
-iste’dodli o’smirlar;
-maktabda yomon o’zlashtirgan o’smirlar;
-homilador qizlar;
-tajovuz qurboni bo’lgan o’smirlar O’smirlarda suisidal  xat t i -harak at larning oldini olish     t izi mi dagi ijt imoiy  faoliy at ining 
modell ari, usullari v a t exnologiy alari.
      O’smirlarda  o’z joniga qasd qilishga moyillik sezsangiz quyidagi maslahatlar vaziyatni 
o’zgartirishga yordam ber ishi mumkin;
      Uni diqqat bilan tinglang . Qalbimiz  ozor  chekganda har birimizga bizni eshitishga tayyor 
odam kerak. Barcha imkoniyatingizni ishga solib, so’zlar ortida yashirinib yotgan muammoni 
aniqlashga urinib ko’ring. Aynan, dalda berish orqali yolgizlanib qolgan qalbiga yo’l topa 
ol ishingiz mumkin
       O’smirning hissiyoti va niyatning jiddiyligiga baho bering . Agarda unda o’ziga suiqasd qilish 
borasida aniq reja bo’lsa, ogoh bo’ling vaziyat siz o’ylagandan ancha jiddiyroq. Emosonal 
tushkunlik holati qanchalik chuqurligini aniq lash lozim . O’smir o’z joniga qasd qilish niyatisiz 
ham jiddiy qiyinchiliklarni boshidan kechirayotgan bo’lishi mumkin.
       Ehtiyotkor ravishda o’z joniga qasd qilishni o’ylamayotganligi haqida so’rab   biling . T adqiqotlar 
shuni ko’rsatadi-ki, bu tarzdagi savollar ziyon yetkazmaydi . S uisidni oldini olishda shaxsning suisidal holatlarga tushish faolligini aniqlash juda muxim. 
Bunday faollik ni  quyidagi davrlarda ku zatishimiz mumkin :
- bahor va kuz fasllari davrida,
- yanvar, fevral, mart, sentabr-noyabr.
- May,  b itiruv kechalari arafasida.
- erta tong, oqshom va tun paytlarida;
- oy to’lgan va yangi chiqqan davrda;
- 14 – 24, 40 – 50 yosh davrida;
Suisidal xulq-atvorga moyil bo’lgan shaxslarni aniqlash . Bunday moyillik shaxsiy psixologik 
omillar bilan bog’liq bo’ladi. Bunday omillarni esa faqat maxsus psixologik tashhis usullari 
yordamida aniqlash imiz  mumkin .
- Ruhiy inqirozga tushgan shaxsga o’z vaqtida psixologik yordam ko’rsatish:
- o’z joniga qasd qilmoqchi bo’lgan shaxsni tashxis qo’yib davolash;
- suisidal-depressiv holatga tushgan shaxsni ma’naviy ruhiy qo’llab- quvvatlash;
- bunday shaxsni moddiy-ma’naviy sharoitini yaxshilash.
- psixolog va psixiatr mutaxassisga murojaat etish. O’smirlar suisidal xulq-at v orining 
psixodiagnost ik  nat ijalar t ahlili
Disserta t siya ishimizning tanlab 
olingan obyektiga mos ravishda 
tadqiqotimiz doirasida 104 nafar 
sinaluvchilar jalb qilingan bo’lib, ulardan 
o’g’il  bola  sinaluvchilar 44 nafar (42%), 
qiz bola sinaluvchilar 60 nafar (58%) 
sinaluvchilar jalb qilin di.42%	
58%	
Sinaluvchilarning yosh taqsimoti	
ўғил бола
қиз бола  Shaxsning    suisi dga    moy illigini    ani ql ash  proy ek t iv   met odik asi.
