logo

Yangi o'zbekistonning kuchli ijtimoiy siyosati

Загружено в:

10.08.2023

Скачано:

0

Размер:

2816.4560546875 KB
Yangi 
o'zbekistonning 
kuchli ijtimoiy 
siyosati  •
O‘zbekistonda  amalga  oshirilayotgan      islohotlarning   
 muhim  
•
natijalaridan  biri  ijtimoiy  himoya  siyosatining  
demokratik  jamiyatni 
•
barpo etishdagi o‘rnini va ahamiyatining ortib borishi 
bilan belgilanmoqda. 
•
“ Bugungi kunda ijtimoiy hayot sohasidagi  salbiy  
holatlarni bartaraf  etib, 
•
odamlar  turmush  darajasining  keskin  pasayib  
ketishiga  yo‘l  qo‘ymasdan, 
•
aholining  himoyaga  muhtoj  qatlam  va  guruhlarini  
ijtimoiy  muhofazasini 
•
ta’minlagan  holda,  O‘zbekistonda  ijtimoiy-siyosiy  
barqarorlikni  va 
•
fuqarolar totuvligini saqlab qolishga muvaffaq bo‘ldik.” •
Darhaqiqat, bozor munosabatlariga o‘tish davrida 
mamlakatimizda kuchli ijtimoiy himoya tizimi shakllantirildi  va  
hozirda  uni  takomillashtirish  muhim  masala  bo‘lib 
qolmoqda.  Bugungi  kunda  ijtimoiy  siyosatni  amalga  
oshirishda  sifat 
•
jihatdan  yangi  bosqichga  o‘tish  ehtiyoji  paydo  bo‘ldi.  Shu  
munosabat  bilan 
•
aholini ijtimoiy qo‘llab-quvvatlashning zamonaviy tizimiga 
o‘tish  jarayoni 
•
kechmoqda.  Adolat  tushunchasining  kelib    chiqishi    
(sotsiogenezi)  to‘g‘risidagi ta’limotni  buyuk  ajdodimiz  Abu  
Nasr  Forobiy yaratishga uringan. Buyuk mutafakkir  adolat  
g‘oyasini    jamiyatning    asosiy  davrlariga  tadbiqan  qarab 
chiqqan.  Bunda  u  insoniyat    jamiyatining  kelib  chiqishida  
tabiiy  ehtiyojlar yotishini,  bu  ehtiyojlarni  uyg‘unlashtirish  
esa  adolat  tuyg‘usini 
•
shakllantirishini  ta’kidlagan  edi.   •
Umumiy ma’noda ijtimoiy himoya demokratik huquqiy davlat 
tomonidan 
•
fuqarolar,  turli  jamoalarning  huquqlarini  ta’minlash  bilan  
cheklanib 
•
qolmay,  ulardan  amalda  foydalanishni  kafolatlash,  amalga  
oshirish  uchun 
•
barcha  shart-sharoitlarni  yaratib  berishni  anglatadi.  Shu  
ma’noda  insonlar 
•
davlat  uchun  emas,  davlat  xalq  uchun  xizmat  qiladi,  bu  inson  
va  uning  qadr-
•
qimmatiga hurmat deb baholanadi. 
•
«Ijtimoiy  himoya»,    «ijtimoiy    adolat»  tushunchalarining   
•
shakllanib        borishi    insoniyatning        demokratik        tafakkuri   
   bilan   
•
bog‘liqdir.    Xususan,      Abu      Nasr  Forobiyning  «Fozil  odamlar  
shahri» 
•
asarida ifodalangan fozil jamiyat g‘oyasi bugungi kundagi 
demokratik jamiyat 
•
konsepsiyasiga hamohangdir.   O‘zbekistonda    islohotlar    boshlangan dastlabki  
yillardayoq, kuchli 
ijtimoiy himoya   tizimini    yaratishdan    maqsad,insonga 
munosib turmush va 
faoliyat  sharoitlarini  vujudga  keltirishdan  iborat,  deb  
belgilangan  edi. 
Mamlakat  Prezidenti  I.A.Karimov  «O‘zbekistonning  o‘z  
yangilanish  va 
taraqqiyot  yo‘liga  asos  bo‘lgan  eng  muhim  qoidalardan  
biri  bozor 
iqtisodiyotiga  o‘tishning  barcha  bosqichlarida  oldindan  
kuchli  ijtimoiy 
siyosatni o‘tkazishdir»    Albatta,  ijtimoiy  himoya  tizimining  rivoji  mamlakat  iqtisodining 
ahvoliga  to‘g‘ridan-to‘g‘ri  bog‘liqdir.  Avvalo,  nodavlat  sektorining  
muayyan 
darajada  taraqqiy  etishi,  mahalliy  tovar  ishlab  chiqaruvchilar  
mavqeining 
mustahkamlanishi iqtisodiy  rivojlanish  uchun  tayanch  va  asosiy 
manba  bo‘lib 
xizmat qiladi. Bu esa o‘z navbatida ijtimoiy siyosatning real amalga 
oshishi 
