logo

Soft skills haqida

Загружено в:

10.08.2023

Скачано:

0

Размер:

461.123046875 KB
“ Soft skills” aynan qanday ko’nikma va malakalar tizimidan iborat?

Garv ard v a St еnford univ еrsit еt lari t omonidan 
olib borilgan t adqiqot larga k o’ra, k arеra 
borasida erishiladigan muv aff aqiy at larning at igi 
15%  “ hard sk ills”  v a 85%  “ soft  sk ills”  hisobiga 
t o’g’ri k еladi. Kimlardir t omonidan “ soft  sk ills” ga 
e't ibor k amroq qarat ilishi mumk in, ammo ay nan 
u k aеraga erishish y ok i uni barbod qilishda asos 
bo’lishini unut mang.  Y	u	m	s	h	o	q	 	k	o	’	n	i	k	m	a	l	a	r	 	(	S	o	f	t	 	
s	k	i	l	l	s	)	 	n	i	m	a	?Yumshoq 
ko’nikmalar (soft 
skills) sizni 
odatdagidan 
yaxshiroq  ishchi, 
xodim, hamkasb va 
umuman,  yaxshiroq 
inson q iladi.
Texnik 
ko’nikmalaringiz 
(technical skills) sizni 
intervyugacha olib 
boradi. Sizning 
yumshoq 
ko’nikmalaringiz (soft 
skills) esa ishga 
olinishingizga sabab 
bo’ladi.Texnik bo‘lmagan 
ko’nikmalar ham deb 
aytiluvchi yumshoq 
ko’nikmalar orzuyingizdagi 
ishingizga joylashishda sizga 
yordam beradi. Bundan 
tashqari, u sizga karyerangiz 
davomida o’sishingizga ham 
imkon yaratadi (maosh 
oshirishi, yangi mansab, 
yangi imkoniyatlar va 
hokozo…).     Yumshoq ko’nikmalarni o’rganib,  ularni tajribada qo’llash orqali bu 
ko’nikmalarni o’ziga kerak emasligiga ishongan nomzodlardan bir pog’ona 
yuqoriga chiqib olishingiz mumkin.
Ha, sirni bilib oldingiz: yumshoq ko’nikmalaringiz sizni ish uchun yaxshi 
yoki mukammal nomzod bo’lishingizni aniqlab beradi.  “ Soft skills”lar juda kеng. Tahlillar uning prеdmеtini quyidagilar tashkil etishini 
ko’rsatmoqda. Ularni ushbu sxеma orqali tasvirlash mumkin .
Maqsadni 
belgilash.
Muloqot.
Liderlik. O’zgani holatini 
his etish.Moslashuvchanl
ik.Stressni yengish. Tanqidiy 
mulohaza 
yuritish.
Jamoada 
ishlash.Kreativli
k.
Javobgarlikni 
his etish.    Yuqoridagilar orasida maqsadni b е lgilash, o’ziga bo’lgan ishonchni 
shakllantirish, str е ssni  е ngish, javobgarlikni his etish, to’g’ridan-to’g’ri 
bo’lmasa-da, bilvosita shaxslararo munosabatlarni to’g’ri tashkil etishga 
ta'sir ko’rsatadi. Shu sabab, ular “soft skills” tarkibida sanalmoqda. “Soft 
skills” kishining mutaxassis sifatida shakllanishda katta ahamiyatga ega. 
Shaxs m е hnat bozorida nafaqat prof е ssional malaka va ko’nikmalar orqali, 
balki yuqori saviyadagi va samarali shaxslararo munosabatlarda zaruriy 
malaka va ko’nikmalarni namoyish etish orqali kasbiy o’sishga erishishi, 
tajriba orttirib kar е ra qila olishi mumkin. Bundan tashqari, odamlar har 
qanday mutaxassis bilan suhbatlashishda, eng avvalo, uning muomalasiga 
e'tibor qaratadilar.

