logo

YOSH DAVRLARI PSIXOLOGIYASI FANINING PREDMETI, MAQSAD VA VAZIFALARI

Загружено в:

10.08.2023

Скачано:

0

Размер:

257.8896484375 KB
MAVZU: YOSH DAVRLARI PSI X OLOGIYASI   
FAN IN IN G PREDMETI , MAQSA D VA  
VAZIFALARI. Reja 

1. Yoshlar psixologiyasi faniga kirish, fanning 
predmeti.

2.Yosh davrlar psixologiyasi fanining 
prinsiplari.

3. Hozirgi zamon yosh davrlari psixologiyasi  
fanining asosiy vazifalari.

4. Yosh davrlar psixologiyasi fanining ilmiy 
tadqiqot usullari. 
Yosh davrlari psixologiyasi fanining mavzu bahsi 
turli yoshdagi odamlarning (bolalar, o`quvchilar, 
kattalar, erkAqlar, ayollarning (ontogenezda) 
tug`ilgandan umrining oxirigacha) psixik 
rivojlanish jarayonini, shaxsning shakllanishi 
hamda o`zaro  munosabati qonuniyatlarini 
o’rganishdan iboratdir. Yosh davrlari psixologiyasi 
insonda  turli psixik jarayonlar rivojlanishining 
o`ziga xos xususiyatlarini, uning har xil faoliyatini  
er va ayolning jinsiy tafovutlarini shuningdek,  
inson shaxsining  tarkib topishini  ilmiy jihatdan  
tadqiq  qiladi. Yosh  dav rlari psixologiy asining 
asosiy  v azifasi

Yosh  davrlari psixologiyasining 
asosiy vazifasi shaxsning kamol 
topishi  qonuniyatlari  va turli 
yosh davridagi  odamlarda  
vujudga keladigan psixik  faoliyat, 
holat va shart-sharoitlarning 
o`zaro ta’siri xususiyatlarini  
aniqlashdan iboratdir. Ilmiy  psixologik  adabiy ot lar  emperik   ma’lumot lar  
y osh dav ri psixologiy asining  must aqil fan sifat ida  
ajralib chiqishiga  qat or omillar  v a holat lar  sabab 
bo` lgan

1. Barcha fanlar negiziga kirib borgan  evolutsiya 
g’oyasining (Ch.Darvin) inson psixikasining  
rivojlanish jarayonida  o’rganish zarurligi.

2. Umuminsoniy, umumpsixik  qonuniyatlar  turli  
yoshdagi odamlar xatti harakatini  psixik 
xususiyatlarini  va bolalarning o`sishiga biror bir  
faoliyatning  ta’sirini  aniqlash uchun  yetarli 
emasligini e’tirof etish.

3. Yosh davrlari psixologiyasi insonning 
(tug`ilganidan umrining oxirigacha) kamoloti uchun 
metodologik va nazariy ahamiyatga ega ekanligi tan 
 olingani.  
4. Turli yoshdagi odamlar (maktabgacha  yoshdagi  bolalar, 
maktab o`quvchilari, o’rta va oliy o’quv yurtlarining talabalari, 
ishchilar, xodimlar, qariyalar  har xil psixologik  xususiyatlarga  
ega ekanligi  sababli  tarbiya, ishlab chiqarish, ijtimoiy ta’minot  
muassasalari, yetimxonalar, bolalar uyi, kaloniyalar maxsus 
maktablar, internatlar, psixonevrologik dispanserlar, qariyalar 
uylari, shifoxonalar va boshqalar) ning xodimlarida  ehtiyojlar 
ortib borayotgani .

5. Tibbiyot fani  va uning tarmoqlari  rivojlanishi  psixiatriya, 
psixo-nevralogiya, psixogigiyena, neyroxirurgiya, sangigiyena  
bolalar va kattalar  patalogiyasi, 