uchun zamin yaratadi, ijtimoiy himoya tizimining yanada takomillashib, 
zamon 
talabiga  mos  bo‘lib  borishiga  olib  keladi.  Bu  hol  O‘zbekiston  
ijtimoiy 
siyosatining tadrijiy shakllanishida muhim ahamiyat kasb etadi. Gap 
shundaki, 
ijtimoiy  himoyaning  davlat  siyosatidagi  o‘rni  g‘oyat  muhimdir.  
Buning  bir 
qancha sabablari bor.      Birinchidan,  O‘zbekiston  agrar  mamlakat  bo‘lib,  uning  ko‘pgina 
hududlarida ishlab chiqarishning texnologiyalashuvi endigina oyoqqa 
turmoqda;  
  Ikkinchidan,  mamlakat  aholisining  65%  qishloqda  yashaydi.  Agrar 
sohaning  yaxshi  rivojlanmaganligi  aholining  bu  qismi  orasida  
himoyaga 
muhtoj  oilalarning  ko‘pligiga  sababchi  bo‘ladi.  Bu  esa  o‘z  
navbatida  ularni 
ijtimoiy himoyalash vazifasini qo‘yadi. 
Uchinchidan,  mamlakat aholisi orasida yoshlar  katta  salmoqqa  ega, 
bu  esa 
yoshlarni ijtimoiy himoya tizimi orqali muhofaza qilishni talab etadi. 
Ijtimoiy  adolatning  mohiyati  har  bir  shaxs  o‘z  qobiliyat  va 
imkoniyatlarini  namoyon  qila  olishi  uchun  to‘liq  imkoniyatlar  
yaratish,  bunda 
ularning  farovon  turmush  kechirishlariga  erishish  jarayonida  to‘liq  
namoyon 
bo‘ladi  •
Xullas,  mustaqillik  yillarida  O‘zbekistonda  ijtimoiy 
 himoya 
•
tizimining  o‘ziga  xos  tajribasi  va  an’analari  
to‘plangan.  Bunda  «inson  – 
•
jamiyat  -  davlat”  munosabatlari,  inson  omili  
yoksak  mavqeda  turadi.  Shu 
•
ma’noda  O‘zbekistonda  ijtimoiy  himoya  tizimini  
zamon  talablariga  mos 
•
tarzda takomillashtirish uchun barcha imkoniyatlar 
mavjud va ular mamlakatda 
•
demokratik jamiyatning qurishda muhim 
ahamiyatga ega bo‘lmoqda. 
   T о t а lit а r tuzumd а n huquqiy d а vl а tg а  o`tish
                        Must а qillikning  d а stl а bki  kunl а rid а n  b о shl а b 
huquqiy  d а vl а tchilik  а s о sl а rini  yar а tish  muhim 
v а zif а l а rd а n  birig а  а yl а ndi.  Milliy  d а vl а tchilik 
riv о jl а nishining  mingl а b  yillik  а n` а n а l а ri  ch о rizm 
must а ml а k а si  d а vrid а  b а t а m о m  ink о r  etilg а n  edi. 
Must а qil  O`zb е kist о n  Pr е zid е nti  I. А .  K а rim о v  t а ri х iy 
а n` а n а l а rg а ,  dunyo  t а jrib а l а rig а ,  o`lk а ning  milliy-
t а ri х iy  riv о jl а nishig а  h а md а  o`lk а ning  o`zig а  хо s 
t о m о nl а rig а  t а yang а n  h о ld а  j а miyatni  tubd а n  isl о h 
qilish  yo`ll а rini  ishl а b  chiqdi.  Bu  j а r а yond а  ikkit а 
v а zif а :
•
1. Eski  m а `muriy  tizimni  tug а tish  v а  h о kimiyat 
b о shq а ruv  о rg а nl а rini q а yt а  qurish;
•
2.
 Yangi  d а vl а tchilikning  huquqiy-siyosiy  а s о sl а rini 
yar а tish,  d а vl а tchilikd а  yangi  m а rk а ziy  v а  m а h а lliy 
b о shq а ruv tizimini sh а kll а ntirish m а s а l а l а ri h а l qilindi.  O`zb е kist о n R е spublik а sid а  huquqiy d а vl а t qurilishining k а f о l а ti
              O`zb е kist о n  R е spublik а sid а 
huquqiy  d а vl а t  qurilishining  k а f о l а ti 
O`zb е kist о n  K о nstitusiyasidir.  D а vl а t 
h о kimiyati  t а shkil  etishning  muhim 
d е m о kr а tik  t а m о yill а ri  K о nstitusiyad а 
q а yd  qiling а n  bo`lib,  und а  h о kimiyat 
q о nun  chiq а ruvchi,  ijr о  etuvchi  v а  sud 
о rg а nl а rid а n  ib о r а t  d е b  ko`rs а tilg а n. 
Bu  о rg а nl а r  f ао liyati  erkin,  bir-birid а n 