Ushbu  metodikani  tahlil  natijalari  quyidagicha  diagramma  ko’rinishida 
taqdim  etamiz.  Bunda  shaklni  qanday  tarzda  va  qaysi  qismlarini 
bo’yalishi  bilan  olti  xil  ko’rsatkich  bilan  tahlil  qilindi .  Metodikani  tahlil 
natijalariga  ko’ra  27  nafar  sinaluvchilar  (1-ko’rsatkich)  rasmdagi   
shaklning    ko’proq  qismi  bo’yalgani  aniqlandi.  Bu  esa  ulardagi 
kayfiyatning  yomonligidan    dalolat    beradi.  Sinaluvchilarni  nimadir 
qiynayotgani,  qandaydir  muhim  narsa  tashvishga  solayotganini 
ko’rishimiz mumkin. Biroq ulardagi bu holat vaqtinchalikdir. Bu shakldagi 
rasm  tahlilicha  suisidga  moyillik  yo’qligi  aniqlandi.
Berilgan  shaklni  27  nafar  sinaluvchi  (2-ko’rsatkich)  uni  bo’yamasdan, 
shunchaki  aylantirib  chizib  chiqishganini  va  bu  sinaluvchilarning  kuchli 
irodasi  va  mustahkam  asab  tizimidan  darak  beradi.  Bunday  insonlar 
hech  qachon  ojizlik  qilib,  suisid  haqida  o’ylashmaydi.  Bunday  hatti–
harakatlarni  o’ziga,  yaqinlariga  va  atrof  olamga  nisbatan  jinoyat  deb 
hisoblaydilar.  Hayot  qanchalik  og’ir  bo’lmasin,  barcha  qiyinchiliklarga 
qarshi  kurashishga,  har  qanday  to’siqlarni  yengib  o’tishga  tayyorliklarini 
anglatadi.
Shaklning  uchinchi  ko’rsatkich  tahlilda  18  nafar  sinaluvchi  (3-ko’rsatkich) 
uchtadan  ko’p  bo’lmagan  qismi  bo’yaganligi  ko’rib  chiqildi,  ushbu 
sinaluvchilar  aniq  vaziyatlarda  suisid  haqida  o’ylashini  va  barcha 
narsalar  unga  qarshi  chiqadigan  holatlarda  suisidal  harakatlarni  ham 
amalga  oshirishi  mumkinligidan  dalolat  beradi.  Biroq,  bu  odam 
tabiatdan  optimist  bo’lib,  og’ir  vaziyatlar  unga  kamdan-kam  holatda 
qo’rqinchli bo’lib ko’rinadi. Proyektiv metodikada sinaluvchilarning 11 nafari (4-
ko’rsatkich)  shaklning  chap  qismi  butunlay 
bo’yalgani  tahlil  qilinib,  bu  esa  ularning  ko’ngli 
nozikligidan  va  haddan  ziyod  ta’sirchanligidan 
dalolat  beradi.  Ularning  hayotdagi  nohaqliklarni 
yuragiga  yaqin  oladilar  va  bundan  qiynaladilar. 
Ularda  suisidga  moyillik  bor,  lekin  yaqinlariga 
bo’lgan  muhabbati    ushbu  qarordan  ularni  qaytarib 
turishi  aniqlandi.  Chunki  o’zlarining  yaqinlariga 
azob  berishni  xoxlamasliklarini  anglatadi.
Sinaluvchilarning  7  nafari  (5-ko’rsatkich)  shaklning 
o’ng  qismi  to’liq  bo’yagani  va  ushbu  sinaluvchilar 
suisidga  moyilligini  hamda  bunda  o’zining  foydasi 
yo’lida  qo’llashi:  o’z    yaqinlariga  tahdid  qilib, 
talablarini  bajarishga  majbur  qilishlari  tahlil 
natijalarida  aniqlandi.
Metodikaning  tahlili  natijalarida  aniqlanishicha 
shaklning  barcha  qismini  14  nafar  sinaluvchi  (6-
ko’rsatkich)  bo’yagani  aniqlanib,  ularda  ong  ostida 
o’lim  haqida  o’ylashlari  shuningdek,  suisidal  hatti 
haraktlarni sodir etishga intilishlari unda juda kuchli 
rivojlanganini ko’rishimiz mumkin                                       TAVSIYALAR
O’z joniga qasd qilishga olib keladigan sabablar psixologik xarakterga egadir. Shu tufayli uning 
oldini olish borasidagi ishlar, avvalambor, psixologik salomatlikni mustahkamlashga borib taqaladi. 