genetika, oliy nerv faoliyati va hokazolar  bo’yicha  kopleks 
tadqiqotlarning vujudga kelishi, psixologiya  biologiya, meditsina, 
sotsiologiya  fanlarining  hamkorligida  ilmiy tadqiqot ishlari olib 
borilishi. 
6. Yuridik  psixologiya va uning sohalari  
ijtimoiy hayotimizda  sezilarli o’rin 
egalayotgani  hamda  yoshlar  o’rtasida  
qonunbuzarlikning ortib borayotgani (sud 
ishi  psixologiyasi, kriminal psixologiya, 
penitensiar yoki axloq tuzatish mehnati  
psixologiyasi, voyaga yetmagan 
qonunbuzarlar muammosi va   jinoyatning 
oldini olish masalasi). 
7. Amaliy psixologiyaning  ijtimoiy-siyosiy  
tus olayotgani  va  turmushning har bir  
jabhasiga kirib borishi, shuningdek,  o’z 
o’rnini  topayotgani (psixologik maslahatlar  
auto va sotsial treninglar, ishbilarmonlik 
o’yinlari  profesiogramma  psixodiagnostika  
va hokazolarga talab ortishi). 
8.  Psixologiya fani sohalarining inson 
ontogenezidagi o’zgarishlariga doir, 
bilimlarga eрtiyoji va talabi ortayotgani 
(harbiy, sport, savdo, mehnat, kosmik, 
injenerlik, ijod, aviatsiya psixologiyasiga  
aniq materiallar zarurligi. 
9. Ekologiya  muammolari, zoopsixologiya  
va etalogiya  vazifalari, millatlararo 
munosabatlarini  barqarorlashtirish, 
insonparvarlik g’oyalarini  turmush  tarziga 
olib kirish  masalalarining dolzarbligi 
(ekologiya va inson, qiyosiy  psixologiya, 
shaxs psixologiyasi etnik psixologiya  va 
hokazo). 
10. Moddiy ishlab chiqarishni  ko’paytirish, 
sanoatda  va qishloq xo’jaligida  kishilarning  
haqiqiy  xo’jayinlik  tuyg’usini uyg’otish, aqliy 
va jismoniy imkoniyatlarni  qidirish, ishlab 
chiqarish samaradorligini  oshirish, inson-
texnika, yer-inson, inson-iqlim, 
munosabatlarini  izchil o’rganish zarurligi. 
11. Oilaviy munosabatlarni  yaxshilash, 
ajralishlarning oldini olish 

    Inoq oila yaratish  yoshlarni turmushga  
tayyorlash, o’z joniga qasd qilish  hollarini 
bartaraf  etish, oilada teng huquqlilikni  
qaror toptirish  va  bolalar tarbiyasini  
yaxshilish vazifalari. 
12. Inson uzoq umr ko’rishning sirlarini – 
gerontopsixologik  qonuniyatlarni  targ’ib  
qilish,  davlat muassasalarida  psixologik 
bilimdan  o’z o’rnida  foydalanish, uzoq umr 
ko’rishga zamin tayyorlash, qariyalar 
pansionatlarida  ularning ruhiyatiga  mos 
munosabatda odilona   muloqotda bo’lish  
kerakligi  yosh davri psixologiyasi 
rivojlantirishni taqozo etmoqda. 
Yosh davri psixologiyasi fanini o’rganish ham 
nazariy, ham amaliy ahamiyatga ega. U ham bashqa 
fanlar qatorida  rivojlandi, bunda eksperimental 
biologiya va genetika, meditsina sotsiologiya  kabi 
