Alisher Navoiyning “ Lison ut- tayr” dostonida obrazlar talqini
Alisher Navoiyning “ Lison ut- tayr” dostonida obrazlar talqini MUNDARIJA: KIRISH. I BOB. ALISHER NAVOIYNING HAYOTIY FAOLIYATI VA ADABIY MEROSI 1.1 Alisher Navoiy ijodi va uning Sharq adabiyotida tutgan o’rni 1.2 “ Lison ut-tayr”ning yaratilish tarixi va badiiy jihatdan boyitilishi II BOB. ALISHER NAVOIY IJODINING G’OYALARI 2.1 Obrazlarning tasavvufiy talqini, qushlar timsolining ramziy- majoziy mohiyati 2.2 Tasavvufiy g’oyalar va obrazlar o’rtasidagi bog’liqlikni ochib berish XULOSA. 1
KIRISH Mavzuning dolzarbligi . Istiqlolimizning dastlabki kunlaridan to hozirga qadar ajdodlarimiz merosini har tomonlama o’rganish, shu asosda millatning kelajagi bo’lgan yoshlarni milliy qadriyatlar ruhida tarbiyalash masalasiga katta e’tibor berib kelinmoqda. Hozirgi kunda bu masala davlat siyosatining ustuvor sohalarida biriga aylangani hech kimga sir emas. Bu boradagi vazifalarni amalga oshirishda Navoiyning hayoti va ijodini o’rganishda katta ishlar amalga oshirilib kelinmoqda.O’zbek adabiyoti tarixida o’zining go’zallik tajassumidan iborat g’azallari bilan katta shuhrat qozonganshoir ijodiyoti ulkan ma’naviy xazinadir. Navoiy xususan, mazmunan yuksak va shaklan go’zal g’azalllar yaratib g’azallar mohiyatini hayot zavq-shavqlari, tabiat go’zallilaridan bahramand bo’lish, sevgi- sadoqatni ulug’lash, ezgulikni targ’ib etish g’oyalari tashkil qiladi. Xalq og’zaki ijodi boyliklaridan bahramand bo’lgan shoir she’rlari go’zal badiiy san’atlar bilan ziynatlangan. Shoir tuyuq janrining ustasi sifatida tanilgan so’z san’atkoridir. Shu ma’noda shoirning badiiy barkamol she’riyati badiiyatni o’rganish, mavzuga doir manbalarga ma’lumotlarni umumlashtirish, shoirning poetik mahoratini yoritib berish dolzarblik kasb etadi. Mavzuning o’rganilish tarixi. Alisher Navoiy ijodiga qiziqish o’z davridayoq boshlangani ma’lum. Davlatshoh Samarqandiy, Xondamir, Abdulloh Kobuliy va boshqalarning asarlarida shoir va uning ijodi haqida ma’lumotlar uchraydi. Alisher Navoiyning ilmiy merosini “Majolis un-nafois”, “ Muhokamat ul-lug’atayn”, “ Holoti Pahlavon Mahmud”, “ Nasoyim ul-muhabbat” “Lison ut-tayr” va “ Xamsa” asarlarisiz tasavvur qilish qiyin. Navoiy hayoti va ijodi, idodiy merosi, shoirning poetik mahorati masalarini o’rganish sohasida anchagina ishlar qilingan. Aziz Qayumov, professor Vohid Zohidov, professor Natan Mallayev, professor Hodi Zarif, professor A.Hayitmetov, professor Erkin Rustamov, professor Sodir Erkinov kabi olimlarning kurs ishlari, darslik va qo’llanmalarida shoir hayoti va ijodiy faoliyati, 2
she’riyatining g’oyaviy- badiiy xususiyatlari, badiiyati kabi masalalar tadqiq etilgan. Kurs ishining maqsad va vazifalari. Mavzuni yoritish orqali quyidagi maqsad va vazifalar belgilandi; -Alisher Navoiy ijodi haqida ma’lumotlarni umumlashtirish; -shoirning adadiy merosi masalasi xususida fikr yuritish; - shoirning devoni va uning janrlar tarkibini o’rganish; - shoir lirikasining mavzu va g’oyalar ko’lamini tahlil qilish; - “Lison ut- tayr” dostoni haqida ma’lumotlar; - obrazlar yaratilishi tarixi; - obrazlarning tasavvufiy talqini; - “Lison ut-tayr” dostonida “Mantiq ut-tayr” dostonining tutgan o’rni; - Navoiy g’azaliyotida qo’llangan ma’naviy san’atlarni aniqlash va ularni sharhlash; - obrazlar orqali Navoiy ijodining buyukligi va badiiy yuksakligi - dostonning inson ma’naviyatini yuksaltirishdagi o’rni; Kurs ishining nazariy va amaliy ahamiyati. Kurs ishida Alisher Navoiy ijodiga soir ma’lumotlar, shoir lirikasi va uning mavzu hamda g’oyalar olami, xususan, she’riy san’atlarni qo’llashdagi shoir mahorati masalalari tadqiq etilgan. Shuningdek, “Lison ut- tayr” dostoni yaratilishi tarixi, obrazlarning qanday ma’no ifodalashi, Navoiyning bu asarda nimani ifodalashi, “ Lison ut-tayr”ning o’zbek adabiyotidagi ahamiyati masalalari ko’rib chiqiladi. Shuningdek, manbalarda ma’lumotlar umumlashtirilgan va xulosalar chiqarilgan. Bular uning ahamiyatini belgilaydi. Navoiy tarixiy asarlarining yaratilishi o’zbek adabiyotida yuz bergan yuksalishga,xususan, o’zbek nasridagi jonlanish, uning taraqqiy 3
