AMIR TEMUR DAVLATIDAGI MA’MURIY VA HARBIY DAVLAT BOSHQARUVINI O’ZIGA XOS HUSUSIYATLARI
AMIR TEMUR DAVLATIDAGI MA’MURIY VA HARBIY DAVLAT BOSHQARUVINI O’ZIGA XOS HUSUSIYATLARI MUNDARIJA KIRISH .................................................................................................................................... 3 I BOB. AMIR TEMUR DAVRI DAVLAT BOSHQARUV ASOSLARI ........................................ 9 1.1 Amir Temur davri ijtimoiy tizimi. ........................................................................................................ 9 1.2 Amir Temur va temuriylar davri ma’muriy tizimi. Qurultoylar. ....................................................... 14 1.3 Amir Temur davri markaziy va mahalliy davlat boshqaruv tizimi, asosiy mansab va unvonlar. ....... 20 II BOB. AMIR TEMUR DAVLATINING MUDOFAA HARBIY VA SUD -HUQUQ TIZIMI. .. 44 2.1. Amir Temur davlatining mudofaa va harbiy tizimi. ......................................................................... 44 2.2 Amir Temur davlatining sud -huquq tizimi. ...................................................................................... 51 III BOB. AMIR TEMUR AMIR TEMUR DAVLATINING TASHQI SIYOSATI VA DIPLAMATIYASI. ................................................................................................................. 60 3.1 Amir Temur davri diplamatiyasini o‘ziga xos hususiyatlari. .............................................................. 60 3.2 Amir Temur tashqi siyosatining asosiy yo‘nalishlari. ........................................................................ 65 XULOSA ............................................................................................................................... 85 FOYDALANILGAN MANBA VA ADABIYOTLAR ................................................................. 91
KIRISH Magistrlik dissertatsiyasi mavzusining asoslanishi va uning dolzarbligi; Mustaqillik milliy o‘zligimizni anglash imkoniyatini yaratdi. Istiqlol yillarida o‘tmishda unutilib ketgan urf-odatlar, o‘zbekka xos an’analar qaytadan tiklanib, milliy tariximizning nomalum sahifalari tadqiq etilmoqda. Yurtimizda shakllangan va turli bosqichlarda katta taraqqiyot yo‘lini bosib o‘tgan milliy davlatchilik tariximiz o‘zbek xalqining siyosiy tarixi bo‘lib, ular o‘zbek millatining kuch-qudrati, erki, ozodligi, g‘ururi timsoli hisoblanadi. - Baqtriya, Xorazm, So‘g‘diyona, Dovon, Kushon, Turk xoqonligi, temuriylar kabi davlatlar ana shunday davlatlardan edi. Bu davrlarda o‘ziga xos boshqaruv asoslari - davlatchilik ta’limotlari yaratilgan. Ushbu davlatlarning taraqqiyotiga turtki bergan omillarni tadqiq etish va amaliyotda ulardan keng foydalanishni yo‘lga qo‘yish bugungi kundagi davlat boshqaruv asoslarimizning mustahkamlanishiga xizmat kiladi. Milliy tariximizda buyuk davlat arbobi va sarkarda Amir Temur va uning davlatchilik tarixi alohida o‘rin tutadi. Afsuski, sovet davrida Amir Temur faoliyatini xolisona o‘rganishga katta to‘siqlar qo‘yildi va uning nomiga tuhmatu dashnomlar otildi. Sovet davrida Amir Temurga otilgan tuhmatlar mustaqillik davrida barham topdi, uning tariximizdagi, umuman insoniyat tarixidagi katta xizmatlari munosib baholandi. Bevosita bu ulug‘ zotning xizmatlarining etirof etilishida