must а qil  bo`lib,  а yni  v а qtd а  bir-biri 
bil а n ch а mb а rch а s b о g`liqdir.  O`zb е kist о nd а  fuq а r о lik j а miyatining sh а kll а nishi
Fuq а r о lik  j а miyati,  bu  ins о nning  riv о jl а nishig а 
imk о n  yar а t а dig а n,  uning  huquq  v а  erkinlikl а rini 
to`l а  d а r а j а d а  t а `minl а ydig а n  q о nun  ustuv о r 
bo`lg а n  ijtim о iy  j а miyatdir.  Bund а y  j а miyat 
qurish  d а vl а t  q о nunl а ri  v а  ins о n  huquql а rini 
p о ym о l  etm а slikni,  ins о nd а n  q о nunl а rg а 
q а t`iyan ri о ya qilishni t а l а b et а di.
  H а r  bir  fuq а r о ning  d а vl а t  b о shq а ruvig а   k е ng 
j а lb  etilishi,  ins о n  huquql а rini  him о ya  qilishd а  
f ао l  q а tn а shishini  t а `minl а sh  uchun  sh а rt-
sh а r о itl а r yar а tilishi z а rur.  Xalq hokimiyatchiligi 
         7-modda. Xalq davlat hokimiyatining birdan 
bir  manbaidir.  O’zbekiston  Respublikasida  davlat 
hokimiyati  xalq  manfaatlarini  ko’zlab  va 
O’zbekiston  Respublikasi  Konstitutciyasi  hamda 
uning  asosida  qabul  qilingan  qonunlar  vakolat 
bergan  idoralar  tomonidangina  amalga  oshiriladi.
Konstitutciyada  nazarda  tutilmagan  tartibda 
davlat  hokimiyati  vakolatlarini  o’zlashtirish, 
hokimiyat idoralari faoliyatini to’xtatib qo’yish yoki 
tugatish,  hokimiyatning  yangi  va  muvoziy 
tarkiblarini  tuzish  Konstitutciyaga  xilof 
hisoblanadi  va  qonunga  binoan  javobgarlikka 
tortishga asos bo’ladi.  Huquqiy davlat tushunchasi 
•
Huquqiy  davlat  tushunchasi  va  uning  belgilari. 
Hukuqiy  davlat  —  bu  jamiyatdagi  barcha  millat  va 
tabaqalarping  insonparvarlik  adolatli  qoidalariga 
asoslangan,  fuqarolarning  huquq   va  erkinliklarini 
ta`minlaydigan
g  byurokratiya  va  maxalliychilikka 
qarshi kurashadigan hokimiyatiniig shaklidir.
•
Huquqiy    davlatning      shakllanishi    va  amalga 
oshirilishi  fuqarolarning  huquq  va  erkinliklarini  to’la 
ta`minlashi,  davlat  va  fuqarolarning  bir  —  biri  oldida 
javobgarligi,  qonunlar  ustunligi  tan  olinishi,  davlat, 
uning  organlari,  mansabdor  shaxslar,  jamoat 
birlashmalari,  fuqarolar  qonunlarga  asosan  ish 
ko’rishi bilan belgilanadi.  Huquqiy davlatning  asosiy belgilari quyidagilardan iborat:
•
1.  Jamiyatda  huquqning  hukmronligi.  Davlatga  qarashli  barcha  kishilar:  davlat  fuqarolari,  chet  el  fuqarolari,  fuqaroligi 
bo’lmagan jismoniy va yuridik shaxslar, mansabdor shaxslar va barcha davlat organlari huquqqa amal qilish kerak,
•
2.  Konstitutciya  va  qonunlarning  ustunligi.  Qonun  normalar  tizimida  oliy  yuridik  kuchga  ega  bo’lib,  barcha  normalar  — 
qarorlar,  farmonlar,  farmoyishlar  qonun  asosida  qilinadi.  Bu  huquqiy  normalarning  Konstitutciyaga  mosligini  nazorat 
qiladigan maxsus Konstitutciyaviy sud mavjuddir.
•
3.  Inson  huquqlari  va  erkinliklarini  himoya  qilish.  Bu  huquq  va  erkinliklar  insonga  tug’ilgan  vaqtidan  paydo  bo’lib  to  vafot 
etishga qadar davom etadi. Insonning yashash huquqi, erkinlikka ega bo’lish huquqi, dahlsizlikka, xavfsizlikka ega bo’lish va 
boshqa  huquq  va  erkinliklari.  Fuqarolarning  asosiy  erkinliklari  va  burchlari  uch  guruqga  bo’linib,  bular  ijtimoiy  —  iqtisodiy, 
siyosiy va shaxsiy huquqlar davlat tomonidan amalga oshiriladi.
•
4.Davlat  va  fuqaroning  o’zaro  mas`uliyati.  Davlat  qonunlarda  shaxs  erkinligining  belgilab  quyib,  uning  amalga  oshirishini 
