ADABIYOT DARSLARIDA JAHON ADABIYOTI NAMOYONDALARINING HAYOTI VA IJODINI O‘RGATISH USULLARI (5-6-SINF DARSLIGI MISOLIDA
ADABIYOT DARSLARIDA JAHON ADABIYOTI NAMOYONDALARINING HAYOTI VA IJODINI O‘RGATISH USULLARI (5-6-SINF DARSLIGI MISOLIDA M U N D A R I J A KIRISH 4 I BOB. MAKTAB DARSLIKLARIDA JAHON ADABIYOTI NAMOYONDALARINI O‘QITISHNING NAZARIY VA AMALIY AHIMAYATI 9 1.1. Jahon adabiyoti namoyondalari tarjimayi holiga oid ma’lumotlar talqini va ularning o‘qitilishi (5-sinf darsligi asosida) 9 1.2. Yozuvchi biografiyasini o‘rgatishda an’anaviy va zamonaviy yondashuv (6-sinf darsligi misolida) 2 2 Bob bo‘yicha xulosa 35 II BOB. ADABIYOT DARSLARIDA JAHON ADABIYOTI DURDONALARINI O‘QITISHDA SAMARALI METOD VA USULLARDAN FOYDALANISH 37 2.1. Muammoli ta’lim va uning jahon adabiyoti namunalarini o‘qitishdagi ahamiyati (5-6-sinf darsligi misolida) 3 7 2.2. Jahon adabiyoti namoyondalarining asarlarini turli metod va usullar asosida tahlil qilish (5-6-sinf darsligi asosida) 5 2 Bob bo‘yicha xulosa 69 XULOSA 7 1 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI 7 3 1
KIRISH Bitiruv malakaviy ishi mavzusining dolzarbligi. Bugungi Yangi O‘zbekiston sharoitida yoshlarning sifatli ta’lim olishi, ularning har tomonlama yetuk shaxs qilib tarbiyalashga alohida e’tibor qaratilmoqda. Yoshlarning shaxs sifatida shakllaninshida esa adabiyotning o‘rni beqiyos. Odamlarning dunyoqarashini boyitish, ezgu maqsad-g‘oyalarga ilhomlantirish uchun adabiyotdan keng foydalanish lozim. Uning ta’siri natijasida, ayniqsa, yoshlarimiz ongini turli tahdidlar, yot g‘oyalardan saqlashga erishamiz. Muhtaram Prezidentimiz aytaganlaridek: “Adabiyot xalqning yuragi, elning ma’naviyatini ko‘rsatadi. Bugungi murakkab zamonda odamlar qalbiga yo‘l topish, ularni ezgu maqsadlarga ilhomlantirishda adabiyotning ta’sirchan kuchidan foydalanish kerak”. 1 Darhaqiqat, adabiyot millatning ko‘zgusi - orzu–armonlari, kechmishini aks ettiribgina qolmay, inson tafakkurini o‘stiradi, qalbiga muqaddas tuyg‘ularni jo qiladi. Sifatli ta’lim olish ehtiyojining kuchayishi Yangi O‘zbekiston yoshlarining Uchinchi Renessansga tomon qo‘yilayotgan qadamidir. Maktab o‘quvchilari o‘zbek adabiyoti bilan birgalikda jahon adabiyotini ham o‘rganib bormoqda. Shunday ekan, jahon adabiyoti ham insoniy tuyg‘ularni shakllantirishda, kamolotga erishishda muhim sanaladi. Jahon adabiyoti namoyondalarining hayoti va ijodini o‘qitishda noan’anaviy o‘qitish usullaridan samarali foydalanish, ta’lim- tarbiya jarayonida o‘quvchiga nafaqat bilim, balki estetik zavq bag‘ishlab, fanga bo‘lgan qiziqishini oshirishga xizmat qiladi. Aka-uka Grimmlar, Nodar Dumbadze, Lengston Hyuz, Rey Bredberi, Jyul Vern, Artur Konan Doyl, Ibroyim Yusupov, Oskar Uayld, Anton Chexov singari buyuk ijodkorlar merosini o‘quvchilarga adabiyot darsi orqali sifatli ta’limni tashkil qilgan holda yetkazish bugungi pedagog-o‘qituvchilar oldida turgan muhim vazifa sanaladi. Bugungi kunda, internet asrida o‘quvchilarning adabiyotga bo‘lgan qiziqishi kamayib bormoqda. Shunday ekan, maktablarda adabiyot darslarini noan’anaviy tarzda tashkil qilish, shuningdek, o‘qituvchining ham mehnati va ijodkorlik qobiliyatini talab etadigan dars mashg‘ulotlarini o‘tkazish zarur. 1 Mirziyoyev Sh. Ezgu g‘oyalardan bunyod bo‘lgan muazzam xiyobon. Sayt: https://yuz.uz.news 2