Psixologik inqiroz holatidagi insonga yaqinlari va kattalar tomonidan o’z vaqtida ko’rsatilgan psixologik 
yordam uning ijobiy holatga tushish imkoniyatini 90 foizga oshiradi, voqelikka nisbatan munosabatini 
ijobiylashtirib, optimizm (nekbinlik), hayotbaxsh omillar ustunligini yaratishga imkon beradi.
O’smirlarda tushkunlikni oldini olish suisid profilaktikasini ta’minlaydi. Tushkunlik profilaktikasida ota-
onalar muxim ahamiyat kasb etadi. Bolada tushkunlik alomatlarining paydo bo’lishi bilan, darhol unga shu 
xolatdan chiqib ketishga ko’maklashish zarur. Ruhiy tushkunlik vaziyatiga tushib qolgan o’smir bilan 
ishlashni rejalashtirib, psixolog o’z oldiga quyidagi maqsadlarni qo’yishi mumkin:
1. B olani qo’rquv, tortinish, umidsizlik holatidan qutqarish;
2. H ar bir bola uchun odatiy psixologik holatni (ruhiy tushkunlik vaziyatigacha bo’lgan holatini) tiklash;
3. Y ordam ko’rsatish tashqi manbalarini jalb qilish va bolaning ichki resurslarini kuchaytirish;
4. B olaga (o’smirga) aniq bir tanglik mazmuni va o’z hayoti xususiyatlari o’rtasidagi o’zaro bog’liqlikni 
tushunishi uchun imkoniyatlar yaratish;
5. B olani kuchli tanglik holatidan chiqishiga va keyingi hayotida tanglik vaziyatlarini bartaraf qilishiga 
yordam beradigan yangi ko’rsatmalarni, xulq usullarini shakllantirish, shuningdek, koping mexanizmlarini 
rivojlantirish. Suisidni oldini olishda psixologlarga tavsiya:
•
O’smir bilan aloqada bo’ling. O’zaro munosabatlaringizda hamkorlik 
strategiyasidan foydalaning, zero o’smirlik davrida cheklov, kamsitish, jazolash 
holatlari o’smirda qaysarlik va o’jarlikni yoki o’ziga qaratilgan agressiyani yuzaga 
keltirishi mumkin. Agar cheklovlar zarur bo’lsa, ularni nima maqsadda ekanligini 
tushuntirishga vaqtingizni va mahoratingizni ayamang. sinfda ijobiy psixologik 
muhit yarating. O’quvchilarda o’zaro hurmat, jamoa bo’lib ishlash ko’nikmalarini 
shakllantiring. Sinfdagi yakkalatish holatlariga alohida e’tibor qarating. Kamsitish 
va masxaralashlarga chek qo’ying. Nizolashayotgan tomonlarning har birini 
tinglang, e’tibor bering, eng maqbul yechimni toping va ularni kelishtiring. Har bir 
o’quvchini faqat ijobiy tomondan qabul qiling.
•
S uisidga olib keluvchi emosional holatlar muammolari kamdan-kam to’liq hal 
bo’ladi, hattoki yomoni ortda qolgandek tuyulsa ham. Shuning uchun to’liq 
konfidensiallikni va’da qilish kerak emas. Yordam ko’rsatish bu butunlay sukut 
saqlashni anglatmaydi. Shuningdek, o’z joniga qasd qilish ehtimoli haqidagi signal 
bergan odam yordam so’raydi. Shubhasiz, suisidal odam to hayotga 
moslashmaguncha vaziyat yaxshilanmaydi. Shuning uchun amaliyotchi psixolog 
bilan muloqot o’rnatish, nizoli vaziyatlarning oldini olib, muammolardan chiqib 
ketish, suisidal holatga olib keluvchi faktorlarni bartaraf etishga zamin yaratadi.