O’zbekiston Respublikasi birinchi prezidenti I.A.Karimovning katta o‘rni bor. Birinchi prezidentimizning tashabbusi bilan 1994-yil 29-dekabrda «Amir Temur tavalludining 660 yilligini nishonlash to‘g‘risida»gi hukumat qarori, 1995-yil 26- dekabrdagi «1996-yilni Amir Temur yili deb e’lon qilishi to‘g‘risida'»gi, 1996-yil martida «Temuriylar tarixi» davlat muzeyini tashkil etish va «Amir Temur» ordenini ta’sis etish to‘g‘risidagi farmonlari chiqdi. YUNESKO xalqaro tashkiloti dunyo sivilizatsiyasiga qo‘shgan hissasini, tarixdagi buyuk xizmatlarini inobatga olib Amir Temur tavalludining 660 yilligini nishonlash to‘g‘risida qaror qabul 3
qildi 1 . 1996-yil Amir Temur yili deb elon qilindi va bu tarixiy voqea dunyo miqyosida keng nishonlandi. Tadqiqot obyekti va predmeti; Markaziy Osiyoning Amir Temur davlatidagi ma’muriy va harbiy davlat boshqaruvidagi davlatlar, Temuriylar davri tarixiy geografiyasiga oid ma’lumotlar usha davrda yozilgan tarixiy-geografik, tarixiy va boshka asarlar, xujjatlar, taqrizlar, malumotlar, insho-yozishmalar kabilardan o‘rin olgan. Tadqiqot maqsadi va vazifalari; Markaziy Osiyoning o‘rta asrlar davri ijtimoiy-madaniy hayotida Amir Temur davlatidagi ma’muriy va harbiy davlat boshqaruvini o’ziga hos hususiyatlari, temuriylar davri ta’lim tizimi xususiyatlarini ochib berishdan iborat. Ilmiy yangiligi; “Amir Temur davrida milliy davlatchilikning rivojlanishi” mavzusi hali tadqiqotchilar tomonidan doktorlik dissertatsiyasi darajasida bajarilmaganligi uning ilmiy yangiligiga dalildir. Birinchidan, biz tomonimizdan tanlangan mavzuga tegishli bazi masalalar avval tadqiqotchilar tomonidan u yoki bu darajada o‘rganilgan, ammo ularning hech qaysisida bu sohalarning davlatchilik taraqqiyotiga tasiri va u bilan chambarchas bog‘liqligi, ularning bu davrda yaratilgan davlatchilik talimotining muhim nazariy konsepsiyasi ekanligi tahlil etilmagan edi. Shuningdek bu tadqiqotda Amir Temur davlat boshqaruvining asosiy sohalariga etibor qaratilib, bu sohalarning davlatchilik asoslarini yaratishga ko‘rsatgan tasiri tahlil etiladi. Ikkinchidan, Amir Temurning o‘rta asr boshqaruv ananalariga asoslangan holda davlatni boshqargani, ammo o‘z davridagi forsiy-arabiy, turkiy-chingiziy ananalardan davlatni boshqarishda foydalangani, ular o‘rtasidagi muvofiqlikni topgani va boshqa o‘ziga xos xususiyatlar haqida tahlillar berishga intildik. Tadqiqotimizda jamiyatda siyosiy ong va manaviyatni yo‘naltirishga qaratilgan tadbirlarni ilk bora tahlil etdik. Shuningdek ilm -fan taraqqiyotiga turtki bergan omillarni, jumladan, yagona, yirik qonunchilikka asoslangan saltanatda ilm 1 UNESCO: Resolutions twentyeighteen session ofthe general Conference.-Vol.I. - Paris, 1996. - P.89. 4
fan. taraqqiyotiga katta zamin yaratilgani, Amir Temurning ushbu sohaga davlat siyosati darajasida yondashganligi, natijada ilm-fan integratsiyasi yuzaga kelganligi haqida fikrlar berib o‘tdik. Uchinchidan bu tadqiqotda birinchi marta ijtimoiy tizim va uning davlatchilikning muhim bo‘g‘ini ekanligi tahlil etilgan. Mazkur ishda davlat boshqaruvida ijtimoiy sohaning o‘rni, ijtimoiy sohaning davlat boshqaruvi va qonunchilik bilan o‘zaro uyg‘unlik kasb etganligi, xodimlarni tanlash siyosati, ijtimoiy himoya, fuqarolarni ijtimoiy himoyalash