kafolatlaydi. Davlat va uning organlari fuqarolar oldida mas`ul bo’lib, hisoblanadi.
•
5.  Hokimiyatni  bo’linish  printcipiga  amal  qilishlik.  Davlat  hokimiyatiga  suiste`molga  yo’l  qo’ymaslik  uchun,  hokimiyatning 
uchta tarmog’ini — qonun chiqaruvchi, ijro etuvchi va sud hokimiyatiga ajratiladi, Bular o’z vakolati bo’yicha ish olib boradi va 
bir — birini ishiga aralashmaydi.
•
6.  Sudning  mustaqilligi  va  huquqni  muqofaza  qiluvchi  organlarning  yaxshi  ishlashi.  Sud  mustaqil  bo’lib,  faqat  qonunga 
bo’ysunadi.  Sud  ishlariga  hech  kimning  aralashishga  yo’l  qo’yilmaydi.  Huquqni  muhofaza  qiluvchi  organlar  yaxshi  ishlab 
inson huquqlari va erkinliklarini himoya qilishlari kerak.
•
7. Aqolini huquqiy bilimini va huquqiy madaniyatini rivojlanishi. Jamiyatda huquqiy madaniyat yuksak darajada taraqqiy etib, 
fuqarolar  huquqiy  ongli  bo’lishi  kerak.    Huquqiy  ong  –huquqni  yaxshi  bilish,  qonun  va  boshqa  normativ  hujjatlarni  talabini 
bajarishni bildiradi. 
•
9. Fuqarolarning manfaatlarini qo’riqlash, ularning ijtimoiy himoya qilish.
•
10. Huquqiy davlat qurish uchun barcha ijtimoiy sohalarda qonunlarni chiqarish va ularning takomillashtirish.  O’zbekistonda dEmokratik huquqiy davlat qurishning konstitutSiyaviy 
asoslari
Konstitutsiyaning  117  —  moddasiga  asosan,  davlat 
organlariga  saylov  tizimini  umumiy,  teng,  to’g’ridan  —  to’g’ri 
saylov  huquqi     asosida  yashirin  ovoz  berish  yo’li  bilan 
o’tkazilishi ham huquqiy davlat belgilaridan qisoblanadi.
O’zbekiston  Respublikasining  iqtisodiy  sohadagi  vazifalari 
bozor  munosabatlarini  rivojlantirishga  qaratilgan  bo’lib, 
jamiyatning  iqtisodiy  negizini  xilma—xil  shakllaridagi  mulk 
tashkil qilishligi ham huquqiy davlatning muhim belgisidir.
Demak,  O’zbekiston  respublikasi  yosh  suveren  davlat  bo’lib, 
o’zining  mustaqil  taraqqiyot  yo’liga  o’tib  oldi.  Bunda 
umuminsoniy  qadriyatlarni  qayta  tiklash,  inson  huquqlari  va 
erkinliklari  ustivorligini  tan  olish  asosida  xalqaro  va  milliy 
davlatchilik  tajribalaridan  foydalanib,  kelgusida  demokratik 
huquqiy davlat barpo etadi.  Suveren davlat
•
Suverenitet  davlatning  umumiy  va  ajralmas 
belgisi  bo’lib,  uning  to’la  huquqliligini  hamda 
ichki va tashqi ishlarda boshqa davlatga qaram 
emasligini anglatadi.
•
      Suveren  davlat  o’z  ichki  va  tashqi  ishlarini 
boshqa  davlatlarning  huquqlarini,  shuningdek 
xalqaro  huquq  tamoyillari  va  normalarini 
buzmagan holda, o’zi xohlagancha hal qiladi.
•
Suverenitet  davlatga  xos  tushuncha  bo’lib,  u 
bilan  birga  vujudga  keladi.  Davlat  va  uning 
xususiyati bo’lgan suverenitet tarixiy hodisadir.  O’zbekiston Respublikasining davlat suvereniteti
•
Shunday  kilib,  suverenitet  davlatning  ichki  va  tashqi 
siyosatda  to’lik  mustaqilligini  bildiradi.  O’zbekiston 
Respublikasining  davlat  suvereniteti  o’zining 
xududida  ichki  va  tashqi  siyosatini  o’zi  olib  borishini 
va  xalqaro  munosabatlarda  to’la  mustaqilligini 
anglatadi.  Biroq  suverenitetlik  xalqimiz  uchun 
tarixning  in`omi  emas.  Biz  uni  mustahkamlashimiz 
zarur.  Xalq  sifatida,  millat,  davlat  sifatida  qaddimizni 
ko’tarishimiz,  xalqaro  miqyosga  chiqishimiz, 
ajdodlari-mizning  ulug’  ishlarini  davom  ettirishimiz 
zarur.