•
Shu bilan birga quyida amaliyotchi psixologlar faoliyatini takomillashtirish 
yuzasidan takliflarni berib o’tamiz: O’smirlar bilan ish olib borganda  «O’zini anglash», «O’z-o’ziga 
baho berish», «Atrofdagilar fikri», «Sening ota-onang», 
«Tengdoshlar» kabi psixoanalizlarni olib borish (bunda test, 
anketa va proyektiv metodlar orqali tashxisni tashkil etib, 
o’quvchilarga «hammasi sizlarning kelajagingiz uchun» degan 
ijtimoiy psixologik ustanovkalar bilan boshlash);
Hissiyotlarni boshqarish, ijtimoiy malakalar va stresslarning 
oldini olish borasida psixologik treninglar olib borish; O’ziga 
ishonch hosil qilish, maqsad va muvaffaqiyatga yo’naltirish 
borasida psixologik treninglar o’tkazish; Shaxsiy fazilatlarni 
o’stirish borasidagi psixologik treninglar o’tkazish; O’z-o’zini 
boshqarish motivasiyasining nazoratini oshirish. Ilmiy-amaliy 
konferensiya, seminarlar, o’smirlik davri muammolarini 
muhokama qilish yuzasidan bahs-munozaralarni tashkil etish; 
Taniqli yetakchi mutaxassislar, psixolog olimlar, shifokorlar, 
imijmeykerlar, pedagog olimlar, taniqli shoirlar, aktyor va 
aktrisalar bilan uchrashuvlarni o’tkazish; Axborot soatlari, 
bunda amaliyotchi psixolog bilan mazmunli davra suhbatlari, 
muloqot o’rnatish usullari, nizolarning oldini olish, muammoli 
vaziyatlardan chiqib ketish, oiladagi munosabatlar, o’ziga 
bo’lgan    munosabat kabi masalalarni muhokamaga qo’yish 
mumkin .
  Pedagoglar  bilan ish olib borilganda  Pedagoglar 
kengashida o’qituvchilarni o’smirlik davrining 
kechish xususiyatlari, o’z joniga qasd qiluvchilar 
shaxsi, o’z joniga qasd qilishga olib keladigan 
sabab va omillar hamda ularning oldini olishga 
qaratilgan chora-tadbirlar haqida ma’lumotlar 
berib borish. O’qituvchilar va o’quvchilarning 
ular uchun dolzarb bo’lgan muammolarni 
muhokama qiluvchi hamkorlikdagi tarbiyaviy 
tadbirlar. Pedagoglar o’quvchilarni psixologik 
kayfiyati va holatidagi o’zgarishlarni kuzatish, 
tahlil qilish va ularni psixologik qo’llab-
quvvatlash usullaridan boxabar bo’lishlari lozim. Ota-onalar  bilan ish olib borish 
jarayonida esa o ta-onalar majlislarida 
o’smirlik davri krizisi haqida batafsil 
ma’lumotlar berib borish, ko’proq o’z 
joniga qasd qilishga olib keluvchi 
motiv va sabablari, o’smirlarda o’z 
joniga qasd qilish xatti-harakatlari 
paydo bo’lishi va ularning oldini olish 
choralari haqida targ’ibot- tashviqot 
ishlarini olib borishi kerak. Ota-
onalarga bolalar bilan munosabatlar 
haqida psixologik maslahatlar berib 
borish. E’tiboringiz uchun 
raxmat

Mavzu: Shaxsda suisidal xulq omillari diagnostikasi va profilaktikasi

К ИРИШ I BOB. O’smi rli k dav ri ga xos bo’lgan sui sidal xul q at v orning nazariy met odol ogi k t a hli l i 1.1. Suisidga oi d hat t i-harak at l arni ng xususi y at l ari 1.2. Suisidal xulq-atvor muammosining xorijiy adabiyotlardagi o’rganilganlik darajasi va zamonaviy tendensiyalar. 1.3. S uisidal xulq-atvor muammo s ining o’zbek olimlari tomonidan o’rganilganlik daraja s i Birinchi bob bo’yicha xulosa II BOB. O’smirlik suisidal xulq-atvorning psixodiagnostik mexanizmlari 2.1. Suisidal hatti-harakatlar xavfi nuqtai nazaridan o’smirlikning psixologik xususiyatlari 2.2. O’smirlarda suisidal hatti-harakatlarning oldini olish tizimidagi ijtimoiy faoliyatning mexanizmlari. Ikkinchi bob bo’yicha xulosa III BOB. O’smirlardagi suisidal xulq-atvorning emperik natijalar tahlili 3.1. O’ s mirl a r s uisid a l xulq- a tvorining p s ixodi a gno s tik n a tij a l a r t a hlili 3.2. O’ s mirlardagi s uisidal xulq-atvorni p s ixologik diagno s tika s i va korreksion modeli Uchinchi bob bo’yicha xulosa