Tarbiyalanuvchilar jahon adabiyoti ijodkorlari biografiyasi va boy merosi orqali qator insoniy tushunchalarni shuuriga jo qilib boradi. Shuni alohida ta’kidlash joizki, zamonaviy texnologiyalar asrida ulg‘ayayotgan avlodni sof insoniy tuyg‘ularini shakllantirish, ma’nan sog‘lom qilib tarbiyalash, ularni jahon adabiyotiga qiziqishini oshirishda adabiyot fanining o‘rni beqiyosdir. Shunday ekan, badiiy asarning mazmunini to‘g‘ri yetkazish, o‘quvchilarning shaxs sifatida shakllanishidagi o‘rni xususida fikr yuritish, ularning dunyoqarashini o‘stirish adabiyot fani o‘qituvchilarining zimmasidagi asosiy vazifalardan biri sanaladi. Har bir xalqni tanitishda yozuvchilarning o‘rni beqiyos. Zero, ular o‘z iste’dodi bilan millionlab insonlar qalbidan joy oladi. Ular yaratgan asarlarni faqat adabiyotshunoslar emas, balki butun insoniyat sevib mutolaa qilishadi. Maktab darsliklarida berilgan jahon adabiyoti vakillari ham bezijga darslikka kiritilmagan. Ularni yuksak e’tiqodi, iste’dodi va tarviyaviy mazmundagi asarlari o‘quvchilarni shaxs bo‘lib shakllanishiga xizmat qiladi. Yurtboshimiz ham o‘z nutqlarining birida jahon adabiyotini e’tirof etadilar: “Biz O‘zbekistonda “Adabiy do‘stlik – abadiy do‘stlik” degan chuqur ma’noli tamoyilga amal qilgan holda, jahon adabiyotining durdona asarlarini o‘zbek tiliga tarjima qilish va nashr etish masalasiga g‘oyat jiddiy e’tibor qaratmoqdamiz”. 2 Zotan, o‘zbek adabiyoti kabi jahon adabiyoti durdonalarini o‘qitish ham alohida kasbiy mahorat va mas’uliyat talab etadi. O‘quvchilarning asar matnida aks etgan hayotiy va badiiy haqiqatlarni ilg‘ashi, asardan to‘g‘ri xulosa chiqara olishi, o‘z tabiatiga singdirishi shakllanayotgan shaxsda osonlik bilan kechadigan jarayon emas. Ta’lim-tarbiya tizimida bu kabi murakkab va mas’uliyatli ishlarni amalga oshirish “Adabiyot” fani va shu fanning mutaxassisi bo‘lgan o‘qituvchining zimmasidagi eng kata vazifa hisoblanadi. Mavzuning o‘rganilish darajasi: Shoir va yozuvchining hayoti va ijodini o‘rgatish masalasi mustaqillikkacha bo‘lgan davrda ham, istiqlol davrida ham adabiyot o‘qitish metodikasi sohasida izchil tadqiq qilingan. Adabiyot o‘qitish 2 Mirziyoyev Sh. Adabiyot, san’at va madaniyat yashasa, millat va xalq, butun insoniyat bezavol yashaydi//https://www.xabar.uz>madaniyat 3
metodikasida biografiyani o‘rgatish, yozuvchi asarlarini turli asnoda tahlil etish, asarda ko‘tarilgan muammoni ko‘rsatish, asarlarni turli metodlar orqali o‘qitish xususida S.Dolimov, B.To‘xliyev, A.Zunnunov, Q.Yo‘ldoshev, M.Yo‘ldosh, Q.Husanboyeva, R.Niyozmetova va boshqa metodist olimlar so‘z yuritganlar. Tarjimayi holga oid ma’lumotlar talqini, janr turlarini o‘qitish, adabiy ta’lim, ta’lim texnologiyalari va o‘qituvchining adabiyot o‘qitishdagi yondashuvlari masalasi haqida yuqoridagi metodistlar to‘xtalib o‘tganlar. BMIning ilmiy yangiligi. BMIda 5-6-sinf “Adabiyot” darsligida jahon adabiyoti namoyondalarining hayoti va ijodini o‘qitish nazariyasi, o‘zbek adabiyotini o‘qitish metodikasidagi