fanlarning ahamiyati katta.Yosh davri va diferinsial 
psixologiya fani dialektikani  prinsiplariga, oliy nerv 
faoliyati qonunlariga  diferinsial psixofiziologiya  
qonuniyatlariga, psixologlar to’plangan 
materiallarga  tayanib, inson psixikasining kechishi, 
rivojlanishi, o’zgarishi yuzasidan bahs yuritadi, 
ijtimoiy turmushning  barcha jabhalaridagi amaliy 
masalalarni hal qilishda faol ishtirok etadi. 
Mazkur fan soxasi o`zining 
predmeti  hamda vazifasini  
umumiy psixologiyaning asosiy 
prinsiplari  va qoidalariga 
tayangan holda  belgilaydi.  
Kuzatish metodi.  Yosh davri psixologiyasida  bu 
metodning ob’ektiv (tashqi) va sub’ektiv (o`zini-
o`zi) kuzatish turlari bor. Inson psixikasida 
o’zgarishlarni  kuzatish uchun quyidagilar amalga 
oshiriladi: 1) kuzatishning maqsadi, vazifasi 
belgilanadi; 2) kuzatiladigan ob’ekt tanlanadi; 3) 
sinaluvchining yoshi jinsi aniqlanadi; 4) tadqiqot 
o’tkazish vaqti rejalashtiriladi; 5) kuzatish qancha 
davom etishi qat’iylashtiriladi; 6) kuzatish 
insonning qaysi faoliyatida amalga oshirilishi 
tavsiya qilinadi; 7) kuzatishning shakli (yakka 
guruh, jamoa bilan o’tkazilishi) tayinlanadi; 8) 
kuzatilganlarni qayd qilib borish vositalari 
(kundalik, suhbat daftari, kuzatish varaqasi, 
magnitafon, vidiomagnitafon va boshqalar) taxt 
qilinadi. 
Faoliyat mahsulini  tahlil qilish metodi.  Inson 
xotirasi, tafakkuri, qobiliyati va xayolning 
xususiyatlarini aniqlash maqsadida  metod yosh 
davri psixologiyasida  keng qo`llanadi.  Bolalar 
chizgan rasmlar, yasagan o’yinchoqlar, modellar, 
yozgan she’rlarni tahlil qilish  orqali ularning 
mantiqiy  xotirasi, tafakkuri, texnik, badiiy va 
adabiy qobiliyati, ijodiy xayoli yuzasidan 
materiallar to’plash mumkin. Mazkur  metoddan  
foydalanishda mahsulotni yaratgan shaxs  
bevosita ishtirok etmaydi. Obyekt bilan sub’ekt 
o’rtasida muloqot o’rnatish uchun  shaxsning 
psixikasi to`g`risida sirtdan muayyan xulosa 
chiqariladi. 
Test metodi.   Test - inglizcha so`z bo`lib, sinash, tekshirish, 
demakdir.  Shaxsning aqliy o`sishini, qobiliyatini, irodaviy 
sifatlari va boshqa psixik xususiyatlarini tekshirishda 
qo`llaniladigan qisqa standart masala, topshiriq, misol 
jumboqlar test deb ataladi: test ayniqsa odamning qanday 
kasbni egallash mumkinligini, kasbga yaroqliligi yoki 
yaroqsizligini, iste’dodlilar va aqli zaiflarni aniqlashda, kishilarni 
saralashda keng qo`llaniladi. Test metodining qimmati 
tajribaning ilmiylik darajasiga, yig’ilgan psixologik 
ma’lumotlarning obyektivligi va ularni ilmiy tahlil qila bilishga 
bog’liqdir.