Yangi o'zbekistonning kuchli ijtimoiy siyosati

• O‘zbekistonda amalga oshirilayotgan islohotlarning muhim • natijalaridan biri ijtimoiy himoya siyosatining demokratik jamiyatni • barpo etishdagi o‘rnini va ahamiyatining ortib borishi bilan belgilanmoqda. • “ Bugungi kunda ijtimoiy hayot sohasidagi salbiy holatlarni bartaraf etib, • odamlar turmush darajasining keskin pasayib ketishiga yo‘l qo‘ymasdan, • aholining himoyaga muhtoj qatlam va guruhlarini ijtimoiy muhofazasini • ta’minlagan holda, O‘zbekistonda ijtimoiy-siyosiy barqarorlikni va • fuqarolar totuvligini saqlab qolishga muvaffaq bo‘ldik.”

• Darhaqiqat, bozor munosabatlariga o‘tish davrida mamlakatimizda kuchli ijtimoiy himoya tizimi shakllantirildi va hozirda uni takomillashtirish muhim masala bo‘lib qolmoqda. Bugungi kunda ijtimoiy siyosatni amalga oshirishda sifat • jihatdan yangi bosqichga o‘tish ehtiyoji paydo bo‘ldi. Shu munosabat bilan • aholini ijtimoiy qo‘llab-quvvatlashning zamonaviy tizimiga o‘tish jarayoni • kechmoqda. Adolat tushunchasining kelib chiqishi (sotsiogenezi) to‘g‘risidagi ta’limotni buyuk ajdodimiz Abu Nasr Forobiy yaratishga uringan. Buyuk mutafakkir adolat g‘oyasini jamiyatning asosiy davrlariga tadbiqan qarab chiqqan. Bunda u insoniyat jamiyatining kelib chiqishida tabiiy ehtiyojlar yotishini, bu ehtiyojlarni uyg‘unlashtirish esa adolat tuyg‘usini • shakllantirishini ta’kidlagan edi.