mavjud qarashlar asosida adabiyot darslarida jahon adabiyoti durdonalarini yangi metodlar va zamonaviy ta’lim texnologiyalari asosida o‘rgatish haqidagi fikrlar umumlashtirilib, chuqur ilmiy-nazariy xulosalar chiqildi. Bunda: - 5-6-sinf adabiyot darsligida jahon adabiyoti namoyondalari biografiyasining berilishi bo‘yicha munosabat bildirish; - 5-6-sinf adabiyot darsligida jahon adabiyoti namoyondalari hayoti va ijodi o‘rganilishiga ajratilgan soatlarni tahlil qilish, unumli foydalanish bo‘yicha takliflar berish; - 5-6-sinf adabiyot darsligidagi jahon adabiyoti durdonalarini o‘qitishdagi murakkabliklarni aniqlash, o‘quvchilar ongiga yetkazishning interfaol usullarini o‘rganish, tahlil qilish; - jahon adabiyotining nodir namunalarini muammoli vaziyat asosida o‘rgatishning amaliy jihati; - maktab darsliklarida berilgan jahon adabiyotini o‘qitishda turli usul va metodlardan samarali foydalanish haqida to‘xtalib o‘tilgan. Malakaviy bitiruv ishining maqsad va vazifalari. Maktab darsliklarida jahon adabiyoti namoyondalari : Aka-uka Grimmlar, Nodar Dumbadze, Lengston Hyuz, Rey Bredberi, Jyul Vern, Artur Konan Doyl, Ibroyim Yusupov, Oskar Uayld, Anton Chexov hayoti va ijodining berilishi va bugungi davr o‘quvchisi tarbiyasidagi o‘rni masalasini yoritish, shu bilan bir qatorda, mavzuni o‘zlashtirish 4
yuzasidan berilgan ko‘rsatmalar - savol va topshiriqlarning o‘quvchi bilim olishdagi ahamiyati kabi metodik masalalarni o‘rganishga qaratilgan. Mazkur malakaviy bitiruv ishida quyidagi vazifalarni amalga oshirish ko‘zda tutilgan: - jahon adabiyoti namoyondalarining maktab darsliklarida berilishining ahamiyati; - jahon adabiyoti namoyondalarining adabiyot o‘qitish metodikasidagi o‘rni; - yozuvchi tarjimayi holini o‘rganishning metodik usullari; - 5-6-sinf darsliklaridagi jahon adabiyoti yozuvchilarining asarlarini o‘qitish bo‘yicha metodik tavsiyalar berish; - adabiy ta’lim texnologiyalarining jahon adabiyoti namoyondalarini o‘qitishdagi ahamiyati; - muammoli vaziyat va maktabda dabiyot darslarida uning ahamiyatini yoritish; - yangi usullarning jahon adabiyoti o‘qitishdagi ahamiyati. Malakaviy bitiruv ishining nazariy va amaliy ahamiyati. Ushbu izlanishlarimiz nazariy va amaliy jihatdan muhim ahamiyatga ega. Tadqiqot mobaynida olib borilgan kuzatishlar, BMIda bayon etilgan ilmiy-nazariy xulosalardan oliy o‘quv yurtlarining talabalari, o‘rta maxsus ta’lim tizimi uchun maxsus kurslar va seminarlarda foydalanish mumkin. Shuningdek, tadqiqot o‘zbek adabiyotini o‘qitish metodikasi fanidan darslik, o‘quv va uslubiy qo‘llanmalar yaratish va to‘ldirishda muhim manba bo‘lib xizmat qiladi. Tadqiqotning obyekti . BMIni yozishda uzluksiz ta’lim tizimi uchun yaratilgan darslik va majmualar obyekt vazifasini o‘tadi. BMIning metodologik asosini Respublikamiz Prezidenti Sh.Mirziyoyevning ma’naviyat, adabiyot va san’atga oid qarashlari tashkil etadi. Shuningdek, o‘zbek metodist olimlaridan Q.Husanboyeva, M.Yo‘ldosh, A.Zunnunov, B.To‘xliyev, S.Dolimov, Q.Yo‘ldoshev, R.Niyozmetova, S.Kambarova va boshqalarning ilmiy-nazariy, metodik qarashlari ishimizni amalga oshirishda metodologik asos vazifasini o‘tadi. 5