topishiga ulkan hissa qo’shgan. Mazkur kurs ishida tarixiy nasrning yaratilishi,taraqqiyoti, shakllanish bosqichlari va bunda Navoiyning o’rni haqida mulohaza yuritiladi. I BOB. ALISHER NAVOIYNING HAYOTIY FAOLIYATI VA ADABIY MEROSI 1.1.Alisher Navoiyning ijodi va uning Sharq adabiyotida tutgan o’rni Alisher Navoiy hayoti va ijodini chinakam ilmiy tamoyillar asosida o’rganish XX asrning 20-yillaridan boshlandi. Ulug’ shoirning “Xamsa”sini ilmiy, ilmiy-ommabop yo’sinda o’rganish sohasidagi dastlabki dadil qadamni o’zbek xalqining serqirra adibi va birinchi professori Abdurauf Fitrat qo’ydi. Uning “Farhod va Shirin” dostoniga doir qiyosiy tahlil asosida yaratilgan “Farhod va Shirin” dostoni to’g’risida” nomli salmoqli maqolasi shu yo’nalishdagi jiddiy tadqiqotlardan biridir. Sobiq ittifoq hukumatining 1938-yilda Alisher Navoiy tavalludining 500 yilligini 1941-yilda nishonlash to’g’risida qaror qabul qilishi navoiyshunoslik borasidagi ishlarning yanada jonlanishiga sabab bo’ldi. Sadriddin Ayniy Alisher Navoiy “Xamsa”sining nazmu-nasrdan iborat qisqartirilgan nusxasini yaratdi va mazkur ish lotin yozuvida 1939-yilda nashr bo’ldi. Besh asrlik yosh to’yi munosabati bilan ulug’ shoirning “Chor Devon”, “Muhokamat ul- lug’atayn”, “Mahbub ul-qulub” va yana bir qator asarlari ham chop etildi. Taniqli adib va olim M.Shayxzoda “Genial shoir” nomli asarini yozdi. V.Abdullayev esa Navoiyning Samarqanddagi hayoti va faoliyati haqidagi nomzodlik dissertatsiyasini muvaffaqiyatli himoya qildi. 1941-yilda sobiq ittifoq hududining II jahon urushi janggohlariga aylanishi tufayli Alisher Navoiy yubileyini keng miqyosida tantana qilish kechiktirildi. Shunday bo’lsa-da, nafaqat O’zbekistonda, balki Moskva va hatto qamalda qolgan Sankt-Peterburgda ham I.A.Orbeli, I.Y.Krachkovskiy, E.E.Bertels, A.A.Boldirev, A.N.Kononov, B.B.Piotrovskiy, B.T.Rudenko singari olimlar tomonidan Alisher Navoiy merosini o’rganish ishlari qizg’in davom ettirildi. Ulug’ mutafakkir shoir tavalludining 500 yilligi 1948-yil may oyida tantanali suratda o’tkazildi. Shu yili taniqli yozuvchi Oybek tahriri ostida “Ulug’ 4
o’zbek shoiri” nomli ikkita maqolalar to’plami E.E.Bertels, Sadriddin Ayniylarning ilmiy risolalari chop qilindi. Adabiyotshunos olim Yo.Is`hoqov sobiq sovet hokimiyati yillarida Navoiy lirikasini o’rganish borasidagi ishlarning, asosan, ikki yo’nalishda olib borilganligini qayd etadi : birinchi yo’l tekstologik tadqiq qilish yoki to’liq nashrini yaratishgacha bo’lgan bosqichlardan iborat. Ana shu sohada amalga oshirilgan ishlarni shunday umumlashtirish mumkin: a) Navoiy she’rlarining to’plam, xrestomatiya va antologiyalar tarkibida berilishi; b) alohida majmua yoxud tanlangan asarlar tarzidagi nashrlari; v) akademik nashri. Navoiy lirik merosining qariyib qirq yil davomida yuzaga kelgan turli nashrlari o’z xarakteriga ko’ra yutuq va kamchiliklarga ega, albatta. Biroq muhimi shundaki, ana shu ilmiy tadqiqotlar Navoiy lirikasining ilmiy-tanqidiy matnini yaratish uchun asosiy zamin bo’la oladi. Alisher Navoiy lirikasini tekshirishning ikkinchi yo’li esa nazariy xarakterdadir. Bu sohadagi tadqiqot ishlari, asosan, 40-yillarda boshlangan bo’lib, shoirning lirik merosi turli aspektdagi tadqiqotlar manbai bo’lib kelmoqda. Avvalo, Navoiyning lirik merosi shoir ijodining bir qator nazariy masalalariga bag’ishlangan asarlar tarkibida u yoki bu masala bilan bog’liq holda tadqiq etilgan. Navoiyning falsafiy-ijtimoiy qarashlari, uning satirasi, ijodiy metodi hamda mahorati masalalariga bag’ishlangan monografik tadqiqotlar ana shular jumlasidandir. Bir qator tadqiqotlar bevosita shoir lirik merosini turli aspektlarda tekshirishga bag’ishlangan. Shuningdek, M.Yunusov, E.Rustamov, O.Nosirov, I.Haqqulov, R. Orzibekovlarning o’zbek klassik poeziyasining ba’zi janrlariga bag’ishlangan maqola va risolalarida ham Navoiy lirikasiga katta o’rin berilgan. Uyg’unning “Xazoyin ul-maoniy” haqidagi maqolasi obzor xarakterida bo’lib, keng o’quvchilar ommasida Navoiyning ulkan lirik merosi va uning mohiyati haqida ma’lum tasavvur paydo qiladi. Maqola muallifi Navoiy g’azallari, ruboiylari, shuningdek, shoir she’riyatining gumanistik mohiyati, uning axloqiy-ijtimoiy qit’alarga murojaat qiladi. 5