maqsadida Amir Temur davrida pul va natura shaklida kredit tizimi yaratilgani, soliqlar xam aynan ijtimoiy ximoyaga yo‘naltirilgan holda tashkil etilganligi tahlil etildi. To‘rtinchidan birinchi marotaba bu davr davlatchilik taraqqiyotida davlat rahbarining o‘rnini Amir Temur misolida ochib berishga intildik. Beshinchidan, ilk bor avvalgi tadqiqotlardan farqli ravishda qurultoylarning davlatchilikda tutgan o‘rni va ta’sirini tahlil etdik. Oltinchidan, Amir Temur markaziy va mahalliy davlat boshqaruv idoralari, ularning o‘zaro aloqadorligi, bir-biriga bo‘ysunishi va chambarchas bog‘liqligi, bu davlat boshqaruv mexanizmining davlatchilikka ta’sirini ilk bor o‘rgandik, avvalgi tadqiqotlarga tayangan holda bu mavzuni yangi ma’lumotlar bilan boyitdik. Yettinchidan, Amir Temur davridagi mansab va unvonlar ularning davlatchilikka ta’siri tahlil etilgan; Sakkizinchidan, birinchi bor davlatni ichki va tashqi xavflardan ximoya qilishga mo‘ljallangan mudofaa siyosati va uning barqaror davlat qurishga ta’siri tahlil etildi. Harbiy soxadagi o‘n ikki pog‘onali amirlik darajalari, harbiylarni mukofotlash va harbiy tizimning boshqa jihatlari olimlar tomonidan o‘rganilgan bo‘lsa-da, bizning ishimizda ulardan farqli o‘laroq harbiy sohaning davlatchilikni mustaxkamlashga ko‘rsatgan ta’siri tahlil etilgan, shuningdek sud-xuquq tizimining Amir Temur davlatining majburlov funksiyasini bajarishdagi o‘rni ochib berilgan. To‘qqizinchidan, dissertatsiyadagi “Amir Temur davri tashqi siyosati va 5
diplomatiyasi” mavzui ko‘plab olimlar tomonidan o‘rganilganligiga qaramay hali diplomatiya va tashqi siyosatning davlat boshqaruv asoslarini yaratishga ko‘rsatgan tasiri ochib berilmagan edi. Avvalgi tadqiqotlardan bizning tadqiqotimizning farqi ham shundadir. takrorlanishlarga sabab bo‘lishi mumkin. Shu bois o‘rganilish darajasiga tegishli bo‘lgan bazi malumotlarni asosiy boblarni yoritishda va adabiyotlar ro‘yxatida keltirdik. Tadqiqotning asosiy masalalari va farazlari; Amir Temur butun bashariyat tarixida katta iz qoldirgan davlat arbobidir. U o‘z faoliyati davomida yurtimiz va dunyo xalklari obodligi uchun quyidagi murakkab va masuliyatli vazifalarni ado etdi: 1. O‘rta Osiyodan mo‘g‘ullarni tag-tomiri bilan yo‘qotish; 2. Tarqoqlik, ichki urushlar va adolatsizliklar hukm surgan mamlakatni yagona davlatga birlashtirish va davlat boshqaruvida muhim islohotlarni amalga oshirish; 3. Qonun ustuvor bo‘lgan jamiyat asoslarini yaratish; 4. Uning iqtisodiy, ijtimoiy-siyosiy va manaviy asoslarini mustahkamlash; 5.Movarounnahrni dunyoning eng gullagan saltanatiga aylantirish; Shuningdek Amir Temur homiylgi ostida uning davrida yaratilgan intellektual meros Evropa Uyg‘onishiga samarali tasir ko‘rsatdi. Tadqiqot mavzusi bo‘yicha adabiyotlar sharhi (tahlili); Amir Temur va temuriylar davrida yashagan muarrixlar Sharafiddin Ali Yazdiy, Nizomiddin Shomiy, Mirxond, Ibn Arabshoh, Muiniddin Nataniy va boshqa qator mualliflarning aksariyati o‘sha davrda yashaganliklari uchun bo‘lib o‘tgan voqea va hodisalarni uning bevosita hamda bilvosita shohidlari sifatida jonli va ishonchli tarzda bayon qilingan. XV – asrda yashagan taniqli arab tarixnavislari, jumladan: Ibn Xoldun, Ibn Duqmoq, As-Suyutiy, Al-Qalqashandiy, As-Sahoviy, Bahriddin al-Ayniy, Ibn- 6