  Bu inson	 tabiatiga	 xos	 jihatdir.	 Biron	 inson	 haqidagi	 ijobiy	 
taassurot	
 ayni	 shaxslararo	 munosabatlarni	 to’g’ri	 tashkil	 
eta	
 olishdan	 kеlib	 chiqadi.	 Bo’lajak	 Yurist	 talabalar	 buni	 
anglab	
 еtishlari	 zarur.     Yumshoq k o’nik malar ( sof t  sk ills) :  barcha ishga ko’chirishimumkin bo’lgan 
umumiy ko’nikmalardir. Ularni o’rganish qiyin lekin har bir ishda kerak 
bo’ladi. Bu ko’nikmalar bilan siz oddiy o’rtacha ishchidan eng yaxshisiga 
aylanishingiz mumkin  Muammolarni 
yecha olish 
(Problem 
solving) Jamoaviy ishlay 
olish 
(Teamwork)Muomila qila 
olish 
(Communication
) Vaqtni boshqara 
olish (Time 
Management)     Y umshoq 
ko’nikmalar ni 
o’rganish mumkinmi?
•
Y um shoq k o’ni k m a l ar (soft  sk i l l s)ni  o’rgansa 
bo’l adi . Lek i n t ex ni k  k o’ni k m al ar k abi  pra k t i k a 
t al ab qi l i nadi . Shunchak i , y ax shi  y ozuv chi  bo’l i sh 
haqi da  o’qi shi ngi z si zni  y a x shi  y ozuv chi  qi l i b 
qo’y m ay di . Buni ng uchun a m al i y ot  k erak .
•
Muhi m  y um shoq k o’ni k m al a rni  k o’rsat gan 
hol da , ul arni  qanday  o’rgani sh v a  ri v oj l a nt i ri sh 
bo’y i cha t a v si y al arni  beram a n. E’tibor ingiz u chun
 ra hm a t!

“ Soft skills” aynan qanday ko’nikma va malakalar tizimidan iborat?  Garv ard v a St еnford univ еrsit еt lari t omonidan olib borilgan t adqiqot larga k o’ra, k arеra borasida erishiladigan muv aff aqiy at larning at igi 15% “ hard sk ills” v a 85% “ soft sk ills” hisobiga t o’g’ri k еladi. Kimlardir t omonidan “ soft sk ills” ga e't ibor k amroq qarat ilishi mumk in, ammo ay nan u k aеraga erishish y ok i uni barbod qilishda asos bo’lishini unut mang.

Y u m s h o q k o ’ n i k m a l a r ( S o f t s k i l l s ) n i m a ?Yumshoq ko’nikmalar (soft skills) sizni odatdagidan yaxshiroq  ishchi, xodim, hamkasb va umuman,  yaxshiroq inson q iladi. Texnik ko’nikmalaringiz (technical skills) sizni intervyugacha olib boradi. Sizning yumshoq ko’nikmalaringiz (soft skills) esa ishga olinishingizga sabab bo’ladi.Texnik bo‘lmagan ko’nikmalar ham deb aytiluvchi yumshoq ko’nikmalar orzuyingizdagi ishingizga joylashishda sizga yordam beradi. Bundan tashqari, u sizga karyerangiz davomida o’sishingizga ham imkon yaratadi (maosh oshirishi, yangi mansab, yangi imkoniyatlar va hokozo…).

Yumshoq ko’nikmalarni o’rganib, ularni tajribada qo’llash orqali bu ko’nikmalarni o’ziga kerak emasligiga ishongan nomzodlardan bir pog’ona yuqoriga chiqib olishingiz mumkin. Ha, sirni bilib oldingiz: yumshoq ko’nikmalaringiz sizni ish uchun yaxshi yoki mukammal nomzod bo’lishingizni aniqlab beradi.

“ Soft skills”lar juda kеng. Tahlillar uning prеdmеtini quyidagilar tashkil etishini ko’rsatmoqda. Ularni ushbu sxеma orqali tasvirlash mumkin . Maqsadni belgilash. Muloqot. Liderlik. O’zgani holatini his etish.Moslashuvchanl ik.Stressni yengish. Tanqidiy mulohaza yuritish. Jamoada ishlash.Kreativli k. Javobgarlikni his etish.

Yuqoridagilar orasida maqsadni b е lgilash, o’ziga bo’lgan ishonchni shakllantirish, str е ssni е ngish, javobgarlikni his etish, to’g’ridan-to’g’ri bo’lmasa-da, bilvosita shaxslararo munosabatlarni to’g’ri tashkil etishga ta'sir ko’rsatadi. Shu sabab, ular “soft skills” tarkibida sanalmoqda. “Soft skills” kishining mutaxassis sifatida shakllanishda katta ahamiyatga ega. Shaxs m е hnat bozorida nafaqat prof е ssional malaka va ko’nikmalar orqali, balki yuqori saviyadagi va samarali shaxslararo munosabatlarda zaruriy malaka va ko’nikmalarni namoyish etish orqali kasbiy o’sishga erishishi, tajriba orttirib kar е ra qila olishi mumkin. Bundan tashqari, odamlar har qanday mutaxassis bilan suhbatlashishda, eng avvalo, uning muomalasiga e'tibor qaratadilar.    Bu inson  tabiatiga  xos  jihatdir.  Biron  inson  haqidagi  ijobiy   taassurot  ayni  shaxslararo  munosabatlarni  to’g’ri  tashkil   eta  olishdan  kеlib  chiqadi.  Bo’lajak  Yurist  talabalar  buni   anglab  еtishlari  zarur.