Magi s t rlik di ss ert a t siy a s i mav zu s ining a sos lanishi v a uning dolzarbligi : XXI asrda turli hayot tarzlari va g’oyalar raqobatga kirish ayotgan bir vaqtda muvaffaqiyatga erishish uchun har bir davlat o’zligini saqlagan holda diniy va milliy qadriyatlarini boshqalarga anglatishni asos qilgan mafkuraga ega bo’lishi kerak , o’zlikni yo’qotish, bebaho qadriyatlardan voz kechish kishini taraqqiyotdan ajratib, uni tobe, mustaqil fikri mavjud bo’lmagan manqurtga aylantirib qo’yishi mumkin. Shaxslarni qiynab turgan global muammolar sifatida ochlik, qashshoqlik, ichimlik suvi tanqisligi, pandemik kasalliklar bilan birga ma’naviy xatarlar - gumanizm, tolerantlik, ijtimoiy intellektning susaygani, insonlar bilan o’zaro munosabatda hurmat, kengfe’llik, kechirimlilik, sabr-toqat, oqibat tushunchalarining yo’qola boshlagani va suisid holatlari ko’p duch kelishimiz sir emas.

Hayot davomida inson bir necha marta qiyin vaziyatlar, ishning o’zgarishi, jiddiy kasalliklar, oilaviy inqirozlar va boshqalar bilan to’qnash kelmoqda. Mazkur kechinmalar emotsional stressni keltirib chiqarishi bilan birga insonning jismoniy va psixologik salomatligiga uzoq muddatli kumulyativ ta’sir o’tkazmoqda. Odamlarning hissiy zo’riqishlarni boshdan kechirishi, uzoq vaqt ruhiy siqilish, asabiylik holatida bo’lishi ularning har xil stress, bosimlarga beriluvchanligini oshirob yuboradi. Shuning uchun ham ayni kunlarda erishayotgan yutuqlarimiz bilan birga, odamlar orasida asabiy zo’riqish holatlarining ortishi, o’z joniga qasd qilish kabi noxush hodisalar kuzatilmoqda. Keyingi yillarda o’smirlar orasida o’z joniga qasd qilish holati hamda suitsidal xulqqa moyillik kuchayib bormoqda.

• Ma’lumki keyingi yillarda o’smirlar orasida o’z joniga qasd qilish xolatlari hamda suisidal xulqga moyillik kuchayib bormoqda. Jahon s og’liqni saqlash tashkilotining ma’lumotiga ko’ra, so’nggi o’n besh yil ichida o’smirlar o’rtasida o’z joniga qasd qilish uch barobar ko’pay ib ketgan . O’smirlarni bunday xolatga tushishiga tashqi va ichki omillar sabab bo’l ib kelmoqd a . “O’smirlik davriga xos bo’lgan suisidal xulq”ning psixologik diagnostikasining ahamiyatli jihatlari shundaki, inqirozli vaziyatlarda shaxsda kelib chiqadigan turli sohadagi buzilishlarni yanada chuqurroq o’rgani b , tahlil qili b , oldini olish chora - tadbirlarini ishlab chiqi b va uni amaliyotga tadbiq etishdir. Chunki, inqirozli vaziyatlarda n kelib chiqadigan turli darajadagi psixologik buzilishlar oqibatida shaxsning ruhiy muvozanatiga zarar yet kaz adi . Oxir-oqibatda esa bunday holat inson tomonidan og’riqli qabul qilinib, ruhiy azoblar iskanjasida qoladi. Ruhiy iztiroblarni, qayg’uni ko’tara olmaslik natijasida ba’zan o’z joniga qasd qilish kabi suisidal xulq-atvor yaqqol namoyon bo’la boshlaydi.