1905-yildan, ya’ni fransuz psixologi A.Bine va uning shogirdi 
A.Simon insonning  aqliy o`sish va iste’dod darajalarini o’lchash 
imkoniyatini borligi g’oyasini olg’a surganidan keyin 
psixologiyada   metodi qo`llana boshlandi.

Hozirgi  davrda  nodir testlar qatoriga  psixologlardan  Rorshax, 
Rozensveyg, Kettil, Varetgg, Veksler, Meyli, Ayze, Anatsazi, Raven 
va boshqalar ijodining namunalarini kiritish mumkin. 
Tajriba  metodi.  Bu metod turli yoshdagi odamlarning 
psixikasini chuqurroq, aniqroq tadqiq qilish metodalari 
ichida  eng muhimi hisoblanadi. Eksperement metodi 
yordamida sun’iy tushunchalarning shakllanishi, nutqning 
o`sishi, favqulodda holatlardan chiqish, muammoli 
vaziyatni hal qilish jarayonlari, shaxsning his-tuyg’ulari, 
harakteri  va tipologik  xususiyatlari o’rganiladi.

Tajriba metodi o’z navbatida  tabiiy va labaratoriya 
metodlariga ajaratiladi. Tabiiy metod psixologik-
pedagogik masalalarni  hal qilishda qo`llaniladi.  Bu 
metodning ilmiy asoslarini  1910-yilda. A.F.Lazo’rskiy 
ta’riflagan.  Tabiiy metoddan foydalanishda ishlab 
chiqarish jamoalari a’zolarining, ilmiy muassasalar 
xodimlarining, o’qituvchilar, keksaygan kishilarning 
psixologik o’zgarishlari, o`zaro munosabatlari, ish 
qobiliyatlari, mutaxassislikka  yaroqliligi muammolarini 
hal qilish nazarda tutiladi. 
Laboratoriya  metodi  ko’pincha individual 
shaklida  sinaluvchilardan yashirmay, 
maxsus psixologik  asboblar, yo’l-yo’riqlar, 
tavsiyalar, ko’rsatma va ilovalardan 
foydalanib olib boriladi. Hozir inson 
psixikasidagi o’zgarishlarni aniqlaydigan  
asboblar, murakkab elektron hisoblash 
mashinalari, qurilmalar, moslama va jihozlar 
mavjud.  Ular odamdagi psixologik 
jarayonlar, holatlar, funksiyalar, vujudga  
kelayotgan  yangi sifatlarni qayd qilish va 
o’lchashda qo`llaniladi. 
Biografiya metodi.  Inson psixikasini tadqiq 
qilish uchun uning hayoti, faoliyati, ijodiyoti 
to`g`risidagi og’zaki va yozma ma’lumotlar 
muhim ahamiyatga ega. Bu borada  
kishilarning tarjimai  holi,  kundaligi, xatlari, 
esdaliklari, o’zgalar ijodiga  bergan baholari, 
tanbehlari, taqrizlari alohida o’rin egallaydi. 
Shu bilan birga o’zgalar tamonidan 
to’plangan tarjiami hol haqidagi materiallar: 
esdaliklar, xatlar, rasmlar, tavsiflar, baholar, 
magnitafon ovozlari, fotolavhalar, hujjatli 
filmlar, taqrizlar o’rganilayotgan shaxsni  
to`laroq tasavvur etishga xizmat qiladi. 
Anketa metodi.  Yosh davri psixologiyasida  
keng qo`llaniladigan metodlardan biridir. 
Uning yordamida turli dagi odamlarning  
psixologik  xususiyatlari, narsa va 
hodisalarga munosabatlari o’rganiladi. 
Sotsiometrik metod.  Bu metod kichik guruh 
a’zolari o’rtasidagi bevosita emotsional 
munosabatlarni o’rganish va ularning 
darajasini o’lchashda qo`llaniladi. Unga 
amerikalik sotsiolog Djon Morenko asos 
solgan. Mazkur metod yordamida muayyan 
guruhdagi har bir a’zoning o`zaro 
munosabatini aniqlash uchun uning qaysi 
faoliyatida  kim bilan  birga  qatnashishi 
so’raladi.  Olingan ma’lumotlar matritsa, 
grafik, sxema, jadval shaklida ifodalanadi.

MAVZU: YOSH DAVRLARI PSI X OLOGIYASI FAN IN IN G PREDMETI , MAQSA D VA VAZIFALARI.

Reja  1. Yoshlar psixologiyasi faniga kirish, fanning predmeti.  2.Yosh davrlar psixologiyasi fanining prinsiplari.  3. Hozirgi zamon yosh davrlari psixologiyasi fanining asosiy vazifalari.  4. Yosh davrlar psixologiyasi fanining ilmiy tadqiqot usullari.

 Yosh davrlari psixologiyasi fanining mavzu bahsi turli yoshdagi odamlarning (bolalar, o`quvchilar, kattalar, erkAqlar, ayollarning (ontogenezda) tug`ilgandan umrining oxirigacha) psixik rivojlanish jarayonini, shaxsning shakllanishi hamda o`zaro munosabati qonuniyatlarini o’rganishdan iboratdir. Yosh davrlari psixologiyasi insonda turli psixik jarayonlar rivojlanishining o`ziga xos xususiyatlarini, uning har xil faoliyatini er va ayolning jinsiy tafovutlarini shuningdek, inson shaxsining tarkib topishini ilmiy jihatdan tadqiq qiladi.

Yosh dav rlari psixologiy asining asosiy v azifasi  Yosh davrlari psixologiyasining asosiy vazifasi shaxsning kamol topishi qonuniyatlari va turli yosh davridagi odamlarda vujudga keladigan psixik faoliyat, holat va shart-sharoitlarning o`zaro ta’siri xususiyatlarini aniqlashdan iboratdir.

Ilmiy psixologik adabiy ot lar emperik ma’lumot lar y osh dav ri psixologiy asining must aqil fan sifat ida ajralib chiqishiga qat or omillar v a holat lar sabab bo` lgan  1. Barcha fanlar negiziga kirib borgan evolutsiya g’oyasining (Ch.Darvin) inson psixikasining rivojlanish jarayonida o’rganish zarurligi.  2. Umuminsoniy, umumpsixik qonuniyatlar turli yoshdagi odamlar xatti harakatini psixik xususiyatlarini va bolalarning o`sishiga biror bir faoliyatning ta’sirini aniqlash uchun yetarli emasligini e’tirof etish.  3. Yosh davrlari psixologiyasi insonning (tug`ilganidan umrining oxirigacha) kamoloti uchun metodologik va nazariy ahamiyatga ega ekanligi tan olingani.